Het grote motortopic deel 20 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 56 ... 101 Laatste
Acties:
  • 293.322 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
tdw schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 16:14:
[...]

Het is wel een F650 he, da's ook niet de megazware monsters die je van BMW bent gewend
Dat ding weegt wel makkelijk 20 kilo meer dan mijn fiets en ik moet er niet aan denken om op straat met minder dan 2.3 te rijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Least Inkling
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:41

Least Inkling

Product of the cold war

@tdw klopt, maar toch 170kg droog. Het lijkt op een bandenspanning die men op off road gebruikt.
TKC 80 worden meestal op 1,6-1,8 gezet.

Edit: staat toch op de band zelf?

[ Voor 11% gewijzigd door Least Inkling op 30-10-2017 16:23 ]

Droplets of yes and no in an ocean of maybe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waywaith
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-08 13:22

Waywaith

Tja

Least Inkling schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 16:19:
@tdw klopt, maar toch 170kg droog. Het lijkt op een bandenspanning die men op off road gebruikt.
TKC 80 worden meestal op 1,6-1,8 gezet.

Edit: staat toch op de band zelf?
Dus? zeg je nou dat die 1.9 helemaal niet zo gek is? of lees ik het verkeerd

-Pirate : "The cannons be ready Captain." -Captain: "Are."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Least Inkling

Least Inkling

Product of the cold war

Nee juist niet, mijn gevoel zegt dat dat voor off road gebruik is. Op asfalt zou die hoger mogen zijn.
Ik heb de TKC 70, zeg maar 70-30% verhouding OR-asfalt en die staan op 2,5 / 2,9

Op de GSA dan, wel 260kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waywaith

Waywaith

Tja

Least Inkling schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 16:33:
Nee juist niet, mijn gevoel zegt dat dat voor off road gebruik is. Op asfalt zou die hoger mogen zijn.
Ik heb de TKC 70, zeg maar 70-30% verhouding OR-asfalt en die staan op 2,5 / 2,9

Op de GSA dan, wel 260kg.
Ik dacht al :) Zal het van de week checken, vrijdag wilde ik even naar werk rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Least Inkling

Least Inkling

Product of the cold war

Doe dat, ben wel nieuwsgierig nu ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15:30
teacher schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 15:57:
Herfstvakantie, prachtig weer. Heel veel klusjes te doen in en om huis.

Dus: op een of andere site een hotel geboekt, tandenborstel mee en rijden maar:
[video]
Lekker getoerd rondom de Belgisch/Nederlandse grens. Fort eben-emael bezocht en bij achel en kinrooi de reconstructies van "de dodendraad" bekeken :)

Binnendoor weer naar huis, totdat ik de stal rook en toen de snelweg gepakt.
Dan ben je aardig dicht bij mij thuis geweest, Thorn is een paar KM verder van hier.

Wij zijn net terug van een weekendje Sauerland. Van m’n gf weekendje kado gekregen, omdat ik woensdag met een nieuwe job begin. We hadden een hotel in de buurt van Winterberg. Waren zaterdag via een kronkelroute naar het hotel gereden, wat prima was bevallen. Zondag weinig gereden omdat de weg helemaal onder takken en rotzooi lag door de storm. Vandaag via de kronkelroute naar huis gereden tot Keulen en vanaf daar snelweg gepakt.

Een hoop geleerd iig, vizier (met pinlock) besloeg de hele tijd dus was af en toe best een uitdaging met een natte weg met bladeren en van die plakstrepen op de weg.

Had een keer de spannende route via de TomTom gebruikt en dat beviel super. Normaal download ik een route van internet en rijd die, dit heeft iig een hoop tijd bespaard :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:16

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Via de site van Michelin:

Anakee 3 voor een BMW F 650 GS uit 2001 in de maten 100/90-19 vóór en 130/80 ZR 17 achter gaan bij voorkeur op 2,2 bar (zowel voor als achter).
Anakee 2 is niet in deze maat leverbaar schijnbaar.

1,9 lijkt me zeker te laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waywaith

Waywaith

Tja

Icephase schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 16:46:
Via de site van Michelin:

Anakee 3 voor een BMW F 650 GS uit 2001 in de maten 100/90-19 vóór en 130/80 ZR 17 achter gaan bij voorkeur op 2,2 bar (zowel voor als achter).
Anakee 2 is niet in deze maat leverbaar schijnbaar.

1,9 lijkt me zeker te laag.
Thanks! die 2.2 komt dan ook terug nadat ik even heb doorgekeken.

ik lees dan ook dit

Front
100/90 - 19 M/C 57H F TL/TT
31.9 PSI

Rear
130/80 R 17 M/C 65H R TL/TT
31.9 PSI

[ Voor 3% gewijzigd door Waywaith op 30-10-2017 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Waywaith schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 16:49:
[...]

Thanks! die 2.2 komt dan ook terug nadat ik even heb doorgekeken.

ik lees dan ook dit

Front
100/90 - 19 M/C 57H F TL/TT
31.9 PSI

Rear
130/80 R 17 M/C 65H R TL/TT
31.9 PSI
Da's ook 2.2 bar 8)7

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waywaith

Waywaith

Tja

Dat zeg ik toch? Ik bevestigde het ;) (althans dat was mijn bedoeling, om het te bevestigen _/-\o_ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Waywaith schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 16:56:
[...]

Dat zeg ik toch? Ik bevestigde het ;) (althans dat was mijn bedoeling, om het te bevestigen _/-\o_ )
Ok, dan begreep ik je verkeerd ;) was niet vervelend bedoeld!
Zo'n groot verschil is echt duidelijk voelbaar. Tip trouwens ook met steviger zijwind: steek je knie uit in de richting waar de wind vandaan komt, als je op snelheid bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waywaith

Waywaith

Tja

noes schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 17:04:
[...]

Ok, dan begreep ik je verkeerd ;) was niet vervelend bedoeld!
d:)b
Zo'n groot verschil is echt duidelijk voelbaar. Tip trouwens ook met steviger zijwind: steek je knie uit in de richting waar de wind vandaan komt, als je op snelheid bent.
yeah, die ga ik zeker onthouden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:19
tdw schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 16:01:
Het oefenterrein was 5 km rijden voor mij, en op de een of andere manier had m'n rijschool geen helikoptershuttle voor motoren geregeld. Heb ik nu onveilig m'n rijbewijs gehaald?
In mijn opinie? Ja. Wat als er een keer een vrachtwagen voor je de weg op dook voordat je geleerd had een noodstop te maken? Wat als er een klein kind de weg op loopt voordat je geleerd had om een nooduitweiking te doen? Je mag hopen dergelijke verichtingen nooit nodig te hebben, maar het zou je maar net overkomen voordat je ze veilig kan uitvoeren....

Bij mijn rijschool stonden de motoren op het oefenterrein. Ik snap dat het beste alternatief natuurlijk een helicopter is, maar je kan als het moet wellicht ook bij je instructeur achterop? ;)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

FragFrog schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 17:25:
[...]

In mijn opinie? Ja. Wat als er een keer een vrachtwagen voor je de weg op dook voordat je geleerd had een noodstop te maken?
Vrachtwagens verschijnen niet ineens uit het niets (ik heb er iig nog nooit één over het hoofd gezien), en ze zijn ook niet dusdanig snel dat ze zonder 'waarschuwing' ineens de weg op schieten. Als je had gezegd 'auto' had ik je nog wel ongeveer gelijk willen geven maar zelfs dan...
Wat als er een klein kind de weg op loopt voordat je geleerd had om een nooduitweiking te doen?
In de 100 meter 30-zone kan ik een kind verwachten ja, maar daar waar je kinderen kan verwachten ligt de snelheid dusdanig laag dat je zo hard kunt knijpen als je wilt zonder ook maar bang te zijn dat je om gaat vallen. De rest van de weg is 50 en industrieterrein. Ik mag hopen dat je als ouder toch wel een betere plek weet voor je kinderen dan daar. Beetje non-issues dus.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:19
Vrachtwagens willen wel eens bij een bedrijf uit een poort komen om maar een voorbeeld te geven. Ze willen ook nog wel eens op krappe wegen laat zichtbaar zijn, als je een strakke blinde bocht om komt. Als jij denkt dat er nog nooit een motorrijder zichzelf tegen een vrachtwagen heeft doodgereden, tja, dan valt er verder weinig meer te zeggen. Idem voor de aanname dat je alleen kleine kinderen in 30km-zones tegenkomt. Ik hoop heel hard dat er nooit een onervaren lesser geconfronteerd wordt met zo'n situatie.

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-09 19:45
Motor vs vrachtwagen :
YouTube: Motorcycle Counter-steering

Nutteloze bijdrage aan de discussie natuurlijk, want het is een hele andere situatie :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grubeater
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-09 23:20

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

FastFred schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 14:43:
[...]

Bij 6 graden vriest het niet ;) Koud zal ie wel worden, maar zolang ie niet wit blauw of gevoelloos wordt is er niks aan de hand.

Toen ik nog koerier was voor het plaatselijke cafetaria dan had ik mijn pink altijd steenkoud, helemaal wit en tintelingen enzo, en dat ding ging maar 35/40km/h :X

De auto wist mij vanmorgen te vertellen dat het 2 graden was overigens :X Verwarming even een tandje hoger gezet :P
Dat heeft te maken met de gevoelstemperatuur. Als je naar deze tabel kijkt voelt 0 graden aan als -7 bij 40km/u. Die duim of pink kan best bevriezen door de wind die er langs waait.
Boven de 80km/u wordt het helemaal mooi: 0 graden bij 80km/u voelt al als -10 graden, laat staan bij 120km/u.

Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans92
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-08 09:02

Frans92

VFR800

FragFrog schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 17:25:
[...]

In mijn opinie? Ja. Wat als er een keer een vrachtwagen voor je de weg op dook voordat je geleerd had een noodstop te maken? Wat als er een klein kind de weg op loopt voordat je geleerd had om een nooduitweiking te doen? Je mag hopen dergelijke verichtingen nooit nodig te hebben, maar het zou je maar net overkomen voordat je ze veilig kan uitvoeren....

Bij mijn rijschool stonden de motoren op het oefenterrein. Ik snap dat het beste alternatief natuurlijk een helicopter is, maar je kan als het moet wellicht ook bij je instructeur achterop? ;)
De eerste les zat ik achterop bij de instructeur. Tijdens de eerste les leren remmen, noodstop, precisiestop en die andere. Ook leren optrekken en schakelen. Terugweg eerste les ook nog achterop.
Tweede les kreeg ik de mogelijkheid: of je rijdt zelf, of je gaat achterop. Ik reed zelf 8).

Sindsdien nooit meer achterop gezeten :D

XBL: DonFrans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 25-09 21:24

steveman

Comfortabel ten onder

Commentaar genoeg te verzinnen op oosterpoort (kennelijk werden in de leswagens wel eens echtelijke ruzies uitgevochten tussen instructeur en partner die ook mee was, zit je dan als leerling _O- ) maar ze hebben wel mooi hun eigen terreintje voor AVB. Dus pas de weg op als je hebt aangetoond de motor soort van de baas te kunnen zijn.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:35
gebruikershaes schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 22:27:
Motor vs vrachtwagen :
YouTube: Motorcycle Counter-steering

Nutteloze bijdrage aan de discussie natuurlijk, want het is een hele andere situatie :p
En bedankt...

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:25
Bij mijn rijschool was het ook gewoon rijden naar de locatie. Eerste proefles was achterop beginnen en polder in gereden. Daar stapte hij en en zei hij 'hup, rijden'. Hij uiteraard achterop, met daar ook een complete inrichting om te kunnen rijden en die overrulede de mijne, voor mocht het fout gaan.

Bij de eerste echte les was het opstappen op de eigen motor, instructeur op zijn motor, rijden naar het terrein en oefenen maar. Nou scheelt het dat dat dwars door mijn woonplaats is en de snelheden niet boven de 50 kwamen onderweg. Maar wel zelf rijden dus.

@FragFrog Nou ben ik wel benieuwd. Hoe heb jij leren autorijden? Dat gebeurd toch ook op de openbare weg :/

[ Voor 11% gewijzigd door lolgast op 31-10-2017 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejdvandenberg
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-09 22:10
Mijn eerste rijles was 200m achterop naar een parkeerterrein, daar kwartiertje paar rondjes gedaan en daarna uurtje door Leiden gereden.
Op het moment zelf vond ik het wel lachen, maar eenmaal thuis heb ik gelijk een andere rijschool gezocht met eigen oefenterrein.

[ Voor 4% gewijzigd door ejdvandenberg op 31-10-2017 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-08 17:59
steveman schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 08:35:
Commentaar genoeg te verzinnen op oosterpoort (kennelijk werden in de leswagens wel eens echtelijke ruzies uitgevochten tussen instructeur en partner die ook mee was, zit je dan als leerling _O- ) maar ze hebben wel mooi hun eigen terreintje voor AVB. Dus pas de weg op als je hebt aangetoond de motor soort van de baas te kunnen zijn.
Oh god, ja. Bij mijn vader ook toen die via het UWV zijn taxi-pas ging halen. Lesauto was een Auris hybrid en mijn vader had nog nooit in een automaat gereden.(op een paar maanden Volvo bijna 30 jaar geleden na) De instructeur snapte maar niet dat mijn vader niet wist om te gaan met die automaat. |:(

ik heb mijn motorrijbewijs bij een eenmanszaakje gehaald, moest altijd zelf de motor naar het oefenterrein rijden, 2 km ofzo verderop(grote P bij Hoornseplas). Alleen de eerste 1 of 2 x niet. Toen moest ik de auto van de instructeur erheen rijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:20

A13X

Dude

FragFrog schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 21:17:
Als jij denkt dat er nog nooit een motorrijder zichzelf tegen een vrachtwagen heeft doodgereden
Jup een vriend van mijn zus, uurtje of 10 s'avonds in de zijkant van een bus. De buschauffeur gaf toe dat hij bij het opdraaien van de provinciale weg nog niet eens gekeken had of er iemand aan kwam, want ja dat kwam er meestal ook niet.

Mis alleen het punt dat je hiermee wilt maken, deze motorrijder had al jaren zijn rijbewijs, reed netjes 80 en deed alles volgens de regels (ging zijn bedrijfsauto ophalen). Die bus kon hij gewoon onmogelijk ontwijken. (en nee als een buschauffeur hem er met een vaartje van 40-50 strak voor je snottert neer zet ontwijkt de beste stuurman hem nog niet)

Zoals jij het nu voor doet komen in mijn ogen is elke beginnend bestuurder net zo ervaren als iedereen met 10 jaar zijn rijbewijs en dagelijks op de weg zit. Alleen als we het hier over beginnend bestuurders hebben roept iedereen uniform doe eerst maar ervaring op.

Dat geld net zo goed voor paarden, je probeert ze net als beginnend bestuurders zo goed mogelijk te trainen. Je zult ze alleen ooit een keer bloot moeten stellen aan het daadwerkelijke verkeer en net als met rijles zal dat niet altijd helemaal vlekkeloos gaan. Iedereen hier heeft wel eens in zekere zin op zijn donder gehad na een les op de weg omdat je een situatie verkeer aanpakte.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Least Inkling

Least Inkling

Product of the cold war

En er rijden zat mensen rond die je eigenlijk nooit op de weg wilt zien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purehz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-09 22:53
Heb hier een vraagje voor de motorrijdende tweakers.

Ben van plan om voor woon werkverkeer over te stappen naar een motorscooter ipv auto.
Zomers gebruik ik altijd een scooter om de 18 km heen en 18 km terug te overbruggen.
Dat bevalt prima, maar wil toch iets sneller zijn en zat te denken om een 125cc/150cc motorscooter aan te schaffen.

2 instappers die ik ben tegen gekomen:
Kymco Agility 16+ 125cc Prijs: ~2600,-
Honda Vision 110cc Prijs: ~2600/2700

Zie ik nog een goed alternatief over het hoofd?

daarnaast moet ik mijn motor rijbewijs nog gaan halen.
Vindt alleen nog niet erg veel informatie over rijbewijs voor automaat.
Heb niet de ambitie om een (schakel)motor te gaan rijden, ga voor gemak.
Ben dus op zoek naar iemand die hier ervaring mee heeft / indicatie aantal rijlessen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dread
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:11

dread

Sluwe vlaming

Als ik toch voor een motorscooter ging en geen motorrijbewijs had zou ik voor een driewieler gaan. Die mogen toch bereden worden zonder motorrijbewijs. Of zit ik ernaast?

Don't argue with fools, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
dread schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 09:36:
Als ik toch voor een motorscooter ging en geen motorrijbewijs had zou ik voor een driewieler gaan. Die mogen toch bereden worden zonder motorrijbewijs. Of zit ik ernaast?
Alleen met bepaalde typegoedkeuringen (zo kun je de Piaggio zowel als autovariant als als motorvariant krijgen)

Je kunt bij diverse rijscholen gewoon lessen op een automaat en daar ook examen mee doen. Uiteraard mag je dan alleen op een automaat rijden.

Aantal rijlessen is moeilijk in te schatten. Blijkbaar rij je veel op een bromscooter, maar daarmee kun je je ook juist slechte rijeigenschappen hebben aangeleerd. Ruwe indicatie: 10-30 uur les.

[ Voor 15% gewijzigd door pagani op 31-10-2017 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans92

Frans92

VFR800

dread schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 09:36:
Dat klopt, alleen zijn die driewielers behoorlijk duur.
Purehz schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 09:31:

Ben van plan om voor woon werkverkeer over te stappen naar een motorscooter ipv auto.
Zomers gebruik ik altijd een scooter om de 18 km heen en 18 km terug te overbruggen.
Dat bevalt prima, maar wil toch iets sneller zijn en zat te denken om een 125cc/150cc motorscooter aan te schaffen.

Ben dus op zoek naar iemand die hier ervaring mee heeft / indicatie aantal rijlessen?
Een quote van startersmotor.nl:
Hiervoor bestaat al heel wat jaren het A-rijbewijs met code 78 als aantekening, welke aangeeft dat je alleen een voertuig met automaat mag rijden. Met de opkomst van de motorscooters en de nieuwe lichte rijbewijzen (A1, A2), de hogere brandstofkosten en de drukte op de weg, begint het automatenrijbewijs populairder te worden. Als je geslaagd bent, krijg je op je motorrijbewijs een extra aantekening (code 78), welke aangeeft dat je alleen op motoren en motorscooters met een automaat mag rijden. Een semi-automaat mag je alleen rijden, als deze een volautomatische stand heeft. Niet alle rijscholen bieden lessen aan voor het automatenrijbewijs, vraag hier naar bij je lokale motorrijscholen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:23
Wat is er ongemak aan om te schakelen? Na 1 a 2 rijlessen op de motor ben je het al gewend en doe je het zonder na te denken. Het is een minimale handeling en het brengt wat leven in de brouwerij.

Ik heb tenminste nog nooit zoiets gehad van: "Pfoe, ik wil niet meer schakelen, wat een klote handeling telkens". Het is eerder *klik naar z'n 3, vroeeeeemmmm doei auto's!* :9

YouTube: MotorcycleGeek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Leviathius schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 09:40:
[...]

Wat is er ongemak aan om te schakelen? Na 1 a 2 rijlessen op de motor ben je het al gewend en doe je het zonder na te denken. Het is een minimale handeling en het brengt wat leven in de brouwerij.

Ik heb tenminste nog nooit zoiets gehad van: "Pfoe, ik wil niet meer schakelen, wat een klote handeling telkens". Het is eerder *klik naar z'n 3, vroeeeeemmmm doei auto's!* :9
Klinkt heel leuk, maar ik durf wel te stellen dat een aanzienlijk percentage van de eenzijdige beginnersongevallen wordt veroorzaakt door in de verkeerde versnelling te zitten in een bocht. (om nog maar te zwijgen van lullige bijna-stilstand omvalpartijen doordat de motor afslaat bij lomp koppelinggebruik)

[ Voor 7% gewijzigd door pagani op 31-10-2017 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purehz
pagani schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 09:37:
[...]

Alleen met bepaalde typegoedkeuringen (zo kun je de Piaggio zowel als autovariant als als motorvariant krijgen)

Je kunt bij diverse rijscholen gewoon lessen op een automaat en daar ook examen mee doen. Uiteraard mag je dan alleen op een automaat rijden.

Aantal rijlessen is moeilijk in te schatten. Blijkbaar rij je veel op een bromscooter, maar daarmee kun je je ook juist slechte rijeigenschappen hebben aangeleerd. Ruwe indicatie: 10-30 uur les.
Zo'n Mp3 valt inderdaad af ivm hoge aanschafprijs.

Zal inderdaad eens een paar in de buurt bellen over de mogelijkheden.
Was eigenlijk benieuwd naar (vergelijkbare)ervaringen hier met automaat lessen.
Frans92 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 09:37:

Dat klopt, alleen zijn die driewielers behoorlijk duur.

Een quote van startersmotor.nl:
Inderdaad te duur.

De regels zijn mij bekent, was meer benieuwd naar ervaringen.
Leviathius schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 09:40:
[...]

Rijd al jaren automaat. Is wel leuk om te schakelen soms, maar voor mij meer een straf als ik eens in de auto van mn vrouw zit. Kies liever voor gemak wat betreft schakelen/automaat.

[ Voor 25% gewijzigd door Purehz op 31-10-2017 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
Wie ging er verder allemaal naar de Kawasaki show in Soest? Ik heb mijzelf net aangemeld voor de zondag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dread
  • Registratie: Maart 2002

dread

Sluwe vlaming

pagani schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 09:42:
[...]

Klinkt heel leuk, maar ik durf wel te stellen dat een aanzienlijk percentage van de eenzijdige beginnersongevallen wordt veroorzaakt door in de verkeerde versnelling te zitten in een bocht. (om nog maar te zwijgen van lullige bijna-stilstand omvalpartijen doordat de motor afslaat bij lomp koppelinggebruik)
Ik vind mezelf geen beginner maar had het laatst ook s'ochtends (verkeerde versnelling bij bocht). Voordeel is dat je 'als geoefend rijder' je snel weer herpakt maar het geeft wel een adrenalinestootje.. pfew

Btw: en dat heeft niets met bovenstaande te maken ;) Mijn triumph heeft de issue dat de versnelling de hele tijd wisselt op het dashboard. Ik dacht eerst dat het net als bij een auto zo aangaf dat je moest schakelen maar het lijkt erger te worden. Iemand dit ook al eens gehad?
Voorlopig doe ik er niets aan omdat ik gewend ben om zonder versnelling aanduider op het dashboard te rijden maar tja het zit me toch niet lekker.

[ Voor 27% gewijzigd door dread op 31-10-2017 09:51 ]

Don't argue with fools, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
[...]

Dus moet je het maar niet doen en er bang voor blijven? :+ Sorry dat ik het zeg, maar wat een aanstellerij zeg. Het is geen rocketscience hoor. Haal je rijbewijs, stap op zo'n ding en je kan schakelen. Als je de fout maakt om te schakelen in de bocht, maak je met hetzelfde gemak op de scooter de fout om kneiter hard te remmen in een bocht.
darkkingll schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 09:44:
Wie ging er verder allemaal naar de Kawasaki show in Soest? Ik heb mijzelf net aangemeld voor de zondag. :)
Ik *O*. Maar wij gaan zaterdag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frans92

Frans92

VFR800

Purehz schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 09:43:
[...]

De regels zijn mij bekent, was meer benieuwd naar ervaringen.
Daar kan ik je helaas niet mee helpen, ik rij een schakelmotor. Wellicht op motor-forum.nl? Weet niet of ze daar een topic hebben met automaat-motoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

darkkingll schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 09:44:
Ik, alleen weet ik nog niet zeker op welke dag. Hangt af van wanneer het mooi weer is, dan ga ik met de motor. Is het flutweer, dan pak ik wel de auto :+

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Rijd al jaren automaat. Is wel leuk om te schakelen soms, maar voor mij meer een straf als ik eens in de auto van mn vrouw zit. Kies liever voor gemak wat betreft schakelen/automaat.
Honda maakt automaat motoren (DCT), een zeer goed systeem waar veel ervaren testrijders onder de indruk van zijn:

http://en.honda-dct.com/

/me zou het rijden met DCT geen straf vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:23
[...]

Dat zal vast. Maar vaak is het dan ook een geval van overmoedig snel rijden, of wegracen, of sowieso verkeerd inschatten van bochten etcetera. Dat zijn allemaal zaken die je leert bij rijles om gecontroleerd en juist inschattend een bocht aan te gaan. Als iemand die kennis aan zijn laars lapt of ze niet goed aangeleerd heeft.. tja. Om nou daarom het schakelen af te keuren en als 'ongemak' te zien? Nee sorry, daar overtuig je me zo niet van.

En ik keur het automaat rijden met de motor(scooter) niet af he! Ik vond het gewoon apart om het schakelen als 'ongemak' te bestempelen. :P

@darkkingll: @Dragonslayer666 en ik gaan ook, maar dan net als @lolgast op de zaterdag 8)
[...]

Hebben het hier over motoren met een automaat toch? (waarbij ik het niet een slecht iets vind hoor, lijkt me heerlijk om lekker te toeren zonder te schakelen). Want bij auto's is het inderdaad super prettig en ideaal. Vooral voor woon-werk verkeer en het filerijden is een automaat vele malen prettiger om te rijden dan een schakelbak.

[ Voor 28% gewijzigd door Leviathius op 31-10-2017 10:07 ]

YouTube: MotorcycleGeek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyntax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:14

Mensen zijn over het algemeen ook heel lovend over de Yamaha X-Max 250. Prima tweedehands te krijgen binnen jouw budget. Zet trouwens ook nog wat geld opzij voor motorkleding, dat kan ook wel wat kosten.

Laat je niet gek maken door andere die schakelen leuker vinden etc. Als jij graag een automaat motorscooter wilt dan moet je dat gewoon lekker doen. Er zijn zat mensen die hun ervaring delen op met Motor Forum waarbij ze heel hun leven schakelmotoren hebben gereden maar uiteindelijk toch voor een automaat motorscooter of Honda DCT etc. zijn gegaan voor het gemak en nooit meer terug willen.

Voor de mensen die nog nooit op een motorscooter hebben gereden maar wel een uitgesproken vooroordeel over hebben, geef ik het advies om het een keer te proberen. Het rijdt stukke comfortabeler en persoonlijk zou ik het totaal niet erg vinden om niet meer te hoeven schakelen voor dagelijks woon-werk ritjes. Met de koppel van de grote motorscooters ben je van de lijn altijd sneller dan menig ander 'manuele' motor.

[ Voor 3% gewijzigd door cyntax op 31-10-2017 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
Mjah, ik moet zaterdag taxi rijden, dus kan niet anders dan zondag. Wij(mijn vader en ik) gaan met de auto. Zijn motor is al winterklaar gemaakt enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

Het is net als bij de auto, na je examen ben je niet verplicht om met een schakelbak te blijven rijden.

Je rijbewijs halen met een gewone motor, heb je ruime keuze uit rijscholen. Na je examen gewoon een motorscooter halen.

En mocht je een keer bij een onderhoudsbeurt een schakelbak mee krijgen is dat niet direct een probleem. ;)

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zit een beetje op youtube te kijken naar reviews over de Honda African Twin DCT en bijna elke reviewer is daar heel enthousiast over :) Gaaf om de DCT in actie te zien:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purehz
Leviathius schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 10:04:
[...]

Hebben het hier over motoren met een automaat toch? (waarbij ik het niet een slecht iets vind hoor, lijkt me heerlijk om lekker te toeren zonder te schakelen). Want bij auto's is het inderdaad super prettig en ideaal. Vooral voor woon-werk verkeer en het filerijden is een automaat vele malen prettiger om te rijden dan een schakelbak.
Ja, klopt. Maar om even aan te geven dat ik eigenlijk nooit schakel, zowel auto / scooter etc.
Was ook niet bedoeling om een discussie te openen tussen schakelen versus automaat :P

Verder is schakelen meer fun, maar voor woon-werk verkeer heb ik daar geen enkele behoefte aan.
cyntax schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 10:06:
[...]

Mensen zijn over het algemeen ook heel lovend over de Yamaha X-Max 250. Prima tweedehands te krijgen binnen jouw budget. Zet trouwens ook nog wat geld opzij voor motorkleding, dat kan ook wel wat kosten.
Wellicht goed alternatief, denk alleen in eerste instantie aan de grote kant.
Is toch weer 10 cm langer / 7 cm breder / 50 kilo zwaarder dan de kymco. Omdat de bedoeling dat hij ook nog in de schuur past naast de fietsen wordt dat waarschijnlijk lastig.
Raym09 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 10:15:
[...]

Het is net als bij de auto, na je examen ben je niet verplicht om met een schakelbak te blijven rijden.

Je rijbewijs halen met een gewone motor, heb je ruime keuze uit rijscholen. Na je examen gewoon een motorscooter halen.

En mocht je een keer bij een onderhoudsbeurt een schakelbak mee krijgen is dat niet direct een probleem. ;)
Snap de voordelen, van een normaal rijbewijs, maar heb geen enkele intentie om een schakelmotor te gaan rijden (komende 10+ jaar). Daarnaast denk ik automaat rijbewijs sneller te kunnen halen ; dus goedkoper, heb toch een bepaalt budget en wil het niet duurder maken dan nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

cyntax schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 10:06:
[...]

Voor de mensen die nog nooit op een motorscooter hebben gereden maar wel een uitgesproken vooroordeel over hebben, geef ik het advies om het een keer te proberen. Het rijdt stukke comfortabeler en persoonlijk zou ik het totaal niet erg vinden om niet meer te hoeven schakelen voor dagelijks woon-werk ritjes. Met de koppel van de grote motorscooters ben je van de lijn altijd sneller dan menig ander 'manuele' motor.
Het zijn dan ook echte stadsdingen, superpraktisch. Niet voor niets dat je in Parijs ze overal ziet rijden. Vaak het hele jaar door, dan hebben ze van die moffen en een soort poncho over zich heen. En dan stapt er dikwijls een fraaie Parisienne af in een mantelpakje en naaldhakjes :9~ O+

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
Vrijdag schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 10:46:
[...]

Het zijn dan ook echte stadsdingen, superpraktisch. Niet voor niets dat je in Parijs ze overal ziet rijden. Vaak het hele jaar door, dan hebben ze van die moffen en een soort poncho over zich heen. En dan stapt er dikwijls een fraaie Parisienne af in een mantelpakje en naaldhakjes :9~ O+
Verkocht :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Leviathius schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 10:04:
[...]

Dat zal vast. Maar vaak is het dan ook een geval van overmoedig snel rijden, of wegracen, of sowieso verkeerd inschatten van bochten etcetera. Dat zijn allemaal zaken die je leert bij rijles om gecontroleerd en juist inschattend een bocht aan te gaan. Als iemand die kennis aan zijn laars lapt of ze niet goed aangeleerd heeft.. tja. Om nou daarom het schakelen af te keuren en als 'ongemak' te zien? Nee sorry, daar overtuig je me zo niet van.
Het is (wat ik veel zie) vaak juist een kwestie van een te hoge versnelling >> te lage toeren >> de bocht niet halen. Vooral met dikke een-/tweecilinders echt duizenden voorbeelden op Youtube (vooral van Amerikanen lijkt het, die zijn bochten niet zo gewend ;) ) die dan het wegdek de schuld geven terwijl ze met hun Monster 1200 met 1000 toeren een bocht proberen te nemen :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

Foei! }:| ;)

Afbeeldingslocatie: http://depanne2roues.com/images/scooter-paris.jpg
Ter illustratie :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Least Inkling

Least Inkling

Product of the cold war

* Least Inkling zegt even niets om deze foto op het scherm te kunnen laten staan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
Vol automaat!
YouTube: MOTOBOT Episode 3: Racing the Clock 挑戦

Hoef je niet eens bang te zijn dat je zelf letsel hebt ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Aan de motorrijder met verstralers die ik in de file op de A2 bij net na Beesd ervoor liet: je verstralers staan kut!

Zo hee, wat was het lastig te zien hoe ver die motorrijder was. De motorrijder erachter, met verstralers op de juiste plek en met de juiste richting was prima te zien.

Kortom, heb je verstralers? Controleer nog eens goed of ze goed staan georiënteerd? liefst ook door iemand anders die een eindje voor je rijdt/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Jelte schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 13:18:
Aan de motorrijder met verstralers die ik in de file op de A2 bij net na Beesd ervoor liet: je verstralers staan kut!

Zo hee, wat was het lastig te zien hoe ver die motorrijder was. De motorrijder erachter, met verstralers op de juiste plek en met de juiste richting was prima te zien.

Kortom, heb je verstralers? Controleer nog eens goed of ze goed staan georiënteerd? liefst ook door iemand anders die een eindje voor je rijdt/
Je bent verbaasd over slecht afgesteld licht? Ik zou een oproep willen doen aan 3/10 voertuigbestuurders op de weg: laat je koplampen eens afstellen! Als je een gezicht kan herkennen in de auto voor je, dan staan ze veel te hoog.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Bijna iedereen draait die dingen omhoog "dan kan ik verder zien"
Vervolgens kan elke tegenligger niks meer zien maar dat is blijkbaar niet hun probleem.

Echt wel een ergernis inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ethirty schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 14:04:
[...]

Je bent verbaasd over slecht afgesteld licht? Ik zou een oproep willen doen aan 3/10 voertuigbestuurders op de weg: laat je koplampen eens afstellen! Als je een gezicht kan herkennen in de auto voor je, dan staan ze veel te hoog.
Het is duidelijk dat het vaak mis is ja. Maar als motorrijder is goed afgesteld licht van levensbelang.
ik richtte me hier dan ook als motorrijder tot andere motorrijder.

Ik hoop dat motorrijders mij ook aanspreken als mijn achterlicht het bijvoorbeeld niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

[...]

Of zet ze eens aan :N

Vooral nu het eerder donker wordt zie je zoveel bestuurders met zonder licht, of met maar één koplamp (of achterlicht) die het nog doet. Een lampjes is denk ik het goedkoopste component wat in een auto te vinden is, fix het!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
noes schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 14:25:
[...]

Of zet ze eens aan :N

Vooral nu het eerder donker wordt zie je zoveel bestuurders met zonder licht, of met maar één koplamp (of achterlicht) die het nog doet. Een lampjes is denk ik het goedkoopste component wat in een auto te vinden is, fix het!
;) Dit deed ik vroeger altijd verkeerd. Mag ik met zonder jas naar buiten?

Goedkoopst denk ik niet btw, maar moeilijk om ook goed om erin te plaatsen.

[ Voor 16% gewijzigd door kneusteun op 31-10-2017 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

kneusteun schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 14:26:
[...]

;) Dit deed ik vroeger altijd verkeerd. Mag ik met zonder jas naar buiten?

Goedkoopst denk ik niet btw, maar moeilijk om ook goed om erin te plaatsen.
Die was opzettelijk :Y en kan weinig componentjes bedenken die goedkoper zijn, én waarvoor in de manual beschreven staat hoe je het vervangt. Ok, de ventieldopjes wellicht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
[...]

3/10? Maak daar rustig 8/10 van. Ik kom nu al 2 jaar dagelijks een witte VW Up met xenon verlichting van de Blokker tegen op weg naar m'n werk en tig anderen met beroerd afgestelde verlichting ;(

[ Voor 4% gewijzigd door FastFred op 31-10-2017 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
Ik ben zo iemand die wel eens met defecte koplamp de 60km naar huis heeft gereden in het donker. Garagebedrijf was dicht en bij mijn auto heb je gereedschap nodig omdat je anders het lampje(h7, dus inderdaad niet duur) niet kan vervangen. Uiteraard had ik net niet het juiste gereedschap bij mij.

Ik had wellicht op de ANWB kunnen wachten, maar voordat die er is ben je al snel een uur verder. Daar had ik geen zin in.

[ Voor 3% gewijzigd door darkkingll op 31-10-2017 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Ik heb af fabriek xenon pitten in de auto, dus nee, als er daar eentje van stuk gaat heb ik geen nieuwe bij me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick-Jan
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:38

Rick-Jan

always connected

Vanmorgen nog, in het stikdonker een Golf met alleen zn stadslichten en mistlampen aan 8)7

You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
Nou moet ik heel eerlijk zeggen, af en toe vind ik dit een heel (heel) klein beetje te wijten aan de fabrikanten. Mijn AR 156, die had origineel witte tellers. Voor de afwisseling wilde ik de sportpakket tellers (grijs met oranje nummers) en dus die geplaatst. Wat blijkt nou, van die sportpakket tellers brandt de achtergrondverlichting altijd. Zeker bij goed verlichtte locaties ben ik twee keer zonder verlichting weggereden. Een pompstation bijvoorbeeld. Die hebben zo'n ontzettende bak licht dat je echt niet ziet of jouw koplampen wel of niet aanstaan. En omdat de dashboardverlichting aan was dacht ik, toppie gas met die zooi. Audi die ik nu heb ook, dashboard geeft altijd licht.

In dat opzicht vind ik het logisch als fabrikanten met een 'always on' principe komen. Op motoren zie je het tegenwoordig steeds vaker. Mijn Ducati heeft het, zelfs de CB1 uit '89 heeft de verlichting bij contact aan altijd aan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-09 14:56
Rick-Jan schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 15:15:
Vanmorgen nog, in het stikdonker een Golf met alleen zn stadslichten en mistlampen aan 8)7
Vooral dat onnodig gebruik van de kut mistlampen. Zelfs als er totaal geen mist is die krengen aan zetten grrr..

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilco1985
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-12-2020
Jelte schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 14:17:
[...]

Ik hoop dat motorrijders mij ook aanspreken als mijn achterlicht het bijvoorbeeld niet doet.
Ik check het vaak door net langs de witte streep te rijden. Dan zie je de rode reflectie.
* Bedenkt dat er nog een nieuw setje reserve kop en achterlampen onder het zadel moeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrock
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:32

Patrock

Eat - ride - sleep - repeat

Gisteren een busje wat met grootlicht reed, bij het stoplicht sprak iemand hem er op aan, busje reed vervolgens weg met de lampen uit. (in het donker).

Mistlampen zie ik inderdaad nu nog steeds, paar weken terug paar mistbankjes, en een bepaald type auto rijd nog steeds met het mistachterlichtje aan rond.

Zie het tegenwoordig meer als waarschuwingen van, zorg dat je zo snel mogelijk uit de buurt van die auto's bent. technische staat, en de automobilist zijn niet te vertrouwen!

Afgelopen vrijdag kwam ik er overdag achter dat een koplamp het had begeven bij de auto waar ik in reed. Toen ik hem parkeerde deed hij het nog, na een ritje van 5 minuten niet meer. (zie je direct in bumpers of als je parkeert voor een bordje of ruit). dichtstbijzijnde autozaak langsgegaan en er zitten weer goede premium lampen in.

Verder check ik lampjes (achter door rode gloed en bij remmen of deze gloed feller wordt., witte streep inderdaad of bij objecten naast of achter de auto. Achteruitrijlicht merk je direct in het donker. en knipperlichten zitten op een verklikker.(Weerstandsafhankelijk relais)

Motor idem / op contact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik check bij 't wegrijden altijd de achterlamp, is dat zo raar? Zie je echt wel als je er naast staat. Uit kunnen ze toch niet. En meteen ff de remhendel in om te kijken of die 't ook doet.

Voorlichten zie ik wel in de auto voor me bij een stoplicht. Twee xenon-lampies vallen wel op, dus als er één mist, merk je dat wel.

En eens in de zoveel tijd (1x per week o.i.d.) check ik alle knipperlichten even. Zijn de enige gloeilampjes, dus gaan wss als eerste stuk :P

Al is verlichting natuurlijk in 't algemeen onderhevig aan defecte zekeringen, dus óók dat LED-achterlicht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
Motorverlichting check ik af en toe. Van de auto zie ik het snel genoeg: de lichten gaan aan als ik hem ontgrendel(muv dimlicht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilco1985
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-12-2020
Patrock schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 15:31:

.. en knipperlichten zitten op een verklikker.(Weerstandsafhankelijk relais)

Motor idem / op contact.
Ja die gaat extreem snel tikken als er een lampje stuk is. Dat merk je direct.
Had laatst een verkeerd lampje erin. Dan gaf hetzelfde effect >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aidanl
Osiris schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 15:40:
Ik check bij 't wegrijden altijd de achterlamp, is dat zo raar? Zie je echt wel als je er naast staat. Uit kunnen ze toch niet. En meteen ff de remhendel in om te kijken of die 't ook doet.

[...]
Niet raar, dit is zelfs aangeraden vanuit CBR. Ik controleer eigenlijk iedere week minimaal 1x voor het wegrijden of mijn achterlicht/remlicht/knipperlichten het doen. Knipperlichten voor zie ik ook onder het rijden en voorlamp is op auto's voor je te zien.

Ik merkte alleen vanochtend dat mijn knipper "oprot" grootlicht knopje niets meer doet. Groot licht switch zelf werkt wel. Straks even wat WD40 in spuiten en dan werkt hij weer denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Oej, ja, de "pass"-knop is essentieel :P

Die probeer ik zoveel mogelijk te gebruiken, anders is 't immers zonde van die twee megafelle LED-units O-)

[ Voor 58% gewijzigd door Osiris op 31-10-2017 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
aidanl schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 16:17:
[...]

Niet raar, dit is zelfs aangeraden vanuit CBR. Ik controleer eigenlijk iedere week minimaal 1x voor het wegrijden of mijn achterlicht/remlicht/knipperlichten het doen. Knipperlichten voor zie ik ook onder het rijden en voorlamp is op auto's voor je te zien.

Ik merkte alleen vanochtend dat mijn knipper "oprot" grootlicht knopje niets meer doet. Groot licht switch zelf werkt wel. Straks even wat WD40 in spuiten en dan werkt hij weer denk ik.
Doe jezelf een plezier een koop contactspray (hey kijk nou, dat verkoopt WD40 ook). Met 'gewone' WD40 heb je kans dat je eventuele rubberen ringen tegen het vocht uit laat drogen

[ Voor 9% gewijzigd door lolgast op 31-10-2017 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aidanl
lolgast schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 16:41:
[...]

Doe jezelf een plezier een koop contactspray (hey kijk nou, dat verkoopt WD40 ook). Met 'gewone' WD40 heb je kans dat je eventuele rubberen ringen tegen het vocht uit laat drogen
Die heb ik ook liggen en bedoelde ik eigenlijk ;) WD40 was iets te generiek genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

Ik check altijd mijn lichten voordat ik wegrij. Dit omdat de bekabeling soms wat loskomt en ik dus geen <ACHTUNG HIER KOM IK!> licht naar rechtsachter heb :P Contactspray heb ik ook, eigenlijk moet ik gewoon eens bij Bolman langs om een paar nieuwe mannetje/vrouwtje te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 20:12
dread schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 09:47:
[...]

Ik vind mezelf geen beginner maar had het laatst ook s'ochtends (verkeerde versnelling bij bocht). Voordeel is dat je 'als geoefend rijder' je snel weer herpakt maar het geeft wel een adrenalinestootje.. pfew

Btw: en dat heeft niets met bovenstaande te maken ;) Mijn triumph heeft de issue dat de versnelling de hele tijd wisselt op het dashboard. Ik dacht eerst dat het net als bij een auto zo aangaf dat je moest schakelen maar het lijkt erger te worden. Iemand dit ook al eens gehad?
Voorlopig doe ik er niets aan omdat ik gewend ben om zonder versnelling aanduider op het dashboard te rijden maar tja het zit me toch niet lekker.
Ik heb ook een Triumph (Daytona 675) en kwam er laatst achter dat die versnellingsindicator het ook niet altijd snapt. Vooral toen ik rustig reed begreep hij soms niet of ik in 2-3 zat. Bij flink doorstampen klopte het ding dan weer wel. Geen idee of het erger wordt, ik keek er eigenlijk nooit op dus het zou best kunnen dat het altijd al zo geweest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:28

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Vrijdag schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 17:16:
Ik check altijd mijn lichten voordat ik wegrij. Dit omdat de bekabeling soms wat loskomt en ik dus geen <ACHTUNG HIER KOM IK!> licht naar rechtsachter heb :P Contactspray heb ik ook, eigenlijk moet ik gewoon eens bij Bolman langs om een paar nieuwe mannetje/vrouwtje te halen.
Ik had pas een stekker (van mijn rechtsvoor knipperlicht) die spontaan uit de cockpit donderde onderweg. Onlangs weer vastgemaakt, klikte gewoon weer vast, dus wat daar aan de hand is geweest - geen idee.

Mijn knipper rechtsachter degradeert langzaam maar gestaag omdat de uitlaatgassen erlangs blazen, hij hangt er al erg zielig bij.

Maarrrr.... ik lees dit in de wetgeving:
Artikel 5.4.51

1.
Motorfietsen moeten zijn voorzien van:
a. één groot licht;
b. één dimlicht;
c. twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van de motorfiets indien de motorfiets in gebruik is genomen na 31 december 1996; het licht van de richtingaanwijzers van motorfietsen in gebruik genomen na 30 juni 1967 moet knipperen;
d. één stadslicht indien het voertuig na 31 oktober 1997 in gebruik is genomen;
e. één achterlicht;
f. één remlicht indien het voertuig in gebruik is genomen na 26 november 1975;
g. achterkentekenplaatverlichting;
h. één rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig.
en dat vind ik verwarrend: Moet ik nou wel of niet richtingaanwijzers hebben? Het eerste gedeelte van die dikgedrukte bepaling zegt van niet, het tweede gedeelte weer dat het 'moet knipperen'.

Niet dat ik nu perse zonder knippers wil gaan rijden, maar dan heb ik een weerwoord als ik gezeur krijg over dat lampje rechtsachter :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

HTT-Thalan schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 18:17:
[...]

Ik had pas een stekker (van mijn rechtsvoor knipperlicht) die spontaan uit de cockpit donderde onderweg. Onlangs weer vastgemaakt, klikte gewoon weer vast, dus wat daar aan de hand is geweest - geen idee.

Mijn knipper rechtsachter degradeert langzaam maar gestaag omdat de uitlaatgassen erlangs blazen, hij hangt er al erg zielig bij.

[...]

en dat vind ik verwarrend: Moet ik nou wel of niet richtingaanwijzers hebben? Het eerste gedeelte van die dikgedrukte bepaling zegt van niet, het tweede gedeelte weer dat het 'moet knipperen'.

Niet dat ik nu perse zonder knippers wil gaan rijden, maar dan heb ik een weerwoord als ik gezeur krijg over dat lampje rechtsachter :P.
Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en ervoor zorgen dat die dingen werken :P Zeker in deze tijd van het jaar ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

[...]

[...]

Alles wat je daar leest is een richtlijn voor voertuigen én wet én van toepassing, maar: Als jouw fiets een typegoedkeuring heeft gekregen mét knipperlichten dan moeten die dingen er ook te alle tijden op zitten, ook al zou 't ding in 't jaar "kruik" met die typegoedkeuring op de NL markt gebracht zijn.

Voor geluid is er overigens ook zo'n leuk kopje opgenomen in de regeling aangaande voertuigeisen en typengoedkeuring waarbij vermeldt wordt dat een motorfiets met "X" cc's aan cilinderinhoud een "Y" aantal dB/a mag produceren..... Dat werkt leuk, totdat je brommer een typegoedkeuring heeft waarbij 't typeplaatje iets anders vermeldt.

[ Voor 15% gewijzigd door Will_M op 31-10-2017 18:39 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

wimmel_1 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 18:31:
[...]
Alles wat je daar leest is een richtlijn voor voertuigen én wet én van toepassing, maar: Als jouw fiets een typegoedkeuring heeft gekregen mét knipperlichten dan moeten die dingen er ook te alle tijden op zitten, ook al zou 't ding in 't jaar "kruik" met die typegoedkeuring op de NL markt gebracht zijn.
Da's dan helemaal helder.

Ik begrijp alleen niet waarom een wet, die volgens mij zo geschreven zou moeten zijn om alle twijfel weg te nemen, daar niet duidelijker over is. Wellicht staat dat dan weer in een ander artikel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 18:36:
[...]

Ik begrijp alleen niet waarom een wet, die volgens mij zo geschreven zou moeten zijn om alle twijfel weg te nemen, daar niet duidelijker over is. Wellicht staat dat dan weer in een ander artikel.
Wat is er onduidelijk aan dan? Het eerste stukje ging over het verplicht stellen. Dat wil niet zeggen dat auto's vóór die verplichtstelling helemaal geen knipperlichten hadden. Die waren er natuurlijk wel, net als het 3e remlicht er allang was voordat 'ie verplicht werd.

De auto's die een richtingaanwijzer hadden, zonder dat ie verplicht was dus, moesten hem vanaf een bepaalde datum ook daadwerkelijk laten knipperen. Compleet los van de verplichtstelling.

Waar zit nou de vaagheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

HTT-Thalan schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 18:36:
[...]

Da's dan helemaal helder.

Vriendin van me is advocate en die verdient een lekker stukje beleg voor op de bammetjes doordat bijna niemand aan de verplichting voldoet dat 'ie "de wet" moet kénnen.

Heb 'r wel eens proberen uit te dagen maar die haalt er ooit referenties bij welke vaak weer een doorverwijzing zijn vanuit allerlei andere artikelen waardoor dat ik 't maar opgegeven heb om de wijsneus uit te hangen bij haar 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

aidanl schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 15:20:
[...]

Vooral dat onnodig gebruik van de kut mistlampen. Zelfs als er totaal geen mist is die krengen aan zetten grrr..
Ik heb nog nooit maar dan ook nog nooit last gehad van mistlampen voor. :?

Daarentegen wordt elke nieuwe dure bak af fabriek geleverd met Xenon waarvan mijn zelfdimmende spiegels in de stress schieten. Gevolg: ik zie niks meer in mijn spiegels, want die worden bijna zwart. Uitzetten is net zo gevaarlijk, want dan word ik blind. :')

Mijn auto had het ook toen deze nieuw was. Gelijk naar de garage gereden om ze af te laten stellen. Kennelijk is de norm anders dan hoe de fabrieken leveren. 8)7

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Mja, je hebt een afstellijn waar je halogeen verlichting op afstelt, alleen wil je xenon net even eronder afstellen voor de rest. Helaas doet niemand dat idd...

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

Nou, mijn aanmelding voor de KamasutraKawasakishow is binnen:
INSCHRIJVING SUCCESVOL
Dank voor uw aanmelding voor de Kawasaki News Show 2018, uw inschrijving is in goede orde ontvangen. Op vertoon van uw motorrijbewijs bij de balie is de toegang gratis, vergeet deze dus niet mee te nemen.

Wij verheugen ons op uw komst!.
Verder staat er niks qua reserveringsnummer of wat dan ook, dus dat scheelt weer dingen uitprinten/op je foon laten zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007

_Apache_

For life.

[...]

Je bent verbaasd over slecht afgesteld licht? Ik zou een oproep willen doen aan 3/10 voertuigbestuurders op de weg: laat je koplampen eens afstellen repareren!
There, I fixed it.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

[...]

[...]

Ze zijn na 1996 verplicht, maar als je een motor hebt van voor dat jaar dan zijn ze optioneel. Als je ze hebt moeten ze iig knipperen.
wimmel_1 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 18:31:
[...]

Ja en nee. Als iets er niet op zit, hoeft het ook niet te werken. Je wilt denk ik niet weten hoeveel auto's APK krijgen zonder koplamphoogteverstelling, mistlampen voor en dat soort ongein. Knopje eruit, dan zit het er niet meer op, en dus kan/hoeft het ook niet gekeurd te worden. Zo kun je van een motor vóór 1997 ook de RAW's af halen. :)

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

tdw schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 20:11:
[...]

Ze zijn na 1996 verplicht, maar als je een motor hebt van voor dat jaar dan zijn ze optioneel. Als je ze hebt moeten ze iig knipperen.

[...]

Ja en nee. Als iets er niet op zit, hoeft het ook niet te werken. Je wilt denk ik niet weten hoeveel auto's APK krijgen zonder koplamphoogteverstelling, mistlampen voor en dat soort ongein. Knopje eruit, dan zit het er niet meer op, en dus kan/hoeft het ook niet gekeurd te worden. Zo kun je van een motor vóór 1997 ook de RAW's af halen. :)
Dan voldoet je voertuig inderdaad aan de keuringseisen welke bij een APK gelden, dat wil echter NIET automagisch zeggen dat 't voertuig goed genoeg is om legaal op de openbare weg te mogen rijden (én dus voldoet aan de eisen welke er tijdens de typegoedkeuring aan gesteld werden).

Simpel voorbeeld: Zo'n "Sjonnie" Honda Civic is niet af te keuren op het moment dat de eigenaar er zo'n gaspijp als uitlaat/einddemper onder klust (gasdicht is 't spul vaak wel). 1 Cm. buiten het keuringsstation: Aan de kant en niet meer de openbare weg op want: W.O.K melding.... Én dus terug naar de RDW.

[ Voor 10% gewijzigd door Will_M op 31-10-2017 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

wimmel_1 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 20:24:
[...]

Dan voldoet je voertuig inderdaad aan de keuringseisen welke bij een APK gelden, dat wil echter NIET automagisch zeggen dat 't voertuig goed genoeg is om legaal op de openbare weg te mogen rijden.
Dan kunnen we net zo goed heel de APK afschaffen 8)7
Simpel voorbeeld: Zo'n "Sjonnie" Honda Civic is niet af te keuren op het moment dat de eigenaar er zo'n gaspijp als uitlaat/einddemper onder klust...
Geen goed voorbeeld. De eis is dat de uitlaat gasdicht is. Of je dat nou doet met de standaard 20mm pijp of een 4" stainless steel pijp maakt niet uit. Dat betekent dus niet dat de auto al dan niet legaal is, maar dat de eis verkeerd is gesteld .

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

tdw schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 20:28:
[...]
Dan kunnen we net zo goed heel de APK afschaffen 8)7

[...]
Geen goed voorbeeld. De eis is dat de uitlaat gasdicht is. Of je dat nou doet met de standaard 20mm pijp of een 4" stainless steel pijp maakt niet uit. Dat betekent dus niet dat de auto al dan niet legaal is, maar dat de eis verkeerd is gesteld .
Niet afschaffen maar herzien....

Mag sowieso wel eens gebeuren vind ik, en dan gewoon 't Duitste TÜV als leidraad aan houden. Zooi op je auto welke er niet op thuis hoort volgens de typegoedkeuring én niet voorzien is van een aftermarket keurmerk voor expliciet dát voertuig.... (China Xenon rommel i.e.)..... AFKEUR!!

Zelfde mag dan ook voor motoren. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

wimmel_1 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 20:32:
[...]

Mag sowieso wel eens gebeuren vind ik, en dan gewoon 't Duitste TÜV als leidraad aan houden. Zooi op je auto welke er niet op thuis hoort volgens de typegoedkeuring én niet voorzien is van een aftermarket keurmerk voor expliciet dát voertuig.... (China Xenon rommel i.e.)..... AFKEUR!!
Ja
|:( NEE! Alleen voor driewielige motoren die met een B-rijbewijs bestuurd mogen worden. :D

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

wimmel_1 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 20:32:
[...]

Nee. Geest van de wet is dat het deugdelijk spul is. Keurmerk zegt daar iets over, maar gebrek aan keurmerk is niet perse ondeugdelijk. Strenger bij apk mag zeker, maar aub niet zo onzinnig als in België met alle attesten etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

tdw schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 20:45:
[...]
Ja

[...]

|:( NEE! Alleen voor driewielige motoren die met een B-rijbewijs bestuurd mogen worden. :D
Gelijke monniken, gelijke kappen :P

"Wij" zijn misschien wel zuinig op onze motoren én daarmee dus impliciet ook op ons zelf én andere weggebruikers maar ik wil de motorrijders welke niet naar de technische staat van d'r brommertje omkijken niet graag de kost geven..... En dan is 't vaak ook nog eens onwetendheid, ook.
noes schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 20:47:
[...]

Nee. Geest van de wet is dat het deugdelijk spul is. Keurmerk zegt daar iets over, maar gebrek aan keurmerk is niet perse ondeugdelijk. Strenger bij apk mag zeker, maar aub niet zo onzinnig als in België met alle attesten etc.
De énige manier om zoiets af te kunnen dwingen is (helaas) middels geregistreerde keurmerken. Je kunt van geen enkele instantie verwachten dat er tijdens een APK een diepgaande test naar alle afzonderlijke onderdelen gaat plaatsvinden. De APK (afmelding) zou dan een "iets" te grote kostenpost gaan worden voor de bezitter van 't voertuig ;)

[ Voor 38% gewijzigd door Will_M op 31-10-2017 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
wimmel_1 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 20:48:
[...]

"Wij" zijn misschien wel zuinig op onze motoren én daarmee dus impliciet ook op ons zelf én andere weggebruikers maar ik wil de motorrijders welke niet naar de technische staat van d'r brommertje omkijken niet graag de kost geven..... En dan is 't vaak ook nog eens onwetendheid, ook.
Een strenge APK beschermt niet tegen iemand die de motor 2x per jaar op een mooie zondag gebruikt. Wetgeving is gewoon heel lastig en vaak lost het ook niets op. Iemand die op een motor rijd waarvan de technische staat bagger is en maar 300km per jaar rijd, en dan ook nog eens vol op het gas wil, is gewoon gevaarlijk. Ik zie alleen niet hoe wetgeving dit op gaat lossen. Al is die motor 100% origineel en wel in goede staat, blijft die persoon een gevaar op weg met de bandenspanning op 1 bar en maar 300km per jaar op een machine die veel te snel is voor die paar kilometers.

Laat staan dat die persoon ook nog eens al 5 jaar niet gereden heeft. Als ik 6 maanden niet rij moet ik de eerste 500km toch best aardig weer even inkomen en dan heb ik al 50.000km er op zitten. Ik denk dat weinig kilometers een groter gevaar is dan wat aftermarket spul of een minder goede technische staat. Tuurlijk willen we allemaal oplossingen tegen gevaarlijke idioten, maar ik zie iemand dan veel liever in een fel rode Civic zitten met veel te veel herrie dan op een motor die de persoon niet onder controle heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

PilatuS schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 21:02:
[...]

Een strenge APK beschermt niet tegen iemand die de motor 2x per jaar op een mooie zondag gebruikt. Wetgeving is gewoon heel lastig en vaak lost het ook niets op. Iemand die op een motor rijd waarvan de technische staat bagger is en maar 300km per jaar rijd, en dan ook nog eens vol op het gas wil, is gewoon gevaarlijk. Ik zie alleen niet hoe wetgeving dit op gaat lossen. Al is die motor 100% origineel en wel in goede staat, blijft die persoon een gevaar op weg met de bandenspanning op 1 bar en maar 300km per jaar op een machine die veel te snel is voor die paar kilometers.

Laat staan dat die persoon ook nog eens al 5 jaar niet gereden heeft. Als ik 6 maanden niet rij moet ik de eerste 500km toch best aardig weer even inkomen en dan heb ik al 50.000km er op zitten. Ik denk dat weinig kilometers een groter gevaar is dan wat aftermarket spul of een minder goede technische staat. Tuurlijk willen we allemaal oplossingen tegen gevaarlijke idioten, maar ik zie iemand dan veel liever in een fel rode Civic zitten met veel te veel herrie dan op een motor die de persoon niet onder controle heeft.
Klopt helemaal wat je zegt, mensen kun je niet veranderen met een voertuig-technische keuring, maar je bent dan wél een (groot?) gedeelte aan risicofactor kwijt welke in 't technisch gedeelte van 't voertuig zit.

Nogmaals: Gelijke monniken, gelijke kappen.... Waarom wel eisen stellen aan gemotoriseerde voertuigen op méér dan 3 wielen en niet aan de gemotoriserde tweewielers welke op exact diezelfde weg rijden?

En kom niet aan met de drogreden dat er amper ongelukken ontstaan vanwege een technisch falen, dat zelfde geldt tegenwoordig ook voor de "+ 3 wieleres" als je 't procentueel gaat bekijken.

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 31-10-2017 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
wimmel_1 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 21:10:
[...]

Klopt helemaal wat je zegt, mensen kun je niet veranderen met een voertuig-technische keuring, maar je bent dan wél een (groot?) gedeelte aan risicofactor kwijt welke in 't technisch gedeelte van 't voertuig zit.

Nogmaals: Gelijke monniken, gelijke kappen.... Waarom wel eisen stellen aan gemotoriseerde voertuigen op méér dan 3 wielen en niet aan de gemotoriserde tweewielers welke op exact diezelfde weg rijden?
Ik heb wel eens wat verhalen gelezen over hoe het er toen in BE aan toe ging. Ik ben erg fan van auto's en motoren die naar smaak gemod zijn. Sterker nog, mijn eigen motor vind ik compleet standaard niet eens echt mooi. Dat er dan wetgeving komt die het zo goed als onmogelijk maakt met die mods rond te rijden vind ik gewoon heel erg jammer. Als je kijkt wat je met bepaalde modellen auto's kan doen met modden vind ik het doodzonde als zoiets de nek om word gedraait. Tuurlijk moet het wel op een goede manier gebeuren, maar soms gaat wetgeving veel te ver en verliezen we gewoon meer dan we winnen.

Wat mij betreft, als het aankomt op simpele mods qua uiterlijk mogen de wetten voor auto's eerder meer soepel dan de wetten voor motoren zwaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:32

Destruction

(ex-)Automonteur

HTT-Thalan schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 11:14:
[...]

Een politieagent heeft mij ooit eens verteld dat ze ook zeker zitten te wachten op instromers vanuit het bedrijfsleven; mensen met werkervaring, levenskennis en eventuele diploma's, rijbewijzen en whatnot. Maar de praktijk is dat hun organisatie niet aantrekkelijk genoeg is voor velen om de overstap te maken. Voor een schoolverlater (of dropout) is dat salaris wel te doen (en waarschijnlijk heb je op dat moment nog weinig tot geen verplichtingen), maar met een hypotheek en eventueel gezin loop je al snel stuk.

Ik denk dat ik zeker wat te brengen zou hebben als agent (of ik geschikt ben is een tweede) in de vorm van communicatie, inzicht, oplossend vermogen en het simpele feit dat ik mijn rijbewijzen al heb en nog aardig kan schieten ook. Het lijkt me ook ontzettend tof en spannend werk. Maar helaasch.
Conditietesten bij de politie zijn trouwens ook wel erg streng. Zelfs een vriendin van me die erg actief is op het gebied van sporten en in een absolute topconditie is, kwam er niet doorheen :X Alsin, 0,1s te laat is gewoon gezakt voor de conditietest, ongeacht of dat komt door het feit dat je je verstapte of wat dan ook
:X Nadat ze dat geintje 2x had meegemaakt heeft ze d'r wens om rechercheur (i guess, ze heeft iig altijd specifiek aangegeven géén bonnenschrijfster te willen worden) te worden opgegeven :P

Wat motoren stallen en/of afsluiten betreft.. Gezien het feit dat ik een onmogelijk smalle gangpoort heb met daarin een vrijwel haakse bocht (de motor past er _precies_ doorheen als je het op _precies_ de goede manier weet te doen), had ik de motor altijd in de schuur staan met de sleutel in het contact. Sinds ik berichten op Facebook voorbij heb zien komen van gestolen motoren die op vergelijkbare wijze (incl. de lastige bereikbaarheid) gestald stonden, pak ik dat toch maar ff iets anders aan :X Zeker nu ik de komende maanden (door m'n rug gegaan, ik kan net weer lopen zonder pijn zeg maar, en dan de winterperiode) toch niet zal rijden, staat-ie op stuurslot en de sleutels *ergens* in huis :P Ik ga er vanuit dat iemand die m'n motor wil stelen (en dit ff snel wil doen) er vanaf zal zien en dan liever het gereedschap uit m'n schuur jat :+

Want:
- Motor weegt 260kg (volgens kenteken)
- ganpoort is te smal om met 2 mensen naast elkaar te lopen (alsin: met een paar man optillen en meenemen is geen optie)
- M'n gereedschap ligt altijd netjes in de koffers, dat neem je dan veel makkelijker mee :+

Ik heb een Diversion 900 uit 1995, dat ding ook echt aan de ketting leggen gaat me wat ver. Ik heb het tegendeel al een aantal keer gezien, maar ik ga er nog altijd vanuit dat ze in mijn geval de moeite voor een 22 jaar oude motor niet waard vinden. Mijn andere Diversion 900 (donor/opknapper, met voorschade) staat in een garagebox, achterin een hoekje, onder dozen met motor onderdelen en achter een CBR600F en een R1 van vrienden van me, en ook dat ding staat op stuurslot :+ Daar zal vermoedelijk ook weinig mee gebeuren :P

En wat de APK betreft.. Als mijn motor niet veilig is, ga ik er de weg niet mee op. Ik wil nml. graag veilig thuis komen. Nog even los van mijn rugklachten, mijn motor is toe aan een nieuwe achterband en een voorvork revisie incl. balhoofdlagers (na 22 jaar en 117.000km mag dat imo een keer, en een achterband is normale slijtage), omdat motoren geen APK hebben hoef ik (nu ik voorlopig niet aan het sleutelen toe ga komen, eerst m'n rug weer op krachten krijgen) niet af te wegen of ik 'm wel of niet moet schorsen.. Mocht die APK voor motoren er ooit toch komen, breng ik 'm er met vertrouwen naartoe omdat ik uit mezelf toch altijd wel zorg dat de technische staat goed is en de verlichting werkt. Ik zou er dan alleen voor de zekerheid originele dempers bij kopen, omdat ik niet weet of mijn huidige Delkevic dempers een E-keurmerk hebben.. Als ze er niet op letten (zoals dat nu bij auto's ook zo is) is het geen probleem natuurlijk.

[ Voor 17% gewijzigd door Destruction op 31-10-2017 22:26 ]

Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Destruction schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 22:18:
Conditietesten bij de politie zijn trouwens ook wel erg streng. Zelfs een vriendin van me die erg actief is op het gebied van sporten en in een absolute topconditie is, kwam er niet doorheen :X Alsin, 0,1s te laat is gewoon gezakt voor de conditietest, ongeacht of dat komt door het feit dat je je verstapte of wat dan ook
:X Nadat ze dat geintje 2x had meegemaakt heeft ze d'r wens om rechercheur (i guess, ze heeft iig altijd specifiek aangegeven géén bonnenschrijfster te willen worden) te worden opgegeven :P
Ik ben nog wel eens agenten tegengekomen waar ik geld op durfde inzetten dat ze die test nooit zouden halen (en wellicht halverwege nog een hartaanval zouden krijgen). Blijkbaar zijn ze niet altijd streng.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:43
HTT-Thalan schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 22:31:
[...]

Ik ben nog wel eens agenten tegengekomen waar ik geld op durfde inzetten dat ze die test nooit zouden halen (en wellicht halverwege nog een hartaanval zouden krijgen). Blijkbaar zijn ze niet altijd streng.
Probleem is dat je die test maar 1x hoeft te halen.

De meeste straatagentjes kunnen ook niet echt goed rijden, laat staan schieten

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Maegrim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-08 17:09
Aangezien het hier compleet off topic gaat moet ik ff melden dat ik sinds vandaag een middenbok op de SMT heb :Y

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AM8zqCq.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

Ook goedemorgen jongens en meisjes :+

@Maegrim mooi werk d:)b

Awesome

Pagina: 1 ... 56 ... 101 Laatste