nogmaals, waarstaat dat ik zeg dat CU het zelfde is als een shader, als je mijn vorige berichten zou lezen heb ik letterlijk gezegd:Werelds schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 21:12:
Ik wil me niet weer in deze hele discussie mengen, maar...
[...]
Asjeblieft zeg.
Het spijt me heel erg, maar als je iedereen op hun plaats wilt zetten moet je wel eerst leren lezen, of dusdanig je gedachten leren verwoorden dat je zinnen kloppen.
- Shader en CU zijn niet hetzelfde
- "Shaders" zijn onderdeel van CU's (en de term shader is niet correct meer, die dingen kunnen veel meer tegenwoordig)
- 64 "shaders" per CU
- In het geval van Fiji en Vega: 64 CU's
- 64 * 64 = 4096 "shaders"
Zoals jij het hebt neergezet lijkt het alsof shader en NCU hetzelfde betekenen en dat er 4096 van zijn.
En we weten weldegelijk hoe zwaar die shader aan is gepast. Een bron heb je zelf al tal keren gepost (Anand's preview). Rapid Packed Math, wat betekent dat de "shaders" geheel anders zijn. Nog steeds 32-bit, maar ze kunnen nu 2xFP16/4xINT8 ops in 1 kloktik verwerken; de registers zullen vanwege de 8-bit ondersteuning ook vervangen zijn, aangezien die voorheen alleen native 16-bit support hadden bij mijn weten.
Enige wat we nog niet weten is hoe ze hun flexibele benutting bewerkstelligen. Of dat nu in decoders/fetch zit of in cache wijzigingen zullen we inderdaad hopelijk over anderhalve week weten, maar dit zit wellicht niet eens in de CU.
[...]
[...]
Incorrect. We weten bijvoorbeeld 100% zeker dat de ROPs nu clients van de L2 zijn en niet aan de MC hangen. Dat alleen al is een gigantische wijzigingen (die Nvidia met Kepler al heeft gemaakt), waardoor render-to-texture nu alleen door het L2 gaat. Je texture units kunnen direct uit L2 lezen, bespaart zowel bandbreedte naar het VRAM als de daarbij betrokken latency.
GCN is een ISA. Instructie set. Als die bepalend was voor de microarchitectuur, dan zouden alle x86 CPU's gelijk zijn. Een ISA bepaalt niet welke onderdelen hoe met elkaar in verbinding staan, deze bepaalt alleen wat er kan/mag en wat het resultaat daarvan is. Hóe dat gebeurt ligt bij de microarchitectuur. Vega, Polaris, Fiji, Tonga, Hawaii en Tahiti zijn allemaal aparte microarchitecturen. Pitcairn en Cape Verde zijn Tahiti op kleinere schaal.
Bewijs hebben dat GCN "slechts" een instructie set is? Ga Tonga en Fiji eens vergelijken. Beide GCN3 en toch radicaal andere eigenschappen. Eenvoudigste voorbeeld is de geometry throughput; beide hebben 4 geometry engines, kloksnelheden verschillen slechts zo'n 10% en toch is Fiji dik twee keer zo snel tot je te veel samples wil doen (volgens mij is het t/m 32xT geen probleem, dus 8 poly's per clock, maar pin me daar niet op vast). Is vast wel ergens een review met TessMark of iets dergelijks.
linkShader core =onderdeel van CU
Tuurlijk weten 'wij' dat: bron.Incorrect. We weten bijvoorbeeld 100% zeker dat de ROPs nu clients van de L2 zijn en niet aan de MC hangen.
Bewijs hebben dat GCN "slechts" een instructie set is? Waar lees jij dat ik dat zeg?
Fiji (4096) heeft dubbel aantal CU's tav Tonga (2048) weet je zelf wel waar je het over hebt? (nog maar te zwijgen over het feit dat de een GDDR heeft en de andere HBM)
Sterk bewijs, goed beargumenteerd!
GCN is het fysieke ontwerp, de ISA noemen ze GCN ISA en is de instructieset voor GCN. Hij heet GCN ISA ..tromgeroffel.. omdat hij specifiek voor GCN is. GCN is dus niet alleen de instructie set.
ISA bepaald niet -inderdaad- welk onderdeel met wat in verbinding staat nee, want het is machinecode, geen hardware maar de hardware (bepaald aan de hand van de GCN architectuur) bepaald wel hoe de ISA verloopt.
Uit anadatech's preview (dit is gewoon lachwekkend) Over over de shaders:En we weten weldegelijk hoe zwaar die shader aan is gepast. Een bron heb je zelf al tal keren gepost (Anand's preview).
Komt dus uit anandtech preview, maar zij weten niet hoe zwaar, ze weten alleen wat AMD zegt. Staat er letterlijk.As always, I want to start at the heart of the matter: the shader core. In some respects AMD has not significantly altered their shader core since the launch of the very first GCN parts 5 years ago. Various iterations of GCN have added new instructions and features, but the shader core has remained largely constant, and IPC within the shader core itself hasn’t changed too much. Even Polaris (GCN 4) followed this trend, sharing its whole ISA with GCN 1.2.
With Vega, this is changing. By just how much remains to be seen, but it is clear that even with what we see today, AMD is already undertaking the biggest change to their shader core since the launch of GCN.
[ Voor 1% gewijzigd door br00ky op 04-08-2017 23:54 ]
X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's