Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 444127

Joppiesaus2 schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 15:30:
15% zal geen winst zijn. Bruto marge maybe.
offtopic:
Wat jij als klant extra betaalde in vergelijking met de verkoopprijs bij andere winkels (webshops, gewone winkels in andere landen met nagenoeg dezelfde BTW). Meer dan 15% dus bovenop de inkoopprijs aangezien die andere winkels. Concreet voorbeeld wat nu niet meer wordt verkocht in Nederland (je zal het archief in moeten) en wat vele maanden nadat het uitkwam nog moeilijk te verkrijgen was in Nederland buiten webshops: Sennheiser HD 598, daar rekende Mediamarkt €230 voor. Ik had er toen ook nog een open gesprek over met een medewerker van de winkel die hier wat over uitlegde (tl;dr, het viel in een groep producten (betere heapdhones in het algemeen) waarvoor een hogere winstmarge werd gehanteerd door de winkel, voor verschillende groepen producten hanteren ze een verschillend winstmarge). Ik liet die details weg aangezien het offtopic is, om dezelfde reden laat ik het er nu bij.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 03-08-2017 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MSI of welke AIB dan ook gaat geen aparte distributie van individuele kaarten faciliteren. Kaarten komen per pallet en zullen worden verdeeld over verschillende leveranciers. Logistiek is dat veel makkelijker dan elke kaart individueel te moeten versturen naar een klant. Was het zo makkelijk, dan gebeurde het al...

Iets heel anders. Valt het op dat de volle Vega 64 chips bestemd zijn voor Instinct MI25, Vega FE, alle Radeon Pro modellen, en RX Vega kaarten, terwijl de Vega 56 chips alleen voor RX Vega en Apple lijken te zijn bestemt?

Het is helaas dat Apple er ook in zit, want anders was Vega 56 exclusief een RX gaming chip. Nu hebben we het over een 484mm2 chip, dus yields zullen niet al te best zijn. Dan vraag ik mij toch af hoe de verhoudingen gaan liggen tussen Vega 56 en 64 qua leverbaarheid. RX Vega 64 zal absoluut de laagste prioriteit zijn tussen het OEM contract met Apple en het veelvoud per chip voor elke ander product. Bij Vega 56 is alles dat niet naar Apple gaat vrij voor RX Vega. Ik zou eigenlijk niet verbaast zijn als RX Vega 64, zeker de LE extreem schaars gaat zijn de komende maanden, zoals @The Source al op wijst. Vega 56 daarentegen zou wel eens heel wat minder dramatisch kunnen zijn omdat het daar gewoon chips verkopen is nadat de Apple levering is vervult. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nLr
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-02-2024

nLr

Even ene gekke vraag; de rx64 water, moet je die aansluiten op je watercooler van je systeem of zit het in de kaart zelf en is het plug & play?

Zit zelf te twijfelen of ik die moet nemen of zonder. Ben niet iemand die wil gaan oc'en of knutselen aan mijn kaart. Ben fan van de LE vandaar.

Ryzen 7800X3D| ASUS TUF GAMING X670E-PLUS | MSI RTX4080 Gaming Trio X 16GB | LG GP95R | 32GB DDR5 6000 F5-6000J3238F16GX2-TZ5NR | Samsung 970 Evo Plus | NZXT H710i | NZXT Kraken x73 | Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlpls
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-04 20:26
nLr schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 20:18:
Even ene gekke vraag; de rx64 water, moet je die aansluiten op je watercooler van je systeem of zit het in de kaart zelf en is het plug & play?

Zit zelf te twijfelen of ik die moet nemen of zonder. Ben niet iemand die wil gaan oc'en of knutselen aan mijn kaart. Ben fan van de LE vandaar.
Als ik de foto's van die kaart zo zie lijkt het op een AIO systeem. De koeler zit er dus bij en is al aangesloten. :)

Bijvoorbeeld:
https://cdn.videocardz.co...X-Vega-ComputerBase-4.jpg

edit:
Moet ik natuurlijk wel een échte foto linken, en geen render. :)

[ Voor 11% gewijzigd door carlpls op 03-08-2017 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
nLr schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 20:18:

aio. Hoef je niks aan te doen maar kan je ook niks aan doen als hij kapot gaat.

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:58

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@nLr is het zelfde principe als de Fury x, dus een AIO

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:54
The Source schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 12:37:
[...]

Denk het niet....
Gerucht gaat dat maar 10 tot 15 klanten in EMEA VEGA kaarten krijg.
13 klanten, morgen wellicht meer details.

BTW: https://www.overclock3d.n...rmance_on_amd_s_rx_vega/1

"hash rates of between 70 and 100 per card"

LOL als dit klopt dan zie je ze dit jaar gewoon niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlpls
The Source schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 20:25:
[...]

Zag het inderdaad voorbij komen op de AMD subreddit, erg jammer.. :/

Aan de andere kant ook goed omdat het gegarandeerd geld bij AMD in het laadje brengt.

Hoop dat er een aantal winkels zijn die max 1 of 2 kaarten pp zullen verkopen, dan blijft er hopelijk nog wat voor ons over. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@The Source dat zou wel heel raar zijn of AMD moet eens de Vega FE drivers alles unlocken :(

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022

Dit had ik totaal niet zien aankomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nLr

nLr

D0gtag schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 20:23:
[...]

aio. Hoef je niks aan te doen maar kan je ook niks aan doen als hij kapot gaat.
YBinnenweg schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 20:20:
[...]

Als ik de foto's van die kaart zo zie lijkt het op een AIO systeem. De koeler zit er dus bij en is al aangesloten. :)

Bijvoorbeeld:
https://cdn.videocardz.co...X-Vega-ComputerBase-4.jpg

edit:
Moet ik natuurlijk wel een échte foto linken, en geen render. :)
Thx boys, waar kan ik winkelmandje vullen :P

Ryzen 7800X3D| ASUS TUF GAMING X670E-PLUS | MSI RTX4080 Gaming Trio X 16GB | LG GP95R | 32GB DDR5 6000 F5-6000J3238F16GX2-TZ5NR | Samsung 970 Evo Plus | NZXT H710i | NZXT Kraken x73 | Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-04 23:32

edward2

Schieten op de beesten

[...]

Ik las het ja.
Op welke manier komen zij eerder aan de RX Vega dan "ik"? Ze kloppen rechtstreeks bij de groothandel aan?? De schaarste na de release kan ik me voorstellen.

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online
[...]

Er lopen een hoop gasten rond (klootzakken) die foutieve informatie geven, maar bijna altijd geen informatie geven. Zie het zo, de mensen die nu heeeel veel geld uitgeven aan vega en erachter komen dat hij helemaal niet zo winstgevend is als ze zeggen hebben een dure investering gedaan, heb je dus concurrenten die minder verdienen dan jij. Ik lees heel veel misinformatie op fora met vragen van nieuwe mensen. Veel mensen zeggen gewoon niet van de ideale setup is want als iedereen daar achterkomt, kan je begrijpen wat er gebeurd met de hashrates en moeilijkheids-- graad.
70 100, geloof ik geen bal van, de rx vega heeft rond de 30 (ik neem aan dat het over ether gaat)
fury x heeft 23, en dan is de kaart opeens een factor 3 sneller. Don't believe the hype.
Geheugen latency en snelheid zijn belangrijk bij mining, niet de game features. Misschien dat HBCC roet in het eten gooit, maar unlikely. We gaan het zien

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Source
Die grote miners wordt direct business mee gedaan. Dat gaat niet om 10 stuks of 100 stuks maar om orders van 5k or 10k stuks. En de miners hebben geld, kunnen bij wijze van cash betalen, geen gezeur met laat betalen of creditline.

[ Voor 29% gewijzigd door The Source op 03-08-2017 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:15
[...]

Dat wordt dus direct een reference kaart kopen en er zelf een andere koeler opzetten.
Dat mining is echt... als je eiwitten gaat berekenen dan doe je tenminste nog wat nuttigs met je gpu power, dit is gewoon verspilling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online
YBinnenweg schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 20:28:
[...]

Zag het inderdaad voorbij komen op de AMD subreddit, erg jammer.. :/

Aan de andere kant ook goed omdat het gegarandeerd geld bij AMD in het laadje brengt.

Hoop dat er een aantal winkels zijn die max 1 of 2 kaarten pp zullen verkopen, dan blijft er hopelijk nog wat voor ons over. :)
Op termijn brengt dit alleen AMD schade, want als jij geen AMD kaart kan kopen ga je opzoek naar een alternatief en die zijn er weinig --> Nvidia, en de mensen die nvidia gaan, kunnen wel is bij nvidia blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ik hoop van harte dat die bron volslagen ongelijk heeft. :+
Ik ben niet eens in de markt om (meteen) een Vega te kopen, en ben er nu al pissed over. Er zijn hele goede redenen aan te dragen waarom valutaproductie niet uit handen gegeven zou moeten worden aan een paar types op het internet, nog losstaand van de facilitering van criminaliteit die cryptocurrencies bieden. Rotzooi zou verboden moeten worden...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The Source
Ik heb aan mijn collega gevraagd om wat ETH benchmarks te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlpls
D0gtag schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 20:45:
[...]

Op termijn brengt dit alleen AMD schade, want als jij geen AMD kaart kan kopen ga je opzoek naar een alternatief en die zijn er weinig --> Nvidia, en de mensen die nvidia gaan, kunnen wel is bij nvidia blijven.
Zo had ik er nog niet naar gekeken, goed punt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:37

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

The Source schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 20:42:
Die grote miners wordt direct business mee gedaan. Dat gaat niet om 10 stuks of 100 stuks maar om orders van 5k or 10k stuks. En de miners hebben geld, kunnen bij wijze van cash betalen, geen gezeur met laat betalen of creditline.
Tja, de grote miners zijn nog niet echt aangevallen... er zijn wel wat aanvallen geweest afgelopen maanden maar die waren niet heel erg groot.
Die fork heeft wat rust in de tent gebracht, maar voor hoe lang.

Alfa Romeo Giulietta 235pk + 1pk <3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Source
NV blijft voorlopig nog wel shortage en geheugen prijzen gaan omhoog. Dit omdat de deal die NV had afgelopen is, moeten opnieuw onderhandelen. Hierdoor zal NV op sommige SKU's op de GPU+MEM bundle loslaten dus je kunt bepaalde NV GPU's met ander geheugen gaan zien. Soms positief, soms negatief, altijd duurder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

The Source schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 20:42:
Ja zulke aantallen hebben een lekker rendement, daar is dat kruimel en verdeelwerk voor de rest van de wereld initieel maar lastig bij kan ik me voorstellen. Hopelijk laten ze de AIO-versies links liggen, en ik denk ook dat de miners dan vooral gaan voor de x56? Dat is nu juist de versie die de gamer graag ziet komen...

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

The Source schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 20:54:
NV blijft voorlopig nog wel shortage en geheugen prijzen gaan omhoog. Dit omdat de deal die NV had afgelopen is, moeten opnieuw onderhandelen. Hierdoor zal NV op sommige SKU's op de GPU+MEM bundle loslaten dus je kunt bepaalde NV GPU's met ander geheugen gaan zien. Soms positief, soms negatief, altijd duurder :)
Eh, wat is het verschil met AMD dan? Die is straks gewoon niet verkrijgbaar of die nou duur of goedkoop is :')

[ Voor 5% gewijzigd door ArcticWolf op 03-08-2017 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

D0gtag schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 20:42:
[...]
Misschien dat HBCC roet in het eten gooit, maar unlikely. We gaan het zien
Zat ik ook aan te denken, ben benieuwd waar dit op uitdraait.

Het lijkt weer duidelijk te worden dat de bottleneck van AMD's marktaandeel niet bij de aftrek van haar producten ligt, maar bij de productieaantallen. Natuurlijk is tegen zo'n minegekte in het begin niet op te produceren.

[ Voor 29% gewijzigd door edward2 op 03-08-2017 21:11 ]

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Joppiesaus2 schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 21:11:
[...]

Laat me graag adviseren ;-).

- cooler omdat ik me heb laten vertellen dat de cryorig meer kan verwerken daardoor ook betere oc mogelijkheden. Dit klopt dus niet?

- welke m2 doel je op? Eerder zelf een duurdere m2 toegevoegd. Maar uit tests gestuurd door eeen tweaker bleek geen prestatiewinst. Daarom een snelle traditionele ssd gekozen.

- geen 1700 want 1600 heeft betere prijs/kwaliteit voor gaming?
Hij bedoelt deze M2 ssd:
pricewatch: Samsung 850 EVO M.2 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aankoopadvies doen we hier niet. Dat zeg ik zonder het welbekende rode jasje want hier ben ik geen mod. Het is dus een zeer dringend advies voordat mijn collega's bij Harde Waren het heel wat minder vriendelijk gaan afdwingen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredi
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-03 00:22
Nog duurder en ze waren al onbetaalbaar. |:( :(

Ik dacht dat AMD had gezegd dat het 1 kaart pp ging zijn. Ik haat die miners, ze verpesten heel de boel voor de gewone gamer. De prijzen waren al veel te hoog voor de high-end kaarten van NV en nu nog hoger door die stomme mining-gekte.

Misschien wordt het tijd om de productie van gpu-chips en kaarten toch eens op te schroeven om ad vraag te voldoen. Maar ja, dan zal er weer geen HBM2 genoeg zijn zeker door de geheugentekorten tegenwoordig? Moeilijk, moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fredi schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 21:27:
[...]

Nog duurder en ze waren al onbetaalbaar. |:( :(

Ik dacht dat AMD had gezegd dat het 1 kaart pp ging zijn. Ik haat die miners, ze verpesten heel de boel voor de gewone gamer. De prijzen waren al veel te hoog voor de high-end kaarten van NV en nu nog hoger door die stomme mining-gekte.

Misschien wordt het tijd om de productie van gpu-chips en kaarten toch eens op te schroeven om ad vraag te voldoen. Maar ja, dan zal er weer geen HBM2 genoeg zijn zeker door de geheugentekorten tegenwoordig? Moeilijk, moeilijk.
Tja, als die productie zo omhoog geschroefd kon worden zonder risico's of bottlenecks dan was dit allang gedaan. Verder melkt Nvidia je gewoon uit, en hoe. Een 314mm2 chip (GV104) kan je echt wel voor minder dan €400 verkopen, de cut down GTX1070 zeker. Het ging even de goede kant op, en toen kwamen de miners...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

DaniëlWW2 schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 21:32:
[...]

Tja, als die productie zo omhoog geschroefd kon worden zonder risico's of bottlenecks dan was dit allang gedaan. Verder melkt Nvidia je gewoon uit, en hoe. Een 314mm2 chip (GV104) kan je echt wel voor minder dan €400 verkopen, de cut down GTX1070 zeker. Het ging even de goede kant op, en toen kwamen de miners...
HD6850 powah :9

zucht... nog langer op /lage/ resoluties gamen -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Zou nVidia alle Vega opkopen om te gebruiken om te minen, om ze vervolgens terug te sturen voor RMA.

Ze zijn al eens eerder laag bij de grond geweest, eronder zouden ze moeten kunnen.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
D0gtag schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 20:42:
[...]
Veel mensen zeggen gewoon niet van de ideale setup is want als iedereen daar achterkomt, kan je begrijpen wat er gebeurd met de hashrates en moeilijkheids-- graad.
70 100, geloof ik geen bal van, de rx vega heeft rond de 30 (ik neem aan dat het over ether gaat)
fury x heeft 23, en dan is de kaart opeens een factor 3 sneller. Don't believe the hype.
Geheugen latency en snelheid zijn belangrijk bij mining, niet de game features.
Game features heb je niks aan nee, maar de architectuur is zoals eerder al aangegeven wel ideaal. Met de juiste miner of als dat niet mogelijk is coin lijkt mij veel winst mogelijk.
Misschien dat HBCC roet in het eten gooit, maar unlikely. We gaan het zien
De HBCC is alleen maar een controller om meer geheugen aan te spreken, naast het standaard al aanwezige videogeheugen dat heeft er dus niks mee te maken.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

En ja er is een update voor de Claymore Miner v9.8 vandaag nog maar pas.
- added Vega cards support (ASM mode).
- added fan/OC support for 17.7.2 (and higher) drivers.
- fixed issue with -ttli and -ttdcr option for Nvidia cards.
- improved support for systems with more than 10 GPUs, check readme for "-di" and "-mode" options description for details.
- a few minor bug fixes and improvements.

[ Voor 12% gewijzigd door Damic op 03-08-2017 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
enchion schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 21:49:
Zou nVidia alle Vega opkopen om te gebruiken om te minen, om ze vervolgens terug te sturen voor RMA.

Ze zijn al eens eerder laag bij de grond geweest, eronder zouden ze moeten kunnen.
Dan geven ze AMD een gestage bron van inkomsten en marktaandeel. Betwijfel het een beetje. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online
-The_Mask- schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 21:56:
[...]

Game features heb je niks aan nee, maar de architectuur is zoals eerder al aangegeven wel ideaal. Met de juiste miner of als dat niet mogelijk is coin lijkt mij veel winst mogelijk.

[...]

De HBCC is alleen maar een controller om meer geheugen aan te spreken, naast het standaard al aanwezige videogeheugen dat heeft er dus niks mee te maken.
De architectuur is GCN maar de laatste gen (Dus hij is sneller dan de 580) maar hij maakt gebruik van HMB(2) wat juist niet goed is voor mining. (zie fury X) GDDR is schijnbaar beter voor mining (misschien vanwege de hogere clocksnelheid) Door GCN en GDDR5 is de 580 extreem goed in mining tav nV.
Vega is een stap voorwaarts maar geen giant leap for mankind.
(fury presteert over het algemeen beter als game kaart, maar aanzienlijk slechter als mine kaart)

HBCC is inderdaad een controller, en memory is een belangrijke factor in goede resultaten mining.
Deze controller zorgt er effectief voor dat het aanwezige geheugen efficiënter aangesproken kan worden, welk effect dit heeft op mining weet ik niet. Allemaal theoretisch maar vega FE deed het ook niet goed. Zegt in mijn optiek genoeg.

Kleine edit: gddr5 is extreem goed gddr5x weer niet :+ (1080(ti) quadro's)
Steen447 schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 21:31:
[...]

De Wraith Spire past volgens mij niet in de Node 202. In dat soort kastjes moet je echt goed op airflow en warmteproductie letten, ook op je vrm temps. De blower style koelers op de Vega kaarten zijn voor dit soort behuizingen een uitkomst.
Nog een kleine edit: misschien past hij wel, ik had beter moeten lezen :+
Measured from the motherboard surface to the white AMD LED surface being ~75mm
@Joppiesaus2 probeer het gewoon :) stuur je de c7 cooler terug als hij past

Volgens deze slide is hij 54mm....

[ Voor 24% gewijzigd door D0gtag op 03-08-2017 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredi
[...]

Ja klopt, nVidia is al heel lang serieuze marges aan het pakken ophun GTX1070/1080. Maar ik weiger €500 te betalen voor een videokaart. Dat kan en wil ik niet betalen. Vroeger kon je een highend kaart kopen voor €300-400,nu kan je daar alleen maar van dromen. Mijn 8800gtx heb ik vroeger voor €300 gekocht en daarna mijn HD7950 voor ongeveer hetzelfde denk ik.

De prijzen voor highgend kaarten zijn hoog door:
1.gebrek aan concurrentie van AMD waardoor NV de consument kan uitmelken; ik hoop dat de komst van RX
Vega daar verandering in brengt.
2.die f*cking miners die alle kaarten opkopen waardoor schaarste ontstaat.
Damic schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 22:03:
En ja er is een update voor de Claymore Miner v9.8 vandaag nog maar pas.

[...]
Oh nee, zeer slecht voor AMD dit. Ik hoop voor AMD dat ze vasthouden aan 1kaart pp anders kopen die miners weer alle Vega's op, prijzen stijgen, AMD geen kaarten meer kunnen verkopen(behalve aan miners :()

[ Voor 17% gewijzigd door Fredi op 03-08-2017 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
Volgens mij heeft het Ethereum mining baat bij lage latencies en hoge bandbreedte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@D0gtag Er zitten heel wat meer veranderingen in qua architectuur, zie ook de topicstart waar ook wat instaat en ook gelinked wordt naar meer info.

HBCC heeft voor de rest niks met het aanwezige videogeheugen te maken, maar het kan extra geheugen aanspreken en dit als videogeheugen gebruiken. In geval van de al aanwezige 8GB HBM2 is dat dus niet nodig, dat is gewoon genoeg.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63072

Tja, ook ik ga geen $ 100 extra betalen voor games die ik niet speel en hardware die ik niet koop.

Mijn nieuwe systeem wordt een threadripper 1950X, geen ryzen en de grafische kaart wordt wel een Vega, maar pas als die beschikbaar komt zonder de extra belasting. Tot die tijd pre order ik wel een 580 en gebruik ik mijn 780Ti tot die leverbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steen447
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-04 00:56
Ik heb door die mining-hype wel mooi mijn RX 480 kunnen verkopen, maar ik denk dat de Vega56 die ik op het oog heb pas over enkele maanden leverbaar zal zijn. Heb voor nu dan ook maar even een RX560 op de kop getikt zodat ik Destiny 2 straks in ieder geval op Medium kan spelen :+
D0gtag schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 22:20:
Nog een kleine edit: misschien past hij wel, ik had beter moeten lezen :+

[...]

@Joppiesaus2 probeer het gewoon :) stuur je de c7 cooler terug als hij past

Volgens deze slide is hij 54mm....
Ik denk dat de Wraith Stealth 54 mm is, de Spire ongeveer 75 mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
[...]

De grootste marge ligt op dit moment bij de resellers. Of NV (en/of AMD) haar marges hebben verhoogd weet ik niet, wel zijn de memory prijzen gestegen, kun je niets aan doen. Wij hebben wel een klein beetje meer marge gepakt maar als ik de prijs incl BTW bereken dan pakken de disty + resellers enorm veel marge. Mogelijk omdat er limited supply is en veel vraag. Productie opschroeven is niet makkelijk en gevaarlijk. Op dit moment zijn er veel 'fake orders'. Dat wil zeggen dat veel mensen, resellers op meerder plekken meerder merken inbestelling hebben staan. Dus misschien zien wij dat er vraag is naar 100 stuks maar is het daarwerkelijke aantal maar 60 stuks. Daarnaast kun je niet zomaar je productie opschroeven, FAB capaciteit moet ingekocht worden, productie kost tijd, moeten ook PCB's, koelers gemaakt worden, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

AMD Radeon Vega Frontier Edition 16GB Review

Because we're still waiting for the Vega card meant to address gamers, we're not going to focus on that market exclusively (although we do have gaming benchmarks to show as well). Instead, you'll see us mix it up with workstation-class comparisons and high-end desktop cards. Included in the mix is Nvidia's Quadro P6000, which is around three times more expensive than AMD's Frontier Edition board.
http://www.tomshardware.c...er-edition-16gb,5128.html

@maratropa

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-05 15:50

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

De ve.ga site eindelijk is doorgelinkt.

Ben op vakantie dus wat moeilijker om vega te volgen. Er zijn toch nog geen officiële benchmarks binnen ? Alles gebaseerd op fe of niks.

September echte release verwacht ?

Zit te twijfelen de waterkoel zilver aangezien dit bij mijn build past met de msi of ekwb ding of een 1080 ti, voor 1440p 144hz. Doe 6 jaar met mijn pc zonder upgrades.

[ Voor 98% gewijzigd door NLKornolio op 04-08-2017 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredi
Steen447 schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 23:32:
Ik heb door die mining-hype wel mooi mijn RX 480 kunnen verkopen, maar ik denk dat de Vega56 die ik op het oog heb pas over enkele maanden leverbaar zal zijn. Heb voor nu dan ook maar even een RX560 op de kop getikt zodat ik Destiny 2 straks in ieder geval op Medium kan spelen
De Vega 56 komt ook niet met de referentiekoeler, alleen met AIB koelers, dus ja dat gaat nog even duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online
-The_Mask- schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 23:12:
@D0gtag Er zitten heel wat meer veranderingen in qua architectuur, zie ook de topicstart waar ook wat instaat en ook gelinked wordt naar meer info.

HBCC heeft voor de rest niks met het aanwezige videogeheugen te maken, maar het kan extra geheugen aanspreken en dit als videogeheugen gebruiken. In geval van de al aanwezige 8GB HBM2 is dat dus niet nodig, dat is gewoon genoeg.
Next Compute Unit of kortweg NCU is de nieuwe architectuur welke AMD voor het eerst in gebruik heeft genomen bij Vega 10. NCU is daarmee de opvolger van GCN welke gebruikt werd in de HD 7000 serie t/m RX 500 serie.
Bedoel je die info... want dat slaat nergens op. Vega is GCN 5 , stuur een bericht naar AMD en vraag of vega GCN 5 is en of navi 6 wordt en of er daarna een nieuwe architectuur komt. (Deze info komt van AMD zelf, kan je gewoon opzoeken).
NCU of next compute unit is engels voor de volgende compute unit. Compute unit(cu) is bij AMD de SIMD engine.
Compute units are the basic computational building block of the GCN Architecture. These CUs implement an entirely new instruction set that is much simpler
for compilers and software developers to use and delivers more consistent performance than previous designs
Deze info staat gewoon in de white paper van AMD zelf over GCN en NCU.
Vega is gewoon GCN met een nieuw CU ontwerp, ze hebben de shaders drastisch aangepakt vergeleken met de vorrige generaties.
NCU is niet de opvolger van GCN.
AMD’s Graphics Core Next (GCN) represents a fundamental shift for GPU hardware and is the architecture for future programmable and heterogeneous
systems. GCN is carefully optimized for power and area efficiency at the 28nm node and will scale to future process technologies in the coming years.
The heart of GCN is the new Compute Unit (CU) design that is used in the shader array, which is described in detail in the following sections.
Donkerbruin vermoeden dat je de white paper niet doorneemt.

Ik denk dat ik het al een paar duizend keer gezegd heb: het is evolutie niet revolutie. Het ontwerp van GCN5 of vega is in grote lijnen het zelfde als gcn 4 of 3, alleen heeft elke generatie toevoegingen en verbeteringen, naast een die shrink. Het ontwerp bestaat telkens uit de zelfde bouwblokken die AMD GCN heeft genoemd.
NA navi komt er een nieuwe architectuur.
(zie ook de white paper)
Misschien wil je je topic start even aanpassen, bedankt dat je me erop gewezen heb |:(
Mensen die blijven hameren hoe anders de architectuur is... vooral blijven luisteren naar de marketing en vooral niet kijken naar AMD's eigen informatie.

HBCC.verbeterd je geheugen gebruik het 'haalt niet ergens geheugen vandaan/aanspreken' Het kan van andere locaties aanspreken. HBCC op vega staat voor efficiëntie waardoor 8GB voldoende is voor 16GB benodigd geheugen. Efficiëntie. .

[ Voor 9% gewijzigd door D0gtag op 04-08-2017 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

NLKornolio schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 00:17:
De ve.ga site eindelijk is doorgelinkt.

Ben op vakantie dus wat moeilijker om vega te volgen. Er zijn toch nog geen officiële benchmarks binnen ? Alles gebaseerd op fe of niks.

September echte release verwacht ?

Zit te twijfelen de waterkoel zilver aangezien dit bij mijn build past met de msi of ekwb ding of een 1080 ti, voor 1440p 144hz. Doe 6 jaar met mijn pc zonder upgrades.
Wat bekend is staat hier vermeld. Vega64 waarschijnlijk rond 1080 voor DX11 en Vega56 lijkt de 1070 te verslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DervishD
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-08-2023
Fredi schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 21:27:
Ik dacht dat AMD had gezegd dat het 1 kaart pp ging zijn. Ik haat die miners, ze verpesten heel de boel voor de gewone gamer.
De situatie is heel makkelijk op te lossen door alle betrokken partijen. De eerste kaart voor de normale prijs, bij de 2e kaart 75% er bovenop en daarna minimaal €2000 per kaart. Moet jij eens kijken hoe snel de mining gekte ophoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fredi schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 22:58:
[...]

Ja klopt, nVidia is al heel lang serieuze marges aan het pakken ophun GTX1070/1080. Maar ik weiger €500 te betalen voor een videokaart. Dat kan en wil ik niet betalen. Vroeger kon je een highend kaart kopen voor €300-400,nu kan je daar alleen maar van dromen. Mijn 8800gtx heb ik vroeger voor €300 gekocht en daarna mijn HD7950 voor ongeveer hetzelfde denk ik.
Ik zit er hetzelfde in. Ik weiger gewoon om meer dan €400 te betalen voor een GPU, tenzij het echt iets heel bijzonders is. Dat gold voor mijn 7950, mijn 5850 en mijn RX580. Het liefst zit ik in de €250-€350 range. Tweemaal €280 betaald, en de 7950 was nog €370. Deed ik dan ook vijf jaar mee. :P
The Source schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 23:36:
[...]

De grootste marge ligt op dit moment bij de resellers. Of NV (en/of AMD) haar marges hebben verhoogd weet ik niet, wel zijn de memory prijzen gestegen, kun je niets aan doen.
Ik doelde meer op wat Nvidia vraagt voor een GV104 chip. Het moet toch opgevallen zijn dat Nvidia het afgelopen jaar enorme winsten geeft gehaald uit haar Geforce tak, en die kwamen echt niet van de GTX1060. AMD won zelfs marketshare met hun RX470/480. Een GTX1070 voor €500+ in de winkel is nogal wat marge voor Nvidia geweest. Hetzelfde voor een GTX1080 voor €700+. Geen van beide chips zal werkelijk zo duur zijn geweest dat dergelijke prijzen nodig waren, verre van. Dat er nu in de leveringsketen nog even extra marge wordt gepakt zit er dik in met de schaarste. Neemt niet weg dat GV104 vanaf de launch veel te duur was.
Wij hebben wel een klein beetje meer marge gepakt maar als ik de prijs incl BTW bereken dan pakken de disty + resellers enorm veel marge. Mogelijk omdat er limited supply is en veel vraag. Productie opschroeven is niet makkelijk en gevaarlijk. Op dit moment zijn er veel 'fake orders'. Dat wil zeggen dat veel mensen, resellers op meerder plekken meerder merken inbestelling hebben staan. Dus misschien zien wij dat er vraag is naar 100 stuks maar is het daarwerkelijke aantal maar 60 stuks. Daarnaast kun je niet zomaar je productie opschroeven, FAB capaciteit moet ingekocht worden, productie kost tijd, moeten ook PCB's, koelers gemaakt worden, etc.
Dat viel te verwachten. Verder heb ik wel een aardig idee van de logistieke problemen die je krijgt als je de productie wil verhogen. Capaciteit is een ding, zeker problematisch als het om lithografie gaat, maar je moet ook nog voorraden opbouwen van elk lullig onderdeeltje omdat de productielijn anders stil kan vallen. Kost gewoon een aantal weken om alles voor te bereiden, en dan komt verschepen nog.
Fredi schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 00:56:
[...]

De Vega 56 komt ook niet met de referentiekoeler, alleen met AIB koelers, dus ja dat gaat nog even duren.
Bron? Ik heb er namelijk helemaal niks over gehoord. Verder zou Vega 56 er ook op 14 augustus zijn, te vroeg voor AIB kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Krijgt NV betere deals dan AMD doordat Nvidia een groter marktaandeel heeft en hierdoor een stevigere positie heeft bij de onderhandelingen of maakt dat niets uit?
DervishD schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 01:09:
[...]

De situatie is heel makkelijk op te lossen door alle betrokken partijen. De eerste kaart voor de normale prijs, bij de 2e kaart 75% er bovenop en daarna minimaal €2000 per kaart. Moet jij eens kijken hoe snel de mining gekte ophoudt.
Ik ben hier zeker een voorstander van en het zou waarschijnlijk wel enigszins helpen maar ook zouden bedrijven en individuën dit voor een deel omzeilen door veel verschillende mensen een kaart te laten kopen voor die ene persoon of dat ene bedrijf. Ik zie meer in het bottlenecken van de performance voor cryptocurrency door te detecteren waarvoor die kaart wordt gebruikt (eigenschappen die je enkel bij cryptocurrency ziet gebruiken voor detectie in combinatie met een whitelist voor bekende 'legitieme' toepassingen) maar dat willen AMD en Nvidia waarschijnlijk liever niet, en MSI/Sapphire/... eveneens niet. Sterker, AMD heeft recent een feature toegevoegd die juist voor de zogenaamde miners (laat echte miners het niet horen, zij zouden kwaad worden ;)) erg handig zijn om minder energie te verkwisten met dat 'minen'.
Technische gezien kan je van alles doen om het tegen te gaan, praktisch gezien gaata het niet gebeuren. Jouw voorstel zou waarschijnlijk juridisch vastlopen, en praktisch want die retailers en distribiteurs en zo vinden het best dat er een schaarste ontstaat die de prijzen omhoog doet jagen. Kassa!
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 01:31:
[...]

Ik zit er hetzelfde in. Ik weiger gewoon om meer dan €400 te betalen voor een GPU, tenzij het echt iets heel bijzonders is. Dat gold voor mijn 7950, mijn 5850 en mijn RX580. Het liefst zit ik in de €250-€350 range. Tweemaal €280 betaald, en de 7950 was nog €370. Deed ik dan ook vijf jaar mee. :P
Als het over waar voor je geld gaat dan denk ik dat een Vega56 voor €450 een betere deal is dan een RX 580 voor €280. Misschien niet altijd qua frames per euro (al heb ik benchmarks gezien waarbij de 1070 beter uit de bus kwam als de 1060 en de 580) maar wel als je naar het totale plaatje kijkt (minimum gewenste performance (voor het geval jij toch bezwijkt voor 1440p ;)), longevity, features zoals RPM en het efficiënter omgaan met geheugen...).

Ook voor mij ligt de bovengrens in principe rond de €400. Als je 12,5% van de CU's verliest maar de prijs daalt met 20% dan moet je concluderen dat zeer waarschijnlijk de Vega56 een betere deal is dan de Vega64 zolang de koeling net zo goed is en je dus kan boosten naar 1600-1700 MHz.
Ik haat het om cuts te nemen omdat de kans groot is dat ze perfect werkende CU's uitschakelen (als je bijv. 63 goede CU's had of de vraag dermate groter is dat ze bij 64 goede CU's 8 uitschakelen) en dat voelt voor mij heel erg verkeerd maar rationeel gezien...

[ Voor 80% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 04-08-2017 01:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Laatst online: 02-05 21:43

Racing_Reporter

Contentmaker

The Source schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 23:36:
[...]

De grootste marge ligt op dit moment bij de resellers. Of NV (en/of AMD) haar marges hebben verhoogd weet ik niet, wel zijn de memory prijzen gestegen, kun je niets aan doen. Wij hebben wel een klein beetje meer marge gepakt maar als ik de prijs incl BTW bereken dan pakken de disty + resellers enorm veel marge. Mogelijk omdat er limited supply is en veel vraag. Productie opschroeven is niet makkelijk en gevaarlijk. Op dit moment zijn er veel 'fake orders'. Dat wil zeggen dat veel mensen, resellers op meerder plekken meerder merken inbestelling hebben staan. Dus misschien zien wij dat er vraag is naar 100 stuks maar is het daarwerkelijke aantal maar 60 stuks. Daarnaast kun je niet zomaar je productie opschroeven, FAB capaciteit moet ingekocht worden, productie kost tijd, moeten ook PCB's, koelers gemaakt worden, etc.
Hoe weet je dat dit fake orders zijn?

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:37
Ervaring... Je leest het hier ook dat ze bij een nieuw uitgebrachte kaart, die lastig leverbaar is, bij diverse winkels bestellen. Degene die het eerst levert heeft de koop. De rest wordt geannuleerd.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightdestroyer
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-10-2024
Ervaring, of om het om een meer wetenschappelijke woord te gebruiken: "statistiek".

Die waarschuwing "Resultaten behaald in het verleden is geen garantie voor de toekomst" wil echt niet zeggen dat je niet je gegevens van het verleden mag gebruiken om het heden/toekomst in te schatten enkele dat het niet 100% waterdicht is.

Of het nu 60% "fake" is of 50% .. maakt niet zoveel uit de vga fabrikant zal blijven moeten opletten om niet plots met een véél te dure overstock te geraken die hij moet afschrijven + storage moet betalen.

(De regel gaat natuurlijk wel op indien men spreekt over 3 of 4% rente dat kan je echt niet zo nauwkeurig inschatten op voorrand ;) )

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-03 09:05

Format-C

Tracing Rays

Fredi schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 22:58:
[...]

De prijzen voor highgend kaarten zijn hoog door:
1.gebrek aan concurrentie van AMD waardoor NV de consument kan uitmelken; ik hoop dat de komst van RX
Vega daar verandering in brengt.
2.die f*cking miners die alle kaarten opkopen waardoor schaarste ontstaat.
De 8800GTX was bij release ook 600 of 650 meen ik hoor... (1 van de beste kaarten ooit) en de GTX280 bijv ook. De HD5870 was de goedkoopste supersnelle high end kaart die er ooit is geweest volgens mij. Die was maar 325 oid. (meeste bang for buck ooit)

Wat wel zwaar ruk is is dat de GTX1070 (wat eigenlijk alweer een oudje is) zo'n 500 kost. En dat ga zelfs ik er (op dit moment) niet voor neerleggen. Game nog wel even door op mn XBOX en PS4. En dan zie ik straks in november/ december wel. :> En hopelijk is die mining bubble dan helemaal over.

[ Voor 7% gewijzigd door Format-C op 04-08-2017 10:24 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbengoofy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-04 09:59
Zodra ik kan pre-orderen zal ik de vega 64 bestellen.
Ik ben van plan pas rond november een nieuw systeem te bouwen. Wellicht is hij dan binnen..

Uiteindelijk zit onze manager er alleen voor spek en bonus.. - Loesje

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit heeft echt weinig zin in het vorig deel hebben een stuk of vijf mensen het je uitgelegd en nu begin je weer opnieuw.
Racing_Reporter schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 08:41:
[...]

Hoe weet je dat dit fake orders zijn?
Van te voren niet, maar als één order van bijvoorbeeld honderd videokaarten worden geleverd en er twee van honderd worden geannuleerd op het moment dat die andere honderd geleverd worden dan merk je het pas. Dat is het probleem wat hij aangeeft. Ander probleem is dat het mining van de ene op de andere dag niet meer interessant kan zijn. En als je de markt overspoelt met videokaarten dan zal het aanbod van coins natuurlijk ook sneller groeien dan de vraag waardoor de markt alsnog inzakt.
ikbengoofy schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 10:22:
Zodra ik kan pre-orderen zal ik de vega 64 bestellen.
Ik ben van plan pas rond november een nieuw systeem te bouwen. Wellicht is hij dan binnen..
De laatste jaren is duidelijk geworden dat je beter direct de eerste de beste videokaart die leverbaar is kan bestellen of dat je enkele maanden geduld moet hebben. Wat geen zin heeft is een product bestellen wat niet leverbaar is of een pre-order is. Wachten op je order heeft toch geen zin, daar wordt alleen de winkel beter van. Waarbij de kans dat jij een kaart krijgt toch vrij klein, de kans is immers veel groter dat als jij één besteld, er alleen een ander op voorraad komt of alleen bij andere winkels.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbengoofy
-The_Mask- schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 10:43:

[...]

De laatste jaren is duidelijk geworden dat je beter direct de eerste de beste videokaart die leverbaar is kan bestellen of dat je enkele maanden geduld moet hebben. Wat geen zin heeft is een product bestellen wat niet leverbaar is of een pre-order is. Wachten op je order heeft toch geen zin, daar wordt alleen de winkel beter van. Waarbij de kans dat jij een kaart krijgt toch vrij klein, de kans is immers veel groter dat als jij één besteld, er alleen een ander op voorraad komt of alleen bij andere winkels.
Ik hem hem ook bij meerdere winkels bestellen. wachten op de 1ste die binnen komt en de rest annuleer ik.

jammer wel dat het zo moet. maar met die bulk verkopen aan minefarmen is dit de enige optie helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Moet je wel weten welke winkels hem gaan krijgen :+ als het er maar 13 zijn in de hele EMEA, dan is er zelfs kans dat er in NL geen winkel is die hem krijgt.

En als de ETH benchmarks zo goed zijn, dan kan je net zo goed op Navi gaan wachten :') want dan komen ze nooit op voorraad (tot ETH POS wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-04 09:38

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

ikbengoofy schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 10:50:
[...]
Ik hem hem ook bij meerdere winkels bestellen. wachten op de 1ste die binnen komt en de rest annuleer ik.
Ik heb ook een aantal winkels gemaild met de vraag of het mogelijk was om alvast een pre-pre-order te maken maar geen enkele shop zat daar op te wachten.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbengoofy
MrVegeta schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 10:57:
[...]

Ik heb ook een aantal winkels gemaild met de vraag of het mogelijk was om alvast een pre-pre-order te maken maar geen enkele shop zat daar op te wachten.
Eigenlijk toch ook bizar he. je betaalt al een smak geld voor zo een kaart en dan moet je nog hopen of je hem krijgt ook.

achja. mijn good old R9 290 grasmaaier kan nog wel even. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-03 09:05

Format-C

Tracing Rays

Zou zowieso geen kaart met stock cooler willen hebben... Zou zomaar eens de luidruchtigste AMD kaart ooit kunnen worden... als ie 300W moet koelen. Weet niet hoe het met de R9 290 zit, maar elke AMD kaart die ik heb gehad met stock cooler (en dat waren er nogal wat) was net een haardroger. Behalve de 5870. Die was muisstil.

[ Voor 4% gewijzigd door Format-C op 04-08-2017 11:19 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-05 12:52

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Ik hoop wel een Vega56 stock op de kop te kunnen tikken. Dat word flink refreshen bij Alternate/Mindfactory webshops.

Op moment een RX480 stock blower die verbazingwekkend stil is. Verwacht niet dat de Vega56 niet rustig te krijgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterg00
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19:32
Temujin schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 11:19:
Ik hoop wel een Vega56 stock op de kop te kunnen tikken. Dat word flink refreshen bij Alternate/Mindfactory webshops.

Op moment een RX480 stock blower die verbazingwekkend stil is. Verwacht niet dat de Vega56 niet rustig te krijgen is.
Vega56 komt toch alleen met custom koelers van andere fabrikanten?

Overigens kan Mindfactory meestal het snelst leveren, als je €20 verzendkosten betaald

[ Voor 9% gewijzigd door wouterg00 op 04-08-2017 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikbengoofy
Format-C schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 11:16:
Zou zowieso geen kaart met stock cooler willen hebben... Zou zomaar eens de luidruchtigste AMD kaart ooit kunnen worden... als ie 300W moet koelen. Weet niet hoe het met de R9 290 zit, maar elke AMD kaart die ik heb gehad met stock cooler (en dat waren er nogal wat) was net een haardroger. Behalve de 5870. Die was muisstil.
Ik heb de sapphire reference kaart r9 290. En ja dat is een overclocked haardroger.
echt last heb ik er niet van tijdens gamen met mijn headset op. Zo is het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online
[...]

Dit heeft echt weinig zin in het vorig deel hebben een stuk of vijf mensen het je uitgelegd en nu begin je weer opnieuw.
Ja, denk je makkelijk mee weg te komen een regel, gebrek aan kennis noem ik dat.
Zou je misschien is de white paper kunnen lenzen en de gegeven informatie, ipv mensen na te praten.
Er heeft niemand wat uitgelegd want het is een clubje van mensen die het zelfde fout denken en elkaars foute ideeën versterken. LEES DE INFORMATIE.
AMD ZELF NOEMT HET GCN 5, IEDEREEN DIE ANDERS BEWEERD INTERESSEERT ME NIET, FEITEN, NIET FICTIE EN DROMEN.
Alles wat ik je gegeven heb is van AMD, geef mij de informatie dat dit anders is.
Maar aan de informatie in de topic start begrijp ik wel een ding dat jij niet begrijpt wat-wat is. CU is onderdeel van dit ontwerp, niet het ontwerp zelf (ontwerp=GCN). Het kan dus nooit de opvolger van GCN zijn, wat er dus in de topic start staat is compleet onzinnig.
Next Compute Unit of kortweg NCU is de nieuwe architectuur welke AMD voor het eerst in gebruik heeft genomen bij Vega 10. NCU is daarmee de opvolger van GCN welke gebruikt werd in de HD 7000 serie t/m RX 500 serie.
N-CU = geen opvolger..... Het is gewoon een verbeterende/herontworpen CU, wat wel klopt is dat het voor het eerst gebruikt wordt in vega :F

Graphics core next & next Compute unit, zie je het thema....Vega's grootste aanpassing heeft plaatsgevonden aan de shaders (SIMD ENGINE/SHADER/CU) en heeft nieuwe toevoegingen. Het verschil tussen vega en polaris(Arctic Islands) is vergelijkbaar als het verschil tussen polaris en Fiji (Volcanic Islands). De prestaties van vega laten dat ook zien.

Moeilijk he je mening aanpassen, zou ik wel doen als ik informatie kreeg (DIRECT van de bron) dat het anders was dan wat ik zeg. Hier: wijs me aan waar vega staat!

Een artikel over de evolutie van GCN(van sapphirenation)
Lees vooral het kopje:
GCN 5, the future with RX Vega
There are many unknowns about Vega, which is set to be the biggest revision GCN has ever gotten. We also have almost no idea what AMD will be introducing with Navi.
Iedereen heeft het fout behalve jij en een aantal andere, toch!!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het maakt mij niet uit hoe jij het noemt het gaat er om dat de architectuur zo anders is dat het dus wel degelijk een grote winst kan gemaakt worden met mining. Ook is HBCC niet een manier om bijvoorbeeld 16GB videogeheugen te comprimeren in 8GB videogeheugen. Het heeft zelfs niks met compressie nodig. Het is alleen maar een manier om de data die direct nodig is in het HBM2 geheugen te hebben en minder belangrijke data in flash, RAM of andere externe opslag.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:50
Kunnen we gewoon normaal doen en accepteren dat mensen nou eenmaal een eigen perceptie hebben? Deze discussie om de discussie voeren voegt w.m.b. weinig toe, mocht je echt het laatste woord willen hebben en miereneuken is er een leuke functie op het forum die DM heet.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Daar ben ik het mee eens, alleen gaat het hier niet om perceptie maar om begrijpend lezen :p.
Er is ook een patroon, er zijn een aantal mensen hier die veel van grafische kaarten, hun werking (ik niet, ik kan er goed over meepraten) en andere onderwerpen weten, en die hebben het volgens iemand het steeds fout.
Als toevoeging zijn die mensen niet de beroerste om toe te geven dat ze fout zitten als ze dat zijn, dat is meerdere keren met goede onderbouwing voorgekomen, dus ik denk ook niet dat daar het probleem ligt (dus uit de hoogte doen).

Vega kan relatief nog steeds beter in mining zijn dan Polaris ook al is Vega nog steeds lid van de GCN familie. Vega kan nog steeds NCU gebruiken want de compute units dicteren niet de architectuur in zijn geheel, het is veel meer dan alleen de compute units.

offtopic:
Dit is meteen ook mijn laatste reactie hierover want ik ga niet nog een keer een zinloze discussie aan.

[ Voor 7% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 04-08-2017 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Temujin schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 11:19:

Ik zou er niet zo zeker van zijn...
Komt er een stock Vega 56, nog niet bekent, dan zal het exact dezelfde koeler zijn als Vega 64 en Vega FE. Vega FE had last van thermal trottling, dus Vega 64 kopen met die koeler is ook al dom. Je loopt gewoon tegen hetzelfde probleem aan. Er is een verschil in powerdraw tussen FE en 64, maar dat is niet enorm. Dan is er Vega 56 die een stuk zuiniger lijkt. Lijkt want ik betwijfel of dat ook echt zo is, zeker voor AIB kaarten. Die chip heeft twee dingen voor zich pleiten waardoor je hier een goede koeler voor wil hebben.

Ten eerste de AMD "traditie" dat de cut down kaart, clock voor clock bijna hetzelfde presteert. Dat hebben we nu bij elke GCN achitectuur gezien. Heb je een Vega 56, dan wil je die clock voor clock gelijk krijgen met de Vega 64, naar iets van 1600MHz boost of meer. Dan komt de GTX1080 opeens in de buurt, voor heel wat minder. Ondertussen zal het wel een opstijgende straaljager gaan worden in je kast als je een stock koeler hebt. Powerdraw zal enorm omhoog schieten als je Vega 56 gaat afstellen.

Het tweede punt is wat kan je met het HBM2 doen. Dat is lager geclocked bij Vega 56, en dat moet omhoog. Vega FE profiteerde al van een klein beetje extra geheugenclock, Vega 56 zal er zeker van profiteren. De vraag is of het andere geheugenchips/mindere kwaliteit chips, dus Vega 64 met Samsung spect voor 1000MHz en Vega 56 spect voor 800MHz SK Hynix zijn tussen Vega 56 en Vega 64 die een hogere clock/voltage lastig maken. Krijgt Vega 56 ook Samsung chips, of werken de Hynix chips beter dan het lijkt, dan wederom een serieuze koeling om HBM2 richting de 1000MHz te krijgen, of in ieder geval 945MHz zoals Vega 64.

De andere kant opgaan, namelijk downvolten en afstellen op stilte kan ook, dan gaat het misschien lukken, maar dan geef je wel prestaties op. Eigen keuze, maar ik denk dat velen liever een Vega 56 hebben die de Vega 64 kannibaliseert. Dat maakt overigens deze ronde echt geen bal uit voor AMD. Vega 64 is een GPGPU product, en die chips gaan gewoon naar deep learning, AI, professionele workloads etc etc. Blijft er wat over, dan gaat dit naar RX Vega. Geen enkel probleem mee, helemaal terecht. Vega 56 zijn de chips die de Vega 64 standaard niet halen, en die zijn voor de gamers. Als ze dan met een AIB kaart/koeling setup naar Vega 64 kruipen, en het Nvidia moeilijk maken, who cares? Marktaandeel pakken met chips die zonder de gamers weggegooid hadden moeten worden. Lijkt mij een goede deal. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 12:13:
[...]

Vega FE had last van thermal trottling, dus Vega 64 kopen met die koeler is ook al dom. Je loopt gewoon tegen hetzelfde probleem aan. Er is een verschil in powerdraw tussen FE en 64, maar dat is niet enorm.
De koeler van de Frontier Edition is toch echt wel voldoende, die heeft geen probleem met de 300W. De kaart wordt beperkt op 300W met een dynamische GPU frequentie.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-The_Mask- schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 12:20:
[...]

De koeler van de Frontier Edition is toch echt wel voldoende, die heeft geen probleem met de 300W. De kaart wordt beperkt op 300W met een dynamische GPU frequentie.
Als je de de ventilator op 3400RPM zet ja. Nee, denk dat de meeste mensen hier geen zin in hebben. ;)
Verder liep Vega FE ook tegen een temperatuurbarrière op en een powerdraw barrière. Dan moet je naar undervolting gaan kijken. Dit is allemaal getest.

Stock Vega FE was gewoon dramatisch afgesteld door AMD. De ventilator moest omhoog, voltage omlaag en powerlimit omhoog zodat je 1600MHz boost stabiel kon krijgen. Dat gaat echt niet veel anders zijn voor RX Vega 64. Je zal waarschijnlijk weg kunnen komen met iets minder "straaljager in je PC", en dat is het ook wel. 300W afvoeren is een ding, 300W afvoeren op een manier waar het prestaties niet limiteert is een heel ander verhaal.

http://www.gamersnexus.ne...marks-improve-performance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:04

br00ky

Moderator Harde Waren
Modbreak:Even het topic opgeschoond voor wat betreft aankoopadvies van @Joppiesaus2. Dat kan verder in mITX systeem met RX Vega. Her en der staat nog wel wat, maar dat was onderdeel van samengestelde reacties waar ook nieuws e.d. in staat. Om de discussie hier heel te laten heb ik die reacties laten staan. Mocht je op die reacties willen ingaan, quote die dan in het aankoopadviestopic. Game on.

[ Voor 4% gewijzigd door br00ky op 04-08-2017 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppiesaus2
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-03 13:45
br00ky schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 12:52:
[modbreak]Even het topic opgeschoond voor wat betreft aankoopadvies van @Joppiesaus2. Dat kan verder in mITX systeem met RX Vega. Her en der staat nog wel wat, maar dat was onderdeel van samengestelde reacties waar ook nieuws e.d. in staat. Om de discussie hier heel te laten heb ik die reacties laten staan. Mocht je op die reacties willen ingaan, quote die dan in het aankoopadviestopic. Game on.[/]
Liep onbedoeld een beetje uit de hand ja ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat die luidruchtig wordt klopt, maar dat is wat anders dan een koeler die het niet aan kan. Het is een design keuze en ook geen dramatische, maar een goede. Als ze het niet deden zou het dramatisch worden.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online
Lord_Dain schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 11:46:
Kunnen we gewoon normaal doen en accepteren dat mensen nou eenmaal een eigen perceptie hebben? Deze discussie om de discussie voeren voegt w.m.b. weinig toe, mocht je echt het laatste woord willen hebben en miereneuken is er een leuke functie op het forum die DM heet.....
AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic
Het is geen perceptie, het is een feitelijke onjuistheid en foute topic start (goed begin is het halve werk zullen we maar zeggen).
NCU is niet een opvolger van GCN, dat is geen verschil in perceptie dat is gewoon klinkklare onzin.
AMD noemt het zelf GCN, kan jij niet zomaar zelf bepalen dat er (NCU) een nieuwe architectuur is, dat noemen wij gewoon -uit de duim zuigen-.

Waarom is dit belangrijk, heel simpel, als je basis al fout is, trek je overal foute conclusie en schep je verkeerde verwachtingen. Vega is geen nieuwe architectuur, dat is een vast staand feit, topic start moet feitelijk juist zijn. Niet gevuld een mening. Klopt de basis dan kan je een discussie voeren, daar is een forum voor, alles wat nu gezegd word op basis van deze foute informatie is gewoon niet relevant.

Dat jij dit mierenneukerij vindt is nog wel het schokkendste, volgens mij moet tweakers niet willen dat elk draadje gemaakt word op basis van meningen ipv informatie, volgens mij komen mensen hier juist voor informatie, want daarbuiten zijn al genoeg beunhazen die niks weten.
Als jij om hulp vraagt, verwacht je toch dat iemand op basis van kennis helpt en niet je tijd verdoet met onzin.
Voorbeeld van een gast die zijn onboard HDMI niet werkend kreeg, hij had geen beeld, op zijn nieuw asus b350 -ryzen bord, waarbij iemand als advies gaf dat het aan het geheugen lag en windows 10 lag , veelvoorkomend probleem etc.
Met een beetje kennis (mierenneukerij) had je kunnen weten dat ryzen geen igp heeft en onboard hdmi dus niet werkt. Zie YT comments voor asus b350 bord -inmiddels heeft iedereen het al gezegd over igp.
Voor het zelfde geld koopt hij nieuw geheugen en installeert hij windows 7 of 8 ipv 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 298195

[...]

[...]

Van te voren niet, maar als één order van bijvoorbeeld honderd videokaarten worden geleverd en er twee van honderd worden geannuleerd op het moment dat die andere honderd geleverd worden dan merk je het pas. Dat is het probleem wat hij aangeeft. Ander probleem is dat het mining van de ene op de andere dag niet meer interessant kan zijn. En als je de markt overspoelt met videokaarten dan zal het aanbod van coins natuurlijk ook sneller groeien dan de vraag waardoor de markt alsnog inzakt.

[...]

toon volledige bericht
Dogtag heeft wel degelijk een punt. De startpost klopt gewoon niet. NCU is onderdeel van GCN en niet de naam van de architectuur.

Je kan nu net zo goed NCU vervangen door HBM2 met de huidige redenatie van de startpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 298195 schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 13:12:
[...]

NCU is onderdeel van GCN en niet de naam van de architectuur.
Maar dat weet ik, maar daar ging het niet om. Zie mijn vorig bericht.

[ Voor 17% gewijzigd door -The_Mask- op 04-08-2017 13:18 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-The_Mask- schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 12:56:
Dat die luidruchtig wordt klopt, maar dat is wat anders dan een koeler die het niet aan kan. Het is een design keuze en ook geen dramatische, maar een goede. Als ze het niet deden zou het dramatisch worden.
Maar jij wil dus een "straaljager" in je kast? Dat die koeler 300W, of zelfs 375W kan afvoeren weet ik ook wel. Het is alleen verre van optimaal en simpelweg niet wenselijk. Verder praat je jezelf nu ook wel een beetje in een hoek, dat besef je toch wel? :P

Jij was ook behoorlijk vocaal over de MSI RX580 koeling en stelde ook dat je veel beter een Sapphire Nitro+ kon kopen want veel beter en stiller. ;)

Het is geen industrieel product waar je een serverrack volhangt met kaarten en geluidsproductie niet heel veel uitmaakt. Het is een thuisproduct en de laatste jaren is er de nodige aandacht voor temperaturen en geluidsproductie geweest. Om dan de stock koeler, oke, minder dramatisch dan meestal, acceptabel te vinden gaat mij te ver. Het is en blijft een stock koeler. Dat AMD een beetje is verbeterd en ze nu rond het "Nvidia FE" niveau lijken te zitten, betekent niet dat je er nu eentje moet kopen. :+

@D0gtag Besef je nu echt niet dat GCN een overkoepelende "familienaam" net zoals TeraScale? Verder is GCN ook de benaming van een ISA. NCU vervangt in de vijfde generatie van de "familienaam" GCN, de GCN instructieset van generatie 1-4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 13:19:
[...]

@D0gtag Besef je nu echt niet dat GCN een overkoepelende "familienaam" net zoals TeraScale? Verder is GCN ook de benaming van een ISA. NCU vervangt in de vijfde generatie van de "familienaam" GCN, de GCN instructieset van generatie 1-4.
Heb je hier een bron van ?

Volgens mij is gcn iets waar AMD vanaf wil en officieel dus ook geen benaming meer. AMD noemt het zelf gewoon "vega" architectuur.
Dus geen GCN en ook geen "NCU architectuur"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Maar jij wil dus een "straaljager" in je kast? Dat die koeler 300W, of zelfs 375W kan afvoeren weet ik ook wel. Het is alleen verre van optimaal en simpelweg niet wenselijk. Verder praat je jezelf nu ook wel een beetje in een hoek, dat besef je toch wel? :P
Nee dat wil ik niet en ook geen 300W videokaart trouwens. Waar het echter om gaat is dat als AMD het niet zo zou instellen het juist dramatisch zou worden, dat is het nu niet. Nu maakt de kaart niet veel lawaai en nu blijft die op 300W steken.

Dramatisch wordt het als voor elke kaart de spanning 0,1V verlaagd, dan is niet elke kaart meer stabiel en als je de stroombeperking weg laat wordt het helemaal dramatisch. Dus nee ik denk niet dat het nu dramatisch is het is nu zo goed mogelijk afgesteld. Het is een design keuze om het zo te doen, de meest ideaal haalbare combinatie van verbruik, prestatie en geluidsproductie.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Source
Anoniem: 444127 schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 01:33:
[...]

Krijgt NV betere deals dan AMD doordat Nvidia een groter marktaandeel heeft en hierdoor een stevigere positie heeft bij de onderhandelingen of maakt dat niets uit?
Weet ik niet, lijkt me wel met 80% groot marktaandeel praat je over andere volumes.

Ik heb gecheck mbt de mining performance. AMD heeft nog geen drivers gereleased, dus echt een gerucht. Echter zijn er miners waar de FE (founder edition... lol ik bedoel de AMD FE) 30% sneller is in mining in MXR dan een 1080Ti. Dus het is mogelijk...

https://www.techpowerup.c...ubled-with-driver-updates

[ Voor 33% gewijzigd door The Source op 04-08-2017 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 298195 schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 13:23:
[...]

Heb je hier een bron van ?

Volgens mij is gcn iets waar AMD vanaf wil en officieel dus ook geen benaming meer. AMD noemt het zelf gewoon "vega" architectuur.
Dus geen GCN en ook geen "NCU architectuur"
Gewoon even heel bot. Voor zover ik weet is er geen Vega white paper en is de overkoepelende set van architecturale implementaties van Vega in lijn met voorgaande GCN chips. Dus het is een lid van de GCN familie. Verder is NCU een onderdeel van Vega, niet de achitectuur van de chip zelf.

Je hebt hier drie niveau's:
Overkoepelende achitectuur = GCN.
Iteratie achitectuur 5 = Vega.
Sub achitectuur = NCU.

Je kan deze gewoon niet verwarren met elkaar. NCU betekent niet dat het een radicaal andere chip is. Nee een, oke behoorlijk deel van de chip is anders dan GCN 1-4, maar niet de gehele chip. Verder moet je AMD hun benaming gewoon niet meer serieus nemen. Dat is nu al jaren een puinzooi waar bijna elke generatie wat veranderd. :+
-The_Mask- schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 13:34:
Nee dat wil ik niet en ook geen 300W videokaart trouwens. Waar het echter om gaat is dat als AMD het niet zo zou instellen het juist dramatisch zou worden, dat is het nu niet. Nu maakt de kaart niet veel lawaai en nu blijft die op 300W steken.

Dramatisch wordt het als voor elke kaart de spanning 0,1V verlaagd, dan is niet elke kaart meer stabiel en als je de stroombeperking weg laat wordt het helemaal dramatisch. Dus nee ik denk niet dat het nu dramatisch is het is nu zo goed mogelijk afgesteld. Het is een design keuze om het zo te doen, de meest ideaal haalbare combinatie van verbruik, prestatie en geluidsproductie.
Wij spreken hier denk ik behoorlijk langs elkaar heen. Dat is ietwat contraproductief denk ik zo. :P

Natuurlijk is het een probleem als je van 1,2v naar 1,1v gaat en een deel van de kaarten niet meer stabiel is, zeker voor een meer workstation georiënteerde kaart. Dat heeft een mooie technische term: total f*ck up. :+

Ik ageer alleen tegen iets anders. Een AMD of Nvidia stock koeler is per definitie niet de ideale oplossing, of een goede. Hoe lang heb je nu al dual slot koelers, bijna tien jaar? Wanneer was er ooit eentje die niet gewoon bagger was? Elke keer komen de AIB partners met veel betere implementaties dan AMD of Nvidia. Voor Vega FE was dit het maximaal haalbare, want geen AIB kaarten, maar dat maakt het niet goed, nee acceptabel want het werkt, redelijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Aanvullend, de grote reden dat er over NCU wordt gepraat is omdat de compute units nu veel meer kunnen en dus anders zijn.
AMD has added support for 8-bit operations with NGCU, has retained the 16-bit floating point operations from Polaris, and continued to maintain FP32 and FP64 operation support as well. One new feature here is Rapid Packed Math wherein multiple 16-bit operations can be handled simultaneously between 32-bit operations. If a task has some complex 32-bit operations where precision is key, nothing changes. However, if your application is not demanding on precision - for example, if it is a lighting effect or change from one to another - you can use Rapid Packed Math to perform said operation as a 16-bit one, which has it take up less resources and increases performance throughput. AMD estimates a Vega NGCU to be able to handle 4-5x the number of operations per clock cycle relative to the previous CUs in Polaris. They demonstrate a usage case of Rapid Packed Math using 3DMark Serra - a custom demo created by Futuremark for AMD to show off this technology - wherein 16-bit integer and floating point operations result in as much as a 25% benefit in operation count.
Als we gaan mierenneuken en de topicstart in lijn met vorige architecturen willen hebben dan zou je net zoals met Terrascale het volgende kunnen doen (Terrascale, VLIW4). Waar het tweede gedeelte de compute units omvat. Dan zou het (GCN5, NCU) kunnen zijn.
Eigenlijk is het dan nog steeds fout omdat AMD de naam GCN niet gebruikt als naam voor de architectuur, het volgende zou correcter zijn (Polaris (GCN4)) en (Vega (GCN5), NCU).
http://www.amd.com/en-us/...chnologies/radeon-polaris
The Polaris architecture features AMD’s 4th generation Graphics Core Next (GCN) architecture, a next-generation display engine with support for HDMI® 2.0a and DisplayPort 1.3, and next-generation multimedia features including 4K h.265 encoding and decoding.
http://www.amd.com/en-us/...monstrates-2016jan04.aspx

Het is mierenneuken want niemand noemt Pascal Maxwell 3.

Denk dat we hiermee de nutteloze discussie kunnen stopzetten.
D0gtag schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 11:31:
[...]
Moeilijk he je mening aanpassen, zou ik wel doen als ik informatie kreeg (DIRECT van de bron) dat het anders was dan wat ik zeg. Hier: wijs me aan waar vega staat!
Ik hier nog geen Vega staan, maar dat zal hoogstwaarschijnlijk komen omdat hij nog niet fysiek te koop is. Polaris is er wel te vinden. Fiji is er niet te vinden omdat dit niet als architectuur op de roadmap staat van AMD daarentegen Vega staat er wel op, op de oude roadmap heeft Vega ook nog geen GCN5 erbij waar Polaris wel GCN4 heeft.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2016/04/AMD-GPU-Roadmap-Polaris-Vega-Navi.jpg

Nog wat quotes....
AMD began releasing details of their next generation of GCN Architecture, termed the 'Next-Generation Compute Unit', in January 2017.[34][37][38] The new design is expected to increase instructions per clock, higher clock speeds, support for HBM2, a larger memory address space, and the High Bandwidth Cache Controller. Additionally, the new chips are expected to include improvements in the Rasterisation and Render output units. The stream processors are heavily modified from the previous generations to support packed math Rapid Pack Math technology for 8-bit, 16-bit, and 32-bit numbers. With this there is a significant performance advantage when lower precision is acceptable (for example: processing two half-precision numbers at the same rate as a single single precision number).
https://en.wikipedia.org/wiki/Graphics_Core_Next

Doet mij vermoeden dat het over het algemeen niet zo zwart of wit is maar eerder grijs.
AMD ZELF NOEMT HET GCN 5, IEDEREEN DIE ANDERS BEWEERD INTERESSEERT ME NIET, FEITEN, NIET FICTIE EN DROMEN.
Verder kan ik op de AMD site nergens vinden dat AMD het GCN5 noemt. GCN3 daarentegen is wel weer te vinden.

Volgende titel zegt denk ik genoeg, GCN is de instructieset:
AMD_GCN3_Instruction_Set_Architecture
http://developer.amd.com/...t_Architecture_rev1.1.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

SK Hynix: Customers Willing to Pay 2.5 Times More for HBM2 Memory

[ Voor 30% gewijzigd door Help!!!! op 04-08-2017 17:56 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online
[...]

bron bron bron,.

Ja wat jij nu hier zegt zijn twee tegenstrijdige zaken:
Overkoepelende naam, inderdaad GCN is de overkoepelende naam, komt van AMD bedacht door AMD.
Dit is de naam van de overkoepelende architectuur is GCN -overkoepelende architectuur.
Dit houdt in dat de bouwblokken van GCN volgens een bepaald patroon en orde met elkaar in verbinding staan. Dit patroon is bij vega in grote lijnen het zelfde als GCN1
Maar in jou bewoording is de overkoepelende naam Vega geworden, en met navi wordt het navi of blijft het vega, bron.

Een van die bouwblokken is een (n)CU en bij vega extra b.v. een HBCC of infinity fabric.
De bouwblokken hebben grote verschillen tussen GCN 1 en GCN 5 (vega), maar tussen GCN 4 en 5 is het verschil aanzienlijk minder groot. Het grootste verschil in vega (afgezien van de nieuwe toevoegingen) is het herontwerp van de CU (en daarom NEXTgen CU genoemd = Marketing)
De instructie set benaming zal in lijn blijven met de overkoepelende naam, want de instructie set loopt nog steeds het zelfde patroon na vastgesteld in de GCN architectuur.
As always, I want to start at the heart of the matter: the shader core. In some respects AMD has not significantly altered their shader core since the launch of the very first GCN parts 5 years ago. Various iterations of GCN have added new instructions and features, but the shader core has remained largely constant, and IPC within the shader core itself hasn’t changed too much. Even Polaris (GCN 4) followed this trend, sharing its whole ISA with GCN 1.2.
Anandtech
Shader core =onderdeel van CU
Daarom hebben ze de shadercore veranderd in GCN5/vega.
GCN5 ISA is niet compleet anders heeft gewoon als toevoeging de nieuwe capaciteit van de shader (en de andere zaken als HBCC etc.) Evolutie. GCN 4 ISA was compatibele met 3 maar niet met GCN2, zoals 5 dat niet is met 4. Betekent niet dat alles nieuw is, is dat wel zo?: bron.

Ik geloof alles met bron, maar alleen al de naam next compute unit dekt al de lading waar het overgaat. Compute unit is niet de GPU

GCN is de basis van alles, als je dat begrijpt, kan je ook guestimaten wat de prestaties van de volgende kaart zal zijn, wat de mining potentie is, kenmerken als TDP etc. Kennis is waarom de meesten hier zijn anders ging ik wel naar geenstijl voor mijn AMD info.
Vega heeft exact de zelfde kenmerken als zijn voorgangers: hoge tflops (tav nV) lagere game prestaties en houdt veel van hoge tdp's en zijn allemaal goed voor etherium afgezien de HMB versies. Kenmerken van ALLE GCN's. Dus dat geleuter dat het geen GCN is en dat vega compleet anders is, zijn meningen, vind ik allemaal best, maar ga het niet verkondigen als feit en als topic start.

Dit mierenneukerij is gestart omdat @-The_Mask- mij verweest naar de topic start, mag je best doen, heb een paar regels gelezen en zag meteen onzin staan, ik ga nog de rest lezen :+
Ik zeg er iets van, een ander kijkt ernaar en verkondigt dit op andere sites, wat er nu staat is gewoon onzin, klinkt hard -dat is niet mijn interpretatie- het is feitelijk onjuist. Je gaat niet een topic start over een onderwerp vullen met je mening (tenzij het een topic over je mening is ;) )Sommige doen hier alsof hun mening feit is, ik heb nog steeds geen enkele keer een document gezien waarbij AMD zegt dat dit geen GCN is. AMD volgt gewoon zijn roadmap en heeft allllllaaaang aangegeven dat navi ook nog GCN is.

Raja is AMD leiding gaan geven toen vega al in ontwikkeling was, mogelijk heeft hij beseft dat GCN een slechte naam heeft opgebouwd en hebben ze besloten om niet meer de nadruk op GCN te leggen (om fris en nieuw te lijken), zou allemaal kunnen, maar geef bewijs voor je statements van AMD zelf, de white papers GCN zijn gewoon duidelijk, AMD zelf noemt het gewoon nog GCN5.
NCU vervangt in de vijfde generatie van de "familienaam" GCN, de GCN instructieset van generatie 1-4.
Ik geef je met liefde gelijk, waar is de bron van dit verhaal. Vooralsnog hanteert AMD de GCN instructie set naam aangezien het ook de zelfde GCN architectuur naam is gebleven. -wat niet betekent dat deze IS het zelfde is aan GCN4 3 of 1 maar vergelijkbaar in opbouw en processen in lijn met GCN.
Polaris is a new graphics architecture incorporating exciting features and improvements for virtually every area of a graphics chip. Look for: increased levels of performance, smooth VR, seamless support for next-gen gaming monitors and CPU-free game streaming or recording.
Zeggen ze bij elke generatie, is gewoon marketing, alleen hier geloven mensen dat ook echt, is polaris ook geen GCN dan?. Er staat toch echt iets anders in de ISA doc van GCN3 (want die is namelijk gelijk aan 4)
Dit staat gewoon op de AMD website.
De 4096 shader processors van de Vega 10 chip zijn onder verdeeld in 64 zogenaamde next-gen­ compute units.
Hardwareinfo.

Google op AMD nextgen compute units, vind niks over naamsverandering GCN, ben echt reuze benieuwd naar die bronnen.

Ik pas mijn mening aan de feiten niet aan meningen en onzin en discussie is zinloos als mensen gewoon sh*t gaan bedenken en om je oren slaan als 'het is zo'.

@Sp3ci3s8472 die ISA whitepaper is gelijk voor GCN4 (bron staat hierboven van AMD forum).
Die quote is van wiki, ik denk eerder dat iemand dat verkeerd geschreven heeft, kijkend naar de grote techsites hebben ze het toch heel duidelijk over aanpassing van de CU die zo groot is tav de vorige generatie dat ze het Next gen CU hebben benoemd. De overkoepelende ontwerp is nog steeds GCN, wat ik ook hierboven heb proberen aan te tonen o.a. met de gebreken en prestaties die overeen komen. Terascale heeft andere kenmerken en mined b.v. ook niet goed maar had ook een lagere TDP dan nV voor de zelfde prestaties. Zo beoordeel je architectuur, zou vega deze prestaties hebben, niet goed minen en ook een lage tdp hebben zou ik misschien denken dat ze een andere architectuur hebben gebruikt.
AMD heeft nog geen whitepapers beschikbaar van komende kaarten hopelijk komen die wel.
Meet the NCU, Vega’s next-generation compute unit.
En de info van AMD blijft totdat er een indicatie van AMD is dat ze een andere architectuur hebben gebruikt en afstappen van de GCN architectuur (Communicatie naar de grote techsites laat zien dat dit niet het geval is, want de meesten praten over GCN en de aanpassinge tav 4).
In any case, as AMD isn’t riding the technology angle quite as hard in this year’s teaser, they are spending a bit more time explaining the market and some of the logic behind Vega’s design. For its teasing debut, Vega is little less discussion of “how,” and a little more conversation of “why”.
Een mogelijke verklaring voor het gebrek aan whitepapers.

[ Voor 12% gewijzigd door D0gtag op 04-08-2017 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nLr

nLr

Geweldig... :|

Maar hoe zit 't dan met de huidige prijs die rond de Vega hangt ? Is dat dan een vanaf prijs of een richtprijs ? Is dit de prijs voor alleen de LE ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

nLr schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 19:05:
[...]

Geweldig... :|

Maar hoe zit 't dan met de huidige prijs die rond de Vega hangt ? Is dat dan een vanaf prijs of een richtprijs ? Is dit de prijs voor alleen de LE ?
Alle prijzen die AMD / NV afgeven zijn adviesprijzen (excl. BTW).

Normaal gesproken zijn de prijzen lager dan de adviesprijzen. Echter zoals je ziet bij de RX 570/580 is de vraag zo extreem dat de prijs vanzelf boven de adviesprijs gaat liggen.

Ook MSI bv kan alsnog een adviesprijs meegeven straks van 400 euro voor de RX 56... de verkopende partij mag (nagenoeg) zelf weten voor welke prijs hij/zij deze verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

D0gtag schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 18:52:
[...]

bron bron bron,.

Overkoepelende naam, inderdaad GCN is de overkoepelende naam, komt van AMD bedacht door AMD.
Dit is de naam van de overkoepelende architectuur is GCN -overkoepelende architectuur.
Dit houdt in dat de bouwblokken van GCN volgens een bepaald patroon en orde met elkaar in verbinding staan. Dit patroon is bij vega in grote lijnen het zelfde als GCN1
Maar in jou bewoording is de overkoepelende naam Vega geworden, en met navi wordt het navi of blijft het vega, bron.

Een van die bouwblokken is een (n)CU en bij vega extra b.v. een HBCC of infinity fabric.
De bouwblokken hebben grote verschillen tussen GCN 1 en GCN 5 (vega), maar tussen GCN 4 en 5 is het verschil aanzienlijk minder groot. Het grootste verschil in vega (afgezien van de nieuwe toevoegingen) is het herontwerp van de CU (en daarom NEXTgen CU genoemd = Marketing)
De instructie set benaming zal in lijn blijven met de overkoepelende naam, want de instructie set loopt nog steeds het zelfde patroon na vastgesteld in de GCN architectuur.

[...]

Anandtech
GCN5 ISA is niet compleet anders heeft gewoon als toevoeging de nieuwe capaciteit van de shader (en de andere zaken als HBCC etc.) Evolutie. GCN 4 ISA was compatibele met 3 maar niet met GCN2, zoals 5 dat niet is met 4. Betekent niet dat alles nieuw is, is dat wel zo?: bron.

Ik geloof alles met bron, maar alleen al de naam next compute unit dekt al de lading waar het overgaat. Compute unit is niet de GPU

GCN is de basis van alles, als je dat begrijpt, kan je ook guestimaten wat de prestaties van de volgende kaart zal zijn, wat de mining potentie is, kenmerken als TDP etc. Kennis is waarom de meesten hier zijn anders ging ik wel naar geenstijl voor mijn AMD info.
Vega heeft exact de zelfde kenmerken als zijn voorgangers: hoge tflops (tav nV) lagere game prestaties en houdt veel van hoge tdp's en zijn allemaal goed voor etherium afgezien de HMB versies. Kenmerken van ALLE GCN's. Dus dat geleuter dat het geen GCN is en dat vega compleet anders is, zijn meningen, vind ik allemaal best, maar ga het niet verkondigen als feit en als topic start.

Dit mierenneukerij is gestart omdat @-The_Mask- mij verweest naar de topic start, mag je best doen, heb een paar regels gelezen en zag meteen onzin staan, ik ga nog de rest lezen :+
Ik zeg er iets van, een ander kijkt ernaar en verkondigt dit op andere sites, wat er nu staat is gewoon onzin, klinkt hard -dat is niet mijn interpretatie- het is feitelijk onjuist. Je gaat niet een topic start over een onderwerp vullen met je mening (tenzij het een topic over je mening is ;) )Sommige doen hier alsof hun mening feit is, ik heb nog steeds geen enkele keer een document gezien waarbij AMD zegt dat dit geen GCN is. AMD volgt gewoon zijn roadmap en heeft allllllaaaang aangegeven dat navi ook nog GCN is.

Raja is AMD leiding gaan geven toen vega al in ontwikkeling was, mogelijk heeft hij beseft dat GCN een slechte naam heeft opgebouwd en hebben ze besloten om niet meer de nadruk op GCN te leggen (om fris en nieuw te lijken), zou allemaal kunnen, maar geef bewijs voor je statements van AMD zelf, de white papers GCN zijn gewoon duidelijk, AMD zelf noemt het gewoon nog GCN5.

[...]

Ik geef je met liefde gelijk, waar is de bron van dit verhaal. Vooralsnog hanteert AMD de GCN instructie set naam aangezien het ook de zelfde GCN architectuur naam is gebleven. -wat niet betekent dat deze IS het zelfde is aan GCN4 3 of 1 maar vergelijkbaar in opbouw en processen in lijn met GCN.

[...]

Zeggen ze bij elke generatie, is gewoon marketing, alleen hier geloven mensen dat ook echt, is polaris ook geen GCN dan?. Er staat toch echt iets anders in de ISA doc van GCN3 (want die is namelijk gelijk aan 4)

[...]

Hardwareinfo.

Google op AMD nextgen compute units, vind niks over naamsverandering GCN, ben echt reuze benieuwd naar die bronnen.

Ik pas mijn mening aan de feiten niet aan meningen en onzin en discussie is zinloos als mensen gewoon sh*t gaan bedenken en om je oren slaan als 'het is zo'.
toon volledige bericht
Je hebt helemaal gelijk maar mag ik daar enige nuance aan toevoegen ?

AMD noemt het officieel "Vega architectuur" en ja NCU iss een onderdeel van die architectuur net zoals HBM2 en HBCC dat ook zijn.

AMD noemt alleen de AMD Radeon™ R7 series, R9 series and HD 7000 series GCN architecturen.

AMD noemt Polaris ook officieel "Polaris architecture" met een 4de genratie GCN core :P terwijl de R9 serie gewoon GCN architecture wordt genoemd en geen "R9" of "Fiji architecture".

Dus Polaris kan je zien als een soort tussenstap om van de de oude GCN benaming af te gaan naar een nieuwere benaming.

AMD noemt Vega simpelweg een next genration GPU architecture aka "Vega architecture" als ze het zelf willen dat het als GCN 5 bekend staat dan hadden ze het wel zodanig genoemd.

Dus

R9 series = GCN (1 t/m3)
Polaris = "Polaris architecture" met 4de itteratie van GCN
Vega = "Vega architecture" waar NCU, HBM 2, HBCC onderdeel van zijn.

Ik kan mij best voorstellen dat AMD langzaam af wil van GCN, Nvidia zou ook niet willen dat we pascal een Maxwell v2 architetectuur noemen of "CUDA core 6"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
D0gtag schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 18:52:
[...]

bron bron bron,.

[...]

Anandtech

[...]

[...]

[...]

Hardwareinfo.

@Sp3ci3s8472 die ISA whitepaper is gelijk voor GCN4 (bron staat hierboven van AMD forum).
Die quote is van wiki, ik denk eerder dat iemand dat verkeerd geschreven heeft, kijkend naar de grote techsites hebben ze het toch heel duidelijk over aanpassing van de CU die zo groot is tav de vorige generatie dat ze het Next gen CU hebben benoemd. De overkoepelende ontwerp is nog steeds GCN, wat ik ook hierboven heb proberen aan te tonen o.a. met de gebreken en prestaties die overeen komen. Terascale heeft andere kenmerken en mined b.v. ook niet goed maar had ook een lagere TDP dan nV voor de zelfde prestaties. Zo beoordeel je architectuur, zou vega deze prestaties hebben, niet goed minen en ook een lage tdp hebben zou ik misschien denken dat ze een andere architectuur hebben gebruikt.
AMD heeft nog geen whitepapers beschikbaar van komende kaarten hopelijk komen die wel.

[...]

En de info van AMD blijft totdat er een indicatie van AMD is dat ze een andere architectuur hebben gebruikt en afstappen van de GCN architectuur (Communicatie naar de grote techsites laat zien dat dit niet het geval is, want de meesten praten over GCN en de aanpassinge tav 4).

[...]

Een mogelijke verklaring voor het gebrek aan whitepapers.
toon volledige bericht
Ik ga niet op alles in de quote van Anandtech slaat op het feit dat de GCN instructieset tot nu toe relatief hetzelfde is gebleven. Met Vega is hij significant verandert, daarom ook de naamgeving NCU (maar dat zeg jij dus ook).
Het is niet alleen de marketing, de verandering is significant, vergelijkbaar met de stap van VLIW5 naar VLIW4 (en wellicht groter).

Klopt dat GCN4 ISA gelijk gebleven is met GCN3.

Wat het probleem is is dat er te veel met de naamgeving GCN wordt gestrooid. Als ik het goed begrijp, is bijvoorbeeld Polaris de architectuur die gebruik maakt van de GCN instructieset.
Ik denk dat vooral door zulke opmerking en die insteek dat je veel mensen tegen je in het harnas jaagt. Jouw waarheid is de waarheid en capslock is cruise control for cool.
Het is een feit dat HBCC geen magische compressie toepast zodat het dubbele in het geheugen past, maar toch heb jij ergens verzonnen dat dat zo is. Nu wil ik geen oude koeien uit de sloot gaan halen, maar als je naar de beargumentering ("meningen") van anderen luisterd waarom dat zo is dan hadden we dat veel eerder achter ons kunnen leggen.

@Anoniem: 298195
Dat klopt, met als bron dat je het letterlijk en figuurlijk van de AMD website hebt (toevallig die artikelen gelezen door deze discussie).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Pfff, lekker belangrijk allemaal. Benches please... 8)

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Help!!!! schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 19:41:
Pfff, lekker belangrijk allemaal. Benches please... 8)
Dat wil toch niemand weten, we willen de mining performance weten!!!! }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

:P Kan geen miners meer zien.... :X

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Ik haal 128KH/s met m'n GTX765M B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[b]Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 19:40:

@Anoniem: 298195
Dat klopt, met als bron dat je het letterlijk en figuurlijk van de AMD website hebt (toevallig die artikelen gelezen door deze discussie).
klopt want dat is ook waar AMD laat zien wat zij vinden wat de officiele benaming is.

Dat architectuur A op architectuur B lijkt en dus eigenlijk ook onder dezelfde overkoepelende architectuur kan worden genoemd is niet officieel (tenzij AMD dat aangeeft wat zoals bij R7/R9 series) en is meer een soort grijs gebied wat vaak onofficieel gehanteerd wordt om een soort backwards compatibility aan te geven.

Ik zie vaak comments voor bij komen van in de trend van "zitten ze nu nog steeds op dat GCN spul voor te borduren, bedenk eens wat nieuws AMD !"

Terwijl deze mensen niet doorhebben dat bijvoorbeeld de "Pascal architectuur" ook geen gigantisch verandering is qua architectuur in vergelijking tot "Maxwell" omdat Nvidia wel gewoon strak gescheiden benaming hanteert voor elke verandering aan de architectuur en ook geen overkoepelende architectuur hanteert zoals "CUDA core next" :+

Dat AMD nu dus met Vega een zelfde soort benaming hanteert zoals nvidia is dus ook wel begrijpelijk.
Navi zal volgensmij dus ook gewoon "Navi architectuur" genoemd worden.

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 298195 op 04-08-2017 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niet noodzakelijkerwijs. Wederom is het onderscheid tussen verschillende chips en fabrikanten hier belangrijk. Wil je HBM2 kopen dan heb je twee fabrikanten, Samsung en SK Hynix. Samsung bied op het moment maximaal 1000MHz stacks met 8GB aan. Twee stacks van 8GB = Samsung. Dit geld voor Nvidia Tesla P100 en V100. Dit geld ook voor Vega FE, Radeon Pro en Instinct MI25. Allen 16GB stacks, dus Samsung. Hier zal je schaarste hebben nu AMD keihard de aanval heeft geopend op de deep learing/AI markt, en Nvidia ook met HBM2 producten reageert. Dat is hier een beetje ondergesneeuwd, maar het zijn die marketen waar Vega echt uitermate gevaarlijk is voor Nvidia, niet de Ti, hoewel dat op termijn ook nog kan gebeuren.

SK Hynix loopt ondertussen behoorlijk achter qua HBM2 en lijkt nu eindelijk te beginnen aan hun 8GB stacks productie. Onduidelijk is of SK Hynix nu al productie en leverbaar is qua 4GB stacks of bezig is met de productie opzetten. Ik denk dat het allang in productie en leverbaar is, en dit om een heel simpele reden, RX Vega.

RX Vega gebruikt twee 4GB stacks per kaart, dus SK Hynix is zeker een optie. Verder is 1,6GB/s= 800MHz. Laat Vega 56 nu een 800MHz geheugenclock hebben. Iets te toevallig denk ik. De vraag is, en dat is een heel belangrijke, is of 800MHz bereikt is met 1,2V of 1,35V. 1,2V zou betekenen dat RX Vega 64 mogelijkerwijs ook met SK Hynix chips is uitgerust met chips die buiten factory spec lopen op 945MHz met 1,35V. AMD heeft dit al gedaan met Fiji dus het is zeker een mogelijkheid. Het zou het verschil in TDP tussen Vega 56 en Vega 64 ook gedeeltelijk kunnen verklaren.

Ondertussen heeft SK Hynix aan dat er grote interesse is in hun 8GB stacks, drie keer raden welk bedrijf er behoorlijk voor wil betalen. Laten we wel wezen, al is het $50 dollar meer, per stack, voor een kaart van een paar duizend dollar maakt het echt niet uit. AMD wil marktaandeel, marktaandeel, marktaandeel. Die gaan echt niet lopen treuzelen omdat de prijzen van HBM2 wat hoger uitvallen dat gehoopt.

In conclusie, ik denk dat wij voor RX Vega dus SK Hynix chips gaan zien, voor de workstation kaarten Samsung. Verder zal AMD proberen om zo snel mogelijk ook 8GB stacks van SK Hynix in haar kaarten te verwerken om productieaantallen te halen voor hun professioneel georiënteerde Vega kaarten. RX Vega lijkt hier los van te staan.
Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 19:41:
Dat wil toch niemand weten, we willen de mining performance weten!!!! }:O
Mot je klappen ofzo? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online
Anoniem: 298195 schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 19:30:
[...]

Je hebt helemaal gelijk maar mag ik daar enige nuance aan toevoegen ?

AMD noemt het officieel "Vega architectuur" en ja NCU iss een onderdeel van die architectuur net zoals HBM2 en HBCC dat ook zijn.

AMD noemt alleen de AMD Radeon™ R7 series, R9 series and HD 7000 series GCN architecturen.

AMD noemt Polaris ook officieel "Polaris architecture" met een 4de genratie GCN core :P terwijl de R9 serie gewoon GCN architecture wordt genoemd en geen "R9" of "Fiji architecture".

Dus Polaris kan je zien als een soort tussenstap om van de de oude GCN benaming af te gaan naar een nieuwere benaming.

AMD noemt Vega simpelweg een next genration GPU architecture aka "Vega architecture" als ze het zelf willen dat het als GCN 5 bekend staat dan hadden ze het wel zodanig genoemd.

Dus

R9 series = GCN (1 t/m3)
Polaris = "Polaris architecture" met 4de itteratie van GCN
Vega = "Vega architecture" waar NCU, HBM 2, HBCC onderdeel van zijn.

Ik kan mij best voorstellen dat AMD langzaam af wil van GCN, Nvidia zou ook niet willen dat we pascal een Maxwell v2 architetectuur noemen of "CUDA core 6"
toon volledige bericht
Ja wat ik ook heb proberen te laten zien met de polaris quote, marketing en gpu ontwerp zijn niet het zelfde.
AMD noemde polaris inderdaad ook een nieuwe architectuur in de marketing plaatjes (wat de ISA documentatie te niet doet).
GCN 4/polaris is voor iedereen wel een aanpassing op GCN3 etc en vega zou opeens wel helemaal anders zijn. Op de recente slides die @Sp3ci3s8472 net liet zien, zie je onder polaris gewoon GCN gen4 staan.
De roadmap van AMD is in technisch opzicht niet veranderd, onder raja hebben ze marketing technisch een andere kant gekozen, belichten ze nu de naam GCN niet meer, maar het is aantoonbaar dat het nog wel GCN is. Bij elke nieuwe launch noemen ze het een nieuwe architectuur, begrijp ik ook wel, want 'onze nieuwe oude gpu' staat zo dom :+ Dit is gewoon marketing.
Ik kan ook nergens vinden dat ze NCU een nieuw architectuur is en als je de technische artikelen leest (van goede derden) staat er (universeel) over aanpassingen in de shaders die snellere fp16 doorgeeft, toevoeging rasterizer en HBCC. als verandering aan GCN4.

According to Scott Wasson, from AMD.
"The biggest improvement in our graphics IP in the past five years." Vega promises a host of improvements, including a new memory caching system.
Er staat letterlijk verbeteringen.

AMD zegt dus niet dat het GCN is maar ik acht mensen slim genoeg om tussen de regels door te lezen, wacht... het staat hier gewoon. :)
AMD kiest zijn woorden zorgvuldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10-2024
Durft iemand obv eerdere ervaringen te gokken of er (op termijn) een 1x8pin (itx?) vega56 zal komen?

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BNieuwenhuizen
  • Laatst online: 21-03-2023
Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 19:40:
[...]

Ik ga niet op alles in de quote van Anandtech slaat op het feit dat de GCN instructieset tot nu toe relatief hetzelfde is gebleven. Met Vega is hij significant verandert, daarom ook de naamgeving NCU (maar dat zeg jij dus ook).
Het is niet alleen de marketing, de verandering is significant, vergelijkbaar met de stap van VLIW5 naar VLIW4 (en wellicht groter).

Klopt dat GCN4 ISA gelijk gebleven is met GCN3.

Wat het probleem is is dat er te veel met de naamgeving GCN wordt gestrooid. Als ik het goed begrijp, is bijvoorbeeld Polaris de architectuur die gebruik maakt van de GCN instructieset.
Ik denk dat hprobleem hier is dat de marketing heel erg opblaast wat er allemaal verandert is. Shaders die door de drivers gecompileerd zijn voor polaris werken grotendeels* ook nog op vega, en dus denk ik dat dit meer richting de introductie van nieuwe instructies a la AVX op de CPU op gaat.

Om even een overzichtje te geven van wat er veranderd is over de jaren heen:

SI/Southern Islands (ofwel gfx 6.0, GCN1 , GCN 1.0), tahiti, cape verde & hainan etc.:
  • gaat van een VLIW architectuur met structured control flow naar een scalar+vector in-order issue instructie set met 10-way SMT en unstructured control flow.
CIK/Sea Islands & Kabini (ofwel gfx 7.0, GCN2, GCN 1.1), bonaire, hawaii/grenada, kaveri:
  • introduceert FLAT instructies, die zowel geheugen als LDS kunnen aanspreken. Nuttig voor CL2.0.
  • Verandert encoding van alle instructies (vooral een permutatie van opcodes)
VI/Volcanic Islands (ofwel gfx 8.0, GCN3, GCN 1.2), tonga, fiji, topaz, iceland, carrizo, stoney:
  • Introduceert FP16 support. (wel zelfde rate als FP32). Introduceert enkele packed instructies voor int8 berekeningen.
  • Introduceert DPP instructies voor communicatie tussen lanes in de shader.
  • Introduceert SDWA modifiers voor VOP2 & VOP1 instructies zodat ze onderdelen van de registers kunnen lezen.
  • Ondersteuning voor full speed floating point denormals.
  • Stopt ondersteuning voor instructies die overbodig zijn door FLAT instructies.
  • Verandert encoding van alle instructies (vooral een permutatie van opcodes)
Polaris (ofwel gfx 8.1, GCN 4, GCN 1.3, GCN 1.4), polaris 10, polaris 11, polaris 12:
Wat instructie fetch verbeteringen (en branch prediction IIRC)?

GFX9 (ofwel gfx 9.0, GCN5?, NCU?), vega 10, raven (en misschien meer):
  • Dual issue voor fp16, int16.
  • Aantal nieuw bit & addressing operaties.
  • Primitive shaders.
  • Meer ongedocumenteerd spul?
Ik geloof best dat ze er intern wat aan gesleuteld hebben, maar qua features en duidelijk zichtbare effecten is dit niet met veel afstand de grootste update.

Wat betreft marketing heb ik, het idee dat dat het beste genegeerd kan worden, sinds AMD het niet consistent krijgt vanuit de eigen communicatie (zo kwam ik laatst bij certificatie van polaris kaarten door AMD de benaming GCN 1.4 tegen, alsof ze er eentje hebben overgeslagen tov de anandtech nummering ...)

Ik heb niet zo een sterke mening over de benaming (gebruik vaak de namen bij de opensource driver, welke SI/CIK/VI/POLARIS/GFX9 zijn en vrijwel nooit wat marketing zegt :) ), maar ik denk dat men er wel erg hard op ingaat hier, terwijl het op zijn minst best grijs is of vega geen GCN meer is.

* De driver moet intern altijd primitive shaders gebruiken voor tessellation en geometry shaders dus er zijn wat I/O veranderingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online
Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 19:40:
[...]

[...]

Ik denk dat vooral door zulke opmerking en die insteek dat je veel mensen tegen je in het harnas jaagt. Jouw waarheid is de waarheid en capslock is cruise control for cool.
Het is een feit dat HBCC geen magische compressie toepast zodat het dubbele in het geheugen past, maar toch heb jij ergens verzonnen dat dat zo is. Nu wil ik geen oude koeien uit de sloot gaan halen, maar als je naar de beargumentering ("meningen") van anderen luisterd waarom dat zo is dan hadden we dat veel eerder achter ons kunnen leggen.
toon volledige bericht
Wat er significant veranderd is(volgens AMD) is dus de shader/CU wat een groot onderdeel van een gpu is want hij komt er 4096 keer in voor. Volgens AMD is hij dus zwaar aangepast -hoe zwaar weten we gewoon niet-
GCN's CU was/is quad SIMD (whitepaper GCN) met NCU is de werking hiervan aangepast en efficiënter geworden. Resultaat plaatje.
Mogelijk zijn alle andere delen gewoon 1 op 1 het zelfde of lichtelijk aangepast -weten we niet-
Met andere delen bedoel ik: scalde decoder, vector decoder, instruction fetch arbitration etc. alle andere delen die een gpu zijn werk laat doen. (N)CU is niet de gpu.

Al die delen zitten in een bepaalde volgorde, dit ontwerp heeft men bij AMD GCN genoemd, dit ontwerp zorgt voor bepaalde kenmerken die overheersen in de gpu. (de eerder genoemde kenmerken en de reden waarom deze anders is dan terascale) If it looks like a duck, walks like a duck.....
De Cu mag dan spectaculair veranderd zijn -volgens AMD- we weten nu wel dat hij rond de 1080 zit of iets boven maar ook aanzienlijk hogere tdp heeft. Goed is met dx12/vulcan, beter presteerd op hogere resoluties.
Goh als ik gezegd had dat dit over de rx580 ging had het zomaar gekund (afgezien van de prestaties rond de 1080).

Modbreak:*knip* niet op de man

[ Voor 7% gewijzigd door br00ky op 04-08-2017 23:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik wil me niet weer in deze hele discussie mengen, maar...
D0gtag schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 20:26:
Wat er significant veranderd is(volgens AMD) is dus de shader/CU wat een groot onderdeel van een gpu is want hij komt er 4096 keer in voor. Volgens AMD is hij dus zwaar aangepast -hoe zwaar weten we gewoon niet-
Asjeblieft zeg.

Modbreak:*knip* niet op de man

- Shader en CU zijn niet hetzelfde
- "Shaders" zijn onderdeel van CU's (en de term shader is niet correct meer, die dingen kunnen veel meer tegenwoordig)
- 64 "shaders" per CU
- In het geval van Fiji en Vega: 64 CU's
- 64 * 64 = 4096 "shaders"

Zoals jij het hebt neergezet lijkt het alsof shader en NCU hetzelfde betekenen en dat er 4096 van zijn.

En we weten weldegelijk hoe zwaar die shader aan is gepast. Een bron heb je zelf al tal keren gepost (Anand's preview). Rapid Packed Math, wat betekent dat de "shaders" geheel anders zijn. Nog steeds 32-bit, maar ze kunnen nu 2xFP16/4xINT8 ops in 1 kloktik verwerken; de registers zullen vanwege de 8-bit ondersteuning ook vervangen zijn, aangezien die voorheen alleen native 16-bit support hadden bij mijn weten.

Enige wat we nog niet weten is hoe ze hun flexibele benutting bewerkstelligen. Of dat nu in decoders/fetch zit of in cache wijzigingen zullen we inderdaad hopelijk over anderhalve week weten, maar dit zit wellicht niet eens in de CU.
Mogelijk zijn alle andere delen gewoon 1 op 1 het zelfde of lichtelijk aangepast -weten we niet-
Met andere delen bedoel ik: scalde decoder, vector decoder, instruction fetch arbitration etc. alle andere delen die een gpu zijn werk laat doen. (N)CU is niet de gpu.
Al die delen zitten in een bepaalde volgorde, dit ontwerp heeft men bij AMD GCN genoemd, dit ontwerp zorgt voor bepaalde kenmerken die overheersen in de gpu.
Incorrect. We weten bijvoorbeeld 100% zeker dat de ROPs nu clients van de L2 zijn en niet aan de MC hangen. Dat alleen al is een gigantische wijzigingen (die Nvidia met Kepler al heeft gemaakt), waardoor render-to-texture nu alleen door het L2 gaat. Je texture units kunnen direct uit L2 lezen, bespaart zowel bandbreedte naar het VRAM als de daarbij betrokken latency.

GCN is een ISA. Instructie set. Als die bepalend was voor de microarchitectuur, dan zouden alle x86 CPU's gelijk zijn. Een ISA bepaalt niet welke onderdelen hoe met elkaar in verbinding staan, deze bepaalt alleen wat er kan/mag en wat het resultaat daarvan is. Hóe dat gebeurt ligt bij de microarchitectuur. Vega, Polaris, Fiji, Tonga, Hawaii en Tahiti zijn allemaal aparte microarchitecturen. Pitcairn en Cape Verde zijn Tahiti op kleinere schaal. Edit: sommige van deze zijn kleine verbeteringen van hun voorgangers, zoals Tonga, maar niettemin zijn ze anders. Als je Kepler, Maxwell en Pascal alle drie als verschillende architecturen wil bestempelen, moet je dat met deze 5 ook doen.

Bewijs hebben dat GCN "slechts" een instructie set is? Ga Tonga en Fiji eens vergelijken. Beide GCN3 en toch radicaal andere eigenschappen. Eenvoudigste voorbeeld is de geometry throughput; beide hebben 4 geometry engines, kloksnelheden verschillen slechts zo'n 10% en toch is Fiji dik twee keer zo snel tot je te veel samples wil doen (volgens mij is het t/m 32xT geen probleem, dus 8 poly's per clock, maar pin me daar niet op vast). Is vast wel ergens een review met TessMark of iets dergelijks.

[ Voor 7% gewijzigd door br00ky op 04-08-2017 23:53 ]

Pagina: 1 2 ... 10 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We krijgen de laatste tijd vanuit verschillende hoeken klachten over de gevoerde toon in deze topicserie. Laten we het een beetje gezellig houden. Probeer alleen op de feiten te reageren en je statements te onderbouwen met bronnen. Laat sneren en op de man teksten achterwege, dan blijft het voor iedereen leuk.