DaniëlWW2 schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 13:19:
[...]
@
D0gtag Besef je nu echt niet dat GCN een overkoepelende "familienaam" net zoals TeraScale? Verder is GCN ook de benaming van een ISA. NCU vervangt in de vijfde generatie van de "familienaam" GCN, de GCN instructieset van generatie 1-4.
bron bron bron,.
Ja wat jij nu hier zegt zijn twee tegenstrijdige zaken:
Overkoepelende naam, inderdaad GCN is de overkoepelende naam, komt van AMD bedacht door AMD.
Dit is de naam van de overkoepelende architectuur is GCN
-overkoepelende architectuur.
Dit houdt in dat de bouwblokken van GCN volgens een bepaald patroon en orde met elkaar in verbinding staan. Dit patroon is bij vega in grote lijnen het zelfde als GCN1
Maar in jou bewoording is de overkoepelende naam Vega geworden, en met navi wordt het navi of blijft het vega,
bron.
Een van die bouwblokken is een (n)CU en bij vega extra b.v. een HBCC of infinity fabric.
De bouwblokken hebben grote verschillen tussen GCN 1 en GCN 5 (vega), maar tussen GCN 4 en 5 is het verschil aanzienlijk minder groot. Het grootste verschil in vega (afgezien van de nieuwe toevoegingen) is het herontwerp van de CU (en daarom NEXTgen CU genoemd = Marketing)
De instructie set benaming zal in lijn blijven met de overkoepelende naam, want de instructie set loopt nog steeds het zelfde patroon na vastgesteld in de GCN architectuur.
As always, I want to start at the heart of the matter: the shader core. In some respects AMD has not significantly altered their shader core since the launch of the very first GCN parts 5 years ago. Various iterations of GCN have added new instructions and features, but the shader core has remained largely constant, and IPC within the shader core itself hasn’t changed too much. Even Polaris (GCN 4) followed this trend, sharing its whole ISA with GCN 1.2.
Anandtech
Shader core =onderdeel van CU
Daarom hebben ze de shadercore veranderd in GCN5/vega.
GCN5 ISA is niet compleet anders heeft gewoon als toevoeging de nieuwe capaciteit van de shader (en de andere zaken als HBCC etc.) Evolutie. GCN 4 ISA was compatibele met 3 maar niet met GCN2, zoals 5 dat niet is met 4. Betekent niet dat alles nieuw is, is dat wel zo?:
bron.
Ik geloof alles met bron, maar alleen al de naam next compute unit dekt al de lading waar het overgaat. Compute unit is niet de GPU
GCN is de basis van alles, als je dat begrijpt, kan je ook guestimaten wat de prestaties van de volgende kaart zal zijn, wat de mining potentie is, kenmerken als TDP etc. Kennis is waarom de meesten hier zijn anders ging ik wel naar geenstijl voor mijn AMD info.
Vega heeft
exact de zelfde kenmerken als zijn voorgangers: hoge tflops (tav nV) lagere game prestaties en houdt veel van hoge tdp's en zijn allemaal goed voor etherium afgezien de HMB versies. Kenmerken van ALLE GCN's. Dus dat geleuter dat het geen GCN is en dat vega compleet anders is, zijn meningen, vind ik allemaal best, maar ga het niet verkondigen als feit en als topic start.
Dit mierenneukerij is gestart omdat @
-The_Mask- mij verweest naar de topic start, mag je best doen, heb een paar regels gelezen en zag meteen onzin staan, ik ga nog de rest lezen
Ik zeg er iets van, een ander kijkt ernaar en verkondigt dit op andere sites, wat er nu staat is gewoon onzin, klinkt hard -dat is niet mijn interpretatie- het is feitelijk onjuist. Je gaat niet een topic start over een onderwerp vullen met je mening (tenzij het een topic over je mening is

)Sommige doen hier alsof hun mening feit is,
ik heb nog steeds geen enkele keer een document gezien waarbij AMD zegt dat dit geen GCN is. AMD volgt gewoon zijn roadmap en heeft allllllaaaang aangegeven dat navi ook nog GCN is.
Raja is AMD leiding gaan geven toen vega al in ontwikkeling was, mogelijk heeft hij beseft dat GCN een slechte naam heeft opgebouwd en hebben ze besloten om niet meer de nadruk op GCN te leggen (om fris en nieuw te lijken), zou allemaal kunnen, maar
geef bewijs voor je statements van AMD zelf, de white papers GCN zijn gewoon duidelijk, AMD zelf noemt het gewoon nog GCN5.
NCU vervangt in de vijfde generatie van de "familienaam" GCN, de GCN instructieset van generatie 1-4.
Ik geef je met liefde gelijk,
waar is de bron van dit verhaal. Vooralsnog hanteert AMD de GCN instructie set naam aangezien het ook de zelfde GCN architectuur naam is gebleven. -wat niet betekent dat deze IS het zelfde is aan GCN4 3 of 1 maar vergelijkbaar in opbouw en processen in lijn met GCN.
Polaris is a new graphics architecture incorporating exciting features and improvements for virtually every area of a graphics chip. Look for: increased levels of performance, smooth VR, seamless support for next-gen gaming monitors and CPU-free game streaming or recording.
Zeggen ze bij elke generatie, is gewoon marketing, alleen hier geloven mensen dat ook echt, is polaris ook geen GCN dan?. Er staat toch echt iets anders in de ISA doc van GCN3
(want die is namelijk gelijk aan 4)
Dit staat gewoon op de AMD website.De 4096 shader processors van de Vega 10 chip zijn onder verdeeld in 64 zogenaamde next-gen compute units.
Hardwareinfo.
Google op AMD nextgen compute units, vind niks over naamsverandering GCN, ben echt reuze benieuwd naar die bronnen.
Ik pas mijn mening aan de feiten niet aan meningen en onzin en discussie is zinloos als mensen gewoon sh*t gaan bedenken en om je oren slaan als 'het is zo'.
@
Sp3ci3s8472 die ISA whitepaper is gelijk voor GCN4 (bron staat hierboven van AMD forum).
Die quote is van wiki, ik denk eerder dat iemand dat verkeerd geschreven heeft, kijkend naar de grote techsites hebben ze het toch heel duidelijk over aanpassing van de CU die zo groot is tav de vorige generatie dat ze het Next gen CU hebben benoemd. De overkoepelende ontwerp is nog steeds GCN, wat ik ook hierboven heb proberen aan te tonen o.a. met de gebreken en prestaties die overeen komen. Terascale heeft andere kenmerken en mined b.v. ook niet goed maar had ook een lagere TDP dan nV voor de zelfde prestaties. Zo beoordeel je architectuur, zou vega deze prestaties hebben, niet goed minen en ook een lage tdp hebben zou ik misschien denken dat ze een andere architectuur hebben gebruikt.
AMD heeft nog geen whitepapers beschikbaar van komende kaarten hopelijk komen die wel.
Meet the NCU, Vega’s next-generation compute unit.
En de info van AMD blijft totdat er een indicatie van AMD is dat ze een andere architectuur hebben gebruikt en afstappen van de GCN architectuur (Communicatie naar de grote techsites laat zien dat dit niet het geval is, want de meesten praten over GCN en de aanpassinge tav 4).
In any case, as AMD isn’t riding the technology angle quite as hard in this year’s teaser, they are spending a bit more time explaining the market and some of the logic behind Vega’s design. For its teasing debut, Vega is little less discussion of “how,” and a little more conversation of “why”.
Een mogelijke verklaring voor het gebrek aan whitepapers.
[
Voor 12% gewijzigd door
D0gtag op 04-08-2017 19:15
]
X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's