Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 1% gewijzigd door aufbakanleitung op 24-07-2017 17:04 . Reden: members only tag ]
[ Voor 1% gewijzigd door aufbakanleitung op 24-07-2017 17:04 . Reden: members only tag ]
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Bedoel je dat het strafbaar is?DennusB schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 15:35:
Volgens mij ben je (wettelijk) verplicht dit soort info te geven.
http://financieel.infonu....ag-hypotheek-of-niet.htmlIs het verzwijgen van je studieschuld bij een hypotheek strafbaar?
Het verzwijgen van je studieschuld is niet strafbaar met bijvoorbeeld een boete. Wel is het zo dat wanneer je een hypotheek afsluit met Nationale Hypotheek Garantie (NHG) dit verzwijgen je duur kan komen te staan. Is het zo dat je je huis met een restschuld moet verkopen, dan vervalt je recht op vergoeding vanuit de NHG zodra men erachter komt dat je financiële verplichtingen hebt achtergehouden bij je hypotheekaanvraag. Zodoende kan het een zonde zijn die je de rest van je leven met je mee moet torsen.
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
PSN: plexforce (ps4)
Wellicht.BastaRhymez schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 15:39:
De bank zal waarschijnlijk om een transactie overzicht van x weken/maanden vragen aan je als ze twijfels hebben of je wel/geen studieschuld hebt.
Dit is flauwekul. Deze twee afdelingen zijn (ik meen zelfs verplicht) helemaal gescheiden van elkaar. Als de bank gegevens over jouw betaalrekening wil hebben zullen ze jou daarom vragen. De hypotheekadviseur van de bank heeft niets te zoeken in jouw bankrekening.Is het je eigen bank, dan zullen ze het waarschijnlijk wel weten
PSN: DutchTrickle PVoutput
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Volgens Vereniging Eigen Huis kom je alleen in de problemen met je NHG-voorwaarden maar ik zie graag een bevestiging van jouw beweringQuestion Mark schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 15:45:
Komt men er later alsnog achter dat er verplichte informatie verzwegen is, dan zou men in theorie de hypotheek ineens mogen opeisen...
[ Voor 34% gewijzigd door RodeStabilo op 14-07-2017 15:48 ]
Je tekent gewoon een overeenkomst met de geldverstrekker waarin doorgaans een clausule staat, dat je geen informatie hebt achtergehouden die voor de bank van belang geweest zou kunnen zijn om te bepalen welk bedrag ze willen / kunnen / mogen uitlenen.RodeStabilo schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 15:47:
[...]
Volgens Vereniging Eigen Huis kom je alleen in de problemen met je NHG-voorwaarden maar ik zie graag een bevestiging van jouw bewering
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
[ Voor 3% gewijzigd door t_captain op 14-07-2017 16:09 ]
RodeStabilo schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 15:47:
[...]
Volgens Vereniging Eigen Huis kom je alleen in de problemen met je NHG-voorwaarden maar ik zie graag een bevestiging van jouw bewering
Verder vind ik wel dat je het gewoon moet melden.
https://www.obvion.nl/Over-Obvion/Algemene-voorwaarden.htmWanneer kan Obvion uw geldlening direct opeisen?
1. In de volgende gevallen kan Obvion de geldlening direct opeisen. Obvion hoeft u daarvoor
niet eerst in gebreke te stellen of aan andere eisen te voldoen
b. U of een derde-hypotheekgever heeft Obvion iets verteld dat niet waar is of onvolledig.
Of u heeft Obvion iets niet verteld wat wel belangrijk kan zijn voor Obvion.
Ze vragen letterlijk: heb je financiele verplichtingen waar wij kennis van zouden moeten hebben?aufbakanleitung schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 15:53:
Ik begrijp juist dat veel hypotheekverstrekkers er bewust niet naar vragen zodat ze een hogere hypotheek kunnen bieden. Dus in hoeverre ben je dan nog "niet ter goede trouw"?
[ Voor 52% gewijzigd door Rmg op 14-07-2017 16:06 ]
Het is heel simpel. Je bent verplicht het op te geven. Komen ze er toevallig achter dat je toch een studieschuld hebt, dan zeggen ze foei, rekenen hem alsnog mee en kun je minder lenen.aufbakanleitung schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 15:53:
Ik begrijp juist dat veel hypotheekverstrekkers er bewust niet naar vragen zodat ze een hogere hypotheek kunnen bieden. Dus in hoeverre ben je dan nog "niet ter goede trouw"?
Ik neem aan dat de "niet" er uit magt_captain schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 15:56:
Je moet de schuld niet melden.
Misschien vroeger, maar tegenwoordig zeker niet meer. Ze zijn flink op de vingers getikt vanwege dit soort activiteiten, en nu moeten ze (gelukkig) juist de klant tegen zichzelf beschermen en deze niet teveel risico laten nemen.aufbakanleitung schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 15:53:
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Als je toch gaat frauderen, kun je beter een "0" achter je salaris schrijven op je salarisstrook, kun je namelijk 1.4 miljoen lenen.t_captain schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 15:56:
Je moet de schuld niet melden. Als uitkomt dat je dat niet hebt gedaan, kan de bank de hypotheek opzeggen en de lening opeisen. Dat ziet eruit als een acceptgiro van 142.000 euro.
Die je misschien niet kunt herfinancieren, want de kans is groot dat je op een waarschuwingslijst bent geplaatst.
In het acceptatieproces van een hypotheek vragen banken vaak om een rekeningafschrift met alle transacties van een maand. Als je nog in de periode zit tussen afstuderen en terugbetalen, kun je de studieschuld verbergen. Of je moet met acceptgiro betalen en twee betalingen aan DUO zodanig timen dat ze net voor / net na de periode van je afschrift vallen.
Je laatste mogelijkheid is om je afschrift te vervalsen, maar neem je wel de kans op het opzeggen van de hypotheek. En ik vrees dan je bij het uitkomen van dat zoort valsheid in geschrifte een hardere aanpak krijgt dan bij het "alleen maar vergeten van een studieschuld".
[ Voor 7% gewijzigd door CappieL op 14-07-2017 16:01 ]
Zo happig zijn ze niet meer om hogere hypotheken te verstrekken, ze zoeken wel het maximaal haalbare, maar wel met alle gegevens die ze hebben. Een adviseur die bewust deze gegevens achterhoud om hogere hypotheek af te dwingen (provisie?) zal behoorlijk snel in de problemen komen.aufbakanleitung schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 15:53:
Ik snap niet helemaal dat je enkel op zoek ben naar risico's in geval ze je 'pakken', het grootste risico is je eigen toekomst. Er zijn duidelijke regels (en voorwaarden in overeenkomsten), er is kans dat je het allemaal krapper krijgt (door welke reden), of je hypotheek wordt direct opeisbaar, het grootste risico is dat jij straks in zwaar financiële problemen komt.aufbakanleitung schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 15:35:
Zijn er verder nog risico's die ik over het hoofd zie?
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Dit. Zet je financiële toekomst (en daarmee gepaard gaande je eigen geestelijke gezondheid) niet op het spel om een keuze die je zelf hebt gemaakt (studieschuld).SinergyX schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 16:03:
[...]
Ik snap niet helemaal dat je enkel op zoek ben naar risico's in geval ze je 'pakken', het grootste risico is je eigen toekomst. Er zijn duidelijke regels (en voorwaarden in overeenkomsten), er is kans dat je het allemaal krapper krijgt (door welke reden), of je hypotheek wordt direct opeisbaar, het grootste risico is dat jij straks in zwaar financiële problemen komt.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Je studieschuld is echter niet BKR geregistreerd.vj_slof schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 16:09:
Een hypotheekverstrekker zal je sowiezo bij het BKR toetsen, daarna zien ze de studieschuld wel staan.
[ Voor 16% gewijzigd door Erwinvz1 op 14-07-2017 16:12 ]
och verrek ja glad vergetenTommyboyNL schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 16:10:
[...]
Je studieschuld is echter niet BKR geregistreerd.
Zelfs 100000euro per schenker.FreakNL schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 17:36:
Wat Erwinvz1 zegt. Je ouders mogen je sowieso 25k schenken, dan ben je al een eind. Daarna onderhands aan hun terugbetalen. E.e.a. is wel afhankelijk van de relatie tussen jullie
[ Voor 15% gewijzigd door Erwinvz1 op 14-07-2017 17:45 ]
Heb de link van Google maar gelinkt nu.FreakNL schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 17:44:
Je link doet het niet. Maar dat gaat er waarschijnlijk over als je een huis koopt? Das dan een beetje kip en ei verhaal want de TS wil van zijn schuld afzijn voor hij een huis koopt. En dan moet je het volgens mij ook in je huis steken...
[ Voor 9% gewijzigd door Erwinvz1 op 14-07-2017 17:53 ]
Dat is onzin. De hypotheekafdeling van de bank kan gewoon ook de transacties van een klant zien als het een hypotheek aanvraag van dezelfde bank is.Maverick schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 15:45:
[...]
Wellicht.
[...]
Dit is flauwekul. Deze twee afdelingen zijn (ik meen zelfs verplicht) helemaal gescheiden van elkaar. Als de bank gegevens over jouw betaalrekening wil hebben zullen ze jou daarom vragen. De hypotheekadviseur van de bank heeft niets te zoeken in jouw bankrekening.
Een nieuwe bankrekening is zo geopend. Hier laat je DUO van afschrijven of je inkomen op storten en enkel de nieuwe opgeven. Los van het verzwijgen is het legaal.Divak schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 15:46:
Je zal hoe dan ook bankafschriften moeten overleggen van de afgelopen maanden/jaar. Dan zien ze vanzelf DUO wel tevoorschijn komen en gaan de alarmbellen vanzelf rinkelen. Werk jezelf niet in de problemen.
Nee, dat mag niet. De consumentenbond heeft er in de 7/8 editie van dit jaar een uitgebreid artikel over. Maar de meeste ouders hebben geen twee ton liggen. De eerste 25000 hoeven trouwens niet perse in het huis, die kunnen bijv. in de studieschuld.Erwinvz1 schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 17:49:
[...]
* Misschien mag het zelfs totaal 200.000 als beide ouders schenken, maar moet je voor de zekerheid navragen.
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
3ds fc: 4270-0926-7440
Nu heb ik een studieschuld van 3k, dus totaal niet boeiend maar heb het toch gemeld.Het is allemaal niet zo belangrijk voor ze en face it... hoe gaan ze erachter komen? Het kan je alleen maar gedoe geven als je het wel meldt. Die 49 euro per maand.... als je elke week gaat stappen ben je meer kwijt en dat meldt je ook niet toch?
[ Voor 13% gewijzigd door armageddon_2k1 op 15-07-2017 09:38 ]
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL
Dacht ik niet! Als je maandelijks alles ineens terugbetaald middels automatische incasso, er niets wordt geregistreerd. Als je maandelijks een vast bedrag inlost, gaat jouw opmerking wél op...TZC-T1-FX schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 09:33:
Voor de aanvulling; heb je toevallig een creditcard oid? Ook al maak je er geen gebruik van. Creditcards met limieten van boven de 500 euro wordt BKR geregistreerd en wordt meegenomen in jouw hypotheekberekening.
MacBook Air M2 Apple TV 4 64GB HomeKit iPhone 13 Pro Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130
Dacht het wel. Zelfs bij aanvraag van een persoonlijke lening, konden ze mij precies vertellen wat ik voor limiet op mijn kaart had, ondanks dat ik gewoon maandelijks volledig inlos. Creditcards staan gewoon geregistreerd.Hokkie schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 10:04:
[...]
Dacht ik niet! Als je maandelijks alles ineens terugbetaald middels automatische incasso, er niets wordt geregistreerd. Als je maandelijks een vast bedrag inlost, gaat jouw opmerking wél op...
Ze staan geregistreerd, maar zolang je de mogelijkheid gespreid terug te betalen hebt uitgeschakeld, staat het niet geregistreerd als schuld.thunder8 schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 10:16:
[...]
Dacht het wel. Zelfs bij aanvraag van een persoonlijke lening, konden ze mij precies vertellen wat ik voor limiet op mijn kaart had, ondanks dat ik gewoon maandelijks volledig inlos. Creditcards staan gewoon geregistreerd.
is dit zo?TZC-T1-FX schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 09:33:
Voor de aanvulling; heb je toevallig een creditcard oid? Ook al maak je er geen gebruik van. Creditcards met limieten van boven de 500 euro wordt BKR geregistreerd en wordt meegenomen in jouw hypotheekberekening.
Dat zou goed kunnen inderdaad. Ik zou bij het kopen van een huis, deze opties tijdelijk stoppen. Even geen CC en rood staan meer. Zodra je hypotheek er door is, kan je ze gewoon weer aanvragen. Sommige hypotheekverstrekker eis(t)en dit ook als je een hypotheek wil(de) hebben.unezra schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 10:19:
[...]
Ze staan geregistreerd, maar zolang je de mogelijkheid gespreid terug te betalen hebt uitgeschakeld, staat het niet geregistreerd als schuld.
Waar je ook rekening mee moet houden: Rood staan is ook een lening. Mag je 1000 EUR rood staan, ook al sta je nooit rood, word dat geregistreerd en behandeld als lening van 1000 EUR.
Persoonlijk zou ik sowieso gespreid betalen op je CC's uit zetten waardoor dat probleem in zijn geheel niet speelt. Als je gespreid betalen nodig hebt, is het terecht dat ze het beschouwen als lening.thunder8 schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 10:22:
[...]
Dat zou goed kunnen inderdaad. Ik zou bij het kopen van een huis, deze opties tijdelijk stoppen. Even geen CC en rood staan meer. Zodra je hypotheek er door is, kan je ze gewoon weer aanvragen. Sommige hypotheekverstrekker eis(t)en dit ook als je een hypotheek wil(de) hebben.
Verwijderd
Vermogen bouw je ook op als je spaart. Vermogen dat je op bouwt door je hypotheek af te lossen is fictief vermogen, dat heb je niet, dat zit 100% in je huis en komt hooguit vrij als je je huis verkoopt.Verwijderd schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 11:10:
Mensen vergeten hier een heel belangrijk, de maandlasten van de hypotheek zullen waarschijnlijk lager zijn dan dat als TS zou gaan lenen. Daarnaast bouwt hij vermogen ook, ook belangrijk voor de toekomst.
Mis. We hebben 2 jaar geleden een huis gekocht.Veel mensen hier zitten waarschijnlijk nog te genieten van hun aflossingsvrije hypotheek en zullen later wel de blaren ondervinden. Daarnaast mochten ze waarschijnlijk lang lang geleden zelf 50% meer lenen dan nu de normen zijn.
Punt is dat banken nog steeds hypotheken willen verstrekken die als je een beetje na denkt, op zijn best onverstandig zijn.TS, gewoon doen, je bent niet strafbaar, ook de hypotheek kan niet zomaar opgezegd worden (flauwekul eerste klas),
MAAR verdiep je wel in een realistische begroting. Zorg dat je jouw hypotheek altijd kan betalen, ook als je huis onder water staat. Het is niet aan een beleidmaker in Den Haag om te bepalen hoeveel jij mag lenen, of het NIBUD met een paar pannekoeken die beleidregels schrijven. Het is aan jou om te bepalen of je studieschuld een grote invloed hebt op de eventuele afbetaling van je hypotheek. Nou kan ik dat wel voor je beantwoorden over dit bedrag, en dat is nee.
(unezra schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 11:27:
[...]
Vermogen bouw je ook op als je spaart. Vermogen dat je op bouwt door je hypotheek af te lossen is fictief vermogen, dat heb je niet, dat zit 100% in je huis en komt hooguit vrij als je je huis verkoopt.
Daarbij kost een hypotheek geld want rente. Het is niet bepaald zo dat iedere euro die je betaald aan de bank, een euro vermogen oplevert. (In tegenstelling tot sparen, waarbij dat wel zo is.)
[...]
Je vergeet daar 1 ding:RzrBck schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 11:34:
[...]
(
0.25% rente, inflatie van +1%
Hmm.
Zou dan toch voor stenen gaan
)
[ Voor 25% gewijzigd door RzrBck op 15-07-2017 11:48 ]
[ Voor 9% gewijzigd door renegrunn op 15-07-2017 12:34 ]
Mijn adviseur vroeg er niet naar, ik kan de hypotheek lasten makkelijk dragen (25% minder dan dat ik voor huur betaalde) dus heb het ook niet opgegeven.aufbakanleitung schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 15:35:
Hallo,
Ik wil een huis kopen maar ik heb een studieschuld van 30k. Als ik deze verzwijg kan ik €142k lenen, vermeld ik het wel haal ik de ton nog niet eens. En voor onder de ton is er echt niks te koop. Dus ik ben van plan mijn studieschuld niet te melden, maar ik vraag me af wat hiervan de risico's zijn.
Wat ik begrijp is er een kans dat ze erachter komen, maar hoe gaat dat in z'n werk? Kan ik bijvoorbeeld wel een hypotheek afsluiten bij m'n bank, of zien die meteen dat er een maandelijks bedrag wordt afgeschreven door de Duo? Mogen ze überhaupt op mijn rekening kijken?
Ook hoor ik dat je Nationale Hypotheekgarantie kan komen te vervallen als je bij noodgedwongen verkoop een studieschuld blijkt te hebben. Weet iemand hier meer vanaf?
Zijn er verder nog risico's die ik over het hoofd zie?
lol gast, eerst zit je op hem te zeiken over z'n instelling die niet goed zou zijn omdat hij een hypotheek wil met een studieschuld (so what?) en vervolgens zeg je dat je zelf je studieschuld niet het opgegeven.renegrunn schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 12:29:
Dus je hebt 30k schuld, welke je wilt verzwijgen om een nog grotere schuld aan te kunnen gaan. Lekkere instelling...
Bij ons werd in 2 gevallen de DUO schuld niet meegenomen omdat we hier eerlijk, en dus realistisch over onze draagkracht zijn geweest.
[ Voor 16% gewijzigd door Nopheros op 15-07-2017 14:53 ]
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023
Heb je daarin ook de bijkomende kosten van je eigen huis meegenomen?Maiken schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 12:21:
Maar: ik heb in mijn eigen berekening van de maandlasten het terugbetalen van mijn studieschuld meegenomen. Het feit is, een hypotheek van 142k is qua maandlasten gewoon de goedkoopste optie.
Het klopt dat sommige hypotheeknemers die clausule meenemen; maar de voorwaardens worden alleen strenger. Zo ben ik zelf nog student maar heb ik in April van dit jaar een eigen woning gekocht. Ik moest mijn rentedragende lening bij Duo met 0% rente toch helemaal aflossen.Maiken schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 12:21:
@aufbakanleitung Ik had precies hetzelfde dilemma en ben het daarom uit gaan zoeken. Verzwijgen is nooit handig, maar er is wel een optie als je pas net bent afgestudeerd.
Je studieschuld afbetalen bij DUO begint pas 2 jaar na het jaar waar je in bent afgestudeerd. NHG geeft een mooie clausule in zijn voorwaarden, dat schulden die je pas later na een jaar begint met afbetalen, niet mee hoeven worden genomen in de berekening.
Als je nou eens goed leest wat ik schrijf voordat je reageerd..Nopheros schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 14:47:
[...]
lol gast, eerst zit je op hem te zeiken over z'n instelling die niet goed zou zijn omdat hij een hypotheek wil met een studieschuld (so what?) en vervolgens zeg je dat je zelf je studieschuld niet het opgegeven.
Lekkere instelling hoor!
unezra schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 16:23:
Heb je daarin ook de bijkomende kosten van je eigen huis meegenomen?
Dingen zoals onderhoud, die je in een huurhuis niet hebt en in een koophuis wel?
Daarbij, er is meer dan alleen die lage woonlasten.
Vaak bu'j te bang!
Verwijderd
Best slim, ook. Je kunt er maar vanaf zijn. Betalen moet je 'm toch een keer.TZC-T1-FX schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 16:31:
[...]
Het klopt dat sommige hypotheeknemers die clausule meenemen; maar de voorwaardens worden alleen strenger. Zo ben ik zelf nog student maar heb ik in April van dit jaar een eigen woning gekocht. Ik moest mijn rentedragende lening bij Duo met 0% rente toch helemaal aflossen.
Daar het gevoelsmatig je een hoop rust kan geven, is het rationeel zeker niet altijd he meest verstandige om "er maar vanaf te zijn". Zeker nu het rentepercentage 0% is, is het simpelweg verstandiger op bijvoorbeeld het geld wat je aan afbetaling kwijt zou zijn opzij te zetten.Verwijderd schreef op maandag 17 juli 2017 @ 11:22:
[...]
Best slim, ook. Je kunt er maar vanaf zijn. Betalen moet je 'm toch een keer.
Ik heb indertijd ook de hele boel afgelost zodat ik er klaar mee was. Dat maakte ook dat ik niet al te lang geleden relatief probleemloos een huis kon kopen. Ik was appeltje-eitje voor de hypotheekverstrekker. Dat is voor je eigen gevoel ook best lekker hoor.
Werkt dit echt zo? M.i. is de verplichting 'op dit moment' er nog steeds, is hij alleen tijdelijk opgeschort.-tom-562 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 11:02:
Je kan je afbetaling tijdelijk (zonder opgaaf van reden) stopzetten bij DUO. Als je dit op tijd doet, zie je op de eventuele aan te leveren bankafschriften geen afboeking van DUO meer. Er zijn hypotheek adviseurs die redelijk expliciet vragen of je 'op dit moment' nog andere betalingsverplichtingen hebt, nou, dan weet je ook al genoeg
M.i. wordt je studieschuld te zwaar mee belast in de hypotheekberekening, zeker als je al een deel hebt afgelost. Je moet voor jezelf de afweging maken, én een realistische begroting (waar je je eventuele aflossing van je studieschuld in mee neemt). En sowieso moet je natuurlijk nooit op je maximale hypotheek gaan zitten
[ Voor 51% gewijzigd door wheel op 17-07-2017 13:40 ]
Naja het werkt echt zo dat als ze het niet zien op je bankafschrift ze 9 van de 10 keer geen vragen stellen en als ze het toch vragen ze genoegen nemen met "wheel schreef op maandag 17 juli 2017 @ 13:38:
[...]
Werkt dit echt zo? M.i. is de verplichting 'op dit moment' er nog steeds, is hij alleen tijdelijk opgeschort.
[ Voor 9% gewijzigd door Rmg op 17-07-2017 13:46 ]
Dus in het ene geval is het verzwijgen en het tweede geval verzwijgen én liegen. Beide dus niet toegestaan en niet aan te bevelen.Rmg schreef op maandag 17 juli 2017 @ 13:45:
[...]
Naja het werkt echt zo dat als ze het niet zien op je bankafschrift ze 9 van de 10 keer geen vragen stellen en als ze het toch vragen ze genoegen nemen met "nahh geen studieschuld"
Ja je hebt nog steeds een verplichting en ja hij zou nog mee moeten tellen.
Mijn hypotheekadviseur bekeek de afschriften en mompelde "Okee geen studieschuld" en drukte op "Next"
Is dat zo? Ik moest wel een rekeningafshcrift oveleggen, maar daar heb ik alle transacties buiten mijn salaris betaling gewoon geblurred. Nou was dat al wel 4 jaar geleden toen er nog wat soepeler mee om gegaan word, maar is het niet inbreuk op je privacy om al je transacties prijs te moeten geven? ( Neemt niet weg dat je natuurlijk alle informatie over leningen/kredieten moet verstrekken ).t_captain schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 15:56:
In het acceptatieproces van een hypotheek vragen banken vaak om een rekeningafschrift met alle transacties van een maand.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Nee, dat is niet zo. Het is ook simpelweg niet mogelijk om ook maar iets te controleren op deze manier. Want wat houdt iemand tegen om bij een willekeurige bank een rekening te openen en daar de duo vanaf te betalen?Woy schreef op maandag 17 juli 2017 @ 14:54:
[...]
Is dat zo? Ik moest wel een rekeningafshcrift oveleggen, maar daar heb ik alle transacties buiten mijn salaris betaling gewoon geblurred. Nou was dat al wel 4 jaar geleden toen er nog wat soepeler mee om gegaan word, maar is het niet inbreuk op je privacy om al je transacties prijs te moeten geven? ( Neemt niet weg dat je natuurlijk alle informatie over leningen/kredieten moet verstrekken ).
hmr hmr hmr hmr hmr hmr
Zeker weten? De bank legt gewoon als onderdeel van de voorwaarden een hypotheekrecht neer, die ze aardig wat rechten geeft. Even uit de voorwaarden van de ABN:Verwijderd schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 11:10:
TS, gewoon doen, je bent niet strafbaar, ook de hypotheek kan niet zomaar opgezegd worden (flauwekul eerste klas),
Volgens dat recht mogen ze gewoon je huis verkopen als jij je niet aan je afspraken houdt. Als er moedwillig belangrijke informatie verzwegen is, waar wel om gevraagd is, dan kun je een redelijk groot probleem hebben.Wat houdt het recht van hypotheek in?
1. Het recht van hypotheek betekent onder andere dat als u:
▶ de rente niet betaalt, of
▶ uw lening niet terugbetaalt, of
▶ uw andere afspraken met de bank niet nakomt,
de bank uw woning (het onderpand) kan en mag
verkopen.
2. Met de opbrengst van de verkoop van uw woning
wordt uw lening terugbetaald. Is de opbrengst minder
dan de hoogte van uw lening? Dan moet u het bedrag
dat overblijft op een andere manier terugbetalen aan
de bank.
3. Het recht van hypotheek wordt in het hypotheekregister
ingeschreven. Dit register bevat een overzicht van alle
hypotheken op woningen in Nederland en de hoogte
daarvan.
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
3 ton is boven de NHG grens van 2,5, dus dan maakt het inderdaad niet uit. De TS wil wel een hypotheek met NHG, en dan zou ik toch het risico niet willen dragen.hmr schreef op maandag 17 juli 2017 @ 15:38:
Hmm een vriend heeft ook een 3 ton + hypotheek in zijn eentje kunnen afsluiten terwijl er ook nog een 45k studieschuld stond. Na overleg met hypotheekadviseur is besloten dat hij voldoende inkomen had om beide te dragen en het niet gemeld is bij de formele intake. Ach ja..
I have stability. The ability to stab.
Alleen als je die in eerste instantie verzwegen hebt.aufbakanleitung schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 15:35:
Ook hoor ik dat je Nationale Hypotheekgarantie kan komen te vervallen als je bij noodgedwongen verkoop een studieschuld blijkt te hebben. Weet iemand hier meer vanaf?
Tja, TS is nogal aan late starter op de arbeidsmarkt. Even er vanuit gaan dat iemand vanaf z'n 15e wel een bijbaantje heeft, had TS natuurlijk prima wat eigen geld kunnen hebben. Als jouw berekening klopt, dan heeft 'ie (ook gezien z'n leeftijd) gewoon een karig inkomen.Barrycade schreef op maandag 17 juli 2017 @ 15:42:
@ hierboven dus je vriend heeft geen NHG hypotheek afgesloten.
Als TS NHG wil / nodig heeft om de hypotheek te kunnen afsluiten dient hij aan te geven of hij een studieschuld heeft. Zelf even gecheckt op de site.
Willens en wetens "Nee" invullen is in mijn ogen fraude.
Daarnaast blijft het voor TS een hachelijke situatie: 31 jaar, net zo veel studieschuld hebben staan als ongeveer zijn jaarinkomen en dan zonder eigen inleg / wat niet melden qua schuld ook niet echt een knap flatje kunnen kopen.
Let wel als je TS 10% van zijn salaris spaart (uitgaande van 30k bruto = ~23000 netto) is het 13 jaar verder voordat de schuld afbetaald is.
10% sparen is niet iets wat heel veel mensen halen.
Eens. De meeste mensen lezen (of begrijpen) de hyptoheekvoorwaarden dan ook niet; de voorwaarden van waarschijnlijk de grootste schuld die ze ooit aangaan.Question Mark schreef op maandag 17 juli 2017 @ 15:49:
[...]
Zeker weten? De bank legt gewoon als onderdeel van de voorwaarden een hypotheekrecht neer, die ze aardig wat rechten geeft. Even uit de voorwaarden van de ABN:
[...]
Volgens dat recht mogen ze gewoon je huis verkopen als jij je niet aan je afspraken houdt. Als er moedwillig belangrijke informatie verzwegen is, waar wel om gevraagd is, dan kun je een redelijk groot probleem hebben.
Nu zal dat allemaal wel wat los lopen, maar roepen dat een bank dat niet mag doen en dat het flauwekul is klopt gewoon niet. Een bank mag, afhankelijk van wat in de voorwaarden en offerte staat gewoon hun hypotheekrecht uitoefenen.
Ligt eraan in welk jaar. De grens heeft in een niet zo ver verleden ook boven de 3 ton gelegen.SmurfLink schreef op maandag 17 juli 2017 @ 15:51:
[...]
3 ton is boven de NHG grens van 2,5, dus dan maakt het inderdaad niet uit. De TS wil wel een hypotheek met NHG, en dan zou ik toch het risico niet willen dragen.
Zelf heb ik nu ook net een hypotheek afgesproken en mijn Eigen Huis adviseur was eerlijk in dat hij het niet kon verzwijgen omdat hij wist van mijn schuld, maar dat ik eventueel wel naar een andere adviseur kon stappen en hem het niet vertellen. Maargoed, ik wilde het risico niet lopen en heb dus in 1x mijn schuld afgelost.
[ Voor 21% gewijzigd door wheel op 17-07-2017 15:56 ]
[ Voor 68% gewijzigd door Gamebuster op 17-07-2017 16:01 ]
Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden
Nee. Studieschulden worden (nog) niet bij BKR geregistreerd.Gamebuster schreef op maandag 17 juli 2017 @ 15:59:
Staat zo'n studieschuld niet gewoon op de BKR registratie die je moet inleveren?
[ Voor 40% gewijzigd door wheel op 17-07-2017 16:03 ]
Dan lijkt het mij snel einde verhaal. NHG + schuld gaat niet werken... jammer maar de realiteit is hard.SmurfLink schreef op maandag 17 juli 2017 @ 15:51:
[...]
3 ton is boven de NHG grens van 2,5, dus dan maakt het inderdaad niet uit. De TS wil wel een hypotheek met NHG, en dan zou ik toch het risico niet willen dragen.
Zelf heb ik nu ook net een hypotheek afgesproken en mijn Eigen Huis adviseur was eerlijk in dat hij het niet kon verzwijgen omdat hij wist van mijn schuld, maar dat ik eventueel wel naar een andere adviseur kon stappen en hem het niet vertellen. Maargoed, ik wilde het risico niet lopen en heb dus in 1x mijn schuld afgelost.
hmr hmr hmr hmr hmr hmr
NHG met een studieschuld gaat heel prima samen, mits je 'm meldt bij de aanvraag.hmr schreef op maandag 17 juli 2017 @ 16:06:
[...]
Dan lijkt het mij snel einde verhaal. NHG + schuld gaat niet werken... jammer maar de realiteit is hard.
Het kost geen geld, TS krijgt alleen een lagere hypotheek. Dit mag toch eigenlijk voor geen enkele weldenkende (ex-)student een verrassing zijnBarrycade schreef op maandag 17 juli 2017 @ 16:09:
"Geld Lenen Kost Geld"
gaat dus ook op voor een studieschuld met 0% rente.....maar daar kom je dus veels te laat achter.
Want TS is niet de eerste die zich hier meldt.
[ Voor 44% gewijzigd door wheel op 17-07-2017 16:23 ]
Ik spreek nog geregeld vers afgestudeerden of studenten in hun laatste jaar die er heilig van overtuigd zijn dat studieschuld geen invloed heeft op de hypotheek, dat hebben ze dan ook altijd 'van horen zeggen' maar helaas is die info al een tijdje achterhaaldwheel schreef op maandag 17 juli 2017 @ 16:11:
Het kost geen geld, TS krijgt alleen een lagere hypotheek. Dit mag toch eigenlijk voor geen enkele weldenkende ex)student een verrassing zijn
[ Voor 22% gewijzigd door Harrie_ op 17-07-2017 16:20 ]
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
In feite is het gewoon risicoafdekking voor de bank. Vandaar dat die je ook een flinke rentekorting geeft.Harrie_ schreef op maandag 17 juli 2017 @ 16:17:
Misschien een beetje offtopic, maar kan iemand mij eens uitleggen wat nou de hele fuss is m.b.t. NHG? Welk risico dek je hier nu werkelijk mee af?
Er zijn al zoveel regels aangepast om te voorkomen dat mensen in betalingsproblemen komen:
• Kosten koper moet je tegenwoordig zelf betalen
• Een nieuwe hypotheek mag niet meer (gedeeltelijk) aflossingsvrij zijn
• Je begint tegenwoordig dus altijd vanaf maand 1 met aflossen
• Je kunt tegenwoordig minder lenen dan 'vroeger' dit in combinatie met de lage rente zorgt ervoor dat je maandelijkse hypotheek dus procentueel een minder groot deel uitmaakt van je inkomen
Iedereen zit zo gebakken aan die NHG, maar ervanuitgaande dat je op een vast contract een woning koopt en niet direct na 2 maanden je baan kwijt raakt dan is het risico dat je met dikke restschuld blijft zitten toch werkelijk nihil? Of mis ik nu iets?
Precies mijn punt, TS zijn situatie is daarvoor niet geschikt.wheel schreef op maandag 17 juli 2017 @ 16:11:
[...]
NHG met een studieschuld gaat heel prima samen, mits je 'm meldt bij de aanvraag.
[...]
Het kost geen geld, TS krijgt alleen een lagere hypotheek. Dit mag toch eigenlijk voor geen enkele weldenkende ex)student een verrassing zijn
hmr hmr hmr hmr hmr hmr
Dat is een misverstand. Het kan wel, maar niet met NHG hypotheekrenteaftrek.Harrie_ schreef op maandag 17 juli 2017 @ 16:17:
Misschien een beetje offtopic, maar kan iemand mij eens uitleggen wat nou de hele fuss is m.b.t. NHG? Welk risico dek je hier nu werkelijk mee af?
Er zijn al zoveel regels aangepast om te voorkomen dat mensen in betalingsproblemen komen:
• Kosten koper moet je tegenwoordig zelf betalen
• Een nieuwe hypotheek mag niet meer (gedeeltelijk) aflossingsvrij zijn
• Je begint tegenwoordig dus altijd vanaf maand 1 met aflossen
• Je kunt tegenwoordig minder lenen dan 'vroeger' dit in combinatie met de lage rente zorgt ervoor dat je maandelijkse hypotheek dus procentueel een minder groot deel uitmaakt van je inkomen
Iedereen zit zo gebakken aan die NHG, maar ervanuitgaande dat je op een vast contract een woning koopt en niet direct na 2 maanden je baan kwijt raakt dan is het risico dat je met dikke restschuld blijft zitten toch werkelijk nihil? Of mis ik nu iets?
[...]
Ik spreek nog geregeld vers afgestudeerden of studenten in hun laatste jaar die er heilig van overtuigd zijn dat studieschuld geen invloed heeft op de hypotheek, dat hebben ze dan ook altijd 'van horen zeggen' maar helaas is die info al een tijdje achterhaald
[ Voor 1% gewijzigd door wheel op 17-07-2017 16:27 . Reden: foutje ]
Mensen verkijken zich inderdaad niet zelden op wat een eigen huis kost. Don't get me wrong, ik ben heel blij dat we bijna 2 jaar geleden ons huidige huis hebben gekocht en ik kan niet wachten tot we eind dit jaar eindelijk een fatsoenlijke badkamer, keuken en mooi toilet hebben.Gamebuster schreef op maandag 17 juli 2017 @ 15:59:
Staat zo'n studieschuld niet gewoon op de BKR registratie die je moet inleveren?
Daarbij, bedenk wel dat huisbezit best duur is. Naast hypotheek komen er allerlei belasting en onderhoudskosten. Reken echt maar op tenminste 25% van je bruto hypotheek per maand aan onderhoud, belasting, etc. Misschien niet direct, maar je kan de kosten ook niet eeuwig uitstellen als je dak opeens lekt. Huren is niet zo duur als dat het lijkt.
Heeft niks met de NHG te maken maar met de aftrekbaarheid van de rente.wheel schreef op maandag 17 juli 2017 @ 16:22:
[...]
Dat is een misverstand. Het kan wel, maar niet met NHG.
'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.
True, door de combinatie van factoren (relatief hoge studieschuld, relatief weinig inkomen). Als TS' inkomen stijgt, stijgt ook de maximale leencapaciteit 'gewoon'. Ondanks een studieschuld is hypotheek + NHG dan prima mogelijk. TS moet gewoon leven naar wat 'ie verantwoord kan financieren (althans, waarvan door de overheid bepaald is wat 'ie kan financieren). Als je relatief weinig verdient, moet je relatief goedkoop gaan wonen.hmr schreef op maandag 17 juli 2017 @ 16:22:
[...]
Precies mijn punt, TS zijn situatie is daarvoor niet geschikt.
True, mijn fout.NMe schreef op maandag 17 juli 2017 @ 16:23:
[...]
Heeft niks met de NHG te maken maar met de aftrekbaarheid van de rente.
Maar NHG is bedoeld voor restschuld bij een gedwongen verkoop. Dat jij na de vaste lasten geld overhoudt om van te leven is niet het belang van de hypotheekverstrekker. Het gaat erom dat je hypotheek (deels) wordt ingelost als dat noodzakelijk is.NMe schreef op maandag 17 juli 2017 @ 16:31:
***members only***
[ Voor 11% gewijzigd door wheel op 17-07-2017 16:35 ]
Dat valt nu ook wel mee. De banken dekken zich wel dusdanig in, dat deze €100k écht wel veilig genoeg is. Vroeger (jaar of 15-20 jaar gelden) ging je verhaal wel redelijk op.unezra schreef op maandag 17 juli 2017 @ 16:23:Het is niet voor niets dat de bank dat bedrag aan bied en let's face it, als je nu 100.000 EUR van de bank mag lenen, heb je een dusdanig inkomen dat je eigenlijk beter richting 75-80K kunt kijken. Als je absolute max een ton is, wil je dat eigenlijk niet lenen.
MacBook Air M2 Apple TV 4 64GB HomeKit iPhone 13 Pro Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130
Dat weet ik, maar de kans dat ik gedwongen moet verkopen voordat mijn studieschuld is afgelost lijkt me zo ongeveer nul.wheel schreef op maandag 17 juli 2017 @ 16:34:
[...]
Maar NHG is bedoeld voor restschuld bij een gedwongen verkoop. Dat jij na de vaste lasten geld overhoudt om van te leven is niet het belang van de hypotheekverstrekker. Het gaat erom dat je hypotheek (deels) wordt ingelost als dat noodzakelijk is.
[ Voor 17% gewijzigd door Stef87 op 17-07-2017 16:49 ]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Heb je van die 'ja' een bron?PromWarMachine schreef op maandag 17 juli 2017 @ 17:09:
Los van de vraag of het mag (ja) en of het verstandig is (nee), zou je dit echt niet moeten willen.
Eigen ervaring. Ik heb 't ook ook verzwegen namelijk. (december 2015)
Dat jij iets hebt gedaan is geen valide bron dat iets mag. Je beweert dat TS een schuld mag verzwijgen.PromWarMachine schreef op maandag 17 juli 2017 @ 17:18:
[...]
Eigen ervaring. Ik heb 't ook ook verzwegen namelijk. (december 2015)
***members only***
Helaas. Ik heb vorige week naar aanleiding van deze discussie nog voor de lol eens een leencalculator ingevuld bij onze eigen bank. Het getal dat daar uit komt, is het getal dat ik ook maar remotely verantwoord vind om te lenen.Hokkie schreef op maandag 17 juli 2017 @ 16:38:
[...]
Dat valt nu ook wel mee. De banken dekken zich wel dusdanig in, dat deze €100k écht wel veilig genoeg is. Vroeger (jaar of 15-20 jaar gelden) ging je verhaal wel redelijk op.
Dat sowieso, maar als wij onze maximale hypotheek zouden afsluiten, gebeuren er wat dingen die opeens helemaal niet prettig zijn:Het spek begint te stinken als je ná afsluiten hypotheek ineens allerlei uitgaven doet die je niet kunt permitteren en/of onvoldoende spaart.
Voor zulke dingen heb je ook een taxatierapport. Daar staat in de regel redelijk omschreven wat de komende jaren aan onderhoud verwacht word en welk onderhoud je direct moet uitvoeren.Vereniging Eigen Huis toont aan dat de onderhoudskosten gemiddeld € 300 per maand bedragen. De kosten van verbeteringen, zoals een opbouw of aanbouw, zijn daar buiten gelaten. (bron: eigenhuis.nl)
Ook deze quote is wat stellig, daar het zeer afhankelijk is wat voor type (en leeftijd) de woning betreft. Een nieuwbouwwoning hoeft écht de komende 5-8 jaar geen onderhoud te hebben.
Daarom is het bekijken/beoordelen van de woning ook zo belangrijk, zodat je een inschatting kunt maken, naast het feit dat je wilt klussen, het ook kunt.
Nadat ik jaren lang anti-kraak heb gewoond in Utrecht was helaas geen nieuw pand beschikbaar en waren mijn vriendin en ik opeens op de particuliere markt aangewezen omdat wij net boven de grens voor sociale woningbouw zaten (en wachttijden meer dan 10 jaar normaal zijn). Helaas is dat een zeer moeilijke markt en daar wordt gretig misbruik van gemaakt door vastgoedhandelaren en huisjesmelkers. Huren van 1000-1200 voor een appartement in een buitenwijk zijn heel normaal.jaydenjarno schreef op maandag 17 juli 2017 @ 15:57:
heel simpel. Als je maar 100.000 kan lenen met je studieschuld erbij heb je gewoon niet genoeg om te kopen. Dan wordt het huren. Regels zijn er niet voor niets. Of meer verdienen in de toekomst mits mogelijk of bij huren blijven. Verzwijgen is altijd slecht!
“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq