Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• aufbakanleitung
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 19-07 09:43
Hallo,

Ik wil een huis kopen maar ik heb een studieschuld van 30k. Als ik deze verzwijg kan ik ¤142k lenen, vermeld ik het wel haal ik de ton nog niet eens. En voor onder de ton is er echt niks te koop. Dus ik ben van plan mijn studieschuld niet te melden, maar ik vraag me af wat hiervan de risico's zijn.

Wat ik begrijp is er een kans dat ze erachter komen, maar hoe gaat dat in z'n werk? Kan ik bijvoorbeeld wel een hypotheek afsluiten bij m'n bank, of zien die meteen dat er een maandelijks bedrag wordt afgeschreven door de Duo? Mogen ze überhaupt op mijn rekening kijken?

Ook hoor ik dat je Nationale Hypotheekgarantie kan komen te vervallen als je bij noodgedwongen verkoop een studieschuld blijkt te hebben. Weet iemand hier meer vanaf?

Zijn er verder nog risico's die ik over het hoofd zie?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online
Volgens mij ben je (wettelijk) verplicht dit soort info te geven.

Is het al bijna vrijdag?

• aufbakanleitung
quote:
DennusB schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 15:35:
Volgens mij ben je (wettelijk) verplicht dit soort info te geven.
Bedoel je dat het strafbaar is?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online
quote:
aufbakanleitung schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 15:36:
[...]

Bedoel je dat het strafbaar is?
quote:
Is het verzwijgen van je studieschuld bij een hypotheek strafbaar?
Het verzwijgen van je studieschuld is niet strafbaar met bijvoorbeeld een boete. Wel is het zo dat wanneer je een hypotheek afsluit met Nationale Hypotheek Garantie (NHG) dit verzwijgen je duur kan komen te staan. Is het zo dat je je huis met een restschuld moet verkopen, dan vervalt je recht op vergoeding vanuit de NHG zodra men erachter komt dat je financiële verplichtingen hebt achtergehouden bij je hypotheekaanvraag. Zodoende kan het een zonde zijn die je de rest van je leven met je mee moet torsen.
http://financieel.infonu....ag-hypotheek-of-niet.html

Is het al bijna vrijdag?

Acties:
  • +7Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 16:54
De bank zal waarschijnlijk om een transactie overzicht van x weken/maanden vragen aan je als ze twijfels hebben of je wel/geen studieschuld hebt.
Is het je eigen bank, dan zullen ze het waarschijnlijk wel weten

Daarnaast ga ik je niet helpen om (bewust) te frauderen!

Acties:
  • +15Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 20:17
Of het handig is of niet, zou ik in ieder geval geen topic hierover starten met je naam en leeftijd in je profiel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
Dit zijn nou precies van die vragen die je beter aan je hypotheekadviseur kan vragen en niet aan het internet.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 16:38
Dit soort regels etc zijn voor je eigen best wil, zodat je minder kans op financiële risico's hebt.
Of het nou strafbaar is of niet, als je het niet kunt betalen...

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 19:14
quote:
BastaRhymez schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 15:39:
De bank zal waarschijnlijk om een transactie overzicht van x weken/maanden vragen aan je als ze twijfels hebben of je wel/geen studieschuld hebt.
Wellicht.
quote:
Is het je eigen bank, dan zullen ze het waarschijnlijk wel weten
Dit is flauwekul. Deze twee afdelingen zijn (ik meen zelfs verplicht) helemaal gescheiden van elkaar. Als de bank gegevens over jouw betaalrekening wil hebben zullen ze jou daarom vragen. De hypotheekadviseur van de bank heeft niets te zoeken in jouw bankrekening.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16:03

Question Mark

Moderator SWS/WSS en WOS

F7 - Nee - Ja

Dit is al vaker langsgekomen:

Hypotheek aanvragen: Studieschuld melden?

Ja, je moet het melden. Er is een kans dat men het sowieso ziet als men je bankafschriften die je moet overleggen gaat bekijken. Komt men er later alsnog achter dat er verplichte informatie verzwegen is, dan zou men in theorie de hypotheek ineens mogen opeisen...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Divak
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 15:55
Je zal hoe dan ook bankafschriften moeten overleggen van de afgelopen maanden/jaar. Dan zien ze vanzelf DUO wel tevoorschijn komen en gaan de alarmbellen vanzelf rinkelen. Werk jezelf niet in de problemen.

• RodeStabilo
  • Registratie: december 2013
  • Niet online
quote:
Question Mark schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 15:45:
Komt men er later alsnog achter dat er verplichte informatie verzwegen is, dan zou men in theorie de hypotheek ineens mogen opeisen...
Volgens Vereniging Eigen Huis kom je alleen in de problemen met je NHG-voorwaarden maar ik zie graag een bevestiging van jouw bewering :)

Verder vind ik wel dat je het gewoon moet melden.

RodeStabilo wijzigde deze reactie 14-07-2017 15:48 (34%)

• aufbakanleitung
Ik begrijp juist dat veel hypotheekverstrekkers er bewust niet naar vragen zodat ze een hogere hypotheek kunnen bieden. Dus in hoeverre ben je dan nog "niet ter goede trouw"?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

naitsoezn

Moderator General Chat
quote:
RodeStabilo schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 15:47:
[...]

Volgens Vereniging Eigen Huis kom je alleen in de problemen met je NHG-voorwaarden maar ik zie graag een bevestiging van jouw bewering :)
Je tekent gewoon een overeenkomst met de geldverstrekker waarin doorgaans een clausule staat, dat je geen informatie hebt achtergehouden die voor de bank van belang geweest zou kunnen zijn om te bepalen welk bedrag ze willen / kunnen / mogen uitlenen.

naitsoezn zegt: "Nait Soez'n!"

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 17:22
Je moet mag de schuld niet melden verzwijgen. Als uitkomt dat je dat niet hebt gedaan, kan de bank de hypotheek opzeggen en de lening opeisen. Dat ziet eruit als een acceptgiro van 142.000 euro.
Die je misschien niet kunt herfinancieren, want de kans is groot dat je op een waarschuwingslijst bent geplaatst.

In het acceptatieproces van een hypotheek vragen banken vaak om een rekeningafschrift met alle transacties van een maand. Als je nog in de periode zit tussen afstuderen en terugbetalen, kun je de studieschuld verbergen. Of je moet met acceptgiro betalen en twee betalingen aan DUO zodanig timen dat ze net voor / net na de periode van je afschrift vallen.

Je laatste mogelijkheid is om je afschrift te vervalsen, maar neem je wel de kans op het opzeggen van de hypotheek. En ik vrees dan je bij het uitkomen van dat zoort valsheid in geschrifte een hardere aanpak krijgt dan bij het "alleen maar vergeten van een studieschuld".

Edit: moet melden. Mag niet verzwijgen.

t_captain wijzigde deze reactie 14-07-2017 16:09 (3%)

• Rmg
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 18:43
quote:
RodeStabilo schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 15:47:
[...]

Verder vind ik wel dat je het gewoon moet melden.
quote:
Wanneer kan Obvion uw geldlening direct opeisen?

1. In de volgende gevallen kan Obvion de geldlening direct opeisen. Obvion hoeft u daarvoor
niet eerst in gebreke te stellen of aan andere eisen te voldoen

b. U of een derde-hypotheekgever heeft Obvion iets verteld dat niet waar is of onvolledig.
Of u heeft Obvion iets niet verteld wat wel belangrijk kan zijn voor Obvion.
https://www.obvion.nl/Over-Obvion/Algemene-voorwaarden.htm

zoiets staat wel in elke voorwaarden
quote:
aufbakanleitung schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 15:53:
Ik begrijp juist dat veel hypotheekverstrekkers er bewust niet naar vragen zodat ze een hogere hypotheek kunnen bieden. Dus in hoeverre ben je dan nog "niet ter goede trouw"?
Ze vragen letterlijk: heb je financiele verplichtingen waar wij kennis van zouden moeten hebben?

In principe intereseert het ze niet zoveel, tot je je plichten niet meer na kan komen.
En dat zijn ook de momenten wanneer ze erachter komen, als jij niet meer kan betalen gaan ze zich afvragen waarom niet.

Er staat niet direct een boete op als je het verzwijgt en ze er toch achter komen. Het gaat alleen een probleem worden als je je hypotheek niet meer kan betalen. En die kans is niet 0 :+ iedereen kan zijn baan kwijtraken

NHG is alleen nog maar interessant voor de rente korting op het moment dat je je studieschuld verzwijgt.

Onder het nieuwe studielening stelsel kan je zonder opgaaf van reden je aflossingen stilzetten voor een bepaalde periode, Schoon rekeningoverzicht van 3 maanden is een kwestie van wachten.

Rmg wijzigde deze reactie 14-07-2017 16:06 (52%)

• Maverick
quote:
Het is heel simpel. Je bent verplicht het op te geven. Komen ze er toevallig achter dat je toch een studieschuld hebt, dan zeggen ze foei, rekenen hem alsnog mee en kun je minder lenen.
Je kunt gewoon opzoeken welke documenten een bank nodig heeft om je hypotheek af te sluiten. Een afschrift van je betaalrekening hoor nier doorgaans niet bij. Ze zouden bij twijfel hier wel naar kunnen vragen wellicht, maar dat is speculatie.

Is het netjes? Wellicht niet. Moet je het doen? Dat moet jij weten. Kun je het zonder risico verzwijgen? Tuurlijk. Als de hypotheek eenmaal verstrekt is, zal het de bank ook worst wezen wat je doet, zolang je maar betaalt. Ook als ze er dan achter komen dat je toch een studieschuld had.

Besef wel dat je als je NHG hebt en het loopt mis je wel een groot risico loopt als ze er achter komen. Hoe groot de kans is dat die er achter komen weet ik niet.

• gambieter
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Wetenschap FT_W!

quote:
Ik neem aan dat de "niet" er uit mag ;)
quote:
Misschien vroeger, maar tegenwoordig zeker niet meer. Ze zijn flink op de vingers getikt vanwege dit soort activiteiten, en nu moeten ze (gelukkig) juist de klant tegen zichzelf beschermen en deze niet teveel risico laten nemen.

Je bent nu aan het toeredeneren naar een "liegen kan wel". Niet doen. Als je nu nog geen hypotheek kunt krijgen, dan geduld hebben tot je wel de benodigde financiele middelen/ruimte hebt, of andere opties gaan onderzoeken zoals de bank van paps en mams.

++?????++ Out of Cheese Error. Redo From Start.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 16:02
quote:
t_captain schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 15:56:
Je moet de schuld niet melden. Als uitkomt dat je dat niet hebt gedaan, kan de bank de hypotheek opzeggen en de lening opeisen. Dat ziet eruit als een acceptgiro van 142.000 euro.
Die je misschien niet kunt herfinancieren, want de kans is groot dat je op een waarschuwingslijst bent geplaatst.

In het acceptatieproces van een hypotheek vragen banken vaak om een rekeningafschrift met alle transacties van een maand. Als je nog in de periode zit tussen afstuderen en terugbetalen, kun je de studieschuld verbergen. Of je moet met acceptgiro betalen en twee betalingen aan DUO zodanig timen dat ze net voor / net na de periode van je afschrift vallen.

Je laatste mogelijkheid is om je afschrift te vervalsen, maar neem je wel de kans op het opzeggen van de hypotheek. En ik vrees dan je bij het uitkomen van dat zoort valsheid in geschrifte een hardere aanpak krijgt dan bij het "alleen maar vergeten van een studieschuld".
Als je toch gaat frauderen, kun je beter een "0" achter je salaris schrijven op je salarisstrook, kun je namelijk 1.4 miljoen lenen.

Niet doen, het plafond van 142k is er niet voor niets. De wetgeving is inderdaad zo aangepast dat jij (zonder teveel moeite) aan jouw maandelijkse betalingsverplichting kunt voldoen.

CappieL wijzigde deze reactie 14-07-2017 16:01 (7%)

PSN: Cappie85 (PS4)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 20:25

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

quote:
Zo happig zijn ze niet meer om hogere hypotheken te verstrekken, ze zoeken wel het maximaal haalbare, maar wel met alle gegevens die ze hebben. Een adviseur die bewust deze gegevens achterhoud om hogere hypotheek af te dwingen (provisie?) zal behoorlijk snel in de problemen komen.

Ik neem aan dat TS een oudere schuld heeft staan, wordt er afaik 0,70% meegenomen in maandelijkse lasten, dat is met 30k al snel 200 euro.
quote:
aufbakanleitung schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 15:35:

Ik snap niet helemaal dat je enkel op zoek ben naar risico's in geval ze je 'pakken', het grootste risico is je eigen toekomst. Er zijn duidelijke regels (en voorwaarden in overeenkomsten), er is kans dat je het allemaal krapper krijgt (door welke reden), of je hypotheek wordt direct opeisbaar, het grootste risico is dat jij straks in zwaar financiële problemen komt.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• JT
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 18:48

JT

VETAK y0

quote:
SinergyX schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 16:03:
[...]

Ik snap niet helemaal dat je enkel op zoek ben naar risico's in geval ze je 'pakken', het grootste risico is je eigen toekomst. Er zijn duidelijke regels (en voorwaarden in overeenkomsten), er is kans dat je het allemaal krapper krijgt (door welke reden), of je hypotheek wordt direct opeisbaar, het grootste risico is dat jij straks in zwaar financiële problemen komt.
Dit. Zet je financiële toekomst (en daarmee gepaard gaande je eigen geestelijke gezondheid) niet op het spel om een keuze die je zelf hebt gemaakt (studieschuld).

• vj_slof
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 19-07 19:45
Een hypotheekverstrekker zal je sowiezo bij het BKR toetsen, daarna zien ze de studieschuld wel staan.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 18:22
quote:
vj_slof schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 16:09:
Een hypotheekverstrekker zal je sowiezo bij het BKR toetsen, daarna zien ze de studieschuld wel staan.
Je studieschuld is echter niet BKR geregistreerd.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 19-07 14:46
Je kan ook je studieschuld gewoon een keer afbetalen, dan heb je dit soort problemen ook niet. Tevens vraagt elke hypotheekverstrekker of je schuld hebt en mag je zelf bepalen wat je meld. Studieschuld is niet bij het BKR gemeld https://www.bkr.nl/consum...ld-geregistreerd-bij-bkr/.

Maar elke schuld moet je officieel melden, zelfs als je persoonlijke leningen doet om meer kapitaal te krijgen voor een huis.

Erwinvz1 wijzigde deze reactie 14-07-2017 16:12 (16%)

• vj_slof
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 19-07 19:45
quote:
TommyboyNL schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 16:10:
[...]

Je studieschuld is echter niet BKR geregistreerd.
och verrek ja glad vergeten

• FreakNL
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 19:52

FreakNL

Well do ya punk?

Wat Erwinvz1 zegt. Je ouders mogen je sowieso 25k schenken, dan ben je al een eind. Daarna onderhands aan hun terugbetalen. E.e.a. is wel afhankelijk van de relatie tussen jullie :)

• Erwinvz1
quote:
FreakNL schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 17:36:
Wat Erwinvz1 zegt. Je ouders mogen je sowieso 25k schenken, dan ben je al een eind. Daarna onderhands aan hun terugbetalen. E.e.a. is wel afhankelijk van de relatie tussen jullie :)
Zelfs 100000euro per schenker.
https://www.google.nl/url...7H0Jgy2scgSeqPLCMaqLYNAMA

Erwinvz1 wijzigde deze reactie 14-07-2017 17:45 (15%)

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Je link doet het niet. Maar dat gaat er waarschijnlijk over als je een huis koopt? Das dan een beetje kip en ei verhaal want de TS wil van zijn schuld afzijn voor hij een huis koopt ;). En dan moet je het volgens mij ook in je huis steken...

• Erwinvz1
quote:
FreakNL schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 17:44:
Je link doet het niet. Maar dat gaat er waarschijnlijk over als je een huis koopt? Das dan een beetje kip en ei verhaal want de TS wil van zijn schuld afzijn voor hij een huis koopt ;). En dan moet je het volgens mij ook in je huis steken...
Heb de link van Google maar gelinkt nu.
En die honderd duizend euro verhoog je de mogelijkheden met een studieschuld, dan kan hij opeens 190k kopen (*). Maar zoveel schuld is niet verstandig....

* Misschien mag het zelfs totaal 200.000 als beide ouders schenken, maar moet je voor de zekerheid navragen.

Erwinvz1 wijzigde deze reactie 14-07-2017 17:53 (9%)

• ZieMaar!
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 20:30
Ik weet het niet zeker, maar ik kan me voorstellen dat dit onder hypotheekfraude valt. Ik denk, dat als je het verzwijgt en ze komen er later achter, je niet heel veel problemen hebt (als je maar gewoon betaalt). Dat doemscenario van in één keer de hypotheek opeisen kent alleen maar verliezers, ik kan me daar weinig bij voorstellen.

Hierboven wordt al een belangrijk risico geschetst: kan je het wel echt betalen? Daarnaast kan het carrière technisch best een beperking zijn als je in zo'n fraude register staat. Dat betekent in principe dat je niet meer bij banken, verzekeraars of andere financiële instellingen aan het werk kunt....

Nogmaals; ik ben er niet helemaal zeker van dat dit kan gebeuren, maar als ik in jou was zou ik t uitzoeken (of eigenlijk niet, maar goed ;)).

• ToFast
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 17:23
Doe maar gewoon eerst je schuld aflossen of genoegen nemen met het te lenen bedrag. Er is wel koop beschikbaar voor onder de ton, als je maar wilt en wat wensen of eisen doorstreept.

• TZC-T1-FX
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 20:26
quote:
Maverick schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 15:45:
[...]

Wellicht.

[...]

Dit is flauwekul. Deze twee afdelingen zijn (ik meen zelfs verplicht) helemaal gescheiden van elkaar. Als de bank gegevens over jouw betaalrekening wil hebben zullen ze jou daarom vragen. De hypotheekadviseur van de bank heeft niets te zoeken in jouw bankrekening.
Dat is onzin. De hypotheekafdeling van de bank kan gewoon ook de transacties van een klant zien als het een hypotheek aanvraag van dezelfde bank is.

Heb je stortingen van stufi / afbetaling van stufi op jouw hoofdbetaalrekening laten bijschrijven of afschrijven? Dan komen ze er sowieso achter als ze de afschriften vragen.

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
quote:
Divak schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 15:46:
Je zal hoe dan ook bankafschriften moeten overleggen van de afgelopen maanden/jaar. Dan zien ze vanzelf DUO wel tevoorschijn komen en gaan de alarmbellen vanzelf rinkelen. Werk jezelf niet in de problemen.
Een nieuwe bankrekening is zo geopend. Hier laat je DUO van afschrijven of je inkomen op storten en enkel de nieuwe opgeven. Los van het verzwijgen is het legaal.

• Milmoor
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 17:11

Milmoor

Footsteps and pictures.

quote:
Erwinvz1 schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 17:49:
[...]

* Misschien mag het zelfs totaal 200.000 als beide ouders schenken, maar moet je voor de zekerheid navragen.
Nee, dat mag niet. De consumentenbond heeft er in de 7/8 editie van dit jaar een uitgebreid artikel over. Maar de meeste ouders hebben geen twee ton liggen. De eerste 25000 hoeven trouwens niet perse in het huis, die kunnen bijv. in de studieschuld.

Gezocht: 3DMark 2011 licentie.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Daarom had ik het over 25k. En daar is de TS al een heel eind mee. 5k heeft hij zelf nog wel liggen toch? (Buiten de 10-15k wat sowieso nodig is om een dergelijk huis te kopen en nog een gezonde buffer te hebben)...

• Unigo
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 18:12
Veel is hierboven al gezegd, maar nog wat om rekening mee te houden:
Ik ben in principe niet tegen het verzwijgen, zolang je dit financieel onderbouwd doet. Dus, maak een realistische begroting van je maandelijkse uitgaven straks (inclusief. Onderhoud, gemeentelijke lasten, hypotheek, studie aflossing, zorgverzekering, weet ik wat). Kijk dan wat je zou kunnen lenen (gebaseerd op je maandelijkse uitgaven). Ik denk dat verzwijgers in de problemen raken als ze de maximale hypotheek aanvragen. Dus in jouw geval voor een huis van 140k gaan.

2e puntje: wees je bewust van het risico betreft NHG. Als er iets gebeurt en je moet d'r een beroep op doen, is dit een reden je niet te helpen.

3ds fc: 4270-0926-7440

• Transportman
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 17:08
Gewoon niet doen, je bent dan in overtreding van de voorwaarden die aan jouw hypotheek gesteld worden, waarmee je jezelf mogelijk meer problemen op de hals haalt dan je wilt. Ook trucjes van de betaling tijdelijk stopzetten, doe het niet, je brengt jezelf er alleen maar mee in de problemen. De lasten blijven, en als je nu een hoge hypotheek neemt en over een half jaar van baan moet veranderen en een stap terug moet maken ga je het al niet meer redden.

Mijn advies is, los die schuld zo snel mogelijk af, als je nog bij je ouders woont of goedkoop kan huren, kan je daar in een paar jaar tijd forse stappen zetten. Tegelijk zal je inkomen waarschijnlijk wat stijgen, en kan je een hogere hypotheek nemen als je dat dan wilt.

• TZC-T1-FX
Voor de aanvulling; heb je toevallig een creditcard oid? Ook al maak je er geen gebruik van. Creditcards met limieten van boven de 500 euro wordt BKR geregistreerd en wordt meegenomen in jouw hypotheekberekening.

• armageddon_2k1
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 16:04
Interessant, onze Hypotheker (jazeker die Hypotheker) raadde het ons met klem af te melden:
quote:
Het is allemaal niet zo belangrijk voor ze en face it... hoe gaan ze erachter komen? Het kan je alleen maar gedoe geven als je het wel meldt. Die 49 euro per maand.... als je elke week gaat stappen ben je meer kwijt en dat meldt je ook niet toch?
Nu heb ik een studieschuld van 3k, dus totaal niet boeiend maar heb het toch gemeld.

armageddon_2k1 wijzigde deze reactie 15-07-2017 09:38 (13%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

De realiteit leert, los van overwegingen of je het wel of niet moet verzwijgen, dat banken nog steeds onverantwoorde hoeveelheden geld willen lenen.

Als jij, zonder studieschuld, 140K *mag* lenen, moet je je serieus gaan afvragen of je dat bedrag wel *wil* lenen. Ik denk dat je zelfs zonder studieschuld dan beter tussen de 100 en 110K kunt gaan zitten. Met studieschuld, nog eens 25% aftrekken van het bedrag dat je mag lenen als je het wel op geeft.

Misschien ben ik daarin erg conservatief maar ik heb links en rechts voor de lol wel eens wat hypotheekberekeningen voor onszelf gedaan en daar komen maandbedragen uit die ik onverantwoord vind.

Ik zou ten eerste je studieschuld verder aflossen, ten tweede nog een paar jaar wachten tot je genoeg gespaard en een hoger salaris hebt zodat je wel een starterswoning kunt kopen die aan je wensen en eisen voldoet.

30K studieschuld klinkt alsof je net van school komt en aan je 1e baan begonnen bent. Dat lijkt me niet het juiste moment een huis te kopen.

Stichting An Meaisín Dénártha
Non-profit Virtual Private Servers, ICT Services & education.
Supported by you!

https://anmd.org

• thunder8
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 15-07 10:29

thunder8

Het gedonder begint weer.

Gewoon eerst versneld je studieschuld wegwerken. Daarna kijken naar een huis. Hierdoor hou je maandelijks meer geld over voor onvoorziene uitgaven qua onderhoud en heb je minder kopzorgen over het betalen van je maandelijkse rekeningen. Je zal niet de eerste zijn die zwaar in de problemen komt door een failliete werkgever, ontslag of andere onvoorziene tegenslagen.

PSN-ID: Thunder8nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CH40S
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

CH40S

It's a kind of magic

Ik zou eerst de studieschuld aflossen en daarna flink sparen, wat dan heel rap gaat, zeker als je werk hebt. Je kunt dan een huis kopen met eigen inleg, waardoor de hypotheek lager wordt. Dat heb ik ook gedaan en moet zeggen, zodra men eigen inbreng hoort gaat het veel makkelijker, omdat je minder hoeft te lenen dan nodig.

[ Overwatch ][ Diablo ][ CptChaos#2957 ]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 19-07 23:36

Hokkie

Hello

quote:
TZC-T1-FX schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 09:33:
Voor de aanvulling; heb je toevallig een creditcard oid? Ook al maak je er geen gebruik van. Creditcards met limieten van boven de 500 euro wordt BKR geregistreerd en wordt meegenomen in jouw hypotheekberekening.
Dacht ik niet! Als je maandelijks alles ineens terugbetaald middels automatische incasso, er niets wordt geregistreerd. Als je maandelijks een vast bedrag inlost, gaat jouw opmerking wél op...

Of dit bij alle hypotheekverstrekkers zo werkt, weet ik niet. Bij ABN AMRO en MUNT hypotheken wel.

@TS: Wat doe je jezelf aan? Is de drang uit huis wonen zo groot? Nu dingen verzwijgen gaat je later wellicht voor grotere problemen zorgen. Dit soort fraude zal je lang achtervolgen. Erg kortzichtig als je het mij vraagt.

 MacBook Pro 2015 15inch  Apple TV 4 64GB  iPhone 7  iPad Air || PS Audio Delta 100 || Opera Mezza 2012 || Panasonic TX-P42GT30 || Philips HUE || Synology DS716+

• thunder8

thunder8

quote:
Hokkie schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 10:04:
[...]
Dacht ik niet! Als je maandelijks alles ineens terugbetaald middels automatische incasso, er niets wordt geregistreerd. Als je maandelijks een vast bedrag inlost, gaat jouw opmerking wél op...
Dacht het wel. Zelfs bij aanvraag van een persoonlijke lening, konden ze mij precies vertellen wat ik voor limiet op mijn kaart had, ondanks dat ik gewoon maandelijks volledig inlos. Creditcards staan gewoon geregistreerd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• unezra
  • Nu online

unezra

quote:
thunder8 schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 10:16:
[...]

Dacht het wel. Zelfs bij aanvraag van een persoonlijke lening, konden ze mij precies vertellen wat ik voor limiet op mijn kaart had, ondanks dat ik gewoon maandelijks volledig inlos. Creditcards staan gewoon geregistreerd.
Ze staan geregistreerd, maar zolang je de mogelijkheid gespreid terug te betalen hebt uitgeschakeld, staat het niet geregistreerd als schuld.

Je moet ze ook melden, inclusief limiet, maar voor je hypotheek of andere lening maakt het een groot verschil of je in maandelijkse termijnen mag terug betalen (dat word beschouwd als lening ter hoogte van je CC limiet), of dat automatisch het volledig besteedde bedrag van die maand word afgeboekt van je betaalrekening. (Dat is geen lening.)

Waar je ook rekening mee moet houden: Rood staan is ook een lening. Mag je 1000 EUR rood staan, ook al sta je nooit rood, word dat geregistreerd en behandeld als lening van 1000 EUR.

Supported by you!

• Aggressor
quote:
TZC-T1-FX schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 09:33:
is dit zo?
Dit verhaal heb ik nooit gehoord met mijn aanvraag bij de Rabobank hypotheek.
Tevens was de creditcard ook van de Rabobank. (tot 1000 in de -)

En als ik mijn creditcard opzeg dan gaat de BKR registratie ook weer weg?

• thunder8

thunder8

quote:
unezra schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 10:19:
[...]

Ze staan geregistreerd, maar zolang je de mogelijkheid gespreid terug te betalen hebt uitgeschakeld, staat het niet geregistreerd als schuld.

Waar je ook rekening mee moet houden: Rood staan is ook een lening. Mag je 1000 EUR rood staan, ook al sta je nooit rood, word dat geregistreerd en behandeld als lening van 1000 EUR.
Dat zou goed kunnen inderdaad. Ik zou bij het kopen van een huis, deze opties tijdelijk stoppen. Even geen CC en rood staan meer. Zodra je hypotheek er door is, kan je ze gewoon weer aanvragen. Sommige hypotheekverstrekker eis(t)en dit ook als je een hypotheek wil(de) hebben.

• unezra
  • Nu online

unezra

quote:
thunder8 schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 10:22:
[...]

Dat zou goed kunnen inderdaad. Ik zou bij het kopen van een huis, deze opties tijdelijk stoppen. Even geen CC en rood staan meer. Zodra je hypotheek er door is, kan je ze gewoon weer aanvragen. Sommige hypotheekverstrekker eis(t)en dit ook als je een hypotheek wil(de) hebben.
Persoonlijk zou ik sowieso gespreid betalen op je CC's uit zetten waardoor dat probleem in zijn geheel niet speelt. Als je gespreid betalen nodig hebt, is het terecht dat ze het beschouwen als lening. :)

Qua rood staan, dat vind ik minder spannend. Als de hoogte van je maximale roodstand je leensom dusdanig beïnvloed dat het relevant is, moet je je serieus gaan afvragen of je niet een te duur huis wilt kopen en een te hoge hypotheek wilt afsluiten.

Het was ook een rare regel, dat je op de dag van controle niet rood mocht staan maar dat wat je daarvoor en daarna deed niet relevant was. Ofwel, stond je structureel 2K rood en had je ergens familie die je gedurende een periode van een paar weken 2K kon lenen, kon je die hele controle omzeilen.

Voor zover ik weet is die regel er nu niet meer. Je hoeft niet meer verplicht op de dag van controle in de + te staan op je betaalrekening. Ze tellen je maximale roodstand gewoon als schuld en dat is van invloed op de hoogte van je hypotheek. Of je op de dag van controle (als die er uberhaupt nog is) rood staat of niet is niet relevant, omdat ze immers toch al de maximale stand mee hebben genomen in de berekening. :)

Supported by you!

• thunder8

thunder8

Mijn hypotheek heb ik 14 jaar geleden afgesloten en mij werd destijds verteld dat ik mogelijk rood staan en de creditcard moest cancellen op dat moment. Maar mijn hypotheekverstrekker deed er destijds niet moeilijk over. Kan me goed voorstellen dat de regels nu anders zijn.

Acties:
  • +10Henk 'm!

• Discipline
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 12:11
Mensen vergeten hier een heel belangrijk punt, de maandlasten van de hypotheek zullen waarschijnlijk lager zijn dan dat als TS zou gaan huren. Daarnaast bouwt hij vermogen op, ook belangrijk voor de toekomst.

Veel mensen hier zitten waarschijnlijk nog te genieten van hun aflossingsvrije hypotheek en zullen later wel de blaren ondervinden. Daarnaast mochten ze waarschijnlijk lang lang geleden zelf 50% meer lenen dan nu de normen zijn.

TS, gewoon doen, je bent niet strafbaar, ook de hypotheek kan niet zomaar opgezegd worden (flauwekul eerste klas),

MAAR verdiep je wel in een realistische begroting. Zorg dat je jouw hypotheek altijd kan betalen, ook als je huis onder water staat. Het is niet aan een beleidmaker in Den Haag om te bepalen hoeveel jij mag lenen, of het NIBUD met een paar pannekoeken die beleidregels schrijven. Het is aan jou om te bepalen of je studieschuld een grote invloed hebt op de eventuele afbetaling van je hypotheek. Nou kan ik dat wel voor je beantwoorden over dit bedrag, en dat is nee.

/edit: typos

Acties:
  • +1Henk 'm!

• unezra
  • Nu online

unezra

quote:
Discipline schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 11:10:
Mensen vergeten hier een heel belangrijk, de maandlasten van de hypotheek zullen waarschijnlijk lager zijn dan dat als TS zou gaan lenen. Daarnaast bouwt hij vermogen ook, ook belangrijk voor de toekomst.
Vermogen bouw je ook op als je spaart. Vermogen dat je op bouwt door je hypotheek af te lossen is fictief vermogen, dat heb je niet, dat zit 100% in je huis en komt hooguit vrij als je je huis verkoopt.

Daarbij kost een hypotheek geld want rente. Het is niet bepaald zo dat iedere euro die je betaald aan de bank, een euro vermogen oplevert. (In tegenstelling tot sparen, waarbij dat wel zo is.)
quote:
Veel mensen hier zitten waarschijnlijk nog te genieten van hun aflossingsvrije hypotheek en zullen later wel de blaren ondervinden. Daarnaast mochten ze waarschijnlijk lang lang geleden zelf 50% meer lenen dan nu de normen zijn.
Mis. We hebben 2 jaar geleden een huis gekocht.

Alleen zijn we daarin wel behoorlijk conservatief geweest, we hebben heel bewust de risico's geminimaliseerd en nog steeds, nu we een deel van de overwaarde willen gebruiken voor een verbouwing doen we dat conservatief. Verstandig.
quote:
TS, gewoon doen, je bent niet strafbaar, ook de hypotheek kan niet zomaar opgezegd worden (flauwekul eerste klas),

MAAR verdiep je wel in een realistische begroting. Zorg dat je jouw hypotheek altijd kan betalen, ook als je huis onder water staat. Het is niet aan een beleidmaker in Den Haag om te bepalen hoeveel jij mag lenen, of het NIBUD met een paar pannekoeken die beleidregels schrijven. Het is aan jou om te bepalen of je studieschuld een grote invloed hebt op de eventuele afbetaling van je hypotheek. Nou kan ik dat wel voor je beantwoorden over dit bedrag, en dat is nee.
Punt is dat banken nog steeds hypotheken willen verstrekken die als je een beetje na denkt, op zijn best onverstandig zijn.

Veel starters worden verblind door die hoge hypotheekbedragen en kiezen voor een maximale hypotheek. Dan hoeft er echt maar *iets* mis te gaan en je zit diep in de ellende.

Ik snap dat je op bepaalde momenten wat meer risico moet nemen dan op anderen, maar als ik kijk naar wat een willekeurige bank wil lenen, denk ik "pak daar 2/3e van en je hebt een zinvol bedrag van wat nog net verstandig is".

Als je dan ook nog eens te maken hebt met een studieschuld en dus maandelijkse aflossing, is het logisch dat dat mee genomen moet worden in het bedrag dat je maandelijks aan hypotheek kunt betalen en wat dus je maximale hypotheeksom is.

Supported by you!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RzrBck
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 18-07 23:56
quote:
unezra schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 11:27:
[...]

Vermogen bouw je ook op als je spaart. Vermogen dat je op bouwt door je hypotheek af te lossen is fictief vermogen, dat heb je niet, dat zit 100% in je huis en komt hooguit vrij als je je huis verkoopt.

Daarbij kost een hypotheek geld want rente. Het is niet bepaald zo dat iedere euro die je betaald aan de bank, een euro vermogen oplevert. (In tegenstelling tot sparen, waarbij dat wel zo is.)

[...]
(
0.25% rente, inflatie van +1%
Hmm.
Zou dan toch voor stenen gaan
)

• unezra
  • Nu online

unezra

quote:
RzrBck schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 11:34:
[...]

(
0.25% rente, inflatie van +1%
Hmm.
Zou dan toch voor stenen gaan
)
Je vergeet daar 1 ding:
De rente die je betaald voor je hypotheek.

Iedere euro die je spaart, is iets meer dan 1 euro netto op je bankrekening er bij. Iedere euro die je in je hypotheek stopt, is wat is het, 50-75 cent (?) fictief vermogen er bij. De enige manier waarop je dat kunt compenseren, is als je je huis later met winst kunt verkopen en het is de vraag of de prijzen wel door blijven stijgen, of dat ze juist zullen dalen. (Waardoor iedere euro die je af lost, netto nog minder op levert.)

Ik weet de exacte bedragen niet meer uit mijn hoofd maar ik dacht dat je een huis ongeveer 1.5-2x betaald als je in de reguleire 30 jaar af lost.

Overigens, ter verduidelijking van mijn eerdere opmerking over verstandig kopen, dat is precies wat wij hebben gedaan. De huidige hypotheek is ongeveer de max wat ik op mijn inkomen zou mogen lenen. We hebben dit huis echter met zijn 2en gekocht en zouden grofweg 2x zo veel mogen lenen. We hebben heel bewust gekozen voor een huis dat op 1 inkomen te dragen is. Alleen de verbouwing die we nu gepland hebben gaat daar overheen. (En die is dan weer direct waardevermeerderend.)

Supported by you!

• RzrBck
  • Laatst online: 18-07 23:56
Waar ik op doel, is dat die netto 1 euro op je spaarrekening erbij, netto net iets minder is dan die ene euro door de inflatie.

Huizen stijgen doorgaans beter mee met de inflatie dan geld op dit moment. Vandaar dat het interessanter is om je kapitaal daarin te hebben t.o.v. een spaarrekening.
Waarbij de rente die je op kapitaal voor een huis betaald uiteraard een belangrijke factor is. Zou je moeten kijken of inflatie - rente > 0%
Inflatie + spaarrekening rente = -0.78% ofzo

Kleine ontopic aanvulling:

Kijk eens naar de usecases van je huis. Is het een gewilde locatie? Heeft het meerdere gebruiksmogelijkheden (kamer-/appartement verhuur, kantoor ...).
Ga uit van de worst case (= geen inkomen) en kijk hoe je dan nog aan kapitaal zou kunnen komen om aan je maandelijkse verplichtingen te voldoen.

RzrBck wijzigde deze reactie 15-07-2017 11:48 (25%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Maiken
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 01:06
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 16:37
Dus je hebt 30k schuld, welke je wilt verzwijgen om een nog grotere schuld aan te kunnen gaan. Lekkere instelling... Vergeet niet dat je bij aankoop van een woning bij de notaris de hyptheekakte laat passeren (tekenen). En daarin staat opgenomen dat jij alle gegevens naar waarheid hebt opgegeven. Het is geen fiets wat je koopt op afbetaling...

En nee, een hypotheekverstrekker wil je niet een zo hoog mogelijke hyptheek verkopen. Ze willen zekerheid. Zekerheid dat jij de lasten kunt dragen, nu en later.

Maar zoals eerder genoemd, ga in overleg met een (onafhankelijke) hypotheekadviseur. Bij ons werd in 2 gevallen de DUO schuld niet meegenomen omdat we hier eerlijk, en dus realistisch over onze draagkracht zijn geweest. Online rekentools houden hier uiteraard geen rekening mee.
Oftewel ga in gesprek. Een hyptheek afsluiten is niet een zwart/wit verhaal. Er zijn altijd mogelijkheden, maar blijf eerlijk naar jezelf en de andere partij.

renegrunn wijzigde deze reactie 15-07-2017 12:34 (9%)

• Nopheros
  • Laatst online: 12:14
quote:
Hallo,

Ik wil een huis kopen maar ik heb een studieschuld van 30k. Als ik deze verzwijg kan ik ¤142k lenen, vermeld ik het wel haal ik de ton nog niet eens. En voor onder de ton is er echt niks te koop. Dus ik ben van plan mijn studieschuld niet te melden, maar ik vraag me af wat hiervan de risico's zijn.

Wat ik begrijp is er een kans dat ze erachter komen, maar hoe gaat dat in z'n werk? Kan ik bijvoorbeeld wel een hypotheek afsluiten bij m'n bank, of zien die meteen dat er een maandelijks bedrag wordt afgeschreven door de Duo? Mogen ze überhaupt op mijn rekening kijken?

Ook hoor ik dat je Nationale Hypotheekgarantie kan komen te vervallen als je bij noodgedwongen verkoop een studieschuld blijkt te hebben. Weet iemand hier meer vanaf?

Mijn adviseur vroeg er niet naar, ik kan de hypotheek lasten makkelijk dragen (25% minder dan dat ik voor huur betaalde) dus heb het ook niet opgegeven.

We hebben de inkomsten van mijn vrouw niet meegenomen en ik heb geld opzij gezet om voor 6 maanden de hypotheek te kunnen betalen.

De kans dat ik dan als nog gebruik ga maken van de nationale hypotheek garantie is dan ook vrijwel nihil. En dat is in principe het enige nadeel van het niet opgeven. Je zult het dus voor jezelf moeten bekijken of dit handig is of niet. Als ik werkloos wordt heb ik binnen max 2 maand een nieuwe baan en heb genoeg maanden WW, dus ook daar geen probleem.
quote:
renegrunn schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 12:29:
Dus je hebt 30k schuld, welke je wilt verzwijgen om een nog grotere schuld aan te kunnen gaan. Lekkere instelling...

Bij ons werd in 2 gevallen de DUO schuld niet meegenomen omdat we hier eerlijk, en dus realistisch over onze draagkracht zijn geweest.
lol gast, eerst zit je op hem te zeiken over z'n instelling die niet goed zou zijn omdat hij een hypotheek wil met een studieschuld (so what?) en vervolgens zeg je dat je zelf je studieschuld niet het opgegeven.

Lekkere instelling hoor!

Nopheros wijzigde deze reactie 15-07-2017 14:53 (16%)

Star Citizen: Vikings - Vikings Org

• gr8-jen
  • Laatst online: 14:53
Ik ga ervan uit dat wel ooit een partner zal hebben en kinderen.

Wat is mis afbetalen van de lening en samen een huis kopen. Als je over 2 jaar wil trouwen zit je met een huis die niet bij je eisen past en weer kwijt moet. En dat gaat weer bakken met geld kosten. Verder heb je met zo'n schuld waarschijnlijk niet veel werkervaring en dus kans dat je nog vaak switch van werk. Wil je later 1 uur rijden naar je werk omdat je huis op de verkeerde plek staat?

• unezra
  • Nu online

unezra

quote:
Maiken schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 12:21:
Maar: ik heb in mijn eigen berekening van de maandlasten het terugbetalen van mijn studieschuld meegenomen. Het feit is, een hypotheek van 142k is qua maandlasten gewoon de goedkoopste optie. :(
Heb je daarin ook de bijkomende kosten van je eigen huis meegenomen?
Dingen zoals onderhoud, die je in een huurhuis niet hebt en in een koophuis wel?

Daarbij, er is meer dan alleen die lage woonlasten.

Moet ik zeggen dat het voor ons ook heeft meegespeeld, we betalen nu netto minder hypotheek voor ons rijtjeshuis van 120m2 dan voor onze flat van 80m2. Maar voor ons is het een optelsom geweest, waar dit domweg een onderdeel van was. Het is niet DE reden geweest waarom we uiteindelijk hebben besloten een huis te kopen.

Supported by you!

• TZC-T1-FX
quote:
Maiken schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 12:21:
@aufbakanleitung Ik had precies hetzelfde dilemma en ben het daarom uit gaan zoeken. Verzwijgen is nooit handig, maar er is wel een optie als je pas net bent afgestudeerd.

Je studieschuld afbetalen bij DUO begint pas 2 jaar na het jaar waar je in bent afgestudeerd. NHG geeft een mooie clausule in zijn voorwaarden, dat schulden die je pas later na een jaar begint met afbetalen, niet mee hoeven worden genomen in de berekening.
Het klopt dat sommige hypotheeknemers die clausule meenemen; maar de voorwaardens worden alleen strenger. Zo ben ik zelf nog student maar heb ik in April van dit jaar een eigen woning gekocht. Ik moest mijn rentedragende lening bij Duo met 0% rente toch helemaal aflossen.

• renegrunn
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 16:37
quote:
Nopheros schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 14:47:

[...]

lol gast, eerst zit je op hem te zeiken over z'n instelling die niet goed zou zijn omdat hij een hypotheek wil met een studieschuld (so what?) en vervolgens zeg je dat je zelf je studieschuld niet het opgegeven.

Lekkere instelling hoor!
Als je nou eens goed leest wat ik schrijf voordat je reageerd..
Ik heb er uitsluitend moeite mee dat TS een schuld wil verzwijgen om een andere schuld aan te gaan. Ik heb er helemaal geen moeite mee dat TS een hypotheek afsluit met een DUO schuld, of wat dan ook. Maar wees daar eerlijk over, kan altijd tegen je werken.

En ik zeg dus juist dat ik deze wel heb aangegeven bij mijn huidige en vorige hypotheek, en dat voor ons juist het proces makkelijker maakte (vertrouwens kwestie).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maiken
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 01:06
quote:
unezra schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 16:23:

Heb je daarin ook de bijkomende kosten van je eigen huis meegenomen?
Dingen zoals onderhoud, die je in een huurhuis niet hebt en in een koophuis wel?

Daarbij, er is meer dan alleen die lage woonlasten.
Members only:

• -tom-562
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 20:05

-tom-562

Oliesjeik

Je kan je afbetaling tijdelijk (zonder opgaaf van reden) stopzetten bij DUO. Als je dit op tijd doet, zie je op de eventuele aan te leveren bankafschriften geen afboeking van DUO meer. Er zijn hypotheek adviseurs die redelijk expliciet vragen of je 'op dit moment' nog andere betalingsverplichtingen hebt, nou, dan weet je ook al genoeg :P
M.i. wordt je studieschuld te zwaar mee belast in de hypotheekberekening, zeker als je al een deel hebt afgelost. Je moet voor jezelf de afweging maken, én een realistische begroting (waar je je eventuele aflossing van je studieschuld in mee neemt). En sowieso moet je natuurlijk nooit op je maximale hypotheek gaan zitten

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing. Suzuki GSX-R600 K4 te koop

• Piet__piraat
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 17:06
quote:
TZC-T1-FX schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 16:31:
[...]

Het klopt dat sommige hypotheeknemers die clausule meenemen; maar de voorwaardens worden alleen strenger. Zo ben ik zelf nog student maar heb ik in April van dit jaar een eigen woning gekocht. Ik moest mijn rentedragende lening bij Duo met 0% rente toch helemaal aflossen.
Best slim, ook. Je kunt er maar vanaf zijn. Betalen moet je 'm toch een keer.

Ik heb indertijd ook de hele boel afgelost zodat ik er klaar mee was. Dat maakte ook dat ik niet al te lang geleden relatief probleemloos een huis kon kopen. Ik was appeltje-eitje voor de hypotheekverstrekker. Dat is voor je eigen gevoel ook best lekker hoor.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 19:56
quote:
Piet__piraat schreef op maandag 17 juli 2017 @ 11:22:
[...]
Best slim, ook. Je kunt er maar vanaf zijn. Betalen moet je 'm toch een keer.

Ik heb indertijd ook de hele boel afgelost zodat ik er klaar mee was. Dat maakte ook dat ik niet al te lang geleden relatief probleemloos een huis kon kopen. Ik was appeltje-eitje voor de hypotheekverstrekker. Dat is voor je eigen gevoel ook best lekker hoor.
Daar het gevoelsmatig je een hoop rust kan geven, is het rationeel zeker niet altijd he meest verstandige om "er maar vanaf te zijn". Zeker nu het rentepercentage 0% is, is het simpelweg verstandiger op bijvoorbeeld het geld wat je aan afbetaling kwijt zou zijn opzij te zetten.

Zo heb ik de afgelopen jaren max bij geleend en dit naar een aparte spaarrekening doorgesluisd bij een andere bank. Jammer genoeg stellen de spaarrentes logischer wijs ook niet meer zoveel voor, hence natuurlijk ook de lage DUO rente, maar het is netto nog altijd een surplus. Tevens biedt dat vermogen me extra mogelijkheden die ik kan overwegen, bijvoorbeeld het in een huis stoppen zoals TS. Of dat het meest verstandige is valt bijtijds nog te zien, maar ik heb de extra opties wel.

Zijn er geen betere/verstandigere opties, stijgt de DUO rente of bedenkt de overheid weer iets nieuws? Dan kan ik het altijd zonder problemen terugstorten naar DUO en loop ik geen risico. Het enige risico dat je daadwerkelijk loopt is dat je zelf niet van het geld af kan blijven, en dat heb je volledig in eigen hand.

Dus nee, het is niet altijd best slim om het maar meteen af te betalen, al begrijp ik het gevoelsmatig volledig.

• wheel
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 17:32
quote:
-tom-562 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 11:02:
Je kan je afbetaling tijdelijk (zonder opgaaf van reden) stopzetten bij DUO. Als je dit op tijd doet, zie je op de eventuele aan te leveren bankafschriften geen afboeking van DUO meer. Er zijn hypotheek adviseurs die redelijk expliciet vragen of je 'op dit moment' nog andere betalingsverplichtingen hebt, nou, dan weet je ook al genoeg :P
M.i. wordt je studieschuld te zwaar mee belast in de hypotheekberekening, zeker als je al een deel hebt afgelost. Je moet voor jezelf de afweging maken, én een realistische begroting (waar je je eventuele aflossing van je studieschuld in mee neemt). En sowieso moet je natuurlijk nooit op je maximale hypotheek gaan zitten
Werkt dit echt zo? M.i. is de verplichting 'op dit moment' er nog steeds, is hij alleen tijdelijk opgeschort.

wheel wijzigde deze reactie 17-07-2017 13:40 (51%)

• Rmg
  • Laatst online: 18:43
quote:
wheel schreef op maandag 17 juli 2017 @ 13:38:
[...]

Werkt dit echt zo? M.i. is de verplichting 'op dit moment' er nog steeds, is hij alleen tijdelijk opgeschort.
Naja het werkt echt zo dat als ze het niet zien op je bankafschrift ze 9 van de 10 keer geen vragen stellen en als ze het toch vragen ze genoegen nemen met " :7 nahh geen studieschuld"

Ja je hebt nog steeds een verplichting en ja hij zou nog mee moeten tellen.

Mijn hypotheekadviseur bekeek de afschriften en mompelde "Okee geen studieschuld" en drukte op "Next"

Rmg wijzigde deze reactie 17-07-2017 13:46 (9%)

• wheel
quote:
Rmg schreef op maandag 17 juli 2017 @ 13:45:
[...]

Naja het werkt echt zo dat als ze het niet zien op je bankafschrift ze 9 van de 10 keer geen vragen stellen en als ze het toch vragen ze genoegen nemen met " :7 nahh geen studieschuld"

Ja je hebt nog steeds een verplichting en ja hij zou nog mee moeten tellen.

Mijn hypotheekadviseur bekeek de afschriften en mompelde "Okee geen studieschuld" en drukte op "Next"
Dus in het ene geval is het verzwijgen en het tweede geval verzwijgen én liegen. Beide dus niet toegestaan en niet aan te bevelen.

• Woy
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
quote:
t_captain schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 15:56:
In het acceptatieproces van een hypotheek vragen banken vaak om een rekeningafschrift met alle transacties van een maand.
Is dat zo? Ik moest wel een rekeningafshcrift oveleggen, maar daar heb ik alle transacties buiten mijn salaris betaling gewoon geblurred. Nou was dat al wel 4 jaar geleden toen er nog wat soepeler mee om gegaan word, maar is het niet inbreuk op je privacy om al je transacties prijs te moeten geven? ( Neemt niet weg dat je natuurlijk alle informatie over leningen/kredieten moet verstrekken ).

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Maverick
quote:
Woy schreef op maandag 17 juli 2017 @ 14:54:
[...]

Is dat zo? Ik moest wel een rekeningafshcrift oveleggen, maar daar heb ik alle transacties buiten mijn salaris betaling gewoon geblurred. Nou was dat al wel 4 jaar geleden toen er nog wat soepeler mee om gegaan word, maar is het niet inbreuk op je privacy om al je transacties prijs te moeten geven? ( Neemt niet weg dat je natuurlijk alle informatie over leningen/kredieten moet verstrekken ).
Nee, dat is niet zo. Het is ook simpelweg niet mogelijk om ook maar iets te controleren op deze manier. Want wat houdt iemand tegen om bij een willekeurige bank een rekening te openen en daar de duo vanaf te betalen?
Het enige dat een geldverstrekker evt kan controleren is of het salaris dat je krijgt idd wordt overgemaakt en of de bedragen die je noemt wel kloppen. Dit terwijl een werkgeversverklaring en loonstrook hiervoor al voldoende is. Meestal zal hier dus ook helemaal niet om gevraagd worden.

• hmr
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 19-07 14:00
Hmm een vriend heeft ook een 3 ton + hypotheek in zijn eentje kunnen afsluiten terwijl er ook nog een 45k studieschuld stond. Na overleg met hypotheekadviseur is besloten dat hij voldoende inkomen had om beide te dragen en het niet gemeld is bij de formele intake. Ach ja..

steam: http://steamcommunity.com/id/hmrnl

• Barrycade
  • Laatst online: 15:38

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

@ hierboven dus je vriend heeft geen NHG hypotheek afgesloten.

Als TS NHG wil / nodig heeft om de hypotheek te kunnen afsluiten dient hij aan te geven of hij een studieschuld heeft. Zelf even gecheckt op de site.

Willens en wetens "Nee" invullen is in mijn ogen fraude.

Daarnaast blijft het voor TS een hachelijke situatie: 31 jaar, net zo veel studieschuld hebben staan als ongeveer zijn jaarinkomen en dan zonder eigen inleg / wat niet melden qua schuld ook niet echt een knap flatje kunnen kopen.

Let wel als je TS 10% van zijn salaris spaart (uitgaande van 30k bruto = ~23000 netto) is het 13 jaar verder voordat de schuld afbetaald is.

10% sparen is niet iets wat heel veel mensen halen.

• Question Mark
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16:03

Question Mark

Moderator SWS/WSS en WOS

F7 - Nee - Ja

quote:
Discipline schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 11:10:
Zeker weten? De bank legt gewoon als onderdeel van de voorwaarden een hypotheekrecht neer, die ze aardig wat rechten geeft. Even uit de voorwaarden van de ABN:
quote:
Wat houdt het recht van hypotheek in?
1. Het recht van hypotheek betekent onder andere dat als u:
▶ de rente niet betaalt, of
▶ uw lening niet terugbetaalt, of
▶ uw andere afspraken met de bank niet nakomt,
de bank uw woning (het onderpand) kan en mag
verkopen.
2. Met de opbrengst van de verkoop van uw woning
wordt uw lening terugbetaald. Is de opbrengst minder
dan de hoogte van uw lening? Dan moet u het bedrag
dat overblijft op een andere manier terugbetalen aan
de bank.
3. Het recht van hypotheek wordt in het hypotheekregister
ingeschreven. Dit register bevat een overzicht van alle
hypotheken op woningen in Nederland en de hoogte
daarvan.
Volgens dat recht mogen ze gewoon je huis verkopen als jij je niet aan je afspraken houdt. Als er moedwillig belangrijke informatie verzwegen is, waar wel om gevraagd is, dan kun je een redelijk groot probleem hebben.

Nu zal dat allemaal wel wat los lopen, maar roepen dat een bank dat niet mag doen en dat het flauwekul is klopt gewoon niet. Een bank mag, afhankelijk van wat in de voorwaarden en offerte staat gewoon hun hypotheekrecht uitoefenen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
quote:
hmr schreef op maandag 17 juli 2017 @ 15:38:
Hmm een vriend heeft ook een 3 ton + hypotheek in zijn eentje kunnen afsluiten terwijl er ook nog een 45k studieschuld stond. Na overleg met hypotheekadviseur is besloten dat hij voldoende inkomen had om beide te dragen en het niet gemeld is bij de formele intake. Ach ja..
3 ton is boven de NHG grens van 2,5, dus dan maakt het inderdaad niet uit. De TS wil wel een hypotheek met NHG, en dan zou ik toch het risico niet willen dragen.

Zelf heb ik nu ook net een hypotheek afgesproken en mijn Eigen Huis adviseur was eerlijk in dat hij het niet kon verzwijgen omdat hij wist van mijn schuld, maar dat ik eventueel wel naar een andere adviseur kon stappen en hem het niet vertellen. Maargoed, ik wilde het risico niet lopen en heb dus in 1x mijn schuld afgelost.

• wheel
quote:
Alleen als je die in eerste instantie verzwegen hebt.
quote:
Barrycade schreef op maandag 17 juli 2017 @ 15:42:
@ hierboven dus je vriend heeft geen NHG hypotheek afgesloten.

Als TS NHG wil / nodig heeft om de hypotheek te kunnen afsluiten dient hij aan te geven of hij een studieschuld heeft. Zelf even gecheckt op de site.

Willens en wetens "Nee" invullen is in mijn ogen fraude.

Daarnaast blijft het voor TS een hachelijke situatie: 31 jaar, net zo veel studieschuld hebben staan als ongeveer zijn jaarinkomen en dan zonder eigen inleg / wat niet melden qua schuld ook niet echt een knap flatje kunnen kopen.

Let wel als je TS 10% van zijn salaris spaart (uitgaande van 30k bruto = ~23000 netto) is het 13 jaar verder voordat de schuld afbetaald is.

10% sparen is niet iets wat heel veel mensen halen.
Tja, TS is nogal aan late starter op de arbeidsmarkt. Even er vanuit gaan dat iemand vanaf z'n 15e wel een bijbaantje heeft, had TS natuurlijk prima wat eigen geld kunnen hebben. Als jouw berekening klopt, dan heeft 'ie (ook gezien z'n leeftijd) gewoon een karig inkomen.
quote:
Question Mark schreef op maandag 17 juli 2017 @ 15:49:
[...]

Zeker weten? De bank legt gewoon als onderdeel van de voorwaarden een hypotheekrecht neer, die ze aardig wat rechten geeft. Even uit de voorwaarden van de ABN:

[...]

Volgens dat recht mogen ze gewoon je huis verkopen als jij je niet aan je afspraken houdt. Als er moedwillig belangrijke informatie verzwegen is, waar wel om gevraagd is, dan kun je een redelijk groot probleem hebben.

Nu zal dat allemaal wel wat los lopen, maar roepen dat een bank dat niet mag doen en dat het flauwekul is klopt gewoon niet. Een bank mag, afhankelijk van wat in de voorwaarden en offerte staat gewoon hun hypotheekrecht uitoefenen.
Eens. De meeste mensen lezen (of begrijpen) de hyptoheekvoorwaarden dan ook niet; de voorwaarden van waarschijnlijk de grootste schuld die ze ooit aangaan.
quote:
SmurfLink schreef op maandag 17 juli 2017 @ 15:51:
[...]

3 ton is boven de NHG grens van 2,5, dus dan maakt het inderdaad niet uit. De TS wil wel een hypotheek met NHG, en dan zou ik toch het risico niet willen dragen.

Zelf heb ik nu ook net een hypotheek afgesproken en mijn Eigen Huis adviseur was eerlijk in dat hij het niet kon verzwijgen omdat hij wist van mijn schuld, maar dat ik eventueel wel naar een andere adviseur kon stappen en hem het niet vertellen. Maargoed, ik wilde het risico niet lopen en heb dus in 1x mijn schuld afgelost.
Ligt eraan in welk jaar. De grens heeft in een niet zo ver verleden ook boven de 3 ton gelegen.

wheel wijzigde deze reactie 17-07-2017 15:56 (21%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jaydenjarno
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 16:41
heel simpel. Als je maar 100.000 kan lenen met je studieschuld erbij heb je gewoon niet genoeg om te kopen. Dan wordt het huren. Regels zijn er niet voor niets. Of meer verdienen in de toekomst mits mogelijk of bij huren blijven. Verzwijgen is altijd slecht!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gamebuster
  • Laatst online: 12:25
Staat zo'n studieschuld niet gewoon op de BKR registratie die je moet inleveren?

Daarbij, bedenk wel dat huisbezit best duur is. Naast hypotheek komen er allerlei belasting en onderhoudskosten. Reken echt maar op tenminste 25% van je bruto hypotheek per maand aan onderhoud, belasting, etc. Misschien niet direct, maar je kan de kosten ook niet eeuwig uitstellen als je dak opeens lekt. Huren is niet zo duur als dat het lijkt.

Gamebuster wijzigde deze reactie 17-07-2017 16:01 (68%)

Appel appel appel

• wheel
quote:
Gamebuster schreef op maandag 17 juli 2017 @ 15:59:
Staat zo'n studieschuld niet gewoon op de BKR registratie die je moet inleveren?
Nee. Studieschulden worden (nog) niet bij BKR geregistreerd.

wheel wijzigde deze reactie 17-07-2017 16:03 (40%)

• hmr
quote:
SmurfLink schreef op maandag 17 juli 2017 @ 15:51:
[...]

Dan lijkt het mij snel einde verhaal. NHG + schuld gaat niet werken... jammer maar de realiteit is hard. :/

• Barrycade
  • Laatst online: 15:38

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

"Geld Lenen Kost Geld"
gaat dus ook op voor een studieschuld met 0% rente.....maar daar kom je dus veels te laat achter.
Want TS is niet de eerste die zich hier meldt.

• wheel
quote:
hmr schreef op maandag 17 juli 2017 @ 16:06:
[...]

Dan lijkt het mij snel einde verhaal. NHG + schuld gaat niet werken... jammer maar de realiteit is hard. :/
NHG met een studieschuld gaat heel prima samen, mits je 'm meldt bij de aanvraag.
quote:
Barrycade schreef op maandag 17 juli 2017 @ 16:09:
"Geld Lenen Kost Geld"
gaat dus ook op voor een studieschuld met 0% rente.....maar daar kom je dus veels te laat achter.
Want TS is niet de eerste die zich hier meldt.
Het kost geen geld, TS krijgt alleen een lagere hypotheek. Dit mag toch eigenlijk voor geen enkele weldenkende (ex-)student een verrassing zijn :N

wheel wijzigde deze reactie 17-07-2017 16:23 (44%)

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 16:43
Misschien een beetje offtopic, maar kan iemand mij eens uitleggen wat nou de hele fuss is m.b.t. NHG? Welk risico dek je hier nu werkelijk mee af?

Er zijn al zoveel regels aangepast om te voorkomen dat mensen in betalingsproblemen komen:
  • Kosten koper moet je tegenwoordig zelf betalen
  • Een nieuwe hypotheek mag niet meer (gedeeltelijk) aflossingsvrij zijn
  • Je begint tegenwoordig dus altijd vanaf maand 1 met aflossen
  • Je kunt tegenwoordig minder lenen dan 'vroeger' dit in combinatie met de lage rente zorgt ervoor dat je maandelijkse hypotheek dus procentueel een minder groot deel uitmaakt van je inkomen
Iedereen zit zo gebakken aan die NHG, maar ervanuitgaande dat je op een vast contract een woning koopt en niet direct na 2 maanden je baan kwijt raakt dan is het risico dat je met dikke restschuld blijft zitten toch werkelijk nihil? Of mis ik nu iets?
quote:
wheel schreef op maandag 17 juli 2017 @ 16:11:
Het kost geen geld, TS krijgt alleen een lagere hypotheek. Dit mag toch eigenlijk voor geen enkele weldenkende ex)student een verrassing zijn :N
Ik spreek nog geregeld vers afgestudeerden of studenten in hun laatste jaar die er heilig van overtuigd zijn dat studieschuld geen invloed heeft op de hypotheek, dat hebben ze dan ook altijd 'van horen zeggen' maar helaas is die info al een tijdje achterhaald ;)

Harrie_ wijzigde deze reactie 17-07-2017 16:20 (22%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Maverick
quote:
Harrie_ schreef op maandag 17 juli 2017 @ 16:17:
Misschien een beetje offtopic, maar kan iemand mij eens uitleggen wat nou de hele fuss is m.b.t. NHG? Welk risico dek je hier nu werkelijk mee af?

Er zijn al zoveel regels aangepast om te voorkomen dat mensen in betalingsproblemen komen:
  • Je kunt tegenwoordig minder lenen dan 'vroeger' dit in combinatie met de lage rente zorgt ervoor dat je maandelijkse hypotheek dus procentueel een minder groot deel uitmaakt van je inkomen
Iedereen zit zo gebakken aan die NHG, maar ervanuitgaande dat je op een vast contract een woning koopt en niet direct na 2 maanden je baan kwijt raakt dan is het risico dat je met dikke restschuld blijft zitten toch werkelijk nihil? Of mis ik nu iets?
In feite is het gewoon risicoafdekking voor de bank. Vandaar dat die je ook een flinke rentekorting geeft. ;)

• hmr
quote:
wheel schreef op maandag 17 juli 2017 @ 16:11:
[...]

NHG met een studieschuld gaat heel prima samen, mits je 'm meldt bij de aanvraag.

[...]

Het kost geen geld, TS krijgt alleen een lagere hypotheek. Dit mag toch eigenlijk voor geen enkele weldenkende ex)student een verrassing zijn :N
Precies mijn punt, TS zijn situatie is daarvoor niet geschikt.

• wheel
quote:
Harrie_ schreef op maandag 17 juli 2017 @ 16:17:

[...]

Ik spreek nog geregeld vers afgestudeerden of studenten in hun laatste jaar die er heilig van overtuigd zijn dat studieschuld geen invloed heeft op de hypotheek, dat hebben ze dan ook altijd 'van horen zeggen' maar helaas is die info al een tijdje achterhaald ;)
Dat is een misverstand. Het kan wel, maar niet met NHG hypotheekrenteaftrek.

wheel wijzigde deze reactie 17-07-2017 16:27 (1%)
Reden: foutje

Acties:
  • +1Henk 'm!

• unezra
  • Nu online

unezra

quote:
Gamebuster schreef op maandag 17 juli 2017 @ 15:59:

Daarbij, bedenk wel dat huisbezit best duur is. Naast hypotheek komen er allerlei belasting en onderhoudskosten. Reken echt maar op tenminste 25% van je bruto hypotheek per maand aan onderhoud, belasting, etc. Misschien niet direct, maar je kan de kosten ook niet eeuwig uitstellen als je dak opeens lekt. Huren is niet zo duur als dat het lijkt.
Mensen verkijken zich inderdaad niet zelden op wat een eigen huis kost. Don't get me wrong, ik ben heel blij dat we bijna 2 jaar geleden ons huidige huis hebben gekocht en ik kan niet wachten tot we eind dit jaar eindelijk een fatsoenlijke badkamer, keuken en mooi toilet hebben.

Maar waar je bij een huurhuis of appartement nog wel eens "gratis" upgrades hebt (ze hebben de flat waar wij woonden compleet gerenoveerd, inclusief keukens, badkamers en toiletten), heb je dat bij een eigen huis totaal niet.

Je dak lekt? Mooi, sla je spaarvarken maar kapot.
Nieuwe keuken? Zelfs bij Ikea ben je heel rap 5-10K kwijt.
Schilderwerk aan de buitenkant? Trek je overall maar aan of knijp dat varken nog wat verder uit.

Als je een eigen huis hebt, is het ontzettend verstandig om direct te zorgen voor een redelijk spaarpotje voor calamiteiten zodat je niet bij de eerste de beste tegenslag nog meer schulden hebt. (Als dat al lukt, want als je tegen de max zit, is er best een kans dat ze zeggen "jammer, u kunt niet meer lenen, goedemiddag".)

Daarom denk ik dat TS er ook verstandig aan doet nog even te blijven huren of onder de ton te kopen. Het is niet voor niets dat de bank dat bedrag aan bied en let's face it, als je nu 100.000 EUR van de bank mag lenen, heb je een dusdanig inkomen dat je eigenlijk beter richting 75-80K kunt kijken. Als je absolute max een ton is, wil je dat eigenlijk niet lenen.

Supported by you!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 19:53

NMe

Admin Devschuur®

Quia Ego Sic Dico.

quote:
wheel schreef op maandag 17 juli 2017 @ 16:22:
[...]

Dat is een misverstand. Het kan wel, maar niet met NHG.
Heeft niks met de NHG te maken maar met de aftrekbaarheid van de rente. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• wheel
quote:
hmr schreef op maandag 17 juli 2017 @ 16:22:
[...]

Precies mijn punt, TS zijn situatie is daarvoor niet geschikt.
True, door de combinatie van factoren (relatief hoge studieschuld, relatief weinig inkomen). Als TS' inkomen stijgt, stijgt ook de maximale leencapaciteit 'gewoon'. Ondanks een studieschuld is hypotheek + NHG dan prima mogelijk. TS moet gewoon leven naar wat 'ie verantwoord kan financieren (althans, waarvan door de overheid bepaald is wat 'ie kan financieren). Als je relatief weinig verdient, moet je relatief goedkoop gaan wonen.

• wheel
quote:
NMe schreef op maandag 17 juli 2017 @ 16:23:
[...]

Heeft niks met de NHG te maken maar met de aftrekbaarheid van de rente. ;)
True, mijn fout.

• NMe

NMe

Admin Devschuur®

Quia Ego Sic Dico.

Members only:

• wheel
quote:
Maar NHG is bedoeld voor restschuld bij een gedwongen verkoop. Dat jij na de vaste lasten geld overhoudt om van te leven is niet het belang van de hypotheekverstrekker. Het gaat erom dat je hypotheek (deels) wordt ingelost als dat noodzakelijk is.

wheel wijzigde deze reactie 17-07-2017 16:35 (11%)

• Hokkie
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 19-07 23:36

Hokkie

Hello

quote:
unezra schreef op maandag 17 juli 2017 @ 16:23:Het is niet voor niets dat de bank dat bedrag aan bied en let's face it, als je nu 100.000 EUR van de bank mag lenen, heb je een dusdanig inkomen dat je eigenlijk beter richting 75-80K kunt kijken. Als je absolute max een ton is, wil je dat eigenlijk niet lenen.
Dat valt nu ook wel mee. De banken dekken zich wel dusdanig in, dat deze ¤100k écht wel veilig genoeg is. Vroeger (jaar of 15-20 jaar gelden) ging je verhaal wel redelijk op.

Het spek begint te stinken als je ná afsluiten hypotheek ineens allerlei uitgaven doet die je niet kunt permitteren en/of onvoldoende spaart.

Vereniging Eigen Huis toont aan dat de onderhoudskosten gemiddeld ¤ 300 per maand bedragen. De kosten van verbeteringen, zoals een opbouw of aanbouw, zijn daar buiten gelaten. (bron: eigenhuis.nl)

Ook deze quote is wat stellig, daar het zeer afhankelijk is wat voor type (en leeftijd) de woning betreft. Een nieuwbouwwoning hoeft écht de komende 5-8 jaar geen onderhoud te hebben.

Daarom is het bekijken/beoordelen van de woning ook zo belangrijk, zodat je een inschatting kunt maken, naast het feit dat je wilt klussen, het ook kunt.

 MacBook Pro 2015 15inch  Apple TV 4 64GB  iPhone 7  iPad Air || PS Audio Delta 100 || Opera Mezza 2012 || Panasonic TX-P42GT30 || Philips HUE || Synology DS716+

• NMe

NMe

Admin Devschuur®

Quia Ego Sic Dico.

quote:
wheel schreef op maandag 17 juli 2017 @ 16:34:
[...]

Maar NHG is bedoeld voor restschuld bij een gedwongen verkoop. Dat jij na de vaste lasten geld overhoudt om van te leven is niet het belang van de hypotheekverstrekker. Het gaat erom dat je hypotheek (deels) wordt ingelost als dat noodzakelijk is.
Dat weet ik, maar de kans dat ik gedwongen moet verkopen voordat mijn studieschuld is afgelost lijkt me zo ongeveer nul. :)

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 19:06
Advies: niet verzwijgen. Je betaald ook nog 1% voor een NHG waar je vervolgens niets aan hebt.

Als je nog geen ton kan krijgen met de schuld, zou ik even doorsparen/aflossen van je studieschuld. Hoe vervelend dat misschien ook is.

Feitelijk is het financieel ook niet verstandig, omdat je de lasten niet goed kan dragen. (Al zou het technisch misschien mogelijk zijn, het is niet leuk als je fulltime zou werken om vervolgens bijna niets meer te kunnen sparen, of flink minder dan wanneer je wel onder de 100k blijft)

Wij (vriendin en ik) konden ook een stuk minder krijgen. Vriendin heeft een studieschuld en ik niet.
Eigenlijk tot op dat moment nooit geweten dat een "relatief" kleine studieschuld zo'n groot verschil maakte in ons geval.

Wat mij wel op viel is dat met dezelfde documenten alle adviseurs op andere maximale hypotheek bedragen uit kwamen:
(In 2015) 171.000 t/m 276000

Kijk even verder bij andere adviseurs? Grote kans dat er meer mogelijk is als je bijvoorbeeld een leuk bedrag al hebt gespaard op de bank o.i.d.

Stef87 wijzigde deze reactie 17-07-2017 16:49 (17%)

E-Scooter, SE3500 met 3640wp & Renault Zoe Intens

• PromWarMachine
  • Laatst online: 17:14

PromWarMachine

Forsaken Archer

Los van de vraag of het mag (ja) en of het verstandig is (nee), zou je dit echt niet moeten willen.
Je studieschuld blijft niet 0% rente hebben en de hypotheekrente blijft ook niet 30 jaar lang op ~1.5%.

Met je huidige salaris kun je blijkbaar al niet je bestaande (studie)schuld fatsoenlijk aflossen, hoe ga je het redden als je hypotheek na 10 jaar 5% is en je studieschuld over 4 jaar weer op 3% staat? Dat zijn wel risico's waar je als koper rekening mee moet houden..
Natuurlijk ga je er vanuit dat je salaris in die tijd verdrievoudigd is, maar is dat realistisch?

Ik begrijp dat het verleidelijk is om te kopen, zeker met het papiertje van de huurstijging van 1 juli in de hand, maar voor zover ik dat kan inschatten, vrees ik dat het in jouw situatie nu niet haalbaar is.

Dividend for Starters

• wheel
quote:
PromWarMachine schreef op maandag 17 juli 2017 @ 17:09:
Los van de vraag of het mag (ja) en of het verstandig is (nee), zou je dit echt niet moeten willen.
Heb je van die 'ja' een bron?

• PromWarMachine
  • Laatst online: 17:14

PromWarMachine

Forsaken Archer

quote:
wheel schreef op maandag 17 juli 2017 @ 17:13:
[...]

Heb je van die 'ja' een bron?
Eigen ervaring. Ik heb 't ook ook verzwegen namelijk. (december 2015)

Members only:

Dividend for Starters

Acties:
  • +2Henk 'm!

• wheel
quote:
PromWarMachine schreef op maandag 17 juli 2017 @ 17:18:
[...]

Eigen ervaring. Ik heb 't ook ook verzwegen namelijk. (december 2015)

***members only***
Dat jij iets hebt gedaan is geen valide bron dat iets mag. Je beweert dat TS een schuld mag verzwijgen.

• unezra
  • Nu online

unezra

quote:
Hokkie schreef op maandag 17 juli 2017 @ 16:38:
[...]
Dat valt nu ook wel mee. De banken dekken zich wel dusdanig in, dat deze ¤100k écht wel veilig genoeg is. Vroeger (jaar of 15-20 jaar gelden) ging je verhaal wel redelijk op.
Helaas. Ik heb vorige week naar aanleiding van deze discussie nog voor de lol eens een leencalculator ingevuld bij onze eigen bank. Het getal dat daar uit komt, is het getal dat ik ook maar remotely verantwoord vind om te lenen.

Long story short: Pak daar de helft tot 2/3e van en je zit ongeveer goed.
quote:
Het spek begint te stinken als je ná afsluiten hypotheek ineens allerlei uitgaven doet die je niet kunt permitteren en/of onvoldoende spaart.
Dat sowieso, maar als wij onze maximale hypotheek zouden afsluiten, gebeuren er wat dingen die opeens helemaal niet prettig zijn:
  • We kunnen niet meer in geval van nood de hypotheek en overige vaste lasten op 1 inkomen betalen
  • We bouwen minder vermogen (spaargeld) op dan we verantwoord vinden
  • We MOETEN ieder jaar in inkomen stijgen om de jaarlijks stijgende lasten ook over 28 jaar nog te kunnen betalen (terwijl in komensstijging lang zo vanzelfsprekend niet meer is)
Ik ben er werkelijk van geschrokken hoe veel een bank je wil lenen en dan hebben we het in ons geval nog over een redelijk fatsoenlijk dubbel inkomen en geen kinderen. Zelfde regels zijn van toepassing voor een alleenstaande, juist omdat je in de regel alleen, meer uit geeft dan met zijn 2en. (Eten is bijvoorbeeld naar verhouding duurder en veel woonlasten deel je met zijn 2en waardoor met zijn 2en wonen per persoon goedkoper is.)
quote:
Vereniging Eigen Huis toont aan dat de onderhoudskosten gemiddeld ¤ 300 per maand bedragen. De kosten van verbeteringen, zoals een opbouw of aanbouw, zijn daar buiten gelaten. (bron: eigenhuis.nl)

Ook deze quote is wat stellig, daar het zeer afhankelijk is wat voor type (en leeftijd) de woning betreft. Een nieuwbouwwoning hoeft écht de komende 5-8 jaar geen onderhoud te hebben.

Daarom is het bekijken/beoordelen van de woning ook zo belangrijk, zodat je een inschatting kunt maken, naast het feit dat je wilt klussen, het ook kunt.
Voor zulke dingen heb je ook een taxatierapport. Daar staat in de regel redelijk omschreven wat de komende jaren aan onderhoud verwacht word en welk onderhoud je direct moet uitvoeren.

Supported by you!

• dlmh
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 14:39

dlmh

Lo-Fi

quote:
jaydenjarno schreef op maandag 17 juli 2017 @ 15:57:
heel simpel. Als je maar 100.000 kan lenen met je studieschuld erbij heb je gewoon niet genoeg om te kopen. Dan wordt het huren. Regels zijn er niet voor niets. Of meer verdienen in de toekomst mits mogelijk of bij huren blijven. Verzwijgen is altijd slecht!
Nadat ik jaren lang anti-kraak heb gewoond in Utrecht was helaas geen nieuw pand beschikbaar en waren mijn vriendin en ik opeens op de particuliere markt aangewezen omdat wij net boven de grens voor sociale woningbouw zaten (en wachttijden meer dan 10 jaar normaal zijn). Helaas is dat een zeer moeilijke markt en daar wordt gretig misbruik van gemaakt door vastgoedhandelaren en huisjesmelkers. Huren van 1000-1200 voor een appartement in een buitenwijk zijn heel normaal.

Na wat rekenwerk kwamen we al snel tot de conclusie dat de rente op een hypotheek van een leuk 3-4 kamer woning veel lager is dan huur. We hebben toen besloten onze studieschuld te verzwijgen omdat het anders nooit was gelukt. Nu, 6 jaar later, is ons inkomen ruim verdubbeld, is ons huis fors in waarde gestegen, en hebben we al 25% van de hypotheek afgelost. En dit met veel lagere maandlasten dan een huurwoning. Hadden we nu nog in de huurmarkt gezeten hadden we er financieel minder goed voorgestaan.

We hadden echter wel het geluk om tijdens een recessie (2011) een huis te kunnen kopen. Door de huidige hysterie op de huizenmarkt (in Utrecht) kan ik bijna niemand aanraden nu een huis te kopen, want de prijzen kunnen nu bijna alleen maar weer omlaag (bubbel #zoveel).

Tevens is het risico met een (fiscaal) partner lager omdat de kans dat beiden werkloos raken aanzienlijk kleiner is.

Ik vind dus niet dat je stellig kunt beweren dat je het nooit kunt veroorloven omdat de bank deze normen hanteert. Maar het is wel afhankelijk van jouw toekomstperspectieven of je dit kunt riskeren. Je kunt de aflossing van je studieschuld bijvoorbeeld 5 jaar stopzetten. Als jij denkt nog grote carrierestappen te maken in die tijd, dan is dat wellicht een optie.

Is het onverstandig? Wellicht... Voor ons heeft het echter bijzonder gunstig uitgepakt.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

Pagina: 1 2 Laatste

Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*