hackerhater schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 11:28:
[...]
Ja en nee. Het is inderdaad goed dat die idiote hoge hypotheken de nek omgedraaid worden.
Echter is de situatie nu voor veel mensen vanaf het HBO en WO zo dat ze direct geen kans maken op de "goedkopere" huizen.
Dan mag je doodleuk particulier gaan huren a 900+ per maand terwijl je ook nog je studieschuld hebt om te betalen ed.
Daar heb je dan ook het salaris naar.
Zou je minder verdienen, zou je in aanmerking komen voor huurtoeslag en sociale woningbouw. Ach en wee dat je een opleiding hebt gevolgd waarmee je niet zelden een hoger startsalaris hebt dan het startsalaris van de gemiddelde lager opgeleide en ook nog eens een redelijke kans loopt met een veel hoger salaris met pensioen te gaan.
Ik heb mijn huis een paar jaar geleden gekocht. Ik had gelukkig een vast contract bij het bedrijf waar ik al werkte. Eerst 3/4 jaar samen met mijn partner een huis onder de leegstandwets gehuurd omdat we niks betaalbaars konden vinden.
Toch niets mis mee?
Die woningen vullen mooi het gat op, net zoals anti-kraak. Sure, je hebt niet de luxe van een huis met oneindig lopend huurcontract of een koophuis, maar je huurt wel voor heel weinig geld woonruimte. Kun je mooi sparen voor de eigen inbreng die je nodig hebt een huis te kopen.
Toen moesten we daar uit. Gelukkig konden we kopen door mijn contract en konden we de KK ook in de hypotheek financieren. Anders wist ik serieus niet wat we moesten doen.
De groep net te veel inkomen voor de sociale woningbouw, te weinig voor particuliere huur......
Kwestie van goed zoeken. Particuliere huur is nogal breed. Dat loopt van een paar honderd tot een paar duizend per maand. Sure, de goedkopere woningen zijn wat lastiger te vinden of je moet consessies doen op gebied van locatie. Dat heb je altijd. Ik wil ook wel een vrijstaande villa met landgoed, midden in het centrum van een grote stad maar dat kunnen we niet betalen. Dus wonen we in een rijtjeshuis aan de rand van een kleinere plaats (Zeist), op 20 minuten fietsen van een grote stad (Utrecht).
Huis hebben we 3 jaar geleden gekocht, toen kon je ook nog maar 101% of 102% financieren en moest je ook al eigen geld inbrengen. Moest je toch wel, want verhuizen en inrichten is ook niet gratis. Van die 1% of 2% konden we geloof ik net de overdrachtsbelasting betalen. Notariskosten waren al voor onze eigen rekening. (En omdat we dat al aan zagen komen, hebben we 1 of 2 jaar flink gespaard om het mogelijk te maken.)
Stoney3K schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 11:35:
[...]
Dan mag je dus je studieschuld afbetalen én ernaast gaan sparen om de k.k van een woning te kunnen bekostigen. Op een HBO-starterssalaris, van rond de 1750-2000 euro netto per maand, is dat domweg niet te doen als je ook nog eens duur particulier moet huren.
Dus ga je een tijdje anti kraak wonen, of blijf je wat langer op kamers wonen.
[...]
Maar nu zit je in een situatie waarin éénverdieners eigenlijk geen huis kunnen kopen waar een gezin in past, dat betekent dat er weer een enorm risico aan hangt van een relatiebreuk. Ik weet niet echt of je dat zou moeten willen.
Waarom zou je als eenverdiener een huis willen kopen waar een gezin in past? Je koopt toch ook geen stadsbus als je alleen jezelf en je partner te vervoeren hebt? De meeste kopers kopen niet meteen als eerste een huis waarin ze met pensioen gaan. Ze kopen een klein huis waar je met 1-2 personen fatsoenlijk in kunt leven. Ofwel, 60m2 tot 80m2 met 2 slaapkamers. Meer dan genoeg voor met zijn 2en en komt er dan gezinsuitbreiding, kun je altijd nog verhuizen. (En voor de eerste 1-2 jaar even inschikken.)
Waarom zou je meteen als je van school af komt een huis van 120m2+ en 5 slaapkamers willen hebben en dat dan ook nog eens op 1 salaris willen kunnen financieren?
Het probleem blijft dat er gewoon een woningtekort is en al helemaal in de betaalbare huurwoningen, de middenverdieners die nergens naartoe kunnen is daar eigenlijk alleen een symptoom van.
Probleem is ook dat mensen het wel blijven kopen ondanks de hoge prijzen. Niet alleen uit nood, maar volgens mij ook uit hebzucht of denken dat ze het nodig hebben. Ofwel, mensen lijken er moeite mee te hebben dat ze niet dat huis kunnen kopen dat ze willen en dat ze water bij de wijn moeten doen. Want vroeger... Ja, vroeger financierde je 114% en meer met 30% of meer aflossingsvrij. De zorgen zijn voor later. Nu financieer je 100% van je huis en moet je spaargeld meenemen.
Het enige dat er nog scheef is, zijn de hoge huizenprijzen maar die worden niet veroorzaakt door de banken of de overheid, maar door de hebzucht van de kopers.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.