-tom-562 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 08:23:
[...]
En ik weet 99,9% zeker dat de beginschuld tellend is, want aan de hand van de beginschuld bepaald DUO hoeveel je per maand af moet betalen. Dat bedrag brengen ze in mindering met een factor X (die weet ik zo ff niet uit m'n hoofd) van wat je per maand aan hypotheeklast kan krijgen.
Bron: mijzelf, ik zit nu middenin de aanvraag van een hypotheek

Ah, zoals @
wheel ook aan haalt. Jullie hebben gelijk en eigenlijk is het wel logisch ook. Juist vanwege wat je nu zegt, je maandlasten worden bepaald aan de hand van de beginschuld en zakken niet na verloop van tijd. Dus of je nu 5 of 25 jaar hebt afbetaald, als je 200 EUR per maand moest afbetalen, is dat na 25 jaar nog steeds 200 EUR per maand. (Tenzij je dus extra af lost en het maandbedrag daalt.)
[...]
Omdat er letterlijk 0,0 over gesproken wordt dat een studieschuld zoveel invloed heeft op een hypotheekaanvraag.
Ik lees daar in dit topic dan weer tegenstrijdige berichten over. De een zegt "het dubbele", de ander zegt weer dit:
Het is inderdaad ongeveer het dubbele. Even snel de rekensom van onderstaan de er bij gepakt, studieschuld van 15K en in het voorbeeld kan diegene 27K minder lenen.
wheel schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 08:28:
[...]
Onder het oude stelsel 0,75% van de oorspronkelijke schuld, onder het nieuwe stelsel 0,45% van de oorspronkelijke schuld. De uitkomst daarvan wordt in mindering gebracht op de maandlasten van een hypotheek. Reden voor de verlaging van het percentage is de verlenging van de aflossingsperiode van 15 naar 35 jaar.
Als ik even google zie ik dit:
https://blog.eyeopen.nl/h...chuld-gaan-die-twee-samen
Hoewel het bedrag fors is, vind ik het wel redelijk. Ze houden daadwerkelijk rekening met lagere maandlasten dan bij een consumptief krediet, dus je studieschuld word minder zwaar aangeslagen dan andere leenvormen.
Ook even gekeken wat consumptief voor invloed heeft:
https://www.homefinance.n...consumptieve-schulden.asp
Waar je bij een studieschuld ongeveer op een factor 2 zit (iets minder), word consumptief in dat voorbeeld met een factor 3.5 mee gerekend. Ook weer logisch, want de rentetarieven zijn hoger, de looptijd in de regel korter en dus zijn de maandlasten fors hoger en het bedrag dat je aan een hypotheek kunt besteden lager.
Effectief proberen ze tot een goede schatting te komen van wat je per maand moet betalen en hoe veel ruimte je dus nog per maand hebt voor je hypotheek.
Dat laatste lijkt me heel redelijk, ze willen immers zekerheid dat je gedurende 30 jaar, iedere maand je hypotheek kunt betalen en ik kan me voorstellen dat ze daarin ook nog mee nemen dat mogelijk de rente weer gaat stijgen, je inkomen verandert, etc. Hoewel dat nooit 100% te voorspellen is, bouwen ze daar waarschijnlijk wel veiligheidsmarges in.
Wat ik vooral niet snap, is dat ondanks dat de banken op alle gebieden vrij conservatief en voorzichtig lijken te zijn (nu wel, 15 jaar geleden absoluut nog niet), ze nog steeds maximale hypotheken willen geven die behoorlijk op het randje zitten van wat ik denk dat verantwoord is. Het kan, maar je hebt dan extreem weinig marge.
Ergens ook vreemd is dat ze bijvoorbeeld zaken als overwerk mee nemen. Heel fijn, zeker als het structureel is, maar overwerk is nog steeds extra en in de regel een minder stabiel inkomen dan een regulier salaris. (Hoewel in sommige beroepen je standaard onregelmatigheidstoeslag en overwerk hebt maar eigenlijk zouden ze dat per beroep moeten bekijken. Een brandweerman of politieagent heeft sneller volkomen structureel en voorspelbaar overwerk dan pak 'm beet een ICTer. Toch tellen ze ook in dat laatste geval het gewoon mee heb ik gemerkt.)
Dat brengt me weer terug naar het begin van het topic. Ik snap aan de ene kant heel goed dat mensen er van balen dat een (studie)schuld een behoorlijke invloed heeft op wat je aan hypotheek kunt krijgen en dat daar de kredietverstrekkers (waar DUO er ook gewoon een van is) relatief weinig voorlichting over geven. Een studieschuld ga je vaak aan op het moment dat je wellicht nog niet volledig in staat bent de gevolgen te overzien en lenen is al jaren normaal. (En werd 10-15 jaar geleden ook belachelijk makkelijk gemaakt, zelfs gepushed, door alle mogelijke geldverstrekkers.)
De voorlichting op het moment dat het er toe doet zou beter moeten. (Al vind ik dat ouders daarin ook een rol te spelen hebben.)
Wil niet zeggen dat ik het niet volkomen logisch vind dat de banken en andere geldverstrekkers conservatiever zijn geworden en dat die invloed er is. Net zoals het afbouwen van de maximale hypotheeksom van 114% en meer tot 100% nu. Waarom zou je in godsnaam 114% van de waarde van je huis mogen financieren? Heel leuk, maar je hebt dan per direct een huis dat onder water staat en gaat er iets mis...
Het is tegenwoordig weer wat verder vooruitdenken, sparen en plannen.
Volgens mij is dat in andere landen nog veel steviger. De enige bron die ik zo snel kan vinden over België zegt dit:
Voor België bestaat onder bepaalde voorwaarden de mogelijkheid om een hypotheek te verkrijgen tot 100% van de aankoopwaarde of indien lager de taxatiewaarde (en dus niet van de lagere exectutiewaarde).
Bron:
http://www.hypotheekenbui...b.asp?dc=C165&Cat=C&Mnu=C
Wat ik begreep (maar ik kan me vergissen), is het in België, Duitsland en andere landen normaal om behoorlijk wat eigen geld mee te nemen omdat je die 100% niet altijd haalt. Dus sparen mensen voordat ze een huis kopen.
Nederlandse hypotheekverstrekkers zijn daarin vergeleken volgens mij behoorlijk vrijgevig en daar zijn we zo aan gewend, dat we het nu als vervelend beschouwen dat we een lagere hypotheek kunnen krijgen wanneer er schulden en andere financiële verplichtingen zijn.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.