Ik wil gaan starten met een Neo Geo CD (NGCD) collectie. Waarom de CD versie en nief AES? Eigenlijk maar 1 reden: het blijft dan nog een beetje betaalbaar. B.v. Metal Slug 1 en 2 zijn nog steeds duur voor de NGCD, maar 200 euro is nog steeds een stuk goedkoper dan de extreme bedragen die gevraagd worden voor de AES versie. Ik neem de (soms extreem) lange laadtijden maar voor lief.
Het grootste aanbod van de NGCD is de Japanse versie. Je hebt ook een US versie en PAL maar die zijn vrij zeldzaam. Qua spellen merk ik dat de US (Engelse) versies soms een stuk duurder is dan de Japanse versie. Van sommige spellen is trouwens alleen maar een Japanse versie beschikbaar.
Wat ik me nu afvraag is hoe gedraagt een US (Engels) spel zich op een Japanse console? Zelf dacht ik dat dan alles in het Engels wordt weergegeven. Echter op deze website (
https://waltercedric.com/...&catid=182&Itemid=330#ath) wordt het volgende beschreven:
1.8. Can I use my US/JPN games on my US/EU/JPN CD console?
Yes you can, all games in any versions are compatible to any CD console. You
can play US games on a Japanese NGCD, Japanese games on an US console, etc.
The territory setting of your NGCD (US, EU, JPN) determines the displayed
language of the games, provided they come with additional English text.
Some games are Japanese-only, like Samurai Spirits RPG or most of the
Mahjong games. These games will always run in Japanese regardless of the
language setting of your console.
Gelet op de territory setting (dat wordt waarschijnlijk Japans in mijn geval), is het dan zo dat als ik een US spel speel ik toch Japanse tekst te zien krijg? Zo ja, dan heeft toch weinig zin om te investeren in US games (behalve dan dat de handleiding in het Engels is)?
Zijn er hier NGCD eigenaren die hierover mij duidelijkheid kunnen geven?
Ik ben op de hoogte dat veel Japanse spellen Engelse menu opties tonen. Maar soms zie ik toch opeens Japanse tekst die ik best wel in het Engels zou willen zien. B.v. bi Super Sidekicks als je de teamdetails bekijkt (verdedigen, aanvallen, etc.) lijkt me het wel fijn dat dat in het Engels getoond wordt. Maar in youtube filmpjes zie ik dan Japanse tekst voorbij komen. Wordt dit bij een US versie van Super Sidekicks op een Japanse console in het Engels of Japans getoond?