Ik wil mijn DS111 nieuw leven inblazen als semi-offsite backup voor de ietwat belangrijke data op mijn DS918+ (4x 4TB SHR). De belangrijkste data wordt al dagelijks gebackupt naar Strato. Gezien de leeftijd van de DS111 ben ik benieuwd of ik iets over het hoofd zie:
Het idee is om de DS111 van een verse schijf te voorzien, waarschij
nlijk 6TB. De DS111 wordt in mijn schuur geplaatst, die niet vastzit aan mijn woning. Dus dat is prettig in het geval van brand.
In de schuur is het de afgelopen 12 maanden minimaal 3 graden geweest en maximaal 43. Omdat de DS altijd warmer is dan de omgeving verwacht ik geen problemen met vocht.
De eerste backups zullen gewoon bedraad plaatsvinden, daarna zal de nieuwe data via wifi gaan. Snelheid lijkt me niet echt een issue, het is geen probleem als het een halve dag duurt om bijvoorbeeld 20GB aan nieuwe data over te pompen. Verder zal ik de backups encrypten voor het geval er in de schuur wordt ingebroken.
De DS111 is natuurlijk al wat ouder, uit 2011. Hij is tot maart 2018 altijd in gebruik geweest. Qua hardware vermoed ik dat de kans groot is dat de voeding als eerste het loodje gaat leggen. Mijn idee is dat ik dat vanzelf wel merk.. of is preventief vervangen aan te raden?
Daarnaast heb ik geen idee hoe lang Synology nog de DS111 blijft ondersteunen. Op
deze pagina vind ik wel terug dat DSM-upgrades tot nu toe 'full' is. Dat geldt ook voor de DS110+ die nog een jaartje ouder is, maar bijvoorbeeld de DS110J heeft als status limited. Waarschij
nlijk krijg ik nog 1 of 2 jaar updates voor de DS111. Anderzijds: als het werkt, zal het blijven werken. Veiligheidsupdates zijn (volgens mij) niet zo heel interessant in deze casus omdat de DS111 alleen lokaal benaderbaar is, hij zal geen services open hebben staan naar het internet.
Zie ik iets over het hoofd? Anders ga ik gewoon aan de slag, lijkt me een mooie bestemming voor een DS die nu niet gebruikt wordt
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX