[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 192 193 Laatste
Acties:

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:01
wvkreg schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:04:
[...]

nzbget dev ligt vrijwel stil en sab is gewoon sneller, zowel dockered als app.

en waarom docker? laatste versies, sneller, beter overzicht, alles beschikbaar geen custom packages etc.
Nzbget dev still? Nee joh, komt regelmatig nog een update uit. Sab sneller? Nooit, nzbget vraagt veel minder resources en trekt je verbinding echt dicht. Ik denk dat je nog nooit met nzbget hebt gewerkt.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

• tinus89
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-06 10:21
Mk23 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 21:44:
@tinus89 Kan het zijn dat de schijven stiekem boven 80% zijn gevuld? Voor HDD wordt een vulgraad van maximaal 80% aangehouden. Kan zijn dat je digitale kliko helemaal gevuld is en dat het systeem daarom heel veel moet schuiven met tijdelijke bestanden.

Anders preventief twee grotere schijven plaatsen. 2x4TB gaat je nog net niet de kop kosten als je die nieuw koopt:)
Nee, de schijven zijn 72% vol.

Inmiddels heb ik de tip gekregen om IPV6 uit te zetten, daardoor is de web interface aanmerkelijk sneller geworden (normale snelheid durf ik zelfs te zeggen), maar transfers gaan nog steeds ontzettend traag.

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:14
Ik gebruik Drive Client op MacOS om diverse mappen on-demand te synchroniseren. Voor mappen waar ik veel in werk heb ik een lokale kopie permanent vastgemaakt. Werkt op zich allemaal heel goed.

Nu heb ik echter het 'probleem' dat de bestands-extensies van de bestanden in de sync-map altijd zichtbaar in Finder.
Hebben anderen dat ook? of zie ik misschien ergens een instelling over het hoofd?

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• Pirelly
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-07 22:29
Hallo allen,

Ik zit met een klein upgrade vraagje en ik hoopte dat jullie mij wat advies kunnen geven.

Al sinds begin 2015 ben ik eigenaar van een DS415+ met 3x4TB harde schijven in SHR (69% gevuld, file system is ext4). Deze werkt nog steeds uitstekend. Ik heb er wel de nodige upgrades aan toegevoegd, zoals extra geheugen en de "Intel Atom C2000 bug fix". Ook zit er een usb naar 2.5Gb adapter in.

Hierop draai ik voornamelijk Plex (streaming naar onze 4K oleds), Sonar, Radar, Synology Photo's, Synology Drive, Surveillance Station (met 5 camera licenties). Ook draai ik Docker met daarin Mosquitto, Transmission en Home Assistant.

En nu vormt dit laatste een probleem. Sinds Home Assistent versie 6.3.0 wordt er een andere vorm van image gebruikt. Deze worden alleen ondersteund door de nieuwe docker versie (Container Manager) vanaf DSM 7.3 geloof ik. Dat betekend dat ik Home Assisistant niet meer kan updaten en dus vast zit op mijn huidige versie. Het is voor mij niet direct nodig te updaten, maar zou dit in de toekomst wel willen doen. Ook is de DS415+ best wel wat oud aan het worden, dus ik denk dat het tijd voor een upgrade is.

Daarom ben ik op zoek naar het beste alternatief. Aangezien ik behoorlijk wat Synology software en producten gebruik, wil ik waarschijnlijk toch bij Synology blijven. Daarom twijfelde ik erg tussen een DS425+ en een DS925+. Aangezien ik Home Assistant in de docker het meest gebuik, denk ik dat een DS925+ meer bij mij past. Plex draait op de 415+ ook prima en ik hoef niets te transcoderen (alles stream ik naar 4K televisies), dus ik vermoed dat de 925+ dat ook prima kan. In ons huis is overigens alles voorbereid op 2,5Gbit

In de 925+ wil ik dan beginnen met 2x8TB Seagate Iron Wolf harde schijven. Ik heb dan evenveel opslag als nu, maar met de mogelijkheid hier later weer wat schijven bij te zetten. Wel wil ik er ook 2 nvme drives van 1TB in zetten. Hier moet dan plex en container manager op draaien, opslag gaat gewoon op de hdd's. Als ik het goed begrijp kan ik hiervoor gewoon twee kingston drives gebruiken (ze hoeven niet als cache te fungeren).

Dan moet ik kijken of ik alles gemakkelijk 1 op 1 over kan zetten. Helaas is de prijs van harde schijven en geheugen op dit moment niet optimaal, anders had ik misschien voor iets grotere schijven gekozen. Deze setup komt nu al boven de 1500 euro uit.

Mijn vraag aan jullie is nu: Zie ik wat over het hoofd? Zijn er betere upgrade opties waar ik aan moet denken? Kan ik toch beter voor wat grotere schijven kiezen (2x12TB WD red pro) of misschien juist meer schijven (3x8TB). Of is de DS425+ snel zat en spaar ik hier wat geld mee uit?

De huidige (oude) setup ga ik dan waarschijnlijk bij mijn ouders plaatsen als off-site backup voor alle foto's, bestanden en video's...

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Is een HDD migratie een optie voor je? Ik heb nog niet gekeken, maar volgens mij kan je de HDDs één op één over zetten naar beide NASsen. Dan kan je later kiezen voor het upgraden van storage als je er meer aan toe bent.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• Pirelly
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-07 22:29
Dat zou inderdaad kunnen, maar deze schijven zijn ook al dik 11 jaar oud (99668 uur power-on time _/-\o_ ) en dan zou ik de DS415+ niet meer in kunnen zetten als backup op een ander adres .

Het overzetten is misschien iets voor later. Ik weet niet wat daar de beste methode voor is. Een verse installatie is ook wat waard. Maar eerst wil ik kijken wat het beste upgrade pad is...

[ Voor 10% gewijzigd door Pirelly op 13-06-2026 20:23 ]

• pzijde
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-07 12:20
Pirelly schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 20:02:
Dat zou inderdaad kunnen, maar deze schijven zijn ook al dik 11 jaar oud (99668 uur power-on time _/-\o_ ) en dan zou ik de DS415+ niet meer in kunnen zetten als backup op een ander adres .

Het overzetten is misschien iets voor later. Ik weet niet wat daar de beste methode voor is. Een verse installatie is ook wat waard. Maar eerst wil ik kijken wat het beste upgrade pad is...
Ik zou voor een verse installatie gaan. Je kunt ook overwegen om HA in een virtual machine te draaien i.p.v. als docker container. Met wat extra werk kan dat zelfs op een SSD waardoor het veel sneller wordt. Bij mij werkt dat als een zonnetje.

• tinus89
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-06 10:21
tinus89 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 07:51:
Hallo allen,

Sinds jaren draait bij ons (ofwel draait, staat een paar keer per week een etmaal aan, verder uit) een Synology DS214+ met 2 3TB schijven erin (22500 draaiuren ieder).

Sinds een week is de NAS super traag bij transfers, maar ook bij inlog en activiteiten op de NAS zelf.
Zo kostte een uitgebreide SMART check (resultaat goed) van beide schijven 24uur (hij gaf 380min per schijf op) en het draaien van een backup (1TB) naar een USB-C HDD ook 24 uur.
Vreemd genoeg gaan transfers vanuit file station WEL vrij vlot (180GB in 1-1,5uur)

Via het 1Gbps bedrade netwerk gaan transfers met 500kb/sec en in piekjes, niet constant.
Er is geen hoge bronactiviteit op de NAS.
Mijn vermoeden is dat misschien een van de 2 RAID 1 schijven naar zijn grootje is, dus ik besloot een van de 2 te trekken om te kijken wat dat met de performance zou doen, maar helaas geen verbetering.

Voordat ik de 2e trek voor dezelfde test, plaatste ik de eerste terug. De NAS meldt dan echter nog steeds dat het volume beschadigd is en adviseert me de schijf in volumebeheer te verwijderen en te herstarten. Maar is dat de juiste stap met het oog op dataretentie?

Graag jullie advies.

Er is een backup vanuit Hyper Backup, maar ik twijfel wat over de integriteit daarvan gezien een van de schijven misschien niet goed meer is.
Ik wil hier nog even op terugkomen! Zoals gemeld werd de traagheid van de UI veroorzaakt doordat IPv6 aan stond, zodra die uitgezet werd was dat probleem opgelost.

Netwerktransfers bleven echter traag en instabiel. Na wat uitzoekwerk blijkt mijn switch overleden te zijn. Of die dan ook invloed had op de traagheid met IPv6 aan heb ik niet uitgezocht.

• Mikee007
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-07 23:16
Met welke harde schijven voor in een Synology NAS hebben jullie goede ervaring?
Lange levensduur, snel, maar ook wel enigsinds betaalbaar :)

• Mk23
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15:35
Mikee007 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 19:33:
Betaalbaar is op het moment niets..... Hangt er ook wel vanaf hoe groot de schijven zijn.

Ik heb goede ervaringen met EXOS, Toshiba en HGST. Ik kies eigenlijk altijd voor enterprise schijven. Die hebben langere garantie en zijn gewoon beter gebouwd als je de specs naast elkaar zet.

[ Voor 9% gewijzigd door Mk23 op 16-06-2026 20:33 ]

+DS118 & DS1817+ & DS923+ DX513 & DX517

• pzijde
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-07 12:20
Mikee007 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 19:33:
Ik beheer twee 4-bay NAS-apparaten en gebruik al jaren WD Red Plus schijven. Die hebben 3 jaar garantie, waar ik 1 keer gebruik van heb gemaakt. Meestal gaan ze tussen de 6 en 8 jaar mee.

• gielie
wvkreg schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:04:
[...]

nzbget dev ligt vrijwel stil en sab is gewoon sneller, zowel dockered als app.

en waarom docker? laatste versies, sneller, beter overzicht, alles beschikbaar geen custom packages etc.
Hier
download: NZBGet 26.2

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-06 10:50
gielie schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 22:22:
[...]

Nzbget dev still? Nee joh, komt regelmatig nog een update uit. Sab sneller? Nooit, nzbget vraagt veel minder resources en trekt je verbinding echt dicht. Ik denk dat je nog nooit met nzbget hebt gewerkt.
Ik heb beide en sabnzdb is sneller. Simpel ik heb een ds1821+ met 32 GB RAM.

I heb Odido fiber en haal met sab 250MB/s en met nzbget 200 MB/s.

Beide downloaders volledig getuned.

• wvkreg
Docker gebruik ik en succes ermee. SAB is sneller en heeft veel meer features.

• gielie
wvkreg schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:29:
[...]

Dan haal je hele keurige snelheden als je de 2Gbit verbinding helemaal dicht trekt.
Hoe heb je het netwerk aangesloten op je nas en welke schijven gebruik je dat je deze snelheden kan halen?

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-07 20:35
gielie schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 22:22:
[...]

Het argument dat NZBGET minder resources trekt is al een jaar of 10 oud, volgens mij is dat niet meer van toepassing omdat machines tegenwoordig genoeg cpu en geheugen hebben.
Maar vast iemand die dat hier kan zien in Top op z''n machine, ik gebruik ze niet meer dus kan het niet onderbouwen.

[ Voor 6% gewijzigd door Bongoarnhem op 19-06-2026 15:44 ]

• renem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-07 12:17
wvkreg schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:29:
[...]

Heb beide ook meerdere keren geprobeerd en vind Sabnzbd ook beter en sneller, draait bij mij ook in Docker.

• wvkreg
gielie schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:39:
[...]

Dan haal je hele keurige snelheden als je de 2gbit verbinding helemaal dicht trekt.
Hoe heb je het netwerk aangesloten op je nas en welke schijven gebruik je dat je deze snelheden kan halen?
96TB Seagate en WD Red HDDs, 12 en 18TB per stuk en 1 TB SSD RW cache Raid1.

10G netwerk (Orbi973 en Zyxel managed switch), maar naar de NAS switch is 2.5G, maar voldoende voor 2GB internet feed. NIC in NAS is Synology E10G18-T1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YhL6uLu1NTeB-VeoJr0ioTSY3_w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4UmQVA73KPwI7Iufmslh87ut.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/POTFhJ9JkYzGVRNukajDdjMn6jg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DVITwoGAv2z7BtHbnwcFaQQR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door wvkreg op 20-06-2026 10:47 ]

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:25

4POX

Everybody is wired

De afgelopen weken zijn de aardlekschakelaars er twee keer door het noodweer uitgegaan met een tussentijd van een week.

Mijn vraag is. Als je Synology een onverwachte shutdown heeft. Wordt dan de volledige SSD-cache verwijderd? Voor het noodweer had mijn SSD-cache een reusable van 1,7 TB. Na de herstart is het 100 GB. Bij de eerste onverachte shutdown heeft de NAS ook een ongeplande volledige scrub van de data gedaan. Bij de tweede stroomuitval niet.

Het is verder geen probleem. Maar ik ben er wel nieuwsgierig naar.

Misschien tijd voor een UPS.

AKA Rinkel weblog

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

4POX schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 14:51:
De afgelopen weken zijn de aardlekschakelaars er twee keer door het noodweer uitgegaan met een tussentijd van een week.

Het is altijd TIJD voor een UPS! 8)

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:06
4POX schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 14:51:

Mijn vraag is. Als je Synology een onverwachte shutdown heeft. Wordt dan de volledige SSD-cache verwijderd? Voor het noodweer had mijn SSD-cache een reusable van 1,7 TB. Na de herstart is het 100 GB. Bij de eerste onverachte shutdown heeft de NAS ook een ongeplande volledige scrub van de data gedaan. Bij de tweede stroomuitval niet.

Het is verder geen probleem. Maar ik ben er wel nieuwsgierig naar.

Buiten het vermijden van een shutdown van je NAS, kan een UPS ook beschermen tegen spanningspieken. Niet onbelangrijk want je riskeert anders gefrituurde harde schijven / SSDs.

Hier in huis is de afgelopen week buitenverlichting en een ethernetswitch gesneuveld door blikseminslag in de buurt. De NAS (met UPS ertussen) heeft het gelukkig overleefd.
Pagina: 1 ... 192 193 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).