[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 186 187 Laatste
Acties:

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-11 13:30
@Ben(V)
Als je het per bestand bekijkt niet. Maar je moet wel beginnen met een map of share op je NAS en die wordt vervolgens aan een nieuwe map op je apparaat gehangen. Als ik mij de installatie van Drive goed herinner kun je niet een bestaande map van je PC kiezen om naar de NAS te syncen.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-11 14:39
Wildfire schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 21:19:
Ik zit midden in de overstap van een "oude" Synology NAS (DS1522+) naar een nieuwe (DS1525+), beetje onzinnig, I know, daar aub geen vragen over stellen, het is wat het is. :P

In de nieuwe NAS heb ik grotere schijven geplaatst en ik wil nu alle data van de oude naar de nieuwe NAS kopiëren.

Ik kan de mappen via File Station delen en dan zo kopiëren maar dat lijkt echt erg traag te gaan. Idem dito via FTP via File Station.

Nou heb ik dan wel een 10 gigabit netwerk en beide NAS'en hebben ook 10 gigabit, maar ik weet dat harde schijven natuurlijk geen 10 gigabit kunnen volpompen. Maar als ik nu kijk, ben een bepaalde map met ca. 135 gigabyte via gekoppelde map aan het kopiëren in FileStation. Duurt meer dan een dag volgens de verwachting van File Station... laat staan een andere map waar 13.5 terabyte in staat. Dat zou dan richting twee weken gaan...

Wie o wie heeft de gouden tip voor de snelste manier om alle data van de ene Synology NAS naar de andere over te zetten?
Je kunt de Migratie Assistent gebruiken..... https://www.synology.com/nl-nl/dsm/feature/migration

• Rieverst
Patrick_6369 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 13:59:
@Ben(V)
Als je het per bestand bekijkt niet. Maar je moet wel beginnen met een map of share op je NAS en die wordt vervolgens aan een nieuwe map op je apparaat gehangen. Als ik mij de installatie van Drive goed herinner kun je niet een bestaande map van je PC kiezen om naar de NAS te syncen.
Volgens mij kan dat wel, maar je kunt ook de standaardlokatie gebruiken en vervolgens de te syncen mappen naar deze map verplaatsen. Bijvoorbeeld de map Documenten met de rechtermuis, kiezen voor verplaatsen en in de drive-map plaatsen. Zo werkt in de basis OneDrive ook.
Patrick_6369 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 13:59:
@Ben(V)
Geloof niet dat jij Drive helemaal begrijpt.
Uiteraard moet je een map op je Nas aanmaken die door drive gebruikt wordt, maar die kan gewoon leeg zijn.
Het is echt niet zo dat je met bestanden vanuit je Nas moet beginnen.
Sterker nog, de eerste versie van drive deed alleen een sync van PC naar Nas.
Pas later is de twee weg sync erbij gekomen die ook van Nas naar PC kon syncen.

[ Voor 7% gewijzigd door Ben(V) op 22-10-2025 14:27 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-11 17:37
Patrick_6369 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 13:12:
[...]

De NAS is de basis en daar staan alle bestanden. Door de Synology Drive app op meerdere apparaten te gebruiken kun je die bestanden vanaf die apparaten benaderen als stonden ze op je apparaat zelf. Eventueel kun je SMB gebruiken voor binnen je thuisnetwerk.

En zoals @Ben(V) aangeeft is Drive geen backup. Dus je maakt periodiek van de NAS een backup op een externe USB-schijf, een andere NAS of een Cloud-locatie.
Backup maak ik handmatig vanaf de pc, minstens 1x per maand. De Synology is puur om een eigen "cloud" te hebben maar eentje die wel altijd in sync is met mijn pc.
Ben(V) schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 13:26:
@Patrick_6369
Er is helemaal geen bepaalde basis voor de bestanden.
Als je de bestanden op je PC hebt staan zal drive ze syncen naar je Nas, dat doet de Windows drive client.
Als je tweeweg sync hebt aanstaan zullen bestanden op je Nas die niet op je PC staan naar de PC "gesynct" worden.
Heb je nog een device met een drive client dan zullen die bestanden ook naar die PC gestuurd worden.

Het is dus afhankelijk van welk type sync je kiest (twee weg of eenweg).
2-weg is dan wat ik zoek. Want als ik onderweg op mijn laptop iets verander aan de bestanden op de NAS wil ik dat deze gewijzigde bestanden dan direct op de pc worden gewijzigd.

www.flickr.com/malvlex

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:10

Wildfire

Joy to the world!

Niet eens aan gedacht :p

Maar met Syncthing heb ik alle data kunnen overzetten. Waren heel wat terabytes maar the job is done :)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Rieverst
Wildfire schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 16:57:
[...]

Niet eens aan gedacht :p

Maar met Syncthing heb ik alle data kunnen overzetten. Waren heel wat terabytes maar the job is done :)
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..... ;) Van dit soort akties leer je alleen maar en zie je dat er meer wegen naar een willekeurige plek leiden....

• Mk23
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 05:49
Wildfire schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 21:19:
Ik zit midden in de overstap van een "oude" Synology NAS (DS1522+) naar een nieuwe (DS1525+), beetje onzinnig, I know, daar aub geen vragen over stellen, het is wat het is. :P

In de nieuwe NAS heb ik grotere schijven geplaatst en ik wil nu alle data van de oude naar de nieuwe NAS kopiëren.

Ik kan de mappen via File Station delen en dan zo kopiëren maar dat lijkt echt erg traag te gaan. Idem dito via FTP via File Station.

Nou heb ik dan wel een 10 gigabit netwerk en beide NAS'en hebben ook 10 gigabit, maar ik weet dat harde schijven natuurlijk geen 10 gigabit kunnen volpompen. Maar als ik nu kijk, ben een bepaalde map met ca. 135 gigabyte via gekoppelde map aan het kopiëren in FileStation. Duurt meer dan een dag volgens de verwachting van File Station... laat staan een andere map waar 13.5 terabyte in staat. Dat zou dan richting twee weken gaan...

Wie o wie heeft de gouden tip voor de snelste manier om alle data van de ene Synology NAS naar de andere over te zetten?
Ik heb een gedeelde folder / link naar een folder op mijn tweede NAS gemaakt. Hierdoor kan ik vanuit inloggen in DSM bestanden kopieren / verplaatsen en dat gaat makkelijk met 500-600MB/s. Zou dit instellen en niet via FTP.
EDIT: Voor de volledigheid; mijn beide NASsen hebben een 10Gbe kaart en de 923 heeft alleen SSD's en de 1817+ krijgt nu zijn derde 20TB MG10 met 512MB cache. Dat laatste is wel te merken.

Als de bestanden dan op de nieuwe NAS staan, verplaats je ze naar de folder met encryptie als het nodig is.

[ Voor 6% gewijzigd door Mk23 op 23-10-2025 23:46 ]

DS1817+& DS923+ DX513 & DX517

• brambello
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:14
Robin! schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:39:
Er is ongetwijfeld een antwoord te vinden op mijn vraag maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Vandaar toch hier mijn vraag. Ik heb een DS118 en mijn ouders hebben een DS118. We gebruiken hem beiden voornamelijk om er fotos en bestanden op te bewaren. Om ons te beschermen tegen dataverlies gebruiken we hyper backup en hyperbackup vault om een backup van NAS A op NAS B te zetten en visa versa. Mijn vraag is: Ben ik veilig bezig? (dan heb ik het vooral over cybersecurity). De situatie is als volgt:

Settings op beide DS118's:
  • Laatste DSM versie
  • Quickconnect staat aan
  • Firewall staat aan
  • Antivirus essential geinstaleerd
  • Eigen account om de andere NAS in te laten loggen. Alleen toegang tot hyperbackup vault en map waarin de backup staat
  • 2FA voor alle logins behalve "backup login" van Hyperbackup (volgens mij kan deze niet met 2FA)
  • DDNS aangemaakt om NAS remote te kunnen vinden
  • Auto block, Account Protection, en DoS protection staan aan
Settings in de routers:
  • Port 6281 forwareded (nodig om remote hyperbackup te vinden)
  • Port 5001 forwareded (hier twijfel ik over. maar zonder kan de NAS niet zelfstandig inloggen)
FYI: Dit is niet mijn kennis gebied. Heb alles naar ere en geweten uitgezocht met tutorials en lezen. Zou fijn zijn als er bij het antwoorden niet te moeilijke taal wordt gebruikt ;)
Ik probeer zelf ook Hyper backup weer werkend te krijgen. Vroeger had ik het altijd goed werken, tegenwoordig niet meer.

Ik probeer van mijn Synology naar een remote Synology te backuppen.

Stappen die ik heb ondernomen:

- DDNS geconfigureerd op vault-nas. Hiermee creeer je een hostnaam (xxx.synology.me) en een extern adres.
Vraag: moet ik dan ook nog binnen DSM iets doen in 'Routerconfiguratie'?

- Op zendende NAS: stel ik creeer een backup-taak, moet ik de hostnaam (xxx.synology.me) dan gebruiken bij 'Servernaam of IP-adres'?

Ik weet niet waar het fout gaat.....

• Mk23
@brambello heb je je quickconnect naam al eens geprobeerd?

Hier intern werkt Tailscale al wel, maar de hypersync van de NAS van mijn zus gaat nog via quick connect.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Tailscale gebruiken. Wel even via ssh zorgen dat hyperbackup open staat naar tailscale intern.

Laatst gedaan, is vrij simpel en rechtaan.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

• Mk23
Quad schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 17:50:
Tailscale gebruiken. Wel even via ssh zorgen dat hyperbackup open staat naar tailscale intern.

Laatst gedaan, is vrij simpel en rechtaan.
Wat bedoel je hiermee?

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

https://tailscale.com/kb/...able-outbound-connections

Outbound instellen, anders kan Hyper Backup geen gebruik maken van je tailscale netwerk.

PVOutput☀️

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

GEi

@Quad Is dat allemaal niet veel te ingewikkeld? Wat @Mk23 aangeeft werkt bij mij ook feilloos: je quickconnect gegevens gebruiken. Je hoeft dan helemaal niets anders meer in te stellen. Ik gebruik quickconnect voor de externe backup bij mij zwager en voor mijn ‘scan to pdf’ op mijn telefoon; dan gaan de PDF’s direct naar een map op de NAS en wanneer ik daar in kijk en er staan pdf’s, dan kan ik die verwerken.

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

GEi schreef op zondag 2 november 2025 @ 09:23:
@Quad Is dat allemaal niet veel te ingewikkeld? Wat @Mk23 aangeeft werkt bij mij ook feilloos: je quickconnect gegevens gebruiken. Je hoeft dan helemaal niets anders meer in te stellen. Ik gebruik quickconnect voor de externe backup bij mij zwager en voor mijn ‘scan to pdf’ op mijn telefoon; dan gaan de PDF’s direct naar een map op de NAS en wanneer ik daar in kijk en er staan pdf’s, dan kan ik die verwerken.
Quickconnect heb ik nooit werkend gezien voor backups via hyper backup van nas naar nas voor mappen. Dan werkt tailscale wel goed.
Het is ook zeer snel ingericht, account aanmaken, free plan selecteren, beide NASsen de app installeren en inloggen. Hyper Backup instellen en draaien maar.

[ Voor 10% gewijzigd door Quad op 02-11-2025 09:33 ]

PVOutput☀️

• Mk23
Quad schreef op zondag 2 november 2025 @ 09:32:
[...]

Quickconnect heb ik nooit werkend gezien voor backups via hyper backup van nas naar nas voor mappen. Dan werkt tailscale wel goed.
De backups van mijn zus naar mijn NAS lopen via quickconnect, met een synology.me naam heb ik het nooit werkend gekregen:)
Als ik weer een keer op bezoek ben en de tijd heb, dan hang ik haar spullen ook in mijn tailscale netwerk en probeer het zo. Tailscale is wel een stuk sneller dan via de servers van Synology. QuickConnect heb ik nog wel achter de hand als ik vanaf mijn werklaptop in zou moeten loggen om iets te verhelpen.

• Mk23
Zijn er meer mensen waarbij Download Station niet werkt op het moment?

En wat zou een goed alternatief zijn?

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Mk23 schreef op zondag 2 november 2025 @ 09:37:
[...]

De backups van mijn zus naar mijn NAS lopen via quickconnect, met een synology.me naam heb ik het nooit werkend gekregen:)
Als ik weer een keer op bezoek ben en de tijd heb, dan hang ik haar spullen ook in mijn tailscale netwerk en probeer het zo. Tailscale is wel een stuk sneller dan via de servers van Synology. QuickConnect heb ik nog wel achter de hand als ik vanaf mijn werklaptop in zou moeten loggen om iets te verhelpen.
Tailscale is zeker sneller omdat je na initiële verbinding rechtstreeks met wireguard protocol naar elkaar verbindt.

Synology.me is an sich vrij simpel maar heeft als nadeel dat je dan poorten open moet zetten.

Hm gek dat ik dan nooit quickconnect werkend heb gekregen. Het werkt wel prima met Photos of Drive.

PVOutput☀️

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Mk23 schreef op zondag 2 november 2025 @ 09:38:
Zijn er meer mensen waarbij Download Station niet werkt op het moment?

En wat zou een goed alternatief zijn?
Waar gebruik je Downloadstation voor?

PVOutput☀️

• brambello
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:14
Hoe ziet een configuratie met Quick connect er precies uit?
Waar moet ik dat precies invullen en op welke wijze?

• Mk23
@Quad DownloadStation gebruik ik om te downloaden:)

@brambello
Hier dus je quickconnect adres invoeren en dan dan verder de instellingen volgen. Kan zijn dat je ergens je 2FA moet gebruiken om je account aan te melden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V-TjPPdcUekC3pnU26Hm6wOgAD0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4a721lKqsRGYNC1GfFbug0eY.jpg?f=user_large

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

@Mk23 uiteraard, maar waarmee of wat. Je kan, als ik het goed heb, meerdere protocollen gebruiken.
Voor NZB gebruik ik zelf sabNZB bijvoorbeeld en voor torrents qbittorrent.

PVOutput☀️

• Mk23
Quad schreef op zondag 2 november 2025 @ 16:03:
@Mk23 uiteraard, maar waarmee of wat. Je kan, als ik het goed heb, meerdere protocollen gebruiken.
Voor NZB gebruik ik zelf sabNZB bijvoorbeeld en voor torrents qbittorrent.
DS gebruikt volgens mij torrents, maar ik heb geen voorkeur. Ik heb ruim 10 jaar DS naar volle tevredenheid gebruikt, maar het wordt denk ik tijd voor wat anders. Dus moet ik vanaf 0 beginnen.
Ik kan iets op mijn NUC draaien, maar ik denk dat vanuit een container op mijn 923+ eenvoudiger is

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Mk23 schreef op zondag 2 november 2025 @ 16:09:
[...]

DS gebruikt volgens mij torrents, maar ik heb geen voorkeur. Ik heb ruim 10 jaar DS naar volle tevredenheid gebruikt, maar het wordt denk ik tijd voor wat anders. Dus moet ik vanaf 0 beginnen.
Ik kan iets op mijn NUC draaien, maar ik denk dat vanuit een container op mijn 923+ eenvoudiger is
Dan kan ik qbittorrent via docker aanraden, wel even een gluetun vpn tunnel ervoor. Marius hosting heeft volgens mij wel het eea uitgewerkt.

PVOutput☀️

• Mk23
Quad schreef op zondag 2 november 2025 @ 16:13:
[...]

Dan kan ik qbittorrent via docker aanraden, wel even een gluetun vpn tunnel ervoor. Marius hosting heeft volgens mij wel het eea uitgewerkt.
Thanks. Heb ik weer wat te doen :)

• Proc
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:20

Proc

Grand Admiral

Een externe backup met Hyper Backup via Quickconnect betekent dat je beperkt wordt tot 2MB/s (zie deze video).

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-11 16:18
ik heb zojuist link aggregation aangezet als volgt:
2 kabels van nas naar unifi dream pro router en o.a. de volgende guide gevolgd: YouTube: How to enable port aggregation on a Synology NAS and a UniFi Switch

maar als ik de bond switch van adaptive naar IEEE 802.3ad
dan raak ik lan 2 kwijt bij statusoverzicht en gaat de 2000 terug naar 1000 Mbps, Full duplex, MTU 1500

wat doe ik fout?

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:33

servies

Veni Vidi Servici

remcoXP schreef op maandag 3 november 2025 @ 15:15:
ik heb zojuist link aggregation aangezet als volgt:
2 kabels van nas naar unifi dream pro router en o.a. de volgende guide gevolgd: YouTube: How to enable port aggregation on a Synology NAS and a UniFi Switch

maar als ik de bond switch van adaptive naar IEEE 802.3ad
dan raak ik lan 2 kwijt bij statusoverzicht en gaat de 2000 terug naar 1000 Mbps, Full duplex, MTU 1500

wat doe ik fout?
Ik kan het fout hebben, maar de Dream Router Pro ondersteunt vziw geen LAG.
De Dream Router Pro ondersteund wel LACP en dat is wat de Nas ook ondersteund.

En zoals het filmpje dat je geplaatst hebt je ook verteld, zal als je poorten aggregeert er enkel een poort groen wordt en de andere poort(en) wordt "greyed out".

En de speed blijft uiteraard gewoon 1Gbps, want dat is de max speed van een connectie.
Je kunt er echter wel 2x 1 Gbps gelijktijdig doorheen trekken, maar dat moet dan met twee clients.

LACP maakt geen 2Gbps van twee poort maar 2x 1Gbps

Kortom er is niets fout.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:31
Bedoelen jullie niet beiden wat anders?
Er bestaat geen Dream Router Pro, wel een Dream Machine Pro (UDM-Pro).
Die laatste ondersteund LAG's maar een Dream Router (UDR) (7) niet.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1 ... 186 187 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).