[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 193 194 Laatste
Acties:

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:30

kraats

Ik rol

Hier draait 'ie zonder problemen. Ook websites, mail en dockers zonder issues.
Was alleen mijn eerste update na een NVME SSD te gebruiken met het HDD_DB script. En dat ging nog even niet zo goed. Mocht wat herstelwerkzaamheden uitvoeren. Hopelijk gaat het de volgende update beter

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• Gdsur5all
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-08 12:30
Sharky schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 14:28:
Iemand de laatste update (7.4.1-90080 volgens mij) al geïnstalleerd? Mijn 920+ is haast niet meer te benaderen Home Assistant die in een VM draait reageert nog amper. Reboot heeft nog niet geholpen.
Ja hier 2x op een 920+ draait prima al enkele dagen.

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:37

Sharky

Skamn Dippy!

kraats schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 14:32:
Hier draait 'ie zonder problemen. Ook websites, mail en dockers zonder issues.
Was alleen mijn eerste update na een NVME SSD te gebruiken met het HDD_DB script. En dat ging nog even niet zo goed. Mocht wat herstelwerkzaamheden uitvoeren. Hopelijk gaat het de volgende update beter
Gdsur5all schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 14:40:
[...]

Ja hier 2x op een 920+ draait prima al enkele dagen.
Heb de oorzaak al achterhaald. Hij begon spontaan uit zichzelf datascrubbing uit te voeren (pas nog gedaan) en daar wordt hij altijd traag van. Vooral VM's (of specifiek Home Assistant) trekken dat slecht.

This too shall pass

• dirks
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:04
Sharky schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 14:28:
Iemand de laatste update (7.4.1-90080 volgens mij) al geïnstalleerd? Mijn 920+ is haast niet meer te benaderen Home Assistant die in een VM draait reageert nog amper. Reboot heeft nog niet geholpen.
Ik kreeg net de melding dat de update beschikbaar is en kan dus maar beter even wachten...

Zie nu dat er een volgende pagina met positieve reacties is, dus toch maar installeren.

De update is prima verlopen, docker en meer heeft de storm doorstaan.

[ Voor 16% gewijzigd door dirks op 19-08-2026 20:33 ]

• dvdheiden
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:32
Mijn 920+ draait prima op DSM 7.4.1-90080. Had bij een vorige versie juist problemen, waarbij die na een update niks meer deed. Toen even de stroom eraf en daarna weer opstarten en toen deed 'ie het gelukkig weer.

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:40
Henkhuppelschot schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 10:18:
[...]

[Afbeelding]

Upload snelheid is wel oke denk ik :-)

Hoe kan ik het sneller laten uploaden dan/anders doen?
Tailscale installeren. Quick connect is echt heel langzaam. Heeeeeeel langzaam.

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Vraagje. Ik heb een ds218j die nog dsm 7.1 draait. Hoewel updates automatisch staan ingesteld doet ie dat niet (7.4 moet kunnen).

Handmatig lukt dat ook niet. Ik kies op de Synology site de juiste updates voor dit model om naar 7.4 te komen (eerst update naar 7.2) en download deze. In het controleportaal kies dan voor handmatige upgrade maar na de melding dat enige packages niet meer ondersteund worden, doet ie vervolgens niks.

Wat zie ik over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JVGJN-653vbVspG8252NMNOAVGc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YboEog3HdtwNWLdEcnLuzXF7.jpg?f=user_large

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Als ik op https://www.synology.com/...DS218j?version=7.4#system je huidige versie intik en je doelversie, dan hoef je niet via 7.2? Gelijk 7.4.1-90080 downloaden en installeren.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• boner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:56

boner

misantropisch altruïst

Ik heb een vreemd gevalletje aan de hand. Ik heb een stokoude Syno DS416play. en die werkt prima. Al jaren en nog nooit enige storing gehad. Deze heeft een ip-adres achter mijn firewall en daar kon ik tot voor kort prima mbv de webinterface inloggen. Dat werkt echter niet meer. Ik probeer vanaf mijn macbook in te loggen met 3 verschillende browsers. Safari, Brave en Firefox. Alleen Safari kan een connectie leggen en zowel firefox als brave zeggen dat er geen connectie mogelijk is. MIjn Mac en DS zitten op hetzelfde netwerk, dus er hoeft niet gerouteerd te worden. Op Safari krijg ik keurig een login prompt en na het invoeren van username en password krijg ik een wachtikoon. En dat blijft zo. ALs ik met SSH verbind werkt het prima, ook met dit username en password. Op mijn telefoon werkt DS FILE en die andere Syno tool ook niet en discovery laat geen syno's op mijn netwerk zien.help!

• pzijde
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:33
boner schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:54:
Ik heb een vreemd gevalletje aan de hand. Ik heb een stokoude Syno DS416play. en die werkt prima. Al jaren en nog nooit enige storing gehad. Deze heeft een ip-adres achter mijn firewall en daar kon ik tot voor kort prima mbv de webinterface inloggen. Dat werkt echter niet meer. Ik probeer vanaf mijn macbook in te loggen met 3 verschillende browsers. Safari, Brave en Firefox. Alleen Safari kan een connectie leggen en zowel firefox als brave zeggen dat er geen connectie mogelijk is. MIjn Mac en DS zitten op hetzelfde netwerk, dus er hoeft niet gerouteerd te worden. Op Safari krijg ik keurig een login prompt en na het invoeren van username en password krijg ik een wachtikoon. En dat blijft zo. ALs ik met SSH verbind werkt het prima, ook met dit username en password. Op mijn telefoon werkt DS FILE en die andere Syno tool ook niet en discovery laat geen syno's op mijn netwerk zien.help!
Probeer eerst eens of je hem via het ip-adres wel kunt bereiken. Als de webinterface niet werkt even pingen met 'ping [ip-nummer]'. Je kunt ook even in je router kijken of hij wel is aangemeld.

Als dit allemaal niet lukt dan kan je proberen te herstarten met behulp van de powerknop. Duimen dat 'ie het dan weer gaat doen. Succes!

• boner

boner

misantropisch altruïst

pzijde schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 14:04:
[...]

Probeer eerst eens of je hem via het ip-adres wel kunt bereiken. Als de webinterface niet werkt even pingen met 'ping [ip-nummer]'. Je kunt ook even in je router kijken of hij wel is aangemeld.

Als dit allemaal niet lukt dan kan je proberen te herstarten met behulp van de powerknop. Duimen dat 'ie het dan weer gaat doen. Succes!
SSH werkt gewoon prima. Dus de IP verbinding is niks mis mee.

• menn0
  • Laatst online: 17:37
boner schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 14:05:
[...]

Herstart GUI via SSH

https://community.synology.com/enu/forum/17/post/43435

• pzijde
boner schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 14:05:
[...]

Dat was niet mijn punt. Soms is een server wel via het IP-adres bereikbaar, maar niet via de naam. Dan ligt het niet aan de IP-verbinding maar aan het toekennen van de naam (DNS).

[ Voor 30% gewijzigd door pzijde op 26-08-2026 22:30 ]

• boner

boner

misantropisch altruïst

pzijde schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 20:10:
[...]

Dat was niet mijn punt. Soms is een server wel via het IP-adres bereikbaar, maar niet via de naam. Dan ligt het niet aan de IP-verbinding maar aan het toekennen van de naam (DNS).
Ik probeer het op 2 manieren. Ik heb een entry in de hosts file gemaakt voor dat ip-adres met de naam waaronder de syno zich bij een DDNS server aanmeldt. En ik probeer het ook zonder die hosts entry op zuiver het ip-adres. op beide manieren werkt SSH wel maar komt de login via de webgui niet voorbij de login prompt. Let wel: ik krijg dus wel een login scherm maar inloggen geeft een wachtikoon.

• boner

boner

misantropisch altruïst

we webgui is wel 'gewoon' gestart maar laat mij niet meer inloggen.

• menn0
boner schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 23:36:
[...]

we webgui is wel 'gewoon' gestart maar laat mij niet meer inloggen.
ik denk een beetje aan te voelen dat deze bak niet in handbereik is en dat je daarom ook niet via ssh een reboot commando geeft omdat je bang bent dat hij helemaal niet meer up komt?

• boner

boner

misantropisch altruïst

menn0 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 10:22:
[...]

ik denk een beetje aan te voelen dat deze bak niet in handbereik is en dat je daarom ook niet via ssh een reboot commando geeft omdat je bang bent dat hij helemaal niet meer up komt?
ik heb m zowel met de aan/uit knop een reboot gegeven en ook een keertje met SSH ingelogd en shutdown uitgevoerd (en daarna met de hand weer aangezet :) ). In alle gevallen is het resultaat hetzelfde.... Ook nog even safari op mijn ipad geprobeerd en die kan er ook niet eens bij. Ook die zegt dat de host onbereikbaar is.

• pzijde
[...]

Ik probeer het op 2 manieren. Ik heb een entry in de hosts file gemaakt voor dat ip-adres met de naam waaronder de syno zich bij een DDNS server aanmeldt. En ik probeer het ook zonder die hosts entry op zuiver het ip-adres. op beide manieren werkt SSH wel maar komt de login via de webgui niet voorbij de login prompt. Let wel: ik krijg dus wel een login scherm maar inloggen geeft een wachtikoon.
Ok, dat is nieuwe informatie. Kan aan meerdere dingen liggen. Kijk eerst eens of de schijf vol is.

Vanuit SSH: df -h | grep md0

Als dat niet de oorzaak is kijk dan eens naar het geheugen en de actieve processen:

Vanuit ssh: htop

[ Voor 7% gewijzigd door pzijde op 27-08-2026 11:39 ]

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:24

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

[...]

Dit heb ik ook eens gehad. Als je dat wacht ikoon hebt, en je klikt nogmaals op F5, laadt de gui dan wel? Bij mij bleek dat een probleem in het browser profiel te zijn. Het feit dat je dit al geprobeerd hebt met andere browsers, zonder verschil, geeft me weinig hoop dat dit het is, maar wie weet...

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• boner

boner

misantropisch altruïst

ElCondor schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 12:11:
[...]

Dit heb ik ook eens gehad. Als je dat wacht ikoon hebt, en je klikt nogmaals op F5, laadt de gui dan wel? Bij mij bleek dat een probleem in het browser profiel te zijn. Het feit dat je dit al geprobeerd hebt met andere browsers, zonder verschil, geeft me weinig hoop dat dit het is, maar wie weet...
Goed idee. Helaas: geen resultaat

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:11
boner schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 18:50:
[...]

Goed idee. Helaas: geen resultaat
Heb je al een netwerk reset gedaan, dit reset de netwerk instellingen met behoud van data. Heb ik zelf weleens moeten uitvoeren toen ik een vast ip had ingesteld en mijn netwerk veranderd was, kwam er ook niet meer in, na de reset weer wel en opgelost.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:33

elsinga

=8-)

Ik heb eens gehad dat Volume 1 onder water was volgelopen met logs van de Task Scheduler, die dus niet ergens zichtbaar terechtkwamen maar onder water. Kon ik alleen via SSH wissen en ook alleen direct na aanzetten, want na even wachten begon de DS918+ weer heel langzaam te worden door iets.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:22
Iemand ervaring met VPN?
Ik heb Ziggo 400/40.
Als ik een speedtest doe vanaf vakantieadres (100/100) dan haal ik met zowel OpenVPN als via Tailscale rond de 15 down, 30 up.

Ik had meer verwacht, bijvoorbeeld rond de 30/35.
Het is een DS920+, CPU staat bij een speedtest op 40%.
Testen vanaf iPhone 14 Pro Max, of via een Beryl 7 router en dan vanaf laptop.

Is ZIggo gewoon te traag qua upload? Ik had enige hoop dat ik series zou kunnen streamen vanaf huis (direct, SMB met kodi).

Haters everywhere but I don’t really care

• pzijde
matthijst schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 13:21:
Iemand ervaring met VPN?
Ik heb Ziggo 400/40.
Als ik een speedtest doe vanaf vakantieadres (100/100) dan haal ik met zowel OpenVPN als via Tailscale rond de 15 down, 30 up.

Is ZIggo gewoon te traag qua upload? Ik had enige hoop dat ik series zou kunnen streamen vanaf huis (direct, SMB met kodi).
Hier ook een DS920+. Ik gebruik mijn router (Fritz!box) voor WireGuard toegang. Tailscale is daarop gebaseerd. Ik haal daarmee ruim 40 Mbps. Misschien is dat een optie? Of anders via SSH-tunneling, maar dat is wat complexer.

• matthijst
Ziggo heeft die connectbox. Misschien eens kijken naar een andere oplossing.

• renem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:12
Iemand ervaring met VPN?
Ik heb Ziggo 400/40.

Ik gebruikte eerder altijd OpenVPN op de 920+ en een GL-iNet Opal. Haalde nooit hoger dan 5 a 10mb. Ik heb een Ziggo 1Gbps/100Mbps. Daar baalde ik zo van dat ik met behulp van AI 2 Beryls heb gekocht, 1 thuis en 1 op reis en nu haal ik met Wireguard de maximale 100Mbps op reis. Mits er een goeie internet verbinding aanwezig is in het hotel waar ik ben. Ik gebruik het zwarte standaard modem van Ziggo.

• matthijst
renem schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 02:00:
[...]

Ik gebruikte eerder altijd OpenVPN op de 920+ en een GL-iNet Opal. Haalde nooit hoger dan 5 a 10mb. Ik heb een Ziggo 1Gbps/100Mbps. Daar baalde ik zo van dat ik met behulp van AI 2 Beryls heb gekocht, 1 thuis en 1 op reis en nu haal ik met Wireguard de maximale 100Mbps op reis. Mits er een goeie internet verbinding aanwezig is in het hotel waar ik ben. Ik gebruik het zwarte standaard modem van Ziggo.
Oh goeie, is dat zo simpel zoals het lijkt: op de ene Wireguard Server aanzetten, config file genereren. Importeren (of QR code scannen op de client) en gaan met die banaan?

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:10
Iemand ervaring met VPN?
Ik heb Ziggo 400/40.

Ik heb dezelfde ziggo internet snelheid en een GL.inet opal.
Maar als vpnserver heb ik een RaspberryPI2 in gebruik. Met dietpi en pivpn via wireguard
  • 408/41 ziggo 400/40
  • 370/40 glinet verbonden met deco netwerk (vpn uit)
  • 34/36 vpn over raspi2
  • 46/17 vpn over privado
  • 47/34 vpn over proton
  • 30/20 glinet verbonden met modem wifi (vpn uit)
  • 20/22 vpn over raspi2
  • 25/23 vpn over privado
  • 19/24 vpn over proton
  • 37/6 glinet verbonden met samsung telefoon wifi 2.4GHz (vpn uit)
  • 36/15 vpn over raspi2
  • 11/6 vpn over raspi2
  • 21/17 vpn over raspi2
  • 13/5 vpn over raspi2
  • 82/6 glinet verbonden met samsung telefoon wifi 5GHz (vpn uit)
  • 18/6 vpn over raspi2
  • 21/33 vpn over raspi2
  • 17/12 vpn over raspi2
  • 19/15 vpn over raspi2
De snelheden zijn in Megabits down en up
Het modem staat in de kelder, ik zit 2 verdiepingen hoger
de GLinet is snel genoeg voor mijn verbinding
de RaspberryPI2 ook

Proton en Privado zijn vpn servers ergens op de wereld.

Misschien is je nas niet snel genoeg met vpn, of moet je wireguard gebruiken.
Oh goeie, is dat zo simpel zoals het lijkt: op de ene Wireguard Server aanzetten, config file genereren. Importeren (of QR code scannen op de client) en gaan met die banaan?
Ja. ik was het beu om zelf een oplossing te vinden om op basis van openwrt of raspberry pi een vpn travel router te maken, Dus ik heb een licht modelletje GL inet gekocht. Goedkoper dan een complete RPI set. Maar ik het nog niet echt gebruikt op andere lokaties om daar ziggo tv te kijken via de vpn server thuis in het ziggo netwerk.

[ Voor 12% gewijzigd door W1ck1e op 30-08-2026 14:27 ]

• matthijst
Ik heb een DS920+, hij lijkt snel genoeg, tenminste, als ik naar CPU/mem-gebruik kijk.
Maar bedankt voor de tips, ik ga ook even zo'n Pi of 2x Beryl variant proberen. Dan ben ik meteen van VPN op de Synology af.

• renem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:12
matthijst schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 14:05:
[...]

Ja, dat is het wel ongeveer. Ben er ook geen expert in. Gemini heeft goed geholpen 😅

• mickjuh
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-09 15:27

mickjuh

Good news everyone!

boner schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:54:
Heb ik ook gehad. Als je in de DNS jouw IP adres invult van jouw NAS, kan je er dan via Firefox wel bij? Zo ja; dan draai je waarschijnlijk een macOS beta?

In de macOS beta zat een bug (iets met NECP drop), deze is inmiddels opgelost vanaf beta 5.

• menn0
Iemand ervaring met VPN?
Ik heb Ziggo 400/40.

ik gebruik de ddsn servrice van Synology en Wireguard als vpn. DDNS omdat mijn externe IP iedere 24 uur wijzigt.
Er zijn 2 dingen die mijn inziens nog belangrijk zijn, 1. ga van SMB naar NFS, minder overhead. 2. MTU speed tweaken, dit doe je als je tunnel staat en werkt en zijn guides voor online. Wireguard kan je ook native op je synology draaien zonder docker, zo draai ik het ook.

• boner

boner

misantropisch altruïst

mickjuh schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 08:15:
[...]

Heb ik ook gehad. Als je in de DNS jouw IP adres invult van jouw NAS, kan je er dan via Firefox wel bij? Zo ja; dan draai je waarschijnlijk een macOS beta?

In de macOS beta zat een bug (iets met NECP drop), deze is inmiddels opgelost vanaf beta 5.
nee het juist net andersom. Safari doet het enigzins, ik krijg daar wel een ligin prompt mee, en firefox en Brave doen het beide niet. Ook werjt SSH wel. en ik draai ook geen beta (ik moet mijn geld met mijn mac verdienen).

• menn0
boner schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 08:31:
[...]

nee het juist net andersom. Safari doet het enigzins, ik krijg daar wel een ligin prompt mee, en firefox en Brave doen het beide niet. Ook werjt SSH wel. en ik draai ook geen beta (ik moet mijn geld met mijn mac verdienen).
Ok, even een andere invalshoek. Je hebt hoogstwaarschijnlijk nog niet 7.4.1 geinstalleerd.

Wat je kan doen is via SSH het OS upgraden.
code:
1
2
3
<code>synoupgrade --check</code>
<code>synoupgrade --auto</code>
<code>synoupgrade --patch /volume1/your_shared_folder/filename.pat</code>

[ Voor 7% gewijzigd door menn0 op 01-09-2026 10:03 ]

Pagina: 1 ... 193 194 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).