D-e-n schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 18:43:
[...]
Zonder tactisch plan zegt zo'n formatie niks. Ik heb al vaker gezegd: iedereen roept in dit soort gevallen gelijk 532 maar daar moeten zowel de tegenstander als de eigen defensie geschikt voor zijn.
Nu zou het tegen het 352 (532...) van City wel kunnen maar dan moet je wel een tactisch plan hebben. In mijn ogen moet dan ook iemand als Amrabat rechtsback staan om het middenveld in te kunnen schuiven.
Wat ik altijd mis in dit soort bespiegelingen is het onderscheid in balbezit en balbezit tegenstander. "het is een sterke tegenstander, dus moeten we 5-3-2 spelen". In mijn ogen zijn dat loze kreten.
Ik ben zelf absoluut fan van 433 met de punt naar achteren, maar dat is puur vanuit de balbezit gedachte. De ruimtes op het veld zijn op deze wijze het beste gevuld, kunt altijd aanbieden "onder" de bal. De restverdediging is ook op orde, omdat je altijd rugdekking hebt, dus het is zeker niet per definitie verkeerd of zelfmoord.
Het is wat D-e-n zegt, het gaat om het tactisch plan. Proberen te domineren op de helft van de tegenstander is zelfmoord, maar dat wil niet zeggen dat je de bal helemaal niet moet willen hebben. Voldoende mensen achter de bal is belangrijk zodat je niet naief uitgespeeld wordt.
Balbezit tegenstander is daarentegen weer een heel ander verhaal. Maar dat doe je wel vanuit een bepaalde basisformatie. Feyenoord werkt namelijk niet met mandekking maar met een zonedekking, dus die formatie omgooien en schuiven met poppetjes heeft wel veel meer invloed. Vorig jaar tegen United speelde Feyenoord ook met hun normale formatie en eigenlijk verwacht ik dat nu ook wel.
Dat gezegd hebbende. Eigenlijk verwacht ik dat we kansloos zijn, maar goed, we hebben wel meer magische avonden in de Kuip gehad, dus wie weet.