m.b.t de kunstgras discussie;
Ook ik ben een voorstander van echt gras. Maar simpelweg roepen dat een grasmat 60k kost is wat kort door de bocht.
Ik betrek dit even op mijn club (Sparta), waar we sinds 2014 kunstgras hebben, maar de business case is voor elke club vergelijkbaar.
Ten eerste is daar de besparing. Dat gaat veel verder dan alleen de vergelijking in onderhoud tussen gras en kunstgras. De mat bij Sparta kan bijvoorbeeld vele malen intensiever belast worden dan een normaal grasveld. Dat betekent dus dat zowel het eerste als het 2e (wat in de tweede divisie uitkomt) gewoon op het Kasteel kan voetballen, zelfs als er maar 12 uur tussen een wedstrijd zit. Tevens wordt er door vele teams (van het eerste tot aan de jeugd) op getrained. Dit geeft ook een logistiek voordeel, want er hoeven minder busjes heen-en-weer te rijden... En zo zijn er nog wel meer zaken. Al-met-al heeft de stap naar kunstgras Sparta een besparing van 500.000 euro opgeleverd, op jaarbasis. Dat geld gaat overigens niet naar extra spelers, maar naar de eigen jeugd, die bij Sparta vrij sterk is (en dat is ook weer goed voor het NL voetbal), dus ook de stelling dat het geld alleen maar gebruikt om op korte termijn je selectie sterker te maken gaat ook niet altijd op.
Ook hoor je het woord competitievervalsing vaak als argument gebruikt worden. Zolang echter clubs als Ajax, Twente en PSV met wisselende selecties mee mogen doen in de Jupiler League (waar de belangen voor een De Graafschap of Cambuur echt levensgroot zijn) lijkt het me hypocriet om over een grasmat te klagen. Bovendien moet elke club 1 keer naar Sparta, 1 keer naar Heracles, 1 keer naar Zwolle, etc... Als Sparta weer op gras gaat spelen wordt dat weer een knollenveld (heeft met de ondergrond te maken op locatie), dat kan natuurlijk ook als competitievervalsing gezien worden...
Overigens heeft Sparta als uitgangspunt om weer op gras te gaan spelen. En dat uitgangspunt ondersteun ik ook. Het is dus zeker niet zo dat ik fan ben van kunstgras. Maar ik begrijp de keuze. Bijna de helft van de eredivisie zit constant in de financiële problemen (ook clubs als PEC, waar je nauwelijk iets van hoort), dus dan ga je creatief worden. Waar kan ik geld vandaan halen, waar kan ik op besparen. Op het moment is kunstgras toegestaan, en als dat dan 5 ton scheelt op jaarbasis snap ik dat clubs daarvoor kiezen... Uiteindelijk draait het allemaal om geld. Iemand haalt hier Go Ahead aan. Dat is inderdaad een echte traditieclub en het is prachtig dat zij nog op gewoon gras spelen. Maar ze spelen wel Jupiler League.... Ik zeg niet zozeer dat ze met kunstgras nog eredivisie hadden gespeeld, maar elk dubbeltje is er 1....
Overigens snap ik de discussie over dat het spel verandert niet echt zo... Het spel verandert ook als je op een knollenveld speelt. Maargoed, dat zou je onder de charme van het voetbal kunnen scharen..
Anyways, een direct verbod op kunstgras lijkt me wel iets te ver gaan... Dat is eigenlijk hetzelfde als de HRA stel op sprong afschaffen; Er komen mensen/clubs in de problemen. En die clubs kun je gebrek aan historisch besef of charme verwijtten, maar het zijn gewoon bedrijven die een bedrijfsmatige keus gemaakt hebben, hoe jammer dat voor de romanticus ook is.. Wel zou je naar een soort afbouwmodel kunnen gaan, waarbij clubs verplicht worden binnen 5 jaar weer terug te gaan naar gras, desnoods een hybride vorm.. Als dat tenminste breed gedragen wordt en de TV gelden eerlijker verdeeld worden. Kijk eens naar de sleutel in Engeland, veel eerlijker... Hier pakt de top-3 80% van de gelden en dan zeuren dat het niveau omlaag gaat en de helft op kunstgras speelt.... Die overige 15 clubs zijn ook gewoon nodig, dus je doet het met elkaar....
ph4ge schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 13:05:
[...]
.
Waarom is TV gelden verdelen niet communistisch en transfergelden wel? De TV rechten van de top3 zijn ook veel meer waard dan de rest. De verdeling in transferinkomsten is veeeel schever, vandaar dat ik daar aan denk. Excelsior krijgt 0 euro uit transferinkomsten deze zomer vs 80+ miljoen voor Ajax, dat terwijl de TV gelden 2m vs 9,5m verdeeld is.
Transfergelden bereik je door goed beleid. Of een goede jeugdopleiding. Sparta steekt daar jaarlijks meer dan een miljoen in. Moeten we dan die 4 miljoen van Van Drongelen gaan verdelen onder clubs als NAC en Roda die 0 euro in de jeugd steken. Dat lijkt me niet terecht.
TV gelden is een heel ander verhaal. Je zou hooguit kunnen kijken naar het aantal kijkers en op basis daarvan verdelen. Een club die leuk speelt en veel aanvalt trekt dan op termijn meer kijkers dan een schopploeg die alleen verdedigt. Maar nu is het zo dat er alleen gekeken wordt naar hoe hoog je eindigt (en nog oneerlijker) hoeveel eredivisie je gespeeld hebt de laatste 10 jaar...
[
Voor 13% gewijzigd door
FreakNL op 29-08-2017 13:08
]