Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

Q_7

Ik hoop dat Zen3 lekker hoog clocked anders wordt het nog geen upgrade voor mij.

@Razkin Ook op 4,7Ghz dan wel SMT uitgeschakeld

https://ibb.co/j4qLWWm

AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5090 TUF 32GB - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - Corsair 6500D - LG 3440P 240Hz WOLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:20
Q_7 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 19:51:
Vanuit mijn eerdere ervaringen uitgaande zou ik niet bij de launch CPU's kopen als het niet moet, want latere productiemodellen halen hogere clocks door een betere productie procedé.

De eerste 3900X haalden all core de 4200 met moeite, met een 3900XT zit ik all core tussen de 4525-4,6Ghz
Dit scheelt toch ook bijna een jaar wachten? Das wel heel lang voor 100mhz erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:08

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

thom.vanheugten schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 20:01:
[...]

Nu is een 5900X ook wel erg overkill voor puur een gaming build. Ook als enthusiast is het te :P

Mijn 5800X zal wel gewaterkoeld worden aangezien ik al een custom loop heb
* Damic kijkt naar 1950X MEH O-) :+
jopie schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 20:03:
[...]

Dit scheelt toch ook bijna een jaar wachten? Das wel heel lang voor 100mhz erbij.
dat is 300~400MHz ;)

[ Voor 44% gewijzigd door Damic op 13-10-2020 20:06 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Niet online

Q_7

300~400MHz op 12 cores is best veel hoor :P

[ Voor 11% gewijzigd door Q_7 op 13-10-2020 20:07 ]

AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5090 TUF 32GB - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - Corsair 6500D - LG 3440P 240Hz WOLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19:52
@jopie Mijn launch 3900X doet stabiel op redelijk voltage op alle cores slechts 4200MHz, mijn beste cores doen in single thread slechts 4,5 stabiel en dat zijn er slechts 3 van de 12.

Als ik die bench van @Q_7 zie dan gaat het echt om een aanzienlijke jump in prestaties voor slechts beter silicon.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Niet online

Q_7

@Razkin Scheelt het veel in CB20 score ?

8126 punten, heb ook tegen de 8200 aangezeten.

https://ibb.co/yYWC4pN

[ Voor 8% gewijzigd door Q_7 op 13-10-2020 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
RobinNL schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 19:55:
[...]

Is dit zo? Van Zen+ naar Zen 2 snap ik het wel, daar gingen ze van 12nm naar 7nm. Zen 3 zit ook gewoon op 7nm (verbeterd proces?), dan zou het toch niet zoveel uit moeten maken? 7nm is nu ook veel volwassener.
Als het goed is wordt Zen 3 op de vernieuwde N7P node van TSMC gemaakt.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
@Q_7 Op zinnige en betrouwbare spanning +/- 7425. Mijn maximale bench stable score met onverantwoorde spanning voor de lange termijn was geloof ik +/-7850.

edit: custom wc loop, 2x 360 rad en alsnog continue @max temp limit voor de max bench...

[ Voor 22% gewijzigd door Razkin op 13-10-2020 20:16 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bownbreaker
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 26-09 06:53
XWB schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 20:13:
[...]

Als het goed is wordt Zen 3 op de vernieuwde N7P node van TSMC gemaakt.
Ik zit echt met smart te wachten op die nieuwe CPU’s. Zit nog op een 6600k die het echt niet meer trekt, en met deze sombere winter in aantocht denk ik niet dat ik kan wachten met kopen als ie straks uit is :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-11-2022

onsgeluk

Beroepsprutser

Vanuit mijn eerdere ervaringen uitgaande zou ik niet bij de launch CPU's kopen als het niet moet, want latere productiemodellen halen hogere clocks door een betere productie procedé.

De eerste 3900X haalden all core de 4200 met moeite, met een 3900XT zit ik all core tussen de 4525-4,6Ghz

Eerst natuurlijk de reviews afwachten, als een 5900X all core 4,6Ghz+ aankan heb je wel een bloedsnelle CPU.
Weet je zeker dat het een nieuw procede is? Ik dacht juist dat er bij TSMC 'niets' veranderd was voor Zen3. Wat ik uit de berichtgeving heb begrepen heeft AMD een gedeelte van de architectuur slimmer ingericht, maar zijn er nog immer veel zaken gelijk aan de Zen2 waardoor de yields gelijk blijven.
Ik kan het mis hebben en heb ook zeker geen cpu nodig, maar als ik er 1 nodig had zou ik die blind durven te kopen.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Eerst natuurlijk wat reviews afwachten, als een 5900X all core 4,6Ghz+ aankan heb je wel een bloedsnelle CPU.
De XT's zijn er nog 'maar net' en betaal je extra voor de (dubbele) CCD binning. Net als dat ik na lancering bewust een 3800X gekocht heb voor een iets betere bin op 1 CCD. Maar zijn er 'slechte' CPU's of is een factory pre-bin gewoon minder leuk voor overklokken? Zo worden de meeste CPU's (en GPU's) inmiddels wel verkocht; opgedeeld in werkende cores en maximaal haalbare snelheid voor een bepaalde prijs. Daarvoor hoeft men niet te wachten en de rek in OC ruimte is er dus meestal standaard al wel uit. Althans, dat is wel de bedoeling van de fabrikant. En als je m koopt uit de doos maar gelijkwaardig kan presteren zoals in de reviews. Tegen die tijd dat er meer golden samples over zijn door verbeteringen of afnemende vraag (met non-X(T)'s die zelfs 4,5GHz allcore doen) is er bijna weer een opvolger die sneller zal zijn. Ook ga je een goede bin icm een OC of undervolt pas echt merken met 24/7 allcore loads. Een 4,5 allcore vergeleken met stock XFR boost is in games zonder FPS counter vrijwel niet uit elkaar te halen. Met Zen3 waarschijnlijk idem tenzij de frametimes veel beter gaan worden waar @Help!!!! al over sprak.

Allcore clock hoeft op zich niet eens (veel) hoger te zijn met Zen3 wanneer de IPC verbetering zo toegenomen is. Zolang enkele van de cores maar die paar honderd MHz meer aan kunnen tikken. Wie weet gaat de boost tov allcore OC mogelijkheid nog wel verder uit elkaar liggen. Zou jammer zijn maar zou kunnen.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Niet online

Q_7

@onsgeluk ik denk dat je op de opmerking van @XWB doelt , want ik zeg alleen dat er toch het één en ander verbeterd is bij Zen2 welke hogere clocks mogelijk maakt.

Ik denk dat dit ook voor Zen3 gaat gelden, maar zonder reviews is het alleen maar speculatie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q_7
  • Niet online

Q_7

@M-spec daar ga ik in mee maar als ik de huidige 5900X stock boost score bekijk is deze met 8200 in CB20 gelijk aan mijn huidige 3900XT , die paar milliseconden waarbij de max boost wordt gehaald (vaak ook niet) heb je echt niet zo veel aan, want tijdens gamen blijft deze niet continue op boost snelheid draaien, heb liever all core 4,6Ghz dan eens in de zoveel tijd de max boost van 4,7Ghz.

Ik ga ervanuit dat er hogere all core snelheid mogelijk is met de 5900X :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Q_7 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 21:48:
@onsgeluk ik denk dat je op de opmerking van @XWB doelt , want ik zeg alleen dat er toch het één en ander verbeterd is bij Zen2 welke hogere clocks mogelijk maakt.

Ik denk dat dit ook voor Zen3 gaat gelden, maar zonder reviews is het alleen maar speculatie :)
Nee, m'n reactie was weldegelijk aan jouw adres. Jij hebt het over latere productiemodellen die naar jouw verwachting beter boosten ivm beter productie procede.
Het procede gaat gedurende deze generatie niet meer veranderen en (dat is speculatie) ik verwacht dat de yields niet veel beter gaan worden, if any, als die van de huidige Zen2 productie.

Daarom noemde ik al de berichtgeving over de beperkte wijzigingen, AMD kan hier goed gaan cashen en als Intel omlaag gaat met z'n prijzen omdat ze nu even niet de snelste zijn verwacht ik dat AMD dat spel gewoon mee kan spelen juist omdat hun yields zo goed zijn.

Iemand had het eerder in deze thread over het ticktock model van Intel, AMD heeft het te pakken...

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Q_7 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 21:53:
@M-spec daar ga ik in mee maar als ik de huidige 5900X stock boost score bekijk is deze met 8200 in CB20 gelijk aan mijn huidige 3900XT , die paar milliseconden waarbij de max boost wordt gehaald (vaak ook niet) heb je echt niet zo veel aan, want tijdens gamen blijft deze niet continue op boost snelheid draaien, heb liever all core 4,6Ghz dan eens in de zoveel tijd de max boost van 4,7Ghz.

Ik ga ervanuit dat er hogere all core snelheid mogelijk is met de 5900X :) .
Is ook zeker niet verkeerd en we gaan het zien. :) Als bij mijn volgende upgrade maar niet weer de Vcore de beperkende factor is. Dat worden dus ook meer CCD's maar ik heb er geen haast mee. Voorlopig meer interesse in de Radeon 6000.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bownbreaker
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 26-09 06:53
Denk toch dat ik deze generatie ga overslaan. Ik koop denk ik een 3600x en overbrug daarmee 1-2 jaar en maak dan de overstap naar een duurdere Zen 4 CPU. Ik vind te prijzen op dit moment nog te hoog en niet te verantwoorden, had de 5800X op het oog.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Enchantress
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
bownbreaker schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 13:44:
Denk toch dat ik deze generatie ga overslaan. Ik koop denk ik een 3600x en overbrug daarmee 1-2 jaar en maak dan de overstap naar een duurdere Zen 4 CPU. Ik vind te prijzen op dit moment nog te hoog en niet te verantwoorden, had de 5800X op het oog.
Verstandig om deze gen niet te nemen, wederom een hardware launch van een bedrijf die denkt dat als een stukje hardware meer prestaties heeft dan de vorige serie het ook een hogere prijs mag hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Enchantress schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 17:45:
[...]

Verstandig om deze gen niet te nemen, wederom een hardware launch van een bedrijf die denkt dat als een stukje hardware meer prestaties heeft dan de vorige serie het ook een hogere prijs mag hebben.
Aha, jij gebruikt dan zeker ook geen intel

iR Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Enchantress
  • Niet online
onsgeluk schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 17:55:
[...]

Aha, jij gebruikt dan zeker ook geen intel
Dat heb je goed, die gebruik ik inderdaad niet. Ik gebruik gewoon een 3600 die goed geprijsd was voor wat je kreeg. Nu heeft AMD een nieuwe serie die logischerwijs beter presteert dan hun vorige serie maar denken dan dat het ook meer mag kosten.

Ik raad mensen dan ook aan om of te wachten tot de prijzen drastisch gezakt zijn of een 3000 serie CPU aan te schaffen, die nog wel gewoon goed geprijsd zijn voor wat je ervoor krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Enchantress schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 18:08:
[...]

Dat heb je goed, die gebruik ik inderdaad niet. Ik gebruik gewoon een 3600 die goed geprijsd was voor wat je kreeg. Nu heeft AMD een nieuwe serie die logischerwijs beter presteert dan hun vorige serie maar denken dan dat het ook meer mag kosten.

Ik raad mensen dan ook aan om of te wachten tot de prijzen drastisch gezakt zijn of een 3000 serie CPU aan te schaffen, die nog wel gewoon goed geprijsd zijn voor wat je ervoor krijgt.
To each their own zullen we dan maar stellen...

Gezien naar wat we de afgelopen jaren van Intel hebben vind ik de prijzen afgezet tegen de vermoedelijke prestaties meer dan prima, net als bij de vorige generatie.
Ik snap alleen niet helemaal waarom jij vindt dat een onderneming bij het lanceren van een nieuw en beter product geen (bescheiden) prijswijziging mag doorvoeren?

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enchantress
  • Niet online
onsgeluk schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 18:16:
[...]

To each their own zullen we dan maar stellen...

Gezien naar wat we de afgelopen jaren van Intel hebben vind ik de prijzen afgezet tegen de vermoedelijke prestaties meer dan prima, net als bij de vorige generatie.
Ik snap alleen niet helemaal waarom jij vindt dat een onderneming bij het lanceren van een nieuwe en beter product geen (bescheiden) prijswijziging mag doorvoeren?
Dat mogen ze wel, ik zeg nergens dat ze dat niet mogen, sterker nog als ik een bedrijf had had ik exact hetzelfde gedaan. Maar om de maximale klanten te behouden is het niet de beste oplossing plus dat AMD het nog steeds moet hebben van een lagere prijs ten opzichte van Intel. AMD heeft namelijk nog steeds de naam niet, iedereen kent Intel maar niet iedereen kent AMD en AMD heeft ook nog steeds bij de meeste mensen een slechte naam.

Ik zet beste veel (nu helemaal met corona, bedankt corona ;) ) PC’s in elkaar en 90% vraagt nog steeds om Intel, als ik dan aan geef dat AMD met de 3000 serie een goedkopere optie is, krijg ik bijna altijd te horen “nee doe maar gewoon Intel”.

AMD moet het dus echt hebben van hun lage prijs die nu hoger wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
Launch prijzen tov Zen 2 ligt 50 dollar hoger, wat mij persoonlijk niet onredelijk lijkt als dit keer bij de launch we echte up to boosts zien en niet de x ms boost van Zen 2 lauch silicon en als AMD ook echt, zonder cherry picking mitsen en maren, in ST prestaties Intel verslaat.

Vergelijken met afgeprijsde Zen 2 cpu's is naar mijn mening niet echt reëel.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Enchantress schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 18:35:
[...]

Dat mogen ze wel, ik zeg nergens dat ze dat niet mogen, sterker nog als ik een bedrijf had had ik exact hetzelfde gedaan. Maar om de maximale klanten te behouden is het niet de beste oplossing plus dat AMD het nog steeds moet hebben van een lagere prijs ten opzichte van Intel. AMD heeft namelijk nog steeds de naam niet, iedereen kent Intel maar niet iedereen kent AMD en AMD heeft ook nog steeds bij de meeste mensen een slechte naam.

Ik zet beste veel (nu helemaal met corona, bedankt corona ;) ) PC’s in elkaar en 90% vraagt nog steeds om Intel, als ik dan aan geef dat AMD met de 3000 serie een goedkopere optie is, krijg ik bijna altijd te horen “nee doe maar gewoon Intel”.

AMD moet het dus echt hebben van hun lage prijs die nu hoger wordt.
Naamsbekendheid is 1 ding, maar mensen zijn nogal geneigd te denken dat het dure product ook daadwerkelijk beter is (goedkoop is immers duurkoop). Misschien moet je ook niet zeggen dat AMD goedkoper is, maar dat ze significant betere prestaties leveren tegen een bescheiden meerprijs. Of die meerprijs dan afgezet wordt tegen de vorige generatie of tegen Intel is niet eens noemenswaardig.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enchantress
  • Niet online
onsgeluk schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 18:43:
[...]

Naamsbekendheid is 1 ding, maar mensen zijn nogal geneigd te denken dat het dure product ook daadwerkelijk beter is (goedkoop is immers duurkoop). Misschien moet je ook niet zeggen dat AMD goedkoper is, maar dat ze significant betere prestaties leveren tegen een bescheiden meerprijs. Of die meerprijs dan afgezet wordt tegen de vorige generatie of tegen Intel is niet eens noemenswaardig.
Dan moet ik liegen tegen mijn klanten gezien Intel nog steeds meer prestaties levert. AMD is goedkoper maar presteert niet beter. Zie zowat alle gaming benchmarks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Enchantress schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 18:48:
[...]

Dan moet ik liegen tegen mijn klanten gezien Intel nog steeds meer prestaties levert. AMD is goedkoper maar presteert niet beter. Zie zowat alle gaming benchmarks.
Euh...heb jij niet naar de presentatie van de 5000 serie gekeken? Want we hebben het over een meerprijs, dan moeten we het ook blijven hebben over appels(5000-serie) en niet meer over de peren(3000-serie).

En er is meer dan alleen gaming benchmarks, tenzij jij alleen gaming rigs bouwt die dan ook helemaal nergens anders voor worden ingezet. Anders is dat ook niet correct, kijk maar naar alle niet gaming benchmarks.

Edit, review ter onderbouwing toegevoegd.
Por favor, kijk even naar pagina 6 en 7.

[ Voor 13% gewijzigd door onsgeluk op 14-10-2020 19:00 ]

iR Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enchantress
  • Niet online
@onsgeluk

Het zijn gaming rigs maar ook bij geen gaming systemen willen mensen veelal Intel, dat is gewoon de naam die iedereen kent en daar benoem ik dus gelijk AMD’s probleem, naam en marketing.

Over de 5000 serie is nog niets te zeggen, daar zijn alleen wat testen van de fabrikant zelf beschikbaar en we weten nog heel goed hoe testen van de fabrikant zelf uitpakken..... Nvidia 3000 serie.....

Dus daarvoor moeten we de onafhankelijke reviews van Gamers Nexus, techpowerup of Hardware Unboxed nog even afwachten en dat is pas op 5 november.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:06
Je kan de fabrikanten niet over een kam scheren.
Intel en Nvidia misschien wel met hun gore praktijken en scheve vergelijkingen (keer op keer), maar AMD heeft haar beloften met Zen prestaties tot nu toe steeds waargemaakt.
Ik heb daarom vertrouwen in de presentatie slides van AMD, ook al zal dat in het voordeel van haar gerangschikt zijn.

Dat ze nu op 1080P vergelijken en niet met 1440P, toen Zen2 zijn intrede deed, zegt wel wat ;).

Er zijn ook wat Cinebench R20 resultaten te vinden op CPU-Monkey.com
Een 5800X scoort daar ruwweg 10-15% meer dan een 3800XT.
Tel daarbij op dat Cinebench goed schaalt met IPC, niet echt gevoelig is voor snel geheugen (doorvoer en latentie) en dat Zen3 ook op dat gebied significante aanpassingen heeft.
Dan kun je wel met grote zekerheid zeggen dat i.i.g. de 5800X een 10700K zal verslaan.
Een heel waarschijnlijk de 5900X een 10900K van de troon zal stoten.

Qua IPC hebben ze met Zen2 namelijk al Intel voorbijgestreefd.
Alleen de relatief hoge latentie tussen het werkgeheugen en de cpu is tot nu toe een flessenhals geweest voor gaming.
Met de overstap van 4 core CCX naar 8 core CCX en gedeelde cache verwacht ik daar een redelijke winst en dat zal voor gaming bovenop de IPC gain komen.

Het is jammer inderdaad dat de massa enkel 'kiest voor wat de boer kent'.
Ik heb bijvoorbeeld een vriend die niets anders dan Intel wilt, simpelweg omdat hij altijd Intel heeft gehad.
Maar dat zal met de tijd wel recht trekken als AMD op stoom blijft en haar beloften waarmaakt.

[ Voor 10% gewijzigd door CMT op 14-10-2020 21:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-09 16:08

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Enchantress schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 19:10:
@onsgeluk

Het zijn gaming rigs maar ook bij geen gaming systemen willen mensen veelal Intel, dat is gewoon de naam die iedereen kent en daar benoem ik dus gelijk AMD’s probleem, naam en marketing.

Over de 5000 serie is nog niets te zeggen, daar zijn alleen wat testen van de fabrikant zelf beschikbaar en we weten nog heel goed hoe testen van de fabrikant zelf uitpakken..... Nvidia 3000 serie.....

Dus daarvoor moeten we de onafhankelijke reviews van Gamers Nexus, techpowerup of Hardware Unboxed nog even afwachten en dat is pas op 5 november.
Het zal een tijd duren maar zodra alle enthausiast overgaan naar AMD dan krijgen andere mensen na een tijd echt wel door dat je geen Intel wilt.
In mijn naaste omgeving hebben de meeste geen Intel meer genomen na Zen, na Zen 2 waren dat er 0. Dat zal met Zen 3 nog meer zo zijn. Dat komt door prijs/performance de meeste mensen niet alleen maar gamen op hun systeem.
Ik denk dat AMD het vooral moet hebben van mond op mond reclamen voordat ze weer echt doorbreken bij de consumenten die niks van PC's afweten. Het zijn vaak tweakers die deze mensen helpen met hun keuze van hardware en ik raad 9 van de 10 keer AMD aan tenzij ze de hoogste FPS in een of ander spel willen hebben (maar dat gaat nu met Zen 3 veranderen :P).

Met Bulldozer ik geen AMD aangeraden, deze was gewoon te inferieur. Ik heb ook zelf toen 2 generaties Intel gehad; zodra AMD enigzins weer mee kon komen met Zen heb ik die systemen de deur uit gedaan.

Eindelijk is de stagnatie van de "donkere quadcore dagen" over :+.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
CMT schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 20:59:
Je kan de fabrikanten niet over een kam scheren.
Intel en Nvidia misschien wel met hun gore praktijken en scheve vergelijkingen (keer op keer), maar AMD heeft haar beloften met Zen prestaties tot nu toe steeds waargemaakt.
Ik heb daarom vertrouwen in de presentatie slides van AMD, ook al zal dat in het voordeel van haar gerangschikt zijn.
Laten we niet doen of AMD's marketing afdeling feilloos is, of zijn we de "5Gz Slide", Poor Volta, "+200Mhz Auto OC" en andere marketing uitingen van AMD al weer vergeten ;) Nee, ook AMD's marketing afdeling kan er soms wat van, net als inderdaad die van Nvidia of Intel.
Dat ze nu op 1080P vergelijken en niet met 1440P, toen Zen2 zijn intrede deed, zegt wel wat ;).
Als ik heel eerlijk moet zijn vind ik juist niet heel positief, het zegt mij eigenlijk dat ze verwachten weinig progressie te boeken op 1440P, Ultrawide en 4K (want dichterbij GPU bottleneck), waardoor ze nu terugvallen op 1080P marketing, wat een stuk minder relevant is voor de potentiele kopers. Behoudens de E-sport niche zie ik eigenlijk weinig mensen meer hardware kopen voor 1080P, het is vooral de installed base die voor 1080P nog groot is (en nieuwe verkopen in laptops, daar zie je nog wel relatief veel 1080P).

Ik snap dat marketing afdelingen en ook reviewers graag naar 1080P grijpen voor cpu reviews omdat anders de grafieken zo saai worden, maar ieder jaar (en zeker met deze nieuwe gpu releases) wordt 1080P minder en minder relevant voor nieuwe aankopen in de DiY desktop niche.
Er zijn ook wat Cinebench R20 resultaten te vinden op CPU-Monkey.com
Een 5800X scoort daar ruwweg 10-15% meer dan een 3800XT.
Tel daarbij op dat Cinebench goed schaalt met IPC, niet echt gevoelig is voor snel geheugen (doorvoer en latentie) en dat Zen3 ook op dat gebied significante aanpassingen heeft.
Dan kun je wel met grote zekerheid zeggen dat i.i.g. de 5800X een 10700K zal verslaan.
Een heel waarschijnlijk de 5900X een 10900K van de troon zal stoten.
Als het verschil slechts 10-15% zou zijn zou ik dat vrij teleurstellend vinden. AMD claimt immers 19% IPC, dat samen met een tot +-10% frequentie uplift zou juist in een best case scenario als CB20 veel meer moeten opleveren dan 10-15%.

Ik moet het echt nog maar zien of de 5000 serie wel een 'logische' upgrade gaat zijn voor Zen 2 eigenaars (of Intel eigenaars), ik denk eigenlijk dat dit qua prijs / performance nog wel eens erg tegen kan gaan vallen, zeker omdat AMD ook een flinke price hike doorvoert. Iets dat voor de consument natuurlijk niet heel erg goed is, echter waarschijnlijk wel voor de aandeelhouders. Vandaar dat ik er waarschijnlijk iets minder rouwig om ben dan de gemiddelde consument.

Het zou mij zelfs niet verbazen wanneer de geruchten waar zijn en straks de Intel 10th gen cpu's een betere prijs / prestatie verhouding hebben voor gaming dan de AMD cpu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:49:
Ik moet het echt nog maar zien of de 5000 serie wel een 'logische' upgrade gaat zijn voor Zen 2 eigenaars (of Intel eigenaars), ik denk eigenlijk dat dit qua prijs / performance nog wel eens erg tegen kan gaan vallen, zeker omdat AMD ook een flinke price hike doorvoert. Iets dat voor de consument natuurlijk niet heel erg goed is, echter waarschijnlijk wel voor de aandeelhouders.
Helaas eens.
Het zou mij zelfs niet verbazen wanneer de geruchten waar zijn en straks de Intel 10th gen cpu's een betere prijs / prestatie verhouding hebben voor gaming dan de AMD cpu's.
Dat zou mij ook niet verbazen. Prijs/prestatie dan wel uitgezonderd van verbruik en featureset (fwiw).

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Ik moet het echt nog maar zien of de 5000 serie wel een 'logische' upgrade gaat zijn voor Zen 2 eigenaars (of Intel eigenaars), ik denk eigenlijk dat dit qua prijs / performance nog wel eens erg tegen kan gaan vallen, zeker omdat AMD ook een flinke price hike doorvoert. Iets dat voor de consument natuurlijk niet heel erg goed is, echter waarschijnlijk wel voor de aandeelhouders. Vandaar dat ik er waarschijnlijk iets minder rouwig om ben dan de gemiddelde consument.
Ik zie voorlopig geen reden om te upgraden naar Zen 3, maar als mijn 3600 over twee jaar ofzo niet meer volstaat kan ik alsnog een 5000-serie met meer cores halen zonder dat ik een compleet nieuw DDR5 platform hoef aan te schaffen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-09 07:29

flessuh

Set sail for fail!

Zelf twijfel ik nogal. Zit nu met een 1600x dus het zal wel een flinke upgrade zijn. GPU ga ik 100% vervangen. Maar ja om dan nu nieuw moederbord en alles te kopen terwijl de volgende generatie niet compatible zal zijn geeft toch wel wat twijfel.

Zouden er nog sites zijn die de verbeteringen vergeleken de oudere generaties Zen er naast zetten?

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:53
Zeker, alleen het aantal games is beperkt, maar het geeft je een beeld.
https://www.techpowerup.c...el-core-i9-10850k/15.html

[ Voor 23% gewijzigd door mitsumark op 15-10-2020 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Laatst online: 26-09 15:05
[...]
Ik twijfel zelf ook nog. De prijsstijging is 50 dollar (zal ook wel 50 euro worden) als je de 3600X en 5600X, of 3800X met 5800X vergelijkt en kijkt naar de adviesprijzen waarmee ze op de markt kwamen. Echter, ook kijkend naar het prijsverloop van de Ryzen 3000 serie, dan kunnen die prijzen van de 5000 serie na enige tijd ook weer flink dalen en gunstiger uitvallen voor de consument, zeker indien er nog andere modellen uitgebracht worden (lees: Ryzen 5 5600 en Ryzen 7 5700X). Zo was de Ryzen 5 3600 na een half jaartje nog maar rond de 160 euro, terwijl de 3600X (ja, de X variant) begon rond de 275 euro. Onder de streep verschillen die CPU's weinig, maar scheelt het toch wel wat in kosten (zeker als je even wacht).

Zelf heb ik nu een 3700X en voor wat ik ermee doe voldoet die prima. Indien de prijzen van een 8 core Zen 3 CPU straks voor mij acceptabele waarden aannemen overweeg ik de switch. Wel heb ik al, voor de 2e keer binnen een half jaar, een ander moederbord besteld. Aanvankelijk ging ik van een ASRock B350 ITX bord naar een X470 ATX van MSI (hoofdzakelijk vanwege de switch van formaat). Mij bevalt echter het UEFI van MSI totaal niet, ik zoek me altijd rot naar bepaalde settings die ik in het verleden bij ASRock en Asus moederborden altijd zo kon vinden. Vandaar, en ook nog enkele andere kleine punten, heb ik nu een ASRock B550 Steel Legend gekocht, voor een meer vertrouwd UEFI, een POST-code schermpje (miste ik echt voor overclocking) en betere support voor een eventuele latere overstap naar een Ryzen 5xxx CPU.

Ik wacht dan ook eerst even af, wellicht dat er rond Black Friday of tegen de kerst al leuke aanbiedingen komen. Zo niet, dan wacht ik nog wel en zie ik volgend jaar wel verder.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikVeritas
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 25-09 09:22
Ik ga zeker upgraden naar de 5900X, ik heb op het moment een 7700k en eigenlijk vanaf begin al problemen gehad met MB/CPU. Voor mij verwacht ik een mooie upgrade. Ik gebruik het zowel voor gamen als software schrijven. IK hoop hier ook weer 3-4 jaar mee te kunnen doen en dan de overstap naar DDR5 te gaan maken. Om die reden maakt mij de 'prijs verhoging' niet zo veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
[...]

Laten we niet doen of AMD's marketing afdeling feilloos is, of zijn we de "5Gz Slide", Poor Volta, "+200Mhz Auto OC" en andere marketing uitingen van AMD al weer vergeten ;) Nee, ook AMD's marketing afdeling kan er soms wat van, net als inderdaad die van Nvidia of Intel.
Oh daar ben ik absoluut mee eens. Elk groot bedrijf maakt zich daar wel schuldig aan. Ik ben het promo filmpje voor Zen2 over de 4.7GHz boost nog niet vergeten..wat een leugen was dat.
Maar de 5GHz slide was 'gelekt' en nooit gepresenteerd. Het kan net zo goed nep zijn. Dat mensen er zo'n olifant van gemaakt hebben vind ik dan ook onterecht.
Waar ik op doelde waren de werkelijke presentatie slides met grafieken/nummers. Die zijn goed overeengekomen met wat mensen achteraf zelf zagen.

Intel en Nivdia hebben het veel erger gemaakt door werkelijk vals te spelen.
Extreme koeling om een 9900k maar hoger te laten scoren. Flags in Mathlab die AMD processoren detecteren en daarmee bepaalde instructies uitschakelen/niet laat uitvoeren. Overmatig tessalation gebruik om de concurrent te benadelen. Gesloten proprierty troep pushen zodat games alleen daarvoor geoptimaliseerd worden. GPP om AMD uit de markt te kopen.
En dan nog dat kinderachtige gedrag om grote presentatiedagen van AMD proberen te overschaduwen met een plotseling eigen onthulling 1 dag daarvoor (Intel) of een releasedatum te plannen een dag na de grote presentatie van de concurrent (Nvidia 3070).
Als ik heel eerlijk moet zijn vind ik juist niet heel positief, het zegt mij eigenlijk dat ze verwachten weinig progressie te boeken op 1440P, Ultrawide en 4K (want dichterbij GPU bottleneck), waardoor ze nu terugvallen op 1080P marketing, wat een stuk minder relevant is voor de potentiele kopers. Behoudens de E-sport niche zie ik eigenlijk weinig mensen meer hardware kopen voor 1080P, het is vooral de installed base die voor 1080P nog groot is (en nieuwe verkopen in laptops, daar zie je nog wel relatief veel 1080P).

Ik snap dat marketing afdelingen en ook reviewers graag naar 1080P grijpen voor cpu reviews omdat anders de grafieken zo saai worden, maar ieder jaar (en zeker met deze nieuwe gpu releases) wordt 1080P minder en minder relevant voor nieuwe aankopen in de DiY desktop niche.
Maar het gaat er toch om te laten zien welke processor het snelste is? Dat het niet veel uitmaakt op 1440p of hoger en je op dit moment veel beter in een videokaart kan investeren is een tweede.
Het feit is dat als een CPU sneller is op 1080P, dit minder snel een bottleneck zal vormen later.
En veel mensen zijn eenmaal zo kortzichtig door alleen te kopen wat het snelste is, want "ja, maar Intel is sneller in benchmark X, dus beter" |:(
Als het verschil slechts 10-15% zou zijn zou ik dat vrij teleurstellend vinden. AMD claimt immers 19% IPC, dat samen met een tot +-10% frequentie uplift zou juist in een best case scenario als CB20 veel meer moeten opleveren dan 10-15%.

Ja, daar krap ook achter mijn oren over.
Het is wel zo dat +10% IPC an sich al genoeg is om een 5800X naar een 10700k te trekken.
Ik heb ook de 3800XT als referentie genomen omdat het mij een logische keuze lijkt vanuit het oogpunt van de consument.
AMD heeft zichzelf daarmee misschien in de voet geschoten, want welke eerlijke reviewer gaat nu een ouder model als referentie nemen.

Pak ik andere CPU's erbij dan laat het wat anders zien:

CPU | Cinebench score sc / mc | toename %
5800X | 618 / 5724 | 0% / 0%
3800XT | 539 / 5122 | 15% / 12%
3800X | 509 / 4960 | 21% / 15%
3700X | 501 / 4834 | 23% / 18%

5900X | 629 / 8168 | 0% / 0%
3900XT | 539 / 7244 | 17% / 13%
3900X | 521 / 7178 | 21% / 14%

Vergeleken met de de XT versies is de singlecore klok gelijk of 100mHz hoger. En de multicore klok 100mHz lager. Op papier wel te verstaan. Het zal niet de 1e keer zijn dat de werkelijk/praktische klok lager is..
Tel daarbij op dat er ook variatie zichtbaar is per moederbord, koeling, geheugen (als het om een tiental punten gaat) dan is 19% voor de 'X' versies mogelijk haalbaar met een appels vs appels vergelijk.
Ik zie dat voor multicore alleen niet snel gebeuren. Marketing *zucht*.
We zullen het zien over 3 weken. Ik verwacht wel dat de prijs nog bijgesteld zal worden. Of de CPU's moeten evenredig met de prijs beter presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

flessuh schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 13:23:
Zelf twijfel ik nogal. Zit nu met een 1600x dus het zal wel een flinke upgrade zijn. GPU ga ik 100% vervangen. Maar ja om dan nu nieuw moederbord en alles te kopen terwijl de volgende generatie niet compatible zal zijn geeft toch wel wat twijfel.

Zouden er nog sites zijn die de verbeteringen vergeleken de oudere generaties Zen er naast zetten?
Ik ga misschien mijn MediaPC upgraden, maar pas als de 5xxx series goedkoop tweedehands zijn. Emulators die ik draai vinden singlethreaded performance vast leuk, maar ik ga er niet de volle mep voor betalen :P.

Mijn werk/game pc met een 3950x ga ik pas upgraden als er Zen 4/5 er is met DDR5 en PCI-E 5.0.

Ik denk overigens dat de 19% IPC een gemiddelde en je deze voornamelijk bij gaming terugziet (gezien ze daar soms meer halen). Ben benieuwd of dit ook zo groot is met productie workloads zoals compilen en renderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CMT schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 14:53:

Maar de 5GHz slide was 'gelekt' en nooit gepresenteerd. Het kan net zo goed nep zijn. Dat mensen er zo'n olifant van gemaakt hebben vind ik dan ook onterecht.
Dat klopt volgens mij niet, het 5Ghz moment waar ik op doelde was een slide uit een reclame filmpje voor de Ryzen Pro cpu. Ik ben er vrij zeker van dat dit filmpje op AMD's eigen youtube kanaal heeft gestaan (en later verwijderd is) en dat dit niet enkel een gerucht over een leaked slide was.
Maar het gaat er toch om te laten zien welke processor het snelste is? Dat het niet veel uitmaakt op 1440p of hoger en je op dit moment veel beter in een videokaart kan investeren is een tweede.
Het feit is dat als een CPU sneller is op 1080P, dit minder snel een bottleneck zal vormen later.
En veel mensen zijn eenmaal zo kortzichtig door alleen te kopen wat het snelste is, want "ja, maar Intel is sneller in benchmark X, dus beter" |:(
Volgens mij is die claim over die bottlenecks al een paar keer ontkracht doorverschillende reviewers. Dat verhaal ging vroeger ook "Wat op 720P goed presteert heeft later minder last van bottlenecks en is meer future proof", maar voor zover ik weet hebben diverse reviewers dat getest en is het nooit echt gematerialiseerd in duidelijk minder bottlenecks na mate de jaren vorderden.

En uiteraard gaat het er om welke processor sneller is, maar wel in workloads die je als aspirant koper draait. Wordt er getest hoeveel sneller een cpu is in vray, maar jij draait nooit vray dan is dat resultaat voor jou volstrekt irrelevant. Ga je nooit meer op 1080P games (omdat je een 1440P, Ultrawide of 4K scherm hebt) is het ook niet echt relevant welke cpu sneller is bij 1080P gaming. Nee, dat gaat voornamelijk gewoon marketing zijn (vanuit de fabrikanten) of een manier voor de reviewers om nog wat verschillen te laten zien. Heel logisch vanuit de fabrikanten en de reviewers, maar niet voor de aspirant kopers.
Ja, daar krap ook achter mijn oren over.
Het is wel zo dat +10% IPC an sich al genoeg is om een 5800X naar een 10700k te trekken.
Ik heb ook de 3800XT als referentie genomen omdat het mij een logische keuze lijkt vanuit het oogpunt van de consument.
AMD heeft zichzelf daarmee misschien in de voet geschoten, want welke eerlijke reviewer gaat nu een ouder model als referentie nemen.

Pak ik andere CPU's erbij dan laat het wat anders zien:

CPU | Cinebench score sc / mc | toename %
5800X | 618 / 5724 | 0% / 0%
3800XT | 539 / 5122 | 15% / 12%
3800X | 509 / 4960 | 21% / 15%
3700X | 501 / 4834 | 23% / 18%

5900X | 629 / 8168 | 0% / 0%
3900XT | 539 / 7244 | 17% / 13%
3900X | 521 / 7178 | 21% / 14%

Vergeleken met de de XT versies is de singlecore klok gelijk of 100mHz hoger. En de multicore klok 100mHz lager. Op papier wel te verstaan. Het zal niet de 1e keer zijn dat de werkelijk/praktische klok lager is..
Tel daarbij op dat er ook variatie zichtbaar is per moederbord, koeling, geheugen (als het om een tiental punten gaat) dan is 19% voor de 'X' versies mogelijk haalbaar met een appels vs appels vergelijk.
Ik zie dat voor multicore alleen niet snel gebeuren. Marketing *zucht*.
De vraag is ook wat "appels met appels" is, bij de 5900X en 5800X denk je dan al snel aan de 3900X en 3800X, bij de 5600X is dat echter al snel de 3600 (immers is dat ook een 65W TPD part net als de 5600X. De 3600X en 3600XT zijn immers 95W parts en dat is dan wel een best lelijke vergelijking, zeker omdat de 3600 een tijd lang voor €175 verkocht is, de stap naar een "instapper" van 300 euro is dan vrij groot.

Het verschil tussen een 3600 en de 5600X zou bijv. in ST zo'n 23% zijn 498 uit de Tweakers / HWI review t.o.v. een gelekte 5600X score van 604, echter zit daar ook +-10% meer clockspeed in.

Mijn eigen 3600 doet 3634 MT CB20 stock (laatste keer dat ik testte, ST niet getest anders had ik ook vergeleken met die waarde), de gelekte 5600X score zou 4312 zijn, al met al zo'n 18.7% winst, echter weten we daar de werkelijke clockspeeds niet, is dat ook een 10% verschil met de 3600 dan is dat toch best teleurstellend als je ook 19% IPC claimed.

Kijk je dan echter tegen een prijsverhoging aan van zo'n 65% (bij de huidige prijs van €190 voor de 3600 en €312 voor de 5600X (gelekt bij een webshop), dan is die 5600X gewoon geen goede koop prijs / performance gezien.

Nu zal AMD vast met een 5600 komen om het gat ze nu laten op €200 euro prijspunt in de toekomst te dichten, maar tot die tijd zie ik zeker de onderkant van de 5000 serie niet als heel sterk kijkende naar prijs / performance. De absolute performance zal naar verwachting natuurlijk wel zeer goed gaan zijn.

Maar als je al een recente cpu hebt vraag ik me echt af of het een heel aantrekkelijke upgrade gaat zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 15-10-2020 17:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:08

DataGhost

iPL dev

Wel een typo in de titel :+ Maar mooi, mijn huidige geheugen klokte zonder enige moeite over naar 3733 met IF op 1866 (IF ging niet hoger) dus ik ben benieuwd of dat net zo makkelijk naar 4000/2000 gaat op een nieuwe CPU :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Opzich wel interessant daar AMD nog tegen diverse bronnen heeft gemeld dat de I/O die hetzelfde is en dat daardoor de memory controller onveranderd is tussen Zen 2 en Zen 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!
^
Maar niet dat infinity fabric gelijk is gebleven...

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Help!!!! schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 18:31:
^
Maar niet dat infinity fabric gelijk is gebleven...
Als dezelfde die wordt gebruikt impliceert dit dat het protocol en de aansturing niet is veranderd. Dan beperk je de bandbreedte van de mogelijke veranderingen nogal, denk ik zo.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Dennism schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 18:28:
Opzich wel interessant daar AMD nog tegen diverse bronnen heeft gemeld dat de I/O die hetzelfde is en dat daardoor de memory controller onveranderd is tussen Zen 2 en Zen 3
Officieel is het dan ook nog steeds DDR4-3200. Dat de sweet spot een beetje getuned is kan prima met dezelfde I/O chip.

March of the Eagles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Razkin
@ocf81 Buildzoid gaat er hier op in YouTube: Rambling about the Ryzen 5000 series CPUs
IO-die is hetzelfde, maar is niet de beperkende factor qua clocks, dat is de substraat en dan is een verbetering wel goed mogelijk.

Speculatie uiteraard.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij staat het antwoord op de slide. ;)
Met Zen 2 had je het probleem dat de IF clock van veel chips vaak beperkt was tot 1800MHz. Sneller kon op de betere chips en als je dit met een 1:1:1 ratio kon draaien, dan was het iets sneller. De Zen 3 chips lijken nu 2000MHz IF clock speed te kunnen en dat zal dan weer wat sneller zijn. Hoeveel sneller gaat denk ik erg applicatie gevoelig worden. Immers is de dual CCX latency penalty weg. Wat ik vermoed dat er voor in de plaats is gekomen is iets inconsistente L3 cache latency omdat die verdubbeld is. Dat kan je waarschijnlijk iets verminderen, maar het is maar de vraag in hoeverre dit echt wat oplevert. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
@Dennism
Hmm ik heb het nog even opgezocht, het was blijkbaar een youtube promo fimpje over de 5GHz. Het was mij ontgaan dat het daar vandaan kwam. Inderdaad erg klungelig van ze, maar het is ook niet in de officiële release presentatie getoond.

Weet je toevallig nog de bronnen wat betreft de reviewers die de bottlenecks hebben onderzocht?
Het kan bij mij niet in mijn verstand dat een CPU die sneller/meer informatie naar een GPU kan verzenden, niet minder snel een beperking zal worden.
Ik ben wel benieuwd welke factoren dan wel meespelen? L1/L2/L3 cache grootte?
Qua core count is er nu wel een revolutie voltooid, dat zal niet snel meer een factor zijn lijkt mij (voor gaming i.i.g.).

De 5600X is inderdaad een vreemd eend in de bijt. Het kan goed zijn dat de efficiëntie flink is toegenomen.
Het is misschien ook niet zo zinnig om op TDP te vergelijken want eigenlijk is dat een nogal subjectief begrip. De werkelijke verbruiken kunnen zo enorm afwijken :/
Ik zie liever cores / threads tegenover elkaar. Met daarnaast een performance/watt vergelijking / sortering.
Als ze nu wat aan de adviesprijs doen hopelijk..het blijft een hekelpunt dat er >50 euro meer wordt gerekend op cpu's waar geen koeler meer bijgeleverd wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik vindt dat AMD hun redenering dat mensen de stock koeler niet gebruiken steekhoudt. Mijn Phenom II heeft nooit met de stock-koeler gedraaid. Mijn 1800X evenmin. Ik koop eigenlijk zowat standaard een aparte koeler erbij.

Je kan zeggen wat je wil over de prijszetting. AMD-kopers hebben altijd veel waar voor hun geld gehad in verhouding; waren het niet de kloksnelheden of de IPC dan was het wel het aantal threads etc. Zoals vaak aangegeven in de previews is de nieuwe prijszetting af te zetten tegen de introductieprijzen, niet tegen de prijzen waaraan Zen 2 nu te koop is. Die liggen namelijk door de band genomen lager dan de introductieprijzen.

AMD lijkt de prestatiekroon over de hele lijn te hebben; en ze gaan dat nu te gelde maken. Intel heeft dat jaren gedaan, en daar kraaide niemand naar.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Borromini schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 22:35:

AMD lijkt de prestatiekroon over de hele lijn te hebben; en ze gaan dat nu te gelde maken. Intel heeft dat jaren gedaan, en daar kraaide niemand naar.
Dat is natuurlijk zeker niet waar, het geklaag over de prijzen van Intel en de houding richting de consument is al jaren orde van de dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Niettemin koopt iedereen het wel. Dat is wat telt. Niet dat je klaagt en toch nog je portemonnee trekt. Dat kan Intel aan hun derrière oxideren.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Dennism schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 22:54:
[...]

Dat is natuurlijk zeker niet waar, het geklaag over de prijzen van Intel en de houding richting de consument is al jaren orde van de dag.
Dat heb ik inderdaad gedaan, maar dat was toen Zen ook uitkwam. Intel had op sommige punten een slechter product maar prijsde daar hun cpu's niet naar.
Dat AMD nu een hogere prijs gaat vragen is niet meer dan logisch, ze hebben een beter product. Laat Intel maar eens op prijs gaan vechten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 00:32:
[...]

Dat heb ik inderdaad gedaan, maar dat was toen Zen ook uitkwam. Intel had op sommige punten een slechter product maar prijsde daar hun cpu's niet naar.
Dat AMD nu een hogere prijs gaat vragen is niet meer dan logisch, ze hebben een beter product. Laat Intel maar eens op prijs gaan vechten.
Ik zeg ook nergens dat dit niet logisch is, het is immers volkomen logisch. Echter is het ook volkomen logisch dat een (deel van) de consumenten hierover gaat klagen, net als dat ze bij Intel deden. Ik kan me voorstellen dat dit bijvoorbeeld zeker bij een deel van de 'die hard' AMD fanbase, die er altijd prat op gingen dat AMD niet 'zoals Intel was' dit niet goed zal vallen al kon je dit van verre zien aankomen toen duidelijk werd dat AMD niet alleen terug kwam om te concurreren, maar dat AMD Intel voorbij zou gaan steken.

Ik viel voornamelijk over de claim van Borromini dat er niemand klaagde toen Intel de prijzen hoog hield, iets dat geenszins het geval is geweest.

[ Voor 9% gewijzigd door Dennism op 16-10-2020 07:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Dennism schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 07:40:
[...]

Ik zeg ook nergens dat dit niet logisch is, het is immers volkomen logisch. Echter is het ook volkomen logisch dat een (deel van) de consumenten hierover gaat klagen, net als dat ze bij Intel deden. Ik kan me voorstellen dat dit bijvoorbeeld zeker bij een deel van de 'die hard' AMD fanbase, die er altijd prat op gingen dat AMD niet 'zoals Intel was' dit niet goed zal vallen al kon je dit van verre zien aankomen toen duidelijk werd dat AMD niet alleen terug kwam om te concurreren, maar dat AMD Intel voorbij zou gaan steken.

Ik viel voornamelijk over de claim van Borromini dat er niemand klaagde toen Intel de prijzen hoog hield, iets dat geenszins het geval is geweest.
AMD is nog lang niet "zoals Intel". Daar zag je namelijk jaar na jaar praktisch dezelfde CPU gerefresht worden tegen een premium, omdat er geen incentive was om met iets echt beters te komen. Daar zijn we nog lang niet natuurlijk. Maar ja, je zal vast wel personen hebben die alleen maar naar prijzen kijken en nu zien dat Intel "helemaal niet zo duur meer is", compleet het punt missend dat AMD ze die kant op gedwongen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixxel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-09 00:22
Als het om de prijs-zetting gaat is het bedrijfstechnisch gewoon heel logisch wat AMD nu doet. En ze zijn gek als ze geen gebruik maken van de prijs/prestatieverhoudingen die Intel de afgelopen jaren heeft neergezet.

Aangenomen dat ze het blauwe kamp over de hele breedte van het (consumenten-cpu) spectrum verslaan zitten ze op rozen.

Aan de andere kant is het voor de vaste AMD-fans, die ook in de periode dat Intel de overhand had voor AMD-koos, logisch dat men nu niet heel blij is met de premium-opslag. Toen zat AMD in de underdog-positie met een navenante prijsstelling, zodat ze toch een goede prijs/prestatieverhouding konden bieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Ik snap die redenering niet. Ja, AMD is ietwat duurder geworden en we weten nu al dat die prijzen na verloop van tijd zakken. Dat gezegd hebbende, vinden we nu echt dat AMD plots premium prijzen rekent? Nee, mijn inziens niet. Ze geven het niet weg, maar het kost je ook geen rib.

En als mensen dat toch te duur vinden, met zen2 koop/heb je ook een top cpu! Vanaf zen2 upgraden vind ik sowieso niet echt logisch. Althans, niet direct na release. Misschien als ze eol gaan

iR Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
De prijzen van CPU's in prestaties per Euro zijn nog steeds heel goed in vergelijking met 4 jaar geleden. En laten we niet vergeten dat werkgeheugen en SSD's een stuk goedkoper zijn dan in 2017 bij de introductie van Zen1.. met toen ook nog eens een beperkte QVL voor een setje DDR4.
We gaan in de reviews snel genoeg zien of een upgrade voor ieder zijn systeem en of toepassingen zin heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixxel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-09 00:22
onsgeluk schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 12:30:
Ik snap die redenering niet. Ja, AMD is ietwat duurder geworden en we weten nu al dat die prijzen na verloop van tijd zakken. Dat gezegd hebbende, vinden we nu echt dat AMD plots premium prijzen rekent? Nee, mijn inziens niet. Ze geven het niet weg, maar het kost je ook geen rib.

En als mensen dat toch te duur vinden, met zen2 koop/heb je ook een top cpu! Vanaf zen2 upgraden vind ik sowieso niet echt logisch. Althans, niet direct na release. Misschien als ze eol gaan
mee eens hoor, de 50 dollar opslag is alleszins beschaafd te noemen, maar de verwachtingen lagen nou eenmaal hoog. Wat ik probeerde te melden is dat naar mijn idee een aanzienlijk deel van de AMD fanschare enorme verwachtingen had. Uiteindelijk willen we allemaal voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.

In het kader van je tweede punt: nu nog een 3600 aanschaffen is m.i. zonde. Het was een heel aantrekkelijke geprijsde cpu, maar nu schurkt hij lekker tegen de 200 euro aan en dan is er zowel binnen het rode als ook bij de blauwe wel wat anders leuks te krijgen afhankelijk van je use-case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Moet het zelf nog lezen maar dacht ik deel het alvast:

Anandtech: AMD Zen 3: An AnandTech Interview with CTO Mark Papermaster

[ Voor 43% gewijzigd door Help!!!! op 16-10-2020 17:56 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Is interessant, maar heel veel rond de hete aardappel fietsen dat de CTO doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Eigenlijk wel interessant om te zien hoe oud chiplets zijn:

Zoals met alles in desktop computing: iemand heeft het ~25 jaar eerder al gedaan in een andere context

[ Voor 17% gewijzigd door ocf81 op 17-10-2020 18:08 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-09 09:28

jmk

Die sweetspot van 4000 MT/s geheugen is wel leuk maar dat is wel heel duur!
https://tweakers.net/gehe...X0q7x9M9y4WeLEPEjkReotb4B

dan ga ik liever voor 3600 MT/s geheugen, die zijn nog aardig betaalbaar.

Verder heb ik geen zin om handmatig te overklokken. Gewoon XMP aanzetten en gaan. Daarom zoek ik vaak geheugen uit wat geoptimaliseerd is voor AMD en in de lijst van de moederbordfabrikant staat.

Yippie kayak, other buckets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Laatst online: 00:53
Valt nog mee als je voor 8gb latjes gaat.
https://tweakers.net/gehe...tpZap_UmN-TqGUcpdQcyilfAA

Maar of dat dan lekker draait met 4x8 valt nog te bezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-09 22:56
@mitsumark Als ik Buildzoid mag geloven is dat geen slecht idee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Wel erg losse timings, 4000 c17 is nog goed maar alles daarboven dan blijf ik wel op 3600 c15 (wat prima werkt met 4 latjes).

[ Voor 14% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 18-10-2020 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinNL
  • Laatst online: 00:46

Zen 3 Cezanne en Zen 2 Lucienne geruchten/leaks. Volg het hele draadje hier: https://twitter.com/ExecuFix/status/1317827352437686272

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Laatst online: 02:04
Meh, allemaal mobiel spul. Wanneer horen we wat over desktop APU's?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:25

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Sp3ci3s8472 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 15:29:
Wel erg losse timings, 4000 c17 is nog goed maar alles daarboven dan blijf ik wel op 3600 c15 (wat prima werkt met 4 latjes).
Gaat bij mij ook lekker naar 4000 C16/C17, heb nu 4 latjes van 8GB draaien op 3800Mhz C16 omdat er nu eenmaal weinig IF's zijn die op 2000Mhz willen draaien :+

Maar ik denk niet dat heel veel mensen die 4000Mhz gaan halen met die timings, dat haal je met je huis/tuin/keuken setje 3200Mhz C16 echt niet.. Mijn dubbele set Ballistix Elite staat op 4000Mhz C18 bij 1.35V out-of-the-box, die zijn wel gebinned natuurlijk t.o.v. Ballistix Sport of LT of hoe de 3200Mhz C16 setjes ook heten. Uiteraard met bijbehorende prijs... Belangrijker nog: Micron geheugen dus het clockt goed.

Verder benieuwd wat de launch gaat brengen, een 5800X allcore naar 4300/4400Mhz icm die 20% IPC verbetering tegen niet meer dan 450€ trekt mij in ieder geval wel over de streep komende van een launch 3700X die 4050Mhz allcore doet. Merk dat er toch wel wat toepassing zijn waarbij ik singethreaded performance mis, denk aan iets doms als Farming Sim 19 of Flight Sim 2020. Dus dan is 4800Mhz icm die 20% wel echt een grote boost.

[ Voor 6% gewijzigd door Kuusj op 19-10-2020 01:32 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:11
Er zijn nieuwe chipset drivers uit:
Power Plan 6.0.0.7
GPIO 2.2.0.130
PSP: 4.13.0.0
PCI: 10.0.81
GPIO Promontory: 2.0.1.0
SMBus: 5.12.0.38

https://www.amd.com/en/support/chipsets/amd-socket-am4/b550

Release notes:
Few drivers updated.

Right... :+ (oja en wat fixes mbt installer).

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Laatst online: 19:47
En nog steeds krijg ik een foutmelding bij het installeren van de Chipset Drivers. :|

[EDIT]
Het volledig verwijderen (met hulp van BCUninstaller) en opnieuw installeren van de drivers heeft geholpen.

[ Voor 42% gewijzigd door LongBowNL op 21-10-2020 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The bull85
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-09 18:52
Apple lijkt de nieuwe zen 3 te testen in hun iMac Pro lijn:
bron overclocking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJvL
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 09:36
The bull85 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:28:
Apple lijkt de nieuwe zen 3 te testen in hun iMac Pro lijn:
bron overclocking
Dat is goed nieuws voor hackintosh.
Ik heb zelf ook triple boot windows/arch/osx

Main: Ryzen 5950x | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair LPX 3600 32Gb (@3800-16) | AMD RX 6800 || 6450 WP | Ratio IO6 | Model S | Megane E-Tech

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:55

Nox

Noxiuz

NitroX infinity schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 16:22:
Meh, allemaal mobiel spul. Wanneer horen we wat over desktop APU's?
Ik zit er ook al een tijdje naar te zoeken voor een office-pc, maar dit lijkt erop dat de 4xxx APU's worden overgeslagen. Misschien omdat de higher end modellen (3600, 3700x, 3900x etc) beter verkopen en meer opleveren dan een ccx met een gpu die vaak toch voor budgetspul wordt ingezet. Of je nou >200 euro kan beuren voor een 3700x, 3600 e.d. of 100-150 euro wat men wil uitgeven aan een ccx incl. een discrete GPU

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De nieuwe APU's zijn er voor de zakelijke en OEM markt, maar AMD kennende worden ze een keertje stilletjes naar de retailmarkt gebracht.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoINC08
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:57
Voor mijn nieuwe build ben ik opzoek naar een moederbord. CPU word een 5900 of een 5950. Moederbord moet dus een AM4 socket hebben. Aangezien de meeste x570 borden al wat ouder zijn had ik verwacht dat er ook nieuwe moederborden zouden verschijnen.

De enige die ik vond is de aangekondigde: Asus Crosshair VIII Dark Hero. Mis ik van de andere fabrikanten het nieuws of komt er niks nieuws uit?

Ik snap dat AMD juist trots is op de lange ondersteuning van AM4/x570.

Asus G501

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinNL
RemcoINC08 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 21:09:
Voor mijn nieuwe build ben ik opzoek naar een moederbord. CPU word een 5900 of een 5950. Moederbord moet dus een AM4 socket hebben. Aangezien de meeste x570 borden al wat ouder zijn had ik verwacht dat er ook nieuwe moederborden zouden verschijnen.

De enige die ik vond is de aangekondigde: Asus Crosshair VIII Dark Hero. Mis ik van de andere fabrikanten het nieuws of komt er niks nieuws uit?

Ik snap dat AMD juist trots is op de lange ondersteuning van AM4/x570.
Zen 3 kan je na een bios update gewoon op B550 en X570 moederborden draaien. Er komen geen nieuwe moederborden, aangezien Zen 3 de laatste processoren zijn die op AM4 zitten en wat zouden deze borden als extra moeten bieden?

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoINC08
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:57
RobinNL schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 21:39:
[...]

Zen 3 kan je na een bios update gewoon op B550 en X570 moederborden draaien. Er komen geen nieuwe moederborden, aangezien Zen 3 de laatste processoren zijn die op AM4 zitten en wat zouden deze borden als extra moeten bieden?
Ja daarvan was ik op de hoogte. Maar bedoel zoals Asus die dan toch nog een bord uitbrengt met toch wel betere specs. Geen herrie chipsetfan bijvoorbeeld, net iets betere stroomvoorziening.

Ik had toch verwacht dat fabrikanten misschien met een "final edition" zouden komen.

Asus G501

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

RemcoINC08 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 21:49:
[...]

Ja daarvan was ik op de hoogte. Maar bedoel zoals Asus die dan toch nog een bord uitbrengt met toch wel betere specs. Geen herrie chipsetfan bijvoorbeeld, net iets betere stroomvoorziening.

Ik had toch verwacht dat fabrikanten misschien met een "final edition" zouden komen.
Nja je ziet hoe weinig die van Asus is veranderd ten opzichte van de voorganger. Nauwelijks dus. Ik heb zelf een Gigabyte X570 Aorus Master met een "herrie chipsetfan" die ik normaal al eigenlijk nooit heb gehoord (buiten de eerste paar seconden na inschakelen waarin alle fans voluit draaien) en sinds het silent-profiel te kiezen was nog steeds niet. De socket is hetzelfde, geheugen is hetzelfde, chipset is hetzelfde, er zijn geen echt nieuwe doorbraken gedaan afgelopen jaar... dan heeft het natuurlijk geen zin om veel R&D te investeren in het ontwikkelen van een nieuw board met dezelfde specs als het voorgaande model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikVeritas
AMD heeft in het begin ooit de 'boot kit' aangeboden waarbij je een gratis CPU krijgt voor het updaten van een BIOS, als ik nu een nieuwe B550 board koop heb ik geen AMD CPU om de bios update uit te voeren. Weet iemand of AMD dit nog steeds doet? Ik kan op de AMD site nog wel gewoon de aanvraag doen. Echter moet je dan al bewijs hebben dat je de hardware hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:29
Volgens mij heb je bij een 550 bordje nooit probleem, die hebben 3000 en 5000 ondersteuning. Hoe dat met een 450 bordje zit, waarin nog de bios zit voor een 2000 CPU, hoe krijg je daarop een 5000 is dan gelijk mijn vraag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinNL
@MaikVeritas Bij sommige moederborden kan je de bios updaten door middel van de bios op een USB stick. Een andere mogelijkheid is om dit te laten doen bij webshops. Sommige webshops bieden dit aan voor een klein bedragje. Zie bijvoorbeeld https://azerty.nl/602657

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjah schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:14:
Volgens mij heb je bij een 550 bordje nooit probleem, die hebben 3000 en 5000 ondersteuning. Hoe dat met een 450 bordje zit, waarin nog de bios zit voor een 2000 CPU, hoe krijg je daarop een 5000 is dan gelijk mijn vraag...
Bios flashen met de 2000 serie chip erin, uitzetten, 5000 serie plaatsen en weer door.

@MaikVeritas als ze zelf geen cpu hebt in inderdaad zoals @RobinNL het makkelijkst om het bordje te laten flashen door de verkoper bij aanschaf. Tenzij het bordje de optie heeft om te flashen zonder cpu. Dan kun je het makkelijk zelf.

[ Voor 22% gewijzigd door Dennism op 21-10-2020 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:29
Ok, nouja na die link van pspfreak op azerty gezien te hebben, weer een reden om gewoon azerty aankoop te gunnen, mocht zich dat voordoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit is potentieel toch interessant. Vanwege capaciteitsproblemen zou een deel van de Milan lijn niet of niet helemaal op TSMC 7nm geproduceerd worden. Ik vermoed dat het hier om I/O chips kan gaan, maar toch.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Laatst online: 18:26

Rannasha

Does not compute.

DaniëlWW2 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:22:
Dit is potentieel toch interessant. Vanwege capaciteitsproblemen zou een deel van de Milan lijn niet of niet helemaal op TSMC 7nm geproduceerd worden. Ik vermoed dat het hier om I/O chips kan gaan, maar toch.
[Embed]
De I/O dies werden met Rome al op 12 nm gebakken door GloFo (net als de I/O dies voor Zen 2 en Zen 3 desktop CPUs), dus het zou geen nieuws zijn, en zeker geen "surprise", als dat met Milan weer zou gebeuren.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikVeritas
Sjah schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:14:
Volgens mij worden de B550 en X570 boarden niet default met de laatste BIOS geleverd en is update dus nodig. Voor de B450 geldt hetzelfde, hiervoor komt de correcte BIOS versie in 2021 pas uit.
RobinNL schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:14:
@MaikVeritas Bij sommige moederborden kan je de bios updaten door middel van de bios op een USB stick. Een andere mogelijkheid is om dit te laten doen bij webshops. Sommige webshops bieden dit aan voor een klein bedragje. Zie bijvoorbeeld https://azerty.nl/602657
Ik zat inderdaad ook aan de Azerty service te denken, echter zie ik nu ook dat de MB welke ik in gedachte heb een Flash BIOS Button heeft.
Dennism schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:16:
[...]

Bios flashen met de 2000 serie chip erin, uitzetten, 5000 serie plaatsen en weer door.

@MaikVeritas als ze zelf geen cpu hebt in inderdaad zoals @RobinNL het makkelijkst om het bordje te laten flashen door de verkoper bij aanschaf. Tenzij het bordje de optie heeft om te flashen zonder cpu. Dan kun je het makkelijk zelf.
Ik laat het waarschijnlijk gewoon bij de verkoper doen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
DaniëlWW2 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:22:
[Embed]
De I/O chips zijn nooit 7nm geweest, dus dat zou niks nieuws zijn.

En capaciteitsproblemen bij TSMC, dat is al vaker voorbij gekomen en ook een reden waarom Nvidia met Ampere niet snel naar TSMC kan overstappen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rannasha schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:26:
[...]

De I/O dies werden met Rome al op 12 nm gebakken door GloFo (net als de I/O dies voor Zen 2 en Zen 3 desktop CPUs), dus het zou geen nieuws zijn, en zeker geen "surprise", als dat met Milan weer zou gebeuren.
Ligt eraan wat ze doen. Het zou ook kunnen dat bepaalde Milan SKU's wel een I/O chip op 7nm gaan krijgen. Het zou kunnen dat er toch een tweede CPU chip is, maar dat geloof ik zelf eigenlijk niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
DaniëlWW2 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:36:
[...]

Het zou ook kunnen dat bepaalde Milan SKU's wel een I/O chip op 7nm gaan krijgen.
Hoe moet dat de capaciteitsproblemen oplossen 8)7

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XWB schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:56:
[...]

Hoe moet dat de capaciteitsproblemen oplossen 8)7
Het gaat dan ook niet om capaciteit. Het is Epyc Milan en daar gaat het om verbruik verlagen. Die CPU's zullen ook duur genoeg zijn om 7nm I/O te kunnen betalen. De rest van AMD haar productlijn is secondair. Dat was al zo vanaf Zen 1 en dat gaat niet veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
@DaniëlWW2 Volgens die redenatie had de I/O chip van Rome ook 7nm kunnen zijn, toch koos AMD er voor om 12nm in te zetten.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kh65
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-08 12:41
MaikVeritas schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:29:
[...]

Volgens mij worden de B550 en X570 boarden niet default met de laatste BIOS geleverd en is update dus nodig. Voor de B450 geldt hetzelfde, hiervoor komt de correcte BIOS versie in 2021 pas uit.
Ik las ergens dat de B550 moederborden vanaf een bepaalde (nu al beschikbare) BIOS versie
de nieuwe 5000 serie al wel ondersteunt (hij start op), maar dat voor volledige benutting / optimale
werking moet er dan wellicht (met die werkende 5000 CPU) nog een bios update plaatsvinden.

Blijft natuurlijk het probleem dat als je een te oude bios hebt op je B550 je toch
nog een andere CPU moet gebruiken voor het updaten naar de minimaal benodigde versie voor 5000 serie.

[ Voor 13% gewijzigd door kh65 op 21-10-2020 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikVeritas
kh65 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 12:05:
[...]

Ik las ergens dat de B550 moederborden vanaf een bepaalde (nu al beschikbare) BIOS versie
de nieuwe 5000 serie al wel ondersteunt (hij start op), maar dat voor volledige benutting / optimale
werking moet er dan wellicht (met die werkende 5000 CPU) nog een bios update plaatsvinden.
Ah, het zou mooi zijn als dat inderdaad het geval is. Hopelijk is op en na 5 november meteen mogelijk om een B550 en 5000 series op te kunnen starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XWB schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 12:05:
@DaniëlWW2 Volgens die redenatie had de I/O chip van Rome ook 7nm kunnen zijn, toch koos AMD er voor om 12nm in te zetten.
Dat hebben ze destijds uitgelegd met de redenering dat I/O minder goed schaalt. Op de Epyc I/O chip zit alleen ook een hele hoop L3 cache en dat schaalt wel goed. Aangezien AMD haar wafer allocatie ook fors toegenomen lijkt te zijn sinds halverwege 2019, lijkt het me niet vreemd dat ze nu wel een 7nm I/O chip introduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-09 15:08
kh65 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 12:05:
[...]

Blijft natuurlijk het probleem dat als je een te oude bios hebt op je B550 je toch
nog een andere CPU moet gebruiken voor het updaten naar de minimaal benodigde versie voor 5000 serie.
Ik heb net de nieuwste Asus ROG STRIX X570 Gaming-E als vervanger voor de C6H en die was al voorzien van de laatste bios

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
DaniëlWW2 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:02:
[...]

Dat hebben ze destijds uitgelegd met de redenering dat I/O minder goed schaalt. Op de Epyc I/O chip zit alleen ook een hele hoop L3 cache en dat schaalt wel goed. Aangezien AMD haar wafer allocatie ook fors toegenomen lijkt te zijn sinds halverwege 2019, lijkt het me niet vreemd dat ze nu wel een 7nm I/O chip introduceren.
Ik meen mij te herinneren dat het kostenplaatje ook een argument was.

Maar goed, een 7nm I/O chip heeft verder niks met "surprise" te maken, wat de aanleiding tot de discussie was. Een "surprise" klinkt als iets significants, maar wat dan?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:02:
[...]

Volgens mij zit er helemaal geen L3 Cache in de I/O die. Die zit immers op de chiplets zelf (32MB per Chiplet), vandaar ook maximaal 256MB L3 op Rome Sku's met 8 Chiplets. Volgens mij was er ooit wel een gerucht van een flinke L4 cache op I/O die (omdat die zo groot was) maar is dat nooit gematerialiseerd.

De Die shot van de I/O die laat ook geen cache zien:

Afbeeldingslocatie: https://www.techpowerup.com/img/xYU7j4MZVB84reym.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Dennism op 21-10-2020 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:09:
[...]

Volgens mij zit er helemaal geen L3 Cache in de I/O die. Die zit immers op de chiplets zelf (32MB per Chiplet), vandaar ook maximaal 256MB L3 op Rome Sku's met 8 Chiplets. Volgens mij was er ooit wel een gerucht van een flinke L4 cache op I/O die (omdat die zo groot was) maar is dat nooit gematerialiseerd.

De Die shot van de I/O die laat ook geen cache zien:

[Afbeelding]
Ik heb werkelijk geen idee waar ik dat vandaan heb gehaald dan. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:48:
[...]

Ik heb werkelijk geen idee waar ik dat vandaan heb gehaald dan. 8)7
Misschien een van de werken van Jim, die was destijds nogal hard aan het pushen dat de i/o die wel eens vol cache kon zitten in minimaal 1 van zijn analyses.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Pagina: 1 ... 88 ... 133 Laatste

Let op:
FRS 2.1 discussiëren mag in: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144

Dit is verder GEEN bestelling/levertijden topic. Posts als 'ik heb besteld!' hebben geen nieuws- of discussiewaarde en zullen voortaan worden verwijderd.