Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
De basiskloksnelheid is bij Intel weinig interessant, daar draait de CPU niet op bij belasting.
Neem bijvoorbeeld de Core i9 7900X, deze heeft een basisfrequentie van 3,3GHz, maar bij het belasten van alle core's draait de CPU op 4GHz en de maximale frequentie is 4,5GHz.
[ Voor 84% gewijzigd door -The_Mask- op 19-07-2017 16:41 ]
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Was ik niet bekend mee. Nog erger dat Hardware.Info het niet weet.-The_Mask- schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 16:31:
Ik lees prima en jij plaatst het hier niet iemand anders.
[...]
De basiskloksnelheid is bij Intel weinig interessant, daar draait de CPU niet op bij belasting.
Neem bijvoorbeeld de Core i9 7900X, deze heeft een basisfrequentie van 3,3GHz, maar bij het belasten van alle core's draait de CPU op 4GHz en de maximale frequentie is 4,5GHz.
AMD Nieuwsdiscussie
Reviewers kijken hier niet echt fatsoenlijk naar imo. Met videokaarten hebben ze ondertussen wel al door dat duurtesten waardevolle informatie kunnen geven. Immers, laat je CB 15 lopen dan is een 7900X e.d. zo klaar. Throttling zal zich dan niet voor doen omdat de maximale temperatuur niet bereikt wordt door de korte duur van de benchmark. Ergo, die benchmark wordt op de hoogste snelheid gelopen en de score is dus niet representatief voor wat je mag verwachten als je een paar uur video gaat (de)coderen.
Waarom was dit bij videokaarten zo belangrijk? Omdat er benchmarks tussen zaten van een minuut of twee waarin de maximale temperatuur niet bereikt werd en de hele of het grootste gedeelte van de benchmark op de maximale snelheid gedraaid werd. AVG FPS score van 110 FPS. Ga je vervolgens dezelfde benchmark laten lopen voor een paar uur dan komt de AVG FPS op 100 uit. Terwijl een kaart waar die tegenover staat in beide gevallen gewoon 100FPS haalt omdat die niet uitgerust is met turbo toestanden. Krijg je toch dat mensen de verkeerde conclusie trekken en de kaart met turbo toestanden 10% sneller achten... Terwijl in de praktijk beiden gelijk aan elkaar presteren (tenzij je niet langer dan twee minuten gamed...).
De belachelijke dynamische kloksnelheden van tegenwoordig maken dat korte benchmarks tot het verkeerde inzicht kunnen leiden. Burst snelheid is leuk voor laden van webpagina's, korte loads, maar voor de dingen waar we in geïnteresseerd zijn absoluut niet (uurtje gamen of half uurtje video decoden etc).
That said, gegeven dat een groot deel van de reden dat SkyLake-X (of nou ja, de 7900x) überhaupt zoveel beter presteert dan de 6950 is omdat hij nogal een zware factory overklok meekrijgt (zie het flink hogere stroomverbruik), wil ik vermoeden dat Intel echt niet van deze gewoonte afwijkt zonder dat ze er noodzaak toe is. Maar goed, het lijkt me verder niet zo nuttig om hier al te hard over te speculeren.
Klopt. Ander ding dat de prestaties vertekent: open opstellingen. (en kale OSen, maar goed.)madmaxnl schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 17:42:
Als de koeling niet meezit draait het zelfs niet eens op 3,3GHz. Dat ding wordt goed heet dus wat je nu precies mag verwachten op dit gebied? Daarnaast kan die een paar minuten wel op max kloksnelheden draaien, om vervolgens nog een uur verder te renderen op lagere snelheid. Allemaal afhankelijk van de koeling.
[ Voor 27% gewijzigd door foppe-jan op 19-07-2017 17:45 ]
The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years
Die posten tenminste nog hardware haha.-The_Mask- schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 17:03:
Ik ben helaas niet anders gewent van HWI.
Vind ik niet, liever niks dan een slecht artikel. Bijna iedereen neemt namelijk een slecht artikel wel serieus, ook al klopt de conclusie niet. Daardoor worden dus verkeerde keuzes gemaakt door mensen die zo'n artikel lezen.
Je ziet het ook aan de reacties onder het artikel. Behalve dat jij het er nu onder hebt gezet is het voor niemand duidelijk en gaat iedereen uit van die 3,3GHz van de i9 7900X. Maar waar je eigenlijk naar moet kijken is de frequenties van alle core, een enkele, twee, drie, vier, etc belast zowel bij AMD en Intel. Pas dan kun je het verschil in performance uitrekenen als je het verschil in IPC weet.
[ Voor 34% gewijzigd door -The_Mask- op 19-07-2017 20:26 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
-The_Mask- schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 15:51:
Dus niet zoals een Ryzen 7 1700X met zijn 3,4GHz standaard en 3,8GHz boost (3,9GHz XFR), maar eerder zoals de Ryzen 7 1700 met 3GHz standaard en 3,7GHz boost (3,75GHz XFR). Nog beter zou 2,5GHz standaard en 3,5GHz boost dan moet zelfs een 45W TDP wel haalbaar zijn, tegenover de 65W van de Ryzen 7 1700.

https://www.reddit.com/r/..._ryzen_power_consumption/
Ik weet niet waar het precies vandaan komt (als iemand anders dat wel weet geef dan ajb wat uitleg
Om deze reden verwacht ik dat de Ryzen/Vega APU waar AMD mee komt, of hoe AMD die ook gaat noemen, erg veel gebruikt gaat worden voor laptops. Een laag vermogen van de CPU maar wel goede geïntegreerde graphics die voor de meeste gebruikers meer dan genoeg performance bieden en zelfs voor casual gaming voldoende zijn. Ideaal voor een laptop, de OEM's kunnen de prijs relatief laag houden terwijl ze wel een goede performance bieden en het vermogen relatief laag is. Zen begon met de desktop CPU's maar ik zie die als de zwakste schakel in het rijtje van 3 (desktop, laptop, server), voor servers en laptops is deze CPU in principe interessanter t.o.v. de concurrentie. Het is dat Intel de prijzen zo hoog houdt voor hun desktop-CPU's...
Voor servers doet de lagere klokfrequentie er weinig toe, het gaat om multithreading en AMD's SMT is beter dan die van Intel en ze bieden een prima platform. Tenzij je een unieke applicatie hebt die bijvoorbeeld heel erg goed AVX gebruikt biedt AMD De betere optie. Het lage vermogen van Zen maakt het ook veel aantrekkelijker voor servers en de modulaire structuur (geen monolith) maakt het voor AMD relatief gemakkelijk om veel goed werkende kernen op 1 zo'n CPU te plaatsen.
[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2017 23:27 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Coding 4 Fun!
Dat maakt niet uit. Nu flink commentaar op AMD leveren natuurlijk.Vincenz0 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 16:18:
Die van intel is toch ook niet open source?
Kut AMD ook, altijd closed sources en standaarden, zo jammer.
Verwijderd
Op papier:
- 7900X: base/boost = 3,3/4,5 GHz en TDP = 140W
- 1920X: base/boost = 3,5/4,0 GHz en TDP = 180W
De naïeve lezer zou denken dat Intel CPU's een hogere klokfrequentie halen met een lager vermogen. Onzin natuurlijk en het is te hopen dat mensen die zo'n CPU kopen een beetje onderzoek doen voordat ze er een uitkiezen.
Los van dat je de tdp's toch niet echt kan vergelijken toch?
Waar presenteert AMD dit op deze manier?
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Nee, maar dat weten veel mensen niet. De TDP zoals zij die gebruiken geeft een indicatie ofdat een bepaalde koeler geschikt is. Het probleem is dat het vermogen en dus de hitte sterk afhangen van de spanning die afhangt van de klokfrequentie. Voor Zen ligt het vermogen relatief laag.maratropa schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 15:51:
Los van dat je de tdp's toch niet echt kan vergelijken toch?
Ligt eraan. Als het gespecificeerde verbruik bereikt wordt bij de basis frequentie dan kunnen ze niet de hoogst mogelijk frequentie pakken. Dan zullen ze het daarbij behorende verbruik ook moeten specificeren.-The_Mask- schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 15:54:
Is vooral Intel die het onhandig aanpakt. Ze kunnen beter de all core turbo als meest belangrijke frequentie pakken of natuurlijk de maximale frequentie. Een hoog cijfertje doet het immers altijd beter dan een laag cijfertje. Maar nu is de basefrequentie altijd de belangrijkste frequentie die eerst genoemd wordt, terwijl dat juist de minst interessante frequentie van de CPU is.
Edit:
Op 23 minuten gaan ze in op het vrijgeven van de security implementatie op Zen. Was laatst in het nieuws hier dus ik highlight het even
[ Voor 44% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 21-07-2017 19:27 ]
https://www.techspot.com/...-i7-vs-ryzen-5-hexa-core/
De Ryzen kost 200dollar minder, zit op een goedkoper platform, verbruikt minder en presteert hetzelfde...
Zelfde persoon, zelfde test.
[ Voor 5% gewijzigd door -The_Mask- op 23-07-2017 10:05 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Waarom altijd zo`n sumiere afspiegeling van wat voor soort games men speelt.
How do you save a random generator ?
Focus ligt vaak op Mainstream games.enchion schreef op zondag 23 juli 2017 @ 12:44:
Geen simulatie games getest, geen physics games getest, en geen MMO`s getest.
Waarom altijd zo`n sumiere afspiegeling van wat voor soort games men speelt.
Zijn er benchmarks betreft simulatie/physics/mmo's?
1 Je bedoelt commercial-blockbusters er staan nl nevernooit indies bij die groot zijn geworden.Psyonara schreef op zondag 23 juli 2017 @ 14:16:
[...]
1 Focus ligt vaak op Mainstream games.
2 Zijn er benchmarks betreft simulatie/physics/mmo's?
2 ongeveer niet daarom mijn vraag.
Nu ik er toch even over na hebt gedacht, indie games hebben zelden hoge performance nodig. Mmo's zijn op enkele uitzonderingen ook niet hoge performance nodig. Juist wegens toegankelijkheid op oudere hardware.enchion schreef op zondag 23 juli 2017 @ 14:28:
[...]
1 Je bedoelt commercial-blockbusters er staan nl nevernooit indies bij die groot zijn geworden.
2 ongeveer niet daarom mijn vraag.
Playerbase zien te krijgen is belangrijker dan de doelgroep focus die het nieuwste van het nieuwste hebben.
Simulatie is nog een kleinere markt dan MMO/Indie's en zijn al jaren niet meer echte benchmark monsters (Zullen vast nog wel een paar zijn) maar meren deels vind ik grafisch best achterhaald.
Verwijderd
Dat zou ik nu graag zien: TDP bij frequentie X. AMD had naar mijn mening dat duidelijker moeten doen al hebben ze dat impliciet wel gedaan voor Ryzen (TDP = maximaal vermogen bij de standaard instellingen voor de spanning en de frequentie waarbij 1 kern de boostfrequentie haalt?). Geef maar aan dat je gemiddeld bij frequentie = X op alle kernen Y W haalt. Dwing Intel om hier ook helder over te communiceren, Intel is nu degene die een hoger vermogen heeft bij dezelfde prestatie op een grote uitzondering na (als je Ryzen/TR sterk overklokt rond de 4,0 GHz). AMD moet op de een of andere manier duidelijk maken dat het verschil tussen 3,8 GHz en 4,5 GHz (typisch voor Intel) niet zo heel erg groot is terwijl het verschil in vermogen gigantisch is en bij 3,8 GHz voor Ryzen het vermogen fors lager ligt dan bij Intel (SkylakeX, Kaby Lake, Skylake, BroadwellE). AMD heeft gigantisch goed werk geleverd voor het beperken van het vermogen (de node helpt allicht ook: minder 'snel' maar wel zuinig), zet dat in de etalage in plaats van dat het de hele tijd gaat over Intel die in extreme gevallen een 25% hogere klokfrequentie kan halen als je delidt ten koste van een gigantisch extra vermogen. "Bij ons mag de maximale klokfrequentie dan wat lager liggen maar je krijgt 90% van de performance met 50% van het vermogen en voor een veel lagere prijs" of iets in die geest.madmaxnl schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 17:58:
[...]
Ligt eraan. Als het gespecificeerde verbruik bereikt wordt bij de basis frequentie dan kunnen ze niet de hoogst mogelijk frequentie pakken. Dan zullen ze het daarbij behorende verbruik ook moeten specificeren.
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2017 15:20 ]
Verwijderd
Ietwat gedateerd maar niet eerder getoond. Het gaat over de architectuur van Zen1, in het bijzonder over hoe het vermogen is beperkt en de efficiëntie is verbeterd met prediction (ook in die micro-opcache), het beperken van onnodig dataverkeer etc.
Helaas blijft het erg oppervlakkig maar wat er wordt verteld is wel interessant om nog eens te horen. Wat heel erg duidelijk is is hoe gedeeltelijk de IPC is opgeofferd voor het energiezuinig maken. Reden te meer om te koop te lopen met het energiezuinige bij de marketing, lijkt mij.
In het filmpje zie je een stukje van het artikel van David Kanter, dit artikel kan je hier vinden: http://www.linleygroup.com/mpr/article.php?id=11666
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2017 16:17 ]
AMD Ryzen Threadripper launch op 10 augustus 15.00 uur Nederlandse tijd

Bron: http://www.gdm.or.jp/voices/2017/0723/215440
AMD Nieuwsdiscussie
Dance Dance Revolution
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K
Maw niet in trappen, dit soort marketing trucs gebruiken ze altijd.
Verwijderd
10 augustus, dan mag er onderhand ook wel wat nieuws komen over moederborden die TR gaan ondersteunen. Tot nu hebben alleen Asus en Gigabyte wat getoond.-The_Mask- schreef op maandag 24 juli 2017 @ 13:18:AMD Ryzen Threadripper launch op 10 augustus 15.00 uur Nederlandse tijd
[afbeelding]
Bron: http://www.gdm.or.jp/voices/2017/0723/215440
AMD Nieuwsdiscussie
-> Siggraph?Verwijderd schreef op maandag 24 juli 2017 @ 19:12:
[...]
10 augustus, dan mag er onderhand ook wel wat nieuws komen over moederborden die TR gaan ondersteunen. Tot nu hebben alleen Asus en Gigabyte wat getoond.
The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years
Tja, de 7800X is dan ook absoluut niet bedoeld als "gaming CPU". Het is een workstation chip met speciale optimalisaties hiervoor. Ryzen is de kleinste afgeleide van een uniforme achitectuur die bijna perfect schaalbaar is. Apples en peren. Zen producten zullen goed zijn in vrijwel alle applicaties, maar nergens echt perfect presteren tegenover een dedicated chip. Dat ze zo goed presteren in zoveel verschillende applicaties is een bewijs hoe goed de achitectuur van Zen eigenlijk is, en ook dat Intel haar Skylake X/SP chips gewoon matig zijn. Niet eens in ruwe rekenkracht, maar wel in omringende factoren zoals verbruik of featuresets.Toettoetdaan schreef op zondag 23 juli 2017 @ 09:50:
AMD Ryzen 5 1600 vs Intel Core i7-7800X: 30 Game Battle! (Hexa-Core Head-to-Head)
https://www.techspot.com/...-i7-vs-ryzen-5-hexa-core/
De Ryzen kost 200dollar minder, zit op een goedkoper platform, verbruikt minder en presteert hetzelfde...
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Er zal uiteraard eerste wave zijn en later ook revisies en nog meer keuze.Verwijderd schreef op maandag 24 juli 2017 @ 19:12:
[...]
10 augustus, dan mag er onderhand ook wel wat nieuws komen over moederborden die TR gaan ondersteunen. Tot nu hebben alleen Asus en Gigabyte wat getoond.
Maar ik ben toch benieuwt naar aantal M.2 / U.2 sloten en ene met 10Gb nic erop
nvme SSD voor OS voor apps voor games voor dev data schijf
512 256 512 256 data.
Wacht toch zeker maandje extra voor wat meer mobo keuze.
E-ATX
X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K
Ons bord ga je morgen zienVerwijderd schreef op maandag 24 juli 2017 @ 19:12:
[...]
Ik vermoed dat elke vendor maar 2 of max 3 borden gaat hebben. Dit omdat de prijs range voor de CPU niet groot is en er niet veel SKUs zijn.
De Core i9 7800X is ook als gaming CPU bedoelt, het is een CPU voor de power user. Niet dat je de CPU daarvoor moet kopen met Coffee Lake ook nog voor de deur, maar de CPU kan er prima voor gebruikt worden.DaniëlWW2 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 21:39:
[...]
Tja, de 7800X is dan ook absoluut niet bedoeld als "gaming CPU". Het is een workstation chip met speciale optimalisaties hiervoor.
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Ben benieuwdThe Source schreef op maandag 24 juli 2017 @ 21:54:
[...]
Ons bord ga je morgen zien![]()
Ik vermoed dat elke vendor maar 2 of max 3 borden gaat hebben. Dit omdat de prijs range voor de CPU niet groot is en er niet veel SKUs zijn.
Goed, dus Asus Zenith Extreme, Gigabyte AORUS X399-Gaming-K7, AsRock X399-Gaming Pro en X399-Taichi (dank @-The_Mask- ) en morgen de MSI X399-????? (dank @The Source ).
Wat ik er van heb gezien mooie borden. Over VRM's nog niets bekend maar dat zal dus morgen wel gebeuren.
Verder zit er verschil in in het gebruik van M2 sloten en de Ethernet controllers.
AMD Nieuwsdiscussie
Ik betwijfel dit. Natuurlijk kan je ermee gamen, maar dit lijkt me niet de focus geweest van deze achitectuur. Verder is de onderprestatie wel fors in sommige titels. Lagere clocks en de lager geclockte R5 1600 matched gewoon, of is sneller. Zelfs in Total War Warhammer DX12, zoals bij DX12 benches wel vaker is gebleken als problematisch met een Nvidia GPU presteert de 1600. Bij andere DX12 titels zie je Ryzen al onverklaarbaar wegvallen.-The_Mask- schreef op maandag 24 juli 2017 @ 22:44:
[...]
De Core i9 7800X is ook als gaming CPU bedoelt, het is een CPU voor de power user. Niet dat je de CPU daarvoor moet kopen met Coffee Lake ook nog voor de deur, maar de CPU kan er prima voor gebruikt worden.
Nog een reden voor Vega want er klopt echt iets niet met de combinatie van Ryzen en Pascal bij een aantal DX12 titels, zoals ze bij techspot ook al opmerkte. Dat mag na al die maanden ook eens opgehelderd worden.
Verder verwacht ik Coffee lake als een verkapte Skylake/Kaby Lake, maar nu met zes cores. Denk dus niet dat de 7800X representatief gaat zijn.
Verwijderd
Ryzen vergeten?Verwijderd schreef op maandag 24 juli 2017 @ 19:12:
[...]
Het is duidelijk dat de ingenieurs van Intel een tradeoff (bread and butter van hen) hebben gemaakt, het kan niet dat ze niet wisten dat de gamingprestaties minder zullen zijn dus ze hebben die opgeofferd in ruil voor betere prestaties elders. Maar wat?DaniëlWW2 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 23:05:
[...]
Ik betwijfel dit. Natuurlijk kan je ermee gamen, maar dit lijkt me niet de focus geweest van deze achitectuur. Verder is de onderprestatie wel fors in sommige titels. Lagere clocks en de lager geclockte R5 1600 matched gewoon, of is sneller.
[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2017 00:56 ]
Verwijderd
Nee, niet vergeten. Goed gevolgd want dat wordt waarschijnlijk mijn upgrade.
Ik ben alleen benieuwd naar TR die toch op een hele andere socket wordt gestoken met dito chipset. En bovendien wel een klasse boven Ryzen.
Verwijderd
Het lijkt erop dat jij vergat hoe vlak voor de launch pas iets bekend werd over de moederborden, een paar dagen voor de launch moest het eerste AM4-moederbord nog worden geïntroduceerd.
We weten nu al veel meer over de X399-moederborden veel vroeger voor de launch van TR.Verwijderd schreef op maandag 24 juli 2017 @ 19:12:
[...]
Verwijderd
Dat was me inderdaad ontschotenVerwijderd schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 15:05:
[...]
Het lijkt erop dat jij vergat hoe vlak voor de launch pas iets bekend werd over de moederborden, een paar dagen voor de launch moest het eerste AM4-moederbord nog worden geïntroduceerd.
[...]
We weten nu al veel meer over de X399-moederborden veel vroeger voor de launch van TR.
Verwijderd
Kijk maar eens terug in een oud deel van deze draad. Je kan opzoeken wanneer de R7 werd gelaunchd (begin maart?), als je de berichten leest vanaf een paar weken voor de launch (ik vermoed dat je op datum kan zoeken in de draad via de software vana dit forum) dan zie je hoe weinig er nog bekend was over de moederborden. We wisten vaag iets (niet eens alle specs die ertoe doen zoals hoe hoog de RAM kan klokken) over een paar modellen die op een beurs geïntroduceerd werden rond het het einde van 2016 en dat was het. Je kon de moederborden pas kopen vanaf het moment dat Ryzen verkrijgbaar was en achteraf kwamen we te weten waarom dit zo was: omdat de bedrijven nog hard aan het werk waren om de EFI af te werken (die nog steeds niet af is maar inmiddels wel redelijk functioneert).
Begrijp me niet verkeerd, wie een nieuwe CPU koopt kiest op dit moment beter voor de 1600/1700 dan voor een Intel CPU die evenveel of meer kost maar de introductie van AM4 verliep bepaald niet vlekkenloos.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2017 16:11 ]
Verwijderd
SG schreef op maandag 24 juli 2017 @ 18:25:
Zij lijkt erg op zus van Jacky Chan of him self als vrouw verkleed.
Pffffft, is het nou echt zo moeilijk om ook maar een klein beetje respect voor de CEO van AMD op te brengen?enchion schreef op maandag 24 juli 2017 @ 18:33:
Ze hebben weer een kleine aziatische vrouw neergezet om het produkt groter te laten lijken.
Maw niet in trappen, dit soort marketing trucs gebruiken ze altijd.

Verwijderd
Oh, ik geloof je zo ook welVerwijderd schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 16:09:
[...]
Kijk maar eens terug in een oud deel van deze draad. Je kan opzoeken wanneer de R7 werd gelaunchd (begin maart?), als je de berichten leest vanaf een paar weken voor de launch (ik vermoed dat je op datum kan zoeken in de draad via de software vana dit forum) dan zie je hoe weinig er nog bekend was over de moederborden. We wisten vaag iets (niet eens alle specs die ertoe doen zoals hoe hoog de RAM kan klokken) over een paar modellen die op een beurs geïntroduceerd werden rond het het einde van 2016 en dat was het. Je kon de moederborden pas kopen vanaf het moment dat Ryzen verkrijgbaar was en achteraf kwamen we te weten waarom dit zo was: omdat de bedrijven nog hard aan het werk waren om de EFI af te werken (die nog steeds niet af is maar inmiddels wel redelijk functioneert).
Begrijp me niet verkeerd, wie een nieuwe CPU koopt kiest op dit moment beter voor de 1600/1700 dan voor een Intel CPU die evenveel of meer kost maar de introductie van AM4 verliep bepaald niet vlekkenloos.
Dus eigenlijk is dit een geweldige release, wel 2 weken vantevoren weten waar je straks je dure processor op kunt prikken (anders was die verpakking van TR zo mooi omdat je hem in de vitrinekast moest zetten).
Goed, klinkt een beetje cynisch allemaal maar ik ben ondertussen wat ongeduldig geworden: wachten op Ryzen en AGESA 1.0.0.6 om te kijken wat het beste geheugen is voor mij. Wachten op Vega om te kijken of het wat voor mij zou zijn en omdat de kaart die ik eerst voor ogen had (RX 580) door miners te duur en/of onleverbaar was.
Nu is gelukkig de mining hype aan het afnemen en heb ik (dankzij het Radeon draadje) via Amazon.fr een RX580 voor een reële prijs weten te bestellen. Die komt half augustus en dan hoop ik dat AGESA 1.0.0.7 er ook is. Dan wordt de rest besteld (twijfel nog tussen een 1600 of 1700) en dan kan ik mijn fx-8350 doorschuiven naar mijn vriendin.
Ach ja, wat is nou 8 weken wachten op een doorsnee videokaart..
Onacceptabel, zeven weken is echt het maximum hoor. Echt precies op de dag af voor mij.foppe-jan schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 19:23:
offtopic:
Ach ja, wat is nou 8 weken wachten op een doorsnee videokaart..
Oh en deze is wel mooi gedaan.

Yes, can I date herVerwijderd schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 18:18:
[...]
[...]
[...]
Pffffft, is het nou echt zo moeilijk om ook maar een klein beetje respect voor de CEO van AMD op te brengen?![]()

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
pff, had zeker een duurdere moeten kopen, ondanks dat ik helemaal geen 6 pin naast mijn 8-pin connector heb. Daar bedank ik voor -- ik wacht wel tot q4. Ofzo. Ook al is Volta er dan natuurlijk al, enz. enz. -- op 1 8-pin.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 20:23:
[...]
Onacceptabel, zeven weken is echt het maximum hoor. Echt precies op de dag af voor mij.![]()
[ Voor 8% gewijzigd door foppe-jan op 25-07-2017 23:06 ]
Advanced Micro Devices Inc. managed to squeak out an adjusted profit in the second quarter thanks to stronger revenue than expected, sending the chip stock on another hot ride in late trading. The company reported a loss of $16 million, or 2 cents a share, on sales of $1.22 billion for the quarter.
The company also raised its forecast, of great importance to investors looking for new products to boost AMD. AMD now says annual revenue will increase by a mid- to high-teens percentage, after previously projecting low double-digit percentage growth.
AMD Reports Second Quarter 2017 Financial Results
Verwijderd
Het Ryzen-platform is klaar voor gebruik hoor, buiten de absurd hoge RAM-prijzen en de te hoge SSD-prijzen (ik wachtte jarenlang omdat de prijs bleef dalen, krijg je die schaarste door die klotetelefoontjes die veel meer RAM en flash-geheugen bevatten dan dat nodig is voor een simpel telefoontjeVerwijderd schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 19:08:
[...]
Oh, ik geloof je zo ook wel![]()
Dus eigenlijk is dit een geweldige release, wel 2 weken vantevoren weten waar je straks je dure processor op kunt prikken (anders was die verpakking van TR zo mooi omdat je hem in de vitrinekast moest zetten).
Goed, klinkt een beetje cynisch allemaal maar ik ben ondertussen wat ongeduldig geworden: wachten op Ryzen en AGESA 1.0.0.6 om te kijken wat het beste geheugen is voor mij. Wachten op Vega om te kijken of het wat voor mij zou zijn en omdat de kaart die ik eerst voor ogen had (RX 580) door miners te duur en/of onleverbaar was.
Nu is gelukkig de mining hype aan het afnemen en heb ik (dankzij het Radeon draadje) via Amazon.fr een RX580 voor een reële prijs weten te bestellen. Die komt half augustus en dan hoop ik dat AGESA 1.0.0.7 er ook is. Dan wordt de rest besteld (twijfel nog tussen een 1600 of 1700) en dan kan ik mijn fx-8350 doorschuiven naar mijn vriendin.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2017 23:33 ]
Asrock is er achter gekomen dat hun VRM idd veel te klein was. Op de Computex lieten ze een mobo zien met een (te) kleine heatsink en nu zit er een heatpipe aan welke in verbinding staat met een tweede heatsink om zo wel een fatsoenlijk koeloppervlakte te hebben.-The_Mask- schreef op maandag 24 juli 2017 @ 22:55:
Ik zou mij zeker zorgen maken over het VRM van beide Asrock moederborden bij overklokken, als er geen airflow over het VRM is. Dat zijn echte hele kleine heatsinks, dan mag je wel een erg efficiënt VRM hebben, zodat je weinig verlies aan warmte hebt.
ASROCK X399 Fatal1ty Professional Gaming and X299 Taichi

Bron: http://adrenaline.uol.com...para-ryzen-threadripper-/
Gigabyte Aorus X399 GAMING 7

Bron: http://event.gigabyte.us/x399promo/
Ook Gigabyte heeft een heatpipe en tweede heatsink achter de I/O, iets wat ze nog niet hadden bij de Computex.
MSI X399 Gaming Pro Carbon AC

En MSI als enige zonder tweede heatsink, één relatief klein stukje metaal als heatsink. Laten we met @The Source bidden dat het genoeg is, het kan namelijk wel eens krap worden bij flink overklokken. Maar misschien heeft MSI er een heel erg efficient VRM op geplaatst welke heel weinig verlies en dus warmte heeft.
Bron: http://adrenaline.uol.com...para-ryzen-threadripper-/
Asus had hun final versie al met de Computex laten zien, deze had al een uitgebreid heatsink design.
https://rog.asus.com/arti...r-ryzen-threadripper-cpu/
AMD Nieuwsdiscussie
Nog steeds verlies, maar het is nu wel heel weinig. Nu komt Q3 met Epyc, Vega en Threadripper en dan maakt AMD voor de grap misschien eens een keertje winst.EaS schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 22:42:
AMD jumps after beating on earnings, raising forecast:
Advanced Micro Devices Inc. managed to squeak out an adjusted profit in the second quarter thanks to stronger revenue than expected, sending the chip stock on another hot ride in late trading. The company reported a loss of $16 million, or 2 cents a share, on sales of $1.22 billion for the quarter.
The company also raised its forecast, of great importance to investors looking for new products to boost AMD. AMD now says annual revenue will increase by a mid- to high-teens percentage, after previously projecting low double-digit percentage growth.
AMD Reports Second Quarter 2017 Financial Results
Verwijderd

Die scherpe daling vlak na 16:00 uur, zal vast te maken hebben met Goldman Sachs en Barclays die voor de zoveelste keer een downgrade geven.

Hoop op een short queeze morgen.
Short squeeze = mensen die andermans aandelen lenen en verkopen om op koersdaling te speculeren. En vervolgens bedrogen uitkomen en tegen een hoger prijs moeten inkopen om de geleende aandelen terug te kunnen geven. Dit effect zorgt ervoor dat er meer vraag is en de koers nog meer laat stijging.
Verwijderd
Ik ben er allang over uit dat het Ryzen wordt. Dat ik nog even wacht heeft inderdaad met geheugen te maken. Ik hoop dat met AGESA 1.0.0.7 ook wat goedkopere setjes goed scoren.Verwijderd schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 23:32:
[...]
Het Ryzen-platform is klaar voor gebruik hoor, buiten de absurd hoge RAM-prijzen en de te hoge SSD-prijzen (ik wachtte jarenlang omdat de prijs bleef dalen, krijg je die schaarste door die klotetelefoontjes die veel meer RAM en flash-geheugen bevatten dan dat nodig is voor een simpel telefoontje) houdt niets je tegen om in te stappen. Threadripper is leuk maar daar hoef je niet op te wachten, als je bang for the buck en performance wil dan raad ik de 1600(X) of de 1700 van harte aan, afhankelijk van hoeveel longevity enb performance je wil en hoeveel je er extra voor wil betalen. Je betaalt zo'n 45% extra voor 33% extra kernen bij de 1700. In de USA kon je de 1700 laatst voor $270 kopen, daarmee was er geen twijfel over mogelijk dat de 1700 de beste keuze was. In Nederland hebben we helaas te weinig concurrentie om kortingen te krijgen, altijd een vaste prijs. De wisselkoers is de laatste weken gunstiger geworden maar denk maar niet dat de Nederlandse winkeltjes daarom de prijs verlagen terwijl ze minder kosten hebben.
De 1700 is eigenlijk overkill voor waar ik de computer voor gebruik op het moment, maar biedt wel weer wat meer toekomstgarantie. Maar ja, dat is wel weer € 100 meer t.o.v. een 1600. Als het geheugen nu een beetje goedkoper wordt, of goedkopere setjes ook goed gaan presteren wordt het een 1700. Anders leg ik dat geld liever bij het geheugen, zodat ik meteen een goed setje heb.
Een NVMe SSD zou mooi zijn maar ik heb nu al een goede 850 Pro SATA, die kan voorlopig zeker nog mee. Helemaal als je voor de echt snelle NVMe's meteen de hoofdprijs betaald terwijl andere NVMe's rond de snelheid van mijn huidige 850 Pro draaien (en je dan alleen de snelheidswinst van het protocol hebt).
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2017 00:45 . Reden: juiste termen voor de SSD's ]
Verwijderd
Ik ben er zelf ook nog niet zeker van of dat ik de 1600(X) of de 1700 kies, het punt is dit: wat als je over 4 jaar wel die 2 extra kernen nodig hebt en het daarna nog 4 jaar duurt voordat de performance per kern en SMT van Ryzen niet meer volstaat? Dan betaal je meer doordat je nu minder betaalt. Niemand weet het, het is een gok. Bij €270 zou het simpel zijn, met het huidige prijsverschil moet je kiezen tussen €100 in de zak houden en riskeren dat je bijvoorbeeld na 4 jaar al upgradet in plaats van na 7 of 8 jaar of dat je €100 extra betaalt en dan maar hoopt dat het daadwerkelijk lang genoeg meegaat. Ik weet het na maandenlang afwegen nog steeds niet wat de betere keuze is. Het kiezen voor een lagere tier en dan daardoor aanzienlijk eerder upgraden dan dat je eigenlijk zou willen is ook een veelvoorkomend probleem, anderzijds zijn er ook veel mensen die het dan maar uitzitten met wat minder performance.Verwijderd schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 00:23:
[...]
Ik ben er allang over uit dat het Ryzen wordt. Dat ik nog even wacht heeft inderdaad met geheugen te maken. Ik hoop dat met AGESA 1.0.0.7 ook wat goedkopere setjes goed scoren.
De 1700 is eigenlijk overkill voor waar ik de computer voor gebruik op het moment, maar biedt wel weer wat meer toekomstgarantie. Maar ja, dat is wel weer € 100 meer t.o.v. een 1600. Als het geheugen nu een beetje goedkoper wordt, of goedkopere setjes ook goed gaan presteren wordt het een 1700. Anders leg ik dat geld liever bij het geheugen, zodat ik meteen een goed setje heb.
Een M2 SSD zou mooi zijn maar ik heb nu al een goede 850 Pro SATA, die kan voorlopig zeker nog mee. Helemaal als je voor de echt snelle M2's meteen de hoofdprijs betaald terwijl andere M2's rond de snelheid van mijn huidige 850 Pro draaien (en je dan alleen de snelheidswinst van het protocol hebt).
Op dit moment betaal je helaas ook voor SATA-SSD's de hoofdprijs, met het huidige prijsverschil zou ik een 960 Evo wel overwegen in plaats van bijvoorbeend een 750/850 tenzij je voor iets als de MX300 (niets mis mee, iets lagere performance maar ook een lagere prijs) kiest.
In jouw geval zou ik het even bij die 850 houden, koop over een jaar of zo een NVMe (je mag het niet M.2 noemen omdat dat slechts de connector is en je ook tragere SATA-SSD's hieraan kan koppelen). Zoveel levert het niet op, het is fijn voor de boot maar bij games is het verschil meestal heel erg klein.
Die compabiliteit met allerlei verschillende modellen RAM wordt vanzelf wel opgelost, de vraag is alleen wanneer welke latjes aan de beurt komen. Ik speculeer dat de meer populaire latjes (zoals Corsair Vengeance wat al redelijk goed draait) meer prioriteit krijgen.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2017 00:43 ]
Verwijderd
Dus eigenlijk zitten we in hetzelfde schuitjeVerwijderd schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 00:41:
[...]
Ik ben er zelf ook nog niet zeker van of dat ik de 1600(X) of de 1700 kies, het punt is dit: wat als je over 4 jaar wel die 2 extra kernen nodig hebt en het daarna nog 4 jaar duurt voordat de performance per kern en SMT van Ryzen niet meer volstaat? Dan betaal je meer doordat je nu minder betaalt. Niemand weet het, het is een gok. Bij €270 zou het simpel zijn, met het huidige prijsverschil moet je kiezen tussen €100 in de zak houden en riskeren dat je bijvoorbeeld na 4 jaar al upgradet in plaats van na 7 of 8 jaar of dat je €100 extra betaalt en dan maar hoopt dat het daadwerkelijk lang genoeg meegaat. Ik weet het na maandenlang afwegen nog steeds niet wat de betere keuze is. Het kiezen voor een lagere tier en dan daardoor aanzienlijk eerder upgraden dan dat je eigenlijk zou willen is ook een veelvoorkomend probleem, anderzijds zijn er ook veel mensen die het dan maar uitzitten met wat minder performance.
Op dit moment betaal je helaas ook voor SATA-SSD's de hoofdprijs, met het huidige prijsverschil zou ik een 960 Evo wel overwegen in plaats van bijvoorbeend een 750/850 tenzij je voor iets als de MX300 (niets mis mee, iets lagere performance maar ook een lagere prijs) kiest.
In jouw geval zou ik het even bij die 850 houden, koop over een jaar of zo een NVMe (je mag het niet M.2 noemen omdat dat slechts de connector is en je ook tragere SATA-SSD's hieraan kan koppelen). Zoveel levert het niet op, het is fijn voor de boot maar bij games is het verschil meestal heel erg klein.
Die compabiliteit met allerlei verschillende modellen RAM wordt vanzelf wel opgelost, de vraag is alleen wanneer welke latjes aan de beurt komen. Ik speculeer dat de meer populaire latjes (zoals Corsair Vengeance wat al redelijk goed draait) meer prioriteit krijgen.
Dat van die populaire latjes zal ik zeker meenemen. Zal eens wat testen zoeken hoe die het nu al doen.
Ik wil ooit nog eens gaan kijken naar renderen en game ontwikkeling in Unity. Dan zijn meer cores/threads best wel fijn om nog een beetje een responsive system te houden. Vandaar mijn neiging naar de 1700.
In ieder geval verwacht ik een behoorlijke vooruitgang t.o.v. mijn huidige FX-8350, waarvan ik nu merk dat hij niet helemaal meer mee kan met de games die ik (zo af en toe) speel.
Als je het geld of de usercase niet hebt voor een 8core, lijkt een 1600 (of evt 1600x voor wat betere binning) een hele goede sweetspot. Waar je voorlopig heel aardig mee vooruitkomt.
Extra geld kun je als je gamed beter in een videokaart stoppen.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

YouTube: Intel - Anti-Competitive, Anti-Consumer, Anti-Technology.
Geschiedenis is altijd mooi vooral als je aan de goede kant stond
Welke droeftoeters hebben er allemaal Intel CPU's gekocht tegen beter weten in?

(En merk op dat de "geschiedenis" recenter is dan je zou denken.)madmaxnl schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 21:27:
Hier boys een mooi stukje geschiedenis:
Geschiedenis is altijd mooi vooral als je aan de goede kant stond![]()
Goed filmpje. Nu met concurrentie van Ryzen is dat zeker een goede reden om Intel links te laten liggen. Maar voor Ryzen op de markt was, was het in weinig gevallen logisch om voor AMD te gaan. Zelfs met de kennis over de handelswijze van Intel.madmaxnl schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 21:27:
Dezelfde fan boys van AMD zitten er ook mensen tussen die naar de KFC gaan waar de kippen onder erbarmelijke omstandigheden worden gehouden, volgemest en geslacht. Waarom ga je niet langs je lokale boer voor een kippetje?
Omdat het duurder is. Zo ook met Intel vs AMD de afgelopen 10 jaar. Zo denkt 95% van de consument en dat maakt je geen droeftoeter.
Verwijderd
Begonnen met een Cyrix M2 300, naar een AMD K6-2 350, Naar een AMD Duron 700, Naar een AMD Athlon 900, Naar een AMD Athlon XP 2400+, Naar een AMD Athlon XP 2800+ Naar een AMD Phenom X4 965 Black Edition, Naar een Intel I5 6400, Naar een AMD Ryzen 5 1600Steen447 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 22:11:
Ik ben begonnen met een Athlon 3200+, daarna overgestapt naar een Phenom II X3 720. Ik heb zelfs de FX-8320 een kans gegeven, maar ik mag hopen dat niemand het me kwalijk neemt dat ik daarna even een i7 in mijn systeem heb gehad
Zelfde geld voor videokaarten, AMD (ATI)
Videokaarten:
SiS 6326 4MB PCI, Naar ATi Rage 128 GL 16MB PCI, Naar ATi Radeon 32MB, Naar ATi Radeon 7500 64MB PCI, Naar ATi Radeon 9700 128MB AGP 8X, Naar ATi Radeon X1950 GT 512MB, Naar ATi Radeon HD 4670 1024MB, Naar Nvidia Geforce 295 GTX On-Board SLi 2x 896 MB, Naar Nvidia Geforce GTX 570, Naar Nvidia Geforce 750Ti, Naar huidige Nvidia Geforce 1060 6GB.
het gaat mij persoonlijk niet om of ik AMD of Intel Fanboy zou zijn. Ik kijk wat ik krijg voor mijn centen en of het toekomstbestendig is.
Jammer dat Cyrix niks meer maakt. als ze samen met voodoo en SiS op de markt waren gebleven was het misschien alles goedkoper geweest.
Matrox met zijn gamingcards niet vergeten btw
Sarcasme is zo ontzettend moeilijk.
Niet zo aangevallen doen
Ik herinner mij nog de whitebox mobo met AMD750 chipset.madmaxnl schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 23:10:
Het is een paradoxaal mensen. Intel die OEMs omkoopt zodat AMD geen keuzen is voor consumenten waarna ik de consument bekritiseer voor het kopen van Intel.
Sarcasme is zo ontzettend moeilijk.
Niet zo aangevallen doen
Ik neem het ook nog steeds kwalijk de havok FX kill van iNtel.
Dan hadden we een grote tegen hanger voor cuda exclusief gpgpu PhysX.
Dan hoefde nV niet een PhysX over te nemen aangezien dat reactie is op iNtel naaistreek tegen nV & AMD(ATI ) & gamers.
Het is dus dat iNtel mijlen ver voor moet zitten eer het hier weer in huis komt.
Dus ipv voor AVX512 toch liever voor meer cores met AMD TR.
Voor Zen tijdperk zou ik mijn i920 of PII-X4-965 upgraden met top 8 serie piledriver is er niet van gekomen.
Bang for the buck met TDP handicap. Zou het nog steeds vooruitgang zijn geweest. Uiteraard is Zen veel grotere step up dus de tijd is overrijp voor upgrade.
Verwijderd
Het is weinig realistisch dat je na 2-3 jaar al je moederbord en CPU vervangt.Help!!!! schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 08:40:
Denk ook dat het niet zoveel zin heeft om langer dan een jaar of 2 a 3 te kijken. Mensen praten hier over perioden van 4 a 7 jaar.
No worries, jij hebt dan weliswaar te veel betaald maar de 1700 is geen verkeerde keuze. Het kan positief of negatief uitpakken maar het is sowieso een gok.DaniëlWW2 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 10:06:
Gewoon 1600(X) en kijken waar het schip strand. Had ik ook gedaan als ik geduld had gehad.
Geuzennaam en een referentie naar de fine wine theorie (goed opgelet door de AMD-medewerkers, dit komt van de gebruikers en een paar reviewers), gotta love it.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 20:23:
[...]
Onacceptabel, zeven weken is echt het maximum hoor. Echt precies op de dag af voor mij.![]()
![]()
Oh en deze is wel mooi gedaan.![]()
Ze is niet enkel de CEO van AMD, ze is ook een bekwame ingenieur en wetenschapper.Verwijderd schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 18:18:
[...]
[...]
[...]
Pffffft, is het nou echt zo moeilijk om ook maar een klein beetje respect voor de CEO van AMD op te brengen?![]()
[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2017 14:30 ]
Waarom ?Verwijderd schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 14:26:
[...]
Het is weinig realistisch dat je na 2-3 jaar al je moederbord en CPU vervangt.
PC Specs
Verwijderd
Het gebeurt in de praktijk weinig bij de meeste gebruikers en gamers dat ze zo snel hun CPU en moederbord vervangen. Misschien komt het onder de bezoekers van dit forum meer voor, vooral als je je oude hardware kan verkopen en nog wat reservehardware hebt liggen om de tijd te overbruggen, maar veel mensen doen al snel een jaar of 6 met hun CPU en moederbord. Bovendien gaat de ontwikkeling nu ook niet meer zo snel met de nodeverkleining, de kans is groot dat je komende 5 jaar goed zit met een octa-core Ryzen.
Praktisch gezien, stel dat jij over 3 jaar met een nieuwe CPU en een nieuw moederbord 5-10% meer frames per seconde kan krijgen en met een nieuwe grafische kaart van €200-450 20-30% meer frames per seconde (hetzelfde spel, dezelfde instellingen) kan krijgen bij de meeste spellen, waar gaat je geld naar toe, de nieuwe grafische kaart of het nieuwe 'platform'?
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2017 14:36 ]
Verwijderd
Om over na te denken:madmaxnl schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 21:27:
• Hoe is het mogelijk dat het smeergeld wat Intel aan Dell betaalde meer bedraagt dan de winst van Dell? Hoe loonde dat voor Intel? Ik twijfel er niet aan dat het loonde maar hoe?
• Op het moment dat het kwaad al was geschied en AMD door het anticompetitiegedrag van Intel op sterven na dood was kocht Intel AMD af met slechts het tweevoud (afgerond naar onder) van wat het op een gegeven moment met kwartiel aan Dell betaalde. AMD moest waarschijnlijk wel het geld aannemen om een faillissement te voorkomen en kon hierdoor niet verder Intel voor de rechter slepen, andere instanties (EU) konden wel nog op eigen initiatief een zaak starten.
• Zelfs in 2017 vertoonde Intel nog dit soort streken. Denk aan het smeergeld wat Intel betaalde aan een OEM/boutique (als je het verschil wil maken dan was het een boutique, ik vind het muggenziften) om anti-AMD-propaganda te tonen waarbij via een plaatje de suggestie werd gewekt dat Ryzen het inferieure alternatief was voor Broadwell en Kaby Lake (7700k) en denk aan de recente leugens bij hun propagandamateriaal voor X299 en SkylakeX. De vos heeft dus in ieder geval nog niet zijn streken verloren.
• HP kreeg van AMD 1 miljoen gratis CPU's aangeboden, HP weigerde omdat "het te afhankelijk was van Intel-kortingen".
• Intel 'stimuleerde' klanten (OEM"s, winkels zoals Mediamarkt) niet alleen om zo weinig mogelijk AMD-CPU's te verkopen, Intel blokkeerde ook nog eens bewust de performance van code die met Intel-compilers is gegenereerd. Niet doordat die code was geoptimaliseerd voor Intel-CPU's en daardoor minder goed draaide op AMD CPU's maar doordat die compiler detecteerde of dat er wel of niet een Intel CPU werd gebruikt (vendor-ID) en slechter (vaak de slechtst) geoptimaliseerde output geeft op het moment dat wordt geconstateerd dat er een AMD CPU werd gebruikt (doordat een andere instructieset werd gebruikt terwijl AMD eveneens die instructieset had die door de beter geoptimaliseerde output van de code zou worden gebruikt). Het feit dat Intel binnen een jaar de zaak settlede spreekt boekdelen aangezien Intel een rijke geschiedenis heeft van het zo lang mogelijk rekken van juridische zaken waarbij het overduidelijk is dat Intel allerlei wetten overtrad.
Technische opmerking voor wie niet weet wat een compiler precies doet. Programmeren doe je het gemakkelijkst als de programmeertaal wat dichter in de buurt komt van gewone taal, dit noemen ze een hoge programmeertaal. Dit zijn vaak meer abstracte en complexe insturcties. De CPU kan er niets mee, die heeft kortere, simpelere en meer concrete instructies nodig, die instructies zijn geschreven in wat een assembly-taal wordt genoemd. De compiler vertaalt de instructies van een hoge programmeertaal zoals C naar een assembly-taal.
Door de compiler minder efficiënte assembly-code te laten genereren als die detecteert dat er een CPU van de concurrent wordt gebruikt terwijl de CPU van die concurrent de beter geoptimaliseerde code efficiënter kan draaien beperk je bewust de performance zonder dat er een technische reden voor is. Dit is zo smerig als dat het wordt voor een bedrijf zoals Intel. Nog fouter dan Nvidia die de tessellation op stand 100 zet om een lagere performance bij AMD-kaarten te veroorzaken terwijl je boven stand 20 het verschil niet ziet.
Ik ben het volmondig eens met Jim (AdoredTV) dat dit alles het gevolg is van het falen van de maatschappij, de overheid en de wetgeving. Verreweg de meeste politici (laten we hopen dat Ivo Opstelten een extreme uitzondering is met het niet eens weten wat een IP-adres is
Ook voor mij geldt dat Intel met een veel beter product moet komen voordat ik weer een Intel-CPU koop. Bedrijven zoals Dell en Mediamarkt zouden gestraft moeten worden voor het meewerken aan deze fraude, helaas is dat niet gebeurd.
Eerste Threadrippers hebben gewoon 4 die's ipv de verwachte twee. Niet helemaal duidelijk waarom dat zo is.
Of ze dikke winst kunnen maken op threadripper is nu dan wel de vraag, dat is veel silicon voor 600? euro (12 core)
Maar door de overcharging van Epyc 2000? euro voor 32 core? haal je het er wel uit.
Coding 4 Fun!
Om Intel even een gigantische, en terechte trap in de ballen te geven.Toettoetdaan schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 17:15:
https://videocardz.com/71...r-reveals-four-ryzen-dies
Eerste Threadrippers hebben gewoon 4 die's ipv de verwachte twee. Niet helemaal duidelijk waarom dat zo is.
Intel: Look we have 18 cores, much better than 16 cores.
AMD: That is cute, here we have a 32 core CPU.![]()
Intel: Back to bribing OEM's I guess...
Dus kan je die borked packages gewoon verkopen als een 1000 euro CPU met twee dies uitgeschakeld (de slechtste)
Dat zou ook betekenen dat AMD het binnen van de CPU pas doet na het vormen van de package in plaats van daarvoor.
Daarnaast kan het zijn dat op de kapotte dies misschien PCIE lanes niet goed zijn.. of de memory controller.. dan kan je die packages alsnog verkopen.
Eigenlijk is het dus een manier om gewoon 100% van je silicon ergens in te stoppen en te gebruiken.. of het nu
uitgeschakeld is of niet.
[ Voor 21% gewijzigd door Vincenz0 op 27-07-2017 17:37 ]
Coding 4 Fun!
Verder geldt hier net als voor de i5 dat de vraag is hoe lang 4 cores nog voldoende blijven. Ik zou toch heel snel 40 euro bijleggen voor een 1400 of eigenlijk 90 euro voor een 1600. Eerlijk rekenen betaamd betreft dit voor het cpu+ram+mb setje respectievelijk slechts een 15% of 35% prijstoename. De verwachte levensduur, zeker rekening houdend met herverkoopprijs, acht ik fors hoger dan deze schamele procentjes.
Je komt hier uitsluitend op uit wanneer je dit echt niet kunt betalen, en een pentium echt niet goed genoeg is. Voorbeelden? Noemt u maar. Ik kan alleen budget BF1 bak bedenken, maar ik ben bang dat de performance daar zou tegenvallen. Je zit verder al snel in het 1060-6G segment waar een Pentium gaat bottlenecken. In dit prijssegment kan men toch ook wel een betere processor betalen?
Voor niet-gaming zit je alweer snel met het ontbreken van een iGPU probleem, waardoor dit voor HTK of HTK+photoshop bakjes ook niet interessant is. Ik ben algeheel niet onder de indruk, al moet ik zeggen dat ik dat vooraf ook niet verwachte te zijn.
Ik denk dat ze van te voren zijn gebinned en daarna zijn verdeeld. De allerbeste gaan naar Epyc, dat mag duidelijk zijn. Nu Threadripper ook 4 dies blijkt te zijn, kan het ook zo zijn dat er geen verschil is met een Ryzen chip. Verder zou een 16 core threadripper moeten bestaan uit 4x4 cores, dus de helft uit. Wel volle cache en 3,4ghz clocks, dus ongeveer chips die geschikt zijn voor de R5 1500X. Vier van die chips op een interposer en verkopen, tja, zal meer winst mee gemaakt worden dan vier R5 1500X CPU's.Vincenz0 schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 17:34:
Iemand anders in de comments had een goede theorie, aangezien we hier 4 dies hebben die in een package worden gepleurd, kan het zomaar zijn dat 1 of 2 dies er van slecht presteren op de performance per watt schaal, slechte bin, edge of wafer.. waardoor ze gewoon ongeschikt zijn voor server CPU's, door hun constraints op het gebied van wattage.
Dus kan je die borked packages gewoon verkopen als een 1000 euro CPU met twee dies uitgeschakeld (de slechtste)
Dat zou ook betekenen dat AMD het binnen van de CPU pas doet na het vormen van de package in plaats van daarvoor.
Daarnaast kan het zijn dat op de kapotte dies misschien PCIE lanes niet goed zijn.. of de memory controller.. dan kan je die packages alsnog verkopen.
Eigenlijk is het dus een manier om gewoon 100% van je silicon ergens in te stoppen en te gebruiken.. of het nu
uitgeschakeld is of niet.
Verder ga ik echt stuk van het lachen als Intel met haar 18 core komt, speciaal om AMD te slim af te zijn, en dan brengt AMD opeens een 32 core Threadripper uit, voor minder.
@lactaxative Fijn hé dat Intel zelf heeft besloten om de Pentium de nek om te draaien door de productie behoorlijk te verminderen.
[ Voor 4% gewijzigd door DaniëlWW2 op 27-07-2017 17:58 ]
[ Voor 22% gewijzigd door foppe-jan op 27-07-2017 18:01 ]
Maar wat is btw het verschil in socketgrootte tussen Epic en Threadripper ?
Wellicht inderdaad iets tijdelijks.
Ik ook, maar nu ik er langer over nadenk, de pentium G is de betere keuze in dat prijs segment, maar daarvoor komen de APU's beschikbaar.lactaxative schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 17:40:
Ik vind veel R3 reviews toch wel erg positief.
Kijk je naar het prijssegment van Ryzen 3 1300X, dan zie je dat hij in games niet wint van de Core i3-7300, daarom vond ik de reviews wat positief. Maar als je goed kijkt is het verschil 2FPS. Waar Ryzen 3 in non-gaming ineens in Core i5 teratorium zit. En dan nog krijg je er gratis overclocking bij.
Als je dus puur naar gaming kijkt is het niet spannend, kijk je naar het hele plaatje en dan is het ineens een verrassend interesant!
Ook wel grappig: Ryzen 3 1300X vs Phenom II X4 980: http://cpu.userbenchmark....nom-II-X4-980/3930vsm5445
Over het algemeen is de 1300X ook beter dan de X6 1100T en de FX-9590! Maar om alles te winnen heb je de Ryzen 5 1400 nodig
Let wel, de geheugensnelheid heeft wel veel invloed op de grafische prestaties van de APU.
Volgens mij zijn ze qua pin layout identiek. Epyc gebruikt Socket SP3, terwijl Threadripper Socket SP3r2 zou zijn. Daarom kan dit hele verhaal van Threadripper met vier dies ook, op wat lijkt op een Epyc CPU die gedeeltelijk mislukt is bij installatie van de dies. Het verschil lijkt puur beschikbare PCI-E lanes en RAM te zitten, namelijk maar quadchannel vooor SPr2. De vraag is, en dat lijkt me nu een terechte vraag, is of AMD haar individuele dies ook kunnen functioneren zonder de geheugencontroller etc en de benodigde informatie direct van een andere die kunnen halen via de IF? Kan dit, dan is op technisch vlak een 32 core Threadripper een zeer reële mogelijkheid, en dat zou een uiterst bittere pil zijn voor Intel om te slikken. Hoop dus dat het kan.enchion schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 18:06:
Die 4 chips voor Theadripper kan een tijdelijk iets zijn ?
Maar wat is btw het verschil in socketgrootte tussen Epic en Threadripper ?
Ik denk dat menig tweaker de meeste verhalen rondom ranzig maar dan ook echt ranzigspel van Intel al een tijdje kent. Al kwamen er in de video van Jim voor mij ook wat nieuwe feiten naar buiten. Maar ik weiger al eigenlijk een jaar of 10 om Intel te 'sponsoren', al hebben/hadden ze een beter product. Puur, zoals Jim al goed zei, vanwege de ethiek die men bij Intel erop nahoudt. Dan maar een Phenom 9550 met TLB bug of een nogal hete FX8120.Verwijderd schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 16:22:
Eerst even dit: de reviews voor de R3-CPU's zijn net online gekomen.
[...]
Ook voor mij geldt dat Intel met een veel beter product moet komen voordat ik weer een Intel-CPU koop. Bedrijven zoals Dell en Mediamarkt zouden gestraft moeten worden voor het meewerken aan deze fraude, helaas is dat niet gebeurd.
Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21
FRS 2.1 discussiëren mag in: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144
Dit is verder GEEN bestelling/levertijden topic. Posts als 'ik heb besteld!' hebben geen nieuws- of discussiewaarde en zullen voortaan worden verwijderd.