Kleine reactie aangezien het een beetje offtopic is: als je genoeg multiplayer-games benchmarkt zullen je gemiddelde frametimes/fps gewoon naar het populatie-gemiddelde convergeren en idem voor de variantie (ook al is die biased, maar dat hou je hoe dan ook). Als je een gemiddelde van 60+ fps hebt (of 144+ fps, waar je je minimum dan ook legt), is juist die variantie interessant natuurlijk.sdk1985 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 16:53:
[...]
Battlefield (One) is momenteeel in MP niet te benchmarken
Onderzoek moet altijd herhaalbaar zijn (als het goed is wordt dat er bij elke universitaire studie ingehamerd). Op dit moment is het hierdoor niet mogelijk de je multiplayer van Battlefield te benchmarken. Zonder de aangehaalde replayfunctie uit het verleden gaat dat niet gebeuren. Vervolgens wil je publiek wel weten hoe Battlefield gaat draaien, het is immers populair. De single player benchmarken is dan 'the next best thing'. Zo lang je dit aan je publiek aangeeft is daar niets mis mee. Wetenschappelijk is dat een minder groot probleem dan de multiplayer gaan benchmarken met belachelijke standaard deviaties.
Dat wetenschappelijk verhaal snap ik wel, maar 5 minuten in dezelfde map met het zelfde aantal spelers vind ik wel waardevolle informatiewimjongil schreef op maandag 22 januari 2018 @ 20:12:
[...]
Kleine reactie aangezien het een beetje offtopic is: als je genoeg multiplayer-games benchmarkt zullen je gemiddelde frametimes/fps gewoon naar het populatie-gemiddelde convergeren en idem voor de variantie (ook al is die biased, maar dat hou je hoe dan ook). Als je een gemiddelde van 60+ fps hebt (of 144+ fps, waar je je minimum dan ook legt), is juist die variantie interessant natuurlijk.
Dat vind ik ook, mocht dat niet duidelijk zijn in mijn vorige bericht.418O2 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 20:19:
[...]
Dat wetenschappelijk verhaal snap ik wel, maar 5 minuten in dezelfde map met het zelfde aantal spelers vind ik wel waardevolle informatie
@Verwijderd
HWI en Tweakers werken sinds de overname samen. Het lijkt erop dat ze tweakers voor de wat 'simpele' doelgroep houden door de tests wat korter te maken (minder woorden, minder pagina's) en HWI wat meer voor degene die er echt in willen duiken (vaak 20 pagina's).
Tom's hardware keek ik vroeger inderdaad ook heel graag, maar op een gegevenmoment werd het daar erg karig. Het grote overzicht dat ze vroeger hadden vond ik vooral mooi. Anandtech is ook niet meer wat het geweest is, techreport doet erg weinig.
Misschien is dit meer in je straatje? http://www.pcgameshardwar...en-Ryzen-3-1300X-1245180/ Die zetten de fraps grafiek erbij.
HWI en Tweakers werken sinds de overname samen. Het lijkt erop dat ze tweakers voor de wat 'simpele' doelgroep houden door de tests wat korter te maken (minder woorden, minder pagina's) en HWI wat meer voor degene die er echt in willen duiken (vaak 20 pagina's).
Tom's hardware keek ik vroeger inderdaad ook heel graag, maar op een gegevenmoment werd het daar erg karig. Het grote overzicht dat ze vroeger hadden vond ik vooral mooi. Anandtech is ook niet meer wat het geweest is, techreport doet erg weinig.
Misschien is dit meer in je straatje? http://www.pcgameshardwar...en-Ryzen-3-1300X-1245180/ Die zetten de fraps grafiek erbij.
De reden dat je multiplayer niet kunt benchmarken is dat bij een uncapped game de fps heel erg afhangt van waar je naar kijkt en wat er in je scherm komt. Zo kun je als je direct naar de grond kijkt bijvoorbeeld 200 fps halen terwijl je in de verte terug zakt naar 80 (Battlefield 3 destijds). Ook kan je framerate met 20 droppen zodra er meer dan 2 players in je beeld komen (Planetside 2 het eerst jaar). Aangezien je niet kunt garanderen dat bij een herhaling hetzelfde gebeurd is dat slecht geschikt voor het vergelijken van twee producten die potentieel dicht bij elkaar liggen.wimjongil schreef op maandag 22 januari 2018 @ 20:12:
[...]
Kleine reactie aangezien het een beetje offtopic is: als je genoeg multiplayer-games benchmarkt zullen je gemiddelde frametimes/fps gewoon naar het populatie-gemiddelde convergeren en idem voor de variantie (ook al is die biased, maar dat hou je hoe dan ook). Als je een gemiddelde van 60+ fps hebt (of 144+ fps, waar je je minimum dan ook legt), is juist die variantie interessant natuurlijk.
[ Voor 44% gewijzigd door sdk1985 op 22-01-2018 22:36 ]
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Verwijderd
Ik zal er eens naar kijken, bedankt voor de suggestie.sdk1985 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 22:32:
@Verwijderd
Computerbase is in het algemeen best wel goed. Anandtech is inderdaad niet meer wat het was, zonde.
edit
Framerendertime-plots, check
Groot artikel, check
Geen slechte start.
Kan iemand mij uitleggen waarom niet elk medium wat de FPS weergeeft de framerendertimeplots weergeeft? Het geeft zoveel meer informatie, het zou vanzelfsprekend moeten zijn.
Je ziet in zo'n grafiek ook direct een groot voordeel van meer kernen of snellere kernen, de framerendertijd is veel consistenter. Nog wel af en toe een piek maar verder een veel vlakker verloop.
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2018 22:40 ]
Het is alleen jammer dat de 1700X, 1800X, 8400, 8600K en 8700K ontbreken.
Verwijderd
Een 6k van Intel en een 8k van AMD had eraan mogen worden toegevoegd. Verder natuurlijk altijd de AMD-CPU's tot redelijke hoogte overklokken, ik denk aan de 3,8 GHz omdat iedereen dat vrij gemakkelijk haalt met zijn AMD-CPU.sdk1985 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 22:40:
Het is alleen jammer dat de 1700X, 1800X, 8400, 8600K en 8700K ontbreken.
Vergelijk eens voor TW3 de 4c/4t van AMD met de 6c/12t van AMD.
Ik was deze website overigens wel al eens tegengekomen maar het verdween daarna weer van mijn radar.
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2018 22:45 ]
Zo, sinds gisteren ben ik weer volledig overgestapt op de AMD familie. Ben nu voorzien van een Ryzen 5 1600 in combinatie met een R9 Fury X 
Had eerlijk gezegd verwacht dat het finetunen van de CPU en het geheugen iets meer moeite zou kosten, maar het stelde totaal niets voor. Het geheugen (Corsair Vengeance LED 3000Mhz) ging zonder enige moeite op 3200Mhz draaien (eenvoudiger dan op mijn vorige i7 6700K) en ook de CPU ging pijnloos naar 4Ghz op 1.28V. Het kan aan mij liggen, maar van wat ik zo hier en daar vind is 1.28V voor 4Ghz best weinig. Of de boel is misschien nog niet helemaal 100% stabiel, of ik heb een zeer goede chip te pakken.
Wellicht dat ik een dezer dagen nog eens een langdurige stabiliteitstest draai om er zeker van te zijn dat alles goed loopt, maar Blender, Cinebench, Unigen, Firestrike Ultra en games draaien tot dusverre zonder problemen. Temperatuur is nog niet boven de 61 graden geweest in Blender tijdens wat renders van de Ryzen demo. Ook meteen, met lagere GPU overclock, mn eigen Firestrike Ultra score met bijna 100 punten verbeterd
Had eerlijk gezegd verwacht dat het finetunen van de CPU en het geheugen iets meer moeite zou kosten, maar het stelde totaal niets voor. Het geheugen (Corsair Vengeance LED 3000Mhz) ging zonder enige moeite op 3200Mhz draaien (eenvoudiger dan op mijn vorige i7 6700K) en ook de CPU ging pijnloos naar 4Ghz op 1.28V. Het kan aan mij liggen, maar van wat ik zo hier en daar vind is 1.28V voor 4Ghz best weinig. Of de boel is misschien nog niet helemaal 100% stabiel, of ik heb een zeer goede chip te pakken.
Wellicht dat ik een dezer dagen nog eens een langdurige stabiliteitstest draai om er zeker van te zijn dat alles goed loopt, maar Blender, Cinebench, Unigen, Firestrike Ultra en games draaien tot dusverre zonder problemen. Temperatuur is nog niet boven de 61 graden geweest in Blender tijdens wat renders van de Ryzen demo. Ook meteen, met lagere GPU overclock, mn eigen Firestrike Ultra score met bijna 100 punten verbeterd
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Zie jij dan andere reviews als ik? Als ik in de reviews van HWI duik zie ik alleen maar fouten. Zulke grove fouten dat je de hele review niet serieus kan nemen omdat de volledige testmethodes niet kloppen. Voedingen, CPU's, videokaarten, het gaat allemaal mis.sdk1985 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 22:32:
@Verwijderd
Bij voedingen de loadtesters verkeerd aansluiten waardoor de spanning soms wel een halve volt naast de echte waarde zat. Ripple die iets van 6 keer hoger was dan werkelijk. Mislukte efficiëntie metingen. En daarnaast een schrijver die niks van voedingen snapt en hierdoor de fouten dus niet ziet en verkeerde conclusies trekt.
Bij videokaarten tests van maar enkele tientallen seconden waardoor de klokfrequentie van de GPU nog niet eens op de echte waarde zit, maar soms nog enkele 100MHz hoger licht door de dynamische klokfrequenties. Hierdoor meet je hogere prestaties dan dat je werkelijk haalt na enkele minuten. Allemaal verschillende tests met verschillende drivers door elkaar gooien.
CPU test hadden we het een aantal dagen geleden al over. Ze meten ook hier de games maar een hele korte tijd en daarnaast op een totaal verkeerd moment in de game waardoor je extreem vertekende beelden krijgt wat betreft game tests voor de CPU.
En dit zijn alleen de dingen die direct opvallen. Doordat HWI totaal niet open is met hun testmethode kun je heel moeilijk zien wat er wel en wat er niet goed gaat. Een goede testmethode moet altijd duidelijk en open zijn. Alleen dan kun je goed zien of het überhaubt een goede test is en kan de test ook gecontroleerd worden.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Verwijderd
Een goede test is zoals wetenschap, het moet geverifiëerd kunnen worden. Dus 100% een uitleg over hoe het getest is.
Met de CPU heb jij best wel veel geluk gehad als dit stabiel is. Verder een realistisch plaatje, 3200 MT/s is niet meer zo bijzonder op het AM4-platform.Moi_in_actie schreef op maandag 22 januari 2018 @ 22:56:
Zo, sinds gisteren ben ik weer volledig overgestapt op de AMD familie. Ben nu voorzien van een Ryzen 5 1600 in combinatie met een R9 Fury X
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2018 23:15 ]
Verwijderd
@The Mask
Volgens mij staat een totaal niet open testmethode bij HWI haaks op de uitspraken die je doet over alles wat er niet goed zou gaan bij hun testmethodes ? De waarheid / realiteit zal ws ergens in het midden liggen.....
Verder denk ik in algemene zin dat het lovenswaardig is dat HWI meer test dan Tnet.
Mochten daar (te) veel fouten in zitten dan is er altijd ruimte voor commentaar onder de tests.
Volgens mij staat een totaal niet open testmethode bij HWI haaks op de uitspraken die je doet over alles wat er niet goed zou gaan bij hun testmethodes ? De waarheid / realiteit zal ws ergens in het midden liggen.....
Verder denk ik in algemene zin dat het lovenswaardig is dat HWI meer test dan Tnet.
Mochten daar (te) veel fouten in zitten dan is er altijd ruimte voor commentaar onder de tests.
Waarom is dat haaks? Die dingen die ik noem zag ik door de uitkomsten van de metingen niet omdat het duidelijk was hoe ze testen. Al dit heb ik dan ook doorgegeven aan HWI. Het goed aansluiten van hun loadtesters heb ik zelf gedaan, ben er een aantal jaar terug geweest. Mislukte ripple metingen was niet zo lang geleden. Probleem hiermee is dat als de schrijver een beetje verstand van het onderwerp heeft dan valt het degene direct op. Heb je geen enkel verstand van het onderwerp dan zie je het niet en dat is dus het probleem.Verwijderd schreef op maandag 22 januari 2018 @ 23:13:
@The Mask
Wat betreft de videokaarten. Dat willen ze niet aanpassen omdat ze dan een paar minuten moeten testen en dat vinden ze al te lang. Dit zijn hun eigen woorden.
CPU's is ook een won't fix. Kwantiteit gaat boven kwaliteit bij hun. Dus liever 10 niet kloppende reviews dan één goede...
AMD Nieuwsdiscussie
Nee klopt, 3200 is niet heel bijzonder, mits het geheugen ook een beetje mee wil werken. Bij mijn 6700K (op een flinke overclock) had ik toch wat meer moeite om het op 3200 te krijgen, bij Ryzen was het een simpele "select from dropdown menu" en klaar.Verwijderd schreef op maandag 22 januari 2018 @ 23:12:
[...]
Met de CPU heb jij best wel veel geluk gehad als dit stabiel is. Verder een realistisch plaatje, 3200 MT/s is niet meer zo bijzonder op het AM4-platform.
Binnenkort voor de gein maar eens kijken tot hoever de CPU wil gaan, moet alleen even in de gaten houden of de VRM's niet te warm worden. Hoewel er redelijk wat airflow is in mijn ITX kast, zit de VRM heatsink helemaal weggestopt achter het CPU block van de Kraken X41 en de radiator + fan van mijn Fury X. In dat achterste hoekje komt dus vrijwel geen airflow. Desnoods eens kijken of ik ergens nog de VRM fan heb van een oud s939 Asus bord en die ghetto mounten als ik wat zware overclocking wil doen
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Willen of mogen kan hier mogelijk ook nog een rol spelen. Ik (wij) hebben er immers denk ik geen idee van hoe de werkdruk is en wat er van "hogerhand" opgedragen wordt qua het draaien van "productie" en het behalen van targets. Ik verwacht trouwens dat dit voor meer bedrijven / reviewers een issue is / gaat zijn. Ik zie namelijk op steeds meer sites / youtube kanalen e.d. lezers / kijkers ook klagen wanneer er niet genoeg content gepost wordt, het lijkt ook een duidelijk vraag vanuit de gemiddelde consument te zijn dan men liever veel reviews ziet dan uitgediepte, in ieder geval ik meen die trend op te merken. Ik zelf zie liever minder onzin reviews en zou juist graag meer diepte zien met zoveel mogelijk realworld performance tests ipv de firestrikes, crystalmarks en atto's e.d. van deze wereld.-The_Mask- schreef op maandag 22 januari 2018 @ 23:22:
Wat betreft de videokaarten. Dat willen ze niet aanpassen omdat ze dan een paar minuten moeten testen en dat vinden ze al te lang. Dit zijn hun eigen woorden.
Nu kan ik gelukkig voor CPU's, videokaarten e.d. daar redelijk zelf "langs" kijken, maar voor iets als een voeding dat je aanhaalt, daar heb ik dus echt geen verstand van. Nu meen ik dat Tom's en Jonnyguru daar goed bekend staan, dus kijk ik daar meestal, maar zouden die ineens qua kwaliteit verslechteren zou ik dat op dat gebied denk ik niet eens merken.
Verwijderd
Wanneer je blijkbaar toegang had tot hun testmethodes en ze ook aangeven wat, hoe & waarom ze zaken wel of niet testen was het dus blijkbaar allemaal niet zo gesloten als je eerder deed voorkomen.......?-The_Mask- schreef op maandag 22 januari 2018 @ 23:22:
[...]
Waarom is dat haaks? Die dingen die ik noem zag ik door de uitkomsten van de metingen niet omdat het duidelijk was hoe ze testen. Al dit heb ik dan ook doorgegeven aan HWI. Het goed aansluiten van hun loadtesters heb ik zelf gedaan, ben er een aantal jaar terug geweest. Mislukte ripple metingen was niet zo lang geleden. Probleem hiermee is dat als de schrijver een beetje verstand van het onderwerp heeft dan valt het degene direct op. Heb je geen enkel verstand van het onderwerp dan zie je het niet en dat is dus het probleem.
CPU's is ook een won't fix. Kwantiteit gaat boven kwaliteit bij hun. Dus liever 10 niet kloppende reviews dan één goede...
Wanneer hun tests en reviews van A tot Z echt niet zouden kloppen dan gaat dat natuurlijk heel erg opvallen tov van tests en reviews van andere sites. Dan zou het commentaar steevast niet van de lucht moeten zijn onder de artikelen. Tnet doet ook wel eens wat fout, dat is normaal. Vat het niet persoonlijk op maar zo fout als je nu doet voorkomen bij HWI heb ik wat moeite mee om dat zo maar zonder meer aan te nemen.....

Tav de voedingen zijn reviews ook afhankelijk van de juiste (vrij dure) test apparatuur. Volgens mij heeft Tnet dat pas sinds enkele jaren. Of HWI dat inmiddels ook heeft weet ik niet.....?
Ik schat in dat het budget van Tnet groter is dan dat van HWI, maar toch weet HWI behoorlijk wat cpu's (ook veel van AMD) te testen en komen daar over het algemeen geen heel erg afwijkende resultaten uit naar voren. Tnet is juist meer de breedte in gegaan met huishoudelijke apparatuur. Voor beide strategieën is wat te zeggen.
Een test is voor mij 'goed' als hij-The_Mask- schreef op maandag 22 januari 2018 @ 23:04:
[...]
Zie jij dan andere reviews als ik? Als ik in de reviews van HWI duik zie ik alleen maar fouten. Zulke grove fouten dat je de hele review niet serieus kan nemen omdat de volledige testmethodes niet kloppen. Voedingen, CPU's, videokaarten, het gaat allemaal mis.
Bij voedingen de loadtesters verkeerd aansluiten waardoor de spanning soms wel een halve volt naast de echte waarde zat. Ripple die iets van 6 keer hoger was dan werkelijk. Mislukte efficiëntie metingen. En daarnaast een schrijver die niks van voedingen snapt en hierdoor de fouten dus niet ziet en verkeerde conclusies trekt.
Bij videokaarten tests van maar enkele tientallen seconden waardoor de klokfrequentie van de GPU nog niet eens op de echte waarde zit, maar soms nog enkele 100MHz hoger licht door de dynamische klokfrequenties. Hierdoor meet je hogere prestaties dan dat je werkelijk haalt na enkele minuten. Allemaal verschillende tests met verschillende drivers door elkaar gooien.
CPU test hadden we het een aantal dagen geleden al over. Ze meten ook hier de games maar een hele korte tijd en daarnaast op een totaal verkeerd moment in de game waardoor je extreem vertekende beelden krijgt wat betreft game tests voor de CPU.
En dit zijn alleen de dingen die direct opvallen. Doordat HWI totaal niet open is met hun testmethode kun je heel moeilijk zien wat er wel en wat er niet goed gaat. Een goede testmethode moet altijd duidelijk en open zijn. Alleen dan kun je goed zien of het überhaubt een goede test is en kan de test ook gecontroleerd worden.
-herhaalbaar is
-wanneer je hem 3x test er bij benadering 3 keer hetzelfde uit komt
-er onderlinge verschillen zijn (dus niet alles 200 fps cap)
Nummertje 1 en 2 neem ik even aan dat dit goed zit omdat ik daar jaren geleden navraag over heb gedaan en duidelijk antwoord heb gehad. Dat was toen ze met die prestatie balk kwamen die alle tests samenvatte. Tot heden heb ik bij HWI ook nog niet het idee gehad dat ik met mijn hardware ineens hele andere resultaten ga halen. Maar wellicht moet ik eens kritischer naar ze kijken. Ik heb zelf aardig wat hardware staan (2500K, 4670K, G4560, 8700K) dus daar moeten wel wat raakpunten te vinden zijn. Voedingen koop ik 1x in de 5 jaar en dan ga ik eigenlijk ook niet naar HWI maar liever naar hardware secrets (die slopen het ding uit elkaar). Voor even een snel cpu/gpu overzichte wil ik nog weleens naar HWI uitwijken puur omdat ze zoveel hardware testen in één overzicht. Voor gpu was techpowerup mijn favoriet maar die zijn recent zich gaan beperken tot +- 6 kaarten per test...
Dat laatste ben ik het zeer zeker mee eens, je moet bij je test pagina duidelijk beschrijven hoe en wat je test en hoe de lezer het zelf kan testen.En dit zijn alleen de dingen die direct opvallen. Doordat HWI totaal niet open is met hun testmethode kun je heel moeilijk zien wat er wel en wat er niet goed gaat. Een goede testmethode moet altijd duidelijk en open zijn. Alleen dan kun je goed zien of het überhaubt een goede test is en kan de test ook gecontroleerd worden.
[ Voor 12% gewijzigd door sdk1985 op 23-01-2018 03:10 ]
Heb net de prijs van de 2200G gespot bij centralpoint... Zijn ze gek geworden of zo?
156 euro voor de 2200G
https://www.centralpoint....d2200c5fbbox-num-8101121/
En de 2400G voor 240,79 euro!!!
https://www.centralpoint....d2400c5fbbox-num-8101119/
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA???
Ik mag hopen dat de prijzen gewoon normaal zullen zijn bij de launch van deze APU´s, anders zal het in Nederland geen success gaan worden met dit soort belachelijke prijzen. Totaal niet in lijn met de adviesprijzen van AMD zelf...
156 euro voor de 2200G
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA???
Ik mag hopen dat de prijzen gewoon normaal zullen zijn bij de launch van deze APU´s, anders zal het in Nederland geen success gaan worden met dit soort belachelijke prijzen. Totaal niet in lijn met de adviesprijzen van AMD zelf...
Centralpoint is 1 van die winkels die wel vaker gigantisch naast prijzen zit. En sowieso altijd zit te kloten met levertdatum of beschikbaarheid. Toen met een of andere game, tientallen websites al tijden uitverkocht en hun maar reservingen blijven accepteren.
Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc
Prijzen zijn gewoon placeholders ook mogelijk bewust hoog gehouden om niet gelijk on nodig veel bestel orders te krijgen.
Verwijderd
Zo schat ik het ook in en daarmee zullen ze vast op de korte termijn hun targets halen maar wat zijn de consequenties op de lange termijn? Op de lange termijn gaan mensen mogelijk in de gaten krijgen dat de ene website een betere bron is dan de andere.Dennism schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 00:06:
[...]
Willen of mogen kan hier mogelijk ook nog een rol spelen. Ik (wij) hebben er immers denk ik geen idee van hoe de werkdruk is en wat er van "hogerhand" opgedragen wordt qua het draaien van "productie" en het behalen van targets. Ik verwacht trouwens dat dit voor meer bedrijven / reviewers een issue is / gaat zijn. Ik zie namelijk op steeds meer sites / youtube kanalen e.d. lezers / kijkers ook klagen wanneer er niet genoeg content gepost wordt, het lijkt ook een duidelijk vraag vanuit de gemiddelde consument te zijn dan men liever veel reviews ziet dan uitgediepte, in ieder geval ik meen die trend op te merken.
Ik denk dat dat voor de meeste mensen hier geldt.Ik zelf zie liever minder onzin reviews en zou juist graag meer diepte zien met zoveel mogelijk realworld performance tests ipv de firestrikes, crystalmarks en atto's e.d. van deze wereld.
Ja, dat lijkt het stiefkindje van de hardware te zijn terwijl het toch best belangrijk is.Nu kan ik gelukkig voor CPU's, videokaarten e.d. daar redelijk zelf "langs" kijken, maar voor iets als een voeding dat je aanhaalt, daar heb ik dus echt geen verstand van. Nu meen ik dat Tom's en Jonnyguru daar goed bekend staan, dus kijk ik daar meestal, maar zouden die ineens qua kwaliteit verslechteren zou ik dat op dat gebied denk ik niet eens merken.
Verwijderd
Ik denk dat daar een punt 4 en 5 aan toegevoegd moet worden:sdk1985 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 03:07:
[...]
Een test is voor mij 'goed' als hij
-herhaalbaar is
- de onderlinge verschillen relevant zijn
- dit alles in de juiste context wordt geplaatst (als de FPS hoog is maar je ook meer microstutter merkt dan is het fijn als dat wordt gemeld en niet enkel de FPS wordt gegeven)
Opportunistische prijsgouging, helaas zie je dat vaak in Nederland bij nieuwe hardware. Geef het een paar weken tot een paar maanden en de prijzen komen dicht in de buurt van het normale, tenzij het product minder populair is in Nederland (AM4 Taichi is een goed voorbeeld, die prijs bleef te hoog en lang veel te hoog).Feta schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 12:31:
Heb net de prijs van de 2200G gespot bij centralpoint... Zijn ze gek geworden of zo?
156 euro voor de 2200G
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA???
[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2018 13:32 ]
Probleem bij puntje 5 is dat hogere framerates eigenlijk inherent zijn aan grotere schommelingen. Wat dat betreft wordt er nu fout gemeten omdat wordt gekeken naar de 99th percentile wat neerkomt op het 1% (of zelfs 0.1%) slechtste frame. Dat zegt echter niets over de stabiliteit rondom het gemiddelde.Verwijderd schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 13:29:
[...]
Ik denk dat daar een punt 4 en 5 aan toegevoegd moet worden:
- dit alles in de juiste context wordt geplaatst (als de FPS hoog is maar je ook meer microstutter merkt dan is het fijn als dat wordt gemeld en niet enkel de FPS wordt gegeven)
[...]
Opportunistische prijsgouging, helaas zie je dat vaak in Nederland bij nieuwe hardware. Geef het een paar weken tot een paar maanden en de prijzen komen dicht in de buurt van het normale, tenzij het product minder populair is in Nederland (AM4 Taichi is een goed voorbeeld, die prijs bleef te hoog en lang veel te hoog).
Ander probleem is dat meer fps kan leiden tot meer microstutter. Zie mijn benchmarks van rainbow six siege. In dat geval zou je per game voor een frametime test dan moeten cappen op x fps. En over die x krijg je dan weer discussie (120 Hz, 144 Hz, enz).
Laten we het hopen want dit gaat echt he-le-maal nergens over.Verwijderd schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 13:29:
[...]
Ik denk dat daar een punt 4 en 5 aan toegevoegd moet worden:
[...]
Opportunistische prijsgouging, helaas zie je dat vaak in Nederland bij nieuwe hardware. Geef het een paar weken tot een paar maanden en de prijzen komen dicht in de buurt van het normale, tenzij het product minder populair is in Nederland (AM4 Taichi is een goed voorbeeld, die prijs bleef te hoog en lang veel te hoog).
Zo, nog een klein beetje zitten hobbyen met mn Ryzen 5 1600. Overclock naar 4.1Ghz is geen probleem, bencht prima op 1.35V. Daarboven lijkt ie niet lekker te willen, voor 4150Mhz of 4200Mhz lijkt ie meer dan 1.4V nodig te hebben en zelfs dat levert problemen op. Temperaturen lijken niet het probleem, die hangen rond de 60 graden. Maar ach, 4.1Ghz is niet slecht, geen een Cinebench R15 score van net boven de 1380 punten.

Heb wel het idee dat het UEFI van het ASRock AB350 Gaming ITX bord wat bugged is. Ik stel netjes mn geheugen in op CL15, hij laat in het UEFI ook CL15 zien... maar in Windows is het gewoon CL16
Wellicht dat hier nog wat winst te halen is met wat tweaks, maar het is zover ik weet geen grandioos overclocking geheugen (vrij standaard Corsair Vengeance LED).
Voorlopig vind ik het prima om een 24/7 clockspeeds van 4Ghz te draaien op 1.28V, flinke bak sneller dan stock speeds en met een laag genoeg voltage dat het geen nadelige effecten heeft op lange termijn.

Heb wel het idee dat het UEFI van het ASRock AB350 Gaming ITX bord wat bugged is. Ik stel netjes mn geheugen in op CL15, hij laat in het UEFI ook CL15 zien... maar in Windows is het gewoon CL16
Voorlopig vind ik het prima om een 24/7 clockspeeds van 4Ghz te draaien op 1.28V, flinke bak sneller dan stock speeds en met een laag genoeg voltage dat het geen nadelige effecten heeft op lange termijn.
Verwijderd
Jij hebt veel geluk gehad met jouw sample. Ik maak daar wel de kanttekening bij dat je eigenlijk ook nog urenlang priemgetallen moet laten berekenen of zo om wat zekerder te zijn van stabiliteit, niet dat ik dat zelf zou doen (je merkt het vanzelf wel of dat het stabiel is voor waar je de computer voor gebruikt en zo niet dan weet je wat je opties zijn).Moi_in_actie schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 20:01:
Zo, nog een klein beetje zitten hobbyen met mn Ryzen 5 1600. Overclock naar 4.1Ghz is geen probleem, bencht prima op 1.35V. Daarboven lijkt ie niet lekker te willen, voor 4150Mhz of 4200Mhz lijkt ie meer dan 1.4V nodig te hebben en zelfs dat levert problemen op. Temperaturen lijken niet het probleem, die hangen rond de 60 graden. Maar ach, 4.1Ghz is niet slecht, geen een Cinebench R15 score van net boven de 1380 punten.
[afbeelding]
Heb wel het idee dat het UEFI van het ASRock AB350 Gaming ITX bord wat bugged is. Ik stel netjes mn geheugen in op CL15, hij laat in het UEFI ook CL15 zien... maar in Windows is het gewoon CL16Wellicht dat hier nog wat winst te halen is met wat tweaks, maar het is zover ik weet geen grandioos overclocking geheugen (vrij standaard Corsair Vengeance LED).
Of misschien is dit een nieuwe stepping die iets beter presteert? Hoe dan ook, met 4,1 GHz en 1,36 V mag je erg tevreden zijn.
AS Rock maakt goede hardware voor AM4 maar hun software is wat problematisch volgens Buildzoid. We een goede RAM-compatibiliteit (ook software zoals ik het zie) maar er waren nogal veel GUI-probleempjes. Het zou kunnen dat AS Rock 15 gebruikt als timing maar 16 rapporteert.
Ik liet voorheen OCCT een uurtje of 2 a 3 draaien om te kijken of alles stabiel loopt. Echter, mijn ervaring is dat ondanks dat iets 10+ uur OCCT/Prime95 stabiel kan zijn, het in een game ineens niet meer stabiel kan zijn. De snelste indicatie of de boel stabiel loopt (CPU en memory) is voor mij Cinebench; korte test en geeft snel duidelijkheid of ie loopt of niet. Loopt dat, dan draai ik meestal kort (15 mins) OCCT en daarna gewoon wat verschillende programma's/games. Hiermee krijg ik sneller duidelijkheid of iets stabiel loopt, dan urenlang een stresstest laten lopen.Verwijderd schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 22:19:
[...]
Jij hebt veel geluk gehad met jouw sample. Ik maak daar wel de kanttekening bij dat je eigenlijk ook nog urenlang priemgetallen moet laten berekenen of zo om wat zekerder te zijn van stabiliteit, niet dat ik dat zelf zou doen (je merkt het vanzelf wel of dat het stabiel is voor waar je de computer voor gebruikt en zo niet dan weet je wat je opties zijn).
CPU-Z geeft aan: Stepping 1, Revision ZP-B1. Zegt mij niets, misschien dat het jou iets zegt?Of misschien is dit een nieuwe stepping die iets beter presteert? Hoe dan ook, met 4,1 GHz en 1,36 V mag je erg tevreden zijn.
Ik gebruikte voorheen vrijwel altijd Asus borden (1 keer MSI gehad tussendoor) en ik moet zeggen, vergeleken met Asus zn AI Suite is de software van ASRock slecht, amateuristisch en in elkaar geflanst. Dan heb ik het niet over het UEFI, wellicht dat er een bug in zit, maar het is voor de rest best overzichtelijk, zonder al teveel gekke dingen.AS Rock maakt goede hardware voor AM4 maar hun software is wat problematisch volgens Buildzoid. We een goede RAM-compatibiliteit (ook software zoals ik het zie) maar er waren nogal veel GUI-probleempjes. Het zou kunnen dat AS Rock 15 gebruikt als timing maar 16 rapporteert.
Ik had ook wederom voor Asus bord kunnen kiezen, maar de ROG Strix B350 heeft net wat mindere I/O en is zo'n 60 euro duurder... dat vond ik het niet waard.
Het enige wat mij echt opviel was dat wanneer ik een nieuwe overclock setting in het bios zetten en deze goed werkte, hij reboot (normaal) maar dan automatisch weer terugkomt in het bios in plaats van door te starten naar Windows. Ga je bij die 2e keer het bios weer uit met "save and exit", dan reboot en start ie wel door naar Windows. Vreemd: ja, hinderlijk: nee, niet echt.
Klopt, ik had hetzelfde met gpu (rx580).Moi_in_actie schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 22:35:
[...]
Ik liet voorheen OCCT een uurtje of 2 a 3 draaien om te kijken of alles stabiel loopt. Echter, mijn ervaring is dat ondanks dat iets 10+ uur OCCT/Prime95 stabiel kan zijn, het in een game ineens niet meer stabiel kan zijn. De snelste indicatie of de boel stabiel loopt (CPU en memory) is voor mij Cinebench; korte test en geeft snel duidelijkheid of ie loopt of niet. Loopt dat, dan draai ik meestal kort (15 mins) OCCT en daarna gewoon wat verschillende programma's/games. Hiermee krijg ik sneller duidelijkheid of iets stabiel loopt, dan urenlang een stresstest laten lopen.
Stabiel in Firestrike etc, maar als ik dan een wat zwaardere game speelde dan knalt ie eruit.
Stress tests geven een goeie indicatie maar is nooit een 'be all, end all'.
Volgens mij hebben alle Ryzens deze stepping/revisie. Je zou beter even naar de batch kunnen kijken op de doosMoi_in_actie schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 22:35:
[...]
CPU-Z geeft aan: Stepping 1, Revision ZP-B1. Zegt mij niets, misschien dat het jou iets zegt?
Persoonlijk vind ik elke vorm van overclock software om mijn CPU te overclocken niet fijn werken. Je stelt wat in en soms verandert er wat in UEFI en soms ook nietIk gebruikte voorheen vrijwel altijd Asus borden (1 keer MSI gehad tussendoor) en ik moet zeggen, vergeleken met Asus zn AI Suite is de software van ASRock slecht, amateuristisch en in elkaar geflanst. Dan heb ik het niet over het UEFI, wellicht dat er een bug in zit, maar het is voor de rest best overzichtelijk, zonder al teveel gekke dingen.
Ik had ook wederom voor Asus bord kunnen kiezen, maar de ROG Strix B350 heeft net wat mindere I/O en is zo'n 60 euro duurder... dat vond ik het niet waard.
Het enige wat mij echt opviel was dat wanneer ik een nieuwe overclock setting in het bios zetten en deze goed werkte, hij reboot (normaal) maar dan automatisch weer terugkomt in het bios in plaats van door te starten naar Windows. Ga je bij die 2e keer het bios weer uit met "save and exit", dan reboot en start ie wel door naar Windows. Vreemd: ja, hinderlijk: nee, niet echt.

Voor mijn vriendin d'r systeem gebruiken we het ASRock bord welke in mijn ogen betere RAM ondersteuning heeft, mijn setje geheugen draaide daar met GDM=OFF en nu moet het met GDM=ON. Er zit overigens niet veel verschil tussen, maar toch net dat laatste beetje
Wat ik overigens wel heel fijn vind aan het ASUS bord is dat je instellingen hebt om VDROOP tegen te gaan welke ASRock niet heeft. Zo moest ik op het ASRock bord 1.37v instellen om onder load op 1.3v uit te komen.
Persoonlijk hoop ik dat Zen+ 8 cores op deze snelheid brengt (4.2-4.3GHz). Dat zou voor mij toch een insta-buy zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door ECP0WERS op 24-01-2018 06:45 ]
AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D| Gigabyte GeForce RTX 5070Ti | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD | Fractal Design Terra
Je bedoelt de UA code zeker? Die staat niet op de doos maar alleen op de cpu zelf. Maar je hebt gelijk, ik heb alle 1800x'en, die ik voor kennissen gedurende vorig jaar in systemen heb gebouwd, via rma vervangen en ik heb van AMD week 36 cpu's terug ontvangen die easy boven de 4Ghz te klokken zijn rond de 1.30-1.39 volt. Alleen is de geheugen ondersteuning niet verbeterd, maar al het geheugen dat ik heb gebruikt liep al op 3200Mhz en doet dat nog steeds. Alle systemen, ook die van mij, lopen nu rete stabiel ongeacht de load die erop los gelaten wordt. Er moest even wat water door de Amstel maar dan heb je ook wat. Ik ben nu best tevreden met AMD en als Ryzen 2 daar straks nog een flinke schep bovenop gaat doen dan blijft AMD voor mij nog wel even de eerste keuze.ECP0WERS schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 04:57:
[...]
Volgens mij hebben alle Ryzens deze stepping/revisie. Je zou beter even naar de batch kunnen kijken op de doosMijne doet bijvoorbeeld 4175MHz onder 1.36v
Heb je al die 1800x rma gestuurd omdat ze niet hoog genoeg klokten ?regmaster schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 07:02:
[...]
Je bedoelt de UA code zeker? Die staat niet op de doos maar alleen op de cpu zelf. Maar je hebt gelijk, ik heb alle 1800x'en, die ik voor kennissen gedurende vorig jaar in systemen heb gebouwd, via rma vervangen en ik heb van AMD week 36 cpu's terug ontvangen die easy boven de 4Ghz te klokken zijn rond de 1.30-1.39 volt. Alleen is de geheugen ondersteuning niet verbeterd, maar al het geheugen dat ik heb gebruikt liep al op 3200Mhz en doet dat nog steeds. Alle systemen, ook die van mij, lopen nu rete stabiel ongeacht de load die erop los gelaten wordt. Er moest even wat water door de Amstel maar dan heb je ook wat. Ik ben nu best tevreden met AMD en als Ryzen 2 daar straks nog een flinke schep bovenop gaat doen dan blijft AMD voor mij nog wel even de eerste keuze.
Kan dat ?
Persoonlijk verwacht ik ivm segfault errors onder linux.wc2wc schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 08:50:
[...]
Heb je al die 1800x rma gestuurd omdat ze niet hoog genoeg klokten ?
Kan dat ?
https://www.phoronix.com/...tem=new-ryzen-fixed&num=1
AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D| Gigabyte GeForce RTX 5070Ti | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD | Fractal Design Terra
Dan heb jij super veel geluk en ik niets; Ik krijg mijn 1700X niet eens stabiel naar 3.8Ghz. Dat kan weken perfect draaien. 2 dagen terug verander ik van scherm (JA van scherm) en hij wilt niet meer booten en gaat terug naar default settings.ECP0WERS schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 04:57:
[...]
Volgens mij hebben alle Ryzens deze stepping/revisie. Je zou beter even naar de batch kunnen kijken op de doosMijne doet bijvoorbeeld 4175MHz onder 1.36v
Super frusteren, Ryzen heeft voor mij als enthousiast CPU een zure nasmaak gegeven en ik kan het niet uitsluiten dat ik bij een volgende aankoop weer afstap van het AMD platform.
Yup, correct.ECP0WERS schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 08:52:
[...]
Persoonlijk verwacht ik ivm segfault errors onder linux.
https://www.phoronix.com/...tem=new-ryzen-fixed&num=1
Enerzijds begrijp ik je, anderzijds denk ik wel dat je op een nieuw platform/architectur bugs als dit kan en mag verwachten. Persoonlijk vind ik dat iedereen die een Ryzen1 koopt een early adopter is en ik verwacht dat we deze bugs in Zen+ niet meer gaan zien.Lyca schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 09:54:
[...]
Dan heb jij super veel geluk en ik niets; Ik krijg mijn 1700X niet eens stabiel naar 3.8Ghz. Dat kan weken perfect draaien. 2 dagen terug verander ik van scherm (JA van scherm) en hij wilt niet meer booten en gaat terug naar default settings.
Super frusteren, Ryzen heeft voor mij als enthousiast CPU een zure nasmaak gegeven en ik kan het niet uitsluiten dat ik bij een volgende aankoop weer afstap van het AMD platform.
Ik snap dat een nieuw platform/architectuur geen excuus is maar intel borduurt al jaren verder op eenzelfde architectuur en zal je dit soort problemen veel minder tegen komen.
Ben zelf nu op 4.1 GHz beland 1500x
Ik heb verschillende ryzen systemen maar dit asus mini itx bordje wat ik nu gebruik is toch wel de fijnste die ik heb xmp 3200 gaat prima en het overklokken gaat wel simpel .
Bij de biostar moest ik echt het een en ander veranderen om op 3.8 te draaien dat is met de asus wel anders alleen de offset omhoog en klaar .
Ik heb verschillende ryzen systemen maar dit asus mini itx bordje wat ik nu gebruik is toch wel de fijnste die ik heb xmp 3200 gaat prima en het overklokken gaat wel simpel .
Bij de biostar moest ik echt het een en ander veranderen om op 3.8 te draaien dat is met de asus wel anders alleen de offset omhoog en klaar .
Tja, als je chip niet ver wil overclocken dan heb je de silicon lottery gewoon verloren of is het een moederbord probleem. Als je van scherm wisselt en je bios reset, dan is dit wederom een moederbord probleem. MSI staat onderhand onderaan als het gaat om de ondersteuning van AM4. De meest vreemde dingen duiken maar op bij MSI bordjes. Gigabyte biossen zijn vaak beperkt en de bouwkwaliteit is vaak slecht. ASRock heeft wat rare bugs maar de bordjes zelf zijn vaak goed. ASUS heeft haar zaakjes vrij behoorlijk op orde met zoals bios als de bordjes zelf.Lyca schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 09:54:
[...]
Dan heb jij super veel geluk en ik niets; Ik krijg mijn 1700X niet eens stabiel naar 3.8Ghz. Dat kan weken perfect draaien. 2 dagen terug verander ik van scherm (JA van scherm) en hij wilt niet meer booten en gaat terug naar default settings.
Ik heb eerst een Gigabyte gehad. Bios was behoorlijk beperkt, maar alles werkte gewoon. Later overgestapt naar ASUS omdat ik mijn 1700 flink wou overclocken. Bios is geweldig, stabiel etc. Het enige dat ik heb is dat mijn chip aangeeft iets meer voltage te trekken bij full load dan ik in heb ingesteld. Dat had ik bij zowel Gigabyte als ASUS. De ASUS is iets erger omdat voltage hoger is. Ik vermoed dat dit een probleem met mijn chip is die wat raars uitleest. Dit was ook een zeer vroeg exemplaar dat ik met 1,35v gewoon op 3,85GHz heb gekregen. Perfect acceptabele OC voor een zeer vroeg exemplaar. Zou ik naar 1,42v pushen dan ga ik denk ik wel over de 3,9GHz heen.
In de periode heb ik ook nog eens een 7950, RX580 8GB en nu een RX Vega 56 gedraaid en ben ik van scherm gewisseld. Nooit problemen mee gehad.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Argh, dat smaakt zo wrang. Ik had net bij MSI een X370 bordje gekocht omdat het hoog aangeschreven stond ja. De BIOS updates blijven bij MSI echt wel uit, wat me een teken aan de wand lijkt te zijn.DaniëlWW2 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 11:10:
[...]
Tja, als je chip niet ver wil overclocken dan heb je de silicon lottery gewoon verloren of is het een moederbord probleem. Als je van scherm wisselt en je bios reset, dan is dit wederom een moederbord probleem. MSI staat onderhand onderaan als het gaat om de ondersteuning van AM4. De meest vreemde dingen duiken maar op bij MSI bordjes. Gigabyte biossen zijn vaak beperkt en de bouwkwaliteit is vaak slecht. ASrock heeft wat rare bugs maar de bordjes zelf zijn vaak goed. ASUS heeft haar zaakjes vrij behoorlijk op orde met zoals bios als de bordjes zelf.
Ik heb eerst een Gigabyte gehad. Bios was behoorlijk beperkt, maar alles werkte gewoon. Later overgestapt naar ASUS omdat ik mijn 1700 flink wou overclocken. Bios is geweldig, stabiel etc. Het enige dat ik heb is dat mijn chip aangeeft iets meer voltage te trekken bij full load dan ik in heb gesteld. Dat had ik bij zowel Gigabyte als ASUS. De ASUS is iets erger omdat voltage hoger is. Ik vermoed dat dit een probleem met mijn chip is die wat raars uitleest. Dit was ook een zeer vroeg exemplaar dat ik met 1,35v gewoon op 3,85GHz heb gekregen. Perfect acceptabele OC voor een zeer vroeg exemplaar. Zou ik naar 1,42v pushen dan ga ik denk ik wel over de 3,9GHz heen.
In de periode heb ik ook nog eens een 7950, RX580 8GB en nu een RX Vega 56 gedraaid en ben ik van scherm gewisseld. Nooit problemen mee gehad.
Ja ik ging van een 1080p scherm naar 3440x1440p en mijn computer wou niet meer booten en heeft een cmos reset gedaan.
Kut wel, want ik denk niet dat ik dat moederbord nog kan inwisselen want op stock draait alles stabiel.
Siliconen lottery verloren? Dat is echt geleuter, want het is alleen aan jou om te bepalen of je een minder product accepteert of niet. Als jij de cpu een probleem geval vindt dan vraag jij er een rma voor aan. Dat is aan jou om te bepalen en aan niemand anders.Lyca schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 11:27:
[...]
Argh, dat smaakt zo wrang. Ik had net bij MSI een X370 bordje gekocht omdat het hoog aangeschreven stond ja. De BIOS updates blijven bij MSI echt wel uit, wat me een teken aan de wand lijkt te zijn.
Ja ik ging van een 1080p scherm naar 3440x1440p en mijn computer wou niet meer booten en heeft een cmos reset gedaan.
Kut wel, want ik denk niet dat ik dat moederbord nog kan inwisselen want op stock draait alles stabiel.
Ik, en ' mijn klantjes' hadden de problemen onder Linux maar aangezien AMD tegenwoordig die dingen 1 op 1 omruilt (ze inspecteren nu alleen nog maar fysiek) is het natuurlijk gelul dat je met een minder werkend product zou moeten leren leven. AMD doet er zelf niet moeilijk over dus waarom zou jij dat dan wel doen. Zij hebben een vrij slechte eerste batch geleverd (niet zo heel vreemd voor een nieuw platform), en dat geven ze tussen de regels zelf ook wel toe, dus laten zij dat maar oplossen. Als je bij het invullen van de rma als reden aangeeft dat je veel problemen ondervindt qua stabiliteit en uitval dan heb je waarschijnlijk binnen een week een nieuwe cpu terug die wel goed is. Doe het wel rechtstreeks via AMD en niet via de webwinkel waar je deze gekocht hebt. Via AMD gaat het erg snel.
Maar de keuze is aan jou of je gelukkig wilt zijn of niet
Wat jij zegt is geleuter en een vorm van oplichting. Je verliest namelijk gewoon de garantie op de CPU bij overklokken.regmaster schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 14:58:
Dat is echt geleuter, want het is alleen aan jou om te bepalen of je een minder product accepteert of niet.
Staat ongetwijfeld wel in het boekje wat je er bij krijgt en is ook te zien in Ryzen Master.

[ Voor 22% gewijzigd door -The_Mask- op 24-01-2018 15:35 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Ja dat dacht ik al eigenlijk. Dus het is gewoon wachten tot de volgende aankoop of BIOS update van MSI (die volgens mij nog later zal zijn).
Tja, ik mag toch hopen dat je bordje een nieuwe bios krijgt vanwege Ryzen 2. Hopelijk gaat het dan beter werken.Lyca schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 15:41:
Ja dat dacht ik al eigenlijk. Dus het is gewoon wachten tot de volgende aankoop of BIOS update van MSI (die volgens mij nog later zal zijn).
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Volgens mij hebben sommige redactieleden wel eens aangegeven dat de Persgroep zich niet met de inhoud van de artikelen bemoeit.Dennism schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 00:06:
[...]
Willen of mogen kan hier mogelijk ook nog een rol spelen. Ik (wij) hebben er immers denk ik geen idee van hoe de werkdruk is en wat er van "hogerhand" opgedragen wordt qua het draaien van "productie" en het behalen van targets.
Het grootste deel is weinig interessant en vooral kwantiteit over kwaliteit. Dus voor die mensen die graag weinig interessant en niet kloppende reviews lezen is er volgens mij genoeg keuze.Ik verwacht trouwens dat dit voor meer bedrijven / reviewers een issue is / gaat zijn. Ik zie namelijk op steeds meer sites / youtube kanalen e.d. lezers / kijkers ook klagen wanneer er niet genoeg content gepost wordt, het lijkt ook een duidelijk vraag vanuit de gemiddelde consument te zijn dan men liever veel reviews ziet dan uitgediepte, in ieder geval ik meen die trend op te merken. Ik zelf zie liever minder onzin reviews en zou juist graag meer diepte zien met zoveel mogelijk realworld performance tests ipv de firestrikes, crystalmarks en atto's e.d. van deze wereld.
De voedingreviews van Tomshardware verbeteren continue, zelfde reviewer schrijft trouwens ook voor TechPowerUp. Maar die van jonnyGURU zijn al meer dan 10 jaar weinig verbeterd. En aangezien stilstand achteruitgang is zijn ze niet meer zo interessant. Maar er is daar geen budget voor betere reviews, het is maar een hele kleine site nog vele malen kleiner dan bijvoorbeeld HWI.Nu kan ik gelukkig voor CPU's, videokaarten e.d. daar redelijk zelf "langs" kijken, maar voor iets als een voeding dat je aanhaalt, daar heb ik dus echt geen verstand van. Nu meen ik dat Tom's en Jonnyguru daar goed bekend staan, dus kijk ik daar meestal, maar zouden die ineens qua kwaliteit verslechteren zou ik dat op dat gebied denk ik niet eens merken.
Het is precies zo als ik zei. Geef anders maar aan hoe ze de genoemde onderdelen precies testen. Dat weet je niet aangezien het nergens staat genoemd hoe ze het precies doen. Zoals gezegd kwam ik er alleen achter doordat de resultaten gewoon nergens op sloegen. Die waren zo verkeerd dat het onmogelijk was dat ze klopten. Op geen enkele manier zou je op zulke metingen uit moeten kunnen komen, tenzij je dus iets heel goed verkeerd doet.Verwijderd schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 01:12:
[...]
Wanneer je blijkbaar toegang had tot hun testmethodes en ze ook aangeven wat, hoe & waarom ze zaken wel of niet testen was het dus blijkbaar allemaal niet zo gesloten als je eerder deed voorkomen.......?
Dat ik het probleem heb opgelost wil niet zeggen dat ze wel open zijn over hun test. Dat ik de apparatuur goed heb aangesloten betekend niet dat ik weet hoe ze precies testen. Daarnaast kan er in tussen tijd ook heel wat veranderd zijn. Ook hier zou ik dan niks van weten. Want zoals gezegd zijn ze heel erg gesloten over de achterliggende testmethode.
En dat doen ze dus ook. Vandaar dat ik het ook kan benoemen en kon doorgeven aan hun. En vandaar dat ik ook weet dat ze sommige dingen niet gaan oplossen omdat er te veel tijd in zou zitten. Zoals gezegd geven ze de voorkeur over kwantiteit boven kwaliteit.Wanneer hun tests en reviews van A tot Z echt niet zouden kloppen dan gaat dat natuurlijk heel erg opvallen tov van tests en reviews van andere sites.
Alleen als de lezers genoeg verstand van het onderwerp hebben en ook de moeite nemen om te reageren, anders niet natuurlijk.Dan zou het commentaar steevast niet van de lucht moeten zijn onder de artikelen.
Je moet het ook niet zomaar aannemen, maar als je onderzoek zou doen zou je op dezelfde conclusie uitkomen. Je zegt nu bij voorbaat al dat het niet waar is zonder is zelf op onderzoek te gaan.Tnet doet ook wel eens wat fout, dat is normaal. Vat het niet persoonlijk op maar zo fout als je nu doet voorkomen bij HWI heb ik wat moeite mee om dat zo maar zonder meer aan te nemen.....
HWI heeft het al heel lang en Tweakers zo'n 3,5 jaar al doen ze er niet echt iets mee...Tav de voedingen zijn reviews ook afhankelijk van de juiste (vrij dure) test apparatuur. Volgens mij heeft Tnet dat pas sinds enkele jaren. Of HWI dat inmiddels ook heeft weet ik niet.....?
Het budget van Tweakers is idd veel groter. Maar geen idee wat de verdeling is, want Tweakers test veel meer dan alleen hardware. HWI test idd wel veel meer. Maar het zou veel beter zijn dat ze minder en beter gingen testen.Ik schat in dat het budget van Tnet groter is dan dat van HWI, maar toch weet HWI behoorlijk wat cpu's (ook veel van AMD) te testen en komen daar over het algemeen geen heel erg afwijkende resultaten uit naar voren. Tnet is juist meer de breedte in gegaan met huishoudelijke apparatuur. Voor beide strategieën is wat te zeggen.
Het is voor jouw dus niet van belang dat de onderliggende testmethode goed is? De drie dingen die je nu noemt staan namelijk gewoon los van of een test goed is of niet. Een extreem belachelijk slechte review die nergens op slaat kan nog steeds prima aan bovenstaande dingen voldoen.sdk1985 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 03:07:
[...]
Een test is voor mij 'goed' als hij
-herhaalbaar is
Dan is het zeker ook 5 jaar geleden dat je een voeding hebt gekocht. De laatste review was namelijk maart 2013, al waren toen de reviews op TechPowerUp ook al beter.Voedingen koop ik 1x in de 5 jaar en dan ga ik eigenlijk ook niet naar HWI maar liever naar hardware secrets (die slopen het ding uit elkaar).
Er is daar niks veranderd voor zover ik kan zien. Is nog steeds de hele waslijst: https://www.techpowerup.c.../GTX_1070_Ti_FTW2/28.htmlVoor even een snel cpu/gpu overzichte wil ik nog weleens naar HWI uitwijken puur omdat ze zoveel hardware testen in één overzicht. Voor gpu was techpowerup mijn favoriet maar die zijn recent zich gaan beperken tot +- 6 kaarten per test...
Dat laatste ben ik het zeer zeker mee eens, je moet bij je test pagina duidelijk beschrijven hoe en wat je test en hoe de lezer het zelf kan testen.
AMD Nieuwsdiscussie
Ik mag hopen dat MSI eerst de problemen met Ryzen 1 oplost. De sample strijd heb ik sowieso al verloren, maar het baart me toch ook zorgen dat het bij 1 overclock(je) op van die rare manieren fout loopt (scherm veranderen, ergens ooit eens een reboot). Dit terwijl ik de CPU op een volledige dag na overlocking heb zitten stresstesten en er geen een crash te bespeuren was. Het is zelfs zo geweest dat ik eens 3,9Ghz had gehaald. 1 dag stress test en 1 dag gamen, niets aan de hand. 4 dagen later boot hij niet.DaniëlWW2 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 15:55:
[...]
Tja, ik mag toch hopen dat je bordje een nieuwe bios krijgt vanwege Ryzen 2. Hopelijk gaat het dan beter werken.
Nu draait die stock, 400 mhz meer dan de stock 1700 en ik vind XFR zo goed als waardeloos. Ik heb meer dan genoeg CPU koeling en dat ding triggert immer nooit. Ik heb ergens het gevoel dat het aan de XMP settings ligt in het moederbord. Ook al wordt er beweert van niet, stock draait die mijn geheugen op 2133 Mhz. Als ik XMP profiel activeer kom ik perfect aan 3200 Mhz geheugen (zoals de specificaties van het geheugen). Ergens zal het dan denken dat het een OC is en werkt niet mee. So far XFR

Het kan natuurlijk ook gewoon een defect moederbord zijn of defect geheugen. Kunnen wel 101 verschillende dingen zijn die de problemen veroorzaken naast een niet stabiele firmware.
AMD Nieuwsdiscussie
Wat interessante leesvoer:
Interview Lisa Su (AnandTech)
https://www.anandtech.com...w-with-dr-lisa-su-amd-ceo
AMD @ GDC:
https://gaming.radeon.com/en/gdc-2017/
Optimizing for the AMD Ryzen™ family of CPU and APU processors (Presented by AMD)
Zou wellicht een mooie gelegenheid zijn om hun nieuwe producten te lanceren.
Interview Lisa Su (AnandTech)
https://www.anandtech.com...w-with-dr-lisa-su-amd-ceo
AMD @ GDC:
https://gaming.radeon.com/en/gdc-2017/
Optimizing for the AMD Ryzen™ family of CPU and APU processors (Presented by AMD)
Zou wellicht een mooie gelegenheid zijn om hun nieuwe producten te lanceren.
Nee, IHS only.Borromini schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 19:55:
Is er een manier om de productiedatum van mijn Ryzen te weten zonder de koeler er terug af te halen? Kan ik die afleiden uit de codes die op de verpakking afgedrukt staan?
Dan Anandtech.
Deze springt er meteen uit voor mij.
7nm TSMC voor Vega en Navi confirmed. Dat gerucht klopt dus.Q18: With GlobalFoundries 14nm, it was a licensed Samsung process, and 12nm is an advancement of that. 7nm is more of a pure GF design. Is there any change in the relationship as a result?
LS: So in 7nm, we will use both TSMC and GlobalFoundries. We are working closely with both foundry partners, and will have different product lines for each. I am very confident that the process technology will be stable and capable for what we’re trying to do.

[ Voor 49% gewijzigd door DaniëlWW2 op 25-01-2018 10:43 ]
Verwijderd
MSI heeft juist voor X370 nooit hoog aangeschreven gestaan! Veel mensen zijn in de marketing van MSI getrapt (ook het indirecte effect, andere mensen die zich erdoor laten beïnvloeden en waar mensen zich door laten beïnvloeden zoals mensen begin jaren 0 nog kletsten dat je Intel moest kiezen terwijl AMD in die tijd de betere CPU's aanbood) en hadden beter goed naar de reviews gekeken, no offense (doe er de volgende keer je voordeel meeLyca schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 11:27:
[...]
Argh, dat smaakt zo wrang. Ik had net bij MSI een X370 bordje gekocht omdat het hoog aangeschreven stond ja.
Met de kanttekening dat het m.i. "niet onderhand" is maar dat dit vanaf het begin duidelijk was.MSI staat onderhand onderaan als het gaat om de ondersteuning van AM4. De meest vreemde dingen duiken maar op bij MSI bordjes. Gigabyte biossen zijn vaak beperkt en de bouwkwaliteit is vaak slecht. ASRock heeft wat rare bugs maar de bordjes zelf zijn vaak goed. ASUS heeft haar zaakjes vrij behoorlijk op orde met zoals bios als de bordjes zelf.
Ik plaats deze reactie niet om MSI te bashen maar om de suggestie te geven aan iedereen om je niet te laten verblinden door de marketing maar eerst voldoende professionele reviews te lezen voordat je een moederbord uitkiest.
Ik neem geen stelling in over hoe MSI het de volgende ronde gaat doen maar bij AM4 faalde het bedrijf, om wat voor redenen dan ook, in vergelijking met de concurrenten. Asus en AS Rock zijn de beste opties, waarbij AS Rock in het algemeen meer hardware levert voor hetzelfde geld maar wel een gebruiksaanwijzing heeft terwijl Asus in die zin betrouwbaarder is (out of the box zonder moeilijk te doen werkt het goed). Ik denk dat iedereen hier het erover eens is dat de Prime Pro X370 van Asus een van de beste opties is als je naar de prijs en de kwaliteit kijkt. Als je nog eens je moederbod zou willen vervangen dan zou ik eens naar dat model kijken. Het kost zo'n €140.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2018 12:34 ]
Het duurt allemaal zo lang joh.... Ik wil gewoon die benchmarks zien van de APU´s.... Is er nou geen één Youtuber of site die de processors eerder krijgen? xD
Denk dat je toch echt moet wachten tot wat chinezen dat ding in handen krijgen voor wat leaks.
Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc
@Verwijderd Ik heb goed en slecht nieuws in verband met mijn systeem. Wat blijkt?
Ik heb mijn computer vandaag willen opstarten op stock settings met enkel het XMP naar Profiel 2 (3200 Mhz). Hij startte niet op en ging direct over tot het clearen van de CMOS.
Dus dit wil zeggen dat de instabiliteit niet zo se zou liggen altijd aan de overclock.
Dus nu zou ik wel een gegronde reden hebben om dat bord terug te sturen en m'n geld terug te vragen. Bij ht horen van het nieuws hier wil ik niet echt meer MSI en zou ik dan al liever naar Asus stappen voor een bord.
De vraag is dan eerder; Stap ik naar Megekko? of rechstreeks een e-mail naar MSI.
Ik ga nu de CPU weer stock laten draaien en ik heb geen XMP gedaan; puur het geheugen snelheid op 3200 Mhz gezet.
Ik heb mijn computer vandaag willen opstarten op stock settings met enkel het XMP naar Profiel 2 (3200 Mhz). Hij startte niet op en ging direct over tot het clearen van de CMOS.
Dus dit wil zeggen dat de instabiliteit niet zo se zou liggen altijd aan de overclock.
Dus nu zou ik wel een gegronde reden hebben om dat bord terug te sturen en m'n geld terug te vragen. Bij ht horen van het nieuws hier wil ik niet echt meer MSI en zou ik dan al liever naar Asus stappen voor een bord.
De vraag is dan eerder; Stap ik naar Megekko? of rechstreeks een e-mail naar MSI.
Ik ga nu de CPU weer stock laten draaien en ik heb geen XMP gedaan; puur het geheugen snelheid op 3200 Mhz gezet.
[ Voor 8% gewijzigd door Lyca op 25-01-2018 17:46 ]
Als je geld terug wil vragen, stap naar de verkoper uiteraard daar heb je het product gekocht, dus daar liggen ook je wettelijke rechten. Als je binnen 14 dagen na aankoop zit kan dit makkelijk (mits online gekocht, maar gezien het megekko betreft ga ik daar even vanuit) via de "Koop of afstand" regeling. Zit je daarbuiten kan het geld terugvragen niet altijd direct, dan moet je namelijk de verkoper de kans geven het product te herstellen omdat je dan een non-conformiteits (in de volksmond garantie) traject in gaat, daarbij kunnen ze ook repareren of vervangen als er daadwerkelijk een defect aanwezig is in het bord. Als het bord echter niet defect is en het probleem komt bijv. door het geheugen of de cpu dan kun je wettelijk wat betreft het bord na 14 dagen niet veel meer en zal het afhangen van coulance vanuit Megekko.Lyca schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 17:45:
@Verwijderd Ik heb goed en slecht nieuws in verband met mijn systeem. Wat blijkt?
Zit je dus buiten de 14 dagen na aankoop, ben er dan wel vrij zeker van dat er inderdaad een defect in het bord zit (draait bijv. alles op stock settings van zowel geheugen, moederbord en cpu alles correct hoeft er geen defect te zijn), anders kan je mogelijk ook nog eens met onderzoekskosten e.d. geconfronteerd worden als zij geen defect kunnen vinden. Als je dus niet zeker bent van je zaak in zo'n geval kan het dus ook lonen eerst contact op te nemen met Megekko om te kijken wat zij adviseren, misschien zijn ze coulant en nemen ze bijv. het bord zonder problemen terug wanneer je het vervangende bord ook bij hun besteld. Ik ken Megekko wat dat betreft qua after sales niet goed genoeg om te kunnen zeggen hoe Megekko daar in staat.
@Lyca
Je bent aan het overklokken als je het geheugen instelt op 3200MT/s/1600MHz. De maximale frequentie die standaard wordt ondersteund is namelijk 2666MT/s of te wel 1333MHz.
Je bent aan het overklokken als je het geheugen instelt op 3200MT/s/1600MHz. De maximale frequentie die standaard wordt ondersteund is namelijk 2666MT/s of te wel 1333MHz.
AMD Nieuwsdiscussie
@Dennism Bedankt voor de info, de aankoop was zeker langer dan 14 dagen geleden. Ik neem alvast even contact op met ze, je weet maar nooit.
@-The_Mask- Dat vermoeden had ik wel al ja, maar met XMP profielen ben je dus niet aan het overclocken als die het geheugen op 3200 Mhz zet dan?
Zo lastig allemaal.
@-The_Mask- Dat vermoeden had ik wel al ja, maar met XMP profielen ben je dus niet aan het overclocken als die het geheugen op 3200 Mhz zet dan?
Zo lastig allemaal.
Alles met XMP is min of meer 'factory overclock'. Het gaat buiten de specs dus zolang het werkt gaat alles goed maar in hoeverre je je daarop kan beroepen om iets te retourneren... Dat zal op coulance aankomen denk ik.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Als het geheugen 3200MT/s geheugen is en je zet het op 3200MT/s dan ben je het geheugen niet aan het overklokken, maar laat je de CPU en het moederbord wel buiten de officiële specificaties lopen van maximaal 2666MT/s.Lyca schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 20:32:
AMD Nieuwsdiscussie
Vandaar de vage problemen die ik al niet kon achterhalen..... misschien heb ik nu het antwoord. (heb een MSI x370)
Ook wel me eigen schuld, lees altijd tig reviews over GPU`s en CPU`s van verschillende reviewers, eigenlijk heb ik de moederborden een beetje laten liggen. jammer.
Ook wel me eigen schuld, lees altijd tig reviews over GPU`s en CPU`s van verschillende reviewers, eigenlijk heb ik de moederborden een beetje laten liggen. jammer.
Eerlijk gezegd heb ik het moederbord ook vooral geselecteerd op form factor & features. Als je bij de eerste eigenaars hoort dan mag je nog zoveel besprekingen gelezen hebben, die hebben nauwelijks de kans om dat soort problemen te belichten; die komen vaak pas na een tijdje aan het licht. Anders had MSi die zelf ook wel gevonden hoop/vermoed ik
.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Verwijderd
Dat klopt niet. Binnen een paar weken werden die problemen al duidelijk. Zelfs de eerste week werd het al duidelijk dat er bij MSI veel problemen waren, meerdere reviewers klaagden steen en been over het feit dat ze meerdere DOA's hadden en dat ze problemen hadden om het werkende te krijgen. Binnen een maand was duidelijk dat ze serieuze RAM-compatibiliteit-problemen hebben in vergelijking met AS Rock en Asus. Waar mensen bij AS Rock vanaf dag 1 3200 MT/s haalden en bij Asus meestal 3000 MT's haalden (of 2933 MT/s als je precies wil zijn) lukte het bij MSI zelden om boven de 2600 MT/s uit te komen en bleven ze vaak steken op 2400 MT/s.Borromini schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 22:36:
Als je bij de eerste eigenaars hoort dan mag je nog zoveel besprekingen gelezen hebben, die hebben nauwelijks de kans om dat soort problemen te belichten; die komen vaak pas na een tijdje aan het licht.
Ja, je neemt risico als je een 'eerste generatie' koopt maar iedereen die een paar weken de kat uit de boom keek had het kunnen weten dat MSI niet de beste keuze is voor AM4.
tenzij je niet aan overklokken doet - dan maakt het weinig uit - maar dat is nogal zonde bij Ryzen.
Enchantress schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 21:58:
Vandaar de vage problemen die ik al niet kon achterhalen..... misschien heb ik nu het antwoord. (heb een MSI x370)
Verwijderd
Nee! Als je een XMP-profiel gebruikt dan doe je aan overklokken. Simpel gezegd is het een luie manier van overklokken, in plaats van dat je zelf de latencies zoekt gebruik je een tabelletje die ze op het geheugen van het moederbord hebben geplaatst. Zo'n XMP-profiel vult allerlei getalletjes automatisch voor jou in op basis van een tabel. Een of ander bedrijf (ik weet niet of dat AS Rock/Asus...dit zelf doen of uitbesteden) heeft tal van latjes getest met verschillende waardes en ze weten op basis van het latje wat je hebt welke combinatie van latencies en klokfrequentie voor jouw latje waarschijnlijk werken. Hiermee heb je bij XMP dus in veel gevallen niet de beste overklok die je kan krijgen aangezien ze bij XMP enigsins conservatief zijn zodat het werkt voor de meeste gebruikers maar XMP werkt wel meestal en geeft een betere performance dan de zeer conservatieve default-waardes die zo zijn gekozen dat ze bij 100% van de latjes werken die in het moederbord kunnen worden gestopt.Lyca schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 20:32:
Ik zal even summier en versimpeld wat uitleggen over XMP en over hoe RAM werkt om het allemaal wat minder mysterieus te maken. Om data uit de RAM te lezen of in de RAM te schrijven zijn er meerdere handelingen nodig. De data is gerangschikt in cellen die in rijen en kolommen zijn gerangschikt. Naar elke cel lopen verschillende 'stroomdraadjes' (hele dunne lijntjes koper), twee van die draadjes zijn om de cel te selecteren, een voor de rij en een voor de kolom. Daanaast nog draadjes die regelen dat er ofwel wordt gelezen ofwel wordt geschreven.
Dit gaat natuurlijk niet ogenblikkelijk, het kost tijd. Hoeveel tijd het kost hangt onder andere af van de die die op je RAM-latje zit en waar op de wafer die die zat tijdens het bakken. Het hangt dus o.a. af van hoeveel jij betaalt voor je RAM (betere dies zijn duurder, zoals de Samsung B die, en beter gebinde samples zijn duurder) en hoeveel geluk je hebt gehad (er is nog een aanzienlijke variatie na binning (selectie na testen)).
Het relevante punt is dat al die handelingen voor RAM tijd kosten, pas nadat diverse handelingen zijn verricht kan er data worden gelezen uit de RAM of worden geschreven naar de RAM. RAM heeft een bepaalde klokfrequentie, net als CPU's en GPU's. Wat is zo'n klokfrequentie precies? Bij elke tik van die interne klok wordt een handeling verricht door allerlei componenten van RAM/CPU/GPU. Bij 1 GHz. is dat 1 miljoen keer per seconde.
Voor verschillende handelingen veronderstelt het moederbord dat het X cycli van de klok duurt voordat ze zijn verricht. Stel dat je bij een klokfrequentie van 1 GHz. een bepaalde timing op 20 zet dan wacht je 20*1/1000000 seconde.
Afhankelijk van op hoeveel jij al die waardes instelt zal het moederbord sneller of trager proberen RAM te lezen of te schrijven. Als het moederbord het probeert op het moment dat die handelingen nog niet zijn verricht dan mislukt de poging om data weg te schrijven of te lezen wat je systeem onstabiel maakt en eventueel (als het vaak genoeg per tijdseenheid mislukt) snel doet crashen. Je maakt dus een afweging tussen niet nodeloos lang willen wachten (belachelijk groot aantal klokcycli) en het niet zo vroeg zijn dat de componenten van de RAM nog niet klaar waren.
Nu plaats ik nog even een plaatje van de RAM en leen ik een stukje tekst van Hardwaresecrets om het concreter te maken. Dit zou nu niet meer zo intimiderend moeten zijn.

Dit is een versimpelde weergave van hoe DRAM werkt. In dit geval zijn er 2 bits voor de rijen en 2 bits voor de kolommen dus slechts 16 cellen. Wat je in deze context moet begrijpen is dat op het moment dat zo'n cel actief wordt op het moment dat er een bepaalde spanning op die selectielijn komt te staan.
CL: CAS Latency. The time it takes between a command having been sent to the memory and when it begins to reply to it. It is the time it takes between the processor asking for some data from the memory and then returning it.
tRCD: RAS to CAS Delay. The time it takes between the activation of the line (RAS) and the column (CAS) where the data are stored in the matrix.
tRP: RAS Precharge. The time it takes between disabling the access to a line of data and the beginning of the access to another line of data.
tRAS: Active to Precharge Delay. How long the memory has to wait until the next access to the memory can be initiated.
CMD: Command Rate. The time it takes between the memory chip having been activated and when the first command may be sent to the memory. Sometimes this value is not announced. It usually is T1 (1 clock cycle) or T2 (2 clock cycles).
Wie nog wat meer de diepte in wil duiken zou eens kunnen opzoeken hoe een FET (Field Effect Transistor) werkt. Dan begrijp je beter hoe het komt dat zo'n cel actief wordt als er een bepaalde spanning op zo'n selectielijn komt. Simpel gezegd bestaat een FET uit een gate, source en drain en zorgt een spanning op een gate ervoor dat er een stroom gaat lopen tussen de source en de drain. Het kan in functie van een kleine spanning op de gate een grote spanning creëren tussen de source en de drain en een grote stroom laten lopen tussen de source en de drain waarbij het vermogen wordt geleverd door een verbinding met een externe vermogenbron, in een computer de voeding/PSU. maar je kan zo'n FET ook simpelweg als schakelaar gebruiken, qua principe niet gek veel anders als hoe je met een lichtschakelaar het licht aan of uit zet. Een veel gebruikte FET is momenteel de MOSFET. Op dat plaatje van de RAM zie je schematisch dit afgebeeld.

Dat klinkt allemaal logisch maar dan is het wel ontzettend jammer dat Tweakers in de BBG van november 2017 voor het basis systeem een MSI moederbord adviseerde (PC mate 350).Verwijderd schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 10:35:
[...]
Dat klopt niet. Binnen een paar weken werden die problemen al duidelijk. Zelfs de eerste week werd het al duidelijk dat er bij MSI veel problemen waren, meerdere reviewers klaagden steen en been over het feit dat ze meerdere DOA's hadden en dat ze problemen hadden om het werkende te krijgen. Binnen een maand was duidelijk dat ze serieuze RAM-compatibiliteit-problemen hebben in vergelijking met AS Rock en Asus. Waar mensen bij AS Rock vanaf dag 1 3200 MT/s haalden en bij Asus meestal 3000 MT's haalden (of 2933 MT/s als je precies wil zijn) lukte het bij MSI zelden om boven de 2600 MT/s uit te komen en bleven ze vaak steken op 2400 MT/s.
Ja, je neemt risico als je een 'eerste generatie' koopt maar iedereen die een paar weken de kat uit de boom keek had het kunnen weten dat MSI niet de beste keuze is voor AM4.
tenzij je niet aan overklokken doet - dan maakt het weinig uit - maar dat is nogal zonde bij Ryzen.
[...]
Dan had toch dei van AsRock of Asus moeten zijn.
Enfin, heb (zoon) ryzen 5 1600 met genoemde MSI bord. En xmp op 2933 geheugen instellen lukte en draait. Echter toen ik command center van MSI installeerde werd alles weer op 2133 gezet. Valt dan wel weer aan te passen.
Maar soms start de pc niet door. Dus wordt aangezet, Ezbug led's gaan aan, onderste twee blijven even branden. PC gaat uit en start vanzelf weer op.
Zal geheugen toch maar eens terug naar 2633 zetten om te kijken of dat probleem voorkomt.
Verwijderd
Ja, ik begreep er dan ook niets van toen ik het zag. Blijkbaar waren de mensen die aan de BBG meewerken in die draad minder goed op de hoogte van alle ins en outs van AM4 dan de mensen die in deze draad actief waren. Zeker in november 2017 hadden ze dat moeten weten. Ik begrijp niet waarom de BBG-medewerkers niet eventjes hier vragen welk moederbord wij aanraden nadat ze hebben besloten om voor AMD te gaan maar dat is hun zaak.horizon1978 schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 11:37:
[...]
Dat klinkt allemaal logisch maar dan is het wel ontzettend jammer dat Tweakers in de BBG van november 2017 voor het basis systeem een MSI moederbord adviseerde (PC mate 350).
De omschrijving lezende krijg ik de indruk dat er enkel naar de I/O is gekeken zoals @Borromini aangaf te hebben gedaan en dat ze op basis van een I/O-lijstje het goedkoopste moederbord uitzochten.De MSI B350 PC Mate, met een B350-chipset, is een moederbord dat de gamer van alle basisfunctionaliteit voorziet, tegen een aantrekkelijke prijs. Zo zijn er voldoende usb 3.0-aansluitingen aanwezig, waarvan er twee zijn te benutten via een interne header. Verder zijn er vier sata-600-aansluitingen, gigabit-ethernet en een pci-e-3.0 x16-slot. Ook is er de optie om m2-ssd’s van verschillende formaten te installeren en kun je het werkgeheugen in de toekomst uitbreiden doordat het moederbord vier geheugenslots heeft. Dankzij de B350-chipset kun je de processor overklokken, maar hou in dat geval wel rekening met de warmteontwikkeling; waarschijnlijk is een alternatieve processorkoeler dan aan te raden.
[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2018 12:21 ]
Uh, ik heb toen aan de bel getrokken. Ik wou de ASUS B350 Prime Plus. Dat heb ik half voor elkaar gekregen voor januari. Maar de BBG topics zijn gewoon openbaar hoor.Verwijderd schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 12:02:
[...]
Ja, ik begreep er dan ook niets van toen ik het zag. Blijkbaar waren de mensen die aan de BBG meewerken in die draad minder goed op de hoogte van alle ins en outs van AM4 dan de mensen die in deze draad actief waren. Zeker in november 2017 hadden ze dat moeten weten. Ik begrijp niet waarom de BBG-medewerkers niet eventjes hier vragen welk moederbord wij aanraden nadat ze hebben besloten om voor AMD te gaan maar dat is hun zaak.
Verwijderd
Geef de volgende keer in deze draad een signaal en jij krijgt mijn bijval.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 12:24:
[...]
Uh, ik heb toen aan de bel getrokken. Ik wou de ASUS B350 Prime Plus. Dat heb ik half voor elkaar gekregen voor januari. Maar de BBG topics zijn gewoon openbaar hoor.
Ik ben daar tot nu toe overwegend weggebleven aangezien ik geen zin heb om tegen de stroom in te roeien. Het feit dat jij hen niet kreeg overtuigd voor november illustreert dat wel enigszins, nietwaar?
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2018 12:35 ]
Dat klinkt als een zwaktebod. Je deelt hier je inzichten, waarom doe je dat niet in de thread voor de BBG dan? Of is er een voorgeschiedenis?Verwijderd schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 12:02:
[...]
Ja, ik begreep er dan ook niets van toen ik het zag. Blijkbaar waren de mensen die aan de BBG meewerken in die draad minder goed op de hoogte van alle ins en outs van AM4 dan de mensen die in deze draad actief waren. Zeker in november 2017 hadden ze dat moeten weten. Ik begrijp niet waarom de BBG-medewerkers niet eventjes hier vragen welk moederbord wij aanraden nadat ze hebben besloten om voor AMD te gaan maar dat is hun zaak.
Dat mensen jou aan je mouw moeten trekken voor input in een algemene thread, en dat ze al die info hier kunnen krijgen, dat klinkt een beetje als ego
Persoonlijk heb ik zelfs de BBG niet gelezen, ik heb alles besteld in voorverkoop. Veel over eventuele bugs of goede/slechte bordjes was er dus niet te vinden. Ik had al wat minder positieve dingen over MSI en AMD gelezen, dus dat viel sowieso af. Uiteindelijk is het de pricewatch: Asus Prime B350M-A geworden.De omschrijving lezende krijg ik de indruk dat er enkel naar de I/O is gekeken zoals @Borromini aangaf te hebben gedaan en dat ze op basis van een I/O-lijstje het goedkoopste moederbord uitzochten.
Omdat het soms heel vermoeiend is om je mening te moeten verdedigen. En omdat je dan, ten minste dat heb ik vaak, in een discussie verzeild raakt waarvan je een tiental post in denkt: "waarom heb ik in de eerste plaats gereageerd?". Ik weet dat ik op sommige onderwerpen een discussie heel moeilijk kan loslaten.Borromini schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 19:24:
[...]
Dat klinkt als een zwaktebod. Je deelt hier je inzichten, waarom doe je dat niet in de thread voor de BBG dan? Of is er een voorgeschiedenis?
Dat mensen jou aan je mouw moeten trekken voor input in een algemene thread, en dat ze al die info hier kunnen krijgen, dat klinkt een beetje als ego. De BBG threads zijn net bedoeld om mensen met kennis van zaken inspraak te geven in de samenstelling.
[...]
Persoonlijk heb ik zelfs de BBG niet gelezen, ik heb alles besteld in voorverkoop. Veel over eventuele bugs of goede/slechte bordjes was er dus niet te vinden. Ik had al wat minder positieve dingen over MSI en AMD gelezen, dus dat viel sowieso af. Uiteindelijk is het de pricewatch: Asus Prime B350M-A geworden.
Zoals in deze thread over een bureaustoel waar ik van mening ben dat een 'gaming chair' veel marketing is voor een stoel dat in feite een bureaustoel24.nl stoel is voor 2-3x de prijs. En dat veel gamingstoelen niet voor niets geen arbo en europese keurmerken hebben.
Een groot deel van de posts zijn trouwens door een mod verwijderd
Het is een soort zelfbescherming. Totaal geen ego juist.
Verwijderd
0 voorgeschiedenis. Ik heb me nooit bemoeid met de BBG. Ooit eens een berichtje geplaatst in de draad (niet meer dan 2 of 3), dat is alles.Borromini schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 19:24:
is er een voorgeschiedenis?
Ze moeten niets en ik heb het 0 keer over mezelf gehad in deze context, ik geef alleen aan dat het handig zou zijn om in de gespecialiseerde draad om info te vragen over die specifieke hardware als besloten wordt dat iets van die specifieke hardware wordt gekozen, in dit geval AM4 en Ryzen. Hier zitten de mensen die zich graag in dit platform verdiepen dus kan je hier de beste advies krijgen. Het gaat niet om mij, het gaat om tal van mensen die hier actief zijn en die de meeste nieuwsberichten en reviews en zo bijhouden, deze mensen vullen elkaar goed aan. We melden elkaar interessante nieuwsberichten, we delen ervaringen met elkaar en verschillende mensen hebben op verschillende punten wat meer kennis dan andere mensen waardoor we elkaar goed aanvullen. Als ze hier om input zouden vragen dan zou ik die geven, ik heb gewoon geen behoefte om zelf actief te zijn in de BBG, daar zijn meerdere redenen voor maar dat is allemaal offtopic voor hier.Dat mensen jou aan je mouw moeten trekken voor input in een algemene thread
Zelf zou ik de Asus Prime Pro (X370) kiezen in verband met een mogelijke upgrade naar Zen2/Zen3. Bij dat moederbord weet je dat die het vermogen kan leveren wat Zen2/Zen3 vraagt, ongeacht hoe hoog dat eventueel gaat zijn, bij alle B350-moederborden (en een flink aantal X370-moederborden) is het maar de vraag of dat je alles uit Zen2/Zen3 en Ryzen2 gaat kunnen halen. Verder is de interface S/PDIF voor mij een harde vereiste voor een moederbord aangezien ik goede audio belangrijk vind en ik dat overlaat aan externe apparatuur. SLI en CF interesseren mij niet.Uiteindelijk is het de pricewatch: Asus Prime B350M-A geworden.
Dat is inderdaad een van de redenen voor mij. Daarnaast zijn er een aantal andere redenen die met de opzet van de BBG te maken hebben en ben ik van mening dat de meeste mensen er meer door gediend worden als ze zelf wat meer onderzoek doen in plaats van een samenstelling over te nemen. Het is afhankelijk van je behoeftes welke hardware voor persoon X de berste keuze is.Fleximex schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 20:35:
[...]
Omdat het soms heel vermoeiend is om je mening te moeten verdedigen. En omdat je dan, ten minste dat heb ik vaak, in een discussie verzeild raakt waarvan je een tiental post in denkt: "waarom heb ik in de eerste plaats gereageerd?".
Woorden naar mijn hart, analoog voor de meeste gaming headsets.Zoals in deze thread over een bureaustoel waar ik van mening ben dat een 'gaming chair' veel marketing is voor een stoel dat in feite een bureaustoel24.nl stoel is voor 2-3x de prijs. En dat veel gamingstoelen niet voor niets geen arbo en europese keurmerken hebben.
Een en al marketing, in de regel heeft het niets met kwaliteit te maken. Ze plakken er een gaminglabel op om de prijs te verhogen en zodoende wordt een matig product voor de hoofdprijs verkocht.
Wil je een goede bureaustoel, zoek een zaak op die 'afgedankte' bedrijfsbureaustoelen overneemt en doorverkoopt. Daar zitten vaak prima deals tussen met stoelen waar je jarenlang veel plezier van kan hebben. Of loop eens een Ikea binnen, daar zijn betere stoelen te vinden dan die gaming-stoelen terwijl ze minder kosten. Zelf heb ik in het verleden de Markus gekocht, voor de meeste mensen is dit een prima keuze.
[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2018 22:07 ]
Bedankt, maar ik ben al een tijdje niet meer op zoek naar adviesVerwijderd schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 21:53:
Zelf zou ik de Asus Prime Pro (X370) kiezen in verband met een mogelijke upgrade naar Zen2/Zen3. Bij dat moederbord weet je dat die het vermogen kan leveren wat Zen2/Zen3 vraagt, ongeacht hoe hoog dat eventueel gaat zijn, bij alle B350-moederborden (en een flink aantal X370-moederborden) is het maar de vraag of dat je alles uit Zen2/Zen3 en Ryzen2 gaat kunnen halen. Verder is de interface S/PDIF voor mij een harde vereiste voor een moederbord aangezien ik goede audio belangrijk vind en ik dat overlaat aan externe apparatuur. SLI en CF interesseren mij niet.
Asus voorziet trouwens nog steeds redelijk snel updates, bordje is natuurlijk nog niet oud maar ik vind het wel netjes als ik zie hoe het bij andere fabrikanten gaat. Vandaag net nog een nieuwere UEFI voor oa. de nieuwe processoren die AMD gaat uitbrengen.
[ Voor 11% gewijzigd door Borromini op 26-01-2018 23:40 ]
Fleximex schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 20:35:
[...]
Omdat het soms heel vermoeiend is om je mening te moeten verdedigen. En omdat je dan, ten minste dat heb ik vaak, in een discussie verzeild raakt waarvan je een tiental post in denkt: "waarom heb ik in de eerste plaats gereageerd?". Ik weet dat ik op sommige onderwerpen een discussie heel moeilijk kan loslaten.
Zoals in deze thread over een bureaustoel waar ik van mening ben dat een 'gaming chair' veel marketing is voor een stoel dat in feite een bureaustoel24.nl stoel is voor 2-3x de prijs. En dat veel gamingstoelen niet voor niets geen arbo en europese keurmerken hebben.
Een groot deel van de posts zijn trouwens door een mod verwijderd
Het is een soort zelfbescherming. Totaal geen ego juist.
Mwa eerder zijn gaming chairs goedkopere alternatieven voor een ergonomische stoel. De 'echte' zijn namelijk erg prijzig. Ik had zelf een techno by ahrend ergonomische stoel. Op 7 punten verstelbaar, maar heb nog nooit zo'n akelig ding gehad. Heb nu een DXracer van 280-300 en die zit echt heerlijk. Vooral de rugleuning kan lekker recht. Ik zou er eens 1 proberen, bij Alternate staan er een paar,
Ondertussen zijn mijn zorgen uitgekomen. De BTW dagen zijn hier en helaas is Ryzen 2500U nog nergens te bekennen. Nou ja hij was vorige week bij iBood maar met zijn single ram gesoldeerd en voor 750 euro was dat geen goede deal.
Nu ben ik toch maar voor kaby lake refresh gegaan en heb ik een i5 8250, 8 GB (2x4), 128 M.2 SSD, 1 TB HDD, MX150 in 15.6 Inch / 1.9 kg gegaan van HP. Dat alles voor 701 euro pricewatch: HP Pavilion 15-ck093nd. Heb ook voor de zekerheid de pricewatch: HP Pavilion x360 14-ba025nd besteld. Vrijwel dezelfde configuratie alleen dan met een 940MX en in ruil daarvoor een touch scherm en toetsenbord verlichting. Gek genoeg lijken de minimum fps in rb6 van die laatste beter, maar dat zal wel weer aan de engine liggen (meer fps>meer cpu> meer dips). Maar goed ik raak offtopic. Ik vind het oprecht jammer dat het geen Ryzen is geworden.
edit: Zie dat ze deze AMD 2500U hadden met een originele prijs van 999 pricewatch: HP Envy x360 15-bq100nd . Identiek aan wat ik heb besteld, alleen dan met 128 extra SSD ruimte en zonder de losse gpu voor 100 euro meer. Zonder korting niet echt een goede deal maar momenteel helaas uitverkocht.
Tot zo ver mijn teleurstelling mbt de beschikbaarheid van Ryzen mobile. Vraag me af of ze back 2 school nog halen.
[ Voor 21% gewijzigd door sdk1985 op 27-01-2018 16:50 ]
Audio via HDMI is alles behalve perfect. Je krijgt er gratis een extra beeldscherm bij waar icoontjes en andere content op kan verdwijnen. Ondertussen is de HDMI silent bug bij de meeste fabrikanten opgelost. Zowel mijn oude HD5870 en i5-4670k hadden op verschillende manieren last van deze bug.Borromini schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 23:36:
[...]
Bedankt, maar ik ben al een tijdje niet meer op zoek naar advies. Ik ben best tevreden over dit moederbord, S/PDIF is voor mij echt geen vereiste, audio kan digitaal bv. ook via HDMI. Zo doe ik dat bij m'n HTPC (zowel audio only als video + audio). SLI en CF interesseren me evenmin, en dat doet dat bord dan ook niet. Uiteindelijk is er op alles wel wat aan te merken
.
Asus voorziet trouwens nog steeds redelijk snel updates, bordje is natuurlijk nog niet oud maar ik vind het wel netjes als ik zie hoe het bij andere fabrikanten gaat. Vandaag net nog een nieuwere UEFI voor oa. de nieuwe processoren die AMD gaat uitbrengen.
Tegenwoordig hebben versterkers nauwelijks meer analoge input naast het digitale en het digitale zit nog geen DP. Coax en sp/dif zijn qua bandbreedte meer gelimiteerd, het wordt m.i. tijd dat er een nieuwe audio only standaard komt het liefst dus digitaal.
Zelf hoopte ik ook dat ik nu wel een fatsoenlijke AMD 2500u/2700u laptop aan te schaffen, maar het aanbod van 2 laptops blijft magertjes (de HP 15" en een gaming laptop met APU+GPU..). Op de CES is er geen aangekondigd, dus ik vraag me af wanneer dan wel? Ik wil een 13-14 inch convertible met een Raven Ridge APU. Ondertussen heb ik me rot gezocht naar nieuws over aankondigingen/releases hiervan, ik heb niets gevonden.sdk1985 schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 02:50:
[...]
Ondertussen zijn mijn zorgen uitgekomen. De BTW dagen zijn hier en helaas is Ryzen 2500U nog nergens te bekennen. Nou ja hij was vorige week bij iBood maar met zijn single ram gesoldeerd en voor 750 euro was dat geen goede deal.
Nu ben ik toch maar voor kaby lake refresh gegaan en heb ik een i5 8250, 8 GB (2x4), 128 M.2 SSD, 1 TB HDD, MX150 in 15.6 Inch / 1.9 kg gegaan van HP. Dat alles voor 701 euro pricewatch: HP Pavilion 15-ck093nd. Heb ook voor de zekerheid de pricewatch: HP Pavilion x360 14-ba025nd besteld. Vrijwel dezelfde configuratie alleen dan met een 940MX en in ruil daarvoor een touch scherm en toetsenbord verlichting. Gek genoeg lijken de minimum fps in rb6 van die laatste beter, maar dat zal wel weer aan de engine liggen (meer fps>meer cpu> meer dips). Maar goed ik raak offtopic. Ik vind het oprecht jammer dat het geen Ryzen is geworden.
edit: Zie dat ze deze hadden met een originele prijs van 999 pricewatch: HP Envy x360 15-bq100nd . Identiek aan wat ik heb besteld, alleen dan met 128 extra SSD ruimte en zonder de losse gpu voor 100 euro meer. Zonder korting niet echt een goede deal maar momenteel helaas uitverkocht.
Tot zo ver mijn teleurstelling mbt de beschikbaarheid van Ryzen mobile. Vraag me af of ze back 2 school nog halen.
Ik wou graag AMD steunen, maar na maanden wachten op de "release per december 2017", heb ik ook een Kaby Lake R laptop besteld. De levertijd is 2 weken, dus ik (wan-)hoop nog op positief nieuws in de tussentijd.
Verwijderd
De beschikbaarheid bij MediaMarkt heeft niets te maken met gebrek aan voorraad. MM heeft wel meer producten ivm BTW dagen niet bestelbaar gemaakt. In plaats van dat de prijzen opeens duurder worden, hebben ze daar in plaats gezet dat het "tijdelijk uitverkocht" is. Ik was op zoek naar monitoren en die waren ook opeens "uitverkocht"sdk1985 schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 02:50:
[...]
...
edit: Zie dat ze deze AMD 2500U hadden met een originele prijs van 999 pricewatch: HP Envy x360 15-bq100nd . Identiek aan wat ik heb besteld, alleen dan met 128 extra SSD ruimte en zonder de losse gpu voor 100 euro meer. Zonder korting niet echt een goede deal maar momenteel helaas uitverkocht.

Tja de 2 Intel HP's, de een heeft geen multitouch en de ander is een dual core. Voor mij is multitouch een must. Mijn eerste tablet is een Toshiba Tecra M4 uit 2006 en heb sindsdien geen traditionele laptop gehad. En quad core vind ik out-dated laat staan dual core.
Waar was je naar opzoek ?schaduw schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 15:49:
[...]
Zelf hoopte ik ook dat ik nu wel een fatsoenlijke AMD 2500u/2700u laptop aan te schaffen, maar het aanbod van 2 laptops blijft magertjes (de HP 15" en een gaming laptop met APU+GPU..). Op de CES is er geen aangekondigd, dus ik vraag me af wanneer dan wel? Ik wil een 13-14 inch convertible met een Raven Ridge APU. Ondertussen heb ik me rot gezocht naar nieuws over aankondigingen/releases hiervan, ik heb niets gevonden.
Ik wou graag AMD steunen, maar na maanden wachten op de "release per december 2017", heb ik ook een Kaby Lake R laptop besteld. De levertijd is 2 weken, dus ik (wan-)hoop nog op positief nieuws in de tussentijd.
Ik heb een acer swift 3 2700u uit duitsland besteld en krijg van acer zelf een US-International keyboard nageleverd die ik zelf mag vervangen zonder garantieverlies. Dat het in de nederlandse webshops niet te verkrijgen is betekend niet dat ze helemaal niet te krijgen zijn. (Acer wist mij wel te vertellen dat het R5 2500u model binnenkort wel in de nederlandse schappen zal liggen).
Dat is wat te kort door de bocht. Vorig jaar hadden ze HP 27ea monitoren voor 149 euro en die kon ik de eerste avond bestellen en daarna waren ze uitverkocht. Toen heb ik de volgende dag via de winkel nog twee extra monitoren kunnen bestellen via de manager. Echter daar heb ik vervolgens meer dan 6 weken op moeten wachten, ze waren echt op.Verwijderd schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 18:05:
[...]
De beschikbaarheid bij MediaMarkt heeft niets te maken met gebrek aan voorraad. MM heeft wel meer producten ivm BTW dagen niet bestelbaar gemaakt. In plaats van dat de prijzen opeens duurder worden, hebben ze daar in plaats gezet dat het "tijdelijk uitverkocht" is. Ik was op zoek naar monitoren en die waren ook opeens "uitverkocht".
Tja de 2 Intel HP's, de een heeft geen multitouch en de ander is een dual core. Voor mij is multitouch een must. Mijn eerste tablet is een Toshiba Tecra M4 uit 2006 en heb sindsdien geen traditionele laptop gehad. En quad core vind ik out-dated laat staan dual core.
Hoe dan ook ben voor de BTW dagen natuurlijk al gaan kijken en ik heb woensdag om 18:01 mijn bestellingen gedaan (als club member kon dat). Als je op tweakers gaat filteren op Ryzen (Zen) dan kom je gewoon bar weinig tegen.
Dit jaar komt het allemaal zeer vlot binnen. Ik heb ondertussen de HP 15.6 inch, de HP 14 inch en de Galaxy S7 binnen. Morgen komt nog een Galaxy Tab A 10.1 32 GB en een andere HP 14 inch (die van 500 euro). Ik kan echt niet klagen over de BTW dagen!
Ik heb mijn HP Pavilion x360 14-ba125nd net voor retour aangemeld (quadcore 4c/8t, 128 M.2 SSD, 1TB hdd, 14 inch ips touch, 1x 8 GB ram, Geforce 940MX). Had het gezegd dan had je hem over kunnen kopen
[ Voor 7% gewijzigd door sdk1985 op 27-01-2018 19:08 ]
Verwijderd
@sdk1985
Jammer, man. De volgende keer beter.
De meeste enthusiast PC-gebruikers gebruiken nog steeds lowend-audio, wat niet bepaald resulteert in een balanced build. Bij monitors zien mensen direct het verschil, voor audio is het voor veel mensen moeilijker om de verschillen vast te stellen en dus is audio het stiefkindje van de enthusiast PC-gebruikers. Ik raad van harte aan om iets meer te investeren in audio, zelfs als het ten koste gaat van een upgrade voor de grafische kaart of de CPU.
Hier kan je uit afleiden wat ik denk dat het probleem is bij MSI.
Dat het ene bedrijf aanzienlijk betere RAM-compatibiliteit en minder problemen met crashes heeft dan het andere is natuurlijk geen toeval, dat is het gevolg van een verschil in prioriteiten en als gevolg daarvan een verschil in middelen die beschikbaar worden gesteld. Ik koop nooit hardware zonder voldoende reviews te hebben gelezen en beluisterd maar bij elke nieuwe generatie ga ik af op de prestaties bij de laatste generaties. Idem voor de politiek, ik negeer alle propaganda voorafgaande aan de verkiezingen en ik geloof niets van wat ze zeggen, ik kijk naar wat ze de laatste regeerperiodes hebben gedaan, dat zegt veel meer over wat voor vlees je in de kuip hebt.
Jammer, man. De volgende keer beter.
Het was geen advies, het was een uitwisseling van motieven waarom wij een andere keuze maken voor het moederbord.Borromini schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 23:36:
[...]
Bedankt, maar ik ben al een tijdje niet meer op zoek naar advies.
Dat is natuurlijk afhankelijk van wat voor audio-apparatuur je gebruikt, voor Logitech speakers van €50 en (bijna?) alle gaming headsets zal het weinig verschil maken, voor highendspeakers en een goede DAC en versterker...Ik ben best tevreden over dit moederbord, S/PDIF is voor mij echt geen vereiste, audio kan digitaal bv. ook via HDMI.
De meeste enthusiast PC-gebruikers gebruiken nog steeds lowend-audio, wat niet bepaald resulteert in een balanced build. Bij monitors zien mensen direct het verschil, voor audio is het voor veel mensen moeilijker om de verschillen vast te stellen en dus is audio het stiefkindje van de enthusiast PC-gebruikers. Ik raad van harte aan om iets meer te investeren in audio, zelfs als het ten koste gaat van een upgrade voor de grafische kaart of de CPU.
AS Rock zit er ook goed op. Een goed teken dat zij het platform serieus nemen en AM4 niet als tweederangs platform zien.Asus voorziet trouwens nog steeds redelijk snel updates, bordje is natuurlijk nog niet oud maar ik vind het wel netjes als ik zie hoe het bij andere fabrikanten gaat.
Hier kan je uit afleiden wat ik denk dat het probleem is bij MSI.
Dat het ene bedrijf aanzienlijk betere RAM-compatibiliteit en minder problemen met crashes heeft dan het andere is natuurlijk geen toeval, dat is het gevolg van een verschil in prioriteiten en als gevolg daarvan een verschil in middelen die beschikbaar worden gesteld. Ik koop nooit hardware zonder voldoende reviews te hebben gelezen en beluisterd maar bij elke nieuwe generatie ga ik af op de prestaties bij de laatste generaties. Idem voor de politiek, ik negeer alle propaganda voorafgaande aan de verkiezingen en ik geloof niets van wat ze zeggen, ik kijk naar wat ze de laatste regeerperiodes hebben gedaan, dat zegt veel meer over wat voor vlees je in de kuip hebt.
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2018 19:35 ]
Intel 8th gens was trouwens niet veel beter qua beschikbaarheid, kameraad van me is meerdere vestigingen langs geweest voor 8th gen modellen / Ryzen Apu modellen om ze eerst even te kunnen bekijken, maar nergens wat te vinden. Uiteindelijk maar een 8th gen model online besteld zonder eerst te kijken, online had MM ze namelijk wel.Verwijderd schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 18:05:
[...]
De beschikbaarheid bij MediaMarkt heeft niets te maken met gebrek aan voorraad. MM heeft wel meer producten ivm BTW dagen niet bestelbaar gemaakt. In plaats van dat de prijzen opeens duurder worden, hebben ze daar in plaats gezet dat het "tijdelijk uitverkocht" is. Ik was op zoek naar monitoren en die waren ook opeens "uitverkocht".
Verwijderd
Hoe sneller hoe liever, het wordt sowieso tijd dat audio serieuzer wordt genomen voor PC's. Ik gebruik het voor al mijn multimedia: muziek, series, films en gaming. Wat mij betreft komt er standaard 1 highend analoge en 1 highend digitale verbinding voor audio. Inderdaad, dat moet een exclusieve verbinding zijn. Geen USB-achtige onzin met gedeelde snelwegen waarbij je mogelijk DPC-problemen of interferentie of zo kan krijgen.Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 12:34:
het wordt m.i. tijd dat er een nieuwe audio only standaard komt het liefst dus digitaal.
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2018 19:40 ]
Eigenlijk is USB prima, ik heb liever een goede USB DAC (kijk bijv, een naar een Schiit Stack, voor redelijk weinig geld mooie instap apparatuur) dan een interne DAC met analoge aansluitingen voor audio. Verder liever ook niet weer een extra nieuwe aansluiting(en), gelijk al je (dure / high-end) apparatuur weer waardeloos en dat gaat tegenwoordig al zo rap dat ik er gek van wordt, zodra ik naar 4K ga voor mijn volledige keten is bijv. mijn denon AV receiver weer "waardeloos" omdat deze geen HDCP 2.2 heeft.Verwijderd schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 19:39:
[...]
Hoe sneller hoe liever, het wordt sowieso tijd dat audio serieuzer wordt genomen voor PC's. Ik gebruik het voor al mijn multimedia: muziek, series, films en gaming. Wat mij betreft komt er standaard 1 highend analoge en 1 highend digitale verbinding voor audio. Inderdaad, dat moet een exclusieve verbinding zijn. Geen USB-achtige onzin met gedeelde snelwegen waarbij je mogelijk DPC-problemen of interferentie of zo kan krijgen.
@Verwijderd
Inderdaad, 5.1 analoge receivers zijn erg duur. Het is tegenwoordig allemaal HDMI.... Als het goed betaalbaar zou zijn dan had ik inderdaad gewoon analoog genomen met een goede geluidskaart.
Waarom zou de highend aparatuur waardeloos worden? Je kan meerdere aansluitingen prima naast elkaar hebben, zeker voor highend aparatuur zal het prima binnen het budget kunnen passen.
Ik wil iets waar ik een echte receiver mee kan aansluiten, dus niet een of ander logitech setje
.
Mijn Denon AV reciever werkt nog prima, maar ik maak dan ook geen gebruik van HDCP 2.2
.
Inderdaad, 5.1 analoge receivers zijn erg duur. Het is tegenwoordig allemaal HDMI.... Als het goed betaalbaar zou zijn dan had ik inderdaad gewoon analoog genomen met een goede geluidskaart.
Zijn er dan recievers die 5.1 of 7.1 volledig zonder compressie kunnen doorgeven? USB is prima voor een koptelefoon, heb er een en ben daar zeer tevreden mee. Gaf USB ook niet behoorlijk wat cpu overhead? Nu zal dat tegenwoordig niet veel meer uitmaken maar ik zie liever iets wat beter gespecialiseerd is hiervoor.Dennism schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 19:50:
[...]
Eigenlijk is USB prima, ik heb liever een goede USB DAC (kijk bijv, een naar een Schiit Stack, voor redelijk weinig geld mooie instap apparatuur) dan een interne DAC met analoge aansluitingen voor audio. Verder liever ook niet weer een extra nieuwe aansluiting(en), gelijk al je (dure / high-end) apparatuur weer waardeloos en dat gaat tegenwoordig al zo rap dat ik er gek van wordt, zodra ik naar 4K ga voor mijn volledige keten is bijv. mijn denon AV receiver weer "waardeloos" omdat deze geen HDCP 2.2 heeft.
Waarom zou de highend aparatuur waardeloos worden? Je kan meerdere aansluitingen prima naast elkaar hebben, zeker voor highend aparatuur zal het prima binnen het budget kunnen passen.
Ik wil iets waar ik een echte receiver mee kan aansluiten, dus niet een of ander logitech setje
Mijn Denon AV reciever werkt nog prima, maar ik maak dan ook geen gebruik van HDCP 2.2

Verwijderd
Voor wie geïnteresseerd is, een livestream op dit moment. Wendell speelt met TR en virtualisatie.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2018 21:08 ]
Verwijderd
Ik heb teveel problemen gehad met USB en geluid. Momenteel een externe geluidskaart (simpele Soundblaster) met regelmatig clicking/popping. Blijkbaar is DPC een mogelijke oorzaak, ik ga binnenkort een latency monitor downloaden om eens te zien of dat dat bij mij een rol speelt.Dennism schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 19:50:
[...]
Eigenlijk is USB prima, ik heb liever een goede USB DAC (kijk bijv, een naar een Schiit Stack, voor redelijk weinig geld mooie instap apparatuur) dan een interne DAC met analoge aansluitingen voor audio.
Ik heb gekozen voor de Schiit multibit maar ze hebben daar al minstens 1-2 maanden lang een probleem met de levering van de Magni3.
Een goed punt maar dat valt en staat met de uitvoering. Je kan in principe 1 connector hetzelfde houden en enkel de doorvoer naar deze connector verbeteren. Ik ben het met jou eens dat ze ervoor moeten zorgen dat alle bestaande apparatuur gebruikt kan blijven worden.Verder liever ook niet weer een extra nieuwe aansluiting(en), gelijk al je (dure / high-end) apparatuur weer waardeloos en dat gaat tegenwoordig al zo rap dat ik er gek van wordt, zodra ik naar 4K ga voor mijn volledige keten is bijv. mijn denon AV receiver weer "waardeloos" omdat deze geen HDCP 2.2 heeft.
Let op dat je de goede dpc monitor pakt. Er was er een die met nieuwe hardware en OS niet meer werkt.
Verwijderd
Thanks.
Het wordt steeds gekker met wat die Wendell doet. Niet enkel draait hij Windows in een zandbak (virtuele machine) onder Linux maar hij gebruikt ook nog eens FreeSync met een GTX 1080. ROTFLOL
Technisch gezien stopt de grafische kaart al de frames in een of andere buffer (double buffering, ideaal gesproken zou je dus 200 FPS willen voor een 100 Hz. monitor) van waaruit de monitor de beelden met FreeSync pakt. Momenteel wordt FreeSync nog slecht ondersteund op Linux (slechts een oudere Ubuntu) maar dit wordt binnenkort verbeterd.
Dus voor wie een Nvidia-kaart en een FreeSync monitor heeft, je kan FreeSync gebruiken met die Nvidia-kaart.
Hij raadt overigens wel een Vega aan voor Linux aangezien Nvidia een zooitje maakt van de software voor virtualisatie.
Wendell liet ook nog even zijn voorkeur voor zwarte humor zien. Zijn favoriete poster op het werk.

Een waarheid als een koe.
Het wordt steeds gekker met wat die Wendell doet. Niet enkel draait hij Windows in een zandbak (virtuele machine) onder Linux maar hij gebruikt ook nog eens FreeSync met een GTX 1080. ROTFLOL
Technisch gezien stopt de grafische kaart al de frames in een of andere buffer (double buffering, ideaal gesproken zou je dus 200 FPS willen voor een 100 Hz. monitor) van waaruit de monitor de beelden met FreeSync pakt. Momenteel wordt FreeSync nog slecht ondersteund op Linux (slechts een oudere Ubuntu) maar dit wordt binnenkort verbeterd.
Dus voor wie een Nvidia-kaart en een FreeSync monitor heeft, je kan FreeSync gebruiken met die Nvidia-kaart.
Hij raadt overigens wel een Vega aan voor Linux aangezien Nvidia een zooitje maakt van de software voor virtualisatie.
Wendell liet ook nog even zijn voorkeur voor zwarte humor zien. Zijn favoriete poster op het werk.

Een waarheid als een koe.
[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2018 22:37 ]
Verwijderd
@sdk1985
Hier zijn ze ook wantrouwend over producten die zomaar uitverkocht zijn.
Media Markt BTW-actie 2018 NL (25-28 januari)
Enkele quote's uit die topic:
Producten waar veel marges op zitten zullen altijd op voorraad zijn.
Producten waar weinig marges op zitten zullen beperkt leverbaar zijn.
Producten waar break-even of mogelijk verlies op zitten (na btw korting) zijn opeens niet leverbaar.
De fabrikant kan ook tegen MM zeggen: dit type model moeten jullie uitsluiten en dit model mag met beperkte aantallen met korting verkocht worden.
Zoiets zal het ook zijn gegaan met de HP Ryzen laptop, want 825,- met BTW korting zat ik zelf ook naar te kijken.
Hier zijn ze ook wantrouwend over producten die zomaar uitverkocht zijn.
Media Markt BTW-actie 2018 NL (25-28 januari)
Enkele quote's uit die topic:
Rudi Vader schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 10:00:
In die zin missen ze nu Saturn. Bij Media Markt waren de artikelen 'uitverkocht' een week voor de actie terwijl ze wel te koop waren bij Saturn. En dat kwam uit hetzelfde magazijn.
Angermanagement schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 16:41:
[...]
Eens.
Wat ik zelf ook wel interessant vind: Artikels die voorheen op voorraad waren en nu niet meer online te verkrijgen zijn (maar nog wel in sommige winkels).
Het valt mij op dat dit bij een aantal producten het geval is (waaronder fotocamera's).
Zouden dan bepaalde producten uit de voorraad gehouden worden en/of niet meedoen met de actie? Dus het merk Canon of Nikon wel, maar binnen dat merk weer bepaalde producten die niet meedoen?
Verwijderd schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 15:16:
Leuke actie....alleen heel veel producten zijn "ineens" uitverkocht....jaja
Kapitein Merijn schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 14:16:
[...]
X1400h ook ineens uitverkocht. Was het enige wat ik op de wensenlijst heb/had staan.
Had hem ook gewoon in december moeten kopen toen hij overal € 359,= was
robbinonline schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 18:05:
[...]
Zelfde verhaal hier, wat een onzin, 17:55 nog voorraad. 18:01 opeens uitverkocht.
Sigaar uit eigen doos dit!
SmokeWurst schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 09:11:
Het heeft weinig zin om de website in de gaten te houden om voorraden te checken. Ik heb voor een aantal artikelen de prijs en beschikbaarheid in de gaten gehouden en in de dagen voor de BTW actie verdwijnt er vanalles van de site, of is plots niet meer op voorraad of niet leverbaar. Ik ben naar de MM in Rotterdam geweest en daar hebben ze heel veel nog gewoon in de schappen liggen. Dus ook artikelen die niet op de website staan of als uitverkocht staat gemarkeerd. Na een lang gesprek met een medewerker daar kom je er achter dat ze dit heel bewust doen om mensen naar de winkel te trekken.
Conclusie van die verhaal: ga zeker naar de winkel om te kijken, de website zegt helemaal niets over de winkelvoorraden.
Sommige reacties zijn geplaatst voordat de actie op wo 18:00 begon.uunal schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 11:07:
Voor alle mensen die op zoek zijn naar een product dat "tijdelijk uitverkocht" is op de site. Ga met een screenshot die je eerder had gemaakt of in ieder geval met de modelnummer naar de winkel en vraag of ze die op voorraad hebben en/of ze deze kunnen bestellen. Dit heb ik gister gedaan met een koelkast van LG. Deze was plotseling op dinsdag niet meer verkrijgbaar. Ik heb erna gevraagd in de winkel en deze hadden ze gewoon op voorraad! Dus gelijk gekocht!
Producten waar veel marges op zitten zullen altijd op voorraad zijn.
Producten waar weinig marges op zitten zullen beperkt leverbaar zijn.
Producten waar break-even of mogelijk verlies op zitten (na btw korting) zijn opeens niet leverbaar.
De fabrikant kan ook tegen MM zeggen: dit type model moeten jullie uitsluiten en dit model mag met beperkte aantallen met korting verkocht worden.
Zoiets zal het ook zijn gegaan met de HP Ryzen laptop, want 825,- met BTW korting zat ik zelf ook naar te kijken.
MM vermeldt wel een (niet-leverbare) HP ENVY x360 15-bq100nd, maar die is met 1x8gb (net zoals in Canada schijnbaar). HP website biedt ook geen mogelijkheid tot toevoegen 2e stick. Beetje apart.
The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years
Verwijderd
@foppe-jan
Dat is het slechte beleid van HP Nederland. Daar heb ik erover geklaagd in mijn reactie een aantal weken geleden Verwijderd in "AMD Nieuwsdiscussietopic - Deel 38"
Upgraden kan, maar dan vervalt de garantie.
Dat is het slechte beleid van HP Nederland. Daar heb ik erover geklaagd in mijn reactie een aantal weken geleden Verwijderd in "AMD Nieuwsdiscussietopic - Deel 38"
Da's waar. Op de desktop is dat af en toe misschien een video van YouTube of op een blauwe maandag iets via Kodi. Maar 99% van de tijd gebruik ik mijn desktop zonder audio. Heb niet eens een luidsprekersetje.Verwijderd schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 19:28:
Dat is natuurlijk afhankelijk van wat voor audio-apparatuur je gebruikt, voor Logitech speakers van €50 en (bijna?) alle gaming headsets zal het weinig verschil maken, voor highendspeakers en een goede DAC en versterker...
offtopic:
Ik heb een Odroid XU4 via HDMI aan mijn receiver hangen, en die laatste zet dan alles keurig om naar analoog. Geen omkijken naar, zowel voor audio (de Odroid) als video (een Gigabyte Brix met een AMD A8-5545). Je hoeft echt geen dure spullen te kopen, tenzij voor de stap van digitaal naar analoog, daar mag je niet op beknibbelen.
Ik heb een Odroid XU4 via HDMI aan mijn receiver hangen, en die laatste zet dan alles keurig om naar analoog. Geen omkijken naar, zowel voor audio (de Odroid) als video (een Gigabyte Brix met een AMD A8-5545). Je hoeft echt geen dure spullen te kopen, tenzij voor de stap van digitaal naar analoog, daar mag je niet op beknibbelen.
Ik heb ondertussen nog es een harde reset gedaan op mijn B350-bordje en nu lijkt hij zowaar het geheugen op de D.O.C.P. specs te draaien
Hou er wel rekening mee dat alleen de fabrieksgarantie mag vervallen. De garantie bij de verkoper mag niet vervallen als je zelf een geheugenlatje plaatst in een aanwwzig slot dat binnen AMD's specs valt. Al kan dit natuurlijk wel vervallen in een wellus / nietus spelletje dat je mogelijk niet wil mocht er wat gebeuren.Verwijderd schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 22:35:
@foppe-jan
[ Voor 7% gewijzigd door dion_b op 28-01-2018 22:07 ]
Verwijderd
@Dennism
Dat is het probleem, dat getouwtrek met de verkoper of fabrikant kost te veel tijd en moeite, ook al wordt alles gedekt als je rechtsbijstand verzekering hebt of via de geschillencommissie. Dus uit voorzorg koop ik gewoon geen HP en zal dat ook niet snel aanbevelen. Ik wil geen gedoe en gezeik.
Ik vraag me zelfs af of snellere ram de garantie mag laten vervallen. Tijdens de Ryzen 7 reviews kregen de reviewers kits van 3000Mhz. Als snellere geheugen de fabrieksgarantie kan laten vervallen dan vind ik dat er hier ook iets niet klopt. Natuurlijk kan de fabrikant zeggen: overklokken op eigen risico (op zich ook wel terecht), maar dat promoten in reviews is ook een beetje vaag (voor degene die weinig verstand heeft).
Persoonlijk vind ik sneller geheugen ook niet echt overklokken (technisch gezien is dat wel). Aanpassingen aan hoge voltages, multiplier en FSB vind ik wel overklokken.
Dat is het probleem, dat getouwtrek met de verkoper of fabrikant kost te veel tijd en moeite, ook al wordt alles gedekt als je rechtsbijstand verzekering hebt of via de geschillencommissie. Dus uit voorzorg koop ik gewoon geen HP en zal dat ook niet snel aanbevelen. Ik wil geen gedoe en gezeik.
Ik vraag me zelfs af of snellere ram de garantie mag laten vervallen. Tijdens de Ryzen 7 reviews kregen de reviewers kits van 3000Mhz. Als snellere geheugen de fabrieksgarantie kan laten vervallen dan vind ik dat er hier ook iets niet klopt. Natuurlijk kan de fabrikant zeggen: overklokken op eigen risico (op zich ook wel terecht), maar dat promoten in reviews is ook een beetje vaag (voor degene die weinig verstand heeft).
Persoonlijk vind ik sneller geheugen ook niet echt overklokken (technisch gezien is dat wel). Aanpassingen aan hoge voltages, multiplier en FSB vind ik wel overklokken.
[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 28-01-2018 22:07 ]
Verwijderd
Der Bauer strikes again.
Twee bevindingen. Een Epyc-CPU zou in theorie in een TR-moederbord kunnen draaien. De Epyc-CPU's hebben een identifier-pin. Het is niet gelukt om de computer te starten, er wordt een foutmelding gegeven voor de memorycontroller, het flashen van een BIOS wordt helaas niet toegestaan door de software maar vermoedelijk zou het prima werken indien het wel zou zijn toegestaan. Niet dat er veel usecasescenario's zijn om dit te willen maar als experiment zou het interessant zijn.
Een paar interessante uitspraken van Su in een recent interview met Anandtech.
Het blijkt dat de OEM's inderdaad Ryzen onvoldoende serieus namen.
Q6: With the launch for the 2017 products, the increase in market share, and the financial results, has that enabled AMD to expand into doing more projects simultaneously?
LS: It has definitely given us the affordability to invest more in our R&D. We invested more in R&D in 2017 than we did in 2016, and we will invest more in 2018 than in 2017. As our revenue grows, it gives us the opportunity to invest more. I think from my standpoint, those investments tend to be very much along the lines of expanding our capability, particularly in the graphics space, and around some of the software enablement because we believe that’s really important for us. And then, in the CPU space, we’ve had these multiple leapfrogging of generations and we’re going to continue to do that.
Q9: One of the things with every new processor generation is the talk about IPC, and how can we increase base performance. This comes down to the microarchitecture but also instruction support. Now there are products on the market that focus on wide vector support and they use that as a way to say that their IPC has increased, this is not necessarily something AMD has focused on with the CPUs. Obviously AMD looks at new ways to support instruction sets, but how does new hardware support and instruction support like vector processing come into the equation?
LS: I think we always look at what the trade-off is in terms of adding the extra instructions. I believe that we’ll absolutely look at it over time as it relates to overall performance. We actually think that even without the special vector instructions that we’re doing very well in floating point performance and so I think that our architecture is optimized well. To get to your question: will we consider some of these new instructions? Yes, we will, and we will figure out what the right timing is.
Q14: At the Ryzen Mobile launch, we got an in-depth look into how AMD is calculating for its 25x by 2020 goal, and we followed the math on how that was calculated. What intrigued us is what is going to have to happen between now and 2020 to hit the goal. Obviously, you feel that the goal is progressing and it’s going to be hit, do you feel it’s going to exceed? Part of the 25 by 20 calculation is to do with the system underneath the processor produced by an OEM partner, so some of it is out of AMD’s control. Does that worry you in any way?
LS: It doesn’t Ian, and I’ll tell you why. The way I look at it is that I’ve really been amazed with what you can do around power management and system power management and from silicon and software and system optimization together. When I say I’m amazed, it is just from being in the industry for the last 20 years and thinking about how we used to do things and how we do things today and the 100’s of sensors that we have and the incredible micro-control we have - I think that the tuning knobs are amazing.
I believe that not every partner will go extreme on 25x20, but we will get a couple of partners to really take advantage of those capabilities. In some sense it is on us to show them what we are capable. The Raven Ridge/Ryzen Mobile design was sort of like the first step, but we are nowhere near done with everything that can be done, so you are going to see that power profile get better and better as new systems come out. So yes, I am very optimistic about the whole, like I said, I am simply amazed with some of the things that you can do, or we can do with in partnership with the OEMs.
Q15: Do you feel like OEM partners are listening to guidance when it comes to system design?
LS: They are much more engaged than they have been in the past and frankly, we are also in their labs. We have a number field application engineers in their labs helping them to optimize their systems.
Q20: One of the things we found with previous mobile AMD launches was that the reference designs were not that great, and were built to a price point rather than trying to showcase the best of the platform. Did that change with Ryzen Mobile?
LS: I think it’s gotten better. If you take a look at the first couple of [Ryzen Mobile] platforms, I think they are better, and I still think that there is room for the platforms to be an even better showcase of the products. I would say that the OEMs are, in some sense, surprised with how good Ryzen Mobile is and from the expansion of the capability. I would say that the first couple of platforms were there to clean the pipeline a little bit and what you’ll see in 2018 is a much broader set of platforms including the commercial platforms.
Q25: Several years ago, there was the expectation that AMD would be producing a number of ARM based processors, and then we got the singular A1100 product. Then it fell by the wayside: are there any plans along those lines anymore? Or is it evaluated?
LS: We continue to do ARM-based development in a couple of areas. We have custom products around ARM, and we actually use ARM in our PSP as you know. We always look at ARM, and if it makes sense down the road to introduce another ARM standard product, we’ll consider that.
But the focus for us has really been around x86 and our GPU roadmap. Part of what we have done is really focus the R&D efforts. I still believe that there are lots of good places for ARM in the industry so we’ll continue to take a look at that.
Twee bevindingen. Een Epyc-CPU zou in theorie in een TR-moederbord kunnen draaien. De Epyc-CPU's hebben een identifier-pin. Het is niet gelukt om de computer te starten, er wordt een foutmelding gegeven voor de memorycontroller, het flashen van een BIOS wordt helaas niet toegestaan door de software maar vermoedelijk zou het prima werken indien het wel zou zijn toegestaan. Niet dat er veel usecasescenario's zijn om dit te willen maar als experiment zou het interessant zijn.
Q6: With the launch for the 2017 products, the increase in market share, and the financial results, has that enabled AMD to expand into doing more projects simultaneously?
LS: It has definitely given us the affordability to invest more in our R&D. We invested more in R&D in 2017 than we did in 2016, and we will invest more in 2018 than in 2017. As our revenue grows, it gives us the opportunity to invest more. I think from my standpoint, those investments tend to be very much along the lines of expanding our capability, particularly in the graphics space, and around some of the software enablement because we believe that’s really important for us. And then, in the CPU space, we’ve had these multiple leapfrogging of generations and we’re going to continue to do that.
Q9: One of the things with every new processor generation is the talk about IPC, and how can we increase base performance. This comes down to the microarchitecture but also instruction support. Now there are products on the market that focus on wide vector support and they use that as a way to say that their IPC has increased, this is not necessarily something AMD has focused on with the CPUs. Obviously AMD looks at new ways to support instruction sets, but how does new hardware support and instruction support like vector processing come into the equation?
LS: I think we always look at what the trade-off is in terms of adding the extra instructions. I believe that we’ll absolutely look at it over time as it relates to overall performance. We actually think that even without the special vector instructions that we’re doing very well in floating point performance and so I think that our architecture is optimized well. To get to your question: will we consider some of these new instructions? Yes, we will, and we will figure out what the right timing is.
Q14: At the Ryzen Mobile launch, we got an in-depth look into how AMD is calculating for its 25x by 2020 goal, and we followed the math on how that was calculated. What intrigued us is what is going to have to happen between now and 2020 to hit the goal. Obviously, you feel that the goal is progressing and it’s going to be hit, do you feel it’s going to exceed? Part of the 25 by 20 calculation is to do with the system underneath the processor produced by an OEM partner, so some of it is out of AMD’s control. Does that worry you in any way?
LS: It doesn’t Ian, and I’ll tell you why. The way I look at it is that I’ve really been amazed with what you can do around power management and system power management and from silicon and software and system optimization together. When I say I’m amazed, it is just from being in the industry for the last 20 years and thinking about how we used to do things and how we do things today and the 100’s of sensors that we have and the incredible micro-control we have - I think that the tuning knobs are amazing.
I believe that not every partner will go extreme on 25x20, but we will get a couple of partners to really take advantage of those capabilities. In some sense it is on us to show them what we are capable. The Raven Ridge/Ryzen Mobile design was sort of like the first step, but we are nowhere near done with everything that can be done, so you are going to see that power profile get better and better as new systems come out. So yes, I am very optimistic about the whole, like I said, I am simply amazed with some of the things that you can do, or we can do with in partnership with the OEMs.
Q15: Do you feel like OEM partners are listening to guidance when it comes to system design?
LS: They are much more engaged than they have been in the past and frankly, we are also in their labs. We have a number field application engineers in their labs helping them to optimize their systems.
Q20: One of the things we found with previous mobile AMD launches was that the reference designs were not that great, and were built to a price point rather than trying to showcase the best of the platform. Did that change with Ryzen Mobile?
LS: I think it’s gotten better. If you take a look at the first couple of [Ryzen Mobile] platforms, I think they are better, and I still think that there is room for the platforms to be an even better showcase of the products. I would say that the OEMs are, in some sense, surprised with how good Ryzen Mobile is and from the expansion of the capability. I would say that the first couple of platforms were there to clean the pipeline a little bit and what you’ll see in 2018 is a much broader set of platforms including the commercial platforms.
Q25: Several years ago, there was the expectation that AMD would be producing a number of ARM based processors, and then we got the singular A1100 product. Then it fell by the wayside: are there any plans along those lines anymore? Or is it evaluated?
LS: We continue to do ARM-based development in a couple of areas. We have custom products around ARM, and we actually use ARM in our PSP as you know. We always look at ARM, and if it makes sense down the road to introduce another ARM standard product, we’ll consider that.
But the focus for us has really been around x86 and our GPU roadmap. Part of what we have done is really focus the R&D efforts. I still believe that there are lots of good places for ARM in the industry so we’ll continue to take a look at that.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2018 20:00 ]
Ik weet niet of je die conclusie zo kan trekken uit de gestelde vragen, verrast is natuurlijk niet direct onderschat. Het kan bijvoorbeeld ook betekenen dat de OEMs in het voortraject niet voldoende support en samples hebben gekregen van AMD om maar iets te noemen en dat deze support pas vrij laat tegen de release van het eind product op gang gekomen is. Dit heb ik AMD wel vaker zien doe helaas.Verwijderd schreef op zondag 28 januari 2018 @ 19:30:
@Verwijderd ik heb het filmpje ook gezien, tja EPYC kan tot 32c/64t worden dus dat zou wel leuk zijn maar dan zou ik wrs nog eerder naar een epyc bord gaan dan gamer bord of je wilt zwaar overklokken.
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Verwijderd
"clean the pipeline" lijkt mij nogal duidelijk. Dat is op geen enkele manier positief te duiden, het betekent zoiets als de koudwatervrees bij de OEM's wegnemen na een aantal mindere generaties en daarvoor de gecorrumpeerde markt (Intel-bribes en Intel Inside). De eerste generatie waren de OEM's erg voorzichtig, nu ze hebben gemerkt dat Ryzen goed presteert en dat er best wel een grote vraag is zullen ze met betere startsystemen komen. De precieze duiding moeten we aan haar vragen - en daar krijgen wij geen antwoord op - maar zeker is dat er niets valt schoon te maken als het niet vuil is.Dennism schreef op zondag 28 januari 2018 @ 20:15:
[...]
Ik weet niet of je die conclusie zo kan trekken uit de gestelde vragen, verrast is natuurlijk niet direct onderschat.
much broader set of platforms including the commercial platforms.
Met dit geeft ze aan dat het assortiment in 2017 nog beperkt was.
Het is best mogelijk dat daarnaast AMD moest wennen aan hoe je hiermee omgaat na een aantal jaren met weinig oefening en het noodgedwongen ontslaan van mensen die zich hiermee bezig hielden maar dat is een andere kwestie.
Dat gaf ik ook aan in die reactie, dit is vooral leuk voor het experiment, praktisch gezien zal het slechts in een zeldzaam geval nuttig zijn, als zo'n usecase-scenario al bestaat. Je zou dan wel die extra kernen moeten kunnen gebruiken zonder dat je meer geheugen-througput kan gebruiken. Kan iemand hier taken bedenken waarvoor dat geldt?Damic schreef op zondag 28 januari 2018 @ 20:57:
@Verwijderd ik heb het filmpje ook gezien, tja EPYC kan tot 32c/64t worden dus dat zou wel leuk zijn maar dan zou ik wrs nog eerder naar een epyc bord gaan dan gamer bord of je wilt zwaar overklokken.
[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2018 21:12 ]
BOINC 
Maar waar ik meer interesse in heb is de TR's die eiegenlijk 4 "werkende" die's hebben, zou dit kunnen unlocked worden door een bios update zoals met de Phenoms?

Maar waar ik meer interesse in heb is de TR's die eiegenlijk 4 "werkende" die's hebben, zou dit kunnen unlocked worden door een bios update zoals met de Phenoms?
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Zo duidelijk is dat niet, dit kan duiden op zover interne als externe acties. Dat het niet positief is ben ik met je eens, maar het hoeft zeker geen issue bij de OEMs te zijn. Het kunnen net zo goed interne issues betreffen bij AMD die er voor zorgen dat de relaties met de OEMs (en de bedrijven die de OEM systemen weer aan de massa verkopen) niet optimaal zijn. Nu ben ik geen sales persoon, maar ik hoor wel eens van sales medewerkers dat AMD er bekend te staan in de sales wereld als een bedrijf dat bij vlagen zeer goede producten maakt, soms zelfs beter dan die van de concurrent (en ik denk dat we het daar wel mee eens kunnen zijn), maar dat ze het vaak laten afweten op zaken als marketing, marketing budgetten, product plaatsing, markt imago maar ook op beschikbaarheid en garanties omtrent die beschikbaarheid op de lange termijn. En dat zijn imho mocht dat volledig kloppen toch echt zaken die enkel AMD kan oplossen, door ook op die gebieden de juiste mensen op de juiste plek te hebben zitten, de juiste deals te maken en dergelijke.Verwijderd schreef op zondag 28 januari 2018 @ 21:04:
[...]
"clean the pipeline" lijkt mij nogal duidelijk. Dat is op geen enkele manier positief te duiden, het betekent zoiets als de koudwatervrees bij de OEM's wegnemen na een aantal mindere generaties en daarvoor de gecorrumpeerde markt (Intel-bribes en Intel Inside). De eerste generatie waren de OEM's erg voorzichtig, nu ze hebben gemerkt dat Ryzen goed presteert en dat er best wel een grote vraag is zullen ze met betere startsystemen komen. De precieze duiding moeten we aan haar vragen - en daar krijgen wij geen antwoord op - maar zeker is dat er niets valt schoon te maken als het niet vuil is.
much broader set of platforms including the commercial platforms.
Met dit geeft ze aan dat het assortiment in 2017 nog beperkt was.
Het is best mogelijk dat daarnaast AMD moest wennen aan hoe je hiermee omgaat na een aantal jaren met weinig oefening en het noodgedwongen ontslaan van mensen die zich hiermee bezig hielden maar dat is een andere kwestie.
Dat OEMs koudwatervrees hebben is logisch, het is echter primair aan AMD door met de juiste ondersteuning op zowel technisch als sales vlak op haar producten richting de OEMs, duidelijke zakelijke roadmaps, marketing budgetten en dergelijke deze vrees weg te nemen. OEMs en partners van deze OEMs willen niets liever dan verkopen, maar ze moeten er wel door AMD van overtuigd worden dat AMD die support ook zal leveren "in the long run". Op de sysadmin reddit zitten bijv. een paar verkopers van grote partners die regelmatig mensen helpen met het verkrijgen van goede deals en tot op heden zijn zij echter nog redelijk terughoudend met AMD waarbij ze aangeven dat dit o.a. door bovenstaande factoren komt.
Ryzen heeft 2667 MHz memory support. Alles daar boven is OC. kortom als 2667 werkt is het geen defect.Lyca schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 17:45:
Ik heb genoeg cpu's gezien die 3200MHz niet zo maar doen (weer andere halen 34xx of zelfs 36xxMHz). Een andere CPU er in en het werkt ineens wel. Type geheugen chips en moederbord maken ook verschil je kan met een ander bord zo een stapje verder komen. Voor de beste resultaten moet je Samsung B-Die geheugen hebben,
Ik verwacht dat dit met de Ryzen 2 serie weer een stuk beter gaat worden. Dit zie je al terug bij de APU's die 2933MHz support hebben. Dus de kans dat die 3200 gaan halen is weer een stuk groter.
Ik ben erg benieuwd naar de snelheid van deze Refreshes. 15% er bij moet mogelijk zijn gezien de tweaks en de hogere clock speeds.
En dan volgend jaar Zen2 (Ryzen 3xxx) daar ben ik nog veel meer in geïnteresseerd.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
@Astennu misschien nog wel meer. We lijken tussen de 5 en 10% IPC te krijgen met Ryzen 2, daarnaast nog hogere clocks. Zeker omdat de volledige meltdown patch van W10 en microcode voor Intel toch een paar procent kost gaat het heel interessant worden waar Ryzen 2 uitkomt.
Uiteraard zullen een aantal sites de benchmarks volledig verpesten, maar zelfs dan is het nog interessant hoe de verhoudingen komen te liggen.
Verder laat de OEM's en de laptops toch lopen. Echt, geef ze een kans.
Alle OEM's zijn Epyc al ingedoken want geweldig, en ze zien zelf ook wel in dat Ryzen of Raven Ridge niet slecht is. Ze moeten die chips wel kunnen kopen en zelf verkopen en daar lijkt het probleem te zitten. Verder moeten ze het platform testen, moet AMD bewijzen dat het stabiel is, wat relaties opbouwen etc. Voor OEM's zal AMD onderhand meer een startup zijn die er al vijftig jaar is dan een bestaande partner. Natuurlijk hebben ze daar zelf een hand in gehad door het aannemen van die omkoping door Intel, maar dat is verder niet relevant meer. Het gaat om nu, niet tien jaar geleden.
Dit alles kost gewoon tijd. Je mag gaan klagen in de zomer als er nog steeds niks is.
Uiteraard zullen een aantal sites de benchmarks volledig verpesten, maar zelfs dan is het nog interessant hoe de verhoudingen komen te liggen.
Verder laat de OEM's en de laptops toch lopen. Echt, geef ze een kans.
Alle OEM's zijn Epyc al ingedoken want geweldig, en ze zien zelf ook wel in dat Ryzen of Raven Ridge niet slecht is. Ze moeten die chips wel kunnen kopen en zelf verkopen en daar lijkt het probleem te zitten. Verder moeten ze het platform testen, moet AMD bewijzen dat het stabiel is, wat relaties opbouwen etc. Voor OEM's zal AMD onderhand meer een startup zijn die er al vijftig jaar is dan een bestaande partner. Natuurlijk hebben ze daar zelf een hand in gehad door het aannemen van die omkoping door Intel, maar dat is verder niet relevant meer. Het gaat om nu, niet tien jaar geleden.
Dit alles kost gewoon tijd. Je mag gaan klagen in de zomer als er nog steeds niks is.
Let op:
FRS 2.1 discussiëren mag in: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144
Dit is verder GEEN bestelling/levertijden topic. Posts als 'ik heb besteld!' hebben geen nieuws- of discussiewaarde en zullen voortaan worden verwijderd.
FRS 2.1 discussiëren mag in: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144
Dit is verder GEEN bestelling/levertijden topic. Posts als 'ik heb besteld!' hebben geen nieuws- of discussiewaarde en zullen voortaan worden verwijderd.