Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-10 10:43
Oeps. Dank je. Ik zie nu ook de berichten op computerbase.de en the register. Ach ja, dat krijg je als de tijd ontbreekt en je jezelf dan beperkt tot nieuws van een paar sites. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Dennism
Ik dacht aan een iets dikkere laptop.
Afbeeldingslocatie: https://image.prntscr.com/image/f6f90b7c98aa4d2dbceed2244826758b.png
De 1600/1700 zou aan 30-40 W genoeg hebben om rond 3,2 GHz te draaien, dat is geen kattenpis voor een laptopje. In combinatie met een MX150 (dat is toch een discrete grafische kaart?) kom je dan uit rond 50-60W. Of de 1600/1700 op 2,9/3,0 GHz klokken en rond de 40-50W gaan zitten. Ja, waarschijnlijk nog iets te veel voor die formfactor maar niets houdt een bedrijf tegen om het iets dikker te maken. Goed, dat past dan niet binnen deze productlijn van dit bedrijf maar ze kunnen het wel uitbrengen onder een andere naam. :)
Overigens wordt Zen2 wat dat betreft interessant, die GF 7nm. node zou rond de helft van het vermogen gaan zitten bij dezelfde klokfrequentie. Dat zou het in theorie mogelijk moeten maken om 8 kernen in een ultrabook te plaatsen met redelijke graphics (de GPU krijgt ook een kleinere node).

Een paar tientjes is mooi meegenomen als je het niet gebruikt maar dat is niet mijn enige bezwaar. Je kan deze laptop in theorie als tablet gebruiken maar het is inderdaad niet praktisch, vandaar dat ik over dit touchscreen val. Ik vroeg me ook af of dat je misschien qua kleur een betere monitor kan uitkiezen als je je niet beperkt tot enkel de modellen die tochscreen bevatten. Daarnaast kan touchscreen eventueel de beeldkwaliteit enigszins verslechteren, afhankelijk van welke technologie wordt gebruikt.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2018 02:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter E.
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-10 20:34
Ik sta aan de vooravond om een nieuwe workstation te kopen. De Threadripper 1950x heeft mijn interesse. Echter wordt op dit moment gespeculeerd over de Ryzen 2 die begin maart mogelijk wordt gepresenteerd. Zou het interessant zijn om de Ryzen 2 eerst af te wachten? Het aantal cores 16/32 is op zich prima, de kloksnelheid mag van mij iets hoger. Iemand ideeën?

[ Voor 6% gewijzigd door Pieter E. op 07-01-2018 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pieter E. schreef op zondag 7 januari 2018 @ 09:16:
Ik sta aan de vooravond om een nieuwe workstation te kopen. De Threadripper 1950x heeft mijn interesse. Echter wordt op dit moment gespeculeerd over de Ryzen 2 die begin maart mogelijk wordt gepresenteerd. Zou het interessant zijn om de Ryzen 2 eerst af te wachten? Het aantal cores 16/32 is op zich prima, de kloksnelheid mag van mij iets hoger. Iemand ideeën?
Ryzen 2 zal voor Workstation workloads verwacht ik niet veel impact gaan hebben, tenzij je genoeg hebt aan 8 cores. De geruchten gaan dat een 10% clockspeed increase ongeveer is wat je mag gaan verwachten. Echter zijn er voor zover ik weet nog geen plannen om binnenkort ook met een TR refresh te komen met de nieuwe Ryzen 12NM dies. Nu zegt dit natuurlijk niet alles, want ze kunnen maar zo toch aangekondigd worden. De laatste geruchten die ik echter gehoord heb is dat TR pas een refresh krijgt bij de launch van de Zen 2 dies op 7NM, ergens in de 2de helft van 2018 / begin 2019.

@Verwijderd

Nu weet ik niet direct waar het aan ligt en of er nog (flinke) optimalisatie mogelijk is door ofwel HP of AMD, maar kijkende naar bijv. de Tweakers review van vandaag vind ik de "battery life" van de Ryzen APU envy erg tegenvallen, terwijl er toch een redelijke capaciteit batterij in zit. Zodra we meer tests gaan zien van andere modellen zal dit denk ik wel duidelijker worden, maar stel dat dit is wat het is dan snap ik wel dat AMD cpu's met een hoger TDP nog niet echt in laptops te zien zijn. Als een 15W TDP part mogelijk al zo'n slurper is, wat zal een 65W TDP part dan met de batterij doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Er staat voor zover bekent geen Threadripper upgrade met de Ryzen 2 chip in de AMD roadmaps. Verder verwacht ik geen 16c/32t chip met Ryzen 2, en dat is een understatement. Als je echt in de markt bent voor een workstation, en je hebt meer dan 8c/16t nodig, koop dan een TR systeem. Verder hebben dit soort platformen een levenscyclus van minstens een jaar. Een TR vervanger hoef je dan ook niet voor de herfst te verwachten. :)

[ Voor 9% gewijzigd door DaniëlWW2 op 07-01-2018 12:18 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter E.
@Dennism & @DaniëlWW2 Bedankt voor jullie snelle feedback. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op zondag 7 januari 2018 @ 12:12:
De geruchten gaan dat een 10% clockspeed increase ongeveer is wat je mag gaan verwachten.
Hier wil ik toch even op ingaan. :)
Ik denk dat je wel kan waarderen dat die inschatting van 10% een zeer conservatieve inschatting is die behoorlijk kan afwijken met het product in de winkel. Van wat AMD heeft gepresenteerd, lijkt het op Ryzen 1 die ze op 12nm laten bakken, maar dat is het natuurlijk niet. We krijgen een transistor shrink van de ALU transistoren, dat weten we eigenlijk wel. Vervolgens zit er nog veel meer op een CPU die. Gaat de cache lineair meeschalen? Uncore? Wat gaat AMD doen met transistordichtheid van de chip? Is GF 12nm nog steeds twaalf lagen aan metaal, of worden het er dertien of misschien zelfs veertien?

Omdat de ALU's kleiner worden, zal in ieder geval de bedrading tussen de ALU's zijn aangepast. Daarmee kom je al in het terrein van mogelijk IPC winst, zeker als er een extra laag zou komen met de 12nm node. Veranderingen in transistordichtheid zouden ook voor extra hogere clocks kunnen zorgen. Dan kunnen er nog (kleine) optimalisaties in de architectuur zijn. Bij Zen 1 nu valt op dat de chips over beduidend meer cache beschikken dan de Intel Core I chips, maar hier relatief minder baad bij hebben. Natuurlijk is er het verschil in implementatie, maar dat is wel iets om op te letten. Zen 1 is uiteindelijk hartstikke "veilig" gespeeld door AMD. Een catastrofale hardware bug omdat ze de architectuur te ver wilden pushen zou einde AMD zijn.

Ik hou zeer opzettelijk 10% clocks erbij en niks meer aan. We zien het wel, maar als dit het werkelijk is, dan zou ik er waarschijnlijk toch teleurgesteld over zijn. Zen is gloednieuw, en dergelijke fundamentele veranderingen in architectuur gaan al snel een decennium mee. Of AMD na vier jaar echt afscheid neemt van Zen moet ik nog maar zien. Maar voor de komende jaren geld dat elke stap die je dan kan zetten is er weer eentje is. Concurrentie is gewoon nodig, zeker na de week van "Meltdown".

Dus kom op AMD. We weten dat jullie stiekem doen met de CPU's, maar tell us, tell us. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@DaniëlWW2

Ben ik het zeker mee eens, ik hou zelf ook die 10% clocks aan, alles meer is mooi meegenomen, uiteraard zullen ze mogelijk wat kleine zaken aanpakken maar ik verwacht zelf eigenlijk dat Ryzen 2 (of liever Ryzen Refrash, vind Ryzen 2 en Zen 2 op de verschillende roadmaps soms wat verwarrend overkomen :P) ook nog relatief veilig gaat zijn en de betere clocks het belangrijkst zullen gaan zijn. Mocht er nog een paar % aan IPC bijkomen is dat mooi, maar ik verwacht eigenlijk dat ze dat soort zaken vooral in Zen 2 gaan verwerken tezamen met nog hogere clocks :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op zondag 7 januari 2018 @ 14:33:
@DaniëlWW2

Ben ik het zeker mee eens, ik hou zelf ook die 10% clocks aan, alles meer is mooi meegenomen, uiteraard zullen ze mogelijk wat kleine zaken aanpakken maar ik verwacht zelf eigenlijk dat Ryzen 2 (of liever Ryzen Refrash, vind Ryzen 2 en Zen 2 op de verschillende roadmaps soms wat verwarrend overkomen :P) ook nog relatief veilig gaat zijn en de betere clocks het belangrijkst zullen gaan zijn. Mocht er nog een paar % aan IPC bijkomen is dat mooi, maar ik verwacht eigenlijk dat ze dat soort zaken vooral in Zen 2 gaan verwerken tezamen met nog hogere clocks :P
De roadmaps, tja die hebben ze de afgelopen maanden zelf volledig overhoop gehaald, dus niet zal bijna niemand meer echt begrijpen. Iets met marketing en AMD. O-)

Verder speelt wel mee dat ze bij AMD nu een soort van Tick-Tock-Turbo doen. Ze doen Tick-Tock, maar kennelijk willen ze nu drie generaties zowel een Tick als een Tock doen. Elke keer een Tock lijkt te te gaan lukken met GF. Nu de Tick nog. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Het ligt eraan hoelang je wil wachten, ik zou er niet op rekenen dat tussen maart en mei de opvolger van TR al uitkomt, ik denk dat je die op zijn vroegst in de zomer mag verwachten. Bij de refresh van Ryzen mag je m.i. realistisch gezien minstens een verhoogde klokfrequentie van 10 verwachten. De 10% is gebaseerd op de belofte van AMD dat er minstens 10% performanceverbetering is, AMD is bij de aanloop naar Ryzen 100% eerlijk geweest en heeft alle beloftes waargemaakt en nog wat meer geleverd (ze streefden naar 40% verbetering, ze haalden 52% verbetering). Ze waren eerder conservatief met hun beloftes.
Er was wat commotie omtrent 1080p gaming maar AMD heeft nooit beloofd dat de FPS bij 1080p gaming die van Intel zou evenaren, er waren mensen die niet goed luisterden en die de beloftes voor hoge resolutie (4k) extrapoleerden naar 1080p.
Ik vermoed dan ook dat ze die 10% al hadden gemeten in het lab. Threadripper haalt overigens ook een iets hogere klokfrequentie dan Ryzen, veel TR-CPU's halen 4,3 GHz (single thread) waar Ryzen normaal gesproken in het beste geval blijft steken op 4,2 GHz.

Puur op basis van de node kan je maximaal het verschil in oppervlakte aan extra performance krijgen (in de praktijk is dat minstens iets minder). Op basis van de node mag je dus op 10-15% rekenen.
Zoals Daniël aangeeft, er zijn ook nog wat andere trucjes die AMD zou kunnen gebruiken om de performance te verbeteren. Hij noemde er een paar, ik vul dat aan met dat AMD in theorie misschien de klokfrequentie van IF zou kunnen aanpassen; niet langer koppelen aan de memorycontroller of misschien een multiplier gebruiken (*2). Niemand van ons kan hier iets zinnigs over zeggen aangezien wij niet weten waarom AMD die klokfrequenties aan elkaar heeft gekoppeld.
Zelf speculeer ik dat je een 10-15% hogere klokfrequentie krijgt en dat je mogelijk ook nog wat andere verbeteringen gaat zien maar het is duidelijk dat het dan om kleine tweaks zou gaan. Soms kan een kleine tweak wel een relevant effect geven.
Dennism schreef op zondag 7 januari 2018 @ 12:12:
De geruchten gaan dat een 10% clockspeed increase ongeveer is wat je mag gaan verwachten.
Dat zou ik geen gerucht noemen, AMD zelf gaf aan dat er "minstens 10% performanceverbetering" is. Ze hebben geen stelling ingenomen over het plafond. Voor zo ver ik het weet is er geen gerucht ontstaan op basis van eender welke interessante bron, dit is gewoon 100% op basis van de belofte die AMD zelf heeft gedaan.
Nu weet ik niet direct waar het aan ligt en of er nog (flinke) optimalisatie mogelijk is door ofwel HP of AMD, maar kijkende naar bijv. de Tweakers review van vandaag vind ik de "battery life" van de Ryzen APU envy erg tegenvallen, terwijl er toch een redelijke capaciteit batterij in zit. Zodra we meer tests gaan zien van andere modellen zal dit denk ik wel duidelijker worden, maar stel dat dit is wat het is dan snap ik wel dat AMD cpu's met een hoger TDP nog niet echt in laptops te zien zijn. Als een 15W TDP part mogelijk al zo'n slurper is, wat zal een 65W TDP part dan met de batterij doen.
Daarom hoeft een laptop van mij ook niet zo dun te zijn. Ik vermoed dat er nog wat softwareprobleempjes zijn, in welke mate dat bij AMD, HP en Windows (kan volgens mij ook nog) ligt, daar hebben wij het raden naar maar dit zal de komende maanden wel worden opgelost. We weten dat die APU niet een hoog vermogen nodig heeft dus iets klopt er in ieder geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op zondag 7 januari 2018 @ 14:52:
[...]

De roadmaps, tja die hebben ze de afgelopen maanden zelf volledig overhoop gehaald, dus niet zal bijna niemand meer echt begrijpen. Iets met marketing en AMD. O-)

Verder speelt wel mee dat ze bij AMD nu een soort van Tick-Tock-Turbo doen. Ze doen Tick-Tock, maar kennelijk willen ze nu drie generaties zowel een Tick als een Tock doen. Elke keer een Tock lijkt te te gaan lukken met GF. Nu de Tick nog. :P
Gelukkig doet Intel ondertussen Tick-Tock-Tock-Tock, dat geeft toch even lekker de gelegenheid om in te lopen met Tick-Tock-Turbo-Tick. :)
Nu de grote vraag, komt er volgend jaar nog een Tock bij voor Intel? Het ziet er immers niet naar uit dat die 10 nm. node al klaar gaat zijn voor de desktop-CPU's. Intel zelf gaf aan voor de eerst generatie een lagere performance te verwachten dan wat de huidige 14 nm. node levert.
Dennism schreef op zondag 7 januari 2018 @ 14:33:
@DaniëlWW2

Ben ik het zeker mee eens, ik hou zelf ook die 10% clocks aan, alles meer is mooi meegenomen, uiteraard zullen ze mogelijk wat kleine zaken aanpakken maar ik verwacht zelf eigenlijk dat Ryzen 2 (of liever Ryzen Refrash, vind Ryzen 2 en Zen 2 op de verschillende roadmaps soms wat verwarrend overkomen :P) ook nog relatief veilig gaat zijn en de betere clocks het belangrijkst zullen gaan zijn. Mocht er nog een paar % aan IPC bijkomen is dat mooi, maar ik verwacht eigenlijk dat ze dat soort zaken vooral in Zen 2 gaan verwerken tezamen met nog hogere clocks
AMD verkeert niet in de positie dat het iets achter kan houden zoals Intel de afgelopen 10 jaar deed. Wat ze kunnen aanpakken pakken ze direct aan, ze zullen geen grote veranderingen maken aan de architectuur maar kleine tweaks die gemakkelijk mee te nemen zijn zullen ze niet laten liggen als ze die risicoloos kunnen toepassen.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2018 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter E.
@Verwijderd Bedankt voor je reactie.

Helaas heb ik van CPU's, in dit geval Threadripper, geen kennis van zaken. Aan de discussie die jullie voeren kan ik dus niet deelnemen. Helaas is de single core performance van 4.0/4.1 Ghz OC lager dan ik had gehoopt. Threadripper biedt wel heel veel cores voor een hele scherpe prijs. Een hoge of lage prijs is daarentegen voor mij over het algemeen geen discussiepunt. Het moet goed zijn voor wat ik ermee wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaas25
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12-05 21:26
Wat?? Ryzen 2? :) Ben bezig met AMD Desktop en heb 1800X proccesor voor gekozen. Zou wachten tot Ryzen 2 moeite waard zijn? 3,8 of 4 GHz als base?:)

Overklocken geen ervaring mee en wil ik liefst ook niet aan wagen dus hogere base zou fijn zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door Klaas25 op 07-01-2018 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Pieter E. schreef op zondag 7 januari 2018 @ 15:55:
@Verwijderd Bedankt voor je reactie.

Helaas heb ik van CPU's, in dit geval Threadripper, geen kennis van zaken. Aan de discussie die jullie voeren kan ik dus niet deelnemen. Helaas is de single core performance van 4.0/4.1 Ghz OC lager dan ik had gehoopt. Threadripper biedt wel heel veel cores voor een hele scherpe prijs. Een hoge of lage prijs is daarentegen voor mij over het algemeen geen discussiepunt. Het moet goed zijn voor wat ik ermee wil.
Nee, TR haalt singlethreaded 4,3 GHz als je het overklokt, in ieder geval als je een beetje geluk hebt. Het is geen gouden lot in ieder geval maar ik weet niet zeker of dat elke TR-CPU dat haalt. Als je wil weten wat je realistisch gezien mag verwachten dat moet je dat hier eventjes vragen: AMD Ryzen Threadripper & TR4 Ervaringen topic
Ik heb me daar niet grondig in verdiept aangezien deze CPU buiten mij budget ligt en ik niet zoveel kernen nodig heb (al zou ik ze wel graag willen hebben).

Ik zal het simpel voor jou maken. Wat wil jij met jouw computer doen? Hoeveel uur per week denk jij wat voor taken te laten uitvoeren door jouw computer?
- programmeren en programma's compileren
- videotranscoding
- spellen spelen
- simulaties/modelleren
- virtuele machines
- internet/multimedia/Office....
...
Daar hangt het van af welke CPU jij beter kan kopen. Daarbij kan je puur naar de performance kijken en de kosten negeren en je kan een afweging maken tussen de kosten en de performance.
Als jij aangeeft wat jij met jouw computer gaat doen dan kunnen wij jou vertellen welke CPU de betere performance biedt.
Daarnaast zou ik er rekening mee houden dat AMD in ieder geval op het AM4-platform nog een paar generaties laat upgraden, gegarandeerd t/m Zen3 (2020 normaal gesproken), mogelijk ook langer. Die garantie is helaas niet gegeven voor hun highend-platform (X399). Ik weet niet hoeveel ervaring jij hebt met zelf een computer te bouwen, een CPU kan je zelf gemakkelijk vervangen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2018 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klaas25 schreef op zondag 7 januari 2018 @ 16:14:
Wat?? Ryzen 2? :) Ben bezig met AMD Desktop en heb 1800X proccesor voor gekozen. Zou wachten tot Ryzen 2 moeite waard zijn? 3,8 of 4 GHz als base?:)
Ik zou even wachten, al is het maar omdat de prijzen waarschijnlijk nog iets gaan dalen. Ik zou sowieso niet voor de 1800X maar voor de 1700 of 1700X kiezen met de huidige prijzen en als je er nu een koopt dan raad ik je aan om de prijzen goed in de gaten te houden, 2-3 weken geleden kosttede 1800X nog €350, een week geleden was het €450, nu zo'n €420.
Hoewel een base van 3,8 GHz optimistisch is (mogelijk maar dat moeten we afwachten) zal in ieder geval het laagste model van de Ryzen refresh beter presteren dan de 1800X, de prijs van dat laagste mogdel gaat competitief moeten zijn met een 8700k en ik vermoed dat AMD daar iets onder wil gaan zitten, dan kom je uit op een prijs van €300-350. Ik zou dus even wachten.

Daarnaast moet je gewoon overklokken! Je hoet daar niet ver mee te gaan maar je hoeft echt niet huiverig te zijn om een R7 1700 all core op 3,8 GHz te zetten met ongeveer 1,28 V of misschien nog 3,9 GHz met een vergelijkbare spanning als je een beetje geluk hebt met je CPU. Ryzen heeft een best wel goed mechanisme om het vermogen te verlagen, wanneer je CPU niet zo hard aan het werken dan ligt het vermogen nauwelijks hoger in vergelijking met wanneer je de spanning en maximale klokfrequentie lager zet. Ik kan me voorstellen dat jij bij overklokken het beeld hebt van mensen die hun hardware tot het uiterste pushen, dat is

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2018 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaas25
Verwijderd schreef op zondag 7 januari 2018 @ 18:40:
met de huidige prijzen en als je er nu een koopt dan raad ik je aan om de prijzen goed in de gaten te houden, 2-3 weken geleden kosttede 1800X nog €350, een week geleden was het €450, nu zo'n €420.
Dat is echt wel een verschil zeg. Bedankt voor het opmerken.
Verwijderd schreef op zondag 7 januari 2018 @ 18:40:
Daarnaast moet je gewoon overklokken! Je hoet daar niet ver mee te gaan maar je hoeft echt niet huiverig te zijn om een R7 1700 all core op 3,8 GHz te zetten met ongeveer 1,28 V of misschien nog 3,9 GHz met een vergelijkbare spanning als je een beetje geluk hebt met je CPU. Ryzen heeft een best wel goed mechanisme om het vermogen te verlagen, wanneer je CPU niet zo hard aan het werken dan ligt het vermogen nauwelijks hoger in vergelijking met wanneer je de spanning en maximale klokfrequentie lager zet. Ik kan me voorstellen dat jij bij overklokken het beeld hebt van mensen die hun hardware tot het uiterste pushen, dat is
Moet ik dan nog in me voeding rekening houden? Ik was van plan om 550W te nemen. Kan je daar in toekomst mee overclocken? En Voltage nog belangrijk?
De bedoeling was deze: https://tweakers.net/pric...-focus-plus-550-gold.html
En anders de 650W variant van zelfde merk en type omdat die 550W bij veel even niet te krijgen is nu. Misschien tegen die tijd wel weer aangezien ik toch dan Ryzen 2 afwacht. Al is het alleen om te kijken wat het doet met huidige Ryzen processors.

Edit: Was offtopic: Is reeds beantwoordt bij me PC build vraag. Bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieter E.
Verwijderd schreef op zondag 7 januari 2018 @ 18:26:
[...]
Ik zal het simpel voor jou maken. Wat wil jij met jouw computer doen? Hoeveel uur per week denk jij wat voor taken te laten uitvoeren door jouw computer?
- programmeren en programma's compileren
- videotranscoding
- spellen spelen
- simulaties/modelleren
- virtuele machines
- internet/multimedia/Office....
...
Daar hangt het van af welke CPU jij beter kan kopen. Daarbij kan je puur naar de performance kijken en de kosten negeren en je kan een afweging maken tussen de kosten en de performance.
Als jij aangeeft wat jij met jouw computer gaat doen dan kunnen wij jou vertellen welke CPU de betere performance biedt.
Daarnaast zou ik er rekening mee houden dat AMD in ieder geval op het AM4-platform nog een paar generaties laat upgraden, gegarandeerd t/m Zen3 (2020 normaal gesproken), mogelijk ook langer. Die garantie is helaas niet gegeven voor hun highend-platform (X399). Ik weet niet hoeveel ervaring jij hebt met zelf een computer te bouwen, een CPU kan je zelf gemakkelijk vervangen.
Bedankt voor je reactie. Mijn nieuwe configuratie zal ik gebruiken voor software ontwikkeling voor desktop, mobiel en web. Vooral compilatietijden wil ik terugdringen. Op dit moment heb ik enkele grote projecten waarvan het grootste project een compilatietijd heeft van 5:17 minuten in single-core en 1:59 minuut in multi-core compilatie. Compilatie van de diverse projecten gebeurt zowel puur in single-core als volledig in multi-core. De processor die ik nu in mijn machine heb is een Intel i7 2700k. Deze CPU is overclockt naar 4.4 Ghz. Voor compilatie worden maximaal 6 threads van de 8 threads gebruikt zodat 2 threads blijven vrij om geen bevriezing/hapering van het OS te hebben. Wanneer ik het aantal threads terug schroef naar bijvoorbeeld 4 threads dan vertraagd dit de compilatietijd aanzienlijk. Hieruit concludeer ik dat het inzetten van meer kernen tijd bespaart.

Naast diverse grote projecten voor Delphi en C++ Builder gebruik ik VMWare, Photoshop, Android Studio, Netbeans, Unreal Engine, Visual Studio, MS SQL databases en MS Office. (Daarnaast heb ik nog een iMac voor iOS en OS X applicatie ontwikkeling in XCode). Op mijn huidige configuratie worden af en toe spelletjes gespeeld. De nieuwe configuratie zal niet voor hardcore gaming gebruikt worden daar schaf ik een andere machine voor aan. De nieuwe configuratie zal 8 tot 12 uur per dag gebruikt worden.Vooral tijdsbesparing is cruciaal voor mij.

Mijn huidige machine dateert uit 2012 en is destijds niet als workstation gebouwd. Dit is te zien aan de samenstelling van de componenten. Intussen is mijn werkwijze veranderd en ben ik veeleisender geworden. Dit betekent dat ik meer kernen nodig denk te hebben. Mijn PC is daarnaast toe aan vervanging.

Voor de ontwikkeling van de verschillende soorten software is een goede balans nodig tussen CPU, RAM en type opslag. Ik kijk daarbij naar een snelle multi-core CPU, snel RAM geheugen en een snelle SSD voor opslag. Qua CPU keek ik eerst naar een 6-core Intel i7-8700k. Qua core aantal is er meer mogelijk waarna ik interesse kreeg in de Intel i9-7900x door zijn 10 kernen. De i9-7900x is goed overclockbaar met een goede single en multi-core performance. De AMD Threadripper 1950x en i9-7900x lagen qua prijs bij elkaar in de buurt met beide hun voor- en nadelen. Wanneer ik de 1950x en 7900x combineer dan ligt de 7960x of 7980xe voor de hand. Dit is wellicht een utopie. ;)

Doordat Intel in een meltdown fase zit, voel ik mij verleid door de AMD Threadripper. Ik twijfel tussen de AMD Threadripper 1950x en de Intel i9-7980xe (delidded). Het verschil in mijn beide configuraties is 1.000 euro en een slecht verhaal rondom Intel's meltdown. Mijn nieuwe PC mag wat kosten aangezien dit mijn gereedschap is om goed werk te verrichten.

Op mijn wensenlijst heb ik een Threadripper 1950x build staan:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen Threadripper 1950X€ 877,50€ 877,50
1Asus ROG Strix X399-E GAMING€ 384,50€ 384,50
1MSI GeForce GTX 1060 GAMING X 3G€ 259,-€ 259,-
1Fractal Design Define S€ 73,89€ 73,89
2BenQ PD3200U Grijs, Zwart€ 745,-€ 1.490,-
1Enermax LiqTech TR4 360€ 141,90€ 141,90
1Crucial Ballistix Elite BLE4C8G4D32BEEAK€ 390,60€ 390,60
1Corsair HX750 V2€ 134,-€ 134,-
1Intel Optane SSD 900P PCI-e 480GB€ 577,62€ 577,62
1Samsung 850 EVO 500GB€ 145,-€ 145,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 4.474,01

Een i9-7980xe build is circa 1.200 euro hoger geprijsd doordat de CPU duurder is en sneller geheugen wordt toegevoegd. (Het financiële verschil is terug te verdienen en dus geen discussiepunt)

Om antwoord te geven op jouw vragen: Wat voor taken te laten uitvoeren door jouw computer?
- programmeren en programma's compileren => Ja en ja
- video transcoding => Nee nog niet, dit is nog in een experimentele fase
- spellen spelen => Ja, sporadisch tijdens een writer's block
- simulaties/modelleren => Nee
- virtuele machines => Ja
- internet/multimedia/Office.... => Ja

Kun je/jullie wat met mij mijn antwoord? Alvast bedankt voor je/jullie feedback. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-10 13:26

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Klaas25 schreef op zondag 7 januari 2018 @ 20:00:
[...]

Dat is echt wel een verschil zeg. Bedankt voor het opmerken.

[...]

Moet ik dan nog in me voeding rekening houden? Ik was van plan om 550W te nemen. Kan je daar in toekomst mee overclocken? En Voltage nog belangrijk?
De bedoeling was deze: https://tweakers.net/pric...-focus-plus-550-gold.html
En anders de 650W variant van zelfde merk en type omdat die 550W bij veel even niet te krijgen is nu. Misschien tegen die tijd wel weer aangezien ik toch dan Ryzen 2 afwacht. Al is het alleen om te kijken wat het doet met huidige Ryzen processors.

Edit: Was offtopic: Is reeds beantwoordt bij me PC build vraag. Bedankt
Ik heb een Vega64 en een Ryzen 1700x in mijn systeem, dit met een 550 Watt voeding. Indien de voeding van goede kwaliteit is dan gaat dat prima.
Tenzij je SLI of Crossfire wilt gaan draaien dan zal een voeding niet heel snel een bottleneck vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 7 januari 2018 @ 15:16:
[...]
Gelukkig doet Intel ondertussen Tick-Tock-Tock-Tock, dat geeft toch even lekker de gelegenheid om in te lopen met Tick-Tock-Turbo-Tick. :)
Nu de grote vraag, komt er volgend jaar nog een Tock bij voor Intel? Het ziet er immers niet naar uit dat die 10 nm. node al klaar gaat zijn voor de desktop-CPU's. Intel zelf gaf aan voor de eerst generatie een lagere performance te verwachten dan wat de huidige 14 nm. node levert.
Z390 hé. Ik denk dat dit duidelijk genoeg is over de 2019 lijn van Intel. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Verwijderd

Beide opties zijn natuurlijk een wereld van verschil t.o.v. de 2700k, wat dat betreft zit je met beide configs goed. Of snel geheugen voordeel gaat opleveren met de 7980XE weet ik zo net nog niet, normaliter heeft AMD's Zen architectuur meer baat bij sneller geheugen dan Intels Core Architectuur.

Als beide systemen financieel te verantwoorden zijn zou ik even wachten tot de impact van Meltdown en Spectre bekend zijn en gebenchmarked op beide platformen en daar dan je keuze op baseren.

Ga je overklokken kijk dan wel even goed naar de moederborden, zowel threadripper als Skylake-X zijn erg powerhungry en kunnen afhankelijk van de overclock makkelijk 350-400W gaan verbruiken (Threadripper) en zelfs richting de 500W voor de 7980XE. Dit is natuurlijk wel onder stresstest load, maar ook in dagelijks gebruik zal het verbruik bij een overclock aanzienlijk zijn. Zorg dus bij beide dat als je gaat overclocken dat je ook een moederbord hebt dat de VRM's heeft om dit aan te kunnen. Bepaalde mobo fabrikanten hebben bijv. V2.0 versies uitgebracht van hun X299 mobo's voor de high core count cpu's als de 7980XE. Zorg ook uiteraard voor een goede voeding, ik ken de HX750 niet direct, maar het zou niet direct de voeding zijn die bij mij zou opkomen voor een Threadripper / i9 Skylake-X overclock build.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10-2024
offtopic:
Tjonge, ondertussen is Ethereum gegaan van ~300$ in de zomermaanden naar 1100$ momenteel.

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-10 10:43
AMD Ryzen 5 2400G and Ryzen 3 2200G APUs performance unveiled

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TppGFn3.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/atF0bIa.jpg

r3 2200G = $99?
r5 2400G = $169?
(Aldus een van de reacties daar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou hoger gaan zitten met de prijs, een Ryzen 3 1200, zonder grafisch gedeelte is al 110 dollar. Een Ryzen 3 2200G is ook een quadcore, maar dan dus met een sterke IGP. Daarmee zal die vast meer kosten dan 99 dollar. Maar aangezien AMD ze tegen bovenstaande Intel CPU's zet, zou ik een niet heel veel hogere prijs verwachten. Rond die prijs zou ook best kunnen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Pieter E. schreef op zondag 7 januari 2018 @ 21:13:
[...]

Bedankt voor je reactie. Mijn nieuwe configuratie zal ik gebruiken voor software ontwikkeling voor desktop, mobiel en web. Vooral compilatietijden wil ik terugdringen. Op dit moment heb ik enkele grote projecten waarvan het grootste project een compilatietijd heeft van 5:17 minuten in single-core en 1:59 minuut in multi-core compilatie. Compilatie van de diverse projecten gebeurt zowel puur in single-core als volledig in multi-core. De processor die ik nu in mijn machine heb is een Intel i7 2700k. Deze CPU is overclockt naar 4.4 Ghz. Voor compilatie worden maximaal 6 threads van de 8 threads gebruikt zodat 2 threads blijven vrij om geen bevriezing/hapering van het OS te hebben. Wanneer ik het aantal threads terug schroef naar bijvoorbeeld 4 threads dan vertraagd dit de compilatietijd aanzienlijk. Hieruit concludeer ik dat het inzetten van meer kernen tijd bespaart.

Naast diverse grote projecten voor Delphi en C++ Builder gebruik ik VMWare, Photoshop, Android Studio, Netbeans, Unreal Engine, Visual Studio, MS SQL databases en MS Office. (Daarnaast heb ik nog een iMac voor iOS en OS X applicatie ontwikkeling in XCode). Op mijn huidige configuratie worden af en toe spelletjes gespeeld. De nieuwe configuratie zal niet voor hardcore gaming gebruikt worden daar schaf ik een andere machine voor aan. De nieuwe configuratie zal 8 tot 12 uur per dag gebruikt worden.Vooral tijdsbesparing is cruciaal voor mij.

Mijn huidige machine dateert uit 2012 en is destijds niet als workstation gebouwd. Dit is te zien aan de samenstelling van de componenten. Intussen is mijn werkwijze veranderd en ben ik veeleisender geworden. Dit betekent dat ik meer kernen nodig denk te hebben. Mijn PC is daarnaast toe aan vervanging.

Voor de ontwikkeling van de verschillende soorten software is een goede balans nodig tussen CPU, RAM en type opslag. Ik kijk daarbij naar een snelle multi-core CPU, snel RAM geheugen en een snelle SSD voor opslag. Qua CPU keek ik eerst naar een 6-core Intel i7-8700k. Qua core aantal is er meer mogelijk waarna ik interesse kreeg in de Intel i9-7900x door zijn 10 kernen. De i9-7900x is goed overclockbaar met een goede single en multi-core performance. De AMD Threadripper 1950x en i9-7900x lagen qua prijs bij elkaar in de buurt met beide hun voor- en nadelen. Wanneer ik de 1950x en 7900x combineer dan ligt de 7960x of 7980xe voor de hand. Dit is wellicht een utopie. ;)

Doordat Intel in een meltdown fase zit, voel ik mij verleid door de AMD Threadripper. Ik twijfel tussen de AMD Threadripper 1950x en de Intel i9-7980xe (delidded). Het verschil in mijn beide configuraties is 1.000 euro en een slecht verhaal rondom Intel's meltdown. Mijn nieuwe PC mag wat kosten aangezien dit mijn gereedschap is om goed werk te verrichten.

Op mijn wensenlijst heb ik een Threadripper 1950x build staan:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen Threadripper 1950X€ 877,50€ 877,50
1Asus ROG Strix X399-E GAMING€ 384,50€ 384,50
1Enermax LiqTech TR4 360€ 141,90€ 141,90
1Crucial Ballistix Elite BLE4C8G4D32BEEAK€ 390,60€ 390,60
1Corsair HX750 V2€ 134,-€ 134,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 4.474,01

Een i9-7980xe build is circa 1.200 euro hoger geprijsd doordat de CPU duurder is en sneller geheugen wordt toegevoegd. (Het financiële verschil is terug te verdienen en dus geen discussiepunt)

Om antwoord te geven op jouw vragen: Wat voor taken te laten uitvoeren door jouw computer?
- programmeren en programma's compileren => Ja en ja
- video transcoding => Nee nog niet, dit is nog in een experimentele fase
- spellen spelen => Ja, sporadisch tijdens een writer's block
- simulaties/modelleren => Nee
- virtuele machines => Ja
- internet/multimedia/Office.... => Ja

Kun je/jullie wat met mij mijn antwoord? Alvast bedankt voor je/jullie feedback. _/-\o_
Dat maakt het simpel. Wil jij de PC die voor deze taken het meest geschikt is en maakt het jou niets uit om er flink meer voor te betalen? De volle Threadripper, eventueel 32 GB RAM (afhankelijk van hoeveel jij nu vol krijgt), een 960 Evo in het moederbord...
Wil jij een PC die jou veel vooruitgang biedt (minder dan de helft van de tijd bij het compileren) maar waarbij je aanzienlijk minder betaalt maar wel aanzienlijk meer waarde krijgt per € dan kies je voor Ryzen en zou ik aanraden om te wachten op de refresh.
Voor jou maakt het weinig uit dat de klokfrequentie wat lager ligt, ook voor gaming is Ryzen prima geschikt, je moet alleen bij lagere instellingen bijvoorbeeld genoegen nemen met 110 FPS in plaats van 130 FPS als je een vergelijkbare configuratie met een 8700k of 7900k zou hebben (die twee verschillen ook weer wat presterend maar dat doet er nu niet toe). Ryzen haalt hoge minimale FPS, zeker niet lager dan de beste Intel CPU's, dat is een belangrijk verschil met vorige generaties AMD CPU's waarbij de minima veel zakte wat het ongeschikt maakte voor gaming.
Verder kan je merken dat bepaalde programma's iets trager opstarten in vergelijking met wanneer je een 7900k/8700k zou gebruiken omdat bepaalde programma's slechts 1 thread gebruiken. Dit was bijvoorbeeld zo bij browsers (waarschijnlijk niet meer het geval voor de browsers die jij gebruikt). Ik zou in jouw geval kiezen tussen de 1950X en een Ryzen-CPU. Als je niet wil overklokken of echt per se 0,1-0,2 GHz meer wil hebben bij dezelfde spanning dan kies je voor het hoogste segment (1800X of opvolger), maakt het je niet zoveel uit dan kies je de 1700 of de opvolger.

Een groot voordeel van Ryzen, je kan nog minstens een paar rondes upgraden. Dit worden geen upgrades van 10% per ronde.
Afbeeldingslocatie: https://fuse.wikichip.org/wp-content/uploads/2017/12/iedm-2017-gf-7nm-power-vs-frequency-2f6t.png
Afbeeldingslocatie: https://fuse.wikichip.org/wp-content/uploads/2017/12/iedm-2017-gf7-array-speed.png

(SRAM wordt voor cache wordt gebruikt, snellere cache en meer cache => CPU kan meer werk verzetten in dezelfde tijd aangezien de ALU (wat alle bewerkingen uitvoert op de bits) minder hoeft te wachten op de aanvoer van data).
Dit zijn slechts de verbeteringen die je krijgt tussen de huidige GF 14 nm. (die komt van Samsung, het was voor geheugen ontwikkeld) en de GF 7 nm. (de basis komt van IBM, GF kocht die tak van IBM op en heeft het verfijnd). Deze node wordt vanaf Zen 2 gebruikt. Aangezien Ryzen de eerste iteratie is van een nieuwe architectuur mag je ook op dat vlak nog flink wat vooruitgang verwachten tussen Ryzen en Zen3, vergelijk het maar met de sprong die Intel maakte tussen Nehalem (i5-750 etc.) en Sandy Bridge/Ivy Bridge (2000/3000-serie).
Om deze voordelen te gebruiken is er wel nog wat meer nodig, de details daarvan begrijp ik ook niet volledig maar volgens mensen die die wel begrijpen ziet het er goed uit.
https://fuse.wikichip.org...7nm-process-cobalt-euv/2/
Het punt is niet wat je aan vooruitgang mag verwachten maar dat die vooruitgang groot genoeg gaat zijn dat je over 2 jaar best blij bent dat je die upgrade kan maken, als jij daar behoefte aan zou hebben.

De vraag voor jou is dus of dat jij bereidt bent om tot pak hem beet €1000 meer te besteden aan je hardware. Met Ryzen mag je voor 6 kernen ongeveer de dubbele prestatie verwachten in vergelijking met jous 2700k die jij fors hebt overklokt, wat Ryzen aan single core performance tekort komt compenseert Ryzen gedeeltelijk met de multithreadperformance als zowel de beste Intel-CPU's als Ryzen evenveel kernen en threads gebruiken. De SMT (wat Intel Hyperthreading noemt) werkt bij Ryzen beter. Simpel gezegd wordt de capaciteit van de core dichter bij 100% benut wanneer de SMT/HT beter is in vergelijking met wanneer die slechter zou zijn, zonder SMT/HT zit je nog verder onder de 100% in vergelijking met wanneer je wel SMT/HT hebt, dit heeft te maken met dat de ALU regelmatig moet wachten op nieuwe data.
Als jij voor TR gaat koop dan de 1950X, tenzij je een hele goede korting krijgt op de 1920X, de prijs per kern is beter bij de 1950X en persoonlijk vind ik dat je ook beter all the way kan gaan - indien de kosten geen bezwaar zijn - als je voor het duurdere moederbord etc. kiest aangezien je dan niet elders bottlenecks wil hebben: dan ook een goede NVMe, snel RAM (maar opletten dat je niet RAM koopt wat sneller kan draaien dan wat je gaat halen) etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• foppe-jan

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ryzen 3 Mobile APUs: January 9th
Ryzen Desktop APUs: February 12th
Second Generation Ryzen Desktop Processors: April.
Ryzen Pro Mobile APUs: Q2 2018
Second Generation Threadripper Processors: 2H 2018
Second Generation Ryzen Pro Desktop Processors: 2H 2018
Afbeeldingslocatie: https://images.anandtech.com/doci/12233/roadmap1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://images.anandtech.com/doci/12233/x86_to_2020.jpg

AMD will be bringing Vega to 7nm, with customer sampling expected to start in 2018. This ultimately means that Vega on 7nm will hit the shelves in 2019, but there is a twist to the tale. The first products off the line will be solely for the Radeon Instinct family and machine learning. Users who want 7nm desktop-class products will have to wait a little longer, but it does give an indication of how GlobalFoundries 7nm process is coming along.
Afbeeldingslocatie: https://images.anandtech.com/doci/12233/gpu_to_2020.jpg

Afbeeldingslocatie: https://images.anandtech.com/doci/12233/ryzen_mobile_skus.jpg

Reduction in pricing for current AMD Ryzen processors
400-Series Chipsets for AM4 Motherboards
Custom Radeon Vega Designs
Minor Information on Zen 2
Overclocking Performance on Ryzen APUs
A partnership with Enmotus FuzeDrive
Wraith CPU Cooler Update
New Laptops/Notebooks based on Ryzen Mobile

Verder nog wat details over de APU's en wat aankondigen van laptops die deze APU bevatten.

Ik ben benieuwd waarom Ryzen2 is vertraagd. Aanvankelijk zou dat voor februari zijn gepland, later werd het maart en nu april.

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2018 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-10 21:27

The Chosen One

Zie signature!

Damn April toch nog wel, dus 4 ruime maanden misschien wel. Benieuwd hoeveel informatie/details we nu al krijgen te weten dan.

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In het onderstaande overzicht staat dat ZEN+ 12nm al word verscheept, ik heb geen idee of dat klopt:
https://globenewswire.com...-Preview-at-CES-2018.html
......en of ze dan worden verscheept voor testen door OEM's of onderweg zijn naar verkoop punten......?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-10 17:39
Het zou mooi zijn als het idle verbruik juist naar beneden gaat. Een Ryzen setup met een leuke GPU die < 30 watt idle verbruikt zou mooi zijn.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter E.
Dennism schreef op zondag 7 januari 2018 @ 22:05:
@Verwijderd

Beide opties zijn natuurlijk een wereld van verschil t.o.v. de 2700k, wat dat betreft zit je met beide configs goed. Of snel geheugen voordeel gaat opleveren met de 7980XE weet ik zo net nog niet, normaliter heeft AMD's Zen architectuur meer baat bij sneller geheugen dan Intels Core Architectuur.

Als beide systemen financieel te verantwoorden zijn zou ik even wachten tot de impact van Meltdown en Spectre bekend zijn en gebenchmarked op beide platformen en daar dan je keuze op baseren.

Ga je overklokken kijk dan wel even goed naar de moederborden, zowel threadripper als Skylake-X zijn erg powerhungry en kunnen afhankelijk van de overclock makkelijk 350-400W gaan verbruiken (Threadripper) en zelfs richting de 500W voor de 7980XE. Dit is natuurlijk wel onder stresstest load, maar ook in dagelijks gebruik zal het verbruik bij een overclock aanzienlijk zijn. Zorg dus bij beide dat als je gaat overclocken dat je ook een moederbord hebt dat de VRM's heeft om dit aan te kunnen. Bepaalde mobo fabrikanten hebben bijv. V2.0 versies uitgebracht van hun X299 mobo's voor de high core count cpu's als de 7980XE. Zorg ook uiteraard voor een goede voeding, ik ken de HX750 niet direct, maar het zou niet direct de voeding zijn die bij mij zou opkomen voor een Threadripper / i9 Skylake-X overclock build.
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Snel geheugen schijnt voor de i9 processor toegevoegde waarde te leveren. Althans dat is mij verteld door iemand die een i9-7980xe bezit en dit getest heeft door het geheugen van 3200 Mhz te upgraden naar 4000 Mhz. Je geeft aan dat afwachten van de Meltdown en Spectre dilemma's aan te raden is. Ik had dezelfde gedachte. De patch wordt morgen uitgerold. De komende weken zullen we waarschijnlijk meer horen wanneer de performance inderdaad bedroevend is. Qua moederbord voor een i9 heb ik een '2e generatie' bord geselecteerd waarbij de VRMs herzien zijn. Overclocken doe ik tot op een gezond resultaat. Mijn huidige 2700k is overclockt op 4.4Ghz met een maximum van 65 graden onder stress load. De 2700k processor wordt luchtgekoeld. Uiteindelijk geef je aan dat de PSU die ik gekozen heb, wellicht niet een goede keus is? Heb je een alternatief voor de Corsair HX750 V2? (Voor de i9-7980x heb ik een HX1200 V2 PSU geselecteerd)

Mijn Intel build ziet er als volgt uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i9-7980XE Boxed€ 1.868,-€ 1.868,-
1Asus ROG Strix X299-XE Gaming€ 376,50€ 376,50
1be quiet! Silent Loop 360mm (BW004)€ 159,80€ 159,80
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M4B4000C19R€ 492,90€ 492,90
1Corsair HX1200 V2€ 201,-€ 201,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 5.643,71
Verwijderd schreef op maandag 8 januari 2018 @ 02:06:
[...]

Dat maakt het simpel. Wil jij de PC die voor deze taken het meest geschikt is en maakt het jou niets uit om er flink meer voor te betalen? De volle Threadripper, eventueel 32 GB RAM (afhankelijk van hoeveel jij nu vol krijgt), een 960 Evo in het moederbord...
Wil jij een PC die jou veel vooruitgang biedt (minder dan de helft van de tijd bij het compileren) maar waarbij je aanzienlijk minder betaalt maar wel aanzienlijk meer waarde krijgt per € dan kies je voor Ryzen en zou ik aanraden om te wachten op de refresh.
Voor jou maakt het weinig uit dat de klokfrequentie wat lager ligt, ook voor gaming is Ryzen prima geschikt, je moet alleen bij lagere instellingen bijvoorbeeld genoegen nemen met 110 FPS in plaats van 130 FPS als je een vergelijkbare configuratie met een 8700k of 7900k zou hebben (die twee verschillen ook weer wat presterend maar dat doet er nu niet toe). Ryzen haalt hoge minimale FPS, zeker niet lager dan de beste Intel CPU's, dat is een belangrijk verschil met vorige generaties AMD CPU's waarbij de minima veel zakte wat het ongeschikt maakte voor gaming.
Verder kan je merken dat bepaalde programma's iets trager opstarten in vergelijking met wanneer je een 7900k/8700k zou gebruiken omdat bepaalde programma's slechts 1 thread gebruiken. Dit was bijvoorbeeld zo bij browsers (waarschijnlijk niet meer het geval voor de browsers die jij gebruikt). Ik zou in jouw geval kiezen tussen de 1950X en een Ryzen-CPU. Als je niet wil overklokken of echt per se 0,1-0,2 GHz meer wil hebben bij dezelfde spanning dan kies je voor het hoogste segment (1800X of opvolger), maakt het je niet zoveel uit dan kies je de 1700 of de opvolger.

Een groot voordeel van Ryzen, je kan nog minstens een paar rondes upgraden. Dit worden geen upgrades van 10% per ronde.
[afbeelding]
[afbeelding]

(SRAM wordt voor cache wordt gebruikt, snellere cache en meer cache => CPU kan meer werk verzetten in dezelfde tijd aangezien de ALU (wat alle bewerkingen uitvoert op de bits) minder hoeft te wachten op de aanvoer van data).
Dit zijn slechts de verbeteringen die je krijgt tussen de huidige GF 14 nm. (die komt van Samsung, het was voor geheugen ontwikkeld) en de GF 7 nm. (de basis komt van IBM, GF kocht die tak van IBM op en heeft het verfijnd). Deze node wordt vanaf Zen 2 gebruikt. Aangezien Ryzen de eerste iteratie is van een nieuwe architectuur mag je ook op dat vlak nog flink wat vooruitgang verwachten tussen Ryzen en Zen3, vergelijk het maar met de sprong die Intel maakte tussen Nehalem (i5-750 etc.) en Sandy Bridge/Ivy Bridge (2000/3000-serie).
Om deze voordelen te gebruiken is er wel nog wat meer nodig, de details daarvan begrijp ik ook niet volledig maar volgens mensen die die wel begrijpen ziet het er goed uit.
https://fuse.wikichip.org...7nm-process-cobalt-euv/2/
Het punt is niet wat je aan vooruitgang mag verwachten maar dat die vooruitgang groot genoeg gaat zijn dat je over 2 jaar best blij bent dat je die upgrade kan maken, als jij daar behoefte aan zou hebben.

De vraag voor jou is dus of dat jij bereidt bent om tot pak hem beet €1000 meer te besteden aan je hardware. Met Ryzen mag je voor 6 kernen ongeveer de dubbele prestatie verwachten in vergelijking met jous 2700k die jij fors hebt overklokt, wat Ryzen aan single core performance tekort komt compenseert Ryzen gedeeltelijk met de multithreadperformance als zowel de beste Intel-CPU's als Ryzen evenveel kernen en threads gebruiken. De SMT (wat Intel Hyperthreading noemt) werkt bij Ryzen beter. Simpel gezegd wordt de capaciteit van de core dichter bij 100% benut wanneer de SMT/HT beter is in vergelijking met wanneer die slechter zou zijn, zonder SMT/HT zit je nog verder onder de 100% in vergelijking met wanneer je wel SMT/HT hebt, dit heeft te maken met dat de ALU regelmatig moet wachten op nieuwe data.
Als jij voor TR gaat koop dan de 1950X, tenzij je een hele goede korting krijgt op de 1920X, de prijs per kern is beter bij de 1950X en persoonlijk vind ik dat je ook beter all the way kan gaan - indien de kosten geen bezwaar zijn - als je voor het duurdere moederbord etc. kiest aangezien je dan niet elders bottlenecks wil hebben: dan ook een goede NVMe, snel RAM (maar opletten dat je niet RAM koopt wat sneller kan draaien dan wat je gaat halen) etc.
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Veel informatie om te verwerken! :) De Threadripper 1950x heeft als enige AMD processor mij interesse. De mogelijkheid om de CPU in de toekomst te upgraden is interessant. Eerlijkerwijs upgrade ik nooit hardware tussen compleet nieuwe builds. Een nieuwe upgrade kan weer instabiliteiten met zich meebrengen waar ik in mijn werk geen zin in en tijd voor heb. Wellicht moet ik over deze gedachte heen stappen wanneer ik in het AMD platform investeer. :)

Ik ga nog eens verder kijken naar de Threadripper en wacht af wat er de komende tijd speelt rondom Meltdown en Spectre. Super bedankt voor jullie tijd om mij verder te helpen. Top! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 8 januari 2018 @ 09:51:
In het onderstaande overzicht staat dat ZEN+ 12nm al word verscheept, ik heb geen idee of dat klopt:
https://globenewswire.com...-Preview-at-CES-2018.html
......en of ze dan worden verscheept voor testen door OEM's of onderweg zijn naar verkoop punten......?
Meer dat de CPU kant van AMD begrijpt dat een paperlaunch iets heel erg doms is om te doen. :+
Maar wafer naar chip duurt drie maanden, en er moet ook een launch voorraad worden opgebouwd. Als het dan april is, dan lanceert waarschijnlijk de hele lijn meteen, met volume. Ondertussen gaat Ryzen in prijs zakken om de voorraad te dumpen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The little bird was correct. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Heeft iemand enig idee of de aankomende Raven Ridge desktop-apu's ook Netflix in 4K met DRM ondersteunen? Zoals nVidia en Kaby Lake doen?

Niet dat het voor mij een dealbreaker is, maar het is wel prettig als het werkt. De 5 2400G lijkt me een perfecte basis om mijn 5 jaar oude HTPC te moderniseren, maar Netflix en aanverwanten zijn dan wel leuk om te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het Leoh-Paard schreef op maandag 8 januari 2018 @ 14:01:
Heeft iemand enig idee of de aankomende Raven Ridge desktop-apu's ook Netflix in 4K met DRM ondersteunen? Zoals nVidia en Kaby Lake doen?

Niet dat het voor mij een dealbreaker is, maar het is wel prettig als het werkt. De 5 2400G lijkt me een perfecte basis om mijn 5 jaar oude HTPC te moderniseren, maar Netflix en aanverwanten zijn dan wel leuk om te hebben.
Met zekerheid is dit denk ik niet te zeggen, de hardware lijkt op orde, maar ik heb geen idee welke eisen Netflix exact heeft voor certificering en of AMD daar aan wil / kan voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Het Leoh-Paard schreef op maandag 8 januari 2018 @ 14:01:

Als het goed is ondersteunt Raven Ridge in ieder geval HDMI 2.0, het is even afwachten of de moederborden dit ook leveren het hoe dit gaat samenwerken. Laatste wat ik had gelezen van DRM met Netflix is dat het erg lastig is om dat goed voor elkaar te krijgen (bij Nvidia), bij Intel (en AMD) lukte het dacht ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
AMD also announced that Radeon™ Software will add support for HDMI 2.1 Variable Refresh Rate (VRR) technology on Radeon™ RX products in an upcoming driver release. This support will come as an addition to the Radeon™ FreeSync technology umbrella, as displays with HDMI 2.1 VRR support reach market.
http://www.amd.com/en-us/...s/ces-2018-2018jan07.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jongens, wat denken jullie over dit X470 moederbord van Gigabyte?
https://www.gamersnexus.n...abyte-gaming-7-wifi-specs

Starting with the heatsink, Gigabyte has taken pride in listening to media and community concerns about VRM heatsinks, and has now added an actual finstack atop its 10-phase Vcore VRM. To give an idea, we saw significant performance improvement on the EVGA X299 DARK motherboard with just the finned heatsinks, not even using the built-in fans. It’s upwards of 20 degrees Celsius improvement over the fat blocks, in some cases, since the blocks don’t provide any surface area.

The VRM is a doubled 5-phase, using International Rectifier 3599 Vcore drivers, with 3553 MOSFETs. An IR 35201 is used for the PWM, and the board is comprised of a 6-layer PCB. A doubling scheme is used to create an effective 10-phase. An additional 2 phases are allocated to memory. These MOSFETs are cooled with a direct-touch copper heatpipe of 6mm in diameter, which contacts via thin thermal pad for maximum heat transfer potential. The aluminum finstack takes up the rest of the heatspreading process, and Gigabyte still managed to get some visual elements in there.

Other key board components include an external clock gen, which is really useful for dialing-in overclocks to smaller intervals than whole 1x jumps. Additional overclocking features include a dual-BIOS, useful for recovery, and targeted support for up to 4000MHz memory, from what GN has found about AMD’s new CPUs. It’s unclear on how well that target will work out, but that’s what we’re expecting now. The board has two BIOS dipswitches present for dual-BIOS and single- or dual-BIOS mode.

For PCIe slots, the board has three PCIe x16-length slots, which are wired for x16 and x8 for the first two, with the third wired for x4, based on the back-side of the PCB. A couple of PCIe x1 slots are also present. Ancillary features include fan headers present all over the board perimeter, which is welcomed, and an integrated IO shield. The rear IO panel includes a CMOS clear switch and power button, both of which are further welcomed, and some digital RGB LEDs.

Ancillary features include an integrated rear IO shield, a rear IO CMOS clear and power button, and digital RGB LEDs in the IO shroud. A 2x2 Wireless card is also included. Given the presence of the AM4 socket and AMD’s event at CES for Ryzen’s refresh, we can assume this is X470. Release is targeted at roughly April, based on AMD’s schedule. We think this board will be in the $250 range, +/- a couple bucks.

We moeten natuurlijk sowieso nog even afwachten wat het gaat kosten. De opvolger van de K7? Voor dat moederbord kan je de RAM hoger klokken dan bij de G5.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2018 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:02
Dat ligt denk ik heel erg aan de implementatie van de doubler. Het kan zijn dat een 6 phase VRM beter is dan een 5 phase VRM met doubler. En hoe goed de gebruikte mosfets e.d. zijn. Maar op papier lijkt het goed. Ook erg nice dat die VRM heatsink heel veel vinnen heeft. Soms is het namelijk een massief blok.
Hardware Nexus heeft vaak een video van Buildzoid gefeatured op hun YouTube kanaal. Dus als het moederbord in de verkoop gaat zal hij hopelijk ook de VRM's van dit en andere X470 modellen gaan reviewen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-10 02:07
Interssante slides van 2de generatie Zen+ CPU's, welke hoge clocks en betere performance per watt bieden:

Afbeeldingslocatie: https://content.hwigroup.net/images/editorial/1920/015592_amd_ces_tech_day_jim_anderson_pagina_22.jpg

Globalfoundries 12LP proces belooft 10% prestaties ten opzichte van 14nm

Afbeeldingslocatie: https://content.hwigroup.net/images/editorial/1920/015595_amd_ces_tech_day_mark_papermaster_pagina_08.jpg

Het productieproces gat tussen Intel 10nm en AMD's 7nm schijnt ook nihil te zijn:

Afbeeldingslocatie: https://content.hwigroup.net/images/editorial/1920/015594_amd_ces_tech_day_mark_papermaster_pagina_07.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door polli_ op 08-01-2018 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sp3ci3s8472 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 17:08:
[...]

Als het goed is ondersteunt Raven Ridge in ieder geval HDMI 2.0, het is even afwachten of de moederborden dit ook leveren het hoe dit gaat samenwerken. Laatste wat ik had gelezen van DRM met Netflix is dat het erg lastig is om dat goed voor elkaar te krijgen (bij Nvidia), bij Intel (en AMD) lukte het dacht ik niet.
Volgens mij was Intel juist de eerste die gecertificeerd is door Netflix, Nvidia een ruime tijd later en bij AMD helaas nog steeds stilte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

polli_ schreef op maandag 8 januari 2018 @ 19:35:
Interssante slides van 2de generatie Zen+ CPU's, welke hoge clocks en betere performance per watt bieden:

[afbeelding]

Globalfoundries 12LP proces belooft 10% prestaties ten opzichte van 14nm

[afbeelding]

Het productieproces gat tussen Intel 10nm en AMD's 7nm schijnt ook nihil te zijn:

[afbeelding]
Een bevestiging van wat we al wisten: >10% extra performance (dan weet je nog niets, het duurde even voordat AMD aangaf 52% verbetering te hebben gehaald terwijl dat al lang bekend was en AMD nog steeds >40% aangaf), 7 nm. GF wat competitief is met Intel 10 nm...
Wat AMD niet aangeeft maar ook bekend is: als ze kiezen voor veel kernen en veel cache dan kan Intel er niet iets tegenover zetten wat die CPU verslaat of evenaart op hetzelfde terrein. Dat kan de race heel erg interessant maken.
Fleximex schreef op maandag 8 januari 2018 @ 19:17:
Dat ligt denk ik heel erg aan de implementatie van de doubler. Het kan zijn dat een 6 phase VRM beter is dan een 5 phase VRM met doubler. En hoe goed de gebruikte mosfets e.d. zijn. Maar op papier lijkt het goed. Ook erg nice dat die VRM heatsink heel veel vinnen heeft. Soms is het namelijk een massief blok.
Hardware Nexus heeft vaak een video van Buildzoid gefeatured op hun YouTube kanaal. Dus als het moederbord in de verkoop gaat zal hij hopelijk ook de VRM's van dit en andere X470 modellen gaan reviewen.
Dat ligt voor de hand. Ik koop sowieso pas een moederbord nadat ik dergelijke beschouwingen heb bekeken/gelezen. Ryzen refresh en Zen2 zijn een mooie lakmoesproef voor de X370- en B350-moederborden.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2018 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stupide overkill. :P

Nee echt. Dit zijn 40A powerstages. Dit ding kan dus maximaal 400A leveren aan je CPU. Doe dit maal 1,3v ofzo en je hebt maar 520W. Tenzij jij een PSU speciaal voor je CPU wil kopen, is dit dus stupide overkill. :+

Maar Gigabyte lijkt zich nu wel te committeren aan echte high-end met dit bordje. Dit gaat veel meer richting hun oude UD serie, dan "Gaming RGB troep". Ik vraag me af of hier een reden voor is behalve dat het er "shiny" uitziet. Even afwachten dus op de lagere segmenten, en ook andere fabrikanten. Als die ook uitgebreider gaan met hun VRM's, dan mag je concluderen dan Ryzen 2 flink wat meer kan verbruiken. Dat zou betekenen dat ze ook flink hoger clocken. Een R7 met 1,42v verbruikt ongeveer 140W. Dat is op het randje van wat een 4 phase VRM kan leveren, en eigenlijk niet comfortabel meer. Gaat dat omhoog, dan moeten veel bordjes mee.

[ Voor 35% gewijzigd door DaniëlWW2 op 08-01-2018 20:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 20:23:
[...]

Stupide overkill. :P

Nee echt. Dit zijn 40A powerstages. Dit ding kan dus maximaal 400A leveren aan je CPU. Doe dit maal 1,3v ofzo en je hebt maar 520W. Tenzij jij een PSU speciaal voor je CPU wil kopen, is dit dus stupide overkill. :+
Nee voor het meest hoog geplaatste moederbord is het een zoiets toch vrij normaal. Het het is ook niet zo als je zelf aangeeft. Je kunt niet alles optellen en dan zeggen dat dat de max is. Zo werkt dat niet. Daarnaast wil je ook niet dat een FET maximaal belast wordt, want dat is slecht voor het rendement, waardoor je dus meer verlies hebt en dus meer warmte moet afvoeren via de heatsink.

En omdat zover mij bekend niemand ooit nog VRM's heeft getest en gemeten is er sowieso niet heel veel bekend. Behalve veel theoretisch geleuter waar je nogal vaak vraagtekens bij moet zetten.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spookz0r
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-10 17:17
Zie net dat AMD prijsverlaging heeft doorgevoerd http://www.tomshardware.c...n-threadripper,36268.html

Zat zelf te kijken naar een 1800x was van de week 400e nu 355e. Scheelt toch weer wat. Wel interessant nu met de problematiek bij Intel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

spookz0r schreef op maandag 8 januari 2018 @ 23:56:
Zie net dat AMD prijsverlaging heeft doorgevoerd http://www.tomshardware.c...n-threadripper,36268.html

Zat zelf te kijken naar een 1800x was van de week 400e nu 355e. Scheelt toch weer wat. Wel interessant nu met de problematiek bij Intel.
De meeste winkeltjes in Nederland zijn nog niet mee met de prijsverlaging, dat komt waarschijnlijk wel in de komende weken. Hopelijk weten voldoende klanten wat de prijs nu hoort te zijn en wachten ze totdat de prijs op die hoogte ligt.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2018 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spookz0r
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-10 17:17
Verwijderd schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 00:15:
[...]

De meeste winkeltjes in Nederland zijn nog niet mee met de prijsverlaging, dat komt waarschijnlijk wel in de komende weken. Hopelijk weten voldoende klanten wat de prijs nu hoort te zijn en wachten ze totdat de prijs op die hoogte ligt.
In de Pricewatch idd nog niet veel winkels maar misschien komt dat nog. Maakt mij wel aan het twijfelen om er nu een te halen of te wachten op eventueel nieuwe CPU's in april.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V3g3ta
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 18:30

V3g3ta

Fueled by Games!

Ik ga vrijwel zeker een 1700/X of 1800x aanschaffen, maar zit dik te twijfelen aan welk mobo erbij moet. Aan de ene kant is de Asus Crosshair Hero erg interessant met de vele opties en aan de andere kant de MSI Carbon Pro voor zijn lage prijs en hij komt toch goed over in reviews. Enig advies hier?

PS5 DE, PS4 Pro, PS3 SS, PS VIta Slim PSN: BSGathena

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Denk dat je dit beter in het ervaringen topic kan vragen, zelf heb ik een Asus Crosshair VI Hero en ik ben daar erg tevreden mee. Het leuke is dat er een aantal geheugen presets bijzitten, niet de standaard XMP dingen. Deze zijn veel beter geoptimaliseerd dan de normale XMP profielen, je moet wel het geluk hebben dat je geheugen type erbij staat. Dat is in dit geval niet het merk maar het type geheugenchip.
Wellicht dat ik bij een volgende reboot even een foto neem van die profielen (maar dan ervaringen topic).

Ik weet overigens niet of MSI hetzelfde heeft?

[ Voor 4% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 09-01-2018 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V3g3ta
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 18:30

V3g3ta

Fueled by Games!

Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 19:05:
Denk dat je dit beter in het ervaringen topic kan vragen, zelf heb ik een Asus Crosshair VI Hero en ik ben daar erg tevreden mee. Het leuke is dat er een aantal geheugen presets bijzitten, niet de standaard XMP dingen. Deze zijn veel beter geoptimaliseerd dan de normale XMP profielen, je moet wel het geluk hebben dat je geheugen type erbij staat. Dat is in dit geval niet het merk maar het type geheugenchip.
Wellicht dat ik bij een volgende reboot even een foto neem van die profielen (maar dan ervaringen topic).

Ik weet overigens niet of MSI hetzelfde heeft?
Je bedoelt de stilt profielen en de Samsung B dies? Anyway, ik zal het volgen in het andere topic! 😉 thnx.

PS5 DE, PS4 Pro, PS3 SS, PS VIta Slim PSN: BSGathena

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enchantress
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Wat zullen de nieuwe klok snelheden worden denken jullie? Er wordt veel gezegd rond de 4,3/4,4GHz, als dit zo is dan kan je hem overklokken naar misschien 4,6/4,7GHz.....

[ Voor 64% gewijzigd door Enchantress op 09-01-2018 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Enchantress schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 21:56:
Wat zullen de nieuwe klok snelheden worden denken jullie? Er wordt veel gezegd rond de 4,3/4,4GHz, als dit zo is dan kan je hem overklokken naar misschien 4,6/4,7GHz.....

De Ryzen 1600x heeft een base van 3,6GHz, als je die overklokt naar 4GHz heb je een performance winst van ongeveer 25% in cinebench. (met 3200MHz geheugen)
Dat zou dus betekenen dat je 6,25% per 0,1GHz omhoog gaat.
Als het dus 4,4GHz base krijgt heb je al een winst van 50%!

Dan zou je dus een cinebench score kunnen krijgen van ongeveer 1860, met een 6/12.
(mits ik goed gerekend heb natuurlijk)

Edit: 1600x standaard een score van ongeveer 1240, bij 4GHz is dit 1335.
Zinloze speculatie. Omhoog zal het gaan, maar hoever weet alleen AMD. Verder hinten ze in een aantal van die slides op meer dan alleen een verbetering in clockspeeds. ;)

Bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://img.purch.com/r/600x450/aHR0cDovL21lZGlhLmJlc3RvZm1pY3JvLmNvbS8xL0UvNzQxMzYyL29yaWdpbmFsLzEyLkpQRw==

Ze hadden het ook over kleine architectuur optimalisaties. Het lijkt er dus sterk op dat het geen botte Ryzen 1 naar 12nm is, zoals ik stiekem al vermoede. Nu nog echt resultaten.

Dammit AMD, tell us, TELL US. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enchantress
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 22:17:
[...]

Zinloze speculatie. Omhoog zal het gaan, maar hoever weet alleen AMD. Verder hinten ze in een aantal van die slides op meer dan alleen een verbetering in clockspeeds. ;)

Bijvoorbeeld:
[afbeelding]

Ze hadden het ook over kleine architectuur optimalisaties. Het lijkt er dus sterk op dat het geen botte Ryzen 1 naar 12nm is, zoals ik stiekem al vermoede. Nu nog echt resultaten.

Dammit AMD, tell us, TELL US. :P
Ik had het stukje al weg gehaald want er klopte weinig van. haha :F

Wat betreft de klok snelheid is het natuurlijk speculatie.

Ben in ieder geval benieuwd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

Kunnen we nog meer info tijdens CES CPU wise verwachten of kan dan nog maanden duren? (of eerder met 'leaks')

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Enchantress schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 21:56:
Gezien de belofte + bevestiging (slides) van AMD dat 10% performanceverbetering is gehaald en gezien ik veronderstel dat AMD dit niet zou roepen als het niet voor de klokfrequentie - de zwakke schakel van Ryzen? - geldt zou het me erg verbazen als de klokfrequentie niet met minstens 0,4 GHz stijgt. Dan kom je dus op 4,2 GHz uit zonder de CPU te pushen, 4,4 GHz. als je de CPU pusht (afhankelijk van de binning boven of onder de 1,4 V) en met XFR zou dan 4,5-4,6 GHz aangetikt moeten kunnen worden.
Meer dan 0,6 GHz. verwacht ik niet, dat zou kras zijn met het kleiner worden van de node met slechts zo'n 15%. Ik zou dus speculeren dat we straks 4,2-4,4 GHz standaard kunnen halen. Leuk en aaridg maar Zen2 is waar je echt het vuurwerk kan gaan krijgen. :)
De mensen die geobsedeerd zijn door de FPS bij een 1080 Ti zullen toch wel blijven klagen.
[b]DaniëlWW2 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 22:17
Ze hadden het ook over kleine architectuur optimalisaties.
Ja, dat viel ook wel te verwachten, AMD kan het zich niet veroorloven om zulke verbeteringen te laten liggen als die gemakkelijk mee te nemen zijn. Ik ben benieuwd.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2018 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

The Chosen One schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 23:29:
Kunnen we nog meer info tijdens CES CPU wise verwachten of kan dan nog maanden duren? (of eerder met 'leaks')
Lijkt me dat AMD met mondjesmaat wat informatie zal loslaten hier en daar om de spanning erin te houden.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Borromini schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 00:08:
[...]

Lijkt me dat AMD met mondjesmaat wat informatie zal loslaten hier en daar om de spanning erin te houden.
Zoiets, elke keer dat AMD wat nieuws meldt is er weer belangstelling - en dus gratis reclame - in de media. Ik denk echter niet dat we hoeven te verwachten dat AMD iets heeft verbeterd aan de klokfrequentie van de IF bij minder snel RAM-geheugen. Dat zouden ze wel hebben gemeld als daar vooruitgang mee zou zijn gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
Waarom zouden ze? Van nu tot april is 4 maanden tijd voor intel om te weten waarop ze moeten richten. Beter om nog een tijdje te wachten, dan komt intel ook minder snel met haar 5e generatie 14nm (ja, Cannon lake is zogenaamd geshipped eind vorig jaar, maar niet naar dingen die je op CES vindt -- dus waarheen wel?).

[ Voor 44% gewijzigd door foppe-jan op 10-01-2018 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AMD praat niet tot vlak voor de launch. Ik dacht voor CES nog dat het februari/maart zou worden, en dan had je wat meer gehoord. Nu ga je waarschijnlijk voor maart niks meer horen. Al is het maar omdat ze de Ryzen voorraden willen verkopen zonder zichzelf in de voet te schieten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jongens, hebben jullie enig idee waarom die launch met 2 maanden is uitgesteld? Aanvankelijk was februari gepland (ik ga ervan uit dat dat klopt, de laatste 2 jaar bleken alle geruchten over AMD die ik heb opgevangen hout te snijden), later werd maart aangekondigd en nu is het april geworden. Waarom? Uitstel omdat ze een paar tweaks wilden toepassen? Beslissing om toch eerst een grotere voorraad op te bouwen? Uitstel omdat ze liever hebben dat eerst de moederborden beschikbaar zijn (mensen waren de laatste keer een beetje boos omdat de moederborden later kwamen en mogelijk denkt AMD meer te verkopen als je direct de CPU en het moederbord kan kopen op het moment dat er veel media-aandacht is voor Ryzen refresh) en wat extra uitstel omdat die moederborden later komen dan verwacht?
foppe-jan schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:55:
Waarom zouden ze? Van nu tot april is 4 maanden tijd voor intel om te weten waarop ze moeten richten. Beter om nog een tijdje te wachten, dan komt intel ook minder snel met haar 5e generatie 14nm (ja, Cannon lake is zogenaamd geshipped eind vorig jaar, maar niet naar dingen die je op CES vindt -- dus waarheen wel?).
Daar zit wat in, AMD zou er belang bij kunnen hebben om zich niet in de kaarten te laten kijken. Wel je persmomentje meepakken en media-aandacht vergaren maar nog niet al het goede nieuws brengen. Anderzijds, dat voorkomt slechts dat Intel voor AMD een launch doet, Intel kan gemakkelijk de launch afwachten en binnen een week de 8500 aankondigen?

Ik begreep in eerste instantie niet waarom er geen 8500 is, een paar weken geleden viel het kwartje ineens, dit model is gereserveerd om tegenover de refresh van de Ryzen octacore te plaatsen. Ik had wel in de gaten dat Intel met een nieuw model zou uitkomen na deze refresh van Ryzen maar ik had nog de koppeling gelegd met het ontbrekende serienummer. Het is volstrekt logisch, de 8500 zit dan tussen het lager gelockte model en de niet gelockte 6/6 model in. De vraag wordt dan nog welk prijskaartje Intel erop plakt, gaat Intel onder de prijs van de 2600 (als die zo gaat heten) zitten zoals ze dat met de 8400 deden?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2018 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

Dat begreep ik ook maar waren er ook daadwerkelijke uitspraken van AMD dat ze in die richting zaten of alleen maar geruchten van?
Kan alsnog dat ze het uitgesteld hebben en dat kan alle bovengenoemde zijn, of combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
@Verwijderd
Euhm, ik vond 'maart' vrij lastig te combineren met andere uitspraken (dat 'risk production' voor 12nm zou starten in q1). Geen idee of dat aan GF of AMD lag, lijkt me eerder aan GF liggen. Waarom moederborden ook pas in april komen, geen idee. Ik vermoed dat de 8core van Intel 8900 gaat heten, getalletje moet wel groter zijn dan 6core / 8700. Maar ze wachten daar ongetwijfeld mee omdat ze die willen kunnen factory OCen zodat hij hoger scoort,* en om de 7820x sales niet te hard te kannibaliseren (want die verkoopt hard, volgens MF).

(* Of dat gaat lukken is een tweede.)

[ Voor 32% gewijzigd door foppe-jan op 10-01-2018 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaas25
Ryzen 7 1700x is nu € 317 en de Ryzen 7 1800x is nu € 349,-.

Dan kan ik voor die 3 tientjes toch beter direct de 1800x pakken voor mijn nieuwe game en render pc? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enchantress
  • Niet online
Klaas25 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 19:22:
Ryzen 7 1700x is nu € 317 en de Ryzen 7 1800x is nu € 349,-.

Dan kan ik voor die 3 tientjes toch beter direct de 1800x pakken voor mijn nieuwe game en render pc? :P
Kan maar het verschil is niet groot, bijna verwaarloosbaar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaas25
Enchantress schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 19:28:
[...]

Kan maar het verschil is niet groot, bijna verwaarloosbaar. ;)
Echt ja? Dan laat ik het zo. Is al vaker gezegd toen was prijsverschil nog groter dus logischer om voor 1700x te kiezen.

Enigste beweegreden om voor 1800x ipv 1700x is dan omdat je geld hebt en omdat het kan? Qua functionialiteit en prestatie zegt iedereen dat weinig voorstelt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-10 22:16

Bolletje

Moderator Harde Waren
Pieter E. schreef op zondag 7 januari 2018 @ 21:13:
[...]
Graag voor aankoopadvies een seperaat topic te openen in DAA/CAA. Anders gaat er discussie over het nieuws en aankoopadvies voor een specifiek persoon door elkaar heen. :)

Is trouwens een algemene melding, maar kon deze als recent voorbeeld vinden

[ Voor 10% gewijzigd door Bolletje op 10-01-2018 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Klaas25 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 19:37:
[...]

Echt ja? Dan laat ik het zo. Is al vaker gezegd toen was prijsverschil nog groter dus logischer om voor 1700x te kiezen.

Enigste beweegreden om voor 1800x ipv 1700x is dan omdat je geld hebt en omdat het kan? Qua functionialiteit en prestatie zegt iedereen dat weinig voorstelt..
Met het huidige prijsverschil zou ik persoonlijk toch gewoon de 1800X kopen. Prijsverschil is momenteel echt miniem.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LOL
Een week geleden kostte de 1800X €425, twee weken geleden €450 en nu weer €350. Boy, wat zullen sommige klanten pissed zijn wanneer ze erachter komen.
Borromini schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 20:28:
[...]

Met het huidige prijsverschil zou ik persoonlijk toch gewoon de 1800X kopen. Prijsverschil is momenteel echt miniem.
Toch nog een prijsverschil van €60, meer dan 20% van wat de 1700 kost voor 0,1-0,2 GHz. extra bij dezelfde spanning en XFR als je niet wil overklokken (bij single core spellen kan die XFR naar 4,1-4,2 GHz nog enigszins de moeite waard zijn in vergelijking met 3,8 GHz op alle kernen wat je typisch bij de 1700 zou doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

foppe-jan schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 17:53:
@Verwijderd
Maar ze wachten daar ongetwijfeld mee omdat ze die willen kunnen factory OCen zodat hij hoger scoort,* en om de 7820x sales niet te hard te kannibaliseren (want die verkoopt hard, volgens MF).

(* Of dat gaat lukken is een tweede.)
Je zou niet verwachten dat die zo populair is, Een prijsverschil van 100% (iets minder dan 100% tot voor kort) voor maximaal 10-25% meer performance, afhankelijk van wat je ermee doet. Plus heel dat upgradepad, nu een hexacore/octacore kopen en over 1 of 2 jaar weer, dat geeft je waarschijnlijk (zeker over 2 jaar maar ik verwacht dat AMD er met Zen2 al overheen gaat op basis van wat ik heb gelezen over de GF 7 nm. node) performance dan wanneer je nu die 7820X koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feta
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-01 20:30
Zullen de nieuwe APU´s ook HEVC hardware encoding ondersteunen? Toch wel handig om te weten aangezien ik net een buggy steam link heb gekocht lol. 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Feta op 11-01-2018 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpankmasterC
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-10 19:02
Feta schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 11:53:
Zullen de nieuwe APU´s ook HEVC hardware encoding ondersteunen? Toch wel handig om te weten aangezien ik net een buggy steam link heb gekocht lol. 8)7
Maakt voor Steam Link niet uit, die werkt gewoon met h.264/AVC.
Maar ja, gezien de 15 watt APU's ook HEVC ondersteunen lijkt het vrijwel zeker dat de desktop APU's dit ook ondersteunen.

[ Voor 25% gewijzigd door SpankmasterC op 11-01-2018 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feta
SpankmasterC schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 12:03:
[...]

Maakt voor Steam Link niet uit, die werkt gewoon met h.264/AVC.
Maar ja, gezien de 15 watt APU's ook HEVC ondersteunen lijkt het vrijwel zeker dat de desktop APU's dit ook ondersteunen.
Dit is natuuuuuuurlijk geen Steam Link topic en geen aankoopadvies topic, maar ik ga toch ¨stout¨ doen en wat vragen... Wil mijn stokoude systeem gaan upgraden (cpu, moederbord, ram) maar zou een ryzen 2400g een goede instapper zijn voor casual gamestreamen van 1080p via de Steam Link? (Ben ook van plan down the road een goede GPU aan te schaffen) maar de beelden van CES deden niet onder voor console-graphics.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:19
Feta schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 12:25:
[...]

Dit is natuuuuuuurlijk geen Steam Link topic en geen aankoopadvies topic, maar ik ga toch ¨stout¨ doen en wat vragen... Wil mijn stokoude systeem gaan upgraden (cpu, moederbord, ram) maar zou een ryzen 2400g een goede instapper zijn voor casual gamestreamen van 1080p via de Steam Link? (Ben ook van plan down the road een goede GPU aan te schaffen) maar de beelden van CES deden niet onder voor console-graphics.
Als ik de berichten zo lees, zou je rond de 2 tflops uitkomen. Meeste consoles (inclusief PS4 en Xbox One S) zitten daar onder, alleen de PS4 Pro (4 tflops) en Xbox One X (6 tflops) gaan daar ruim overheen. Zou ongeveer te vergelijken moeten zijn met een RX 560 of een GTX 1050, in het beste geval... Nog maar de vraag of je dat in de praktijk zou halen (al schijnen ze volgens AMD zelf aardig over te klokken), maar vrijwel alles tot jaar of 3-4 oud en alles dat wat meer casual is zou als een trein moeten draaien, lijkt me... Het is in de meeste opzichten sowieso een volwaardig alternatief voor de G4560 van Intel, maar dan met veel betere iGPU (uit m'n hoofd doet die HD630 0,7 tflops?).

Ik ben wel benieuwd, de 2200G ziet er erg interessant uit voor m'n HTPC-/NAS-combo, juist omdat ik idd voor veel games dan niet meer m'n volle desktop aan hoef te zwengelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feta
Twam schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 13:48:
[...]

Als ik de berichten zo lees, zou je rond de 2 tflops uitkomen. Meeste consoles (inclusief PS4 en Xbox One S) zitten daar onder, alleen de PS4 Pro (4 tflops) en Xbox One X (6 tflops) gaan daar ruim overheen. Zou ongeveer te vergelijken moeten zijn met een RX 560 of een GTX 1050, in het beste geval... Nog maar de vraag of je dat in de praktijk zou halen (al schijnen ze volgens AMD zelf aardig over te klokken), maar vrijwel alles tot jaar of 3-4 oud en alles dat wat meer casual is zou als een trein moeten draaien, lijkt me... Het is in de meeste opzichten sowieso een volwaardig alternatief voor de G4560 van Intel, maar dan met veel betere iGPU (uit m'n hoofd doet die HD630 0,7 tflops?).

Ik ben wel benieuwd, de 2200G ziet er erg interessant uit voor m'n HTPC-/NAS-combo, juist omdat ik idd voor veel games dan niet meer m'n volle desktop aan hoef te zwengelen.
Het is wel twijfelen geblazen tussen de 2200G en 2400G.... Even de benchmarks afwachten (op advies van SpankmasterC) en kijken wat nu echt het verschil is, want wie weet is de 2200G wel makkelijk te overclocken om de prestaties van 2400G te evenaren.

Je kunt nu de 1200 ook gemakkelijk overclocken om de prestaties van de 1300x te benaderen... >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:38
Feta schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 14:17:
[...]

Het is wel twijfelen geblazen tussen de 2200G en 2400G.... Even de benchmarks afwachten (op advies van SpankmasterC) en kijken wat nu echt het verschil is, want wie weet is de 2200G wel makkelijk te overclocken om de prestaties van 2400G te evenaren.

Je kunt nu de 1200 ook gemakkelijk overclocken om de prestaties van de 1300x te benaderen... >:)
Een 2400G heeft wel even 37,5% meer shaders wat betekent dat je de gpu van de 2200G naar zo'n 1720MHz zou moeten overklokken om de prestaties te evenaren. Lijkt me sterk dat dat mogelijk gaat zijn.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feta
NitroX infinity schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 15:13:
[...]

Een 2400G heeft wel even 37,5% meer shaders wat betekent dat je de gpu van de 2200G naar zo'n 1720MHz zou moeten overklokken om de prestaties te evenaren. Lijkt me sterk dat dat mogelijk gaat zijn.
Dan maar voor de 2400G gaan... Is ook een optie van de vele opties die er bestaan. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EaS schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 23:41:
AMD PSP Affected By Remote Code Execution Vulnerability

PSP = Platform Security Processor (Cortex A8 draaiende op trustzone firmware met Trustonic TEE OS)

Fix is al voorhanden:

Timeline
========
09-28-17 - Vulnerability reported to AMD Security Team.
12-07-17 - Fix is ready. Vendor works on a rollout to affected partners.
01-03-18 - Public disclosure due to 90 day disclosure deadline.

Dit komt nu allemaal onder een vergrootglas te liggen natuurlijk, gezien de recente ontwikkelingen (Intel ME engine, Meltdown, Spectre etc). Eens kijken of dit nu her en der ook "groot" in het nieuws verschijnt of dat het onder de radar blijft.
AMD CEO on chip security flaws: ‘We're absolutely all over this’

“To clarify, for Meltdown, AMD is not susceptible,” Su said. “We don’t have a susceptibility to that variant. But with Spectre, AMD is susceptible.”

...

Indeed, all AMD chips are susceptible to Spectre, however the company clarified in a blog post published on Thursday that its AMD Radeon graphics processors are not. The company’s stock dipped nearly 3.8% on Tuesday after some users with older AMD chips in their computers complained that a Microsoft (MSFT) Windows software patch caused those users’ computers to freeze up and become unusable. AMD expects Microsoft to resume rolling out software patches for those older AMD processors by next week.

“We will have some micro-code and some updates with our software partners to ensure that [Spectre] Variant 2 is taken care of,” Su told Yahoo Finance. “We want to make sure these patches are rolled out as smoothly as possible. We did have an issue with some of the older processors with Microsoft and their patch. We’re working on that in real-time, and we expect that to be cleared up very shortly.”

AMD’s stock has largely recovered since Tuesday, likely in part because far fewer of its chips are vulnerable in comparison to Intel. Nearly every Intel (INTC) computer processor made starting in 1995 is vulnerable to both Meltdown and Spectre — a situation Intel CEO Brian Krzanich said, during a CES 2018 keynote, would be addressed within the next week or so.

Intel’s stock has plunged more than 7% this year since the news first hit, in part because its chips are vulnerable to both security flaws but also due to its relative lack of transparency with the public.

[ Voor 41% gewijzigd door sdk1985 op 12-01-2018 01:24 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Nog steeds geen AM4 mini ITX bordjes met HDMI 2.0... allemaal nog die oude HDMI 1.4 bagger of borden met een LSPCon dus geen native HDMI 2.0.
Het zou geen issue zijn als TV's eindelijk eens overgingen op DP, maar dat is blijkbaar te veel gevraagd.

Juist voor mini ITX is dit erg handig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 00:04:

Het zou geen issue zijn als TV's eindelijk eens overgingen op DP, maar dat is blijkbaar te veel gevraagd.
Ik heb niet het idee dat dit nog gaat gebeuren, de A/V wereld is zo'n beetje volledig gestandaardiseerd op HDMI, terwijl juist in de PC wereld de keuze op Displayport valt. Maar ik zie de AV wereld echt niet naar Displayport gaan meer, alles van spelers, receivers tot tv's zijn tot de nok toe gevuld met HDMI poorten, daar nu nog een overstap laten plaatsvinden zal veel gebruikers niet blij maken verwacht ik ;) Misschien dat ze bij een volgende generatie connector beide voor dezelfde variant kiezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:46

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Linus ziet wat EPYC borden :Y YouTube: AMD EPYC Server - up to 4 TERABYTES of RAM!

[ Voor 65% gewijzigd door Damic op 13-01-2018 20:35 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Servers ;) Toch vraag ik me wel eens af wat voor partijen dat soort machines kopen, ze zien er bijv imho een stuk minder doordacht uit dan HPE / Dell e.d. machines. Maar je ziet ze ook eigenlijk vrijwel nooit in het wild, bijna alles wat ik tegenkomt is HPE / Dell, dan in mindere mate Lenovo / Fujitsu en dat soort partijen en nog zeldzamer Supermicro, Gigabyte echt nog nooit gezien in het wild bij klanten. Of zouden ze dit soort zaken vooral voor bijv. de Amerikaanse markt oid hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:46

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Nog geen servers want geen cpu's/geheugen/storage :+ dus borden in een chassis

[ Voor 20% gewijzigd door Damic op 13-01-2018 21:20 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 21:18:
[...]

Servers ;) Toch vraag ik me wel eens af wat voor partijen dat soort machines kopen, ze zien er bijv imho een stuk minder doordacht uit dan HPE / Dell e.d. machines. Maar je ziet ze ook eigenlijk vrijwel nooit in het wild, bijna alles wat ik tegenkomt is HPE / Dell, dan in mindere mate Lenovo / Fujitsu en dat soort partijen en nog zeldzamer Supermicro, Gigabyte echt nog nooit gezien in het wild bij klanten. Of zouden ze dit soort zaken vooral voor bijv. de Amerikaanse markt oid hebben.
Aan de andere kant is Gigabyte wel terrein aan het verliezen als het om moederbord sales gaat. Ze hadden een goed jaar, maar dat is niet bijzonder moeilijk met oplopende PC sales, Kaby lake, Coffee Lake, X299, Ryzen en TR. Dan was er ook nog iets met GPU verkopen wat kennelijk best wel aardig ging, en nu weer gaat. O-)

Neemt niet weg dat ze niet helemaal lekker lopen. Dan moet je wat, en de Epyc servers induiken is dan zeker een optie, zeker als je single CPU per rack aan gaat bieden om de kostprijs te drukken, maar niet zozeer de prestaties. Voor cloud opslag is het duidelijk het betere platform, zeker na afgelopen week. :P

[ Voor 4% gewijzigd door DaniëlWW2 op 13-01-2018 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 22:30:
[...]

Neemt niet weg dat ze niet helemaal lekker lopen. Dan moet je wat, en de Epyc servers induiken is dan zeker een optie, zeker als je single CPU per rack aan gaat bieden om de kostprijs te drukken, maar niet zozeer de prestaties. Voor cloud opslag is het duidelijk het betere platform, zeker na afgelopen week. :P
Erin duiken kan zeker helpen, maar dan moet je wel een support infrastructuur hebben verwacht ik zoals een HPE of Dell dat heeft wil je echt gaan mee doen in het grote plaatje.

Single cpu kan leuk zijn voor bepaalde taken waar CPU compute niet belangrijk is, maar je andere zaken, bijv. GPU's wel in grote mate van densiteit kan plaatsen. Kostprijs van de server is namelijk maar 1 ding, een U in een datacenter (normaliter 42U per rack) wil je namelijk zo vol pakken als je maar kan qua performance, want die U kost ook gewoon geld en hoe minder performance per U je kan wegdrukken in een rack, des te meer racks en dus dure floorspace je nodig hebt.

Ben trouwens wel benieuwd, las het en der dat de AMD microcode m.b.t. Spectre die gaat komen voor Ryzen, TR en Epyc ook mogelijk een flinke performance impact gaat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 22:30:
...
Aan de andere kant is Gigabyte wel terrein aan het verliezen als het om moederbord sales gaat. ....
Gigabyte was een tijdje geleden betrapt met het uithalen van rotgeintjes. Na het scoren van goede reviews met revisie v1.0 moederborden, brengen ze een nieuwe revisie uit met slechtere componenten. :F

https://nl.hardware.info/...ren-merkbaar-verschillend

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 14 januari 2018 @ 11:39:
[...]

Gigabyte was een tijdje geleden betrapt met het uithalen van rotgeintjes. Na het scoren van goede reviews met revisie v1.0 moederborden, brengen ze een nieuwe revisie uit met slechtere componenten. :F

https://nl.hardware.info/...ren-merkbaar-verschillend
Dat doen ze volgens mij niet meer. Nu is het gewoon out of the box gewoon al slecht. O-)
Dennism schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 22:46:
[...]

Erin duiken kan zeker helpen, maar dan moet je wel een support infrastructuur hebben verwacht ik zoals een HPE of Dell dat heeft wil je echt gaan mee doen in het grote plaatje.

Single cpu kan leuk zijn voor bepaalde taken waar CPU compute niet belangrijk is, maar je andere zaken, bijv. GPU's wel in grote mate van densiteit kan plaatsen. Kostprijs van de server is namelijk maar 1 ding, een U in een datacenter (normaliter 42U per rack) wil je namelijk zo vol pakken als je maar kan qua performance, want die U kost ook gewoon geld en hoe minder performance per U je kan wegdrukken in een rack, des te meer racks en dus dure floorspace je nodig hebt.

Ben trouwens wel benieuwd, las het en der dat de AMD microcode m.b.t. Spectre die gaat komen voor Ryzen, TR en Epyc ook mogelijk een flinke performance impact gaat hebben.
Hier ben ik al eens op ingegaan. Een single socket Epyc chip is ruim €1000 goedkoper dan een dual socket chip. Verder is dus niet iedereen een hyperscaler die complete gebouwen vol met servers zet. ;)
Ga je bijvoorbeeld migreren van twee kasten met Ivy Bridge dual socket racks naar Epyc, dan kan je dit in een kast stoppen met dual socket servers, of je vult beide kasten met single socket en meer RAM capaciteit.

De vraag is wat je naast de CPU's nodig hebt, niet of je dual of single socket moet gaan. Er zullen er genoeg dual socket gaan. Bedrijven en instellingen die het kunnen betalen en nodig hebben. Voor een simpele website en wat cloud capaciteit heb je het echt niet nodig, en dan kan je single socket gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 12:09:
[...]

Dat doen ze volgens mij niet meer. Nu is het gewoon out of the box gewoon al slecht. O-)

[...]

Hier ben ik al eens op ingegaan. Een single socket Epyc chip is ruim €1000 goedkoper dan een dual socket chip. Verder is dus niet iedereen een hyperscaler die complete gebouwen vol met servers zet. ;)
Ga je bijvoorbeeld migreren van twee kasten met Ivy Bridge dual socket racks naar Epyc, dan kan je dit in een kast stoppen met dual socket servers, of je vult beide kasten met single socket en meer RAM capaciteit.
Issue is meer dat die 1000 euro niet zoveel zegt in de praktijk, behalve als je aan zelfbouw gaat doen. De meeste partijen zullen via IT partners of OEM's direct kopen (als ze groot genoeg zijn) en dan kunnen die prijzen weer enorm verschillen, net afhankelijk van waar op dat moment de goede deals liggen. Je komt daar soms echt de meest wazige prijsstellingen tegen, ik heb wel eens gezien dat wij bijv. CPU's die op Intel ARK qua list prijs 4000 euro / stuk kosten in een server met alles er op en eraan goedkoper konden krijgen dan dezelfde server met CPU's uit dezelfde generatie met CPU's die list 2000 euro kosten.

Meer ram snap ik trouwens niet direct in je voorbeeld, een server met dual CPU kan altijd meer ram hebben dan een single socket server in dezelfde verdere config. Een 42U Kast met Dual Epyc servers kan het dezelfde hoeveelheid ram hebben als 2x een 42U rack met single socket Epyc servers als beide servers dezelfde grootte in U's innemen per server daar een 2 socket server het dubbele aantal aan sloten heeft.

Daarnaast zal in dit voorbeeld wat je aanhaalt het schalen naar 1 kast met dual sockets vrijwel altijd goedkoper zijn, als je datacenter ruimte huurt bespaar je namelijk een rack (zo'n 500 tot 2000 euro per maand), dat op lange termijn redelijk veel kan schelen en zelfs in een on-premise omgeving ga je naar de helft van het aantal machines toe, dus de helft minder aan ijzer, moederborden, eventuele storage controllers, voedingen en dat soort zaken (dat ook gewoon geld kost), maar ook de helft minder aan support contracten (al zal de besparing geen 50% zijn, want dual socket zullen wat duurder zijn in support), out of band management licenties, minder switches (met ook weer support contracten) en dan vergeet ik vast nog wel wat zaken. Een kleinere footprint aan ijzer met meer capaciteit is vrijwel altijd op de lange termijn goedkoper dan een grotere footprint met iets wat goedkopere hardware.

Waar je uiteraard wel mogelijk wel winst kan pakken is wanneer je nu van een oude setup dual sockets naar single socket kan gaan waarbij je en de capaciteit hebt die je nodig hebt en ook je footprint kan verlagen of je zit ergens in een edge case waarbij je met single socket licenses een stuk goedkoper uit kan zijn. Begrijp me niet verkeerd er zal zeker een markt komen weer voor Single socket machines met de juiste business case.
Voor een simpele website en wat cloud capaciteit heb je het echt niet nodig, en dan kan je single socket gaan.
Voor dit soort zaken kun je in de regel beter helemaal geen hardware zelf draaien, gooi dat lekker in een Azure / AWS cloud omgeving of bij een webhoster :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FortyOne
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-09 14:11
Interessant interview met James Prior van AMD, waarin hij o.a. bevestigt dat Raven Ridge al op Zen+ gebaseerd is en alle verbeteringen van Pinaccle Ridge heeft. Behalve dan dat RR nog op 14 nm gemaakt wordt.

YouTube: AMD CPUs at CES 2018

Als je dan deze slide erbij pakt, hoeven we er niet al te veel van te verwachten?
Afbeeldingslocatie: https://content.hwigroup.net/images/editorial/1200/015576_amd_breakout_ces_tech_day_2018_ryzen_desktop_pagina_12.jpg
Ten opzichte van de 1400, heeft de 2400G zo'n 13-15% hogere clocks maar in deze benchmarks liggen de prestaties maar 3-4% (TrueCrypt, Passmark, 7-Zip) tot 11-12% (Cinebench) hoger.

Hopelijk zorgt '12' nm dan wel voor flink hogere clocks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ook nog wel een ander stukje dat ik nog niet wist, ik meende namelijk dat ze voor Threadripper (en Epyc) direct naar 7NM zouden gaan, nu komt in dat interview toch ook een 12NM Threadripper refresh aan bod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Dennism schreef op zondag 14 januari 2018 @ 13:04:
Ook nog wel een ander stukje dat ik nog niet wist, ik meende namelijk dat ze voor Threadripper (en Epyc) direct naar 7NM zouden gaan, nu komt in dat interview toch ook een 12NM Threadripper refresh aan bod.
Dat zou 1 van 2 dingen betekenen,
Motivatie 1: ze hebben problemen/onvoltooidheden met 7nm
Motivatie 2: 12nm is al goed genoeg om Intel`s kont te schoppen en AMD kan een Inteltje doen door 7nm uit te stellen en extra winst te pakken.

Met de mega Intel bugs meegenomen waar we het de laatste 2 weken over hebben, heb ik ernstig het gevoel dat het motivatie 2 gaat worden, en dus dat ze de ruimte hebben om 7nm wat breder uit te spreiden.

Zowiezo ook de prijsdaling van de laagste Threadripper naar het niveau van de hoogste Ryzen (1800X) zegt al boekdelen.
Als de moederborden voor Threadripper ook nog wat goedkoper zouden worden dan heeft Intel gewoon niks te concurreren in het segment van CPU`s voor ~400-500 euro. (en dat al zonder de 12 of 7nm verbetering)

Het voelt erg aan dat de omslag/omschakeling eigenlijk nog veel sneller gaat gebeuren dan we (inc AMD) hadden durven vermoeden.

(mijn eerdere vermoeden dat 8core CPU`s binnen een jaar of 2-3 gedegradeerd zouden worden naar low-end lijkt imho daarentegen wel realiteit te gaan worden.)

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

FortyOne schreef op zondag 14 januari 2018 @ 12:42:
Interessant interview met James Prior van AMD, waarin hij o.a. bevestigt dat Raven Ridge al op Zen+ gebaseerd is en alle verbeteringen van Pinaccle Ridge heeft. Behalve dan dat RR nog op 14 nm gemaakt wordt.

YouTube: AMD CPUs at CES 2018

Als je dan deze slide erbij pakt, hoeven we er niet al te veel van te verwachten?
[afbeelding]
Ten opzichte van de 1400, heeft de 2400G zo'n 13-15% hogere clocks maar in deze benchmarks liggen de prestaties maar 3-4% (TrueCrypt, Passmark, 7-Zip) tot 11-12% (Cinebench) hoger.

Hopelijk zorgt '12' nm dan wel voor flink hogere clocks.
Kijk eens naar de specificaties, de 2000G hebben 2666MT/s geheugen en de 1000 hebben 2933MT/s geheugen. Verder moet je niet vergeten dat een gedeelte van het powerbudget (en bandbreedte?) dat de 2000G series heeft ook naar de gpu gaat ook al is deze idle.
Ik denk dat het verschil met de desktop parts iets groter is (niet bijster veel, het is maar een refresh).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FortyOne schreef op zondag 14 januari 2018 @ 12:42:
Dat is leuk voor wie nieuwsgierig is naar hoeveel van de extra performance te danken is aan de + en hoeveel aan de kleinere node. Kom maar met de benchmarks. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

enchion schreef op zondag 14 januari 2018 @ 13:37:
[...]

Dat zou 1 van 2 dingen betekenen,
Motivatie 1: ze hebben problemen/onvoltooidheden met 7nm
Motivatie 2: 12nm is al goed genoeg om Intel`s kont te schoppen en AMD kan een Inteltje doen door 7nm uit te stellen en extra winst te pakken.

Met de mega Intel bugs meegenomen waar we het de laatste 2 weken over hebben, heb ik ernstig het gevoel dat het motivatie 2 gaat worden, en dus dat ze de ruimte hebben om 7nm wat breder uit te spreiden.

Zowiezo ook de prijsdaling van de laagste Threadripper naar het niveau van de hoogste Ryzen (1800X) zegt al boekdelen.
Als de moederborden voor Threadripper ook nog wat goedkoper zouden worden dan heeft Intel gewoon niks te concurreren in het segment van CPU`s voor ~400-500 euro. (en dat al zonder de 12 of 7nm verbetering)
1. sowieso niet, alle signalen wijzen erop dat het goed gaat met de 7nm. node.
2, ik weet het niet. Ik zie het AMD niet uitstellen om die reden.
Het voelt erg aan dat de omslag/omschakeling eigenlijk nog veel sneller gaat gebeuren dan we (inc AMD) hadden durven vermoeden.

(mijn eerdere vermoeden dat 8core CPU`s binnen een jaar of 2-3 gedegradeerd zouden worden naar low-end lijkt imho daarentegen wel realiteit te gaan worden.)
Niet om het een of ander, ik trok 1 jaar geleden al de parallel met beging jaren 0. Met Zen komen ze in de buurt en met Zen2/Zen3 gaan ze er weer overheen. Dat had in belangrijke mate te maken met dat AMD met de verfrissende nieuwe ideeën komt die broodnodig zijn terwijl Intel qua architectuur vast zat (geen vooruitgang meer kon maken) en dat het er ook toen al best goed uit zag voor de 7 nm. node. Ik zie het nog wel gebeuren dat AMD bij Zen2 alweer naast Intel staat qua single core performance.

Excuses voor de dubbelpost, dat kwam door een 'bug' van het forum. Dat heeft te maken met dat ik de meeste Javascripts blokkeer, er werd 1 nieuwe reactie aangegeven nadat ik 'bladerde' en terugbladerde maar dat was mijn eigen reactie.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2018 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op zondag 14 januari 2018 @ 13:04:
Dat kwam ik dus ook tegen. Misschien moeten ze bij AMD een groter lettertype gaan gebruiken dat hun roadmaps "subject to change" zijn. :P

Maar dan lijkt 7nm toch een puur 2019 affaire te gaan worden. Misschien ook maar beter want oorspronkelijk leken er 7nm chips in productie te komen, die meteen naar servers zouden moeten gaan. Lijkt me niet verstandig voor het geval er een bug inzit. Elke chip heeft wel wat, maar voor servers is het belangrijk dat ze bekent zijn, en eventueel al opgelost. Anders krijg je een "meltdown". :+

Maar dan lijkt het erop dat we 7nm Zen 2 krijgen in begin 2019, en dan H2/2019 pas een nieuwe TR/Epyc op 7nm. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 11:24:
[...]

Dat kwam ik dus ook tegen. Misschien moeten ze bij AMD een groter lettertype gaan gebruiken dat hun roadmaps "subject to change" zijn. :P

Maar dan lijkt 7nm toch een puur 2019 affaire te gaan worden. Misschien ook maar beter want oorspronkelijk leken er 7nm chips in productie te komen, die meteen naar servers zouden moeten gaan. Lijkt me niet verstandig voor het geval er een bug inzit. Elke chip heeft wel wat, maar voor servers is het belangrijk dat ze bekent zijn, en eventueel al opgelost. Anders krijg je een "meltdown". :+

Maar dan lijkt het erop dat we 7nm Zen 2 krijgen in begin 2019, en dan H2/2019 pas een nieuwe TR/Epyc op 7nm. :)
Een ander dingetje wat me ook opviel was het stukje over de sockets, waarbij hij aangaf dat ze pas naar een ander socket gaan bij geheugen of connectiviteitsaanpassingen.

Dus zeer waarschijnlijk ook geen PCIE4.0 / PCIE5.0 of next geen geheugen tot minimaal 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op maandag 15 januari 2018 @ 11:41:
[...]

Een ander dingetje wat me ook opviel was het stukje over de sockets, waarbij hij aangaf dat ze pas naar een ander socket gaan bij geheugen of connectiviteitsaanpassingen.

Dus zeer waarschijnlijk ook geen PCIE4.0 / PCIE5.0 of next geen geheugen tot minimaal 2020.
Dat voorspelde ik al een beetje een tijdje terug. PCI-E 4.0 lijkt eigenlijk een dode standaard te worden. Ze zijn te laat, en PCI-E 5.0 is al dichtbij. Ik verwacht eigenlijk een AM4+ als zowel PCI-E 5.0 als DDR5 geïmplementeerd kunnen worden. Dit is ook altijd de AMD strategie geweest. Nu nog bios updates voor jaren als ik toch naar een Zen+, waarschijnlijker Zen 2 of Zen 3 ga, en dan ben ik blij. :+

Voor de Epyc vervanger kan het anders zijn als dit een aparte die is. PCI-E 4.0 kan hier eventueel gebeuren als het pas 2019 is. Moeten er wel aanpassingen aan de controller, dus aparte die. Of AMD dat gaat doen, ik betwijfel het eigenlijk. Het gaat compleet in tegen hun huidige strategie.

[ Voor 15% gewijzigd door DaniëlWW2 op 15-01-2018 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-10 13:27
Jongens, waar halen jullie al die wijsheid toch vandaan?

Ik zal maar even naar m'n eigen posts linken:
- Werelds in "AMD Nieuwsdiscussietopic - Deel 38"

Er is niemand "laat", PCIe 4.0 is niet "dood" en PCIe 5.0 is helemaal niet dicht bij. PCI-SIG heeft aangekondigd dat ze bezig zijn met 5.0. Dat wordt niet vóór 2019 gestandaardiseerd. Praktijk? Zie hierboven.

Wat geheugen betreft, beseffen jullie wel dat ze al met DDR4 bezig waren in 2005? Voordat DDR3 zelfs maar op de markt was? De DDR5 specificatie wordt naar verwachting dit jaar vrijgegeven, dan mogen we het pas tegen eind 2019 (op z'n vroegst) in de praktijk verwachten. Ik verwacht het eerlijk gezegd pas tegen medio 2020 op z'n vroegst, gezien de cycles van Intel en AMD.

Daarnaast hoeft AMD voor een nieuwe PCIe versie helemaal geen nieuwe socket uit te brengen. Het is geen nieuwe connectiviteit, het is een upgrade van bestaande connectiviteit. Dat Intel dat over het algemeen wel doet is een ander verhaal, maar technisch gezien is het nergens voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Werelds schreef op maandag 15 januari 2018 @ 13:08:
Jongens, waar halen jullie al die wijsheid toch vandaan?

Ik zal maar even naar m'n eigen posts linken:

Er is niemand "laat", PCIe 4.0 is niet "dood" en PCIe 5.0 is helemaal niet dicht bij. PCI-SIG heeft aangekondigd dat ze bezig zijn met 5.0. Dat wordt niet vóór 2019 gestandaardiseerd. Praktijk? Zie hierboven.

Wat geheugen betreft, beseffen jullie wel dat ze al met DDR4 bezig waren in 2005? Voordat DDR3 zelfs maar op de markt was? De DDR5 specificatie wordt naar verwachting dit jaar vrijgegeven, dan mogen we het pas tegen eind 2019 (op z'n vroegst) in de praktijk verwachten. Ik verwacht het eerlijk gezegd pas tegen medio 2020 op z'n vroegst, gezien de cycles van Intel en AMD.

Daarnaast hoeft AMD voor een nieuwe PCIe versie helemaal geen nieuwe socket uit te brengen. Het is geen nieuwe connectiviteit, het is een upgrade van bestaande connectiviteit. Dat Intel dat over het algemeen wel doet is een ander verhaal, maar technisch gezien is het nergens voor nodig.
Dit sluit anders allemaal aan bij mijn standpunt, en ja ik wist dit nog bijna allemaal. ;)

Socket AM4, want daar gaat het om, blijft gehandhaafd tot tenminste 2020 en Zen3. Wat er na Zen3 komt in 2021 weten alleen een aantal mensen binnen AMD. Dan kan je dus eventueel DDR5 verwachten als AMD in 2021 met een nieuw socket komt. Idem voor PCI-E 5.0.

PCI-E 4.0 is "laat". Laat omdat er een behoorlijk gat zit met het opstellen en introduceren van PCI-E 3.0, en omdat 5.0 er relatief snel op zal volgen. Je kan een, misschien twee generaties voorzien van 4.0, en dan is 5.0 er al. Uitgaande van een late 2019 specificatie, is H1/2021 goed haalbaar. 4.0 zal dus op zijn best een kortstondige standaard worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Verwachten jullie dat er nieuwe AM4 moederborden gaan uitkomen als de R5 2xxxG APU's uitkomen? Er zijn momenteel maar twee moederborden te vinden met HDMI 2.0, en geen enkele met 2x DisplayPort. Je zou toch verwachten dat AM4-borden rijkelijk DP-aansluitingen zouden hebben, gezien de FreeSync ondersteuning van Raven Ridge.

De reden voor deze vraag is, dat ik een mini-ITX systeem met twee 4K monitoren wil gaan bouwen. Zou dan prettig zijn als ik beide monitoren op 60hz kan aansturen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:19
wimjongil schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 14:54:
Verwachten jullie dat er nieuwe AM4 moederborden gaan uitkomen als de R5 2xxxG APU's uitkomen? Er zijn momenteel maar twee moederborden te vinden met HDMI 2.0, en geen enkele met 2x DisplayPort. Je zou toch verwachten dat AM4-borden rijkelijk DP-aansluitingen zouden hebben, gezien de FreeSync ondersteuning van Raven Ridge.

De reden voor deze vraag is, dat ik een mini-ITX systeem met twee 4K monitoren wil gaan bouwen. Zou dan prettig zijn als ik beide monitoren op 60hz kan aansturen...
Ik persoonlijk wel, al weet ik niet hoeveel daarvan mITX zullen zijn.

Dit is in ieder geval al een nieuw aangekondigde: pricewatch: MSI B350I Pro AC

1x DP en 1x HDMI 1.4, slechts, maar goed mogelijk dat er komende maanden nog opties bijkomen... Ik snap ook niet zo goed waarom er zo weinig opties zijn, want volgens mij zouden de huidige Bristol Ridge APU's ook al gewoon over zowel DP als HDMI 4K @ 60 Hz moeten kunnen... Zal een besparing zijn omdat meeste mensen Ryzen + dGPU gingen gebruiken op eerste reeks AM4-borden, maar ik vind het verkeerde zuinigheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feta
De Ryzen 3 1200 nu +/- een tientje goedkoper... Zou het nog meer gaan zakken als de 2200G uitkomt? :9~
Pagina: 1 ... 18 ... 133 Laatste

Let op:
FRS 2.1 discussiëren mag in: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144

Dit is verder GEEN bestelling/levertijden topic. Posts als 'ik heb besteld!' hebben geen nieuws- of discussiewaarde en zullen voortaan worden verwijderd.