De chip bakkers tak (IBM Microelectronics) van IBM is opgenomen door GF. Dus het is AMD, GF en Samsung die samenwerken (dan wel direct of indirect).
Verwijderd
Hoe zit het met de licentie van Samsung? Was dat voor een schappelijk geldbedrag of was het meer een vorm van samenwerking?madmaxnl schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 06:13:
De chip bakkers tak (IBM Microelectronics) van IBM is opgenomen door GF. Dus het is AMD, GF en Samsung die samenwerken (dan wel direct of indirect).
Weinig verrassend:
Unannounced AMD 400-Series Chipset Appears In PCI-SIG Integrators List
En:
The Numbers Behind AMD's 2017 Ryzen Insurgency
Unannounced AMD 400-Series Chipset Appears In PCI-SIG Integrators List
En:
The Numbers Behind AMD's 2017 Ryzen Insurgency
[ Voor 30% gewijzigd door Help!!!! op 23-12-2017 17:05 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Verwijderd
Voor wie het artikel nog niet heeft gelezen, er staat 1 interessant feitje in: de chipset krijgt PCIe3.0, dus een dubbele hoeveelheid data kan verzonden worden via de chipset in vergelijking met nu wat concreet inhoudt dat het mogelijk is om 2 NVMe-SSD's aan te sluiten die beide - met de huidige stand van de techniek - tegelijkertijd met 100% capaciteit data kunnen verzenden naar de CPU. Ik zou niet weten waarvoor je het nodig hebt als gewone gebruiker die dit platform gebruikt maar het is leuk dat het kan.
Verwijderd
Toevallig voor een collega van mij, een designer.Verwijderd schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 18:56:
[...]
Voor wie het artikel nog niet heeft gelezen, er staat 1 interessant feitje in: de chipset krijgt PCIe3.0, dus een dubbele hoeveelheid data kan verzonden worden via de chipset in vergelijking met nu wat concreet inhoudt dat het mogelijk is om 2 NVMe-SSD's aan te sluiten die beide - met de huidige stand van de techniek - tegelijkertijd met 100% capaciteit data kunnen verzenden naar de CPU. Ik zou niet weten waarvoor je het nodig hebt als gewone gebruiker die dit platform gebruikt maar het is leuk dat het kan.
Ik had een Ryzen 1800x (voor 314,- dankzij Black Friday) setup samengesteld met Radeon WX 4100.
Als ik opslag heb ik gekozen voor 2x Samsung 960 Pro 512GB. Disk 1 voor Windows, Office, Photoshop, scratchdisk enz. Disk 2 voor data. Bij het opslaan worden de data van de scratchdisk doorgestuurd naar disk 2 en ik wil niet dat, dat voor onnodige vertraging zorgt. <-- Een van de redenen voor meer PCIe 3.0 lanes
Bij het kiezen van mobo's was het lastig. Er is voor zover ik weet 1 moederbord die 2x M.2 Ultra (= 4x PCIe 3.0) heeft en die kost momenteel 354,- pricewatch: Asus ROG Crosshair VI Extreme. Bij de rest van de mobo's is de 2e M.2 een 4x PCIe 2.0 (goedkoopste kost 130,- pricewatch: MSI X370 Gaming Pro Carbon of zelfs PCIe 1.0/Sata

CES voor Ryzen 2xxx reveal aannemelijk? Hadden ze niet eerder daar spullen onthult/info gegeven?
[ Voor 42% gewijzigd door The Chosen One op 23-12-2017 21:39 ]
Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc
Als ze het niet bij CES doen, dan weet ik niet waar ze het wel gaan doen.The Chosen One schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 21:38:
CES voor Ryzen 2xxx reveal aannemelijk? Hadden ze niet eerder daar spullen onthult/info gegeven?
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Verwijderd
OK, dan weten we dat ook weer. Het wordt gebruikt door mensen die geen X399-platform nodig hebben.Verwijderd schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 20:23:
[...]
Toevallig voor een collega van mij, een designer.
Ik had een Ryzen 1800x (voor 314,- dankzij Black Friday) setup samengesteld met Radeon WX 4100.
Als ik opslag heb ik gekozen voor 2x Samsung 960 Pro 512GB. Disk 1 voor Windows, Office, Photoshop, scratchdisk enz. Disk 2 voor data. Bij het opslaan worden de data van de scratchdisk doorgestuurd naar disk 2 en ik wil niet dat, dat voor onnodige vertraging zorgt. <-- Een van de redenen voor meer PCIe 3.0 lanes
ASRock had volgens mij op bijna alle moederborden 2*M.2Bij het kiezen van mobo's was het lastig. Er is voor zover ik weet 1 moederbord die 2x M.2 Ultra (= 4x PCIe 3.0) heeft en die kost momenteel 354,- pricewatch: Asus ROG Crosshair VI Extreme. Bij de rest van de mobo's is de 2e M.2 een 4x PCIe 2.0 (goedkoopste kost 130,- pricewatch: MSI X370 Gaming Pro Carbon of zelfs PCIe 1.0/Sata. Uiteindelijk moest ik noodgedwongen voor een PCIe-to-M.2 adapter kiezen. Misschien had ik toch een Threadripper moeten samenstellen.
Tja, ik begrijp het wel van die moederbordbedrijven, als je ze niet met de volle snelheid kan gebruiken...
Ik hoop dat er straks een paar goede nieuwe modellen komen, laten we hopen dat Asus hun voorbeeld met de X370 Prime Pro wordt gevolgd door de andere bedrijven en door Asus zelf voor betaalbare X370-moederborden die nog redelijk goed zijn (qua overklokken, maximaal vermogen wat ze kunnen leveren...), als ik instap dan wil ik immers dat upgradepad hebben en niet belemmerd worden voor een toekomstige CPU als die een hoger vermogen heeft maar ook veel meer kan leveren.
Ik heb trouwens de indruk dat we MSI maar het beste mijden voor AMD, zowel voor de grafische kaarten (altijd duurder dan de concurrenten, vaak van ondermaatse kwaliteit) en de moederborden (idem). Bij Polaris, Vega en AM4 maakten ze een slechte indruk. Als ik nu de enige zou zijn die het zo ziet maar ik hoor mensen er van alle kanten over klagen, binnen op dit forum en buiten dit forum, inclusief sommige 'professionele' reviewers. Dat laatste voor AM4. Hopelijk vergis ik me, mijn indruk is dat ze bij MSI AMD als het budgetplatform zien waarbij de mensen weinig eisen stellen en dat ze dus wegkomen met het leveren van minder kwaliteit. De verkoopcijfers bevestigen dat helaas.
Ik heb niets tegen MSI maar ik zie graag dat bedrijven worden afgestraft door de consument als ze niet hun beste beentje voortzetten aangezien dat ervoor zorgt dat ze het de volgende keer beter doen. Hoe meer concurrentie hoe liever dus ik wil graag dat MSI in de toekomst wel weer gaat leveren voor het AMD-platform. Ik zal het concreet maken.
De RX 480 van MSI, erg lawaaierig, niet een betere kwaliteit maar wel een hogere prijs dan bij de concurrenten. De RX 580 van MSI maakte veel meer lawaai en haalde een veel lagere boost dan bij de concurrenten (Sapphire, Asus, Gigabyte), later kwamen ze met een revisie maar toen was de schade al geleden.
MSI Titanium, een van de duurste AM4-moederborden (aanvankelijk) maar van een ondermaatse kwaliteit volgens veel reviewers. Er valt misschien nog iets te zeggen voor hun B350-moederborden maar zijn die beter dan die van Asus en AS Rock?
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2017 00:51 ]
Verwijderd
Ja, behoorlijk aannemelijk. Het is slechts een maand later dat de launch is. Al zou ik geen concrete datum verwachten, typisch geeft AMD die de laatste paar jaar pas een week van tevoren of zo.The Chosen One schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 21:38:
Ook wel een leuk stukje: http://www.tomshardware.c...c-market-share,36152.html
Maar in het lagere segment zie ik eigenlijk wel bij iedere aanbieder zaken waarvan ik denk "jammer dat je daar op beknibbeld hebben" of "jammer dat ze kiezen voor wat rgb ledjes ipv feature X", niet dat ik iets tegen RGB ledjes heb (Ik vind het zelfs vaak wel mooi mits goed uitgevoerd), maar imho moet dat wel een extratje zijn, en niet iets waarvoor andere features moeten sneuvelen en heeft het naar mijn mening eigenlijk geen plaats in de goedkopere ranges.
Zo vreemd is dat natuurlijk niet gezien dat de niche is waar AMD zich de laatste jaren tot de Ryzen launch in gedrukt heeft, wat ook wel weer logisch is daar ze gewoon niets hadden in de hogere segmenten. Maar ik moet wel zeggen dat ik dat zo'n beetje van iedere mobo fabrikant vind. Ik zie maar weinig mobo's waarvan ik denk "die zou ik graag willen hebben", misschien dat ik daarvoor ook te kieskeurig ben, daar ik eigenlijk altijd shop in het hogere segment, zeg maar de Asus Maximus serie en vergelijkbare borden van andere aanbieders.Hopelijk vergis ik me, mijn indruk is dat ze bij MSI AMD als het budgetplatform zien waarbij de mensen weinig eisen stellen en dat ze dus wegkomen met het leveren van minder kwaliteit.
Maar in het lagere segment zie ik eigenlijk wel bij iedere aanbieder zaken waarvan ik denk "jammer dat je daar op beknibbeld hebben" of "jammer dat ze kiezen voor wat rgb ledjes ipv feature X", niet dat ik iets tegen RGB ledjes heb (Ik vind het zelfs vaak wel mooi mits goed uitgevoerd), maar imho moet dat wel een extratje zijn, en niet iets waarvoor andere features moeten sneuvelen en heeft het naar mijn mening eigenlijk geen plaats in de goedkopere ranges.
[ Voor 84% gewijzigd door Dennism op 24-12-2017 12:18 ]
Tja, het grootste deel is in de markt voor bling, en ze zouden teveel geld laten liggen. Vervelender vind ik dat de bling-SKUs ten koste van de rest gaat, omdat ze maar zoveel mobo's willen uitbrengen (en omdat ledjes goedkoper zijn / meer marge opleveren dan toegevoegde features).
The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years
Verwijderd
@Verwijderd
Precies, Ryzen mobo's hebben net niet genoeg features en Threadripper mobo's zijn net wat overkill voor deze doeleinde. Dan zit ik tussen wal en schip.
Ik mag mag weer een nieuwe PC samenstellen voor een andere designer. Ik heb geadviseerd om eerst even af te wachten totdat de Ryzen refresh beschikbaar komt. Hopelijk biedt de nieuwe chipset meer mogelijkheden en maken de mobo fabrikanten ook gebruik van de bandbreedte, zodat ik geen PCIe-to-M.2 adapter nodig heb.
Het mooiste zal zijn 3x M.2 Utra. De scratchdisk op een dedicated M.2, omdat er vaak geschreven wordt is de kans op degradatie/bad blocks een stuk groter dan wil je niet dat het besturingssysteem daardoor instabiel wordt.
Ik heb zelf weinig ervaring met MSI, het enige wat ik ooit had is dat Sata op AHCI mode voor BSOD zorgde waardoor ik noodgedwongen op IDE moest zetten, maar na een BIOS update werkte AHCI weer.
Overklokken doe ik niet, want ik vind een stabiel systeem met minder lawaai toch net iets belangrijker. Undervolten doe ik op soms wel.
Ik heb wel veel ervaring met Asus en Asrock, vanwege Dual Link DVI en displayport. Mijn ideale mobo van vroeger was Asus M3A78-EM (60-70 euro) + Asus 5750 (120 euro) hiermee kon ik dankzij SurroundView 5x een resolutie van 2560x1600 draaien voor een spotgoedkope prijs. Bij de andere fabrikanten was de onboard DVI vaak Single Link en is de 2e DVI poort op de 5750 ook Single Link.
Elk fabrikant heeft wel wat voor en nadelen, van alle fabrikanten vind ik Asus het minst ergste. Wat ik hun wel kwalijk neem is de M.2 keuze van hun Ryzen laptop. Het blijkt geen nvme te zijn
volgens de review van Kitguru YouTube: Asus ROG GL702ZC Laptop Review - the AMD 16 thread, RX580 Freesync b... op 1:22. Ik weet niet of Kitguru de Sandisk SSD bedoelde of dat de mobo uberhaupt geen nvme ondersteunt. Het is jammer dat, dat niet duidelijk is. Momenteel is deze laptop met Ryzen 1700 + 16GB ram + 1 TB SSHD te koop voor 1388,-/1399,- in Duitsland (Amazon en Saturn). Ik kan ook een gok wagen
, Amazon heeft wel een soepele retourbeleid neem ik aan. Hetzelfde geldt ook voor keyboard layout is het nou wel of geen Azerty? niet volgens de plaatjes op Amazon.
Precies, Ryzen mobo's hebben net niet genoeg features en Threadripper mobo's zijn net wat overkill voor deze doeleinde. Dan zit ik tussen wal en schip.
Ik mag mag weer een nieuwe PC samenstellen voor een andere designer. Ik heb geadviseerd om eerst even af te wachten totdat de Ryzen refresh beschikbaar komt. Hopelijk biedt de nieuwe chipset meer mogelijkheden en maken de mobo fabrikanten ook gebruik van de bandbreedte, zodat ik geen PCIe-to-M.2 adapter nodig heb.
Het mooiste zal zijn 3x M.2 Utra. De scratchdisk op een dedicated M.2, omdat er vaak geschreven wordt is de kans op degradatie/bad blocks een stuk groter dan wil je niet dat het besturingssysteem daardoor instabiel wordt.
Ik heb zelf weinig ervaring met MSI, het enige wat ik ooit had is dat Sata op AHCI mode voor BSOD zorgde waardoor ik noodgedwongen op IDE moest zetten, maar na een BIOS update werkte AHCI weer.
Overklokken doe ik niet, want ik vind een stabiel systeem met minder lawaai toch net iets belangrijker. Undervolten doe ik op soms wel.
Ik heb wel veel ervaring met Asus en Asrock, vanwege Dual Link DVI en displayport. Mijn ideale mobo van vroeger was Asus M3A78-EM (60-70 euro) + Asus 5750 (120 euro) hiermee kon ik dankzij SurroundView 5x een resolutie van 2560x1600 draaien voor een spotgoedkope prijs. Bij de andere fabrikanten was de onboard DVI vaak Single Link en is de 2e DVI poort op de 5750 ook Single Link.
Elk fabrikant heeft wel wat voor en nadelen, van alle fabrikanten vind ik Asus het minst ergste. Wat ik hun wel kwalijk neem is de M.2 keuze van hun Ryzen laptop. Het blijkt geen nvme te zijn
Wat mist bij techspot is de accu duur. Er waren wat geruchten dat die tegen zou vallen. Scheelt natuurlijk ook per laptop...Verwijderd schreef op donderdag 21 december 2017 @ 12:25:
[video]https://gathering.tweakers.net/forum/update_message/53648819/63
Voor wie liever leest: https://www.techspot.com/review/1545-amd-ryzen-5-2500u/
Civ VI en Tomb Raider (1080p, medium settings) zijn prima te spelen op de laagste modellen van Raven Ridge. Niet slecht voor de mensen die misschien ook eens een spelletje willen spelen. Het geeft een goede indicator van wat nog meer mogelijk is, zolang je het niet erg vindt om vooral oudere spellen uit te kiezen (inclusief spellen zoals Far Cry 3 en Crysis 2/3, spellen zoals Deus Ex Human Revolution en Dishonored zullen dan zeker prima draaien) heb je nog best veel mogelijkheden.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Zelf zou ik GTAV en Metro nog links laten liggen met deze laptop maar er blijft genoeg over. Het is zeker geen gaming-laptop maar voor de casual gamer is het nog best aardig en die mensen die wat meer willen kunnen binnenkort een APU met 28/8 zoveel Vega kopen. Ik had iets minder verwacht met 8 CU's op basis van wat PCPerspective publiceerde. Deze 8 CU's draaien trouwens op 1100 MHz.
https://www.amd.com/en/products/apu/amd-ryzen-5-2500u
Mijn indruk op basis van sommige testresultaten van deze HP Envy is dat het niet een al te goede koeling heeft in vergelijking met sommige Intel-modellen waarmee vergeleken werd. Waarom? Bij Cinebench wint die RR het ruimschoots van alle i5's in deze vergelijking maar bij sommige testen die langer duren en alle threads gebruiken (Handbrake) verliest die het.
Verder is er natuurlijk nog het RAM-verhaal: slechts 2400 MT/s. Wel 16 GB en dual channel.
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Ryzen/AM4 is niet bedoeld voor professioneel gebruik maar voor huis/tuin/keuken tot wat meer daarboven. Voor enthousiast en professioneel gebruik kom je eigenlijk standaard uit op Threadripper. Dat is een veel stabieler en krachtiger platform dan AM4/Ryzen.Verwijderd schreef op zondag 24 december 2017 @ 15:31:
@Verwijderd
Elk fabrikant heeft wel wat voor en nadelen, van alle fabrikanten vind ik Asus het minst ergste. Wat ik hun wel kwalijk neem is de M.2 keuze van hun Ryzen laptop. Het blijkt geen nvme te zijnvolgens de review van Kitguru YouTube: Asus ROG GL702ZC Laptop Review - the AMD 16 thread, RX580 Freesync b... op 1:22. Ik weet niet of Kitguru de Sandisk SSD bedoelde of dat de mobo uberhaupt geen nvme ondersteunt. Het is jammer dat, dat niet duidelijk is. Momenteel is deze laptop met Ryzen 1700 + 16GB ram + 1 TB SSHD te koop voor 1388,-/1399,- in Duitsland (Amazon en Saturn). Ik kan ook een gok wagen
, Amazon heeft wel een soepele retourbeleid neem ik aan. Hetzelfde geldt ook voor keyboard layout is het nou wel of geen Azerty? niet volgens de plaatjes op Amazon.
Voor een professioneel gebruiker zou het verkeerde zuinigheid zijn om, vanwege een paar honderd euro, voor een minder krachtig en stabiel platform te kiezen. Ik stel regelmatig voor mensen systemen samen, en tegenwoordig meestal op basis van AM4, maar als iemand aan mij vraagt of ik een systeem kan samenstellen voor ontwikkeling of professioneel film/foto gebruik dan raad ik standaard Threadripper of, als AMD geen keuze is, Intel x299 aan. Continuïteit en stabiliteit zijn bij dergelijke platformen veel meer een garantie. Uiteraard kost dat meer maar iemand die professioneel met foto of video bewerking bezig is zal meer geld uitgeven aan software en foto/filmapparatuur en daarom een stabiel en krachtig platform willen hebben. Veel professionals verdienen geld met hun werk dus die extra kosten verdienen ze ook wel weer terug.
Ik zou zeggen, kijk eens bij deze OEMs rond, deze hebben ook (vrijwel) geen laptops met Intel Desktop CPU's. En als ze er al 1 of 2 hebben zijn het desktop vervangende niche producten zeker geen volledig aanbod. Als je een laptop wil met dit soort CPU's dan moet je bij kleine systeembouwers kijken die Clevo of iets in die richting spul aanbieden. Die hebben dat soort modellen vaak wel. Wil je een laptop van Dell / HP of een vergelijkbare OEM dan zul je moeten wachten tot AMD komt met laptop Sku's met meer dan 4 cores. Zeg maar de concurrenten voor de Intel HQ reeks mobile cpu's. Je ziet de grote OEMs vrij nooit systemen bouwen met CPU's die eigenlijk niet bedoeld zijn voor dat doel. Verwacht dus ook niet dat ze met AMD CPU's wel massaal gaan doen.Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 20:51:
[...]
Het zou me niets verbazen, het is van de ratten besnuffeld dat er niet een flink aanbod is aan aantrekkelijke laptops met 6/8 CPU-kernen bij elke SI (Dell/HP...). We weten dat deze bedrijven in het verleden vele miljarden $ aan smeergeld hebben aangenomen om geen systemen met AMD-CPU's te verkopen, ze staan hier dus in ieder geval niet boven. Hoe ze reageren op de RR-APU's zal het uitwijzen.
Ik verwacht eigenlijk niet smeergeld hier ook maar iets mee te maken heeft, het niet hebben van verschillende SKU's (mobile SKU's in de 35/45w range zoals de Intel HQ modellen) door AMD zal hier imho veer eerder de grondslag voor zijn.
Ik ben benieuwd of je die winst wel gaat zien. Als je kijkt naar het Blockdiagram van bijv. de huidige X370 chipset zie je dat AMD eenzelfde "Bottleneck" heeft als Intels DMI interface, beide hebben een snelheid van PCIE 3.0 x4Verwijderd schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 18:56:
[...]
Onderstaande even geleend van Level1techs

Dat de lanes aangeboden door de chipset dan van PCIE2.0 naar PCIE 3.0 gaan betekend dan dus nog niet dat al deze lanes permanent op volle snelheid met de CPU kunnen communiceren. Nu is natuurlijk de vraag of je deze "bottleneck" ook daarwerkelijk gaat merken, bij Intel merk je het namelijk ook niet tenzij je continu extreem zware IO gaat gebruiken. Maar dat is iets waar het consumentenplatform toch al niet voor gemaakt is, daar heb je Threadripper of Skylake-X of de nog hogere segmenten voor.
Tenzij AMD natuurlijk met 400 series chipsets de communicatie tussen chipset en CPU 8x of 12x PCIE 3.0 gaat maken, maar daar zie ik geen bronnen voor.
[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 25-12-2017 12:25 ]
Verwijderd
Ik zat toen ook te denken aan Threadripper, maar dankzij die aanbieding kon ik het niet latenregmaster schreef op maandag 25 december 2017 @ 12:01:
[...]
Ryzen/AM4 is niet bedoeld voor professioneel gebruik maar voor huis/tuin/keuken tot wat meer daarboven. Voor enthousiast en professioneel gebruik kom je eigenlijk standaard uit op Threadripper. Dat is een veel stabieler en krachtiger platform dan AM4/Ryzen.
Voor een professioneel gebruiker zou het verkeerde zuinigheid zijn om, vanwege een paar honderd euro, voor een minder krachtig en stabiel platform te kiezen. Ik stel regelmatig voor mensen systemen samen, en tegenwoordig meestal op basis van AM4, maar als iemand aan mij vraagt of ik een systeem kan samenstellen voor ontwikkeling of professioneel film/foto gebruik dan raad ik standaard Threadripper of, als AMD geen keuze is, Intel x299 aan. Continuïteit en stabiliteit zijn bij dergelijke platformen veel meer een garantie. Uiteraard kost dat meer maar iemand die professioneel met foto of video bewerking bezig is zal meer geld uitgeven aan software en foto/filmapparatuur en daarom een stabiel en krachtig platform willen hebben. Veel professionals verdienen geld met hun werk dus die extra kosten verdienen ze ook wel weer terug.
Ik ben niet eens dat AM4 niet bedoeld is voor professioneel gebruik. AM4 is ook prima geschikt voor professioneel gebruik. AMD promoot het toch als "Content Creation" of niet

De pc van mijn werkplek is een Ryzen 1700 voor webdevelopment en die is ook superstabiel en snel zat. Ik zal niet weten waarom dit niet professioneel is. Thuis draai ik o.a. AM3+ gemiddeld 14 uur p/d. Geen problemen mee, behalve wanneer ik te veel heb undervolt.
Ik weet dat Threadripper icm ECC geheugen beter is, maar voor ons is dat echt overbodige luxe. Als budget geen probleem is dan had ik het wel gedaan. Maar goed, dan twijfel ik ook of we niet nog betere Eizo monitoren neer moeten zetten.
Ik denk dat het er vooral aan ligt wat je verwacht, de meeste AM4 componenten zie ik in ieder geval niet in de markt gezet worden voor professioneel gebruik. Neemt niet weg dat je ze wel gewoon voor professioneel gebruik in kan zetten, echter zul je dan wel in veel gevallen aangewezen zijn op "self support". Als je daar de kennis en kunde voor hebt is het uiteraard prima te gebruiken. Voor zakelijk gebruik is er wel een AM4 reeks voor de OEMs, echter zie ik die er nog niet echt haast mee maken, de HP elitiedesks worden langzaam maar zeker vindbaar, maar bijv. van de aangekondigde Dell Optiplex modellen zie ik wel support pagina's maar nog geen product pagina's: https://www.amd.com/en/ryzen-pro , de tegenhangers van Intels zakelijke cpu/chipset combo range met vPro support.Verwijderd schreef op maandag 25 december 2017 @ 13:44:
[...]
Ik zat toen ook te denken aan Threadripper, maar dankzij die aanbieding kon ik het niet laten![]()
Ik ben niet eens dat AM4 niet bedoeld is voor professioneel gebruik. AM4 is ook prima geschikt voor professioneel gebruik. AMD promoot het toch als "Content Creation" of niet? (en zware load zoals gamen + streamen tegelijkertijd). 1800X wordt ook vergeleken met een destijd > 1000,- Intel CPU, dit noem ik geen huis/tuin/keuken pctje
![]()
De pc van mijn werkplek is een Ryzen 1700 voor webdevelopment en die is ook superstabiel en snel zat. Ik zal niet weten waarom dit niet professioneel is. Thuis draai ik o.a. AM3+ gemiddeld 14 uur p/d. Geen problemen mee, behalve wanneer ik te veel heb undervolt.
Ik weet dat Threadripper icm ECC geheugen beter is, maar voor ons is dat echt overbodige luxe. Als budget geen probleem is dan had ik het wel gedaan. Maar goed, dan twijfel ik ook of we niet nog betere Eizo monitoren neer moeten zetten.
Nu zou ik Threadripper en Skylake-X ook nog niet onder bedoeld voor professioneel gebruik scharen trouwens, ook dat is eigenlijk nog steeds bedoeld voor de enthousiast / hobbyist. Al geef ik Threadripper gezien de ECC ondersteuning nog wel een kansje om aan de onderkant van dat segment en plekje te veroveren. Het echt bedoeld voor zakelijk workstation gebruik begint eigenlijk pas bij Epyc (AMD), en Xeon W / Scalable Xeon bij Intel.
Ik denk dat het dan ook vooral een afweging is of je een bedrijf op zelfbouw wil laten draaien of niet. Zelfbouw kan natuurlijk een kosten voordeel hebben, maar dan moet er wel vaak niets misgaan tijdens de totale gebruiksduur. Gebeurt dat wel dan loop je de kans (veel) meer kwijt te zijn aan productie verlies, tijd die je moet gebruiken voor RMA behandeling e.d. dan wanneer je OEM PC's hebt staan waarbij het issue de volgende dag opgelost is.
En dan ga ik er even van uit dat je geen software gebruikt die bepaalde eisen stelt aan hardware voor support, anders kan je nog verder van huis raken bij een issue, je wil bijv. niet dat de leverancier van pakket X bij het indienen van een support call roept "deze hardware staat niet op onze HCL, koop eerst maar even workstation Y van OEM Z, pas dan kunnen we technische support leveren".
[ Voor 8% gewijzigd door Dennism op 25-12-2017 17:06 ]
Verwijderd
@Dennism
Support is voor ons geen must. We maken ook geen gebruik van software pakketten dat specifieke hardware eisen verwacht. Het is universeel.
Ik vraag me ook sterk af of je als bedrijf zijnde met dit soort softwarefabrikanten in zee wilt gaan. Stel dat een specifieke hardware fabrikant failliet gaat of producten die EOL zijn oid. Dan moet je in een klap alles vervangen.
Voor mij is een OEM pc niets anders dan een gewone pc met custom firmware evt. met vendor locking waardoor bepaalde hardware wel of niet universeel uitwisselbaar zijn. OEM pc is handig voor bedrijven waar geen/onvoldoende IT kennis is en dit probleem ontzorgd. En inderdaad het bespaart tijd als het misgaat, want er is altijd een test-alles diagnostic programma bij een OEM pc dan weet je snel waar je aan toe bent. Er zijn vaak onderbuikgevoelens over consument-grade PC's dat het niet stabiel werkt of ongeschikt voor zakelijk. Uit ervaring weet ik, dat de prive pc's die ik van anderen moet oplossen dat het vaak om foute BIOS instellingen gaat, van begin af aan slecht inelkaar gezette pc, slechte koeling, slechte voeding, illegale software, pr0n surfen
enz.
Bij bedrijven waar veel OEM pc's worden gebuikt, worden vaak oplossingen toegepast die door OEM fabrikanten gedicteerd worden. Als er een nieuwe werkplek gecreeerd wordt voor mij dan wil ik specieke specificaties hebben. Dan noem ik dingen zoals hoge resolutie monitor(en), dual link dvi of 4K, geheugen specificaties, een bepaalde ssd type. Dan kijken ze mij aan van, "Wat zeg je allemaal, wat zijn dat, is het op de site van de OEM fabrikant te bestellen
"
Tegenwoordig maakt het heel weinig uit of je een OEM pc kiest of zelfbouw. Als dat wel een probleem was dan koop ik jaarlijks 4 a 6 nieuwe laptops. Mijn freelance projecten varieren van 2 tot x-aantal maanden, meestal is het BYOD (Bring-Your-Own-Device) soms niet.
Sommige eisen zijn wel belangrijk zoals het wel of niet hebben van een TPM (Trusted Platform Module en welke versie) zodat het werkt met een bepaalde smart card reader. Afgezien hiervan is het meestal vrij universeel wat voor PC je aan het netwerk hangt.
Ryzen Pro is leuk voor aanvullende security en management, geen ramp als een zakelijk systeem dat niet heeft. TPM is "goed genoeg". En workstations pas vanaf Epyc of Xeon, mja ... zal wel leuk zijn. Ik vraag me af of een medewerker met als functie cms/customer support/webwinkel beheren dat allemaal wel nodig heeft.
Support is voor ons geen must. We maken ook geen gebruik van software pakketten dat specifieke hardware eisen verwacht. Het is universeel.
Ik vraag me ook sterk af of je als bedrijf zijnde met dit soort softwarefabrikanten in zee wilt gaan. Stel dat een specifieke hardware fabrikant failliet gaat of producten die EOL zijn oid. Dan moet je in een klap alles vervangen.
Voor mij is een OEM pc niets anders dan een gewone pc met custom firmware evt. met vendor locking waardoor bepaalde hardware wel of niet universeel uitwisselbaar zijn. OEM pc is handig voor bedrijven waar geen/onvoldoende IT kennis is en dit probleem ontzorgd. En inderdaad het bespaart tijd als het misgaat, want er is altijd een test-alles diagnostic programma bij een OEM pc dan weet je snel waar je aan toe bent. Er zijn vaak onderbuikgevoelens over consument-grade PC's dat het niet stabiel werkt of ongeschikt voor zakelijk. Uit ervaring weet ik, dat de prive pc's die ik van anderen moet oplossen dat het vaak om foute BIOS instellingen gaat, van begin af aan slecht inelkaar gezette pc, slechte koeling, slechte voeding, illegale software, pr0n surfen
Bij bedrijven waar veel OEM pc's worden gebuikt, worden vaak oplossingen toegepast die door OEM fabrikanten gedicteerd worden. Als er een nieuwe werkplek gecreeerd wordt voor mij dan wil ik specieke specificaties hebben. Dan noem ik dingen zoals hoge resolutie monitor(en), dual link dvi of 4K, geheugen specificaties, een bepaalde ssd type. Dan kijken ze mij aan van, "Wat zeg je allemaal, wat zijn dat, is het op de site van de OEM fabrikant te bestellen
Tegenwoordig maakt het heel weinig uit of je een OEM pc kiest of zelfbouw. Als dat wel een probleem was dan koop ik jaarlijks 4 a 6 nieuwe laptops. Mijn freelance projecten varieren van 2 tot x-aantal maanden, meestal is het BYOD (Bring-Your-Own-Device) soms niet.
Sommige eisen zijn wel belangrijk zoals het wel of niet hebben van een TPM (Trusted Platform Module en welke versie) zodat het werkt met een bepaalde smart card reader. Afgezien hiervan is het meestal vrij universeel wat voor PC je aan het netwerk hangt.
Ryzen Pro is leuk voor aanvullende security en management, geen ramp als een zakelijk systeem dat niet heeft. TPM is "goed genoeg". En workstations pas vanaf Epyc of Xeon, mja ... zal wel leuk zijn. Ik vraag me af of een medewerker met als functie cms/customer support/webwinkel beheren dat allemaal wel nodig heeft.
@Verwijderd
Vaak zijn die eisen van software fabrikanten niet zo enorm strak, het is meer een afvang net denk ik dat ze hun software niet voor iedere denkbare config hoeven te valideren en al deze config te hoeven supporten. Het is echt niet zo dat je alleen systeem type X van fabrikant Y mag gebruiken, vaker is het bijv. alleen gecertificeerd voor Nvidia Quadro en hoger en / of de AMD zakelijke varianten. Of bijv. alle workstations van HPE / Dell e.d.
Verder is zoals al gezegd consumenten hardware gewoon te gebruiken uiteraard, je moet alleen wel de kennis hebben voor trouble shooting en extra hardware op de plank leggen, of afspraken maken dat deze snel te leveren is, want je wil niet dat je PC gebaseerd op consumenten hardware 3 weken stuk is omdat het mobo opgestuurd moet worden, waarna je bijv. weer issues krijgt met je Windows activatie omdat het mobo verwisseld is en dat soort zaken. Terwijl bij OEM systemen de dag erna een gecertificeerde monteur op de stoep staat om de PC te repareren of te vervangen.
Verder bieden OEM oplossingen ook vooral op grotere schaal voordelen. Vaak zijn ze beter manageable, denk aan het uitrollen van tientallen tot honderden systemen, dat gaat een stuk makkelijker bij OEM machines waarbij je bijv. in een tool als SCCM alleen even de driverset van de fabrikant hoeft te importeren, je in ieder geval in het geval van HP(E) en Dell je met een script tijdens de image procedure alle bios / TPM e.d. instellingen goed kan zetten zodat ze na de inrol procedure volledig aan de company standaard voldoen.Ook hebben deze OEMs vaak vergaande integratie met dit soort pakketten om het management zwaar te vereenvoudigen. Met zelfbouw machines of machines van kleinere systeembouwers gaat dat een stuk lastiger en zijn dat soort zaken een stuk tijdrovender, maar als je maar een machine of 5-10 te beheren hebt is dat natuurlijk een stuk behapbaarder met zelfbouw dan wanneer het er tientallen tot honderden zijn.
Dat soort specifieke specs mag trouwens voor een OEM geen enkel issue zijn, zo speciaal zijn ze nu ook weer niet. Als een inkoper / verkoper dat niet snapt ligt dat meer aan die persoon dan aan de OEM
Het enige dat je bij een OEM (niet snel) zal zien is out of spec zaken, denk bijv aan DDR4-3200, OEMs blijven in de regel netjes binnen de specs van de fabrikanten en dus zul je in de regel DDR4-2666 of DDR4-2400 als max zien (afhankelijk van de gekozen CPU).
Verder zijn PC's uiteraard grotendeels universeel en is het vooral de gegarandeerde compatibiliteit, extra management tools, support en dat soort zaken waar je bij een OEM wat extra voor betaald. En als je dat soort zaken goed doorrekent in je TCO over bijv. 5 jaar kun je vrij snel zien wat in welk specifieke geval het beste neer te zetten is, OEM of zelfbouw. Kijken naar bijv. alleen de aanschaf prijs heeft imho weinig zin, dat verteld bij lange niet het hele verhaal over de uiteindelijke kostprijs per systeem over de gehele levensduur.
En bij een customersupport medewerker / secretaresse / CMS beheerder / indoor sales of webwinkel beheerder zet je uiteraard geen Epyc/Xeon neer, daar zijn juist de Prodesk / Elitedesk / Optiplex e.d. varianten voor wanneer ze geen laptop maar een desktop krijgen. Gewone desktopjes die je ook de kop niet kosten qua TCO, maar wel zeer goed centraal te beheren.
Vaak zijn die eisen van software fabrikanten niet zo enorm strak, het is meer een afvang net denk ik dat ze hun software niet voor iedere denkbare config hoeven te valideren en al deze config te hoeven supporten. Het is echt niet zo dat je alleen systeem type X van fabrikant Y mag gebruiken, vaker is het bijv. alleen gecertificeerd voor Nvidia Quadro en hoger en / of de AMD zakelijke varianten. Of bijv. alle workstations van HPE / Dell e.d.
Verder is zoals al gezegd consumenten hardware gewoon te gebruiken uiteraard, je moet alleen wel de kennis hebben voor trouble shooting en extra hardware op de plank leggen, of afspraken maken dat deze snel te leveren is, want je wil niet dat je PC gebaseerd op consumenten hardware 3 weken stuk is omdat het mobo opgestuurd moet worden, waarna je bijv. weer issues krijgt met je Windows activatie omdat het mobo verwisseld is en dat soort zaken. Terwijl bij OEM systemen de dag erna een gecertificeerde monteur op de stoep staat om de PC te repareren of te vervangen.
Verder bieden OEM oplossingen ook vooral op grotere schaal voordelen. Vaak zijn ze beter manageable, denk aan het uitrollen van tientallen tot honderden systemen, dat gaat een stuk makkelijker bij OEM machines waarbij je bijv. in een tool als SCCM alleen even de driverset van de fabrikant hoeft te importeren, je in ieder geval in het geval van HP(E) en Dell je met een script tijdens de image procedure alle bios / TPM e.d. instellingen goed kan zetten zodat ze na de inrol procedure volledig aan de company standaard voldoen.Ook hebben deze OEMs vaak vergaande integratie met dit soort pakketten om het management zwaar te vereenvoudigen. Met zelfbouw machines of machines van kleinere systeembouwers gaat dat een stuk lastiger en zijn dat soort zaken een stuk tijdrovender, maar als je maar een machine of 5-10 te beheren hebt is dat natuurlijk een stuk behapbaarder met zelfbouw dan wanneer het er tientallen tot honderden zijn.
Dat soort specifieke specs mag trouwens voor een OEM geen enkel issue zijn, zo speciaal zijn ze nu ook weer niet. Als een inkoper / verkoper dat niet snapt ligt dat meer aan die persoon dan aan de OEM
Verder zijn PC's uiteraard grotendeels universeel en is het vooral de gegarandeerde compatibiliteit, extra management tools, support en dat soort zaken waar je bij een OEM wat extra voor betaald. En als je dat soort zaken goed doorrekent in je TCO over bijv. 5 jaar kun je vrij snel zien wat in welk specifieke geval het beste neer te zetten is, OEM of zelfbouw. Kijken naar bijv. alleen de aanschaf prijs heeft imho weinig zin, dat verteld bij lange niet het hele verhaal over de uiteindelijke kostprijs per systeem over de gehele levensduur.
En bij een customersupport medewerker / secretaresse / CMS beheerder / indoor sales of webwinkel beheerder zet je uiteraard geen Epyc/Xeon neer, daar zijn juist de Prodesk / Elitedesk / Optiplex e.d. varianten voor wanneer ze geen laptop maar een desktop krijgen. Gewone desktopjes die je ook de kop niet kosten qua TCO, maar wel zeer goed centraal te beheren.
[ Voor 5% gewijzigd door Dennism op 25-12-2017 22:45 ]
Verwijderd
Daar ben ik het eigenlijk wel mee eens al heb ik zelf wel voldoende aan een modaal X370 moederbord (Asus Prime Pro). Ik begrijp het wel, AMD moest de kosten zo laag mogelijk houden. De moederbordfabrikanten moesten over de streep worden getrokken en de klanten dachten bij AMD-CPU's aan budget-CPU's die als ovens kunnen dienen en die je woning lekker warm houden.Verwijderd schreef op zondag 24 december 2017 @ 15:31:
@Verwijderd
Precies, Ryzen mobo's hebben net niet genoeg features en Threadripper mobo's zijn net wat overkill voor deze doeleinde.
Nu Ryzen zichzelf heeft bewezen kan AMD misschien wat gemakkelijker eisen stellen?
In theorie zou AMD overigens ook een Z390-chipset of zo kunnen laten maken die gericht is op de professionele gebruiker die meer wil maar geen behoefte heeft aan 16 kernen en X399. Dat zullen ze niet doen, maar ze zouden dat kunnen doen voor mensen zoals jij. Ik denk aan quad-channel RAM en iets meer PCIe-lanes.
Goed advies, zo dicht bij de launch. Ik zou zelfs adviseren om op Zen2 te wachten als het geen haast heeft, zeker met de huidige RAM-kosten en dure grafische kaarten dankzij 'mining' en zeker als je ook nog eens 32 GB of meer RAM nodig hebt.Ik mag mag weer een nieuwe PC samenstellen voor een andere designer. Ik heb geadviseerd om eerst even af te wachten totdat de Ryzen refresh beschikbaar komt.
Mijn eerste gedachte was dat het voor die prijs mogelijk moet zijn om er een NVMe bij te doen. De meest in de buurt daarvan komende laptop die ik snel kon vinden (van wat in Nederland verkrijgbaar is) is deze van Acer: pricewatch: Acer Aspire A717-71G-782YWat ik hun wel kwalijk neem is de M.2 keuze van hun Ryzen laptop. Het blijkt geen nvme te zijnvolgens de review van Kitguru YouTube: Asus ROG GL702ZC Laptop Review - the AMD 16 thread, RX580 Freesync b... op 1:22. Ik weet niet of Kitguru de Sandisk SSD bedoelde of dat de mobo uberhaupt geen nvme ondersteunt. Het is jammer dat, dat niet duidelijk is. Momenteel is deze laptop met Ryzen 1700 + 16GB ram + 1 TB SSHD te koop voor 1388,-/1399,- in Duitsland (Amazon en Saturn). Ik kan ook een gok wagen
7700HQ, 1050, 256 GB SSD, 17'' IPS-scherm en 16 GB DDR4 RAM.
Een R7 vs. die 7700HQ, op papier is de R7 minder duur (€279 vs. €378) maar Kaby Lake zal inmiddels wel zijn afgeprijsd (dankzij Ryzen) en we hebben er het raden naar wat de system integrators betalen voor de hardware, zeker op het moment dat Intel de hete adem van AMD in zijn nek voelt.
Een 580 vs. een 1050, een verschil van ongeveer €100 voor de system integrators? Laten we zeggen dat de CPU en de grafische kaart elkaar neutraliseren, misschien met €10-15 verschil wat er niet toe doet voor een servetberekening.
Opslag, het verschil zit in een harde schijf van 1 TB: ongeveer €25?
De rest is vergelijkbaar qua specs en kosten (ik denk niet dat de moederborden elkaar veel ontlopen). Al met al dus niet meer dan €50 duurder, op papier terwijl het prijsverschil €300 bedraagt. Ik kan me voorstellen dat de winstmarge fors hoger ligt voor de enige laptop met 8 kernen die in Nederland verkrijgbaar is, het lijkt erop dat er best een NVMe van 256 GB die ongeveer €100 kost er best wel bij had gekunnen. Wij zijn blij dat er eindelijk een laptop met een Ryzen-CPU verkrijgbaar is maar ik hoop dat de kinderhand niet te snel is gevuld en dat de mensen die tot de doelgroep behoren kritisch zijn over de prijs. Dit gezegd hebbende, als ik kijk naar wat een laptop slechts 5-10 jaar geleden nog kostte dan zijn we er fors op vooruit gegaan. De winstmarges lijken niet meer zo exorbitant te zijn als dat ze toen waren en de laptops lijken beter afgewerkt te zijn. Ik vraag me af wat hier de oorzaak van is, zoveel meer merken zijn er toch niet dan toen?
Leuk, maar een dure grap voor zo'n vergankelijk (met al die veranderingen in resolutie, HDR, kleurkwaliteit en mogelijk zelfs beelvormende technologie als ooit nog eens OLED doorbreekt) product. Het hangt ervan af hoe gemakkelijk je met geld kan smijten.Maar goed, dan twijfel ik ook of we niet nog betere Eizo monitoren neer moeten zetten.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2017 10:37 ]
schaalvergroting, medunkt -- nu een markt van 20 miljard; vanaf 2010 ongeveer stabiel in omvang (en zeer geprofessionaliseerd/geroutineerd), dus ondertussen wordt alles ontworpen met laptops als serieuze afzetmarkt in het achterhoofd, terwijl er ook niet zoveel kosten meer zitten in innovatie voor schaalverkleining zodat iets geschikt is voor laptops.
[ Voor 72% gewijzigd door foppe-jan op 26-12-2017 09:35 ]
The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years
Verwijderd
Dat zou inderdaad een logische verklaring zijn. Schaalverkleining is inderdaad niet meer zo nodig. CPU, GPU, SSD, dat neemt allemaal weinig ruimte in beslag, ook in een desktop. De discrete grafische kaarten moeten een beetje worden aangepast en je hebt een koelsysteempje met hittepijpen nodig in de kast van de laptop maar dat is geen probleem.foppe-jan schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 09:28:
schaalvergroting, medunkt -- nu een markt van 20 miljard; vanaf 2010 ongeveer stabiel in omvang (en zeer geprofessionaliseerd/geroutineerd), dus ondertussen wordt alles ontworpen met laptops als serieuze afzetmarkt in het achterhoofd, terwijl er ook niet zoveel kosten meer zitten in innovatie voor schaalverkleining zodat iets geschikt is voor laptops.
Ja, maar dat is wel appels en peren vergelijken. Er worden bij Intel vooral laptop-CPU's gebruikt omdat die gebind zijn voor een lager vermogen. Het zijn natuurlijk dezelfde CPU's maar wat beter gebind. De vraag is hoe het vermogen van de desktop-Ryzen - die zuiniger klokt dan Intel voor frequenties beneden de 3,9 GHz - uitvalt in vergelijking met de gebinde laptop-CPU's van Intel. Ik weet wat het vermogen is van de Ryzen CPU's bij eender welke klokfrequentie en aantal kernen, ik kan het niet zo snel vinden (1 overzichtelijke grafiek) voor de gebinde laptop-CPU's van Intel.Dennism schreef op maandag 25 december 2017 @ 12:17:
[...]
Ik zou zeggen, kijk eens bij deze OEMs rond, deze hebben ook (vrijwel) geen laptops met Intel Desktop CPU's.
Ik denk niet dat er deze keer sprake is van smeergeld - in ieder geval niet voor het mijden van AMD-CPU's (we weten dat een van die boutique-OEM's geld aannam om die reclameposter voor Intel te maken waarbij werd gesuggereerd dat Ryzen voor de paupers is en Intel is voor de mensen die het geld kunnen laten rollen en superieure performance willen) maar het is goed om waakzaam te zijn en de system integrators met argwaan te benaderen, zij hebben ons immers eerder belazerd en in ruil voor miljarden $ aan smeergeld AMD gemeden als de pest in een tijd (Pentium4-tijdperk) waarin AMD de betere CPU's verkocht voor lagere prijzen. Idem voor winkels zoals Mediamarkt.Ik verwacht eigenlijk niet smeergeld hier ook maar iets mee te maken heeft
Door dit in het achterhoofd te houden kunnen we kans minimaliseren dat het nog eens gebeurt in de komende decennia.
Als fan van Level1Techs ken ik het plaatje. Ik zie het niet. Bij Intel zie je duidelijk dat er veel meer samenkomt op 1 snelweg (de DMI-interface), ik zie hier voor AMD meer aparte groepen die aangesloten zijn op de chipset. De onderste groep is een wat grotere groep met USB, SATA en PCIe, de M.2 vormt een aparte groep samen met een paar USB 3.0-poorten.Ik ben benieuwd of je die winst wel gaat zien. Als je kijkt naar het Blockdiagram van bijv. de huidige X370 chipset zie je dat AMD eenzelfde "Bottleneck" heeft als Intels DMI interface, beide hebben een snelheid van PCIE 3.0 x4
Onderstaande even geleend van Level1techs
Hier Z270:

Enkel de RAM en de PCIe-lanes krijgen een aparte aansluiting, de rest gaat over die ene snelweg (DMI). Zo legde Wendell van L1T het ook uit, bij Intel gaat alles over die ene snelweg terwijl het bij AMD gespreid is in verschillende groepen. Een parafrase.
Naar verluidt wordt er een nieuwe chipset aangemaakt die in februari/maart beschikbaar komt, het lijkt mij relatief eenvoudig om dat zo te tweaken dat je die NVMe's met tegelijkertijd volle capaciteit kan benutten. Je zou ofwel meer lanes beschikbaar kunnen stellen ofwel die paar USB-lanes naar een andere groep kunnen verplaatsen al is het maar de vraag of dat het nodig is, hoe groot is de kans dat je tegelijkertijd USB 3.0 flink verzadigt en 2 NVMe-SSD's gebruikt? Het kan maar het ligt volgens mij niet erg voor de hand.
Het lijkt mij voor de hand liggend dat AMD het zo laat aanpassen dat je 2 NVMe's met volle capaciteit kan benutten, ik zie niet in waarom ze die verbinding laten upgraden naar PCIe3.0 als dat niet de intentie zou zijn, bovendien was dit een van de twee grote klachten m.b.t. X370/B350 (dat en dat je geen quad-channel RAM hebt, de upgrade die ik graag zou zien gezien die IF). Voor de AM4-moederborden van begin 2019 zou ik erg graag PCIe 4.0/5.0 zien.
[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2017 10:28 ]
Verwijderd
Dat en we moeten er ook rekening mee houden dat het platform nieuw is en dat er mogelijk nog wat groeistuipen zijn bij de system integrators en Microsoft (hebben die een powerprofiel wat geschikt is voor laptops? Voor een laptop wil je dat anders afstellen dan voor een desktop).sdk1985 schreef op zondag 24 december 2017 @ 23:34:
[...]
Wat mist bij techspot is de accu duur. Er waren wat geruchten dat die tegen zou vallen. Scheelt natuurlijk ook per laptop...
Daarnaast val ik niet zo over de accu-duur zolang het niet al te extreem wordt. Ik denk dat het snor zit als je na een paar jaar nog ongeveer 4 uur kan doen met een volle lading aangezien je meestal niet langer dan dat niet in de buurt van een stopcontact zit. Thuis, op school/universiteit of op het werk, er is vaak een stopcontact in de buurt. Zelf zou ik er eerder naar kijken of dat die laptop geen achterlijke proprietary shit gebruikt (batterijen, oplader) en of dat je wel of niet gemakkelijk componenten kan vervangen/toevoegen.
Voor wat het waard is, 1 medium vergeleek de batterij met een Intel-laptop waarbij de beide laptops op een monitor werden aangesloten. Dat is wellicht waar die geruchten op gebaseerd zijn. Ik wacht het rustig af totdat er meerdere modellen van meerdere merken verkrijgbaar zijn, dan zullen we het wel gaan zien. We weten dat die APU's het prima doen met slechts 30 W maar we moeten even afwachten hoe de performance schaalt met het vermogen en dus welk vermogen minimaal nodig is voor de performance van deze laptop.
Dat zijn natuurlijk gewoon appels met appels, AMD kan binning doen en lagere TDP R7's, desnoods met een clockspeed verlaging voor Mobile uitbrengen in het 35/45W segment. AMD lijkt hier echter (bewust) niet voor te kiezen, mogelijk omdat ook die markt vrij niche is vergeleken met de overige laptop cpu's.Verwijderd schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 09:34:
Ja, maar dat is wel appels en peren vergelijken. Er worden bij Intel vooral laptop-CPU's gebruikt omdat die gebind zijn voor een lager vermogen. Het zijn natuurlijk dezelfde CPU's maar wat beter gebind. De vraag is hoe het vermogen van de desktop-Ryzen - die zuiniger klokt dan Intel voor frequenties beneden de 3,9 GHz - uitvalt in vergelijking met de gebinde laptop-CPU's van Intel. Ik weet wat het vermogen is van de Ryzen CPU's bij eender welke klokfrequentie en aantal kernen, ik kan het niet zo snel vinden (1 overzichtelijke grafiek) voor de gebinde laptop-CPU's van Intel.
Bij Intel is het trouwens ook niet enkel binning, de meeste mobile cpu's hebben gewoon een eigen die, binnen die die's zal er uiteraard gebinned worden, maar het is niet zo dat het in alle gevallen desktop die's zijn die toevallig goed werken op laag vermogen. Kijk bijv. hier:
https://en.wikichip.org/w...roarchitectures/kaby_lake
Kaby Lake desktop and mobile come and 2 and 4 cores. Each variant has its own die. One of the most noticeable changes on die is the amount of die space allocated to the GPU.
Je kijkt hier veel te ver doorAls fan van Level1Techs ken ik het plaatje. Ik zie het niet. Bij Intel zie je duidelijk dat er veel meer samenkomt op 1 snelweg (de DMI-interface), ik zie hier voor AMD meer aparte groepen die aangesloten zijn op de chipset. De onderste groep is een wat grotere groep met USB, SATA en PCIe, de M.2 vormt een aparte groep samen met een paar USB 3.0-poorten.
Kijk je nogmaals naar de X370 chip, dan zie je nu 8x PCIE 2.0 aangesloten zitten een sloot USB poorten en wat Sata poorten. Bij een volle bezetting is daar dus nu al sprake van een theortische bottleneck.
Krijgt straks de X470 chipset (of hoe die mag gaan heten) 8x (of meer) PCIE 3.0 waar nu de 2.0 lanes zitten, is het vrij duidelijk dat die bottleneck theoretisch toe gaat nemen. Want zet je op die 8 lanes dan bijv. 2x een NVME SSD kan deze doordat de communicatie tussen chipset en CPU maar op max. PCIE 3.0 x4 loopt natuurlijk nooit op de volle snelheid van PCIE 3.0 x8 communiceren met de CPU.
Dat je bij Intel meer ziet op het plaatje klopt, maar dat is ook deels omdat er bij het AMD Blockdiagram zaken niet op staan zoals Netwerk en Audio, die natuurlijk op ieder mobo wel via de chipset lopen.
Verder moet je niet direct kijken naar de blokken aangesloten op de CPU. Dat zijn namelijk gewoon de standaard PCIE lanes van de CPU.
Bij Ryzen zijn dit er 24, 16 voor de GPU, 4 voor NVME en 4 voor de communicatie met de chipset. In een standaard Ryzen systeem heb je dus altijd 20 bruikbare CPU lanes (want 4 zijn er gereserveerd voor de communicatie met de chipset), hierdoor kan je altijd 1 NVME SSD direct op de CPU aansluiten naast je GPU en dus altijd op volle snelheid gebruiken. Dit is een voordeel t.o.v. Intel consumenten CPU's die maar 16 bruikbare lanes hebben (voor de GPU) en waar dus in een standaard setup met discrete GPU alle NVME SSD's via de chipset lanes lopen over de DMI interface.
Een 2de of 3de NVME SSD zal bij Ryzen echter standaard ook over de chipset lopen en dus ook communiceren over de "bottleneck" tussen CPU en chipset.
[ Voor 10% gewijzigd door Dennism op 26-12-2017 13:48 ]
Verwijderd
Een OEM gaat niet specifieke custom specs leveren voor één klant, dat is veel te kostbaar. En dat is precies de reden waarom we voor zelfbouw kiezen. We hebben te veel specifieke onderdelen gekozen.Dennism schreef op maandag 25 december 2017 @ 22:40:
...
Dat soort specifieke specs mag trouwens voor een OEM geen enkel issue zijn, zo speciaal zijn ze nu ook weer niet. Als een inkoper / verkoper dat niet snapt ligt dat meer aan die persoon dan aan de OEMHet enige dat je bij een OEM (niet snel) zal zien is out of spec zaken, denk bijv aan DDR4-3200, OEMs blijven in de regel netjes binnen de specs van de fabrikanten en dus zul je in de regel DDR4-2666 of DDR4-2400 als max zien (afhankelijk van de gekozen CPU).
...
Hetzelfde geldt ook voor de Asus Ryzen laptop. Ik heb bij Alternate gevraagd of ze andere specs kunnen leveren, want Amazon.de kan dat wel. Ik kreeg nul op het rekest.
Ik denk dat ik HP benader voor hun Ryzen laptop met afwijkende specs, kijken of ze dat wel kunnen leveren.
In veel zakelijk PC's zitten gewoon consumenten hardware in, veel verschil is er niet. Het woord "zakelijk" is niets anders dan een label of dat het alleen in een B2B kanaal wordt verkocht. De voordelen van OEMS zijn o.a. de genoemde reserve onderdelen en managebility.
Wat ik bedoel is dat de specs die jij noemt iet echt spannend zijn, iedere OEM heeft machines die bijv. 2x een 4K scherm kan aansturen, sata of NVME SSDs of diverse geheugen setups (uiteraard zoals aangegeven niet buiten spec).Verwijderd schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 21:32:
[...]
Een OEM gaat niet specifieke custom specs leveren voor één klant, dat is veel te kostbaar. En dat is precies de reden waarom we voor zelfbouw kiezen. We hebben te veel specifieke onderdelen gekozen.
Hetzelfde geldt ook voor de Asus Ryzen laptop. Ik heb bij Alternate gevraagd of ze andere specs kunnen leveren, want Amazon.de kan dat wel. Ik kreeg nul op het rekest.
Ga je over echte detail zaken praten als ik wil 32GB Corsair ram type X en Samsing SSD type Y dan wordt het natuurlijk wat anders, dat zullen ze inderdaad niet hebben, dat is inderdaad te specifiek voor een OEM. Maar blijf je iets generieker als het moet 2x 4k kunnen aansturen, 32GB ram hebben en een self encrypting NVME SSD kom je vaak een heel eind, zeker als je het via een partner speelt, die hebben regelmatig meer configuratie opties dan de standaard web configurator.
Verwijderd
Niet echt als het zo zou zijn dat de desktop Ryzen CPU's van AMD niet een hoger vermogen hebben dan gelijk presterende laptop-CPU's van Intel. Of dat dit zo is zullen we moeten uitzoeken, wel weten we dat Ryzen een lager vermogen heeft bij dergelijke klokfrequenties (2,0-3,5 GHz).Dennism schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 11:07:
[...]
Dat zijn natuurlijk gewoon appels met appels
Let wel, het gaat hier om laptops die ook een discrete grafische kaart hebben. Dan is het de vraag of dat het een struikelblok is als er geen geïntegreerde graphics zijn, met andere woorden of dat het vermogen bij die discrete kaart voldoende hoger ligt bij desktop-applicaties.
De eerste RR-APU's zijn ook al een tijdje uit maar er is ocharme 1 laptop met een RR APU verkrijgbaar?
We kunnen speculeren en we moeten eerst en vooral over meer informatie beschikken maar duidelijk is in ieder geval dat de SI's/OEM's nogal traag zijn met het gebruiken van Ryzen. Nu verdedig jij hen door in te zoomen op de laptop en hen hierbij het voordeel van de twijfel te geven (ik laat het volledig in het midden totdat we meer informatie hebben) maar dan ga je voorbij aan het gegeven dat ze bij de desktop ook erg weinig systemen met Ryzen-CPU's verkopen en dat die belachelijk laat kwamen. Dit terwijl bij de zelfbouwers Ryzen al een flink aantal maanden populairder is dan Intel.
Wat minder geïntegreerde graphics om het vermogen lager te krijgen. Dat wist ik nog niet. Goed om te weten, dank je.Bij Intel is het trouwens ook niet enkel binning, de meeste mobile cpu's hebben gewoon een eigen die, binnen die die's zal er uiteraard gebinned worden, maar het is niet zo dat het in alle gevallen desktop die's zijn die toevallig goed werken op laag vermogen. Kijk bijv. hier:
https://en.wikichip.org/w...roarchitectures/kaby_lake
Inderdaad. Het grote voordeel is dat het aanzienlijk meer gesegmenteerd is (NVMe+paar USB 3.0 afscheiden van de rest vs. alles bij elkaar op de RAM en de grafische kaart na). Ik speculeer dat Intel dat ook zou kunnen doen maar dat Intel er bewust voor kiest om het niet te doen omdat het voldoende afstand wil behouden t.o.v. de duurdere producten die ze verkopen.Bij Ryzen zijn dit er 24, 16 voor de GPU, 4 voor NVME en 4 voor de communicatie met de chipset. In een standaard Ryzen systeem heb je dus altijd 20 bruikbare CPU lanes (want 4 zijn er gereserveerd voor de communicatie met de chipset), hierdoor kan je altijd 1 NVME SSD direct op de CPU aansluiten naast je GPU en dus altijd op volle snelheid gebruiken. Dit is een voordeel t.o.v. Intel consumenten CPU's die maar 16 bruikbare lanes hebben (voor de GPU) en waar dus in een standaard setup met discrete GPU alle NVME SSD's via de chipset lanes lopen over de DMI interface.
Dat klopt maar jij gaat er dan van uit dat het aantal lanes niet verandert, niets houdt AMD tegen om een paar extra lanes op de chipset te laten aansluiten en op de refresh-CPU's een paar extra lanes aan te sluiten. Althans, niets voor zo ver wij het weten. We zullen moeten afwachten wat AMD hiermee doet maar zeker is dat ze een verdomd goede reden om te upgraden van PCIe2.0 naar PCIe3.0, dat zouden ze niet doen als het geen voordeel zou geven voor de gebruiker.Een 2de of 3de NVME SSD zal bij Ryzen echter standaard ook over de chipset lopen en dus ook communiceren over de "bottleneck" tussen CPU en chipset.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2017 12:52 ]
OEMs zijn nu eenmaal "traag" in veel gevallen in ieder geval in de optiek van ons Tweakers, Laptops met Intels 8th gen cpu's en desktops met Intels 8th gen komen ook nu pas enigzins in het aanbod voor. En dat terwijl die eerder beschikbaar waren (al waren bepaalde desktop cpu's natuurlijk schaars) dan bijv. de RR APU's. Met Ryzen waren ze ook traag, maar als ik even bij Dell kijk zie ik bij de consumenten systemen maar 1 range meer met Intel 8th gen CPU's dan met Ryzen CPU's (3 verschillende ranges om 2 ranges). En ik kan me ook goed voorstellen dat de OEMs m.b.t. tot AMD even de kat uit de boom kijken, net als dat veel consumenten zullen doen. Je post komt nu een beetje over als of OEMs verplicht zouden zijn z.s.m. met Ryzen producten te komen, dat zijn ze natuurlijk niet. Ze kunnen en mogen daar rustig even de kat uit de boom kijken om te kijken hoeveel vraag er uit de markt gaat zijn. Want die markt is natuurlijk een stuk verschillend dat de zelfbouw markt. Wij Tweakers die zelf onze systemen bouwen zijn natuurlijk niet de doelgroep voor de OEM's.Verwijderd schreef op woensdag 27 december 2017 @ 02:31:
[...]
Niet echt als het zo zou zijn dat de desktop Ryzen CPU's van AMD niet een hoger vermogen hebben dan gelijk presteren laptop-CPU's van Intel. Of dat dit zo is zullen we moeten uitzoeken, wel weten we dat Ryzen een lager vermogen heeft bij dergelijke klokfrequenties (2,0-3,5 GHz).
Let wel, het gaat hier om laptops die ook een discrete grafische kaart hebben. Dan is het de vraag of dat het een struikelblok is als er geen geïntegreerde graphics zijn, met andere woorden of dat het vermogen bij die discrete kaart voldoende hoger ligt bij desktop-applicaties.
De eerste RR-APU's zijn ook al een tijdje uit maar er is ocharme 1 laptop met een RR APU verkrijgbaar?
We kunnen speculeren en we moeten eerst en vooral over meer informatie beschikken maar duidelijk is in ieder geval dat de SI's/OEM's nogal traag zijn met het gebruiken van Ryzen. Nu verdedig jij hen door in te zoomen op de laptop en hen hierbij het voordeel van de twijfel te geven (ik laat het volledig in het midden totdat we meer informatie hebben) maar dan ga je voorbij aan het gegeven dat ze bij de desktop ook erg weinig systemen met Ryzen-CPU's verkopen en dat die belachelijk laat kwamen. Dit terwijl bij de zelfbouwers Ryzen al een flink aantal maanden populairder is dan Intel.
De ruimte hebben ze er voor (Ryzen heeft nog 8 ongebruikte PCIE lanes, daar ieder die 32 lanes heeft), ik heb enkel nog geen enkel gerucht gezien dat ze die kant op gaan, dus tot die tijd ga ik er even vanuit de huidige situatie in stand blijft. Meer lanes tussen CPU en Chipset zou leuk zijn, maar als ze die extra lanes gaan gebruiken zou ik liever zien dat ze die direct beschikbaar stellen voor bijv. extra NVME drives via de CPU dan dat ze die zouden gaan gebruiken tussen de CPU en chipset om de chipset meer bandbreedte te geven daar dat laatste toch altijd wat meer overhead zal hebben omdat je een extra "hop" in het communicatie pad opneemt.Dat klopt maar jij gaat er dan van uit dat het aantal lanes niet verandert, niets houdt AMD tegen om een paar extra lanes op de chipset te laten aansluiten en op de refresh-CPU's een paar extra lanes aan te sluiten. Althans, niets voor zo ver wij het weten. We zullen moeten afwachten wat AMD hiermee doet maar zeker is dat ze een verdomd goede reden om te upgraden van PCIe2.0 naar PCIe3.0, dat zouden ze niet doen als het geen voordeel zou geven voor de gebruiker.
Verwijderd
Ik heb de indruk dat dit het grootste probleem is, veronderstellende dat de OEMS's deze keer geen smeergeld aannemen van Intel om de concurrent te weren. Het wrange voor AMD is dat het aan het aannemen van dat smeergeld door die OEM's (en winkels) in het verleden te wijten is dat de situatie nu zo is dat zij de kat uit de boom kijken m.b.t. in welke mate de gewone consumenten dit doen. Niet dat AMD geen verkeerd uitpakkende beslissingen heeft genomen maar met een beter gevulde kas waren de problemen waarschijnlijk wel aanzienlijk minder groot geweest. Ze hadden meer in R&D kunnen investeren, ze hadden niet GF hoeven te verkopen, ze hadden niet zo lang vast hoeven te zitten op een grotere node.Dennism schreef op woensdag 27 december 2017 @ 12:05: En ik kan me ook goed voorstellen dat de OEMs m.b.t. tot AMD even de kat uit de boom kijken
Eens.De ruimte hebben ze er voor (Ryzen heeft nog 8 ongebruikte PCIE lanes, daar ieder die 32 lanes heeft), ik heb enkel nog geen enkel gerucht gezien dat ze die kant op gaan, dus tot die tijd ga ik er even vanuit de huidige situatie in stand blijft. Meer lanes tussen CPU en Chipset zou leuk zijn, maar als ze die extra lanes gaan gebruiken zou ik liever zien dat ze die direct beschikbaar stellen voor bijv. extra NVME drives via de CPU dan dat ze die zouden gaan gebruiken tussen de CPU en chipset om de chipset meer bandbreedte te geven daar dat laatste toch altijd wat meer overhead zal hebben omdat je een extra "hop" in het communicatie pad opneemt.
Het blijft toch ook een gepruts bij de Nederlandse e-tailers. Tijd voor een serieuze concurrent, laat Amazon maar eens een tak in Nederland openen en Microcenter maar eens een paar filialen openen.Verwijderd schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 21:32:
Ik denk dat ik HP benader voor hun Ryzen laptop met afwijkende specs, kijken of ze dat wel kunnen leveren.
Als die bedrijven in de gaten zouden hebben hoe groot het gat in de Nederlandse markt is dan zouden ze volgens mij niet lang wachten.
Laat jij weten hoe het gaat? Ik ben benieuwd of dat HP gevoelig is voor het argument dat het in Nederland niet mogelijk is om een aangepaste Ryzen laptop te kopen. Ik ben zelf ook gewend om met dit bijltje te hakken maar voor een ander soort product waarbij het probleem veel groter is, het is strontvervelend.
Ik hoop dat HP hieraan meewerkt, als dat het geval is, goed om te weten voor ons, dan kunnen wij het ook eens proberen bij een OEM als wij ooit een laptop willen kopen, of bij een geheel ander product.
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2017 16:39 ]
Erg dom van de OEM's, op de lange termijn gaat dat ze geld kosten. AMD heeft nu een sterke cpu en kan marktaandeel pakken. Als OEM's nagenoeg alleen Intel blijven verkopen en budget AMD producten dan zal AMD zwak blijven met als gevolg dat alleen Intel overblijft waardoor OEM's en uiteindelijk de klant veel meer moeten betalen voor een fatsoenlijke cpu.
De stagnatie van de laatste paar jaar zou genoeg indicatie moeten geven.
Dat zie je helaas veel tegenwoordig, al die bedrijven die beursgenoteerd zijn zijn korte termijn denkers om het zo maar te zeggen. Misschien het beste voorbeeld is EA, die zit zijn eigen markt nu zo te verzieken dat je er van uit kan gaan dat gamers binnenkort er genoeg van hebben (ik en volgens mij met mij velen kopen hun producten niet meer uit principe).
Dat zie je helaas veel tegenwoordig, al die bedrijven die beursgenoteerd zijn zijn korte termijn denkers om het zo maar te zeggen. Misschien het beste voorbeeld is EA, die zit zijn eigen markt nu zo te verzieken dat je er van uit kan gaan dat gamers binnenkort er genoeg van hebben (ik en volgens mij met mij velen kopen hun producten niet meer uit principe).
[ Voor 29% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 27-12-2017 17:29 ]
Verwijderd
Ofwel dat ofwel de klanten die nu nog PC's bij OEM's kopen gaan zelf een PC bouwen. Het enige wat die OEM's nog staande houdt voor de niet-professionele consumentenmarkt is dat mensen niet weten hoe gemakkelijk het is om het zelf te doen. Echter kan je tegenwoordig gemakkelijk dat soort informatie vinden. Hoe dan ook, het is schandalig hoe weinig systeems met AMD-CPU's worden verkocht door de OEM's. Ze hadden een excuus met Bulldozer, sinds maart hebben ze geen excuus, enkel smoezen.Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 17:27:
Erg dom van de OEM's, op de lange termijn gaat dat ze geld kosten. AMD heeft nu een sterke cpu en kan marktaandeel pakken. Als OEM's nagenoeg alleen Intel blijven verkopen en budget AMD producten dan zal AMD zwak blijven met als gevolg dat alleen Intel overblijft waardoor OEM's en uiteindelijk de klant veel meer moeten betalen voor een fatsoenlijke cpu.
Dat is waar en EA is inderdaad een uitstekend voorbeeld. Overigens heeft het zich wel tegen EA gekeerd, ze hebben flink minder van het spel gekocht en ze hebben hun reputatie flink beschadigd terwijl andere publishers (zoals Square Enix) hun slag slaan door - zeer voorspelbaar - juist luidkeels te verkondigen dat hun spellen geen microtransacties zullen bevatten. Inderdaad, kortetermijndenken van EA en Activision, al lijkt Activision er vooralsnog redelijk goed mee weg te komen doordat ze het heel erg sneaky hebben geïmplmenteerd nadat ze al flink wat hadden verkocht. Hiermee is wat Activision deed achterbakser dan wat EA deed (in ieder geval speelde EA open kaart, zij het met gigantisch veel en gigantisch belachelijke spinning) maar dat is een discussie voor een andere keer.Dat zie je helaas veel tegenwoordig, al die bedrijven die beursgenoteerd zijn zijn korte termijn denkers om het zo maar te zeggen. Misschien het beste voorbeeld is EA, die zit zijn eigen markt nu zo te verzieken dat je er van uit kan gaan dat gamers binnenkort er genoeg van hebben (ik en volgens mij met mij velen kopen hun producten niet meer uit principe).
Helemaal niet dom. Die OEM's verkopen steeds minder desktop PC's en moeten het van laptops hebben. Verreweg de meeste laptops hebben of geen losse GPU chip, of een slechte van Nvidia. Wil AMD chips in de miljoenen verkopen aan OEM's, dan moeten ze voldoen aan de vraag van OEM's om chips met een grafische oplossing. Vervolgens moeten deze chips ook voorradig zijn in enorme aantallen, omdat ze anders niet worden afgenomen. Nu is Raven Ridge de laatste chip die AMD heeft uitgebracht, en na een of twee maanden moeten de winkels vol liggen met Raven Ridge? Right...
AMD heeft het afgelopen jaar een bizarre hoeveelheid producten uitgebracht. Polaris refresh, Vega, Ryzen, TR, Epyc, Raven Ridge, SoC chips. Allemaal verschillende producten, allemaal eisen aan hardware en software, en zeker niet allemaal perfect.
De RX Vega launch was het slechtst, maar Epyc was ook minder dan ideaal. Het heeft bijna een halfjaar geduurd sinds de launch voordat je die chips echt kan kopen. Nu kan het, en bieden alle grote OEM's, ook Epyc servers aan. Zeker de single socket markt gaat enorm zijn voor AMD in 2018. Daar gaan ze Intel botweg afmaken omdat ze niet aan segmentatie van features doen. Komt nog eens bij dat AMD goedkoper is, en omdat ze met een enorme sprong in cores komen, en niet aan segmentatie doen, kan je als klant kiezen voorAMD single socket systemen, waar je een jaar geleden nog een Intel dual socket systemen moest kopen.
Raven Ridge zal in 2018 pas op gang komen puur omdat je als OEM tijd nodig hebt om met een ontwerp te komen. Ze moeten een moederbord ontwikkelen, behuizing eromheen, bios software moet meteen werken etc. Er verschelen nu drie laptops, en die zijn in beperkte mate leverbaar. Voor meer laptops is gewoon tijd nodig voor ontwerpen, productie, distributie en verkoop.
Hebben ze alsnog in Q3 een bescheiden winst gemaakt, vrijwel puur door wat TR verkopen, miners hielpen mee, maar waarschijnlijk de goede adoptie van Ryzen. Als je dit jaar een nieuwe CPU wou hebben voor gaming/content creation, wat zo ongeveer de enige redenen zijn om nog een desktop te hebben, dan was je wel gek als je geen R5 1600/R7 1700 kocht. Dat hebben heel veel mensen gezien, ondanks de idiote 7700K/GTX1080Ti/1080P benchmark standaard...
AMD heeft het afgelopen jaar een bizarre hoeveelheid producten uitgebracht. Polaris refresh, Vega, Ryzen, TR, Epyc, Raven Ridge, SoC chips. Allemaal verschillende producten, allemaal eisen aan hardware en software, en zeker niet allemaal perfect.
De RX Vega launch was het slechtst, maar Epyc was ook minder dan ideaal. Het heeft bijna een halfjaar geduurd sinds de launch voordat je die chips echt kan kopen. Nu kan het, en bieden alle grote OEM's, ook Epyc servers aan. Zeker de single socket markt gaat enorm zijn voor AMD in 2018. Daar gaan ze Intel botweg afmaken omdat ze niet aan segmentatie van features doen. Komt nog eens bij dat AMD goedkoper is, en omdat ze met een enorme sprong in cores komen, en niet aan segmentatie doen, kan je als klant kiezen voorAMD single socket systemen, waar je een jaar geleden nog een Intel dual socket systemen moest kopen.
Raven Ridge zal in 2018 pas op gang komen puur omdat je als OEM tijd nodig hebt om met een ontwerp te komen. Ze moeten een moederbord ontwikkelen, behuizing eromheen, bios software moet meteen werken etc. Er verschelen nu drie laptops, en die zijn in beperkte mate leverbaar. Voor meer laptops is gewoon tijd nodig voor ontwerpen, productie, distributie en verkoop.
Hebben ze alsnog in Q3 een bescheiden winst gemaakt, vrijwel puur door wat TR verkopen, miners hielpen mee, maar waarschijnlijk de goede adoptie van Ryzen. Als je dit jaar een nieuwe CPU wou hebben voor gaming/content creation, wat zo ongeveer de enige redenen zijn om nog een desktop te hebben, dan was je wel gek als je geen R5 1600/R7 1700 kocht. Dat hebben heel veel mensen gezien, ondanks de idiote 7700K/GTX1080Ti/1080P benchmark standaard...
[ Voor 5% gewijzigd door DaniëlWW2 op 27-12-2017 23:31 ]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Inderdaad, jammer echter dat de software vendoren dat ook zien en de bui al zien hangen en hun licenties steeds vaker alleen nog per core of in bundels van 2 sockets gaan aanbieden. Single socket is natuurlijk jaren lang een onder geschoven kindje geweest / alleen als budget oplossing te koop geweest en AMD Epyc had hier voor een flinke opschudding kunnen zorgen. Maar als de software boeren dat in de portemonnee gaan voelen zie ik dat voordeel snel wegvallen want die willen echt niet dat AMD en Intel met het verhogen van de densiteit van cores per socket hun bottomline in de weg gaan zitten en dan gaan ze dus met andere licentie modellen komen die het voordeel van single socket weer teniet doenDaniëlWW2 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 23:25:
[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 28-12-2017 02:18 ]
Tenzij ze ze licentie een paar duizend dollar per socket duurder gaan maken zal dat wel meevallen.Dennism schreef op donderdag 28 december 2017 @ 02:03:
[...]
Inderdaad, jammer echter dat de software vendoren dat ook zien en de bui al zien hangen en hun licenties steeds vaker alleen nog per core of in bundels van 2 sockets gaan aanbieden. Single socket is natuurlijk jaren lang een onder geschoven kindje geweest / alleen als budget oplossing te koop geweest en AMD Epyc had hier voor een flinke opschudding kunnen zorgen. Maar als de software boeren dat in de portemonnee gaan voelen zie ik dat voordeel snel wegvallen want die willen echt niet dat AMD en Intel met het verhogen van de densiteit van cores per socket hun bottomline in de weg gaan zitten en dan gaan ze dus met andere licentie modellen komen die het voordeel van single socket weer teniet doen
Zelfs als Intel met bulkkortingen komt voor hun hoogste SKU's van 50%, dan zal Epyc alsnog goedkoper zijn. Die enorme chips van Skylake SP brengen gewoon enorme prijzen met zich mee die een heterogene chip niet hebben. Verder zijn de Epyc single socket chips ook veel goedkoper dan de dual socket chips. Niet eens €2300 en dan kan je hier al een retail Epyc 7551P, 32C/64T serverchip kopen.
Ik weet niet of je dat makkelijk op die manier kan beargumenteren, zeker in de grotere projecten die ik doe is upfront prijs maar een klein deel van het geheel, TCO over de levensduur is veel belangrijker qua prijs in de meeste gevallen, en kijken naar de prijzen van losse cpu's wordt al helemaal niet gedaan is mijn ervaring.DaniëlWW2 schreef op donderdag 28 december 2017 @ 11:25:
[...]
Tenzij ze ze licentie een paar duizend dollar per socket duurder gaan maken zal dat wel meevallen.![]()
Zelfs als Intel met bulkkortingen komt voor hun hoogste SKU's van 50%, dan zal Epyc alsnog goedkoper zijn. Die enorme chips van Skylake SP brengen gewoon enorme prijzen met zich mee die een heterogene chip niet hebben. Verder zijn de Epyc single socket chips ook veel goedkoper dan de dual socket chips. Niet eens €2300 en dan kan je hier al een retail Epyc 7551P, 32C/64T serverchip kopen.
In mijn ervaring gaat het allemaal "op de grote hoop', servers, storage, netwerk equipment, onderhoudscontracten, software en eventuele bijkomende kosten per project (bijv UPS'sen, kosten voor evetuele datacenter hosting en dat soort zaken) en dan is de kans zeer aanwezig dat op het einde van de rit zelfs een paar duizend euro per cpu maar een paar % op het geheel is.
Verder zie ik in bijv. datacenters sowieso niet echt een plek voor 1 socket servers, tenzij er sprake is van speciale omstandigheden met bijv. licenties. In DC's zie ik vooral een trend naar zoveel mogelijk densiteit per U om de overige kosten te drukken en mede daarom zie ik grote datacenter partijen niet snel kiezen voor 1 socket servers wanneer je in diezelfde U ook 2 sockets (Intel of AMD) met 2x zoveel geheugen kwijt kan.
Een andere bijkomende zaak is nog dat in virtualisatie omgevingen je geen AMD en Intel kan mixen binnen een managed cluster, je kan dus niet langzaam naar Epyc overstapen door bijv. 1 machine met Epyc toe te voegen aan een cluster, nee je moet of wel een 2de cluster gaan starten en een complete cluster migratie uitvoeren (met downtime, want machines kunnen alleen offline verhuist worden tussen verschillende cpu vendoren) of je moet een partij zijn zoals MS / Amazon e.d. die constant nieuwe clusters uitrolt.
Niet dat ik niet denk dat Epyc geen klapper gaat maken voor AMD, maar ik zie nog wel wat meer zaken op de weg dan alleen het prijs verschil tussen losse verkoop sku's
In het MKB zouden bijv. 1 Socket servers een mooie plaats kunnen hebben met deze sprongen in cores per socket die plaats vinden, maar als ik dan kijk naar veel gebruikte licenties, Windows Server: Minimale afname 16 cores per server (16 cores is even duur als als "vroeger" per 2 sockets), daarna bijbetalen per 2 cores, VMware: Bundel voor 3 hosts met ieder 2 sockets, Veeam (de populairste backup software dit moment) per 2 sockets aftikken. MS SQL, de keuze tussen het aantal cores in een VM aftikken, of alle cores binnen het cluster. En zo zijn er nog wel wat zaken te benoemen voor het MKB waar eigenlijk door licensing in veel gevallen 1 socket helaas niet altijd meer interessant is, maar ook bijv. meer dan 16 cores per host voor een relatief grote extra investering zorgt.
[ Voor 13% gewijzigd door Dennism op 28-12-2017 12:24 ]
Maar ik denk ook echt niet dat AMD nu opeens 20% marktaandeel gaat pakken in een jaar. Wat is de levenscyclus van een server? Iets van vijf jaar toch?
Dan is het dus nu onderhand tijd om Sandy Bridge servers uit 2012-2013 te vervangen. Ivy Bridge komt pas aan de beurt met de 7nm servers van AMD, en als Intel toch nog 10nm+ voor elkaar krijgt in 2019.
Dat is de eerste bron. De tweede is de alsmaar oplopende vraag naar cloud capaciteit. Daar hebben bedrijven zoals Badu of Microsoft hun eerste bestellingen voor Epyc al staan. Die gaan volledige serverparken bestellen.
De derde bron zal AMD haar universele HPC platform zijn. Niet zo specifiek of vol mogelijkheden als GP100/GV100 en een Skylake SP, maar een stuk goedkoper en zeker een optie voor een groot deel van de markt. De vraag is daar is of de relevante CUDA software al om is gezet door AMD, of ze dit zelf kunnen doen met het ROCm software platform, en of ze bereid zijn dit te doen. Dat zal verschillen. Vega/Epyc zal echt niet opeens de Nvidia/Intel combinatie afmaken, maar zo vruchteloos als de afgelopen jaren zal het ook niet meer zijn.
Alles bij elkaar zie ik AMD wel naar een stabiele winst van enkele honderden miljoenen gaan. Dat kan oplopen als zowel Nvidia als Intel nog lang laten wachten op MCM chips, Intel 10nm echt faalt zoals de verwachtingen nu een beetje zijn en pas in 2020 gaat materialiseren. Aan de Nvidia kant is de vraag of Navi eindelijk de grafische problemen van AMD GPU's gaan oplossen. AMD moet nu afstappen van de vier graphics pipelines, en het CU vs ROP ratio verbeteren. Zo lang ze dat niet doen, blijven de kaarten tegenvallen...
Alles bij elkaar hebben ze bij AMD een geweldig jaar gehad. Nu moet het in 2018 gaan materialiseren in oplopende verkopen en winsten zodat ze weer een financieel gezond bedrijf worden, en belangrijker nog, Intel en Nvidia eens concurrentie gaan geven.
Dan is het dus nu onderhand tijd om Sandy Bridge servers uit 2012-2013 te vervangen. Ivy Bridge komt pas aan de beurt met de 7nm servers van AMD, en als Intel toch nog 10nm+ voor elkaar krijgt in 2019.
Dat is de eerste bron. De tweede is de alsmaar oplopende vraag naar cloud capaciteit. Daar hebben bedrijven zoals Badu of Microsoft hun eerste bestellingen voor Epyc al staan. Die gaan volledige serverparken bestellen.
De derde bron zal AMD haar universele HPC platform zijn. Niet zo specifiek of vol mogelijkheden als GP100/GV100 en een Skylake SP, maar een stuk goedkoper en zeker een optie voor een groot deel van de markt. De vraag is daar is of de relevante CUDA software al om is gezet door AMD, of ze dit zelf kunnen doen met het ROCm software platform, en of ze bereid zijn dit te doen. Dat zal verschillen. Vega/Epyc zal echt niet opeens de Nvidia/Intel combinatie afmaken, maar zo vruchteloos als de afgelopen jaren zal het ook niet meer zijn.
Alles bij elkaar zie ik AMD wel naar een stabiele winst van enkele honderden miljoenen gaan. Dat kan oplopen als zowel Nvidia als Intel nog lang laten wachten op MCM chips, Intel 10nm echt faalt zoals de verwachtingen nu een beetje zijn en pas in 2020 gaat materialiseren. Aan de Nvidia kant is de vraag of Navi eindelijk de grafische problemen van AMD GPU's gaan oplossen. AMD moet nu afstappen van de vier graphics pipelines, en het CU vs ROP ratio verbeteren. Zo lang ze dat niet doen, blijven de kaarten tegenvallen...
Alles bij elkaar hebben ze bij AMD een geweldig jaar gehad. Nu moet het in 2018 gaan materialiseren in oplopende verkopen en winsten zodat ze weer een financieel gezond bedrijf worden, en belangrijker nog, Intel en Nvidia eens concurrentie gaan geven.
Qua cyclus: eigenlijk minimaal 3 jaar (bij de echt snel lopende partijen met een grote honger naar capaciteit en densiteit), 5 jaar is een goed gemiddelde met uitlopers (vooral in het MKB) tot 7 of zelfs soms 10+ jaar, al komt dat laatste ook erg weinig voor, maar je komt soms wel eens dingen tegen waarvan je denk "dat dit nog draait", zo heb ik laatst bij een nieuwe relatie nog wat RDS machines geïnstalleerd in 2007 vervangen door virtuele machines.
[ Voor 14% gewijzigd door Dennism op 28-12-2017 14:07 ]
In ieder geval oud genoeg om Epyc een gigantische stap voorwaarts te maken, en dat telt hier het meest.
Maar de inzichten in het serverwereldje zijn uiteraard welkom. Verder gaan wel wel zien wat AMD kan bereiken in een jaar, of paar jaar. Ik heb toch geen aandelen AMD, heb vooral interesses in de techniek. Emotioneel geïnvesteerd in AMD ben ook niet. Het is meer dat ik grote problemen heb met de zakelijke leiding en besluitvoering van Intel en Nvidia.
Maar de inzichten in het serverwereldje zijn uiteraard welkom. Verder gaan wel wel zien wat AMD kan bereiken in een jaar, of paar jaar. Ik heb toch geen aandelen AMD, heb vooral interesses in de techniek. Emotioneel geïnvesteerd in AMD ben ook niet. Het is meer dat ik grote problemen heb met de zakelijke leiding en besluitvoering van Intel en Nvidia.
Verwijderd
Ik vermoed dat iedereen hier inmiddels wel weet hoe slecht geoptimaliseerd PUBG is, deze benchmarks laten dat weer eens duidelijk zien en NerdTechGasm geeft zijn mening over waar het probleem ligt. In de video zelf verwijst hij naar een eerder commentaar van hem. Samenvatting: de developers van de engine hebben die engine niet aangepast aan Ryzen en slechts geoptimaliseerd voor Intel.
Verwijderd
Dat is het gevaar, bijv. je hebt nvme ssd met een max read spead van 1 GB/s, maar je hebt ook 3.5 GB/s zoals de Samsung 960 Pro. Een OEM kiest gewoon de goedkoopste. Als het toevallig de snelste is dan heb ik geluk gehad, anders is het jammer joh. Terwijl ik de hoofdprijs betaal. Zo heb ik ook ervaren met mijn Lenovo X230T. De max hoogte van de SSD dat erin past is 7mm. Er zijn toen 2 fabrikanten die dat maken Samsung 830 of Intel Postville. En wat heeft Lenovo geflikt. Die heeft een crappy 9.5mm Kingston V300 SSD erin gepropt, de behuizing is "bol" geslagenDennism schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 21:49:
[...]
Maar blijf je iets generieker als het moet 2x 4k kunnen aansturen, 32GB ram hebben en een self encrypting NVME SSD kom je vaak een heel eind, zeker als je het via een partner speelt, die hebben regelmatig meer configuratie opties dan de standaard web configurator.
...

Inmiddels antwoord gekregen. Persoonlijke configuratie is niet mogelijk in NL, "Het is simpelweg een keuze van HP Nederland". Nederland krijgt weer een dikke middelvinger van een OEM. Customize & Buy is alleen mogelijk bij HP US.Verwijderd schreef op woensdag 27 december 2017 @ 12:59:
...
Laat jij weten hoe het gaat? Ik ben benieuwd of dat HP gevoelig is voor het argument dat het in Nederland niet mogelijk is om een aangepaste Ryzen laptop te kopen. Ik ben zelf ook gewend om met dit bijltje te hakken maar voor een ander soort product waarbij het probleem veel groter is, het is strontvervelend.
Ik hoop dat HP hieraan meewerkt, als dat het geval is, goed om te weten voor ons, dan kunnen wij het ook eens proberen bij een OEM als wij ooit een laptop willen kopen, of bij een geheel ander product.
Ik zal HP als feedback geven dat hun keuze teleurstellend is en dat ik mijn investeringen noodgedwongen elders moet uitgeven.

https://hothardware.com/r...d-hp-envy-x360-ssd-update
Ik heb ook gevraagd wat het max geheugen is (2x 16GB). Dat weten ze niet, dat moet ik aan de technische dienst vragen. Net als vragen over XMP, max bandbreedte van de M.2 slot en of er een TPM module erin zit.
-----
Ik heb steeds meer het gevoel dat OEMS weinig moeite doet om Ryzen te verkopen of zelfs inspanning doet om Ryzen verkopen nog moeilijker te maken. (Waarschijnlijk stiekem aangestuurd door Intel

Ten eerste naam van product series worden hergebruik.
- HP Envy x360, waarom noemen ze niet gewoon HP Envy r360. De "r" van Ryzen. Als ik op x360 zoek dan vindt ik veel configuratie icm Intel hardware.
- Acer Swift 3, noem het Swift R
- Lenovo Ideapad 720S, noem het 720R
Ten tweede waarom is het duur geconfigureerd om de "basis" prijs zo hoog mogelijk te houden en is een simpele configuratie niet mogelijk

Daar heb je trouwens zeker gelijk in, het is alleen lastig te bepalen wat in "inefficiente pc" is, Voor het overgrote deel van de kantoorbanen is bijv een i3/i5 (of AMD alternatief) met SSDtje al ruim voldoende of zelf overkill qua specs. Kijk bijv. eens naar de gemiddelde RDS server, ik heb servers bij klanten draaien waar 20-30 man gelijktijdig op net zoveel CPU kracht draaien als dat je vind in een krachtige laptop of 2 gemiddelde laptops (HP Probook of iet in die richting). Als je voor je klanten echt een efficiëntie slag wil maken kan het ook zeker interessant zijn naar dat soort oplossingen te kijken. Desktops vallen meer en meer uit de gratie, juist vanwege de algehele inefficiëntie, maar dat ga je met custom build PC's ook niet oplossen. Je komt gewoon niet aan de efficiëntie van iets als RDS. Bij de meeste van onze klanten vind je nog maar weinig desktops, het is bijna allemaal RDS/VDI + Thinclients en laptops voor de mobiele werkers. En dan Workstations voor de werkplekken die lokaal performance nodig hebben.Verwijderd schreef op donderdag 28 december 2017 @ 19:41:
Inmiddels antwoord gekregen. Persoonlijke configuratie is niet mogelijk in NL, "Het is simpelweg een keuze van HP Nederland". Nederland krijgt weer een dikke middelvinger van een OEM. Customize & Buy is alleen mogelijk bij HP US.
Ik zal HP als feedback geven dat hun keuze teleurstellend is en dat ik mijn investeringen noodgedwongen elders moet uitgeven.Hetzelfde geldt ook voor investeringen van clienten waar ik projecten uitvoer. Dat wordt nog meer custom Ryzen pc's
. Managebility is maar een fractie van de TCO. Een medewerker dat 5jr lang met een inefficiente pc moet werken kost veel meer, maar goed dat is mijn mening.
Verder als je graag kleine aanpassingen wil hebben in HP bestellingen, praat eens met een HP Partner. Ik weet natuurlijk niet wat jouw inkoop volume is, maar als dat enkele tientallen PC's per jaar is, geef ik je meer kans bij een HP Partner dan bij HP zelf om wat gedaan te krijgen.
Ik denk dat je hiervoor ook grotendeels bij AMD moet zijn, zie bijv. Daniels post een stukje hierboven. Ryzen is een mooi product, maar zeker voor de zakelijke modellen (m.u.v. Workstations) willen OEM's voornamelijk CPU's met iGPU's, iets dat AMD tot voor kort niet kon leveren. Daarnaast zijn OEM's gewoon traag (ook met nieuwe Intel lanceringen trouwen, de meeste modellen met Intel KabyLake-R komen ook nu pas beschikbaar en die CPU's zijn gelanceerd in september), dat je binnen een maand of 1,5 maar een paar modellen ziet is echt niet vreemd. Dat duurt wel even voordat alle modellen op de markt zullen zijn en flink goed verkrijgbaar.Ik heb steeds meer het gevoel dat OEMS weinig moeite doet om Ryzen te verkopen of zelfs inspanning doet om Ryzen verkopen nog moeilijker te maken. (Waarschijnlijk stiekem aangestuurd door Intel)
Ryzen is zoals ik al zei een mooi product maar niet echt "OEM" geschikt, de RR APU's zijn dat wel, maar geef dat wel een paar maanden voordat dit echt op stoom zal komen. Zeker gezien het "holiday" season zal bij de OEM's meer druk gelegen hebben op producten die ze wel in volume hebben kunnen verkopen de afgelopen maanden dan een product eigenlijk net te laat gereleased (de RR APU's). En daarnaast is het natuurlijk ook gewoon volkomen logisch dat OEM's met AMD de kat uit de boom kijken, AMD is afgezien van ons Tweakers de laatste jaren volledig uit beeld geraakt bij de consument en de zakelijke markt. OEM's zullen echt wel eerst de markt gaan peilen om te zien wat de vraag vanuit de markt gaat zijn.
Verwijderd
@Dennism
Inkoopvolume is laag, slechts één op dit moment voor mezelf. Eerlijk gezegd vind ik dat het niet afhankelijk moet zijn vanaf een bepaalde volume.
Als ik er één koop, dan gaat het denk ik via ebay. Zo heb ik dat destijds ook gedaan met mijn Lenovo X230T, die was nergens te koop in NL. Dat ging via een ebay'er met ebay-winkel uit de VS. Ik ben kieskeurig qua toetsenbord. Ik wil een US english layout (grote linkershift en horizontale enter) en niet een US international. Dit heb ik ook gevraagd bij de HP. Ik kreeg als antwoord dat de x360 een qwerty met Nederlandse instelling heeft. Hier schiet ik ook niets mee op.
Nadeel van APU is dat het momenteel niet meer dan 4-cores heeft. Het is handig voor de niet veeleisende gebruiker, maar niet voor ons.
Inkoopvolume is laag, slechts één op dit moment voor mezelf. Eerlijk gezegd vind ik dat het niet afhankelijk moet zijn vanaf een bepaalde volume.
Als ik er één koop, dan gaat het denk ik via ebay. Zo heb ik dat destijds ook gedaan met mijn Lenovo X230T, die was nergens te koop in NL. Dat ging via een ebay'er met ebay-winkel uit de VS. Ik ben kieskeurig qua toetsenbord. Ik wil een US english layout (grote linkershift en horizontale enter) en niet een US international. Dit heb ik ook gevraagd bij de HP. Ik kreeg als antwoord dat de x360 een qwerty met Nederlandse instelling heeft. Hier schiet ik ook niets mee op.
Nadeel van APU is dat het momenteel niet meer dan 4-cores heeft. Het is handig voor de niet veeleisende gebruiker, maar niet voor ons.
Ik vind een quadcore voor een laptop anders heel wat hoor. Dat we nu verwend zijn door AMD met hexa en octacores voor de desktop. 
Verder vraag ik me echt af wat Vega 11 nu is. Blijkt het toch onderdeel van een APU te zijn, dan gaat dat een heel interessante chip worden. Dan komt Ryzen 2 ook nog om ons nogmaals te verwennen. Dat die chip met prestatieverbetering gaat komen staat wel vast. Hoeveel is de vraag.
Verder vraag ik me echt af wat Vega 11 nu is. Blijkt het toch onderdeel van een APU te zijn, dan gaat dat een heel interessante chip worden. Dan komt Ryzen 2 ook nog om ons nogmaals te verwennen. Dat die chip met prestatieverbetering gaat komen staat wel vast. Hoeveel is de vraag.
Verwijderd
Dat is uiterst teleurstellend. Ik vraag me af wat hun motief is. Speculatie: de Nederlandse markt is te klein om het lonend te maken. Ik speculeer dat omdat je vaak ziet dat het klein zijn van de Nederlandse markt problemen oplevert, dat zou nogal idioot zijn want je kan prima Nederland, België, Duitsland, Denemarken, Zweden, Noorwegen...als 1 markt behandelen maar ik begreep eerder van The Source (marketing MSI) dat het voor grafische kaarten in ieder geval niet zo werkt, daar zien ze het echt als verschillende Europese markten, met 'Scandinavië als 1 markt, Duitsland als 1 markt en Nederland als 1 markt.Verwijderd schreef op donderdag 28 december 2017 @ 19:41:
Inmiddels antwoord gekregen. Persoonlijke configuratie is niet mogelijk in NL, "Het is simpelweg een keuze van HP Nederland". Nederland krijgt weer een dikke middelvinger van een OEM. Customize & Buy is alleen mogelijk bij HP US.
Gelijk heb jij! Ik zou hetzelfde doen, omdat ik geen genoegen neem met minder dan wat mogelijk is en omd een signaal te geven. Dat HP voor de klant bepaalt wat voor hardware hij krijgt is misschien leuk voor de doorsnee leek die eens een laptop koopt voor internet, Office en wat multimedia maar dat is niet leuk voor mensen die al jarenlang computers gebruiken en precies weten wat voor hardware ze nodig hebben.Ik zal HP als feedback geven dat hun keuze teleurstellend is en dat ik mijn investeringen noodgedwongen elders moet uitgeven.Hetzelfde geldt ook voor investeringen van clienten waar ik projecten uitvoer. Dat wordt nog meer custom Ryzen pc's
. Managebility is maar een fractie van de TCO. Een medewerker dat 5jr lang met een inefficiente pc moet werken kost veel meer, maar goed dat is mijn mening.
Ze communiceren dus ook nog eens zeer slecht.[afbeelding]
https://hothardware.com/r...d-hp-envy-x360-ssd-update
Ik heb ook gevraagd wat het max geheugen is (2x 16GB). Dat weten ze niet, dat moet ik aan de technische dienst vragen. Net als vragen over XMP, max bandbreedte van de M.2 slot en of er een TPM module erin zit.
1. Waarom in godsnaam laat je die communicatie door een of andere PR-bimbo - los van het geslacht van die persoon
2. Als je het niet weet dan kan je dat toch even vragen voordat je het antwoord verstuurt. Of desnoods verstuur je het antwoord en CC je tegelijkertijd naar de medewerker die hier wel antwoord op kan geven. Hoe moeilijk is dat nou? De beste stuurlui staan aan wal maar zij maken het wel heel erg gemakkelijk om kritiek op zich af te roepen.
Puur vanuit business-perspectief bezien, als het kan voor Duitsland dan kan het ook voor Nederland. Misschien zouden ze eens standaard die twee markten, samen met het Vlaamse deel van België moeten samenvoegen?
Tja, ze hebben het eerder gedaan. Zelfs al zijn ze nu onschuldig, ik vind het prima als mensen die OEM's er snel van verdenken en hen vals beschuldigen, ze verdienen het en het maakt het moeilijker voor de OEM's om dit te doen doordat ze onder een vergrootglas liggen. De winkels lijken deze keer geen smeergeld te krijgen maar een boutique builder liet wel zien smeergeld te hebben aangenomen. Ik zal eventjes de bron zoeken, dat wordt graven in het archief van een vorig deel van deze draad.Ik heb steeds meer het gevoel dat OEMS weinig moeite doet om Ryzen te verkopen of zelfs inspanning doet om Ryzen verkopen nog moeilijker te maken. (Waarschijnlijk stiekem aangestuurd door Intel)
Dat (geen budgetmodellen bij de laptops) viel mij ook op, dat is een van de redenen dat ik argwaan kreeg. Dat en het feit dat er weinig builds met Ryzen bij de desktop waren en dat ze erg laat kwamen terwijl er buiten het moederbord en de CPU niets hoeft te worden vervangen (de koeler krijg je er gratis bij bij de helft van de Ryzen CPU's en voor de andere helft kan je dezelfde koeler met een iets ander uiterlijk van Coolermaster kopen want die Wraith koelers komen van Coolermaster. Verder is het simpel om te bepalen welke grafische kaarten samengaan met welk CPU's, hoeveel RAM je erin stopt, wat voor opslagmedia en wat voor voeding.Ten eerste naam van product series worden hergebruik.
- HP Envy x360, waarom noemen ze niet gewoon HP Envy r360. De "r" van Ryzen. Als ik op x360 zoek dan vindt ik veel configuratie icm Intel hardware.
- Acer Swift 3, noem het Swift R
- Lenovo Ideapad 720S, noem het 720R
Ten tweede waarom is het duur geconfigureerd om de "basis" prijs zo hoog mogelijk te houden en is een simpele configuratie niet mogelijkIn VS is de HP te koop zonder 256GB nvme en in NL met 256GB. Prijsverschil is al gauw 300,-. Ik koop liever voor dat prijs een Samsung 960 Pro 512GB (en dan krijg ik ook nog Assassin's Creed Origins als promo erbij
).
Voor die namen geef ik ze nog enigszins het voordeel van de twijfel omdat het mogelijk is dat ze die namen hetzelfde houden omdat de mensen die namen kennen, zoals AMD de Z*70, B*50 en X*99 overnam van Intel. Jij hebt echter volstrekt gelijk dat het logisch zou zijn om er een R aan vast te plakken zodat het duidelijk is dat het om Ryzen gaat.
Dat is niet het enige, Nvidia heeft lagere schaduw kwaliteit in PUBG als je het vergelijkt met AMD, plus de kleuren lijken "uitgesmeerd". Die shadows vallen nauwelijks op tot je er op gaat letten, buffersize van de shadows lijkt een stuk lager bij NV, verklaart waarschijnlijk ook het verschil in geheugengebruik.Verwijderd schreef op donderdag 28 december 2017 @ 17:53:
[video]
Ik vermoed dat iedereen hier inmiddels wel weet hoe slecht geoptimaliseerd PUBG is, deze benchmarks laten dat weer eens duidelijk zien en NerdTechGasm geeft zijn mening over waar het probleem ligt. In de video zelf verwijst hij naar een eerder commentaar van hem. Samenvatting: de developers van de engine hebben die engine niet aangepast aan Ryzen en slechts geoptimaliseerd voor Intel.
https://www.reddit.com/r/.../?st=jbr7c8o7&sh=b785ae7a

Mjah PUBG is ook bagger geoptimaliseerd, dus had ook niks anders verwacht
Verwijderd
Ja, maar in dit geval vraag ik me af of dat het niet de trucjes van Nvidia zijn die dit veroorzaken. Bij Ashes of Singularity zag je dat Nvidia simpelere textures gebruikte (volgens Nvidia door een bug in de driver, ik denk dat het met een tweak te maken heeft waarmee ze de FPS probeerden te verhogen zonder zichtbare visuele gebreken te veroorzaken omdat dit spel voor hen een prestigekwestie was geworden aangezien dit spel zo duidelijk aantoond dat AMD verder is met DX12) en bij Doom zag je dat Nvidia de textures trager laadde. Ik weet niet wat er precies aan de hand is maar er is duidelijk iets aan de hand. De keerzijde van bepaalde optimalisaties die niet altijd goed uitpakken? Soms iets opofferen voor een hogere FPS omdat de meeste gamers het toch niet zien? Bij Ashes of Singularity dacht ik in eerste instantie dat Nvidia met opzet simpelere textures liet renderen omdat die benchmark een prestigekwestie (Hoe goed zijn de kaarten in DX12?) was geworden. Doom was dat dan weer voor Vulkan. Bij de beide spellen kreeg Nvidia billenkoek en ineens zag je dat Nvidia flink inliep qua FPS maar zag je ook deze problemen ontstaan. Toeval? Er wordt vaak gesteld dat Nvidia een betere compressie zou hebben maar tegelijkertijd zie je dat bij Nvidia de kleuren soms ook wat anders zijn. Omdat de compressie toch niet geheel verliesloos is?Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 02:03:
[...]
Dat is niet het enige, Nvidia heeft lagere schaduw kwaliteit in PUBG als je het vergelijkt met AMD, plus de kleuren lijken "uitgesmeerd". Die shadows vallen nauwelijks op tot je er op gaat letten, buffersize van de shadows lijkt een stuk lager bij NV, verklaart waarschijnlijk ook het verschil in geheugengebruik.
https://www.reddit.com/r/.../?st=jbr7c8o7&sh=b785ae7a
[afbeelding]
[afbeelding]
Mjah PUBG is ook bagger geoptimaliseerd, dus had ook niks anders verwacht.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2017 10:19 ]
Ik moet trouwens zeggen dat ik dat prijs verschil niet zo snel zie, als ik kijk naar customize and buy op de US site, op zijn best zie ik +-€240 verschil tussen de meest uitgeklede versie op customise and buy US en de SKU hier verkrijgbaar. Pak je dezelfde specs is de SKU hier verkrijgbaar zelfs 2 tientjes goedkoper.Verwijderd schreef op donderdag 28 december 2017 @ 19:41:
Ten tweede waarom is het duur geconfigureerd om de "basis" prijs zo hoog mogelijk te houden en is een simpele configuratie niet mogelijkIn VS is de HP te koop zonder 256GB nvme en in NL met 256GB. Prijsverschil is al gauw 300,-. Ik koop liever voor dat prijs een Samsung 960 Pro 512GB (en dan krijg ik ook nog Assassin's Creed Origins als promo erbij
).
Laten we eerlijk zijn, consumenten die systemen tot in detail samen willen stellen zijn niet de doelgroep van de OEM's, afhankelijk van de range zie je dat OEM's soms beperkte configuratie opties hebben (vooral hoeveelheid storage en hoeveelheid geheugen) of dat ze deze opties aanbieden via een (groot) aantal verschillende SKU's (zodra de productlijnen volledig beschikbaar zijn). Als je zelf tot in detail wil samen stellen zal je toch echt zelf moeten bouwen of kijken naar boutique shops en voor laptops naar partijen die BTO aanbieden. Al die partijen (en zelfbouw) hebben hun plek en doelgroep binnen de markt.Verwijderd schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 00:11:
Gelijk heb jij! Ik zou hetzelfde doen, omdat ik geen genoegen neem met minder dan wat mogelijk is en omd een signaal te geven. Dat HP voor de klant bepaalt wat voor hardware hij krijgt is misschien leuk voor de doorsnee leek die eens een laptop koopt voor internet, Office en wat multimedia maar dat is niet leuk voor mensen die al jarenlang computers gebruiken en precies weten wat voor hardware ze nodig hebben.
Kijk je naar RR Apu's budget modellen zijn die volgens mij nog niet uitgekomen. In ieder geval die enige modellen zie ik zie zijn redelijk ultrabook achtig en daar is dit prijspunt vrij normaal. En de AMD varianten zijn voor zover ik kan zien het goedkoopst (in de Envy serie in ieder geval). Zodra de pavillions en Probooks e.d. komen zal je ook goedkopere RR modellen moeten gaan zien.
Wederom, wat is er precies low end of budget georiënteerd aan een quadcore CPU en een beetje GPU voor een laptop? Dit bestond niet eens een jaar geleden. De twee Raven Ridge chips zijn perfect voor een hogere segment laptop van €800-€900, en zo gaan ze ook verkocht worden. Nu bouwt AMD altijd ruime functionaliteit in als het gaat om uitschakelen van cores, en dual of tripple core Raven Ridge chips zie ik nog wel verschijnen. Die komen dan in de lagere segmenten, tegenover de Intel dualcores.
Qua OEM's, tja. Als AMD een partij chips voor een lager bedrag biedt dan Intel, dan pakken die OEM's het wel aan. De prijzen in de winkel dalen niet. Nee ze komen met een marketingpraatje over betere grafische chips, en steken het verschil in eigen zak.
Dan kan het ook nog helemaal de andere kant opslaan als Vega 11 toch een onderdeel van een APU chip blijkt te zijn. Dan heb je in een keer een concurrent voor Kaby Lake G, maar dan wel met een iets efficiëntere Vega en niet een Polaris chip. Dit zou overigens een gigantische klap voor Nvidia zijn omdat zowel Intel als AMD met koppelverkoop gaan komen, en Nvidia er dan zo goed als uit ligt voor alles onder het absoluut hoogste segment.
Qua OEM's, tja. Als AMD een partij chips voor een lager bedrag biedt dan Intel, dan pakken die OEM's het wel aan. De prijzen in de winkel dalen niet. Nee ze komen met een marketingpraatje over betere grafische chips, en steken het verschil in eigen zak.
Dan kan het ook nog helemaal de andere kant opslaan als Vega 11 toch een onderdeel van een APU chip blijkt te zijn. Dan heb je in een keer een concurrent voor Kaby Lake G, maar dan wel met een iets efficiëntere Vega en niet een Polaris chip. Dit zou overigens een gigantische klap voor Nvidia zijn omdat zowel Intel als AMD met koppelverkoop gaan komen, en Nvidia er dan zo goed als uit ligt voor alles onder het absoluut hoogste segment.
Verwijderd
Voor desktops geldt dit zonder meer maar naar mijn mening spelen de OEM's hiermee wel een link spelletje aangezien we in een tijdperk leven waarin informatie gemakkelijker verspreid kan worden. Waar je vroeger het geluk nodig had dat je iemand kende die hier een beetje kennis over heeft kunnen mensen het nu snel opzoeken op het internet of even een Youtube-filmpje bekijken. Het kan best dat ook die mensen die tot die doelgroep van de OEM behoren op een gegeven moment eens gaan googlen: "ryzen vs intel", "Vega56 vs. GTX 1070",Dennism schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 11:22:
Laten we eerlijk zijn, consumenten die systemen tot in detail samen willen stellen zijn niet de doelgroep van de OEM's
"NVMe vs SATA", "8 GB or 16 GB").
Voor laptops is het een ander verhaal, ook mensen zoals wij kopen laptops en sommige van ons kopen een groot aantal voor hun werkgever. Het is niet dat wij eventjes zelf een laptop gaan bouwen. In theorie kan het, in de praktijk is het verdomd lastig en levert het waarschijnlijk geen voordeel op.
In dit specifieke geval is het beperkt zijn van de opties niet het probleem, het probleem is dat HP Nederland veel minder service aanbiedt dan HP Duitsland. De interessante vraag is dan waarom dat het geval is. Het verschil in grootte van de markt? Een verschil in concurrentie? Verschil van meningen over het te voeren beleid? ...;)
Ja, dat kan in theorie eventueel een reden zijn waarom het met de laptops niet opschiet, maar daar moet je wel flinke caveats bij plaatsen zoals de vraag of dat de Ryzen CPU's niet competitief zijn met de laptop-CPU's van Intel aangezien het vermogen van Ryzen lager ligt op <=3,8 GHz.Kijk je naar RR Apu's budget modellen zijn die volgens mij nog niet uitgekomen.
Hierbij zijn de complicaties dat de quadcore een penalty heeft doordat er 2 CCX zijn en dat het onbekend is in welke mate de OEM's koudwatervrees hebben voor hexacores en octacores.
Voor de desktops hadden er naar mijn mening na 9 maanden echt meer modellen beschikbaar moeten zijn. Ik weet niet hoe het uitvalt in vergelijking met nieuwe generaties van Intel maar Ryzen is niet bepaald een nieuwe generatie van Intel, het is een CPU die fors meer waarde per € levert dan wat Intel aanbood totdat Coffee Lake werd gelanceerd.
Ik ben het met je eens dat HP hun Ryzen-model nog hoog prijzen omdat ze geen concurrentie hebben, dat ligt erg voor de hand. Ik schat dat er uiteindelijk modellen uitkomen die minstens ongeveer €200 minder kosten (ik heb hier een berekening geplaatst door te vergelijken met een andere laptop die sterk vergelijkbaar is qua waarde van de componenten).
Verwijderd
@Verwijderd aangezien jij op hem reageerde.DaniëlWW2 schreef op donderdag 28 december 2017 @ 22:40:
Ik vind een quadcore voor een laptop anders heel wat hoor. Dat we nu verwend zijn door AMD met hexa en octacores voor de desktop.
Houd er wel rekening mee dat er gebruikers zijn die heel erg goed die extra kernen kunnen gebruiken en die nu eenmaal een laptop moeten gebruiken omdat ze mobiele computing nodig hebben. Het gaat dan bijvoorbeeld om software-mensen en ingenieurs die voor hun werk zo'n laptop gebruiken voor het werken met modellen en simulaties. Modellen en simulaties kunnen gemakkelijk lang duren, het gaat dan niet alleen om de serieus zware runs die een uur of uren duren op een quadcore (daar valt een mouw aan te passen) maar ook om het feit dat dit soort software vaak wat stroperig werkt als je maar 4 kernen hebt. Het gaat om een klein deel van de markt maar de vraag is er wel en het gaat om genoeg mensen dat het interessant is voor bedrijven om hier laptops voor aan te bieden. Hell, er is zelfs een bedrijf wat enkel laptops voor Linux aanbiedt (System76).
Bedenk hierbij dat die extra kernen geen drol kosten dankzij AMD (€100 extra als je naar de verkoopprijs kijkt, geen probleem bij een laptop). en dat het niet voor mensen die beroepsmatig op die manier met hun laptop werkt geen probleem is dat de batterij sneller leeg geraakt aangezien die mensen meestal gewoon een stopcontact in de buurt hebben. Mobiele computing houdt niet automatisch in dat je geen stopcontact in de buurt hebt.
Misschien is het interessant als Solidous aangeeft waarvoor hij graag extra kernen heeft op zijn laptop. Het maakt het concreter voor mensen die zich er moeilijk iets bij voor kunnen stellen.
En dat is slechts tijdelijk een probleem. Het heeft er alle schijn van dat GF 7 nm. (of eigenlijk IBM 7 nm.) competitief is met Intel 10 nm.Dan kan het ook nog helemaal de andere kant opslaan als Vega 11 toch een onderdeel van een APU chip blijkt te zijn. Dan heb je in een keer een concurrent voor Kaby Lake G, maar dan wel met een iets efficiëntere Vega en niet een Polaris chip.
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2017 13:23 ]
Ik denk dat je je daar nog aardig in kan vergissen, ik weet natuurlijk niet hoe tech minded jouw familie en vrienden zijn, maar als ik dat soort termen als NVME, Sata, Ryzen, Vega56 ga opgooien op een verjaardag weet echt 80-90% niet waar ik het overheb. Intel kennen de meesten dan wel, AMD mogelijk ook een paar nog wel. GTX (of Geforce) een aantal misschien ook. En bij GB's denken de meesten aan hun databundel en niet aan intern geheugenVerwijderd schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 13:01:
[...]
Voor desktops geldt dit zonder meer maar naar mijn mening spelen de OEM's hiermee wel een link spelletje aangezien we in een tijdperk leven waarin informatie gemakkelijker verspreid kan worden. Waar je vroeger het geluk nodig had dat je iemand kende die hier een beetje kennis over heeft kunnen mensen het nu snel opzoeken op het internet of even een Youtube-filmpje bekijken. Het kan best dat ook die mensen die tot die doelgroep van de OEM behoren op een gegeven moment eens gaan googlen: "ryzen vs intel", "Vega56 vs. GTX 1070",
"NVMe vs SATA", "8 GB or 16 GB").
Voor laptops is het een ander verhaal, ook mensen zoals wij kopen laptops en sommige van ons kopen een groot aantal voor hun werkgever. Het is niet dat wij eventjes zelf een laptop gaan bouwen. In theorie kan het, in de praktijk is het verdomd lastig en levert het waarschijnlijk geen voordeel op.
Nu zullen uiteraard door de grotere toegankelijkheid van Internet iets sneller wat zaken opzoeken. Maar een groot deel zal nog steeds niet verder komen dan Processor, geheugen en hardeschijf qua kenmerken die ze kennen.
En daar zit denk ik ook nog een deel van de issue's bij AMD, bij het "grote publiek" zijn ze gewoon een stuk minder bekend, of worden ze nog steeds als budget oplossing gezien. Nu weet ik natuurlijk niet wat voor marketing budgetten AMD afspreekt met haar partners, maar ik verwacht dat voor AMD op marketing gebied nog het meeste werk te doen is zodat ze ook weer in de picture komen bij het grote publiek doormiddel van bijv. reclame's op meer mainstream media, maar ook meer présence bij de grotere winkelketens en de meer algemene webshops en door uiteraard ook te investeren in bijv. sales personeelstrainingen, want ook de verkopers bij die ketens moeten de waarde van AMD gaan zien en product kennis hebben, anders blijft ook daar hangen dat AMD "minder" is dan Intel. Dat soort balletjes gaan vaak niet vanzelf rollen zonder dat een fabrikant daar (samen met haar partners) flink in investeert.
Een laptop bouw je inderdaad niet zelf, maar er zijn partijen waar je gewoon volledig BTO een laptop kan laten bouwen met de componenten die jij wil. Of Ryzen in die markt haar intrede al gemaakt heeft durf ik niet te zeggen, ben er niet heel bekend mee, maar als jij een "laptop" wil met 2x GTX 1080, een 8700K, Corsair DDR4-3000Mhz, 2 Samsung 960 Pro's en 2 Samsung 850 EVO's kan dat gewoon
Of HP in Duitsland betere service biedt durf ik echt niet te zeggen, zakelijk gezien is er in ieder geval in mijn ervaring 0,0 verschil. Maar als er een verschil is op consumenten gebied zouden dat alle 3 mogelijke redenen kunnen zijn.In dit specifieke geval is het beperkt zijn van de opties niet het probleem, het probleem is dat HP Nederland veel minder service aanbiedt dan HP Duitsland. De interessante vraag is dan waarom dat het geval is. Het verschil in grootte van de markt? Een verschil in concurrentie? Verschil van meningen over het te voeren beleid? ...;)
Koudwatervrees zou ik het niet willen noemen, voor laptops zijn de SKU's er gewoon nog niet, als we de geruchten mogen geloven gaan de mobile Coffee Lake HQ serie cpu's van Intel 6 cores hebben, die zullen dan ook echt na de lancering gaan opduiken in OEM machines. En als AMD met 35-45W TDP Ryzen mobile cpu's of APU's zou komen met 6 en 8 cores zullen die ook vast gebruikt gaan worden, daar ben ik echt niet bang voor.en dat het onbekend is in welke mate de OEM's koudwatervrees hebben voor hexacores en octacores.
Voor de desktops hadden er naar mijn mening na 9 maanden echt meer modellen beschikbaar moeten zijn. Ik weet niet hoe het uitvalt in vergelijking met nieuwe generaties van Intel maar Ryzen is niet bepaald een nieuwe generatie van Intel, het is een CPU die fors meer waarde per € levert dan wat Intel aanbood totdat Coffee Lake werd gelanceerd.
Qua desktops zoals ik hier boven ook al aangaf is het bij Del bijv. 2 ranges Ryzen, 3 Ranges Intel 8th Gen. Dus dat zit redelijk dicht bij elkaar in het geval van Dell, andere OEM's mag iemand anders uitzoeken
Ik denk dat je nog te positief bent over AMD. Ik betwijfel namelijk of de gemiddelde consument uberhaupt nog van AMD heeft gehoord.
Dat kan ook positief zijn, omdat ze dan ook niks weten van "faildozer".
Verder hoeft AMD ook helemaal geen 50% marktaandeel te pakken. Nee, gewoon op de markt komen en circa 30% desktop, server en laptop overal zou al heel wat zijn. Het is een klein en flexibel bedrijf geworden, en zeker niet zonder technisch talent. Aantrekkelijk voor veel personeel omdat ze ook zelf wat kunnen bereiken, in plaats van onderdeel te zijn van Intel en nauwelijks iets kunnen doen, tenzij je een grote man bent zoals Koduri nu zal zijn.
Er is natuurlijk het logistieke problematische vraagstuk voor AMD om elke maand enkele tientallen miljoenen chips te moeten produceren uit een fab met een capaciteit van 60.000 wafers per maand. Tussen Ryzen, TR, Epyc, RR, Polaris, chipset, SoC en Vega chips gaat dat nooit lukken. AMD kan best tien miljoen chips per maand maken, maar dan alleen sub 200mm2. Daar gaan ze naartoe met hun MCM chips, maar het nog steeds zijn geen Intel aantallen.
Ondertussen speelt er nog wat anders mee. AMD heeft er eigenlijk niks aan om Intel nu te hard te gaan provoceren. Intel lijkt niet meer vastbesloten om AMD simpelweg de nek om te draaien en monopolist te worden. Dat zal te veel problemen opleveren, zeker nu de Democraten in de VS, de traditionele bondgenoten en beschermers van de techindustrie, ook vragen beginnen te stellen bij de wenselijkheid van monopolisten zoals Google, Facebook, Apple, MS en dus ook Intel. De antitrustwetten staan gewoon nog in de boeken, en als de VS de huidige president overleeft en er weer een Democraat komt, dan kan zomaar de jacht worden geopend. Intel is uiteindelijk een fabrikant die vooral haar eigen ontwerpen produceert, en geen ontwerper. Die twee takken opbreken zou een ramp zijn voor Intel. Dan maar liever AMD. Verder kan Intel zich nu ook richten op de gezamenlijke "vijand" van AMD en Intel, Nvidia.
In deze context kan AMD groeien, consolideren en zichzelf hopelijk eens echt stabiel positioneren. Ze hebben voor de verandering eens goed leiderschap, terwijl dat bij Intel toch heel wat minder goed voor elkaar lijkt te zijn, mede gezien de vele mislukkingen van Intel de afgelopen jaren.

Dat kan ook positief zijn, omdat ze dan ook niks weten van "faildozer".
Verder hoeft AMD ook helemaal geen 50% marktaandeel te pakken. Nee, gewoon op de markt komen en circa 30% desktop, server en laptop overal zou al heel wat zijn. Het is een klein en flexibel bedrijf geworden, en zeker niet zonder technisch talent. Aantrekkelijk voor veel personeel omdat ze ook zelf wat kunnen bereiken, in plaats van onderdeel te zijn van Intel en nauwelijks iets kunnen doen, tenzij je een grote man bent zoals Koduri nu zal zijn.
Er is natuurlijk het logistieke problematische vraagstuk voor AMD om elke maand enkele tientallen miljoenen chips te moeten produceren uit een fab met een capaciteit van 60.000 wafers per maand. Tussen Ryzen, TR, Epyc, RR, Polaris, chipset, SoC en Vega chips gaat dat nooit lukken. AMD kan best tien miljoen chips per maand maken, maar dan alleen sub 200mm2. Daar gaan ze naartoe met hun MCM chips, maar het nog steeds zijn geen Intel aantallen.
Ondertussen speelt er nog wat anders mee. AMD heeft er eigenlijk niks aan om Intel nu te hard te gaan provoceren. Intel lijkt niet meer vastbesloten om AMD simpelweg de nek om te draaien en monopolist te worden. Dat zal te veel problemen opleveren, zeker nu de Democraten in de VS, de traditionele bondgenoten en beschermers van de techindustrie, ook vragen beginnen te stellen bij de wenselijkheid van monopolisten zoals Google, Facebook, Apple, MS en dus ook Intel. De antitrustwetten staan gewoon nog in de boeken, en als de VS de huidige president overleeft en er weer een Democraat komt, dan kan zomaar de jacht worden geopend. Intel is uiteindelijk een fabrikant die vooral haar eigen ontwerpen produceert, en geen ontwerper. Die twee takken opbreken zou een ramp zijn voor Intel. Dan maar liever AMD. Verder kan Intel zich nu ook richten op de gezamenlijke "vijand" van AMD en Intel, Nvidia.
In deze context kan AMD groeien, consolideren en zichzelf hopelijk eens echt stabiel positioneren. Ze hebben voor de verandering eens goed leiderschap, terwijl dat bij Intel toch heel wat minder goed voor elkaar lijkt te zijn, mede gezien de vele mislukkingen van Intel de afgelopen jaren.
Verwijderd
en @DaniëlWW2Verwijderd schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 13:04:
[...]
...
Misschien is het interessant als Solidous aangeeft waarvoor hij graag extra kernen heeft op zijn laptop. Het maakt het concreter voor mensen die zich er moeilijk iets bij voor kunnen stellen.
...
Veel VM's om loadbalancing scenario's te simuleren. Stresstest en dat soort dingen. Coderen van video, thumbnails van video maken en vervolgens in animated gif zetten. Ik wil zoveel mogelijk lokaal kunnen uitvoeren. En zoals je eerder hebt aangeven 3D rendering. Sommige hebben daardoor voor Asus Ryzen laptop gekozen. Puur vanwege de hoge rendering capaciteit.
Ik heb het gevoel dat we snel ingehaald worden door mobiele telefoons als we nog steeds op 4-core blijven werken. Sommige telefoons hebben al 4K, super amoled, 8GB ram, 10-cores. ja ik weet het, cores zijn niet te vergelijken, amoled scherm staat ook niet uren achterelkaar aan, maar het gaat om het idee.
Coffee Lake H is aangekondigd en biedt 6-core aan. De deal tussen Intel en Nvidia is voorbij dus het verbaast met niet als er een soort Kaby Lake G package gaat komen. Of er komt een losse GPU in, net als vroeger.
AMD kan niet al te lang achterblijven, tenminste niet voor high end. De Ryzen 2500U en 2700U is prima voor mid-end, maar meer ook niet.
https://www.pcworld.com/a...360-is-575-right-now.htmlDennism schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 11:22:
[...]
Ik moet trouwens zeggen dat ik dat prijs verschil niet zo snel zie, als ik kijk naar customize and buy op de US site, op zijn best zie ik +-€240 verschil tussen de meest uitgeklede versie op customise and buy US en de SKU hier verkrijgbaar. Pak je dezelfde specs is de SKU hier verkrijgbaar zelfs 2 tientjes goedkoper.
[...]
Laten we eerlijk zijn, consumenten die systemen tot in detail samen willen stellen zijn niet de doelgroep van de OEM's, ...
Zoveel eisen heb ik nou ook weer niet:
Windows 10 Pro ipv Home
Geen nvme (ik zet zelfs een Samsung 960 Pro in
Ram geheugen zo min mogelijk (1x 8GB of 1x 16GB, ik wil zelf 2x 16GB erin zetten
+ die 10% kerst korting, dan kom ik uit op +/- 700,- a 750,- prima toch?
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2017 20:50 ]
Tja, Zen 1 is een quadcore CCX complex. Valt dus weinig aan te veranderen. Dat Ryzen 2 opeens meer gaat zijn geloof ik niet zo in. Het kan, en dan zou de opvolger van Raven Ridge ook meer cores hebben. Anders is dat nog gewoon een quadcore.Verwijderd schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 20:15:
[...]
en @DaniëlWW2
Veel VM's om loadbalancing scenario's te simuleren. Stresstest en dat soort dingen. Coderen van video, thumbnails van video maken en vervolgens in animated gif zetten. Ik wil zoveel mogelijk lokaal kunnen uitvoeren. En zoals je eerder hebt aangeven 3D rendering. Sommige hebben daardoor voor Asus Ryzen laptop gekozen. Puur vanwege de hoge rendering capaciteit.
Ik heb het gevoel dat we snel ingehaald worden door mobiele telefoons als we nog steeds op 4-core blijven werken. Sommige telefoons hebben al 4K, super amoled, 8GB ram, 10-cores. ja ik weet het, cores zijn niet te vergelijken, amoled scherm staat ook niet uren achterelkaar aan, maar het gaat om het idee.
Coffee Lake H is aangekondigd en biedt 6-core aan. De deal tussen Intel en Nvidia is voorbij dus het verbaast met niet als er een soort Kaby Lake G package gaat komen. Of er komt een losse GPU in, net als vroeger.
AMD kan niet al te lang achterblijven, tenminste niet voor high end. De Ryzen 2500U en 2700U is prima voor mid-end, maar meer ook niet.
Voor AMD zit er ook weinig anders op dan deze aanpak. Het is een relatief klein bedrijf, en ze kunnen niet in een jaar een volledige line up neerzetten met elke niche. Wat ze hebben gedaan dit jaar is al indrukwekkend.
Ondertussen heeft AMD wel de poot tussen de deur als het om servers gaat. Microsoft wisten wel al. Die hebben vanwege Azure vraag naar veel I/O capaciteit en prestaties, en dan is Epyc een logische keuze. Baidu dus ook, en die lijken heel wat meer te willen dan cloud applicaties draaien. Die zetten ook in op AI, en dat betekent zowel Epyc als Vega. Qua schaal zou het al om duizenden systemen moeten gaan. Op de servermarkt is AMD dus in ieder geval echt terug, en dat binnen zes maanden.

https://www.nextplatform....scalers-amds-epyc-six-go/
[ Voor 17% gewijzigd door DaniëlWW2 op 29-12-2017 22:41 ]
Verwijderd
Ik heb 3 zeer intelligente familieleden (moeder als kind op de lage school als hoogbegaafd getest, broer en zus uitgenodigd door het gymnasium, een van hun twee kon lezen voordat die voor het eerst naar de kleuterschool ging), geen van hen drie heeft enig benul van technologie. Mijn zus heeft geen benul wat er in haar laptop zit en ze weet niet eens of dat ze een 1080p of een '4k'-televisie kochten, mijn broef kon alleen vertellen dat er een i7 in zit toen ik hem vroeg wat voor laptop (HP, van het werk) hij heeft, toen ik hem vertelde dat een i7 bij laptops goed een dual core kan zijn was hij stomverbaasd. Maar ja, zelfs de mensen die geen benul van hebben komen er langzaam maar zeker via de telefoontjes achter wat voor hardware er allemaal in zo'n computer(tje) zit. Echter is tegelijkertijd ook de realiteit dat het de meeste mensen geen zak interesseert en misschien is dat nog wel terecht ook aangezien de meeste mensen toch niets meer nodig hebben dan een dual core CPU met geïntegreerde graphics, 8 GB RAM, <<400 W voeding, een moederbord wat €50 kost en een SSD'tje.Dennism schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 15:13:
[...]
Ik denk dat je je daar nog aardig in kan vergissen, ik weet natuurlijk niet hoe tech minded jouw familie en vrienden zijn, maar als ik dat soort termen als NVME, Sata, Ryzen, Vega56 ga opgooien op een verjaardag weet echt 80-90% niet waar ik het overheb. Intel kennen de meesten dan wel, AMD mogelijk ook een paar nog wel. GTX (of Geforce) een aantal misschien ook. En bij GB's denken de meesten aan hun databundel en niet aan intern geheugen
@Verwijderd gaf aan dat je in Duitsland bij Amazon wel een customized laptop (Ryzen) kan bestellen maar dat dit niet mogelijk is bij een van onze 'grotere' webshopjes. Ongetwijfeld omdat Amazon wel de pull heeft om dit van HP te eisen terwijl zo'n webshopje in Nederland een piepklein visje is, zeker in vergelijking met Amazon.Of HP in Duitsland betere service biedt durf ik echt niet te zeggen, zakelijk gezien is er in ieder geval in mijn ervaring 0,0 verschil. Maar als er een verschil is op consumenten gebied zouden dat alle 3 mogelijke redenen kunnen zijn.
In theorie zouden ze er twee aan elkaar kunnen plakken. Dan heb je een leuk monstertje, zowel qua graphics als qua CPU-power, zo kan je er ook een met 6 kernen maken, twee gefaalde quadcore-delen. Minder CU's? Geen probleem, twee gefaalde GPU-delen. Afhankelijk van hoe groot de vraag is liggen hier mogelijkheden maar ik verwacht niet dat het gaat gebeuren. Helaas.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 21:54:
[...]
Tja, Zen 1 is een quadcore CCX complex. Valt dus weinig aan te veranderen. Dat Ryzen 2 opeens meer gaat zijn geloof ik niet zo in. Het kan, en dan zou de opvolger van Raven Ridge ook meer cores hebben. Anders is dat nog gewoon een quadcore.
Ik kan me voorstellen dat voor ingenieurs AMD momenteel inderdaad een aantrekkelijkere werkgever is, sommige ingenieurs van Intel klaagden flink over de werkomstandigheden en inderdaad, vaak zie je bij dergelijke bedrijven dat je maar een heel klein radartje in het geheel bent en dat dat het werk saaier maakt. Ik heb over ASML dezelfde klacht gehoord van mensen die het daar van binnen kennen. Voor AMD is het TR-project een aardig voorbeeld, dit was niet eens door AMD zelf gepland, zo zijn er nog een paar voorbeelden, zo werd laatst aangegeven dat iets werd gedaan voor die laatste AMD Settings upgrade omdat een ingenieur dit idee kreeg en het vervolgens is gaan uitvoeren.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 17:52:
Het is een klein en flexibel bedrijf geworden, en zeker niet zonder technisch talent. Aantrekkelijk voor veel personeel omdat ze ook zelf wat kunnen bereiken, in plaats van onderdeel te zijn van Intel en nauwelijks iets kunnen doen, tenzij je een grote man bent zoals Koduri nu zal zijn.
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2017 23:09 ]
Die prijs lijkt echter niet meer geldig te zijn, als ik kijk op zowel de bestbuy als de HP link daar ( http://store.hp.com/us/en...57345618626318&quantity=1 _kom ik op $749 voor het basis model, $819 voor jouw specs (8GB met Windows 10 Pro en geen NVME), dat is 683 euro omgerekend van dollar naar euro, echter US prijzen zijn altijd excl btw, hier in NL incl BTW, omgerekend incl BTW zit je dan voor jouw keuze op 826 euro, zet daar een 960 Pro in en 32GB ram en je zit zeker op de prijs die je hier betaald, waarschijnlijk nog een stukje hoger. Dan heb je uiteraard wel iets betere specs (zeker qua geheugen).Verwijderd schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 20:15:
[...]
https://www.pcworld.com/a...360-is-575-right-now.html
Zoveel eisen heb ik nou ook weer niet:
Windows 10 Pro ipv Home
Geen nvme (ik zet zelfs een Samsung 960 Pro in)
Ram geheugen zo min mogelijk (1x 8GB of 1x 16GB, ik wil zelf 2x 16GB erin zetten
+ die 10% kerst korting, dan kom ik uit op +/- 700,- a 750,- prima toch?
Verwijderd
Threadripper stond officieel ook niet op de roadmap, dus wie weet.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 21:54:
[...]
Tja, Zen 1 is een quadcore CCX complex. Valt dus weinig aan te veranderen. Dat Ryzen 2 opeens meer gaat zijn geloof ik niet zo in. Het kan, en dan zou de opvolger van Raven Ridge ook meer cores hebben. Anders is dat nog gewoon een quadcore.
Voor AMD zit er ook weinig anders op dan deze aanpak. Het is een relatief klein bedrijf, en ze kunnen niet in een jaar een volledige line up neerzetten met elke niche. Wat ze hebben gedaan dit jaar is al indrukwekkend.

Dat klopt. Toen ik het wilde bestellen was de aanbieding wel geldig. In NL was er die 10% kerstkorting.Dennism schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 23:07:
Die prijs lijkt echter niet meer geldig te zijn, ...
Als HP NL ook exact dezelfde specs had gekozen als VS, dan had ik het wel gekocht. Maar nee hoor, HP NL wil dolgraag een nvme erin proppen om de laptop 250,- duurder te maken

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2017 00:21 ]
Dat snap ik dan weer wel, als je start met 1 SKU binnen een bepaalde markt moet daar tegenwoordig een SSD inzitten, zeker in een ultrabook achtig model. En als je kijkt naar de service manuals van HP voor de Intel 7th en 8th en de AMD A-XX reeks (ryzen range service manual kan ik nog niet vinden) voor de Envy 360 reeks. Is het enige part dat officieel end user replaceable is de AdapterVerwijderd schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 00:09:
Als HP NL ook exact dezelfde specs had gekozen als VS, dan had ik het wel gekocht. Maar nee hoor, HP NL wil dolgraag een nvme erin proppen om de laptop 250,- duurder te maken
[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 30-12-2017 11:11 ]
Verwijderd
Je kunt als OEM ook een SSHD erin zetten. Dat is voor een 1 SKU ook goed genoeg. Prijsverschil tussen een 1TB 5400 rpm en SSHD is 15,- momenteel in de prijswatch.Dennism schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 11:02:
[...]
Dat snap ik dan weer wel, als je start met 1 SKU binnen een bepaalde markt moet daar tegenwoordig een SSD inzitten, zeker in een ultrabook achtig model. En als je kijkt naar de service manuals van HP voor de Intel 7th en 8th en de AMD A-XX reeks (ryzen range service manual kan ik nog niet vinden) voor de Envy 360 reeks. Is het enige part dat officieel end user replaceable is de AdapterHothardware laat natuurlijk zien dat er on-officieel meer mogelijk is, maar naar je fabrieksgarantie kun je dan waarschijnlijk wel fluiten en dat is mogelijk iets dat niet veel consumenten aan zullen durven.
Als er niet bij staat wat voor nvme ssd je krijg dan krijg je gewoon de goedkoopste. Je weet ook niet of je een TLC krijgt of MLC. In het ergste geval krijg je dit: pricewatch: Intel DC P3100 256GB
Leessnelheid is goed genoeg, maar schrijven is echt crap.
Garantie vervalt inderdaad, dit heb ik ook gevraagd aan HP en die heeft dat bevestigd.
Vandaar dat ik ook eerder zei, OEMs maken het moeilijker om voor Ryzen te kiezen

Daarom wil ik de laptop voor de laagst mogelijke configuratie hebben. Ik acht de kans zeer klein dat er iets kapot gaat bij het zelf upgraden. Als ik toch pech heb, dan heb ik niet al te veel geld weggegooid.
Verwijderd
Sowieso is het idioot om een NVMe erin te zetten in plaats van een SSD als dat het enige model is wat je aanbiedt in Nederland (Duisland...). De normale gebruiker merkt nauwelijks verschil tussen een SSD en een NVMe, Windows zal wat sneller opstarten, veel andere programma's zullen niet of nauwelijks sneller starten omdat iets anders de bottleneck vormt. Als een NVMe €5 meer zou kosten, vooruit. Met de huidige prijzen, stop een 1 TB Crucial MX300/500 erin bij een highend-laptop en een 500 GB Crucial MX300/500 in een middelmatige laptop en de gebruiker zal tevreden zijn.
Ik denk dat je er wel van uit mag gaan dat in de meeste, zo niet alle gevallen je in consumenten apparaten tegenwoordig TLC krijgt, zelfs in servers / SAN storage zie je al steeds meer TLC in de RI (read intensive) series SSD's. Waar dat "vroeger" altijd minimaal MLC was.Verwijderd schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 12:11:
[...]
Je kunt als OEM ook een SSHD erin zetten. Dat is voor een 1 SKU ook goed genoeg. Prijsverschil tussen een 1TB 5400 rpm en SSHD is 15,- momenteel in de prijswatch.
Als er niet bij staat wat voor nvme ssd je krijg dan krijg je gewoon de goedkoopste. Je weet ook niet of je een TLC krijgt of MLC. In het ergste geval krijg je dit: pricewatch: Intel DC P3100 256GB
Leessnelheid is goed genoeg, maar schrijven is echt crap.
Garantie vervalt inderdaad, dit heb ik ook gevraagd aan HP en die heeft dat bevestigd.
Vandaar dat ik ook eerder zei, OEMs maken het moeilijker om voor Ryzen te kiezen![]()
Daarom wil ik de laptop voor de laagst mogelijke configuratie hebben. Ik acht de kans zeer klein dat er iets kapot gaat bij het zelf upgraden. Als ik toch pech heb, dan heb ik niet al te veel geld weggegooid.
Dat je altijd het goedkoopste krijgt is ook niet altijd waar, nu moet ik zeggen dat ik geen idee heb hoe OEMs alles precies sourcen, maar ik kom een behoorlijke mix tegen, zo heb ik aardig wat Dell laptops gezien met bijv. relatief dure Samsung NVME drives, echter zal het logisch zijn dat in goedkopere modellen ook goedkopere NVME drives zitten. In servers is dat het bijv. weer vrijwel altijd Samsung of Toshiba.
Ik denk dat dit meer formfactor afhankelijk is. Kijk je bijv. naar HP Probooks zie je daar vaak ruimte voor 2x 2.5" SSD / HDD. Kijk je echter naar Ultrabooks mag je blij zijn wanneer er 1 2.5" drive in past en dan is wanneer je snelle storage en bulk storage wil aanbieden in een Ultrabook een NVME drive met een normale 2.5" HDD een vrij logische keuze, je zou uiteraard ook kunnen kiezen voor een enkele 2.5" SSD met meer capaciteit wat opzich ook logisch zou zijn, maar schijnbaar is er nog steeds vraag naar goedkopere bulkstorage of is het toch nog lastig om met grotere 2.5" SSD's een bepaald prijspunt te halen dat ze nodig achten.Verwijderd schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 12:18:
Sowieso is het idioot om een NVMe erin te zetten in plaats van een SSD als dat het enige model is wat je aanbiedt in Nederland (Duisland...). De normale gebruiker merkt nauwelijks verschil tussen een SSD en een NVMe, Windows zal wat sneller opstarten, veel andere programma's zullen niet of nauwelijks sneller starten omdat iets anders de bottleneck vormt. Als een NVMe €5 meer zou kosten, vooruit. Met de huidige prijzen, stop een 1 TB Crucial MX300/500 erin bij een highend-laptop en een 500 GB Crucial MX300/500 in een middelmatige laptop en de gebruiker zal tevreden zijn.
Ik moet ook zeggen dat het prijsverschil nu ook weer niet zo heel groot is, als ik even snel kijk naar een redelijk courante SSD die ik zelf heb in een laptop (850 Evo) is het prijsverschil tussen 2.5" en M.2 +- 10 euro voor de 250GB variant.
[ Voor 30% gewijzigd door Dennism op 30-12-2017 13:08 ]
Verwijderd
Het probleem is dat OEM ook een flinke winstmarge wilt hebben.Verwijderd schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 12:18:
Stel dat de: HP x360 zonder nvme 750,- kost.
Het prijsverschil tussen een 1TB 5400 rpm en 500GB crucial SSD is +/- 100,-
Dan kom ik uit op 850,-
Vervolgens gooit HP ook een marge boven op dat prijsverschil dan wordt het minimaal 900,- maar ik denk eerder 950,- of 999,-
Je hebt wel meer SSD in ruil voor de trage opslag, maar qua laagste prijs schiet je helaas niet veel op.
Een 250GB 2.5" ssd ipv 1 TB 5400 rpm zal evt wel kunnen.
Verwijderd
Goed punt. Zelf zou ik liever een iets dikkere/grotere laptop hebben waarin je niet zo'n ruimtebeperking hebt maar dat terzijde.Dennism schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 12:53:
Ik denk dat dit meer formfactor afhankelijk is.
Ja, er is nog vraag naar goedkopere massaopslag maar wat is er mis met enkel een 1 TB Crucial MX 300? Het mag dan tot zo'n 8% zwakker zijn dan de 850 Evo maar het is gigantisch veel beter dan eender welke harde schijf. Je hebt zowel de snelheid als voldoende massaopslag. Voor de volledigheid, ik ben zelf zo iemand die binnen een paar maanden een 1 TB schijf vol kan krijgen en die meer harde schijven heeft dan dat je zou willen hebben. Meer dan 1 TB opslag heb je op een laptop of PC niet nodig, het is fijn om meer te hebben maar het is niet nodig. Uit ervaring weet ik dat het ook nadelen heeft als je daaroverheen gaat, het wordt al snel veel onoverzichtelijker wat er allemaal op staat (WinDirStat to the rescueKijk je bijv. naar HP Probooks zie je daar vaak ruimte voor 2x 2.5" SSD / HDD. Kijk je echter naar Ultrabooks mag je blij zijn wanneer er 1 2.5" drive in past en dan is wanneer je snelle storage en bulk storage wil aanbieden in een Ultrabook een NVME drive met een normale 2.5" HDD een vrij logische keuze, je zou uiteraard ook kunnen kiezen voor een enkele 2.5" SSD met meer capaciteit wat opzich ook logisch zou zijn, maar schijnbaar is er nog steeds vraag naar goedkopere bulkstorage of is het toch nog lastig om met grotere 2.5" SSD's een bepaald prijspunt te halen dat ze nodig achten.
offtopic:
Een klein vraagje uit nieuwsgierigheid, te klein om een draad voor te openen. Als je een 850 Evo koppelt aan een SATA2 (300 MB/s), hoeveel procent van de performance zou je dan typisch halen bij welke taken? De random read en write zijn hetzelfde, de sequentiële read en write 50% maar typisch zal je in zo'n systeem al snel andere bottlenecks hebben zoals trager RAM (DDR3 1300 9-9-9-24).
Een klein vraagje uit nieuwsgierigheid, te klein om een draad voor te openen. Als je een 850 Evo koppelt aan een SATA2 (300 MB/s), hoeveel procent van de performance zou je dan typisch halen bij welke taken? De random read en write zijn hetzelfde, de sequentiële read en write 50% maar typisch zal je in zo'n systeem al snel andere bottlenecks hebben zoals trager RAM (DDR3 1300 9-9-9-24).
Als het voor de ruimte nodig is, fair enough. Als er slechts ruimte is voor 1 2,5'' , geef mij dan maar een 1 TB SSD in plaats van deze oplossing en zorg ervoor dat de gebruiker er zelf nog een in het M.2-slot kan stoppen. Zeker aantrekkelijk op de lange termijn met de dalende prijzen.Ik moet ook zeggen dat het prijsverschil nu ook weer niet zo heel groot is, als ik even snel kijk naar een redelijk courante SSD die ik zelf heb in een laptop (850 Evo) is het prijsverschil tussen 2.5" en M.2 +- 10 euro voor de 250GB variant.
Ik spreek hierboven over 1 TB aangezien we het hebben over een systeem met een R7 1700, bij eenvoudigere laptops (quadcore, 1050 Ti...) zou 5** GB allicht meer voor de hand liggen.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2017 13:41 ]
In benchmarks zal je vast grote verschillen vinden daar zo'n SSD die sata 300 wel vol krijgt. Voor dagelijks gebruik zal het echter nog steeds een enorme wist zijn, ik heb voor familie regelmatig oudere laptops een "opfrisbeurt" gegeven (i.e. oude HDD eruit, nieuwe SSD erin en een een reinstall) en dan pak ik gewoon een SSD die dan courant is en het verschil is enorm. Bij HDD v.s. SSD bij normaal gebruik zijn het vooral de random reads/writes die HDD's traag laten aanvoelen en dat voordeel behoud je gewoon, ook met een oudere sata interface.Verwijderd schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 13:35:
offtopic:
Verwijderd
Ik vraag me af hoeveel extra voordeel zo'n SSD zou geven in overigens hetzelfde systeem maar met SATA3 i.p.v. SATA2.
Ik had laatst een hardeschijf die crashte, daarom maar een SSD gekocht in plaats van een nieuwe interne harde schijf. Maar helaas met een SATA2. In verband met beschikbaarheid werd het een 850 Evo.
Wel met de kennis dat deze meegaat naar mijn volgende systeem. Daar gaat op termijn nog een extra SSD bij.
Ik had laatst een hardeschijf die crashte, daarom maar een SSD gekocht in plaats van een nieuwe interne harde schijf. Maar helaas met een SATA2. In verband met beschikbaarheid werd het een 850 Evo.
Wel met de kennis dat deze meegaat naar mijn volgende systeem. Daar gaat op termijn nog een extra SSD bij.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2017 14:03 ]
Kwam een korte video tegen met Asus ROG medewerker Elmor die geinterviewd wordt door der8auer. Misschien niet specifiek AMD dus enigzins oftopic maar geeft wel iets meer detail over hoe Asus werkt en over hemzelf.
(Elmor is de Topicstarter van deze thread: http://www.overclock.net/...overclocking-thread/0_100 Daarin is veel ontwikkelwerk gedaan voor de Asus Crosshair VI Ryzen mobo)
YouTube: Inside ASUS RoG - Meet Jon "Elmor"
(Elmor is de Topicstarter van deze thread: http://www.overclock.net/...overclocking-thread/0_100 Daarin is veel ontwikkelwerk gedaan voor de Asus Crosshair VI Ryzen mobo)
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
De voordelen van een snellere sata interface zijn imho enkel hogere maximale doorvoer snelheden en misschien een wat betere latency vanwege controller verbeteringen. maar dat zal het grotendeels wel zijn verwacht ik.Verwijderd schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 14:01:
Ik vraag me af hoeveel extra voordeel zo'n SSD zou geven in overigens hetzelfde systeem maar met SATA3 i.p.v. SATA2.
Hoe zit het nu eigenlijk met AGESA 1.0.0.7? Heb er al een tijdje niets meer over gehoord. Het zou toch een complete rewrite zijn met een hoop verbeteringen?
PC: R9 5950X | 32GB | VEGA 64 Liquid Edition
Verwijderd
Dus daarom komt RAM-compatibiliteit later op de lagere tiers van hun moederborden, ze ontwikkelen het eerst enkel voor het referentiebord (Crosshair in het geval van AM4?) en pas later implementeren ze het ook op de andere moederborden.Help!!!! schreef op zondag 31 december 2017 @ 08:47:
Kwam een korte video tegen met Asus ROG medewerker Elmor die geinterviewd wordt door der8auer. Misschien niet specifiek AMD dus enigzins oftopic maar geeft wel iets meer detail over hoe Asus werkt en over hemzelf.
@Gelunox
Die is al enige weken uit. Zelf draai ik hem ook en het bevalt prima. De reacties zijn tot nu toe (Asus C6Hero) vrij positief.
Je moet ook geen wonderen verwachten want het is niet zo dat je ineens veel hogere CPU speeds haalt.
Maar voor de Asus lijkt de (mem) compatibiliteit verder verbeterd en zijn er diverse bugs (bijv. coldboot issue) opgelost.
Wat mij betreft is het iha wel het beste bios wat je nu er op kunt zetten als je een C6H hebt.
@Verwijderd
Zoals ik het begrijp maken ze inderdaad eerst een referenceboard (soort proof of concept) met de meest basic zaken en werken ze vandaar uit verder. Klinkt logisch.
Maar volgensmij is dat niet de Hero. De Hero volgt ook uit het referenceboard.
Wel worden op bijv. de Hero of een ander High End board de verdere OC verbeteringen doorontwikkeld en vandaaruit naar de overige boards geport.
Die is al enige weken uit. Zelf draai ik hem ook en het bevalt prima. De reacties zijn tot nu toe (Asus C6Hero) vrij positief.
Je moet ook geen wonderen verwachten want het is niet zo dat je ineens veel hogere CPU speeds haalt.
Maar voor de Asus lijkt de (mem) compatibiliteit verder verbeterd en zijn er diverse bugs (bijv. coldboot issue) opgelost.
Wat mij betreft is het iha wel het beste bios wat je nu er op kunt zetten als je een C6H hebt.
@Verwijderd
Zoals ik het begrijp maken ze inderdaad eerst een referenceboard (soort proof of concept) met de meest basic zaken en werken ze vandaar uit verder. Klinkt logisch.
Wel worden op bijv. de Hero of een ander High End board de verdere OC verbeteringen doorontwikkeld en vandaaruit naar de overige boards geport.
PC Specs
Verwijderd
Bij ASRock viel het eveneens op dat ze op hun highend-borden (Taichi en de versie daarboven) eerder een betere RAM-compabiliteit hadden.Help!!!! schreef op zondag 31 december 2017 @ 15:20:
@Gelunox
@Verwijderd
Ah, nog even wachten dan dus, nog geen update gezien voor m'n ASRock X370 Gaming K4.
hopelijk ergens de komende paar weken.
Die gaat er niet komen ben ik bang...Gelunox schreef op zondag 31 december 2017 @ 18:07:
Ah, nog even wachten dan dus, nog geen update gezien voor m'n ASRock X370 Gaming K4.
Dat bord heeft behoorlijke ontwerpfouten en is een halfjaar geleden al uit de verkoop gehaald en vervangen. ASrock doet er ook niks meer mee. Ja het probleem lijkt vooral RAM te zijn geweest...
Wil je RAM op snelheid draaien, dan heb je een nieuw bordje nodig, helaas.

[ Voor 9% gewijzigd door DaniëlWW2 op 31-12-2017 18:21 ]
er worden nog immer biossen voor dat bord ontwikkeld hoor; er is momenteel een 3.40a bios voor dat bord beschikbaar.
idd, laatste bios update was iets meer dan een maand geleden nog http://www.asrock.com/MB/...0X370%20Gaming%20K4/#BIOS
Wel een beetje jammer dat t ding minder goed ontworpen schijnt te zijn. Nouja, misschien komen er bij ryzen 2 wat leuke nieuwe bordjes op de markt.
Wel een beetje jammer dat t ding minder goed ontworpen schijnt te zijn. Nouja, misschien komen er bij ryzen 2 wat leuke nieuwe bordjes op de markt.
Verwijderd
Eerst even iets anders, over de zin en de onzin van benchmarks:
Iets voor 2m50s
De FPS kan erg bedriegelijk zijn. Bij Crysis 3 haalt de 7600k een hogere FPS tijdens het grootste deel van het spel, benchmarks kunnen gemakkelijk de indruk geven dat de 7600k een betere CPU is voor dit spel dan de 1600(X) maar wat die FPS niet vertelt is dat bij de 7600k af en toe de FPS gigantisch inzakt bij de 7600k terwijl dit bij de 1600 veel minder gebeurt omdat die nog een paar extra kernen en threads heeft.
Nu is Crysis een pareltje wat goed schaalt met kernen, threads en klokfrequentie maar het geeft te denken.
Sometimes you win and sometimes you lose. Sometimes, it's a draw. I'm really left at a loss for words as to how to explain this motherboard with a low price tag that isn't quite low enough. The ASRock Fatal1ty X370 Gaming K4 is a pretty decent board for a gamer who simply wants to put all the parts together and turn it on to start playing, but are these people even buying parts or are PC stores building their PCs for them? There's clearly a place for this board, but then, why does it need the flashy branding?
With a BIOS that limits your voltage options, and thereby, your overclocking potential, there is a clear indicator what this board can and can't do; just in case you missed it - the board only lists support for 2933 MHz memory. If you're an enthusiast, 3200 MHz is the minimum, so enthusiast gamers can look elsewhere.
What you are left with is a decent LAN chip, some pretty damn good audio, and a digital VRM for decent efficiency, and you could see that if this were an Intel motherboard, it might have a good place, but this is a Ryzen motherboard. A Ryzen 5 1600X CPU might be the best that gets put into this board, and that makes sense; maybe 16 GB of 2400 MHz memory and a nice new shiny AMD GPU and you are ready for 1080p gaming. Yet if you want to overclock hard, run away fast!
On the topic of BIOS updates and how they have affected this board in particular, well, there really haven't been many if any changes in how the board performs or overclocks. This may be due to ASRock with this board in particular, but given the entry-level specifications offered by this board, expecting a complete change in a product over its lifetime doesn't make much sense at this point. Some of these Ryzen-compatible boards are great, and others aren't so much. This board, the ASRock X370 GAMING K4, definitely sits right in the middle and serves as a good reminder that with some boards, you get what you pay for.
Dat lijkt me een aardige en eerlijke review.
Disclaimer, deze review werd pas eind augustus geplaatst, veel te laat voor veel klanten. Spijtig dat de Taichi hier zo belachelijk duur was (in de USA $200, hier toen ongeveer €250 met een wisselkoers van $1=€0,86), anders had je voor iets meer geld de Taichi kunnen kopen die wel prima VRM's heeft. Inmiddels is de prijs van Taichi normaler geworden, ongeveer €204. Versus €165,84 in de USA, met BTW betalen we hier dus nog steeds €3-4 teveel). Een van die gevallen waarbij je merkt dat wij een heffing betalen omdat de distributieketen niet zo soepel verloopt naar ons landje toe (extra schakel(s) ertussen waarbij geld blijft kleven voor het doorgeven van dozen?) of omdat er te weinig concurrentie is, of beide. Asus Prime Pro (X370) was immers wel voor ongeveer dezelfde prijs verkrijgbaar als in de USA. Ik denk dat die Taichi in bepaalde gevallen de hogere prijs t.o.v. de Prime Pro waard is. Als je alles uit de CPU wil halen, deze en een toekomstige Zen2/Zen3 CPU (voor het geval dat die een hoger vermogen nuttig kan gebruiken) en je wil graag goede entrylevel (voor audiofielen!) audio op je moederbord hebben...
Bovendien ziet het er n.m.m. best mooi uit, voor wie een kast met een venster heeft.
Iets voor 2m50s
De FPS kan erg bedriegelijk zijn. Bij Crysis 3 haalt de 7600k een hogere FPS tijdens het grootste deel van het spel, benchmarks kunnen gemakkelijk de indruk geven dat de 7600k een betere CPU is voor dit spel dan de 1600(X) maar wat die FPS niet vertelt is dat bij de 7600k af en toe de FPS gigantisch inzakt bij de 7600k terwijl dit bij de 1600 veel minder gebeurt omdat die nog een paar extra kernen en threads heeft.
Nu is Crysis een pareltje wat goed schaalt met kernen, threads en klokfrequentie maar het geeft te denken.
https://www.techpowerup.c...ck/X370_Gaming_K4/15.htmlGelunox schreef op maandag 1 januari 2018 @ 13:00:
idd, laatste bios update was iets meer dan een maand geleden nog http://www.asrock.com/MB/...0X370%20Gaming%20K4/#BIOS
Sometimes you win and sometimes you lose. Sometimes, it's a draw. I'm really left at a loss for words as to how to explain this motherboard with a low price tag that isn't quite low enough. The ASRock Fatal1ty X370 Gaming K4 is a pretty decent board for a gamer who simply wants to put all the parts together and turn it on to start playing, but are these people even buying parts or are PC stores building their PCs for them? There's clearly a place for this board, but then, why does it need the flashy branding?
With a BIOS that limits your voltage options, and thereby, your overclocking potential, there is a clear indicator what this board can and can't do; just in case you missed it - the board only lists support for 2933 MHz memory. If you're an enthusiast, 3200 MHz is the minimum, so enthusiast gamers can look elsewhere.
What you are left with is a decent LAN chip, some pretty damn good audio, and a digital VRM for decent efficiency, and you could see that if this were an Intel motherboard, it might have a good place, but this is a Ryzen motherboard. A Ryzen 5 1600X CPU might be the best that gets put into this board, and that makes sense; maybe 16 GB of 2400 MHz memory and a nice new shiny AMD GPU and you are ready for 1080p gaming. Yet if you want to overclock hard, run away fast!
On the topic of BIOS updates and how they have affected this board in particular, well, there really haven't been many if any changes in how the board performs or overclocks. This may be due to ASRock with this board in particular, but given the entry-level specifications offered by this board, expecting a complete change in a product over its lifetime doesn't make much sense at this point. Some of these Ryzen-compatible boards are great, and others aren't so much. This board, the ASRock X370 GAMING K4, definitely sits right in the middle and serves as a good reminder that with some boards, you get what you pay for.
Dat lijkt me een aardige en eerlijke review.
Disclaimer, deze review werd pas eind augustus geplaatst, veel te laat voor veel klanten. Spijtig dat de Taichi hier zo belachelijk duur was (in de USA $200, hier toen ongeveer €250 met een wisselkoers van $1=€0,86), anders had je voor iets meer geld de Taichi kunnen kopen die wel prima VRM's heeft. Inmiddels is de prijs van Taichi normaler geworden, ongeveer €204. Versus €165,84 in de USA, met BTW betalen we hier dus nog steeds €3-4 teveel). Een van die gevallen waarbij je merkt dat wij een heffing betalen omdat de distributieketen niet zo soepel verloopt naar ons landje toe (extra schakel(s) ertussen waarbij geld blijft kleven voor het doorgeven van dozen?) of omdat er te weinig concurrentie is, of beide. Asus Prime Pro (X370) was immers wel voor ongeveer dezelfde prijs verkrijgbaar als in de USA. Ik denk dat die Taichi in bepaalde gevallen de hogere prijs t.o.v. de Prime Pro waard is. Als je alles uit de CPU wil halen, deze en een toekomstige Zen2/Zen3 CPU (voor het geval dat die een hoger vermogen nuttig kan gebruiken) en je wil graag goede entrylevel (voor audiofielen!) audio op je moederbord hebben...
Bovendien ziet het er n.m.m. best mooi uit, voor wie een kast met een venster heeft.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2018 15:53 ]
Als ze er zijn, dan hoor je mij wel mopperen over welke bordjes allemaal slecht zijn.Gelunox schreef op maandag 1 januari 2018 @ 13:00:
Nee, ik heb er weinig vertrouwen in. Afhankelijk van de prestatiewinst ga ik Ryzen 2 misschien overwegen. Ik ga er vanuit dat Een Ryzen 2 gewoon zal werken op mijn ASUS Prime X370-Pro. Of er een bordje gaat komen die deze matched durf ik te betwijfelen...
In het algemeen vind ik dat ASUS goed bezig is geweest met AM4. Ze hebben weinig bordjes, maar ze hebben er eentje in vrijwel elke prijsklasse, en dan zijn ze meestal nog goed of de beste ook. Dit in tegenstelling tot Intel waar ze heel wat minder sterk zijn. Ryzen 2 is dus even afwachten.
Verwijderd
Sowieso altijd pas een moederbord uitkiezen nadat je diverse uitgebreide reviews hebt gelezen en gezien, inclusief minstens 1 review waarbij ze uitgebreid alles hebben doorgemeten (stroomsterkte, spanning) en in kaart hebben gebracht hoe goed/slecht de componenten zijn die erop zitten. Helaas is het bij de meeste reviewers, met alle respect, amateurhour. Zij komen niet verder dan het opnoemen wat op de website van de fabrikant of in de gebruiksaanwijzing staat vermeld, welke interfaces erop zitten en zo. Nu is dat op zich wel relevant maar je hebt meer informatie dan dat nodig.
In dit geval gaat het duidelijk om een overbord wat in de markt is gezet als een luxer slecht overklokbaar moederbord. Dat had goed gewerkt op het Intel platform (locked CPU's) maar niet op het AM4 platform waarbij je voor hetzelfde bedrag (Prime Pro) of iets meer (Taichi, in tal van andere landen maar toen niet hier) een moederbord kan kopen wat zoveel meer waarde biedt en waarbij het min of meer wordt geëist dat je goed kan overklokken. Na de shitstorm die de bedrijven over zich heen kregen bij X299 ben ik iets optimistischer dat we meer betaalbare moederborden met goede componenten gaan krijgen (meer bedrijven die er 1 hebben). Zie deze video van overclocker/webshopmedewerker der8auer.
In dit geval gaat het duidelijk om een overbord wat in de markt is gezet als een luxer slecht overklokbaar moederbord. Dat had goed gewerkt op het Intel platform (locked CPU's) maar niet op het AM4 platform waarbij je voor hetzelfde bedrag (Prime Pro) of iets meer (Taichi, in tal van andere landen maar toen niet hier) een moederbord kan kopen wat zoveel meer waarde biedt en waarbij het min of meer wordt geëist dat je goed kan overklokken. Na de shitstorm die de bedrijven over zich heen kregen bij X299 ben ik iets optimistischer dat we meer betaalbare moederborden met goede componenten gaan krijgen (meer bedrijven die er 1 hebben). Zie deze video van overclocker/webshopmedewerker der8auer.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2018 00:32 ]
Tjsa, ik heb zelf nog geen negatieve reviews kunnen vinden. Toen ik 'm kocht was er ook vrij weinig op aan te merken, en was de mem/oc performance nog overal gelijkwaardig meh. Zo'n miskoop was het dan ook niet. Ik ga geen maanden zitten wachten tot er iemand 'ns die niet een "amateur" is eindelijk eens een keer het bord wat ik op het oog heb gereviewd heeft. Zeker niet als de pc die ik destijds had gewoon niet snel genoeg meer voor mij was.Verwijderd schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 00:29:
Sowieso altijd pas een moederbord uitkiezen nadat je diverse uitgebreide reviews hebt gelezen en gezien, inclusief minstens 1 review waarbij ze uitgebreid alles hebben doorgemeten (stroomsterkte, spanning) en in kaart hebben gebracht hoe goed/slecht de componenten zijn die erop zitten. Helaas is het bij de meeste reviewers, met alle respect, amateurhour. Zij komen niet verder dan het opnoemen wat op de website van de fabrikant of in de gebruiksaanwijzing staat vermeld, welke interfaces erop zitten en zo. Nu is dat op zich wel relevant maar je hebt meer informatie dan dat nodig.
Ik heb overigens ook in geen enkele review iets gelezen over ontwerpfouten. en alleen op forums iets over EOL status van t ding en dat de X variant andere componenten heeft met dezelfde layout. Blijft maar vaag.
TL;DR: als we moeten wachten tot alles getest is zijn we soms een jaar verder en is de technologie al weer verouderd. Met Ryzen was het sws een grote early adoption gok die mij iig goed is bevallen, heb nu al zo'n 8 maanden plezier van m'n ryzen systeem, ookal krijg ik het RAM nog steeds niet boven 2933MT/s.
Wat is er zo mis met Asus dan bij de Intel Moederborden, of gaat dit meer over de budget modellen? Ik moet zeggen dat ik hun overclock / highend mobo's (beginnend bij de Hero tot de Code, Formula, Apex, Extreme) toch in de regel ook bij Intel chipsets vaak toonaangevend vind m.b.t. features, algehele kwaliteit, OC potentie en bijv. de kwaliteit van de UEFI.DaniëlWW2 schreef op maandag 1 januari 2018 @ 18:17:
Dit in tegenstelling tot Intel waar ze heel wat minder sterk zijn.
Dat ze voor Z370 ook cheap zijn gegaan op bouwkwaliteit. Platform verbruikt meer dan Ryzen, maar slechtere VRM onderdelen. Nee, dat vind ik niet zo netjes.Dennism schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 18:14:
[...]
Wat is er zo mis met Asus dan bij de Intel Moederborden, of gaat dit meer over de budget modellen? Ik moet zeggen dat ik hun overclock / highend mobo's (beginnend bij de Hero tot de Code, Formula, Apex, Extreme) toch in de regel ook bij Intel chipsets vaak toonaangevend vind m.b.t. features, algehele kwaliteit, OC potentie en bijv. de kwaliteit van de UEFI.
Verwijderd
Terwijl voor AM4 Asus de enige is waarvan je voor onder de pak hem beet €190 (G5) een moederbord met een goede VRM kan kopen. Ik ben dit eens met Daniël, als het moederbord geen goede VRM heeft dan mag je het links laten liggen in dit prijssegment. Zoveel kost het niet (pak hem beet €10 extra?) om dat goed te verzorgen dus dat moet gewoon in orde zijn op het €150 prijspunt. Op het €100 prijspunt heb je weinig te eisen. Laten we hopen dat deze bedrijven zich de negatieve persaandacht omtrent X299 aantrekken en dat ze zich nu gaan proberen te onderscheiden door juist wel een goede VRM te leveren, het publiek vraag erom, de vraag is of dat de medewerkers van deze bedrijven het signaal oppakken. 
@Help!!!!
Dat gesprekje van der8auer met die ASUS-medewerker was wat dat betreft reuze interessant, het werd duidelijk dat slechts een paar mensen beslissen over wat er op dat moederbord komt. Hopelijk hebben die geluisterd. Zou het toeval zijn dat juist Asus die deze voormalige overklokker in dienst nam dit wel in orde heeft voor de Prime Pro?
Voor nu zou ik de volgende modellen aanraden als je dat upgradepad in het vizier hebt: Asus Prime Pro x370, AS Rock Taichi, Gigabyte G5 en Gigabyte K7 als je niet genoegen neemt met 3200 MT/s DDR4 RAM. Het eerste moederbord kost €145, de laatste twee rond de €200. Wil je slechts 6 kernen draaien en niet upgraden op dit moederbord? Dan zijn er 1 of 2 B350-moederborden per merk die je kan kiezen.
@Help!!!!
Dat gesprekje van der8auer met die ASUS-medewerker was wat dat betreft reuze interessant, het werd duidelijk dat slechts een paar mensen beslissen over wat er op dat moederbord komt. Hopelijk hebben die geluisterd. Zou het toeval zijn dat juist Asus die deze voormalige overklokker in dienst nam dit wel in orde heeft voor de Prime Pro?
Het maakt ook niet heel erg veel uit, het zou fijn zijn als je je RAM met 200 MT/s extra zou kunnen laten draaien maar het is nu ook weer niet zo dat je je moederbord zo snel mogelijk moet dumpen. Na een paar maanden werd m.i. wel al aardig het kaf van het koren gescheiden, bij alle 3 de merken waren er duidelijk 1 of 2 X370 moederborden die de meeste waarde/€ geven, per merk waren er 1 of 2 B350-moederborden die erboven uit staken. Het komt volgens mij ongeveer op dit neer, voor 6 kernen is B350 nog een aardige oplossing als je alles uit de CPU wil halen, bij 8 kernen en stevig overklokken wil je echt de X370-moederborden hebben. AS Rock deed het vanaf dag 1 goed qua overklokken van de CPU en RAM (zij het met wat probleemjes met de GUI van de UEFI die ze later oplosten), Asus en Gigabyte hadden een stroevere start maar deden het na en paar maanden al veel beter, MSI heeft het grondig laten liggen, met name voor de X370 (voor B350 zijn ze in ieder geval nog competitief geprijsd maar de aansturing van de RAM lijkt nog steeds wat soepeler te verlopen bij de andere 3 grote merken).Gelunox schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 02:17:
[...]
Tjsa, ik heb zelf nog geen negatieve reviews kunnen vinden. Toen ik 'm kocht was er ook vrij weinig op aan te merken, en was de mem/oc performance nog overal gelijkwaardig meh. Zo'n miskoop was het dan ook niet. Ik ga geen maanden zitten wachten tot er iemand 'ns die niet een "amateur" is eindelijk eens een keer het bord wat ik op het oog heb gereviewd heeft. Zeker niet als de pc die ik destijds had gewoon niet snel genoeg meer voor mij was.
Ik heb overigens ook in geen enkele review iets gelezen over ontwerpfouten. en alleen op forums iets over EOL status van t ding en dat de X variant andere componenten heeft met dezelfde layout. Blijft maar vaag.
TL;DR: als we moeten wachten tot alles getest is zijn we soms een jaar verder en is de technologie al weer verouderd. Met Ryzen was het sws een grote early adoption gok die mij iig goed is bevallen, heb nu al zo'n 8 maanden plezier van m'n ryzen systeem, ookal krijg ik het RAM nog steeds niet boven 2933MT/s.
Voor nu zou ik de volgende modellen aanraden als je dat upgradepad in het vizier hebt: Asus Prime Pro x370, AS Rock Taichi, Gigabyte G5 en Gigabyte K7 als je niet genoegen neemt met 3200 MT/s DDR4 RAM. Het eerste moederbord kost €145, de laatste twee rond de €200. Wil je slechts 6 kernen draaien en niet upgraden op dit moederbord? Dan zijn er 1 of 2 B350-moederborden per merk die je kan kiezen.
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2018 18:52 ]
Verwijderd
Een enigszins interessant artikeltje (12 bladzijdes inclusief plaatjes) wat meer een economische invalshoek heeft: https://seekingalpha.com/...LfCstgfetrGYCA&gws_rd=ssl
Tip: bezoek deze website met een javascriptblocker als je geen zin hebt om te registreren en als je het fijn vindt als heel het artikel op 1 pagina wordt weergegeven in plaats van dat het over 8 pagina's wordt verdeeld.
@Dennism
Waar we het hier veel over hebben gehad.
Tip: bezoek deze website met een javascriptblocker als je geen zin hebt om te registreren en als je het fijn vindt als heel het artikel op 1 pagina wordt weergegeven in plaats van dat het over 8 pagina's wordt verdeeld.
@Dennism
Waar we het hier veel over hebben gehad.
Compelling Reasons to Upgrade
But a nominal performance improvement isn't the only factor that would potentially drive sales for AMD. Just to state a personal example from a few weeks ago, two very experienced engineer friends of mine - Ash Sharma and Sandeep Khurana - are currently developing a fraud-detection deep-learning solution for insurance companies. They were in the market for a capable x86 machine ($10,000-30,000 budget), and I insisted that they consider Ryzen, Ryzen Pro, EPYC or Threadripper before going with Intel offerings. After lots of debating, persuasion, and close examination, they chose to still go with Intel machines broadly because:
• Issue 1. Intel machines from Dell (NYSE:DVMT) and HP (NYSE:HPQ) had active on-site support while AMD workstations weren't even available in the market.
• Issue 2. Going with AMD meant assembling the workstations themselves, which was a deal-breaker for them.
• Issue 3. They didn't want to experiment with a 1st gen AMD Zen product as it's a mission-critical machine.
• Issue 4. They said AMD is currently for hobbyists, tech enthusiasts, DIY PC owners or large companies that had lots of IT staff to deal with technical snags, and that Ryzen hasn't yet penetrated the enterprise market yet.
Their concerns seemed quite reasonable and fair, and it's likely that professionals across various industry verticals would have similar concerns as well. But from an AMD investor's standpoint, I believe that all of the aforementioned problems will get addressed in 2018.
• Issue 1. AMD partnered with the likes of HP, Dell, Lenovo (OTCPK:LNVGF) to tap the enterprise workstation market, with its Ryzen Pro chips, only in late 2017. Perhaps, this is why the supply of workstations was tight last month. But as time passes, supplies would naturally normalize. Heading into 2018, these OEMs only need to throw in the new Ryzen Refresh Pro chips on the same motherboards (as they are backward compatible), and they'll be ready to target the enterprise market with their upgraded workstations. It's also likely that these OEMs released a limited supply during late 2017 as, perhaps, they wanted to test market demand first before betting big on it.
• Issue 2. OEMs have started to offer pre-built Ryzen Pro, EPYC, Threadripper workstations, so the need to assemble them would go away in 2018.
• Issue 3. Ryzen Refresh would technically be a 2nd gen product.
• Issue 4. It's their personal opinion. AMD is positioning itself nicely to meaningfully tap the x86 enterprise market in 2018 with OEM deals.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2018 18:59 ]
Maar bij welke borden dan? De Z370 borden die ik bekeken heb voor een mogelijke build voor mezelf (Apex, Code en Formula) lijken voor zover ik kan vinden prima voor elkaar te zijn, in ieder geval in de bovenste 2 "tiers" op Overclock.net. Daarnaast lijkt het verbruik in ieder geval op stock settings als ik de nieuwe test van HWI mag geloven helemaal niet zover uit elkaar te liggen (als dat nieuwe zelfgeknutselde apparaat van ze betrouwbaar is, dus nog even een slag om de arm). https://nl.hardware.info/...t-resultaten-cinebench-15DaniëlWW2 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 18:42:
[...]
Dat ze voor Z370 ook cheap zijn gegaan op bouwkwaliteit. Platform verbruikt meer dan Ryzen, maar slechtere VRM onderdelen. Nee, dat vind ik niet zo netjes.
Wel jammer dat het ding schijnbaar volgens HWI maar tot 360W kan testen, waardoor het voor zware X299/Threadripper overclocks niet echt bruikbaar lijkt. Maar ik ben zeker benieuwd naar Coffeelake / Ryzen overklok resultaten met dit apparaat.
Maar bijv. +- 3W verschil tussen een 1600X en een 8700K in Cinebench vind ik niet wereld schokkend als de resultaten betrouwbaar zijn.
@Verwijderd Inderdaad een boel die ik denk ik (deels) ook al regelmatig aangehaald heb. Het komt in ieder geval redelijk overeen met zaken die ik ook hoor en zie in de markt. AMD komt er wel als ze doorgaan met wat ze nu doen en mogelijk nog wat meer gaan investeren in de broodnodige marketing om overal weer zichtbaar te worden en van het "budget" imago / stigma af te komen. De producten hebben ze ervoor (en de roadmap lijkt ook solide) nu het vertrouwen winnen over de hele breedte van de markt, waarbij ook bijv. de deals met MS en Baidu e.d. mee kunnen helpen.
[ Voor 28% gewijzigd door Dennism op 02-01-2018 19:08 ]
Ik word vooral niet blij van het midden en hogere segment. Zeker meer dan €200 vragen voor een veredelde 4 phase zoals met de Z370 ROG Strix F is echt onbeschoft, maar wel de standaard...Dennism schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 18:57:
[...]
Maar bij welke borden dan? De Z370 borden die ik bekeken heb voor een mogelijke build voor mezelf (Apex, Code en Formula) lijken voor zover ik kan vinden prima voor elkaar te zijn, in ieder geval in de bovenste 2 "tiers" op Overclock.net. Daarnaast lijkt het verbruik in ieder geval op stock settings als ik de nieuwe test van HWI mag geloven helemaal niet zover uit elkaar te liggen (als dat nieuwe zelfgeknutselde apparaat van ze betrouwbaar is, dus nog even een slag om de arm). https://nl.hardware.info/...t-resultaten-cinebench-15
Maar bijv. +- 3W verschil tussen een 1600X en een 8700K in Cinebench vind ik niet wereld schokkend als de resultaten betrouwbaar zijn.
Apex, Code en Formula zijn nog duurder, en daar doen ze het wel goed. Het AM4 aanbod met de Prime Pro, en X370 ROG Strix F en CH6 is veel beter. Komt nog eens bij dat de Z370 vervanger al is aangekondigd door Intel, voordat Z370 uitkwam. Moederbord fabrikanten lijken ook te hebben gedacht dat het dan wel goedkoop kan.
Verder is die test echt bezopen, echt. Dat zijn dus niet OC waarden, en die mag je ook wel even mee testen bij een goede review. Verder test je elke fatsoenlijke OC met Intelburn of Prime 95. Dan zit je ver over de 100W. Een R7 die je tot de limiet pushed gaat naar zo'n 140W, een 8700K gaat nog verder.
Bijvoorbeeld:
http://www.tomshardware.c...i7-8700k-cpu,5252-12.html
Bij Toms hadden ze dan ook nog eens een matige chip, dus er zit nog meer in. Nee, deze dingen vragen om serieuze VRM's als je ermee wil overclocken. Laat dat nu het hele punt zijn van Z370 en een K CPU.

Verwijderd
@Dennism
Ik vind de argumenten echter wel enigszins zwak. Gebrek aan beschikbare systemen? Assembleer er zelf een. Niet zelf willen assembleren? Waarom niet? Je wordt ingehuurd om modellen te maken voor 'lerende' systemen, je kan toch wel zelf uitzoeken hoe je dat doet?
Het enige argument waar ik gevoelig voor ben in dit concrete voorbeeld is dat het platform nog nieuw is maar ik denk dat de vooruitgang in het afgelopen jaar voldoende was dat AM4 het voordeel van de twijfel verdient. Je moet natuurlijk niet gaan overklokken als het missiekritisch is maar dat geldt tevens voor de systemen met Intel-CPU's die ze nu kopen, daar is de RAM ook op slechts 2400 MT/s geklokt. Wat denk jij? Zouden het helpen voor punt 4 dat in februari Ryzen2 en een tweede generatie AM4-moederborden (AM4+?) uitikomen? Technisch gezien verandert er weinig maar hé, het is niet meer de eerste generatie.
Begrijp me niet verkeerd, ik denk dat jij en dit concrete voorbeeld prima het sentiment verwoorden wat leeft en ik ben het eens met jouw analyse. Alleen ben ik het er niet zo mee eens dat al die argumenten die bij die mensen leven hout snijden.
Ik vind de argumenten echter wel enigszins zwak. Gebrek aan beschikbare systemen? Assembleer er zelf een. Niet zelf willen assembleren? Waarom niet? Je wordt ingehuurd om modellen te maken voor 'lerende' systemen, je kan toch wel zelf uitzoeken hoe je dat doet?
Het enige argument waar ik gevoelig voor ben in dit concrete voorbeeld is dat het platform nog nieuw is maar ik denk dat de vooruitgang in het afgelopen jaar voldoende was dat AM4 het voordeel van de twijfel verdient. Je moet natuurlijk niet gaan overklokken als het missiekritisch is maar dat geldt tevens voor de systemen met Intel-CPU's die ze nu kopen, daar is de RAM ook op slechts 2400 MT/s geklokt. Wat denk jij? Zouden het helpen voor punt 4 dat in februari Ryzen2 en een tweede generatie AM4-moederborden (AM4+?) uitikomen? Technisch gezien verandert er weinig maar hé, het is niet meer de eerste generatie.
Begrijp me niet verkeerd, ik denk dat jij en dit concrete voorbeeld prima het sentiment verwoorden wat leeft en ik ben het eens met jouw analyse. Alleen ben ik het er niet zo mee eens dat al die argumenten die bij die mensen leven hout snijden.
Laten we eerlijk zijn, dat valt ook wel weer mee, niet dat ik zelf ooit zo'n budget zou kopen voor overclocking maar Der 8auer heeft er wel een leuk testje mee gedaan, de 4 goedkoopste Z370 mobo's gepakt, getest op een bench zonder airflow en allemaal halen ze 5.0Ghz met een redelijk goede cpu, zelfs 5.1 Ghz wanneer hij wat VRM koeling toepast. YouTube: Z370 - BATTLE of the CHEAP (en)DaniëlWW2 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 19:13:
Laat dat nu het hele punt zijn van Z370 en een K CPU.
Als zelfs de goedkoopste meuk het zonder airflow kan zullen alle midrange en hoger boardjes het ook wel ook kunnen. Ook al zijn de VRM theoretisch wat minder. Niet dat ik zou aanraden direct naar de winkel te rennen voor die goedkope bordjes, ik zou zelf ook altijd kiezen voor borden met goede VRM's al is het maar voor de duurzaamheid. Maar het is wel een leuke test die wel aanwijst dat een aantal zaken die je o.a. op Overclock.net wel eens tegenkomt dat overclocken met budget mobo's echt niet kan toch ook niet waar is. Deed bij mij ook wel weer wat ogen openen, want ik had deze resultaten zelf ook niet verwacht.
Verwijderd
Hoe lang houden die moederbordjes dat vol? Gaat dat jarenlang goed werken? Wat is de impact van die hitte op de CPU na jarenlang overklokken?Dennism schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 19:21:
[...]
Laten we eerlijk zijn, dat valt ook wel weer mee, niet dat ik zelf ooit zo'n budget zou kopen voor overclocking maar Der 8auer heeft er wel een leuk testje mee gedaan, de 4 goedkoopste Z370 mobo's gepakt, getest op een bench zonder airflow en allemaal halen ze 5.0Ghz met een redelijk goede cpu, zelfs 5.1 Ghz wanneer hij wat VRM koeling toepast. YouTube: Z370 - BATTLE of the CHEAP (en)
Geef mij toch maar wat betere componenten waarbij je op 2 oren kan slapen wat dit betreft. Zoals ik Daniël zijn commentaar lees gaat het hem er niet om of dat je kan overklokken maar om het feit dat de verhouding tussen de prijs van die moederborden en de waarde die ze leveren nogal scheef ligt omdat hij vindt dat juist die VRM's etc. goed verzorgd moeten zijn bij een duurder moederbord terwijl bij die bedrijven de prioriteiten anders lijken te liggen, zij zijn van mening dat mensen eerst extra mogen betalen voor wat extra interfaces, beter geluid, blingbling (RGB, uiterlijk, al dan niet decoratieve heatsinks...) en dat in het prijssegment van >€200 eens die VRM's aan de beurt komen. Dit terwijl je voor een goede VRM pak hem beet €10 meer kwijt bent.
Anders gezegd, als die VRM's etc. slecht zijn bij moederborden van €150, waarom dan niet een moederbordr van €100 kopen wat ook overklokt kan worden? Waar zit die toegevoegde waarde?
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2018 19:30 ]
Hij heeft het erover dat de VRM's van het ASRock bordje op een gegeven moment gingen trottelen. Nee, dit is allemaal op het randje.Dennism schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 19:21:
[...]
Laten we eerlijk zijn, dat valt ook wel weer mee, niet dat ik zelf ooit zo'n budget zou kopen voor overclocking maar Der 8auer heeft er wel een leuk testje mee gedaan, de 4 goedkoopste Z370 mobo's gepakt, getest op een bench zonder airflow en allemaal halen ze 5.0Ghz met een redelijk goede cpu, zelfs 5.1 Ghz wanneer hij wat VRM koeling toepast. YouTube: Z370 - BATTLE of the CHEAP (en)
Als zelfs de goedkoopste meuk het zonder airflow kan zullen alle midrange en hoger boardjes het ook wel ook kunnen. Ook al zijn de VRM theoretisch wat minder. Niet dat ik zou aanraden direct naar de winkel te rennen voor die goedkope bordjes, ik zou zelf ook altijd kiezen voor borden met goede VRM's al is het maar voor de duurzaamheid. Maar het is wel een leuke test die wel aanwijst dat een aantal zaken die je o.a. op Overclock.net wel eens tegenkomt dat overclocken met budget mobo's echt niet kan toch ook niet waar is. Deed bij mij ook wel weer wat ogen openen, want ik had deze resultaten zelf ook niet verwacht.
Maar puur academische discussie. We zijn het eens dat een goede VRM geen overbodige luxe is. Hooguit een verschil van inzicht. Ik vind dat vanaf €160 er gewoon een echte 6 phase VRM moet zijn op elk bordje. Heb je voldoende capaciteit, en ook stabielere voltages, wat je OC zal helpen.
Veel bedrijven willen support, die willen niet wanneer er iets niet werkt zelf moeten gaan "tweaken" aan zelf in elkaar gedraaide systemen. Die willen dat het werkt, het supported is in de beheersoftware / imaging van hun keuze (denk aan bijv. SCCM) zodat ze zaken in een standaard workflow kunnen uitrollen, dat er als er iets stuk gaat ze dezelfde of de volgende dag een monteur van Dell / HPE aan de deur hebben en meer van dat soort zaken. Als jij als bedrijf 20+ (of zelf veel meer in sommige gevallen, al wordt het steeds minder) desktops gaat vervangen wil je in de regel echt niet zelf die machines moeten assembleren, testen en alle zaken die daarbij horen, uren zijn vaak ook duurVerwijderd schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 19:18:
@Dennism
Eerste en 2de generatie zou mij persoonlijk bij Ryzen zeker ook niet zoveel zeggen, daar veranderd er te weinig voor, wat in andere opzichten ook weer goed is want veranderd er teveel is het ook weer niet altijd goed qua sentiment. Het is een beetje het "installeer nooit een nieuwe Windows versie anders dan voor testen totdat SP1 uit is", ook iets wat zakelijk heel lang geleefd heeft en soms wel / soms geen hout sneed. Maar ik denk dat Ryzen 2 in de zakelijke markt best kan helpen ja, afhankelijk van hoe AMD het gaat marketen.Het enige argument waar ik gevoelig voor ben in dit concrete voorbeeld is dat het platform nog nieuw is maar ik denk dat de vooruitgang in het afgelopen jaar voldoende was dat AM4 het voordeel van de twijfel verdient. Je moet natuurlijk niet gaan overklokken als het missiekritisch is maar dat geldt tevens voor de systemen met Intel-CPU's die ze nu kopen, daar is de RAM ook op slechts 2400 MT/s geklokt. Wat denk jij? Zouden het helpen voor punt 4 dat in februari Ryzen2 en een tweede generatie AM4-moederborden (AM4+?) uitikomen? Technisch gezien verandert er weinig maar hé, het is niet meer de eerste generatie.
Overclocken zul je zakelijk eigenlijk nooit zien, op hier en daar een hobbyist / ZZPér na die ook Tweaker is na. Kijk ook bijv. naar Linus, vlak na dat X299 / Threadripper uitkwam hebben ze daar (alle dacht ik, of in ieder geval de render / edit) workstations vervangen, nu is Linus natuurlijk zelf een aardige tech fan, maar ook daar hebben ze "gewoon" gekozen voor workstations met uit mijn hoofd Broadwell SP CPU's om het bewezen techniek is.
Uiteraard is het zo nu en dan op het randje en zelf zou ik het nooit draaien, maar het zijn wel resultaten waarvan ik dacht dat ze überhaupt niet haalbaar zouden zijn.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 19:30:
[...]
Hij heeft het erover dat de VRM's van het ASRock bordje op een gegeven moment gingen trottelen. Nee, dit is allemaal op het randje.![]()
Maar puur academische discussie. We zijn het eens dat een goede VRM geen overbodige luxe is. Hooguit een verschil van inzicht. Ik vind dat vanaf €160 er gewoon een echte 6 phase VRM moet zijn op elk bordje. Heb je voldoende capaciteit, en ook stabielere voltages, wat je OC zal helpen.
Verder ben ik het met je eens, prioriteiten zouden anders moeten liggen, eerst hoogwaardige componenten en dan pas flashy spul, echter lijkt helaas flashy spul beter te verkopen in dat segment dus gaan ze vaak die kant op. Ik moet zeggen dat ik sommige flashy elementen ook wel mooi vind, vooral in een mooie build met een mooie kast e.d, maar het zou bij mij niet snel ten koste gaan van de kwaliteit, dan geef ik liever wat meer uit om beide te hebben.
[ Voor 16% gewijzigd door Dennism op 02-01-2018 20:09 ]
Verwijderd
Daar ging het in dit geval voor mij om, dat ze slechts 1 systeem lijken te bouwen, en dit met een budget tot $30000, het moet gek lopen als het zo misgaat dat de kosten hoger uitvallen dan wanneer je voor de Intel Xeon-CPU's kiest. Natuurlijk, er zijn scenario's waarin de tijd die je verliest duurder uitvalt dan de extra kosten bij de aankoop, dan is het een ander verhaal. Het lijkt erop dat de ambtenaren van München hier tegenaan liepen, maar dan met software. Uit idealisme wilden ze Linux gebruiken maar het blijkt helaas nog niet zo gemakkelijk te zijn als dat we zouden willen.Dennism schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 19:52:
Als jij als bedrijf 20+ (of zelf veel meer in sommige gevallen, al wordt het steeds minder) desktops gaat vervangen wil je in de regel echt niet zelf die machines moeten assembleren, testen en alle zaken die daarbij horen, uren zijn vaak ook duur. Voor een systeem (voor zover ik kan zien in dit voorbeeld) zou het mogelijk nog wel kunnen, maar ik snap wel dat ze het "gedoe" niet willen. In zo'n geval kan zelfbouw namelijk goedkoper zijn, echter daar in tegen ook veel duurder uitvallen mocht je tegen issues of defecten aanlopen (het is dus een beetje een gok).
Ik denk dat dit voor iedereen geldt die iets van hardware weet. Wij behoren echter tot een kleine minderheid in de maatschappij, er zijn veel mensen die een PC nodig hebben en die niets weten van de technologie. Ik hoop dat de X370 Prime Pro beter werd verkocht dan alle andere AM4 moederborden die rond dat pruspunt zitten, dan zou dat een duidelijk signaal geven. Mijn indruk is helaas dat vooral MSI veel X370-moederborden verkocht, en dan niet hun topmodellen (Titanium) die eveneens teleurstelden maar de bordjes die €100-200 kosten. Marketing lijkt helaas beter te verkopen dan kwaliteit.Verder ben ik het met je eens, prioriteiten zouden anders moeten liggen, eerst hoogwaardige componenten en dan pas flashy spul, echter lijkt helaas flashy spul beter te verkopen in dat segment dus gaan ze vaak die kant op. Ik moet zeggen dat ik sommige flashy elementen ook wel mooi vind, vooral in een mooie build met een mooie kast e.d, maar het zou bij mij niet snel ten koste gaan van de kwaliteit, dan geef ik liever wat meer uit om beide te hebben.
Voor wat het waard is, hier op Tweakers is de Prime Pro het meest bekeken moederbord, ik denk dat we het publiek hier als representatief mogen beschouwen voor de mensen die zelf een PC assembleren.
categorie: Moederborden
PS
Van mij mag er het een en ander worden verbeterd aan dat deel van de website, waaronder veel meer technische details en direct alle filteropties krijgen, ook zou het handig zijn als ze meer links zouden gebruiken voor het laden van de categorieën, dat je bijvoorbeeld bij het intypen van intern geheugen of RAM direct de juiste pagina krijgt. Je ziet ook vaak dat dezelfde details op meerdere plaatsen worden weergegeven. Ik begrijp hoe het komt (diverse bezoekers die de informatie invoeren) maar ik denk dat het beter kan.
Just saying, voor het geval iemand die hier iets mee te maken heeft meeleest.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2018 22:29 ]
Opzich weer wel, maar aan de andere kant moet je er ook rekening mee houden dat wanneer je mogelijk voor je inkomsten afhankelijk bent van 1 zwaar workstation dat het dan juist extra belangrijk kan zijn een goed support contract te hebben. Je wil bijv. niet hebben dat je met ik noem maar even SuperMicro moet gaan steggelen of het feit dat je zelfbouw Workstation vastloopt tijdens belangrijke taken ligt aan het geheugen of dat toch het mobo defect is, of dat je het mobo op moet gaan sturen voor reparatie terwijl de rest van je workstation niets staat te doen, dan wil je eigenlijk gewoon met 1 partij kunnen schakelen. En anders moet je onderdelen op de plank gaan leggen, wat ook best kostbaar kan zijn.Verwijderd schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 22:26:
[...]
Daar ging het in dit geval voor mij om, dat ze slechts 1 systeem lijken te bouwen, en dit met een budget tot $30000, het moet gek lopen als het zo misgaat dat de kosten hoger uitvallen dan wanneer je voor de Intel Xeon-CPU's kiest. Natuurlijk, er zijn scenario's waarin de tijd die je verliest duurder uitvalt dan de extra kosten bij de aankoop, dan is het een ander verhaal. Het lijkt erop dat de ambtenaren van München hier tegenaan liepen, maar dan met software. Uit idealisme wilden ze Linux gebruiken maar het blijkt helaas nog niet zo gemakkelijk te zijn als dat we zouden willen.
De hele ryzen 1ste gen. serie is al gevuld met de amd ryzen 3 5 en 7 maar waar is de ryzen 1 1100 naartoe. Waarom zou die nooit komen?
Die is nooit aangekondigd toch? Alleen geruchten. Maar zelfs de geruchten spraken over de Ryzen 3 1100.Ludwig005 schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 10:19:
De hele ryzen 1ste gen. serie is al gevuld met de amd ryzen 3 5 en 7 maar waar is de ryzen 1 1100 naartoe. Waarom zou die nooit komen?
In de geruchten werd gesproken over de 1100 en 1200 en de pro versies daarvan. I.p.v. heb je nu de 1200 en 1300X en de pro versies daarvan.
De 1200 is al zo laag geclockt dat die processor voor zo goedkoop als kan wordt aangeboden. Een lagere clock hoeft niet doordat dat model waarschijnlijk amper gebinned hoeft te worden.
En een dual core zal ook niet komen omdat AMD die alleen kan maken door cores uit te schakelen wat niet goedkoper is. De 1200 is ook lager geclockt dan de 1100 van de geruchten.
Verwijderd
Het meest voor de hand liggende lijkt mij dat ze die hadden gereserveerd voor een mogelijk lager model maar dat het omwille van yields, prijs, vraag etc. niet opportuun was om dit lagere model te introduceren. Maar ja, wat voor een lager model? Een quadcore die een lagere base en boost heeft omdat die een hogere spanning nodig heeft om dezelfde klokfrequentie te halen? Of misschien hebben ze de 1100 geschrapt en in plaats daarvan alles onder een bepaalde performance op 1 hoop geveegde voor de 1200? Als wat Fleximex stelt klopt (dat de 1200 aanvankelijk een hogere klokfrequentie zou krijgen, ik zou het moeten opzoeken), dan ligt dat wel enigszins voor de hand.Ludwig005 schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 10:19:
Het is sowieso de vraag in welke mate AMD kernen uitschakelt. Dat hangt maar net af van hoe de vraag en de yields uitvallen. In eerste instantie worden natuurlijk samples als R5/R3 verkocht omdat er bepaalde defecten zijn. Heb je een groepje van 6 kernen bij elkaar die goed werken en 2 defecte kernen, dan wordt het een 1600 of 1600X afhankelijk van de V/f relatie, is er toevallig iets mis met het stukje hardware wat de SMT verzorgt, dan maken ze er een 1200 en 1300 van. Echter wanneer de vraag groter is dan wat ze kunnen leveren en tegelijkertijd is de vraag naar hogere modellen kleiner dan wat beschikbaar is dan kan je eventueel kernen gaan uitschakelen. Of je doet het niet en je laat de mensen die het kopen geluk hebben maar dan loop je als bedrijf helaas het risico dat mensen die verkopen op de tweedehandsmarkt. Het is nogal zonde als goed werkende hardware wordt beschadigd maar het gebeurt helaas wel.Fleximex schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 12:03:
En een dual core zal ook niet komen omdat AMD die alleen kan maken door cores uit te schakelen wat niet goedkoper is. De 1200 is ook lager geclockt dan de 1100 van de geruchten.
[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2018 15:28 ]
Is er nog een schema/presentaties voor AMD bekend? Kan wel vinden WAT er allemaal is op de beurs en stands e.d. maar niet wanneer.
[ Voor 8% gewijzigd door The Chosen One op 04-01-2018 21:43 ]
Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc
Ik vraag mij het volgende af, ik zie een aantal moederborden uitkomen die geschikt zijn voor Raven Ridge; maar ze hebben HDMI 1.4..... Betekent dit dat het bord ook echt gelimiteerd is tot HDMI 1.4 of wordt de HDMI versie bepaalt door de chip die je erin zet?
Waarom zou ik nog een bord met HDMI 1.4 willen, HDMI 2.0 is al eeuwen uit.
Waarom zou ik nog een bord met HDMI 1.4 willen, HDMI 2.0 is al eeuwen uit.
AMD PSP Affected By Remote Code Execution Vulnerability
PSP = Platform Security Processor (Cortex A8 draaiende op trustzone firmware met Trustonic TEE OS)
Fix is al voorhanden:
Timeline
========
09-28-17 - Vulnerability reported to AMD Security Team.
12-07-17 - Fix is ready. Vendor works on a rollout to affected partners.
01-03-18 - Public disclosure due to 90 day disclosure deadline.
Dit komt nu allemaal onder een vergrootglas te liggen natuurlijk, gezien de recente ontwikkelingen (Intel ME engine, Meltdown, Spectre etc). Eens kijken of dit nu her en der ook "groot" in het nieuws verschijnt of dat het onder de radar blijft.
PSP = Platform Security Processor (Cortex A8 draaiende op trustzone firmware met Trustonic TEE OS)
Fix is al voorhanden:
Timeline
========
09-28-17 - Vulnerability reported to AMD Security Team.
12-07-17 - Fix is ready. Vendor works on a rollout to affected partners.
01-03-18 - Public disclosure due to 90 day disclosure deadline.
Dit komt nu allemaal onder een vergrootglas te liggen natuurlijk, gezien de recente ontwikkelingen (Intel ME engine, Meltdown, Spectre etc). Eens kijken of dit nu her en der ook "groot" in het nieuws verschijnt of dat het onder de radar blijft.
Verwijderd
De HP Envy Ryzen (APU).
Ben ik de enige die zich afvraagt waarom dat ding een touchscreen moet hebben? Ik weet niet wat het kost maar dat heb je toch helemaal niet nodig voor een laptop?
Twee probleempjes bij deze laptop: slechte kleueren en een proprietary connector voor het opladen.
Zou een model zonder touchscreen, met een Ryzen 1600, een RX 550 en een betere monitor niet mogelijk zijn voor pak hem beet €100-150 extra? Dat lijkt mij een betere samenstelling en meer kwaliteit/€ te leveren.
Ben ik de enige die zich afvraagt waarom dat ding een touchscreen moet hebben? Ik weet niet wat het kost maar dat heb je toch helemaal niet nodig voor een laptop?
Twee probleempjes bij deze laptop: slechte kleueren en een proprietary connector voor het opladen.
Zou een model zonder touchscreen, met een Ryzen 1600, een RX 550 en een betere monitor niet mogelijk zijn voor pak hem beet €100-150 extra? Dat lijkt mij een betere samenstelling en meer kwaliteit/€ te leveren.
[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2018 00:24 ]
@EaS HWI heeft het in ieder geval opgepakt https://nl.hardware.info/...pyc-processors-blijkt-lek
@Verwijderd
Lijkt me lastig in die form factor, je zou dan van een 15w TDP APU naar een 65W TDP CPU + 50W TDP GPU gaan, ik verwacht niet dat er dan ook nog maar iets overblijft van de batterij duur en of je dat gekoeld kan houden is ook maar ernstig de vraag in die formfactor. Ik denk dat het hoogste qua externe GPU dat je gaat zien in dit soort combo's een Intel cpu + MX150 gaat zijn op dit moment (samen max 40W TDP). Al komt daar natuurlijk mogelijk verandering wanneer de nieuwe Intel / AMD combo's op de markt gaan komen.
Als je dat soort specs met desktop hardware wil in een laptop zal je echt opzoek moeten gaan naar een desktop vervanger verwacht ik.
Touchscreen schijnt trouwens niet echt heel veel aan de prijs te doen, een paar tientjes hooguit, en bij een convertible als deze die je ook als Tablet kan gebruiken (al vraag ik me af hoe praktisch dat is, behalve bij presentaties oid) is een touchscreen natuurlijk wel gewenst. Slechte kleuren zegt trouwens niet zoveel, bijna ieder device heeft out of the box relatief slechte kleuren. Daar hebben ze gelukkig calibratie tools voor uitgevonden
@Verwijderd
Lijkt me lastig in die form factor, je zou dan van een 15w TDP APU naar een 65W TDP CPU + 50W TDP GPU gaan, ik verwacht niet dat er dan ook nog maar iets overblijft van de batterij duur en of je dat gekoeld kan houden is ook maar ernstig de vraag in die formfactor. Ik denk dat het hoogste qua externe GPU dat je gaat zien in dit soort combo's een Intel cpu + MX150 gaat zijn op dit moment (samen max 40W TDP). Al komt daar natuurlijk mogelijk verandering wanneer de nieuwe Intel / AMD combo's op de markt gaan komen.
Als je dat soort specs met desktop hardware wil in een laptop zal je echt opzoek moeten gaan naar een desktop vervanger verwacht ik.
Touchscreen schijnt trouwens niet echt heel veel aan de prijs te doen, een paar tientjes hooguit, en bij een convertible als deze die je ook als Tablet kan gebruiken (al vraag ik me af hoe praktisch dat is, behalve bij presentaties oid) is een touchscreen natuurlijk wel gewenst. Slechte kleuren zegt trouwens niet zoveel, bijna ieder device heeft out of the box relatief slechte kleuren. Daar hebben ze gelukkig calibratie tools voor uitgevonden
[ Voor 78% gewijzigd door Dennism op 07-01-2018 01:04 ]
Let op:
FRS 2.1 discussiëren mag in: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144
Dit is verder GEEN bestelling/levertijden topic. Posts als 'ik heb besteld!' hebben geen nieuws- of discussiewaarde en zullen voortaan worden verwijderd.
FRS 2.1 discussiëren mag in: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144
Dit is verder GEEN bestelling/levertijden topic. Posts als 'ik heb besteld!' hebben geen nieuws- of discussiewaarde en zullen voortaan worden verwijderd.