Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
quote:
The Source schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 13:16:
[...]

Er zijn tegen de duizend geheugen modules dus het kan idd voor een bepaalde combinatie goed werken, echter wil dat nog niet zeggen dat het goed genoeg is om te releasen naar alle gebruikers.
Dat snap ik alleen de ervaringen lijken iha duidelijk beter met dit asus beta bios dan met het laatse final bios.

Daarom ben ik ondanks dat er genoeg te verbeteren is (blijkbaar ook in wat AMD blijkbaar aanlevert aan haar partners etc tov gedane beloftes) gezien omstandigheden redelijk positief over waar het nu staat.

PC Specs-Gallery
Asus Crosshair VI Hero 370X | AMD 3700X | 16GB DDR4 3200C14 B-die | MSI 1080Ti Gaming X | Crucial M500 240GB SATA | BenQ XL2730Z 1440p 144Hz| Corsair AX760 |

• maratropa
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
Wat ik trouwens wel grappig vond is dat er in de threadripper presentatie een demo zat van een realtime gpu renderer in blender; een gpu demo dus. Wel goed dat AMD daar mee bezig is en leuk om 4 gpu's te zien werken maar die cpu was voor 30% belast en stond maar een beetje te chillen.

Die hele blender render is niet compleet in beeld geweest toch, zodat er getimed kon worden?

specs

• Damic
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 14:53

Damic

Afwezig soms

quote:
The Source schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 09:35:
https://1drv.ms/f/s!AjbEH-UHTyiPgo0CUY67Iu448w4VYw

Allemaal BETA met laatste versie van 1006 AGESA code.
En nee, ik share enkel, ik doe geen warrenty of support :)

X370 XPOWER GAMING TITANIUM (MS-7A31 1.1) 173
X370 GAMING PRO CARBON (MS-7A32 1.1) 161
X370 KRAIT GAMING (MS-7A33 1.0) 141
X370 SLI PLUS (MS-7A33 2.0) 342
B350 GAMING PRO CARBON (MS-7B00 1.1) 141
B350 TOMAHAWK (MS-7A34 1.0) 163
B350M MORTAR (MS-7A37 1.1) 152
Geen B350M Gaming pro?

De prijs van ThreadRipper gaat tussen de 700 en de 850€ liggen volgens mij. Mobo's rond de 250€

Damic wijzigde deze reactie 01-06-2017 21:11 (8%)

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 14-12 20:05
nieuws: AMD verlaagt prijzen van Ryzen 7 1700, 1700X en 1800X

AMD heeft de processorprijzen van de Ryzen 7 1800X, 1700X en 1700 verlaagd. De prijzen van de Ryzen 7 1800X en die de Ryzen 7 1700X zijn bij Amerikaanse retailers met ongeveer twaalf procent verlaagd.

Ryzen 2700X stock + 32GB GSKILL @3200 op Croshair VI Hero + RX Vega 64 + Philips BDM4065UC + DS1815+ + DS414 + MacbookPro 15" 2016

Acties:
  • 0Henk 'm!
De bron van dit nieuws is wel weer twijfelachtig. Maar AMD schijnt geweldige yields te halen, dus een prijsverlaging kan. Overigens denk ik dat deze prijsverlaging allang doorgevoerd is hier in Nederland. Kijk naar de prijzen van de 1700 en 1700X, en je komt tot die conclusie.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Defector
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 12-12 00:33
Dat zou wel heel bizar zijn dat ze zo snel na introductie een prijsverlaging doorvoeren. Misschien als antwoord op de nieuwe intel modellen. Maar die zijn nog geeneens op de markt. Alleen aangekondigd. Je zou verwachten dat ze dan de marge nog zo groot mogelijk willen houden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• foppe-jan
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 04-11 15:36
quote:
Defector schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 11:45:
Dat zou wel heel bizar zijn dat ze zo snel na introductie een prijsverlaging doorvoeren. Misschien als antwoord op de nieuwe intel modellen. Maar die zijn nog geeneens op de markt. Alleen aangekondigd. Je zou verwachten dat ze dan de marge nog zo groot mogelijk willen houden.
Denk eerder dat het te maken heeft met Threadripper launch.

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Defector
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 12-12 00:33
Maar threadripper is zakelijk toch? Dus grotere marges en niet in het vaarwater van Ryzen. Ik zou verwachten dat AMD de marge op beide producten zo groot mogelijk wil hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Camacha
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 03-07-2017

Camacha

Herder of bits.

Wellicht wil men de verkopen stimuleren, gezien de koers van de aandelen AMD.

Persuader of bytes.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• foppe-jan
quote:
Defector schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 12:52:
Maar threadripper is zakelijk toch? Dus grotere marges en niet in het vaarwater van Ryzen. Ik zou verwachten dat AMD de marge op beide producten zo groot mogelijk wil hebben.
Ach, als ze dat kunnen combineren met Intel pesten is dat ze vast ook wel iets waard.

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 10:42:
Kijk naar de prijzen van de 1700 en 1700X, en je komt tot die conclusie.
Kijk naar de Nederlandse prijzen en je kunt tot de conclusie dat het niet is doorgevoerd.
Ryzen 7 1800X: 439 dollar komt op 473,45 euro, terwijl die nog boven de 500 euro zit.
Ryzen 7 1700X: 349 dollar komt op 376,39 euro, terwijl die op zo'n 390 euro zit.
Dat terwijl we vanaf het begin al onder de omgerekende prijs zitten, maar nu dus erboven.
quote:
Defector schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 11:45:
Als er nu meer dan genoeg winst op gemaakt wordt, maar je wil er meer van verkopen dan is prijsverlaging best wel logisch. Als je daardoor meer gaat verkopen kun je ook prima meer winst krijgen ook al is de winst per verkocht product lager. Daarnaast zoals gezegd komt straks ook Threadripper en Intel met socket 2066, dus dan is een kleine verschuiving ook wel logisch.
quote:
Defector schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 12:52:
Threadripper is niet echt zakelijk, Epyc is echt voor de zakelijke markt. Neemt niet weg natuurlijk dat je prima Threadripper zakelijk kunt gebruiken en Epyc particulier. Maar voor beide geld dat je er alleen maar iets aan hebt als je toepassingen draait die meer dan 16 threads volledig kunnen belasten.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
-The_Mask- schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 13:25:
[...]

Kijk naar de Nederlandse prijzen en je kunt tot de conclusie dat het niet is doorgevoerd.
Ryzen 7 1800X: 439 dollar komt op 473,45 euro, terwijl die nog boven de 500 euro zit.
Ryzen 7 1700X: 349 dollar komt op 376,39 euro, terwijl die op zo'n 390 euro zit.
Dat terwijl we vanaf het begin al onder de omgerekende prijs zitten, maar nu dus erboven.
Je weet zelf ook wel dat een op een omrekenen niet geld in Nederland voor dit soort hardware. Er is een toelage. Ga je naar Amazon.de, dan zit je al onder de €370 voor een 1700X. Verder is een verschil van minder dan €15 niet veel, waardoor we al behoorlijk in de buurt zitten met de 1700X. Ook negeer je nu gewoon de 1700 omdat dit niet uitkomt in je argument...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 13:33:
[...]

Je weet zelf ook wel dat een op een omrekenen niet geld in Nederland voor dit soort hardware.
Ik weet dat het prima werkt en dat zeg ik dan ook al jaren. Lees de berichten maar terug. Ik had het ook gedaan in de topicstart voor de Ryzen 5 prijzen voordat die in de EU bekend waren. Zoals ik ook al zei zitten we zelfs met de Ryzen CPU's zelfs nog iets onder de omgerekende prijs, dus de komende weken zul je wel zien dat dat ook zal gebeuren.
quote:
Er is een toelage. Ga je naar Amazon.de, dan zit je al onder de €370 voor een 1700X.
Duitsland is sowieso altijd iets goedkoper en de btw is daar lager, dus die 370 euro zou idd vertalen naar zo'n 380 euro hier, maar ook daar gaan de prijzen dus nog omlaag.
quote:
Verder is een verschil van minder dan €15 niet veel, waardoor we al behoorlijk in de buurt zitten met de 1700X.
Zoals gezegd was het van het begin af aan al iets onder de omgerekende prijs. Dus gaan we binnen kort nog iets onder de omgerekende prijs zitten.
quote:
Ook negeer je nu gewoon de 1700 omdat dit niet uitkomt in je argument...
Nee omdat een prijsverlaging van 10 dollar en dus 3% natuurlijk amper opvalt...

-The_Mask- wijzigde deze reactie 02-06-2017 13:42 (4%)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 13-11 12:36
Je zou eerder verwachten dat alleen de 1800X daalt i.p.v, ook, de 1700(X). Want als de prijsdaling met de komst van TRs te maken hebben dan zoude de TRs alleen een 1800X uit de markt kunnen duwen?

Ze hebben een leuk assortiment op poten gezet. Aanzienlijk meer modellen dan destijds met Bulldozer. Allemaal met een chip. Het hele vraag/aanbod(prijs)/yield/binning gebeuren zal wel een leuke puzzel zijn met Ryzen.

Immers wil je geen 6 core capabele chips verkopen als 4 core chip of 8 core capabele chips als 6 core. Capabel in deze is stabiel blijven functioneren bij een bepaald voltage en frequentie.

Iemand enig idee hoe ze de 10 core en 14 core varianten gaan maken? Welke CCX'en zullen gedeeltelijk uitgeschakeld worden, of helemaal? Tot nu toe hebben ze de CCX'en altijd allemaal in stand gehouden waarbij er dan de helft van het L3 cache geheugen sneuvelde en/of één of twee cores per CCX uitgeschakeld werden. Met 10 en 14 core chips krijgen we Ryzen chips met daarop ongelijke CCX'en?

Het kan, maar waarom doen ze dan zo moeilijk met het uitbrengen van een Ryzen chip met een enkele CCX uitgeschakeld en daarmee effectief sneller kunnen zijn dan een 1500X vanwege de geheugensnelheid afhankelijkheid.

madmaxnl wijzigde deze reactie 02-06-2017 16:13 (87%)

FX8150 + Noctua: NH-DH15 + 1x NF-P14r redux - Fatal1ty 990FX Professional - MSI R9 290 Gaming - Corsair: TX650M V2 + 2x 4GB Vengeance 1600C9 - 2x 128GB M4 SSD - 3TB + 2TB HDD - Silverstone: Raven RV05 + 2x SST-AP181 + NB eLoop B12-4 - Ultrasharp U2412M

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 12:04
Het is denk ik eerder een poging het momentum te behouden. Intel reageert met een flinke prijs drop waardoor ze dichter bij Ryzen in de buurt komen. AMD reageert daar nu weer op door gewoon nog net iets lager te gaan zitten om zo de verkopen gaande te houden. Het idee is wellicht dat hoewel de marge minder is, er op deze manier wel meer units verkocht worden.

Vergeet niet dat het voor AMD nu vooral een spelletje is om de mindset van de consument te beïnvloeden na jaren van Intel dominantie. Ze moeten eerst marktaandeel verkrijgen, de marges kunnen bij de volgende iteratie weer omhoog.

Wij weten niet hoe de verkopen er momenteel uit zien. Als die goed zijn (en als ik op het web een beetje naar forums kijk, lijkt dat wel het geval te zijn gelukkig) kan het gewoon best zo zijn dat dit op de lange termijn meer op levert.

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
The Source schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 10:19:
[...]

Dat klopt. Het is jammer dat AMD elke keer zo hoog van de toren blaast over iets wat ze maar niet onder de knie krijgen. Ze kondingen de nieuwe code aan zodra zij m al releasen naar de fabrikanten. Echter heeft het dan nog weken nodig om deze in de BIOS te implmenteren en nog eens weken nodig om de code the fine tunen, debuggen en stabiel te krijgen. AMD heeft in de laaste jaren teveel mensen met kennis laten gaan, nu komen ze er achter dat de mensen die iets van geheugen afweten binnen AMD niet meer aanwezig zijn. En dan geven ze ons ook nog eens de schuld dat het aan de moederboarden ligt, lol.
Daar zal vast wel een kern van waarheid in zitten maar laten we er niet aan voorbij gaan dat AMD financiële problemen had, daarom mensen moest laten gaan en dat die financiële problemen het gevolg waren van opeenvolgend frauduleus handelen (1 miljard euro boete van de EU voor anticompetitief handelen met alles of niets rebates, chantage (Compaq die geen server-CPU's meer mocht kopen omdat ze AMD-systemen verkochten...) van Intel & een sterk marketing van Nvidia en ongelukkige keuzes (speculeren dat multithread sneller goed ondersteund zou worden door software en daar het ontwerp op aanpassen en hierdoor SCP tekort komen, grafische kaarten die te warm worden en te luid zijn...).
Concreet, welke mensen hadden ze dan moeten ontslaan? De mensen die de software van de grafische kaarten regelen? Exit grafische kaartentak. De mensen die Ryzen ontwierpen? Exit CPU-tak. De marketing-afdeling? Misschien.

Heeft AMD zelf de moederbordfabrikanten de schuld gegeven? Dat valt toch wel mee? Ik heb geen beschuldiging van hen gevonden. In de media worden de moederbordfabrikanten verdedigd en wordt gesteld dat de oorzaak meer bij AMD zou liggen. Misschien dat gewone gebruikers de moederbordfabrikanten de schuld geven maar daar kan AMD niets aan doen. Whatever, als het maar in orde komt op de lange termijn en het lijkt langzaam maar zeker te verbeteren. Bovendien, nu er weer geld in het laatje gaat stromen dankzij Ryzen zal AMD vast wel weer wat goede mensen hiervoor inhuren, zeker na deze problemen.

CHBF wijzigde deze reactie 02-06-2017 17:26 (11%)

Zelfcensuur is de meest schadelijke vorm van censuur.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Soms reageren mensen ook te overspannen. Als je een pc zelf bouwt moet je je huiswerk doen.

Met het juiste geheugen werkt Ryzen out of the box op standaard clocks voorzover ik weet iha gewoon prima.

Bij Intel dat al veel langer teert op een evolutionair ecosysteem is het ook niet perfect. Met één van mijn vorige builds, Asus Hero Z170 mobo + 6700K en gewoon redelijk mainstream Kingston HyperX geheugen kwam ik niet in mijn bios.

Hero mobo bios wat uit fabriek geleverd werd ondersteunde het niet. Moest ik eerst ander geheugen kopen, recenter bios flashen, kingston er weer in en toen werkte het weer. :P

Help!!!! wijzigde deze reactie 02-06-2017 17:59 (3%)

PC Specs-Gallery
Asus Crosshair VI Hero 370X | AMD 3700X | 16GB DDR4 3200C14 B-die | MSI 1080Ti Gaming X | Crucial M500 240GB SATA | BenQ XL2730Z 1440p 144Hz| Corsair AX760 |

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
madmaxnl schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 15:50:

Iemand enig idee hoe ze de 10 core en 14 core varianten gaan maken? Welke CCX'en zullen gedeeltelijk uitgeschakeld worden, of helemaal? Tot nu toe hebben ze de CCX'en altijd allemaal in stand gehouden waarbij er dan de helft van het L3 cache geheugen sneuvelde en/of één of twee cores per CCX uitgeschakeld werden. Met 10 en 14 core chips krijgen we Ryzen chips met daarop ongelijke CCX'en?
Ik vraag mij zelfs af hoe ze een volledige Threadripper CPU maken. Ik had verwacht dat het gewoon een dubbele Ryzen 7 ging zijn waarbij de twee die's communiceerden via de Infinity Fabric.

Zoals onderstaande paint tekening dus:

Echter weten we dat dat niet zo is. Treadripper is immers even groot als Epyc.

Epyc

Waarom is Threadripper vier dubbel zo groot als Ryzen, terwijl dubbel zo groot logischer zou zijn geweest? Een eigen socket die half zo groot zou zijn en een CPU met twee Ryzen die's die communiceren via Infinity Fabric had mij veel logischer geleken. Alleen we weten al dat dat dus niet zo is. Daarnaast heeft Threadripper ook niet dubbel zoveel PCI Express 3.0 lanes, maar vier maal zoveel.

Ik had van Threadripper een dubbele Ryzen gemaakt, daarmee had je dan wel maar maximaal 48 PCI Express 3.0 lanes, waarbij er vier of acht afvallen voor communicatie met het X399 chipset, maar met 40 moet er ook voldoende overblijven. Bij acht voor het chipset, kun je nog acht voor 2x NVMe met vier lanes uit de CPU gebruiken en de overige 32 voor twee maal 16 of vier maal 8 voor de videokaart sloten. Ik zie het nut niet van 64 bij Threadripper. Bij Epyc kan ik het nog begrijpen, maar Threadripper niet.

Ander nadeel van de deze immens grote socket is natuurlijk dat ITX gewoon onmogelijk is. Je gaat dat simpelweg niet voor elkaar krijgen met een CPU die dubbel zo groot is als socket 2066. Voor mensen opzoek naar veel CPU power in een kleine verpakking was dat ideaal geweest. Maar dat zal nu minimaal mATX moeten worden.

Maar om op de vraag wat is Threadripper terug te komen. Wat is Threadripper dus? Twee die's op een heel groot PCB of wel vier die's waarvan maar de helft is ingeschakeld?

-The_Mask- wijzigde deze reactie 02-06-2017 18:06 (3%)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Damic

Damic

Afwezig soms

Ha dat was me nog niet opgevallen dat er pci-e lanes worden gebruikt voor met de northbridge te communiceren, maar misschien is dat voor de toekomst dat die pci-e lanes worden verwisseld voor infini lanes :)

@Defector ThreadRipper is consumer met veel geld en zakelijk/server is Epyc.

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
-The_Mask- schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 18:01:
[...]

Ik vraag mij zelfs af hoe ze een volledige Threadripper CPU maken. Ik had verwacht dat het gewoon een dubbele Ryzen 7 ging zijn waarbij de twee die's communiceerden via de Infinity Fabric.

Maar om op de vraag wat is Threadripper terug te komen. Wat is Threadripper dus? Twee die's op een heel groot PCB of wel vier die's waarvan maar de helft is ingeschakeld?
Educated guess: het laatste. Immers in het scenario "we plakker er twee aan elkaar" moeten beide delen goed functioneren. Als je dan 2x een 80% kans van slagen hebt dan gaan er een hele berg sneuvelen (0,8*0,8>>36%). Pak je er 4 bij elkaar dan en ze lukken allemaal dan verkoop je hem zakelijk, mislukken er 1 of 2 dan wordt het een consumenten threadripper. Mislukken er meer dan gooi je hem weg. Prima plan van AMD.
quote:
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 10:42:
De bron van dit nieuws is wel weer twijfelachtig. Maar AMD schijnt geweldige yields te halen, dus een prijsverlaging kan.
Dat is te kort door de bocht. Voorlopig weten we nog niet of er uberhaupt winst is geboekt met Ryzen.

sdk1985 wijzigde deze reactie 02-06-2017 21:06 (32%)

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: februari 2002
  • Niet online
Ik zat net te denken dat aangezien Threadripper en Intel i9 met 16/32 chips uitkomen voor de consumer markt de wending voor de programmatuur voor games vanaf nu is beslist.

Aangezien beide kampen inzetten op veel cores voor thuisklanten zullen de grote en ook kleine game studios daar rekening mee gaan houden, en vanaf nu de omschakeling gaan beginnen.

Maw nu een intel 7700K of any other 4 core CPU kopen is niet onhandig of korte-termijn maar eigenlijk misschien gewoon volslagen kansloos.

Ik gok erop dat zelfs met Ryzen 7 er binnen 2-3 jaar aan het kortste eind getrokken zou kunnen worden, als dan blijkt dat 8 cores al te kort zullen kunnen komen.
Door Threadripper, i9 en de XBOX1 en PS4 zijn 8 core CPU`s bij voorbaat al enigzins verleden tijd te noemen.

Ben trouwens erg benieuwd wat de mogelijke corecount voor beiden op 7 nanometer gaat bedragen.

Nog langer wachten is dus eigenlijk de enige mogelijke keuze, ookal is sint juttemis al een aardige tijd verstreken.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
sdk1985 schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 20:56:
Dat is te kort door de bocht. Voorlopig weten we nog niet of er uberhaupt winst is geboekt met Ryzen.
Stukjes silicon van 192 mm² die worden verkocht voor alles van €165 voor de slechte, tot €500+ voor de beste. Ook geen AIB's, PCB's, enorme koelblokken, nutteloze accessoires etc die allemaal marge nemen zoals bij een GPU. Waarom denk ik nu dat ze behoorlijk verdienen per unit? ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 21:06:
[...]

Stukjes silicon van 192 mm² die worden verkocht voor alles van €165 voor de slechte, tot €500+ voor de beste. Ook geen AIB's, PCB's, enorme koelblokken, nutteloze accessoires etc die allemaal marge nemen zoals bij een GPU. Waarom denk ik nu dat ze behoorlijk verdienen per unit? ;)
Hoe vaak is die yield discussie gevoerd en hoe vaak heeft AMD daadwerkelijk een kwartaal een betere marge behaald op cpu of gpu dan de concurrentie? (Het antwoord is: nooit).

Het zou mooi zijn als Ryzen voor winst gaat zorgen, maar voorlopig is het eerst zien dan geloven. Gezien de statistieken op de steam survey heb ik er nog een beetje een hard hoofd in (weer marktaandeel verlies).

Wel positief: Op amazon staat de 1600 (non -x) op nummer 3 bij de top sellers.

sdk1985 wijzigde deze reactie 02-06-2017 21:19 (4%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Noel
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 11:34
Tja. Steam survey zegt in veel gevallen gewoon geen drol. Net zoals nu.

Ik zie de Ryzen buitenvliegen zonder problemen. Mensen die er gewoon zelf achter komen vragen ipv mensen die altijd Intel willen kopen. Je moet als verkoper geen moeite doen om ze te verkopen. Het is de laatste 5 jaar echt anders geweest. Mensen willen gewoon AMD op dit moment.

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 27000X, Vega64, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G4 Plus

Acties:
  • 0Henk 'm!

• foppe-jan
quote:
sdk1985 schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 21:10:

Het zou mooi zijn als Ryzen voor winst gaat zorgen, maar voorlopig is het eerst zien dan geloven. Gezien de statistieken op de steam survey heb ik er nog een beetje een hard hoofd in (weer marktaandeel verlies).
Er is iets raars met die survey a/d hand; de rx580 en 570 bestaan nog steeds niet, maar belangrijker:

GT 730: +0.59%

GTX 750ti: +0.54%

GTX 750: +0.27%

GT 740: +0.14%

Oftewel, er komen mensen bij met rare oude en/of goedkope hardware (niet-rijk azië?), die hoogstwaarschijnlijk ook intel CPUs hebben.

foppe-jan wijzigde deze reactie 02-06-2017 21:38 (3%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• winwiz
quote:
Noel schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 21:36:
Tja. Steam survey zegt in veel gevallen gewoon geen drol. .
Sterker nog als ze hele grote hoeveelheden verkopen aan miners zul je ze nooit zien in een steam survey. Zeker voor AMD is dat geen maatstaf.

Ryzen 2700X stock + 32GB GSKILL @3200 op Croshair VI Hero + RX Vega 64 + Philips BDM4065UC + DS1815+ + DS414 + MacbookPro 15" 2016

Acties:
  • +2Henk 'm!
SDK jij gaat vast weer met je stofkam door de Quarterlies, we lezen je rapport tzt wel weer ... ;)

PC Specs-Gallery

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
Damic schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 19:41:
[...]
Geen B350M Gaming pro?

De prijs van ThreadRipper gaat tussen de 700 en de 850€ liggen volgens mij. Mobo's rond de 250€
Reken maar op ongeveer $1000 (USA) voor 16/32, het dubbele van de 1800X, met die prijs biedt AMD eveneens 6 meer kernen dan Intel wat genoeg is om voor dat doeleinde veel mensen te overtuigen om toch maar voor Ryzen te kiezen ondanks de lagere klokfrequentie.

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
foppe-jan schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 21:38:
[...]

Er is iets raars met die survey a/d hand; de rx580 en 570 bestaan nog steeds niet, maar belangrijker:

GT 730: +0.59%

GTX 750ti: +0.54%

GTX 750: +0.27%

GT 740: +0.14%

Oftewel, er komen mensen bij met rare oude en/of goedkope hardware (niet-rijk azië?), die hoogstwaarschijnlijk ook intel CPUs hebben.
edit: Lijkt inderdaad of er oude systemen in omloop komen. De 7700 series is ook toegenomen. De NVIDIA GeForce GTX 1050 (Ti) neemt wel toe, dus het is geen oude data. Tegelijkertijd krimpt de 1070 dus dat zou betekenen dat de markt groeit (die gaan nu nog niet stuk).

De 750 Ti is overigens nog steeds te koop in Nederland. Bij Megekko liggen er nog 24 van de MSI op voorraad, voor 109 euro. Niet heel gek voor een HTPC.
quote:
Help!!!! schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 22:05:
SDK jij gaat vast weer met je stofkam door de Quarterlies, we lezen je rapport tzt wel weer ... ;)
:+
quote:
winwiz schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 21:51:
[...]

Sterker nog als ze hele grote hoeveelheden verkopen aan miners zul je ze nooit zien in een steam survey. Zeker voor AMD is dat geen maatstaf.
Dat gaat toch alleen op zolang er in de webshops geen voorraad ligt. Uiteindelijk wil AMD toch gewoon die gamers voor zich winnen? Extra mining kaarten altijd mooi meegenomen maar dat marktaandeel wil je nog steeds (ivm developers).

sdk1985 wijzigde deze reactie 02-06-2017 22:19 (109%)
Reden: quote verwerkt

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
sdk1985 schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 22:10:
Aangezien de 1070 krimpt lijkt het mij dat de markt in zijn geheel flink aan het groeien is. De 750 Ti is overigens nog steeds te koop in Nederland. Bij Megekko liggen er nog 24 van de MSI op voorraad, voor 109 euro. Niet heel gek voor een HTPC.
Mwah, dan zou ik toch eerder voor een RX 550 of GTX 1030 gaan zoals de meeste mensen het gebruiken (zonder een tool zoals madVR). Lager energieverbruik en eveneens prima.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Is inderdaad een beetje bejaard... Ga er wel even vanuit dat die GT 1030 een stuk trager is. De rx 550 ziet er wel leuk uit.

sdk1985 wijzigde deze reactie 02-06-2017 22:21 (56%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
quote:
CHBF schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 22:06:
[...]

Reken maar op ongeveer $1000 (USA) voor 16/32, het dubbele van de 1800X, met die prijs biedt AMD eveneens 6 meer kernen dan Intel wat genoeg is om voor dat doeleinde veel mensen te overtuigen om toch maar voor Ryzen te kiezen ondanks de lagere klokfrequentie.
Zoals ik in m`n vorige post speculeer denk ik ook dat de prijs wel wat scherper gaat worden dan de common sense value.

Als je de moederborden ziet die MSi en Gigabyte voor Threadripper hebben geshowed dan zijn dat geen contentproductie MB`s maar "gamer" Mb`s met alle RGB en styling opties erop.

Maw aangezien dit dus server-CPU`s -> Mainstream lijken te worden zitten daar dus ook speciale prijskaartjes aan.

Je moet niet vergeten dat Intel de prijslijst heeft afgesteld op het feit dat Threadripper er de komende 2 maanden nog niet is, maw een woekerprijs voor mensen die niet kunnen wachten totdat de strijd begint.
Threadripper moet marketingtechnisch dus bij launch al onder de Intel-minus-woekertoeslag zitten om Intel in een lichte stress te brengen.

Dat betekent zoals ik bedoelde in mijn vorige post dat Ryzen SR7 (8-cores) nog meer korting moet gaan krijgen dan vandaag is gemeld door Tweakers, en zeker samen met de komst van de optimalisaties van ZEN binnen 1-1,5 jaar eigenlijk al bijna overbodig is geworden. (een kleinere Threadripper/Ryzen 9 maakt van een 8 core Ryzen een mediacentre CPU)

Threadripper en i9 gaan dus geen ultra-end worden binnen korte termijn maar gewoon high-end, en Ryzen SR7 mid-end.

• Damic

Damic

Afwezig soms

quote:
CHBF schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 22:06:
[...]

True dan zou een Epyc tussen de 2000$ en 3000$ komen dat is 9000 tot 8000$ minder dan een pricewatch: HP Intel Xeon E7-8890 v4 en heb je 8c/16t meer.

quote:
enchion schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 22:29:
[...]

Zoals ik in m`n vorige post speculeer denk ik ook dat de prijs wel wat scherper gaat worden dan de common sense value.

Als je de moederborden ziet die MSi en Gigabyte voor Threadripper hebben geshowed dan zijn dat geen contentproductie MB`s maar "gamer" Mb`s met alle RGB en styling opties erop.

Maw aangezien dit dus server-CPU`s -> Mainstream lijken te worden zitten daar dus ook speciale prijskaartjes aan.

Je moet niet vergeten dat Intel de prijslijst heeft afgesteld op het feit dat Threadripper er de komende 2 maanden nog niet is, maw een woekerprijs voor mensen die niet kunnen wachten totdat de strijd begint.
Threadripper moet marketingtechnisch dus bij launch al onder de Intel-minus-woekertoeslag zitten om Intel in een lichte stress te brengen.

Dat betekent zoals ik bedoelde in mijn vorige post dat Ryzen SR7 (8-cores) nog meer korting moet gaan krijgen dan vandaag is gemeld door Tweakers, en zeker samen met de komst van de optimalisaties van ZEN binnen 1-1,5 jaar eigenlijk al bijna overbodig is geworden. (een kleinere Threadripper/Ryzen 9 maakt van een 8 core Ryzen een mediacentre CPU)

Threadripper en i9 gaan dus geen ultra-end worden binnen korte termijn maar gewoon high-end, en Ryzen SR7 mid-end.
Daarom wacht ik nog eventjes met het kopen van de SR7, niet heel erg lang, ergens in de zomer. Dat en omdat ik het fijn vind als het moederbord out of the box fatsoenlijk werkt.
quote:
sdk1985 schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 22:19:
Is inderdaad een beetje bejaard... Ga er wel even vanuit dat die GT 1030 een stuk trager is. De rx 550 ziet er wel leuk uit.
Het haalt bij GTAV met hoge instellingen 50 FPS, met medium tot hoge instellingen (overwegend hoog) >60 FPS @HD uiteraard. Niet slecht voor een tier onder instap. In vergelijking met de RX 470 stelt het weinig voor maar je kan er zelfs aardig mee gamen als je dat wil.

CHBF wijzigde deze reactie 03-06-2017 02:37 (13%)

• foppe-jan
quote:
sdk1985 schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 22:10:
[...]

edit: Lijkt inderdaad of er oude systemen in omloop komen. De 7700 series is ook toegenomen. De NVIDIA GeForce GTX 1050 (Ti) neemt wel toe, dus het is geen oude data. Tegelijkertijd krimpt de 1070 dus dat zou betekenen dat de markt groeit (die gaan nu nog niet stuk).
Dat of ze hebben ontzettend veel laptops bij deze survey gehad (wat goed samengaat met het aandeel 630, 730, 740m GPUs). Dit is ook zoiets:

Physical CPUs

2 cpus 45.35% +1.35% (Laptop i5s?)
4 cpus 48.79% -1.32%

Maar de primary display resolution laat dan wel weer +1.44% zien bij 1080p, en bij alle andere (behalve 4k en 2560x1080) een daling -- waaronder een .66% daling van 1366 x 768 (laptopresolutie pur sang).
Kortom, ik vind het een rare survey, zonder te weten hoeveel participanten er zijn, zonder uitsplitsing tussen mobiele GPUs en rest.

foppe-jan wijzigde deze reactie 03-06-2017 08:18 (3%)

• Phuncz
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Ook zonder splitsing van regio is het al nefast voor correcte interpretatie. Hoeveel internetcafe's van Azië zitten er wel niet in ? Zonder details is het moeilijk uit te spitten.

Phuncz wijzigde deze reactie 03-06-2017 07:55 (43%)

• madmaxnl
quote:
-The_Mask- schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 18:01:
Waarom is Threadripper vier dubbel zo groot als Ryzen, terwijl dubbel zo groot logischer zou zijn geweest? Een eigen socket die half zo groot zou zijn en een CPU met twee Ryzen die's die communiceren via Infinity Fabric had mij veel logischer geleken. Alleen we weten al dat dat dus niet zo is. Daarnaast heeft Threadripper ook niet dubbel zoveel PCI Express 3.0 lanes, maar vier maal zoveel.
Het enige waar ik aan kan denken ik dat ze op hetzelfde socket ook Raven Ridge APUs willen gebruiken? Een Raven Ridge APU heeft vier Zen cores (één CCX). Er zijn in dat geval wel vier dies nodig om tot 16 cores te komen.

FX8150 + Noctua: NH-DH15 + 1x NF-P14r redux - Fatal1ty 990FX Professional - MSI R9 290 Gaming - Corsair: TX650M V2 + 2x 4GB Vengeance 1600C9 - 2x 128GB M4 SSD - 3TB + 2TB HDD - Silverstone: Raven RV05 + 2x SST-AP181 + NB eLoop B12-4 - Ultrasharp U2412M

quote:
sdk1985 schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 20:56:
[...]

Educated guess: het laatste. Immers in het scenario "we plakker er twee aan elkaar" moeten beide delen goed functioneren. Als je dan 2x een 80% kans van slagen hebt dan gaan er een hele berg sneuvelen (0,8*0,8>>36%). Pak je er 4 bij elkaar dan en ze lukken allemaal dan verkoop je hem zakelijk, mislukken er 1 of 2 dan wordt het een consumenten threadripper. Mislukken er meer dan gooi je hem weg. Prima plan van AMD.
Er wordt natuurlijk van te voren al gekeken wat de staat van de chip is. Ze gaan niet blind defecte dies plaatsen als je het prima van te voren kan testen.
quote:
Nou dat lijkt mij een prestatie, om verlies te maken op zo'n relatief kleine chip.

AMD Nieuwsdiscussie

• maratropa
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
quote:
Damic schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 01:33:
[...]
True dan zou een Epyc tussen de 2000$ en 3000$ komen dat is 9000 tot 8000$ minder dan een pricewatch: HP Intel Xeon E7-8890 v4 en heb je 8c/16t meer.
met die hp 88xx moet je niet vergelijken, die hp branden cpu's zijn sowieso stervens duur en een 88xx is ook duur door al z'n qpi links. De top 26xx v4's lijkt me beter vegelijkingsmateriaal. Al heb je kans dat met de v5's er ook vanalles met de prijzen gebeurd.
Alle single qpi xeons vergelijkbaar met de anthausiast range zullen qua prijzen niet heel veel verschillen van de i9's, daarboven en bij de 26xx en verder loopt het vaak sneller op, al kan intel nu vast niet meer helemaal los gaan met de prijzen. mooie tijd. :)

specs

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Werelds
Ik snap niet waarom er nog steeds naar Steam's hardware survey wordt gekeken. Het is compleet zinloos. Even los van het feit dat het opt-in is, slaan veel van de cijfers gewoon nergens op. Kijk voor de gein eens naar de DX9 class GPU's. AMD's X550 is gestegen van 11.74% naar 14.19%. Dat is een RV370 uit 2005. Drops in andere chips zou dat verklaren, maar als je dan naar de rest kijkt..

Werelds wijzigde deze reactie 03-06-2017 12:44 (11%)

quote:
madmaxnl schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 07:58:
[...]

Het enige waar ik aan kan denken ik dat ze op hetzelfde socket ook Raven Ridge APUs willen gebruiken?
Raven Ridge voor desktop is socket AM4, dat is o.a. de reden dat AM4 moederborden ook beeldschermuitgangen hebben. Aangezien TR4 moederborden geen beeldschermaansluitingen hebben, heb je ook niet bepaald veel aan een APU. ;)

Bij Epyc kun je ook duidelijk aan de vorm zien dat het vier CCX complexen van Ryzen zijn.

AMD Nieuwsdiscussie

• tomcatha
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 21-07 20:37
je moet idd kanttekeningen plaatsen bij de steam survey maar zeer waarschijnlijk is het toch het beste wat er voor handen is om in iedergeval een idee te krijgen van wat er aan de hand is.
Het zou me idd niet verbazen als mensen met amd hardware vaker meer critisch zijn qua privacy maar ik vraag me af hoe sterk dit word gecompenseert door linux volk. Linux word natuurlijk nog steeds compleet gedomineert door nvidia.

• Aquila
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 08:35
Ook oude pc's die iemand heeft staan. Denk dat die categorie ook een verkeerd beeld kan scheppen.

\\ XBOX // AMD \\ VoetbalShirtjes Topic // FC Bayern \\

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

quote:
tomcatha schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 14:56:
Linux word natuurlijk nog steeds compleet gedomineert door nvidia.
Forse uitspraak :/
quote:
Werelds schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 12:18:
Ik snap niet waarom er nog steeds naar Steam's hardware survey wordt gekeken. Het is compleet zinloos. Even los van het feit dat het opt-in is, slaan veel van de cijfers gewoon nergens op. Kijk voor de gein eens naar de DX9 class GPU's. AMD's X550 is gestegen van 11.74% naar 14.19%. Dat is een RV370 uit 2005. Drops in andere chips zou dat verklaren, maar als je dan naar de rest kijkt..
Gebrek aan beter denk ik. Er is gewoon weinig te vinden, en dan is een matige bron, beter gaan geen. :/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Werelds
quote:
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 16:34:
een matige bron, beter gaan geen. :/
Daar ben ik het niet mee eens. Een slechte bron is en blijft een slechte bron en maakt deze niet waardevoller. De data daar zijn gewoon onlogisch en dat is al jaren zo.

Sowieso moet je al niet naar de laatste kolom kijken; dat betekent helemaal niets, want enige stijging of daling is altijd ten koste van of ten bate van een andere chip.

Boven alles zijn procenten 100% waardeloos als er geen absolute aantallen staan - of op z'n minst een grove indicatie daarvan. De 750 Ti heeft van 5,88% nu tegenover 4,7% in Januari. Hoeveel procent van wat, precies? Als dat op basis van een miljoen gebruikers nu is, maar 1,5 miljoen in Januari dan is dat een algehele daling van richting de 20k; en wie zegt dat de weggevallen gebruikers een nieuw survey hebben ingevuld? Dat zal niet het geval zijn, Valve zal echt wel een relatief vast aantal surveys hebben, maar wij kunnen dat onmogelijk zeker weten.

Daarnaast zullen veel mensen niet eens zo zeer wegens privacy redenen het survey niet invullen. Meer omdat het een willekeurige popup is waar je geen zin in hebt en hem dus weg klikt. Heb ik al meerdere keren gedaan in elk geval. Even los van het feit dat ik deze al bijna een jaar niet gezien heb.

En dat is ook meteen het laatste probleem: het is een hele brede steekproef. Onder gamers heb je twee grote doelgroepen: de gamer die jarenlang met een matig tot slechte chip speelt omdat ze alleen mijnenveger spelen en de gamer die elke 1-2 jaar een nieuwe GPU koopt om zo bij te blijven. Voor de statistieken is die eerste groep niet van belang. Die tweede wel; als jij vandaag een survey krijg en morgen een nieuwe GPU haalt wordt die GPU al niet mee geteld het komende jaar. Dat maakt het dubbel zo onzinnig om het Steam hardware survey te gebruiken als een of andere indicatie van hoe goed een GPU verkoopt. Als je het daar al voor wil gebruiken kun je beter een jaar wachten, dan is de kans tenminste relatief groot dat recente GPU's zichtbaar zijn.

• enchion
  • Niet online
Gaat prima met AMD (volgens de steam survey.)
De percentages zijn volgens mij een verschil tussen deze en vorige maand, maar niet langer geleden dan dat.

In de volgende kolom zie je de 8 core procs een relatief groot positief verschil tussen Januari en Mei waarvan het verschil gestart is in maart, terwijl de andere corecounts tussen jan en mei relatief stabiel zijn, behalve gekke mensen die toch voor een 4 core zijn gegaan.

Lijkt er dus op dat de verhoging van 4cores de intel kiezers zijn 7700K enzo, en de 8 cores de AMD kiezers zijn.

8 core is alleen up en 4 core is up en down.

AMD 8 core

enchion wijzigde deze reactie 03-06-2017 17:27 (5%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 16:34:
[...]

Gebrek aan beter denk ik. Er is gewoon weinig te vinden, en dan is een matige bron, beter gaan geen. :/
Juist niet, omdat een slechte bron door veel mensen wel serieus wordt genomen, ook al klopt er niks van.

AMD Nieuwsdiscussie

• madmaxnl
offtopic:
Het is statistiek dus doe er mee wat je wil. Hoe het toegepast en geïnterpreteerd wordt is vaak fout. Leuk vakgebied dat mijn inziens alleen goed gebruikt kan worden met kennis in een ander vakgebied. Het is nagenoeg pure wiskunde en dat is sowieso een goede fundering voor veel andere vakgebieden.

Vaak is het simpele probleem dat de dataset veel te beperkt is m.b.t. de hypothese. Zoals vele hier min of meer ook al aangeven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 14-12 00:10
Goed nieuws voor AMD threadripper. Volgens een engineer van Asus komen de 18-cores Skylake-X varianten pas volgend jaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
Het Intel i9 nieuwsbericht schreeuwde ookal als paniekerige placeholder, dus weinig verrassend.
nieuws: Intel introduceert Core i9's met tot aan achttien cores

Die andere veelcore CPU`s zullen imho ook later komen of anders slechte yields hebben anders was bij die ook wel het lijstje aangevuld.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Damic

Damic

Afwezig soms

Intel weet precies niet goed wat ze willen met hun i9 platform iets te veel "Up to" volgens LTT YouTube: I have some things to say - Core i9 & X299.

Nee dat zien ik niet goed komen, geef mij dan maar AMD KISS principe *O* ik zien AMD nog TR's maken met 3 en zelfs 4 dies in de toekomst, gewoon omdat het kan :) (Heel yeah 32c/64t op pro consumer level)

Damic wijzigde deze reactie 04-06-2017 02:43 (18%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Intel neemt eigenlijk een blad uit het boek van Radeon's Marketing afdeling:

VEGA EIND 2016 !
- we zeiden niet eind 2016, Q1 2017 wordt het
VEGA Q1 2017 !!
- we zeiden niet Q1 2017, misinterpretatie hoor. OK dan hier is de naam: RX Vega
VEGA MAY 2017 !!!
- Kijk zo ziet de professionele kaart uit, mooi he !
VEGA JUNI 2017 !!!!!1
- Vega is voor later dit jaar

Dat doet Intel nu toch ook: "koop geen AMD, want wij komen later écht met iets beters".
Het lijkt me dan ook dat AMD gelooft dat ThreadRipper en EPYC meer kans maken om een serieuze brok markt af te snoepen van de concurrentie, dan de Radeon kaarten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 14:30

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

quote:
polli_ schreef op zondag 4 juni 2017 @ 02:05:
Goed nieuws voor AMD threadripper. Volgens een engineer van Asus komen de 18-cores Skylake-X varianten pas volgend jaar.

[afbeelding]
Filmpje van Linus Techtips bevestigd dit inderdaad ook. Nu tot max 10 of 12? cores als ik het goed begrijp.

Sowieso rare fratsen om dingen zoals raid te limiteren tot raid 0 en alleen unlockbaar te maken met een 99$ voor raid 1 of +300$ voor raid 5.

Battle.net tag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• foppe-jan
quote:
Sp3ci3s8472 schreef op zondag 4 juni 2017 @ 10:44:
[...]

Filmpje van Linus Techtips bevestigd dit inderdaad ook. Nu tot max 10 of 12? cores als ik het goed begrijp.

Sowieso rare fratsen om dingen zoals raid te limiteren tot raid 0 en alleen unlockbaar te maken met een 99$ voor raid 1 of +300$ voor raid 5.
Van EA geleerd -- DLCs zijn waar het geld is. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• foppe-jan
quote:
Damic schreef op zondag 4 juni 2017 @ 02:39:
Intel weet precies niet goed wat ze willen met hun i9 platform iets te veel "Up to" volgens LTT YouTube: I have some things to say - Core i9 & X299.

Nee dat zien ik niet goed komen, geef mij dan maar AMD KISS principe *O* ik zien AMD nog TR's maken met 3 en zelfs 4 dies in de toekomst, gewoon omdat het kan :) (Heel yeah 32c/64t op pro consumer level)
offtopic:
wow, 250k views erbij sinds vanochtend half 8.

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
Werelds schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 12:18:
Ik snap niet waarom er nog steeds naar Steam's hardware survey wordt gekeken. Het is compleet zinloos.
We hebben niets beters. Je moet het natuurlijk wel met een korrel zout nemen maar algemene trends over de jaren heen zijn niet te ontkennen (cpu marktaandeel, gpu marktaandeel, dx versies, cores, resoluties, ram).
quote:
Even los van het feit dat het opt-in is, slaan veel van de cijfers gewoon nergens op.
Discussie weleens gevoerd, korte samen vatting daarop; is niet relevant of het wel of niet opt-in is zolang dat maar geen bias oplevert. Enige manier waarop dat effect zou hebben op de cijfers is wanneer een Intel/AMD/Nvidia/Radeon koper systematisch juist wel of niet mee willen doen. Daar is totaal geen rede toe. (Nu was er de vorige keer wel een reactie daarop dat AMD gebruikers verstandigere mensen waren en daardoor vaker niet opt-in zou kiezen 8)7 .)
quote:
Kijk voor de gein eens naar de DX9 class GPU's. AMD's X550 is gestegen van 11.74% naar 14.19%. Dat is een RV370 uit 2005. Drops in andere chips zou dat verklaren, maar als je dan naar de rest kijkt..
Ik vermoed dat de populatie van die groep ondertussen erg klein is geworden. Dus dan kun je wel schommelingen verwachten. Het zijn echt cijfers apart, zie percentages. Het is een uitsplitsing van het stukje 'other' met minder dan 2.4% van de totale populatie. Tenzij je echt specifiek die oudere systemen gaat sampelen zijn die schommelingen niet tegen te houden. Immers de kans dat er nu een oudje tussen zit wordt steeds kleiner. Op een gegeven moment is je sample te klein om alles stabiel te houden. Doet niets af aan de normale groep met videokaarten (49.9%). Ik zou persoonlijk dat stukje gewoon lekker negeren.
quote:
-The_Mask- schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 10:59:

[...]

Nou dat lijkt mij een prestatie, om verlies te maken op zo'n relatief kleine chip.
AMD heeft het gepresteerd met grote marktaandelen en prima producten verlies te draaien dus ik zou er geen vergif op innemen. De tijd zal het leren.
quote:
madmaxnl schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 23:18:
offtopic:
Het is statistiek dus doe er mee wat je wil. Hoe het toegepast en geïnterpreteerd wordt is vaak fout. Leuk vakgebied dat mijn inziens alleen goed gebruikt kan worden met kennis in een ander vakgebied. Het is nagenoeg pure wiskunde en dat is sowieso een goede fundering voor veel andere vakgebieden.

Vaak is het simpele probleem dat de dataset veel te beperkt is m.b.t. de hypothese. Zoals vele hier min of meer ook al aangeven.
Doe eens een berekening van de minimum sample size en stuur een mailtje naar valve hoeveel systemen ze hebben getest. Ze zijn daar niet gek. Uberhaupt lijkt het mij dat ze bij Valve wel beschikken over de 100% data (alleen die publiceren ze niet).

sdk1985 wijzigde deze reactie 04-06-2017 16:18 (45%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• batumulia
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 03-12 13:28
Dat hele RAID gebeuren van Intel is sowieso een beetje een raar verhaal. Niet alleen moet je bepaalde keys kopen om eea te unlocken (the fuck?!) maar werkt het ook nog is met alleen Intel branded NVME's. Die zijn de weg daar compleet kwijt bij Intel. Ik neem aan dat ze niet zulke rare dingen zouden doen als ze AMD niet als bedreiging zagen.

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

Acties:
  • +2Henk 'm!
quote:
Werelds schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 16:55:
[...]

Daar ben ik het niet mee eens. Een slechte bron is en blijft een slechte bron en maakt deze niet waardevoller. De data daar zijn gewoon onlogisch en dat is al jaren zo.
Ik neem de bron ook met een vrachtwagen lading aan zout, maar dan alsnog. Er is zo weinig dat elke bron beter is dan geen bron. Ben het als afgestudeerd historicus ook wel een beetje gewend om met zeer matig bronmateriaal te werken. Je kan er meer mee dan je zou denken, als je maar weet wat de hiaten zijn van je materiaal, en weet welke conclusies je wel en niet kan trekken. Aan de hand van deze survey kan je in ieder geval concluderen dat er waarschijnlijk veel meer recente Nvidia GPU's in omloop zijn voor gaming, en meer verouderde AMD GPU's. Ook zijn er veel meer Intel dan AMD CPU's in omloop. Voor de rest, tja, valt er weinig hards te concluderen. ;)
quote:
sdk1985 schreef op zondag 4 juni 2017 @ 16:07:
AMD heeft het gepresteerd met grote marktaandelen en prima producten verlies te draaien dus ik zou er geen vergif op innemen. De tijd zal het leren.
Je bedoelt het "oude" AMD van mismanagement, veel personeel en veel verspilling. Dat AMD bestaat niet meer. Er werken meer mensen voor Nvidia, dan AMD. Intel is een compleet andere klasse. De overhead zal klein zijn. Raja Koduri gaf dat ook aan toen hij terugkwam bij AMD. Het was een totaal ander bedrijf, veel kleiner, en met veel meer vrijheid voor talenten zoals hijzelf om dingen door te pushen. Bij Ryzen hebben we dat al gezien. Duidelijke visie, relatief klein team erop en een zeer efficiënt ontwerp. Threadripper lijkt een enorm probleem te gaan worden voor Intel. Ze lijken geen counter te hebben, en spelen paniekvoetbal met de Kabylake X CPU's die nergens op slaan en gemorrel vanuit de moederbord fabrikanten. Als zelfs iemand zoals Linus zo uithaalt naar het platform, dan weet je het wel.

Verder lijkt Intel het deze keer niet voor elkaar te krijgen om de markt te manipuleren. Ryzen systemen van verschillende OEM's worden al aangekondigd.

DaniëlWW2 wijzigde deze reactie 04-06-2017 16:47 (39%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
DaniëlWW2 schreef op zondag 4 juni 2017 @ 16:39:

[...]

Je bedoelt het "oude" AMD van mismanagement, veel personeel en veel verspilling. Dat AMD bestaat niet meer. Er werken meer mensen voor Nvidia, dan AMD. Intel is een compleet andere klasse. De overhead zal klein zijn. Raja Koduri gaf dat ook aan toen hij terugkwam bij AMD.
Waarmee je impliceert dat AMD nu efficiënter werkt dan Nvidia?

Nvidia zit op 6.9 miljard omzet ( 1.66 miljard netto winst) met 10,299 werknemers (6900/10229=0,67). AMD doet 4.2 miljard met 497 miljoen verlies en 8200 werknemers (4200/8200=0,51). Intel zit er wel qua omzet wel dichtbij met 59 miljard (10.8 netto) en106000 werknemers (59000/106000=0,56). Maar goed die maken tegelijkertijd ook absurde winsten. Als die nog 20.000 man aannemen dan maken ze nog steeds het meeste winst.
quote:
Het was een totaal ander bedrijf, veel kleiner, en met veel meer vrijheid voor talenten zoals hijzelf om dingen door te pushen. Bij Ryzen hebben we dat al gezien. Duidelijke visie, relatief klein team erop en een zeer efficiënt ontwerp.
Ryzen zat toch al jaren in de pijplijn??? Diezelfde meneer heeft duidelijk aangegeven dat het grootste probleem voor AMD (graphics) was/is dat ze geen talent kunnen aantrekken door de Apples, enz van deze wereld deze mensen aan het werven waren. Waarmee eigenlijk al geïmpliceerd wordt dat een eventueel klein team meer volgt uit noodzaak (geen geld, niet kunnen werven) dan dat het een 'masterplan' is. Neem aan iedereen het onderhand met mij eens is dat de time-to-market van AMD gewoon veel en veel te lang is. Juist Ryzen 3 is leuk voor oems, laptop knallers nog beter.
quote:
Threadripper lijkt een enorm probleem te gaan worden voor Intel. Ze lijken geen counter te hebben, en spelen paniekvoetbal met de Kabylake X CPU's die nergens op slaan en gemorrel vanuit de moederbord fabrikanten. Als zelfs iemand zoals Linus zo uithaalt naar het platform, dan weet je het wel.
Heeft niets te maken met of AMD winstgevend gaat worden of niet. Ook al zou Intel er niets tegenover zetten dan is nog de vraag in welke mate Threadripper een niche product wordt. Echt geld zit natuurlijk in de servermarkt.
quote:
Verder lijkt Intel het deze keer niet voor elkaar te krijgen om de markt te manipuleren. Ryzen systemen van verschillende OEM's worden al aangekondigd.
Dat OEMS weer AMD gaan leveren is inderdaad essentieel, maar goed in het verleden werd AMD gewoon door OEMS verkocht (ze bestaan al sinds 1969) en ook toen was omzet bij AMD ook geen garantie voor winst. Voor een bedrijf dat Intel volgt zijn ze gewoon niet zo goed in geld verdienen (wel in overleven). Als je de winsten en verliezen van de laatste 25 jaar optelt dan kom je zwaar negatief uit.

sdk1985 wijzigde deze reactie 04-06-2017 18:01 (8%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
sdk1985 schreef op zondag 4 juni 2017 @ 17:50:
[...]

Waarmee je impliceert dat AMD nu efficiënter werkt dan Nvidia?

Nvidia zit op 6.9 miljard omzet ( 1.66 miljard netto winst) met 10,299 werknemers (6900/10229=0,67). AMD doet 4.2 miljard met 497 miljoen verlies en 8200 werknemers (4200/8200=0,51). Intel zit er wel qua omzet wel dichtbij met 59 miljard (10.8 netto) en106000 werknemers (59000/106000=0,56). Maar goed die maken tegelijkertijd ook absurde winsten. Als die nog 20.000 man aannemen dan maken ze nog steeds het meeste winst.
Nvidia maakt voornamelijk GPU's en heeft hier twee lijnen in, Geforce en Tesla. Beide gebaseerd op een architectuur, en toegespitst. Daarnaast hebben ze nog hun Tegra soc. Ook hebben ze in tegenstelling tot AMD, wel een marketing team dat functioneert. Zie Vega...

Bij elkaar zullen ze meer personeel hebben voor onderzoek, ook een hoger budget dan AMD. AMD heeft ondertussen wel even Ryzen neergezet en daarmee de reus Intel ingehaald, Threadripper is al helemaal interessant, en dan zijn er ook nog de server CPU's, of de APU's. Dan is er nog Vega, de push voor veel betere drivers de laatste tijd, en ook dat er nu twee GPU teams werken voor AMD die elkaar afwisselen. Dat melde Koduri ook.
quote:
Ryzen zat toch al jaren in de pijplijn??? Diezelfde meneer heeft duidelijk aangegeven dat het grootste probleem voor AMD (graphics) was/is dat ze geen talent kunnen aantrekken door de Apples, enz van deze wereld deze mensen aan het werven waren. Waarmee eigenlijk al geïmpliceerd wordt dat een eventueel klein team meer volgt uit noodzaak (geen geld, niet kunnen werven) dan dat het een 'masterplan' is. Neem aan iedereen het onderhand met mij eens is dat de time-to-market van AMD gewoon veel en veel te lang is. Juist Ryzen 3 is leuk voor oems, laptop knallers nog beter.
Hij is de baas van de graphics afdeling. Dat is zijn probleem. Verder is hij een van de grootste talenten in de industrie, en kwam hij terug naar AMD, van Apple. Je claim dat AMD dus geen talent kan krijgen is dus onzin. Voor de CPU idem, ook talent ingekocht toen Bulldozer een mislukking leek te worden, en dat zien we met Ryzen.

Je hebt in principe ook geen eindeloos grote teams nodig om wat te bereiken. Je hebt goed leiderschap en een visie nodig, en adequate voorzieningen om het uit te voeren. Dat mag toch duidelijk zijn als je kijkt hoe sterk AMD terug is gekomen met Ryzen. Bijna matchen op IPC, meer cores, zeer schaalbare architectuur, meer features, en goedkoper.
quote:
Heeft niets te maken met of AMD winstgevend gaat worden of niet. Ook al zou Intel er niets tegenover zetten dan is nog de vraag in welke mate Threadripper een niche product wordt. Echt geld zit natuurlijk in de servermarkt.
HEDT is natuurlijk opeens een nichemarkt nu AMD er een platform heeft. Ik vraag me dan toch af waarom Intel nu al meerdere van dit soort platformen heeft geïntroduceerd en vervangen, waar ze CPU's van €500 tot €1500+ verkochten. O-)
quote:
Dat OEMS weer AMD gaan leveren is inderdaad essentieel, maar goed in het verleden werd AMD gewoon door OEMS verkocht (ze bestaan al sinds 1969) en ook toen was omzet bij AMD ook geen garantie voor winst. Voor een bedrijf dat Intel volgt zijn ze gewoon niet zo goed in geld verdienen (wel in overleven). Als je de winsten en verliezen van de laatste 25 jaar optelt dan kom je zwaar negatief uit.
En dat had een aantal jaar helemaal niks te maken met het aanbod van AMD, maar met Intel die de concurrent saboteerde, en wanbeleid van AMD om bijvoorbeeld de overname van ATi op een zeer ongunstig moment hebben natuurlijk ook geholpen...

Wederom, ander bedrijf. Lisa Su heeft echt het mes in het bedrijf gezet. Dat was hard nodig. Nu heb je een veel kleiner bedrijf dat alleen ontwerp en software ondersteuning doet, en dat doen ze met zo weinig personeel als mogelijk. Productie besteden ze uit.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Een jaarrekening / geld zegt gelukkig niet alles.

Geld maakt vaak ook lui, ongefocussed en zelfs met veel geld kun je de mist in gaan. Note 7, het intel GPU avontuur etc. etc.

Ook, en misschien geldt dat wel bij uitstek voor technici zoals Raja, Jim Keller etc, is blijkbaar ook van belang waar ze een uitdaging zien of vrijheid krijgen. Zeker als ze het financieel waarschijnlijk al niet slecht hebben. En zo kan een underdog dus toch met hele interessante producten komen.

Grootste uitdaging voor AMD is om het momentum vast te houden, vertrouwen te winnen en om te zetten in marktaandeel en winst creeren. Een goed product hebben is leuk maar zonder significante verkopen ben je nog niet veel verder.

Ik ben wel van overtuigd geraakt dat Intel dit niet in deze mate zag aankomen.

PC Specs-Gallery

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Werelds
quote:
We hebben niets beters. Je moet het natuurlijk wel met een korrel zout nemen maar algemene trends over de jaren heen zijn niet te ontkennen (cpu marktaandeel, gpu marktaandeel, dx versies, cores, resoluties, ram).
En daar is het sleutelwoord dat ik ook al aan haalde. Jaren.

Nogmaals, de steekproef is dusdanig onregelmatig dat je er op korte termijn helemaal niets aan hebt. Daarnaast is het gewoon geen volledig beeld. Voor Ryzen zal het wel mee vallen, maar qua GPU's zal Steam voor AMD altijd slechter uit zien dan de daadwerkelijke verkopen. Een RX570/580 zul je pas over een jaar zien stijgen, omdat deze nu als warme broodjes over de toonbank gaat voor miners. Verkoopt dus wel lekker, maar zal niet zichtbaar worden op Steam.
quote:
Discussie weleens gevoerd, korte samen vatting daarop; is niet relevant of het wel of niet opt-in is zolang dat maar geen bias oplevert.
En hoe bewijs je dat? ;)
quote:
Ik vermoed dat de populatie van die groep ondertussen erg klein is geworden. Dus dan kun je wel schommelingen verwachten. Het zijn echt cijfers apart, zie percentages. Het is een uitsplitsing van het stukje 'other' met minder dan 2.4% van de totale populatie. Tenzij je echt specifiek die oudere systemen gaat sampelen zijn die schommelingen niet tegen te houden. Immers de kans dat er nu een oudje tussen zit wordt steeds kleiner. Op een gegeven moment is je sample te klein om alles stabiel te houden. Doet niets af aan de normale groep met videokaarten (49.9%). Ik zou persoonlijk dat stukje gewoon lekker negeren.
Tuurlijk. Dat was echter gewoon een voorbeeld. Nogmaals, percentages zeggen helemaal niets als je niet weet over welke aantallen het gaat. Je weet niet of de wijzigingen een gevolg zijn van oude systemen die weg zijn gevallen waardoor het totale aantal systemen lager ligt, of dat er bijvoorbeeld juist meer "nieuwe" systemen met oude chips zijn aangemeld - dat kan dan echt nieuwe systemen zijn met oude chips (730 wordt nog steeds verkocht in OEM systemen) of oudere systemen die voorheen geen Steam hadden.

Gezien je eerdere reacties op de financiële cijfers en dergelijke ga ik er stiekem toch van uit dat je genoeg statistiek hebt gehad om te begrijpen hoe vertekend het survey kan zijn. Wij weten het niet, alleen Valve, dus daar hebben we niets aan.
quote:
Dat OEMS weer AMD gaan leveren is inderdaad essentieel, maar goed in het verleden werd AMD gewoon door OEMS verkocht (ze bestaan al sinds 1969) en ook toen was omzet bij AMD ook geen garantie voor winst.
Ze werden wel altijd geleverd, maar voor elk model met een AMD CPU of GPU stonden er 5-10 met Intel tegenover. Dat lijkt nu in rap tempo te veranderen; zelfs Nvidia's GeForce Battle Box kun je nu met Ryzen krijgen ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
DaniëlWW2 schreef op zondag 4 juni 2017 @ 18:58:
. Je claim dat AMD dus geen talent kan krijgen is dus onzin.
Hoho, dat was zijn claim: YouTube: The Future of Radeon: An Interview with Raja Koduri . Ik raad aan dat nog eens te bekijken. Hij is gewoon heel open over wat er allemaal fout zit (of zat) bij AMD graphics en geeft ook gewoon toe dat ze niet de producten hadden die de markt graag zou willen hebben en dat hij het liefst morgen al vega zou lanceren.
quote:
Werelds schreef op zondag 4 juni 2017 @ 21:14:
Een RX570/580 zul je pas over een jaar zien stijgen, omdat deze nu als warme broodjes over de toonbank gaat voor miners. Verkoopt dus wel lekker, maar zal niet zichtbaar worden op Steam.
Het doel van Polaris was marktaandeel terug veroveren om zo de developers weer warm te maken voor AMD. Dat heb ik niet verzonnen dat zegt opnieuw de VP van AMD zelf. Daarvoor heb je dus marktaandeel op Steam nodig wat gemeten wordt door steamsurvey, een tool voor diezelfde developers. Met andere woorden de doelstelling van AMD is pas geslaagd wanneer we in de steamsurvey een significant marktaandeel van AMD gaan zien. Hoeveel mining kaarten ze al dan niet verkopen is leuk voor de omzet en winst maar helpt niet met die doelstelling.

Rest even geen tijd voor om op in te gaan.

sdk1985 wijzigde deze reactie 05-06-2017 00:11 (41%)

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
polli_ schreef op zondag 4 juni 2017 @ 02:05:

[afbeelding]
Intel heeft een Nvidia'tje gedaan? Bij die beurs in december/januari belachelijk vroeg de G-Sync variant van de HDR-monitor aankondigen terwijl die waarschijnlijk geen dag eerder komt dan de HDR-monitors die FreeSync ondersteunen en de HDR-monitors met FreeSync nog niet waren aangekondigd. Even vroeg erop wijzen dat wij ook met zoiets komen alvorens mensen die andere kopen. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Chosen One
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 14-12 17:20

The Chosen One

Zie signature!

Daar oven gesproken, die komen relatief snel; http://wccftech.com/first...samsung-chg70-1440p-144hz

~2-3 maand gok ik rond Vega dan.

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
foppe-jan schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 07:36:
[...]

Dat of ze hebben ontzettend veel laptops bij deze survey gehad (wat goed samengaat met het aandeel 630, 730, 740m GPUs). Dit is ook zoiets:

Physical CPUs

2 cpus 45.35% +1.35% (Laptop i5s?)
4 cpus 48.79% -1.32%

Maar de primary display resolution laat dan wel weer +1.44% zien bij 1080p, en bij alle andere (behalve 4k en 2560x1080) een daling -- waaronder een .66% daling van 1366 x 768 (laptopresolutie pur sang).
Kortom, ik vind het een rare survey, zonder te weten hoeveel participanten er zijn, zonder uitsplitsing tussen mobiele GPUs en rest.
1080p (vaak ook met IPS gelukkig) is tegenwoordig een hele normale resolutie voor laptops.
quote:
The Chosen One schreef op maandag 5 juni 2017 @ 12:26:
Daar oven gesproken, die komen relatief snel; http://wccftech.com/first...samsung-chg70-1440p-144hz

~2-3 maand gok ik rond Vega dan.
Nu maar hopen dat mijn monitorstandaard (LG) het nog zo lang uithoudt. Er zit een ontwerpfout in de versie die ik heb, het veert lichtjes dus zo gauw je de ondergrond beweegt komt er kracht op te staan met als gevolg dat het op een gegeven moment afbreekt.

CHBF wijzigde deze reactie 05-06-2017 17:47 (25%)

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
Phuncz schreef op zondag 4 juni 2017 @ 08:26:
Dat doet Intel nu toch ook: "koop geen AMD, want wij komen later écht met iets beters".
Het lijkt me dan ook dat AMD gelooft dat ThreadRipper en EPYC meer kans maken om een serieuze brok markt af te snoepen van de concurrentie, dan de Radeon kaarten.
Het een heeft weinig met het ander te maken, alvorens die Vega kan worden verkocht moeten de drivers in orde zijn, moet er voldoende HBM2 beschikbaar zijn en moet de prijs van HBM2 voldoende laag zijn. In dat opzicht is TR eenvoudiger. AMD heeft met Vega een grote gok genomen door vol op HBM2 in te zetten.
Verder is het natuurlijk goed voor RTG dat Zen een succes is, hoe meer geld Zen opbrengt hoe meer geld er stroomt naar RTG voor R&D en softwareondersteuning, als AMD slim handelt in ieder geval (multiplier-effect)..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• foppe-jan

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sokolum01
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 15-11 11:54
quote:
batumulia schreef op zondag 4 juni 2017 @ 16:15:
Dat hele RAID gebeuren van Intel is sowieso een beetje een raar verhaal. Niet alleen moet je bepaalde keys kopen om eea te unlocken (the fuck?!) maar werkt het ook nog is met alleen Intel branded NVME's. Die zijn de weg daar compleet kwijt bij Intel. Ik neem aan dat ze niet zulke rare dingen zouden doen als ze AMD niet als bedreiging zagen.
Als de moederbord fabrikanten nou is ZFS ging ondersteunen....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sokolum01
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 15-11 11:54
quote:

[...]

Ryzen zat toch al jaren in de pijplijn??? Diezelfde meneer heeft duidelijk aangegeven dat het grootste probleem voor AMD (graphics) was/is dat ze geen talent kunnen aantrekken door de Apples, enz van deze wereld deze mensen aan het werven waren. Waarmee eigenlijk al geïmpliceerd wordt dat een eventueel klein team meer volgt uit noodzaak (geen geld, niet kunnen werven) dan dat het een 'masterplan' is. Neem aan iedereen het onderhand met mij eens is dat de time-to-market van AMD gewoon veel en veel te lang is.
Met het succes van Ryzen zullen ze zeker ook makkelijker nieuwe talent aantrekken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• madmaxnl
quote:
sdk1985 schreef op maandag 5 juni 2017 @ 00:05:

Het doel van Polaris was marktaandeel terug veroveren om zo de developers weer warm te maken voor AMD. Dat heb ik niet verzonnen dat zegt opnieuw de VP van AMD zelf. Daarvoor heb je dus marktaandeel op Steam nodig wat gemeten wordt door steamsurvey, een tool voor diezelfde developers. Met andere woorden de doelstelling van AMD is pas geslaagd wanneer we in de steamsurvey een significant marktaandeel van AMD gaan zien.
Je bent hier wel in de veronderstelling dat Steam representatief is. Vervolgens veronderstel je dat die gegevens representatief zijn voor de Steam gebruikers (de populatie). Ja, de gegevens zijn "gebaseerd" op een grote populatie, maar er zijn meer vragen dan antwoorden over hoe die gegevens verzameld worden uit die populatie.

Wie krijgen een Steam survey aangeboden? Hoeveel daarvan vullen hem überhaupt in? Is het éénmalig per account? Elke PC die Steam als zijnde "nieuw" herkent voor jou account zal weer leiden tot een survey pop-up? Hoe lang blijven de gegevens relevant c.q. van invloed op de gepresenteerde statistiek? Een jaar, tien jaar? Sta ik bij een CPU upgrade er twee keer in met mijn RX580 als ik, voor de upgrade en na de upgrade, een Steam survey voorgeschoteld heb gekregen?

Je weet toch dat vrouwen statistisch gezien langer leven. Dit komt omdat ze veel minder en minder hard werken dan mannen. Of begrijp je niet hoe je statistiek moet interpreteren? Als de gegevens in lijn zijn met wat je beweert dan klopt het natuurlijk :+ Enfin, ik heb al eerder aangegeven dat je ervan kan maken wat je zelf wil. Altijd wel ergens cijfers vandaan te halen die het staven.

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
Discussie weleens gevoerd, korte samen vatting daarop; is niet relevant of het wel of niet opt-in is zolang dat maar geen bias oplevert. Enige manier waarop dat effect zou hebben op de cijfers is wanneer een Intel/AMD/Nvidia/Radeon koper systematisch juist wel of niet mee willen doen. Daar is totaal geen rede toe. (Nu was er de vorige keer wel een reactie daarop dat AMD gebruikers verstandigere mensen waren en daardoor vaker niet opt-in zou kiezen 8)7 .)
Ook dat werd beweerd maar het meer valide punt wat toen eveneens werd aangedragen is dat we niet weten of dat er een dergelijke bias is. Jij mag dan geen reden zien om een dergelijke bias te vermoeden maar het valt zeker niet uit te sluiten dat een dergelijke bias bestaat, in welke richting die dan ook wijst. Die opt-in verzwakt sterk de representativiteit van de steekproef, er zijn goede redenen waarom mensen die steekproefgewijs mensen ondervragen extreem sterk blijven aandringen om wel mee te werken.
Slechts een van de vele problemen met die Steam survey. Andere problemen:
- er zitten veel laptops in waardoor je al geen zinvolle conclusies kan trekken m.b.t. de desktopmarkt
- cryptocurrency, momenteel zijn er vrijwel geen Polaris-kaarten verkrijgbaar voor gamers omdat die egoïstische cryptominers al die kaarten hebben opgekocht.
- geen absolute aantallen

Het geeft een klein beetje interessante data maar meer dan dat helaas niet.
quote:
batumulia schreef op zondag 4 juni 2017 @ 16:15:
MIsschien dachten ze bij Intel dat als MS Apple kan kopiëren dat Intel het dan ook wel kan doen. :')
Apple deed zoiets met de mobiele telefoon: de headphonejack verwijderen (mede?) om mensen een draadloze headphone van Apple (er waren er niet zoveel, Sennheiser had wel een goede naar het schijnt) en Beats (slechte kwaliteit qua hardware, eveneens het eigendom van Apple) te verkopen en die dingen van Apple komen snel in het vizier van de Iphone-klanten.

Alle gekheid op een stokje, hier komt Intel volgens mij niet mee weg. Hoeveel ze er gaan verkopen voorspel ik niet maar die mensen die het kopen en die RAID willen gebruiken zullen de extra kosten bij de verkoopprijs van de CPU optellen. Als ik me toch aan een voorspelling waag: Intel gaat klappen krijgen.
8 kernen van AMD voor 320-325 euro vs. 8 kernen van Intel voor pak hem beet 660 euro, 10 kernen van AMD voor $500-600 (de volle TR zou $850 kosten, daar moeten 3 stappen onder komen voor 10, 12 en 14 ergens tussen $500 en $850) vs. 10 kernen van Intel voor $1000, 16 kernen van AMD voor $850 vs. 10 kernen van Intel voor $1000...
Qua multithreadperformance zal AMD met gemak winnen voor dezelfde prijs, bij AMD krijg je veel meer PCIe-lanes en geen rare beperkingen.
Mensen die voor zo'n CPU kiezen kijken zullen waarschijnlijk de singlecoreperformance van Ryzen/TR voldoende vinden.
quote:
Jij rukt dat een beetje uit de context. RK gaf aan dat zijn vrienden (in die industrie) hem voor gek verklaarden dat hij terug ging naar AMD maar tegelijkertijd is het tekenend dat minstens 3 grote talenten die van AMD naar Apple gingen besloten om wel terug te keren. Waarom? Inderdaad, omdat deze mensen de inhoud van het werk belangrijk vinden. Ze vertrokken naar Apple omdat ze bij Apple volledig de vrije hand kregen om hun ding te doen en het bij AMD in die tijd wat te bureaucratisch was geworden. Ze gingen terug naar AMD omdat op dat moment bij AMD de situatie was ontstaan dat zij daar veel vrijheid zouden krijgen.
quote:
Het doel van Polaris was marktaandeel terug veroveren om zo de developers weer warm te maken voor AMD. Dat heb ik niet verzonnen dat zegt opnieuw de VP van AMD zelf. Daarvoor heb je dus marktaandeel op Steam nodig wat gemeten wordt door steamsurvey, een tool voor diezelfde developers. Met andere woorden de doelstelling van AMD is pas geslaagd wanneer we in de steamsurvey een significant marktaandeel van AMD gaan zien. Hoeveel mining kaarten ze al dan niet verkopen is leuk voor de omzet en winst maar helpt niet met die doelstelling.
Daar ben ik het wel mee eens, om de steun van developers te krijgen is het handig als een hoge percentage van de gamers zo'n kaart heeft. Al denk ik dat het feit dat de kaart uitstekend functioneert voor spellen ook wel helpt om die goede steun af te dwingen. Die developers zijn ook niet achterlijk, zij zien ook wel dat de kaart goed is en dat het marktaandeel zal stijgen in de komende jaren (zo gauw die kloteminers klaar zijn met het opkopen).

CHBF wijzigde deze reactie 06-06-2017 17:36 (73%)

quote:
CHBF schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 14:07:
[...]

[...]

Jij rukt dat een beetje uit de context. RK gaf aan dat zijn vrienden (in die industrie) hem voor gek verklaarden dat hij terug ging naar AMD maar tegelijkertijd is het tekenend dat minstens 3 grote talenten die van AMD naar Apple gingen besloten om wel terug te keren. Waarom? Inderdaad, omdat deze mensen de inhoud van het werk belangrijk vinden. Ze vertrokken naar Apple omdat ze bij Apple volledig de vrije hand kregen om hun ding te doen en het bij AMD in die tijd wat te bureaucratisch was geworden. Ze gingen terug naar AMD omdat op dat moment bij AMD de situatie was ontstaan dat zij daar veel vrijheid zouden krijgen.

[...]
Je houdt me zo wel bezig. Om er voor eens en altijd klaar mee te zijn:
to turn something around when you are behind, you know two years behind, three years behind, when focus on the stuff is not easy and particularly in graphics right it's - .. - and it's all about talent, right. Its all about people and talent for you to compete you need the best of the minds. And if you see the context of context of you know 2013, 2014 time frame right the world's best companies are all investing in graphics right. So what we were competing for talent was we were competing that you know not only the usual suspects like Nvidia and Intel right, there was an Apple, there was google, there was Samsung hiring because of Qualcomm. So you know the talent fight was tremendous and for a company whose financial future was questioned every day analyst report and all, it was a tough challenge. ... Once we found RTG we had to kind off inspire people, the talent that we had, to a different height.
(Stopwoordjes kan ik niks aan doen, unscripted interview :+ Hij geeft overigens ook aan dat een van de redenen dat hij terug kwam was dat hij in 2012 VR en 4K als basis zag voor een groei in pc gaming. Dus de man had wel een mooie visie. Hij durft ook de problemen te benoemen ipv op zoek te gaan naar smoesjes. )

sdk1985 wijzigde deze reactie 07-06-2017 02:11 (8%)

• muhda
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 01:22

muhda

Time Traveler and philosopher.

Beetje offtopic, maar als ik het goed begrijp is Threadripper te groot voor ITX? Maar zullen er zelfde soort moederborden als de ASRock X299E-ITX/ac uitkomen voor AM4 Ryzen platform?
Het lijkt erop dat er nog geen (serieus) aandacht uitgaat naar ITX momenteel.

If those who have no knowledge were silent, then the disputes would come to an end.

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 15:05
Er komen wel itx borden. Threadripper op itx zie ik niet snel gebeuren

AMD Ryzen 2700x - Asus Strix 2080 - 32Gb Corsair Vengeance RGB Pro - 27" 1440p

• spNk
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 12-12 15:25
quote:
Catch22 schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 07:54:
Threadripper op itx zie ik niet snel gebeuren
Dat lijkt me ook sterk, volgens mij past er niet eens meer een PCI-E slot onder gezien de omvang van de socket, om nog maar te zwijgen over het TDP.

• Catch22
quote:
spNk schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 09:01:
[...]

Dat lijkt me ook sterk, volgens mij past er niet eens meer een PCI-E slot onder gezien de omvang van de socket, om nog maar te zwijgen over het TDP.
Laatst staan 8 DDR slots :)

• Damic

Damic

Afwezig soms

quote:
Catch22 schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 09:13:
[...]

Laatst staan 8 DDR slots :)
Het is quad channel dus 4 slots is dan de max O-) maar TR op itx, nope of ze moesten ergens extra pcb plaats vinden voor een pci-e 16x slot.

• MrWisent
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 14-12 19:52
Ook wel erg zonde van al die pci-e lanes :P

• Damic

Damic

Afwezig soms

Dat zou je nog kunnen opvangen door een extender kaart te maken via een connector (high speed interconnect) :+

quote:
CHBF schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 14:07:

Alle gekheid op een stokje, hier komt Intel volgens mij niet mee weg. Hoeveel ze er gaan verkopen voorspel ik niet maar die mensen die het kopen en die RAID willen gebruiken zullen de extra kosten bij de verkoopprijs van de CPU optellen. Als ik me toch aan een voorspelling waag: Intel gaat klappen krijgen.
8 kernen van AMD voor 320-325 euro vs. 8 kernen van Intel voor pak hem beet 660 euro, 10 kernen van AMD voor $500-600 (de volle TR zou $850 kosten, daar moeten 3 stappen onder komen voor 10, 12 en 14 ergens tussen $500 en $850) vs. 10 kernen van Intel voor $1000, 16 kernen van AMD voor $850 vs. 10 kernen van Intel voor $1000...
Qua multithreadperformance zal AMD met gemak winnen voor dezelfde prijs, bij AMD krijg je veel meer PCIe-lanes en geen rare beperkingen.
Mensen die voor zo'n CPU kiezen kijken zullen waarschijnlijk de singlecoreperformance van Ryzen/TR voldoende vinden.
Ben hier toch wel benieuwd naar, 10 cores voor $500-600, dan maken ze gelijk hun eigen 1800x een kopje kleiner, een volle 16c/32t Threadripper voor $850 zou ik ook vrij vreemd vinden. Dan laten ze echt gewoon ziek veel marge liggen. Die kunnen ze waarschijnlijk makkelijk op $1200-1500 zetten en dan nog direct concurreren op Intel qua prijs en zeer belangrijke marge binnenhalen om de "oorlogs"kas te spekken.

Chronia Lvl 110 Warlock Diablo 3

• foppe-jan
quote:
Dennism schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 13:10:
[...]

Ben hier toch wel benieuwd naar, 10 cores voor $500-600, dan maken ze gelijk hun eigen 1800x een kopje kleiner, een volle 16c/32t Threadripper voor $850 zou ik ook vrij vreemd vinden. Dan laten ze echt gewoon ziek veel marge liggen. Die kunnen ze waarschijnlijk makkelijk op $1200-1500 zetten en dan nog direct concurreren op Intel qua prijs en zeer belangrijke marge binnenhalen om de "oorlogs"kas te spekken.
let wel dat die prijzen naar alle waarschijnlijkheid gaan over de laaggeklokte versies met die c/t-count.

quote:
Dennism schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 13:10:
[...]

Het is ook goed mogelijk dat AMD hetzelfde doet voor TR als voor Ryzen: meerdere varianten die weinig verschillen (een beetje beter/slechter overklokbaar) voor verschillende tarieven. Voor de 8-kernen hebben ze 3 varianten, het is best mogelijk dat ze dit voor de volle TR ook doen: de minst dure voor $850, de middelste voor $950 en de bovenste voor $1050 of iets dergelijks. Laat de prijzen in het midden, dit principe zou mogelijk best wel logisch zijn voor AMD omdat het de afzet kan vergroten, sowieso ligt de verkoopprijs veel hoger dan de productiekosten, je maakt enkel minder winst bij de minder dure varianten. Als het grotere volume compenseert voor de lagere winstmarge per verkocht stuk...
Het hangt natuurlijk af van hoe die markt in elkaar steekt, voor de gewone enthousiaste desktopgebruiker is $300-350 nog goed te pruimen maar $500 te duur voor een CPU, ik heb geen idee hoe het bij die 0,001% of zo van de dekstopgebruikers is.

Hoe dan ook, AMD zal flink lager moeten zitten met de prijs dan Intel, met de hogere klokfrequentie en de hogere 'IPC' (niet IPC wat instructies per cyclus is maar wat ze afleiden uit het vergelijken van scores op wat benchmarktests of 1 benchmarktest) levert Intel simpelweg meer met evenveel kernen, voor de meeste toepassingen dus. Ik vermoed dat AMD heel erg veel lager wil gaan zitten met de prijs omdat het boven al het marktaandeel van AMD wil vergroten.
Bij de presentatie op Computex zag ik 1 interessante slide waarop AMD naar mijn indruk leek te beloven met TR fors meer (gemiddeld 50% of zo) te leveren dan Intel voor hetzelfde geld. Als dat zo is dan zou je de volle 16 kernen van TR voor $1000 moeten kunnen kopen aangezien Intel voor die prijs 10 kernen verkoopt.

quote:
muhda schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 03:42:
Beetje offtopic, maar als ik het goed begrijp is Threadripper te groot voor ITX? Maar zullen er zelfde soort moederborden als de ASRock X299E-ITX/ac uitkomen voor AM4 Ryzen platform?
Het lijkt erop dat er nog geen (serieus) aandacht uitgaat naar ITX momenteel.
Zie bijvoorbeeld de pricewatch, ze bestaan wel, maar zijn nog niet beschikbaar.
categorie: Moederborden

Threadripper op een ITX moederbord is gewoon niet realistisch. Als je kijkt hoe de socket 2066 ITX moederborden eruit gaat zien en je bedenkt dat TR4 dubbel zo groot is dan is er gewoon geen ruimte. Of je moet echt spul gaan weg laten.
quote:
spNk schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 09:01:
[...]

TDP is niet echt een probleem, aangezien er voor socket 2066 ook ITX moederborden komen.
quote:
Damic schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 09:18:
[...]

Het is quad channel dus 4 slots is dan de max O-) maar TR op itx, nope of ze moesten ergens extra pcb plaats vinden voor een pci-e 16x slot.
Nee acht geheugensloten maximaal voor Threadripper, twee per channel en natuurlijk minimaal vier voor quad-channel. Dual-channel en dus twee geheugensloten voor een Threadripper moederbord lijkt mij verre van ideaal.

AMD Nieuwsdiscussie

• Damic

Damic

Afwezig soms

@-The_Mask- max 4 slots op een itx bordje met TR ;) anders kom je plek te kort, alle ja je hebt sowieso plek te kort.

• badluckboy
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 15:06
TR zou bij een itx ongeveer een kwart van het bord beslaan wat het onmogelijk maakt. Zou er wel grappig uitzien.

Acties:
  • +3Henk 'm!
De rebellerende Scott heeft weer eens wat te melden. :)
YouTube: You're beaten, Intel.

Zen, hoe meer er over bekent wordt, en hoe meer producten er uitrollen, hoe briljanter het lijkt te zijn. Het is perfect schaalbaar. AMD maakt gewoon een hele hoop twee CCX's units, alles wat mislukt wordt uitgezet en verkocht als een lager gepositioneerde CPU. De geslaagde chips gaan naar een Ryzen 7, of naar Threadripper in blokken van twee, of Epic in blokken van vier. Zen is energie-efficiënt, koel, yields zijn uitstekend, klein product, schaalbaar, en hoe moet Intel hier op reageren? Ze gaan nota bene de volle aanval inzetten op de servermarkt, en kunnen duizenden dollars onder de prijs van Intel gaan zitten met hun schaalbare architectuur, en meer prestaties leveren.

Hetzelfde trucje, de Infinity Fabric, zal ook zeker voorbij komen bij de APU's die uit een CCX en een Vega GPU zullen bestaan. Dan lijkt Navi de volgende stap te zijn aan de RTG kant van deze gezamenlijke strategie. Navi lijkt ook schaalbaar te zijn, met meerdere chips die samen een GPU vormen. Dat zijn de geruchten in ieder geval. Dat zou helemaal een coup zijn. Kan AMD een enorme enthousiast grade of zelfs deep learning GPU bouwen, met de yields van een mainstream GPU. :)

• winwiz
Net zitten kijken, geweldig hoe hij gewoon de feiten op tafel gooit. Ik zie geen zwakke plekken in zijn redenatie.

• foppe-jan
Het is zeker netjes hoe ze (aangenomen dat het lukt met de biosondersteuning, en dat er minder problemen zijn met geheugenondersteuning in het professionele segment vanwege het lage aantal aanbieders?) een uitrol over alle segmenten doen in 6-8 maanden.

Intels enige kans lijkt me te zitten in 10nm op korte termijn, maar gegeven dat ze daar niets over zeggen lijkt de kans me niet heel groot.

foppe-jan wijzigde deze reactie 07-06-2017 22:48 (22%)

Het meest interessante is denk ik wat AMD van plan is bij de servermarkt. Hoe willen ze bij Intel hier op reageren als AMD even met een 32 core CPU aan komt zetten voor de servermarkt, die geen problemen heeft met slechte yields? Dat is gewoon een keiharde klap voor Intel als Epic (terechte naam) beschikbaar komt en aangeschaft gaat worden. Zeker als ze ook nog eens onder de prijs gaan zitten, wat ze bij AMD met gemak kunnen doen. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• foppe-jan

Het mooiste hiervan is misschien nog wel dat AMD al x399 heeft gekaapt. Nadat x299 ruim wordt verslagen door AMD, kunnen ze niet eens snel naar de volgende stap gaan, want AMD heeft die naam al gekaapt. :P

• Catch22
Laten we niet vergeten dat de r7 er al een paar maanden is en de ddr4 ondersteuning mijns inziens nog ondermaats is. Verder een goed platform

• Damic

Damic

Afwezig soms

quote:
DaniëlWW2 schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 22:20:

Zen, hoe meer er over bekent wordt, en hoe meer producten er uitrollen, hoe briljanter het lijkt te zijn. Het is perfect schaalbaar. AMD maakt gewoon een hele hoop twee CCX's units, alles wat mislukt wordt uitgezet en verkocht als een lager gepositioneerde CPU. De geslaagde chips gaan naar een Ryzen 7, of naar Threadripper in blokken van twee, of Epic in blokken van vier. Zen is energie-efficiënt, koel, yields zijn uitstekend, klein product, schaalbaar, en hoe moet Intel hier op reageren? Ze gaan nota bene de volle aanval inzetten op de servermarkt, en kunnen duizenden dollars onder de prijs van Intel gaan zitten met hun schaalbare architectuur, en meer prestaties leveren.

Hetzelfde trucje, de Infinity Fabric, zal ook zeker voorbij komen bij de APU's die uit een CCX en een Vega GPU zullen bestaan. Dan lijkt Navi de volgende stap te zijn aan de RTG kant van deze gezamenlijke strategie. Navi lijkt ook schaalbaar te zijn, met meerdere chips die samen een GPU vormen. Dat zijn de geruchten in ieder geval. Dat zou helemaal een coup zijn. Kan AMD een enorme enthousiast grade of zelfs deep learning GPU bouwen, met de yields van een mainstream GPU. :)
Die IF gaat nog leuk worden in de toekomst, nu hopen dat ze die 4 pci-e lanes naar de bridge gaan vervangen door IF in de volgende versie.

Ow deze foto had ik nog niet gezien:

Bron: http://www.guru3d.com/new...32-threads-confirmed.html

• winwiz
Zeker het filmpje niet gekeken....

• Damic

Damic

Afwezig soms

@winwiz welk filmpje er zijn er zoveel :+

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
DaniëlWW2 schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 22:20:

Een bekend verhaal maar AdoredTV legt het uitstekend uit. De structuur met CX en Infinity Fabric en het lage vermogen werd ontwikkeld om de CPU schaalbaar te maken, Het werkt uitstekend voor laptops (1 CCX) en servers en 'high' (extreem) end desktop (als het ware het aan elkaar plakken van CX'en waardoor 1 defecte kern in 16 aaneensluitende kernen geen roet in het eten gooit voor een 16k-CPU) die beide baat hebben bij een laag vermogen en die om verschillende redenen geen hinder ondervinden van eventuele extra latency door de IF. Voor desktops werkt het ook goed maar is er wat softwareoptimalisatie nodig,
Ik kijk uit naar de laptops met Zen-APU's: 4 kernen met geïntegreerde Vega-graphics rond RX 460 niveau, daar kan je een relatief goedkope (<1000 euro), dunne, lichte maar krachtige (voor een laptop) laptop mee maken zonder dat het belaachelijk veel stroom trekt.
quote:
Catch22 schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 23:45:
Laten we niet vergeten dat de r7 er al een paar maanden is en de ddr4 ondersteuning mijns inziens nog ondermaats is. Verder een goed platform
Ja, de tol van het haastig op de markt gooien (omdat er geld verdiend moet worden?) en het noodgedwongen ontslaan van medewerkers. Dat komt wel goed, het blijft gestaag verbeteren. Het enige vervelende is dat je wat beperkt wordt in je keuzevrijheid voor RAM-geheugen en het is natuurlijk niet handig als je nog RAM-geheugen hebt liggen dat je maar moet hopen dat het goed werkt.

CHBF wijzigde deze reactie 08-06-2017 02:29 (12%)

• Catch22
Het komt ook wel goed, maar het is niet enkel hosanna.

Pagina: 1 2 3 ... 78 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True