sdk1985 schreef op zondag 4 juni 2017 @ 16:07:
Discussie weleens gevoerd, korte samen vatting daarop; is niet relevant of het wel of niet opt-in is zolang dat maar geen bias oplevert. Enige manier waarop dat effect zou hebben op de cijfers is wanneer een Intel/AMD/Nvidia/Radeon koper systematisch juist wel of niet mee willen doen. Daar is totaal geen rede toe. (Nu was er de vorige keer wel een reactie daarop dat AMD gebruikers verstandigere mensen waren en daardoor vaker niet opt-in zou kiezen

.)
Ook dat werd beweerd maar het meer valide punt wat toen eveneens werd aangedragen is dat we niet weten of dat er een dergelijke bias is. Jij mag dan geen reden zien om een dergelijke bias te vermoeden maar het valt zeker niet uit te sluiten dat een dergelijke bias bestaat, in welke richting die dan ook wijst. Die opt-in verzwakt sterk de representativiteit van de steekproef, er zijn goede redenen waarom mensen die steekproefgewijs mensen ondervragen extreem sterk blijven aandringen om wel mee te werken.
Slechts een van de vele problemen met die Steam survey. Andere problemen:
- er zitten veel laptops in waardoor je al geen zinvolle conclusies kan trekken m.b.t. de desktopmarkt
- cryptocurrency, momenteel zijn er vrijwel geen Polaris-kaarten verkrijgbaar voor gamers omdat die egoïstische cryptominers al die kaarten hebben opgekocht.
- geen absolute aantallen
Het geeft een klein beetje interessante data maar meer dan dat helaas niet.
batumulia schreef op zondag 4 juni 2017 @ 16:15:
Dat hele RAID gebeuren van Intel is sowieso een beetje een raar verhaal. Niet alleen moet je bepaalde keys kopen om eea te unlocken (the fuck?!) maar werkt het ook nog is met alleen Intel branded NVME's. Die zijn de weg daar compleet kwijt bij Intel. Ik neem aan dat ze niet zulke rare dingen zouden doen als ze AMD niet als bedreiging zagen.
MIsschien dachten ze bij Intel dat als MS Apple kan kopiëren dat Intel het dan ook wel kan doen.

Apple deed zoiets met de mobiele telefoon: de headphonejack verwijderen (mede?) om mensen een draadloze headphone van Apple (er waren er niet zoveel, Sennheiser had wel een goede naar het schijnt) en Beats (slechte kwaliteit qua hardware, eveneens het eigendom van Apple) te verkopen en die dingen van Apple komen snel in het vizier van de Iphone-klanten.
Alle gekheid op een stokje, hier komt Intel volgens mij niet mee weg. Hoeveel ze er gaan verkopen voorspel ik niet maar die mensen die het kopen en die RAID willen gebruiken zullen de extra kosten bij de verkoopprijs van de CPU optellen. Als ik me toch aan een voorspelling waag: Intel gaat klappen krijgen.
8 kernen van AMD voor 320-325 euro vs. 8 kernen van Intel voor pak hem beet 660 euro, 10 kernen van AMD voor $500-600 (de volle TR zou $850 kosten, daar moeten 3 stappen onder komen voor 10, 12 en 14 ergens tussen $500 en $850) vs. 10 kernen van Intel voor $1000, 16 kernen van AMD voor $850 vs. 10 kernen van Intel voor $1000...
Qua multithreadperformance zal AMD met gemak winnen voor dezelfde prijs, bij AMD krijg je veel meer PCIe-lanes en geen rare beperkingen.
Mensen die voor zo'n CPU kiezen kijken zullen waarschijnlijk de singlecoreperformance van Ryzen/TR voldoende vinden.
Jij rukt dat een beetje uit de context. RK gaf aan dat zijn vrienden (in die industrie) hem voor gek verklaarden dat hij terug ging naar AMD maar tegelijkertijd is het tekenend dat minstens 3 grote talenten die van AMD naar Apple gingen besloten om wel terug te keren. Waarom? Inderdaad, omdat deze mensen de inhoud van het werk belangrijk vinden. Ze vertrokken naar Apple omdat ze bij Apple volledig de vrije hand kregen om hun ding te doen en het bij AMD in die tijd wat te bureaucratisch was geworden. Ze gingen terug naar AMD omdat op dat moment bij AMD de situatie was ontstaan dat zij daar veel vrijheid zouden krijgen.
Het doel van Polaris was marktaandeel terug veroveren om zo de developers weer warm te maken voor AMD. Dat heb ik niet verzonnen dat zegt opnieuw de VP van AMD zelf. Daarvoor heb je dus marktaandeel op Steam nodig wat gemeten wordt door steamsurvey, een tool voor diezelfde developers. Met andere woorden de doelstelling van AMD is pas geslaagd wanneer we in de steamsurvey een significant marktaandeel van AMD gaan zien. Hoeveel mining kaarten ze al dan niet verkopen is leuk voor de omzet en winst maar helpt niet met die doelstelling.
Daar ben ik het wel mee eens, om de steun van developers te krijgen is het handig als een hoge percentage van de gamers zo'n kaart heeft. Al denk ik dat het feit dat de kaart uitstekend functioneert voor spellen ook wel helpt om die goede steun af te dwingen. Die developers zijn ook niet achterlijk, zij zien ook wel dat de kaart goed is en dat het marktaandeel zal stijgen in de komende jaren (zo gauw die kloteminers klaar zijn met het opkopen).
[
Voor 73% gewijzigd door
Verwijderd op 06-06-2017 17:36
]