Zijn er meer mensen die problemen hebben om hun achtergrond-apps zoals sleeptrackers, sportapps, muziekspelers, etc. actief te houden op hun Nokia 8 sinds Android 9 Pie?
Ik zelf ben enorm fan van de app Sleep as Android die er daadwerkelijk voor zorgt dat ik prettiger wakker word door mij te wekken in mijn lichte slaap. Om vast te stellen wanneer ik in mijn lichte slaap zit rond het ingestelde wekmoment moet de app mijn (lichte) bewegingen in mijn slaap bijhouden en dus moet er een achtergrondproces actief blijven daar voor.
Volgens ontwikkelaar Urbandroid Team heeft Nokia de aggresiefste achtergrondproces killer. Zelfs de whitelist wordt compleet genegeerd. Apps worden gewoon na 20 minuten afgesloten. Een oplossing hier voor eist acties die je niet van een normale gebruiker kan verlangen. Het zijn acties die ik zelfs als een wat meer ervaren gebruiker liever niet toepas.
Ik zelf heb last van de app killer op deze manier: tijdens de sleeptracking hoort het scherm na ongeveer een halve minuut te dimmen en gedimt te blijven totdat de wekker gaat. Op dit moment wordt het scherm echter na ongeveer 5 seconden al weer "gewekt". Daarna zal het scherm na een halve minuut weer dimmen, na 10 seconden weer actief worden en zo gaat het nog wel even door...
Ontwikkelaar Urbandroid Team is all die fabrikantspecifieke app killers, workarounds er voor vinden, geen reacties en oplossingen vanuit de fabrikanten krijgen en de klagende gebruikers wel zo zat dat ze nu een speciale website hebben opgericht:
https://dontkillmyapp.com/
Op die website geven ze de fabrikanten die agressieve app killers op hun Android toestellen hebben staan een poep-score: hoe meer drollen hoe shit-er de app killer van die fabrikant is.
Ook hebben ze een Reddit-draadje gestart:
https://www.reddit.com/r/...rippling_background_apps/
Ze hopen met deze acties wat aandacht van de betreffende fabrikanten te krijgen en dat de fabrikanten eindelijk eens de officiële Android implementatie gaan gebruiken ipv de eigen shitzooi van die fabrikanten.
Ik zelf was in de nacht van vrijdag op zaterdag genoodzaakt de standaard wekker-app van Android 9 te gebruiken, maar omdat die mijn slaap niet analyseert werd ik dus veel zwaarder wakker dan met Sleep as Android.
Ik ben nu al ongeveer een uur aan het testen met het scherm continu aan (en alleen een donker klokje op een zwarte achtergrond) en de melding van de app geminimaliseerd in de notificatieruimte te houden. Tot dusver lijkt de app nog actief te blijven. Niet ideaal (want scherm continu aan), maar ogenschijnlijk wel iets beter dan de app helemaal niet meer kunnen gebruiken.
Ik ben wel nieuwsgierig of meer mensen tegen vage energiebesparing-issues aanlopen door de agressieve app killer van Nokia.