Exact! Het mag dan geflopt zijn, dat lag niet aan het besturingssysteem. De livetiles mis ik enorm op Android, evenals de heldere structuur voor alle instellingen. In de instellingen blijf je aan het zoeken. Ik vind het erg moeilijk om uit te vinden wat je waar uit moet zetten om google zoveel mogelijk op afstand te houden. Naar mijn gevoel maakt google het ook expres moeilijk om bepaalde zaken uit te zetten, bijvoorbeeld door ontkenningen te gebruiken bij een button. Wat betekent dan nog aan of uit van de button?
De widgets in Android blinken uit in lelijkheid, en nemen erg veel ruimte voor verrassend weinig informatie, waardoor je het scherm zomaar vol hebt.
Ze zijn zelfs zo lelijk (dit is mijn eigen mening, de hele wereld is het duidelijk niet met mij eens) dat ik ze maar op een ander scherm heb gezet. Bij het starten hoef ik ze dan niet te zien. Op mijn lumia 950 had ik én een mooi scherm, én alle relevante informatie direct zichtbaar.
Daarbij, er zijn misschien niet veel apps voor windows, maar degene die er zijn zijn wel héél mooi. Ik denk dan aan PitlaneOne, of aan de AAWP-app. Voor geen van beide heb ik een goed alternatief gevonden.
Goed, dat gezegd hebbende, mijn nokia 8 is wél erg snel, en de accu gaat eindeloos mee, en is dual sim. En daarnaast kan ik weer bankieren met een app.
Ik hoop op langlopende updates (ter vergelijking: de lumia 950 krijgt nog veiligheidsupdates tot eind volgend jaar. Dan heeft microsoft de 950 4 jaar ondersteund.), hopelijk vergelijkbaar met de 950. Dan kan ik daarna wellicht over naar de dan misschien niet meer imaginaire surface phone met scharnierend scherm. Moet ik wel direct beginnen met sparen, die zal zeker niet voor de 349 euro op de markt komen die ik voor de nokia 8 heb betaald. De prijs-kwaliteit-verhouding van de nokia vind ik echt uitstekend.