• pennywise666
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 27-05 19:48
Matched: 100hz, 120hz
Wat lees ik nu op avsforum??heeft iemand hier last van ook?

"I think the increased BFI flicker with 25/50 fps content is just a limitation of the 120 Hz panel. I'm not even sure how 25/50 fps content works on Oleds without producing some kind of major judder since 25/50 doesn't really fit into 120."

"Unless I'm seriously mistaken, I remember European models having a 100Hz mode to cater for 25/50 fps content.
They must have something... a soccer match, all horizontal pans, shot at 50i and displayed at 60/120Hz would be a judder fest."

"I don't think these panels can do 100Hz internally. I've noticed when watching 25/50 fps content sometimes I can see artifacts in the subtitles, even with truemotion turned off. So I suspect the TV does some kind of minor interpolation when in 50 Hz mode to display judder free what otherwise would not be possible with a native 120Hz panel."

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-05 21:14
pennywise666 schreef op zondag 8 april 2018 @ 23:24:

"I think the increased BFI flicker with 25/50 fps content is just a limitation of the 120 Hz panel. I'm not even sure how 25/50 fps content works on Oleds without producing some kind of major judder since 25/50 doesn't really fit into 120."

"Unless I'm seriously mistaken, I remember European models having a 100Hz mode to cater for 25/50 fps content.
They must have something... a soccer match, all horizontal pans, shot at 50i and displayed at 60/120Hz would be a judder fest."

"I don't think these panels can do 100Hz internally. I've noticed when watching 25/50 fps content sometimes I can see artifacts in the subtitles, even with truemotion turned off. So I suspect the TV does some kind of minor interpolation when in 50 Hz mode to display judder free what otherwise would not be possible with a native 120Hz panel."
De aanleiding van dit antwoord was dat iemand last heeft van judder? Of juist van artefacts zonder dat truemotion aanstaat? Bij een 24fps signaal heb je ook last van judder, wat wordt gezien als een filmische ervaring (ik vind het heel erg storend). Waarschijnlijk heb je bij een 24fps signaal zonder truemotion geen last van artefacts, wat dan het verschil is met een 25/50fps signaal?

Ik ervaar geen hinderlijke judder/artefacts op een LG C7 Oled. Gebruik handmatige truemotion stand (deblur 10 - dejudder 4). Gisteren met formule 1 was dat weer prima hoor :Y)

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Apple TV 4K 2022 | Playstation 5 Pro | Playstation Portal | Xbox Series X |

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online
Smits360 schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 21:23:
Het is een 120Hz tv. Zou 60Hz dan juist niet moeten werken, ipv 50Hz?
Kennelijk niet, maar ik vraag me dan toch af waardoor je hier last van had, gewoon uit interesse.
Deze panelen kunnen switchen tussen 120Hz en 100Hz. Een 50Hz signaal krijg je met geen mogelijkheid vloeiend in een 60Hz cadance.

Some infinities are bigger than others.

• Smits360
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-04 22:28
Major_ton schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 22:07:
[...]
Deze panelen kunnen switchen tussen 120Hz en 100Hz. Een 50Hz signaal krijg je met geen mogelijkheid vloeiend in een 60Hz cadance.
Ah, thanks voor de uitleg! Maar dat verklaart nog niet waarom de box op 60Hz niet gewoon werkte op een 120Hz scherm. Tenzij de tv op dat moment naar 100Hz geswitched was, ipv op 120Hz. Kan dat? Dat zou wel verklaren waarom de box op 60Hz niet lekker liep, en wel toen deze op 50Hz stond.

In het verlengde hiervan: is er een manier om te zien of de tv in 100 of 120Hz draait?

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Smits360 schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 22:40:
[...]

Ah, thanks voor de uitleg! Maar dat verklaart nog niet waarom de box op 60Hz niet gewoon werkte op een 120Hz scherm. Tenzij de tv op dat moment naar 100Hz geswitched was, ipv op 120Hz. Kan dat? Dat zou wel verklaren waarom de box op 60Hz niet lekker liep, en wel toen deze op 50Hz stond.

In het verlengde hiervan: is er een manier om te zien of de tv in 100 of 120Hz draait?
Omdat het bronmateriaal 25fps is, dat schaalt slecht naar 30, en dan naar 60.

Artificial Intentionality is only a simulation. Strong AI will not exist.

• Smits360
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-04 22:28
Matched: 100hz
ionn schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 10:18:
[...]
Kabel content in Europa is altijd 50fps. Waarom ze deze onnozele framerate nog gebruiken vraag ik me nog af.
Oh, ja da's waar! En dat is ook waarom we altijd 50Hz en later 100Hz beeldbuizen hadden, omdat deze compatible waren met het analoge PAL formaat. Dit vormt nog steeds de basis voor het aantal Hz waar kabel content vandaag de dag op uitgezonden wordt. En onze OLED schermen zijn compatible met beiden, omdat ze kunnen switchen tussen 100 & 120 Hz. Cool. 8)

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-05 09:24

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Hulleman schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 10:10:
[...]

Wat ervaar jij als slechte interpolatie? Heb je last van stotterend beeld of juist last van artefacts bij het gebruik van truemotion om stotterend beeld op te lossen? Vergeet niet dat elke Oled veel meer last heeft van stotterend beeld dan een LCD tv. Dat komt omdat de responsetijd van Oleds nagenoeg 0 is. LCD tv's hebben altijd een bepaalde responsetijd nodig om een pixel van kleur te doen wisselen. Er is ook nog verschil in bronmateriaal. Jouw tv en de C8 hebben een 120hz paneel. Als je voornamelijk tv kijkt, wat vaak 25hz is, dan krijg je ook last van judder/interpolatie problemen, omdat 25hz niet lekker past binnen een 120hz frame.

Ik kom van een Samsung 46" F6670 af en heb nu een LG Oled C7. Dus een upgrade vanaf een relatief goedkope LCD (€ 950 met dikke korting toentertijd) naar een high-end toestel. Ik ben echt allergisch voor judder, waardoor 24p content zonder truemotion echt pijn aan mijn ogen doet. Kan ik gewoon niet naar kijken (ik ben denk ik een van de weinige die het soap-opera-effect prima vindt). Ik gebruik dus de truemotion optie (dejudder 3, deblur op 10) en ervaar geen slechte interpolatie. Panning shots worden dan mooi vloeiend weergegeven zonder foutjes. Met heel snel bewegende beelden, zoals formule 1, als de camera een schaatser volgt langs reclameborden of met voetbal ga je echt wel foutjes zien, maar dat is sporadisch en heb ik nooit als slecht/hinderlijk ervaren. Bij films en series is het me echt nog nooit opgevallen. Dat kan natuurlijk aan mijn beperkte zicht liggen :) Als je de truemotion (vooral dejudder) verder gaat opvoeren, dan krijg je steeds meer gekke artefacts.

Sony schijnt motion beter voor elkaar te hebben. Jij moet gewoon lekker naar een winkel gaan en wat Oled tv's gaan ervaren met eigen content om te bepalen welke tv voor jou de beste motion heeft.
Met 25Hz materiaal zou de TV terug moeten schakelen naar 100Hz ipv 120Hz. Dan past het perfect. Als de TV dat niet doet is er iets niet goed. :)

Wat ik slecht vind is dat mijn EC930V in veel gevallen de judder maar voor een gedeelte van het beeld weghaalt. Het beeld beweegt al vrij snel "te vlot" voor het interpolatiealgoritme waardoor deze het gewoon opgeeft.

Dit is vooral merkbaar in 30fps PS4 games zoals God of War waarbij de camera bewegen ervoor zorgt dat alleen het midden van het beeld gladgestreken wordt. Circa 50% van he beeld doet het interpolatiealgoritme niks mee. Dientengevolge ziet het er gewoon NIET soepel uit. De samsung die ik hiervoor had deed dit foutloos.

Dat interpolatie artifacten oplevert vind ik geen probleem. 100x liever dat dan judder.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• Carbon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-05 09:37

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Verwijderd schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 22:51:
Wie maakt er gebruik van black frame insertion op de lg C8? Ik moet zeggen dat motion er dan vele malen beter uitziet, maar het geflikker van BFI stormt door m'n hoofd. Kan ik dit geflikker eruit calibreren? Voor mij is de feature compleet waardeloos dit. Kan m nauwelijks voorstellen dat de meerderheid het geflikker als prettig ervaart....doe ik iets verkeerd?
Het probleem is dat BFI op 60Hz werkt en dat is voor sommige gewoon te laag en wordt het ervaren als flikker, daarnaast loopt het niet synchroon met 24p en 50p content.

Eerlijk gezegd snap ik niet waarom ze de BFI frequentie afhankelijk maken van de content framerate, maw min. 96Hz voor 24p, 100Hz voor 50p en 120Hz voor 60p

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-05 20:18

Nyarlathotep

Crawling Chaos

pennywise666 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 20:57:
[...]

Nou,misschien omdat mijn PC samen met MPC-HC en MadVR en 100Hz alles misschien beter maakt? Ik weet het niet.
Wat wel vreemd is, want 24p materiaal op een 100Hz frequentie zou wel degelijk voor judder moeten zorgen :)
Als ik VLC of MPC-HC gebruik met MadVR en zelfs ReClock dan loopt het alleen vloeiend als ik mijn scherm óók op 24Hz zet, óf een veelvoud van 24.
Helaas zien de kleuren er hier niet uit op 24Hz, wat wellicht een driver issue is van mijn 5 jaar oude Intel NUC systeem.
Nu staat mijn desktop ingesteld op 1080P (4K kijken vanaf de NUC kan toch niet), en op 120Hz. Omdat dat een veelvoud is van 24 loopt alles vloeiend, maar tóch is de motion handling niet perfect.
En ja... Dit zie ik ook met 4K blu-rays. Instellingen staan goed (beeldverbeteraars uit, ik heb de settings van Rtings min of meer overgenomen) maar toch zie je soms dat het nét niet allemaal vloeiend gaat.
Gelukkig is het niet erg genoeg om mij er aan te storen, maar jammer is het wel als je 2300 euro betaalt voor een dikke tv...

Mijn muziekcollectie op Discogs

• pennywise666
Nyarlathotep schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 21:33:
[...]

Wat wel vreemd is, want 24p materiaal op een 100Hz frequentie zou wel degelijk voor judder moeten zorgen :)
Als ik VLC of MPC-HC gebruik met MadVR en zelfs ReClock dan loopt het alleen vloeiend als ik mijn scherm óók op 24Hz zet, óf een veelvoud van 24.
Helaas zien de kleuren er hier niet uit op 24Hz, wat wellicht een driver issue is van mijn 5 jaar oude Intel NUC systeem.
Nu staat mijn desktop ingesteld op 1080P (4K kijken vanaf de NUC kan toch niet), en op 120Hz. Omdat dat een veelvoud is van 24 loopt alles vloeiend, maar tóch is de motion handling niet perfect.
En ja... Dit zie ik ook met 4K blu-rays. Instellingen staan goed (beeldverbeteraars uit, ik heb de settings van Rtings min of meer overgenomen) maar toch zie je soms dat het nét niet allemaal vloeiend gaat.
Gelukkig is het niet erg genoeg om mij er aan te storen, maar jammer is het wel als je 2300 euro betaalt voor een dikke tv...
Ik kijk Ziggo stream van mijn Dreambox met MPC-HC op 100HZ en Blurays etc. op 120Hz.
En ik zie echt geen haperingen of iets.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Cap schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 20:03:
Zoals gezegd, ik ben er niet uit welke setting het beste is. De-judder en de-blur allebei aan, allebei half aan, allebei uit: het is allemaal niet ideaal en bij met name panning shots vind ik het regelmatig storend. Black frame insertion is al helemaal niet te harden dankzij de enorme hoeveelheid geknipper die het veroorzaakt. Maar ook daar ziet menigeen het niet en vinden ze het perfect. Als je daar niet gevoelig voor bent is het echt een zegen. _/-\o_
Ik bedoelde eigenlijk welke apparatuur je gebruikt :)
Nyarlathotep schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 20:16:
Ik zit helaas een beetje in dezelfde hoek. Zelf stoor ik mij enorm aan stutter. Ik moet de Windows 10 Netflix app gebruiken, want alle andere apps (op de tv, op de 4K speler) stotteren enorm.
Amazon Prime is voor mij via de browser ook niet te doen.

Ik merk dat veel mensen het klaarblijkelijk gewoon vinden, en zich er niet aan storen... Bij veel vrienden gedwonloade films gezien, YouTube, Netflix... Allemaal gestotter en dat is vreselijk irritant :+
Maar komt dat door de TV of omdat het aantal fps niet met het juiste aantal Hz weergegeven wordt ? ;)
pennywise666 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 20:57:
Nou,misschien omdat mijn PC samen met MPC-HC en MadVR en 100Hz alles misschien beter maakt? Ik weet het niet.
100 Hz kan niet alles even goed weergeven : Alleen 25/50/100 fps en 24/30/60/90 fps wordt dan een probleem.
Rudios schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 21:31:
Van de andere kant, wie kijkt er nu TV onder extreme hoeken??
Blijf het vreemd vinden dat mensen zich druk maken om de kijkhoeken. Zo'n mooi beeld verdient ook een mooie zitpositie ;)
Het beeld vanaf onze eettafel moet ook goed zijn ;)

Vanaf de bank geloof ik het verder wel...

Ik heb ook een hekel aan mijn IPS monitoren wat dat betreft, want ik moet nog de eerste IPS monitor tegenkomen die de kijkhoeken belofte waarmaakt :/
Ik heb de vt60 ook gehad en kan niet zeggen dat de motion beter was, tenminste, met alle beeld enhancements meuk uit - zoals het hoort - zie ik echt totaal geen verschil!
Alle zooi uit en fps + Hz matching aan in Kodi op mijn P50V10 gaat gewoon perfect net als de 1080i 50Hz zooi op TV :)
Nyarlathotep schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 21:33:
[...]
Dat leek mij dus ook...
Ik heb onlangs gemerkt dat de Intel Driver soms roet in het eten gooit : Het lijkt net of je voor elke mogelijke setting effe een keer alles moet nalopen en dan zou het de volgende keer goed moeten gaan :?

Draait nu Windows 7 op, maar wordt waarschijnlijk lekker een Linux installatie in de toekomst waar je dat soort dingen vooraf kan definiëren dus dan komt het vanzelf wel goed :)
Toevallig geen Versterker ertussen die roet in het eten gooit ?
JSTPS schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 21:38:
Het enige wat veel "stutter" betekent, is dat er geen motion blur is, wat juist een positief ding is. Motion is beter op oled omdat de reactiesnelheid beter is dan op lcd. Hierdoor heb je minder motion blur itt lcd.
Dat wordt dus tegengesproken in een aantal artikelen. Geloof dat iemand het laatst nog in dit topic heeft gepost :?
Tuurlijk ziet motion op oled er schokkender uit dan op een lcd met veel motion blur, maar de bedoeling is juist dat je zoveel mogelijk detail ziet in motion, en dit is bij plasma en oled het geval.
OLED werkt net als LCD met Sample & Hold en Plasma niet dus dat kan nooit hetzelfde zijn ;)
Nyarlathotep schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 21:46:
Mijn buurman heeft nog een Samsung plasmascherm... En ik word gek van dat ding als ik er naar kijk. Als je met je ogen naar de zijkanten van het scherm gaat, of naar het scherm kijkt vanuit de ooghoeken dan zie je dat ding knipperen. Geen idee of alle plasmaschermen dit hebben maar ik ben blij dat ik nooit zo'n ding in huis heb gehaald...
50 Hz input doet dat met je zonder "beeldverbeteraars" in principe, maar het kan ook om een hele oude Plasma gaan die deden dat slechter dan nieuwere modellen.

Als ik mijn oude LG Plasma naast de 4 of 5 jaar nieuwere Panasonic Plasma zou zetten dan zou het verschil meteen zichtbaar zijn :)
Speedy_Gonzalez schreef op zondag 25 november 2018 @ 10:18:
Of doe eens gek en koop een goeie hdmi kabel van ruconnected.
Ik heb zelf jaren lang action kabels gebruikt en had steeds problemen, dan haperde het beeld weer en dan het geluid. Ziggo een aantal keer op bezoek gehad, haalde niks uit.

Nu een goeie kabel en al deze problemen niet meer gezien.
Of het is gewoon een klein handshake probleempje dat met nieuwere firmware gefixt kan worden ;)

Er zijn geloof ik 2 of 3 hele grote topics over welke HDMI kabels je wel of niet moet kopen en hoe weinig het allemaal uitmaakt!
Rudios schreef op zondag 25 november 2018 @ 11:22:
Makes sense, snap je punt wel, maar denk dat wij sowieso al beeldpuristen zijn als je een OLED aanschaft, dus je dan al snel ergens op ergert. ;) Als ik b.v. de LED TV van mijn broer bekijk heeft hij paars beeld, overscherpte en wit is blauw. Echt VRE-SE-LIJK om naar te kijken. Maar hij vind het beeld helemaal mooi, sommige zien het dus gewoon niet.
Ken genoeg LCD eigenaren die het inderdaad niet zien... VERSCHRIKKELIJK om naar te kijken!
Soms zou ik weleens willen dat ik niet zo precies zou zijn wat beeld betreft, bespaart een hoop ergernissen ;)
Soms... stiekem... +1 O-) :+
X2X2X schreef op zondag 25 november 2018 @ 12:14:
Sinds gister ook de trotse eigenaar van een 55 inch C8.
Tip voor iedereen die Plex ruk vindt (zelf last van haperingen) voor het streamen van beeldmateriaal van je desktop/laptop naar je tv: LG Smartshare.
Werkt perfect zonder bufferen en/of haperen, ook met 4k HDR bluray rips en je kan je subtitels en audiostreams selecteren.
Kwestie van LG smartshare downloaden op je PC en op de TV via device connector--> PC-->content share-->Wired Lan/Wi-fi de server van je PC selecteren. Works like a charm!
Plex is sowieso overbodig voor 9 van de 10 apparaten!

Gewoon lekker een kleine NUC kopen met daarop Kodi onder Linux of Windows :Y)

Deze post is een beetje lang geworden... my bad! :$

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• pennywise666
nero355 schreef op zondag 25 november 2018 @ 13:38:

100 Hz kan niet alles even goed weergeven : Alleen 25/50/100 fps en 24/30/60/90 fps wordt dan een probleem.
Maar het lijkt me toch logisch dat ik blurays niet op 100Hz afspeel ,maar op 120 Hz natuurlijk.
Daar schakelt ie namelijk mooi naar toe dan. Dat heb ik zo ingesteld.

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
ice-T106 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 09:47:
[...]

Sterker nog. Zelfs de duurste game PC heeft nog geen HDMI 2.1 en kan dus nog niet op 4K, 120Hz. Maar je kan dit dus ook doen op een lagere resolutie (doen ze ook in de video). En ik doe meestal langer met mijn TV dan met mij videokaart of console.
klopt, niemand staat op een game-pc te wachten dat duurder is dan hun tv :9 . als de next-gen straks steady native 4K-60HZ doet varierend tot 100HZ met VRR, wordt het een revolutie.

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-05 22:03
Geen matches
Mijn huidige Pioneer Kuro plasma tv (last of it's kind) kan weergeven met 50, 60, 72, 75 en 100 Hz, afhankelijk van het bronsignaal. Nu wil ik graag voor mijn nieuwe OLED-setup (waarschijnlijk LG) zelf bepalen met hoeveel Hz het beeld wordt weergegeven. Ik ga namelijk een zelfbouw HTPC erop aansluiten met frameinterpolatie software. Welke mogelijkheden heb ik dan met een LG OLED tv van de X generatie? Wat is het frequentiebereik? Kan ik elke frequentie binnen het frequentiebereik kiezen of zijn er alleen bepaalde vaste standen zoals 24, 25, 50, 60, 72, 100 en 120 Hz?
-Moondust- schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 19:02:
Mijn huidige Pioneer Kuro plasma tv (last of it's kind) kan weergeven met 50, 60, 72, 75 en 100 Hz, afhankelijk van het bronsignaal. Nu wil ik graag voor mijn nieuwe OLED-setup (waarschijnlijk LG) zelf bepalen met hoeveel Hz het beeld wordt weergegeven. Ik ga namelijk een zelfbouw HTPC erop aansluiten met frameinterpolatie software. Welke mogelijkheden heb ik dan met een LG OLED tv van de X generatie? Wat is het frequentiebereik? Kan ik elke frequentie binnen het frequentiebereik kiezen of zijn er alleen bepaalde vaste standen zoals 24, 25, 50, 60, 72, 100 en 120 Hz?
LG ondersteunt VRR (variable refresh rate) waarmee de rate van de bron dus overgenomen wordt.
Hoe dit er in de praktijk uitziet weet ik niet maar de specificaties vermelden dit wel.
Is er een bepaalde reden voor dat je dit graag wilt?

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-05 22:03
HoppyF schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 20:00:
LG ondersteunt VRR (variable refresh rate) waarmee de rate van de bron dus overgenomen wordt.
Hoe dit er in de praktijk uitziet weet ik niet maar de specificaties vermelden dit wel.
Is er een bepaalde reden voor dat je dit graag wilt?
Ja, ik wil videobestanden met frameinterpolatie op veelvouden van de bronfrequentie afspelen. Dat betekent 24fps op 120Hz waarbij dus 4 frames per sec worden geinterpoleerd (2 links en 2 rechts van het originele frame) en 25fps op 100Hz waarbij 3 frames per sec worden geinterpoleerd, of 75Hz waarbij 2 frames worden geinterpoleerd. Een oneven aantal frames per sec schijnt beter te zijn voor frameinterpolatie omdat de frames dan dichterbij het origineel zitten en interpolatie dus makkelijker is en minder artifacts geeft. Veel meer frequenties zal ik niet nodig hebben maar ik wil er sowieso wat mee gaan spelen, dus fijn als ik de LG op de frequentie kan laten draaien die mij het beste uitkomt. 8)

• Spartex
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-11-2025
Matched: 120hz
Ik bezit nu ook een 55 inch en zou zeker naar 65 inch gaan, vooral op een kijkafstand van 3+ meter.

Ik twijfel zelfs om de 77CX te halen (zit op een kijkafstand van ruim 4 meter). Het is mij alleen niet duidelijk of daar een refresh rate van 120Hz op zit? Lees op de ene website 100 Hz en de ander weer 120. Wat denken jullie van 65 vs. 75 inch, voornamelijk voor films/series/playstation 5?

• Jimiw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-05 08:11
Spartex schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 12:37:
Ik bezit nu ook een 55 inch en zou zeker naar 65 inch gaan, vooral op een kijkafstand van 3+ meter.

Ik twijfel zelfs om de 77CX te halen (zit op een kijkafstand van ruim 4 meter). Het is mij alleen niet duidelijk of daar een refresh rate van 120Hz op zit? Lees op de ene website 100 Hz en de ander weer 120. Wat denken jullie van 65 vs. 75 inch, voornamelijk voor films/series/playstation 5?
Altijd 77 doen. Te groot bestaat eigenlijk niet. Ik ben van 65 naar 77 gaan op 2,5m afstand. Had gedacht om de bank naar achteren te moeten verplaatsen omdat het te groot zou zijn.
Maar zelfs mijn vrouw vind het een zeer comfortabele grootte op die afstand.

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-05 14:37

Crazy-

Best life ever

iMars schreef op donderdag 19 november 2020 @ 23:28:
Ik weet niet of dit topic hiervoor bedoeld is, maar ik heb een klein vraagje en ik denk dat er meer dan voldoende expertise is in dit topic ;)

Ik wil een LG OLED kopen, en vraag me af wat voor mij een betere keuze is.

We kijken eigenlijk alleen maar TV, films en series. Gamen doen we niet.

Ik twijfel tussen de CX en BX. Zeker nu de BX voor 1077 staat bij de mediamarkt.

Het grootste verschil wat ik hier kan opmaken is dat de CX een betere processor heeft en een wat heldere scherm. Maar is dat de meer prijs te rechtvaardigen?

https://tweakers.net/pricewatch/compare/1540272;1621844/

Ik wil samen met de tv ook de Sonos ARC kopen.

Het enige wat aan de tv komt is de Ziggo decoder en Apple TV 4K

Edit : ik heb al sinds 2008 deze:
pricewatch: Sony Bravia KDL-40W4000 Zwart
Elk tv is dus al een vooruitgang :o
Ik zit met exact hetzelfde ;-) qua LGs dan haha. Wat ik er uit opmaak is de FreeSync Premium het voordeel van de CX. Maar dat speelt alleen als je er een PC aan hangt.

De BX heeft dan weer 120Hz ipv 100Hz (CX)

Al met al, indien je er geen pc aan hangt en Hamont doet met de PC, de BX perfect is en je 150€ in de pocket houdt ?

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• Vitwiz
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20-08-2025
Crazy- schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 08:32:
[...]

Ik zit met exact hetzelfde ;-) qua LGs dan haha. Wat ik er uit opmaak is de FreeSync Premium het voordeel van de CX. Maar dat speelt alleen als je er een PC aan hangt.

Al met al, indien je er geen pc aan hangt en Hamont doet met de PC, de BX perfect is en je 150€ in de pocket houdt ?
Ik zit ook met hetzelfde ''dilemma''.. Weet maar niet welke ik moet halen haha.

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:41

iMars

Full time prutser

Crazy- schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 08:32:
[...]

Vitwiz schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 08:41:
[...]

Ik zit ook met hetzelfde ''dilemma''.. Weet maar niet welke ik moet halen haha.
Nou dit dus... ik hang 'm niet aan mijn computer, en als ik het doe, is het mijn MacBook Pro en niet om te gamen.

Geluidskwaliteit/verschil is voor mij geen issue want ik wil Sonos Arc gebruiken, ik zal het voornamelijk als "domme" scherm gebruiken omdat ik gebruik maak van Ziggo mediabox next en Apple TV 4K.

Het enige verschil wat ik kan merken (en daarom vraag ik om advies) is dat de CX een hogere nits heeft en een betere processor, wat mogelijk een beter beeld kan geven. En laat ik daar nou helemaal geen verstand van hebben :+

Koop hier mijn P1 reader :)

• smellysock
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 24-03 13:58
Hallo,

Ik heb de 55cx6la al een tijdje in de gate gehouden en nu zie ik bij de specs dat hij 100hz beeld heeft(?)

Ben ik nou gek of hoort dit 120 te zijn. De c9 heeft 120 en ik zou mn hand erom verwedden dat deze ook 120 hz scherm heeft.

Iemand die mij kan vertellen hoe het zit?

• M289
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-10-2025
smellysock schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 16:47:
Hallo,

Ik heb de 55cx6la al een tijdje in de gate gehouden en nu zie ik bij de specs dat hij 100hz beeld heeft(?)

Ben ik nou gek of hoort dit 120 te zijn. De c9 heeft 120 en ik zou mn hand erom verwedden dat deze ook 120 hz scherm heeft.

Iemand die mij kan vertellen hoe het zit?
Volgens mij 100Hz voor TV/tuner maar zeker wel 120Hz voor HDMI.

Verwijderd

Hello everyone, So I've been pondering buying an lg cx for a while but one thing i've noticed while looking at the american models and market aside from the notable price differences they also have some spec differences for the 'same' models, for example the american cx's have 120hz panels while the european ones here are all advertised as 100hz panels, I'm hoping this is a mistake but i doubt it, can anyone let me know why they are different? and if there are other spec differences as the 20hz difference isnt that problematic for me

Kind regards.

• andries98
  • Laatst online: 23-05 10:39
Verwijderd schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 22:45:
Hello everyone, So I've been pondering buying an lg cx for a while but one thing i've noticed while looking at the american models and market aside from the notable price differences they also have some spec differences for the 'same' models, for example the american cx's have 120hz panels while the european ones here are all advertised as 100hz panels, I'm hoping this is a mistake but i doubt it, can anyone let me know why they are different? and if there are other spec differences as the 20hz difference isnt that problematic for me

Kind regards.
All panels are 120hz, it has to do with the internal tuner that is 100hz. So for hdmi inputs and internal apps there is no issue. However the tuner for local programs can be an issue, we do not yet have 100fps tv content at the moment and i am not forseeing it in any near future since we only recently have 4k28/30fps in a few selected channels. If you plan to use the tuner it might be interesting to check if the european and american tuners are compatible with local cable.

• babbi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-05 19:19
Ik heb de CX65 op het oog. De Ps5 staat te trappelen om aangesloten te worden via HDMI 2.1. Geeft dat gewoon 120hz weergave? Omdat in de specs staat van LG 100hz.

• kaasbever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-09-2025
babbi schreef op zondag 22 november 2020 @ 09:57:
Ik heb de CX65 op het oog. De Ps5 staat te trappelen om aangesloten te worden via HDMI 2.1. Geeft dat gewoon 120hz weergave? Omdat in de specs staat van LG 100hz.
Ik lees even mee want ik heb exact dezelfde vraag!
Om die reden twijfel ik tussen de CX en de BX

LG OLED55BX6LB Zwart
LG OLED55CX6LA Zwart

• ls789
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-05 00:58
hi all! ik ben voor een CX 55 of GX 55 oled aan het kijken. De CX is nogal vaag omschreven op sommige sites (staat veelal dat het een 100hz scherm is, ook op tweakers hier?). Mag hopen dat het gewoon 120hz is!

Anyway, ik heb nu een kabelgoot in mijn muur gefreesd een aantal jaar terug. Nadeel is echter dat deze (indien mijn tv aan de muur hangt) aan de linkerkant van de tv is geplaatst (iets hoger, bij de zijkant omdat daar de uitgangen meestal zitten). Nu heb ik het e.e.a. van de GX gezien maar lijkt erop dat die kabels er altijd aan de onderkant uit moeten komen? of is er nog een mini beetje ruimte om dit achter de tv langs naar dat gat te begeleiden? anders valt voor mij de gx sowieso af :( de cx heeft de aansluitingen aan de zijkant zag ik en zit minder plat op de muur (kan tevens mijn huidige beugel gebruiken)

• Skidmarks
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-05 15:37
ls789 schreef op zondag 6 december 2020 @ 00:04:
hi all! ik ben voor een CX 55 of GX 55 oled aan het kijken. De CX is nogal vaag omschreven op sommige sites (staat veelal dat het een 100hz scherm is, ook op tweakers hier?). Mag hopen dat het gewoon 120hz is!

Anyway, ik heb nu een kabelgoot in mijn muur gefreesd een aantal jaar terug. Nadeel is echter dat deze (indien mijn tv aan de muur hangt) aan de linkerkant van de tv is geplaatst (iets hoger, bij de zijkant omdat daar de uitgangen meestal zitten). Nu heb ik het e.e.a. van de GX gezien maar lijkt erop dat die kabels er altijd aan de onderkant uit moeten komen? of is er nog een mini beetje ruimte om dit achter de tv langs naar dat gat te begeleiden? anders valt voor mij de gx sowieso af :( de cx heeft de aansluitingen aan de zijkant zag ik en zit minder plat op de muur (kan tevens mijn huidige beugel gebruiken)
Juist links van de tv is er ook ruimte voor kabels zie foto’s op deze site https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/gx-oled

Afbeeldingslocatie: https://i.rtings.com/images/reviews/tv/lg/gx/gx-back-large.jpg

De gx zit zelf wel echt strak tegen de muur dus je hebt echt alleen die uitsparing voor de kabels die niet heel diep is.

[ Voor 5% gewijzigd door Skidmarks op 06-12-2020 08:15 ]

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

ls789 schreef op zondag 6 december 2020 @ 00:04:
Alle OLED schermen zijn 120hz.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 17:06
YakuzA schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:43:
[...]

Alle OLED schermen zijn 120hz.
Toch best verwarrend dat er bij allerlei specs 100Hz staat. Zou dat dan van de tv tuner zelf zijn?

Verwijderd

XBWillem schreef op maandag 21 december 2020 @ 21:44:
[...]

Veel moeilijke termen, maar ze hebben content werkend getest op 120 Hz.

Enig idee wat dan die "100" betekent op de LG site?
Vaker gevraagd: gezocht op 100hz = [LG OLED] Ervaringen & Discussie

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 29-05 18:58
XBWillem schreef op maandag 21 december 2020 @ 23:47:
[...]

Ik heb alle berichten gelezen waar "100" of "120" in voorkomt, en volgens mij wordt de vraag die ik nu heb daar niet beantwoordt. Of begrijp ik niet wat er staat?

Hier staat: "High Frame Rate 4K HFR (100P)"

https://www.lg.com/nl/televisies/lg-oled55gx6la

Dan denk je toch dat de TV maximaal 100Hz/FPS doet, maar volgens diverse andere bronnen pakt hij 120 ook, bij bijvoorbeeld games?
Check gewoon Rtings zoals ik al had aangegeven.
Lees bij de gx review:

Supported Resolutions
1080p @ 60 Hz @ 4:4:4
Yes
1080p @ 120 Hz
Yes (native support)
1440p @ 60 Hz
Yes (forced resolution required)
1440p @ 120 Hz
Yes (native support)
4k @ 60 Hz
Yes
4k @ 60 Hz @ 4:4:4
Yes
4k @ 120 Hz
Yes (native support)
8k @ 30 Hz or 24 Hz
No
8k @ 60 Hz
No

Update 11/04/2020: We've retested the TV's ability to display chroma 4:4:4 at 4k @ 120Hz with an HDMI 2.1 source. It can display it properly, but only in 'PC' mode.

This TV supports most common resolutions up to 4k @ 120Hz. It displays chroma 4:4:4 on all resolutions except 1080p @ 120Hz, which is an issue we saw with the LG CX OLED. For it to display 4:4:4, set the input icon to 'PC' in the Home Dashboard.

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-05 08:55
Het antwoord hierboven is al gegeven... het is een 120hz paneel dus je kan gamen op 120hz als je dat wilt. De TV tuner is 100hz.

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:10
sjorremans schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 10:56:
Het antwoord hierboven is al gegeven... het is een 120hz paneel dus je kan gamen op 120hz als je dat wilt. De TV tuner is 100hz.
Zo simpel is het helaas niet. Alle mid end en high end tv panelen zij al meer dan een decade 100Hz/120Hz panelen. En daar kun je toch echt niet met 120Hz op gamen. De extra frames/Hzen werden alleen intern geïnterpoleerd, of gebruikt voor black frame insertion. Ook voor 24p content zijn 120Hz schermen handig. Elke frame kan dan 5 keer herhaald worden met 50 / 60 Hz panelen moet je of wat versnellen (50Hz) of 3:2 pull down gebruiken (60Hz).

100 / 120 Hz HFR betekent dat je ook daadwerkelijk een bron van 100 of 120 Hz gebruiken. Waarschijnlijk valt dit samen met wat HDMI 2.1 specificaties waar ik nog niet helemaal inzit.

Alle 100 Hz panelen zijn tegenwoordig (ook al een tijdje) ook op 120 Hz te zetten. Zelfde paneel voor Europa en VS ander stickertje op de doos. TV schakelt gewoon aan de hand van input (50Hz, paneel op 100Hz en 60 Hz paneel op 120 Hz). Gaat vanzelf. Vermoed dat dit ook voor HFR geldt maar weet ik niet zeker.

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:15
Wat ik echt niet begrijp is het volgende: Bij de CX6LA series staat 100Hz aan beeldverversing, idem voor sync.
In mijn beleving was dit voor beiden eerst 120Hz en zelfs de reviews beschrijven het dusdanig. Is dit nou met terugwerkende kracht (ook op de Tweakers website) naar 100Hz gegaan, of is dit een misvatting?

Daarnaast lijkt 100Hz redelijk async met 120/60 te lopen, gaat dat dan bij de consoles op de prefab high framerates automatisch goed, of is dit juist dat een aantal frames frames random skippen.

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Carel schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:44:
Wat ik echt niet begrijp is het volgende: Bij de CX6LA series staat 100Hz aan beeldverversing, idem voor sync.
In mijn beleving was dit voor beiden eerst 120Hz en zelfs de reviews beschrijven het dusdanig. Is dit nou met terugwerkende kracht (ook op de Tweakers website) naar 100Hz gegaan, of is dit een misvatting?

Daarnaast lijkt 100Hz redelijk async met 120/60 te lopen, gaat dat dan bij de consoles op de prefab high framerates automatisch goed, of is dit juist dat een aantal frames frames random skippen.
In Nederland hebben we doorgaans geen 60Hz live-tv content, dus als er in Nederland getest zou worden, krijg je dus met 50Hz als bron, een 100Hz verversing.
Terwijl in andere continenten met 60Hz vervolgens 120Hz zal worden.
TV zal beiden ondersteunen.

• mucuracat
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-05 13:24
Carel schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:44:

Zoek zoek zoek :)
Zoveelste die het niet begrijpt :)
En vaak beantwoord hier in dit topic

Sony W800i > HTC-TytnII > Samsung Omnia I900 > LG Optimus Black > HTC Desire > LG Nexus 4 > LG G2 > LG G4 > LG G5 > LG G6 (eu) > Oneplus 6 > Samsung s20+ > Pixel 7 Pro...

• CyBeRSPiN
@Carel is gewoon max 120Hz.
Die 100Hz zal op de ingebouwde tv tuner slaan. Ik vind het ook verwarrend, maar 120Hz is wat je max kan halen.

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:15
CyBeRSPiN schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:27:
@Carel is gewoon max 120Hz.
Die 100Hz zal op de ingebouwde tv tuner slaan. Ik vind het ook verwarrend, maar 120Hz is wat je max kan halen.
Dank, helder.
Zeker verwarrend, zoals ik het op Tweakers specs interpreteer les ik Hz en Freesync beide op 100 , byzondere is dat het op Tweakers gewijzigd was (initieel beiden 120) en ik zodoende ernstig ging twijfelen 8)7 .

@mucuracat Ja ik gaf al duidelijk aan dat ik het niet snapte. Wellicht in de FAQ toevoegen, een topic van 350+ pages is immers qua leesvoer niet mis ;)

• CyBeRSPiN
NoahAmber schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:15:
[...]

Daarvoor hebben ze de zoekfunctie ingebouwd.
Heb je zelf geprobeerd te zoeken, de vraag komt steeds terug maar ook steeds allerlei giswerk en geen duidelijke verklaring waarom er in de specs in the Pricewatch 100Hz staat voor een tv met een 120Hz paneel.
Denk dat iemand een melding moet maken dat het Pricewatch team de spec kan corrigeren, anders blijft deze vraag terugkomen.
Net voor de 55CX de update doorgegeven, voor 55GX stond het al goed.
Mocht het ergens anders nog op 100Hz staan dan kun je dat doorgeven via de kenmerken pagina op de Pricewatch.

[ Voor 29% gewijzigd door CyBeRSPiN op 07-01-2021 12:25 ]

• CyBeRSPiN
Ik krijg net dit terug op mijn verzoek om het naar 120Hz aan te passen:
Beste CyBeRSPiN,

Op 07-01-2021 heb je voor de LG OLED55CX6LA Zwart een verbetering ingestuurd voor de Tweakers Pricewatch.
Die verbetering is bij deze verwerkt en we willen je hartelijk danken voor je bijdrage.

Toch echt een 100Hz paneel: "High Frame Rate 4K HFR (100P)" @ https://www.lg.com/nl/televisies/lg-oled55cx6la.

Met vriendelijke groet,

Tweakers
Heb gereageerd met linkje naar rtings en review van Tweakers zelf.
Maar blijft bizar dat LG zelf die 120Hz niet bij de specs heeft staan? :?

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeRSPiN op 07-01-2021 12:52 ]

• CyBeRSPiN
HoppyF schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:55:
[...]

LG Benelux heeft helaas dit niet duidelijk vermeld.
LG USA of LG Germany doen dit anders. [/URL]
Tja, daar loopt het dan op stuk:
Het punt vooral is, dat ik het zeker op dit gebied, het wel goed wil hebben. Die 100Hz leidt ik af aan die spec die ik eerder quotte. Het zou heel goed logisch kunnen zijn dat EU modellen 100 Hz ondersteunen en non-EU modellen 120Hz, vanwege PAL/NTSC (ooit begonnen als 50Hz / 60Hz). Maar als je reviews erop na slaat, wordt hier bijna nooit over gesproken en degenen die helemaal indepth gaan zijn praktisch allemaal over US modellen. Ik heb deze vraag eerder gekregen en heb de vraag een aantal keren richting mijn contactpersoon bij LG gedropt, maar tot op heden geen antwoord gekregen.

Dat een TV ook 120Hz input ondersteunt, hoeft niet perse te zeggen dat deze ook 120Hz weergeeft op het paneel. Dus ook daarvan kan je het niet afleiden. Ik vind het te gevaarlijk om alsnog de modellen in de PW om te zetten naar 120Hz, niet voordat ik (officiële) bevestiging ergens vandaan kan halen.
Dus, nog een idee om officiële bevestiging voor de EU modellen te krijgen? ;)
De GX modellen staan hier overigens wel levensgevaarlijk (correct) op 120Hz in de specs :P

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 07-01-2021 14:05 ]

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 29-05 08:06
pennywise666 schreef op zondag 8 april 2018 @ 23:24:

Ik zit dus ook met dit probleem nu. Ik wil een LGOLED55CX3LA aanschaffen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yFW_dnlln8MI3uxXWeo6Y7LrbI0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XeAwaDtCb0nCAlC4WX6qy29m.jpg?f=fotoalbum_large
maar lees dus dat het een 100hertz paneel heeft. En bijvoorbeeld de LG OLED65CX9LA een 120hertz scherm heeft. Klopt dit?

De link van Tweakers is ook niet er zeker van: pricewatch: LG OLED55CX3LA Zwart (buitenlands model) wil niet met een koude douch thuiskomen, enige informatie? of dit dus het zelfde probleem is?

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:45
theduke1989 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:04:
[...]

Ik zit dus ook met dit probleem nu. Ik wil een LGOLED55CX3LA aanschaffen [Afbeelding]
maar lees dus dat het een 100hertz paneel heeft. En bijvoorbeeld de LG OLED65CX9LA een 120hertz scherm heeft. Klopt dit?

De link van Tweakers is ook niet er zeker van: pricewatch: LG OLED55CX3LA Zwart (buitenlands model) wil niet met een koude douch thuiskomen, enige informatie? of dit dus het zelfde probleem is?
Nee, alle lg oleds hebben 120hz. De tv tuner kan voor zover ik weet 100hz verwerken door het tv signaal, met hdmi etc is het 120hz. De vraag is wat jij er mee wil of moet. Is het aantal hz een dealbreaker voor je en zo ja, waarom?

• pwh53
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-04 19:46
theduke1989 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 05:22:
Beste Tweakers,

Ik wil graag jullie hulp voordat ik een miskoop doe.

Ik werk in Luxembourg en we krijgen elke maand meal vouchers die we in kunnen wisselen bij een grote supermarkt wat ook electronica verkoopt. Dus TV's, consoles, soundbars en noem maar op.

Nu door covid19 was er een lockdown voor langere tijd en niks was vrijwel open. waardoor ik gespaard heb mijn meal vouchers. Enige nadeel aan ze is dat het ook een houdbaarheidsdatum heeft qua inwisselen.

Nu is er een actie van een LGOLED55CX3 voor €1299,- ik weet dat is geen actie. Maar hier in Luxembourg ist alles echt een stuk hoger qua prijs omdat ook de "salarissen" een stuk hoger zijn en ze dus daardoor prijzen hanteren wat absurd is. Want qua salarissen merk ik juist het tegenovergestelde daarvan.

Maar goed om niet af te dwalen:
[Afbeelding]
Gaat om deze de CX3 maar wat is dat ? In Duitsland is het een CX9. Wat zijn de verschillen? Op Geizhals een vergelijkingssite hier in Duitsland heeft de CX3 een 100Hz scherm en kan je niet opnemen terwijl je aan andere kanaal bekijkt.

Klopt dit allemaal. Want als dat zo is? Toch maar links laten liggen.
modelnummers verschillen per land/regio tvtuner is 100hz,paneel kan 120 hz,klopt als je de tv-tuner gebruikt kun je maar 1 kanaal opnemen,en niet naar een ander kanaal kijken (is bijna bij elke tv) dan zul je een aparte ontvanger(stb) moeten gebruiken

• Basket Kees
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
theduke1989 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:06:
@pwh53 met de tuner gedeelde was alleen dat ik een bevestiging wou dat er verschillen zijn of niet?
Want persoonlijk gebruik ik dat nooit, ik kijk alleen.

Wat betreft de 100Hz is het wel erg jammer dat het dus een 100hertz scherm is ipv 120hertz
Bloody hell, ik krijg hier helemaal het lazarus van! Niet persoonlijk aan jou gericht, ik heb het over dit onderwerp dat maar terug blijft komen.

Het is 1000% zeker weten een 120Hz scherm. Alle LG OLEDs verwerken beelden op 120Hz, de 100 Hz heeft alleen betrekking op de tuner (dus tv signalen). De modelnummers verschillend per land, maar het zijn dezelfde toestellen (alleen wat verschillen voor de verwerking van de lokale tv signalen).

• M.Remmerde
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07-10-2021
Wie kan mij antwoord geven op de volgende vraag : zoals bekend is , is bij de LG A1 modellen de maximale refreshrate 60hz en bij de andere modellen 120hz . Dit is gebaseerd op 4k content. Maar hoe zit het bij normaal televisiekijken ? Kan de A1 dan wel 100hz aan ? Want dat is toch wel heel belangrijk bij normaal televisiekijken weet ik uit ervaring.

[ Voor 14% gewijzigd door M.Remmerde op 06-09-2021 14:12 ]

M.Remmerde schreef op maandag 6 september 2021 @ 14:11:
Wie kan mij antwoord geven op de volgende vraag : zoals bekend is , is bij de LG A1 modellen de maximale refreshrate 60hz en bij de andere modellen 120hz . Dit is gebaseerd op 4k content. Maar hoe zit het bij normaal televisiekijken ? Kan de A1 dan wel 100hz aan ? Want dat is toch wel heel belangrijk bij normaal televisiekijken weet ik uit ervaring.
Bij normaal TV kijken bv met een interactieve box van KPN of mediabox van Ziggo kijk je nooit met 100Hz want dat wordt gewoonweg niet uitgezonden en het komt voorlopig ook niet.
Een A1 voldoet dus prima.
Je kunt er ook mee gamen alleen niet als je HDMI 2.1 wilt gaan gebruiken nu of in de toekomst.

• sjaak88
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-05 20:43
KVS138 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 08:27:
benieuwd of je spijt hebt ja of nee ? ;) zit ook nog in de dubio voor een upgrade van een oude lcd led full hd met 100 hz (dus sws een upgrade)

[...]
Ik heb hem nu ook een weekje staan en ik heb zeker geen spijt.
Mijn grootste zorg was dat de A1 minder nits heeft vergeleken met andere modellen maar ik kan mij niet voorstellen dat je scherm nog feller zou moeten kunnen, ja misschien in een kamer met veel inkomend zonlicht.
Nee mijn scherm kan meer dan fel genoeg, vooral met HDR. Daar moet ik wel bij zeggen dat ik vooral in een donkere ruimte tv kijk.

120hz mis ik niet echt om eerlijk te zijn. Leuk voor een handje vol spellen, en ik denk ook niet dat er veel spellen gaan komen die boven de 60hz gaan uitkomen op de ps5 of xbox, lichte indie games daargelaten.
Ben je een competitieve PC gamer dan heb je waarschijnlijk geen grote OLED scherm als monitor ;p

• JEROENrgfgf
  • Laatst online: 26-05 15:23
Geen matches
KVS138 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 08:27:
benieuwd of je spijt hebt ja of nee ? ;) zit ook nog in de dubio voor een upgrade van een oude lcd led full hd met 100 hz (dus sws een upgrade)

[...]
Bij mij is de 55A1 gisteren binnen gekomen en heb er de hele avond gisteren Horizon: Zero Dawn op gespeeld i.c.m. PS5 en even Netflix gekeken. Ik kwam zelf van een Edge lit 46" Full HD LCD dus de verandering is enorm. Ik vind de TV meer dan fel genoeg, ook overdag. Ik woon zelf in een niet super verlicht appartement, maar donker is het zeker niet. In de avond vind ik de tv erg fel, vooral als de kamer verder donker is en er lichtflitsen in het spel plaatsvinden. Ik kan me niet voorstellen dat je de tv (vooral 's avonds) nog feller zou willen hebben. Ik zat nu al bijna te twijfelen om de helderheid iets terug te schroeven, maar dat ligt misschien ook aan wat ik gewend ben. Kortom, ik ben er echt super blij mee en vooral voor de prijs waar je hem nu voor kunt krijgen. Zit alleen nog te kijken voor een mooie soundbar er bij om het geluid een boost te geven, want dat is wel oké maar niet meer dan dat.

Heb wel getwijfeld over om toch de C1 te nemen vanwege 4K @ 120 Hz. Maar ik doe zelf vooral casual gaming (single player games) en hier en daar een potje Rocket League met een vriend, maar wij zijn niet zo goed dat ik daar echt 120 Hz mis. Als ik competitief wil gamen doe ik wel CS:GO op de PC. Dat in combinatie met de mooie prijs van de A1 heeft mij doen besluiten om de A1 te nemen i.p.v. C1.

• m00
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-05 19:21

m00

Geen matches
Jumpman schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 15:52:
Ik blijf WebOS niet echt wat vinden en mis het menu van Sony (Android Google TV) enorm. Dus toch meteen maar een Google TV Chromecast besteld, dan heb ik het WebOS van de LG OLED77B26LA verder niet meer nodig.
Is de OLED77B26LA nu 100 of 120 Hz? Op de LG site staat letterlijk "120 / 100 Hz" en bij Mediamarkt staat alleen 100 Hz.

Verder vraag ik me nou af wat de B2 nou zo anders / "slechter" maakt dan de C1. Reviews van B2 zijn schaars/nonexistent, maar toch lees ik overal reacties (zo ook hier) dat je bijna gek moet zijn om B2 boven C1 te kiezen...

Denk eigenlijk niet dat die andere processor me nou zoveel zou uitmaken. Die twee extra HDMI 2.1 poorten ook niet.

Ben erg benieuwd naar je B2-C1 vergelijking.

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-05 15:01
Geen matches
m00 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 17:12:
[...]

Is de OLED77B26LA nu 100 of 120 Hz? Op de LG site staat letterlijk "120 / 100 Hz" en bij Mediamarkt staat alleen 100 Hz.

Verder vraag ik me nou af wat de B2 nou zo anders / "slechter" maakt dan de C1. Reviews van B2 zijn schaars/nonexistent, maar toch lees ik overal reacties (zo ook hier) dat je bijna gek moet zijn om B2 boven C1 te kiezen...

Denk eigenlijk niet dat die andere processor me nou zoveel zou uitmaken. Die twee extra HDMI 2.1 poorten ook niet.

Het is te kort om er wat over te zeggen. Op de C1 werkt Videoland als een zonnetje op de B2 werkt het niet. Maar zo op Internet lijkt dit probleem random voor te komen op LG OLED’s. Het lijkt aan de stand van de sterren te liggen als je de TV aanzet. :)

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

[...]

Is gewoon 120Hz.
Er zijn talloze reviews van B en C modellen.
Welk modeljaar het is maakt in feite geen verschil.
Een B model is zeker niet slecht maar het blijft een instapmodel.
Er is nu weliswaar onder de B een A model gekomen welke nu het instapmodel is maar dat komt omdat er eerder geen A modellen waren.
Waarom is er dan een B model? Gewoon vanwege de prijs.
Een wat uitgeklede C voor een lagere prijs. Niet iedereen wil meer uitgeven aan een TV.
Je krijgt dus zeker wel een goede TV met een prima prijs/kwaliteitsverhouding.

• pwh53
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-04 19:46
[...]

100hz is voor het tv gedeelte (25,50,100) 120hz pc/gaming (30,60,120)

• JEROENrgfgf
  • Laatst online: 26-05 15:23
Geen matches
Errieseeka schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:08:
De 55A2 is bij BCC €700 als je hem zelf ophaalt. In hoeverre merk je dat deze tv slechts 60hz is?
Ligt eraan hoeveel waarde je hecht aan 120 Hz. Gewone TV wordt uitgezonden op 50 Hz en daar kan de tv netjes naar schakelen. Op een B- of C-serie krijg je waarschijnlijk 100 Hz geïnterpoleerd beeld te zien wat wel vloeiender kan ogen, zeker met sport. Is 100 Hz beter, ja. Is 50 Hz goed naar te kijken, ook ja. Voor films en series wil je sowieso niet naar al die geïnterpoleerde beelden kijken, tenzij je groot fan bent van het soap opera effect.

Voor gaming is 60 Hz op een OLED paneel ook gewoon top. Ik heb een PS5 en is gewoon perfect op te gamen op 60 Hz. Doordat OLED van zichzelf al een lage responstijd heeft, is gamen op een OLED gewoon erg prettig, of het nou 60 of 120 Hz is. Ja 120 Hz is vloeiender en heeft nog andere voordelen maar dat betekent niet dat er op 60 Hz absoluut niet te gamen valt. Deze TV wordt altijd een beetje weggezet als een soort budget TV omdat er betere versies zijn als de B- en C-serie, maar het is gewoon toptoestel. Zeker voor die prijs.

• pauluzmuller
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 02-12-2025
Even een vraag mbt LG OLED55G36LA (LG g3 evo 55inch)

Ik zie op tweakers dat de LG G3 evo een refresh rate heeft van 120hz, maar als ik op de officiële site van LG en/of andere tv aanbieders (hellotv/coolblue) kijk dan zie ik een refreshrate van 100hz.

Staat die verkeerd op de tweakers site of mis ik iets?

Ik ben sinds kort pas aan het kijken voor een OLED tv, maar dit viel mij echter op. Dus mocht ik iets missen hoor ik graag waarom.

iRacing Profiel

• andries98
pauluzmuller schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:25:

Ik zie op tweakers dat de LG G3 evo een refresh rate heeft van 120hz, maar als ik op de officiële site van LG en/of andere tv aanbieders (hellotv/coolblue) kijk dan zie ik een refreshrate van 100hz.

Ik ben sinds kort pas aan het kijken voor een OLED tv, maar dit viel mij echter op. Dus mocht ik iets missen hoor ik graag waarom.
Gebruik van de zoekfunctie zou gewaardeerd worden volgende keer.
Maar om toch even te antwoordem
De tuner voor kabeltv is 100hz (we gebruiken in nl 50hz voor kabel tv dus netjes 2x).
Het scherm zelf is 120hz (tv signaal wordt dus geinterpoleerd), dit is standaard bij alle tvs. Dus vergeet die raar vertaalde specificatie, is gewoon 120hz tv/scherm.

PS: als je nog niet bekend bent met oled techniek: het scherm is 120hz maar doordat het instant reageert (dus echte 120hz) kan het bij beelden zwaar onder de 120hz een raar (schokkerig) effect geven. Zeker bij grote tvs valt dit op. Meeste mensen wennen er snel aan (door eventueel met settings zachter te maken), maar er zijn ook klein aantal mensen die dat niet kunnen. Dus check in winkel altijd even of jij er extreem last van hebt door bijv lage kwaliteit youtube filmpje af te laten spelen.

[ Voor 21% gewijzigd door andries98 op 10-11-2023 16:33 ]

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:52

50hz vs 60hz (PAL vs NTSC)

• echthard
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:42

Als je 100 en 120 ziet, dan is het dezelfde TV. Heeft met PAL en NTSC te maken, oftewel Europa en VS refreshrates.

**zie nu pas dat het al beantwoord is 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door echthard op 10-11-2023 17:10 ]

• andries98
danielvmn schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:12:
Kent iemand deze TV Lab Outlet op Marktplaats?

Ze verkopen een LG OLED55GX6LA (2020) voor €750, het lijkt een goede prijs. De tv is 100 Hz, maar ik gebruik deze alleen voor films.
De tv is geen 100hz maar 120hz, komt van rare vertaling engelse website. De tuner voor kabel tv is 100hz ivm dat tv als 50hz uitgezonden wordt (factor 2 is dus perfect).

Heb zelf 77(gx) variant hiervan, perfecte tv. Volgens mij was de 55 inch toendertijd 1400 ofzo, dus 750 na 3 jaar is oke prijs. Echter kijk je vaak overdag en/of heb je extreem veel direct licht en grote glaspartij kan je beter naar qled (lcd) of nieuwere modellen oled.
Ik weet niet precies wat je budget is en of je hem echt wil ophangen maar overweeg anders ook een nieuwere c serie, wel prijziger maar langere ondersteuning en iets feller volgens mij
Check wel even op burn-in/ongelijkmatige slijtage. Hij is wel van leeftijd en een grote dat het met verkeerd (computer) gebruik er al kan zijn ;) (youtube kan je prachtige (kleuren) test slides vinden.

• HEY_DUDE
  • Laatst online: 14:10
Fl0yd schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:30:
Heren,
na een paar jaar zeer tevreden te zijn geweest met de LG OLED55C8PLA, kwam het moment dat ik imagine retention zag rondom de plek waar normaal ondertiteling stond en niet weg te krijgen was.

Ik ben nu dus in de markt voor een nieuwe OLED, en blijf toch bij LG omdat de beeldskwaliteit, het menu etc etc me erg aan staat.

Ik ben een aantal TV's aan het vergelijken en loopt nu tegen een puntje aan wat ik maar niet begrijp. De refreshrates:

[Afbeelding]

Nu zie ik dat de Freesync max refreshrates hoger zijn dan de refreshrate het van het scherm zelf.
Bijv. een een tv met een refreshrate van 120Hz heeft een maximale refreshrate van 144Hz? Hoe werkt dit nu? Kan iemand mij misschien een simpele uitleg geven? Hoe kan een TV met een refreshrate van 120Hz softwarematig een refreshrate van 144Hz geven? Kun je dan niet gewoon zeggen dat de TV een refreshrate heeft van 144Hz ipv 120Hz?

Ik heb aardig wat gegoogled en video's bekeken maar ik begrijp maar niet hoe een scherm een hogere refreshrate kan geven dan de hardware 'aankan'. Maar wellicht begrijp ik het helemaal niet.
Fabrikanten gaven in het verleden de refresh rate aan als marketing term. Vrijwel alle geadverteerde 100 Hz panelen deden in de praktijk prima 120 Hz om 60fps content met frame duplicatie weer te geven. Geen idee of dat hier ook geldt, maar het zou zomaar kunnen dat het paneel prima 144Hz weergeeft terwijl de markering het een 120Hz paneel noemt.

Edit
Volgens rtings.com doet de C4 prima 144 Hz, alleen niet met 4:4:4 chroma subsampling. Maar daar merk je in de praktijk niet zoveel van. Als je niet weet wat dat is dan kan ChatGPT dat wel uitleggen.

[ Voor 5% gewijzigd door HEY_DUDE op 24-04-2025 18:07 ]

• FabianNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:02
Fl0yd schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:30:
Heren,
na een paar jaar zeer tevreden te zijn geweest met de LG OLED55C8PLA, kwam het moment dat ik imagine retention zag rondom de plek waar normaal ondertiteling stond en niet weg te krijgen was.

Ik ben nu dus in de markt voor een nieuwe OLED, en blijf toch bij LG omdat de beeldskwaliteit, het menu etc etc me erg aan staat.

Ik ben een aantal TV's aan het vergelijken en loopt nu tegen een puntje aan wat ik maar niet begrijp. De refreshrates:

[Afbeelding]

Nu zie ik dat de Freesync max refreshrates hoger zijn dan de refreshrate het van het scherm zelf.
Bijv. een een tv met een refreshrate van 120Hz heeft een maximale refreshrate van 144Hz? Hoe werkt dit nu? Kan iemand mij misschien een simpele uitleg geven? Hoe kan een TV met een refreshrate van 120Hz softwarematig een refreshrate van 144Hz geven? Kun je dan niet gewoon zeggen dat de TV een refreshrate heeft van 144Hz ipv 120Hz?

Ik heb aardig wat gegoogled en video's bekeken maar ik begrijp maar niet hoe een scherm een hogere refreshrate kan geven dan de hardware 'aankan'. Maar wellicht begrijp ik het helemaal niet.
De Pricewatch lijkt ook niet helemaal juist te zijn. 100Hz bij de C4 is toch niet juist?

https://www.lg.com/my/tv-soundbars/oled-evo/oled65c4psa/

LG geeft aan 120 Hz "native" en 144 in specifieke gaming modes.

• Fl0yd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-05 03:25

Fl0yd

Dovahkiin

FabianNL schreef op donderdag 24 april 2025 @ 18:05:
[...]

De Pricewatch lijkt ook niet helemaal juist te zijn. 100Hz bij de C4 is toch niet juist?

https://www.lg.com/my/tv-soundbars/oled-evo/oled65c4psa/

LG geeft aan 120 Hz "native" en 144 in specifieke gaming modes.
Ah, dat verklaard een hoop. Daar was ik ook al verward over. Dankje!
Pagina: 1

Let op:
Welkom in het LG OLED Ervaringen & Discussie Topic.

In dit topic bespreken we de laatste stand van de techniek rondom deze LG televisies; de beste instellingen voor het mooiste beeld; de ideale manier van aansluiten en je ervaringen met jouw televisie, inclusief defecten en problemen. De meeste andere zijdelings gerelateerde zaken (zoals korting en garantie) zijn hier off topic. Hoe beter we de onderwerpen op het forum gesorteerd houden, hoe makkelijker jij relevante informatie kan terugvinden.

Vragen over welk bericht nu waar hoort? Lees Jorgen in "[LG OLED] Ervaringen & Discussie"

Vragen over inbranden of stekkers? Deze onderwerpen zijn al regelmatig besproken. Gebruik de zoekfunctie!
🔍 Inbranden: [LG OLED] Ervaringen & Discussie
🔎 Stekkers: [LG OLED] Ervaringen & Discussie

Alsnog wat vragen daarover? Zie ook S1NN3D in "[LG OLED] Ervaringen & Discussie"

Goede aanbieding gezien of nodig? Check OLED Televisies aanbiedingen- & kortingscodetopic
Vragen/opmerkingen over de LG Cashback Actie? Daarvoor kan je terecht in [LG OLED] cashback topic

Discussies over welke (HDMI)-kabels te gebruiken kan in Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6.

Iemand post iets op een verkeerde manier? Gebruik de TR-knop.