Bij TV's is het -ongeacht de paneeltechniek- altijd een compromis tussen een glossy toplaag waarbij je rijkere kleuren en hogere contrast krijgt of een semi-glossy toplaag waarbij je iets inlevert op deze waardes.
De Samsung S95C (ja, van de D weet ik het niet) is toch juist de klacht dat met veel licht het scherm erg grijs wordt.
De genoemde klachten gingen ook de ronde bij de introductie van de G3, hierbij klaagde men over een grijzige gloed (redelijk vergelijkbaar met Sony's A8x WOLED modellen).
Hier doet de D versie nog een schepje bovenop met een nieuwe ontwikkelde reflectiefilter die het licht 'absorbeert', zie o.a.
hier. Met name deze nieuwe coating maakt de S95D geschikt onder de extreme omstandigheden zoals we op de gedeelde foto's zien en niet per se de helderheid in SDR aangezien deze bij de G4 en S95D op ongeveer hetzelfde niveau zit.
Verder is het grijs c.q. 'contrast verlies' bij de C versie erg overtrokken, wanneer je ze naast elkaar hebt staan zul je ongetwijfeld overdag in bepaalde settings het verschil kunnen waarnemen als kenner, 's avonds is dit vrijwel niet zichtbaar.
Waar komt de conclusie vandaag dat de S95D de enige met acceptabele weergave is vs bijv de G4?
Wat acceptabel is, is sowieso nogal onderhevig aan perceptie. Sinds de G3 is de antireflectie en lichtopbrengst stevig verbeterd.
Zoals hierboven beschreven maakt de S95D gebruik van een speciale coating.
Ik heb toch echt duidelijk beschreven 'onder deze omstandigheden', doelend op de foto's die
Xqlusive heeft gedeeld. Het is dus onzin dat het onderhevig aan perceptie is, of jij ziet andere foto's dan ik.
Lichtopbrengst van een G3 is in SDR toegenomen met ~ 30%, door de nieuwe coating gaat het inderdaad beter om met reflecties, hierdoor zal overdag TV kijken met een flinke raampartij achter je beter mogelijk zijn dan bij een G2 echter zullen met name donkere scenes nog steeds lastig te volgen zijn.