Niet helemaal LG OLED gerelateerd, maar misschien wel interessant: ik was zeer benieuwd hoe goed 4K @ 60 Hz werkt over grotere afstanden via HDMI. Ik ben net verhuisd en tussen PC en OLED tv zit een afstand van ongeveer 14 meter als ik de HDMI kabel netjes wil wegwerken langs de muren. Ik lees op verschillende sites en fora dat afstanden van 8 meter en hoger voor problemen kunnen zorgen als je 4K @ 60Hz wilt weergeven. Verder lees ik ook regelmatig dat men, in mijn ogen, onnodig dure kabels koopt van shady verkopers die adverteren met '2.0 kabels', 'gold-plated connectors', 'oxygen free braided cables' en andere poespas.
Tijd voor een kort testje om te zien of twee high-speed HDMI kabels van respectievelijk 10 en 15 meter stand kunnen houden.
TV: LG 55B6V (HDMI 2.0a)
PC: i5 6600K &
Asus 970 GTX (HDMI 2.0, géén 2.0a of b)
Er wordt een 4K test video afgespeeld met zowel VLC 64bit als MPC-HC x64:
Jellyfish video van 30 seconden @ 250 Mbps op 3840x2160 @ H.264 van 897 MB. De 'meest zware' video van 10-bit HEVC van 400 Mbps wordt buiten beschouwing gelaten omdat de 970 GTX dit slecht decodeert.
Voor de test worden 2 HDMI kabels getest:
een gewone high-speed kabel van 15 meter lang (links, 23 euro) en
een speciale zeer platte high-speed kabel van 10 meter (rechts, 20 euro)
Leuk detail, op de 15 meter kabel staat 'standard HDMI cable with ethernet' ondanks dat hij high-speed is.
Tevens kon ik niet echt een goedkopere high-speed 15m kabel vinden dan deze van €22,95. Dat is omgerekend slechts €1,53 per meter.
Maar wacht, dat is nog niet alles.Om het extra 'uitdagend' te maken hang ik er
een high-speed HDMI verlengkabel tussen van 1 meter lang. Hierdoor worden de totale lengtes dus 11 en 16 meter.
Het resultaat
Beide kabels weergeven een 4K resolutie op 60 Hertz perfect zonder artifacts, lag of andere problemen.
Zelf met de 1 meter lange HDMI verlengkabel ertussen ontstaan er geen problemen; er is dus een afstand van 16 meter overbrugt. Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat ik 60Hz kon selecteren en dat het ook nog eens goed werkt.
Let er wel op dat dit een kleine test betreft. Ik moet het nog voor langere tijd testen met meerdere video formats en dergelijken. Maar de eerste resultaten zijn louter positief
Mijn advies voor nu: koop gewoon een goedkope high-speed HDMI kabel van een betrouwbare verkoper zodat je zeker weet dat het een high-speed model betreft. Je zit dan eigenlijk altijd wel goed.