Mijn Panasonic plasma TV is inmiddels 12 jaar oud. En ik zie er heel lichte image retention op, wanneer ik de TV aan heb gezet zonder input signaal. Doordat ik vaak naar films in 2.35:1 formaat kijk zijn de zwarte balken onder en boven heel vaag zichtbaar. Maar zodra je beeld doorvoert zie je dat niet meer.Wren schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 08:57:
Inderdaad, als je ook maar een beetje twijfelt: dan niet doen en niet verder erover discusseren. Wil je immers overtuigd worden van het feit dat het niet voorkomt of wil je bevestigd krijgen dat het altijd gaat gebeuren?
Een reden waarom mensen hier het soms een vermoeiende discussie vinden is omdat er altijd iets kan zijn met elk type tv, of het nu led, plasma of oled is. met led kan je denken: heeft mijn tv wel of niet acceptabele backligt bleeding of blooming?
Bij plasma TV waren er destijds ook allerlei 'spookverhalen' over inbranden en ja, als je de TV de hele dag op een TV zender laat staan met het zenderlogo continu in beeld, en dat dagen achter elkaar, dan zal dat logo zeker inbranden. Maar bij normaal gevarieerd gebruik is dit niet iets waar ik me in ieder geval zorgen om maak.
Aan de andere kant, als je je zorgen maakt om hoe je kinderen met de TV omgaan overdag wanneer je niet thuis bent, dan is een LCD TV misschien op dit moment een betere optie voor je. (@Figo112 )
Overigens, als we het over type TV hebben, kunnen we het dan graag houden op het daadwerkelijke type, dus Plasma, LCD of OLED, en niet het soort backlight verlichting (CCFL of LED, bv) wat voor LCD gebruikt wordt. Het was een hele slimme marketing truc om LCD TV's met LED backlight als "LED TV" aan te duiden, maar het zijn en blijven LCD TV's.