Vanavond met mijn C8 eens even aan de slag met HDR via HDMI icm al dan wel of geen PC Mode.
Begin me namelijk nogal te storen aan de banding die je krijgt als je in PC Mode via Windows 10 HDR aan zet. Je krijgt dan namelijk 8 bit HDR met dithering ipv "echte" 10 bit HDR wat banding veroorzaakt in HDR games (fele lichtbronnen, lucht etc).
In de basis is het probleem dat HDMI 2.0b geen 2160p, RGB 4:4:4 @10bit (HDR), 60Hz weer kan geven omdat de benodigde bandbreedte hiervoor boven de 18Gbps ligt.
Windows 10 schakelt dus ipv 10bit HDR over op RGB 8bit met Dithering. De C8 snapt dit alleen niet echt lekker waardoor je rare banding krijgt.
Oplossing zou kunnen zijn om naar YCbCr 4:2:2 of 4:2:0 te gaan in 10 of 12 bit maar dat werkt alleen goed als je ipv PC Mode je HDMI input op bijv Game Console zet. Probleem daar mee is dat je tekst dan door de 4:2:2 niet meer lekker wordt weergegeven wat opzich voor gamen niet zo een punt is maar wel voor desktop gebruik in SDR.
Mijn oplossing leek dus te zijn om input mode op Game Console te zetten en ipv RGB naar YCbCr 4:4:4 8bit te gaan voor SDR en naar 4:2:2 12bit voor HDR maar de C8 ondersteunt 4:4:4 (RGB of YCbCr) alleen in PC Mode waardoor tekst en in Game Console mode er alsnog beroerd uit ziet zelfs als stuur je 4:4:4 uit.
Nu moet ik dus elke keer als ik HDR games ga spelen mn Nvidia driver op YCbCr 4:2:2 12bit zetten en mn Input van PC Mode naar Game console en daarna in SDR weer terug.... Dat schiet ook niet op en Game Console heeft hogere input lag dan PC Mode.
Vanavond maar eens proberen of PC Mode RGB 4:4:4 12bit 2160p @30Hz wel werkt en daar geen banding optreed dan game ik wel op 30fps. Lijkt er alleen op dat de processing van PC Mode gewoon wat rot is.
Andere optie is een DP -> HDMI verloop gebruiken waardoor er misschien minder/geen banding optreed bij 8bit RGB HDR.
Mensen die hier ervaring mee hebben?
[
Voor 3% gewijzigd door
GG85 op 28-10-2019 15:46
]