Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:34
Cap schreef op maandag 30 september 2019 @ 13:29:
[...]

Als ik dit zo lees heb je gewoon een klimaatprobleem in huis. Als het fineer van je speakers trekt door de hitte van de zon heb je betere zonwering nodig, nog los van de kwestie van lichtinval. Lijkt dat je zelf ook niet?

Zonwering buiten werkt het beste wat warmte betreft. Hiervoor bestaan zowel traditionele oplossingen (zonnescherm, markiezen) als modernere (semi-transparante automatische rolgordijnen aan de buitenkant, raamfolies die een groot percentage van de warmte en UV-straling reflecteren). Maar ook binnenzonwering is mogelijk met behoud van voldoende lichtinval, Verosol heeft bijvoorbeeld oplossingen die nog wat licht doorlaten maar toch zeer veel warmte/straling tegenhouden.

Hoe dan ook: welke tv je ook koopt, kijken in dergelijke omstandigheden blijft zwaar behelpen. Het is niet voor niets dat zodra er ergens kritisch beeldmateriaal bekeken moet worden het omgevingslicht gedimd wordt. Als de kamer zo hel verlicht is moeten je ogen zich hieraan aanpassen en verkleint de pupil zich. Op dat moment is het fysiek onmogelijk om überhaupt iets in het donkere bereik te zien (laat staan het near-black bereik ;)). Vergelijk het met buiten in de tuin in de volle zon zitten en proberen te zien wat er zich binnen in huis afspeelt. Je ziet er geen moer van en moet dus even de zonnebril af en naar binnen lopen om iets te zien. Ook een laptop of telefoon laat zich buiten in volle zon maar moeilijk bekijken... je bent al blij als je net kan lezen wat er op het scherm staat. Daarbij heeft een tv ondanks HDR/DV ook nog een veel beperkter dynamisch bereik dan het oog, wat de boel er niet beter op maakt.

Daarom gaat het in een flink lichte kamer kijken naar beeldmateriaal met een hoog dynamisch bereik (zowel lichte als donkere zaken in beeld) niet lekker, laat staan het kijken van donkerder beeldmateriaal (en dat is heel veel: schemer, avond nacht, veel binnenopnames). Je kan dus in een fel verlichte kamer net zo goed naar een tv met een slechte zwartwaarde kijken, een goed ingebouwd antiereflectiefilter levert dan nog meer op.

Edit: lees nu in een latere reactie dat je naast raambekleding ook zonwering hebt en dat het gaat om wanneer je niet thuis bent en geen zonwering naar benden hebt gelaten. Is investeren in automatische zonwering geen optie, dwz schijnt de zon langer dan een paar minuten dan gaat ie naar beneden, en omgekeerd? Zo dan is een OLED inderdaad geen optie, tenzij je een strikt regime weggaan=zonwering omlaag erop na kunt houden.

[...]

Jawel dus, zeker een belemmering want ze willen/kunnen niet op ieder moment (wel/niet thuis) de zonwering naar beneden doen als de zon gaat schijnen. Dus voordat je het weet staat de zon uren op de tv als je weg bent (of even niet oplet omdat je elders in huis bent).
Als ervoor gezorgd wordt middels de verstelbare up/down plissé raambekleding dat er permanent geen direct, maar gefilterde zon op de tv schijnt, dan hoeft het geen probleem te zijn. Sowieso moet er iets aan de abnormale zon inslag gedaan worden, als je luidsprekerboxen al afbladeren... 8)7

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v155, HW P1, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• ghulst
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-09-2023
Cap schreef op maandag 30 september 2019 @ 13:29:
Edit: lees nu in een latere reactie dat je naast raambekleding ook zonwering hebt en dat het gaat om wanneer je niet thuis bent en geen zonwering naar benden hebt gelaten. Is investeren in automatische zonwering geen optie, dwz schijnt de zon langer dan een paar minuten dan gaat ie naar beneden, en omgekeerd? Zo dan is een OLED inderdaad geen optie, tenzij je een strikt regime weggaan=zonwering omlaag erop na kunt houden.
Wij zitten daarnaast ook redelijk dicht bij de rand van de stad en het kan nogal waaien, dus dan moet ik al een systeem met sensoren maken dat het zonnescherm laat zakken als er wel zon is, maar geen wind en het optrekt als er wel wind komt. Dat wordt nogal een investering. Ik weet niet of OLED me dat waard is. ;)

• the-body
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

ghulst schreef op maandag 30 september 2019 @ 14:24:
[...]

Wij zitten daarnaast ook redelijk dicht bij de rand van de stad en het kan nogal waaien, dus dan moet ik al een systeem met sensoren maken dat het zonnescherm laat zakken als er wel zon is, maar geen wind en het optrekt als er wel wind komt. Dat wordt nogal een investering. Ik weet niet of OLED me dat waard is. ;)
Doe je een zonnescherm over je OLED >:)

This title is for sale, please send me a PM

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Sorry zal wel aan mij liggen, maar als ik goede beeld wil(OLED!) dan zorg ik ervoor dat ik die zonnestralen bestrijd met alles wat ik heb. Een 2e keus is er niet (qled).

• ghulst
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-09-2023
Of aan mij ;)

• Raziel
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-10 20:04
[...]

Je kan ook je gordijnen dicht doen als je de deur uit gaat.

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:34
[...]

En de rest van je interieur dan...? Je luidsprekerboxen gaan er ook al aan, en voor andere elektronica lijkt me dit ook niet goed.
Ik zou screens aan de buitenkant van de ramen laten monteren, die kunnen gerust naar beneden blijven als het waait.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v155, HW P1, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

HoppyF schreef op maandag 30 september 2019 @ 13:52:
[...]

Je hoeft niet in een donkere kamer te gaan zitten om TV te kijken met een OLED.
Dat zeg ik ook niet. Ik zeg dat je in een lichte kamer gewoon niet alle informatie van het beeld tot je krijgt, welke tv je ook gebruikt, punt. Hoe lichter de kamer, hoe minder je feitelijk van de donkere details ziet. Voor een optimale kijkervaring is direct daglicht van een raam in de buurt van je tv eigenlijk al te licht, óók als er geen zon staat. Je kan nog "prima tv kijken", dat zeker, maar voor het zien van alle (near-black) details moet het omgevingslicht gedempt worden, hoe je dat ook wil doen.
Cap schreef op maandag 30 september 2019 @ 16:05:
[...]

Dat zeg ik ook niet. Ik zeg dat je in een lichte kamer gewoon niet alle informatie van het beeld tot je krijgt, welke tv je ook gebruikt, punt. Hoe lichter de kamer, hoe minder je feitelijk van de donkere details ziet. Voor een optimale kijkervaring is direct daglicht van een raam in de buurt van je tv eigenlijk al te licht, óók als er geen zon staat. Je kan nog "prima tv kijken", dat zeker, maar voor het zien van alle (near-black) details moet het omgevingslicht gedempt worden, hoe je dat ook wil doen.
Dat klopt.
Als je echter een erg zon verlichte kamer hebt maakt het niet veel uit want dan zie je details toch niet.
Een QLED is dan geschikt want die heeft toch die details al niet maar wel voldoende helderheid zodat je nog wel wat ziet.

In een bioscoop is het ook niet volop licht.
Een openlucht bioscoop werkt ook niet bij vol daglicht.
Kortom, het gaat om de juiste balans.
Iets wat te ver uit balans getrokken wordt krijg je onmogelijk goed hoe duur je TV ook is.

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:07
[...]

Daar heb je een simpele oplossing voor, een gecombineerd zonnemeter met windmeter, zoiets laat ook mijn screens automatisch bediend op en neer gaan, niet eens zo heel duur, kijk eens op www.mysomfy.com zou ik zeggen.

• Snake_Eye
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12-11 00:26
Prostie34 schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 19:25:
vandaag een LG C9 65inch gekocht. Om eerlijk te zijn is me deze tv tot nu toe behoorlijk tegengevallen. Slechte kleurenweergave standaard instellingen en gele gloed in beeld. Nooit gedacht maar ga denk terug naar TP/Vision Philips of Sony.
Heb je wat instellingen nu aangepast? En is het nu wel oké?

• Snake_Eye
Heb nu een deal kunnen maken met media markt. Ik krijg een 65E9 terug, en betaal er 500 euro bij.
Ze komen mijn oude TV ophalen, en de nieuwe TV door een monteur plaatsen.

Zag nu ook Netflix ingebrand staan bij mijn E6V dus inbranden wordt erger.

Hopen dat bij de 65E9 niks gaat inbranden.

• Prostie34
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 04-07 14:39
Goedenavond,

Ik heb de LG C9 zojuist teruggebracht.
Wel heb ik meerdere instellingen geprobeerd maar dat maakt uiteindelijk niet het verschil.

Nu een Philips/TP Vision 854 65inch en ik moet zeggen dat het beeld zo uit doos echt veel beter is. Tevens moet ik erkennen dat de motion ook sterk is verbeterd bij Philips tov jaar. Met de Next Box van Ziggo sowieso veel beter beeld op de Philips dan de LG C9. Jammer want ik had eigenlijk op een andere uitslag gehoopt.

Bedankt voor je bericht.

Met vriendelijke groet,
Robert

• Snake_Eye
Prostie34 schreef op maandag 30 september 2019 @ 18:06:
Goedenavond,

Ik heb de LG C9 zojuist teruggebracht.
Wel heb ik meerdere instellingen geprobeerd maar dat maakt uiteindelijk niet het verschil.

Nu een Philips/TP Vision 854 65inch en ik moet zeggen dat het beeld zo uit doos echt veel beter is. Tevens moet ik erkennen dat de motion ook sterk is verbeterd bij Philips tov jaar. Met de Next Box van Ziggo sowieso veel beter beeld op de Philips dan de LG C9. Jammer want ik had eigenlijk op een andere uitslag gehoopt.

Bedankt voor je bericht.

Met vriendelijke groet,
Robert
witballance ook op warm1 of koel gezet?

• Prostie34
Warm 1 en koel ook geprobeerd idd.

Tijdens een voetbal uitzending Ziggo sport met de Next Box zag je toch wel duidelijk het verschil tussen mijn LG C9 en de Philips 854. Resultaat is dat de LG C9 vele malen slechter beeld weergeeft dan de Philips 854.

Dat ik dit ooit nog zou zeggen haha.
Maar helaas ik moet erkennen dat de bal veel vloeiender over het veld gaat bij de Philips ongeacht de instellingen.

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:09
Prostie34 schreef op maandag 30 september 2019 @ 18:25:
Warm 1 en koel ook geprobeerd idd.

Tijdens een voetbal uitzending Ziggo sport met de Next Box zag je toch wel duidelijk het verschil tussen mijn LG C9 en de Philips 854. Resultaat is dat de LG C9 vele malen slechter beeld weergeeft dan de Philips 854.

Dat ik dit ooit nog zou zeggen haha.
Maar helaas ik moet erkennen dat de bal veel vloeiender over het veld gaat bij de Philips ongeacht de instellingen.
Tja, jouw keuze. De tv,paneel, mogelijkheden zijn echt identiek:

https://www.coolblue.nl/vergelijken/836314/830221

LG heeft geen Amblight, dat zal het vast zijn :)

En over voetbal, tja dat is toch echt instellingen. Ik heb een C7 en een Next, en hoewel ik bijna nooit voetbal kijk is ook dat vloeiend.

[ Voor 9% gewijzigd door wvkreg op 30-09-2019 18:30 ]

• Prostie34
De schermen zijn dan wel identiek maar de hardware daarachter niet. En Ambilight leuke toevoeging maar voor mij gaat het uiteindelijk toch om het beeld. Moet wel zeggen dat de flikkeringen waar de LG C8 nog last van heeft op de C9 niet of nauwelijks zichtbaar zijn.

[ Voor 59% gewijzigd door Prostie34 op 30-09-2019 18:31 ]

• wvkreg
Prostie34 schreef op maandag 30 september 2019 @ 18:30:
De schermen zijn dan wel identiek maar de hardware daarachter niet.
Kom je nou ranten op een LG topic? Ga maar naar Philips topic dan s.v.p. Het lijkt me duidelijk dat je inhoudelijke kennis over panelen, hardware en mogelijkheden erg beperkt is. Inderdaad zijn de LG specs beter.

[ Voor 4% gewijzigd door wvkreg op 30-09-2019 18:32 ]

• Prostie34
Nee hoor niks slechts over LG mij werd de vraag gesteld en ik geef dan gewoon eerlijk antwoord. Dit is mijn ervaring. Kan natuurlijk zijn dat de C9 welke ik heb gehad niet goed was. Het is immers een loterij. Maar om nu direct te verkondigen dat mijn ervaring niet voldoende is dat zegt meer over jouw dan over mij denk ik zo.

Succes in ieder geval met je C7

[ Voor 51% gewijzigd door Prostie34 op 30-09-2019 18:35 ]

• wvkreg
Prostie34 schreef op maandag 30 september 2019 @ 18:33:
Nee hoor niks slechts over LG mij werd de vraag gesteld en ik geef dan gewoon eerlijk antwoord. Dit is mijn ervaring.
Prima, maar zonder enige onderbouwing en beelden en bewijs is het ook niet meer dan dat, een mening van een (niet technisch) individu.

• Prostie34
Dat klopt. Mijn mening daar is immers ook om gevraagd.

• Snake_Eye
wvkreg schreef op maandag 30 september 2019 @ 18:28:
[...]

Tja, jouw keuze. De tv,paneel, mogelijkheden zijn echt identiek:

https://www.coolblue.nl/vergelijken/836314/830221

LG heeft geen Amblight, dat zal het vast zijn :)

En over voetbal, tja dat is toch echt instellingen. Ik heb een C7 en een Next, en hoewel ik bijna nooit voetbal kijk is ook dat vloeiend.
Nu kan het wel zo zijn dat het paneel anders gecalibreerd is. Maar ik neem aan dat de E9 of C9 niet slecht zijn, ze hebben hele goede reviews. De beste TV door consumentenbond uitgeroepen.Ik hoop dat ze beter zijn dan mijn E6
Ben eigenlijk wel huiverig, na al mijn pech

[ Voor 3% gewijzigd door Snake_Eye op 30-09-2019 18:43 ]

• Prostie34
Ook ik heb veel pech gehad met panelen In het verleden dus ik deel jouw huiverigheid.

Zo is bijvoorbeeld een vriend van mij al eigenaar geweest van 3 Sony’s AG9. Hij heeft nu een goed exemplaar. Het kan overal bij ieder merk voorkomen.

• Autopilot
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19-07-2023
Hoe test je of het paneel/tv dat je hebt goed is of niet? Op de 65c9 bijvoorbeeld

Tesla Model 3 SR+ Metallic Blue, Black, Aero

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:29
said006 schreef op maandag 30 september 2019 @ 18:53:
Hoe test je of het paneel/tv dat je hebt goed is of niet? Op de 65c9 bijvoorbeeld
Door een film of programma erop te kijken en dan zien of het je bevalt :)

• Farabi
  • Niet online
said006 schreef op maandag 30 september 2019 @ 18:53:
Als je gaat testen op uniformiteit, kan ik je garanderen dat je gebreken gaat zien zoals bij elke 65inch. Dat Raad ik dus af. Zolang je niets ziet met normaal content is er niks aan de hand.

Bekijk beelden met sneeuw en snelle beelden zoals voetbal. Als je niks geks ziet, zit je goed.

• Light21M
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08-11 07:31
Prostie34 schreef op maandag 30 september 2019 @ 18:46:
Ook ik heb veel pech gehad met panelen In het verleden dus ik deel jouw huiverigheid.

Zo is bijvoorbeeld een vriend van mij al eigenaar geweest van 3 Sony’s AG9. Hij heeft nu een goed exemplaar. Het kan overal bij ieder merk voorkomen.
idem. maar sommige tweakers denken dat we spoken zien.
Prostie34 schreef op maandag 30 september 2019 @ 18:46:

Merkwaardig....
Je spreekt jezelf nogal tegen.
In deze reactie van jou vorig jaar zei je dat je nooit geen Philips meer zou kopen.
Nu heb je dus blijkbaar Philips gehad, LG en nu weer Philips.
Tsja...... :?

Prostie34 in "[LG OLED] Ervaringen & Discussie"
Prostie34 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 18:02:
Na twee exemplaren Philips/TP Vision 803 OLED kan ik wel zeggen defenitief klaar te zijn met dit merk. Vlekken in het scherm en veel vertraging zijn geen uitzondering op beschreven bovenstaand model. Nu ben ik reeds aan het kijken naar een LG C8 of Sony AF8 65 inch. Moeilijke keus vooralsnog. Of toch maar weer wachten op de nieuwe 2019 modellen. Feit is wel dat je wel kan blijven wachten natuurlijk.

Mocht je toch graag voor Ambilight gaan dan zal ik iedereen afraden om toch voor een Philips te kiezen en dit gewoon maar te vergeten. Uiteindelijk gaat het toch om de beelkwaliteit.

• Prostie34
Dat klopt HoppyF

Ik ben blij dat ik nu een goede Philips heb zonder gebreken. Nu zijn de 2019 modellen bij Philips wel sterk verbeterd heb ik vernomen van een betrouwbare bron vandaar mijn keuze.

Overigens was ik niet de enige die vorig jaar problemen heeft ondervonden met de 803 series.

[ Voor 19% gewijzigd door Prostie34 op 30-09-2019 20:05 ]

• Snake_Eye
Worden de 1080 beeldmatriaal mooi weergeven inde 9 serie? Omdat ik een 6 serie heb en dat zag er goed uit. Hopelijk dat het niet minder op geworden is. Want de meeste tijd kijk je toch 1080 HD

• yordy1985
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 29-04 16:35
Ik gebruik sinds kort de mediaplayer op mijn LG C9. Het lukt me niet om externe ondertiteling toe te voegen. Het gaat om een srt file die ik de zelfde naam als de film heb gegeven. Als ik tijdens de film een ondertiteling wil selecteren is de optie sub gereyed out.

Weet iemand hoe ik dit alsnog toe kan voegen? Ik stream de films vanaf mijn qnap nas.

• Prostie34
Op de C9 zal 1080 beeldmateriaal normaliter gewoon goed weergegeven worden.

• Snake_Eye
yordy1985 schreef op maandag 30 september 2019 @ 20:06:
Ik gebruik sinds kort de mediaplayer op mijn LG C9. Het lukt me niet om externe ondertiteling toe te voegen. Het gaat om een srt file die ik de zelfde naam als de film heb gegeven. Als ik tijdens de film een ondertiteling wil selecteren is de optie sub gereyed out.

Weet iemand hoe ik dit alsnog toe kan voegen? Ik stream de films vanaf mijn qnap nas.
Dat kon volgens mij ook al niet met de e6, alleen als het erin gemuxt zit kan je het laten weergeven.
Prostie34 schreef op maandag 30 september 2019 @ 20:00:
Dat klopt HoppyF

Ik ben blij dat ik nu een goede Philips heb zonder gebreken. Nu zijn de 2019 modellen bij Philips wel sterk verbeterd heb ik vernomen van een betrouwbare bron vandaar mijn keuze.

Overigens was ik niet de enige die vorig jaar problemen heeft ondervonden met de 803 series.
Volgende keer dus maar niet meer roepen dat je definitief klaar bent met een merk. :) d:)b
Prostie34 schreef op maandag 30 september 2019 @ 20:00:
Dat klopt HoppyF

Nou, ik hoop het voor je dat je geen support/service van Philips nodig hebt.
Is niet hun sterkste punt.
Het OS is ook niet zo geweldig maar wellicht was je daar al aan gewend.

Je kunt inderdaad de pech hebben een slecht paneel te hebben die echt vervangen moet worden.
Dit kan bij iedere OLED fabrikant voorkomen.

• Autopilot
Wren schreef op maandag 30 september 2019 @ 19:34:
[...]

Door een film of programma erop te kijken en dan zien of het je bevalt :)
Ah ok ik hoor over panel lottery en wilde weten of ik wel goed zat.

Ik moet toegeven dan Philips OLED mooier en soepeler beeld geeft dan de C9. Ik had hiervoor een OLED803.

Maar de C9 scoort weer beter op OS, chipset, Dolby Vision.

• Prostie34
Klopt Cap,

Had ik idd niet moeten doen.

• Prostie34
HoppyF,

Ik lees/hoor ook wel eens dat LG een niet al te beste service verleend. Ik denk dat het overal wel wat is ongeacht het merk. Ik denk dat het meer van belang is hoe je zelf de winkel/fabrikant benaderd mocht er een probleem zijn.

Wat betreft het OS kan ik kort zijn. Ik gebruik al jaren naar tevredenheid Apple TV dus heb ik niet veel te maken met het OS van het merk TV.

[ Voor 74% gewijzigd door Prostie34 op 30-09-2019 20:52 ]

• yordy1985
Snake_Eye schreef op maandag 30 september 2019 @ 20:10:
[...]

Dat kon volgens mij ook al niet met de e6, alleen als het erin gemuxt zit kan je het laten weergeven.
Heb het anders opgelost, met nvtoolmix heb ik de ondertiteling toegevoegd aan film. Dan werkt het wel.

Het is voor de time being tot dat LG het probleem met flikkeren met apparaten die via hdmi aangesloten zijn. Mijn broer heeft ook de c9 en heeft het probleem ook. Bij mij zijn inmiddels het moederbord, powersupply en paneel vervangen maar heeft het niet opgelost. LG gaat verder kijken hoe dit op te lossen.

Zijn er wellicht andere gebruikers van de c9 die ook last hebben van flikkerend beeld? En dan met name bij gebruik van HDMI.

Netflix/videoland hebben er geen tot weinig last van.

• Snake_Eye
yordy1985 schreef op maandag 30 september 2019 @ 21:13:
[...]

Heb het anders opgelost, met nvtoolmix heb ik de ondertiteling toegevoegd aan film. Dan werkt het wel.

Het is voor de time being tot dat LG het probleem met flikkeren met apparaten die via hdmi aangesloten zijn. Mijn broer heeft ook de c9 en heeft het probleem ook. Bij mij zijn inmiddels het moederbord, powersupply en paneel vervangen maar heeft het niet opgelost. LG gaat verder kijken hoe dit op te lossen.

Zijn er wellicht andere gebruikers van de c9 die ook last hebben van flikkerend beeld? En dan met name bij gebruik van HDMI.

Netflix/videoland hebben er geen tot weinig last van.
Wat gebruik je dan met HDMI? Heb je ook iets afgespeeld van usb? Ik heb wel gelezen

OLED Motion-optie blijven we af, die verdonkert het gehele beeld en zorgt voor vervelende flikkeringen.
https://elektrozine.be/review-lg-oled65e9-oled-tv/

De Black Frame Insertion techniek (OLED Motion) kan het beste uit staan, ze creëert zichtbare flikkeringen, en levert weinig extra detail. https://www.homecinemamag...9-serie-ultra-hd-oled-tv/

Ook heb ik dit gelezen
OLED-panelen soms flikkeren wanneer gebruikt in de lagere helderheid bereiken. Dit komt omdat deze OLED-panelen de pulsbreedtemodulatie gebruiken om de helderheid te regelen. PWM schakelt emitter snel achter elkaar in en uit om de helderheid te regelen, en de variatie in deze cycli is hoe de helderheid wordt geregeld zoals hieronder wordt getoond en hoe deze verband houdt met flikkerende schermen bij lagere helderheidsniveaus: Afbeelding 1: Pulsduurmodulatie Afbeeldingslocatie: https://www.oled-a.org/uploads/9/6/8/6/96867108/pulse-width_orig.png
https://www.oled-a.org/co...htness-images_040819.html

wat zijn je instellingen van de helderheid?

[ Voor 28% gewijzigd door Snake_Eye op 30-09-2019 23:09 ]

• Farabi
  • Niet online
ik heb wel bij mijn C9 dat het beeld soms vanzelf langzaam helderder wordt bij een witte achtergrond, als ik op mijn laptop zit. iemand opgevallen?

[ Voor 3% gewijzigd door Farabi op 30-09-2019 22:23 ]

• Snake_Eye
Hamazaki schreef op maandag 30 september 2019 @ 22:23:
ik heb wel bij mijn C9 dat het beeld soms vanzelf langzaam helderder wordt bij een witte achtergrond, als ik op mijn laptop zit. iemand opgevallen?
Dat is vreemd,meestal is het andersom dat het minder helderder wordt, ik weet wel dat bij een witte achtergrond de ABL- toeslaat
ABL (average brightness limiter)
bij oleds loopt de helderheid wat verder terug bij heel felle beelden. Dit komt doordat oleds, net als crt's en plasma's, zijn voorzien van een automatic brightness limiter, die het stroomverbruik van het scherm beperkt bij een (bijna) volledig wit scherm. In de bovenstaande grafiek zien we dat de abl ingrijpt als er vijfentwintig of meer procent wit moet worden weergegeven.
in de 8 serie was er een firmware bug dat dit erg irritant liet voorkomen

Dan heb je nog de AI Helderheid dan wordt het beeld automatisch aangepast door middel van de omgevingslichtsensor. Deze instelling is niet beschikbaar in de Bioscoop-modus. Maar dan zie je ook dat de helderheid zich steeds aanpast.

[ Voor 69% gewijzigd door Snake_Eye op 30-09-2019 22:58 ]

• Snake_Eye
Dit is ook wel interessant

over de prestaties op de lange termijn vanwege de mogelijkheid van permanente beeldretentie, meestal aangeduid als burn-in.

https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test

[ Voor 43% gewijzigd door Snake_Eye op 30-09-2019 23:37 ]

• toets23
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-10 09:09
Ik zag wel wat berichten in dit forum maar niet een officieel statement, heb zonet de LG OLED E9 geplaatst, nadat ik mijn netwerk ging bekijken zag ik dat de netwerksnelheid bedraad maximaal 100 mbps is. Is dat bij jullie ook voor de E9 variant?

Zero to hero, just like that!

• JustVodka
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-08 13:43
toets23 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 07:29:
Ik zag wel wat berichten in dit forum maar niet een officieel statement, heb zonet de LG OLED E9 geplaatst, nadat ik mijn netwerk ging bekijken zag ik dat de netwerksnelheid bedraad maximaal 100 mbps is. Is dat bij jullie ook voor de E9 variant?
Dat klopt de C9 en E9 hebben 100Mbps ethernet adapter. Daarom zie je in diverse fora mensen bezig met gigabit usb ethernet adapters.
Dit is vrijwel alleen nodig wanneer je blu-ray rips afspeelt via het netwerk naar je tv en je WiFi niet optimaal is zoal te druk met WiFi in de buurt, of geen optimale ontvangst.
De meester blu-ray rips werken ook gewoon via 100Mbps ethernet, echter er zijn enkele films met af en toe hoge bandbreedte pieken die net wat teveel zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door JustVodka op 01-10-2019 08:03 ]

• toets23
JustVodka schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 08:00:
[...]

Dat klopt de C9 en E9 hebben 100Mbps ethernet adapter. Daarom zie je in diverse fora mensen bezig met gigabit usb ethernet adapters.
Dit is vrijwel alleen nodig wanneer je blu-ray rips afspeelt via het netwerk naar je tv en je WiFi niet optimaal is zoal te druk met WiFi in de buurt, of geen optimale ontvangst.
De meester blu-ray rips werken ook gewoon via 100Mbps ethernet, echter er zijn enkele films met af en toe hoge bandbreedte pieken die net wat teveel zijn.
Oh dit is enorm duidelijk, dank je wel, dan weet ik in ieder geval dat alles goed werkt :-)

• yordy1985
Snake_Eye schreef op maandag 30 september 2019 @ 22:16:
[...]

Wat gebruik je dan met HDMI? Heb je ook iets afgespeeld van usb? Ik heb wel gelezen

OLED Motion-optie blijven we af, die verdonkert het gehele beeld en zorgt voor vervelende flikkeringen.
https://elektrozine.be/review-lg-oled65e9-oled-tv/

De Black Frame Insertion techniek (OLED Motion) kan het beste uit staan, ze creëert zichtbare flikkeringen, en levert weinig extra detail. https://www.homecinemamag...9-serie-ultra-hd-oled-tv/

Ook heb ik dit gelezen

[...]
https://www.oled-a.org/co...htness-images_040819.html

wat zijn je instellingen van de helderheid?
Alle beeldverbeteraars heb ik inderdaad uit staan.

Ik heb het op alle devices die zijn aangesloten middels HDMI. Dit is; Ziggo Next, Xbox one X en Himediamediacenter. Bij alle devices kan de flickering zichtbaar zijn.
Als ik een film afspeel via de mediacenter heb ik last van flickering, maar als ik de zelfde film via de interne mediaspeler afspeel of via USB, heb ik totaal geen last van flickering.

M.b.t. https://www.oled-a.org/co...htness-images_040819.html
LG Oled maakt geen gebruik van PWM.

Instellingen van helderheid die staat op 50 en Oled lampje op 70, maar hier heb ik ook mee gespeeld, dit maakt niet uit.

• Farabi
  • Niet online
ik vond het raar dat de C9 geen usb 3.0 ingang had, totdat ik zag dat usb 2.0 tot 480mbit/s ging :+

die usb 3.0 heb je dus in praktijk nooit nodig. volgens mij had de C7 wel 1-poort met usb 3.0...

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:23
Ik wil binnenkort ook een 65C9 aanschaffen.

Ik heb nu een muurbeugel (volgens mij de vogel thin 405).
Maar deze mag je tot 25KG beladen.

De vraag is alleen wat een 65C9 weegt zonder voet (dit kan ik nergens vinden).
Overal staat alleen het gewicht incl. voet.

• Prostie34
Ik zou gewoon voor het broertje gaan de Thin 505 dan zit je zeker goed. Uiteindelijk is het meer van belang welke pluggen/schroeven je gebruikt en wat voor een soort muur je de tv aan hangt.

[ Voor 45% gewijzigd door Prostie34 op 01-10-2019 10:20 ]

• Snake_Eye
toets23 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 07:29:
Heb je gekeken of jou tv problemen heeft met flikkeren via met hdmi afspelen?
Ben nu wel huiverig.

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:03
Prostie34 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 10:17:
Ik zou gewoon voor het broertje gaan de Thin 505 dan zit je zeker goed. Uiteindelijk is het meer van belang welke pluggen/schroeven je gebruikt en wat voor een soort muur je de tv aan hangt.
Kom je niet in de knel met kabels die naar achteren steken?
Zelfde bijvoorbeeld voor de (in mijn ogen veel te) korte stroomkabel. Kun je hiervoor iedere andere stroomkabel gebruiken / verlengen? En wellicht allemaal haakse adapter/kabels aanschaffen?

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• Bacspin
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-10 13:54
stimpyrulez schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 10:03:
Ik heb nu een muurbeugel (volgens mij de vogel thin 405).
Maar deze mag je tot 25KG beladen.

De vraag is alleen wat een 65C9 weegt zonder voet (dit kan ik nergens vinden).
Overal staat alleen het gewicht incl. voet.
Ja, daar zit ik ook nog mee met mijn toekomstige 65C9, ik ga uit van de 23kg (das inc voet), maar dat is exclusief kleuter van tegen de 20kg :X dus wil een beugel met 50kg specificatie.

Wilde deze op een slappe beton (of stevige GIBO) hangen met een LG beugel of eentje die je 50cm kunt uittrekken. Op dat poreuze wandje twijfel ik nog wel of dat handig is, zeker goed pluggen. Zag bij de Hubo gibo pluggen wat een soort dikke rubber koker is waar je de bout in draait.

Niet overal trouwens, op de LG US site staat 75 lbs incl stand en 56 lbs excl, dus verwacht dat ie dus net onder de 20kg zou vallen.

[ Voor 25% gewijzigd door Bacspin op 01-10-2019 10:41 ]

• Prostie34
Ha Koning Paulus,

Zelf heb ik ook de Thin 505 en dan een koof in de Gibo muur. geen last van kabels. Het is maar net hoe de situatie is en natuurlijk welke tv je hebt wat betreft de aansluitingen.

[ Voor 17% gewijzigd door Prostie34 op 01-10-2019 10:53 ]

• stimpyrulez
Prostie34 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 10:17:
Heb er nu een 55HU7500 aanhangen en deze zou 17,8Kg moeten wegen zonder voet.
Blijkbaar komt de LG 65C9 op 25,2 kg.

Hij hangt aan een stevige muur, dat wel.
Gewoon aan de pluggen en dikke schroeven die er bij zaten.

Zou die 200 gr. het hem doen?

• Prostie34
Nee dat kan ook wel want fabrikanten houden altijd een marge aan betreffende de maximale berekening. Een gewicht van 200 gram is natuurlijk te verwaarlozen. Bevestiging pluggen/schroeven en muur is dus belangrijk.

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:03
Prostie34 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 10:51:
Ha Koning Paulus,

Zelf heb ik ook de Thin 505 en dan een koof in de Gibo muur. geen last van kabels. Het is maar net hoe de situatie is en natuurlijk welke tv je hebt wat betreft de aansluitingen.
Maar stel je hebt een "normale" rechte muur, hoe doe je dit dan met zo'n platte beugel?

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• Bacspin
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-10 13:54
Heb het niet nagerekend, maar een pound is toch 450gr? De westeuropese C9 is volgens de site 23 kg
Prostie34 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 11:06:
Nee dat kan ook wel want fabrikanten houden altijd een marge aan betreffende de maximale berekening. Een gewicht van 200 gram is natuurlijk te verwaarlozen. Bevestiging pluggen/schroeven en muur is dus belangrijk.
Klopt.
Bij een kilo meer valt je muurbeugel niet opeens van de muur.
De beugel zelf is vaak sterk genoeg.
De pluggen en schroeven in de muur bepalen vooral de belasting.
De voet van een 55C9 weegt 4 kilo, van de 65C9 8,7 kilo.

• stimpyrulez
Bacspin schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 11:17:
[...]

Heb het niet nagerekend, maar een pound is toch 450gr? De westeuropese C9 is volgens de site 23 kg
De 23kg is voor de 55C9.

De 65C9 is 33,9 Kg (met voet)

Dat minus de 8,7 Kg = 25,2 Kg ;)

B.T.W.:
Op de USA site staat namelijk:
TV Weight without Stand = 55.6 lbs
en dan gaf google bij 55,6lbs to kg dat het 25,2Kg was (en ik gelooooffff alles was google zegt :o ;) )

• toets23
Snake_Eye schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 10:33:
[...]

Heb je gekeken of jou tv problemen heeft met flikkeren via met hdmi afspelen?
Ben nu wel huiverig.
Ga ik vanavond doen, maar waarom zou ik huiverig zijn?

• Njay
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-10 15:38
een paar dagen zitten spelen met mijn C9 65 echt een top ding .. was even kloten met de voet en alle instructies was te voorzichtig denk ik :) anyways mijn vraag wat hebben jullie ingesteld qua calibiratie ik heb het een en ander overgenomen van rtings.com ik zit alleen te twijfelen tussen gamma 2.2 of BT1886 wat hebben jullie ingesteld? ik zit nu op het ISF dark profiel

PSN: NjayNL | Star Citizen Referal code | Oculus Quest

• Snake_Eye
toets23 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 12:16:
[...]

Ga ik vanavond doen, maar waarom zou ik huiverig zijn?
Nee, bedoel ik huiverig. Maar heb de TV E9 bekeken en een blu-rayspeler aangesloten op een hdmi, geen flikkering gelukkig. Omdat er gesproken was over last van flikkering op de C9 van yordy1985 https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/60162850

[ Voor 16% gewijzigd door Snake_Eye op 01-10-2019 13:05 ]

• JustVodka
Njay schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 12:56:
een paar dagen zitten spelen met mijn C9 65 echt een top ding .. was even kloten met de voet en alle instructies was te voorzichtig denk ik :) anyways mijn vraag wat hebben jullie ingesteld qua calibiratie ik heb het een en ander overgenomen van rtings.com ik zit alleen te twijfelen tussen gamma 2.2 of BT1886 wat hebben jullie ingesteld? ik zit nu op het ISF dark profiel
Voor isf Dark kan je 'm houden op BT1886 of Gamma 2.4, het is net wat je zelf prettiger vind kijken. Strikt gezien zou gamma 2.4 op een OLED iets netter zijn en BT1886 op een LCD maar veel scheelt het niet.
isf Bright heeft gamma 2.2

[ Voor 11% gewijzigd door JustVodka op 01-10-2019 13:13 ]

• Njay
JustVodka schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 13:10:
[...]

Voor isf Dark kan je 'm houden op BT1886 of Gamma 2.4, het is net wat je zelf prettiger vind kijken. Strikt gezien zou gamma 2.4 op een OLED iets netter zijn en BT1886 op een LCD maar veel scheelt het niet.
isf Bright heeft gamma 2.2
is ISF dark nu de beste setting ? lees er verschillende verhalen over :9

• JustVodka
Njay schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 13:32:
[...]

isf Dark is de meest nauwkeurige setting om SDR materiaal te kijken in een donkere omgeving. Zeg maar savonds wanneer je maximaal maar enkele gedimde lampen aan hebt staan.
isf Bright is meer voor overdag of goed verlichte ruimte. Zodat b.v. de details in de schaduw partijen in een film niet weg vallen wanneer je in een feller verlicht ruimte kijkt.

Voor HDR materiaal is Cinema de meest nauwkeurige stand voor gedimde ruimte en Cinema home voor overdag.

Ik zeg bewust "meest nauwkeurig" (zo dicht mogelijk zoals regisseur het bedoeld heeft) en niet beste.
Want het beste is altijd persoonlijk en afhankelijk van de omgeving en wat jezelf het fijnst vind kijken.

Maar ik houd zelf inderdaad aan wat ik hier boven heb geschreven. Maar meestal staat ie overdag ook op dark/cinema(hdr) tenzij ik erg veel licht inval heb op zonnige dag dan gebruik ik bright/cinema home.

• Njay
JustVodka schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 13:51:
[...]

isf Dark is de meest nauwkeurige setting om SDR materiaal te kijken in een donkere omgeving. Zeg maar savonds wanneer je maximaal maar enkele gedimde lampen aan hebt staan.
isf Bright is meer voor overdag of goed verlichte ruimte. Zodat b.v. de details in de schaduw partijen in een film niet weg vallen wanneer je in een feller verlicht ruimte kijkt.

Voor HDR materiaal is Cinema de meest nauwkeurige stand voor gedimde ruimte en Cinema home voor overdag.

Ik zeg bewust "meest nauwkeurig" (zo dicht mogelijk zoals regisseur het bedoeld heeft) en niet beste.
Want het beste is altijd persoonlijk en afhankelijk van de omgeving en wat jezelf het fijnst vind kijken.

Maar ik houd zelf inderdaad aan wat ik hier boven heb geschreven. Maar meestal staat ie overdag ook op dark/cinema(hdr) tenzij ik erg veel licht inval heb op zonnige dag dan gebruik ik bright/cinema home.
awesome , je moet denk ik wel handmatig switchen naar Cinema ? of kan de tv dat als zij HDR signaal ziet binnen komen?

• JustVodka
Njay schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 13:59:
[...]

awesome , je moet denk ik wel handmatig switchen naar Cinema ? of kan de tv dat als zij HDR signaal ziet binnen komen?
Voor iedere input: HDMI poorten, en interne apps op tv (alle apps bijelkaar tellen als 1 input) moet je apart een keer voor SDR, HDR en Dolby Vision (misschien HLG ook nog apart?) apart de juiste beeld modus selecteren.
(dus als je alle inputs gebruikt 4x hdmi, tv en apps voor de drie hdr standaarden moet je het 24 of 30 (wanneer HLG apart mee telt) keer doen ;-) )
Maar na de eerste keer selecteren onthoud ie het gelukkig..

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:24
Het lijkt erop, dat sinds ik de afstandsbediening ook ingesteld heb voor de settopbox, de HDMI afhandeling niet meer lekker gaat.

Ik zet m'n TV aan, die schakelt de versterker aan, en vervolgens springt die naar de ingang SAT/CBL (laatstgebruikte). Vervolgens zet ik de STB (Amino A140) aan, en krijg ik beeld en geluid op m'n TV. Maar om een of andere reden stuurt de televisie daarna een signaal dat de receiver naar de ingang TV moet springen.

Dit leek niet te gebeuren, toen ik de afstandsbediening van de STB nog apart gebruikte en de afstandsbediening van de TV niet geconfigureerd was om de STB te bedienen. Dit laatste lijkt me ook niet via infrarood te gaan, omdat ik testknoppen op het TV scherm in moet drukken om de functionaliteit te testen.

Doe ik iets verkeerd?

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

• Njay
JustVodka schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 14:10:
[...]

Voor iedere input: HDMI poorten, en interne apps op tv (alle apps bijelkaar tellen als 1 input) moet je apart een keer voor SDR, HDR en Dolby Vision (misschien HLG ook nog apart?) apart de juiste beeld modus selecteren.
(dus als je alle inputs gebruikt 4x hdmi, tv en apps voor de drie hdr standaarden moet je het 24 of 30 (wanneer HLG apart mee telt) keer doen ;-) )
Maar na de eerste keer selecteren onthoud ie het gelukkig..
Dus mijn vero4k+ via mijn receiver op HDMI1 moet je voor alle smaken beeld sdr/hdr/vision de juiste setting kiezen ? :D thanks voor het helpen trouwens

• JustVodka
Njay schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 14:36:
[...]

Dus mijn vero4k+ via mijn receiver op HDMI1 moet je voor alle smaken beeld sdr/hdr/vision de juiste setting kiezen ? :D thanks voor het helpen trouwens
Dat is correct

• pwh53
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17-10 07:12
Njay schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 13:32:
[...]

de beste setting is die jij mooi vind,en van daaruit kleine aanpassingen te doen,niet letterlijk overnemen van internet.lichtinval,plaatsing,persoonlijke voorkeur is toch allemaal anders,dan bij die instellingen.

• Farabi
  • Niet online
Heeft iemand hier ooit HLG-content gehad op zijn oled?

vraagje over hdr10+, ik zie dat sommige mensen andere merken oled's hebben gehad hier:

als je een hdr10+ remux videobestand afspeelt via usb hdd, pakt ie dan meteen hdr10+? of eerst hdr10?
want bij dolby vision videobestanden, zit het dolby vision bestand apart in de container als 1920x1080, maar bij een hdr10+ videobestand niet.

(ik hoop dat het een beetje duidelijk is)

[ Voor 85% gewijzigd door Farabi op 01-10-2019 15:39 ]

• pwh53
Hamazaki schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 15:15:
ja wk-uitzendingen van de bbc via een download ergens,wimbledon via dns verandering en dan bbc iplayer maar was vorig jaar,zit nog steeds te wachtten op formule 1 in 4k met hlg

• Farabi
  • Niet online
pwh53 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 15:43:
[...]

ja wk-uitzendingen van de bbc via een download ergens,wimbledon via dns verandering en dan bbc iplayer maar was vorig jaar,zit nog steeds te wachtten op formule 1 in 4k met hlg
is dit exact hetzelfde als hdr10? of doet dit nog iets bijzonders zoals extra helderheid enz?

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

vraagje over hdr10+, ik zie dat sommige mensen andere merken oled's hebben gehad hier:

als je een hdr10+ remux videobestand afspeelt via usb hdd, pakt ie dan meteen hdr10+? of eerst hdr10?
want bij dolby vision videobestanden, zit het dolby vision bestand apart in de container als 1920x1080, maar bij een hdr10+ videobestand niet.

HLG - nog nooit gezien. Is geloof ik een HDR standaard specifiek voor broadcasting. En aangezien ik op Ziggo zit en die nog niet verder komt dan 1080i... Misschien dat er via satelliet al een en ander te bewonderen is.

HDR10+ wordt (in elk geval op de 8 series) niet ondersteund, maar is backwards compatible met HDR10 en schiet daar dan ook direct naartoe.

• Farabi
  • Niet online
rodie83 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 15:46:
[...]HDR10+ wordt (in elk geval op de 8 series) niet ondersteund, maar is backwards compatible met HDR10 en schiet daar dan ook direct naartoe.
het was eerder een vraag naar de ex-sony, philips en panasonic gebruikers, waar hdr10+ ondersteund wordt.

• Snake_Eye
Dit kan waarschijnlijk ook weer toepasbaar zijn als er blackcrush is om deze aanpassing in te voeren.:

Witbalance / je hebt 2 punts en 20 punts Kies 20 punts IRE
zet dan de IRE 100 op 5 dan eronder de Doelluminantie op 8

dan selecteer 10 en zet Doelluminantie op 6
selecteer 15 en zet Doelluminantie op 4
selecteer 20 en zet Doelluminantie op 2

dus

IRE 5 = +8 luminance
IRE 10 = +6 luminance
IRE 15 = +4 luminance
IRE 20 = +2 luminance

[ Voor 4% gewijzigd door Snake_Eye op 01-10-2019 16:00 ]

• Snake_Eye
rodie83 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 15:46:
[...]

HLG - nog nooit gezien. Is geloof ik een HDR standaard specifiek voor broadcasting. En aangezien ik op Ziggo zit en die nog niet verder komt dan 1080i... Misschien dat er via satelliet al een en ander te bewonderen is.

HDR10+ wordt (in elk geval op de 8 series) niet ondersteund, maar is backwards compatible met HDR10 en schiet daar dan ook direct naartoe.
HDR10+ wordt ook niet ondersteund in de 9 serie.
Door LG wordt gesteld, dat HDR10+ iets van Samsung is, en dit niet toepasbaar is voor de Oled.
Aangezien Oled een andere techniek is, en diepere zwartwaarde heeft dan de Qled van Samsung.
Men zou amper het verschil kunnen zien als HDR10+ toepasbaar zou zijn op een Oled.

[ Voor 20% gewijzigd door Snake_Eye op 01-10-2019 16:04 ]

• pwh53
Hamazaki schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 15:44:
[...]

is dit exact hetzelfde als hdr10? of doet dit nog iets bijzonders zoals extra helderheid enz?
ja ongeveer hetzelfde effect,maar het was een voetbalwedstrijd in een verlicht stadion,beetje moeilijk te beoordelen.maar zag er beter uit dan npo 1,kpn heeft het toen geloof ook door gegeven weet alleen of het met hlg was,ziggo deed toen niet mee.

• Snake_Eye
HDR voor broadcasting lijkt me niet zo best in verband met inbranding, meestal zitten daar statische logo's in die lichten heel hoog op met HDR.

• JustVodka

HLG is eigenlijk gewone normale 8bit stream met extra metadata voor helderheid en tone-mapping. TV's die geen HLG supporten zullen de metadata negeren en een normaal SDR beeld weergeven. TV's met HLG zullen de metadata gebruiken om de dynamic range van het materiaal iets uit te rekken. (zeg maar soort van spelen met helderheid en contrast instellingen)

HDR10+ lijkt als je het simpel bekijkt een beetje op HLG. Want HDR10+ is alleen metadata bovenop de HDR10 stream. Het zit "gemuxt" in de video stream, niet apart in de container inderdaad. Ik zou verwachten dat een tv die hdr10+ support dit ook gelijk zou afspelen.

Dolby Vision is er in vele smaken maar de meest gebruikte zijn:
Profile 5: Wordt gebruikt voor onder andere streaming services Zoals Netflix. Is een single layer HDR10 stream met metadata zoals in grote lijnen HDR10+
Profile 7: Wordt gebruikt voor UHD Blu-Ray, single of multi-layer en is er in drie smaken:
NON-MEL: (No enhancement layer), single layer, meta data in HDR10 stream lijkt een beetje op Profile 5
MEL: (Minimum Enhancement Layer) Is HDR10 met ook weer metadata plus klein beetje extra correctie data maar dan in aparte layer.
FEL: (Full Enhancement Layer) Is HDR10 met metadata met 1080p correctie data. Deze correctie data is een soort Delta tussen de originele 12bit master en de HDR10 base layer.

Verwijderd

Misschien is het al voorbijgekomen maar de zoekfunctie laat het niet zien.

Ik gebruik de ingebouwde mediaspeler van de C8 omdat die naar mijn mening zeer goed is en echt ( bijna ) alles probleemloos afspeelt.
Alleen kan ik uit max 8 ( UTF-8 ) sporen kiezen en het zou prettig zijn als ik alle ondertiteling sporen kan kiezen.

Voorbeeld van een tv serie die 33 subs heeft.

Text #1
ID : 3
Format : UTF-8
Codec ID : S_TEXT/UTF8
Codec ID/Info : UTF-8 Plain Text
Title : English (Forced)
Language : English
Default : Yes
Forced : Yes

Text #2
ID : 4
Title : English
Default : No
Forced : No

Text #3
ID : 5
Title : English (SDH)

Text #4
ID : 6
Title : Arabic
Language : Arabic

Text #5
ID : 7
Title : Chinese (Simplified)
Language : Chinese

Text #6
ID : 8
Title : Chinese (Traditional)
Language : Chinese

Text #7
ID : 9
Title : Czech
Language : Czech

Text #8
ID : 10
Title : Danish
Language : Danish

Text #9
ID : 11
Title : Dutch
Language : Dutch

Text #10
ID : 12
Title : Finnish
Language : Finnish

Text #11
ID : 13
Title : French
Language : French

Text #12
ID : 14
Title : German
Language : German

Text #13
ID : 15
Title : Greek
Language : Greek

Text #14
ID : 16
Title : Hebrew
Language : Hebrew

Text #15
ID : 17
Title : Hungarian
Language : Hungarian

Text #16
ID : 18
Title : Indonesian
Language : Indonesian

Text #17
ID : 19
Title : Italian
Language : Italian

Text #18
ID : 20
Title : Japanese
Language : Japanese

Text #19
ID : 21
Title : Korean
Language : Korean

Text #20
ID : 22
Title : Norwegian
Language : Norwegian

Text #21
ID : 23
Title : Polish
Language : Polish

Text #22
ID : 24
Title : Portuguese
Language : Portuguese

Text #23
ID : 25
Title : Portuguese (Brazilian)
Language : Portuguese

Text #24
ID : 26
Title : Romanian
Language : Romanian

Text #25
ID : 27
Title : Russian
Language : Russian

Text #26
ID : 28
Title : Spanish
Language : Spanish

Text #27
ID : 29
Title : Spanish
Language : Spanish

Text #28
ID : 30
Title : Swedish
Language : Swedish

Text #29
ID : 31
Title : Thai
Language : Thai

Text #30
ID : 32
Title : Turkish
Language : Turkish

Text #31
ID : 33
Title : Vietnamese
Language : Vietnamese

De C8 gaat niet verder dan 8 dus Nederlands en alles daaronder doen het niet.
Is daar een truc voor?

Tevens heb ik ook een mediaspeler en een Humax aan de C8 hangen en het komt soms voor als ik naar iets kijk dat er plots een icoon verschijnt van bijv. de Humax of de Dune Mediaspeler. Ik klik hem weg en daarna verschijnt de icoon niet meer.
Hoe komt dit en is dit op te lossen?

• Farabi
  • Niet online
@Verwijderd kan je helemaal niets aan doen. enige oplossing: SRT file erin plakken.

• ManfredZ0R
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-11 07:53
Of je haalt een 4k speler en drukt je usb drive daarin.
Bij mij had ik ook problemen maar heb de Sony UBP-X700 gehaald en deze speelt de bestanden met losse srt files gewoon netjes af.

• Njay
Op welke setting staat oled lampje bij jou?

• JustVodka
Njay schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 18:06:
[...]

Op welke setting staat oled lampje bij jou?
Bij isf Dark 55
isf Bright 75
Cinema HDR 100
Cinema Dolby Vision 100

Maar zeker bij SDR (isf) moet je dit afstellen op je omgevingslicht samen met brightness/contrast
Met filmpjes zoals deze: YouTube: Manly Powers (of deze echt goed zijn weet ik niet.. heb net snel een google gedaan)
Zie deze link voor hoe te gebruiken: https://www.missingremote...isplay-calibration-part-i

• Farabi
  • Niet online
@JustVodka gaan je ogen niet kapot bij dolby vision 100/100? Krijg je trouwens dan geen detail verlies?

Ik kan hooguit tegen 60/100 bij dolby vision, daarna trekken mijn ogen het niet :9 Ook overdag is dit ruim voldoende voor me.

• JustVodka
Hamazaki schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 19:08:
@JustVodka gaan je ogen niet kapot bij dolby vision 100/100? Krijg je trouwens dan geen detail verlies?

Ik kan hooguit tegen 60/100 bij dolby vision, daarna trekken mijn ogen het niet :9 Ook overdag is dit ruim voldoende voor me.
Nee hoor, ik heb ook nog wat verlichting achter de tv wat op de muur schijnt, niet erg fel maar het maakt het voor de ogen wat rustiger.

• Autopilot
Ik heb een merkwaardig probleem na het aanschaffen van de 65C9.

Voorheen had ik de Philips OLED tv aangesloten aan de soundbar en vervolgens mijn settop box en ps4 aangesloten op de soundbar. HDMI CEC werkte toen perfect en als ik de tv aandeed dam ging de sounbar en settopbox automatisch aan en kon ik met de remote van de philips tv ook de settopbox bedienen via HDMI CEC.

Nu ik de 65C9 heb, werkt het niet meer zo. Na het aanzetten van de tv gaat de settopbox niet meer automatisch aan, en als ie aan is, kan ik hem ook niet bedienen met de remote van de LG tv.

HDMI CEC staat overal aan. Weet iemand hoe ik dit kan verhelpen?

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:44

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Dat is niet zo moeilijk, zet een 4K-zender op en wacht zo nodig op een HDR-uitzending. Alle zenders gebruiken HLG.

Ik heb op mijn C7 zowel ontvangst via de ingebouwde satellietontvanger als via de Vu+ Ultimo 4K die via HDMI is aangesloten. Wil je daar nog iets over weten, anders dan dat het gewoon werkt?
JustVodka schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 16:42:
[...]
HLG is eigenlijk gewone normale 8bit stream met extra metadata voor helderheid en tone-mapping. TV's die geen HLG supporten zullen de metadata negeren en een normaal SDR beeld weergeven. TV's met HLG zullen de metadata gebruiken om de dynamic range van het materiaal iets uit te rekken. (zeg maar soort van spelen met helderheid en contrast instellingen)
Je bent warm, maar je zit er toch net naast: Bij HLG is er helemaal geen sprake van metadata en het is geen 8-bit, het is juist 10-bit, dus een pixel heeft 1024 helderheidswaardes. Wat HLG doet, is dat de onderste 512 waarden overeen komen met de normale 8 bits van SDR. Er is dan 1 bit extra, dus de nauwkeurigheid is hoger.

De bovenste 512 waarden worden gebruik om helderheden helderder dan het helderste wit van SDR weer te geven. Daarbij wordt een andere gammakromme gebruikt, zodat je niet tweemaal de helderheid van SDR kunt krijgen, maar 12 keer de helderheid. Het gebruik van de traditionele gammakromme van SDR in combinatie met de gammakromme voor hoge helderheid is waar HLG zijn naar aan ontleent: Het gebruikt een hybride gammakromme.

Wat bij HLG niet zo is, is dat iets exact even helder wordt weergegeven als de regisseur het wil hebben. HLG vergroot enkel het dynamisch bereik van beeldmateriaal, net als bij SDR bepaalt de televisie-instelling hoe helder iets nu exact wordt weergegeven.

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-11 22:54

Wildfire

Joy to the world!

Verwijderd schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 16:52:

[..]

Tevens heb ik ook een mediaspeler en een Humax aan de C8 hangen en het komt soms voor als ik naar iets kijk dat er plots een icoon verschijnt van bijv. de Humax of de Dune Mediaspeler. Ik klik hem weg en daarna verschijnt de icoon niet meer.
Hoe komt dit en is dit op te lossen?
Dat is niet op te lossen. De Humax komt soms semi uit standby om de gids te updaten, de TV ziet daardoor op de HDMI-input een signaal en dan komt dus die melding in beeld. Er is geen optie voor om deze irritante functie uit te zetten en LG doet er ook niets aan, heb dat al eens gevraagd want het zou in firmware op te lossen zijn...

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Snake_Eye
Ik heb net dit gelezen, klopt dit:

Update: I contacted LG support, essentially eARC is unavailable to HDMI inputs. People should know this, as I've not seen it posted anywhere and it has very much sounded like this would be possible.

• wimpie007
  • Laatst online: 12:58
Snake_Eye schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 00:21:

Update: I contacted LG support, essentially eARC is unavailable to HDMI inputs. People should know this, as I've not seen it posted anywhere and it has very much sounded like this would be possible.
Dat zou wel raar zijn, want hoe wil je anders eARC gebruiken? Over optical? :P

• wimpie007
  • Laatst online: 12:58
said006 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 20:38:
Ik heb een merkwaardig probleem na het aanschaffen van de 65C9.

Voorheen had ik de Philips OLED tv aangesloten aan de soundbar en vervolgens mijn settop box en ps4 aangesloten op de soundbar. HDMI CEC werkte toen perfect en als ik de tv aandeed dam ging de sounbar en settopbox automatisch aan en kon ik met de remote van de philips tv ook de settopbox bedienen via HDMI CEC.

Nu ik de 65C9 heb, werkt het niet meer zo. Na het aanzetten van de tv gaat de settopbox niet meer automatisch aan, en als ie aan is, kan ik hem ook niet bedienen met de remote van de LG tv.

HDMI CEC staat overal aan. Weet iemand hoe ik dit kan verhelpen?
Denk dat je wellicht nu HDMI 2 moet gebruiken naar je soundbar voor ARC en PS4 en settopbox rechtstreeks?
Mooi artikel op de FP.
Alles over framerates en bioscoopfilms.

reviews: Alles over framerates en waarom film altijd 24fps zal blijven

LG OLED wordt ook nog eens genoemd.
Voor sport op tv zou het dan ook erg prettig zijn als de beelden niet met de gebruikelijke 50 of 60fps worden opgenomen en weergegeven, maar met 100 of 120fps. De belangrijkste reden waarom dit nog niet wordt gedaan, is de benodigde bandbreedte voor distributie naar de huiskamers, want zoals gezegd draaien de camera's bij alle grote sportevenementen nu al op een hogere framerate voor mooie herhalingen. Ook zijn, onder andere, de recente oledtelevisies van LG al geschikt om beelden tot 120fps weer te geven.

• noppie1988
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-10 06:21
wimpie007 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 09:43:
[...]

Denk dat je wellicht nu HDMI 2 moet gebruiken naar je soundbar voor ARC en PS4 en settopbox rechtstreeks?
Ik heb hetzelfde “probleem” met m’n denon receiver, PS4 en Ziggo next. PS4, Ziggo Next en externe speakers zijn op receiver aangesloten. De receiver is via HDMI 2 op LG E9 aangesloten. Zit er een nadeel aan het aansluiten van de PS4 en Ziggo next direct op de tv ipv receiver? Verlies je dan bepaalde functies.

• JustVodka
Snake_Eye schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 00:21:

Beetje raar. eARC werkt gewoon over HDMI aansluiting 2 op de C9.

Voor meer info over eARC op de C9 kan ik je deze thread op avsforum aanraden:
https://www.avsforum.com/...-c9-earc-info-thread.html

• Autopilot
wimpie007 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 09:43:
[...]

Dat heb ik geprobeerd en dan werkt het wel, alleen verlies ik dan de AVC (automatic volume control) van de Samsung soundbar. Mijn settopbox ontvangt kanalen met AC3 en MPEG geluidsformaat. en dan merk ik dat het geluid van MPEG veel zachter is dan die van AC3. Bij AC3 moet het volume op 9 en bij MPEG moet ik dat verhogen naar 20, en dit moet ik elke keer doen als ik van kanaal wissel die MPEG of AC3 hebben

Toen ik de settopbox direct had aangesloten aan de Samsung soundbar, corrigeerde hij het geluidsverschil en had ik hier geen tot nauwelijks last van.

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:43
Can 4K be better than 8K? – LG OLED C9 vs Samsung QLED Q950R

Geweldig om te zien hoe een blinde test met twee personen die werken in dit vakgebied zo uitpakt! :)
Pagina: 1 ... 223 ... 570 Laatste

Let op:
Indien je vragen hebt over inbranden bij OLED televisies, gebruik dan eerst even de zoekfunctie. Dit onderwerp is namelijk al regelmatig uitgebreid besproken.
Zie ook D vd V in "[LG OLED] Ervaringen & Discussie" Datzelfde geldt voor vragen over stekkers.

🔍 Inbranden: [LG OLED] Ervaringen & Discussie
🔎 Stekkers: [LG OLED] Ervaringen & Discussie

Goede aanbieding gezien of nodig? Check OLED Televisies aanbiedingen- & kortingscodetopic
Vragen/opmerkingen over de LG Cashback Actie? Daarvoor kan je terecht in [LG OLED] cashback topic

Discussies over welke (HDMI)-kabels te gebruiken kan in Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6.