Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
vosss schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 13:42:
[...]

Dankje. Ik hoop het ook. Zoo niet dan is de volgende tv geen LG meer en koop ik ook niks meer bij Coolblue.

Maargoed, even afwachten dus, welllicht lossen ze het keurig op en heb ik geen reden tot klagen straks en dan wordt de volgende tv ook gewoon weer een LG :)
Hoop ook voor je dat ze het gaan oplossen.
Misschien een coulance reparatie waarbij je wel iets zelf moet betalen.
Coolblue kan er weinig mee, die schuiven de reparatie toch door naar LG.

Wat wel een goede suggestie is wat @JvS zegt.
Een pop-up window bij de volgende keer dat je je TV aanzet die ervoor waarschuwt dat de pixel refresh niet uitgevoerd kon worden.
Dit voorkomt een hoop ellende.
Als Philips dit kan inbouwen kan LG het ook.

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-11 10:10
JvS schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 14:06:
[...]

Dit geval gaat over een TV die s'nachts niet z'n refresh heeft kunnen uitvoeren omdat @vosss niet wist dat de TV s'nachts op stand by moest staan. Dit had met een 7, 8 of 9 serie misschien ook kunnen gebeuren.

Overigens gaat mijn Oled (philips POS9002) klagen over pixel refresh programma als ik de stekker eruit trek. En ik heb geen enkel inbranden en gebruik het scherm om (Veel) windows op weer te geven (zoals deze reactie tikken :P). Brand niets in hier.
Daar heeft ie bij mij welgeteld 1x over geklaagd en toen heb ik dat laten uitvoeren. Daarna ineens dikke burnin zichtbaar die er voor niet zichtbaar was. En dat was dus 1 dag voordat de garantie verstreek.

Tevens is dat een burnin van een beeld wat er al maaaanden niet meer op getoond is. Dat is van een wallpaper van mn receiver. 1x in slaap gevallen op de bank en mn ziggokastje naar standby gegaan. Daarop direct die wallpaper uitgeschakeld in mn receiver en alles ingesteld dat het na 2 uur in standby gaat. Juist om inbranden te voorkomen.

Dat het dan juist in ene keer flink zichtbaar wordt ná zo'n pixel refresh lijkt me ook niet de normale gang van zaken. Voor die refresh was het beeld perfect. Na de refresh dikke burnin over het hele midden van het scherm.
De LG klaagt inderdaad ook dat de pixelrefresh niet kon worden uitgevoerd. Maar dat gebeurt heel erg zelden. De standaard pixelrefresh wordt een keer uitgevoerd als de tv nog vrij nieuw is, daarna duizend(en) uur later pas weer. Vandaar dat die auto pixelrefresh ook niet zoveel voorstelt. Gewoon zelf een paar keer per jaar een refresh doen!

[ Voor 10% gewijzigd door Cap op 28-09-2019 15:14 ]

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

vosss schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 12:57:
En dat dit de laatste jaren veelvuldig besproken is in dit topic is fantastisch natuurlijk, maar als ik dat niet lees dan weet ik dat niet. :)

Dat ik het had kunnen weten als ik erop gezocht had maakt niks uit, LG zet het niet in de handleiding en kan dan in mijn optiek het mij ook niet aanrekenen dat ik het niet wist.
Je hebt gelijk daarin, het is niet terug te vinden in de handleiding bij de eerdere generaties Oled TV's. Ik weet niet of dat later wel is toegevoegd bij nieuwere generaties, dat je de TV via standby uit moet schakelen en zo een tijd moet laten staan? Dus je hebt beslist een poot om op te staan en LG zou het netjes op moeten lossen. Het vervelende is dat het keurig op standby laten staan (aan de spanning), nog steeds niet kon voorkomen dat permanente logo's toch de kop op staken na verloop van tijd. Niet bij iedereen blijkbaar, bij enkelen echter wel.

Testing, one, two ...

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Is (vaak) handmatig pixel refreshen schadelijk? Dat las ik hier ergens van iemand dacht ik, maar ik weet niet of het klopt.

[ Voor 4% gewijzigd door Farabi op 28-09-2019 15:44 ]

• vosss
Cap schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 15:13:
De LG klaagt inderdaad ook dat de pixelrefresh niet kon worden uitgevoerd. Maar dat gebeurt heel erg zelden. De standaard pixelrefresh wordt een keer uitgevoerd als de tv nog vrij nieuw is, daarna duizend(en) uur later pas weer. Vandaar dat die auto pixelrefresh ook niet zoveel voorstelt. Gewoon zelf een paar keer per jaar een refresh doen!
Daar is het in mijn geval helaas te laat voor nu. :)

• vosss
hardware-lover schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 15:44:
[...]

Je hebt gelijk daarin, het is niet terug te vinden in de handleiding bij de eerdere generaties Oled TV's. Ik weet niet of dat later wel is toegevoegd bij nieuwere generaties, dat je de TV via standby uit moet schakelen en zo een tijd moet laten staan? Dus je hebt beslist een poot om op te staan en LG zou het netjes op moeten lossen. Het vervelende is dat het keurig op standby laten staan (aan de spanning), nog steeds niet kon voorkomen dat permanente logo's toch de kop op staken na verloop van tijd. Niet bij iedereen blijkbaar, bij enkelen echter wel.
Bij latere handleidingen staat dat expliciet benoemd. Dat heb ik pas later opgezocht, juist omdat mij een verwijt gemaakt wordt en het niet in mijn handleiding staat.

Dat zowel Coolblue als ook CE Repairs zeggen niks te kunnen snap ik. Het is nu aan LG. Voor alsnog geen kwaad woord tot dusver over wie dan ook, echter vind ik dat ik absoluut een punt heb. Dus we gaan het zien hoe het uit gaat pakken verder :)

• Snake_Eye
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12-11 00:26
JvS schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 14:06:
[...]

Dit geval gaat over een TV die s'nachts niet z'n refresh heeft kunnen uitvoeren omdat @vosss niet wist dat de TV s'nachts op stand by moest staan. Dit had met een 7, 8 of 9 serie misschien ook kunnen gebeuren.

Overigens gaat mijn Oled (philips POS9002) klagen over pixel refresh programma als ik de stekker eruit trek. En ik heb geen enkel inbranden en gebruik het scherm om (Veel) windows op weer te geven (zoals deze reactie tikken :P). Brand niets in hier.
Ik trek nooit de stekker eruit, en toch is omroep MAX logo eringebrand en tekst en strepen.
Ik vraag me af of het aan het paneel zelf ligt, of de aansturing vanuit het moederbord, waardoor de 2016 toestellen eerder inbranden.

[ Voor 9% gewijzigd door Snake_Eye op 28-09-2019 16:05 ]

• Snake_Eye
vosss schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 14:13:
[...]

Daar heeft ie bij mij welgeteld 1x over geklaagd en toen heb ik dat laten uitvoeren. Daarna ineens dikke burnin zichtbaar die er voor niet zichtbaar was. En dat was dus 1 dag voordat de garantie verstreek.

Tevens is dat een burnin van een beeld wat er al maaaanden niet meer op getoond is. Dat is van een wallpaper van mn receiver. 1x in slaap gevallen op de bank en mn ziggokastje naar standby gegaan. Daarop direct die wallpaper uitgeschakeld in mn receiver en alles ingesteld dat het na 2 uur in standby gaat. Juist om inbranden te voorkomen.

Dat het dan juist in ene keer flink zichtbaar wordt ná zo'n pixel refresh lijkt me ook niet de normale gang van zaken. Voor die refresh was het beeld perfect. Na de refresh dikke burnin over het hele midden van het scherm.
Fabrieksgarantie is iets extra's wat de fabrikant geeft. Echter heb je recht op een deugdelijk product. De verkoper is daar verantwoordelijk voor. https://www.consuwijzer.n...pot/wat-zijn-mijn-rechten

• Snake_Eye
Ik heb ook dit gelezen, en dat is hetzelfde probleem als mij met die teksten en balken.
Mijn LG OLED 55″ van december 2016 vertoonde al lange tijd inburnverschijnselen. Er was boven en onder een balk zichtbaar met tekst die leek op die van Teletekst, maar daarvan niet kon zijn. Sterker, wij herkenden het niet eens. Er waren ook geen RTL of andere logo’s ingebrand. Op een wit scherm was er niets van te zien, op een roze het meest.
De tv is zeker altijd normaal gebruikt. Nooit gegamed o.i.d.
Er is deze week voor garantie een nieuw display geplaatst. De monteur had er zeker nog een stuk of tien meer in zijn servicebusje staan….
https://www.homecinemamag...ar-op-inbranden-bij-oled/

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:44

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
vosss schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 12:54:
Zeker in deze tijd van steeds meer bewustwording mbt het milieu en energieverbruik lijkt het mij toch niet zo raar dat ik mijn tv niet op standby laat staan.

Ik kan me dan ook niet voorstellen dat ik welhaast de enige zou zijn die zijn tv gewoon helemaal uitzet als ik slaap en/of niet thuis ben. Het is gewoon verspilling.
Hang je TV maar eens aan een stroommeter. Mijn C7 gebruikt in standby dusdanig weinig stroom dat meter niet in staat is om het te meten, die geeft 0,00W aan. De meter zal er wel iets naast zitten, maar het geeft aan dat je je geen enkele zorgen hoeft te maken over het standbyverbruik van deze televisies.

De televisie van de stroom halen als je langer van huis bent lijkt me nog steeds zinnig, maar 's nacht kun je hem zonder problemen op de standby zetten.

• Areknia
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 28-05-2024
Moet je nog schrik hebben van burn in bij normaal gebruik met de 2019 schermen?

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-11 00:42
Areknia schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 18:35:
Definieer "normaal gebruik"? De een vindt elke dag 4 uur lang RTL kijken normaal gebruik. Anderen kijken enkel films en series en nooit normale commerciële tv-content. Dus heel erg afhankelijk van je kijkgedrag. Ik kijk zelf alleen maar films en series, maar als ik of mijn vriendin elke dag een bepaalde zender voor minstens 2 uur aan zou hebben staan dan zou ik zelf al geen OLED overwegen.

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
benchMarc schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 20:21:
[...]

Definieer "normaal gebruik"? De een vindt elke dag 4 uur lang RTL kijken normaal gebruik. Anderen kijken enkel films en series en nooit normale commerciële tv-content. Dus heel erg afhankelijk van je kijkgedrag. Ik kijk zelf alleen maar films en series, maar als ik of mijn vriendin elke dag een bepaalde zender voor minstens 2 uur aan zou hebben staan dan zou ik zelf al geen OLED overwegen.
Dat is echt niet iets om je zorgen over te maken.de angst 1 zender 2 uur achter elkaar aan te laten staan is echt ongegrond. Even ter geruststelling.

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-11 00:42
Wren schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 21:22:
[...]

Dat is echt niet iets om je zorgen over te maken.de angst 1 zender 2 uur achter elkaar aan te laten staan is echt ongegrond. Even ter geruststelling.
Ik ben mezelf nog aan het orienteren op een OLED, maar ik kan me nog herinneren van mijn Panasonic plasma in 2010 dat ik bij het WK-voetbal elke dag wel een wedstrijd keek. Uiteindelijk stond daar een permanente NOS ingebrand in de hoek die nooit meer is verdwenen. Ik was bang dat OLED net zo erg zou zijn.

• Farabi
  • Niet online
Ja, anders had LG allang ermee geadverteerd.

• Wren
  • Nu online
benchMarc schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 22:03:
[...]

Ik ben mezelf nog aan het orienteren op een OLED, maar ik kan me nog herinneren van mijn Panasonic plasma in 2010 dat ik bij het WK-voetbal elke dag wel een wedstrijd keek. Uiteindelijk stond daar een permanente NOS ingebrand in de hoek die nooit meer is verdwenen. Ik was bang dat OLED net zo erg zou zijn.
Ik zou me geen zorgen maken ;)

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:44
Als je altijd (alleen) films kijkt. Krijg je misschien alleen slijtage binnen de zwarte balken. De balken boven en onder slijten niet...

Maar de oleds van 2016 zijn een "klasse" apart denk ik. Negatief dan.. Maar misschien is 2017 later aan de beurt..
Nee.
Burn-in kan alleen voorkomen bij extreem statische beelden.
Als je normaal TV kijkt, films, of wat anders dan is dit afwisselend genoeg.
Bekijk deze video van Vincent Teoh maar eens.
YouTube: OLED Burn-In Test: No Screen Burn After 6 Months of Use, 20 Hours A Day

Blijft merkwaardig dat we zo ongeveer om de week op dit onderwerp moeten terugkomen.

• Autopilot
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19-07-2023
Vraagje, sinds gisteren een trotse eigenaar van de 65C9.

Hoe kan ik DV films op mijn externe HDD met TrueHD atmos afspelen op mijn LG zonder verlies van kwaliteit. Of andere apparaat aan te schaffen.

Mijn opstelling is een C9 met HDMI eARC gekoppeld aan mijn HW-Q90R eARC in.
En een externe USB 3.1 HDD waar de film op staat.

Direct USB aan de tv koppelen, dan werkt TrueHD + Atmos (voorlopig nog) niet.

Tesla Model 3 SR+ Metallic Blue, Black, Aero

• Farabi
  • Niet online
donpablo80 schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 10:49:
[...]

Ben ik ook wel benieuwd naar, ik kijk best wat Dolby vision remuxes. Ik zie niet veel verschil met de hdr10 remuxes, alleen dat Dolby vision helderder is.
het merkbare verschil zit in de nieuwere films. (donkere scenes donkerder/heldere helderder).

Bij films waar de transfer al slecht is, voegt het niets toe. Ik snap ook niet waarom ze DV hanteren bij dit soort beeldmateriaal. (daybreakers,kick-ass, lord of war enz)

• donpablo80
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 25-10 07:50
said006 schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 23:35:

Hoe kan ik DV films op mijn externe HDD met TrueHD atmos afspelen op mijn LG zonder verlies van kwaliteit. Of andere apparaat aan te schaffen.

DV rips zijn nog er nog niet met HD audio, het beste geluid wat je kan krijgen op dit moment is DD+7.1

• Autopilot
donpablo80 schreef op zondag 29 september 2019 @ 00:53:
[...]

DV rips zijn nog er nog niet met HD audio, het beste geluid wat je kan krijgen op dit moment is DD+7.1
Alle HDR/DV rips zijn met TrueHD+Atmos.

Codec Bitrate Description
----- ------- -----------
MPEG-H HEVC Video 53656 kbps 2160p / 23.976 fps / 16:9 / Main 10 @ Level 5.1 @ High / 4:2:0 / 10 bits / 1000nits / HDR10 / BT.2020
* MPEG-H HEVC Video 2095 kbps (3.76%) 1080p / 23.976 fps / 16:9 / Main 10 @ Level 5.1 @ High / 4:2:0 / 10 bits / 1000nits / Dolby Vision / BT.2020

AUDIO:

Codec Language Bitrate Description
----- -------- ------- -----------
Dolby TrueHD/Atmos Audio English 3717 kbps 7.1-Atmos / 48 kHz / 3717 kbps / 24-bit (AC3 Core: 5.1 / 48 kHz / 640 kbps)
Dolby Digital Audio English 640 kbps 5.1 / 48 kHz / 640 kbps
Dolby Digital Audio Czech 640 kbps 5.1 / 48 kHz / 640 kbps
Dolby Digital Audio French 640 kbps 5.1 / 48 kHz / 640 kbps
Dolby Digital Audio Hindi 640 kbps 5.1 / 48 kHz / 640 kbps
Dolby Digital Audio Hungarian 640 kbps 5.1 / 48 kHz / 640 kbps
Dolby Digital Audio Polish 640 kbps 5.1 / 48 kHz / 640 kbps
DTS-HD Master Audio Portuguese 2361 kbps 5.1 / 48 kHz / 2361 kbps / 16-bit (DTS Core: 5.1 / 48 kHz / 1509 kbps / 16-bit)
Dolby Digital Audio Slovak 640 kbps 5.1 / 48 kHz / 640 kbps
Dolby Digital Audio Spanish 640 kbps 5.1 / 48 kHz / 640 kbps
Dolby Digital Audio Tamil 640 kbps 5.1 / 48 kHz / 640 kbps
Dolby Digital Audio Telugu 640 kbps 5.1 / 48 kHz / 640 kbps
Dolby Digital Audio Thai 640 kbps 5.1 / 48 kHz / 640 kbps
Dolby Digital Audio Turkish 640 kbps 5.1 / 48 kHz / 640 kbps

• donpablo80
said006 schreef op zondag 29 september 2019 @ 00:57:
[...]

Alle HDR/DV rips zijn met TrueHD+Atmos.

Codec Bitrate Description
----- ------- -----------
MPEG-H HEVC Video 53656 kbps 2160p / 23.976 fps / 16:9 / Main 10 @ Level 5.1 @ High / 4:2:0 / 10 bits / 1000nits / HDR10 / BT.2020
* MPEG-H HEVC Video 2095 kbps (3.76%) 1080p / 23.976 fps / 16:9 / Main 10 @ Level 5.1 @ High / 4:2:0 / 10 bits / 1000nits / Dolby Vision / BT.2020

AUDIO:

Codec Language Bitrate Description
----- -------- ------- -----------
Dolby TrueHD/Atmos Audio English 3717 kbps 7.1-Atmos / 48 kHz / 3717 kbps / 24-bit (AC3 Core: 5.1 / 48 kHz / 640 kbps)
Dolby Digital Audio English 640 kbps 5.1 / 48 kHz / 640 kbps
Dolby Digital Audio Czech 640 kbps 5.1 / 48 kHz / 640 kbps
Dolby Digital Audio Hindi 640 kbps 5.1 / 48 kHz / 640 kbps
Dolby Digital Audio Hungarian 640 kbps 5.1 / 48 kHz / 640 kbps
Dolby Digital Audio Polish 640 kbps 5.1 / 48 kHz / 640 kbps
DTS-HD Master Audio Portuguese 2361 kbps 5.1 / 48 kHz / 2361 kbps / 16-bit (DTS Core: 5.1 / 48 kHz / 1509 kbps / 16-bit)
Dolby Digital Audio Slovak 640 kbps 5.1 / 48 kHz / 640 kbps
Dolby Digital Audio Spanish 640 kbps 5.1 / 48 kHz / 640 kbps
Dolby Digital Audio Tamil 640 kbps 5.1 / 48 kHz / 640 kbps
Dolby Digital Audio Telugu 640 kbps 5.1 / 48 kHz / 640 kbps
Dolby Digital Audio Thai 640 kbps 5.1 / 48 kHz / 640 kbps
Dolby Digital Audio Turkish 640 kbps 5.1 / 48 kHz / 640 kbps
Met HDR10 werkt het wel, maar een Dolby vision rip kan op het moment enkel werken in MP4 format en dat ondersteund geen HD audio helaas.

Als je een 4k blu-ray omzet in mkv met de Dolby vision track werkt het helaas niet, deze zal dan afspelen in HDR en niet in dolby vision. Je moet deze omzetten in .mp4 om het te laten werken op de LG oled tv's en mp4 ondersteund geen HD audio.

• Autopilot
donpablo80 schreef op zondag 29 september 2019 @ 01:02:
[...]

Met HDR10 werkt het wel, maar een Dolby vision rip kan op het moment enkel werken in MP4 format en dat ondersteund geen HD audio helaas.

Als je een 4k blu-ray omzet in mkv met de Dolby vision track werkt het helaas niet, deze zal dan afspelen in HDR en niet in dolby vision. Je moet deze omzetten in .mp4 om het te laten werken op de LG oled tv's en mp4 ondersteund geen HD audio.
Is dit een beperking van de LG tv en kan het met andere apparaten wel of is het een beperking van de mkv en mp4 formats en kun je voorlopig nooit beiden krijgen?

• donpablo80
said006 schreef op zondag 29 september 2019 @ 01:14:
[...]

Is dit een beperking van de LG tv en kan het met andere apparaten wel of is het een beperking van de mkv en mp4 formats en kun je voorlopig nooit beiden krijgen?
Is inderdaad een beperking van mkv en mp4, dolby vision werkt niet in een mkv container, op het moment alleen in een mp4 container.

https://www.makemkv.com/forum/viewtopic.php?t=18602

Lees dat topic maar eens door.

• pwh53
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17-10 07:12
said006 schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 23:35:

bitstreamen van pc naar soundbar (hdmi),mediaplayer classic + madvr (voor hdr geen dv) en dan geluid op bitstreamen.(klite codec pack is wel makkelijk te installeren)

Verwijderd

pwh53 schreef op zondag 29 september 2019 @ 09:44:
[...]

bitstreamen van pc naar soundbar (hdmi),mediaplayer classic + madvr (voor hdr geen dv) en dan geluid op bitstreamen.(klite codec pack is wel makkelijk te installeren)
Wat je tegenwoordig toch allemaal voor truken uit moet halen om een avondje gezellig tv te kijken... O-)

• zwembroek
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:54
De 6 serie Oled' s zijn echt waardeloos met betrekking tot de duurzaamheid. Mijn 65 inch is ook afgeschreven na 2,5 jaar. Het is alleen zuur dat wij destijds 3000 euro hebben betaald. Maar dat is het lot van een early adopter. Het maakt ook niet uit of je nou standaard 2 jaar fabrieksgarantie hebt of tot 5 jaar bijkoopt. LG schrijft gewoon je gebruik af en crediteerd het restbedrag naar de betreffende winkel. En dan kan je heel hard roepen van ik wil mijn 3000 terug want ik heb met jullie een overeenkomst gesloten, dat gaat in de praktijk anders. Of je moet je recht gaan halen via de rechtsgang.

“bet your technical analysis didn’t see this sh*t coming”

• westergas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11 14:15

westergas

rikkie_pc

@zwembroek Hoezo afgeschreven? En welk rest bedrag word gecrediteerd?

rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)

• zwembroek
Ik heb net aan 1500 euro gekregen. Gekocht voor 3100. Ze hanteren een afschrijvingstabel.

Dus ik heb voor 750 per jaar van een Oled kunnen genieten. Koopje toch haha

[ Voor 30% gewijzigd door zwembroek op 29-09-2019 10:59 ]

• Wren
  • Nu online
zwembroek schreef op zondag 29 september 2019 @ 10:45:
De 6 serie Oled' s zijn echt waardeloos met betrekking tot de duurzaamheid. Mijn 65 inch is ook afgeschreven na 2,5 jaar. Het is alleen zuur dat wij destijds 3000 euro hebben betaald. Maar dat is het lot van een early adopter. Het maakt ook niet uit of je nou standaard 2 jaar fabrieksgarantie hebt of tot 5 jaar bijkoopt. LG schrijft gewoon je gebruik af en crediteerd het restbedrag naar de betreffende winkel. En dan kan je heel hard roepen van ik wil mijn 3000 terug want ik heb met jullie een overeenkomst gesloten, dat gaat in de praktijk anders. Of je moet je recht gaan halen via de rechtsgang.
De extra garantie die je bijkoopt is van de winkel. Als LG het restbedrag overmaakt en jouw extra garantie waarborgt het hele bedrag dan dient de winkel jou het overige bedrag uit te keren.

Helaas zijn er verzekeringen ( zoals bij mm) die uitgaan van een afschrijving.

• zwembroek
Wat jij zegt Wren klopt helemaal. Maar dan blijkt maar weer eens hoe moeilijk het is om je recht te halen. Ik had 3 jaar garantie bij Platte tv. Maar daar gingen ze niet akkoord met mijn voorstel om voor het aankoopbedrag weer wat nieuws uit te zoeken. Ik moest maar genoegen nemen met het bedrag dat LG aan hun had gecrediteerd. Dus die extra garantie kan je ook niks mee.

zwembroek schreef op zondag 29 september 2019 @ 11:10:
Wat jij zegt Wren klopt helemaal. Maar dan blijkt maar weer eens hoe moeilijk het is om je recht te halen. Ik had 3 jaar garantie bij Platte tv. Maar daar gingen ze niet akkoord met mijn voorstel om voor het aankoopbedrag weer wat nieuws uit te zoeken. Ik moest maar genoegen nemen met het bedrag dat LG aan hun had gecrediteerd. Dus die extra garantie kan je ook niks mee.
Ik maak uit je verhaal op dat je 65 inch 6 (B6?) onherstelbaar is en je de dagwaarde terug krijgt.
Voor de 1500 heb je geen nieuwe maar als je er 250 bij doet wel.
Je zou dan kunnen zeggen voor 250 heb ik weer een splinternieuwe.
Leuk, is anders maar je moet toch wat.
Afschrijving berekenen is wel normaal alleen hoeveel per jaar verschilt per product.
De helft in twee jaar vind ik overigens wel erg veel.
Er bestaan vast wel regels voor.

• zwembroek
LG heeft zijn eigen tabel toegepast. Ik kreeg een berekening van de afschrijving erbij. 65C6. Speciaal voor 3d aangeschaft. Dan voelt 250 bijbetalen voor een nieuwe niet als een upgrade. Maar je moet toch wat inderdaad. Ik wacht nu op de 77c9 of de opvolger hiervan. Ben straks een half jaar weg van huis dus heeft geen haast. Hoop dat de prijzen rond de 4000 gaan komen. Zet ik dan mijn 1500 weer in.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:40

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

donpablo80 schreef op zondag 29 september 2019 @ 08:30:
[...]

Is inderdaad een beperking van mkv en mp4, dolby vision werkt niet in een mkv container, op het moment alleen in een mp4 container.

Bovendien is er nog geen software die een dual layer uhd rip kan afspelen. Geen enkele mediaspeler speelt dus dl DV rips.

Your Friendly Neighborhood Moderator

zwembroek schreef op zondag 29 september 2019 @ 11:24:
LG heeft zijn eigen tabel toegepast. Ik kreeg een berekening van de afschrijving erbij. 65C6. Speciaal voor 3d aangeschaft. Dan voelt 250 bijbetalen voor een nieuwe niet als een upgrade. Maar je moet toch wat inderdaad. Ik wacht nu op de 77c9 of de opvolger hiervan. Ben straks een half jaar weg van huis dus heeft geen haast. Hoop dat de prijzen rond de 4000 gaan komen. Zet ik dan mijn 1500 weer in.
Maar zo werkt dat niet!
LG mag niet zomaar een eigen tabel gebruiken.
Net even gezocht maar verzekeraars hanteren bij een TV een levensduur van 10 jaar en een afschrijving van 10% per jaar. Verzekeraars zijn zoals je weet niet zo scheutig met uitkeren dus deze waarden kun je wel als betrouwbaar zien.
Ik zou zeker bij de winkel en LG hierover een klacht gaan indienen.
https://www.consumentenbo...-en-inboedelverzekeringen

• zwembroek
Volgens LG was het ook uit coulance omdat de tv buiten de 2 jaar garantie viel. Maar ik zal er nog eens naar kijken. Het viel mij ook goed tegen.

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
zwembroek schreef op zondag 29 september 2019 @ 10:45:
Ik ervaar tot nu toe gelukkig geen enkel probleem met mijn 55E6, heb ook (behalve 2 gevallen hier) verder nergens gehoord dat de 6-serie een probleemserie is. Hopelijk heb ik het niet mis! :P

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v155, HW P1, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

zwembroek schreef op zondag 29 september 2019 @ 11:38:
Volgens LG was het ook uit coulance omdat de tv buiten de 2 jaar garantie viel. Maar ik zal er nog eens naar kijken. Het viel mij ook goed tegen.
Garantie loopt verder door dan twee jaar en één dag.
https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product

Er zijn meer soortgelijke claims geweest.
Het shopping forum geeft meer informatie hierover.
Shopping Forum
zwembroek schreef op zondag 29 september 2019 @ 11:38:
Maar daarmee heb je eigenlijk niets te maken want ten eerste had je een langere garantie via de winkel, dus buiten LG om. De winkel moet het dan oplossen en met LG heb je niets te maken. Die winkel moet dus zorgen voor reparatie, een vervangend product aanbieden of 10% per jaar afschrijving rekenen en het restant uitkeren.

Eigenlijk doet die 2 jaar garantie er ook niet toe want we hebben het over wettelijk vastgelegde conformiteit van het product en dat is bij een tv meer dan 2 jaar. Maar inderdaad, wil je daar een beroep op doen dan moet je naar de rechter als de winkel er niet in mee wil.

[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 29-09-2019 11:55 ]

• Wren
  • Nu online
zwembroek schreef op zondag 29 september 2019 @ 11:10:
Rotles voor jou maar als dit het beleid van plattetv is dan is dat een goede reden deze keten voortaan te vermijden.

Op basis van de informatie die jij hier gegeven hebt zou ik het er toch niet bij laten. Als zij 3 jaar extra volledige garantie aan jou hebben verkocht dan heb jij recht op een vergelijkbaar product. 3D maakt het een lastig verhaal aangezien dat er niet meer is maar zij zouden jou minimaal een nieuwe 65 Oled moeten aanbieden (bijv. een 65C9). De TV's zijn goedkoper geworden maar als jij een nieuw model niet zou redden voor het restbedrag wat LG dan moet de winkel het verschil bijleggen.

Vergeet ook niet dat LG een percentage van het inkoopbedrag van de winkel uitkeert. LG heeft immers nooit de marge die de winkel er op gooit gezien. Het kan dus zijn dat Plattetv zielig doet en zegt dat LG weigert meer uit te keren dan dit, maar Plattetv moet ook een deel van hun winstdeel uitbetalen.
Wren schreef op zondag 29 september 2019 @ 11:55:
[...]

Rotles voor jou maar als dit het beleid van plattetv is dan is dat een goede reden deze keten voortaan te vermijden.

Op basis van de informatie die jij hier gegeven hebt zou ik het er toch niet bij laten. Als zij 3 jaar extra volledige garantie aan jou hebben verkocht dan heb jij recht op een vergelijkbaar product.
Inderdaad, heeft niets met coulance te maken. Als het defect is erkend als defect dan heb je rechten. Het erkennen van een defect kan natuurlijk ook een probleem zijn en in het uiterste geval tot een rechtsgang leiden.

• zwembroek
Over het erkennen van het probleem was geen misverstand. CE Repair gaf aan dat mijn TV niet meer gerepareerd kon worden wegens het ontbreken van onderdelen. De afschrijving van LG was 54%. Platte tv kwam ook met het afschrijving verhaal aan. Extra garantie is bij hun dus niks waard. Ik vind het vooral jammer dat je blijkbaar voor je recht moet vechten.

zwembroek schreef op zondag 29 september 2019 @ 12:10:
Over het erkennen van het probleem was geen misverstand. CE Repair gaf aan dat mijn TV niet meer gerepareerd kon worden wegens het ontbreken van onderdelen. De afschrijving van LG was 54%. Platte tv kwam ook met het afschrijving verhaal aan. Extra garantie is bij hun dus niks waard. Ik vind het vooral jammer dat je blijkbaar voor je recht moet vechten.
Klopt, maar de afschrijving is onjuist.
Zelfs de meest ongunstige tabel is nog beter dan de berekening die jij hebt doorgekregen.
Bij twee jaar kom je op ongeveer. 35% uit.
In jouw geval is dat zo’n €2000 ipv €1500.
https://www.techniekneder...bin.aspx?documentid=55615

• Farabi
  • Niet online
€1500 terug, is zeer netjes. Daar teken ik voor met mijn 65C9 over 2 jaar.

• Autopilot
donpablo80 schreef op zondag 29 september 2019 @ 08:30:
[...]

pwh53 schreef op zondag 29 september 2019 @ 09:44:
[...]

Ik heb begrepen dat het met de Oppo 203 bluray/mediaplayer wel mogelijk is?

Hoe sluit ik de Oppo aan? output naar soundbar of naar tv?

Ik heb een bluray remux met m2ts bestanden en allerlei mappen zoals deze van een bluray zijn afgehaald. Hier zit wel Dolby Vision op icm TrueHD Atmos. kwestie van deze bestanden afspelen via de Oppo?

• zwembroek
Hamazaki schreef op zondag 29 september 2019 @ 12:43:
Zeer netjes op een bedrag van 3150? Als ik 2000 had betaald dan was 2000 zeer netjes idd.

[ Voor 10% gewijzigd door zwembroek op 29-09-2019 13:07 ]

Hamazaki schreef op zondag 29 september 2019 @ 12:43:
Grapje zeker? :|
@zwembroek heeft €3100 betaald dus dan is €1500 belachelijk weinig.
Heb je nu €1999 betaald voor een 65C9 dan komt €1500 wel in de buurt van de normale afschrijving.

• Farabi
  • Niet online
zwembroek schreef op zondag 29 september 2019 @ 13:05:
[...]

Zeer netjes op een bedrag van 3150? Als ik 2000 had betaald dan was 2000 zeer netjes idd.
Je product is een early-adopter waarvoor je de hoofdprijs hebt betaald. Als ik nu zie dat je een 65C9 Met de nieuwste functies voor maar €1999 kunt krijgen, dan vind ik €1500 zeer netjes ja...@HoppyF

• pwh53
said006 schreef op zondag 29 september 2019 @ 12:57:
[...]

[...]

Ik heb begrepen dat het met de Oppo 203 bluray/mediaplayer wel mogelijk is?

Hoe sluit ik de Oppo aan? output naar soundbar of naar tv?

Ik heb een bluray remux met m2ts bestanden en allerlei mappen zoals deze van een bluray zijn afgehaald. Hier zit wel Dolby Vision op icm TrueHD Atmos. kwestie van deze bestanden afspelen via de Oppo?
output naar de soundbar

• Farabi
  • Niet online
@said006 wil je wel zoveel geld neerleggen voor oppo? Of heb je die al?

• Autopilot
Hamazaki schreef op zondag 29 september 2019 @ 13:12:
@said006 wil je wel zoveel geld neerleggen voor oppo? Of heb je die al?
Zijn inderdaad dure dingen. Ik heb er gisternacht 1 besteld via Amazon.de voor 449 euro (wel tweedehands) maar kan mij niet schelen zolang hij werkt. Wordt gratis verzonden naar NL, krijg hem volgende week binnen.

En als ik er vanaf wil dan krijg ik wat ik ervoor heb betaald vast wel weer terug als ik zie wat de prijzen zijn.

https://www.amazon.de/gp/offer-listing/B01N6GG5XL

Hamazaki schreef op zondag 29 september 2019 @ 13:09:
[...]

Je product is een early-adopter waarvoor je de hoofdprijs betaald hebt. Als ik nu zie dat je een 65C9 Met de nieuwste functies voor maar €1999 kunt krijgen, dan vind ik €1500 zeer netjes ja...@HoppyF
Hoofdprijs of niet toen doet eigenlijk niet ter zake.
Het gaat gewoon om de aanschafprijs en de afschrijving die nu is toegepast.
Die is gewoonweg niet correct.
Reden genoeg om hier over in bezwaar te gaan.

Met deze vreemde berekening ga je voor een 65C9 die je nu voor €1999 gekocht hebt over twee jaar geen €1500 terugkrijgen maar veel minder.
Kortom, dat schiet niet op. De dagwaarde moet opnieuw berekend worden volgens de geldende regels.

Blijft overigens ook raar dat LG na twee jaar al geen onderdelen meer kan leveren.
Die termijn is veel te kort.

• Farabi
  • Niet online
HoppyF schreef op zondag 29 september 2019 @ 14:03:
[...]

Hoofdprijs of niet toen doet eigenlijk niet ter zake.
Tuurlijk wel, nu kunnen ze de nieuwe oleds voor goedkoper neerzetten als toen. Ze gaan je geen €2500 uitkeren terwijl de C9 nu €2400 kost.

[ Voor 11% gewijzigd door Farabi op 29-09-2019 14:35 ]

Hamazaki schreef op zondag 29 september 2019 @ 14:23:
[...]

Tuurlijk wel, nu kunnen ze de nieuwe oleds voor goedkoper neerzetten als toen. Ze gaan je geen €2500 uitkeren terwijl de C9 nu €2400 kost.
Zoals je weet doet LG niet aan straatprijzen maar gaan ze van de (eigen) adviesprijzen uit.
Daarnaast is de aankoopprijs leidend, die was nu eenmaal veel hoger een paar jaar geleden.

Als het voor LG goedkoper is een C9 te leveren als vervanger voor de B6 moeten ze dat vooral doen.
Dit aanbod heeft men niet gedaan.

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:52
Mijn 55EF950 koste 4 jaar geleden ook gewoon nog 4000, twee weken geleden vervangen voor een 55E9 voor 1500.
Tja, zo werkt dat. Heel veel meer TV nu voor fors minder.

Kreeg nog 500€ terug op marktplaats voor de “oude” TV, realistisch kon het denk ik nog wel iets meer worden, maar weg=weg. Schrijft dus zeker 80% af in vier jaar. Dan is 53% niet zo raar (helaas)

Die 10 jaar tv afschrijf tabellen zijn nooit voor topmodellen met de hoofdprijs. Je auto is ook meteen minder waard als je de drempel over rijdt van de dealer. Zo werkt dat ook met een topmodel

• Farabi
  • Niet online
HoppyF schreef op zondag 29 september 2019 @ 14:39:
[...]

Zoals je weet doet LG niet aan straatprijzen maar gaan ze van de (eigen) adviesprijzen uit.
Daarnaast is de aankoopprijs leidend, die was nu eenmaal veel hoger een paar jaar geleden.

Als het voor LG goedkoper is een C9 te leveren als vervanger voor de B6 moeten ze dat vooral doen.
Dit aanbod heeft men niet gedaan.
€2400 is geen straatprijs, €1999 is een straatprijs. Vandaar dat ik die heb benoemd.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

JPDeckers schreef op zondag 29 september 2019 @ 14:41:
Mijn 55EF950 koste 4 jaar geleden ook gewoon nog 4000, twee weken geleden vervangen voor een 55E9 voor 1500.
Tja, zo werkt dat. Heel veel meer TV nu voor fors minder.

Kreeg nog 500€ terug op marktplaats voor de “oude” TV, realistisch kon het denk ik nog wel iets meer worden, maar weg=weg. Schrijft dus zeker 80% af in vier jaar. Dan is 53% niet zo raar (helaas)

Die 10 jaar tv afschrijf tabellen zijn nooit voor topmodellen met de hoofdprijs. Je auto is ook meteen minder waard als je de drempel over rijdt van de dealer. Zo werkt dat ook met een topmodel
Door dat vroege instappen op de 4k Oled tv's wordt men er idd hard op afgerekend. Nu werd de EF950 bij introductie ook al ver onder die €4000,- aangeboden (achter de schermen), maar een dikke €3000,- was je nog steeds kwijt.

Het lijkt mij logisch dat, door de steeds lager wordende introductieprijzen, de tegemoetkoming ook steeds lager gaat zijn. Voor mij is dit tamelijk logisch.

Testing, one, two ...

hardware-lover schreef op zondag 29 september 2019 @ 15:05:
[...]

Door dat vroege instappen op de 4k Oled tv's wordt men er idd hard op afgerekend. Nu werd de EF950 bij introductie ook al ver onder die €4000,- aangeboden (achter de schermen), maar een dikke €3000,- was je nog steeds kwijt.

Het lijkt mij logisch dat, door de steeds lager wordende introductieprijzen, de tegemoetkoming ook steeds lager gaat zijn. Voor mij is dit tamelijk logisch.
Denk dat je het principe van afschrijven vergeet.
Dat is waar het namelijk om gaat, NIET om de huidige prijzen van de nieuwe modellen.
Als de winkel (of fabrikant) je niet de dagwaarde willen vergoeden maar een vergelijkbaar nieuw model willen leveren dan zou dat een alternatief kunnen zijn.
Zou voor de fabrikant ook wel eens goedkoper kunnen zijn.

De prijzen dalen inderdaad maar dan hebben we het vooral over de straatprijzen uit het Zero tolerance topic.
De normale verkoopprijzen liggen daar ver boven.

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:44

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Je hebt in Nederland garantie voor de gehele economische levensduur, maar dat geldt voor de winkel. LG is niets verplicht. Dat ze zelf een fabrieksgarantie hanteren en daar ook nog coulance op toepassen is geen wettelijke verplichting.

Feitelijk haalt LG hier dus de hete kolen uit het vuur voor de winkel, degene die verplicht is garantie te leveren. Afschrijven is toegestaan, maar de Nederlandse wet laat alles aan de markt en de rechter over om de kaders te bepalen. Ik denk dat een hoge afschrijving voor een televisie waarvan de marktwaarde inmiddels flink lager ligt in beginsel niet onredelijk is, maar dat naar eigen goeddunken een bedrag wordt vastgesteld wel.

Punt is: Die winkel moet ergens bij aangeloten zijn om te kunnen klagen, zo niet is een gang naar de rechter de enige optie.

En dat is een beetje mijn kritiekpunt op het Nederlandse consumentenrecht: Op papier heb je heel veel rechten, maar de middelen om die rechten ook uit te oefenen zijn zeer beperkt.

• Farabi
  • Niet online
Het valt mij op dat je de geluidssporen te zien krijgt op de C9 zoals dts en dolby audio als je een externe hdd aansluit. Op de C7 kreeg je dit niet te zien. Of was dit al bij de C8?

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/bidc8bnffz.jpeg
dmantione schreef op zondag 29 september 2019 @ 15:50:
Je hebt in Nederland garantie voor de gehele economische levensduur, maar dat geldt voor de winkel. LG is niets verplicht. Dat ze zelf een fabrieksgarantie hanteren en daar ook nog coulance op toepassen is geen wettelijke verplichting.

Feitelijk haalt LG hier dus de hete kolen uit het vuur voor de winkel, degene die verplicht is garantie te leveren. Afschrijven is toegestaan, maar de Nederlandse wet laat alles aan de markt en de rechter over om de kaders te bepalen. Ik denk dat een hoge afschrijving voor een televisie waarvan de marktwaarde inmiddels flink lager ligt in beginsel niet onredelijk is, maar dat naar eigen goeddunken een bedrag wordt vastgesteld wel.

Punt is: Die winkel moet ergens bij aangeloten zijn om te kunnen klagen, zo niet is een gang naar de rechter de enige optie.

En dat is een beetje mijn kritiekpunt op het Nederlandse consumentenrecht: Op papier heb je heel veel rechten, maar de middelen om die rechten ook uit te oefenen zijn zeer beperkt.
Wel mee eens.
De verkoper, hier PlatteTV, maakt zich er gemakkelijk vanaf.
Aan de andere kant voelt LG zich wel schuldig omdat ze immers twee jaar na aanschaf, al geen onderdelen meer kunnen leveren. Gezien die situatie is het wel te begrijpen dat LG een vergoeding geeft.
De beste oplossing is waarschijnlijk de winkel hierop aan te spreken en daar nog een paar honderd euro weg te halen zodat zwembroek later zelf een nieuwe TV kan aanschaffen.

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:41

Nyarlathotep

Crawling Chaos

said006 schreef op zondag 29 september 2019 @ 13:58:
[...]

Zijn inderdaad dure dingen. Ik heb er gisternacht 1 besteld via Amazon.de voor 449 euro (wel tweedehands) maar kan mij niet schelen zolang hij werkt. Wordt gratis verzonden naar NL, krijg hem volgende week binnen.

En als ik er vanaf wil dan krijg ik wat ik ervoor heb betaald vast wel weer terug als ik zie wat de prijzen zijn.

https://www.amazon.de/gp/offer-listing/B01N6GG5XL
Ugh... Voor de aankoop contact opnemen met 1 of ander Protonmail adres. En deze speler tweedehands voor 449 klinkt als oplichting. Ik hoop voor jou dat ik het mis heb maar dit zaakje stinkt...

Mijn muziekcollectie op Discogs

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

HoppyF schreef op zondag 29 september 2019 @ 15:46:
[...]
Denk dat je het principe van afschrijven vergeet.
Dat is waar het namelijk om gaat, NIET om de huidige prijzen van de nieuwe modellen.
Als de winkel (of fabrikant) je niet de dagwaarde willen vergoeden maar een vergelijkbaar nieuw model willen leveren dan zou dat een alternatief kunnen zijn.
Zou voor de fabrikant ook wel eens goedkoper kunnen zijn.

De prijzen dalen inderdaad maar dan hebben we het vooral over de straatprijzen uit het Zero tolerance topic.
De normale verkoopprijzen liggen daar ver boven.
Beslist niet, maar het nieuwsprijsverloop van de Oled TV's is niet werkelijk tamelijk normaal te noemen, al dan niet kijkend naar de gangbare winkelprijzen. In 4 jaar tijd is de introductieprijs van een nieuw model gehalveerd. Ga daar maar eens op een "normale/acceptabele" wijze mee om op dit moment.

Testing, one, two ...

• Autopilot
Nyarlathotep schreef op zondag 29 september 2019 @ 17:44:
[...]

Ugh... Voor de aankoop contact opnemen met 1 of ander Protonmail adres. En deze speler tweedehands voor 449 klinkt als oplichting. Ik hoop voor jou dat ik het mis heb maar dit zaakje stinkt...
Als dat zo is, kan ik altijd beroep doen op mijn credit card bedrijf of Amazon zelf.

Daarnaast kostte dit apparaat 549 dollar nieuw.

Dit staat bij Amazon.de voor dit product:

A-tot-Z-garantie
Plaats je winkeliersbestelling via het winkelwagentje van Amazon.co.uk en je aanschaf wordt beschermd door de A-to-z Safe Buying Guarantee. Amazon maakt je betaling automatisch over naar de winkelier zodat je nooit direct een winkelier hoeft te betalen. Onze A-to-z Safe Buying Guarantee dekt zowel de levering van je artikel en de toestand ervan bij ontvangst. Meer informatie

[ Voor 37% gewijzigd door Autopilot op 29-09-2019 18:37 ]

• Farabi
  • Niet online
@said006 heb je het van een particulier of een bedrijf? Van een particulier kan je geen aanspraak doen.

• baba420
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:38
said006 schreef op zondag 29 september 2019 @ 18:22:
[...]

Als dat zo is, kan ik altijd beroep doen op mijn credit card bedrijf of Amazon zelf.

Daarnaast kostte dit apparaat 549 dollar nieuw.

Dit staat bij Amazon.de voor dit product:

A-tot-Z-garantie
Plaats je winkeliersbestelling via het winkelwagentje van Amazon.co.uk en je aanschaf wordt beschermd door de A-to-z Safe Buying Guarantee. Amazon maakt je betaling automatisch over naar de winkelier zodat je nooit direct een winkelier hoeft te betalen. Onze A-to-z Safe Buying Guarantee dekt zowel de levering van je artikel en de toestand ervan bij ontvangst. Meer informatie
Kijk eens ook een keer naar de Oppo kloon zonder optical drive, de M9702.

http://www.bd-mod.com/

• ghulst
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-09-2023
Op zoek naar advies op basis van ervaringen. Ik twijfel over de 55C9, maar we hebben een kamer met 6x1,20m glas op het zuiden, haaks op de tv eindigend op dezelfde plek. Er wordt ook regelmatig overdag gekeken, maar hebben jullie ervaring met de reflectie? De kamer kan niet echt donker worden.

• Autopilot
Hamazaki schreef op zondag 29 september 2019 @ 18:53:
@said006 heb je het van een particulier of een bedrijf? Van een particulier kan je geen aanspraak doen.
Dit betreft een bedrijf

ghulst schreef op zondag 29 september 2019 @ 19:07:
Op zoek naar advies op basis van ervaringen. Ik twijfel over de 55C9, maar we hebben een kamer met 6x1,20m glas op het zuiden, haaks op de tv eindigend op dezelfde plek. Er wordt ook regelmatig overdag gekeken, maar hebben jullie ervaring met de reflectie? De kamer kan niet echt donker worden.
Waar staat nu je TV?

Reflectie zul je altijd wel wat kunnen zien.
Belangrijker is of de volle zon niet op je TV schijnt.
Dit kan vlekken in het beeld geven, daarbij is het ook niet fijn TV kijken in de zon.
In het donker zitten hoeft echter ook niet.
Zonwering gebruiken is wel aan te bevelen.

Reflectie C9:
YouTube: LG C9 OLED real world daytime brightness & reflection test.

[ Voor 8% gewijzigd door HoppyF op 29-09-2019 20:38 ]

• ghulst
Dat is het lastige. Er komt eigenlijk altijd zon op het scherm overdag. Vanaf een uur of 10 (zomer) draait de zon de kamer in en gaat daar echt pas weer rond een uur of half zeven uit. Een aardig deel van die tijd schijnt de zon ook op de wand waar de TV staat. Ook met onze huidige (11 jaar oude) LCD TV geeft dat moeilijkheden om overdag een donkere scene te bekijken. Ik vraag me af of dat erger wordt of gelijk blijft. Als het erger wordt, dan is QLED misschien een betere keuze, maar de OLED van de C9 ziet er wel duidelijk beter uit dan de QLED van de Q85. Vandaar dat ik meer naar OLED neig, maar hier graag ervaringen hoor.

• pwh53
ghulst schreef op zondag 29 september 2019 @ 20:59:
Dat is het lastige. Er komt eigenlijk altijd zon op het scherm overdag. Vanaf een uur of 10 (zomer) draait de zon de kamer in en gaat daar echt pas weer rond een uur of half zeven uit. Een aardig deel van die tijd schijnt de zon ook op de wand waar de TV staat. Ook met onze huidige (11 jaar oude) LCD TV geeft dat moeilijkheden om overdag een donkere scene te bekijken. Ik vraag me af of dat erger wordt of gelijk blijft. Als het erger wordt, dan is QLED misschien een betere keuze, maar de OLED van de C9 ziet er wel duidelijk beter uit dan de QLED van de Q85. Vandaar dat ik meer naar OLED neig, maar hier graag ervaringen hoor.
oled kan slecht tegen zonlicht,
[LG OLED] Ervaringen & Discussie
ghulst schreef op zondag 29 september 2019 @ 20:59:
Ik weet dat direct zonlicht op de TV een NO-GO is.
Staat overigens ook in de gebruiksaanwijzing.
Je zult bij veel zon dus wel zonwering moeten gebruiken om direct zonlicht te vermijden.
De lichtopbrengst speelt ook mee.
Bij een fel verlichte kamer door de zon kan een QLED beter scoren.
Bij normaal licht of in het donker met verlichting in de kamer scoort een OLED beter omdat het contrast nu eenmaal veel beter is dan bij een QLED (wat gewoon een LCD is) ondanks dat de absolute lichtopbrengst minder is.
Maximale nits waarden worden overigens opgegeven bij een klein percentage verlicht scherm.

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:44
ghulst schreef op zondag 29 september 2019 @ 19:07:
Kamer hoeft toch ook niet donker te worden.. Als je er maar wat voor hebt.. dat het felle licht dempt.

Er kan altijd makkelijk wat zonwering, ook van binnen geplaatst worden. Anders neem je toch gewoon een qled . Q80 of q85 of q90r.. De q90r in 55 inch was dit weekend 1.700 euro inclusief 300 euro cash back..

• ghulst
Ja, ik denk dat we dan inderdaad op de QLED uitkomen, want direct zonlicht vermijden is eigenlijk onmogelijk zonder de boel dicht te timmeren. En dat willen we niet.

Die Q90r was dan 2000 en dan nog € 300 cashback bedoel je?
ghulst schreef op zondag 29 september 2019 @ 23:02:
Ja, ik denk dat we dan inderdaad op de QLED uitkomen, want direct zonlicht vermijden is eigenlijk onmogelijk zonder de boel dicht te timmeren. En dat willen we niet.

Die Q90r was dan 2000 en dan nog € 300 cashback bedoel je?
Zou toch jammer zijn dat je een QLED zou moeten kiezen alleen vanwege veel zon in de kamer.
Een C9 heeft zoveel meer voordelen tov de QLED.
Onder andere wèl HDMI 2.1, Dolby Vision en DTS.
YouTube: OLED vs QLED 2019 (LG C9 v Samsung Q90R)

• ghulst
Ja, ik weet het. Maar goed, als de OLED niet tegen direct zonlicht kan... (Ik heb het even nagekeken en het staat ook als eerste genoemd in de handleiding van de C9.) Daar komen we gewoon niet onderuit. Overigens is het directe zonlicht in de kamer voor ons ook de belangrijkste reden geweest om dit huis te kopen, dus daar ga ik ook zeker niet over klagen. Veel glas heeft veel voordelen, maar nu dus ook een nadeel. Ik heb geen zin om een TV te kopen waarvan ik van te voren weet dat hij niet tegen de omgeving kan.

Helaas. Ik vind OLED ook gewoon mooier en ik heb echt overal dingen zitten zoeken om de keuze toch te rechtvaardigen, maar het lukt gewoon niet zo. :(

• Autopilot
Jullie hadden gelijk: die Oppo verkoper op Amazon.de was te mooi om waar te zijn, stiekem had ik toch een beetje hoop. Ik kreeg zojuist deze mail van Amazon. Wel netjes geregeld van Amazon.:

Dan maar voor die kloon M9702 gaan.

Hartelijk dank voor uw e-mail.

De volgende signalen kunnen aangeven dat de verkoper onbetrouwbaar is:

- De verkoper vraagt u om contact met hem/haar op te nemen per email, in plaats van ons berichtencentrum.

Aangezien deze verkoper dat ook op zijn verkooppagina aangeeft, kan ik u dus al wel vast informeren dat dit helaas ook het geval bij uw bestelling is.

Ik heb dit zojuist doorgegeven aan de verantwoordelijke afdeling, en deze zullen het account van de verkoper dan ook sluiten.

U kunt er van uit gaan dat uw bestelling binnen enkele dagen weer wordt geannuleerd, en dat de afschrijving van uw creditcard weer ongedaan gaat worden. U zult uw geld dus gewoon terugkrijgen, aangezien het betaalproces via ons betaalplatform gaat, en dus niet rechtstreeks naar de verkoper.

Ik hoop u zo voldoende geïnformeerd te hebben, en wens u nog een fijne avond.

Dan maar voor die clone M9702 gaan.

• Farabi
  • Niet online
Die oppo’s beginnen vanaf €1000 op de 2ehands markt..

• Juronymous
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:01
baba420 schreef op zondag 29 september 2019 @ 18:55:
[...]

Kijk eens ook een keer naar de Oppo kloon zonder optical drive, de M9702.
Die website ziet er nou ook niet bepaald betrouwbaar uit...

• Spyran
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-11 12:14
ghulst schreef op zondag 29 september 2019 @ 23:28:
Ja, ik weet het. Maar goed, als de OLED niet tegen direct zonlicht kan... (Ik heb het even nagekeken en het staat ook als eerste genoemd in de handleiding van de C9.) Daar komen we gewoon niet onderuit. Overigens is het directe zonlicht in de kamer voor ons ook de belangrijkste reden geweest om dit huis te kopen, dus daar ga ik ook zeker niet over klagen. Veel glas heeft veel voordelen, maar nu dus ook een nadeel. Ik heb geen zin om een TV te kopen waarvan ik van te voren weet dat hij niet tegen de omgeving kan.

Helaas. Ik vind OLED ook gewoon mooier en ik heb echt overal dingen zitten zoeken om de keuze toch te rechtvaardigen, maar het lukt gewoon niet zo. :(
Wij hebben een hele tijd zonder raambekleding gezeten. TV hangt in een hoek van het huis dat voor 270graden uit ramen bestaat. Overdag, bij inval zonlicht maar ook met een wit wolkendek, keek in behoorlijk wat gevallen niet echt lekker weg. Je kunt gaan 'verbeteren' door met de instellingen te rommelen, maar een al te hoge helderheid komt de beleving van OLED natuurlijk niet echt ten goede.

Heb trouwens geen schade meegemaakt. Nu heb ik 'top-down-bottom-up' plissé op de ramen. Trouwens sowieso wel een aanrader als je niet alles 'dicht wil timmeren'. Je kunt directe inval van zon (op de TV) blokkeren, maar toch met je voeten in de zon liggen. 8)

Geen moment spijt gehad van m'n C8. Verreweg het meest gebruikte apparaat in het huis. M'n desk-/laptop staan sindsdien te verstoffen.

[ Voor 4% gewijzigd door Spyran op 30-09-2019 08:29 ]

• baba420
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:38
Juronymous schreef op maandag 30 september 2019 @ 08:21:
[...]

Die website ziet er nou ook niet bepaald betrouwbaar uit...
Op AV forums staat er een thread wat al ruim een halfjaar loopt. Ja, het komt uit China. Ja, het duurt lang voordat het verstuurd wordt. Maar als je geduld hebt krijg je een Oppo 203 kloon voor minder dan de helft van de prijs.

Ik heb het apparaat zelf niet overigens. Ik gebruik DVDfab om mijn blu-ray backups om te zetten in Single Layer Dolby Vision Mp4’s en speel het af met Infuse 6 pro op een ATV4K. Aangezien de TV-speakers hard genoeg zijn voor mij, heb ik geen behoefte aan ATMOS audio.

• Farabi
  • Niet online
@said006 wat is de reden precies dat je oppo wilt? tegenwoordig kan je met een eenvoudig programmatje dolby vision draaien...is het echt nodig? de player van LG ondersteund alles.

• Martinvb
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-04 20:35
Dank voor dit topic. Het proberen werkend te krijgen heeft mij ook tijd gekost. Uiteindelijk, na de eerstelijn gesproken te hebben, werd ik teruggebeld door een techneut van LG. Hij gaf aan dat zij ook niet weten óf en wanneer Google Assistent in de Benelux ondersteunt gaat worden. Dit is een beslissing die bij het hoofdkantoor ligt en deze doet ook geen uitspraken over hun plannen richting hen.

Bij mij betreft het een C9-model. Ook dus een koude kermis voor mij.

• ghulst
Spyran schreef op maandag 30 september 2019 @ 08:28:
Heb trouwens geen schade meegemaakt. Nu heb ik 'top-down-bottom-up' plissé op de ramen. Trouwens sowieso wel een aanrader als je niet alles 'dicht wil timmeren'. Je kunt directe inval van zon (op de TV) blokkeren, maar toch met je voeten in de zon liggen. 8)

Geen moment spijt gehad van m'n C8. Verreweg het meest gebruikte apparaat in het huis. M'n desk-/laptop staan sindsdien te verstoffen.
Wij hebben al wel raambekleding, maar ook daar doorheen is de zon nog sterk. Niet in de wintermaanden, maar vanaf het voorjaar hakt het er flink in. Er stond ooit een setje JBL speakers waarvan het fineer gewoon van de kast af trok door de warmte van de zon.
Ik denk niet dat ik spijt zou hebben van de C9 voor wat betreft het beeld etc., maar als ik hier het topic doorlees, dan is er gewoon een risico dat ik liever niet loop. In de toekomst ontdekken ze vast hoe OLED de zon wel overleefd. ;)

• Vulcan750
  • Nu online
Is een fatsoenlijk zonnescherm dan geen optie? Als de zon in de zomer al te fel is lijkt het me binnen ook niet te harden qua temperatuur. Dan ga je ook geen tvkijken, denk ik.

[ Voor 5% gewijzigd door Vulcan750 op 30-09-2019 11:05 ]

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v155, HW P1, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• ghulst
Vulcan750 schreef op maandag 30 september 2019 @ 11:03:
Is een fatsoenlijk zonnescherm dan geen optie? Als de zon in de zomer al te fel is lijkt het me binnen ook niet te harden qua temperatuur. Dan ga je ook geen tvkijken, denk ik.
Dat zonnescherm hangt er al en ook een raambekleding. Dat houdt de zon wel goed weg in de zomer, maar er zijn genoeg momenten waarop wij niet thuis zijn en dus het zonnescherm niet kunnen bedienen als de zon ineens wel doorbreekt. Dan kan de temperatuur in de kamer inderdaad wel flink oplopen. Op een beetje een zonnige dag in de winter kan het buiten vriezen en het in de kamer snel 27 graden worden. ;)

• Autopilot
Hamazaki schreef op maandag 30 september 2019 @ 10:00:
@said006 wat is de reden precies dat je oppo wilt? tegenwoordig kan je met een eenvoudig programmatje dolby vision draaien...is het echt nodig? de player van LG ondersteund alles.
Ik heb zojuist via een collectieve inkoop de M9702 (oppo kloon) besteld voor 260 euro.

De reden is dat ik BDMV bluray rips met double layer Dolby Vision + TrueHD Atmos wil bekijken zonder enig kwaliteitsverlies.

De LG speler speelt die m2ts bestanden af als HDR, niet als Dolby Vision én zonder HD audio.

Modellen cashback:

Welke TV’s nemen deel aan de actie?

Promotiemodel TV Cashback bedrag
OLED65W9PLA €300
OLED77C9PLA €300
OLED65E9PLA €250
OLED55E9PLA €150

Cashback actie NL

NL dealers

Cashback actie BE

BE dealers

Navraag gedaan bij LG waarom de 55 en 65 inch C9 niet meedoen.
Antwoord: niet bekend. LG website in de gaten houden.

• Vulcan750
  • Nu online
ghulst schreef op maandag 30 september 2019 @ 11:44:
[...]

Dat zonnescherm hangt er al en ook een raambekleding. Dat houdt de zon wel goed weg in de zomer, maar er zijn genoeg momenten waarop wij niet thuis zijn en dus het zonnescherm niet kunnen bedienen als de zon ineens wel doorbreekt. Dan kan de temperatuur in de kamer inderdaad wel flink oplopen. Op een beetje een zonnige dag in de winter kan het buiten vriezen en het in de kamer snel 27 graden worden. ;)
Dan is er volgens mij in principe geen belemmering om eventueel een oledtv aan te schaffen. Kijk je overdag en de zon schijnt op de tv, dan doe je het zonnescherm naar beneden. :)
Maar een Qled is ook geen slechte optie hoor! ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Vulcan750 op 30-09-2019 12:42 ]

• Farabi
  • Niet online
HoppyF schreef op maandag 30 september 2019 @ 12:30:

Navraag gedaan bij LG waarom de 55 en 65 inch C9 niet meedoen.
Antwoord: niet bekend. LG website in de gaten houden.
ze zijn niet dom natuurlijk, ze weten de C-serie al scherp geprijsd is op de markt. verwacht er maar niet teveel van.

• Farabi
  • Niet online
HoppyF schreef op maandag 30 september 2019 @ 12:53:
[...]

Dat was vorig jaar toch niet anders dan nu?
Toen waren er wèl meerdere cashback acties voor de C9 en andere modellen.
ik kan me niet herinneren dat de prijzen snel zo omlaag gingen voor de 55C8 en 65C8.

• westergas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11 14:15

westergas

rikkie_pc

Hamazaki schreef op maandag 30 september 2019 @ 12:56:
[...]

ik kan me niet herinneren dat de prijzen snel zo omlaag gingen voor de 55C8 en 65C8.
Een C8 had je een jaar geleden voor ~€1600 maar daar ging dat de cashback nog vanaf. Netto zat je toen op ~€1300 dus dat scheelt amper met de prijzen van nu.

Alleen nu zit je zonder het gehannes van de cashback (voor de C serie iig) dus per saldo zijn we beter af :)

rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)

• Farabi
  • Niet online
westergas schreef op maandag 30 september 2019 @ 13:04:
[...]

Een C8 had je een jaar geleden voor ~€1600 maar daar ging dat de cashback nog vanaf. Netto zat je toen op ~€1300 dus dat scheelt amper met de prijzen van nu.
ah, dat verklaart een hoop. verwacht dus maar geen cashback voor de C9-serie. €1100-1200 met cashback voor een 55C9 is te mooi om waar te zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Farabi op 30-09-2019 13:11 ]

• Wirehub
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:53

Wirehub

Blaat

Wirehub schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 20:10:
[...]

Dank, deze actie al 2 keer doorlopen maar mocht niet baten.
Vandaag contact gehad met Ziggo , zij hebben geen idee. Service werkt sinds vanochtend weer gelukkig

Xiaomi - Mi2/ Mi2S 32GB/ Mi3 64GB/ OnePlus One 64GB / Mi5 64GB / Mi Pad 2 / Mi6 128GB ceramic / Mi8 128GB / Mi pad 4 / Mi 10 / Xiaomi 12 / Xiaomi 14 Pro / Redmi pad pro

ghulst schreef op maandag 30 september 2019 @ 10:48:
[...]

Wij hebben al wel raambekleding, maar ook daar doorheen is de zon nog sterk. Niet in de wintermaanden, maar vanaf het voorjaar hakt het er flink in. Er stond ooit een setje JBL speakers waarvan het fineer gewoon van de kast af trok door de warmte van de zon.
Ik denk niet dat ik spijt zou hebben van de C9 voor wat betreft het beeld etc., maar als ik hier het topic doorlees, dan is er gewoon een risico dat ik liever niet loop. In de toekomst ontdekken ze vast hoe OLED de zon wel overleefd. ;)
Als ik dit zo lees heb je gewoon een klimaatprobleem in huis. Als het fineer van je speakers trekt door de hitte van de zon heb je betere zonwering nodig, nog los van de kwestie van lichtinval. Lijkt dat je zelf ook niet?

Zonwering buiten werkt het beste wat warmte betreft. Hiervoor bestaan zowel traditionele oplossingen (zonnescherm, markiezen) als modernere (semi-transparante automatische rolgordijnen aan de buitenkant, raamfolies die een groot percentage van de warmte en UV-straling reflecteren). Maar ook binnenzonwering is mogelijk met behoud van voldoende lichtinval, Verosol heeft bijvoorbeeld oplossingen die nog wat licht doorlaten maar toch zeer veel warmte/straling tegenhouden.

Hoe dan ook: welke tv je ook koopt, kijken in dergelijke omstandigheden blijft zwaar behelpen. Het is niet voor niets dat zodra er ergens kritisch beeldmateriaal bekeken moet worden het omgevingslicht gedimd wordt. Als de kamer zo hel verlicht is moeten je ogen zich hieraan aanpassen en verkleint de pupil zich. Op dat moment is het fysiek onmogelijk om überhaupt iets in het donkere bereik te zien (laat staan het near-black bereik ;)). Vergelijk het met buiten in de tuin in de volle zon zitten en proberen te zien wat er zich binnen in huis afspeelt. Je ziet er geen moer van en moet dus even de zonnebril af en naar binnen lopen om iets te zien. Ook een laptop of telefoon laat zich buiten in volle zon maar moeilijk bekijken... je bent al blij als je net kan lezen wat er op het scherm staat. Daarbij heeft een tv ondanks HDR/DV ook nog een veel beperkter dynamisch bereik dan het oog, wat de boel er niet beter op maakt.

Daarom gaat het in een flink lichte kamer kijken naar beeldmateriaal met een hoog dynamisch bereik (zowel lichte als donkere zaken in beeld) niet lekker, laat staan het kijken van donkerder beeldmateriaal (en dat is heel veel: schemer, avond nacht, veel binnenopnames). Je kan dus in een fel verlichte kamer net zo goed naar een tv met een slechte zwartwaarde kijken, een goed ingebouwd antiereflectiefilter levert dan nog meer op.

Edit: lees nu in een latere reactie dat je naast raambekleding ook zonwering hebt en dat het gaat om wanneer je niet thuis bent en geen zonwering naar benden hebt gelaten. Is investeren in automatische zonwering geen optie, dwz schijnt de zon langer dan een paar minuten dan gaat ie naar beneden, en omgekeerd? Zo dan is een OLED inderdaad geen optie, tenzij je een strikt regime weggaan=zonwering omlaag erop na kunt houden.
Vulcan750 schreef op maandag 30 september 2019 @ 12:40:
[...]

Dan is er volgens mij in principe geen belemmering om eventueel een oledtv aan te schaffen. Kijk je overdag en de zon schijnt op de tv, dan doe je het zonnescherm naar beneden. :)
Maar een Qled is ook geen slechte optie hoor! ;)
Jawel dus, zeker een belemmering want ze willen/kunnen niet op ieder moment (wel/niet thuis) de zonwering naar beneden doen als de zon gaat schijnen. Dus voordat je het weet staat de zon uren op de tv als je weg bent (of even niet oplet omdat je elders in huis bent).

[ Voor 15% gewijzigd door Cap op 30-09-2019 13:39 ]

Cap schreef op maandag 30 september 2019 @ 13:29:
[...]

Als ik dit zo lees heb je gewoon een klimaatprobleem in huis. Als het fineer van je speakers trekt door de hitte van de zon heb je betere zonwering nodig, nog los van de kwestie van lichtinval. Lijkt dat je zelf ook niet?
<knip>
. Je kan dus in een fel verlichte kamer net zo goed naar een tv met een slechte zwartwaarde kijken, een goed ingebouwd antiereflectiefilter levert dan nog meer op.
<knip>

[...]
Je geeft het antwoord al!
Precies wat een QLED is, slechte zwartwaarden, veel helderheid, en een aardig goed antireflex laag. (met slechte kijkhoek, dat dan ook...) ;)

Je hoeft niet in een donkere kamer te gaan zitten om TV te kijken met een OLED.
Echter enige vorm van zonwering is wel nodig.
Zeker direct zonlicht op de TV moet vermeden worden.
Pagina: 1 ... 222 ... 570 Laatste

Let op:
Indien je vragen hebt over inbranden bij OLED televisies, gebruik dan eerst even de zoekfunctie. Dit onderwerp is namelijk al regelmatig uitgebreid besproken.
Zie ook D vd V in "[LG OLED] Ervaringen & Discussie" Datzelfde geldt voor vragen over stekkers.

🔍 Inbranden: [LG OLED] Ervaringen & Discussie
🔎 Stekkers: [LG OLED] Ervaringen & Discussie

Goede aanbieding gezien of nodig? Check OLED Televisies aanbiedingen- & kortingscodetopic
Vragen/opmerkingen over de LG Cashback Actie? Daarvoor kan je terecht in [LG OLED] cashback topic

Discussies over welke (HDMI)-kabels te gebruiken kan in Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6.