Nickname does not reflect reality
Calibratie doe je (wat mij betreft) vooral voor realistisch beeld (niet per see prachtig in jouw ogen, als je dat niet gewend bent) en om zelf niet te lopen tweaken. Ik heb er zelf het geld niet voor over, omdat ik aardig ver kom met afstellen op het oog met calibratievideo's om een prachtig plaatje te krijgen. Het zal echter niet precies "zoals de maker het bedoeld heeft" zijn en het zal zeker nog beter kunnen.Ambition88 schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 20:26:
Raden jullie het kalibreren van de c7 aan? is het echt zo een verschil met out of the box picture quality settings? ik vind 250 euro best veel geld, prima als ik er prachtig beeld aan overhoud maar het moet wel echt de moeite waard zijn.
Als je geen kennis/zin/tijd hebt om überhaupt zelf te tweaken, dan zou ik het je wel aanraden. Zeker als je ook nog eens een realistisch beeld wilt.
edit: zie net dat deze post al paar dagen oud is. Goedemorgen

[ Voor 3% gewijzigd door Puck op 04-07-2017 07:15 ]
Arrived anxious, left bored
Betreffende kalibrator & meetapparatuur.
Heb je dat ervoor over met bijhorende kosten,zeker doen.
Echter wat wil je eigenlijk zien met je eigen ogen ?
Alles is afgesteld behorende bij je tv scherm en achteraf zie je met je eigen ogen toch net iets mindere kleuren of whatever
Wat ga je dan doen?
Nou ja, mindere kleuren krijg je bij calibratie sowieso niet he, alleen de juiste kleuren. Echter kun je dat persoonlijk minder mooi vinden.karper34 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 10:43:
Professioneel kalibreren laat zien ,tegen de 100% natuurlijke weergave .
Betreffende kalibrator & meetapparatuur.
Heb je dat ervoor over met bijhorende kosten,zeker doen.
Echter wat wil je eigenlijk zien met je eigen ogen ?
Alles is afgesteld behorende bij je tv scherm en achteraf zie je met je eigen ogen toch net iets mindere kleuren of whatever
Wat ga je dan doen?
Kijk het even aan, of je eraan kunt wennen (de meeste doen dat wel). of dan terugzetten.
Mijn ervaring is: zodra ik bij mensen na de kalibratie de before en after situation laat zien. Dan gaan ze altijd voor de nieuwe situatie.
Erg belangrijk is gewoon een goede greyscale, die zorgt eral voor dat iig D65 gehaald gaat worden (dus bv grijstinten en wit zonder nare kleurafwijkingen).
En vaak kun je dat dan wel uitleggen als: kijk er wordt een troebel filter weggehaald, en daardoor zie je dus meer detail (en dat klopt wel). Een goede kalibratie zorgt er ook voor dat je meer detail te zien krijgt (omdat de nuances tussen grijstinten ook duidelijker worden).
Verwijderd
Afgrijselijk dat Ambilight. Dat Ambilight is een commercieel wanstaltig effect toegevoegd voor de massa. Ooooooh wat mooi icm met mijn tv op standje dynamisch. Nul, nul toegevoegde waarde vind ik.Verwijderd schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 00:29:
Maar OLED met Ambilight is eigenlijk fucking vet.
Ik heb juist rust gecreeërd rond mijn tv middels een donker gekleurde wand. Moet er niet aan denken zo'n flipperkast effect rond mijn tv te hebben.
Maar zoals zo vaak, ieder zijn ding.
Eens. Net als dat curved en 3D. Verschrikkelijke marketingmeuk.Verwijderd schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 11:34:
Afgrijselijk dat Ambilight. Dat Ambilight is een commercieel wanstaltig effect toegevoegd voor de massa. Ooooooh wat mooi icm met mijn tv op standje dynamisch. Nul, nul toegevoegde waarde vind ik.
Ik heb juist rust gecreeërd rond mijn tv middels een donker gekleurde wand. Moet er niet aan denken zo'n flipperkast effect rond mijn tv te hebben.
De voet van Sony geleend
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
Nou, als je ambilight alleen zou gebruiken voor d65 licht en een beetje als bias light, dan heeft het meerwaarde.Verwijderd schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 11:34:
[...]
Afgrijselijk dat Ambilight. Dat Ambilight is een commercieel wanstaltig effect toegevoegd voor de massa. Ooooooh wat mooi icm met mijn tv op standje dynamisch. Nul, nul toegevoegde waarde vind ik.
Wel blijf ik uitkijken met stilstaande plaatjes te lang weer te geven op de televisie want dit is duidelijk een zwak punt aan mijn B6. Ik heb het Xbox dashboard of überhaupt een settings menu nog geen twee minuten aan staan en je ziet de retention gelijk al. Het is zo weer weg, maar door dit soort dingen wordt ik wel een beetje bang om games te spelen die constant stilstaande plaatjes tonen, zoals een HUD dus.
Nou heb ik de afgelopen dagen alleen maar Metro Last Light Redux gespeeld en die heeft amper een HUD, maar genoeg andere games hebben dat wel. Ik vind het jammer en begrijp niet dat die retention zo extreem snel al verschijnt. Ik heb amper tot geen retention gehad met de EC930.
Klasse voor je verwoording en oprecht gemeend.Adlermann schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 10:53:
[...]
Nou ja, mindere kleuren krijg je bij calibratie sowieso niet he, alleen de juiste kleuren. Echter kun je dat persoonlijk minder mooi vinden.
Kijk het even aan, of je eraan kunt wennen (de meeste doen dat wel). of dan terugzetten.
Mijn ervaring is: zodra ik bij mensen na de kalibratie de before en after situation laat zien. Dan gaan ze altijd voor de nieuwe situatie.
Erg belangrijk is gewoon een goede greyscale, die zorgt eral voor dat iig D65 gehaald gaat worden (dus bv grijstinten en wit zonder nare kleurafwijkingen).
En vaak kun je dat dan wel uitleggen als: kijk er wordt een troebel filter weggehaald, en daardoor zie je dus meer detail (en dat klopt wel). Een goede kalibratie zorgt er ook voor dat je meer detail te zien krijgt (omdat de nuances tussen grijstinten ook duidelijker worden).
En toch mis ik soms de intense kleuren ,die mijn ogen echt willen laten zien,maar dat vind ik echt puur persoonlijk.
En ook de beleving van de verandering van het lichtinval van moeder natuur en ook wat er zoal kunstlicht aan veelvoud lampen in je direct omgeving.
Note : Firmware update doet ook weleens je beeldsettings veranderen toch ?
[ Voor 3% gewijzigd door karper34 op 04-07-2017 12:04 ]
Geen dealbreaker, maar dat is toch wel echt een verbeterpunt.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Maar soms, als vrienden Formule 1 komen kijken of zo, zet ik hem voor de gein wel eens op sport. Eigenlijk afgrijselijk want die kleuren zijn dik oververzadigd en contrast en scherpte zijn over the top. Maar op zich is het wel lachen met een biertje erbij en die knalrode Ferarri's over je scherm te zien scheuren langs veel te groene grasveldjes en de Redbull waar de gele stier zo vanaf lijkt te springen. Voor een mooie film of serie not done maar voor zulke gelegenheden wel grappig. En iederaan zwaar onder de indruk van het beeld omdat deze setting ook veel gebruikt wordt in showrooms juist om aandacht te trekken. Kleuren spetteren en beelden knallen je tegemoet.
Welk type heb je staan?Phusebox schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 12:13:
Ik dacht eerst dat ik er nooit last van zou hebben, maar met de lange dagen en het vele licht (wanneer het weer beter is dan nu) heb ik toch wel last van ABL omdat ik dan de helderheid wat opschroef. Met OLED light op 60 wordt mijn scherm regelmatig grijs/donkerder bij normale tv uitzendingen.
Geen dealbreaker, maar dat is toch wel echt een verbeterpunt.
Exact dit doe ik ook.WvB22 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 12:16:
Ik kijk meestal in een aangepaste gebruikers setting die ik zo goed mogelijk afgesteld heb met natuurlijke kleuren en witbalans.
Maar soms, als vrienden Formule 1 komen kijken of zo, zet ik hem voor de gein wel eens op sport. Eigenlijk afgrijselijk want die kleuren zijn dik oververzadigd en contrast en scherpte zijn over the top. Maar op zich is het wel lachen met een biertje erbij en die knalrode Ferarri's over je scherm te zien scheuren langs veel te groene grasveldjes en de Redbull waar de gele stier zo vanaf lijkt te springen. Voor een mooie film of serie not done maar voor zulke gelegenheden wel grappig. En iederaan zwaar onder de indruk van het beeld omdat deze setting ook veel gebruikt wordt in showrooms juist om aandacht te trekken. Kleuren spetteren en beelden knallen je tegemoet.
Met vrienden aan de tafel met een biertje en dan youtube muziek als achtergrond. Alle clips in soort van dezelfde stand
55C7V
heb het nu al zeker 4x geprobeerd op verschillende tijdstippen met verschillende browsers maar altijd is de zip corrupt.
(ook al via de uk site geprobeerd)
thx die werkt wel, die servers van hun moeten echt brak zijn...Idanue schreef op zondag 2 juli 2017 @ 12:44:
Voor wie nog de nieuwste firmware voor de B6 wil heb ik hem even geupload:
***members only***
Hmmm die heb ik ook staan en ik zie ABL eigenlijk nooit ingrijpen. Ik dacht ook gelezen te hebben, en gezien op YouTube reviews, dat de 2017 modellen bijna nooit meer ABL laat ingrijpen. Zelfs bij hele grote heldere gedeelten gebeurd het volgens reviews bijna nooit. Wel gek. Ga eens kijken of ik ABL kan forceren op de tv.
Waarom er niet meerdere tonemapping modes zijn. Waarom bij Game mode color gamut op wide staat en LOCKED. Waarom LG geen BFI heeft, terwijl 2 concurrenten dit wel hebben. Hoe in de toekomst banding aangepakt gaat worden. Waarom geen duidelijke documentatie is over de motion interpolation functies en waarom ze niet dit niet verbeteren. De concurrentie doet het op dat vlak veel beter.Jorgen schreef op maandag 3 juli 2017 @ 20:56:
Dan is het beter om een vraag nog een keer gesteld te krijgen; dan enkel daarover weer te mopperen.
Weer on topic:
Komende donderdag ga ik dus naar LG / Tweakers toe.
Zijn er nog dingen die jullie nog missen in het lijstje met vragen?
Kan er iemand nog even uitleggen waar ik op moet letten bij tone mapping, dejudder enz?
Zal van te voren nog even inlezen, dus qua tips of verduidelijking hoor ik het graag.
Dan kan ik zo goed mogelijk onze vragen stellen. Ik hoop in elk geval dat daar voldoende tijd voor zal zijn.
Verder ga ik natuurlijk genieten van al het moois dat ze gaan laten zien.![]()
Denk dat het goed is om sommige vragen even te bundelen, omdat er m.i. veel vragen over dezelfde onderwerpen zijn.
Ik zal overigens wel gek zijn, of veel geluk hebben, maar ik heb zelf nog geen banding, tinting of image retention gezien. Ook niet na een uurtje gamen, of het pauzeren van Netflix / Kodi / enz.
[ Voor 42% gewijzigd door Jorgen op 04-07-2017 16:55 ]
Your Friendly Neighborhood Moderator
BFI = Black frame insertion. Banding is voor mij ook geen probleem, maar er zijn toch redelijk wat panelen die het hebben. Lijkt me toch een interessante vraag.Jorgen schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 16:53:
@ionn Ze staan erbij. Wat is BFI precies?
Denk dat het goed is om sommige vragen even te bundelen, omdat er m.i. veel vragen over dezelfde onderwerpen zijn.
Ik zal overigens wel gek zijn, of veel geluk hebben, maar ik heb zelf nog geen banding, tinting of image retention gezien. Ook niet na een uurtje gamen, of het pauzeren van Netflix / Kodi / enz.
Je kan je vragen groeperen op onderwerp. Dus het paneel, HDR, game mode + HDR game mode, BFI, Motion interpolation.
Titanfall 2 in het muliplayer menu heeft bij mij veel last van banding. Normale content zie ik het niet vaak.Jorgen schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 16:53:
@ionn Ze staan erbij. Wat is BFI precies?
Sommige dingen passen bij beeldinstellingen én problemen én nieuwe features... Die staan er natuurlijk wel tussen, maar niet 3 x.
Ik ben samen met een paar andere Tweakers uitgenodigd om volgende week donderdag op Tweakers HQ naar de W7 te kijken en vragen aan LG te stellen. Nu zit ik zelf helemaal niet zo diep in de materie als veel andere mede-oledfans in dit topic. Ik ben gewoon een blije gebruiker van mijn televisie
Zijn er dingen die jullie graag zouden weten over de 7-serie en de W7 in het bijzonder?
Beeldinstellingen:
- Wat adviseert LG zelf als (basis-)instellingen voor een zo natuurgetrouw mogelijk beeld? @Jorgen
- Wat zijn nu de beste instellingen voor (Dolby Vision) HDR-beelden? Verschilt dit per HDR-type? @Jorgen
- Is een one-setting-fits-all instelling mogelijk? @Jorgen
- Is Sharpness 10 eigenlijk 0, zoals meerdere mensen zeggen? @Raymon89
- Moeten we de tv bij 1080i bronnen nu gewoon anders instellen dan bij 720p / 1080p / 2160p bronnen? @Jorgen
- Kunnen we de ABL in de toekomst ook geheel uitzetten of desnoods instellen? @Verwijderd
- Komt er een update voor de (HDR) game mode: Er zijn steeds meer games die HDR ondersteunen. De game mode is nu in de praktijk te donker. Er is nu een workaround met de in game brightness slider, maar games zonder die funtie blijven te donker. @devilsnight
- Waarom zijn er niet meerdere tone mapping modes? @ionn
- Waarom staat bij de game mode color gamut op wide en locked? @ionn
- Waarom heeft LG geen BFI? @ionn
- Komt er een handleiding voor motion interpolation en wordt deze nog verbeterd? @ionn
- Wat vindt LG van de kritiek op de verwerking van snelle beelden zoals bij voetbal en F1. Is dit met de huidige firmware goed in te stellen, of komt er een update? @Jorgen
- Waar komt de tinting (gele/paarse vlekken) bij witte schermen vandaan? (Bij puur witte schermen, alsook bij sneeuw, ijs, enz.) Is dit op te lossen?@Light21M
- Zijn de wifi-problemen van de C7 bij LG bekend? Is hiervoor een oplossing (gepland)? @Canifchaos
- TruMotion lijkt bij de 7-serie duidelijk minder te zijn dan bij Sony en Panasonic uit 2017. Komt hier een fix voor? @Raymon89
- Hoe wordt banding opgelost bij grijze en zwarte tinten opgelost? @ionn
- En hoe color banding? (Bijv. bij de game Titanfall).@Rerder
- Wat valt er van bovengoemde problemen wél of niet de "specificaties" van een OLED-scherm mbt reparaties/garantie. Bijv. sommige mensen met overduidelijk gelige banen/vlekken op het scherm krijgen te horen dat het hoort en dat het geen defect is.@Fietsbel
- LG heeft eerder aangegeven alle HDR-formaten te ondersteunen. Wanneer mogen we bij de 7-serie / 2017-lijn Technicolor HDR verwachten? @Raymon89
- En wanneer HDR10+? @Raymon89
- Komt de beloofde HLG update nog steeds naar de 6-serie? @TimoLimo
- Krijgt de 7-serie / 2017-lijn ook ondersteuning voor HDMI 2.1 in de toekomst? @RBN026
- Verwachten ze met firmware eARC te kunnen toevoegen aan bijvoorbeeld de 7-lijn voor Dolby TrueHD, en zo ja, op wat voor termijn? @Ph0en1x
- Waarom is de Dolby Access app niet in Nederland beschikbaar? Juist hiermee kan je goed zien wat de tv allemaal kan. @wally21
- Welke andere nieuwe functies, fixes of apps kunnen we nog verwachten? (Bijv. KIJK van SBS) @Jorgen
- Is firmware ook weer te downgraden? @devilsnight
- Komt er een manier om de instellingen van de tv, bijv. bij het colour management, etc naar alle inputs te kopiëren? @Jorgen
- Hoe hangt die W7 precies aan de muur? @Jorgen
- Zijn er mogelijk toch display/soc verschillen met bijv de C7? @Jorgen
- Wanneer mogen we een prijs onder de € 5000 verwachten voor de 77" modellen? @Major_ton
[ Voor 11% gewijzigd door Jorgen op 05-07-2017 23:29 ]
Wat hij bedoelt is color banding! Dat is iets anders dan de banding die ik bedoel. De banding die ik bedoel zie je bij 5% grijsschaal images en hele donkere content.
Kan je voor mij uitleggen wat allebei dan precies is en waar het verschil zit?
Wat ik uit jouw post begrijp is dat je strepen/banden ziet bij beelden met (donker)grijze en zwarte kleurtonen?
Ander iets: Ik draai op YouTube Samsung's SUHD 4k video. Krijg tijdens waterfragmenten echt heel veel groene artifacts. In een beeld met veel lucht, was het een complete rode balk van circa 20 cm breed met rode artifacts. Probleem van mijn tv, of de combinatie YT en niet bedoeld voor oled?
[ Voor 11% gewijzigd door Jorgen op 04-07-2017 18:09 ]
Color banding/Posterization: Wikipedia: Colour bandingJorgen schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 18:06:
Heb het aangepast.
Wat ik uit jouw post begrijp is dat je strepen/banden ziet bij beelden met (donker)grijze en zwarte kleurtonen?
Ander iets: Ik draai op YouTube Samsung's SUHD 4k video. Krijg tijdens waterfragmenten echt heel veel groene artifacts. In een beeld met veel lucht, was het een complete rode balk van circa 20 cm breed met rode artifacts. Probleem van mijn tv, of de combinatie YT en niet bedoeld voor oled?
Banding: http://imgur.com/jeY3UNt
Color banding ontstaat door kwaliteit van content. Banding is bands die in het scherm zelf zitten.

V.w.b. de banding. Heeft elk Oled scherm dit? Ik heb het met het bekijken van content in elk geval nog niet gezien.
Haha. Kies maar welke vragen jullie het belangrijkste vinden.Raymon89 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 18:21:
@Jorgen Ik zie die LG representative al kijken als jij met aan A0 vel aan vragen aan komt zetten, arme kerel
Lijkt me dat we graag willen weten wat de meest natuurgetrouwe instellingen zijn; welke fixes er komen voor de genoemde problemen en welke nieuwe functies beschikbaar komen.
Verwijderd
Dit wordt de laatste keer dat LG dit gaat doen. Stelletje mafkezen die Tweakers.Raymon89 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 18:21:
@Jorgen Ik zie die LG representative al kijken als jij met aan A0 vel aan vragen aan komt zetten, arme kerel
Nee, want interpolation en color banding hebben niks met elkaar te maken. Ieder scherm heeft wel banding, haal maar een 5% ire slide omhoog op je tv en je zal waarschijnlijk wel wat zien.Jorgen schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 18:22:
Dus hoe beter de content hoe minder kans op color banding. Zou dat met een vorm van interpolation op te lossen zijn?
V.w.b. de banding. Heeft elk Oled scherm dit? Ik heb het met het bekijken van content in elk geval nog niet gezien.
Tip: Ik zou toch even inlezen over al die ondewerpen, zodat je het volledig begrijpt.
En dat heb ik van te voren ook aangegeven, zowel hier, als bij de uitnodiging.
PS4 PRO maar verwacht dat het op meer platforms gebeurd.
Kijk maar eens gewoon tv en dan bijvoorbeeld de telfort of tele2 reclames die ik zo uit mijn hoofd kan noemen die echt flinke abl veroorzaken.WvB22 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 16:34:
[...]
Hmmm die heb ik ook staan en ik zie ABL eigenlijk nooit ingrijpen. Ik dacht ook gelezen te hebben, en gezien op YouTube reviews, dat de 2017 modellen bijna nooit meer ABL laat ingrijpen. Zelfs bij hele grote heldere gedeelten gebeurd het volgens reviews bijna nooit. Wel gek. Ga eens kijken of ik ABL kan forceren op de tv.
maak anders eens een filmpje met je mobiel?Jorgen schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 18:06:
Heb het aangepast.
welk suhd filmpje bedoel je? zijn er erg veel.
Ik gaf gewoon even twee voorbeelden waar je het niet kan missen.Ambition88 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 20:10:
who cares about reclames though, zolang het nauwlijks tot niet tijdens films/series gebeurt, stoor ik mij er echt niet aan.
I know, nog 2 weken dan kan ik hem eindelijk bestellen. Hoop dat ik niet net zo teleurgesteld word als jij.Phusebox schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 20:31:
[...]
Ik gaf gewoon even twee voorbeelden waar je het niet kan missen.
wat zijn trouwens de key dingen die je moet doen zodra hij geinstalleerd is?
de mode switchen naar ISF dark ofzo verder nog belangrijke dingen?
Sorry voor de late reactie maar kan het niet laten om hier toch even op te reageren. Wat een ongelofelijke onzin wordt hier uitgekraamd. Een platte tv aan de muur zal het beter doen dan een curved aan de muur? Sorry hoor maar jij weet echt niet waar je over praat. Een 65C met zijn lichte curve staat gewoon prachtig aan de muur. Persoonlijk vind ik dat de soundbar van de e serie teveel bulk aan de tv toevoegt. Het zijn beide echter prachtige tv's. Maar de curve van de C wordt echt mega overdreven. Iedereen die hier over de vloer komt en de 65c aan de muur ziet hangen is diep onder de indruk.Snake_Eye schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 13:35:
[...]
Ik denk dat iedereen de soundbar wel gebruikt, bijvoorbeeld voor normaal TV kijken. De meeste mensen die ik heb gesproken hebben toch spijt van hun cuved. Een platte TV aan de muur zal het beter doen dan een curved aan de muur.
“bet your technical analysis didn’t see this sh*t coming”
Hij had liever nog drie jaar getwijfeld en hier nog meer vrienden gemaakt.Ambition88 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 21:13:
I know, nog 2 weken dan kan ik hem eindelijk bestellen. Hoop dat ik niet net zo teleurgesteld word als jij.of ben je uiteindelijk toch wel blij met je aankoop?
Ik ga ook vooral genieten van een leuke middag. Een prachtige TV; Tweakers HQ; gezelligheid; eten na afloop. Daar heb ik zeker zin in.Verwijderd schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 18:34:
[...]
Dit wordt de laatste keer dat LG dit gaat doen. Stelletje mafkezen die Tweakers.
Als er tijd en ruimte is voor (enkele) vragen, dan kan ik daarmee weer iets voor de community terug doen. Ik ga ze écht géén kruisverhoor afnemen.
Ii ben wel tevreden na wat getweak. Out of the box was het beeld bij mij in ieder geval echt het geld niet waard. Nu kan ik er wel van genieten alleen zie ik wel nog een hoop verbeter punten. Deels op te lossen wellicht met firmware updates en deels gewoon hardwarematig.Ambition88 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 21:13:
[...]
I know, nog 2 weken dan kan ik hem eindelijk bestellen. Hoop dat ik niet net zo teleurgesteld word als jij.of ben je uiteindelijk toch wel blij met je aankoop?
wat zijn trouwens de key dingen die je moet doen zodra hij geinstalleerd is?
de mode switchen naar ISF dark ofzo verder nog belangrijke dingen?
Maar goed het perfecte product bestaat nooit.
Zeker wel! Emmer water mee, handdoek en van onder je zonnebril een beetje dreigend kijken 😁
Nou weet ik niet zeker of deze vraag er al bij staat maar ik denk dat de mensen met een 2016 model wel graag willen weten of het mogelijk is om met een firmware update Dolby Atmos ondersteuning te krijgen en of LG dit van plan te doen is. Weet dat er zelfs petities online lopen die LG smeken om Atmos te gaan ondersteunen op 2016 modellen van de OLED's.
Dit is echt één van de meest gevraagde features aan LG. Als je een antwoord weet los te peuteren heb je een wereldprimeurtje 😁
[ Voor 0% gewijzigd door WvB22 op 05-07-2017 07:23 . Reden: Typo ]
Laat ze eerst überhaupt ARC eens goed werkend krijgen.
Dat is precies het probleem. Via ARC kan je het Atmos signaal niet doorgeven aan speakers die Atmos wél ondersteunen. Dus Netflix met dolby Vision én Atmos gaat hem niet worden want je kan het signaal niet via ARC doorvoeren aan je speakers. Via de Xbox zou het wel weet kunnen maar die ondersteunt weer geen Dolby Vision. Schijnt dat met een firmware update het mogelijk zou moeten zijn dat ARC wél werkt maar LG weigert dat door te voeren. Waarom is nog niet duidelijk. Is het een licentie issue, hardware of onwil?Phusebox schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 07:54:
Ik zie niet in waarom Atmos zo'n must have feature is als het alleen werkt op de ingebouwde speakers, omdat geen enkele uitgang het doorgeven van Atmos ondersteunt?
Laat ze eerst überhaupt ARC eens goed werkend krijgen.
Voor de duidelijkheid, met een 2017 OLED werkt het wél. Geniet zelf van Dolby Atmos via tv naar soundbar en geluid is toch echt merkbaar beter, voller en ruimtelijker. Op gebied van uitgangen schijnt de 2017 model niet anders te zijn dan het 2016 model qua hardware dus is het een software of licentie issue. Of onwil van LG. Geen idee of dat echt klopt en dus een mooie vraag 😁
[ Voor 18% gewijzigd door WvB22 op 05-07-2017 10:08 ]
Oh ja, hoe dan want mijn Atmos receiver krijgt echt geen Atmos signaal via de Netflix app op de tv en ARC over HDMI.WvB22 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 08:56:
[...]
Dat is precies het probleem. Via ARC kan je het Atmos signaal niet doorgeven aan speakers die Atmos wél ondersteunen. Dus Netflix met dolby Vision én Atmos gaat hem niet worden want je kan het signaal niet via ARC doorvoeren aan je speakers. Via de Xbox zou het wel weet kunnen maar die ondersteunt weer geen Dolby Vision. Schijnt dat met een firmware update het mogelijk zou moeten zijn dat ARC wél werkt maar LG weigert dat door te voeren. Waarom is nog niet duidelijk. Is het een licentie issue, hardware of onwil?
Voor de duidelijkheid, met een 2017 OLED werkt het wél. Geniet zelf van Dolby Atmos via tv naar soundbar en geluid is toch echt merkbaar beter, voller en ruimtelijker. Op gebied van uitgangen schijnt de 2017 model niet anders te zijn dan het 2016 model qua hardware dus is het een software of licentie issue. Of onwil van LG. Geen idee of dat echt klopt en dus een mooie vraag 😁
Heb je ook 7 speakers dan? En kijk je content met 7.1 audio?Stuwie schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 10:18:
Ik gebruik naast de netflixapp van de B6 ook de chromecast ultra vanwege de ondersteuning YouTube HDR jammer dat deze geen atmos ondersteunt maar wel weer Dolby Digital Plus 7.1 alleen hoor ik geen verschil met 5.1 .
Als je een 5 speakers en 1 sub hebt dan ga je idd geen verschil horen. Hetzelfde als een Dolby Atmos track luisteren zonder aanwezigheid van plafond speakers.
[ Voor 11% gewijzigd door keepitfrosty op 05-07-2017 10:30 ]
Ik neem dat je wel de laatste update binnen hebt voor de C7/B7/E7 en de Netflix app?Phusebox schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 10:17:
[...]
Oh ja, hoe dan want mijn Atmos receiver krijgt echt geen Atmos signaal via de Netflix app op de tv en ARC over HDMI.
Kan ook dat je soundbar geen atmos ondersteunt via arc.
Dat is bijvoorbeeld het geval bij mijn Samsung K950. Die bar wordt door Samsung aan alle kanten neergezet als een ultieme atmos-soundbar, en via een uhd-speler op de hdmi-in is het zonder meer vrij indrukwekkend, maar het ding blijkt geen atmos over arc te ondersteunen. Dus weer gevalletje van wachten/hopen op een firmware update, net zoals dat geldt voor de bezitters van de 2016 modellen van de LG Oleds.
Het is geen soundbar maar een semi-high end receiver. Zou het moeten ondersteunen, heb ook alle updates. Vanavond eens zoeken wat het probleem is dan.Koekiemonsterr schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 10:33:
[...]
Ik neem dat je wel de laatste update binnen hebt voor de C7/B7/E7 en de Netflix app?
Kan ook dat je soundbar geen atmos ondersteunt via arc.
Dat is bijvoorbeeld het geval bij mijn Samsung K950. Die bar wordt door Samsung aan alle kanten neergezet als een ultieme atmos-soundbar, en via een uhd-speler op de hdmi-in is het zonder meer vrij indrukwekkend, maar het ding blijkt geen atmos over arc te ondersteunen. Dus weer gevalletje van wachten/hopen op een firmware update, net zoals dat geldt voor de bezitters van de 2016 modellen van de LG Oleds.
Haha dat zou wel een fail zijn. ..Raymon89 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 11:31:
Ik meen eens ergens op AVSForum gelezen te hebben dat voor het doorgeven van Atmos via ARC LG een eigen methode gebruikt, die dus ook alleen werkt als de receiver aan de andere kant dat signaal herkent, oftewel ook van LG is..
The 2017 LGs can output Atmos via Arc, but only the SJ9 soundbar understands it because it is not officially specified. You can try other receivers, but i doubt they will work. But maybe they do...
Dit klinkt na mijn mening logisch, de HDMI poorten op mijn LG C7 zijn van het type HDMI 2.0b. HDMI 2.0b ondersteund helemaal geen Dolby Atmos over ARC, dit is pas bij Versie 2.1 met eARC.
Klopt, zoiets heb ik ook gelezen dacht ik. Er is in ieder geval al wel bevestigd door een gebruiker dat atmos bij de LG SJ9-soundbar gewoon werkt via arc.Raymon89 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 11:31:
Ik meen eens ergens op AVSForum gelezen te hebben dat voor het doorgeven van Atmos via ARC LG een eigen methode gebruikt, die dus ook alleen werkt als de receiver aan de andere kant dat signaal herkent, oftewel ook van LG is..
Klopt want deze opstelling heb ik ook staan. In Netflix kan je snel zien of je tv in ieder geval het Atmos signaal herkent want dan verschijnt het Atmos logo bij de info van de film (alleen film Okja op dit moment). Wel receiver uit zetten want kennelijk kijkt de Netflix app continu wat je aansluitingen zijn. Wel een beetje een mysterie hoe LG dit voor elkaar krijgt zonder HDMI 2.1.Koekiemonsterr schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 12:11:
[...]
Klopt, zoiets heb ik ook gelezen dacht ik. Er is in ieder geval al wel bevestigd door een gebruiker dat atmos bij de LG SJ9-soundbar gewoon werkt via arc.
Ik heb dan de 55 inch variant en vroeg mij dat ook af. Ik weet niet wat jij zult moeten bijbetalen maar zelf wacht ik liever de 2018 modellen af. Maak je een grotere stap lijkt mij qua ontwikkelingen.Snake_Eye schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 12:12:
Als je nu een 65E6V TV hebt, en je kan hem nog inruilen voor de 65E7V wat zou je dan doen?
Ik zou een leuke film uitzoeken en afspelen.Snake_Eye schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 12:12:
Als je nu een 65E6V TV hebt, en je kan hem nog inruilen voor de 65E7V wat zou je dan doen?
reviews: Panasonic EZW1004 - Te veel voor thuis
Ja dit is een goeie vraag, die hopelijk morgen ook aan de orde komt bij het evenement hier op hq, en anders zal ik er LG wel eens mee lastig gaan vallenWvB22 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 12:27:
[...]
Klopt want deze opstelling heb ik ook staan. In Netflix kan je snel zien of je tv in ieder geval het Atmos signaal herkent want dan verschijnt het Atmos logo bij de info van de film (alleen film Okja op dit moment). Wel receiver uit zetten want kennelijk kijkt de Netflix app continu wat je aansluitingen zijn. Wel een beetje een mysterie hoe LG dit voor elkaar krijgt zonder HDMI 2.1.
Zelf zou ik graag willen horen wat wel en wat niet binnen de "specificaties" valt van een OLED scherm mbt reparaties/garantie. Sommige mensen met overduidelijk gelige banen/vlekken op het scherm krijgen te horen dat het hoort en dat het geen defect is. Met het gevolg dat je een non uniform scherm hebt bij lichte achtergronden. Een probleem dat meerdere mensen in het topic hebben, helaas ik ook: Fietsbel in "[LG OLED] Ervaringen & Discussie"
[ Voor 18% gewijzigd door Fietsbel op 05-07-2017 12:55 ]
39
Ja als je alles uitschakeld wat hem onderscheid en nergens op test waar je het verschil mee kan maken dan kom je steeds op een standaard OLED paneel test uitHotwheels schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 12:32:
Ik had veel verwacht van de OLED Pana. Maar na de review gelezen te hebben valt ie tich een beetje tegen:

[ Voor 11% gewijzigd door apis29 op 05-07-2017 13:08 ]
Omdat de soundbar wat brak is, valt hij tegen?Hotwheels schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 12:32:
Ik had veel verwacht van de OLED Pana. Maar na de review gelezen te hebben valt ie tich een beetje tegen:
Als je zo;'n koopt gebruik je toch geen Soundbar...
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Ik denk ook aan deze Soundbar voor bij mijn 65C. Met deze soundbar is het toch mogelijk om Dolby Vision en Atmos tegelijk aan te sturen middels de juiste (LG) UHD speler? Netflix boeit mij niet.Koekiemonsterr schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 10:33:
[...]
Dat is bijvoorbeeld het geval bij mijn Samsung K950. Die bar wordt door Samsung aan alle kanten neergezet als een ultieme atmos-soundbar, en via een uhd-speler op de hdmi-in is het zonder meer vrij indrukwekkend,
We dwalen een beetje af nu, maar ja, dat denk ik wel.zwembroek schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 13:11:
[...]
Ik denk ook aan deze Soundbar voor bij mijn 65C. Met deze soundbar is het toch mogelijk om Dolby Vision en Atmos tegelijk aan te sturen middels de juiste (LG) UHD speler? Netflix boeit mij niet.
Zolang je een van de nieuwere uhd-spelers hebt, zoals die van LG met Dolby Vision-ondersteuning, zou je inderdaad moeten kunnen genieten van zowel DV als Atmos. Moet je natuurlijk wel een uhd bluray hebben met Dolby Vision en een Atmos-soundtrack, en die beginnen nu pas uit te komen (Despicable Me, dacht ik).
Verwijderd
Ik moet hier toch wel echt lachen hoor. Je druk maken over Atmos over een soundbar. Als je daar een geschikte receiver voor hebt met bij behorende "echte" speakers kan ik het volgen. Een soundbar blijft altijd een compensatieapparaat die helemaal het hele Atmos gebeuren niet kan laten horen. Niet minachtend bedoelt, maar als objectieve vaststelling. Laat je niet gek maken met dat hele Atmos gebeuren.zwembroek schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 13:11:
[...]
Ik denk ook aan deze Soundbar voor bij mijn 65C. Met deze soundbar is het toch mogelijk om Dolby Vision en Atmos tegelijk aan te sturen middels de juiste (LG) UHD speler? Netflix boeit mij niet.
Maar heeft iedereen dan genoeg subs, surround speakers inclusief aan het plafond, want anders voldoet een standaard DTS of DD track meer dan prima.
Edit.
Musicmasters Thinks Alike!
[ Voor 8% gewijzigd door THX op 05-07-2017 13:39 ]
OT:THX schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 13:38:
Ik lees iedereen volop emmeren over Dolby Atmos.
Maar heeft iedereen dan genoeg subs, surround speakers inclusief aan het plafond, want anders voldoet een standaard DTS of DD track meer dan prima.
Edit.
Musicmasters Thinks Alike!
Vind je vorige profiel foto leuker!
Stay hungry, stay foolish!
Wat heeft dat met mijn vraag te maken? ik heb meerdere keren een defect scherm gekregen en ik krijg de mogelijkheid om hem te ruilen, eventueel met de 65E7V.
Dat heeft niks met een film uitkiezen te maken.
Die Samsung soundbar heeft ook rear speakers he. Dat het niet zo mooi klinkt als een dedicated installatie hoef je mij echt niet te vertellen. Maar het klinkt overduidelijk mooier dan mijn huidige 5.1 set. Plus de reviews zijn ook lovend.Verwijderd schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 13:37:
[...]
Ik moet hier toch wel echt lachen hoor. Je druk maken over Atmos over een soundbar. Als je daar een geschikte receiver voor hebt met bij behorende "echte" speakers kan ik het volgen. Een soundbar blijft altijd een compensatieapparaat die helemaal het hele Atmos gebeuren niet kan laten horen. Niet minachtend bedoelt, maar als objectieve vaststelling. Laat je niet gek maken met dat hele Atmos gebeuren.
Ik heb de apparatuur, maar geen LG crapceiver... HelaasVerwijderd schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 13:37:
[...]
Ik moet hier toch wel echt lachen hoor. Je druk maken over Atmos over een soundbar. Als je daar een geschikte receiver voor hebt met bij behorende "echte" speakers kan ik het volgen. Een soundbar blijft altijd een compensatieapparaat die helemaal het hele Atmos gebeuren niet kan laten horen. Niet minachtend bedoelt, maar als objectieve vaststelling. Laat je niet gek maken met dat hele Atmos gebeuren.
Gewoon een 4K hdmi splitter en je hebt dat hele ARC geneuzel uit 2009 niet nodig.Phusebox schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 13:50:
[...]
Ik heb de apparatuur, maar geen LG crapceiver... Helaas
Ik ben aankomende woensdag morgen ook aanwezigJorgen schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 17:44:
Ik ben samen met een paar andere Tweakers uitgenodigd om volgende week donderdag op Tweakers HQ naar de W7 te kijken en vragen aan LG te stellen. Nu zit ik zelf helemaal niet zo diep in de materie als veel andere mede-oledfans in dit topic. Ik ben gewoon een blije gebruiker van mijn televisie(C7)
Zijn er dingen die jullie graag zouden weten over de 7-serie en de W7 in het bijzonder?
Waar ik zelf nieuwsgierig naar ben, zijn bijv. de volgende dingen:Suggesties voor andere vragen, of wellicht duidelijker formuleringen? Ik hoor het graag.
- Wat adviseert LG zelf als (basis-)instellingen voor een zo natuurgetrouw mogelijk beeld?
- Wat zijn nu de beste instellingen voor (Dolby Vision) HDR-beelden?
- Wat vindt LG van de kritiek op de verwerking van snelle beelden zoals bij voetbal en F1. Is dit met de huidige firmware goed in te stellen, of komt er een update?
- Moeten we de tv bij 1080i bronnen nu gewoon anders instellen dan bij 720p / 1080p bronnen?
- Zijn er toch display/soc verschillen met bijv de C7?
- Hoe hangt die W7 precies aan de muur?
- Welke nieuwe functies, fixes of apps kunnen we nog verwachten?
Vragen uit de community:
- Is Sharpness 10 eigenlijk 0, zoals meerdere mensen zeggen? @Raymon89
- Waar komt de tinting (gele/paarse vlekken) bij witte schermen vandaan? (Bij puur witte schermen, alsook bij sneeuw, ijs, enz.) @Light21M
- Krijgt de 7-serie / 2017-lijn ook ondersteuning voor HDMI 2.1 in de toekomst? @RBN026
- LG heeft eerder aangegeven alle HDR-formaten te ondersteunen. Wanneer mogen we bij de 7-serie / 2017-lijn Technicolor HDR verwachten? @Raymon89
- En wanneer HDR10+? @Raymon89
- Wanneer mogen we een prijs onder de € 5000 verwachten voor de 77" modellen? @Major_ton
- Verwachten ze met firmware eARC te kunnen toevoegen aan bijvoorbeeld de 7-lijn voor Dolby TrueHD, en zo ja, op wat voor termijn? @Ph0en1x
- Komt de beloofde HLG update nog steeds naar de 6-serie? @TimoLimo
- Zijn de wifi-problemen van de C7 bij LG bekend? Is hiervoor een oplossing (gepland)? @Canifchaos
- Is firmware ook weer te downgraden? @devilsnight
- TruMotion lijkt bij de 7-serie duidelijk minder te zijn dan bij Sony en Panasonic. Komt hier een fix voor? @Raymon89
- Komt er een update voor de (HDR) game mode: Er zijn steeds meer games die HDR ondersteunen. De game mode is nu in de praktijk te donker. Er is nu een workaround met de in game brightness slider, maar games zonder die funtie blijven te donker. @devilsnight
- Waarom is de Dolby Access app niet in Nederland beschikbaar? Juist hiermee kan je goed zien wat de tv allemaal kan. @wally21
- Kunnen we de ABL in de toekomst ook geheel uitzetten of desnoods instellen? @Verwijderd
- Waarom zijn er niet meerdere tone mapping modes? @ionn
- Waarom staat bij de game mode color gamut op wide en locked? @ionn
- Waarom heeft LG geen BFI? @ionn
- Hoe wordt banding opgelost? @ionn
- Komt er een handleiding voor motion interpolation en wordt deze nog verbeterd? @ionn
En ook bij een dubbele tuner kan het niet helaas. Ik heb zelf een TV met dubbele tuner, maar met maar 1 CI+ module kan je maar 1 kanaal tegelijk "decrypten". Dus als je naar een kanaal kijkt en tegelijkertijd wilt opnemen kan dit niet.Puck schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 18:36:
[...]
CI module erin en opnemen op een externe usb-harddisk via de TV. Dan kun je alleen niet iets anders tegelijk kijken want er zit maar 1 tuner in.
[ Voor 7% gewijzigd door Senaxx op 05-07-2017 14:19 ]
Zet ik erbij.Fietsbel schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 12:51:
@Jorgen
Zelf zou ik graag willen horen wat wel en wat niet binnen de "specificaties" valt van een OLED scherm mbt reparaties/garantie. Sommige mensen met overduidelijk gelige banen/vlekken op het scherm krijgen te horen dat het hoort en dat het geen defect is. Met het gevolg dat je een non uniform scherm hebt bij lichte achtergronden. Een probleem dat meerdere mensen in het topic hebben, helaas ik ook: Fietsbel in "[LG OLED] Ervaringen & Discussie"
Oh en hoe krijg ik dan de audio van apps als Netflix op mijn receiver?THX schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 13:54:
[...]
Gewoon een 4K hdmi splitter en je hebt dat hele ARC geneuzel uit 2009 niet nodig.
Een externe mediaplayer kopenPhusebox schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:11:
[...]
Oh en hoe krijg ik dan de audio van apps als Netflix op mijn receiver?
Maar misschien kan iedereen hier gewoon elk jaar een nieuwe TV kopen om vervolgens daarna pas te gaan kijken wat je er allemaal niet mee kan en dan te gaan zeuren.
De LG alleen als monitor gebruiken. Apps, ARC, mediaplayer, wifi, fastethernet allemaal omzeilen en vervangen door iets wat WEL werkt. Maar dat is wellicht een open deur.Phusebox schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:11:
[...]
Verwijderd
Optische kabel gebruiken. Opgelost.Phusebox schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:11:
[...]
Zelfs met een setje rearspeakers heeft Atmos 0,0 toegevoegde waarde. Sorry, kan het ook niet helpen.zwembroek schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 13:49:
[...]
Die Samsung soundbar heeft ook rear speakers he. Dat het niet zo mooi klinkt als een dedicated installatie hoef je mij echt niet te vertellen. Maar het klinkt overduidelijk mooier dan mijn huidige 5.1 set. Plus de reviews zijn ook lovend.
https://www.homecinemamag...wat-het-en-hoe-werkt-het/ Zolang je geen speakers in je plafond schroeft kan je Atmos gewoon links laten liggen.
Wat heb je dan in godsnaam voor 5.1 set? Tegen mijn set kan echt geen soundbar op (Marantz receiver met B&W's).
Volgens mij is de bitrate van Atmos ook hoger per kanaal, dus het kan wel degelijk beter klinken.Verwijderd schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:36:
[...]
Optische kabel gebruiken. Opgelost.
[...]
Zelfs met een setje rearspeakers heeft Atmos 0,0 toegevoegde waarde. Sorry, kan het ook niet helpen.
https://www.homecinemamag...wat-het-en-hoe-werkt-het/ Zolang je geen speakers in je plafond schroeft kan je Atmos gewoon links laten liggen.
Wat heb je dan in godsnaam voor 5.1 set? Tegen mijn set kan echt geen soundbar op (Marantz receiver met B&W's).
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Verwijderd
Verdiep je maar eens in wat jouw oren kunnen horen aan frequentie bereik. Het verschil tussen Super Audio CD en CD kwaliteit is ook niet hoorbaar (ja , ik heb een installatie die Super Audio kan weergeven). Maar ik ga hier op dit forum maar geen discussie aan over dit onderwerp. Gaan jullie lekker stoeien met Atmos en je frustreren, ik luister gewoon naar DTS surround. Helemaal goed.DennusB schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:37:
[...]
Volgens mij is de bitrate van Atmos ook hoger per kanaal, dus het kan wel degelijk beter klinken.
Ik snap wat je zegt, maar DTS heeft nou eenmaal een hogere compressie (dus lagere kwaliteit) dan DTS HD of Dolby Atmos, dus met een hogere bitrate en minder compressie klinkt het over het algemeen toch gewoon beter?Verwijderd schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:43:
[...]
Verdiep je maar eens in wat jouw oren kunnen horen aan frequentie bereik. Het verschil tussen Super Audio CD en CD kwaliteit is ook niet hoorbaar (ja , ik heb een installatie die Super Audio kan weergeven). Maar ik ga hier op dit forum maar geen discussie aan over dit onderwerp. Gaan jullie lekker stoeien met Atmos en je frustreren, ik luister gewoon naar DTS surround. Helemaal goed.
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Dat lost het 'probleem' van de Netflix 4k-app die zowel Dolby Vision als Dolby Atmos ondersteunt, niet op.THX schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:19:
[...]
De LG alleen als monitor gebruiken. Apps, ARC, mediaplayer, wifi, fastethernet allemaal omzeilen en vervangen door iets wat WEL werkt. Maar dat is wellicht een open deur.
Als je een LG OLED uit 2017 gebruikt, ontvangt de receiver/soundbar het Atmos-signaal (behalve de SJ9) waarschijnlijk niet en heb je alleen Dolby Vision; als je werkt met een Xbox One en de Netflix 4k-app daarop, dan komt het wel goed qua Atmos-signaal (Xbox One direct op receiver/soundbar aansluiten) maar de Xbox One ondersteunt geen DV dus mis je dat weer
Prima als lang niet iedereen gecharmeerd is van Atmos, maar optische kabel schiet niet op, want die ondersteunen geen Dolby TrueHD.
Het is allemaal geen echt grote aderlating ofzo, Okja hoef ik toch niet te zien
Maar ik merk dat LG nogal probeert om het nieuws over Atmos + Vision zoveel mogelijk verspreid te krijgen, uiteraard natuurlijk. Maar dan is het wel laakbaar dat het eigenlijk alleen goed zou werken met de eigen SJ9-soundbar of met de interne speaker van een 2017 LG oled-model. Dat laatste is natuurlijk atmos op zijn *ahum* best

ARC ondersteund ook geen Dolby TrueHD.Koekiemonsterr schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:51:
Prima als lang niet iedereen gecharmeerd is van Atmos, maar optische kabel schiet niet op, want die ondersteunen geen Dolby TrueHD.
Dank je. Ben erg benieuwd naar hun antwoord, diverse mensen zijn ontevreden over de kwaliteit en mocht dit uiteindelijk niet goed opgelost worden zal ik, en mijn omgeving, nooit meer een LG product kopen.
http://www.lg.com/nl/tv/oled-tvs/main.jsp

Een scherm met gele vlekken kan ik niet perfect noemen.
39
Die soundbar met rear speakers gebruiken het plafond voor het weerkaatsen van het geluid. Ik weet zeker dat jij nog nooit een demo hebt gehad van deze atmos sound bar.Verwijderd schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:36:
[...]
Optische kabel gebruiken. Opgelost.
[...]
Zelfs met een setje rearspeakers heeft Atmos 0,0 toegevoegde waarde. Sorry, kan het ook niet helpen.
I
Verwijderd
Het is gewoon allemaal kul. Ik kan hier thuis ook 24 bits audio afspelen op toch echt wel een nette installatie en hoor geen verschil tussen 24 bits en een gewone CD. Een CD die gecomprimeerd is naar FLAC, klinkt ook nog identiek. Zo is het ook met film audio afgezien dat je met de HD vormen 7 kanaals hebt ipv 5.
Einde discussie aub. Gaat hier over LG Oled. Open anders een apart topic.
Joh!Verwijderd schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 16:06:
Een CD die gecomprimeerd is naar FLAC, klinkt ook nog identiek.
Nickname does not reflect reality
Dat is beetje kort door de bocht gedacht...THX schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 13:54:
[...]
Gewoon een 4K hdmi splitter en je hebt dat hele ARC geneuzel uit 2009 niet nodig.
Namelijk niet alle 4K HDMI splitter ondersteunen alle door te geven signalen 1 op 1!
Heb zelf met 2 ervaren dat ze ondanks dat ze HDCP 2.0 doorgeven, helaas niet in staat zijn om ook de HDR door te geven, helaas....
Als iemand eentje die dit ook doorgeeft houd ik me aanbevolen voor een tip.
Mag je misschien wel het juiste Dolby geluid spoor krijgen, moet je op je meerwaarde van het HDR weer bezuren...
Eens, ik had het anders en nog korter moeten formuleren: Gebruik de tv als monitor!dinandus schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 16:16:
[...]
Dat is beetje kort door de bocht gedacht...
Namelijk niet alle 4K HDMI splitter ondersteunen alle door te geven signalen 1 op 1!
Heb zelf met 2 ervaren dat ze ondanks dat ze HDCP 2.0 doorgeven, helaas niet in staat zijn om ook de HDR door te geven, helaas....
Als iemand eentje die dit ook doorgeeft houd ik me aanbevolen voor een tip.
Mag je misschien wel het juiste Dolby geluid spoor krijgen, moet je op je meerwaarde van het HDR weer bezuren...
Maar om er toch op door te harken. Heb ooit nog zo'n ding laten overvliegen, binnenkort eens bekijken na de stofdoek ter hand te hebben genomen:
http://www.voxlink.com.cn...did-controleu-p-5349.html
[ Voor 19% gewijzigd door THX op 05-07-2017 16:51 ]
Gelet op de ervaringen die ik met ARC en HDMI verbindingen had in het verleden begrijp ik het idee. Maar eerlijk gezegd werkt alles als een zonnetje. Soundbar staat gekoppeld een de blu-ray speler, televisie 1 op 1 aan de soundbar en alles werkt gewoon. 2 HDMI kabeltjes en geen centje pijn. Dolby Atmos / Vision / HDR / dolby 5.1 het hele rataplan werkt gewoon. Dan nog wel twee extra HDMI kabeltjes voor de Ziggo box en de AppleTV (die is een beetje overbodig geworden) en alles werkt gewoon. Ook de dolby signalen van de Ziggo box en Apple TV worden keurig weer doorgestuurd door TV naar soundbar. En je gaat toch iets kwaliteit verliezen op een optische kabel. Vraag is of je het hoort maar dat is voor iedereen verschillend. En even over de Atmos soundbar. Geluid is gewoon goed, ga er nog twee echte rear speakers aan koppelen en het plafond geluid is uiteraard een illusie. Maar toch werkt het heel aardig. Waarschijnlijk niet te vergelijken met echte speakers aan je plafond maar ik heb geen zin om speakers in/op te gaan bouwen aan het plafond. Moet het hele plafond verlaagd worden om echt knap weg te werken. Hebben weinig mensen (met name lieftallige vrouwen 😁) zin in. Ik ben dik tevreden met de voorlopige "illusie".THX schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 16:39:
[...]
Eens, ik had het anders en nog korter moeten formuleren: Gebruik de tv als monitor!
[ Voor 2% gewijzigd door WvB22 op 05-07-2017 17:00 . Reden: Typo ]
Andere merken gebruiken ook panelen van LG, als je dan een Oled wil hebben, dan heb je niet veel keuze voor een niet LG Oled paneel.Fietsbel schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:52:
[...]
Dank je. Ben erg benieuwd naar hun antwoord, diverse mensen zijn ontevreden over de kwaliteit en mocht dit uiteindelijk niet goed opgelost worden zal ik, en mijn omgeving, nooit meer een LG product kopen.
http://www.lg.com/nl/tv/oled-tvs/main.jsp
[afbeelding]
Een scherm met gele vlekken kan ik niet perfect noemen.
[ Voor 104% gewijzigd door Snake_Eye op 05-07-2017 17:46 ]
Ja leuk als gimmick maar uiteindelijk haalt dat het bij lange lange na niet van dedicated speakers op de juiste plaatsen.zwembroek schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 16:03:
[...]
Die soundbar met rear speakers gebruiken het plafond voor het weerkaatsen van het geluid. Ik weet zeker dat jij nog nooit een demo hebt gehad van deze atmos sound bar.
I
Al die virtuele surround shit van soundbars en tvs zijn ook troep.
Verwijderd
Nulletjes en eentjes (digitaal signaal) zijn zowel door een HDMI als door een optische identiek. Het enige waar je kwaliteitsverschil kunt gaan horen is een D/A converter tussen verschillende receivers. Die bepaalt de omzetting van het digitale naar je analoge gedeelte, naar je speakers en die hebben nogal eens een negatieve invloed.WvB22 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 16:57:
[...]
Ook de dolby signalen van de Ziggo box en Apple TV worden keurig weer doorgestuurd door TV naar soundbar. En je gaat toch iets kwaliteit verliezen op een optische kabel. Vraag is of je het hoort maar dat is voor iedereen verschillend.
Een ieder die hier meer over wil weten verwijs ik graag naar de topics hier op Tweakers. Genoeg over te vinden.
Maar ik zeg laten we het weer over LG OLED hebben hoewel gebruikerservaring met randapparatuur en je LG OLED wel van toegevoegde waarde is uiteraard. Tegenwoordig is een tv tenslotte maar één deel van een totaal plaatje die zorgt voor een fijne kijk- en luisterervaring. Daarom kan het geen kwaad iets over audio te zeggen maar moet niet de boventoon voeren.
De kwaliteit die doorgegeven kan worden over ARC en optisch is echter gewoon hetzelfde bij deze TV's. Je hebt over ARC ook geen HD audio (op Atmos na bij de 2017 modellen, maar dus alleen met specifieke soundbars dus vraag me af hoe ze dat doen).WvB22 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 19:46:
Gaat niet om alleen nulletjes en eentjes maar ook de kwaliteit van de audio die doorgegeven kan worden. En dan ga je het met optisch gewoon niet redden. Dolby TrueHD en DTS HD Master Audio kan je al op je buik schrijven met een optische verbinding. Kortom als je de mogelijkheid hebt verdient verbinden via HDMI over het algemeen de voorkeur.
[ Voor 8% gewijzigd door Puck op 05-07-2017 20:02 ]
Indien je vragen hebt over inbranden bij OLED televisies, gebruik dan eerst even de zoekfunctie. Dit onderwerp is namelijk al regelmatig uitgebreid besproken.
Zie ook D vd V in "[LG OLED] Ervaringen & Discussie" Datzelfde geldt voor vragen over stekkers.
🔍 Inbranden: [LG OLED] Ervaringen & Discussie
🔎 Stekkers: [LG OLED] Ervaringen & Discussie
Goede aanbieding gezien of nodig? Check OLED Televisies aanbiedingen- & kortingscodetopic
Vragen/opmerkingen over de LG Cashback Actie? Daarvoor kan je terecht in [LG OLED] cashback topic
Discussies over welke (HDMI)-kabels te gebruiken kan in Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6.