Ben tegen een heel vreemd probleem aangelopen en ik hoop dat er meer mensen zijn die de combinatie hebben staan van een 2007 model OLED en de soundbar SJ9. Beide zouden volgens LG een Atmos signaal moeten kunnen verwerken mits aangesloten via HDMI ARC aansluitingen. Zo ook aangesloten.
Netflix is dus net begonnen met het uitzenden met Atmos geluid dus in de weer om dat voor elkaar te krijgen. Gekke was, wat ik ook deed, geen Atmos logo in Netflix (terwijl meerdere mensen dit wel voor elkaar kregen). Netflix gevraagd of Nederland later uitgerold zou worden maar nee, moet hier ook werken. Pielen met instellingen maar geen resultaat. Tot ik de soundbar helemaal uitzette. Tot mijn stomme verbazing verscheen het logo en als de film gestart werd gaf deze keurig aan dat er inderdaad een Dolby Vision / Atmos signaal binnen komt op de tv. Zet ik echter de soundbar weer aan dan verdwijnt het Atmos logo op de informatie pagina van Netflix (hoezo keurig gecodeerd Netflix!) en krijg ik bij starten van film geen Dolby Atmos pop-up meer op de TV.
Nog vreemder: ook in de geluidsinstellingen van de TV gebeurt hetzelfde. Soundbar uit en TV geeft de keuze om Dolby Atmos in- of uit te schakelen. Soundbar aan en Dolby Atmos opties worden uitgegrijsd. TV zegt dus duidelijk ook dat er geen Atmos signaal vanaf de soundbar ontvangen kan worden.
Nu las ik al wat dingen over een nieuwe HDMI standaard die (nog) niet compatible zijn met de TV en er daarom überhaupt geen sprake kan zijn van Dolby Atmos over HDMI maar ik kan me toch bijna niet voorstellen dat ze zo op hun achterhoofd zijn gevallen bij LG. Het systeem wordt zelfs samen op hun website en instructieboekjes zo gepresenteerd als Dolby Atmos combo. Ook heb ik gloednieuwe HDMI kabels gekocht met ARC die zo'n beetje elk Dolby formaat ondersteunt. Geen kabel van 500 euro maar ook geen goedkope Chinese meuk.
LG gebeld en die gaan het ook uitzoeken. Snappen er zelf ook niks van maar die aardige meneer snapte in ieder geval de termen en wat ik bedoelde. Viel me al 100% mee. Meer mensen met een SJ9 soundbar of iemand die dit begrijpt?
Edit: opgelost. Een instelling op de TV stond niet goed. Raar dat dit niet zo uit de fabriek / bij het aansluiten van de soundbar meteen goed ingesteld wordt. In het menu Geluid / Audio-out (Optisch/HDMI ARC) moet keuze menu Digitaal geluid uit op Autotisch staan en niet PCM. SIMPLIMK moet uiteraard op aan staan.
Wat een verschil nu. Wat niet echt onder de indruk nog van de SJ9 (begrijp me goed, gewoon prima vol geluid en op muziek gebied echt prachtig). Maar nu knalt de soundbar pas echt bij filmcontent en veel meer ruimtelijke effecten. Eindelijk!
[
Voor 11% gewijzigd door
WvB22 op 03-07-2017 22:21
. Reden: Typo en oplossing gevonden ]