• Fuske
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-11 16:08
ion schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 13:40:
[...]

Lg had aangegeven dat alleen een LUT reset helpt. Dus ik zou het toch maar eens doen. Want bij een cycle haalt ie die LUT weer op
Die info had ik ook gelezen maar las ook ergens dat die LUT reset niet altijd goed ging en dan alsnog 't paneel vervangen moest worden? Maar goed ik ga het eens testen! Heb jij dit probleem ook gehad?

Ben benieuwd wat LG doet als het probleem inderdaad terug komt..

[ Voor 6% gewijzigd door Fuske op 09-02-2019 13:51 ]

• ion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

ion

Fuske schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 13:50:
[...]

Die info had ik ook gelezen maar las ook ergens dat die LUT reset niet altijd goed ging en dan alsnog 't paneel vervangen moest worden? Maar goed ik ga het eens testen! Heb jij dit probleem ook gehad?

Ben benieuwd wat LG doet als het probleem inderdaad terug komt..
Ik had het paar dagen geleden aangekaart in dit topic inderdaad. Nee ik heb zelf het probleem niet gehad, maar het lijkt me heel duidelijk dat een scherm, een component is en de LUT is niet gekoppeld aan het het scherm (als het goed is)

• yamahabest
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-10 12:37
Nyarlathotep schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 22:58:
[...]

Ik gebruik dezelfde beugel op mijn 65C7. De beugel zit inderdaad heel laag aan de tv, echt een paar cm van de onderkant. En dat gaat prima.
Je wil namelijk ook makkelijk bij die clipjes kunnen komen als je je tv aan de onderkant naar voren wilt halen.
Lekker vastmaken dus :)
Uiteindelijk heb ik de oranje gaten gebruikt. Met nameten had ik namelijk het idee dat de beugel op de rode gaten net een paar mm onder het scherm uit zou komen.
Op een 65c8 zit hij op de oranje gaten zo'n 8 cm van de onderkant ver het scherm, wat mijn inziens prima te bereiken is.

• Fuske
ion schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 15:25:
[...]

Ik had het paar dagen geleden aangekaart in dit topic inderdaad. Nee ik heb zelf het probleem niet gehad, maar het lijkt me heel duidelijk dat een scherm, een component is en de LUT is niet gekoppeld aan het het scherm (als het goed is)
Volgens mij ook ja. Ik ga straks de cycle een keertje laten lopen, morgen eens kijken of er (weer) iets te zien is.

EDIT: Pixel refresher heeft als het goed is gedraaid en zie geen vierkant.
Weet iemand of en waar je kan checken of de pixel refresher inderdaad heeft gelopen? Via het In-start menu zie ik wel de power off en power on cycles Staan, daar staat nu cooling down bij?

[ Voor 22% gewijzigd door Fuske op 10-02-2019 11:10 ]

• Smits360
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05-11 00:31
Ja, ik denk dat de mensen met een LG OLED binnen dit topic hier veel gebruik van gaan maken, thanks :+
Die tweede is misschien wel leuk om eens te draaien. Maar ik ben zo blij met m'n nieuwe paneel, dat ik voorlopig even helemaal geen testjes meer wil draaien. Gewoon genieten. :*)

[ Voor 16% gewijzigd door Smits360 op 10-02-2019 11:25 ]

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:22
Smits360 schreef op zondag 10 februari 2019 @ 11:24:
[...]

Ja, ik denk dat de mensen met een LG OLED binnen dit topic hier veel gebruik van gaan maken, thanks :+
Die tweede is misschien wel leuk om eens te draaien. Maar ik ben zo blij met m'n nieuwe paneel, dat ik voorlopig even helemaal geen testjes meer wil draaien. Gewoon genieten. :*)
Precies, niet opzoek gaan naar oneffenheden in je scherm. Het vierkant wat ik in mn midden van mn scherm heb valt me nu ook op bij het kijken van content. Enorm storend! Ik weet bijna zeker dat de pixelrefresher dit naar voren heeft laten komen. In eerste instantie mislukte de refesher ook. Savonds de tv uitgezet en de refresher zou zn werk doen. nadat de tv 18uur later aan ging gaf de tv de melding dat de refresher werd onderbroken doordat ik de tv aanzette..... de refresher duurt maar een uur. Wellicht is er iets helemaal misgegaan daar.

[ Voor 9% gewijzigd door Hulleman op 10-02-2019 12:50 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 31-10 16:03
Frustrerend: heb sinds de aanschaf gebruik gemaakt van de ingebouwde DLNA renderer van de C8. Dit met de app BubbleUNPN vanaf m'n Android smartphone. Dit werkt altijd perfect, maar de laatste tijd ging het steeds moeizamer, in de zin dat de app time-outs en andere foutmeldingen gaf. Nu werkt het dus helemaal niet meer. Niet met remote streams, maar ook niet met filmpjes die op m'n smartphone staan. Helemaal niets.

Heb de tv al eens van het lichtnet gehaald, maar dat helpt niets. Is er nog iets anders aan te doen, of moet ik alle instellingen resetten?

_██_
(ಠ_ృ)

• dwaallicht
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 25-08 07:52
Ik heb een E8 sinds kort. Valt me op dat flac bestanden niet direct afspelen vanaf de server terwijl er wel support is voor dat format. Plex speelt dit wel af maar transcodeert dan. Iemand ideeën?

@Atomsk Ik heb de quickstartfunctie uitgeschakeld. Ik heb af en toe het probleem dat alles traag wordt. Dit is pas sinds een paar uur maar tot nu lijkt dit goed te werken. Apps starten langzamer op maar werken sneller.

• Puck
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-11 13:09

Puck

W32.Deadcode.A

dwaallicht schreef op zondag 10 februari 2019 @ 20:06:
Ik heb een E8 sinds kort. Valt me op dat flac bestanden niet direct afspelen vanaf de server terwijl er wel support is voor dat format. Plex speelt dit wel af maar transcodeert dan. Iemand ideeën?
Volgens mij ondersteund Plex sowieso geen direct-play flac:
Tip!: Other audio formats such as FLAC or ALAC will be transcoded by your Plex Media Server to be compatible.
https://support.plex.tv/a...ia-formats-are-supported/

Arrived anxious, left bored

• Atomsk
  • Laatst online: 31-10 16:03
dwaallicht schreef op zondag 10 februari 2019 @ 20:06:
@Atomsk Ik heb de quickstartfunctie uitgeschakeld. Ik heb af en toe het probleem dat alles traag wordt. Dit is pas sinds een paar uur maar tot nu lijkt dit goed te werken. Apps starten langzamer op maar werken sneller.
Quickstart staat bij mij al uit. Ik bedoelde trouwens de streaming app op m'n phone, niet de apps op de LG tv.

_██_
(ಠ_ృ)

• dwaallicht
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 25-08 07:52
Dus plex mediaserver ondersteunt flac maar de player van plex op LG niet? Blijft zo dat ik ook geen flac kan afspelen over mijn netwerk als ik de mediaspeler van LG gebruik. Dan zijn mappen gewoon leeg. Is geen groot probleem natuurlijk.

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

dwaallicht schreef op zondag 10 februari 2019 @ 22:39:
Dus plex mediaserver ondersteunt flac maar de player van plex op LG niet? Blijft zo dat ik ook geen flac kan afspelen over mijn netwerk als ik de mediaspeler van LG gebruik. Dan zijn mappen gewoon leeg. Is geen groot probleem natuurlijk.
Als ik de omschrijving zo lees is het de server die hier al niet mee overweg kan en dus standaard transcode. Wellicht beter even in Plex topic / forum vragen?

• Tweaker1234
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-07-2022
Van alles bekeken en geprobeerd maar misschien mis ik iets.
Kan een LG C8 geluid doorgeven terwijl die uit staat? Of standby?

Toelichting: Wat ik wil bereiken is dat geluid naar een Sonos Beam gaat bij kijken van alle bronnen én radio luisteren over KPN decoder met de LG C8 uit.

Tot nu toe heb ik voor elkaar dat radio over KPN kastje met de LG C8 uit werkt. Dit met optical van KPN kastje naar de Sonos Beam. TV kijken met geluid naar de Sonos Beam werkt ook.
Echter, geluid van de Xbox en Plex app geven geen geluid naar de Sonos Beam.

Als ik dat wil bereiken dan moet het geluid via de LG C8 lopen. Dat gaat, maar zodra ik de LG C8 uit zet stopt het geluid als ik radio over KPN kastje wil luisteren. Hopelijk zie ik iets over het hoofd.

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:19
Tweaker1234 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 01:11:

Toelichting: Wat ik wil bereiken is dat geluid naar een Sonos Beam gaat bij kijken van alle bronnen én radio luisteren over KPN decoder met de LG C8 uit.

Tot nu toe heb ik voor elkaar dat radio over KPN kastje met de LG C8 uit werkt. Dit met optical van KPN kastje naar de Sonos Beam. TV kijken met geluid naar de Sonos Beam werkt ook.
Echter, geluid van de Xbox en Plex app geven geen geluid naar de Sonos Beam.

Als ik dat wil bereiken dan moet het geluid via de LG C8 lopen. Dat gaat, maar zodra ik de LG C8 uit zet stopt het geluid als ik radio over KPN kastje wil luisteren. Hopelijk zie ik iets over het hoofd.
als je geluid linkt via de C8 dan zal deze voor zover ik weet aan moeten staan. Anders moet je de apparaten eerst direct koppelen en daarna pas doorgeven aan de tv. Je kan wel het beeldscherm van de tv uitschakelen.

• the-body
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

Ik lees net op Twitter dat NLZiet de app voor WebOS bij LG heeft ingediend ter goedkeuring. Werd ook wel tijd, hoop dat ie snel beschikbaar komt.

This title is for sale, please send me a PM

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Dit werkt volgens mij alleen goed als je het signaal van je decoder (radio of tv) naar een (home cinema)-versterker stuurt waarmee de luidsprekers verbonden zijn. De tv is dan via hdmi eveneens met de versterker verbonden en wordt via de versterker aangestuurd, en kan uit of standby blijven als je alleen tv- of radiogeluid wilt horen.

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
ik hoop dat het goedkoopste model rond de €1500 wordt, dan komt ie hier gelijk binnen. maar ik ben bang...van niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Farabi op 11-02-2019 10:27 ]

Verwijderd

Hamazaki schreef op maandag 11 februari 2019 @ 10:27:
[...]

ik hoop dat het goedkoopste model rond de €1500 wordt, dan komt ie hier gelijk binnen. maar ik ben bang...van niet.
Denk eerder rond de €2500 voor de 55 inch

• Farabi
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 11 februari 2019 @ 10:46:
[...]

Denk eerder rond de €2500 voor de 55 inch
dat lijkt mij onwaarschijnlijk. ik denk rond de 1800-1900.
Als ik kijk naar de 2016/17/18 modellen zal het voor de 2019 modellen ergens eind juli zijn voordat ze een beetje verkrijgbaar worden? M.a.w. het duurt nog wel even. De B8 kostte afgelopen jaar de eerste maanden rond de 1800 euro.
Cap schreef op maandag 11 februari 2019 @ 11:05:
Als ik kijk naar de 2016/17/18 modellen zal het voor de 2019 modellen ergens eind juli zijn voordat ze een beetje verkrijgbaar worden? M.a.w. het duurt nog wel even. De B8 kostte afgelopen jaar de eerste maanden rond de 1800 euro.
Prijzen staan sterk onder druk, ieder jaar zakt de prijs wat van de OLED TV’s.
Daarbij krijg je ook nog de nieuwste feautures zoals onder andere HDMI 2.1
De adviesprijzen liggen hoger uiteraard dan de marktprijzen maar dat is nu ook al zo.

Wel opvallend dat de C9 specs al in de webshops komen.
Klopt, hoewel bij nieuwe technologie de eerste jaren de daling hard gaat maar de rek er naar beneden toe op een gegeven moment ook wel uit is, het moet toch rendabel blijven om te fabriceren. Afgelopen jaren van 2500 naar 2100 naar 1800 en nu...? dat een B9 echt meteen onder de 1500 euro duikt verwacht ik niet. Ik had het met mijn 1800 idd over marktprijs op het moment dat ie goed verkrijgbaar is, niet adviesprijzen of die rare hoge uitschieters die je de eerste maand meestal tegenkomt.

[ Voor 12% gewijzigd door Cap op 11-02-2019 11:51 ]

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
De B-reeks modellen (7 en 8 ) kwamen in NL ook pas aan het eind van het jaar terwijl die in bjiv. Duitsland en Engeland al maanden te koop zijn geweest (met andere woorden: tegen de tijd dat ze hier uitkomen zijn ze al oud).

• harrybeuker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-10 21:54
harrybeuker schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 09:14:
kleine update met betrekking tot mijn ingebrande scherm (55c8 van nog geen jaar oud) er komt binnenkort een monteur langs. Ben benieuwd

edit:
maandag komt de monteur van ce-repair. Ik houd jullie op de hoogte
paneel word nu vervangen onder garantie. Hoe kun je achterhalen wat de productiedatum van het paneel is?. Verder maak ik gebruik van de RTINGS settings, alleen oledlampje bij HDR heb ik niet op 100 staan omdat dit een standje zonnebank is. De monteur heeft nog 2 instellingen gewijzigd. Op dit moment weet ik niet welke omdat ik niet thuis aanwezig was. Ik heb nog een aanvullende mail gestuurd met de vraag welke settings bij mij nog aangepast zijn. Verder waren alle instellingen in orde (ze kijken ook naar standby modus etc)

[ Voor 32% gewijzigd door harrybeuker op 11-02-2019 13:52 ]

• pwh53
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17-10 07:12
harrybeuker schreef op maandag 11 februari 2019 @ 12:44:
[...]

paneel word nu vervangen onder garantie. Hoe kun je achterhalen wat de productiedatum van het paneel is?. Verder maak ik gebruik van de RTINGS settings, alleen oledlampje bij HDR heb ik niet op 100 staan omdat dit een standje zonnebank is. De monteur heeft nog 2 instellingen gewijzigd. Op dit moment weet ik niet welke omdat ik niet thuis aanwezig was. Ik heb nog een aanvullende mail gestuurd met de vraag welke settings bij mij nog aangepast zijn. Verder waren alle instellingen in orde (ze kijken ook naar standby modus etc)
eerste 3 getallen van het serienummer (jaar/maand) bv.812 is december 2018

• Wren
Cap schreef op maandag 11 februari 2019 @ 11:49:
Klopt, hoewel bij nieuwe technologie de eerste jaren de daling hard gaat maar de rek er naar beneden toe op een gegeven moment ook wel uit is, het moet toch rendabel blijven om te fabriceren. Afgelopen jaren van 2500 naar 2100 naar 1800 en nu...? dat een B9 echt meteen onder de 1500 euro duikt verwacht ik niet. Ik had het met mijn 1800 idd over marktprijs op het moment dat ie goed verkrijgbaar is, niet adviesprijzen of die rare hoge uitschieters die je de eerste maand meestal tegenkomt.
En als je naar het begin van de LG OLED kijkt (2013) dan zijn de prijzen nog harder gezakt :)

55EA9809's waren destijds 9999 (adviesprijs).
Twee jaar later was het toenmalige topmodel, de 55EG960V 'nog maar' ong. 4500

Prijsdaling gaat nog steeds hard, maar vlakt inderdaad wel ietwat af.

• Fuske
pwh53 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 14:00:
[...]

eerste 3 getallen van het serienummer (jaar/maand) bv.812 is december 2018
Serienummer van het paneel kun je niet achterhalen op de tv volgens mij. Zat wel een sticker op maar die zit achter de behuizing aan de achterzijde.
Ik heb even op de doos gespiekt waar het paneel in zat. Daar stond een productiedatum op vermeld.

@harrybeuker die instelling is de off-rs compensation interval denk ik. Standaard staat deze op 4. Bij mij werd deze ook meteen aangepast naar 1. Dat betekent dat na elke Power cycle die korte pixel refresher gedaan wordt ipv bij 4e power cycle.
Kan aangepast worden in het in-start menu. Moet je wel een harmony remote oid hebben..

• harrybeuker
Fuske schreef op maandag 11 februari 2019 @ 16:56:
[...]

Serienummer van het paneel kun je niet achterhalen op de tv volgens mij. Zat wel een sticker op maar die zit achter de behuizing aan de achterzijde.
Ik heb even op de doos gespiekt waar het paneel in zat. Daar stond een productiedatum op vermeld.

@harrybeuker die instelling is de off-rs compensation interval denk ik. Standaard staat deze op 4. Bij mij werd deze ook meteen aangepast naar 1. Dat betekent dat na elke Power cycle die korte pixel refresher gedaan wordt ipv bij 4e power cycle.
Kan aangepast worden in het in-start menu. Moet je wel een harmony remote oid hebben..
Idd ik kan geen sticker vinden. Hopen op het beste dan maar :). Het in-start menu zegt me niets. Zal eens googlen. Thx 4 de tip

• Hulleman
[...]

Goed nieuws iig. Ik hoop vandaag wat te horen van LG over mijn vierkant midden in mijn scherm. Hopelijk gewoon een nieuw paneel/tv. Mocht ik daarna weer problemen met OLED krijgen dan wil ik iets regelen met LG en laat ik OLED links liggen. Zoek ik wel een knappe FALD LCD.

Bij HDR content heb ik OLED lampje overigens wel op 100 staan. Ervaar dit niet echt als standje zonnebank. Lekker punchy highlighst :Y)

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• Hulleman
stin00 schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 09:57:
Ik zie anders echt een enorm storend vierkant vlak in het midden. Op wat voor brak afgestelde monitor bekijken jullie z'n foto? Ik zou de pixel refresh draaien en anders een garantieverzoek indienen.

Edit: grappig, ik heb de foto nu op 3 schermen bekeken. Op 2 daarvan zie ik inderdaad helemaal géén vlak en nauwelijks banding, alleen linksboven en linksonder zie ik dan 2 vlekjes. Maar op het derde scherm ziet het het verschrikkelijk uit met een mega vlak in het midden. Ik snap nu dus de reactie van @Adlermann en @S0epkip. Vooral als ik de foto op m'n smartphone (Oneplus 6) bekijk zie ik het gigantische vlak en alle strepen. Dit toont wel aan dat ik m'n PC monitor + 55B6 beter moet calibreren..

Dit zet me ook aan het denken hoe LG deze foto's beoordeelt bij reparatieverzoeken. Op de eerste 2 schermen had ik het verzoek namelijk pertinent afgewezen omdat er niks te zien is, terwijl ik bij het derde scherm een reparatieverzoek zonder twijfel zou accepteren.
Same here. Op mijn werk zie ik ook helemaal niks, ook niet als ik met het contrast van het scherm speel, terwijl ik op mijn telefoon (iPhone XR) echt een dik vierkant vlak midden in zie... Zo zie je het IRL iig. Hopelijk zitten ze bij LG achter een beetje knap gecalibreerde schermen anders verwijs ik ze wel door naar dit topic :P Het zou voor mij iig een begin zijn als ze een monteur langs willen sturen die het met zn eigen ogen kan gaan bekijken.

• harrybeuker
Hulleman schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 08:37:
[...]

Goed nieuws iig. Ik hoop vandaag wat te horen van LG over mijn vierkant midden in mijn scherm. Hopelijk gewoon een nieuw paneel/tv. Mocht ik daarna weer problemen met OLED krijgen dan wil ik iets regelen met LG en laat ik OLED links liggen. Zoek ik wel een knappe FALD LCD.

Bij HDR content heb ik OLED lampje overigens wel op 100 staan. Ervaar dit niet echt als standje zonnebank. Lekker punchy highlighst :Y)
ik vermoed dat ik daardoor het fifa19 scoreboard ingebrand heb gekregen.

[ Voor 15% gewijzigd door harrybeuker op 12-02-2019 08:49 ]

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
[...]

Zijn die RTINGS settings inmiddels niet een beetje achterhaald? Of updaten ze die? De settings voor de B7 zijn volgens mij nog van voordat de Technicolor modus via een update arriveerde.

Ik heb de settings uit onderstaand topic overgenomen.

https://www.resetera.com/...x-webos-sdr-hdr-dv.73304/

• harrybeuker
bram1984 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 09:29:
[...]

Zijn die RTINGS settings inmiddels niet een beetje achterhaald? Of updaten ze die? De settings voor de B7 zijn volgens mij nog van voordat de Technicolor modus via een update arriveerde.

Ik heb de settings uit onderstaand topic overgenomen.

https://www.resetera.com/...x-webos-sdr-hdr-dv.73304/
deze heb ik. zal die van jou vanavond eens bekijken:
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c8/settings

Ik heb een 55c8. Jij een c7 gok ik?

[ Voor 3% gewijzigd door harrybeuker op 12-02-2019 09:52 ]

• bram1984
b
harrybeuker schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 09:51:
[...]

deze heb ik. zal die van jou vanavond eens bekijken:
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c8/settings

Ik heb een 55c8. Jij een c7 gok ik?
Laatste update april 2018. Volgens mij zijn we inmiddels een aantal updates verder.

Ik heb een B7. Die zijn zelfs in 2017 voor het laatst van een update voorzien. Hopeloos achterhaald dus.

https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/b7-b7a-oled/settings

Best wel slecht voor zo'n website, eigenlijk.

• Niek_1981
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-11 16:33

Niek_1981

Think Different.

bram1984 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 09:57:
b
[...]

Laatste update april 2018. Volgens mij zijn we inmiddels een aantal updates verder.

Ik heb een B7. Die zijn zelfs in 2017 voor het laatst van een update voorzien. Hopeloos achterhaald dus.

https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/b7-b7a-oled/settings

Best wel slecht voor zo'n website, eigenlijk.
Die van de C8 is nog eind vorig jaar ge-update, klik maar eens op het review tab en dan iets naar beneden scrollen.

Een vrouw is een prachtige creatie, ze geeft melk zonder gras te eten, ze bloed zonder zich te bezeren, wordt nat zonder dat het regent, zuigt zonder stroom en ze kan een man laten komen zonder dat ze roept.

• bram1984
Niek_1981 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 14:29:
[...]

Die van de C8 is nog eind vorig jaar ge-update, klik maar eens op het review tab en dan iets naar beneden scrollen.
Dat gaat over de review en niet over de aanbevolen settings. Zie ook de tekst erachter.

• Qapla1
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-02-2024
Vandaag is ons paneel van de 55C8 vervangen. De monteur wilde eerst met eigen ogen het probleem zien, macro-blocking, flashes als je de helderheid van 51 naar 52 en verder verhoogd, de vage lichte randjes om de blokjes in de nearblack test, de zwarte blob links van het midden, het oplichten van de rechterzijde bij het verhogen van de helderheid. Gelukkig was hij hier rond 18 uur dus het was al lekker donker.
Nadat hij het een en ander op beeld, foto en film, had vastgelegd heeft hij telefonisch contact gezocht met, ik denk, CE en kreeg daarna groen licht om het paneel te vervangen. Sticker op de doos gaf aan 11-2018. Nu eerst maar eens 4 uur tv kijken en daarna de pixelrefreh doen.
Qapla1 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 20:01:
Vandaag is ons paneel van de 55C8 vervangen. De monteur wilde eerst met eigen ogen het probleem zien, macro-blocking, flashes als je de helderheid van 51 naar 52 en verder verhoogd
Dit betreft toch dit issue en hebben toch alle panelen (behalve de panelen die zo defect zijn dat ze dit near black niveau niet eens kunnen weergeven)? Ze zijn als het goed is bezig met een firmware fix hiervoor.

Dus wat was voor LG uiteindelijk de reden voor inruiling werd toegekend, blobs, oplichten rechter zijde?

Mijn paneel is ook een 11-2018, heeft hetzelfde gedrag, vanaf helderheid 52 begint rechts op te lichten. Ook blobs op 5% en 10% grey screens. Ben benieuwd naar je nieuwe paneel.

[ Voor 11% gewijzigd door Cap op 12-02-2019 20:21 ]

• Qapla1
Cap schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 20:18:
[...]

Dit betreft toch dit issue en hebben toch alle panelen (behalve de panelen die zo defect zijn dat ze dit near black niveau niet eens kunnen weergeven)? Ze zijn als het goed is bezig met een firmware fix hiervoor.

Dus wat was voor LG uiteindelijk de reden voor inruiling werd toegekend, blobs, oplichten rechter zijde?

Mijn paneel is ook een 11-2018, heeft hetzelfde gedrag, vanaf helderheid 52 begint rechts op te lichten. Ook blobs op 5% en 10% grey screens. Ben benieuwd naar je nieuwe paneel.
De voornaamste reden was blackcrush en extreem veel ruis in donkere scenes. Volgens de monteur waren er een hele batch panelen die deze problemen hadden. We hebben de helderheid nu op 50, oled op 35, isf dark, gamma bt1886, contrast 85 staan en dan is er geen knipperend balkje te zien... In een volledig donkere kamer zien we balkje 25 net aan oplichten bij helderheid 55. Bij een 0% black licht het scherm midden onder op bij 61.

Bovenstaande is na drie uurtjes tv kijken, nog geen pixelrefreh dus zegt nog niks.

Zo zag het er bij ons uit:
[YouTube: LG OLED55C8 Macro blocking]

Onderstaand clipje hebben we ook laten zien en daar waren in de zwarte delen naast de man zijn hoofd de blokken duidelijk te zien:

[ Voor 11% gewijzigd door Qapla1 op 12-02-2019 20:38 ]

Hmm dat klinkt alsof je weer een problematisch paneel hebt? Of heb je nog voldoende ruimte om de lagere balkjes 18, 17 te zien als je ophoogt richting die grenswaarde van 60? Als dat lukt dan geen probleem met black crush toch?

Edit@clips: Top, welk programma is dat eerste clipje, dan ga ik het even opzoeken en vergelijken.

[ Voor 17% gewijzigd door Cap op 12-02-2019 20:44 ]

• Tweaker1234
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-07-2022
Bedankt voor de reacties.
Het kan blijkbaar inderdaad niet.
De Sonos Beam is vandaag retour gegaan.

Voor degen die hetzelfde zouden willen, naast de suggesties, is een soundbar met HDMI IN en UIT met HDMI ARC ook een optie. De TV moet daarbij ook een HDMI ARC aansluiting hebben. Zoals de LG C8 heeft. Bijvoorbeeld een combinatie van LG C8 met een LG SK9Y soundbar. Eerst maar eens de boel zonder soundbar aankijken. Voor een TV heeft een C8 al best mooi geluid.

Ben nu wat aan het spelen om te zien wat het stroomverbruik nou in de praktijk is bij alleen Radio luisteren via de C8.
Wat ik wel al gezien heb, is dat van normaal beeld naar 'zwart met een steeds iets bewegend witte tekst' (KPN standaard bij Radio luisteren) , het stroom verbruik met ongeveer 90 Watt daalt !
Met beeld uit (via besparingsmode (handmatige actie)) gaat daar nog maar iets van 3 Watt af.
(nagenoeg) zwart met een OLED scherm scheelt duidelijk een berg in stroom verbruik _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Tweaker1234 op 12-02-2019 21:01 ]

• Qapla1
Cap schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 20:38:
Hmm dat klinkt alsof je weer een problematisch paneel hebt? Of heb je nog voldoende ruimte om de lagere balkjes 18, 17 te zien als je ophoogt richting die grenswaarde van 60? Als dat lukt dan geen probleem met black crush toch?

Edit@clips: Top, welk programma is dat eerste clipje, dan ga ik het even opzoeken en vergelijken.
Het is nog te vroeg om te beoordelen of we weer een problematisch paneel hebben. Na de eerste refresh gaan we eens kijken of hij lichter word.

Het programma is Nachtdieren van BNNVARA. Als ik het goed herinner is dit de voorlaatste uitzending.

@Cap en anderen:

Aanvulling na 4 uur en een refresh momentje....... geen blackcrush meer, flashingbars, die vanaf 17 en hoger, op helderheid 50, isf dark, bt.1886 is 16 niet te zien en 17 wel, de test met al die vakjes, mijn mond viel open van verbazing dat ze allemaal zichtbaar zijn, oke die ene linksboven niet maar dat hoort ook zo. 0% black is ook gewoon uit op helerheid 50, op 51 ook nog uit en op 52 was heel het scherm aan. Maar dan ook in 1 keer dat het hele scherm oplicht. In het kort, we hebben nu gewoon schaduwdetail!
Al met al tevreden voorlopig. Nu verder uren maken.

[ Voor 30% gewijzigd door Qapla1 op 12-02-2019 23:19 ]

• Niek_1981
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-11 16:33

Niek_1981

Think Different.

Tweaker1234 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 20:50:
[...]

Bedankt voor de reacties.
Het kan blijkbaar inderdaad niet.
De Sonos Beam is vandaag retour gegaan.

Voor degen die hetzelfde zouden willen, naast de suggesties, is een soundbar met HDMI IN en UIT met HDMI ARC ook een optie. De TV moet daarbij ook een HDMI ARC aansluiting hebben. Zoals de LG C8 heeft. Bijvoorbeeld een combinatie van LG C8 met een LG SK9Y soundbar. Eerst maar eens de boel zonder soundbar aankijken. Voor een TV heeft een C8 al best mooi geluid.

Ben nu wat aan het spelen om te zien wat het stroomverbruik nou in de praktijk is bij alleen Radio luisteren via de C8.
Wat ik wel al gezien heb, is dat van normaal beeld naar 'zwart met een steeds iets bewegend witte tekst' (KPN standaard bij Radio luisteren) , het stroom verbruik met ongeveer 90 Watt daalt !
Met beeld uit (via besparingsmode (handmatige actie)) gaat daar nog maar iets van 3 Watt af.
(nagenoeg) zwart met een OLED scherm scheelt duidelijk een berg in stroom verbruik _/-\o_
Ik kan je deze combinatie anders ten zeerste aanbevelen, heb er zelf nog een set rear speakers (SPK8-S) bij gedaan voor full surround geluid. B-) Maar wat een genot om muziek te luisteren of een film te kijken met deze complete set. :9~

Een vrouw is een prachtige creatie, ze geeft melk zonder gras te eten, ze bloed zonder zich te bezeren, wordt nat zonder dat het regent, zuigt zonder stroom en ze kan een man laten komen zonder dat ze roept.

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

Voor de mensen die het al aan hebben gedurfd hun WebOS (< 3.5) te rooten, dan kun je nu een retrogames spelen via een geporte Retroarch. :D

Laat in ieder geval zien wat de mogelijkheden kunnen zijn. Benieuwd wat er nog komen gaat en of het echte de moeite waard kan zijn om te rooten.

• Jan Para
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-11-2020
Ik ben benieuwd wat jullie van dit OLED55C8PAL beeldscherm vinden.
Acceptable wel of niet?

Meld dat het geen defect is! :(

GR,
Jan

• Qapla1
@Jan Para Die rode tint links? Sorry maar dat is wel een defect.
@Jan Para Ik vind de video te onduidelijk. Juist al die tekst en afbeeldingen er doorheen, plus de slechte videokwaliteit en schuine beeldhoek maakt het onduidelijk. Van dichtbij onder een hoek filmen geeft sowieso al kleurverschillen door het verschil in kijkhoek van het linker en rechterdeel van het scherm.

Toon eens een compleet wit scherm en dan netjes recht van voren gefilmd? En bijv een oplopende helderheid is misschien ook handig. Zit allemaal in dezelfde video in de eerste 2 minuten.

YouTube: Patterns for OLED uniformity and burn-in check
Qapla1 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 21:03:
[...]

Aanvulling na 4 uur en een refresh momentje....... geen blackcrush meer, flashingbars, die vanaf 17 en hoger, op helderheid 50, isf dark, bt.1886 is 16 niet te zien en 17 wel, de test met al die vakjes, mijn mond viel open van verbazing dat ze allemaal zichtbaar zijn, oke die ene linksboven niet maar dat hoort ook zo. 0% black is ook gewoon uit op helerheid 50, op 51 ook nog uit en op 52 was heel het scherm aan. Maar dan ook in 1 keer dat het hele scherm oplicht. In het kort, we hebben nu gewoon schaduwdetail!
Al met al tevreden voorlopig. Nu verder uren maken.
Herkenbaar, zo is het hier ook. Met uitzondering van het oplichten van het scherm. Dat gebeurt ook vanaf 52, maar rechts (onder) sneller dan op de rest vh scherm. Dit sluit ook aan bij de 2% / 5% grey weergave waar links dan een grote zwarte blob zit.

[ Voor 104% gewijzigd door Cap op 13-02-2019 11:31 ]

• Jan Para
Ik had nog wat foto's.

Bij het zwart zie je nog steeds "banding"
Bij het wit (geen wit dus) rose/blauwe banen.

Dit is niet wat er in de advertenties verteld wordt.
Zwart is zwart en wit is wit.

Dit valt mij zwaar tegen.

https://imgur.com/a/rhFdJIQ

• Farabi
  • Niet online
Jan Para schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 11:41:
Ik had nog wat foto's.

is die foto met een 100% ''zwarte'' plaatje? of 25% grey ofzo? dat effect heb je toch niet met films?

[ Voor 3% gewijzigd door Farabi op 13-02-2019 11:54 ]

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:05
Jan Para schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 11:41:
Ik had nog wat foto's.

Dit is misschien net over de grens; maar perfecte uniformiteit wordt nergens mee geadverteerd hoor ;)

En dat is in deze prijsklasse ook absoluut niet te verwachten. Dan mag je 20k gaan uitgeven voor een professioneel scherm van 25"ofzo.

Hoe hoog heb je de brightness eigenlijk staan om die foto te maken van het zwart?

[ Voor 6% gewijzigd door Adlermann op 13-02-2019 11:58 ]

• Farabi
  • Niet online
@Adlermann je krijgt toch geen grijs te zien in een film zoals op de foto?

dan ziet mijn va paneel met local dimming er beter uit..

[ Voor 28% gewijzigd door Farabi op 13-02-2019 12:01 ]

• Hulleman
Terugkomend op mijn 25% window probleem op de 55"C7. Ik heb zowel LG als BCC een bericht gestuurd. Vanuit LG radiostilte en vanuit BCC wordt een reparatie voorgesteld. Prima, omdat mijn probleem niet in het scherm zit (volgens Rtings), maar in de aansturing van het paneel. Bij Rtings hebben ze het 25% window probleem opgelost.

Ik wacht de reactie van LG nog ff af.
Hamazaki schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 12:00:

Er zijn wel wat beruchte scenes in series die een dergelijke grijswaarde halen. Marco polo, narcos mexico. Helemaal egaal grijs, natuurlijk nooit, behalve de youtube app dan :p

Ik vind de uniformiteit op het witte scherm nog wel meevallen, op het grijze scherm ziet het er wel lelijk uit... vergeet niet dat OLEDs vooral brak presteren op de near blacks en grijstinten.

[ Voor 45% gewijzigd door Hulleman op 13-02-2019 12:04 ]

• Adlermann
Hamazaki schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 12:00:

Als je de brightness te hoog zet, dan wordt het grijs ipv zwart ja. Brightness = helderheid van het zwart.

Contrast = helderheid van wit.

En grijstinten zijn wel de perfecte manier om uniformiteit te controleren; want de TV rendert eerst alels in het grijs en dan worden kleuren pas toegevoegd.

Je grijsschaal is dus eigenlijk te vergelijjken met een canvas van een schilderij. Als die niet goed uniform is, dan krijg je dus ook geen goed schilderij.

• Farabi
  • Niet online
Adlermann schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 12:03:
[...]

Als je de brightness te hoog zet, dan wordt het grijs ipv zwart ja. Brightness = helderheid van het zwart.

Contrast = helderheid van wit.

En grijstinten zijn wel de perfecte manier om uniformiteit te controleren; want de TV rendert eerst alels in het grijs en dan worden kleuren pas toegevoegd.

Je grijsschaal is dus eigenlijk te vergelijjken met een canvas van een schilderij. Als die niet goed uniform is, dan krijg je dus ook geen goed schilderij.
dan heb ik de oled-techniek verkeerd begrepen. ik wist niet het grijs werd als de helderheid omhoog ging. ik wilde een oled, maar begin nu serieus te twijfelen of dit mijn Sony XE9305 zal overtreffen.

• Adlermann
Hamazaki schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 12:06:
[...]

dan heb ik de oled-techniek verkeerd begrepen. ik wist niet het grijs werd als de helderheid omhoog ging. ik wilde een oled, maar begin nu serieus te twijfelen of dit mijn Sony XE9305 zal overtreffen.
Dat heeft elk scherm in principe.

Je moet lightopbrengst niet verwarren met de brightness controls.

Als je brightness omhoog zet, gaat ALLEEN de helderheid van het zwart omhoog (mits je TV goed de controls implementeert).

Contrast haalt alleen de helderheid van het WIT omhoog, tot een maxium gesteld door de lichtopbrengst van backlight/oled light.

OledLamp of backlight maakt het beeld feller (dus de maximale waarde gaat omhoog die het paneel kan weergeven).

Je kan dus de helderheid van het scherm prima omhoog halen zonder zwart grijs te laten worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Adlermann op 13-02-2019 12:09 ]

• Jan Para
Dat het grijs is zou ik mee kunnen leven met een OLED. Maar er zijn gewoon banen en vlekken zichtbaar. Dat zag ik vooral terug bij het vorige scherm alsof er een horregaas over het beeld lag met donkere vlekken en banen.
Nu heb ik roze sneeuw links en rechts blauw. :-(

Plaatjes zijn 100% zwart en 100% wit.
Helderheid dacht ik 65 %

[ Voor 11% gewijzigd door Jan Para op 13-02-2019 12:20 ]

• Hulleman
[...]

Die XE93 is natuurlijk een heel knappe, een van de beste, LCD's. OLED heeft één groot voordeel ten opzichte van die XE93 en dat is perfect zwart en het oneindige contrast. Je XE93 heeft last van blooming. Witte ondertitels, vooral bij HDR, zullen de onderkant van je scherm oplichten, waardoor daar een grijze waas over komt. Dat zal je bij OLED niet gebeuren.

OLEDs zijn niet zo sterk in de grijsweergave. Wat bedoel je trouwens met brightness? OLED lampje? Qua settings van je Oled is het goed om te zoeken naar de rtings settings of settings op het AVS forum. Een OLED moet een beter plaatje neerzetten dan een XE93.
Jan Para schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 12:18:
Dat het grijs is zou ik mee kunnen leven met een OLED. Maar er zijn gewoon banen en vlekken zichtbaar. Dat zag ik vooral terug bij het vorige scherm alsof er een horregaas over het beeld lag met donkere vlekken en banen.

Helderheid dacht ik 65 %
Als het 100% zwart is en je ziet dat is je scherm naar de klote. Gewoon garantie. Een roze waas kan je gebeuren. Heel vervelend maar elk apparaat kan kapot. Ik heb ook een probleempje met mn OLED, maar zolang dat goed wordt opgelost niks aan de hand.

Laatst kocht ik een nespresso apparaat en een HUE starterset. Zowel nespresso apparaat als één van de hue lampen Dead On Arrival. Gebeurt, goed opgelost door de fabrikant? Ja, dus ik ben tevreden.

[ Voor 32% gewijzigd door Hulleman op 13-02-2019 12:22 ]

@Jan Para Dank voor de foto's, dat is een stuk duidelijker. Wat ik al vermoedde blijkt zo: omdat je video onder een hoek genomen is zie je daar links (extra) roze verkleuring en rechts niet door het verschil in kijkhoek. In werkelijkheid is de verkleuring dus gelijkmatiger verdeeld en minder sterk. Maar ik vind jouw scherm inderdaad een slechte uniformiteit hebben, met name het grijze scherm toont zoveel banding dat dit ongetwijfeld ook te zien is in normale content (voetbal, donkere scenes, luchten, etc) en ook de wit uniformiteit vind ik net op de grens, je ziet duidelijk links en rechts 2 brede roze banen.
[...]

Wat je hier ziet is een grijs testscherm Als je de tv opdracht geeft om grijs te tonen dan doet hij dat ook, dat heeft natuurlijk niets met de OLED techniek te maken. ;)

Wat betreft 'helderheid': zwart blijft zwart als je het OLED-lampje (of contrast) omhoog zet. Stel je je zwartwaarde te hoog in (foutief 'helderheid' genoemd bij tv's) dan wordt natuurlijk zelfs zwart grijs, maar dat ligt dan aan je instelling en niet aan de tv.

Wat betreft echte content: alles wat je in beeld ziet is een grijstint (met daar overheen opgelegde kleur), een klein deel daarvan is gemiddeld maar wit (het lichtste grijs) of zwart (het donkerste grijs).

[ Voor 65% gewijzigd door Cap op 13-02-2019 12:36 ]

• Adlermann
Jan Para schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 12:18:

Helderheid dacht ik 65 %
Helderheid als in brightness (helderheid van het zwart): dan is 65 echt veel te hoog. Eerst terug naar default.

Helderheid oledlampje kan prima op 65

• judytv
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 12-12-2023
Ik heb sinds vier dagen een nieuwe lg oled55C8PLA tv in huis en ben ALLEEN niet tevreden over met name de huidskleuren.
In talkshows zoals DWD of Jinec zijn gezichten of abnormaal rood-oranje of rose of geelgroen.
Ik gebruik de instelling "levendig" en heb de kleur op 30 staan zodat er nog naar te kijken is.

In de review hieronder wordt gesteld dat kalbratie van de TV niet nodig is.
reviews: LG C8 hdr-oled-tv - Niet goedkoop, wel een goede koop

De fabrieks instellingen bij LEVENDIG , STANDAARD en ECO geven een maximaal zwaar overdreven oranje kleur en staan bijna alle instellingen eronder op maximaal, dat hoort volgens mij niet.
Bijstellen geeft helaas niet het gewenste effect.

Bij series en films zijn de gezichten en huidskleuren vaak geel groen, dit is niet weg te krijgen met instellingen.
In de meest uitzendingen zit er een groen waas over het beeld. zwart is uitstekend en wit ziet er vaak wat groenig uit.

Wie heeft hier ervaring mee of kan mij met de instellingen helpen.

[ Voor 5% gewijzigd door judytv op 13-02-2019 12:58 ]

• Adlermann
judytv schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 12:48:
Ik heb sinds vier dagen een nieuwe lg oled55C8PLA tv in huis en ben ALLEEN niet tevreden over met name de huidskleuren.
In talkshows zoals DWD of Jinec zijn gezichten of abnormaal rood-oranje of rose of geelgroen.
Ik gebruik de instelling "levendig" en heb de kleur op 30 staan zodat er nog naar te kijken is.

In de review hieronder wordt gesteld dat kalbratie van de TV niet nodig is.
reviews: LG C8 hdr-oled-tv - Niet goedkoop, wel een goede koop

De fabrieks instellingen bij LEVENDIG , STANDAARD en ECO geven een maximaal zwaar overdreven oranje kleur en staan bijna alle instellingen eronder op maximaal, dat hoort volgens mij niet.
Bijstellen geeft helaas niet het gewenste effect.

Bij series en films zijn de gezichten en huidskleuren vaak geel groen, dit is niet weg te krijgen met instellingen.

Wie heeft hier ervaring mee of kan mij met de instellingen helpen.
Je hebt een verkeerde beeldmodus gekozen. Je moet ISF dark/bright gebruiken. Kleurtemperatuur op warm/warm2 zetten.

Dan zit je al redelijk goed qua kleuren.
judytv schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 12:48:
[...]
(verhaal over slechte kleuren)
[...]
Ik gebruik de instelling "levendig"
[...]
Levendig is echt de aller, aller allerslechtste instelling als je natuurgetrouwe (huids)kleuren wilt. ;)

Standaard of bioscoop geeft al een veel beter resultaat, maar liever nog ISF dark, ISF light of Technicolor.

Verder kan je op de site van RTINGS kijken naar de aanbevolen instellingen, een kalibratie is het natuurlijk niet maar hier zou je een eind mee in de richting moeten komen voor een goed beeld. Loop die helemaal door, je zet er namelijk ook een boel beeldverpestende onzin mee uit. Pas die van je tv erop aan en kijk dan wat het resultaat is.

Daarnaast ben je van je oude tv vermoedelijk gewend aan te blauw beeld (99,5% van alle tv's en computerschermen op standaard instellingen), dus zul je gezichten in het begin wellicht iets te groen/rood/geel vinden. Het enige dat daartegen helpt is wennen aan beeld dat niet teveel blauw heeft OF meer blauw toevoegen. ;)

[ Voor 38% gewijzigd door Cap op 13-02-2019 13:02 ]

• Jan Para
Adlermann schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 12:44:
[...]

Helderheid als in brightness (helderheid van het zwart): dan is 65 echt veel te hoog. Eerst terug naar default.

Helderheid oledlampje kan prima op 65
Als ik de helderheid lager zet dan blijft er weinig over bij donkere stukken in een film.
Helemaal overdag. Dus niet echt een optie.

Blijft een banding en rose/blauwe banen probleem.

Lijkt mij dat een scherm helemaal egaal moet kunnen zijn zonder plekken en banen.
Zal waarschijnlijk een b selectie zijn die gebruikt wordt voor reparatie/vervangen van de schermen.
A kwaliteit gaat naar de testers als hardware.info, tweakers enz.
Ik ben benieuwd of dit banding is meegenomen met de testen van deze firma's.
Want zo te lezen ben ik niet de enige die ze op het scherm heeft :-)

J.
.

• judytv
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 12-12-2023
Dank aan Adlerman en Cap voor jullie aanbevelingen

1. Je moet ISF dark/bright gebruiken. Kleurtemperatuur op warm/warm2 zetten.
Dit heb ik gedaan, maar het ziet er niet uit en is het beeld vrij donker.

2. Ik heb conform alle aanbevolen instellings opties van RTINGS gedaan.
Resultaat is een vrij donker beeld, de oledlamp even verschoven van 21 naar 100 geeft een meer helderheid maar ziet het totale beeld er ook niet uit. Huidskleur is dan iets normaler maar de totale achtergrond is geel/groen

• Adlermann
Jan Para schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 13:45:
[...]

Lijkt mij dat een scherm helemaal egaal moet kunnen zijn zonder plekken en banen.
Zal waarschijnlijk een b selectie zijn die gebruikt wordt voor reparatie/vervangen van de schermen.
.
Voor de prijsklasse waarin deze tv's zitten krijg je geen perfecte uniformiteit. Ook de reviewexemplaren hebben vaak nog hele milde banding. Zolang de banding niet of nauweliujks in echte content voorkomt is het ook niet een issue.

Dus die opmerking van je slaat nergens op. Het blijft een consumentenproduct wat in massaproductie zit. Er worden gewoon toleranties aangehouden. En ja soms is het echt te slecht.

Maar gemiddeld genomen heb je bij de huidige oled schermen nauwleijks banding. Jouw scherm zit wel voorbij wat acceptabel kan zijn. Maar dat kan ik niet beoordelen op basis van een foto en je waarschijnlijk incorrecte helderheid instelling.

Als je de helderheid zo hoog zet, waarom heb je dan een oled gekocht. Met een LCD/LED van 600 euro was je dan ook klaar geweest :) (no offense).

Over de donkere stukken in films:

Als je de helderheid lager zet dan geeft hij dus wel de donkere stukken weer zoals ze opgenomen zijn :) (dus zoals het hoort).

Met de helderheid zo hoog valt de banding ook fors meer op. Je eerst stap moet gewoon de helderheid correct instellen zijn. Zolang je dat niet doet, kan je ook weinig zinnigs zeggen over de banding.

Om het zeker te weten: gebruik een pattern om helderheid correct in te stellen. Dan kun je ook over de banding iets zeggen. Is je banding weg bij een correcte helderheid, dan is het scherm prima zat.

maar als je de helderheid zo hoog zet, dan vallen de banding problemen ook veel eerder op.

Alle reviews hebben bv de helderheid wel correct ingesteld.

In ieder geval succes ermee.

Resultaat is een vrij donker beeld, de oledlamp even verschoven van 21 naar 100 geeft een meer helderheid maar ziet het totale beeld er ook niet uit. Huidskleur is dan iets normaler maar de totale achtergrond is geel/groen
Dan ben je gewend aan een incorrect beeld. (dat zal de hoofdoorzaak zijn waarom je het niet goed vindt).

Als je die guide goed volgt heb je namelijk de tv (voor zover mogelijk zonder calibratie) zo dicht mogelijk tegen de opnamestandaard en weergaveestandaard aangezet.

[edit]

Ik type met een gekneuse hand, dus er zitten wat meer typefouten in dan normaal :)

[ Voor 38% gewijzigd door Adlermann op 13-02-2019 13:59 ]

• Jan Para
Milde banding heb ik vrede mee maar als er een horregaas over je film ligt en de sneeuw links roze is en rechts blauw is ...
Ik ga mij ook niet verdedigen hier. Ik zie wat ik zie en ik vind dat niet ok voor zo'n duur scherm.

J.

• Adlermann
Jan Para schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 14:04:
Milde banding heb ik vrede mee maar als er een horregaas over je film ligt en de sneeuw links roze is en rechts blauw is ...
Ik ga mij ook niet verdedigen hier. Ik zie wat ik zie en ik vind dat niet ok voor zo'n duur scherm.

J.
Maar stel eerst je TV correct in, dat is het belangrijkste om goed te kunnen evalueren of er iets mis mee is.
Met de brightness te hoog, kun je dus zulke effecten te zien krijgen.

Zijn de problemen na correct instellen nog aanwezig; ja dan heb je een goed punt. Maar tot die tijd niet :)

Als ik bij mij de helderheid te hoog zet, dan is mijn scherm ook onkijkbaar door banding. Maar bij correct instellen zie je het gewoon niet. Dus is het geen issue.

(Die roze-tint kan ik verder niets over zeggen en valt waarschijnlijk ook niet onder je incorrect ingestelde helderheid)

Als ik zo naar het wite testscherm kijk, zie ik het op mijn monitor niet zo. Maar wat ik wel zie is dat het vrij uniform is? Dus heel goed afstellen zou misschien al helpen.

(btw, je hoeft je verder ook niet te verdedigen, maar als je 'rare'keuzes makat mbt instellingen en niet verder het probleem wilt onderzoeken, dan kunnen we je hier ook niet verder helpen.

Maar als je echt helderheid te hoog wilt hebben; dan zou ik dit scherm terugsturen en een LED halen. Seriously.

[ Voor 36% gewijzigd door Adlermann op 13-02-2019 14:16 ]

• pwh53
judytv schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 13:46:

probeer warm 1 eens,oledlampje 21 is erg laag, en dynamische kleur uitzetten.helderheid rond de 50

• Jan Para
Zoals het zwarte banding nu is kan ik ook wel mee leven. Dat was met het vorige scherm veel erger.
https://imgur.com/a/Iv02eeF

Maar dat roze vind ik nog wel een dingetje maar LG blijft volharden dat dit binnen de specs valt.
Alleen kunnen ze mij die specs niet toesturen :-)

wordt vervolgt ...

• Hulleman
Jan Para schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 13:45:
[...]

Als ik de helderheid lager zet dan blijft er weinig over bij donkere stukken in een film.
Helemaal overdag. Dus niet echt een optie.

Blijft een banding en rose/blauwe banen probleem.

J.
.
Dat is wel heel erg doemdenken. Calibreer je scherm eerst eens naar het best haalbare, zonder dat je professioneel aan de slag moet. Kijk daarvoor bij Rtings.com of het AVS forum.. of dit forum, genoeg over geschreven.

ff wat belangrijkste basissettings uit mn hoofd (SDR)
- ISF Light room (is voor jou het beste, omdat je teveel donkere stukken ervaart)
- doe niks met de helderheid (laat staan op 50)
- contrast 90-100
- kleur heb ik op 65 (vind ik mooi, 50 is een prima waarde)
- wittint warm 1 of warm 2 (anders W30-50). Die wittint is key. Wellicht oogt het wat gelig/oranje in begin, maar zet door. Dat is de correcte witbalans, anders is het veel te blauw
- gamma 2.2. Speel hier anders wat mee en check of eea niet te grijs word
- blacklevel. De setting gebruiken die niet te grijs wordt (uit mn hoofd "high", maar kan ook "low" zijn

OLEDs zijn qua uniformiteit nooit het beste jongetje van de klas. Ga ook niet opzoek naar oneffenheden in je scherm, want dan maak je jezelf gek. Heb je last van hinderlijke banding, roze tint tijdens het tv kijken of gamen? Nee, maak je er niet druk om.

Op een gegeven moment zag ik echt een vierkant in mn scherm tijdens sommige scenes in tv/film/serie/game. Dan wordt het een ander verhaal en dan kun je met testmateriaal gaan kijken of je scherm echt wat heeft. Grijze schermen, maar nog beter is om egale rode/magenta schermen te pakken. Daar zie je pijnlijkheden van je OLED nog beter op dan bij 5-10-20% grijze schermen.
Jan Para schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 14:17:
Zoals het zwarte banding nu is kan ik ook wel mee leven. Dat was met het vorige scherm veel erger.
wordt vervolgt ...
Is dit een opname van een volledig zwarte weergave? Of een near black 1% grijs ofzo?
Een zwarte weergave zou helemaal zwart moeten zijn. Je tv moet dan in een compleet donkere ruimte onzichtbaar zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Hulleman op 13-02-2019 14:24 ]

• destroyer6670
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-10 13:55
Jan Para schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 14:17:

Maar dat roze vind ik nog wel een dingetje maar LG blijft volharden dat dit binnen de specs valt.
Alleen kunnen ze mij die specs niet toesturen :-)

wordt vervolgt ...
Ik had hem direct laten ophalen door LG. Zo ziet mijn scherm er tegen het zwart of met zwart echt niet uit. Dit is niet normaal (imho)

• Adlermann
destroyer6670 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 15:28:
[...]

Ik had hem direct laten ophalen door LG. Zo ziet mijn scherm er tegen het zwart of met zwart echt niet uit. Dit is niet normaal (imho)
met brightness op 65 waarschijnlijk wel :)

• destroyer6670
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-10 13:55
Adlermann schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 15:40:
[...]

met brightness op 65 waarschijnlijk wel :)
staat hier op 50. Ik ga het ook niet proberen, beeld is nu perfect, voor je het weet ga je dingen zien die er normaal niet zijn, qua beeld dan ;)

• Jan Para
Ik zou um uit laten staan, dan weet je zeker dat je niets ziet :-) hahahaha

• R4NCOR
  • Laatst online: 27-10 12:47

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Helaas hier 8 weken na aanschaf van m'n 65" C8 een rode stuck pixel :(
Heb al zo'n unstuck-video ding geprobeerd, maar dat helpt tot nu toe niet. Ook Pixel Refresh optie geen verbetering. Wat is mijn beste volgende stap? Contact met LG opnemen of heeft dat geen zin voor 1 stuck pixel?

• Wren
R4NCOR schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 16:01:
Heb al zo'n unstuck-video ding geprobeerd, maar dat helpt tot nu toe niet. Ook Pixel Refresh optie geen verbetering. Wat is mijn beste volgende stap? Contact met LG opnemen of heeft dat geen zin voor 1 stuck pixel?
Melden bij de winkel waar je een koopovereenkomst mee gesloten hebt.

• Smirnoff
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-11 12:13
Wij hebben dit programma ook gekeken, wat een ergernis waren die beelden. :/
https://www.npo3.nl/ryanne-is-terug-nachtdieren

Ik hield mijzelf voor dat het aan het opnameapparaat (camera) zou liggen,
maar de beelden zien er bij ons precies hetzelfde uit. Bij overige beelden/programma's heb ik dit niet zo extreem.

• fonsmeister
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13-04-2024

fonsmeister

The Fonz

Contact met LG opnemen of heeft dat geen zin voor 1 stuck pixel?
Had ik ook last van. Scherm werd gelijk omgeruild door LG :)

PSN: fonsmeister

• Hulleman
Smirnoff schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 16:23:
[...]

Wij hebben dit programma ook gekeken, wat een ergernis waren die beelden. :/
https://www.npo3.nl/ryanne-is-terug-nachtdieren

Ik hield mijzelf voor dat het aan het opnameapparaat (camera) zou liggen,
maar de beelden zien er bij ons precies hetzelfde uit. Bij overige beelden/programma's heb ik dit niet zo extreem.
Heb je dat ook bij ander materiaal?

Je moet goed beseffen dat een OLED heel pijnlijk laat zien hoe slecht sommige bronnen zijn door de perfecte pixel response (hoe snel kan een pixe aan/uit en van kleur wisselen). Bij een LCD is dit minder waardoor macroblocking minder opvalt omdat kleuren meer overlopen door de tragere pixelresponse. Klinkt als een voordeel van lcd tov OLED, maar dat is het niet. OLEDs hebben hierdoor geen last van ghosting.

[ Voor 6% gewijzigd door Hulleman op 13-02-2019 18:39 ]

• R4NCOR
  • Laatst online: 27-10 12:47

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Wren schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 16:17:
[...]

Melden bij de winkel waar je een koopovereenkomst mee gesloten hebt.
Da’s de mediamarkt. Niet superveel vertrouwen in, maar als dat het pad is dat ik moet nemen dan moet het maar ;) Rechtstreeks LG is geen optie dan?

• Chris499
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-09 20:36
WiFi op 5 GHz frequentie is enorm langzaam op mijn 65 inch C8. Iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen?

WiFi komt van een Ziggo horizon Mediabox. Met mijn smartphone heb ik wel gewoon snel internet op 5 GHz frequentie.

• Wren
R4NCOR schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 21:16:
[...]

Da’s de mediamarkt. Niet superveel vertrouwen in, maar als dat het pad is dat ik moet nemen dan moet het maar ;) Rechtstreeks LG is geen optie dan?
Tja, de mediamarkt, die zullen wel zeggen dat zij hier niks mee te maken hebben en dat je altijd bij de fabrikant moet zijn :) wat niet zo is maar dat is nu eenmaal MM, weinig service. LG kan ook maar MM is nu eenmaal jouw verkooppunt.

• pwh53
R4NCOR schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 21:16:
[...]

https://www.lg.com/nl/ondersteuning/contact/chat-email/email

foto's van tv beelden meesturen geen slides of testbeelden,sterreclame lukt het best of voetbal,maar zou eerst even langs de MM gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door pwh53 op 13-02-2019 22:21 ]

• pwh53
Chris499 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 21:53:
WiFi op 5 GHz frequentie is enorm langzaam op mijn 65 inch C8. Iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen?

WiFi komt van een Ziggo horizon Mediabox. Met mijn smartphone heb ik wel gewoon snel internet op 5 GHz frequentie.
heb je quickstart wel uit staan ?

[LG OLED] Ervaringen & Discussie

• Chris499
Zojuist dat forum doorgelezen. Maar ik zie niks over een quick start? Kan ik ook niet in het menu vinden van de tv? Of bedoel je in de horizon box? Kun je me wat verder op weg helpen?

[ Voor 3% gewijzigd door Chris499 op 13-02-2019 22:35 ]

• Qapla1
Chris499 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 22:30:
[...]

Zojuist dat forum doorgelezen. Maar ik zie niks over een quick start? Kan ik ook niet in het menu vinden van de tv? Kun je me wat verder op weg helpen?
Op je ab het 'huisje' dan het 'tandwieltje' dan de 3 puntjes boven elkaar, algemeen, Quick Start+

http://kr.eguide.lgappstv...r_e01/e_dut/settings.html

Onder 'Algemeen' staat de functie omschreven.

[ Voor 4% gewijzigd door Qapla1 op 13-02-2019 22:39 ]

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

[...]

Zojuist dat forum doorgelezen. Maar ik zie niks over een quick start? Kan ik ook niet in het menu vinden van de tv? Of bedoel je in de horizon box? Kun je me wat verder op weg helpen?
Doorlezen gaat makkelijker via de zoekfunctie: [LG OLED] Ervaringen & Discussie ;)

• pwh53
[...]

dan staat die waarschijnlijk nog aan,tandwiel ,alle instellingen, algemeen.

• Chris499
Qapla1 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 22:37:
[...]

Op je ab het 'huisje' dan het 'tandwieltje' dan de 3 puntjes boven elkaar, algemeen, Quick Start+

http://kr.eguide.lgappstv...r_e01/e_dut/settings.html

Onder 'Algemeen' staat de functie omschreven.
Gevonden en uitgezet! Helaas geen snellere verbinding. Ook na spanningsloos zetten van de tv niet. Ik ga weer over op de 2.4 frequentie. Die is overigens soms ook erg langzaam.Volgens de WiFi analyser zit er hier niemand op de 5 GHz frequentie. Toch vreemd dat het zo langzaam is. Binnenkort bedraad eens proberen.

[ Voor 5% gewijzigd door Chris499 op 13-02-2019 22:56 ]

Qapla1 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 20:30:
[...]

De voornaamste reden was blackcrush en extreem veel ruis in donkere scenes. Volgens de monteur waren er een hele batch panelen die deze problemen hadden. We hebben de helderheid nu op 50, oled op 35, isf dark, gamma bt1886, contrast 85 staan en dan is er geen knipperend balkje te zien... In een volledig donkere kamer zien we balkje 25 net aan oplichten bij helderheid 55. Bij een 0% black licht het scherm midden onder op bij 61.

Bovenstaande is na drie uurtjes tv kijken, nog geen pixelrefreh dus zegt nog niks.

Zo zag het er bij ons uit:
[YouTube: LG OLED55C8 Macro blocking]
Even hierop terugkomen. Het zit hier duidelijk in de bron, ik zie het ook op mijn computerschermen: een en al near-black macroblocking en color banding in die nachtluchten. Kijk maar eens op je PC, vanaf 7:45.

https://www.npo3.nl/nachtdieren/29-01-2019/BV_101390944

• 418O2
  • Laatst online: 23:27
Je kan zulke dingen alleen met 4k blu-ray testen. Al die gestreamde meuk is meestal niet van de beste kwaliteit. Het wordt zo gecomprimeerd dat het op de gemiddelde tv nog te doen is, geen rekening houdend met 'onze' oleds

• alwinus
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-11 18:02

alwinus

Tweaked

Chris499 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 22:54:
[...]

Gevonden en uitgezet! Helaas geen snellere verbinding. Ook na spanningsloos zetten van de tv niet. Ik ga weer over op de 2.4 frequentie. Die is overigens soms ook erg langzaam.Volgens de WiFi analyser zit er hier niemand op de 5 GHz frequentie. Toch vreemd dat het zo langzaam is. Binnenkort bedraad eens proberen.
Kijk hier even naar zou ik zeggen:
MazeWing schreef op maandag 11 december 2017 @ 21:31:
Voor de mensen met waardeloze Wifi snelheid (5GHz);
Gebruik kanaal 36, 52 of 149
Bij een ander kanaal kakt de performance schijnbaar compleet in (lees: 2% van de bandbreedte). Ik heb geen idee waarom dit zo is en heb deze informatie van avsforum. Gisterenavond had ik zelf wifi problemen en besloot uiteindelijk maar voor 2.4 GHz te gaan. Heb 5GHz zojuist op kanaal 52 getest en haal weer een stuk hogere snelheid.
Hielp bij mij ook enorm. Van onbruikbare WiFi naar nu 120-130 Mbps gemiddeld. Uiteraard de kanaal instellingen aanpassen in je router.

• Hulleman
Cap schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 00:03:
[...]

Even hierop terugkomen. Het zit hier duidelijk in de bron, ik zie het ook op mijn computerschermen: een en al near-black macroblocking en color banding in die nachtluchten. Kijk maar eens op je PC, vanaf 7:45.

https://www.npo3.nl/nachtdieren/29-01-2019/BV_101390944
Eens. Ik heb dat vooral bij Red Dead Redemption 2 op een Ps4Pro icm een OLED C7.
Voornamelijk boven in het scherm bij nachtelijke luchten enorm lelijke color banding. Is ook echt te enige game waar ik dit heb. Bij tv's of gecomprimeerde netflix meuk is dat vrij normaal, had dat niet zo bij een PS4 game verwacht.

• Smirnoff
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-11 12:13
Hulleman schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 18:37:
[...]

Heb je dat ook bij ander materiaal?

Je moet goed beseffen dat een OLED heel pijnlijk laat zien hoe slecht sommige bronnen zijn door de perfecte pixel response (hoe snel kan een pixe aan/uit en van kleur wisselen). Bij een LCD is dit minder waardoor macroblocking minder opvalt omdat kleuren meer overlopen door de tragere pixelresponse. Klinkt als een voordeel van lcd tov OLED, maar dat is het niet. OLEDs hebben hierdoor geen last van ghosting.
In vele mindere mate / tot niet, ik lees gelukkig hierboven dat het grotendeels te wijten is aan andere factoren :)

• Qapla1
@Cap Daar ben ik het wel mee eens dat een hoop rotzooi wat je ziet door compressie komt. En dat je betere bronnen hebt.

Het clipje van Nachtdieren wat ik liet zien was niet van YT. Dat was een opname van de tv zelf op een harddisk met als bron glasvezel hd tv van KPN. Het was in ieder geval voor ons reden genoeg om CERepair maar weer eens te laten komen en met als resultaat een nieuw paneel.

De monteur die dinsdag hier kwam heeft voor hij het paneel uit zijn bus haalde heel wat materiaal kunnen bekijken, hij vroeg zelf om een 5% grey slide, we hebben hem ook de 2% laten zien, wat er gebeurde als je de helderheid van 50 omhoog naar 60 deed, dan lichtte het hele scherm kortstondig op net of hij iets te licht werd en daarna gauw terug naar de juiste stand. Wat hij ook zelf heeft kunnen zien bij de blackclipping files, afgespeeld met de interne player op de tv en vanaf de nas, de lichte randjes om de flashing balkjes en die zelfde randjes waren ook zichtbaar rond de vierkantjes bij die andere veel gebruikte test file.
Qapla1 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 08:50:

Het clipje van Nachtdieren wat ik liet zien was niet van YT. Dat was een opname van de tv zelf op een harddisk met als bron glasvezel hd tv van KPN.
Op het Youtube filmpje van jouw tv was in ieder geval precies dezelfde macroblocking/banding te zien in de nachtlucht, niet te harden. Het is in ieder geval handig als mensen geen conclusies gaan trekken vwb hun eigen tv obv dat fragment, voor je het weet denkt iedereen weer dat zijn tv ook stuk is. :)

Overigens kan naast de gebrekkige bron dit best mede en gevolg zijn van hoe de tv met near-black overgangen omgaat (8-bits bitdiepte volgens Vincent), maar dat is dus conform specificatie en geen defect aan het paneel.

De monteur die dinsdag hier kwam heeft voor hij het paneel uit zijn bus haalde heel wat materiaal kunnen bekijken, hij vroeg zelf om een 5% grey slide, we hebben hem ook de 2% laten zien, wat er gebeurde als je de helderheid van 50 omhoog naar 60 deed, dan lichtte het hele scherm kortstondig op net of hij iets te licht werd en daarna gauw terug naar de juiste stand.
Dat is in ieder geval abnormaal gedrag, en de reden waarom je met black crush / oplichtend scherm te maken had. Groot gelijk dat ie hem omruilde.

Wat hij ook zelf heeft kunnen zien bij de blackclipping files, afgespeeld met de interne player op de tv en vanaf de nas, de lichte randjes om de flashing balkjes en die zelfde randjes waren ook zichtbaar rond de vierkantjes bij die andere veel gebruikte test file.
Ook apart, lijkt bijna gerelateerd aan het near-black flashing issue (Vincent's near black chrominance overshoot).

[ Voor 26% gewijzigd door Cap op 14-02-2019 09:54 ]

• FlameDB
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 06-10 19:42
Kan je de oplichtende pixel zien vanop 1+ meter?

• Mfpower
  • Laatst online: 28-10 22:04

Mfpower

In dubio

Het clipje van Nachtdieren wat ik liet zien was niet van YT. Dat was een opname van de tv zelf op een harddisk met als bron glasvezel hd tv van KPN.
Mag ik vragen hoe je glasvezel tv opneemt op de tv zelf? Vziw kan je niet van externe apparaten opnemen en als jij dat we kan hoor ik graag hoe!
Pagina: 1 ... 171 ... 570 Laatste

Let op:
Indien je vragen hebt over inbranden bij OLED televisies, gebruik dan eerst even de zoekfunctie. Dit onderwerp is namelijk al regelmatig uitgebreid besproken.
Zie ook D vd V in "[LG OLED] Ervaringen & Discussie" Datzelfde geldt voor vragen over stekkers.

🔍 Inbranden: [LG OLED] Ervaringen & Discussie
🔎 Stekkers: [LG OLED] Ervaringen & Discussie

Goede aanbieding gezien of nodig? Check OLED Televisies aanbiedingen- & kortingscodetopic
Vragen/opmerkingen over de LG Cashback Actie? Daarvoor kan je terecht in [LG OLED] cashback topic

Discussies over welke (HDMI)-kabels te gebruiken kan in Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6.