Jan Para schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 13:45:
[...]
Lijkt mij dat een scherm helemaal egaal moet kunnen zijn zonder plekken en banen.
Zal waarschijnlijk een b selectie zijn die gebruikt wordt voor reparatie/vervangen van de schermen.
A kwaliteit gaat naar de testers als hardware.info, tweakers enz.
Ik ben benieuwd of dit banding is meegenomen met de testen van deze firma's.
Want zo te lezen ben ik niet de enige die ze op het scherm heeft :-)
.
Voor de prijsklasse waarin deze tv's zitten krijg je geen perfecte uniformiteit. Ook de reviewexemplaren hebben vaak nog hele milde banding. Zolang de banding niet of nauweliujks in echte content voorkomt is het ook niet een issue.
Dus die opmerking van je slaat nergens op. Het blijft een consumentenproduct wat in massaproductie zit. Er worden gewoon toleranties aangehouden. En ja soms is het echt te slecht.
Maar gemiddeld genomen heb je bij de huidige oled schermen nauwleijks banding. Jouw scherm zit wel voorbij wat acceptabel kan zijn. Maar dat kan ik niet beoordelen op basis van een foto en je waarschijnlijk incorrecte helderheid instelling.
Als je de helderheid zo hoog zet, waarom heb je dan een oled gekocht. Met een LCD/LED van 600 euro was je dan ook klaar geweest

(no offense).
Over de donkere stukken in films:
Als je de helderheid lager zet dan geeft hij dus wel de donkere stukken weer zoals ze opgenomen zijn

(dus zoals het hoort).
Met de helderheid zo hoog valt de banding ook fors meer op. Je eerst stap moet gewoon de helderheid correct instellen zijn. Zolang je dat niet doet, kan je ook weinig zinnigs zeggen over de banding.
Om het zeker te weten: gebruik een pattern om helderheid correct in te stellen. Dan kun je ook over de banding iets zeggen. Is je banding weg bij een correcte helderheid, dan is het scherm prima zat.
maar als je de helderheid zo hoog zet, dan vallen de banding problemen ook veel eerder op.
Alle reviews hebben bv de helderheid wel correct ingesteld.
In ieder geval succes ermee.
Dank aan Adlerman en Cap voor jullie aanbevelingen
1. Je moet ISF dark/bright gebruiken. Kleurtemperatuur op warm/warm2 zetten.
Dit heb ik gedaan, maar het ziet er niet uit en is het beeld vrij donker.
2. Ik heb conform alle aanbevolen instellings opties van RTINGS gedaan.
Resultaat is een vrij donker beeld, de oledlamp even verschoven van 21 naar 100 geeft een meer helderheid maar ziet het totale beeld er ook niet uit. Huidskleur is dan iets normaler maar de totale achtergrond is geel/groen
Dan ben je gewend aan een incorrect beeld. (dat zal de hoofdoorzaak zijn waarom je het niet goed vindt).
Als je die guide goed volgt heb je namelijk de tv (voor zover mogelijk zonder calibratie) zo dicht mogelijk tegen de opnamestandaard en weergaveestandaard aangezet.
[edit]
Ik type met een gekneuse hand, dus er zitten wat meer typefouten in dan normaal
[
Voor 38% gewijzigd door
Adlermann op 13-02-2019 13:59
]