pennywise666 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 21:10:
[...]
Zeker goed idee.
Ik denk dat ik wel baat zou hebben met een calibratie, omdat ik dan die black crush er uit kan calibreren en wat nog niet meer eventueel. Ik heb er wel vertrouwen in dat ik in mijn situatie duidelijk verschil zal zien.
O well..met custom gamma setting in Madvr kom ik het dichtst in de buurt van een calibratie;)
Het valt bij de c8 erg mee wat je ervan ziet, tenzij je echt heel flink je witpunt wilt gaan aanpassen.
Standje ISF icm warm2 of warm1 wijkt maar vrij subtiel af, zelfs als je direct heen en weer wisselt tussen de gekalibreerde mode en ongekalibreerde mode scheelt het op het oog erg weinig in witpunt en het CMS heeft al helemaal weinig aanpassing nodig. Ook de wijziging in gamma tov de default is niet heel erg zichtbaar bij een 2.4 target.
Meetbare verbetering is er natuurlijk wel na het aanpassen van de 20-punts instellingen. Zichtbaar is het ook wel als je een grijsverloop stappenpatroon opzet, maar dus niet of nauwelijks bij gewone content. De grootste winst zit hem nog in het zo constant mogelijk maken van het grijsverloop van laag naar hoog met minimaal verloop van tint.
Ik weet niet wat je je voorstelt van 'je black crush eruit kalibreren' maar juist dat kan je zonder meter met behulp van het zwarte balkenpatroon waarbij balkje 16 net niet zichtbaar is en 17 net wel. Is balkje 17 of hoger niet zichtbaar dan heb je black crush.
Als het je niet gaat om de grenswaarde voor zwart maar om hoe 'snel de tv uit het zwart komt' dan wil je of je low-light gamma aanpassen of misschien wel gewoon een donkerdere kamer. Met een meter gaat dat laatste nauwelijks beter dan met de hand met behulp van een 5 IRE greyscale steps patroon: bij de lage 0-15 IRE waardes hebben betaalbare colorimeters als de i1Displaypro en ook 'betaalbare' spectro's (<3k) moeite om exacte waarden te geven.
Met de hand kan je prima beoordelen of de 5, 10 en 15 IRE balkjes van de greyscale steps mooi geleidelijke stapjes maken en de luminantie van die waardes zonodig bijstellen. Dat laatste zal in het lagere bereik sowieso een paar tikjes zijn, nooit met 10 of meer tegelijk.