Fuku-San schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 01:19:
[...]
Ik krijg hdr wel aan de praat, maar met wisselend resultaat. Dat rijmt.
Volgens mij heeft het te maken met de manier waarop hdr wordt ondersteund door Windows in desktop mode en hoe het wordt ondersteund in games, maar ook hoe de tv het weer interpreteert. Die lijkt er duizelig van te worden, en anders ik wel. Ik draai nu vanuit de nvidia control panel 420 10bpc hdr, maar dit levert in veel gevallen paars beeld op met groene accenten. Soms is een alt tabje en terug naar de game genoeg om wel "hdr" kleuren te hebben. De optie staat in de game dan uit, maar ik zie bij het checken van mn input wel dat de tv hdr aanheeft. In de helft van de gevallen is de kleur dan vervolgens of te flets of bizar oversaturared.
Ik begrijp er inmiddels echt weinig donders meer van, draai nu een hdmi2.0b 18gbps kabel, 1080ti via hdmi de tv in, maar consistente resultaten of daadwerkelijk mooier beeld haal ik bijna niet met hdr.
Als iemand tips heeft hoe hij of zij het aan de praat krijgt op de c8 met de combi windows 10 en nvidia kaart, lemme know! Ik weet dat 4k60hz vrij beperkend is voor welke hdr opties er overblijven vanwege bandbreedtelimits van hdmi 2.0, maar welke versie is het beste kan selecteren voor deze tv is me nog een beetje een raadsel. Redelijk groen in de wereld van hdr. Pun intended aangaande mijn groen en paarse hdr scherm 🙄
als je game HDR uitstuurt (bv battlefield 1) dan verschijnt het HDR logo enkele seconden rechts boven in beeld van je LG C8. Als dit niet verschijnt ontvang de tv geen HDR. (idem voor dolby vision)
Je nvidia setting zou idd op 4:2:2 (of 4:2:0) 10 bit moeten staan bij 4k 50/60hz Ycbr op chroma subsambling 4:4:4 op 10 bits met HDR kan idd niet in 4k60 over HDMI2.0.
RGB (full 8/12 bit) setting zou ik alleen gebruiken als je scherm als pc scherm gebruikt voor tekst etc. Voor video/films maakt het totaal niet uit! alles is in 4:2:0 8bit (SDR bt 709) of 10 Bit (SDR of HDR, Bt 2020) 4k of HD (sowieso is het verschil tussen 4:4:4 en 4:2;0 chromasubsambling for video nihil) . Voor video (kodi, vlc of mediaplayer classic via pc ) kan je 4:2:0 (2) 10 bit kiezen met 23 of 24p refresh rate (trumotion uit en real cinema aan, real cinema werkt alleen met 24p en wordt niet gebruikt als je trumotion aanzet. grey out betekend dat de functie uitstaat, ondanks als er aan/on staat. ). voor 4k HDR gebruik je MPC-HT met Madvr (in exclusive mode dan kan je ook daadwerkelijk 10 bit uitsturen anders maakt madvr er 8 bit van ondanks 10 bit content) (check via ctrl + j in MPC). en ja HDR kan gewoon werken met 8bit bt 709 (maar dan werkt het vooral met helderheid en contrast ipv deep color/color gamut. Ik denk dat de mensen die madvr gebruiken om HDR te spelen 8bit naar hun tv sturen (ipv 10 bit). Anyway ik heb een aantal keer gemerkt dat windows default naar 8 bit (dus ook met HDR) en daar zou het probleem met de kleuren wel eens vandaan kunnen komen.
Je moet overigens de HDR functie in windows niet zelf activeren (dat gaat vanzelf) en meestal moet je in het volledige scherm zitten (niet windowed). voordat windows daadwerkelijk 10 bit HDR uitstuurt
voer je het signaal door je receiver? dan moet deze 4k60p full color moeten ondersteunen anders geeft deze het signaal niet goed door, in sommige receivers moet je deze functie activeren. (BV 4k signal format op enhanced/verhoogd bij DENON) In Je LG C8 moet je je deep color mode aanzeten (beeld -> aanvullende opties) voor de HDMI poort.
Je kan even proberen of de kleuren er wel goed uitzien met HDR als je op 1080P speelt ipv 4k, (en/of Ycbcr 4:4:4 en of 4:2:2 (10/12bit) op 30p refresh rate ) en een nieuwe handshake proberen nadat je hebt vast gesteld dat je instellingen goed zijn (zoals deep color mode) dit doe je door alle apparaten in de handshake 15 sec vh stroom te halen.
HDMI 2.0 kan tot 18 gbs doorgeven
4K 60 4:4:4 (no HDR) = 17.82Gbps
4K 30 4:4:4 10b-HDR (no 60fps) = 11.14Gbps
4K 60 4:2:2 10b-HDR (no 4:4:4) = 17.82Gbps
mocht het het allemaal toch wel goed eruit zien bij 30 hz, zou ik toch eens een andere HDMI (18 GBPS getest/gecertificeerd) HDMI kabel proberen. of een test filmpje downloaden in 4k60 HDR (ik neem aan dat via de youtube app en de 2 filpmjes die in het geheugen van je tv zitten wel werken dat is 4k60 4:4:4 HDR en dolbyvision)
Toevallig heb ik gister battlefield 1 gespeeld op de LG C8 in gamemode, (in 1080p overigens, met gtx 1060 3gb en i7 )
Geeft keurig HDR, maar ik vind het allemaal niet heel erg overwedigend moet ik zeggen, het lijkt allemaal nog net niet uitgebalanseerd en consistent genoeg. Dolby Vision zou beter moeten zijn omdat daar metadata aantegevoegd is (zou ook moeten kunnen in battelfield 1, maar niet geprobeerd). Overigens vind ik de dolby vision die netflix hanteert ronduit bedroevend, ik denk dat je het kan vergelijken met hun zgn dolby atmos, wat eigenlijk DD+ met wat data voor atmos interpolatie. Ik vind bv Daredevil niet om aan te zien. Er staan films in 1080HD op netflix die er 100 x beter uitzien (bv Passengers of thor ragnarok). Het hangt dus ook sterk van de bron af