Ik heb een bedrijf in huisautomatisering gehad waarbij we villa's van apparatuur voorzien. Kabels van 1-100 per meter in mijn vingers gehad... Er is 0 kwaliteitsverschil op korte afstanden en op lange afstanden zegt de prijs helemaal niets. Storing gezien met een 11-1200 euro van den Hul kabel.
Natuurlijk wil een leverancier van kabels je laten geloven dat hun kabel magisch is en mogelijk kunnen hun kabels wat langere afstanden aan, minder gevoelig voor interferentie van andere kabels (maar leg je ze thuis naast hoogspanning?), doen de connectoren het beter na 20 jaar en kunnen misschien meer in/uitplug acties aan. Maar voor normaal gebruik is het beeld en geluid 100% identiek mits je goedkope kabel functioneert.
Ook zijn er goedkope kabels die echt super degelijk aanvoelen, zelfs beter dan sommige premium kabels.
Als het iets zou uitmaken zou ik het gelijk doen, maar mijn speakers (12K) hangen aan mijn versterker (3K) met kabels van een euro per meter en mijn 65" OLED hangt daar aan met een vijf meter HDMI kabel van 20 euro. Er is geen audio of speaker kabel te vinden tot een ton per meter die ook maar iets beter geluid of beeld gaat geven.
Het gaat echt veel te ver off-topic om hier meer posts aan te besteden, plak ze hier wel bij in.
Het is beide een voltage wat over een lijn gaat zie TDMS.
kretek1305 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 13:37:
[...]
Wat beter is is een kwestie van smaak: soms klinkt de goedkopere kabel beter, maar een verschil kun je echt horen. In blinde proeven gebeurt het regelmatig dat de goedkopere kabel wint. Gebeurt ook dat men blind niet kan bepalen naar welke kabel men nu juist zit te luisteren. Maar dat er verschillende kabels tussen hangen hoort men wel.
Ik heb tussen mijn DAC en voorversterker en tussen mijn voor en eindversterker telkens een koper en een zilver interconnect hangen. Afhankelijk van naar wat en hoe luid ik luister kies ik de verbinding. En ik beeld het mij niet in....
Ik heb het hier natuurlijk niet over materialen, mijn strekking is meer dat een bepaalde dikte koper voldoende is en zodra je dat hebt en een goede connectie er geen verschil meer is.
drakiesoft schreef op maandag 2 juli 2018 @ 13:32:
[...]
Haha, je doet het met een action HDMI kabeltje, maar daarnaast heb je een veel te dure audioset die het kwa geld de minimale geluidsverbetering niet rechtvaardigt. Maar goed ik weet genoeg om een 77 inch oled aan te sluiten. Dank voor de info.
Het is geen action kabeltje, maar een merk kabel, die zijn inkoop namelijk helemaal niet zo duur. Er stond een foutief bedrag (zat de versterker al bij), maar met 6 speakers hoef je niet erg veel te doen om aan zo'n bedrag te komen. Om dan van 'dure' speakers te zeggen dat het geen zin heeft, maar wel aan een dure HDMI kabel te gaan denken...
Ook zou ik een leverancier niet al te serieus nemen, die hebben namelijk een voordeel bij het aanprijzen van dure kabels, voor mij maakt het niet uit wat je wel of niet uit geeft. Het commentaar is trouwens incorrect:
"
Als er niet duidelijk is of een bitje in het HDMI-signaal een één of een nul moet zijn, omdat het overgekomen voltage of de timing iets afwijkt zal de foutcorrectie van HDMI in moeten treden. Er moet gegokt worden wat dat deel van het signaal zou moeten zijn, treden er meer fouten op dan zal de apparatuur meer aannames over het beeld of het geluid moeten maken."
Dat is natuurlijk geen gokken met 8bit/10bit encoding.
Het is een restpartijtje 'van den Hul - The Twin Red', maar alleen omdat het oog ook wat wil.
kretek1305 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 14:03:
[...]
Dit is niet meer kort door de bocht maar uit de bocht...
Beide zijn inderdaad een voltage, de verwerking is fundamenteel verschillend. Een afwijking in voltage hoor je bij analoog omdat de afwijking rechtstreeks omgezet wordt in een afwijkende wooferverplaatsing. Bij digitaal krijg je pas problemen als de fout groot genoeg is om de bitwaarde te veranderen. Waarbij ook nog eens meespeelt welke bit ervoor en erna komt.
Te simplistisch uitgelegd maar de 2 op een hoopje gooien is nog veel erger...
Zeker met je eens dat het probleem anders is bij digitaal, maar met de huidige bandbreedte... Daarnaast kun je bij analoog je ook afvragen of je daadwerkelijk verschil kunt horen bij een verschuiving kleiner dan een bit bij HDMI.
kretek1305 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 14:03:
[...]
En indien enkel de dikte van de koperdraad mee zou spelen dan zou de materiaalkeuze in jouw redenering verder ook geen effect mogen hebben... Goud, zilver, OFC, standaard koper, single core, stranded... allemaal hetzelfde...

Wet van Pouillet, de soortelijke weerstand (het materiaal) doet natuurlijk ook gewoon mee. Maar als de lengte, soortelijke weerstand en diameter gelijk zijn, maakt het weinig uit. Daar komt dan nog eens bij dat zilver een andere weerstand curve over de frequenties dan koper heeft.
[
Voor 113% gewijzigd door
|sWORDs| op 02-07-2018 14:28
]