Slux schreef op zondag 24 september 2017 @ 14:28:
[...]
Gemiddeld +/- 3 uurtjes op werkdagen rlt4 kijken, bizar lang ?
Ik heb links onder een vlek zitten, ondertitels ingebrand en in het midden van het beeld zwarte verticale balken en dat na 7 maanden.
Als ik had geweten dat inbranden nog een issue was anno 2017 had ik nooit een OLED tv van 3k plus gekocht.
Van de week komt LG langs ben benieuwd wat ze er van zeggen maar ik zie het somber in.
Burn in
OLED met zelflichtende pixels
Het grootte nadeel van zelf-lichtende pixels is, is dat ze dus aan slijtage onderhevig kunnen zijn als er een bepaalde kleur op een bepaalde plek lang getoond wordt.
Deze slijtage kan zich opstapelen en indien dit lang genoeg gebeurd, verliezen deze pixels iets in lichtkracht ten opzichte van de andere pixels. Op dat moment wordt bijvoorbeeld een logo zichtbaar om dat daar een soort schaduwplek ontstaat: de iets donkere rode pixels bijvoorbeeld op een helder rode achtergrond.
Opvallend is de huidige generatie oled's (2016 / 2017) vooral gevoelig zijn voor heldere logo's of strepen in de kleuren geel of oranje. Kennelijk slijten de pixels daar sneller.
In deze video-review kan ook worden gezien dat bij heldere (oranje/rode kleuren) tekenfilms het stroomverbruik enorm stijgt tot 355 Watt.
Kijk hier op minuut 5:55 :
https://www.youtube.com/watch?v=R7H0y241ehc&t=3s
Kennelijk kost het veel energie om deze kleur in stand te houden wat ook de gevoeligheid zou verklaren voor de relatief snelle slijtage.
Tegengaan van burn-in
LG bouwt twee zaken in om dergelijke snelle slijtage wat tegen te gaan:
1) dimming statische elementen tijdens het kijken
2) schoningscysclus na 4 uur kijken
Dat logo's dimmen, is soms te zien. Bij de 950EF (2016 mode) vond ik dat soms zelf storend: ook de scoreborden werden zowat donker. Bij mijn huidige 55E6 is dat amper te zien. behalve dat er een soort vlek rond een bijvoorbeeld een logo staat.
Als de tv uitgaat (na minimaal 4 uur kijken), dan start er een korte schoningscyclus die ongelijkmatige slijtage copenseert. Wat inhoud dat getracht wordt om spanningsverschillen die ontstaan zijn door ongelijkmatig gebruik, wat af te vlakken en te middelen zodat een verschil (de bijv. donkere pixels) wat minder te zien is.
De langere schoningscyclus (na 2000 uur) is een stuk agressiever en duurt een uur. Je kan deze ook handmatig aanzetten via het oled-menu, maar dat wordt afgeraden omdat het mogelijk een negatieve invloed zou kunnen hebben op de levensduur/lichtopbrengst. Ik heb het zelf een keer of 3 achter elkaar uitgevoerd en zag overigens geen verschil in het beeld of lichtopbrengst. Ook bleef bij mij het RTL 4 logo gewoon zichtbaar.
Ervaring met slijtage
Mijn ervaring is dat circa na 6 - 8 maanden veel gekeken helder gele of oranje logo's of kleuren zichtbaar gaan worden.
Dat is al 2x gebeurd. In branduren is dat:
800 - 1000 uur. Met als schatting dat in die tijd (door familie) circa 400 uur RTL 4 is gekeken.
De rest is andere zenders, films, Netflix e.d.
RTings
De website Rtings doet tegenwoordig een leuke proef met slijtage op oled versus lcd.
Link naar het experiment:
http://www.rtings.com/tv/...etention-burn-in-lcd-oled
Hun commentaar na een week of is ook al wat voorzichtiger en beweren niet (meer) dat oled niet kan inbranden:
Quote 18 september onderaan:
"Yes, there is what appears to be permanent retention on the logos in the corners. For the time being, we will still recommend OLEDs for gaming as they still offer a clear performance advantage over LCDs due to their instant response time and exceptional picture quality. We will still make sure advise our readers about their durability limitations which can cause these issues. At the current state of our test, we consider this retention to be minor since it will seldom be seen with normal usage and it requires having the same static content on-screen for hundreds of hours for it to appear. "
LG en andere merken
Vroeger werd vooral gewezen op "misbruik" indien er inbranding te zien was. Dat kwam dan voornamelijk voor in winkels waarbij de de oled nooit in standby kwam (en dan een compensatiecyclus kon uitvoeren) doordat centraal de stroom werd afgeschakeld.
Tegenwoordig zijn er vele voorbeelden dat Oled wel degelijk langdurig een slijtage kan vertonen - om het woord inbranden even te voorkomen.
De kundige monteur die bij mij het scherm heeft vervangen, zei dat ik echt niet de enige was. Veelal repareerde hij winkelmodellen, maar ook schermen met ingebrande HUD's en logo's.
De meeste van deze reparaties/klachten gaan via de winkel en komen nooit op dit forum terecht.
De andere merken zijn inmiddels ook wakkergeschud en bijv. Sony vermeld nu duidelijk in zijn garantievoorwaarden dat :
https://www.sony.nl/elect...c9d41d56e7b/47239981M.pdf
• Voer de Schermvernieuwing alleen uit wanneer de
inbranden van nabeelden goed zichtbaar is. Ter
indicatie bevelen wij aan om dit één keer per jaar uit
te voeren. Voer het liever niet meer dan één keer per
jaar uit, omdat het een invloed kan hebben op de
levensduur van het scherm.
• Beelden met klokken, logo's en felle kleuren (ook wit)
kunnen gemakkelijk inbranden van nabeelden
veroorzaken. Vermijd om dergelijke beelden
gedurende een lange periode weer te geven, anders
is het mogelijk dat inbranden van nabeelden
ontstaat.
Ook die zijn wijzer geworden met betrekking tot eventuele klachten. In het begin was LG nog tamelijk coulant en kreeg je wel een nieuw scherm, maar nu de prijzen onder druk staan en er tamelijk veel klachten zijn, wordt er een wat terughoudender beleid gevoerd (lees: jammer voor je).
Vaag vlekje of niet?
Nu kan je je ook wel afvragen of een vaag vlekje je plezier enorm in de weg staat. Mijn plasma (Panasonic 42GT60) heeft ook ergens wel een vlekje en het scherm is niet helemaal wit meer (green blob) en dat vind ik ook best.
Maar toch blijft het knagen dat ze je je er bij het begin al niet voor gewaarschuwd hebben dat logo's gewoon inbranden (schuw vormen) en lang kijken naar newsscrollers beter kan vermijden.
Ook ben ik het met Slux eens dat je normaal TV kijken - al is het RTL 4 - niet als misbruik kan zien. Zeker ook omdat het een zender betreft met zowat om het kwartier 5 minuten reklame zonder logo. Tenslotte is het gebruiksartikel, bedoeld voor tv kijken en wordt er vast ook wel andere zenders bekeken!
Bij gebruik als game-scherm kan ik me nog wel voorstellen dat uren en uren achter elkaar (en dagen - maanden) je wat problemen kan verwachten.
Kan oled dus inbranden?
Jazeker. Dat kan gewoon, dat ligt aan de gebruikte techniek (ongelijkmatige slijtage van zelfoplichtende pixels). Velen zien het (nog) niet maar gaan er wel mee te maken hebben.
Boze tongen beweren dat meer als 16% van eigenaren geklaagd hebben, Nou lijkt me dat wat overdreven maar geeft wel aan dat er "wat speelt".
LG zelf weet er natuurlijk ook wel van. Helemaal ontkennen doen ze ook niet en hopen het probleem in 2018 onder de knie te hebben (hier een linkje, als is de bron even wat dubieus):
http://www.fudzilla.com/n...ffers-from-burn-in-effect
Ze hopen dat de nieuwe generatie panelen (2018) wat ongevoeliger zijn of wellicht betere / slimmere compensatiecyclussen kunnen draaien.
En ikzelf:
Iedereen kan straks commentaar op dit stuk geven, maar ik ben er wel klaar mee. Oled is schitterend maar een tv babysitten doe ik (niet) meer. Ik rag deze oled (55E6) verder af en ga voor de woonkamer een Sony 65XE9005 kopen als universele "afrag-tv" zonder dat ik na hoef te denken dat iets op pauze blijft staan (tja, kinderen he) en schade kan veroorzaken.
Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120