Zendamateurs op GoT? Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Krysa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:22
scsirob schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 19:18:
Leuk topic! Ik heb net een Heltec Meshtower met een 10W zonnepaneeltje gekocht. Zelfs achter het raam met dit druilerige weer houdt het de accu's redelijk vol. In een paar dagen 234 bereikbare nodes gespot, sommige tot 5 hops verderop. Ben nog aan het onderzoeken hoe het allemaal werkt, ik monitor mee.
Ik heb weer een nieuwsgierigheid ontwikkeld en een aantal Meshtastic devices gekocht; morgen komen ze binnen! Zodra ik dit onder de knie heb ga ik ook aan de Meshcore ;)

Ik zie op de kaarten maar 2 nodes in de buurt, maar ik ga ervan uit dat er veel meer zijn? Iets met MQTT en niet iedereen die zich daarop aanmeld waarschijnlijk?

• -Tim-
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06:35

-Tim-

Niet geraakt is altijd mis.

Krysa schreef op zondag 2 november 2025 @ 13:33:
[...]

Ik heb weer een nieuwsgierigheid ontwikkeld en een aantal Meshtastic devices gekocht; morgen komen ze binnen! Zodra ik dit onder de knie heb ga ik ook aan de Meshcore ;)

Ik zie op de kaarten maar 2 nodes in de buurt, maar ik ga ervan uit dat er veel meer zijn? Iets met MQTT en niet iedereen die zich daarop aanmeld waarschijnlijk?
Die maps zijn inderdaad maar een ruwe indicatie. Standaard staat locatiedelen uit in Meshtastic en Meshcore dacht ik, dus dat zal wel een grote invloed hebben. Beetje verneukeratief voor mensen die overwegen mee te doen natuurlijk.

Initieel was ik blij dat ik toch heb doorgezet hier in het 'lege' Noord-Groningen. Alleen is volgens mij het lastige aan Meshtastic dat je soms denkt dat je veel ontvangt, terwijl het in feite maar één node is die het lijstje van anderen doorstuurt. Ik woon in een vrij leeg stuk Noord-Groningen en zie nodes tot in de stad en zelfs richting Appingedam, maar volgens mij zie ik ze dus niet echt. Geen enkel bericht succesvol kunnen verzenden tot nu toe. Meshcore is in die zin wat eerlijker, daar blijft m'n lijstje gewoon leeg :+

Ik heb nu op aanraden van de Meshtastic site twee GIZONT 17cm antennes besteld. Hopelijk wordt het daarmee een stuk beter. En anders kijk ik nog wel eens naar zo’n Yagi van Aliexpress, die zijn ook niet duur :P
Ik snap dat LOS het beste is, maar hier in het vlakke Nederland gaat je dat toch niet echt lukken zonder dikke mast?

• Krysa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:22
Gister MeshCore op de LilyGo T-Deck Plus geflasht. Hand uit het raam en in public een bericht verstuurd: BAM 3 acks. Met Meshtastic heb ik letterlijk buiten MQTT om niemand weten te bereiken. Is dit ook jullie ervaring

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik ko niet in mijn Heltec V3 - wel firmware kunnen flashen. Iemand tips hoe je dat ding kan connecnten.
Anders heb ik een te dure ESP 32 met een oled.
@sven-s nog in afwachting van je toptic :P

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• (KBX) Harkanoid
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:52
Wat staat er op je scherm ?

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

De naam van de node - die stap ben ik ondertussen voorbij, blijkt dat de app BT nodig heeft en dat zit nogal verstopt.
Tot nu vind ik het een nogal waardeloze ervaring dat Meshtastic.
Documentatie is er veel maar ook gedateerd en compleet nutteloos op veel vlakken (sowieso een probleem bij open source, maar dit is echt erg). Niet echt een omgeving die jongeren de wereld van de radio intrekt op deze manier.
Ik ga nog eens proberen te ontdekken hoe het werkt, maar ga dit mijn neefjes en nichtjes in deze vorm niet aanbieden, terwijl het idee best wek gaaf is.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• (KBX) Harkanoid
Ja klopt hij geeft alleen de BT pin weer , de repeater / meeting room kan je wel remote benaderen via ether

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

(KBX) Harkanoid schreef op zondag 9 november 2025 @ 22:24:
Ja klopt hij geeft alleen de BT pin weer , de repeater / meeting room kan je wel remote benaderen via ether
Werkelijk geen idee waar je het over hebt. Misschien een screenshot van je app?
Maar dit bedoel ik nu met geen documentatie (niet persoonlijk bedoeld) maar als je weet hoe de hazen rennen,dan weet je dat.
Iemand die zich wil inlezen heeft geen enkel handvat. En dat is bij deze tech best jammer.

• (KBX) Harkanoid
Ik heb er 3 in gebruik hier , info staat op de website: https://github.com/ripple...e/blob/main/docs%2Ffaq.md

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

top waanizinge howto start - ik ga dat doorsturen naar mijn nichtjes van 15 :D

Kansloos dit, en mag ook wel een eigen topic wat mij betreft dat mesh geneuzel.

• (KBX) Harkanoid
Ja klopt , ik heb het onder de knie gekregen met trial en error..... Soms denk je van huh? Waarom werkt dit zo onlogisch?

Zelfde als met packet radio , allemaal dode links etc , maar wel weer actief als ik thuis ben op 430.9125 en ergens tussen 7 en 30 MHz met FT8

• sven-s
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 09:09
franssie schreef op zondag 9 november 2025 @ 21:22:
Ik ko niet in mijn Heltec V3 - wel firmware kunnen flashen. Iemand tips hoe je dat ding kan connecnten.
Anders heb ik een te dure ESP 32 met een oled.
@sven-s nog in afwachting van je toptic :P
Whoops sorry! ik zal nog even een topic aanmaken :*) Nog al druk geweest met kinderen enzo haha.
Voor het configureren van het apperaatje heb ik eerst een seriele verbinding gemaakt. Dit kan eventueel gewoon met de usb c poort van je telefoon en dan in de app. Maar ook via de PC en dan met chrome of edge naar deze site: https://client.meshtastic.org/messages/broadcast/0 Dan kan je je wifi instellen. En dat maakt het leven een stuk makkelijker haha. Erna zijn deze settings belangrijk:
Regio EU 868
Modem preset LONG FAST
En erna zijn er allemaal chat kanalen hier ben ik zelf ook nog een beetje aan het puzzelen hoe het werkt. Vooral omdat ik in een gebied woon (Maarn) waar uberhoupt niet veel mensen zijn en blijkbaar ook geen meshers(zelf verzonnen) :P
Ik ben toevallig vandaag op kantoor in utrecht waar ik er even 1 heb mee genomen in de hoop op meer geluk

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@sven-s dank, met die setting kom ik al iets verder. Ik heb 'm nu ook op de WiFi en zie dat een testbericht een bevestiging heeft gekregen. Eens kijken of ik nu wel iets uit de lucht kan pakken, zit nu in Haarlem, zou denken dat daar er wel meer zijn.

• sven-s
@franssie Nice! ja het is allemaal nog niets snel. En ik hoorde van een collega dat de meeste hem ook eens per uur aan zetten. Waardoor alles natuurlijk nog een stuk trager gaat.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

(KBX) Harkanoid schreef op zondag 9 november 2025 @ 23:13:
Ja klopt , ik heb het onder de knie gekregen met trial en error..... Soms denk je van huh? Waarom werkt dit zo onlogisch?

Zelfde als met packet radio , allemaal dode links etc , maar wel weer actief als ik thuis ben op 430.9125 en ergens tussen 7 en 30 MHz met FT8
De informatie is voor een Noob zoals ik inderdaad erg verspreid, ding eens teruggezet naar fabrieksinstellingen en alleen de regio aangepast (waarschijnlijk had is gisteravond iets teveel in de instellingen lopen rommelen)
Maar ik zie nu in mijn android app dat ie nu wel iets doet als relais lijkt het
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x7o4hxe905VrXnU5cKr2fRtMu-0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QB9PD4eCAPPgZpSLGBSWCZ6C.jpg?f=fotoalbum_large

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Krysa schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:34:
Gister MeshCore op de LilyGo T-Deck Plus geflasht. Hand uit het raam en in public een bericht verstuurd: BAM 3 acks. Met Meshtastic heb ik letterlijk buiten MQTT om niemand weten te bereiken. Is dit ook jullie ervaring
Als ik zo op Ali kijk zijn dat een soort mini blackberry's met een ESP aan boord? Dat is wel verrekte geinig dan.
Heb je meer details/ervaringen?

• -Tim-
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06:35

-Tim-

Niet geraakt is altijd mis.

franssie schreef op maandag 10 november 2025 @ 16:09:
[...]

Als ik zo op Ali kijk zijn dat een soort mini blackberry's met een ESP aan boord? Dat is wel verrekte geinig dan.
Heb je meer details/ervaringen?
YouTube: This device makes Meshtastic the BEST off-grid tech
Misschien dat je dit een leuke video vind in dat geval

• sven-s
franssie schreef op maandag 10 november 2025 @ 15:17:
[...]

De informatie is voor een Noob zoals ik inderdaad erg verspreid, ding eens teruggezet naar fabrieksinstellingen en alleen de regio aangepast (waarschijnlijk had is gisteravond iets teveel in de instellingen lopen rommelen)
Maar ik zie nu in mijn android app dat ie nu wel iets doet als relais lijkt het
[Afbeelding]
Nice! dat gaat de geode kant op het blackberry ding bedoel je daar de lilygo tdeck mee? Deze ben ik nu aan het uitproberen... Ik kan hem nog niet aanraden. hij reset zichzelf steeds accuduur is max 1 dag en krijg er erg moeizaam iets uit. hoewel het er wel echt heel vet uitziet. en ik een chatje heb kunnen opzetten. De route ernaar toe was dramatisch. Het vette wel is je hebt geen app of iets nodig alles kan op het apperaatje zelf. In theorie ik heb hem toch eerst via Serial verbonden om de settings goed te zetten en erna werkte het wel standalone
Pagina: 1 2 3 4 Laatste