Douwe63 schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:16:
Ola, hier net begonnen op Zendamateurcursus.nl om te studeren voor het Novice examen (puur uit interesse). Als niet-elektronicus vallen al die schema's en schakelingen me toch behoorlijk tegen moet ik zeggen. Uit berichten op diverse fora leek het net alsof het examen een 'walk in the park' zou zijn maar dan vraag ik me toch af of die mensen puur en alleen oude examens hebben geoefend of toch wel daadwerkelijk de achterliggende materie helemaal snappen...
Hoe hebben jullie dat aangepakt / ervaren?
uit den oude doosch
Mijn D machtiging heb ik in 1977 gehaald, 3x voor C op examen geweest en eind 1979 tijdens mijn diensttijd was ik geslaagd

Ik meen 2 jaar later mijn B machtiging en ik weet niet meer precies voor mijn A, maar moet rond 1983 zijn geweest.
De theorie werd in mijn tijd klassikaal gegeven in Veghel en we waren denk ik met 30 mensen ofzo en later telegrafie op cassette bandjes en luisteren op HF, de toeloop was in die tijd groot, 2 examens per jaar die in de jaarbeurs in Utrecht door toenmalig de PTT werden afgenomen en de hal zat vol met dik 2000 mensen die keer op keer examen deden.
Ik heb me toegelegd op DX werken op 144 MHz met best DX was UG6AD in cw, zowat 2800km tijdens sporadic-E ik meen in 1987, ik viel zowat van m'n stoel en ik zal het noooooooit vergeten

En wat dacht je van EA6 via aurora om 4 uur 's nachts maar om 7 uur was het weer dag
Resultaat, veel plezier van gehad en vele vrienden in binnen en buitenland aan over gehouden tot de dag van vandaag nu ik net met pensioen ben