Krysa schreef op zondag 2 november 2025 @ 13:33:
[...]
Ik heb weer een nieuwsgierigheid ontwikkeld en een aantal Meshtastic devices gekocht; morgen komen ze binnen! Zodra ik dit onder de knie heb ga ik ook aan de Meshcore
Ik zie op de kaarten maar 2 nodes in de buurt, maar ik ga ervan uit dat er veel meer zijn? Iets met MQTT en niet iedereen die zich daarop aanmeld waarschijnlijk?
Die maps zijn inderdaad maar een ruwe indicatie. Standaard staat locatiedelen uit in Meshtastic en Meshcore dacht ik, dus dat zal wel een grote invloed hebben. Beetje verneukeratief voor mensen die overwegen mee te doen natuurlijk.
Initieel was ik blij dat ik toch heb doorgezet hier in het 'lege' Noord-Groningen. Alleen is volgens mij het lastige aan Meshtastic dat je soms denkt dat je veel ontvangt, terwijl het in feite maar één node is die het lijstje van anderen doorstuurt. Ik woon in een vrij leeg stuk Noord-Groningen en zie nodes tot in de stad en zelfs richting Appingedam, maar volgens mij zie ik ze dus niet echt. Geen enkel bericht succesvol kunnen verzenden tot nu toe. Meshcore is in die zin wat eerlijker, daar blijft m'n lijstje gewoon leeg
Ik heb nu op
aanraden van de Meshtastic site twee GIZONT 17cm antennes besteld. Hopelijk wordt het daarmee een stuk beter. En anders kijk ik nog wel eens naar zo’n Yagi van Aliexpress, die zijn ook niet duur

Ik snap dat LOS het beste is, maar hier in het vlakke Nederland gaat je dat toch niet echt lukken zonder dikke mast?