Zendamateurs op GoT? Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-04 04:06
Kwam op een rommelmarkt dit apparaat voor €2 tegen. Een airband transceiver met kristallen. Niks digitale frequentieinstelling :)

Het ding is volgens een sticker op de behuizing van een zweefvliegclub geweest dus bevat een aantal frequenties welke door zweefvliegers worden gebruikt, o.a. 123.500 MHz. Ik ga nog eens kijken of ik andere kristallen in de houders kan zetten zodat ik bijvoorbeeld de torens van Schiphol kan horen. (8>

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/5/4159/33716687033_de03fcdd2d.jpg
Becker AR 10 S crystal airband transceiver by Johan, on Flickr

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:21

franssie

Save the albatross

@TNW Die kristallen moeten wel te vinden zijn uit oudere scanners etc. Zit je ook in de facebook groep? Daar worden ze wel eens aangeboden voor de heb of vuilnisbak.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

zoals in zeef in "Zendamateurs op GoT?" te lezen viel is dit typisch een topic voor AZ. Heb de recente reacties dus in een nieuw topic afgesplitst.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
franssie schreef op maandag 8 mei 2017 @ 22:09:
@TNW Die kristallen moeten wel te vinden zijn uit oudere scanners etc. Zit je ook in de facebook groep? Daar worden ze wel eens aangeboden voor de heb of vuilnisbak.
Dit is hoe de kristalmodules eruit zien:

Afbeeldingslocatie: https://i.snag.gy/f5gVPo.jpg

Elke module bevat twee kristallen, ik heb er maar 1 kunnen loshalen, de andere zit vastgesoldeerd. Vermoedelijk worden twee kristallen gebruikt om split operation mogelijk te maken.

Het is in mijn ogen ook mogelijk dat zenden en ontvangen met andere mechanismen werkt, misschien werkt de ontvanger met een middenfrequentie en het het zenden met een van de harmonischen van het kristal? Het zichtbare kristal heeft een verhouding van (redelijk rond) 3.65x de gelabelde frequentie.
Ik ga het andere kristal ook eens demonteren zodat ik kan zien wat daar op staat.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
naitsoezn schreef op maandag 8 mei 2017 @ 22:27:
[mbr]zoals in zeef in "Zendamateurs op GoT?" te lezen viel is dit typisch een topic voor AZ. Heb de recente reacties dus in een nieuw topic afgesplitst.[/]
Kun je mijn laatste reply ook nog even hier naartoe verhuizen? Thx :)

-edit- al gedaan :)

[ Voor 3% gewijzigd door TNW op 08-05-2017 22:30 ]

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

TNW schreef op maandag 8 mei 2017 @ 22:30:
[...]

Kun je mijn laatste reply ook nog even hier naartoe verhuizen? Thx :)
Done

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

TNW schreef op maandag 8 mei 2017 @ 22:28:
[...]

Dit is hoe de kristalmodules eruit zien:

[afbeelding]

Elke module bevat twee kristallen, ik heb er maar 1 kunnen loshalen, de andere zit vastgesoldeerd. Vermoedelijk worden twee kristallen gebruikt om split operation mogelijk te maken.

Het is in mijn ogen ook mogelijk dat zenden en ontvangen met andere mechanismen werkt, misschien werkt de ontvanger met een middenfrequentie en het het zenden met een van de harmonischen van het kristal? Het zichtbare kristal heeft een verhouding van (redelijk rond) 3.65x de gelabelde frequentie.
Ik ga het andere kristal ook eens demonteren zodat ik kan zien wat daar op staat.
Ha geniaal in haar eenvoud! Maritiem heb je inderdaad veel kanalen zijn die niet simplex zijn, net zoals een repeater op land, In de luchtvaart heb je die volgens mij niet (is al even dat ik mijn RT haalde en ben daarna met lessen gestopt) maar is alles in de lucht simplex.
Voor 2 Euro een leuk ding om mee te spelen - heb jij meetapparatuur etc? Ik ben dat wat aan het verzamelen want begin het toch te missen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TNW
franssie schreef op maandag 8 mei 2017 @ 22:44:
[...]

Ha geniaal in haar eenvoud! Maritiem heb je inderdaad veel kanalen zijn die niet simplex zijn, net zoals een repeater op land, In de luchtvaart heb je die volgens mij niet (is al even dat ik mijn RT haalde en ben daarna met lessen gestopt) maar is alles in de lucht simplex.
Voor 2 Euro een leuk ding om mee te spelen - heb jij meetapparatuur etc? Ik ben dat wat aan het verzamelen want begin het toch te missen.
Ik heb even wat verder gevraagd, op PI2NOS kreeg ik van een slimme amateur al snel de oplossing.

Het kristal met de hoge frequentie is de airbandfrequentie/3 - 21.4 (2x de bekende 10.7 MHz middenfrequentie). Aangezien dit zo precies uitkomt is dit waarschijnlijk het kristal voor ontvangst

Het andere kristal met de lagere frequentie is de airbandfrequentie gedeeld door 4. Vermoedelijk is dit het zendkristal omdat er alleen een frequentie gegenereerd hoeft te worden welke wordt gemoduleerd en versterkt. Er zit een weerstand overheen van 3,9-4,7k, vermoedelijk om de frequentie af te stellen.

Heb hier geen meetapparatuur, kan wel eens met een dummyload kijken of de zender op de verwachte frequenties uitkomt.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

ha dan ben je al behoorlijk opgeschoten, leuk om zoiets te vinden en weer deels in gebruik te nemen. Ik ben maar een simpele N dus moet morgen weer eens de modulatie vermenigvuldigen doornemen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-04 23:20
Even een flinke kick omhoog.

Hoe moeilijk is het N examen nou eigenlijk? Ik krijg er weinig hoogte van als ik zo andere amateurs op fora er over vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MR_VIPER
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:09

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

Goed regeltjes leren. Enigzins technisch inzicht hebben. Oefenexamens maken. En etiquette volgen op de banden. De laatste maanden is het erg gesteld. PI2NOS is zelfs een weekje uitgeweest vanwege non-amateurs (met of zonder licentie).

Het valt dus best wel mee. Zoek eens wat oefenexamens op en kijk die door. Dan krijg je het beste idee wat een examen inhoud en kun je zelf een oordeel vellen. Moeilijkheids graagd is een persoonlijk iets. Wat voor de een simpel is... (vul zelf maar aan).

Edit: http://www.pd1evp.simpsite.nl/examens

[ Voor 4% gewijzigd door MR_VIPER op 07-12-2017 14:44 ]

*empty*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-05 07:30

elsinga

=8-)

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 97348

Ooit eens een TEAM Roadcom in din formaat gehad in mijn auto.
Dit was in 2007 toen nog met mijn 1e Model Ford Mondeo.
Verlichting kon op blauw/rood/groen geschakeld worden en had 40 kanalen.

Hierna helaas nooit meer iets met 27MC gedaan.
Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/vh9cMC2JCtII/med.jpg
Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/0bsewvfsvvOa/med.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Newjersey schreef op donderdag 7 december 2017 @ 14:34:
Even een flinke kick omhoog.

Hoe moeilijk is het N examen nou eigenlijk? Ik krijg er weinig hoogte van als ik zo andere amateurs op fora er over vraag.
Het is te goed te doen als je Natuurkunde in je eindexamenpakket had. Er komen wel wat weerstanden voorbij in het examen. ALs je P = U * I en U = R * I snapt en kan vervoegen naar afleidingen red je het makkelijk.

Anoniem: 97348 schreef op donderdag 7 december 2017 @ 20:33:
Ooit eens een TEAM Roadcom in din formaat gehad in mijn auto.
<>
Hierna helaas nooit meer iets met 27MC gedaan.
<>
Dit topic gaat ook niet noodzakelijk over CB/27MC (vergunningsvrij) maar daar zijn de meesten wel begonnen denk ik.

Met een zendlicentie mag je op meer banden uitkomen (2 meter, 70cm, 40meter, 20 meter) en dat geeft verschillende bereiken. Zoals eerder genoemd is de operator practice (hoe met ermee omgaat) soms helaas niet heel verschillend, over het algemeen wel.
Leuke dingen zijn bijvoorbeeld de https://www.ballonvossenjacht.nl/, ook gaaf voor de luisteramateur. https://jota-joti.scouting.nl/ is ook een leuk evenement. En http://www.ariss.org/contact-the-iss.html spreekt sommigen ook wel tot de verbeelding.
Dan heb je nog amsat.org etc etc. Maar op 70cm via PI2NOS met onze oude overzeese gebieden werkt ook gewoon.

Zo maar een paar dingen die je met een zendlicentie ook mag doen :+

[ Voor 52% gewijzigd door franssie op 07-12-2017 21:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MR_VIPER
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:09

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

Ik zie die team CB en ik moest meteen denken aan de midlands en de presidents die ik heb gehad. Begonnen met scanner luisteren. Toen stiekem 27mc in huis gebracht en vervolgens de studie voor de N machtiging. Momenteel niet actief maar wel luisterend.

Bij goede condities werkt PI2NOS erg mooi. Duitsland, UK zijn dan mooie qso's via PI2NOS.

*empty*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tim427
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-04 00:02

tim427

Turbulence!

TNW schreef op maandag 8 mei 2017 @ 22:04:
Kwam op een rommelmarkt dit apparaat voor €2 tegen. Een airband transceiver met kristallen. Niks digitale frequentieinstelling :)

Het ding is volgens een sticker op de behuizing van een zweefvliegclub geweest dus bevat een aantal frequenties welke door zweefvliegers worden gebruikt, o.a. 123.500 MHz. Ik ga nog eens kijken of ik andere kristallen in de houders kan zetten zodat ik bijvoorbeeld de torens van Schiphol kan horen. (8>

[afbeelding]
Becker AR 10 S crystal airband transceiver by Johan, on Flickr
Gaaf!

123.350 en 130.125 worden actief gebruikt op Terlet!

Bron: Ben zelf zweefvlieger op Terlet :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Nieuwe frequenties op Terlet:

Doordeweeks: 130.140 (130.1250)
Weekend: 123.380 (123.3750)

[ Voor 13% gewijzigd door tim427 op 05-03-2018 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02-05 12:58
Ik heb sinds kort een SDRplay ontvangen en SDRConsole V3 geinstalleerd op aanraden van de persoon waarvan ik de SDR heb gehad. Ik snap er alleen nog niet veel van en mis duidelijke beginnershandleidigen over hoe nu te beginnen. Iemand tips? De radio stations ontvangen lukt nog wel, maar mis vooral info over welke antenne waarvoor e.d.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emperor_
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:14
Even een oud topic heropenen. Er zijn blijkbaar niet veel zendamateurs meer actief op GoT.

Ik heb zelf al een N machtiging en ga hopelijk eind januari 2021 op voor F. Door middel van de online cursus van DLZA ben ik mijzelf aan het klaar maken. Nu ben ik benieuwd of andere mensen ook de DLZA omgeving gebruiken om te leren en wat hun methode is. Wat ik nu doe:

* Hoofdstuk doorlezen en samenvatten
* Hoofdstuk tussen tests en eindtoestsen maken
* Voorgaande examens maken binnen DLZA (dus geen losse pdf's die te vinden zijn).

Nu ben ik echt geen ster in wiskunde en vind ik de formules wel lastig, maar ik merk wel dat hoe meer ik ermee bezig ben hoe beter dit steeds gaat.

En in hoeverre is de lesstof eigenlijk hetzelfde als Amerikaanse Extra License? Daar zijn wel toffe youtube filmpjes over te vinden namelijk.

Iemand nog tips voor het leren en voorbereiden op het examen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

@Emperor_ ik ben zelf ook bezig met de F-licentie! Thans, de eerste stappen zijn gemaakt; heb het Cursusboek voor het F-examen in huis.

Sta zeker open voor tips/tricks/aanbevelingen ;)

DLZA ga ik zeker even bekijken! Ben benieuwd naar jouw ervaringen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Ik heb zelf ooit gelijk F examen gedaan en daarvoor een samenvatting gemaakt uit het F boek van de Veron (staat op https://pc5e.nl/examen). Daarna historische examens gemaakt (zelfde link) en bij een fout antwoord de bijbehorende stof doorgenomen en eventueel vragen gesteld op https://zendamateur.com.. Resultaat: geslaagd met 4 fout.

Heb ook vorig jaar (tijdens de World Scout Jamboree) de Amerikaanse examens gedaan t/m Amateur Extra. Tijdens het 2 ochtenden oefenen daarvoor waren het voornamelijk de US regels waar ik over struikelde. Uiteindelijk voor alle drie examens geslaagd en nu naast PC5E ook AC2E. ;)

Naar mijn mening kun je prima de Amerikaanse AE stof bestuderen voor het F examen. De techniek is tenslotte niet anders aan de overkant van de grote plas. Wel zou ik ook de NL examens bekijken, want de US vragen heb je wat minder aan. Die verschillen van de onze. En in Amerika zijn de vragen en antwoorden gewoon bekend gemaakt, hier is dat niet zo. Wel geven de historische examens een goed beeld van de soort vragen en komen ook de historische vragen vaak terug.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emperor_
tim427 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 09:57:
@Emperor_ ik ben zelf ook bezig met de F-licentie! Thans, de eerste stappen zijn gemaakt; heb het Cursusboek voor het F-examen in huis.

Sta zeker open voor tips/tricks/aanbevelingen ;)

DLZA ga ik zeker even bekijken! Ben benieuwd naar jouw ervaringen!
Wat DLZA erg goed maakt is dat je voor 10 EUR borg/donatie toegang krijgt tot de N en F leeromgeving en daarbij behorende examens. Ik heb mijn N licentie in 2009 of 2010 gehaald, dus die stof was wel aardig weggezakt. Deze is dan makkelijk op te halen op deze manier. Omdat de hoofdstukken gelijk lopen bij N en F ga ik eerst door de N stof heen en daarna gelijk de F stof. Dan is het best een goed samenhangend verhaal. Daarbij zitten er ook extra hoofdstukken bij zodat je het rekenen kan ophalen bijvoorbeeld.

Maar de kers op de taart zijn wel de tussentijdse toetsen en officiele examens die de jaren ervoor zijn afgenomen. Niet alleen dat, je krijgt daarbij ook nog eens de uitleg van de vragen. Dat helpt mij heel erg om de vraagstelling goed te begrijpen. Je kan op de DLZA team speak eventueel ook nog extra uitleg krijgen van de instructors die bij de stichting werken. Geniaal :)

Als nadeel vind ik dat het soms beetje lastig geschreven is de tekst. Er worden dan termen erbij gehaald die mij (nog) niet bekend waren of het komt soms beetje outbollig over. Niet super storend want met wat extra uitzoekwerk buiten de cursus om kan je dit prima bijleren.

Voor 10 EUR kan je niet mis gaan bij DLZA. Ik zou het zeker proberen! Het geef je een goed gevoel van progressie. Ik heb er mijn N licentie ook mee gehaald. Wie weet lukt het mij ook de F licentie te halen.
elsinga schreef op woensdag 30 december 2020 @ 10:14:
Ik heb zelf ooit gelijk F examen gedaan en daarvoor een samenvatting gemaakt uit het F boek van de Veron (staat op https://pc5e.nl/examen). Daarna historische examens gemaakt (zelfde link) en bij een fout antwoord de bijbehorende stof doorgenomen en eventueel vragen gesteld op https://zendamateur.com.. Resultaat: geslaagd met 4 fout.

Heb ook vorig jaar (tijdens de World Scout Jamboree) de Amerikaanse examens gedaan t/m Amateur Extra. Tijdens het 2 ochtenden oefenen daarvoor waren het voornamelijk de US regels waar ik over struikelde. Uiteindelijk voor alle drie examens geslaagd en nu naast PC5E ook AC2E. ;)

Naar mijn mening kun je prima de Amerikaanse AE stof bestuderen voor het F examen. De techniek is tenslotte niet anders aan de overkant van de grote plas. Wel zou ik ook de NL examens bekijken, want de US vragen heb je wat minder aan. Die verschillen van de onze. En in Amerika zijn de vragen en antwoorden gewoon bekend gemaakt, hier is dat niet zo. Wel geven de historische examens een goed beeld van de soort vragen en komen ook de historische vragen vaak terug.
De onderwerpen zijn gelijk inderdaad, maar de vragen niet helaas. Wat mij ook opviel bij de Amerikaanse examens is dat er exact percentage per onderwerp wordt gegeven. Dan weet je dus ook hoeveel vragen je kan verwachten van een specifiek onderdeel, dat maakt het wel makkelijk studeren omdat je dan heel doelgericht je punten bij elkaar kan halen. Volgens mij is dat bij de Nederlandse examens niet zo.

Ik gebruik trouwens je samenvatting als ik de stof niet helemaal goed begrijp bij DLZA. Met de Veron F boek erbij geeft dit altijd wel een compleet beeld. Bedankt voor het beschikbaar stellen! ;)

Het toepassen van theorie op de vragen is soms lastig, maar wat je zegt is gewoon oude examenopgave oefenen.

@elsinga waarom heb je eigenlijk je Amerikaanse examens gedaan? Is je F licentie daar niet geldig?

[ Voor 43% gewijzigd door Emperor_ op 30-12-2020 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

elsinga schreef op woensdag 30 december 2020 @ 10:14:

Tof! Had jouw site al eens eerder gebookmarked tijdens een verkenende fase!
Emperor_ schreef op woensdag 30 december 2020 @ 10:16:
[...]

Wat DLZA erg goed maakt is dat je voor 10 EUR borg/donatie toegang krijgt tot de N en F leeromgeving en daarbij behorende examens. Ik heb mijn N licentie in 2009 of 2010 gehaald, dus die stof was wel aardig weggezakt. Deze is dan makkelijk op te halen op deze manier. Omdat de hoofdstukken gelijk lopen bij N en F ga ik eerst door de N stof heen en daarna gelijk de F stof. Dan is het best een goed samenhangend verhaal. Daarbij zitten er ook extra hoofdstukken bij zodat je het rekenen kan ophalen bijvoorbeeld.

Maar de kers op de taart zijn wel de tussentijdse toetsen en officiele examens die de jaren ervoor zijn afgenomen. Niet alleen dat, je krijgt daarbij ook nog eens de uitleg van de vragen. Dat helpt mij heel erg om de vraagstelling goed te begrijpen. Je kan op de DLZA team speak eventueel ook nog extra uitleg krijgen van de instructors die bij de stichting werken. Geniaal :)

Als nadeel vind ik dat het soms beetje lastig geschreven is de tekst. Er worden dan termen erbij gehaald die mij (nog) niet bekend waren of het komt soms beetje outbollig over. Niet super storend want met wat extra uitzoekwerk buiten de cursus om kan je dit prima bijleren.

Voor 10 EUR kan je niet mis gaan bij DLZA. Ik zou het zeker proberen! Het geef je een goed gevoel van progressie. Ik heb er mijn N licentie ook mee gehaald. Wie weet lukt het mij ook de F licentie te halen.

[...]

De onderwerpen zijn gelijk inderdaad, maar de vragen niet helaas. Wat mij ook opviel bij de Amerikaanse examens is dat er exact percentage per onderwerp wordt gegeven. Dan weet je dus ook hoeveel vragen je kan verwachten van een specifiek onderdeel, dat maakt het wel makkelijk studeren omdat je dan heel doelgericht je punten bij elkaar kan halen. Volgens mij is dat bij de Nederlandse examens niet zo.

Ik gebruik trouwens je samenvatting als ik de stof niet helemaal goed begrijp bij DLZA. Met de Veron F boek erbij geeft dit altijd wel een compleet beeld. Bedankt voor het beschikbaar stellen! ;)

Het toepassen van theorie op de vragen is soms lastig, maar wat je zegt is gewoon oude examenopgave oefenen.

@elsinga waarom heb je eigenlijk je Amerikaanse examens gedaan? Is je F licentie daar niet geldig?
Top! Direct aangemeld! (Ticket ingeschoten!)

Voel je vrij om contact met mij op te nemen om eens de sparren over vragen of ervaringen uit te wisselen! Geen zendamateur ervaring; wel de nodige opleidingen die (denk ik) een goede basis geven, zeker op ICT en Natuurkunde vlak ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wilbert
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:36
Heb ook eind 2017 de stap gemaakt van N (Sinds 1999) naar F. Heb gebruik gemaakt van het boek van Veron, de leeromgeving van Dlza en heb veel oude examens geoefend. Veel leerwerk maar het is goed te doen. Succes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emperor_
wilbert schreef op woensdag 30 december 2020 @ 10:43:
Heb ook eind 2017 de stap gemaakt van N (Sinds 1999) naar F. Heb gebruik gemaakt van het boek van Veron, de leeromgeving van Dlza en heb veel oude examens geoefend. Veel leerwerk maar het is goed te doen. Succes !
Netjes! Dat is ook beetje mijn plan. Eerst de stof doornemen, samenvatten en dan gewoon heel examens oefenen. Het voordeel bij DLZA is natuurlijk de feedback per vraag. Dit maakt het uitzoeken weer makkelijker.

Ik haal nu steeds 30 van 50 vragen goed op het F examen. Nog 5 extra punten nodig om te slagen, maar het valt niet altijd mee. Nog even doorleren dus :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Emperor_ schreef op woensdag 30 december 2020 @ 10:16:
[...]
Omdat het kan. :+ Ik heb als CEPT F amateur daar dezelfde rechten als AE on air, maar mag bijvoorbeeld niet de supervisor van een clubstation zijn. En omdat de FCC afspraken heeft met andere (meer) landen dan de CEPT kan ik met mijn US call ook zonder een extra aanvraag actief zijn in andere landen. Japan en veel landen in Zuid Amerika bijvoorbeeld.

Ik had de gelegenheid toen op de World Scout Jamboree (waar ik onderdeel was van het JOTA station NA1WJ) er voor twee van het team die nog geen licentie hadden (stonden bij de ingang om scouts te verdelen over de stations) examens geregeld waren. Mochten andere zendamateurs ook aan meedoen. En waarom niet. ;) Dus een app gedownload en 2 vrije dagdelen geoefend. Daarna examen doen. Voor Technician scoorde ik 100% (dat is ook niet lastig, niveau ligt onder Novice), General 7 vragen boven de norm en Amateur Extra 2 vragen boven de norm. Alles binnen een uur. Wachten op de call duurde langer. 8)

Schiet ik er wat mee op? Ach, je weet het niet. In 2023 is de WSJ in Zuid Korea en daar hebben zowel CEPT als FCC geen afspraken mee, helaas. In Amerika heb ik nu wel een mooie korte call, beter dan W8/PC5E bijvoorbeeld. En voor de 14 dollar die het examen kostte... gewoon leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilbert
Emperor_ schreef op woensdag 30 december 2020 @ 11:53:
[...]

Netjes! Dat is ook beetje mijn plan. Eerst de stof doornemen, samenvatten en dan gewoon heel examens oefenen. Het voordeel bij DLZA is natuurlijk de feedback per vraag. Dit maakt het uitzoeken weer makkelijker.

Ik haal nu steeds 30 van 50 vragen goed op het F examen. Nog 5 extra punten nodig om te slagen, maar het valt niet altijd mee. Nog even doorleren dus :)
Zo ben ik ook begonnen 😀

Uiteindelijk het examen gehaald met 15 fouten. Toch vond ik het lastig om die laatste paar punten er bij te scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emperor_
elsinga schreef op woensdag 30 december 2020 @ 12:15:
[...]

Omdat het kan. :+ Ik heb als CEPT F amateur daar dezelfde rechten als AE on air, maar mag bijvoorbeeld niet de supervisor van een clubstation zijn. En omdat de FCC afspraken heeft met andere (meer) landen dan de CEPT kan ik met mijn US call ook zonder een extra aanvraag actief zijn in andere landen. Japan en veel landen in Zuid Amerika bijvoorbeeld.

Ik had de gelegenheid toen op de World Scout Jamboree (waar ik onderdeel was van het JOTA station NA1WJ) er voor twee van het team die nog geen licentie hadden (stonden bij de ingang om scouts te verdelen over de stations) examens geregeld waren. Mochten andere zendamateurs ook aan meedoen. En waarom niet. ;) Dus een app gedownload en 2 vrije dagdelen geoefend. Daarna examen doen. Voor Technician scoorde ik 100% (dat is ook niet lastig, niveau ligt onder Novice), General 7 vragen boven de norm en Amateur Extra 2 vragen boven de norm. Alles binnen een uur. Wachten op de call duurde langer. 8)

Schiet ik er wat mee op? Ach, je weet het niet. In 2023 is de WSJ in Zuid Korea en daar hebben zowel CEPT als FCC geen afspraken mee, helaas. In Amerika heb ik nu wel een mooie korte call, beter dan W8/PC5E bijvoorbeeld. En voor de 14 dollar die het examen kostte... gewoon leuk.
Wat vet! Ik wist eigenlijk helemaal niet dat dus in de VS examen kan doen en ook een call kan krijgen. Dus nu QRV vanuit Nederland als PA/AC2E? :P

Maar wat je zegt, de Amerikaanse examens zijn enorm veel trainers voor en je moet volgens mij alle examens op volgorde doen en je kan niet in een keer door naar extra. Helaas.
wilbert schreef op woensdag 30 december 2020 @ 12:24:
[...]

Zo ben ik ook begonnen 😀

Uiteindelijk het examen gehaald met 15 fouten. Toch vond ik het lastig om die laatste paar punten er bij te scoren.
Ik maak nu een overzichtje van onderwerpen waar ik nog niet goed mee ben. Hopelijk weet ik op die manier net ff wat meer punten te scoren. Soms ga ik er ook gewoon te snel doorheen waardoor ik slordig werk. Je hebt tenslotte 1 uur en 30 minuten volgens mij op het examen.

Wat is eigenlijk de reden dat je F wilde halen na je N? Specifieke banden waar je op wilt kunnen uitkomen?

[ Voor 15% gewijzigd door Emperor_ op 30-12-2020 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Emperor_ schreef op woensdag 30 december 2020 @ 12:49:
[...]

Wat vet! Ik wist eigenlijk helemaal niet dat dus in de VS examen kan doen en ook een call kan krijgen. Dus nu QRV vanuit Nederland als PA/AC2E? :P

Maar wat je zegt, de Amerikaanse examens zijn enorm veel trainers voor en je moet volgens mij alle examens op volgorde doen en je kan niet in een keer door naar extra. Helaas.
Ik mag hier in Nederland niet uitkomen met een buitenlandse call, omdat die voor *gast*gebruik is en ik geen gast ben. ;) Buiten Nederland zou dat geen probleem moeten zijn trouwens.

Om een US call aan te vragen moet je formeel wel een US adres hebben (ook al communiceert de FCC gewoon per mail). Ik "woon" bij een Amerikaanse collega amateur/scout van NL afkomst. Net als overigens de rest van de NA1WJ crew die ook examens deed. :)

En ja, je moet dus alle 3 examens achter elkaar doen in Amerika. Hier in Nederland mag je direct voor F, daar niet. Nou ja, kostte weinig extra tijd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Dat "legale" zenden doe ik niet meer sinds 1985 ofzo. Saai. Geen lid meer sindsdien. Heeft meer dan 35 jaar stil gestaan en sinds 2017 doe ik WFM "piraten" horizontaal op 35, 23, en 13 cm/WiFi. Stereo met muziek en processing. Op die 2 hogere bandjes is het meestal multplexen met andere WFM adepten in NH. Je zit soms wel in de plex met 8 man ofzo. Interne communicatie om dat af te stemmen gaat via 434.525 verticaal. DX het hele land door gaat soms nog wel op 35 cm maar het jaar 2020 was zeer slecht in vergelijking met vorige jaren qua condities.

Dat is wel veel leuker, dat WFM. Ik was in de jaren 80 een zelfbouwer en dat dacht ik weer op te pakken maar de ogen zijn veel slechter en de onderdelen meer dan 10x zo klein. SMD... Dat heb ik gecompenseerd door het werken met Chinese modules zijnde LNA's, mixers, verzwakkers, filters, signaalgenerators tot 4 GHz voor 30 euro en wat je kunt bedenken. Daar kun je prima zenders en ontvangers of voorzetontvanger naar FM tuner mee bouwen voor alle banden. Dat presteert heel erg goed.

Dat is dus mijn hobby momenteel. Ook veel amateurs met licentie doen dit "stiekem" erbij. :) ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Bart2005 op 30-12-2020 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emperor_
elsinga schreef op woensdag 30 december 2020 @ 18:35:
[...]

Ik mag hier in Nederland niet uitkomen met een buitenlandse call, omdat die voor *gast*gebruik is en ik geen gast ben. ;) Buiten Nederland zou dat geen probleem moeten zijn trouwens.

Om een US call aan te vragen moet je formeel wel een US adres hebben (ook al communiceert de FCC gewoon per mail). Ik "woon" bij een Amerikaanse collega amateur/scout van NL afkomst. Net als overigens de rest van de NA1WJ crew die ook examens deed. :)

En ja, je moet dus alle 3 examens achter elkaar doen in Amerika. Hier in Nederland mag je direct voor F, daar niet. Nou ja, kostte weinig extra tijd...
Ah ja, dat klinkt eigenlijk wel logisch. Ik heb ook vrienden in de VS dus wellicht het overwegen waard. Kan je z'n examen ook remote doen? Of moet je fysiek aanwezig zijn?
Bart2005 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 19:27:
Dat "legale" zenden doe ik niet meer sinds 1985 ofzo. Saai. Geen lid meer sindsdien. Heeft meer dan 35 jaar stil gestaan en sinds 2017 doe ik WFM "piraten" horizontaal op 35, 23, en 13 cm/WiFi. Stereo met muziek en processing. Op die 2 hogere bandjes is het meestal multplexen met andere WFM adepten in NH. Je zit soms wel in de plex met 8 man ofzo. Interne communicatie om dat af te stemmen gaat via 434.525 verticaal. DX het hele land door gaat soms nog wel op 35 cm maar het jaar 2020 was zeer slecht in vergelijking met vorige jaren qua condities.

Dat is wel veel leuker, dat WFM. Ik was in de jaren 80 een zelfbouwer en dat dacht ik weer op te pakken maar de ogen zijn veel slechter en de onderdelen meer dan 10x zo klein. SMD... Dat heb ik gecompenseerd door het werken met Chinese modules zijnde LNA's, mixers, verzwakkers, filters, signaalgenerators tot 4 GHz voor 30 euro en wat je kunt bedenken. Daar kun je prima zenders en ontvangers of voorzetontvanger naar FM tuner mee bouwen voor alle banden. Dat presteert heel erg goed.

Dat is dus mijn hobby momenteel. Ook veel amateurs met licentie doen dit "stiekem" erbij. :) ;)
Omgekeerde wereld! Veel piraten gaan later op voor radioamateur examens maar ik zie dat je precies de andere kant op gaat haha. Ik ken een aantal van die piraten, maar die zitten vooral op 3 meter. Nu dacht ik dat juist die 35, 23 en 13 cm banden een beetje dood waren. Leuk om te horen dat er veel activiteit is. Zelf heb ik weinig interesse in piraten, al moet ik ze soms wel na geven dat de zelbouw projectjes tof zijn om te doen.

Sinds 1985 is er een hoop veranderd, vooral met de komst van SDR radio's en de so-100 geo satelliet. Zeker de moeite waard om te checken als je van diy houd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Je hebt ook 3,5 meter zo tussen 84 en 87 MHz. De ex-politieband. Dat is zeer populair omdat zenden in de 3 meter band (boven 87.5 MHz) een economisch misdrijf is met boetes vanaf 2.500 euro en up. 3,5 meter voor mij niet interessant wegens de grote en brede antennes die je nodig hebt en de vele storing van optimisers voor zonnepanelen en netwerken via het lichtnet. Vrij kansloos in een stedelijke omgeving. Valt ook niet te filteren omdat die spikes er gewoon zijn daar. Zeer veel oude 3 meter piraten die DX deden in de jaren 80 (dus niet de muziekdraaiers) doen dat nu weer tot groot plezier. Nostalgische mannen die de oude hobby weer revitaliseren. :) En daarna gaan ze een rondje toeren op hun Kreidler of Zundapp want die hobby hebben ze ook nog vaak. Gereviseerde brommers uit hun jeugd. Zeer dure hobby.

De hogere frequenties vanaf 870 MHz, de 35 cm piratenband hebben nog niet veel last van storing gelukkig.

Ik weet niet of je kunt spreken van "veel" activiteit maar in Nederland (en enkele bij de zuider- en oosterburen) heb je het dan over +- 150 actieven. Waaronder veel mensen met een papiertje inderdaad. Het is gewoon hartstikke leuk.

In NH is de 23 cm band erg in opkomst voor de multiplex verbindingen allemaal op diezelfde 23 cm band. Dat gaat heel goed met niet teveel vermogen zodat je een ander station op 1 MHz afstand nog goed kunt ontvangen. 2 antennes zijn wel nodig daarvoor. Meestal is er een centraal iemand met 10 ontvangers die allemaal doorstaan zodat je effectief met 10 man zit te kletsen tegelijk via een zeer ouderwets medium zijnde je eigen zender en ontvanger. Is dat nou leuk? Ja heel erg leuk. :)

[ Voor 34% gewijzigd door Bart2005 op 30-12-2020 22:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wilbert
Ik maak nu een overzichtje van onderwerpen waar ik nog niet goed mee ben. Hopelijk weet ik op die manier net ff wat meer punten te scoren. Soms ga ik er ook gewoon te snel doorheen waardoor ik slordig werk. Je hebt tenslotte 1 uur en 30 minuten volgens mij op het examen.

Wat is eigenlijk de reden dat je F wilde halen na je N? Specifieke banden waar je op wilt kunnen uitkomen?
Eigenlijk had ik geen goede reden 😀 na een paar jaar inactiviteit weer eens wat spullen gekocht en toen had ik de smaak weer te pakken. Meer vermogen en meer banden is natuurlijk altijd mooi meegenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Emperor_ schreef op woensdag 30 december 2020 @ 21:17:
[...]

Ah ja, dat klinkt eigenlijk wel logisch. Ik heb ook vrienden in de VS dus wellicht het overwegen waard. Kan je z'n examen ook remote doen? Of moet je fysiek aanwezig zijn?
Tegenwoordig kan het ook remote, want corona. Er schijnt ook een team in Nederland deze examens af te nemen trouwens, ik heb Bussum horen vallen, maar meer weet ik ook niet. Even op zendamateur.com vragen wellicht?

Hou er wel rekening mee dat je, als je AE niet haalt, in Amerika *minder* mag ineens. Met CEPT F heb je AE rechten, maar haal je slechts Technician, dan ben je dus rechten kwijt. Je moet namelijk formeel je US call gebruiken als je die hebt. Niet dat dat gecontroleerd wordt, maar toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Livio_Livius
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 28-04 15:09
Via IWAB http://iwab.nu/index.html is via Teamspeak wekelijks F cursus te volgen. Dinsdag theorie en vrijdag vragenboek en alles wat onduidelijk is. Via Teamspeak zijn dagelijks cursusleiders beschikbaar voor vragen etc.

• Emperor_
wilbert schreef op donderdag 31 december 2020 @ 08:34:
[...]

Eigenlijk had ik geen goede reden 😀 na een paar jaar inactiviteit weer eens wat spullen gekocht en toen had ik de smaak weer te pakken. Meer vermogen en meer banden is natuurlijk altijd mooi meegenomen.
Beetje hetzelfde hier. Ik had na het halen van mijn N examen al snel een endfed voor HF hangen en een X50 voor 2m/70cm met een yaesu all bander er aan. Dat was erg tof en veel mooie DX kunnen maken op 10 meter in de zomer.

Daarna ging ik samenwonen en toen heb ik alles weggedaan omdat we in een appartement gingen wonen. Nu gelukkig een huis kunnen kopen en toen begon het toch wel weer te kriebelen. Twee setjes gekocht en de X50 staat alweer op het dak :D

Zoals je zegt, het gaat soms beetje met fases. Nu zit ik er wel weer lekker in en heb ik ook weer wat nieuwe doelen gesteld:

1. F machtiging proberen te halen aankomend jaar
2. Zelf eens wat antennes te knutselen (hfkits.nl is echt een perfect startpunt hiervoor)
3. Iets maken voor Es-hail SO-100 satelliet. Schotel, converter en LNB heb ik al
4. Onderzoek doen naar DATV op SO-100. BATC heeft veel informatie hierover staan
5. Antennes modelleren
Livio_Livius schreef op donderdag 31 december 2020 @ 10:29:
Via IWAB http://iwab.nu/index.html is via Teamspeak wekelijks F cursus te volgen. Dinsdag theorie en vrijdag vragenboek en alles wat onduidelijk is. Via Teamspeak zijn dagelijks cursusleiders beschikbaar voor vragen etc.
Bedankt, deze kende ik nog niet! Het kan soms toch wel handig zijn om met een trainer even samen te zitten en onderwerpen te bespreken. Af en toe mis ik gewoon beetje de praktijk feeling met bepaalde onderwerpen omdat ik ze niet dagelijks gebruik.
elsinga schreef op donderdag 31 december 2020 @ 10:17:
[...]

Tegenwoordig kan het ook remote, want corona. Er schijnt ook een team in Nederland deze examens af te nemen trouwens, ik heb Bussum horen vallen, maar meer weet ik ook niet. Even op zendamateur.com vragen wellicht?

Hou er wel rekening mee dat je, als je AE niet haalt, in Amerika *minder* mag ineens. Met CEPT F heb je AE rechten, maar haal je slechts Technician, dan ben je dus rechten kwijt. Je moet namelijk formeel je US call gebruiken als je die hebt. Niet dat dat gecontroleerd wordt, maar toch.
Bedankt voor de tip! Ik ga dit eens verder uitzoeken en misschien later wel overwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emperor_
Vandaag een 800 Watt 1:1 Balun van hfkits.nl in elkaar gezet. Ik moet nog even een 47 Ohm weerstand vinden zodat ik de balun wat beter kan testen. Even afwachten wanneer die weerstanden bestelling geleverd gaat worden. Overigens ben ik geen soldeerwonder, maar ik heb wel veel plezier gehad in het maken en bouwen van deze kit. Binnenkort eens ophangen buiten :) Uiteindelijk wil ik er een 'kattensnor' antenne van maken voor 10 en 20 meter. Misschien ook 40 meter maar daarvoor moet ik nog even kijken of ik genoeg ruimte heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rbZAVXQfKSOMSsQDKqzDVVVQbYU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zC75viKuhDLZPgdJqvy4yfBT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QYvNmSYvSpkE3TO0fibOQOScNbk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hdWwaogKFZH0RAQ68Yb3e0w4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Emperor_ op 02-01-2021 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livio_Livius
Ziet er goed uit, maar 800w beetje teveel voor NL :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Livio_Livius schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 19:59:
Ziet er goed uit, maar 800w beetje teveel voor NL :)
en voor EME wellicht wat weinig ;-)

Maar iets overdimensioneren kan natuurlijk nooit kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emperor_
franssie schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 20:32:
[...]

en voor EME wellicht wat weinig ;-)

Maar iets overdimensioneren kan natuurlijk nooit kwaad.
Precies, zo denk ik er ook altijd over. Het was ooit mogelijk om bij het AT een 1Kw vergunning aan te vragen, maar ik weet niet of dat nog steeds mogelijk is. Of je dat wilt gebruiken in een woonwijk is natuurlijk een ander verhaal :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Je kunt tegenwoordig een 1.6kW vergunning aanvragen, zonder EME. Wel met nette documentatie dat mensen niet kunnen blootstaan aan te grote velden. Zal dus alleen voor mensen met veel ruimte kunnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Emperor_
Vandaag examen gedaan voor F in Nieuwegein en met 7 foutjes geslaagd! Erg blij mee aangezien ik hier toch alweer een hele lange tijd voor aan het leren ben geweest. Nu is het wachten totdat alles bij AT is afgerond zodat ik een nieuwe call kan aanvragen.

Wat leren betreft heb ik twee keer alle stof een samenvatting gemaakt, bijna alle tussentijdse toetsen gemaakt op de DLZA omgeving en veel youtube gekeken om op een andere manier te leren. Daarna veel oefenexamens gedaan om te toetsen. Dit heeft dus effect gehad! Het viel mij wel op dat er nieuwe vragen aan het examen zijn toegevoegd. De kwaliteit is nog steeds niet super, maar er is wel doorheen te komen.

Nog meer mensen geslaagd of van plan zijn examen te doen?

[ Voor 48% gewijzigd door Emperor_ op 14-04-2021 16:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Emperor_ schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:40:
Vandaag examen gedaan voor F in Nieuwegein en met 7 foutjes geslaagd! Erg blij mee aangezien ik hier toch alweer een hele lange tijd voor aan het leren ben geweest. Nu is het wachten totdat alles bij AT is afgerond zodat ik een nieuwe call kan aanvragen.

Wat leren betreft heb ik twee keer alle stof een samenvatting gemaakt, bijna alle tussentijdse toetsen gemaakt op de DLZA omgeving en veel youtube gekeken om op een andere manier te leren. Daarna veel oefenexamens gedaan om te toetsen. Dit heeft dus effect gehad! Het viel mij wel op dat er nieuwe vragen aan het examen zijn toegevoegd. De kwaliteit is nog steeds niet super, maar er is wel doorheen te komen.

Nog meer mensen geslaagd of van plan zijn examen te doen?
Gefeliciteerd! Ik ben 26 mei aan de beurt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Emperor_ Gefeliciteerd! Ik ben N en doe er eigenlijk helaas te weinig mee om profijt van F te hebben. Alhoewel de stof wel leuk is dus wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emperor_
tim427 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:59:
[...]

Gefeliciteerd! Ik ben 26 mei aan de beurt!
Succes! Ik hoop dat je slaagt. Willen de voorbereidingen een beetje lukken? Ik heb uiteindelijk veel gehad aan de DLZA toetsen, het Veron boek en vele youtube filmpjes.
franssie schreef op woensdag 14 april 2021 @ 17:21:
@Emperor_ Gefeliciteerd! Ik ben N en doe er eigenlijk helaas te weinig mee om profijt van F te hebben. Alhoewel de stof wel leuk is dus wie weet.
Je kan het altijd nog een keer halen. Voor mij was de motivatie om op meer banden uit te mogen komen en qo-100. Zelf heb ik mijn N gehaald in 2010 en veel plezier aan beleefd.

[ Voor 39% gewijzigd door Emperor_ op 14-04-2021 17:39 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:46
naar aanleiding van dit topic eens gekeken naar de examens van juni 2020. Moeilijkheid van de stof viel me mee. Onvoorbereid beide examens gemaakt, voor zowel n als f voldoende goede antwoorden gescoord met een basiskennis electro wat ik 50 jaar geleden geleerd heb. Alleen die coderingen voor de modulatietypes was gokken.

misschien toch maar eens als hobby gaan oppakken nu ik als pensionado meer tijd beb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emperor_
peter-rm schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 23:11:
naar aanleiding van dit topic eens gekeken naar de examens van juni 2020. Moeilijkheid van de stof viel me mee. Onvoorbereid beide examens gemaakt, voor zowel n als f voldoende goede antwoorden gescoord met een basiskennis electro wat ik 50 jaar geleden geleerd heb. Alleen die coderingen voor de modulatietypes was gokken.

misschien toch maar eens als hobby gaan oppakken nu ik als pensionado meer tijd beb.
Dan zou ik zeker voor F gaan als dit je gemakkelijk af gaat. Wellicht nog even de wetgeving, q codes, operating practice en modulatie soorten leren en dan ben je denk ik een heel eind op weg. Volgens mij zijn er nog plaatsen vrij voor 26 mei in Nieuwegein.

Het is wellicht ook nog een goed idee om nog wat examens te maken uit andere jaren, aangezien soms de samenstelling van onderwerpen wijzigt, wellicht ontdek je dan nog waar je nog voor moet leren.

[ Voor 12% gewijzigd door Emperor_ op 17-04-2021 07:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

En wellicht ook de samenvatting van mij nog even doorkijken, voor het geval dat: https://pc5e.nl/examen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Emperor_ schreef op woensdag 14 april 2021 @ 17:38:
[...]

Succes! Ik hoop dat je slaagt. Willen de voorbereidingen een beetje lukken? Ik heb uiteindelijk veel gehad aan de DLZA toetsen, het Veron boek en vele youtube filmpjes.

[...]
Dat is ongeveer dezelfde leermethode die ik nu hanteer :) N-examens gaan nu prima, langzamerhand de stap maken naar F-stof :)

Mocht je nog YoutTube videos hebben die mind-blowing, of een "Aaahhh zit dat zo!?"-momentje hebben bezorgd; let me know :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emperor_
tim427 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 15:01:
[...]

Dat is ongeveer dezelfde leermethode die ik nu hanteer :) N-examens gaan nu prima, langzamerhand de stap maken naar F-stof :)

Mocht je nog YoutTube videos hebben die mind-blowing, of een "Aaahhh zit dat zo!?"-momentje hebben bezorgd; let me know :)
De F stof valt wel mee. Het rekenwerk is in het begin wel veel oefenen en er is veel overlap met de N stof. Zelf deed ik eerst Hoofdstuk 1 N en daarna Hoofdstuk 1 F en zo alles doorgewerkt t/m hoofdstuk 8 dacht ik. Er is echt heeeel veel overlap en de F stof gaat iets dieper op sommige punten. Als je N je nu goed afgaat zou ik meteen doorpakken voor F inderdaad. Ik heb wel heeeeel veel oefenexamens gedaan voor F. Alles van 2010 t/m 2020. Sommige ook meerdere keren. Dat helpt enorm bij zoeken waar je zwakke plekken in kennis zit. Op het examen van 14 april zag ik wel nieuwe vragen, dus zorg er voor dat je niet alleen de antwoorden uit je hoofd leert ;-)

Ik heb veel gehad aan de volgende youtube kanelen en filmpjes:

Rob Hoevenaars
Meneer Wietsma Natuurkunde
DrPhysicsA: Resistance, Reactance and Impedance

Afgelopen week mijn F call kunnen registeren bij Agentschap Telecom en de rest van de avonden gespendeerd om QRZ, LoTW en de wijzigingen door te geven aan alle verengingen waar ik lid van ben. Daarnaast ook eens serieus gekeken naar logging software en integratie met online services. Uiteindelijk heb ik voor Log4OM gekozen welke mooie integratie heeft met LoTW en QRZ. Gelijk ook een automatisch backup ingesteld met voor Log4OM en LoTW settings zodat ik daar een lange tijd. Als ik nu een QSO maak in Log4OM staat deze 2 minuten later op QRZ :) super fijn! Verder heb ik voor nu besloten om geen papieren QSL kaarten meer te accepteren en alleen digitaal. Werkt allemaal mooi!

Gisteren mijn eerste QSO's op 6m kunnen maken. Helaas geen DX, maar dat mag de pret niet drukken. 10m ging dan alweer veel beter. En dat met een eigengemaakte fan dipooltje :)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HS5pIBP38qLEjfBwnL1NIvDPd5Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KjkMbQSnZXoyBt6Bgz9xvjsj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door Emperor_ op 01-05-2021 09:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Vanmiddag het F-examen gedaan, inmiddels mijn antwoorden gecontroleerd met de gepubliceerde antwoorden; het ziet er naar uit dat ik het heb gehaald! *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emperor_
tim427 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 17:57:
Vanmiddag het F-examen gedaan, inmiddels mijn antwoorden gecontroleerd met de gepubliceerde antwoorden; het ziet er naar uit dat ik het heb gehaald! *O*
Gefeliciteerd! Vond je het een lastig examen? Veel herhaling of ook veel nieuwe vragen? Hoe was de opkomst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Feli!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Emperor_ schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 18:49:
[...]

Gefeliciteerd! Vond je het een lastig examen? Veel herhaling of ook veel nieuwe vragen? Hoe was de opkomst?
Vond het examen goed te doen, maar daar heeft mijn opleidingen aan de TU Delft misschien wel aan bijgedragen ;)

Opkomst, twee zalen met in mijn zaal 16 tafeltjes als ik mij goed herinner. Dacht dat alle tafeltjes gevuld waren op 3 na. Dus 30-ish mensen, als de andere zaal even groot was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emperor_
tim427 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:15:
[...]

Vond het examen goed te doen, maar daar heeft mijn opleidingen aan de TU Delft misschien wel aan bijgedragen ;)

Opkomst, twee zalen met in mijn zaal 16 tafeltjes als ik mij goed herinner. Dacht dat alle tafeltjes gevuld waren op 3 na. Dus 30-ish mensen, als de andere zaal even groot was?
Oh kijk dat is mooi! Ja de zalen zijn even groot volgens mij. Toen ik er zat was meer de helft nog leeg en waren er blijkbaar niet veel komen opdagen of hadden moeten verzetten.

Heb je al beetje een idee op welke banden je actief wilt worden? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Emperor_ schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:28:
[...]

Oh kijk dat is mooi! Ja de zalen zijn even groot volgens mij. Toen ik er zat was meer de helft nog leeg en waren er blijkbaar niet veel komen opdagen of hadden moeten verzetten.

Heb je al beetje een idee op welke banden je actief wilt worden? :)
Nu ga ik heel eerlijk zijn; ik zie mijzelf nog niet 1-2-3 een complete radio shack bouwen en vervolgens QSL-kaartjes sparen, ook de standaard lullepot op de 70cm en 2m banden hebben mij (nog?) niet eerder getrokken.

Maar, ik houd ontzettend veel van (grotere) infrastructuren. Ik vind daarom de techniek er achter misschien nog wel interessanter dan de PTT-knop indrukken.

Zelfs voor het halen van mijn license, probeer ik al een tijdje te participeren in HAMNET-NL. Ook projecten als Brandmeister, AMSAT, etc. vind ik machtig interssant.

Nu heb ik bij voorbaat al VHF/UHF+DMR porto-tje gekocht; als ik straks daadwerkelijk mee mág doen, wie weet ga ik de landelijke/lokale repeaters wél leuk vinden. Want alleen luisteren is ook zo iets :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Ik vind de techniek achter een codeplug erg interessant, is iets wat weinig collega amateurs snappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

elsinga schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 20:32:
Ik vind de techniek achter een codeplug erg interessant, is iets wat weinig collega amateurs snappen.
Ik vond een avondje stoeien met die configs prima te doen. Eerst spieken bij zo'n kant en klaar codeplugje, daarna from scratch een schone versie opbouwen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Ik zie daar een soort tweedeling: amateurs die er even naar kijken en dan snappen hoe dingen werken en amateurs die er na een hele dag uitleg nog steeds geen heil in zien...Ikzelf zit in de eerste groep en ik krijg vaak mailtjes van de tweede...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emperor_
tim427 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 11:35:
[...]

Nu ga ik heel eerlijk zijn; ik zie mijzelf nog niet 1-2-3 een complete radio shack bouwen en vervolgens QSL-kaartjes sparen, ook de standaard lullepot op de 70cm en 2m banden hebben mij (nog?) niet eerder getrokken.

Maar, ik houd ontzettend veel van (grotere) infrastructuren. Ik vind daarom de techniek er achter misschien nog wel interessanter dan de PTT-knop indrukken.

Zelfs voor het halen van mijn license, probeer ik al een tijdje te participeren in HAMNET-NL. Ook projecten als Brandmeister, AMSAT, etc. vind ik machtig interssant.

Nu heb ik bij voorbaat al VHF/UHF+DMR porto-tje gekocht; als ik straks daadwerkelijk mee mág doen, wie weet ga ik de landelijke/lokale repeaters wél leuk vinden. Want alleen luisteren is ook zo iets :+
Ik ben zelf wel van de HF, snelle contacten en contesten. Maar mijn hele reden om mijn Full te halen was meer zodat ik op QO-100 kon uitkomen en wat meer kan gaan experimenteren met DATV.

Repeaters zijn ook minder mijn ding, al wil ik soms nog wel eens in melden in simplex ronde op 2m of 70cm. De mensen achter ham-net ken ik erg goed en ik had op mijn oude qth een linkje daarmee :)

Genoeg te doen en te ontdekken! Dat is het mooi er aan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Livio_Livius
tim427 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:15:
[...]

Voor het F-examen waren er 38 kandidaten waarvan er 32 zijn geslaagd incl mijzelf. Zelf helemaal geen technische achtergrond en in Maart eerst N gedaan. Afgelopen September gestart via IWAB en dat dwingt tot wekelijkse regelmaat (theorie en opgaven).

Ik had met mijzelf afgesproken om na behalen F te beginnen met pakjesavond. Dus vandaag de eerste bestellingen gedaan. Muv SDR ontvanger en Icom R-75 helemaal blanco. Mijn interesse gaat op dit moment eerst uit naar HF, digitale modes, antennes en propagatie. Vandaag tot de conclusie gekomen dat ik nog niets weet 8)7. Maar dat geeft niet, experimenteren, experimenteren ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livio_Livius
elsinga schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 20:32:
Leg uit, zegt mij niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Emperor_ schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 18:57:
[...]

Ik ben zelf wel van de HF, snelle contacten en contesten. Maar mijn hele reden om mijn Full te halen was meer zodat ik op QO-100 kon uitkomen en wat meer kan gaan experimenteren met DATV.

Repeaters zijn ook minder mijn ding, al wil ik soms nog wel eens in melden in simplex ronde op 2m of 70cm. De mensen achter ham-net ken ik erg goed en ik had op mijn oude qth een linkje daarmee :)

Genoeg te doen en te ontdekken! Dat is het mooi er aan :)
Ah leuk! QO-100 en DATV -> zeker genoeg te ontdekken ;)

Misschien krijgt deze hobby voor mij een enorme boost, zodra mijn zolder-berging ooit omgebouwd wordt tot werkkamer/mancave :Y)
Livio_Livius schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 19:20:
[...]

Voor het F-examen waren er 38 kandidaten waarvan er 32 zijn geslaagd incl mijzelf. Zelf helemaal geen technische achtergrond en in Maart eerst N gedaan. Afgelopen September gestart via IWAB en dat dwingt tot wekelijkse regelmaat (theorie en opgaven).

Ik had met mijzelf afgesproken om na behalen F te beginnen met pakjesavond. Dus vandaag de eerste bestellingen gedaan. Muv SDR ontvanger en Icom R-75 helemaal blanco. Mijn interesse gaat op dit moment eerst uit naar HF, digitale modes, antennes en propagatie. Vandaag tot de conclusie gekomen dat ik nog niets weet 8)7. Maar dat geeft niet, experimenteren, experimenteren ;) .
(alvast) gefeliciteerd! Wat heb je vandaag besteld?

Die codeplugs -> is kort gezegd de programmering van je digitale porto/station. In Nederland hebben we een aantal digitale netwerken, met als voornaamste Brandmeister. Meer info kun je o.a. hier vinden; https://www.hamdigitaal.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livio_Livius
[b](alvast) gefeliciteerd! Wat heb je vandaag besteld?
IC7300, voeding en luidspreker. Plus nodige materiaal om eerste antenne te bouwen en experimenten te gaan doen. Ben nog aan het kijken voor een antenne analyzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Livio_Livius schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 21:25:
[...]

IC7300, voeding en luidspreker. Plus nodige materiaal om eerste antenne te bouwen en experimenten te gaan doen. Ben nog aan het kijken voor een antenne analyzer.
Bij anderen gezien; is mooi spul!
Vind het wel jammer dat ICOM met bijvoorbeeld de IC-R8600 en de IC-9700 geen DMR ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

https://pc5e.nl/info/dmr en https://pc5e.nl/info/dmr-codeplug-maken-nl. :+ Artikelen stonden al in DARU Magazine en het magazine van de Vlaamse collega's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Icom en DMR... dat is (bij hen) vloeken in de kerk. Ze hebben D-Star tenslotte.

Anekdote: ik was op de World Scout Jamboree van 2019 in Amerika onderdeel van NA1WJ, het JOTA station. Ik had geregeld, dat de beheerder van de DMR repeaters rondom het Jamboree terrein 907 en 9071/9072 full time actief had tijdens de WSJ. Maar we mochten er niet actief gebruik van maken, want Icom sponsorde 8x 7300, 2x 9700 en nog wat VHF/UHF/D-star spullen. Ook toen was DMR vloeken in de kerk en uiteindelijk maar weinig met DMR gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

elsinga schreef op zondag 30 mei 2021 @ 10:03:
Icom en DMR... dat is (bij hen) vloeken in de kerk. Ze hebben D-Star tenslotte.

Anekdote: ik was op de World Scout Jamboree van 2019 in Amerika onderdeel van NA1WJ, het JOTA station. Ik had geregeld, dat de beheerder van de DMR repeaters rondom het Jamboree terrein 907 en 9071/9072 full time actief had tijdens de WSJ. Maar we mochten er niet actief gebruik van maken, want Icom sponsorde 8x 7300, 2x 9700 en nog wat VHF/UHF/D-star spullen. Ook toen was DMR vloeken in de kerk en uiteindelijk maar weinig met DMR gedaan.
Voor een scanner vind ik dat ergens gewoon flauw, begrijpelijk maar flauw ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Livio_Livius schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 19:20:
[...]
... waarvan er 32 zijn geslaagd incl mijzelf. ...
Ik heb zojuist ingelogd bij het Agentschap Telecom, er lijkt beweging! Gisteren kon ik nog niet inloggen bij de AT ("U bent niet bekend bij Agentschap Telecom"), inmiddels wel! (alleen heb ik nog geen certificaten om iets aan te vragen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

tim427 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:33:
[...]

Ik heb zojuist ingelogd bij het Agentschap Telecom, er lijkt beweging! Gisteren kon ik nog niet inloggen bij de AT ("U bent niet bekend bij Agentschap Telecom"), inmiddels wel! (alleen heb ik nog geen certificaten om iets aan te vragen)
Inmiddels gelukt een callsign aan te vragen! Nog voordat het bekend is bij Stichting Radio Examens of überhaupt het certificaat verstuurd is }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-04 07:55
Zo, eindelijk klaar met de rest van de posts doorlezen in zowel dit topic als die van de RTL SDR. Staat best veel interessante informatie in, maar wel veel ad hoc en door elkaar. Daarom dat ik toch nog wat vragen heb na dit alles.

Eerst even kleine introductie. Ik ben nu een paar maanden met een RTL SDR aan het spelen, en die heeft me het wondere wereldje van de radiosignalen in gezogen. Het is allemaal reuze interessant, en valt nog genoeg te ontdekken (ik kom nog vaak signalen tegen om uit te pluizen), maar toch voelt het wat beperkt om alleen te kunnen ontvangen en niet te kunnen zenden. Zo heb ik af en toe WSJT-X en GridTracker draaien voor FT8 en zie ik signalen van zelfs rond Kazachstan binnen komen. Binnenkort gaan de (zelfgemaakte) antennes het dak op en zou de ontvangst nog beter moeten worden. Maar het is natuurlijk leuker als je ook QSO’s kunt doen en een zendantenne optimaliseren (ondanks m’n beperkte ruimte).

Daarom ben ik sinds kort met de DLZA begonnen, met de intentie op korte termijn m’n N te gaan halen. Ik zit nu in hoofdstuk 3 en het valt me alles mee. M’n electro kennis van het VWO is wel wat weggezakt, maar lastig is het ook niet. M’n eerste vraag gaat over het examen doen. Alle info die ik er hier over gelezen heb is vele jaren oud. Klopt het dat je nog steeds de keuze hebt tussen 2 partijen, SRE en Dirksen? Beide geven geen examens hier in de buurt, en dat kost zo 1,5 uur rijden (enkele rit). Ik vond Dirksen nogal duur (€125 tegenover €71 bij SRE), ik dacht dat die prijzen door het AT werden bepaald en dus overal hetzelfde zijn? Als er geen andere opties zijn wordt het waarschijnlijk januari bij SRE.

En als ik dan die N gehaald heb, heb ik ook een zender nodig. Alhoewel ik SDR’s wel fijn vind, zie ik nog geen heil in een SDR als zender. Ik zag hier veel posts over “ik heb een FT-xxx” gekocht, maar al die modellen zeggen me niks, en ik heb geen idee of het dan over een Rolls Royce of een simpel Fiatje gaat. Bovendien is er een hoop veranderd in de techniek. Wellicht hebben Yaesu, Icom en Kenwood flinke concurrentie uit China gekregen? 10 jaar geleden was de SDR ook net nieuw en daar heb je nu ook veel meer keus in. Dus wat zouden jullie aanraden? Wat ik zoek is een zender voor thuisgebruik (ben nog niet van plan iets met mobiel te gaan doen), met minstens 25W (geen idee of ik zoveel ga gebruiken, maar het mag met een N wel, dus wil ook niet aan een zwak ding vastzitten), die op 40m, 20m, 10m, 2m en 70cm kan zenden, en aan de computer gekoppeld kan worden (zodat bv WSJT-X ‘m kan gebruiken via PTT commando’s om automatisch FT8 te doen).

En hoe krijgen jullie de kabels van buitenantennes naar binnen toe, zonder meteen lekkages te maken? Ik heb nu tijdelijk een sprietantenne aan de buitenkant van m’n raam geducttaped (zo ver mogelijk weg van storingsbronnen dus), maar de kabel gaat nu via het raam naar binnen. Da’s momenteel wel fijn, een beetje ventilatie, maar de winter komt er aan en dan moet dat raam weer dicht kunnen...

En nog iets randoms… ik heb er hier niemand over zien praten dus wellicht is het een stomme vraag, maar ik heb hier nog een satelliet schotel staan die ooit bij een Canal+ abo kwam en nu stof staat te happen (ik kijk geen lineaire TV meer). Heb je daar nog iets aan als zendamateur, of is die alleen voor TV geschikt? Zou je er NOAA/METEOR/ISS mee kunnen ontvangen, of zijn ze daar te richtingsgevoelig voor? Ik zie wel vaak schotel-achtige dingen in masten van andere amateurs hangen (er wonen er best veel in JO22JP), maar vaak onder een rare hoek. Maar misschien zie ik dat wel verkeerd; ze staan tenslotte hoog op een dak ;)

Alvast bedankt voor het lezen van m’n iets te lang geworden verhaal 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@kozue https://www.radio-examen.nl/aanmeldingia https://www.radio-examen.nl/aanmelding zie ik Nijkerk, Leeuwarden en Nieuwegein. Allemaal niet om de hoek van JO22JP (wat in de buurt leek maar toch een eindje weg van mij JO22MH).
Sat schotels zijn echt voor directe LOS verbindingen, worden wel gebruikt voor ATV door zendamateurs zie ook https://www.hobbyscoop.nl/status/pi6atv/ - de schotel staat dan geheel anders. Voor Sat/ISS heb je meer een Helix of in ieder geval omnidirecte antenne over.
Of een Yagi op een statief die je handmatig danwel met motortjes bestuurd (IDD gaat in een beperkt aantal minuten over de zichtbare hemel) voor ISS en HAMSAT
https://www.ariss.org/contact-the-iss.html
https://www.amsat.org/che...-yagi-satellite-antennas/

Vwb natuurkunde valt het bij N inderdaad wel mee. Veel PUI/URI vergelijkingen en basiskennis.

Voor wat betreft zendapparatuur, je kan zo los gaan als je wil maar als je een gebruikte kleine icom kan vinden met een ingebouwde antennetuner zoals de IC7000 of een yeasu 897 - dat zijn kleine compacte zendontvangers die ook kunnen samenwerken met je computers (wel wat gedoe met interfaces etc) maar ook niet teveel ruimte innemen dus ook wel mee te nemen zijn op een tripje zou je dat leuk vinden. Die dingen ontvangen bijna alles vwb modulatie en frequentie. Echter geen idee wat ze tweedehands doen of er ook echt opvolgers zijn van deze modellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Livio_Livius
Examens worden alleen afgenomen door SRE. Dit gaat veranderen, maar wanneer is nog onduidelijk. Meld je aan op zendamateur forum https://www.zendamateur.com/index.php . Veel info van en door zendamateurs, ook over gebruik SDR.

Ik heb zelf dit jaar N en F examen gedaan. Zonder technische achtergrond. Je kunt oa DLZA of IWAB (http://www.iwab.nu/) cursus volgen. Ook sommige Veron/VRZA afdelingen bieden cursus aan. Youtube geeft ook veel info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Hmm. Vandaag wat naar die IC7000 en 897 gekeken maar ik had de indruk dat die al end of life waren en vervangen door andere modellen. Toen kwam ik in een rabbit hole met vele andere modellen en zag ik door de bomen het bos niet meer. Waar kopen jullie je zenders? Ik heb hier een paar keer 409shop langs zien komen, maar dat is een Amerikaanse site, en bestellen uit de VS is een bende imho. Ik koop liever gewoon iets in Nederland.

Leeuwarden, Nijkerk en Nieuwegein had ik al op de site van SRE zien staan. Dat is me allemaal om het even (allemaal ongeveer 1,5 uur ver). Nou ja, dat wordt dan een dagje uit. Doe ik gelijk mijn andere hobby er bij (vintage audio) en bezoek wat kringlopen daar in de buurt ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emperor_
kozue schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 18:16:
Hmm. Vandaag wat naar die IC7000 en 897 gekeken maar ik had de indruk dat die al end of life waren en vervangen door andere modellen. Toen kwam ik in een rabbit hole met vele andere modellen en zag ik door de bomen het bos niet meer. Waar kopen jullie je zenders? Ik heb hier een paar keer 409shop langs zien komen, maar dat is een Amerikaanse site, en bestellen uit de VS is een bende imho. Ik koop liever gewoon iets in Nederland.
De Icom 7300 is erg populair voor HF Die doet 160m t/m 6m en 4m. Zelf heb ik goede ervaring met Hamshop, Classic International en BCI Haarlem. In Duitsland zit ook nog Wimo en wil je lekker zelf antennes knutselen dan raad ik je hfkits.nl aan. Yeasu en Kenwood maken ook prima sets en daar zal je geen slechte koop aan doen. Het is meer wat je budget toelaat en op welke banden je wilt uitkomen. Een mooi instap model is misschien ook wel de Yaesu FT-991A. Doet HF, 2m en 70cm.
kozue schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 21:25:
Daarom ben ik sinds kort met de DLZA begonnen, met de intentie op korte termijn m’n N te gaan halen. Ik zit nu in hoofdstuk 3 en het valt me alles mee. M’n electro kennis van het VWO is wel wat weggezakt, maar lastig is het ook niet. M’n eerste vraag gaat over het examen doen. Alle info die ik er hier over gelezen heb is vele jaren oud. Klopt het dat je nog steeds de keuze hebt tussen 2 partijen, SRE en Dirksen? Beide geven geen examens hier in de buurt, en dat kost zo 1,5 uur rijden (enkele rit). Ik vond Dirksen nogal duur (€125 tegenover €71 bij SRE), ik dacht dat die prijzen door het AT werden bepaald en dus overal hetzelfde zijn? Als er geen andere opties zijn wordt het waarschijnlijk januari bij SRE.
Ik heb zelf ook bij SRE examen gedaan voor mijn N en later voor mijn F. Mijn tip is als je N je makkelijk af gaat gelijk door te pakken voor F zodat de hele radioamateur wereld voor je open gaat. Het is even studeren, maar dan heb je er ook de rest van je leven plezier van en de theorie is prima te behappen.

En als ik dan die N gehaald heb, heb ik ook een zender nodig. Alhoewel ik SDR’s wel fijn vind, zie ik nog geen heil in een SDR als zender. Ik zag hier veel posts over “ik heb een FT-xxx” gekocht, maar al die modellen zeggen me niks, en ik heb geen idee of het dan over een Rolls Royce of een simpel Fiatje gaat. Bovendien is er een hoop veranderd in de techniek. Wellicht hebben Yaesu, Icom en Kenwood flinke concurrentie uit China gekregen? 10 jaar geleden was de SDR ook net nieuw en daar heb je nu ook veel meer keus in. Dus wat zouden jullie aanraden? Wat ik zoek is een zender voor thuisgebruik (ben nog niet van plan iets met mobiel te gaan doen), met minstens 25W (geen idee of ik zoveel ga gebruiken, maar het mag met een N wel, dus wil ook niet aan een zwak ding vastzitten), die op 40m, 20m, 10m, 2m en 70cm kan zenden, en aan de computer gekoppeld kan worden (zodat bv WSJT-X ‘m kan gebruiken via PTT commando’s om automatisch FT8 te doen).
Trancievers die op basis van SDR zijn werken prima als zender. De Icom 7300 is er zo een en de Flex Radio bijvoorbeeld.
En hoe krijgen jullie de kabels van buitenantennes naar binnen toe, zonder meteen lekkages te maken? Ik heb nu tijdelijk een sprietantenne aan de buitenkant van m’n raam geducttaped (zo ver mogelijk weg van storingsbronnen dus), maar de kabel gaat nu via het raam naar binnen. Da’s momenteel wel fijn, een beetje ventilatie, maar de winter komt er aan en dan moet dat raam weer dicht kunnen...
Je kan een gat door je muurboren en daar een pvc pijp doorheen leggen welke aan de buiten kant een kromming naar beneden heeft zodat er geen water in loopt. Daar leg je dan je coax kabels doorheen. Bedenk alvast van te voren hoeveel coax kabels je wilt leggen zodat je een groot genoeg gat maar 1 keer hoeft te boren ;-)
En nog iets randoms… ik heb er hier niemand over zien praten dus wellicht is het een stomme vraag, maar ik heb hier nog een satelliet schotel staan die ooit bij een Canal+ abo kwam en nu stof staat te happen (ik kijk geen lineaire TV meer). Heb je daar nog iets aan als zendamateur, of is die alleen voor TV geschikt? Zou je er NOAA/METEOR/ISS mee kunnen ontvangen, of zijn ze daar te richtingsgevoelig voor? Ik zie wel vaak schotel-achtige dingen in masten van andere amateurs hangen (er wonen er best veel in JO22JP), maar vaak onder een rare hoek. Maar misschien zie ik dat wel verkeerd; ze staan tenslotte hoog op een dak ;)

Alvast bedankt voor het lezen van m’n iets te lang geworden verhaal 8)
Je kan een schotel gebruiken voor Es Hail - QO-100 satelliet. Die heeft transponder speciaal voor radioamateurs. Verder worden ze ook voor SHF banden gebruikt voor o.a. DATV. De LNB kan je natuurlijk door iets vervangen wat wel werkt in de radio amateur banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

https://amsat-uk.org/satellites/geo/eshail-2/ kende ik nog niet - @Emperor_ leuk!

[ Voor 8% gewijzigd door franssie op 29-10-2021 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Emperor_ schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:00:
De Icom 7300 is erg populair voor HF Die doet 160m t/m 6m en 4m. Zelf heb ik goede ervaring met Hamshop, Classic International en BCI Haarlem. <…> Een mooi instap model is misschien ook wel de Yaesu FT-991A. Doet HF, 2m en 70cm.
Poeh. De prijzen van zo’n IC-7300 en FT-991A schrik ik wel een beetje van. Dat gaat dik over de €1000 heen. Dan ziet een HackRF of vergelijkbaar er ineens een stuk interessanter uit. Alhoewel daar dan weer een versterker bij moet om enigszins bereik te hebben.
Mijn tip is als je N je makkelijk af gaat gelijk door te pakken voor F zodat de hele radioamateur wereld voor je open gaat.
Ik snap de gedachtengang, maar ik verwacht voorlopig niet meer dan N nodig te hebben. Je krijgt er meer banden bij, en mag met hoger vermogen zenden, maar dan heb je ook duurdere zenders nodig, dus om echt gebruik te kunnen maken van een F heb je ook een flink budget nodig.
Trancievers die op basis van SDR zijn werken prima als zender. De Icom 7300 is er zo een en de Flex Radio bijvoorbeeld.
Die Flexradio dingen had ik langs zien komen bij de sdrplay webshop. Klonk als leuk spul, maar toen ik de prijzen zag heb ik dat maar weggeklikt…
Je kan een gat door je muurboren en daar een pvc pijp doorheen leggen welke aan de buiten kant een kromming naar beneden heeft zodat er geen water in loopt.
Ja, zoiets zal het wel worden. Alleen heeft mijn hobbykamer een halfschuin dak met dakpannen, dus een gat is nog niet zo simpel. Of ik moet m helemaal beneden aan kunnen maken, waar dakpannen stoppen, als daar ruimte voor is. En dan nog iets verzinnen dat het niet gaat tochten.
Je kan een schotel gebruiken voor Es Hail - QO-100 satelliet. Die heeft transponder speciaal voor radioamateurs. Verder worden ze ook voor SHF banden gebruikt voor o.a. DATV. De LNB kan je natuurlijk door iets vervangen wat wel werkt in de radio amateur banden.
Geinig, maar voorlopig buiten m’n scope. Ik heb gevonden dat ie signalen uitzend boven de 10Ghz en ik heb niks wat dat kan ontvangen, of plannen om iets aan te schaffen dat dat kan. Eerst de “normale” banden maar eens onder de knie krijgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Livio_Livius schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:15:
Examens worden alleen afgenomen door SRE. Dit gaat veranderen, maar wanneer is nog onduidelijk. Meld je aan op zendamateur forum https://www.zendamateur.com/index.php . Veel info van en door zendamateurs, ook over gebruik SDR.

Ik heb zelf dit jaar N en F examen gedaan. Zonder technische achtergrond. Je kunt oa DLZA of IWAB (http://www.iwab.nu/) cursus volgen. Ook sommige Veron/VRZA afdelingen bieden cursus aan. Youtube geeft ook veel info.
IWAB gebruikt deels mijn samenvatting, die je op www.pc5e.nl/examen kunt vinden. Daar staan ook vele historische examens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emperor_
kozue schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 22:33:
[...]

Poeh. De prijzen van zo’n IC-7300 en FT-991A schrik ik wel een beetje van. Dat gaat dik over de €1000 heen. Dan ziet een HackRF of vergelijkbaar er ineens een stuk interessanter uit. Alhoewel daar dan weer een versterker bij moet om enigszins bereik te hebben.
Als een nieuwe set niet in je budget past kun je prima tweedehands kijken. De Yaesu ft-897d is bijvoorbeeld een leuke set welke rond de 300 a 400 EUR tweedehands wel te krijgen is. Doet HF, 2 en 70cm en met een extra interface ook te koppelen voor FT-8 gebruik. De nieuwe icom hebben een usb aansluiting waarbij CAT en audio overheen gaat, dat is (bijna) een plug and play oplossing voor FT8.

Een hackrf is een leuke sdr als je veel gaat zelf ontwikkelen en is wat minder geschikt voor 'normaal' radiozendamateur gebruik. Het kan natuurlijk wel, maar wat je zegt, je zult een aantal versterkers moeten hebben wil je deze goed kunnen gebruiken op de amateur banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livio_Livius
elsinga schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 08:11:
[...]

IWAB gebruikt deels mijn samenvatting, die je op www.pc5e.nl/examen kunt vinden. Daar staan ook vele historische examens.
En binnenkort maakt VRZA cursus (theorie) voor iedereen toegankelijk. Hoewel dit mijns inziens meer een theorie naslagwerk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Aangezien het best rap gaat met de DLZA doorwerken (heb al 6 van de 12 hoofdstukken af), dacht ik dat het wel een goed idee zou zijn om me alvast aan te melden voor het examen op 19 januari. Bleek het nu alweer vol te zitten! Zijn er nog zoveel nieuwe zendamateurs die er maandelijks bij komen? Dan maar meteen aangemeld voor 2 maart, dan mis ik die in ieder geval niet.

De lesstof heeft me ook al meer inzicht gegeven in de HackRF optie voor gebruik als zender. Dat gaat m niet worden. Ik verwacht dat deze heel basic zal zijn en geen filters heeft tegen harmonischen bij het zenden. Dan moet er dus eerst een filter achter de HackRF, daarachter een amp, en daarachter mogelijk weer een filter. Dat zijn dan zoveel losse componenten met losse prijskaartjes dat een tweedehands set (met alles ingebouwd) wellicht een stuk betere en goedkopere optie is. Ik hou het de komende tijd wel in de gaten. Ik hoef toch niet nu meteen iets te hebben want ik heb m'n licentie de komende 4 maanden toch niet :/ Thanks iedereen voor de nuttige feedback! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Livio_Livius
kozue schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 11:07:
Aangezien het best rap gaat met de DLZA doorwerken (heb al 6 van de 12 hoofdstukken af), dacht ik dat het wel een goed idee zou zijn om me alvast aan te melden voor het examen op 19 januari. Bleek het nu alweer vol te zitten! Zijn er nog zoveel nieuwe zendamateurs die er maandelijks bij komen? Dan maar meteen aangemeld voor 2 maart, dan mis ik die in ieder geval niet.
Meestal vallen er wat kandidaten af die zich afmelden vlak voor het examen. Dus als je wil is er meestal wel plek op 19 januari. PM even voor email als je dat wilt.

Qua set gewoon MP in de gaten houden, er komen leuke setjes voorbij. Anders aanmelden op zendamateur.com. Daar wordt ook eea verkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Ik had in m’n aanmelding bij de opmerkingen al aangegeven interesse te hebben als er een plek in januari vrij komt. Het leerwerk red ik makkelijk voor de tijd. Voor eind van de maand waarschijnlijk al wel, en dan kan ik daarna af en toe herhalen om het extra goed in m’n hoofd te zetten. We gaan voor de 100%! :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livio_Livius
:Y uit ervaring. Als het toch Maart is dan de tijd gebruiken voor F :) . Kun je om 13.00 F doen en 15.15. Ik moest door oa Corona ook eea uitstellen. Dus in Maart N en Mei dit jaar F gedaan. Groot deel F is gelijk aan N, dus als je toch in leer modus zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Ja, misschien ook wel… Alhoewel ik de extra mogelijkheden van F voorlopig niet nodig denk te hebben, is het ook wel fijn om in 1 keer klaar te zijn.

[edit:] Of… opgeven voor F in januari. Daar is nog plek. Gezien m’n huidige leertempo zou ik dat moeten kunnen halen. En dan heb ik een extra motivatie om voor F te gaan: anderhalve maand eerder op examen kunnen :)

Weet iemand trouwens of je je geld terug krijgt als je afzegt? Dus als ik in januari F zou halen, kan ik dan de N in maart afzeggen voor een refund? Of ben ik dat sowieso kwijt?

[ Voor 57% gewijzigd door kozue op 06-11-2021 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livio_Livius
kozue schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 22:03:
Weet iemand trouwens of je je geld terug krijgt als je afzegt? Dus als ik in januari F zou halen, kan ik dan de N in maart afzeggen voor een refund? Of ben ik dat sowieso kwijt?
Krijg je terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Voor de mensen die graag gebruik maken van andermans werk: op www.pc5e.nl/examen staat een door mij gemaakte uitwerking van de kennis voor alle F en N onderwerpen in de examenwijzer.

En over dat leren heb ik nog wel een leuke anekdote die ik hier volgens mij nog niet gedeeld heb.... Ik was in de zomer van 2019 op de World Scout Jamboree als staflid van het JOTA zendamateurstation daar. En kreeg de mogelijkheid aangeboden om de US examens te doen. Maar wel morgenavond. Dus een oefenapp gedownload en een middag en ochtend voor de 3 examens (die je daar in volgorde moet doen, anders dan in NL) geleerd/geoefend. Met dus max 8 uur leren de examens in gegaan en mijn korte termijngeheugen bleek goed genoeg om alle 3 examens te halen. ;) Het scheelde een hoop dat ik al F had en het leren vooral van toepassing was op de US regels en niet de techniek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Voordat ik met de DLZA begon had ik jouw N uitwerking doorgenomen om te kijken welke stof er allemaal in voor zou komen en of dat voor mij te doen zou zijn. Ik vond het wel geinig toen ik later zag dat je ook actief bent op dit forum (“hey ik kan die callsign ergens van!”) ;) Zo’n uitwerking is te beknopt om het echt helemaal van te leren, maar een goede hulp om alles nog eens in snel tempo na te kunnen lezen. Bedankt voor het maken daarvan!

Na het lezen van de uitwerking had ik al 24 van de 40 antwoorden goed op een oefenexamen. Dat is ondertussen gegroeid naar 36.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Ik kom regelmatig bij kringlopen hier in de buurt. Niet perse voor ham spullen, maar vooral voor m’n andere hobby: vintage audio. Maar vandaag hadden ze er een 27MC transceiver (een “bakkie”) liggen, voor een tientje. Bij inspectie aldaar was het me al opgevallen dat de aansluiting van de mic kapot was (er moet een nieuw plugje aan), maar bij thuiskomst liep ik tegen iets aan waar ik daar niet aan gedacht had. Die dingen werden vaak gebruikt door truckers en zullen dus vaak op 12 a 13 volt DC werken, niet op 230 AC. Alhoewel de plug er uit zag als een standaard 8’je van een netsnoer, is het er toch niet een.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gENSCO4HehHpbhRNzneK5KxMepg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uomnzF9yD6koxWxKz4faL36C.jpg?f=fotoalbum_large

Alhoewel ik het idee heb dat een “bakkie” voor een echte zendamateur zoiets is als een printer voor een serverbeheerder (de rest van de wereld vind een printer “IT”, de server admin vind het “consumentenprul”), hoopte ik dat iemand hier een idee had om m toch van stroom te kunnen voorzien. Ik heb al gekeken voor adapters maar die hebben allemaal van die ronde pluggen, niet een die ik hierop aan kan sluiten. Is dit een veelgebruikte aansluiting of een Amroh specifiek ding? En is dat nog een beetje ok, Amroh, of zijn dat budgetspullen?

Dit is het apparaat zelf:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_38XNAeJrF29y6yBr1Fk-zLh5a8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1nHFiZo09ziYXjBq4HHHomr5.jpg?f=fotoalbum_large

En de mic:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q3f8m8Op_G_uvmCYcyeDBSaFJEA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CsfjDvyQikuGUxvjxYMUseAY.jpg?f=fotoalbum_large

Die mic krijg ik vast wel aangesloten als ik zo’n plugje kan vinden. Ik ben redelijk noob in solderen, maar 4 draadjes aan elkaar zal me vast nog wel lukken. Alleen de stroom is een groter probleem.

Zelfs als ik het bakkie niet werkend kan krijgen, was het toch z’n geld waard. Er zat immers een “gratis” antennetuner bij, die op zichzelf het tientje al waard was:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I41efV1oYHJsx8f2wcMB4eN0OaE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/krJEzwe44cBt245Y39hfPR2o.jpg?f=fotoalbum_large
Mocht het toch geen antennetuner zijn (voor mij is dit allemaal nieuw), hoor ik het ook graag ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@kozue Leuke en zeker decoratieve vondst! Als het bakkie het nog doet dan zeker op 12V of 24V, net zoals overigens veel zendamateur spul een externe voeding heeft (want een accu is stiller dan een voeding).

Verder is het denk ik geen tuner maar een Staande Golf Meter (die meet of je op de antenne aan het zenden bent of je energie in je kabel aan het stoppen bent). Wel handig als je ermee gaat zenden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-02 12:48
Wel een oudje, zelfs nog 22 kanaals terwijl de CB band al een hele tijd 40 is. Ooit ook nog zoiets gehad. http://www.pttmarc.nl/Han...h%20CB%20707%20Deluxe.pdf hier nog een handleiding + schema zelfs. Ik kan niet zo snel zien wat de plus of min is van die connector. We werkten destijd met 13.8 voedingen, die moet ook wel te vinden zijn. Maar ik vraag me af of je er veel aan gaat hebben. Het zendvermogen is 0,5 watt.

Het is een SWR-meter. Zoals hierboven genoemd in het nederlands een Staande Golf Meter.

Heb je ook een goede antenne erbij? Niet gaan zenden zonder antenne.. dan heb je kans de de eindtrap eruit knalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Ah. Ik dacht dat het een tuner was omdat er zo’n draaiknopje aan de voorkant zit. Dat zag er uit als iets om het mee bij te stellen. En die meters zou je dan aan kunnen zien hoe goed het afgesteld staat (SWR 1 en maximaal wattage zou voor zover ik het begrijp ideaal zijn). Maar ook als het alleen een meter is komt ie nog wel een keer van pas.

Er zat geen antenne bij de 27MC set, maar antennes heb ik nog wel. Meestal wel verloopjes voor nodig, want dit spul zitten allemaal PL pluggen op, en m’n antennes zijn vaak SMA of coax.

Thanks voor de handleiding, komt zeker nog van pas! Het voltage is 13.2, dat staat onder de aansluiting (maar wellicht op de foto niet goed te zien, het was al een beetje donker in de kamer).

Is 0,5W niet zo veel? Volgens mij is dat een stuk meer dan die PMR porto’s die ik heb liggen, en die claimen al 7km bereik. Met een goede antenne kan het bereik vast wat worden opgerekt. Maar eerst maar eens kijken of ik m ooit aan kan krijgen ;) Zal wel eens kijken of zo’n 13.8 voeding nog te vinden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

kozue schreef op woensdag 10 november 2021 @ 20:38:
Ah. Ik dacht dat het een tuner was omdat er zo’n draaiknopje aan de voorkant zit. Dat zag er uit als iets om het mee bij te stellen. En die meters zou je dan aan kunnen zien hoe goed het afgesteld staat (SWR 1 en maximaal wattage zou voor zover ik het begrijp ideaal zijn). Maar ook als het alleen een meter is komt ie nog wel een keer van pas.

Er zat geen antenne bij de 27MC set, maar antennes heb ik nog wel. Meestal wel verloopjes voor nodig, want dit spul zitten allemaal PL pluggen op, en m’n antennes zijn vaak SMA of coax.

Thanks voor de handleiding, komt zeker nog van pas! Het voltage is 13.2, dat staat onder de aansluiting (maar wellicht op de foto niet goed te zien, het was al een beetje donker in de kamer).

Is 0,5W niet zo veel? Volgens mij is dat een stuk meer dan die PMR porto’s die ik heb liggen, en die claimen al 7km bereik. Met een goede antenne kan het bereik vast wat worden opgerekt. Maar eerst maar eens kijken of ik m ooit aan kan krijgen ;) Zal wel eens kijken of zo’n 13.8 voeding nog te vinden is.
Een antenne om te ontvangen is niet noodzakelijk geschikt om mee te zenden - dat komt veel nauwkeuriger bij zenden. Maar grofweg twee stukken luidsprekersnoer welk een kant op (links - rechts in een vlak) heeft bij mij wel eens gewerkt, dan wel stukjes van 5,5 meter (halve golf van 11 meter). Of regel een CB abntennetje met verkorting voor op het dak van je auto ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kozue
Nou, daar is ie dan, m’n eerste zender. Had gister op goed geluk een betaalbare Yaesu 857 gevonden. Was gisteravond op MP gezet en binnen een uur was er al iemand die de vraagprijs had geboden. Ik ben er gewoon nog iets boven gaan zitten in de hoop dat hij m nog niet aan die andere bieder had toegezegd, en dat heeft gewerkt :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L7pjlvz0fFCPTROVARgZwBoV7x0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2YKG2GWQVEoFoGXIssDt3Jwo.jpg?f=fotoalbum_large

Met handleiding en mic. Hij was getest met zenden en ontvangen door de vorige eigenaar, dus ik heb er alle vertrouwen in dat ie gaat werken. Maar ik heb eerst een voeding nodig. Ik heb hier nog wel een 12V camping adapter liggen, maar geen plug om deze op elkaar aan te sluiten.
Ook moet ik nog ergens een CAT kabel vandaan plukken, aangezien ik m o.a. met FT8 wil gaan gebruiken, en dan heb je toch een computerverbinding nodig.

Maar ik heb nog ff. Het eerste examen is pas in januari dus heb nog 2 maanden om een voeding, CAT kabel en antenne te regelen. Ik heb me ook maar alvast aangemeld voor F en DLZA gevraagd m’n N cursus naar F om te zetten. Deze zender doet ook 160m, 80m en 6m en daar mag je niet op met een N, dus nog een extra reden om die te halen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emperor_
kozue schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 15:01:
Nou, daar is ie dan, m’n eerste zender. Had gister op goed geluk een betaalbare Yaesu 857 gevonden. Was gisteravond op MP gezet en binnen een uur was er al iemand die de vraagprijs had geboden. Ik ben er gewoon nog iets boven gaan zitten in de hoop dat hij m nog niet aan die andere bieder had toegezegd, en dat heeft gewerkt :D

[Afbeelding]

Met handleiding en mic. Hij was getest met zenden en ontvangen door de vorige eigenaar, dus ik heb er alle vertrouwen in dat ie gaat werken. Maar ik heb eerst een voeding nodig. Ik heb hier nog wel een 12V camping adapter liggen, maar geen plug om deze op elkaar aan te sluiten.
Ook moet ik nog ergens een CAT kabel vandaan plukken, aangezien ik m o.a. met FT8 wil gaan gebruiken, en dan heb je toch een computerverbinding nodig.

Maar ik heb nog ff. Het eerste examen is pas in januari dus heb nog 2 maanden om een voeding, CAT kabel en antenne te regelen. Ik heb me ook maar alvast aangemeld voor F en DLZA gevraagd m’n N cursus naar F om te zetten. Deze zender doet ook 160m, 80m en 6m en daar mag je niet op met een N, dus nog een extra reden om die te halen ;)
Gefeliciteerd met je aankoop! Een onwijs leuke set is dat. Leuk om te lezen dat je ook door gaat voor F. Het gaat zeker de moeite waard zijn. Een voeding welke 22A kan leveren voor de set zijn vaak tweedehands wel te vinden en nieuw vaak ook niet duur.

Heb je al nagedacht over wat voor antennes je wilt gaan plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Ik heb nog niet uitgebreid over antennes nagedacht. De 857 heeft 2 aansluitingen (1 voor HF en 1 voor VHF+). Ik denk dat ik voor 2m/70cm zelf ga proberen een dualband dipool te maken. Ik weet nog niet hoe makkelijk een dualbander is qua zelfbouw, daar moet ik nog wat research naar doen. HF wordt iets lastiger, aangezien je daar grotere lengtes nodig hebt. M’n tuin is niet heel erg groot dus wellicht is het verstandiger te beginnen met een kant en klare voorgebouwde antenne en die op het dak te zetten. Volgens mij hebben ze daar wel modellen die niet meteen 10 meter de lucht in moeten, of een voetbalveld als tuin nodig hebben ;)

In ieder geval voor nu even geen yagi’s of ander richtingsgevoelig spul, aangezien ik alle kanten op wil kunnen (zonder het meteen complex te maken met rotors enzo).

Een voeding is trouwens nog iets lastiger dan ik dacht. 22A is best een stevige eis. Ik dacht vanmiddag m’n camping koelbox adapter wel te kunnen gebruiken. Die zet 230 om naar 12DC op zo’n autoplug (“sigarettenaansteker”). Daar dan een autoplug in en die vastmaken een de rood/zwarte draden. Hoef ik zelfs niks voor te kopen, want zo’n plug heb ik vast nog wel ergens. Er zit sowieso al een kroonsteentje in dus dat zou simpel worden. Maar dat was iets te simpel gedacht. Die adapter bleek maar 5 amp te zijn. Wat ik online zie aan adapters is meestal nog minder dan dat (2A of minder). Dus morgen nog maar een poging…

Ik heb wel een USB CAT kabel besteld. Komt donderdag binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@kozue Antennes blijft inderdaad een ding. duizenden soorten en meningen.

https://pa0fri.home.xs4all.nl/Ant/antennes.htm

Voor voeding - als je wilt spelen en zenden, hang je zender aan een (opgeladen) auto accu. Minder storing en je kan het achteraf opladen met iedere oplader.En ja je verbruikt wellicht wel 13A op vol vermogen - maar als je continue aan het zenden bent doe je ook iets fout ;-) Zeker met digitale modi kan je op een acculading wel even vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Mja, een losse auto accu heb ik niet zomaar even liggen ;)
Is dit wat? https://www.amazon.nl/Jet...stabiliseerde-voeding-ampère/dp/B08YJGJXR5
Ze verkopen ze ook in ham winkels onder andere namen tegen hogere prijzen, zoals hier:
https://www.rys.nl/AMATEU...shop/VOEDING/kpo-kps-28-d
Alhoewel ik €70 nog steeds prijzig vind voor iets wat alleen maar 230 naar 12V om hoeft te zetten (voor zo’n bedrag heb je ook al een goedkope auto accu), heb ik nog niks goedkopers gevonden wat 22A kan leveren. En dat zal idd geen continu verbruik zijn (ik neem aan dat ie bij alleen ontvangen een stuk minder nodig heeft), maar ik wil ook niet in de toekomst ineens iets hebben doorbranden als ik wel een keer op 100W zit te blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emperor_
kozue schreef op woensdag 17 november 2021 @ 01:08:
Mja, een losse auto accu heb ik niet zomaar even liggen ;)
Is dit wat? https://www.amazon.nl/Jet...stabiliseerde-voeding-ampère/dp/B08YJGJXR5
Ze verkopen ze ook in ham winkels onder andere namen tegen hogere prijzen, zoals hier:
https://www.rys.nl/AMATEU...shop/VOEDING/kpo-kps-28-d
Alhoewel ik €70 nog steeds prijzig vind voor iets wat alleen maar 230 naar 12V om hoeft te zetten (voor zo’n bedrag heb je ook al een goedkope auto accu), heb ik nog niks goedkopers gevonden wat 22A kan leveren. En dat zal idd geen continu verbruik zijn (ik neem aan dat ie bij alleen ontvangen een stuk minder nodig heeft), maar ik wil ook niet in de toekomst ineens iets hebben doorbranden als ik wel een keer op 100W zit te blazen.
Je zou eventueel ook marktplaats nog in de gaten kunnen houden, daar worden ook genoeg voedingen aangeboden. Zie hier. Maar 60 a 80 EUR voor een voeding is wel beetje de gemiddelde prijs als je deze nieuw wilt aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Hij hoeft niet perse nieuw, maar ik zag op MP niet zo snel iets interessants. Genoeg voedingen, maar ofwel niet sterk genoeg, ofwel voor een prijs dat ik m liever nieuw koop. Er stond een 22A tussen, maar die was €40 en daar komt dan nog verzendkosten bij. Op zo’n manier kan ik beter dat ding van amazon kopen…
Pagina: 1 2 3 Laatste