Zo, eindelijk klaar met de rest van de posts doorlezen in zowel dit topic als die van de RTL SDR. Staat best veel interessante informatie in, maar wel veel ad hoc en door elkaar. Daarom dat ik toch nog wat vragen heb na dit alles.
Eerst even kleine introductie. Ik ben nu een paar maanden met een RTL SDR aan het spelen, en die heeft me het wondere wereldje van de radiosignalen in gezogen. Het is allemaal reuze interessant, en valt nog genoeg te ontdekken (ik kom nog vaak signalen tegen om uit te pluizen), maar toch voelt het wat beperkt om alleen te kunnen ontvangen en niet te kunnen zenden. Zo heb ik af en toe WSJT-X en GridTracker draaien voor FT8 en zie ik signalen van zelfs rond Kazachstan binnen komen. Binnenkort gaan de (zelfgemaakte) antennes het dak op en zou de ontvangst nog beter moeten worden. Maar het is natuurlijk leuker als je ook QSO’s kunt doen en een zendantenne optimaliseren (ondanks m’n beperkte ruimte).
Daarom ben ik sinds kort met de DLZA begonnen, met de intentie op korte termijn m’n N te gaan halen. Ik zit nu in hoofdstuk 3 en het valt me alles mee. M’n electro kennis van het VWO is wel wat weggezakt, maar lastig is het ook niet. M’n eerste vraag gaat over het examen doen. Alle info die ik er hier over gelezen heb is vele jaren oud. Klopt het dat je nog steeds de keuze hebt tussen 2 partijen, SRE en Dirksen? Beide geven geen examens hier in de buurt, en dat kost zo 1,5 uur rijden (enkele rit). Ik vond Dirksen nogal duur (€125 tegenover €71 bij SRE), ik dacht dat die prijzen door het AT werden bepaald en dus overal hetzelfde zijn? Als er geen andere opties zijn wordt het waarschijnlijk januari bij SRE.
En als ik dan die N gehaald heb, heb ik ook een zender nodig. Alhoewel ik SDR’s wel fijn vind, zie ik nog geen heil in een SDR als zender. Ik zag hier veel posts over “ik heb een FT-xxx” gekocht, maar al die modellen zeggen me niks, en ik heb geen idee of het dan over een Rolls Royce of een simpel Fiatje gaat. Bovendien is er een hoop veranderd in de techniek. Wellicht hebben Yaesu, Icom en Kenwood flinke concurrentie uit China gekregen? 10 jaar geleden was de SDR ook net nieuw en daar heb je nu ook veel meer keus in. Dus wat zouden jullie aanraden? Wat ik zoek is een zender voor thuisgebruik (ben nog niet van plan iets met mobiel te gaan doen), met minstens 25W (geen idee of ik zoveel ga gebruiken, maar het mag met een N wel, dus wil ook niet aan een zwak ding vastzitten), die op 40m, 20m, 10m, 2m en 70cm kan zenden, en aan de computer gekoppeld kan worden (zodat bv WSJT-X ‘m kan gebruiken via PTT commando’s om automatisch FT8 te doen).
En hoe krijgen jullie de kabels van buitenantennes naar binnen toe, zonder meteen lekkages te maken? Ik heb nu tijdelijk een sprietantenne aan de buitenkant van m’n raam geducttaped (zo ver mogelijk weg van storingsbronnen dus), maar de kabel gaat nu via het raam naar binnen. Da’s momenteel wel fijn, een beetje ventilatie, maar de winter komt er aan en dan moet dat raam weer dicht kunnen...
En nog iets randoms… ik heb er hier niemand over zien praten dus wellicht is het een stomme vraag, maar ik heb hier nog een satelliet schotel staan die ooit bij een Canal+ abo kwam en nu stof staat te happen (ik kijk geen lineaire TV meer). Heb je daar nog iets aan als zendamateur, of is die alleen voor TV geschikt? Zou je er NOAA/METEOR/ISS mee kunnen ontvangen, of zijn ze daar te richtingsgevoelig voor? Ik zie wel vaak schotel-achtige dingen in masten van andere amateurs hangen (er wonen er best veel in JO22JP), maar vaak onder een rare hoek. Maar misschien zie ik dat wel verkeerd; ze staan tenslotte hoog op een dak
Alvast bedankt voor het lezen van m’n iets te lang geworden verhaal