Ronald.42 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:25:
[...]
20km was hier prima haalbaar met 4 watt op fm.
Ik had dan wel mijn gpa 1/2 golflengte op 13 meter hoog vrij zicht staan.
De tegenpartij had diezelfde antenne op 3 meter hoog tussen de bomen.
Als je met je naasten die mogelijkheid als backup wilt hebben lijkt het me sowieso handig dat je ze een beetje opleid in het gebruiken van de tranceiver alsmede afspraken over welke frequenties op welke tijden en in welke mode je afspreekt om contact te zoeken mocht de poep de ventilator raken.
Klopt, een protocol is een pre. Er komt meer bij kijken.
Dat is prima te doen als je het nu vooraf plant en regelmatig test.
Vrij zicht is een andere uitdaging.
Vandaar dat ik specifiek met een radioplanner aan de slag wil.
Radio Mobile maakt gebruik van hoogte mappen en helpt me redelijk in een goede richting.
1 straat van mij is de bliksem ingeslagen op een stuk aluminium dakrand.
Kwestie van pech? Ons huis iets verder staat al flink hoger.
Om nu (zoals vroeger bovenop een tv-antenne) een communicatie antenne te plaatsen (liefst meerdere)
geeft mij shit before the fan als het begint te rommelen. Dat zal een mobiele mast worden.
Ik heb een rechte muur tot aan de punt van het dak.
Mogelijk dat ik een schuif systeem kan maken om een antenne boven het dak uit te krijgen.
Ofwel een opstelling op een plat dak om de eerste 4 meter hoogte te overbruggen, maar dan zit ik nog met rijtjes huizen aan 1 kant die zeker dempen.
Ik ben inspiratie aan het afstruinen hoe andere de opstelling hebben gemaakt.
Radio techniek zou niet leuk zijn als het enkel maar het afsluiten van een abonnementje was he
First things first.... Radio planning, hoogte-mappen, offline, liefst met intekenen van objecten.