Zendamateurs op GoT? Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livio_Livius
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 28-04 15:09
[b]Meulugar in "Zendamateurs op GoT? Deel 2"

Even een omschrijving:
ik zit daar op 110meter elevation.
Antennemast zit zelf al op 5 meter hoogte en ik kan daar dus een antenne kwijt van nog eens 5 meter. Wat is een leuke antenne om mee te beginnen? mijn oude heer heeft helaas de basis antennes vorig jaar weg gegooid dus moet weer op zoek. SWR meter heb ik en ik ben bekend met het inregelen.

Alvast bedankt.
Ik zou altijd beginnen met een eenvoudige dipool en eventueel verticale endfed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:53

franssie

Save the albatross

@Meulugar ik zou gewoon voor een simpele vertikale rondstraler gaan? Een GPA oid. Dipolen etc zijn ook leuk maar wat richtingsgevoeliger afhankelijk van hoe je ze opspant.
Aangezien je al een mast/paal hebt moet dat passen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Meulugar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:50

Meulugar

Vanuit het zonnige zuiden![PT]

Ik ben inmiddels aangekomen op mijn bestemming in Portugal. Na noord Frankrijk tot zuid Frankrijk niets gepakt. Bij de grens met Spanje een aantal Italianen op >s3. Spanje zelf wel veel signaal maar te zwak om mobiel op te vangen. Wat schetst nu mijn verbazing? Hier in Portugal is het een feest voor dx! Ik pak Nederland Duitsland en zelfs Engeland op de mobiele antenne met <S1 maar kraakhelder! Weet niet of het de condities zijn deze week maar kan niet wachten tot donderdag mijn Gpa binnenkomt (dank trouwens, na het opzoeken is dat ook de type antenne die mijn oude heer had) wel raar via websdr en Rotterdam en Twente pak ik de amateurs niet maar op mijn ouwe vertrouwde formac 120 met de goedkoopste magneet antenne die ik kon vinden pak ik ze op 2200km afstand. Ben blij dat ik hem weer uit het stof heb getrokken, toen ik een jaar of 14/15 was vond ik het este interessant en nu is de hobby weer aangewakkerd

Ik zal kijken of ik straks (tegen einde middag, het is nu te warm in de auto) wat registraties kan maken

[ Voor 5% gewijzigd door Meulugar op 21-08-2022 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emperor_
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:16
Meulugar schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 13:01:
Ik ben inmiddels aangekomen op mijn bestemming in Portugal. Na noord Frankrijk tot zuid Frankrijk niets gepakt. Bij de grens met Spanje een aantal Italianen op >s3. Spanje zelf wel veel signaal maar te zwak om mobiel op te vangen. Wat schetst nu mijn verbazing? Hier in Portugal is het een feest voor dx! Ik pak Nederland Duitsland en zelfs Engeland op de mobiele antenne met <S1 maar kraakhelder! Weet niet of het de condities zijn deze week maar kan niet wachten tot donderdag mijn Gpa binnenkomt (dank trouwens, na het opzoeken is dat ook de type antenne die mijn oude heer had) wel raar via websdr en Rotterdam en Twente pak ik de amateurs niet maar op mijn ouwe vertrouwde formac 120 met de goedkoopste magneet antenne die ik kon vinden pak ik ze op 2200km afstand. Ben blij dat ik hem weer uit het stof heb getrokken, toen ik een jaar of 14/15 was vond ik het este interessant en nu is de hobby weer aangewakkerd

Ik zal kijken of ik straks (tegen einde middag, het is nu te warm in de auto) wat registraties kan maken
Leuk om te lezen dat je nu veel dx kunt horen. Er is op dit moment op de 10 meter en 11 meter (cb) band inderdaad sporadische E condities waar te nemen. Zie bijvoorbeeld hDxMaps en dan de 10m de kaart eens bekijken. Dit geeft je een idee wat er op dit moment gebeurt op de band.

Doordat er dus enorme skips zijn tussen landen merk je dat Nederlandse stations over Frankrijk gaan, maar wel te horen zijn in Portugal bijvoorbeeld. Deze Nederlandse stations hoor je dan weer niet 'lokaal'. Dat is het leuke van propagatie en sporadische e condities.

Ik ben benieuwd of je GPA een beetje gaat werken. Heb je er ook radialen voor? Ik weet niet of je zelf antennes bouwen leuk vind, maar misschien een interessant project is om ook een dipool te maken voor de 11 meter band en eens te vergelijken met je GPA.

Als je 'bakkie' ook SSB kan en tot 27.555 Mhz kan dan hoor je daar ook veel stations dx verbindingen maken.

Veel plezier met deze mooie hobby! Heb je er wel eens aan gedacht om je radioamateur machtiging te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meulugar

Meulugar

ik heb mijn pijlen op deze gericht SIRIO GPS27 1/2
Goedkope basis antenne en aluminium

Ik heb zitten zoeken op Di-pool en volgens mij kan ik dat prima zelf maken inderdaad, echter zijn de meeste tekeningen van de fora afgehaad, en zit ik inmiddels weer in Portugal. Op dit soort momenten mis ik de bieb ;) de N Licentie heb ik naar zitten kijken en moet te doen zijn voor in de wintermaanden,ik moet eens goed studiemateriaal opzoeken. De meeste websites zijn van het type web 1.0 :D

De formac heeft 3 banden namelijk:
26.965-28.305 MHz in three bands
Low: 26.965-27.405 MHz
Mid: 27.415-27.855 MHz
High: 27.865-28.305 MHz

Ik kan dus wel hoger, maar mij is altijd verteld dat die banden niet legaal zijn zonder vergunning.

Ik neig nu naar een president martin of een bill, lijkt me een degelijke bak om legaal mee aan de slag te gaan. ik twijfel over export versies. lees veel over echo en splatter en in antwerpen heb ik daar het voorbeeld van gehoord, rete irritant! ik denk dat ik het lekker bij de 4watt hou. mocht ik in de toekomst toch meer willen kan ik hem altijd laten modden of een kacheltje erachter gooien

Edit:

Dipool instructies gevonden, en female plug besteld :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:25

elsinga

=8-)

Op mijn site staat de samenvatting van de stof voor N en F, plus een hele stapel historische examens. Doe er je voordeel mee. ;) https://pc5e.nl/examen

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livio_Livius
Eventueel cursus via https://www.dlza.nl/ of Veron boek bestellen voor N bij Veron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meulugar

Meulugar

Dank voor de links, dit is duidelijke taal, heb inmiddels de president bill voor in de auto ook binnen. Super klein, maar doet precies wat ik wil. Ik laat het wel lekker origineel, hij wordt nu al warm en dat zal met de mods niet veel beter worden. Vooral het ontvangst op de AM is stukken beter dan de oude Formac. ASC doet zijn werk prima en de scan functie is ideaal!. op de FM hoor ik vanaf 27.205 en hoger voornamelijk buitenlanders. met name Nederlanders en Engelsen. Kan iemand kort vertellen hoe het komt dat men toch 2200km ver komt zonder lokaal te verstoren? Geloof nooit dat ze met 4watt uitkomen. Een enkele Engelsman pak ik met S4 op een mobiele antenne.

Nu weet ik dat met de komst van kabel en iptv en flatscreens de storingsgevoeligheid op niet zendapparatuur natuurlijk flink is gedaald, maar kan me niet voorstellen dat men lokaal de halve band wegdrukt!

Ondertussen begonnen met de documentatie uit de links hierboven. ik wacht nog steeds tot de Spiro,kabels en connectoren geleverd worden. Nu lees ik dat voor een verticale dipool het belangrijk is dat de coax haaks op de lijn staat, is daarvoor een simpel t stuk met een lengte pvc voldoende? Is een RF Choke/Balun perse nodig of kun je die ook achterwege laten?

Veel vragen maar allemaal super interessant. ik zal dit topic ook van voor tot achter doornemen, met 8 pagina's is dat zo gebeurd natuurlijk.

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:52
Er zit nog een langer topic voor, dit is deel 2 ;)

Maar het is niet zo dat je over die hele 2200km te ontvangen bent. Die signalen weerkaatsen via de verschillende luchtlagen, en hoor je alleen op bepaalde plekken. Dat jij iemand ontvangt wil niet zeggen dat hij jou kan horen, of dat je hem 1km verderop nog steeds hoort. Weerkaatsing is complex, onvoorspelbaar en heel veranderlijk.

Als je dit interessant vind, zou ik zeker eens kijken naar een cursus zendamateur. De stof kun je gratis online vinden. Iemand heeft in deel 1 ook een samenvatting gepost. Vooral met FT8 zie je altijd goed hoe de condities veranderen in de loop van de dag. Je ontvangt daarmee een heleboel kleine digitale signaaltjes tegelijkertijd en met iets als gridtracker kun je die op een kaart weergeven en kijken wat je allemaal hoort van over de wereld. Je kunt dit zelfs goedkoop en zonder zendlicentie proberen met een SDR en alleen luisteren. Zo ben ik ook ooit in het zendamateur gebeuren gezogen. Ik had WSJT-X en Gridtracker draaien op een RTL SDR en wilde toen ook QSO’s gaan maken ipv alleen luisteren. Dus pas op: het kan verslavend zijn ;)

En wat betreft storing over de jaren heen: die is alleen maar erger geworden. Er zitten minder mensen op 27MC, maar daar zijn alle apparaten die iets draadloos doen en de schakelende voedingen bij gekomen, plus nog veel meer. Hier in een woonwijk haal ik al S9 aan ruis op de meeste HF banden. Ik wil niet weten wat je in een flat hoort met ook nog eens mensen boven en onder je. Dus zo’n impact zal zo’n zendertje niet meer hebben op andermans spullen. Die hebben van zichzelf al goede afscherming nodig om zich te beschermen tegen de RF jungle die we gebouwd hebben met die moderne trend om alles maar draadloos te doen.

• Meulugar

Meulugar

Ik ben reeds begonnen met het cursus materiaal voor N, valt een hoop informatie uit te halen. Probeer een hoofdstuk per 2 dagen af te handelen. Mag je tijdens het examen een Cheatsheet voor de formules gebruiken? (De welbekende driehoekjes die je op de middelbare school had) of moet je die echt uit het hoofd leren?

Ik weet dat ik niet te verstaan ben als iemand met S1 binnenkomt. Heb net het materiaal binnen gekregen om een dipool in elkaar te knutselen, komt goed uit want het regent vandaag hier. Ik heb hier in Portugal al 2 websdr sites in mijn favorieten staan, en ook cubicsdr op de Mac draaien. Maar de pen die ik heb wijkt teveel af als hij warm wordt dus dat wordt nog even kijken naar een echte “rtlsdr” met passieve koeling.

Dat van de condities/propogatie is inderdaad een ding wat ik wil monitoren. Maar neem aan dat dat ook in de cursus materiaal voorkomt. De samenvatting voor de cursus waar je aan refereert is hierboven inderdaad nogmaals genoemd.

• Livio_Livius
Meulugar schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:01:
Ik ben reeds begonnen met het cursus materiaal voor N, valt een hoop informatie uit te halen. Probeer een hoofdstuk per 2 dagen af te handelen. Mag je tijdens het examen een Cheatsheet voor de formules gebruiken? (De welbekende driehoekjes die je op de middelbare school had) of moet je die echt uit het hoofd leren?
Nee, maar aantal formules voor N is beperkt. Oa wet van Ohm, serie en paralell schakelingen en hoe je dB's moet rekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Meulugar schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:01:
De samenvatting voor de cursus waar je aan refereert is hierboven inderdaad nogmaals genoemd.
Hah, daar had ik blijkbaar overheen gelezen :+ Dat was ‘m inderdaad. Die geeft een goed overzicht van wat je allemaal kan verwachten. Voordat ik begon met het echte studeren had ik die doorgenomen om een schatting te doen of me dat zou gaan lukken of niet. En dat was een goede schatting ;). Het aantal formules wat je voor N moet kennen is heel laag. Met PUI/URI en middelbare school wiskunde kom je al een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Sinds 2020 mogen examens niet meer meegenomen worden. Als iemand interesse zou hebben in een N machtiging, hoe groot is dan de kans dat je met veel oude examens nog steeds de huidige examens haalt? Iemand hier misschien een idee? En is er nog wat zinnigs te zeggen over de laatste maanden SRE voordat het overgaat naar het CBR en misschien alle examens totaal anders worden?

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Ik vermoed dat nog steeds dezelfde examenvragen pool wordt gebruikt, dus oude examens blijven nuttig. Er is wel sprake van wijzigingen na overgang naar het CBR.

Op mijn site staan een hele stapel oude examens: www.pc5e.nl/examen.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emperor_
Running_Cow schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 21:40:
Sinds 2020 mogen examens niet meer meegenomen worden. Als iemand interesse zou hebben in een N machtiging, hoe groot is dan de kans dat je met veel oude examens nog steeds de huidige examens haalt? Iemand hier misschien een idee? En is er nog wat zinnigs te zeggen over de laatste maanden SRE voordat het overgaat naar het CBR en misschien alle examens totaal anders worden?
Ik zou wel de theorie leren en daarna de examen vragen maken zodat je beetje een idee hebt wat de vraagstelling is. Als dit je makkelijk af gaat zou ik gelijk doorpakken naar F zodat je gelijk klaar bent.

Als je vragen verder hebt stel ze hier in het forum! Er zijn een aantal GoT leden die niet al te lang geleden hun examens nog hebben gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livio_Livius
Ik verwacht niet dat CBR in staat is om al nieuwe opgaven te maken. Nieuwe opgaven moeten gemaakt worden, review etc. Focus ligt eerst op F opgaven. Dus gewoon de huidige examens oefenen van de laatste 5 jaar bijv. en dan moet het lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvD77
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-05 10:35
Absoluut geen aandelen maar DLZA is echt super fijn om te leren.
Die maken ook gebruik van examenvragen met het verschil dat je de uitleg erbij krijgt waarom iets goed/fout is.
Erg prettige leeromgeving. Ik heb hier recentelijk mijn N licentie mee gehaald met 2 foutjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Ik vond de DLZA juist niet zo, met name de humor viel me tegen. Ik heb dus het Veron boek samengevat en ben toen historische examens gaan maken. Vraag fout, dan bijbehorende theorie doornemen tot ik het goede antwoord wel kon geven.

Uiteindelijk kreeg ik op het examen een exacte kopie op van een historisch examen (alleen datum anders) dat ik de avond ervoor nog had gedaan als "generale repetitie". Vond de examinator die me vroeg of ik de antwoorden ook wiled ("nee, die heb ik al") niet leuk... die trok wit weg. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Niet online
@DvD77 : In hoeverre had jij die Ohm cirkel uit het hoofd geleerd?

En wat ik niet echt duidelijk krijg: Je betaald tegenwoordig een jaarlijkse bijdrage aan AT. Maar als je geslaagd zou zijn en je vraagt een machtiging aan, moet je dan:
1: Iets van 200 euro betalen voor de aanvraag? Of was voorheen het bedrag bij je aanvraag en daarna geen jaarlijks bedrag meer?
2: Jaarlijks betalen, als je niet betaald wordt zowel je machtiging ingetrokken als je call. Maar stel dat dat gebeurd, en je zou weer willen activeren dan moet je opnieuw examen doen? Of blijft wel ergens geregistreerd dat je het examen zou hebben gehaald en na betaling van die 48 euro krijg je weer een call en machtiging?

Momenteel zit ik er serieuzer aan te denken om eens een poging te wagen voor een examen. Maar waar ik jaren mee worstel: Ik woon in een klein flatje op 3 hoog (dat is ook de hoogste laag). Ik krijg nooit een keer toestemming om op het dak wat te plaatsen, maar kan ik dan wel wat met een machtiging? Een beetje zendamateur waar je langs rijdt heeft een in beton gegoten allemachtig apparaat.

Naast enige zelfstudie en een oude versie van het Veron F-boek zal ik eens bij DLZA kijken, ik heb ervaring met Moodle, dat is sowieso een plus. En dank aan PC5E voor de website, daar zit vast aardig wat moeite in...

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvD77
Running_Cow schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 18:33:
@DvD77 : In hoeverre had jij die Ohm cirkel uit het hoofd geleerd?
Die heb ik een paar keer uitgeschreven en elke keer uit mn kop op een blaadje geschreven. Op een gegeven moment zie je de logica en snap je hoe je aan alle waardes kan komen met een gegeven aantal parameters.
En wat ik niet echt duidelijk krijg: Je betaald tegenwoordig een jaarlijkse bijdrage aan AT. Maar als je geslaagd zou zijn en je vraagt een machtiging aan, moet je dan:
1: Iets van 200 euro betalen voor de aanvraag? Of was voorheen het bedrag bij je aanvraag en daarna geen jaarlijks bedrag meer?
nooit van gehoord. je betaalt iets van €71 voor het examen en daarna krijg je nog een rekening van het AT voor de jaarlijkse bijdrage.. €48 ofzo geloof ik.
2: Jaarlijks betalen, als je niet betaald wordt zowel je machtiging ingetrokken als je call. Maar stel dat dat gebeurd, en je zou weer willen activeren dan moet je opnieuw examen doen? Of blijft wel ergens geregistreerd dat je het examen zou hebben gehaald en na betaling van die 48 euro krijg je weer een call en machtiging?
call wordt niet ingenomen (gepauzeerd )machtiging wel. na betaling heb je weer een actieve status en kan je de banden op.
Momenteel zit ik er serieuzer aan te denken om eens een poging te wagen voor een examen. Maar waar ik jaren mee worstel: Ik woon in een klein flatje op 3 hoog (dat is ook de hoogste laag). Ik krijg nooit een keer toestemming om op het dak wat te plaatsen, maar kan ik dan wel wat met een machtiging? Een beetje zendamateur waar je langs rijdt heeft een in beton gegoten allemachtig apparaat.
Zo een mega apparaat is ook weer niet nodig. Ik ben gezegend met een grote tuin maar ook daar heb ik het gehouden bij een halfwave endfed van 12 meter draad en een stick van 2 mtr voor de VHF/UHF.
er zijn genoeg alternatieven voor balkons etc zoals een loop antenne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livio_Livius
De meeste zendamateurs hebben juist geen mega antenne staan, mede door gemeentelijke vergunningen. Een groot deel heeft een eenvoudige draad hangen (dipool of endfed oid). Ook voor flat zijn er talloze oplossingen. Of gewoon mobiel werken, lekker naar buiten, genoeg sets voor dit laatste beschikbaar.

Ik zou me voor N niet al te druk maken om wet van Ohm, er zijn maar beperkt aantal reken vragen. Daarnaast kun je deze ook uit het hoofd leren en zodra je binnenkomt bij het examen opschrijven op klad papier wat je krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Niet online
Hoeveel ruimte is er in het kladblaadje om e.e.a. neer te plempen wat in het hoofd zit? En je moet je eigen pen meenemen? Ik heb wel zaterdag voor 1 euro zo'n Casio fx-82MS van Marktplaats opgehaald :-) .

Volgens de theorie is een endfet in een omgeving met veel buren geen goede mogelijkheid en zou een dipool een betere optie zijn? Misschien een linkje naar een geschikte antenne die zo weinig mogelijk opvalt?

Met betrekking tot de call: Die komt weer vrij voor andere gebruikers, als je dan weer betaald moet je eerst controleren of de call niet is ingepikt (aldus vrza website).

De vragen die ik bijna steevast fout heb is die met de vragen over o.a. zendvermogen wanneer iets een factor 4 (stroom, spanning of vermogen) wordt verhoogd bij een dummyload.

[ Voor 13% gewijzigd door Running_Cow op 26-10-2022 21:05 ]

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DvD77
Running_Cow schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 21:03:
Hoeveel ruimte is er in het kladblaadje om e.e.a. neer te plempen wat in het hoofd zit? En je moet je eigen pen meenemen? Ik heb wel zaterdag voor 1 euro zo'n Casio fx-82MS van Marktplaats opgehaald :-) .

Volgens de theorie is een endfet in een omgeving met veel buren geen goede mogelijkheid en zou een dipool een betere optie zijn? Misschien een linkje naar een geschikte antenne die zo weinig mogelijk opvalt?

Met betrekking tot de call: Die komt weer vrij voor andere gebruikers, als je dan weer betaald moet je eerst controleren of de call niet is ingepikt (aldus vrza website).

De vragen die ik bijna steevast fout heb is die met de vragen over o.a. zendvermogen wanneer iets een factor 4 (stroom, spanning of vermogen) wordt verhoogd bij een dummyload.
Je krijgt genoeg klad papier, ik kreeg t niet vol in ieder geval.

En de vragen mbt stroom, spanning en vermogen: zorg dat je snapt welke formule er wordt gevraagd en vul makkelijk te berekenen getallen in. P=UxI om te zien wat de verschillende waardes doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

PUI en URI moet je kunnen dromen en afleiden/combineren (dus ja de wet van Ohm komt zeker voorbij) voor N. N is vrijwel gelijkstroom, F werkt meer met kringen etc dacht ik (heb alleen N)

En inderdaad oude examens oefenen na de stof doorgenomen te hebben om zo de zwakker plekken in je theorie te vinden - en te wennen aan de manier van examineren door de toch wel wat bejaarde examenvragen die meer testen wat je niet weet ipv wat je wel kunt.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Livio_Livius
Zelf met Veron boek en DLZA aan de slag gegaan, najaar 2020. In Maart 2021 N examen gedaan, 0 fouten en in Mei 2021 6 fouten voor F. Totaal geen technische achtergrond. F gedaan via IWAB. Mijn aanpak is theorie goed doornemen en dan examens doen en herhalen en herhalen. En ja, 3/4 ben ik vergeten maar als ik het moet/wil weten dan zoek ik het op. Mijn doel was examen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emperor_
Running_Cow schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 21:03:
Oh ja, die had ik ook altijd fout en weet het ook niet altijd. Als het op decibellen en vermogen aankomt dan heb ik onderstaande onthouden.

Zendvermogen met 3 db verhogen is keer twee. Dus 50 Watt met 3 dB versterken wordt dan 100 Watt. Met 6 dB versterken gaat het keer 4. Dus 50 watt wordt dan (4 x 50 watt) 200 Watt. Met 10 dB is het keer 10. Dus 50 Watt wordt dus 500 Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emperor_
Even iets anders. Dit weekend is de CQ WW DX SSB contest op de HF banden (160m t/m 10m exclusief WARC). 48 uur contest plezier. Als je dx wilt werken en je log verder wilt uitbreiden is dit het moment aangezien het de grootste phone contest is. Meer informatie: https://www.cqww.com/

Ik ga vrijdagnacht om 2.00 uur (begin contest) als operator meedraaien bij PI4CC (www.pi4cc.nl). We doen mee in de multi operator, multi band en high power categorie. Ik heb er zin in! Tijdens de clubavond afgelopen week waren er al genoeg stations in de lucht die ook voorbereidingen aan het treffen waren. Elke QSO eindigde met "Will you be taking part in the contest next weekend?" ... "Great, I hope to work you then!" :)

Nog meer mensen die deel gaan nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Niet online
Aankomende zaterdag is ook de dag van de zendamateur van de Veron in de IJsselhallen in Zwolle.

Succes met de contest Emperor_

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Amateurdag ben ik ooit eens geweest, was een hoop oude mannetje die voordrongen met zweetlucht. Die staat niet meer op mijn agenda.
De contest ga ik eens meeluidteren denk ik, eens beginnen met een bescheiden antenne en wllicht iets anders wegspannen, wel een leuke test.

iets anders - kreeg deze week de brief van het AT binnen met mijn registraties, maritiem stond er nog wel op maar de PD call was er vanaf gevallen. Ga ik recht zetten maar wel vreemd

gaat nu blijkbaar apart, staat in de digid omgeving ook op een ander tabblad. Overheid en IT ...

[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 27-10-2022 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Niet online
Mh... Wat betekend "maritiem" in dit geval? En PF? 8)7

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Running_Cow schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 19:39:
Mh... Wat betekend "maritiem" in dit geval? En PF? 8)7
PF moest PD zijn (novice call)
Maritiem is mijn registratie voor de zeilboot, marifoon, AIS etc etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Niet online

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Ik heb m'n call in januari dit jaar gehaald en er is nog steeds niet veel veranderd nee. Als je de oefenvragen goed door komt moet het examen zeker lukken. Ik heb alleen DLZA gebruikt. Geen boek of andere bronnen. Ik heb wel voor ik begon die samenvattingen van PC5E doorgenomen om te zien waar ik aan zou beginnen, maar nadat ik met de DLZA klaar was, voelde ik me zeker genoeg dat ik daarna niks meer nodig had. Uiteindelijk geloof ik F gehaald met 50/50 en N met 1 foutje ofzo?

Die ohmcirkel zou ik laten voor wat het is als je formules om kunt zetten op middelbare school niveau. Gewoon substitueren en alles naar 1 kant brengen, dan hoef je alleen PUI en URI te onthouden en ben je klaar. Voor F krijg je er een aantal extra formules bij, waarvan ook lang niet alles gevraagd wordt.

@Emperor_ Succes met de contest! Zelf ben ik vrij actief met FT8 maar eigenlijk nooit met phone. Ik ben niet zo'n prater en zit liever stilletje op m'n kamer als een rasechte IT nerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Niet online
kozue schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 16:09:
Ik heb m'n call in januari dit jaar gehaald .... Uiteindelijk geloof ik F gehaald met 50/50 en N met 1 foutje ofzo?
Heb je eigenlijk na het halen van N dan een Novice aangevraagd bij AT, en dan na het behalen van de F dat nogmaals gedaan? In dat geval ben ik wel benieuwd of je opnieuw voor een jaar moet betalen, of loopt het per kalenderjaar?

Ondertussen wat zitten doornemen, maar ik geloof dat veel van de N al min of meer bekende materie is. Misschien binnenkort maar eens een poging wagen bij de SRE voor de N. Zonder echt studeren is de F te hoog gegrepen :9

Aanvulling: AT stond vandaag ook op de Dag van de Zendamateur in Zwolle. Volgens daar is het betalen voor restant jaar tot en met 31-12-2022, en dan een vol jaar vanaf 01-01-2023. AT blijft wel registreren dat een persoon het kennis examen heeft gehaald, maar dat betekent dan niet perse dat die persoon een geldige zendvergunning heeft. M.a.w. : Eenmaal het examen gehaald is dat voor "altijd" , maar de vergunning moet jaarlijks betaald worden. Na eventueel halen F, kun je zonder opnieuw te betalen in de digitale omgeving een wijziging doorgeven.

[ Voor 28% gewijzigd door Running_Cow op 29-10-2022 20:29 ]

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Nee, ik heb beide tegelijk gehaald op dezelfde dag (N examen had ik al eerder aangevraagd, en had die aanvraag maar laten staan als backup voor het geval ik F niet zou halen), maar heb daarna alleen een F call aangevraagd. Ik weet niet of je dan een N call ernaast mag hebben (denk het niet) en of je dan 2x moet betalen ofzo als je dat zou hebben, maar leek me redelijk nutteloos. Ik heh dus nooit een PD call gehad en heb gewoon voor een heel jaar betaald (paar tientjes). Maar aangezien dat in januari was weet ik ook niet of ik toen voor alleen een deel van een jaar moest betalen of een hele, dat zou hetzelfde zijn geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

In het kader van "zendamateurs houden wel van prutsen" heb ik mijn Standard Horizon (lees: Yeasu) HX890E handmarifoon onder handen genomen. Door Hex editen van de programmering/codeplug kun je veel leuke dingen doen. En je kunt 'm legaler maken dan SH 'm levert. Zie https://pc5e.nl/hx890e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livio_Livius
elsinga schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 08:31:
In het kader van "zendamateurs houden wel van prutsen" heb ik mijn Standard Horizon (lees: Yeasu) HX890E handmarifoon onder handen genomen. Door Hex editen van de programmering/codeplug kun je veel leuke dingen doen. En je kunt 'm legaler maken dan SH 'm levert. Zie https://pc5e.nl/hx890e.
Interessante hack, ik zie dat je website ook onderhanden hebt genomen *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Klopt, website draaide op Joomla 3 en update naar 4 liet 'm crashen. Dus backup teruggezet, website van scratch met Joomla 4 opgezet en handmatig inhoud artikelen gekopieerd. Is soms wel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krysa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-05 20:25
elsinga schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 08:06:
Klopt, website draaide op Joomla 3 en update naar 4 liet 'm crashen. Dus backup teruggezet, website van scratch met Joomla 4 opgezet en handmatig inhoud artikelen gekopieerd. Is soms wel nodig.
Wat grappig dat u ook op Tweakers zit! Gisteren nog de AnyTone CP gedownload en in gebruik genomen. De hobby is bij mij 2 jaar blijven liggen weer, maar door de website en het gemak toch weer aan het experimenteren. Top dat deze website er is! 73 PD5LMS

Vorig jaar rond Pasen heb ik overigens een vriend van mij nog enthousiast gemaakt. Hij is geëmigreerd naar Oostenrijk nabij Linz. Met mijn AnyTone 878 toch nog 2 QSO’s weten te maken. 1 persoon was zeer vriendelijk maar twijfelde of het toegestaan is om zendapparatuur uit handen te geven onder toezicht. Mijn callsign werd gebruikt en de persoon in kwestie hield zich aan alle voorschriften. Hij heeft een professionele licentie dus officieel mag hij niet zenden. Maar dit mag overigens in Oostenrijk toch ook gewoon onder toezicht? Ze hebben daar vast ook dag van de zendamateur?

[ Voor 34% gewijzigd door Krysa op 19-01-2023 10:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emperor_
Krysa schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:28:
[...]

Vorig jaar rond Pasen heb ik overigens een vriend van mij nog enthousiast gemaakt. Hij is geëmigreerd naar Oostenrijk nabij Linz. Met mijn AnyTone 878 toch nog 2 QSO’s weten te maken. 1 persoon was zeer vriendelijk maar twijfelde of het toegestaan is om zendapparatuur uit handen te geven onder toezicht. Mijn callsign werd gebruikt en de persoon in kwestie hield zich aan alle voorschriften. Hij heeft een professionele licentie dus officieel mag hij niet zenden. Maar dit mag overigens in Oostenrijk toch ook gewoon onder toezicht? Ze hebben daar vast ook dag van de zendamateur?
Ik zou die vraag neerleggen bij de "Veron" van Oostenrijk. Zij zijn als het goed is bekend met de lokale wet en regelgeving omtrent wat je beschrijft. Dat kun je hier vinden: https://www.oevsv.at/oevsv/english-content/

Wat verder ook handig is om te weten is deze lijst: https://www.veron.nl/wp-c...3-4-Cept_Laenderliste.pdf

Zodat je precies weet wat je met je N licentie mag in het buitenland mbt tot vermogen en banden om op uit te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Die CEPT lijst is een kopie van de Duitse DARC. Loopt inmiddels achter dus. ;) Ik link op mijn CEPT pagina (https://pc5e.nl/info/cept-usage) inmiddels gewoon naar de bron: https://www.darc.de/der-c...usland/cept-laenderliste/.

En PD5LMS: welkom! Mooi dat je wat aan mijn codeplug hebt. Wellicht ken je ook (onder Info) de artikelen over de DMR techniek en hoe je zo'n codeplug zelf maakt? Ik krijg daar veel vragen over, dus wellicht handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Drizzle
  • Registratie: Januari 2013
  • Niet online
Ik heb in 2020 mijn N-licentie gehaald en heb direct een call-sign aangevraagd (PD7LNX). Vervolgens een Anytone AT-D578UV gekocht en buiten (aan de zijkant van het huis) een Comet GP6N antenne opgehangen.

Helaas ben ik de afgelopen 3 jaar ziek geweest (ziekenhuis in/ziekenhuis uit) en afgelopen week heb ik radio opnieuw geconfigureerd. Ik heb er een aantal relais stations/repeaters in geprogrammeerd zoals de PI2NOS en de PI3ASD (ik ben woonachtig in Amsterdam).

Echter, ik heb een beetje last van koudwatervrees en ik heb (eerlijk gezegd) sinds ik mijn N-licentie heb gehaald nog niet durven praten op 1 van de repeaters. Ik heb het idee als ik aan het luisteren ben, dat iedereen elkaar heel goed kent en ik weet eerlijk gezegd niet zo goed waar ik moet beginnen. Ik snap dat het uiteindelijk een kwestie van "gewoon doen" is, maar ik moet duidelijk nog even een drempeltje over

Hoe zijn jullie begonnen na het behalen van de licentie? Kwestie van gewoon in het diepen duiken? Wellicht een paar goede tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Mr Drizzle schreef op woensdag 26 april 2023 @ 23:20:
Ik heb in 2020 mijn N-licentie gehaald en heb direct een call-sign aangevraagd (PD7LNX). Vervolgens een Anytone AT-D578UV gekocht en buiten (aan de zijkant van het huis) een Comet GP6N antenne opgehangen.

Helaas ben ik de afgelopen 3 jaar ziek geweest (ziekenhuis in/ziekenhuis uit) en afgelopen week heb ik radio opnieuw geconfigureerd. Ik heb er een aantal relais stations/repeaters in geprogrammeerd zoals de PI2NOS en de PI3ASD (ik ben woonachtig in Amsterdam).

Echter, ik heb een beetje last van koudwatervrees en ik heb (eerlijk gezegd) sinds ik mijn N-licentie heb gehaald nog niet durven praten op 1 van de repeaters. Ik heb het idee als ik aan het luisteren ben, dat iedereen elkaar heel goed kent en ik weet eerlijk gezegd niet zo goed waar ik moet beginnen. Ik snap dat het uiteindelijk een kwestie van "gewoon doen" is, maar ik moet duidelijk nog even een drempeltje over

Hoe zijn jullie begonnen na het behalen van de licentie? Kwestie van gewoon in het diepen duiken? Wellicht een paar goede tips?
Ik zend eigenlijk bijna nooit, maar ik zit in Muiden, dat zouden we met een handheld nog bijna kunnen redden. Als je het leuk vind kunnen we wel eens een QSO afspreken hier op een eigen frequentie, wellicht haakt er nog een andere tweaker aan. PI2NOS is altijd een beetje een hangplek ... PI3ASD ken ik niet zo goed maar kan ik er ook zo opzetten.
Omdat ik eigenlijk ook nooit zend lijkt het me wel leuk eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Drizzle
  • Niet online
@franssie Ja, dat lijkt me heel leuk en daar maak ik graag tijd voor! Laat maar weten wanneer je zin/tijd hebt.

PI2NOS komt wat bedreigend op mij over. Er zitten ook veel "trollen" op die minuten lang boeren laten of heel hard schreeuwen. Jammer is dat voor mensen die serieus met hun hobby willen bezig zijn. Maar ja, het is wat het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krysa
Plekken als PI2NOS kun je beter mijden; mensen die vooral graag zichzelf horen.
Probeer een lokale repeater te zoeken en daar contact op te vinden. Een app die je daarvoor kunt gebruiken is RepeaterBook.

Ik had het zelfde in Oostenrijk waar een taalbarrière natuurlijk op de loer ligt. Uiteindelijk werd het een leuk QSO met iemand 2 valleien verder. Ik heb geen mogelijkheid om een QSO te maken i.v.m. huurwoning en geen goede antenne voor buiten.

73 - PD5LMS

[ Voor 1% gewijzigd door Krysa op 28-04-2023 11:51 . Reden: callsign ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Ik kan me voorstellen dat PI2NOS niet gelijk een mooie opstaprepeater lijkt. Hier in het noordoosten is PI2NON veel toegankelijker, maar vanuit Amersfoort zeer waarschijnlijk niet te gebruiken.

Maar goed, veel luisteren kan helpen. Dan ga je "het ritme" van een rondje gesprekken op een repeater begrijpen en is meedoen veel minder intimiderend. En verder gewoon op een moment de stoute schoenen aantrekken en gaan meedoen. Even melden dat je nieuw bent en op de meeste repeaters wordt daar gewoon rekening mee gehouden.

Veel plezier gewenst in de hobby!

73 de PC5E / AC2E.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Een kleine update, @Mr Drizzle en ik zenden eigenlijk te weinig vonden we hier eerder. Dus Via PI3ASD en later ook direct op 145.000 geprobeerd om verbinding te maken in FM.
De bevindingen:
@Mr Drizzle was zacht maar verstaanbaar hoorbaar op zowel PI3ASD en direct. Ik kon de repeater schijnbaar wel openkrijgen maar kwam er niet verstaanbaar overheen.
Direct hetzelfde, ik kon hem wel ontvangen maar hij mij niet.
Nu gebruikte hij een echte vaste antenne en werke ik met twee mobiele sets (ft-60 en een 817nd - beide max op 5 watt) en duurde het even voor ik na 10+ jaar weer de instellingen had gevonden (leve youtube overigens, de manuals van Yeasu zijn ook niet altijd even duidelijk helaas).

Dus ik moet werken aan een antenne (heb ik ook, x50) 2 meter en .70. Voor HF heb ik wel meer spul liggen maar soit, daar hadden we vandaag niets aan.

Dus later waarschijnlijk een nieuwe poging.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

elsinga schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 09:43:
Ik kan me voorstellen dat PI2NOS niet gelijk een mooie opstaprepeater lijkt. Hier in het noordoosten is PI2NON veel toegankelijker, maar vanuit Amersfoort zeer waarschijnlijk niet te gebruiken.

Maar goed, veel luisteren kan helpen. Dan ga je "het ritme" van een rondje gesprekken op een repeater begrijpen en is meedoen veel minder intimiderend. En verder gewoon op een moment de stoute schoenen aantrekken en gaan meedoen. Even melden dat je nieuw bent en op de meeste repeaters wordt daar gewoon rekening mee gehouden.

Veel plezier gewenst in de hobby!

73 de PC5E / AC2E.
PI2NOS is technisch een geslaagd experiment, sociaal totaal mislukt helaas. Toen het nog de regionale Gooi repeater was ging het goed, nu staat ie nooit meer op, al dat geboer en geknijp ... de vaste gebruikers die dat ding als er dan eens niet geboerd wordt volhouden. Ik ben een hobbyscoop projecten fan, maar van mij mag ie uit om budget vrij te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emperor_
PI2NOS komt wat bedreigend op mij over. Er zitten ook veel "trollen" op die minuten lang boeren laten of heel hard schreeuwen. Jammer is dat voor mensen die serieus met hun hobby willen bezig zijn. Maar ja, het is wat het is.
Dat is het ook. Deze repeater en ook PI3UTR kun je het best links laten liggen. Zoals eerder aangegeven is een regionale repeater vaker wat toegankelijker of misschien zijn er ook lokale QRG's bij je in de buurt. Dit zijn vaak simplex frequenties waar verschillende amateurs uit de buurt elkaar ontmoeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fustje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-05 00:38

Fustje

Koel bewaren

Emperor_ schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 08:53:
[...]

Dat is het ook. Deze repeater en ook PI3UTR kun je het best links laten liggen. Zoals eerder aangegeven is een regionale repeater vaker wat toegankelijker of misschien zijn er ook lokale QRG's bij je in de buurt. Dit zijn vaak simplex frequenties waar verschillende amateurs uit de buurt elkaar ontmoeten.
Hoe triest is dat, zulke mooie repeaters met groot bereik niet meer bruikbaar door misbruik en gebrek aan handhaving...

Na openen beperkt houdbaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dss58
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18-05 21:14
Fustje schreef op zondag 28 mei 2023 @ 21:51:
[...]

Hoe triest is dat, zulke mooie repeaters met groot bereik niet meer bruikbaar door misbruik en gebrek aan handhaving...
is van alle tijden, herinner me PI3AMR 40 jaar terug, te ziek voor woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fustje

Fustje

Koel bewaren

dss58 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 22:31:
[...]

is van alle tijden, herinner me PI3AMR 40 jaar terug, te ziek voor woorden
Van oudsher genoot de zendamateur van enig respect en aanzien. Daar is blijkbaar weinig van over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Fustje schreef op zondag 28 mei 2023 @ 22:42:
[...]

Van oudsher genoot de zendamateur van enig respect en aanzien. Daar is blijkbaar weinig van over.
Verschil is wel dat je nu voor twintig euro een 2/70 Porto koopt op Ali, mensen dat ook doen en ze gebruiken op de relaisstations. Dat heeft weinig te maken met zendamateurs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fustje

Fustje

Koel bewaren

En daar komt dan het gebrek aan handhaving kijken.

Maar ook bekende (/beruchte) Zendamateurs kun je niet meer op hun gedrag aanspreken zonder de wind van voren te krijgen, want zij zijn de elite...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dss58
Fustje schreef op maandag 29 mei 2023 @ 01:29:
En daar komt dan het gebrek aan handhaving kijken.

Maar ook bekende (/beruchte) Zendamateurs kun je niet meer op hun gedrag aanspreken zonder de wind van voren te krijgen, want zij zijn de elite...
ik ken er genoeg en die zijn zeker niet elitair, of haal zelf een machtiging dan hoor je er ook bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fustje

Fustje

Koel bewaren

dss58 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 10:56:
[...]

ik ken er genoeg en die zijn zeker niet elitair, of haal zelf een machtiging dan hoor je er ook bij :)
Het ging vooral om de paalklevers op de repeaters met bovengemiddeld bereik.
Ik ken er gelukkig ook genoeg die zich zeker niet elitair gedragen, maar die hoor je juist bijna niet meer.

En ik heb 25 jaar geleden m'n papiertje gehaald, gelukkig kan ik uit andere activiteiten binnen de hobby m'n plezier halen. :)

Maar zou graag wat meer en vaker bevriende (actieve) Zendamateurs uit m'n eigen omgeving on air treffen. Zal wat vaker CQ gaan roepen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dss58
@Fustje ik heb mijn D machtiging eind 70er jaren gehaald tot begin 80er jaren de A machtiging, voor C waren 2200 kandidaten en nu nog een handjevol, de belangstelling is helaas compleet verdwenen bij jonge mensen terwijl het boordevol techniek zit, jammer hoor. in ieder geval succes met CQ roepen, 73 :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kozue
Ik weet niet of ik met mijn 40 levensjaren nog onder “jonge mensen” val, maar toen ik begin vorig jaar examen deed was de groep gemiddeld gezien niet zo oud. Dus er is volgens mij nog genoeg belangstelling. Alleen wellicht niet in rondhangen op repeaters met onbekenden die zich elitair of onbeschoft gedragen.

Zelf heb ik niet zo veel interesse in het praatgebeuren en vind je me vooral op FT8. Ik heb radiogolven altijd heel fascinerend gevonden. Toen ik nog een klein broekie was zat ik al regelmatig de korte golf af te speuren wat ik allemaal kon ontvangen op mijn kleine radiocassetterecordertje. En nu doe ik het wat groter met 20 meter draad door de tuin en een 2/70 stok ;) Toen ik m’n licentie net had hing ik wel eens rond op de repeater, luisteren naar wat ze daar te bespreken hadden en of er misschien iets was om zelf aan deel te nemen. Maar ik heb nooit de microfoon aan gezet en ben al snel afgehaakt. Misschien ben ik ook gewoon niet zo’n prater.

Maar FT8 vind ik na al die tijd nog steeds heel leuk. Even checken of ik signalen ontvang uit gebieden die ik nog niet eerder (op die band) heb gehoord, en of een qso daarmee lukt. Ik heb m wel eens aan tijdens het werk en krijg dan notificaties van gridtracker als er iets interessants gevonden is. Ieder persoon is uniek, maar ik denk wel dat de focus van zendamateurs gewoon verschoven is tov vorig millennium, onder andere door de opkomst van digitale mogelijkheden. En misschien maar beter ook. Zonder FT8 had ik waarschijnlijk nooit m’n licentie willen halen.

73 PC2HF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dss58
@kozue Ben je wel eens naar de dag van de amateur geweest ? daar zie je zowat niemand jonger dan 50 jaar terwijl het bol staat van de techniek, zo ook de radiovlooienmarkt in rosmalen, het is een sterk vergrijsde hobby en dat is niet alleen hier maar ook in duitsland. Aan tweakers heb ik gevraagd om bij de radiotelescoop in Dwingeloo daar is een video aan te besteden maar geen interesse, ik snap er niks van maar het zij zo. Op dit moment van schrijven is er een vette sporadic-E opening op 144 MHz waar ik ooit als best DX met UG6AD heb gewerkt en was bijna 3000km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Drizzle
  • Niet online
@kozue Dit kan ik beamen hoewel ik nog nooit naar de dag van de amateur ben geweest. Ik ben ik wel lid van Veron (Vereniging voor experimenteel radio onderzoek in Nederland) en lees ik met regelmaat de Electron, zeg maar het clubblad van de Veron. Toevallig viel vandaag de juni 2023 editie op de mat. Als je door het blad heen blader zie je alleen maar krasse knarren. Bovendien staan er in deze editie, onder het kopje "in memoriam" 5 (ex)leden die inmiddels zijn overleden. Dit bevestigt wat mij betreft jouw uiteenzetting en tevens het beeld dat ik heb omtrent de gemiddelde leeftijd van de radioamateur.

Het is jammer, maar ik denk dat steeds minder jongeren interesse hebben in deze hobby.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Ik denk dat die vergrijzing ook jonge potentiële zendamateurs afschrikt. Als het overkomt als een stoffige hobby voor oude mannen zal het jongeren niet snel aanspreken, ook niet degenen die wél de tech-kant van radio interessant vinden. Als ze dan aan een oude zendamateur vragen wat ze met hun licentie kunnen doen als ze die zouden halen, en ze de indruk krijgen dat het voornamelijk gaat om nutteloos gezwets op een repeater of die-hard CW gaan tokkelen, ben je al een flink deel kwijt. En dat terwijl er voor iedereen die radiogolven interessant vind wel iets bij moet zitten. Jammer dat we niet gewoon de middengolf op mogen, die wordt hier in NL toch allang al niet meer door de reguliere media gebruikt (het enige dat ik hier meestal ontvang is de UK). Zou cool zijn als m'n vrienden m'n signalen zouden kunnen horen op hun normale radio ;)

Ik heb zelf tot nu toe geen interesse gehad voor bijeenkomsten, verenigingen of clubbladen. Ik vermaak me prima in m'n eentje met m'n PC en de daaraan gekoppelde zender. Wat me nog wel eens leuk lijkt zijn van die uitstapjes waar je met een groep en wat zendapparatuur naar the middle of nowhere gaat en daar qso's probeert te maken. Een plek zonder vaste stroom levert z'n uitdagingen op en je moet dan alles van de grond af aan opzetten. Maar daar heb ik momenteel toch de tijd niet voor, met 2 jonge kinderen en een fulltime baan. Wellicht leuk voor als ik zelf een van die oude mannen ben ;)

Voor wat betreft tweakers: ik denk dat dit wat buiten hun doelgroep valt. Ze hebben meer focus op computers en telefoons. Zo is er bijvoorbeeld voor mij ook een hoop interessante tech in de audio/video hoek te vinden, en lees je daar hier zelden wat over. Als het al wat is komt het niet verder dan een review van een nieuwe tv, receiver of smart speaker en wat je daar via de bijgeleverde app allemaal mee kunt. Redelijk slaapverwekkend. Gelukkig hebben we daar andere plekken voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermuskusrat
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:10
kozue schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 22:33:
Ik denk dat die vergrijzing ook jonge potentiële zendamateurs afschrikt. Als het overkomt als een stoffige hobby voor oude mannen zal het jongeren niet snel aanspreken, ook niet degenen die wél de tech-kant van radio interessant vinden. Als ze dan aan een oude zendamateur vragen wat ze met hun licentie kunnen doen als ze die zouden halen, en ze de indruk krijgen dat het voornamelijk gaat om nutteloos gezwets op een repeater of die-hard CW gaan tokkelen, ben je al een flink deel kwijt. )
Om een (relatief) oud topic even weer wakker te schudden; ik denk dat je hier een heel goed punt hebt. Ik ben dagelijks professioneel met radio's bezig maar ben niet in het bezit van een amateurmachtiging. Ik haal echter veel plezier en voldoening uit het vertalen van de wensen van de klant in een werkend radio-netwerk. Ook vragen die je niet zou verwachten of niet mogelijk lijken, toch mogelijk maken door bestaande technieken aan elkaar te knopen en zo samen te laten werken zijn hele gave uitdagingen. Neem koppelingen met brandmeldcentrales of specifieke meldkamersoftware als voorbeeld. Je kunt écht alle kanten op.

Voor mij heeft een amateurmachtiging dus geen enkele meerwaarde. De examen-eisen gaan ervan uit dat ik volledige zenders zelf ga bouwen, iets wat ik totaal niet interessant vindt. En ik denk dat het voor veel van mijn leeftijdsgenoten (mid-20) net zo is. We hebben het er wel over gehad om met een clubje geïnteresseerden een machtiging te halen, maar eigenlijk niemand had zin om zich te mengen in doorgangen die doorgaan tot de TX-timer erop vliegt. In de praktijk zouden we het alleen gebruiken voor de jaarlijkse JOTA. (Welke helaas binnen onze vereniging ook meer trekken aan een dood paard is :'( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

De hobby is heel breed, maar helaas laat het examen maar een deel daarvan zien. Er wordt zeer weinig op operator practise of EMC getoetst en veel op electronica kennis. En dat terwijl de eerste twee tegenwoordig veel belangrijker zijn dan die laatste.

Dus ik snap wel dat de animo voor de jeugd niet groot is. Als ik iets over de examens te zeggen had zou het elektronica deel zich met name richten op het effect er van op de uitzending en EMC, geen buizen meer maar juist meer filtering. En ik zou operator practise toevoegen. Maar goed, ik heb daar niets over te zeggen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krysa
Ik probeerde een tijdje geleden weer in Oostenrijk een QSO te maken op een repeater (mobiel). Ik zat met een vriend een biertje te drinken en eens te kijken of het open te krijgen was. Al snel kwam er iemand en die wou dat ik mijn licentie ging mailen en weet ik wat allemaal. Ik heb mijn callsign duidelijk uitgesproken en verteld welke licenties ik tot mijn beschikking had. Ik liet onder toezicht deze vriend een beetje praten om dat uit te leggen, want dat Oostenrijks is als ze snel praten vrij lastig.
Nou én dat mag niet! Gelijk dat belerende toontje wat je hier ook vaak hebt. Ik snap dat niet zo goed, want je wilt juist andere mensen enthousiast maken. Hij riep netjes mijn callsign uit en was niet aan het klieren, maar gewoon aan het uitleggen dat hij zenden ook leuk vind en misschien een licentie wil halen. Nou.. dat enthousiasme was er gelijk uit door deze reacties.

NB ik snap dat er regels zijn. Ik vind het alleen jammer dat op deze manier de hobby door zure mensen om zeep wordt geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emperor_
Krysa schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 08:54:
Nou.. dat enthousiasme was er gelijk uit door deze reacties.

NB ik snap dat er regels zijn. Ik vind het alleen jammer dat op deze manier de hobby door zure mensen om zeep wordt geholpen.
Het zou goed kunnen dat het in OE niet is toegestaan om de call van een novice te gebruiken onder toezicht. Ik weet dat er wel zoiets bestaat in Nederland dat dit wel mag met iemand in het bijzijn van een Full machtiging.

Het is wel vervelend dat je hier tegen aan bent gelopen en je hebt gelijk, dat is geen goede introductie voor iemand die nieuw is.

Mijn motto is altijd geweest om de zuurpruimen lekker links te laten liggen en zelf aan de slag te gaan. Maar helemaal vermijden kun je het soms niet.

Mijn interesses zijn op dit moment hf/vhf en hoger contesten, portable setups maken voor microgolf banden, antenne ontwerpen, propagatie, weak signals... ehm. je merkt het al, van alles wat en dat kan ook weer veranderen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Het verschilt inderdaad per land of mensen zonder licentie onder toezicht gebruik mogen maken van de spullen van een persoon met licentie. Hier in NL mag dat altijd, in sommige landen alleen op speciale momenten (Kids Day, JOTA) en soms helemaal niet. Dat laatste was in Zuid Korea afgelopen zomer tijdens de World Scout Jamboree wel een domper op de feestvreugde... Als zendamateur op het WSJ station (6K25WSJ) mocht ik wel wat (en volgens mijn gast licentie nog meer), maar de jeugd mocht niet achter de zender. Toch heel jammer. Tijdens de WSJ in Amerika in 2019 mocht dat allemaal wel en dat leverde best wat interessante discussies en wellicht nieuwe zendamateurs op.

Ik probeer ook de azijnp*ssers te vermijden, maar als dat de overheid is dan wordt dat wel wat lastig. We hebben in Zuid Korea wel wat creatieve ideeën gehad (met Echolink naar een ander land waar wel dingen mogen, dan zend je niet in ZK tenslotte), maar vanwege de Koreaanse amateurs was dat geen optie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs B
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
ik zit al net zolang op tweakers als dat ik mijn licentie heb maar op tweakers nooit veel zend amateurs of 11m amateurs actief gezien.

sinds kort eigenlijk weer actief op hf, antenne laag in de tuin is wel een probleem maar condities zijn laatste dagen wel gigantisch goed, ik heb zelfs op 10meter in FM enkele qso's kunnen maken met portugal en italy.

Als je gewoon wat verbindingen op HF wilt maken heb ik Pota Parks On The Air ontdekt dat zijn veelal stadions met simpele antenne ergens in een park en dan weet je als jij ze hoort dat ze jou ook horen zelfs op een matige antenne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meulugar

Meulugar

Thijs B schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 13:38:
ik zit al net zolang op tweakers als dat ik mijn licentie heb maar op tweakers nooit veel zend amateurs of 11m amateurs actief gezien.

sinds kort eigenlijk weer actief op hf, antenne laag in de tuin is wel een probleem maar condities zijn laatste dagen wel gigantisch goed, ik heb zelfs op 10meter in FM enkele qso's kunnen maken met portugal en italy.

Als je gewoon wat verbindingen op HF wilt maken heb ik Pota Parks On The Air ontdekt dat zijn veelal stadions met simpele antenne ergens in een park en dan weet je als jij ze hoort dat ze jou ook horen zelfs op een matige antenne.
We kunnen wel eens testen op 11m. Kwestie van tijd afspreken ik pak hier in Portugal veel Duitsers en de laatste tijd ook wel NL. Op LSB gaat het los op de 11m met Amerikanen. Waar ik de laatste tijd ook op AM veel last van heb, echt niet dat die met 4 watt in hun vrachtwagen zitten. Drukken echt alles weg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CamelNLD
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-11-2024
Ik ben voornemens om mijn licentie te gaan behalen voor zendamateurs. Nu begreep ik dat de theorie en het examen voornamelijk gericht zijn op het technische aspect. Nu heb ik daar totaal geen affiniteit mee, ik vind het gewoon leuk om met de apparatuur bezig te zijn.

is er een theorie of pakket beschikbaar waar ik de informatie kan leren voor het N examen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Op mijn site (https://pc5e.nl/examen) staan naast een samenvatting van de stof ook een heleboel historische examens.

Verder kun je best wat zonder de technische achtergrond, maar veel snap je wel eerder als je de achtergronden kent. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emperor_
CamelNLD schreef op zondag 5 mei 2024 @ 14:37:
is er een theorie of pakket beschikbaar waar ik de informatie kan leren voor het N examen?
Welkom! Zeker doen en als de stof je goed af gaat, dan lekker doorpakken naar F. Het is mij ook gelukt zonder technische achtergrond :-)

Je kunt bij de VERON het N en/of F cursusboek kopen: https://webshop.veron.nl/product-categorie/cursusmateriaal/

Als je een elearning wilt doen dan kun je ook terecht bij https://www.dlza.nl/

Het sterke aan DLZA is dat je door de N stof eerst gaat en daarna door F als je wilt. Er zitten heel veel oefenexamens in met uitleg. Een aanrader!

Succes met de studie en als je vragen hebt, stel ze hier in het forum of stuur mij een PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CamelNLD
Dank jullie wel. Ik heb een boel te lezen en te leren.

In het verleden zat ik ook regelmatig mee te luisteren met het analoge aspect, tegenwoordig ook veel digitaal. Welke digitale modus is om mee te beginnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

CW :P

Hangt er echt vanaf wat je leuk vindt in de hobby. Ben je lui, van de antennes en weinig vermogen dan is dit wellicht leuk Wikipedia: WSPR (amateur radio software)

Maar je kan ook los op SSTV (meer analoog maar toch ook weer digitaal).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krysa
Ik heb het ook geleerd op DLZA. Het examen is niet veel anders dan de oefen examens die ik daar heb gedaan. Daarnaast kun je hier per onderwerp ook een examen doen. Erg handig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
+1 voor DLZA. Dat is het enige wat ik heb gebruikt en heb de F in 1 keer behaald. Qua digitale modes is FT8 erg populair, en leuk om DX mee te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CamelNLD
Ik had zelf APRS gezien. Dat leek mij nog wel geinig om mij in te verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dss58
@CamelNLD welkom, 73 de PA3DSS :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijs B
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
CamelNLD schreef op zondag 5 mei 2024 @ 22:33:
Ik had zelf APRS gezien. Dat leek mij nog wel geinig om mij in te verdiepen.
ha dit topic weer actief :) ben je al wat actief op 11m ofzo?

Tja welke mode ik zou zeggen alles! gewoon uitproberen digitaal F8 ja is wel leuk maar wat voice dx contacts wanneer er goede conditie's op HF zijn blijft altijd leuk.

Veel blijft wel afhankelijk of je wat antenne's kan plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Hier is door de QRM (vinexwijk...) voice een uitdaging, maar FT8 lukt prima. En door drukte is de zender sinds de JOTA nog niet zijn pelicase uit geweest...

Maar als het een beetje meezit komende zomer als LA1SS vanuit Stavanger Noorwegen actief als JOTA station op de Roverway, een internationaal Scouting kamp voor 16-22-jarigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saybia
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-04 21:49
Hopelijk gaat iemand op dit topic reageren maar de laatste tijd is mijn interesse gewekt voor POTA en dergelijke andere varianten. Ben op dit moment Morse aan het leren.

Eerste vraag over licenties: Moet je eerst N halen voordat je door mag voor F? Of kan je gelijk voor F gaan?

Tweede vraag: Ik weet niet of deze vraag toegestaan is hier maar ik wacht al dagen op acceptatie op het zendamateur.com forum maar is de beheerder op vakantie, ziek of in het het allerslechtste geval overleden? Ik stel de vraag hier omdat ik anders niet weet waar ik deze vraag zou kunnen stellen of aan wie.

[ Voor 9% gewijzigd door Saybia op 12-09-2024 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjOuKeS
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-04 15:16

SjOuKeS

HmmmmPie!!!!

Saybia schreef op donderdag 12 september 2024 @ 16:14:
Hopelijk gaat iemand op dit topic reageren maar de laatste tijd is mijn interesse gewekt voor POTA en dergelijke andere varianten. Ben op dit moment Morse aan het leren.

Eerste vraag over licenties: Moet je eerst N halen voordat je door mag voor F? Of kan je gelijk voor F gaan?

Tweede vraag: Ik weet niet of deze vraag toegestaan is hier maar ik wacht al dagen op acceptatie op het zendamateur.com forum maar is de beheerder op vakantie, ziek of in het het allerslechtste geval overleden? Ik stel de vraag hier omdat ik anders niet weet waar ik deze vraag zou kunnen stellen of aan wie.
Je kunt meteen met F aan de slag. Jouw andere vraag heb ik geen antwoord op. Succes met morse leren en welkom bij de club!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Saybia mocht het Morse leren lukken, in Nederland kan je dacht ik geen examen meer doen, maar wel laten bijschrijven na een examen in België voor zover ik weet.
Dat is alleen van belang in het buitenland en voor de heb.

Verder veel succes!

• Krysa
Saybia schreef op donderdag 12 september 2024 @ 16:14:

Heb je wel een beetje persoonlijke info gedeeld in de aanvraag? Mijn gebruikersnaam is mijn callsign, dus makkelijk te achterhalen. Volgens mij zijn er een aantal mensen die keer op keer lopen te klooien, dus zijn ze wat strikter misschien. Ik heb niet hoeven wachten iig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Ik ben mod op za en wat Krysa zegt klopt: we zijn wat strenger, met name omdat ook bots zich regelmatig registreren. Als je mij even je username laat weten, dat schud ik even aan een beheerder (ik kan dit soort dingen zelf niet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saybia
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-04 21:49
Begrijpen doe ik het deels qua bots maar aangezien ik als nieuwe gebruiker niet bekend ben met de geschiedenis van een forum en op geen enkel ander forum dit heb meegemaakt lijkt mij het wel verstandig dat nieuwe aanmelders erop gewezen worden dat er voorwaarden zijn qua gebruikernaam. Aangezien het enkel om een gebruikernaam gaat qua persoonlijke info bij aanmelding.

Maar soit.... wilde een placeholder qua naam todat ik mijn licentie heb behaald dus het was inderdaad niet een hele serieuze naam. Vraag mij dan gelijk af hoeveel mensen en met name "jongeren" in het verleden gedacht hebben laat maar zitten want we komen er toch niet op. Wie doet er nu de moeite om via een ander forum (Tweakers) contact te leggen omdat er nergens een extern contactpunt vermeld staat. Ik waardeer zeker je hulp en schud maar flink, ik stuur je even een dm met mijn "placeholder" gebruikersnaam. In ieder geval bij voorbaat bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Ik heb navraag gedaan bij de beheerders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Getriggerd door DjoeC in "Wat vind jij de mooiste techcadeaus voor de feestdagen?" ben ik eens gaan kijken naar de Yaesu FT-65R en eens verder kijkend kwam ik de FT-2980 tegen. Is dat een beetje leuk ding als beginnend luistervink en toekomstig amateur? Deze kun je makkelijk in de auto monteren maar ook thuis met een buitenantenne gebruiken. Of is er leuker spul te krijgen voor pakweg € 200-250?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Als tweaker zou ik je een RTL-SDR aanraden. Kun je beginnen met luisteren, zolang je nog geen geregistreerd zendamateur bent, en tegen lage kosten. Heb je eenmaal je registratie, dan kun je op zoek gaan naar iets wat past bij je interesse. En die interesse kun je nu al testen met die RTL SDR stick. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@evilution met wesdsr http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/ kan je al een beetje spelen om te luisteren welke banden je interessant vindt.
De trancievers die je linkt zijn beperkt in de banden die ze aankunnen (de porto 2m en 70cm, de andere alleen twee meter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprk_nl
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 12:00
Ik ben me aan het oriënteren om te kunnen experimenteren met verschillende radio mogelijkheden en stuitte op een zeer mooie tool radio Mobile om radio dekking in theorie te visualiseren.

Allereerst wil ik graag in de basis de vrij te gebruiken banden benutten, zoals
27 Mhz voor CB (packet) radio
868 Mhz voor Lora (Meshtastic)

Heeft iemand ervaring met deze software en de netwerk propperties voor deze frequenties?
Ik heb het volgende aangenomen:
27 Mhz CB radio
  • Transmit power: 4 W (36 dB)
  • Receiver threshold 1 uV (-107 dB)
  • Line loss 3 dB
  • 1/4 wave Omni antenne
  • Antenne gain 3,25 dbi / 1,1 dBd
  • antenne height 2m above ground
868 Mhz Meshtastic Heltic v3
  • Transmit power: 0,1 W (20 dB)
  • Receiver threshold 0,22 uV (-120 dB)
  • Line loss 1 dB
  • Omni 5dBi antenne
  • Antenne gain 3 dbi / 0,85 dBd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
sprk_nl schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 18:12:
Ik ben me aan het oriënteren om te kunnen experimenteren met verschillende radio mogelijkheden en stuitte op een zeer mooie tool radio Mobile om radio dekking in theorie te visualiseren.

Allereerst wil ik graag in de basis de vrij te gebruiken banden benutten, zoals
27 Mhz voor CB (packet) radio
868 Mhz voor Lora (Meshtastic)

Heeft iemand ervaring met deze software en de netwerk propperties voor deze frequenties?
Ik heb het volgende aangenomen:
27 Mhz CB radio
  • Transmit power: 4 W (36 dB)
  • Receiver threshold 1 uV (-107 dB)
  • Line loss 3 dB
  • 1/4 wave Omni antenne
  • Antenne gain 3,25 dbi / 1,1 dBd
868 Mhz Meshtastic Heltic v3
  • Transmit power: 0,1 W (20 dB)
  • Receiver threshold 0,22 uV (-120 dB)
  • Line loss 1 dB
  • Omni 5dBi antenne
  • Antenne gain 3 dbi / 0,85 dBd
27 MHz mag je tegenwoordig ook met 12 watt ssb uitkomen.
De 11 meter is hier trouwens morsdood...
Met condities een hoop vanuit de rest van de wereld maar lokaal leeft het niet meer.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ronald.42 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 18:18:
[...]

<>
Met condities een hoop vanuit de rest van de wereld maar lokaal leeft het niet meer.
Gebeurd weinig inderdaad op 11 meter, maar ik heb het eigenlijk ook bijna nooit aanstaan. Als ik al die vrachtwagens en Poolse busjes met die antenne's zie rijden zou ik meer verwachten.
Geen idee overigens wie AM of FM of SSB gebruikt, dat is op de 11 meter wel vrij onduidelijk. Ikkan geen SSB maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Is CB onder truckers nog een ding? Ik heb het idee dat de meeste mensen die vroeger een bakkie hadden nu gewoon op een of ander sociaal medium zitten. Op SDR Twente hoor je ook alleen dezelfde twee :') Je ziet ook bijna nergens meer antennes staan.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 18:47:
[...]

Gebeurd weinig inderdaad op 11 meter, maar ik heb het eigenlijk ook bijna nooit aanstaan. Als ik al die vrachtwagens en Poolse busjes met die antenne's zie rijden zou ik meer verwachten.
Geen idee overigens wie AM of FM of SSB gebruikt, dat is op de 11 meter wel vrij onduidelijk. Ikkan geen SSB maken.
Ik kan alles maken en ontvangen.
Het is momenteel vooral druk op de 40 meter overdag.
Althans gister heb ik een poosje naar ene claus zitten luisteren die zat met 750 watt lsb te dxen.
Die zat in Bad Hersfeld Duitsland.

Er staat hier sinds kort een FT-991A die hangt aan een G5RV, voor de 2 meter en 70cm heb ik nog geen spriet.
Ben nog zoekende naar een mastje, liefste 12 meter opdat ik de G5RV knap kan wegspannen en dan even kijken wat er bovenop kan voor de rest.

Maar heeft geen haast, met het huidige weer toch niet veel zin om teveel met die zooi buiten bezig te zijn.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprk_nl
Ronald.42 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 18:18:
[...]

27 MHz mag je tegenwoordig ook met 12 watt ssb uitkomen.
Weer iets geleerd.
Maar laat ik me nader verklaren.

Ik heb verschillende doelen die vanuit de telecom in mn bloed zitten. Voor enkele zal ik toch het papiertje willen halen, maar dat is enkel en alleen voor mezelf.

Een andere zijtak is om voorbereid te zijn op een ramp.

We wonen met vrienden en familieleden in redelijke range, waarbij ik in theorie na wil gaan of ik met reguliere CB radios communicatie kan onderhouden.
Naast de lering en vermaak is het onderhouden van communicatie in tijde van ramp mijn grootste motivatie van radioamateur worden.

Moet communiceren doel ik specifiek op de CB radio omdat dit legaal en redelijk eenvoudig is te bedienen voor ouderen en niet technische mensen.

Vandaar de interesse in een radio frequentie range check met deze offline 'Radio Mobile' applicatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
sprk_nl schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:15:
[...]

Weer iets geleerd.
Maar laat ik me nader verklaren.

Ik heb verschillende doelen die vanuit de telecom in mn bloed zitten. Voor enkele zal ik toch het papiertje willen halen, maar dat is enkel en alleen voor mezelf.

Een andere zijtak is om voorbereid te zijn op een ramp.

We wonen met vrienden en familieleden in redelijke range, waarbij ik in theorie na wil gaan of ik met reguliere CB radios communicatie kan onderhouden.
Naast de lering en vermaak is het onderhouden van communicatie in tijde van ramp mijn grootste motivatie van radioamateur worden.

Moet communiceren doel ik specifiek op de CB radio omdat dit legaal en redelijk eenvoudig is te bedienen voor ouderen en niet technische mensen.

Vandaar de interesse in een radio frequentie range check met deze offline 'Radio Mobile' applicatie.
20km was hier prima haalbaar met 4 watt op fm.
Ik had dan wel mijn gpa 1/2 golflengte op 13 meter hoog vrij zicht staan.
De tegenpartij had diezelfde antenne op 3 meter hoog tussen de bomen.

Als je met je naasten die mogelijkheid als backup wilt hebben lijkt het me sowieso handig dat je ze een beetje opleid in het gebruiken van de tranceiver alsmede afspraken over welke frequenties op welke tijden en in welke mode je afspreekt om contact te zoeken mocht de poep de ventilator raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprk_nl
Ronald.42 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:25:
[...]

20km was hier prima haalbaar met 4 watt op fm.
Ik had dan wel mijn gpa 1/2 golflengte op 13 meter hoog vrij zicht staan.
De tegenpartij had diezelfde antenne op 3 meter hoog tussen de bomen.

Als je met je naasten die mogelijkheid als backup wilt hebben lijkt het me sowieso handig dat je ze een beetje opleid in het gebruiken van de tranceiver alsmede afspraken over welke frequenties op welke tijden en in welke mode je afspreekt om contact te zoeken mocht de poep de ventilator raken.
Klopt, een protocol is een pre. Er komt meer bij kijken.
Dat is prima te doen als je het nu vooraf plant en regelmatig test.

Vrij zicht is een andere uitdaging.
Vandaar dat ik specifiek met een radioplanner aan de slag wil.
Radio Mobile maakt gebruik van hoogte mappen en helpt me redelijk in een goede richting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-g23yAisGuY6VI6XUBe2k79aMM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/R6mKKfxno7KWactMh6TudMp2.png?f=user_large

1 straat van mij is de bliksem ingeslagen op een stuk aluminium dakrand.
Kwestie van pech? Ons huis iets verder staat al flink hoger.
Om nu (zoals vroeger bovenop een tv-antenne) een communicatie antenne te plaatsen (liefst meerdere)
geeft mij shit before the fan als het begint te rommelen. Dat zal een mobiele mast worden.

Ik heb een rechte muur tot aan de punt van het dak.
Mogelijk dat ik een schuif systeem kan maken om een antenne boven het dak uit te krijgen.
Ofwel een opstelling op een plat dak om de eerste 4 meter hoogte te overbruggen, maar dan zit ik nog met rijtjes huizen aan 1 kant die zeker dempen.
Ik ben inspiratie aan het afstruinen hoe andere de opstelling hebben gemaakt.

Radio techniek zou niet leuk zijn als het enkel maar het afsluiten van een abonnementje was he :)
First things first.... Radio planning, hoogte-mappen, offline, liefst met intekenen van objecten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• overkill001
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:58
Deze week mijn F-examen gehaald nadat ik begin dit jaar was begonnen met de N-Cursus via DLZA.
Helaas kwam de melding van DLZA dat ze gingen stoppen nadat ik net +/- 2 weken cursus achter de rug had en heb er toen maar vaart achter gezet en ook direct door de F-stof gegaan.

Behalve een RTL-SDR V4 nog apparatuur voor deze hobby, maar weet ook nog niet echt welke kant ik uit wil
Nu nog even registreren bij het RDI zodat ik in ieder geval iets mag.

Voor iedereen die misschien ook een N- of F-examen wil gaan doen, DLZA werkt voor mij goed, maar helaas zijn ze gestopt.
De cursus van DLZA gaat nieuw leven ingeblazen worden op een andere site, met andere mensen : https://zendcursus.nl/
Ook heb ik veel gehad aan de stof en examen vragen op : https://cursus.vrza.nl/wp/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krysa
Jammer dat ze stoppen! Zelf heb ik via DLZA ook mijn N-examen gehaald. Was echt super handig met TeamSpeak ook enzo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fustje

Fustje

Koel bewaren

Ze stoppen gelukkig niet en gaan dus via zendcursus door 😉

Pagina: 1 2 3 Laatste