Zendamateurs op GoT? Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:33

franssie

Save the albatross

@kozue die https://www.amazon.nl/Jet...amp%C3%A8re/dp/B08YJGJXR5 lijkt mij prima. Voordeel is dat je deze ook als labvoeding kan gebruiken omdat de voorkant regelbaar is.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-09 10:28
Ik heb nu het CB bakkie van de vorige pagina bijna werkend. Heb alleen nog geen mic, maar die komt als het goed is vanmiddag met de post mee. Een Chinees ding van €12. Is vast niks bijzonders, maar leuk om mee te spelen. Voor het echte werk heb ik tenslotte die Yaesu gekocht (waarvoor ik nu die 30A voeding van Amazon besteld heb). Aangezien het sowieso een goedkoop oud bakkie was, die de bovenste 18 kanalen niet eens ondersteunt, en geen scanfunctie heeft, heb ik er gewoon een 12V muurwratje van €2 van de kringloop aan gemaakt.

Maar de reden dat ik dit post is niet om te patsen met mijn primitieve beginner soldeer skills (het ziet er niet uit, dus ook geen foto's ;p), maar omdat ik eens door de handleiding zat te kijken, en ik op meerdere plekken lees dat ie een FM signaal uitzend. Huh? CB is toch AM? Het enige wat ik er over kan vinden is dat de FCC *nu* bezig is FM goed te keuren (waarschijnlijk voor 2022). Maar FCC heeft verder niks met Europa te maken, en bovendien is dit ding veel ouder dan deze nieuwe regels. Kan deze unit uberhaupt met andere CB gebruikers praten, of kan ik lekker in m'n eentje FM gaan zitten zenden die geen enkele andere CB gebruiker kan ontvangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@kozue de 11 meterband is wat dat betreft vaag. In NL was het dacht ik van origine FM, USA AM. Later zijn dacht ik beide en SSB ook toegestaan, in de EU in ieder geval.
Wikipedia: 27 MC

Maar geen idee wat nu de standaard in NL is, ik vermoed FM (ik heb amerikaanse handhelds en die kunnen alleen AM) en daar hoor ik weinig op.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• kozue
Hmm. Dan zal ik m’n CB bookmarks in GQRX maar naar FM omzetten. Het ding doet het in ieder geval nog prima. M’n mic is binnen en ik kon mezelf horen op de computer (met SDR). Alleen de squelch is stuk, die doet niks meer, hoe hoog of laag ik m ook zet. Morgen een antenne ophalen bij iemand van MP. Heb er nu tijdelijk maar ff een ding aanhangen die meer voor 3m bedoeld is ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Let wel op, als de SWR erg beroerd is kan je je eindtrap opblazen, met name die oude dingen zijn daar gevoelig voor. En een 3 meter antenne (omroepband) is niet echt geschikt voor de 11 meter.

• kozue
Ik had er een SWR meter bij gekregen en die er tussen gezet, en die gaf goede waardes aan. Ik snap m nog niet helemaal, want er zit zo’n draaiknop op, waarmee de waardes ook hoger en lager worden, maar op de helft zat ie rond de 1,5, dus volgens mij is die antenne prima ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-09 10:57
kozue schreef op donderdag 18 november 2021 @ 17:12:
Ik had er een SWR meter bij gekregen en die er tussen gezet, en die gaf goede waardes aan. Ik snap m nog niet helemaal, want er zit zo’n draaiknop op, waarmee de waardes ook hoger en lager worden, maar op de helft zat ie rond de 1,5, dus volgens mij is die antenne prima ;)
Uit mijn hoofd zit er een knopje op de SWR meter, je moet in de ene stand met de draaiknop de meter op nul zetten tijdens zenden en dan in de andere stand lees je de SWR waarde af. Volgens mij meet je hoeveel zendvermogen er terugkomt door ongunstige resonantie. Als dat teveel is blaas je je de eindtrap op (been there, done that). Het liefst wil je de SWR 1:1 hebben maar dat kan niet helemaal precies. Of wel op een bepaalde frequentie maar niet op de hele band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Ik ben er al met behulp van de (Duitse) handleiding achter hoe ie werkt. En dat ie niet geschikt is voor deze unit. Deze heeft geen standen. Je moet de power naar 100 draaien en dan kun je de SWR rechts aflezen. En om de power zelf te meten heb je een tabelletje nodig (per frequentie). Maar met de 0.5W die het bakkie afgeeft krijg je de power niet op 100. Volgens de handleiding is het minimum vermogen frequentie afhankelijk en ligt dat tussen 15W (3.5MHz) en 1W (150MHz). Dus waarom die meter er dan bij zat? |:(

Dan staat er doodleuk bij dan je het vermogen moet verhogen. Dat gaat dus niet werken zonder extra versterker. En dat zal wel net zo duur zijn als een ander bakkie die meteen 4W doet. Zo’n bakkie was toch alleen maar een speeltje, dus zoveel geld wil ik er niet in stoppen. Op de PMR ontvang ik meestal een stuk meer, dus volgens mij is CB een beetje geweest. Nou ja, dan maar geen SWR meter. Als ik m opblaas, jammer dan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Nou, dat is nog wel een avontuur, zo’n computeraansluiting op een zendontvanger. CAT was best simpel, behalve dat ik ergens een usb verlengkabel vandaan moest halen. De zender besturen via WSJT-X werkt, en CHIRP ook. En toen dacht ik er te zijn. Maar toen bleek dat de audio niet via die kabel loopt en dat die via de “data” poort moet. Had ik eigenlijk kunnen verwachten, aangezien CAT oorspronkelijk voor seriële poorten was (eigenlijk nog steeds, die usb kabels hebben een compoort emulator ingebouwd), dus audio zou nooit werken over zo’n trage verbinding.

Maar die kabels kun je nergens krijgen voor een normale prijs. $40 op sites in de VS en dan wil ik niet weten wat daar nog bij gaat komen aan verzending en douanegrapjes. Of halve kabels waar je alsnog zelf je audiopluggen aan moet maken. Dus de afgelopen dagen research gedaan over hoe je ze zelf kunt bouwen. De kringloop had een mooi kabeltje met minidin-6 aansluiting naar 3x tulp. Alle pins nagelopen met een multimeter en hij leek compatible. Vandaag de hele middag aan het kabelstrippen, meten en solderen geweest en het resultaat ziet er best redelijk uit.

Alleen, hij werkt maar half :'( Alleen de audio-in doet het. Audio-out komt niks doorheen. Ik denk wel dat ik het probleem gevonden heb. De pin voor “data 1200” (audio out) was op de originele kabel bedoeld voor ground. Dat is op zich geen probleem, ik heb m netjes aan het juiste draadje vast gemaakt (bevestigd door de multimeter). Maar wat wel een probleem is, is dat die ground niet alleen op de pin zit, maar ook op de buitenste ring, en dat binnenin de connector ergens verbonden zit waar ik er niet bij kom. Dus signalen zullen gewoon naar de ground weglopen via de ring. Damnit! Dacht ik dat ik er eindelijk was, kan ik weer een andere din connector zoeken en weer opnieuw gaan kabelstrippen en solderen :( Misschien eens kijken of de kringloop nog een PS/2 toetsenbord heeft…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@kozue maar wel leuk bezig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Aan de ene kant wel leuk en leerzaam ja, aan de andere kant heel frustrerend. Vandaag een minidin 6p connector gekocht bij Smorenberg in Alkmaar. Handig om een fysieke winkel in de buurt te hebben die een hoop spullen heeft die ik nodig heb. Al dat online gebeuren is me te langzaam en duur (verzendkosten zijn zonde van het geld). Ik ben geen held in solderen, maar de vorige keer kwam het er best netjes uit. Precies genoeg tin, geen klodders overal. Dus ik dacht dat zo’n connector me ook wel zou lukken.

Maar vorige keer was het gewoon draadjes aan elkaar maken. Met deze connector was het echter geen succes. Wat een priegelig gedoe, die pins zitten zo dicht op elkaar en zijn nog heel kort ook. Er hoefden maar 3 draadjes aan, maar bij de eerste ging het al fout. Een en ander is blijkbaar gesmolten en de pin zat niet meer goed op z’n plek. Solderen is frustrerend werk. Dus die connector moest ik afschrijven, en dat probeer ik niet nog een keer…

Dus ik hou het maar lekker op draadjes solderen dan, dat ging me beter af. Die connectors zijn veel te klein en priegelig. Dus nu maar een tweedehands ps/2 verlengkabel besteld. Helaas een witte kabel, terwijl de rest tot nu toe zwart was, maar het moet functioneel zijn, mooi is niet perse nodig ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Dat zijn mini pruts stekkertjes inderdaad, hou ik ook niet (ik ben ook niet zo goed in solderen).
Maar ik gebruik altijd flux, of ik nu elektronica of een waterleiding soldeer. En deze gast is zo slim on de buisje eerst wat open te slijpen met een dremel, dan krijg je de kabel er wat makkelijker tegenaan/in.
YouTube: How to solder a DIN plug the easy way

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Mijn tin zit al flux in. Ik had begrepen dat je zonder flux uberhaupt geen goede verbindingen kunt maken.

Dat met die dremel zie ik mezelf nog niet doen. Zeker niet op een mini din die nog een slagje kleiner zijn dan die standaard din die hij daar heeft. Maar wat ik wel handig vond is die male in een female stoppen. Niet perse om de reden die hij aangeeft (warmte afvoer), alhoewel dat ook vast wel zal helpen. Als ik dat had gedaan was die pin met gesmolten plastic gewoon weer op dezelfde plek vast gaan zitten wanneer het plastic weer opdroogt, en had ik het nog een keer kunnen proberen. Nu ie is al naar z’n grootje, maar voor een eventuele volgende keer handig om te onthouden :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Nou, hij is af. Die 2de hands ps/2 verlengkabel zaten inderdaad netjes 6 draadjes in (plus nog een extra voor ground op de buitenkant). Net alles aan elkaar gesoldeerd en krimpkousjes er omheen. Audio van en naar de computer werkt. Als ik er nu een echte antenne in zou stoppen ipv die dummy load is alles functioneel.

Maar over die dummy load gesproken, is het normaal dat ik nu signalen ontvang met dat ding er in? Niet heel veel, maar wel een paar zwakke FT8 signalen uit Oost Europa op de 20m. Huh? Of komt dat via de VHF/UHF antenne die ik in de 2de poort heb zitten om naar repeaters en PMR te kunnen luisteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Je kan instellen welke uitgang gebruikt wordt voor HF in het menu ergens. Tenminste mijn 817 kan dat.
Maar wellicht dat ie via de aarde ook nog wat oppikt van die VHF/UHF antenne. En een dummy is in essentie een weerstand, de meest inefficiënte antenne denkbaar maar toch ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Volgens mij kan een 857 dat niet. Voor zover ik me herinner staat er expliciet in de handleiding dat de ene poort voor HF en 6m is, en de ander voor 2m en 70cm. Wat ik nergens heb zien staan is welke antenne omroep FM en de airband gebruiken, maar die werken gewoon, zoals ik al vermoedde, via de VHF/UHF antenne. Maar een keuze tussen de 2 heb ik nergens gezien. Vind ik verder ook niet belangrijk, want een 2m antenne is eigenlijk nooit echt geschikt voor HF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

klopt inderdaad (even nagezocht in de manual) - waarschijnlijk omdat de 817 een BNC connector op het frontpanel heeft voor mobiel gebruik (ding kan ook op interne batterijen of accu lopen) en de 857 niet. Wel zo duidelijk ook.
airband en FM beide meer de drie meter band (iets met beschikbaarheid apparatuur tijdens WO-II want de twee meter band was daarvoor bedoeld op de teken tafel als ik het goed heb, daar hebben wij dus nu een stukje van). Dus dat zal de VHF poort wel zijn inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Heeft iemand hier trouwens ervaring met DMR en/of D-star icm een computer? Wat ik er vooral over tegen kom is dat het al in radio’s zit ingebouwd en je dus eentje moet kopen met zo’n functie. Daar heb ik geen plannen voor. Maar als een simpel portootje al digitaal kan praten, zou je denken dat er ook software moet zijn die dat kan (vergelijkbaar met hoe bv wsjt-x je radio aan kan sturen). Maar wat ik tot nu toe gevonden heb zijn ofwel rx-only tools (zoals sdrtrunk), ofwel spul wat via internet verbind. Internetverbindingen heb ik geen interesse in (dan kun je net zo goed voip software gebruiken), en alleen kunnen ontvangen is ook een beetje suf. En dan nog een hoop gedoe over AMBE sticks die je moet kopen. Wat dat nou weer is…

Ik vond overigens de signalen van de DMR repeaters wel zwak. FM repeaters komen hard genoeg binnen en die DMR dingen waren meer een flink achtergrondruisje. Ik zie wel iets uitslaan, maar veel is het niet. Ik heb nog niks kunnen ontvangen met sdrtrunk. Maar misschien is dat ook omdat m’n RTLSDR een beetje gaar is (geeft een piep in FM signalen, dus dat zal het decoderen verstoren) en sdrtrunk m’n sdrplay nog niet goed ondersteunt. Was leuk geweest als ie ook gewoon audio van een hardware rig als input aan kon, die zijn toch wat betrouwbaarder…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-09 08:28

elsinga

=8-)

Voor DMR heb je ergens die AMBO vocoder nodig. Zit in porto's, mobilofoons en die sticks. Voor alleen ontvangst ook in scanners. Dus zonder ga je dat niet redden.

Qua signaalsterkte kan het gewoon zijn dat de DMR repeaters bij jou in de buurt verder weg zitten dan de analoge repeaters. Heb ik ook: PI2HVN/PI3HVN/PI2NON (allemaal analoog) zitten allemaal 500m verderop, PI2FRL (DMR) zit 30km verderop. Met een porto kan ik dus prima anallog over een repeater, DMR gaat niet lukken. En dus heb ik een Pistar digitale hotspot draaien thuis, die gedraagt zich als repeater, maar dan met 10mW vermogen. Werkt met de porto prima in en om huis.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Zo’n codec lijkt me niet het probleem. Er is mbelib, een software implementatie. Die wordt onder andere gebruikt door sdrtrunk en sdrangel om het signaal te decoderen. Ik denk dat pistar dat ook wel zal gebruiken (of werkt dat alleen met zo’n stick?). Dus zo’n dure stick lijkt me niet nodig, dat kan een cpu prima af. Het enige wat er wel nodig is, is software die zo’n encoded signaal naar je radio stuurt. En daarom vroeg ik me af of iemand zulke software kent.

Maar als dat niet bestaat, jammer dan. Zo belangrijker is het niet, het is alleen leuk om mee te spelen, geen vervanging voor fm ofzo. Als het te afhankelijk is van gesloten systemen wil ik er sowieso niet zo veel mee te maken hebben: ik ben voorstander van open standaarden en open source, niet van het promoten en ondersteunen van gesloten systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

PIstar gebruikt geen codec, die stuurt het door de porto al gecodeerde signaal domweg 1:1 door. Als de PIstar wel een codec aan boord had (hard- of software), dan zou je met een analoge porto ook het DMR netwerk op kunnen. ;)

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kozue
Nou, daar is ie dan, m’n eerste serieuze antenne.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8rAxTLB6j5AgtcZQp9GsJW1A5dU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gVK5fiNMZX2NTkUEZRuPxcAW.jpg?f=fotoalbum_large
Het is een Lafayette MA-2000 geworden, voor 2m en 70cm. Nog niet uitgebreid mee kunnen spelen ivm weekend en family time enzo, maar een snelle check met PI2NOS bracht m’n signaal van S3 naar S7.

Wat ik nog moet doen is die kabel netjes naar binnen werken. Zoals je kunt zien zit ie nu door een kier in het raam. Dat is nu nog geen probleem (wat frisse lucht is goed, en het is er nooit echt koud), maar de winter komt er aan… Hij moet dan door het dak heen net onder de dakpannenrand. Nog iets om uit te zoeken.

Een upgrade voor de toekomst is het ding meer de hoogte in. Hij zit nu redelijk laag en daar zal ik best veel signaal door verliezen. Het plan is een dakkapel op zolder plaatsen (zolder is niet te zien op deze foto), en dan daar de antenne op, op zo’n tegelvoet. Maarja, eerst maar eens geld sparen en een bouwbedrijf zoeken die tijd heeft. Iedereen lijkt tegenwoordig bezig met bouwen en ze hebben het allemaal druk.

Ik heb trouwens toch die “dure” endfed besteld voor HF. Die kitjes waren wel een stuk goedkoper, maar als ik zie hoeveel ik al aan het klooien ben om een simpel PL of N stekkertje aan een coax te solderen, denk ik dat me dat alleen maar irritatie op gaat leveren. Dan liever iets meer kwijt voor eentje die ik gewoon kan hangen en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@kozue Die radiaal stralers wil je liefst wel boven de nok van je huis maar mooie antenne. Voor PI2NOS een beetje overkill maar ik neem aan dat je er andere plannen mee hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Mja, je moet het doen met wat je hebt he. M’n huidige woning heeft teveel dakpannen (over de hele eerste en tweede verdieping heen), en vanaf de begane grond naar boven het dak wordt veel te lang. Qua mogelijkheden voor antennes is dit denk ik de minst optimale woning van iedereen die ik ken. Gelukkig wilde m’n vrouw al een dakkapel nog voordat ik ooit van SDR’s had gehoord, dus die komt er wel, maar dat is niet iets wat je even op een dooie middag bij het winkelcentrum koopt. Dat wordt wel ergens volgend jaar. Hopelijk januari, maar kan ook makkelijk april of nog later worden. Dus voor nu maar even dit. Iig is SWR niet hoogte afhankelijk en kan ik er dus mee zenden zo gauw ik m’n licentie heb zonder bang te zijn m’n zender op te blazen ;). En de mast hangt er sowieso niet voor niks want daar kan de HF antenne ook in (en dan de tuin rond).

En ja, PI2NOS was een alleen makkelijke test omdat daar meestal wel volk op zit, en ik met de vorige antenne (een telescoopsprietje van zo’n anderhalve meter) nog niet echt optimale ontvangst had. S3 is niet zo veel voor zo’n soort zender. Het wordt pas leuk als ik mag zenden en kan gaan kijken hoe ver ik kan komen (ook zonder repeater).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kozue
Nou, hij is binnen, m’n uitnodiging voor F op 19 januari. Ik heb ook bevestiging gehad dat ik dezelfde dag ook voor N op mag, dus mocht ik F niet gaan halen, heb ik iig die (N lukt sowieso wel). De brief voor N is er nog niet, dus die komt wellicht morgen ofzo. Zijn er hier nog anderen die de 19de naar Nijkerk komen?

De afgelopen weken, naast studeren voor F, ook nog wat updates gedaan aan m’n antennes. Alles hangt ondertussen. Zowel de Lafayette voor 2/70 als de endfed voor HF. Kabels netjes naar binnen onder de dakpannen door (heeft m’n zwager nog wat bij geholpen), via een redelijk onzichtbaar gaatje aan de binnenkant achter een radiator.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R42beuFcN5z60Yk5HiTexVk0UiY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IMQc1ShkVbdfnjp7LF98xsAs.jpg?f=fotoalbum_large

En vandaag nog een storingsbron in m’n hobbykamer gevonden. Blijkbaar genereert m’n KVM switch een hoop RF storing als beide computers (desktop en werklaptop) tegelijk aan staan. Dat ding ingepakt in alufolie zorgde meteen voor rustigere ontvangst op (o.a.?) 70cm :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 25-09 22:07
@kozue Ben benieuwd wat de SWR doet gezien de antenne op de zelfde hoogte staat als het dak zeg maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Nog niet veel mee gedaan (heb tenslotte m’n licentie nog niet), maar in korte tests (:X) deed ie het prima. De ingebouwde SWR meter op de Yaesu laat best mooie resultaten zien. Geen 1:1 maar acceptabel (er staat geen exact getal bij). En ja, ik weet dat ie eigenlijk hoger moet, maar dat gaat m momenteel nog niet worden. M’n huis heeft dakpannen over 2 van de 3 verdiepingen heen. Wie ooit dacht dat dat een goed idee was… |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 25-09 22:07
@kozue Oh dat is in ieder geval mooi dat je geen slechte SWR hebt. :)

Achja.. iedereen (die met RF zit te klooie) zou graag een mooie mast achterin de tuin hebben. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Ja, liefst een mooie toren die boven de hele wijk uitsteekt :+
Maar ik moet ook de buren nog te vriend houden. Als je het te bont maakt gaan die bij de gemeente klagen. En buren heb ik hier genoeg, ik zit midden in een woonwijk.
Ben aan het sparen voor een dakkapel op zolder. Dan kan ie daar mooi op en kom ik nog veel hoger en verder ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Livio_Livius
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 28-04 15:09
kozue schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:46:
Nou, hij is binnen, m’n uitnodiging voor F op 19 januari. Ik heb ook bevestiging gehad dat ik dezelfde dag ook voor N op mag, dus mocht ik F niet gaan halen, heb ik iig die (N lukt sowieso wel). De brief voor N is er nog niet, dus die komt wellicht morgen ofzo. Zijn er hier nog anderen die de 19de naar Nijkerk komen?
Veel succes alvast, N gaat zeker lukken. Slagingspercentages F zijn de laatste keer erg laag dus onder schat het niet,

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kozue
Nou, binnenkort kan het zenden beginnen. Net m’n antwoorden gecontroleerd van de examens in Nijkerk van vanmiddag. N: 38/40, F: 49/50. Die N had ik dus wel kunnen laten zitten achteraf :+

Ook begin deze week nog een Realistic PRO-2006 scanner gevonden bij de kringloop. Best een groot frequentiebereik voor een scanner: 25-1300 MHz, dus inclusief 10m, 6m, 4m, 2m, 70cm, 23cm, CB, PMR, FM omroep en airband. Nou nog een beetje leuke antenne ervoor vinden, er hangt nu een goedkoop 144/430 dualband ding van 53cm aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livio_Livius
Gefeliciteerd. Mooie uitslag. Al nagedacht over je call?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emperor_
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-09 10:44
kozue schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:38:
Nou, binnenkort kan het zenden beginnen. Net m’n antwoorden gecontroleerd van de examens in Nijkerk van vanmiddag. N: 38/40, F: 49/50. Die N had ik dus wel kunnen laten zitten achteraf :+
Gefeliciteerd! Toch mooi je F weten te halen, erg netjes! *O*

Nu kan het feest beginnen, mits je je call kan registeren in het AT portaal. Meestal duurt dat een week voordat dat zichtbaar wordt meen ik mij te herinneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
@Livio_Livius Als ik niet binnen een week iets beters bedenk, waarschijnlijk PC2HF. De PC is het hart van mijn installatie (met o.a. 2 SDR's en de audio/control verbinding met de Yaesu), dus die spreekt me het meest aan van alle beschikbare P prefixes. F van mijn roepnaam (Ferry), maar PC2F is al weg, dus kwam ik op HF, van HiFi, een andere grote hobby van mij (de link met HF banden is toeval maar mooi meegenomen). 2 is min of meer willekeurig, ik heb met geen enkele getal iets speciaals, ik vond het alleen wel lekker klinken in het Engels (" PC to HF" ;)).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Livio_Livius
Aanvullende overweging als je in de toekomst morse wil doen. PC to HF klinkt inderdaad lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:07
Iemand een goede plek met informatie met hoe en waar te beginnen met SDR? Ik heb ooit een SDR play gekregen van iemand en al een paar keer mee aan de slag gegaan. Nou ben ik (dacht ik) redelijk technisch, een goede IT'er en hobby elektronicus maar RF is echt magic voor mij en ik snap er niks van.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:11
chaoscontrol schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 13:30:
Iemand een goede plek met informatie met hoe en waar te beginnen met SDR? Ik heb ooit een SDR play gekregen van iemand en al een paar keer mee aan de slag gegaan. Nou ben ik (dacht ik) redelijk technisch, een goede IT'er en hobby elektronicus maar RF is echt magic voor mij en ik snap er niks van.
Kun je beter even hier kijken: [RTL-SDR] De 25 euro allesontvanger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Livio_Livius schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 13:22:
Aanvullende overweging als je in de toekomst morse wil doen. PC to HF klinkt inderdaad lekker.
Dat klnkt inderdaad prima!
code:
1
.--. -.-. ..--- .... ..-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Ik ben al bezig met morse leren. In principe ken ik het hele alfabet en de cijfers, maar heb het idee dat je er pas wat mee kan als je er snelheid in gaat krijgen. Als ik nu echte morse hoor gaat m'n brein gewoon te langzaam met decoderen om er iets van te maken. Tegen de tijd dat ik 1 letter begrepen heb, heb ik er ook al weer 1 of 2 gemist. En in tegenstelling tot bij het oefenen heb je geen herhaal-knop in een echte uitzending. Maar ik heb daar niet zo'n haast mee. Genoeg andere dingen te doen in het ether :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik heb interesse om een zendmachtiging te halen, deels uit interesse maar ook vanuit een nostalgische overweging, mijn overleden vader is een tijdlang zendamateur geweest en ik vond het altijd machtig mooi.

Nu heb ik een aantal jaar geleden eens in een dronken en stoned bui spontaan een proefexamen N-licentie gedaan en die kwam ik vrij makkelijk door. Daar verwacht ik dus niet zo veel problemen als ik van te voren even wat roestige kennis ophaal. (Ben MTSer Electronica).

De F-licentie lijkt me wat lastiger, die kennis is nog roestiger, en heb ik waarschijnlijk wel wat studie voor nodig. Is er iets te zeggen over de duur van het opleidingstraject F-licentie? Ik kon daar op de site van Veron niet direct iets over vinden.

Verder ben ik benieuwd hoe jullie omgaan met beperkte plaatsingsmogelijkheden voor antennes. Ik heb een kleine benedenwoning, kan wel ergens een buismast tegen de muur schroeven maar dat is maximaal een 4-5 meter boven het maaiveld (edit: heb ook te maken met de rest van het appartement, ca. 15 meter boven maaiveld aan de oostzijde), en een richtantenne is wat lastig. Zijn daar rondstralende mogelijkheden voor met redelijke performance die ook nog eens een breed frequentiebereik hebben, of combinaties van verschillende rodstralers, of compactere richtantennes?

En hoe gaan jullie om met aarding en bliksembeveiliging. Ik lees een beetje dat een aparte aardpen voor mast, kabels en apparatuur is aan te bevelen en in de ruimte waar je apparatuur staat de "huis" aarde los te koppelen en alles op de aparte aarde aan te sluiten.

Misschien wat veel vragen van beginnersniveau, heb wel wat rondgezocht op Veron en via Google wat over bliksembeveiliging maar kom niet zo snel verder. Bovendien is het leuker om hier rond te vragen.

[ Voor 3% gewijzigd door evilution op 02-03-2022 18:32 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

kozue schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:21:
Ik ben al bezig met morse leren. In principe ken ik het hele alfabet en de cijfers, maar heb het idee dat je er pas wat mee kan als je er snelheid in gaat krijgen. Als ik nu echte morse hoor gaat m'n brein gewoon te langzaam met decoderen om er iets van te maken. Tegen de tijd dat ik 1 letter begrepen heb, heb ik er ook al weer 1 of 2 gemist. En in tegenstelling tot bij het oefenen heb je geen herhaal-knop in een echte uitzending. Maar ik heb daar niet zo'n haast mee. Genoeg andere dingen te doen in het ether :)
Is morse nog verplicht voor F?
Mijn vader kende morse, had destijds A-machtiging.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@evilution Morse is niet meer verplicht voor F, het is dacht ik zelfs niet meer mogelijk om in NL om er examen in te af te leggen ... Morse included (een eis in sommige buitenlanden dacht ik) is dan ook lastig.
Ik heb overigens N en doe er te weinig mee.
Vwb aarding, antenne's werken gewoon beter met een goede (aparte) aarding indien de antenne die nodig heeft (dus tot op water).
Hoogte antenne is met name van belang bij UHF 'zichtverbindingen' al doet het op kortegolf/HF ook zeker wat lees ik vaak.
De meest ideale opstelling ga je toch niet krijgen, een deel van de lol zit 'm er ook in denk ik om gegeven je situatie te experimenteren om het maximale eruit te halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kozue
Hey @evilution,
Een N is goed genoeg om mee te beginnen, nu je er sinds een aantal jaar ook HF banden bij krijgt. Zelf ging ik eigenlijk voor N maar wegens timing van de examens ben ik doorgegaan met leren voor F en heb ze beiden op dezelfde dag gehaald ;) Maar ik zag F altijd meer als bonus. Met N krijg je 40m, 20m, 10m, 2m en 70cm, en dat zijn imho de interessantste banden, met toegestane niveaus die rond de maxima van mooie beginnerssets liggen. Dus tenzij je meteen exotische dingen wilt gaan doen met dure ontvangers zou je aan N al genoeg moeten hebben.

Maar als je twijfelt zou je eens het uittreksel door kunnen nemen wat iemand een paar pagina’s hiervoor gepost had. Dan krijg je een goed idee wat er van je verwacht wordt. DLZA is een goed hulpmiddel om de stof te leren en eigenlijk het enige wat ik nodig had.

Over aarding kan ik je niks nuttigs vertellen. Alleen dat ik er nu zelf ook mee bezig ben. Na wat experimenteren, en veel irritatie met RFI problemen in de usb verbinding tussen m’n zender en computer, heb ik m’n HF antenne grotendeels onder controle. 80, 40, 20 en 10 werken prima. Alleen op 15m heb ik nog last van storing. Ik heb op internet gelezen dat dit zou kunnen komen door (problemen met) aarding, en die had ik nog niet aangesloten omdat ik dacht dat dit alleen tegen blikseminslag was. Maar ik kan me best voorstellen dat het ook instraling op de balun e.d. zou kunnen fixen, wat misschien vooral op bepaalde frequenties voorkomt. Maar dat zijn aannames. Toevallig was ik deze middag bezig die aardpen de grond in te krijgen, maar er moet eerst een flink gat in een stuk steen. Hoop gedoe. Ik hoop dat het het probleem oplost, en anders heb ik iig bliksembescherming, dus nuttig is het altijd. Maar m’n antenne hangt slecht een meter of 3 boven de grond, dus ik ben niet zo bang van bliksem. Ik zie het wel ;)

Qua antennes heb ik hier ook beperkte mogelijkheden. Vanaf de eerste verdieping is alles schuine dakpannen, dus ik kan alleen op de begane grond een mast aan de gevel hangen. Op termijn willen we een dakkapel, maar dat kost geld en zal nog wel ff duren (misschien van het vakantiegeld in mei?). Ik heb nu een halfwave endfed voor HF en een vertical groundplane met radialen voor VHF/UHF. Er valt nog wat te verbeteren door ze hoger te hangen, maar ik heb al FT8 contacten met Australië en Zuid Amerika gehad, dus voor nu geloof ik het wel even. Ik denk ook dat het leuk is om niet meteen met het maximale te beginnen maar af en toe iets te upgraden. Het was al een leuke win om de RFI op 20m te fixen (met een mantelstroomfilter en een stuk kabel van de juiste lengte), want 20m is wel een stuk beter voor DX dan 40 ;)

Maar het wordt een lang verhaal zo. Ik hoop dat je er iets uit hebt kunnen halen waar je wat aan hebt.

73, PC2HF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emperor_
evilution schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 17:32:
Ik heb interesse om een zendmachtiging te halen, deels uit interesse maar ook vanuit een nostalgische overweging, mijn overleden vader is een tijdlang zendamateur geweest en ik vond het altijd machtig mooi.

Nu heb ik een aantal jaar geleden eens in een dronken en stoned bui spontaan een proefexamen N-licentie gedaan en die kwam ik vrij makkelijk door. Daar verwacht ik dus niet zo veel problemen als ik van te voren even wat roestige kennis ophaal. (Ben MTSer Electronica).

De F-licentie lijkt me wat lastiger, die kennis is nog roestiger, en heb ik waarschijnlijk wel wat studie voor nodig. Is er iets te zeggen over de duur van het opleidingstraject F-licentie? Ik kon daar op de site van Veron niet direct iets over vinden.

Verder ben ik benieuwd hoe jullie omgaan met beperkte plaatsingsmogelijkheden voor antennes. Ik heb een kleine benedenwoning, kan wel ergens een buismast tegen de muur schroeven maar dat is maximaal een 4-5 meter boven het maaiveld (edit: heb ook te maken met de rest van het appartement, ca. 15 meter boven maaiveld aan de oostzijde), en een richtantenne is wat lastig. Zijn daar rondstralende mogelijkheden voor met redelijke performance die ook nog eens een breed frequentiebereik hebben, of combinaties van verschillende rondstralers, of compactere richtantennes?

En hoe gaan jullie om met aarding en bliksembeveiliging. Ik lees een beetje dat een aparte aardpen voor mast, kabels en apparatuur is aan te bevelen en in de ruimte waar je apparatuur staat de "huis" aarde los te koppelen en alles op de aparte aarde aan te sluiten.

Misschien wat veel vragen van beginnersniveau, heb wel wat rond gezocht op Veron en via Google wat over bliksembeveiliging maar kom niet zo snel verder. Bovendien is het leuker om hier rond te vragen.
Als N je makkelijk af gaat zou ik zeker voor F doorgaan. Dan krijg je toegang tot alles en de machtiging heb je voor de rest van je leven! De F stof is een aanvulling op N wat het iets uitgebreider maakt. Je kan bij de DLZA met een zelfstudie aan de slag gaan of IWAB als je in groepsverband wilt leren. Bij de Veron kun je ook boeken bestellen voor zelfstudie. Daarnaast examens oefenen en wellicht ook PA4TON's boek aanschaffen voor extra uitleg.

Voor bliksembeveiliging kan je een aardpen laten slaan en koppelen aan een lightning arrestor welke je tussen je coax kabel kan plaatsen. Overigens beschermd dit niet volledig je apparatuur, daarvoor kun je het het beste gewoon loskoppelen. In je 'shack' is het wel handig om een extra aarde draad aan te leggen voor je apparatuur. Dit kan een aparte aarde zijn los van je groepenkast.

Wat antennes betreft, daar zou ik vooral lekker mee gaan experimenteren! Woon je zelf in een appartementen complex of heb je toegang tot je (eigen) dak?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Je kunt op mijn site een samenvatting van de kennis voor F (en N) vinden: www.pc5e.nl/examen. En heel veel historische examens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emperor_
franssie schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 18:27:
@evilution Morse is niet meer verplicht voor F, het is dacht ik zelfs niet meer mogelijk om in NL om er examen in te af te leggen ... Morse included (een eis in sommige buitenlanden dacht ik) is dan ook lastig.
Je kunt een Morse Code examen doen in Belgie. Wanneer je slaagt kun je het certificaat opgeven bij agentschap telecom zodat het mogelijk is om 'morse included' op je machtiging te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

franssie schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 18:27:
Ik heb overigens N en doe er te weinig mee.
Vwb aarding, antenne's werken gewoon beter met een goede (aparte) aarding indien de antenne die nodig heeft (dus tot op water).
Hoogte antenne is met name van belang bij UHF 'zichtverbindingen' al doet het op kortegolf/HF ook zeker wat lees ik vaak.
De meest ideale opstelling ga je toch niet krijgen, een deel van de lol zit 'm er ook in denk ik om gegeven je situatie te experimenteren om het maximale eruit te halen.
Goed om te horen dat morse niet meer hoeft :+
kozue schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 19:13:
Hey @evilution,
Een N is goed genoeg om mee te beginnen, nu je er sinds een aantal jaar ook HF banden bij krijgt. Zelf ging ik eigenlijk voor N maar wegens timing van de examens ben ik doorgegaan met leren voor F en heb ze beiden op dezelfde dag gehaald ;) Maar ik zag F altijd meer als bonus. Met N krijg je 40m, 20m, 10m, 2m en 70cm, en dat zijn imho de interessantste banden, met toegestane niveaus die rond de maxima van mooie beginnerssets liggen. Dus tenzij je meteen exotische dingen wilt gaan doen met dure ontvangers zou je aan N al genoeg moeten hebben.

Maar als je twijfelt zou je eens het uittreksel door kunnen nemen wat iemand een paar pagina’s hiervoor gepost had. Dan krijg je een goed idee wat er van je verwacht wordt. DLZA is een goed hulpmiddel om de stof te leren en eigenlijk het enige wat ik nodig had.

Over aarding kan ik je niks nuttigs vertellen. Alleen dat ik er nu zelf ook mee bezig ben. Na wat experimenteren, en veel irritatie met RFI problemen in de usb verbinding tussen m’n zender en computer, heb ik m’n HF antenne grotendeels onder controle. 80, 40, 20 en 10 werken prima. Alleen op 15m heb ik nog last van storing. Ik heb op internet gelezen dat dit zou kunnen komen door (problemen met) aarding, en die had ik nog niet aangesloten omdat ik dacht dat dit alleen tegen blikseminslag was. Maar ik kan me best voorstellen dat het ook instraling op de balun e.d. zou kunnen fixen, wat misschien vooral op bepaalde frequenties voorkomt. Maar dat zijn aannames. Toevallig was ik deze middag bezig die aardpen de grond in te krijgen, maar er moet eerst een flink gat in een stuk steen. Hoop gedoe. Ik hoop dat het het probleem oplost, en anders heb ik iig bliksembescherming, dus nuttig is het altijd. Maar m’n antenne hangt slecht een meter of 3 boven de grond, dus ik ben niet zo bang van bliksem. Ik zie het wel ;)

Qua antennes heb ik hier ook beperkte mogelijkheden. Vanaf de eerste verdieping is alles schuine dakpannen, dus ik kan alleen op de begane grond een mast aan de gevel hangen. Op termijn willen we een dakkapel, maar dat kost geld en zal nog wel ff duren (misschien van het vakantiegeld in mei?). Ik heb nu een halfwave endfed voor HF en een vertical groundplane met radialen voor VHF/UHF. Er valt nog wat te verbeteren door ze hoger te hangen, maar ik heb al FT8 contacten met Australië en Zuid Amerika gehad, dus voor nu geloof ik het wel even. Ik denk ook dat het leuk is om niet meteen met het maximale te beginnen maar af en toe iets te upgraden. Het was al een leuke win om de RFI op 20m te fixen (met een mantelstroomfilter en een stuk kabel van de juiste lengte), want 20m is wel een stuk beter voor DX dan 40 ;)

Maar het wordt een lang verhaal zo. Ik hoop dat je er iets uit hebt kunnen halen waar je wat aan hebt.

73, PC2HF
Ik denk inderdaad aan N wel genoeg te hebben maar mijn vader had een PA0 callsign en die wil ik ook... Met een beetje geluk kan ik een callsign krijgen met een letter verschil maar met soortgelijke betekenis.

Wat antennes betreft denk ik voor nu te moeilijk denk ik, mijn vader had ooit een flinke yagi op het dak maar het ken natuurlijk ook met minder.

Aardpen krijg ik hier wel de grond in denk ik. Redelijk toegankelijke grond en hoef niet heel diep.
Snap dat de antenne ook veel beter werkt met goede aarding maar maak me ook wel wat zorgen om een metalen spriet in de lucht te steken met een kabel die mijn huis ingaat. Had over aarding wel al eea gelezen.
Emperor_ schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 07:16:
[...]

Als N je makkelijk af gaat zou ik zeker voor F doorgaan. Dan krijg je toegang tot alles en de machtiging heb je voor de rest van je leven! De F stof is een aanvulling op N wat het iets uitgebreider maakt. Je kan bij de DLZA met een zelfstudie aan de slag gaan of IWAB als je in groepsverband wilt leren. Bij de Veron kun je ook boeken bestellen voor zelfstudie. Daarnaast examens oefenen en wellicht ook PA4TON's boek aanschaffen voor extra uitleg.

Voor bliksembeveiliging kan je een aardpen laten slaan en koppelen aan een lightning arrestor welke je tussen je coax kabel kan plaatsen. Overigens beschermd dit niet volledig je apparatuur, daarvoor kun je het het beste gewoon loskoppelen. In je 'shack' is het wel handig om een extra aarde draad aan te leggen voor je apparatuur. Dit kan een aparte aarde zijn los van je groepenkast.

Wat antennes betreft, daar zou ik vooral lekker mee gaan experimenteren! Woon je zelf in een appartementen complex of heb je toegang tot je (eigen) dak?
In mijn beoogde “shack” is het niet echt makkelijk een extra aarding te krijgen. De antennekabel gaat al uitdaging worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@evilution tzt (na het behalen van F) zou je altijd nog eens met het AT kunnen kijken of je zijn call kan aanvragen, al zeggen ze zelf dat die beschermd zijn (maar er zijn nu wel weer PA0~ signs aan te vragen lees ik) https://www.agentschaptel...kwijze-uitgifte-callsigns

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

franssie schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 18:45:
@evilution tzt (na het behalen van F) zou je altijd nog eens met het AT kunnen kijken of je zijn call kan aanvragen, al zeggen ze zelf dat die beschermd zijn (maar er zijn nu wel weer PA0~ signs aan te vragen lees ik) https://www.agentschaptel...kwijze-uitgifte-callsigns
De drie letters in z’n callsign waren een combinatie van zijn achternaam en mijn moeders meisjesnaam. Ik heb iets in gedachten met mijn familienaam en de namen van mijn kinderen. Maar het zou een overweging kunnen zijn. Het zou zomaar kunnen dat mijn beoogde callsign niet beschikbaar is als ik de F-licentie heb behaald. Maar ik las een tijd geleden al dat PA0 weer mogelijk is maar oude wel beschermd. En kreeg toen een idee voor een gelijkende callsign.

Ik ga zal eens de lesstof voor F gaan bekijken. Mijn vader zei immers ook altijd: het is een zendAMATEUR examen. Alhoewel hij wel een HBO electronica had.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Livio_Livius
[b]
Ik ga zal eens de lesstof voor F gaan bekijken. Mijn vader zei immers ook altijd: het is een zendAMATEUR examen. Alhoewel hij wel een HBO electronica had.
Valt reuze mee, ikzelf vorig jaar in Maart N en in mei F. Totaal geen elektronica achtergrond. Via DLZA/IWAB en gewoon veel examens oefenen. Fout antwoord dan theorie opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Emperor_ schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:02:
[...]

Je kunt een Morse Code examen doen in Belgie. Wanneer je slaagt kun je het certificaat opgeven bij agentschap telecom zodat het mogelijk is om 'morse included' op je machtiging te krijgen.
In het kader van bepaalde ontwikkelingen aan de oostelijke Europese grens is het leren van morse niet eens een slecht idee. Immers 100% benutting van je draaggolf. Een buizen tranceiver is ook handig als de pleuris echt uitbreekt. Beter bestand tegen EMP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
evilution schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 18:38:
Ik denk inderdaad aan N wel genoeg te hebben maar mijn vader had een PA0 callsign en die wil ik ook... Met een beetje geluk kan ik een callsign krijgen met een letter verschil maar met soortgelijke betekenis.
Ja, F is inderdaad ook het overwegen waard voor de extra mogelijkheden in callsigns. Met N kun je alleen PD krijgen, met F alle andere letters (tot H ofzo).

Vervolg op m'n aardingsavontuur: de aardpen zit sinds vanmiddag in de grond. Door die tegelrand heenboren was nog een flink klusje, maar toen ik daar eenmaal door was, was de staaf de grond in slaan een eitje. Daarna netjes m'n aarddraad vastgezet en proberen maar. Maar hij hangt ondertussen weer los... Waar ik voorheen RFI had met zenden op alleen 15m, had ik dat nu op 20, 15, én 10. Alleen 40 was ok. 80 kon ik eigenlijk niet proberen want om een of andere reden was m'n SWR om zeep. Zoveel moeite voor zo'n slecht resultaat. En ik snap ook niet eens waarom. Zucht. Experimenteren is wel leuk, maar dit soort resultaten niet :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

kozue schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 22:35:
[...]

<>. Maar hij hangt ondertussen weer los... Waar ik voorheen RFI had met zenden op alleen 15m, had ik dat nu op 20, 15, én 10. Alleen 40 was ok. 80 kon ik eigenlijk niet proberen want om een of andere reden was m'n SWR om zeep. Zoveel moeite voor zo'n slecht resultaat. En ik snap ook niet eens waarom. Zucht. Experimenteren is wel leuk, maar dit soort resultaten niet :/
Hoe lang is je aardpen, of beter waar zit je grondwater? Ik meen me te herinneren dat de operatie van Kootwijk later naar Zuid-Holland was verplaatst vanwege het hogere grondwater ipv de zandgronden.
Aarden in zand werkt sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Geen idee eigenlijk hoe hoog het grondwater zit. Ik heb geen verstand van landschappen ;) Het ding is anderhalve meter en steekt er nu nog zo’n 20cm boven uit. De grond is hier vooral klei. Er ligt wel een slootje aan de andere kant van de straat, is dat een indicatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:25
hier staat in de winter het grondwater op 0,5m onder het maaiveld (water in de sloot) en in de zomer ca 2,5m diep (waterput).

reken er maar op dat je een grondpen toch al snl 3-4m diep moet hebben.

ik heb hiervoor (aarding van schrikdraad) een dunne buis gebruikt die ik op een waterslang heb aangeloten en zo makkelijk 3 meter de grond in kreeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Nou, er komt wel veel bij kijken zeg, zo'n antenne helemaal netjes krijgen. Blijk je ook ineens iets van grondwater af te moeten weten... Maar, hoe belangrijk is die aarding nou? Ik zie voornamelijk dat het problemen oplevert bij mijn installatie. Doen jullie die aarding vooral tegen blikseminslag of zou het ook echt betere antenne-eigenschappen op moeten leveren?

Het lijkt wel alsof die aarding mee gaat doen met zenden. Ik had die aardedraad er bij de aardpen uitgehaald. Dat had wel de meeste problemen gefixed, maar 80m werkt nog steeds niet (hoge SWR). En ook op andere banden krijg ik op hogere vermogens sneller last van RFI dan zonder die draad (die voor nu even los in de houten schutting hangt). Morgenochtend haal ik m er weer helemaal vanaf totdat ik een betere oplossing voor de RFI en SWR problemen heb bedacht :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@kozue Ik zou er niet gelijk wakker van liggen, die aarding. Het is een hobby, elke lokatie is anders. Experimenteren is onderdeel van de hobby en bij afwezigheid of onweer haal je de kabels uit de zendontvangers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Ja, zoiets had ik dus ook. Als het onweert of je bent op vakantie, gewoon alles loshalen en klaar. Mijn hoofddoel was de RFI op 15m wegkrijgen. Maar ik heb er juist meer RFI van gekregen :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

nieuws: BBC zendt nieuws in Oekraïne en Rusland uit via kortegolfradiofrequen...

Die werreldomroepen hadden ze nooit moeten afschaffen (tenminste niet de zenders, dat de redacties wat duur waren op een paar honderd luisteraars snap ik)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emperor_
kozue schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 22:35:
[...]

Vervolg op m'n aardingsavontuur: de aardpen zit sinds vanmiddag in de grond. Door die tegelrand heenboren was nog een flink klusje, maar toen ik daar eenmaal door was, was de staaf de grond in slaan een eitje. Daarna netjes m'n aarddraad vastgezet en proberen maar. Maar hij hangt ondertussen weer los... Waar ik voorheen RFI had met zenden op alleen 15m, had ik dat nu op 20, 15, én 10. Alleen 40 was ok. 80 kon ik eigenlijk niet proberen want om een of andere reden was m'n SWR om zeep. Zoveel moeite voor zo'n slecht resultaat. En ik snap ook niet eens waarom. Zucht. Experimenteren is wel leuk, maar dit soort resultaten niet :/
Eind gevoede draadantennes zijn berucht om hun RFI problemen doordat deze asymmetrisch zijn. Het enige wat zou kunnen helpen is een common mode choke te plaatsen tussen de 49:1 balun en ergens in de coax kabel. Je kunt deze zelf maken. Google maar eens de ugly balun of bestel een DIY kit bij hfkits.nl.

Sommige 49:1 balun's hebben de mogelijkheid om aan een 'aardnet' aan te sluiten. Stel dat je de antenne verticaal plaatst dan zou je er dus radialen onder kunnen leggen om het stralingspatroon wat te kunnen beïnvloeden (meer gain bij een lagere opstraalhoek bijvoorbeeld). Verder ken ik geen antennes welke op 'geaard' moeten worden zoals je dit bijvoorbeeld bij een elektra installatie zou doen, behalve dan voor bliksembeveiliging of statische ontlading. Daar zou je dan een 'lightning arrestor' voor kunnen gebruiken welke je dan in de coaxkabel plaatst.

Als je veel last hebt van RFI met een endfed zou je ook eens kunnen experimenteren met een dipool. Mijn ervaring is dat deze veel minder storing ontvangen en RFI veroorzaken. Je kan ze multiband maken door meerdere elementen er in te hangen (fan dipool) of doublet met kippenlader te voeden met een tuner.
kozue schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 22:43:

Het lijkt wel alsof die aarding mee gaat doen met zenden. Ik had die aardedraad er bij de aardpen uitgehaald. Dat had wel de meeste problemen gefixed, maar 80m werkt nog steeds niet (hoge SWR). En ook op andere banden krijg ik op hogere vermogens sneller last van RFI dan zonder die draad (die voor nu even los in de houten schutting hangt). Morgenochtend haal ik m er weer helemaal vanaf totdat ik een betere oplossing voor de RFI en SWR problemen heb bedacht :/
Nog een tip met SWR van een antenne, schrijf bijvoorbeeld op of de SWR beter wordt wanneer lager of hoger in de band zend. Omdat je antenne maar 3 meter van de grond hangt is de kans groot dat hij te lang is, waardoor de 'dip' (laagste SWR gemeten) onder in of onder de band zit.

[ Voor 17% gewijzigd door Emperor_ op 06-03-2022 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Thanks Emperor. Een mantelstroomfilter heb ik al. Om te voorkomen dat ik er in mijn onkunde iets tussen plaats wat de zaak alleen maar verergert, heb ik gewoon een kant-en-klare gekocht. Deze aangesloten met 4.2m coax, volgens de aanwijzingen die bij de endfed antenne zaten, en vanuit daar weer naar de transsceiver. SWR is over het algemeen prima. Een klein balkje op de meeste banden, maar niks om me zorgen over te maken. Die hoge SWR op 80m bij het aansluiten van aarding is meer een indicatie van een probleem ergens in de keten dan het probleem zelf.

De complete antenne vervangen heb ik momenteel niet zo'n zin in. Dan begin ik eigenlijk weer van nul. Ik ben nog niet zo handig met dingen zelf maken, en een kant-en-klare multiband dipool is dan weer een dure grap. In de toekomst wil ik het wel eens proberen, maar niet op de korte termijn.

Ik heb wel iets anders ontdekt vandaag. Of eigenlijk had ik het al eerder gehoord, maar vandaag viel het kwartje pas. Tijdens het zenden hoor ik tijdens RFI-problemen vaak geluiden uit bv de audioversterker komen. Maar dit is geen constant geluid, maar het groeit hoe langer de uitzending duurt. Alsof er iets rond aan het zingen is, zoals met een microfoon bij een speaker. Heeft iemand een idee wat dat kan betekenen? Wordt er extra audio in de audiokabel gegenereerd door de RFI? Of gebeurt het rondzingen in het transceiver-antenne gedeelte?
Er zit volgens mij niks bijzonders in m'n opstelling. De computer zit met een CAT- en data (audio) kabel aan de transceiver, en daar zit de antenne in. De RFI is meestal erger wanneer de zender nog koud is. Als ie een beetje opgewarmd is wordt het beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livio_Livius
kozue schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:44:

Ik heb wel iets anders ontdekt vandaag. Of eigenlijk had ik het al eerder gehoord, maar vandaag viel het kwartje pas. Tijdens het zenden hoor ik tijdens RFI-problemen vaak geluiden uit bv de audioversterker komen. Maar dit is geen constant geluid, maar het groeit hoe langer de uitzending duurt. Alsof er iets rond aan het zingen is, zoals met een microfoon bij een speaker. Heeft iemand een idee wat dat kan betekenen? Wordt er extra audio in de audiokabel gegenereerd door de RFI? Of gebeurt het rondzingen in het transceiver-antenne gedeelte?
Er zit volgens mij niks bijzonders in m'n opstelling. De computer zit met een CAT- en data (audio) kabel aan de transceiver, en daar zit de antenne in. De RFI is meestal erger wanneer de zender nog koud is. Als ie een beetje opgewarmd is wordt het beter.
Waarschijnlijk laagfrequent detectie. Je kunt proberen een LF filter te plaatsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Mja, daar zat ik ook aan te denken, maar dat verklaart het rondzingen niet. De audioversterker stuurt geen audio naar de transceiver, er is geen verbinding tussen deze 2 apparaten, dus dan zou ik een vaste toon moeten horen, niet iets dat langzaam aan sterker wordt. Eigenlijk is er geen toon op het moment dat ie begint met zenden, dit komt altijd later pas. Hoe hoger het verhogen, hoe sneller het groeit.

Overigens heb ik al wel 1 ding uitgesloten, het ligt niet aan het ingangssignaal. De FT-857 heeft een balkje voor het aangeven van de modulatie, en voor de power. Modulatie blijft super stabiel op hetzelfde niveau staan. Het audio ingangssignaal naar de transceiver is dus ok, anders zou die ook omhoog gaan. Wat ik wel omhoog zie gaan is die van de power. Is het mogelijk dat de transceiver zelf last heeft van laagfrequentdetectie, en dit toevoegt aan het uitgangssignaal? Zo'n Yaesu zou toch wel degelijke afscherming moeten hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjOuKeS
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 18:21

SjOuKeS

HmmmmPie!!!!

kozue schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:44:
Thanks Emperor. Een mantelstroomfilter heb ik al. Om te voorkomen dat ik er in mijn onkunde iets tussen plaats wat de zaak alleen maar verergert, heb ik gewoon een kant-en-klare gekocht. Deze aangesloten met 4.2m coax, volgens de aanwijzingen die bij de endfed antenne zaten, en vanuit daar weer naar de transsceiver. SWR is over het algemeen prima. Een klein balkje op de meeste banden, maar niks om me zorgen over te maken. Die hoge SWR op 80m bij het aansluiten van aarding is meer een indicatie van een probleem ergens in de keten dan het probleem zelf.

De complete antenne vervangen heb ik momenteel niet zo'n zin in. Dan begin ik eigenlijk weer van nul. Ik ben nog niet zo handig met dingen zelf maken, en een kant-en-klare multiband dipool is dan weer een dure grap. In de toekomst wil ik het wel eens proberen, maar niet op de korte termijn.

Ik zie dat je al heel veel geprobeerd hebt en stappen hebt genomen die kunnen helpen.
Op basis van jouw verhaal is het mij alleen nog niet duidelijk of je last hebt van mantelstromen (RF via de coax kabel die binnen komt) of instraling van het HF signaal in je huis (niet via de coax kabel) of via een andere kabel/verbinding.

Een endfed antenne met een 64:1/49:1 (relatief kans weinig mantel stromen) of een 9:1 (relatief grote kans op mantelstromen) hebben een tegencapaciteit nodig. Meestal is dit de Coax kabel, bij een 9:1 wordt vaak een extra draad als tegencapaciteit gebruikt.
Als je een relatief korte coax kabel gebruikt dan werkt de antenne minder goed en krijg je HF op plekken waar je dat niet wilt.

Als je gebruik maakt van een mantelstroom filter let dan wel op dat wanneer je deze vlak bij je radio zet dat de mantelstromen (en HF) in de shack komen, omdat ze pas bij het mantelstroom filter worden tegengehouden.
Het HF signaal komt dus niet meer direct in de radio maar de coax die binnen komt is wel "heet" en straalt dus ook binnen. Hier krijg je weer instraling op voeding/audio/data kabels etc.

Plaats het mantelstroom filter eens wat dichter bij de antenne en zorg dat je Antenne voldoende tegencapaciteit heeft (ondanks dat de fabrikant zegt dat het niet nodig is...). Dit kan al met een stuk draad van een kwart golflengte. Je kunt er ook voor kiezen om 2 mantelstroom filters te gebruiken (aan het begin en aan het eind v/d coax).

Mijn ervaring met end fed antennes is tevens dat ze beter werken wanneer je het voedingspunt zo ver mogelijk bij je huis vandaan plaatst, om minder storing op te pakken (van je eigen apparatuur) en ook minder last van RFI te hebben. daarnaast heb je dan automatisch een langere coax nodig en daardoor ook weer meer tegencapaciteit.

Kijk eens of je een simpele veldsterkte meter kunt maken om te meten waar er HF aanwezig is.

Er is ook nog een redelijke kans dat je de RFI inkoppelt via de coax van je UHF/VHF antenne aangezien die langs de HF kabel loopt.

Hopelijk helpt dit je weer iets in de goeie richting om het probleem op te lossen.

[ Voor 0% gewijzigd door SjOuKeS op 08-03-2022 11:58 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
SjOuKeS schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:50:
Op basis van jouw verhaal is het mij alleen nog niet duidelijk of je last hebt van mantelstromen (RF via de coax kabel die binnen komt) of instraling van het HF signaal in je huis (niet via de coax kabel) of via een andere kabel/verbinding.
Ja, dat is mij ook nog niet duidelijk. Dus ik hoopte dat meer ervaren zendamateurs iets zouden weten wat me in de goede richting kan sturen.
Een endfed antenne met een 64:1/49:1 (relatief kans weinig mantel stromen) of een 9:1 (relatief grote kans op mantelstromen) hebben een tegencapaciteit nodig. Meestal is dit de Coax kabel, bij een 9:1 wordt vaak een extra draad als tegencapaciteit gebruikt.
Als je een relatief korte coax kabel gebruikt dan werkt de antenne minder goed en krijg je HF op plekken waar je dat niet wilt.

Als je gebruik maakt van een mantelstroom filter let dan wel op dat wanneer je deze vlak bij je radio zet dat de mantelstromen (en HF) in de shack komen, omdat ze pas bij het mantelstroom filter worden tegengehouden.
Het HF signaal komt dus niet meer direct in de radio maar de coax die binnen komt is wel "heet" en straalt dus ook binnen. Hier krijg je weer instraling op voeding/audio/data kabels etc.
Ik heb inderdaad regelmatig gelezen dat een mantelstroomfilter aan te raden is bij endfed antennes. Dus dat was iets waar ik al vanaf het begin aan dacht, en een paar weken geleden maar gedaan heb. De tegencapaciteit staat ook genoemd in de handleiding die er bij kwam. Ze raden aan om een 4.2m coax te gebruiken. Dus het ziet er momenteel zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hg7gn4cFlOzzQ-FPjJzQ0u0xnBI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dDDD2VskMuG2RWUKaJNnXoA4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZDoRYWi8oR0zKl07xe0p5ZD9__A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nlq54CY7uGyWPXKfB5OgDYBE.jpg?f=fotoalbum_large

Het filter zit buiten, vlak onder de unun. Daar zit 4.2m RG58 tussen en vanaf het filter gaat ie naar binnen, naar de transceiver. Dichterbij dan dat ga ik m niet krijgen ;)
Kijk eens of je een simpele veldsterkte meter kunt maken om te meten waar er HF aanwezig is.

Er is ook nog een redelijke kans dat je de RFI inkoppelt via de coax van je UHF/VHF antenne aangezien die langs de HF kabel loopt.
Dat is inderdaad wel eens handig om naar te kijken. Volgens mij is een nieuwe veldsterktemeter redelijk duur en ik heb nog niet zo veel verstand van electronica, dus of zelf maken gaat lukken weet ik niet. Maar wel een interessant project om eens te proberen (of kijken naar een 2de hands) :)

Of de 2 coax kabels invloed op elkaar hebben zou ik niet weten. Volgens mij zouden ze best goede afscherming moeten hebben? Die van de VHF antenne is aircell 7, een stukje beter dan die RG58 van de HF (voornamelijk om verliezen te beperken). Maar ik heb wel gemerkt dat te hoge vermogens op HF ook m’n apparatuur storen (zelfs m’n complete usb bus kan er door wegvallen). Is een mantelstroomfilter ook een ding bij groundplane antennes? Of helpt dat niks tegen instraling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjOuKeS
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 18:21

SjOuKeS

HmmmmPie!!!!

Bedankt voor de extra foto's, hier is één ding direct duidelijke. de 4.2M kabel tussen de trafo en de choke is RF technisch gezien niet 4.2 meter lang. Je hebt een spoel gemaakt met (nog) onbekende eigenschappen. Waarschijnlijk werkt hij ook als RF choke maar niet als tegencapaciteit zoals hij bedoelt is.
Zorg dat je de kabel zonder lussen/krullen/scherpe bochten met zijn volledige lengte ergens neer legt en daar aan het einde weer de choke doet en dan verder naar binnen gaat.
Of de 2 coax kabels invloed op elkaar hebben zou ik niet weten. Volgens mij zouden ze best goede afscherming moeten hebben? Die van de VHF antenne is aircell 7, een stukje beter dan die RG58 van de HF (voornamelijk om verliezen te beperken). Maar ik heb wel gemerkt dat te hoge vermogens op HF ook m’n apparatuur storen (zelfs m’n complete usb bus kan er door wegvallen). Is een mantelstroomfilter ook een ding bij groundplane antennes? Of helpt dat niks tegen instraling?
Je antenne zit relatief dicht bij huis en als jouw apparatuur in de buurt van de antenne staat dan kun je last hebben van directe instraling. Als je GPA antenne een goede match heeft (1.5:1) of beter dan zou ik daar geen problemen mee verwachten. Toch kan een mantelstroom filter dan nog helpen om ongewenste signalen buiten de deur te houden.

Als je alles goed hebt ingericht (RF aarding, 230V, laagsepannings aarding, antenne matching etc. dan kun je als het goed is erg dicht bij je installatie werken zonder dat je last hebt van instraling, dat is nu helaas nog niet het geval bij jou.

Voor wat betreft de gebruikte kabels. Je hebt niks aan "afscherming" als de afscherming de geleider is voor HF. De afscherming/mantel van de kabel is van koper of vertind materiaal wat ontzettende goed geleid en dus ook als antenne (zowel zenden als ontvangen) kan werken als systemen niet in balans zijn.

[ Voor 59% gewijzigd door SjOuKeS op 10-03-2022 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

kozue schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 19:09:
[...]

Ja, dat is mij ook nog niet duidelijk. Dus ik hoopte dat meer ervaren zendamateurs iets zouden weten wat me in de goede richting kan sturen.

[...]

Ik heb inderdaad regelmatig gelezen dat een mantelstroomfilter aan te raden is bij endfed antennes. Dus dat was iets waar ik al vanaf het begin aan dacht, en een paar weken geleden maar gedaan heb. De tegencapaciteit staat ook genoemd in de handleiding die er bij kwam. Ze raden aan om een 4.2m coax te gebruiken. Dus het ziet er momenteel zo uit:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het filter zit buiten, vlak onder de unun. Daar zit 4.2m RG58 tussen en vanaf het filter gaat ie naar binnen, naar de transceiver. Dichterbij dan dat ga ik m niet krijgen ;)

[...]

Dat is inderdaad wel eens handig om naar te kijken. Volgens mij is een nieuwe veldsterktemeter redelijk duur en ik heb nog niet zo veel verstand van electronica, dus of zelf maken gaat lukken weet ik niet. Maar wel een interessant project om eens te proberen (of kijken naar een 2de hands) :)

Mag ik vragen wat die twee kastjes aan je mast zijn?

Edit: die staalkabel, is dat verankering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
SjOuKeS schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 08:53:
Bedankt voor de extra foto's, hier is één ding direct duidelijke. de 4.2M kabel tussen de trafo en de choke is RF technisch gezien niet 4.2 meter lang. Je hebt een spoel gemaakt met (nog) onbekende eigenschappen. Waarschijnlijk werkt hij ook als RF choke maar niet als tegencapaciteit zoals hij bedoelt is.
Zorg dat je de kabel zonder lussen/krullen/scherpe bochten met zijn volledige lengte ergens neer legt en daar aan het einde weer de choke doet en dan verder naar binnen gaat.
Ah! Daar heb je inderdaad een goed punt. Vanmiddag even geprobeerd met de draad helemaal los, en dat maakte de RFI nog erger. Waarschijnlijk is het een combinatie van problemen, en dat de een de ander gedeeltelijk opheft ofzo. Het werkt sowieso nog vreemd, want ik kan ook op de 12m met goede SWR en dat ondersteunt de antenne niet zonder tuner ;)
En ik denk dat ik het per toeval al optimaal had ophangen. Ik had het, omdat ik toch bezig was, nog even geprobeerd met meer en minder "windingen" en beide kanten op maakte de situatie erger :+

Ik heb het voor nu weer even terug gezet zoals het was, want nu was geen enkele band bruikbaar meer :(
Voor wat betreft de gebruikte kabels. Je hebt niks aan "afscherming" als de afscherming de geleider is voor HF. De afscherming/mantel van de kabel is van koper of vertind materiaal wat ontzettende goed geleid en dus ook als antenne (zowel zenden als ontvangen) kan werken als systemen niet in balans zijn.
Hmm, ik zal wel eens kijken of een ferrietblokje om de VHF coax wat helpt. Misschien houdt die de troep wat buiten de kamer...
evilution schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 17:30:
Mag ik vragen wat die twee kastjes aan je mast zijn?

Edit: die staalkabel, is dat verankering?
Natuurlijk mag dat :)

De bovenste is de unun van de antenne. Die dient om de impedantie van de antenne om te zetten naar 50 ohm, wat de coax verwacht. De impedantie van een endfed antenne is meestal veel hoger dan die 50 ohm, en dat werkt niet goed als je die direct op een coax aansluit. Met ontvangen maakt het wellicht niet zo veel verschil, maar met zenden in ieder geval wel.

De onderste is het mantelstroomfilter. Die is om te voorkomen dat de kabel mee gaat stralen en dus RF in je shack veroorzaakt. Het stuk kabel tussen de kastjes in is dus "heet" (zend signalen uit) en het stuk naar de zender toe niet.

Die "staalkabel" was mijn poging tot aarding (standaard aardingsdraad van de bouwmarkt), maar daarmee help ik nu m'n SWR op 80m om zeep, dus die zit niet aangesloten. Ik laat m voor nu maar even zitten, misschien is ie wel bruikbaar als de andere problemen verholpen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Misschien een domme vraag, maar waarom zit die 4.2 m kabel tussen je unun en je mantelstroomfilter?

Voor wat betreft je aarding. Mijn vader was al een tijdje niet actief meer als zendamateur, maar had als liefhebberij het opknappen van oude buizenradio's. Van die dingen die nog gewoon een goeie AM ontvangst op MW/SW hadden. Hiervoor heeft hij ooit zelf een aarde geslagen met gewoon waterleidingbuis tot in het grondwater. En zo dicht mogelijk bij de ontvanger, dus pal naast het huis. Ook gevoelsmatig denk ik dat je je aarding ook zo dicht mogelijk bij de antenne wil hebben. Maar ik ben nog een leek ;)

Ik stel misschien noob vragen maar mijn interesse is gewekt :)

[ Voor 5% gewijzigd door evilution op 11-03-2022 17:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Dat is de “tegencapaciteit” waar we het hier boven over hadden. Het gaat een beetje ver om hier helemaal uit te leggen hoe dat werkt, maar de lengte van je voedingscoax heeft invloed op de werking van je antenne. Die 4.2m heb ik niet zelf bedacht maar uit de handleiding van de antenne (verschilt ook per antenne). Er staat letterlijk in dat ze die lengte aanraden als tussenkabel bij gebruik van een mantelstroomfilter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Livio_Livius
kozue schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 07:34:
Dat is de “tegencapaciteit” waar we het hier boven over hadden. Het gaat een beetje ver om hier helemaal uit te leggen hoe dat werkt, maar de lengte van je voedingscoax heeft invloed op de werking van je antenne. Die 4.2m heb ik niet zelf bedacht maar uit de handleiding van de antenne (verschilt ook per antenne). Er staat letterlijk in dat ze die lengte aanraden als tussenkabel bij gebruik van een mantelstroomfilter.
Golflengte * 0,05 ofwel 300 / 3.6mhz * 0,05 = 4,2mtr. Goede technische uitleg (Duits) http://dc4ku.darc.de/ . Even naar beneden scrollen onder KW Multiband-Drahtantenne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cautje
  • Laatst online: 26-09 10:24
Goedemiddag,

Ik heb een vraag, zijn deze zenders te ontvangen via een Tecsun S-2000

LPD frequenties, LPD staat voor Low Power Device en mag door iedereen vrij gebruikt worden, en ligt in de 70 cm band.

kanaal 01 : 433.0750
kanaal 02 : 433.1000
kanaal 03 : 433.1250
kanaal 04 : 433.1500
kanaal 05 : 433.1750
kanaal 06 : 433.2000
etc.

en

Voor PMR446 zijn 8 kanalen aangewezen in het frequentiegedeelte 446.000-446.100 Mhz met een kanaalraster van 6,25 kHz. Het zendvermogen bedraagt 500 mWatt EMR.

446.00625
446.03125
446.05625
446.08125
446.01875
446.04375
446.06875
446.09375

Tecsun S2000

FM Stereo/LW/MW/SW/Airband + SSB (Single Side Band) PLL Synthesized desktop receiver

Enjoy your shortwave/long wave/medium wave and even VHF airband listening with this quality receiver. The Tecsun S2000 has just arrived with us and we are sure it will be a very popular choice with shortwave listeners, especially at this price !

Within minutes of powering on, you'll be operating the Tecsun S2000 with ease. The LCD display panel is clear and easy on the eye, and has a switchable backlight too. It has a great sound too, with independent bass and treble controls, and a good quality front-facing loudspeaker.

The receiver has full coverage of HF from 1.7 - 30 MHz in AM/LSB/USB, Long wave band from 100 - 519 KHz, Medium wave band from 520 - 1710 KHz, FM band 88 - 108 MHz (stereo with headphones), and of course the VHF Civil Airband from 118 - 137 MHz in AM.

A host of other user friendly controls include a handy signal attenuator, squelch, RF Gain, large VFO tuning knob, an S-Meter, and other nice touches like 2x BNC outputs for use with external antennas, a stereo line output, and wide & narrow filters fitted.

Run the Tecsun S2000 indoors from the supplied mains adaptor, or take to the hills and run it from battery power - just 4x D size batteries will give many hours of happy listening out in the fresh air! It's also fitted with a handy dual alarm clock function, and a massive custom 1,000 memory channels for storing all of your favourite stations... there's only one thing missing from the Tecsun S2000..............a big price tag!

Tecsun S2000
Shortwave (1711-30,000 KHz)
VHF Air band (118 - 137 MHz)
LW (100-519 KHz)
MW (520-1710 KHz)
FM Stereo (88-108 MHz)
Single Side Band (SSB) mode
Selective bandwidth (Wide/Narrow)
Signal Attenuator
Stereo line output
Dual timer alarm
Light/snooze button
Wide/narrow filters
RF gain control
Fast/slow tuning control
Squelch control for VHF airband
Bass and treble controls
Auto/Manual/direct frequency key-in and station memory tuning
Auto tuning storage function (ATS) for FM/AM
1000 station memories (each band 100 memories, 500 customizable)
Dual alarm clock function
MP3 - Aux input
Rotary Antenna - MW/LW
Antennas - switchable internal/external
Headphone socket
Power requirements - AC adaptor supplied 240v / 6v (negative centre)
Power requirements - 4 x D size batteries (not supplied)
Size 14.65" x 7.24" x 5.75" / 372 x 184 x 146 mm WHD
Weight 2.38kg

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emperor_
cautje schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 14:57:
Goedemiddag,

Ik heb een vraag, zijn deze zenders te ontvangen via een Tecsun S-2000

< knip>
Nee, de ontvanger kan geen 433 mhz ontvangen zo te zien.

[ Voor 84% gewijzigd door Emperor_ op 30-03-2022 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cautje
@Emperor_
Daar was ik al bang voor.
Deze zouden dan hierachter moeten zitten lijkt me?

Welke amateur banden zou je wel kunnen ontvangen ?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@cautje Zie ook https://www.veron.nl/wp-c...band-plan-2016-2pages.pdf

Er is zat te ontvangen op de lagere frequenties als je ontvanger gevoelig en nauwkeurig genoeg is.
LPR en PMR zijn overigens geen amateurbanden maar vrijgegeven banden zoals de 11 meter (27mc) dat ook is.

edit: op eHAM maar één review maar die die is wel positief. Leuke wereldontvanger blijkbaar dus voor DX ontvangst ("lange afstand, korte golf"). Helaas zijn er geen echte wereldomroepen meer, juist in deze tijd zouden die nuttig geweest zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door franssie op 30-03-2022 17:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cautje
Bedankt voor de info.

Ja, ik was getriggerd door de oorlog in Ukraine en de uitzendingen vanuit Londen.
Ik ga me erin verdiepen!

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livio_Livius
cautje schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 17:21:
Bedankt voor de info.

Ja, ik was getriggerd door de oorlog in Ukraine en de uitzendingen vanuit Londen.
Ik ga me erin verdiepen!

Bedankt!
BBC op de kortegolf kun je met de radio ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
cautje schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 16:49:
@Emperor_
Daar was ik al bang voor.
Deze zouden dan hierachter moeten zitten lijkt me?

Welke amateur banden zou je wel kunnen ontvangen ?

Bedankt!
Dat apparaat kan op HF tot 30MHz, dus de banden 160m t/m 10m kun je er mee ontvangen. Hij doet ook SSB, wat veel door amateurs gebruikt wordt, dus dat is mooi meegenomen. 27MC zit ook in die range, wat redelijk vergelijkbaar is met PMR. Maar verder is ie niet zozeer bedoeld als ontvanger van amateurradio, maar van omroepen.

Ik denk dat als je meer amateurspul wilt ontvangen, dat je beter een SDR kunt kopen. De RTL SDR kost maar een paar tientjes en heeft een groter bereik. Let wel op dat je er dan een hebt die lager dan 24MHz kan ontvangen. Een hoop modellen hebben geen ondersteuning voor de hele HF band. Wel heb je een degelijke antenne nodig als je iets wilt op HF (3-30MHz). Er zit een hoop storing in de lucht tegenwoordig, van allerlei apparaten om ons heen, die vooral HF negatief beinvloed. We hebben hier een apart topic over de SDR. Via WebSDR kun je ook vaak al leuke dingen ontvangen, zonder meteen iets te hoeven kopen.

LPD zit overigens niet echt wat interessants op. Voornamelijk bliepjes van apparaten waar je niks aan hebt zonder decoder. Wel leuk op de computer met een SDR (ik zie informatie van weerstations, meters, auto's, etc van de buren), maar niet met een audio-only ontvanger. PMR is goedkoper met een simpele walkie talkie. Een hoop van die dingen werken via PMR. Ik had toevallig, nog voordat ik ooit met SDR en ham begon, al van die dingen liggen, en had toen nog geen idee wat PMR was. Nu zijn ze geupgrade van "speelgoed" naar "hobbyspul" ;)
franssie schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 17:01:
Helaas zijn er geen echte wereldomroepen meer, juist in deze tijd zouden die nuttig geweest zijn.
Valt wel mee. De Nederlandse Wereldomroep is inderdaad al een tijdje uit de lucht, maar de BBC is nog volop bezig (ook op de middengolf vind je nog veel Britse zenders), en een aantal anderen kom je dagelijks tegen. Roemenië verzorgt uitzendingen in vele talen en China is hier ook in o.a. Engels prima te ontvangen. De korte golf is nog niet helemaal dood :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cautje
@kozue
Bedankt voor de uitgebreide reactie!
Ik ga me erin verdiepen en een kijken hoever ik ermee kom.
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emperor_
cautje schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 09:26:
@kozue
Bedankt voor de uitgebreide reactie!
Ik ga me erin verdiepen en een kijken hoever ik ermee kom.
Bedankt!
Speel anders ook een met de verschillende websdrs. Zie websdr.org voor een aanbod van verschillende ontvangers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meulugar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:28

Meulugar

Vanuit het zonnige zuiden![PT]

Ik rij regelmatig een en weer tussen Nederland en Portugal en nadat Spotify begint te vervelen op zo'n rit mis ik ook een beetje gespreksstof en om nou iedere keer te bellen tijdens het rijden vind ik ook niet zo fijn. Dus we graven op zolder een oude Formac 120 bak op. ik had nog 40eu aan bol.com bonnen en niet wetend of de bak nog zou werken heb ik daarvan een simpele magneetvoet antenne gekocht, de PNI ML70 . eerste tests zijn prima voor een mobiele antenne, ik ben goed te ontvangen en zelf gisteravond een dx vanuit leipzig prima kunnen ontvangen.

Ik had gelezen dat de band rustig zou zijn en aan het uitsterven is. Die ervaring had ik gisteren dus niet. Veel buitenlanders, italianen,fransen en polen te pakken en ook een paar gesprekken kunnen opzetten op 30km afstand. Ik wil de hobby weer gaan oppakken en in Portugal nu een basis antenne plaatsen. Voorlopig nog met de formac, maar in de toekomst wil ik een president erbij kopen zodat ik weer aan de wet en regelgeving voldoe. (De formac zend met 10watt uit en ik heb geen licentie. )

Even een omschrijving:
ik zit daar op 110meter elevation.
Antennemast zit zelf al op 5 meter hoogte en ik kan daar dus een antenne kwijt van nog eens 5 meter. Wat is een leuke antenne om mee te beginnen? mijn oude heer heeft helaas de basis antennes vorig jaar weg gegooid dus moet weer op zoek. SWR meter heb ik en ik ben bekend met het inregelen.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livio_Livius
[b]Meulugar in "Zendamateurs op GoT? Deel 2"

Even een omschrijving:
ik zit daar op 110meter elevation.
Antennemast zit zelf al op 5 meter hoogte en ik kan daar dus een antenne kwijt van nog eens 5 meter. Wat is een leuke antenne om mee te beginnen? mijn oude heer heeft helaas de basis antennes vorig jaar weg gegooid dus moet weer op zoek. SWR meter heb ik en ik ben bekend met het inregelen.

Alvast bedankt.
Ik zou altijd beginnen met een eenvoudige dipool en eventueel verticale endfed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Meulugar ik zou gewoon voor een simpele vertikale rondstraler gaan? Een GPA oid. Dipolen etc zijn ook leuk maar wat richtingsgevoeliger afhankelijk van hoe je ze opspant.
Aangezien je al een mast/paal hebt moet dat passen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Meulugar

Meulugar

Ik ben inmiddels aangekomen op mijn bestemming in Portugal. Na noord Frankrijk tot zuid Frankrijk niets gepakt. Bij de grens met Spanje een aantal Italianen op >s3. Spanje zelf wel veel signaal maar te zwak om mobiel op te vangen. Wat schetst nu mijn verbazing? Hier in Portugal is het een feest voor dx! Ik pak Nederland Duitsland en zelfs Engeland op de mobiele antenne met <S1 maar kraakhelder! Weet niet of het de condities zijn deze week maar kan niet wachten tot donderdag mijn Gpa binnenkomt (dank trouwens, na het opzoeken is dat ook de type antenne die mijn oude heer had) wel raar via websdr en Rotterdam en Twente pak ik de amateurs niet maar op mijn ouwe vertrouwde formac 120 met de goedkoopste magneet antenne die ik kon vinden pak ik ze op 2200km afstand. Ben blij dat ik hem weer uit het stof heb getrokken, toen ik een jaar of 14/15 was vond ik het este interessant en nu is de hobby weer aangewakkerd

Ik zal kijken of ik straks (tegen einde middag, het is nu te warm in de auto) wat registraties kan maken

[ Voor 5% gewijzigd door Meulugar op 21-08-2022 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emperor_
Meulugar schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 13:01:
Ik ben inmiddels aangekomen op mijn bestemming in Portugal. Na noord Frankrijk tot zuid Frankrijk niets gepakt. Bij de grens met Spanje een aantal Italianen op >s3. Spanje zelf wel veel signaal maar te zwak om mobiel op te vangen. Wat schetst nu mijn verbazing? Hier in Portugal is het een feest voor dx! Ik pak Nederland Duitsland en zelfs Engeland op de mobiele antenne met <S1 maar kraakhelder! Weet niet of het de condities zijn deze week maar kan niet wachten tot donderdag mijn Gpa binnenkomt (dank trouwens, na het opzoeken is dat ook de type antenne die mijn oude heer had) wel raar via websdr en Rotterdam en Twente pak ik de amateurs niet maar op mijn ouwe vertrouwde formac 120 met de goedkoopste magneet antenne die ik kon vinden pak ik ze op 2200km afstand. Ben blij dat ik hem weer uit het stof heb getrokken, toen ik een jaar of 14/15 was vond ik het este interessant en nu is de hobby weer aangewakkerd

Ik zal kijken of ik straks (tegen einde middag, het is nu te warm in de auto) wat registraties kan maken
Leuk om te lezen dat je nu veel dx kunt horen. Er is op dit moment op de 10 meter en 11 meter (cb) band inderdaad sporadische E condities waar te nemen. Zie bijvoorbeeld hDxMaps en dan de 10m de kaart eens bekijken. Dit geeft je een idee wat er op dit moment gebeurt op de band.

Doordat er dus enorme skips zijn tussen landen merk je dat Nederlandse stations over Frankrijk gaan, maar wel te horen zijn in Portugal bijvoorbeeld. Deze Nederlandse stations hoor je dan weer niet 'lokaal'. Dat is het leuke van propagatie en sporadische e condities.

Ik ben benieuwd of je GPA een beetje gaat werken. Heb je er ook radialen voor? Ik weet niet of je zelf antennes bouwen leuk vind, maar misschien een interessant project is om ook een dipool te maken voor de 11 meter band en eens te vergelijken met je GPA.

Als je 'bakkie' ook SSB kan en tot 27.555 Mhz kan dan hoor je daar ook veel stations dx verbindingen maken.

Veel plezier met deze mooie hobby! Heb je er wel eens aan gedacht om je radioamateur machtiging te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meulugar

Meulugar

ik heb mijn pijlen op deze gericht SIRIO GPS27 1/2
Goedkope basis antenne en aluminium

Ik heb zitten zoeken op Di-pool en volgens mij kan ik dat prima zelf maken inderdaad, echter zijn de meeste tekeningen van de fora afgehaad, en zit ik inmiddels weer in Portugal. Op dit soort momenten mis ik de bieb ;) de N Licentie heb ik naar zitten kijken en moet te doen zijn voor in de wintermaanden,ik moet eens goed studiemateriaal opzoeken. De meeste websites zijn van het type web 1.0 :D

De formac heeft 3 banden namelijk:
26.965-28.305 MHz in three bands
Low: 26.965-27.405 MHz
Mid: 27.415-27.855 MHz
High: 27.865-28.305 MHz

Ik kan dus wel hoger, maar mij is altijd verteld dat die banden niet legaal zijn zonder vergunning.

Ik neig nu naar een president martin of een bill, lijkt me een degelijke bak om legaal mee aan de slag te gaan. ik twijfel over export versies. lees veel over echo en splatter en in antwerpen heb ik daar het voorbeeld van gehoord, rete irritant! ik denk dat ik het lekker bij de 4watt hou. mocht ik in de toekomst toch meer willen kan ik hem altijd laten modden of een kacheltje erachter gooien

Edit:

Dipool instructies gevonden, en female plug besteld :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Op mijn site staat de samenvatting van de stof voor N en F, plus een hele stapel historische examens. Doe er je voordeel mee. ;) https://pc5e.nl/examen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livio_Livius
Eventueel cursus via https://www.dlza.nl/ of Veron boek bestellen voor N bij Veron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meulugar

Meulugar

Dank voor de links, dit is duidelijke taal, heb inmiddels de president bill voor in de auto ook binnen. Super klein, maar doet precies wat ik wil. Ik laat het wel lekker origineel, hij wordt nu al warm en dat zal met de mods niet veel beter worden. Vooral het ontvangst op de AM is stukken beter dan de oude Formac. ASC doet zijn werk prima en de scan functie is ideaal!. op de FM hoor ik vanaf 27.205 en hoger voornamelijk buitenlanders. met name Nederlanders en Engelsen. Kan iemand kort vertellen hoe het komt dat men toch 2200km ver komt zonder lokaal te verstoren? Geloof nooit dat ze met 4watt uitkomen. Een enkele Engelsman pak ik met S4 op een mobiele antenne.

Nu weet ik dat met de komst van kabel en iptv en flatscreens de storingsgevoeligheid op niet zendapparatuur natuurlijk flink is gedaald, maar kan me niet voorstellen dat men lokaal de halve band wegdrukt!

Ondertussen begonnen met de documentatie uit de links hierboven. ik wacht nog steeds tot de Spiro,kabels en connectoren geleverd worden. Nu lees ik dat voor een verticale dipool het belangrijk is dat de coax haaks op de lijn staat, is daarvoor een simpel t stuk met een lengte pvc voldoende? Is een RF Choke/Balun perse nodig of kun je die ook achterwege laten?

Veel vragen maar allemaal super interessant. ik zal dit topic ook van voor tot achter doornemen, met 8 pagina's is dat zo gebeurd natuurlijk.

• kozue
Er zit nog een langer topic voor, dit is deel 2 ;)

Maar het is niet zo dat je over die hele 2200km te ontvangen bent. Die signalen weerkaatsen via de verschillende luchtlagen, en hoor je alleen op bepaalde plekken. Dat jij iemand ontvangt wil niet zeggen dat hij jou kan horen, of dat je hem 1km verderop nog steeds hoort. Weerkaatsing is complex, onvoorspelbaar en heel veranderlijk.

Als je dit interessant vind, zou ik zeker eens kijken naar een cursus zendamateur. De stof kun je gratis online vinden. Iemand heeft in deel 1 ook een samenvatting gepost. Vooral met FT8 zie je altijd goed hoe de condities veranderen in de loop van de dag. Je ontvangt daarmee een heleboel kleine digitale signaaltjes tegelijkertijd en met iets als gridtracker kun je die op een kaart weergeven en kijken wat je allemaal hoort van over de wereld. Je kunt dit zelfs goedkoop en zonder zendlicentie proberen met een SDR en alleen luisteren. Zo ben ik ook ooit in het zendamateur gebeuren gezogen. Ik had WSJT-X en Gridtracker draaien op een RTL SDR en wilde toen ook QSO’s gaan maken ipv alleen luisteren. Dus pas op: het kan verslavend zijn ;)

En wat betreft storing over de jaren heen: die is alleen maar erger geworden. Er zitten minder mensen op 27MC, maar daar zijn alle apparaten die iets draadloos doen en de schakelende voedingen bij gekomen, plus nog veel meer. Hier in een woonwijk haal ik al S9 aan ruis op de meeste HF banden. Ik wil niet weten wat je in een flat hoort met ook nog eens mensen boven en onder je. Dus zo’n impact zal zo’n zendertje niet meer hebben op andermans spullen. Die hebben van zichzelf al goede afscherming nodig om zich te beschermen tegen de RF jungle die we gebouwd hebben met die moderne trend om alles maar draadloos te doen.

• Meulugar

Meulugar

Ik ben reeds begonnen met het cursus materiaal voor N, valt een hoop informatie uit te halen. Probeer een hoofdstuk per 2 dagen af te handelen. Mag je tijdens het examen een Cheatsheet voor de formules gebruiken? (De welbekende driehoekjes die je op de middelbare school had) of moet je die echt uit het hoofd leren?

Ik weet dat ik niet te verstaan ben als iemand met S1 binnenkomt. Heb net het materiaal binnen gekregen om een dipool in elkaar te knutselen, komt goed uit want het regent vandaag hier. Ik heb hier in Portugal al 2 websdr sites in mijn favorieten staan, en ook cubicsdr op de Mac draaien. Maar de pen die ik heb wijkt teveel af als hij warm wordt dus dat wordt nog even kijken naar een echte “rtlsdr” met passieve koeling.

Dat van de condities/propogatie is inderdaad een ding wat ik wil monitoren. Maar neem aan dat dat ook in de cursus materiaal voorkomt. De samenvatting voor de cursus waar je aan refereert is hierboven inderdaad nogmaals genoemd.

• Livio_Livius
Meulugar schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:01:
Ik ben reeds begonnen met het cursus materiaal voor N, valt een hoop informatie uit te halen. Probeer een hoofdstuk per 2 dagen af te handelen. Mag je tijdens het examen een Cheatsheet voor de formules gebruiken? (De welbekende driehoekjes die je op de middelbare school had) of moet je die echt uit het hoofd leren?
Nee, maar aantal formules voor N is beperkt. Oa wet van Ohm, serie en paralell schakelingen en hoe je dB's moet rekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Meulugar schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:01:
De samenvatting voor de cursus waar je aan refereert is hierboven inderdaad nogmaals genoemd.
Hah, daar had ik blijkbaar overheen gelezen :+ Dat was ‘m inderdaad. Die geeft een goed overzicht van wat je allemaal kan verwachten. Voordat ik begon met het echte studeren had ik die doorgenomen om een schatting te doen of me dat zou gaan lukken of niet. En dat was een goede schatting ;). Het aantal formules wat je voor N moet kennen is heel laag. Met PUI/URI en middelbare school wiskunde kom je al een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Sinds 2020 mogen examens niet meer meegenomen worden. Als iemand interesse zou hebben in een N machtiging, hoe groot is dan de kans dat je met veel oude examens nog steeds de huidige examens haalt? Iemand hier misschien een idee? En is er nog wat zinnigs te zeggen over de laatste maanden SRE voordat het overgaat naar het CBR en misschien alle examens totaal anders worden?

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Ik vermoed dat nog steeds dezelfde examenvragen pool wordt gebruikt, dus oude examens blijven nuttig. Er is wel sprake van wijzigingen na overgang naar het CBR.

Op mijn site staan een hele stapel oude examens: www.pc5e.nl/examen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emperor_
Running_Cow schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 21:40:
Sinds 2020 mogen examens niet meer meegenomen worden. Als iemand interesse zou hebben in een N machtiging, hoe groot is dan de kans dat je met veel oude examens nog steeds de huidige examens haalt? Iemand hier misschien een idee? En is er nog wat zinnigs te zeggen over de laatste maanden SRE voordat het overgaat naar het CBR en misschien alle examens totaal anders worden?
Ik zou wel de theorie leren en daarna de examen vragen maken zodat je beetje een idee hebt wat de vraagstelling is. Als dit je makkelijk af gaat zou ik gelijk doorpakken naar F zodat je gelijk klaar bent.

Als je vragen verder hebt stel ze hier in het forum! Er zijn een aantal GoT leden die niet al te lang geleden hun examens nog hebben gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livio_Livius
Ik verwacht niet dat CBR in staat is om al nieuwe opgaven te maken. Nieuwe opgaven moeten gemaakt worden, review etc. Focus ligt eerst op F opgaven. Dus gewoon de huidige examens oefenen van de laatste 5 jaar bijv. en dan moet het lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvD77
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-09 16:31
Absoluut geen aandelen maar DLZA is echt super fijn om te leren.
Die maken ook gebruik van examenvragen met het verschil dat je de uitleg erbij krijgt waarom iets goed/fout is.
Erg prettige leeromgeving. Ik heb hier recentelijk mijn N licentie mee gehaald met 2 foutjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Ik vond de DLZA juist niet zo, met name de humor viel me tegen. Ik heb dus het Veron boek samengevat en ben toen historische examens gaan maken. Vraag fout, dan bijbehorende theorie doornemen tot ik het goede antwoord wel kon geven.

Uiteindelijk kreeg ik op het examen een exacte kopie op van een historisch examen (alleen datum anders) dat ik de avond ervoor nog had gedaan als "generale repetitie". Vond de examinator die me vroeg of ik de antwoorden ook wiled ("nee, die heb ik al") niet leuk... die trok wit weg. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
@DvD77 : In hoeverre had jij die Ohm cirkel uit het hoofd geleerd?

En wat ik niet echt duidelijk krijg: Je betaald tegenwoordig een jaarlijkse bijdrage aan AT. Maar als je geslaagd zou zijn en je vraagt een machtiging aan, moet je dan:
1: Iets van 200 euro betalen voor de aanvraag? Of was voorheen het bedrag bij je aanvraag en daarna geen jaarlijks bedrag meer?
2: Jaarlijks betalen, als je niet betaald wordt zowel je machtiging ingetrokken als je call. Maar stel dat dat gebeurd, en je zou weer willen activeren dan moet je opnieuw examen doen? Of blijft wel ergens geregistreerd dat je het examen zou hebben gehaald en na betaling van die 48 euro krijg je weer een call en machtiging?

Momenteel zit ik er serieuzer aan te denken om eens een poging te wagen voor een examen. Maar waar ik jaren mee worstel: Ik woon in een klein flatje op 3 hoog (dat is ook de hoogste laag). Ik krijg nooit een keer toestemming om op het dak wat te plaatsen, maar kan ik dan wel wat met een machtiging? Een beetje zendamateur waar je langs rijdt heeft een in beton gegoten allemachtig apparaat.

Naast enige zelfstudie en een oude versie van het Veron F-boek zal ik eens bij DLZA kijken, ik heb ervaring met Moodle, dat is sowieso een plus. En dank aan PC5E voor de website, daar zit vast aardig wat moeite in...

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Pagina: 1 2 3 Laatste