pjottum schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 08:40:
[...]
De kans is er altijd, de Mercedes motor is duidelijk de betere op dit moment, maar het RBR chassis is duidelijk beter, het verschil in race pace is zeer beperkt en dat is helemaal op dat blok terug te leiden. Als Renault de tijd neemt om dit blok - of het blok voor volgend seizoen beter te krijgen kan het maar zo het winnende blok zijn.
Overigens geldt hetzelfde voor Honda; het gaat natuurlijk om de details, de kleinste dingetjes die wij ons niet eens kunnen voorstellen. Dit jaar heeft men een nieuw concept geprobeerd, maar gewoon niet genoeg kunnen testen, dus test men nu al 7 races. Dat klinkt lang, maar is in totaal .. ~40 uur aan rondjes rijden. Als ie het deed dan. En de electronica faalt, het blok gaat niet doormidden zoals dat dat vroeger gebeurde.
Gezien de keuzes van McLaren zal het maar zo kunnen zijn dat ze volgend jaar op AMG overstappen en dat de Honda dan wel goed en veel beter werkt -> Sauber vooraan.

(BMW deed het best ok in de Sauber, toch?

)
Ik zie twee duidelijke aanwijzingen dat Renault het niet gaat redden:
1.
- Hun 2017 concept motor zou de nieuwe richting zijn voor 3 jaar. Dit seizoen kunnen ze in season niet eens performance vinden
- Ze geven aan in 2018 met
weer een nieuw concept te komen. 2017 concept heeft dus gefaald.
- 2018 nieuwe concept moet zich nog maar bewijzen en kinderziektes moeten overwonnen weer. In ieder geval pas eind 2018, begin 2019 is de kans er dat ze grote stappen maken...
Eind 2018 zijn Ferrari en Merc ook weer veel verder met hun PU. Die weten ook elk jaar toch nog flinke gains te vinden.
Waar Renault nu misschien 50 PK mist, missen ze eind 2018 misschien wel 90 PK tov Fer/Merc.
Ze schieten op een moving target...
2.
- Renault is het works team en kan dicteren hoe de motor ontworpen wordt wat betreft packaging, koeling, torque etc etc. RB moet de motor maar inpassen in het chassis. Er is geen/weinig synergie tussen Renault engine department en RB.
Juist die integratie van de PU in het chassis zorgt voor veel winst mbt aero, gewicht, koeling etc.
Ik ben lang optimisch gebleven, maar met alle kennis van nu, durf ik te stellen dat Renault tot en met 2021 RB niet aan een wereldtitel gaat helpen.