Wel grappig om her en der te lezen hier dat de aanval van Ajax 'ongelooflijk zwak' is en geen 'killer instinct'. Het is bijna lachwekkend om te lezen
Dergelijke veroordelingen van een voorhoede die zoveel kansen weet te creëren en zelf mee verdedigd en opjaagt. Volgens mij heb ik dat de afgelopen seizoenen Europees slechts sporadisch gezien en behoorde Ajax tot één van die ploegen in dat kleine handje vol wedstrijden. En dan ook nog eens afbreuk doen aan de overwinning door te stellen dat het 'veel zegt over Lyon dat ze er 4 om de oren krijgen'. Serieus, Nederlandse azijn zeikerij ten top, het is immers nooit goed. Ja, er werden kansen gemist, van de 16 schoten op doel gingen er 'slechts' vier in. Lyon daar in tegen schoot 8 keer op doel en wist niet te scoren. Ik heb maar weinig Europese wedstrijden in een eindfase gezien die zo aantrekkelijk waren. Eerst al in de thuiswedstrijd tegen Schalke en nu een tweede helft tegen Lyon waarvan iedereen dacht dat deze ploeg Ajax klop zou geven. Schalke zou een off-day hebben gehad, Lyon was zich zelf niet en ga zo maar door. Het feit is gewoon dat Ajax beide ploegen compleet heeft weggespeeld door constant de bal af te jagen, vroeg druk te zetten en snelle combinaties op te zetten. En dat in een tempo en met een discipline waardoor de tegenstander totaal niet meer in staat was om iets te forceren.
Ik ben echt mega trots op deze prestatie, de buitenlandse kranten zijn niets dan lovend, net als over de wedstrijd tegen Schalke. Eindelijk maken we als Nederland weer een vuist in Europa en leggen we een pot op de mat waar je je vingers bij aflikt. Eigenlijk is het azijngezeik over het niet afronden van de vele kansen wellicht het mooiste compliment wat je kan krijgen van de toch doorgaans negatieve gebruikers hier. Het gaat ditmaal niet over de verdediging of over het vroegtijdig inzakken. En dan ook nog eens durven zeggen dat Ziyech zich lichtelijk mag schamen over zijn afwerken, serieus? Wist je dat Ziyech de eerste speler ooit is met drie assists in een Europese eindfase? Die gast was helemaal leeg, opgespeeld, kapot gelopen. Van mee verdedigen naar opbouwen, van steekpasses naar loopacties om ruimte te creëren.
Met zoveel kansen zou een ploeg met een gemiddelde spits er al snel een stuk of 15 in gelegd hebben. Ja. Ik vind het gewoon echt een zwakte dat je niet meer killer instinct toont.
Noem mij eens een Europese pot waarin een speler van het niveau eredivisie er daadwerkelijk 15 in knalt in een wedstrijd? Je praat over een gemiddelde spits (waar Ziyech geen spits is, maar a lá) maar ik kan er geen één opnoemen die daadwerkelijk bijna alle kansen verzilverd. Een Bas Dost misschien? Mjah, in een Portugese competitie die uit twee redelijke ploegen bestaat aangevuld met 16 amateurploegen. In een dergelijke competitie knal je er wellicht die 15 in, ook al is dat nog nooit gebeurt.
Gisteren stond er weer een team op het veld wat ondanks een zwakkere eerste helft makkelijk overeind bleef en in de tweede helft door een collectief er overheen donderde. Een team wat eindelijk bleef door voetballen, aanvallen ondanks een 2-0 voorsprong, niet van de wijs werd gebracht door een tegentreffer en zelfs nog weer de marge op drie zette. Echt hulde, waarmee ik mij graag aansluit bij de buitenlandse pers, die ook niks anders dan lovend is over dit Ajax
Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.