Hier zijn mijn ervaringen met PVC vloeren:
Acht jaar geleden hebben we in onze nieuwbouwwoning op de gehele benedenverdieping een PVC (lijm)vloer laten leggen. Deze vloer beslaat 70m2 en kostte destijds € 3.496,50 (€ 49,95 per m2), inclusief egaliseren en leggen.
We zijn erg tevreden met de vloer. De voordelen zijn talrijk, zoals geluiddemping en de weerstand tegen breuken, zelfs bij het laten vallen van glazen. Ook wanneer onze baby/peuter van de bank of salontafel viel, was de schade minimaal. Dit in tegenstelling tot bij een tegelvloer, waar de schade veel groter zou zijn geweest. Bovendien is de vloer gemakkelijk schoon te houden en bestand tegen vocht en vuil. We hebben de vloer ook doorgelegd in het toilet. Ook dit is geen enkel probleem gebleken.
Momenteel zijn we bezig met het plaatsen van een aanbouw. Omdat de PVC-vloer die we hadden niet meer beschikbaar is en we een uniforme vloer op de hele benedenverdieping willen, hebben we besloten om de PVC-vloer in de gehele ruimte te vervangen.
We hebben onze keuze laten vallen op de
Belakos Pallazo 72 met een Hongaarse punt motief. Voor de benodigde 98m2 hebben we drie offertes aangevraagd, waarvan de prijzen aanzienlijk uiteenliepen:
1. € 9.187,31
(€ 93,75 per m2)
2. € 8.328,00
(€ 84,97 per m2)
3. € 6.617,10
(€ 70,58 per m2)
*Alle offertes zijn inclusief leggen en egaliseren met exact dezelfde vloer.*
Ook voor de plinten (inclusief plaatsen) varieerden de prijzen:
1. € 778,50
2. € 824,40
3. € 673,75
Uiteindelijk hebben we gekozen voor de derde offerte, voornamelijk vanwege de aanzienlijk lagere prijs en omdat dezelfde zaak ons acht jaar geleden naar tevredenheid heeft bediend.
In de afgelopen acht jaar hebben we intensief gebruik gemaakt van onze PVC vloer, maar er is geen enkele schade aan de bestaande vloer. Een paar jaar geleden liet mijn schoonvader per ongeluk een glazen plaat met de punt in de PVC-vloer vallen. De ontstane gat/deuk trok na enkele weken/maanden vanzelf weer dicht en is nu onvindbaar. Nu we de keuken hebben verwijderd, is er wel een licht kleurverschil zichtbaar tussen het deel dat onder de keuken heeft gelegen en het aangrenzende deel. Zelfs als de huidige vloer nog leverbaar zou zijn geweest, zou dit dus geen optie zijn geweest vanwege dit kleurverschil.
Om de nieuwe vloer te plaatsen, moeten we uiteraard onze huidige vloer verwijderen. Tot nu toe heb ik ongeveer tien vierkante meter losgetrokken van het deel van de woning dat wordt verbouwd. De hoekjes van de PVC-stroken zijn gemakkelijk los te maken met een spatel, waarna de stroken met een combinatietang kunnen worden losgetrokken. Hoewel dit vrij eenvoudig is, is het toch fysiek erg zwaar werk, en het lukt me slechts enkele vierkante meters per avond te doen. Voor een paar vierkante meter is dit nog wel te doen, maar voor de rest van de woning ga ik een tapijtstripper huren.