PVC vloer, ervaringen mee?

Pagina: 1 ... 26 ... 30 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20-06 18:10

Rzaan

Altijd zoekende

Naar aanleiding van de discussie over emissie.
Bij mij is afgelopen woensdag het laatste deel van de PV-vloer gelegd.
Ik wil deze nu gaan beschermen met stucloper omdat er nog vanalles in huis moet gebeuren.
De vloerenlegger zei dat ik daar het beste tot zondagavond mee kan wachten, zodat de vloer nog 'uit kan dampen' of woorden van gelijke strekking.

Heeft dit daarmee iets te maken?
Of is het vooral de lijm waarvan de damp weg moet kunnen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4thh1UUnpDprT0NWV19GCIClaTw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BFwozmoJa1pXyrB1BGhta5yS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Rzaan op 10-09-2023 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:36

paQ

Dat is vanwege de lijm.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Heb je ook enig idee hoe lang deze moet luchten?
Ik doe nu iets van 4 x 24 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artopaper
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:21
Heeft iemand nog goede aanbevelingen waar je PVC incl. Leggen op de kop kan tikken, mag ook alleen online zijn. Ik merk nu dat voor 68m2 de prijzen vrij fors zijn(6.5k incl plinten allin)

Tevens laten we vloerverwarming in de betonnen vloer frezen. Moeten we ons nog zorgen maken over de temperatuur van de vloer? Aangezien er max 27 graden wordt aangegeven voor pvc vloeren. Het is overigens een jaren 70 huis met een klassieke cv opstelling

[ Voor 40% gewijzigd door Artopaper op 12-09-2023 21:54 ]

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik heb zojuist een factuur gekregen voor mijn vloer.
De daadwerkelijke vloeroppervlakte is (zo uit mijn hoofd) 77 m², maar ze rekenen 84 m².
Daar zit o.a. het snijverlies bij.
Eerst vond ik het een beetje raar dat ik dan ook voor het leggen, lijm en egaliseren voor die 84 m² moet betalen.
Maar eigenlijk is wel logisch. Want in mijn huis zitten veel lastige hoeken en een roomdivider die het leggen moeilijker maakten. En daardoor waren het ook meer arbeidsuren.
Dus door gewoon daadwerkelijke oppervlakte + snijverlies als norm te nemen voor de eindberekening, zit de winkel toch goed.

Klopt mijn gedachte volgens jullie?

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:08
Rzaan schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:29:
De daadwerkelijke vloeroppervlakte is (zo uit mijn hoofd) 77 m², maar ze rekenen 84 m².
Eerst vond ik het een beetje raar dat ik dan ook voor het leggen, lijm en egaliseren voor die 84 m² moet betalen.
Maar eigenlijk is wel logisch. Want in mijn huis zitten veel lastige hoeken en een roomdivider die het leggen moeilijker maakten. En daardoor waren het ook meer arbeidsuren.
Dus door gewoon daadwerkelijke oppervlakte + snijverlies als norm te nemen voor de eindberekening, zit de winkel toch goed.

Bij mijn offerte was het hetzelfde.. Het is gewoon een trucje om op papier met een lagere kantemeter prijs te rekenen dan je daadwerkelijk doet. Als ze het niet zouden doen, en gewoon 77m2 leggen + 84m2 vloer op de offerte zouden zetten. Dan was die 77m2 leggen gewoon duurder per m2 geweest.

Kortom: deal with it

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

ConQuestador schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:46:
[...]

Bij mijn offerte was het hetzelfde.. Het is gewoon een trucje om op papier met een lagere kantemeter prijs te rekenen dan je daadwerkelijk doet. Als ze het niet zouden doen, en gewoon 77m2 leggen + 84m2 vloer op de offerte zouden zetten. Dan was die 77m2 leggen gewoon duurder per m2 geweest.

Kortom: deal with it
Doe ik ook.
En vind het eigenlijk ook wel ok.
Het ene huis is het andere niet, en zo trek je dat een beetje recht.
Een precies rechthoekige huiskamer is stukken makkelijker leggen en heb je ook minder snijverlies.

• MDCCCXCVI
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 03-01 16:23
Goedemiddag allemaal,
Ik ben van plan om een nieuwe vloer te leggen over een huidige tegevloer heen.
Dit zal een klik-pvc vloer worden in visgraatpatroon. Bij het bedrijf waar we een mooie vloer hebben gezien worden we van het kastje naar de muur gestuurd en krijgen we verschillende adviezen.

De website zegt dat er geen ondervloer nodig is
De vrouw aan de telefoon zegt dat er een verkeerde ondervloer is geoffreerd
En meneer zegt dat de vloer ge-egaliseerd moet worden.

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee en wat zouden jullie aanraden? :)

Aanvulling: er ligt vloerverwarming onder de tegelvloer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xd4htYe6mlWtLdnte4MP-hB4jMw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MK8X3DHDyg4HhjfiZzVDzV34.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door MDCCCXCVI op 14-09-2023 18:06 ]

• paQ

paQ

MDCCCXCVI schreef op donderdag 14 september 2023 @ 17:01:
Goedemiddag allemaal,
Ik ben van plan om een nieuwe vloer te leggen over een huidige tegevloer heen.
Dit zal een klik-pvc vloer worden in visgraatpatroon. Bij het bedrijf waar we een mooie vloer hebben gezien worden we van het kastje naar de muur gestuurd en krijgen we verschillende adviezen.

De website zegt dat er geen ondervloer nodig is
De vrouw aan de telefoon zegt dat er een verkeerde ondervloer is geoffreerd
En meneer zegt dat de vloer ge-egaliseerd moet worden.

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee en wat zouden jullie aanraden? :)
Dat ligt er aan of je nu (diepere) voegen hebt. Zo ja, dan zou ik sowieso egaliseren.
Als de gekozen vloer een geïntegreerde ondervloer heeft dan uiteraard niet eerst nog een ondervloer toevoegen.

• James040
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-06 10:09
Afgelopen week hier ook laten egaliseren (5mm) + pvc laten leggen.
In principe erg tevreden, echter zit er midden in de woonkamer een deel vloer wat niet helemaal goed lijkt te zijn geëgaliseerd. Het hoogteverschil is minimaal, maar het lijkt net alsof er nu een soort van plas water onder de vloer zit, waarbij dit effect door het (natuurlijke) strijklicht nog wordt versterkt.

Iemand ervaringen mee wat hierin acceptabel is en wat niet?
Legger gaf aan dat het door egaliseren komt maar dat dit wel binnen de marges viel. (Tis echt max. 1mm gok ik)
Ik heb geen idee over deze marges maar wil gewoon een strak eindresultaat.

Members only: foto's vloer
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door James040 op 16-09-2023 08:02 ]

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:09

Ik had zelfs destijds een vergelijkbare factuur. Daar heb ik toen iets van gezegd.
Ik wou namelijk graag 1 pak pvc extra en ze hadden wat snijverlies. Dan ga ik voor die meters niet ook het egaliseren en leggen betalen, want ze leggen niks...
De factuur werd toen aangepast en werden excuses gemaakt. Ik VERMOED dat ze dit gewoon uit gemak altijd zo doen, en als iemand er iets van zegt passen ze het aan.

Moeilijke hoekjes kan, de ene keer is een huis rechtoe rechtaan en de andere keer niet. Daarvoor hebben ze gewoon een gemiddelde leg prijs. Visgraat is vaak ook iets duurder dan recht leggen.

Maw: ik zou zelf niet voor 7m2 lijm, leggen, egaliseren betalen als ze op die 7m2 niks hebben gedaan.

[ Voor 5% gewijzigd door pentaw1nz op 16-09-2023 08:12 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

pentaw1nz schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 08:11:
Maw: ik zou zelf niet voor 7m2 lijm, leggen, egaliseren betalen als ze op die 7m2 niks hebben gedaan.
Er moet boven ook nog gelegd worden.
Ik zal het dan eens vragen hoe dat zit met die berekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03:22

In mijn offerte heb ik gewoon 67,4m2 vloer besteld/betaald en voor 63m2 betaald voor egaliseren/leggen. Lijkt mij logisch.

• Bamiblik
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-06 15:41
Voor mijn nieuwbouwwoning ben ik mij aan het oriënteren op de vloer boven. Boven hebben we zowel vloerverwarming als koeling.

Het liefste en beste zou daar natuurlijk plak pvc voor zijn, nu is het financieel aantrekkelijker om click pvc te doen, bij de 2 vloeren zaken zeiden ze ook dat laminaat zeer geschikt is (met de juiste onder vloer) en dat laminaat een dikkere toplaag heeft en beter klikt.

Hebben jullie hier nog tips in?

• paQ

paQ

James040 schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 08:01:
In principe erg tevreden, echter zit er midden in de woonkamer een deel vloer wat niet helemaal goed lijkt te zijn geëgaliseerd. Het hoogteverschil is minimaal, maar het lijkt net alsof er nu een soort van plas water onder de vloer zit, waarbij dit effect door het (natuurlijke) strijklicht nog wordt versterkt.

Legger gaf aan dat het door egaliseren komt maar dat dit wel binnen de marges viel. (Tis echt max. 1mm gok ik)

***members only***
sja, wel echt het onverbiddelijke van dryback.
En die aftekening zal in de loop van de tijd alleen maar duidelijker worden.

Als het 1 'pakket' was (egaliseren en leggen) zou ik het zeker niet laten zitten.
Had vrij eenvoudig voorkomen kunnen worden. Schuren, bijsmeren, noem maar op.

banen vanaf de deuk tot aan de achtergevel laten weghalen, randen of wegschuren, of gladstrijken, en dan nieuwe banen doorleggen.

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 21-09-2023 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eierkoekie
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
James040 schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 08:01:

***members only***
Dit is idd gewoon niet goed geëgaliseerd. Tenzij ze bijvoorbeeld aan hebben gegeven egaliseren tot maximaal 3mm en dat “plasje” wat er was is 3,5mm dan valt het onder eigen verantwoordelijkheid…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eierkoekie
  • Niet online

Ik heb aardig wat offertes opgehaald destijds, maar 4 van de 5 offertes rekenden met netto vloeroppervlakte voor schuren en egaliseren en 5 tot 8% snijverlies voor de vloeren.

Slechts 1 maakte een offerte met de bruto snijverlies oppervlakte. Die is het ook niet geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stunter
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-06 17:03

stunter

Bamiblik schreef op donderdag 21 september 2023 @ 21:25:
Voor mijn nieuwbouwwoning ben ik mij aan het oriënteren op de vloer boven. Boven hebben we zowel vloerverwarming als koeling.

Het liefste en beste zou daar natuurlijk plak pvc voor zijn, nu is het financieel aantrekkelijker om click pvc te doen, bij de 2 vloeren zaken zeiden ze ook dat laminaat zeer geschikt is (met de juiste onder vloer) en dat laminaat een dikkere toplaag heeft en beter klikt.

Hebben jullie hier nog tips in?
Hier ook vloeren met vloerverwarming en koeling. (Water water warmtepomp zonder actieve cooling)
We hebben vloeren met keramische tegels en met laminaat met speciale ondervloer.

Ik zou geen laminaat meer nemen we merken vooral met koeling dat het warmer blijft in deze kamers.
We gaan nu uitbouwen en twijfel nu ook vooral om de kosten tussen plak PVC of click PVC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bamiblik
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-06 15:41
stunter schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:45:
[...]

Hier ook vloeren met vloerverwarming en koeling. (Water water warmtepomp zonder actieve cooling)
We hebben vloeren met keramische tegels en met laminaat met speciale ondervloer.

Ik zou geen laminaat meer nemen we merken vooral met koeling dat het warmer blijft in deze kamers.
We gaan nu uitbouwen en twijfel nu ook vooral om de kosten tussen plak PVC of click PVC.
Dank voor je reactie. Dan lijkt laminaat inderdaad niet de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Eierkoekie schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 08:29:
[...]

Ik heb aardig wat offertes opgehaald destijds, maar 4 van de 5 offertes rekenden met netto vloeroppervlakte voor schuren en egaliseren en 5 tot 8% snijverlies voor de vloeren.

Slechts 1 maakte een offerte met de bruto snijverlies oppervlakte. Die is het ook niet geworden.
Ik heb mijn factuur nog eens goed bekeken.
Hij geeft over het totaalbedrag 5% korting.
Dus al met al zit ik nog steeds goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:15
Iemand ervaring met zelf egaliseren?
Ik overweeg om zelf te egaliseren en pvc te verlijmen ( bovenverdiepingen ).

Hoe moeilijk is dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Draakje5 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 20:47:
Iemand ervaring met zelf egaliseren?
Ik overweeg om zelf te egaliseren en pvc te verlijmen ( bovenverdiepingen ).

Hoe moeilijk is dit?
Ligt eraan hoe je wil egaliseren. Je kunt vloervolgend egaliseren of dusdanig egaliseren dat je vloer (hopelijk) horizontaal is.
Het eerste kun je in je eentje, maar vraagt veel voorbereiding (en veel emmers) en enige kunde. Het is geen rocketscience, maar toch_
Het tweede wordt lastig in je eentje. Want daar gaat veel meer egaline inzitten en dat moet je continu blijven maken.

• Ruben0s
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-06 18:35
Heb een PVC vloer laten leggen door een gerenommeerd bedrijf uit de omgeving.

Alleen zwaar teleurgesteld in het resultaat. Ze komen volgende week de boel "herstellen", maar mijn gevoel zegt dat alles eruit moet.

Ik denk namelijk dat niet goed geëgaliseerd is. Voel namelijk veel oneffenheden en in zonlicht zie je dit ook goed.

spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7KXx8poHU5ywDgfmak2gZ39Bux8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CaDB02cSIxwoAfpXLuOY7c15.jpg?f=fotoalbum_large

Er komt ook een deurmat bij de voordeur. Dit gedeelte is ook geëgaliseerd en geschuurd en ziet er zo uit.

spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NLuIO_RySc-bAjwnMWjIRqSk9wg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WksFs11jnd5ZYvxCRYkv44YF.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb hierdoor het gevoel dat op meerdere plekken de ondervloer er zo uit ziet. En dat ik dit door het PVC heen voel/zie.

[ Voor 29% gewijzigd door Ruben0s op 23-09-2023 10:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K1p
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21:18

K1p

:X dit ligt niet aan jou hoor. Dit is prutswerk.
Ruben0s schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 09:53:
Heb een PVC vloer laten leggen door een gerenommeerd bedrijf uit de omgeving.

Alleen zwaar teleurgesteld in het resultaat. Ze komen volgende week de boel "herstellen", maar mijn gevoel zegt dat alles eruit moet.

Ik denk namelijk dat niet goed geëgaliseerd is. Voel namelijk veel oneffenheden en in zonlicht zie je dit ook goed.

spoiler:

Er komt ook een deurmat bij de voordeur. Dit gedeelte is ook geëgaliseerd en geschuurd en ziet er zo uit.

spoiler:

Ik heb hierdoor het gevoel dat op meerdere plekken de ondervloer er zo uit ziet. En dat ik dit door het PVC heen voel/zie.

• paQ

paQ

Ook het 'gerenommeerde' bedrijf is afhankelijk van het (pruts)werk van degene die komt egaliseren.
Hopelijk komen ze met een gerenommeerde oplossing. ;)

Snap alleen nooit zo dat de legger aankomt met zijn lijm, die vloer ziet, zijn schouders ophaalt en begint te smeren 8)7 Het zou ook nog de lijm kunnen zijn icm met niet goed uitwalsen. Maar lijkt idd op slecht egaliseren icm een dunne dryback.

[ Voor 44% gewijzigd door paQ op 23-09-2023 11:23 ]

• Ruben0s
De legger is ook degene die de vloer heeft geëgaliseerd.

Het gerenommeerde bedrijf had een ZZPer ingehuurd. Die heeft alles gedaan. Heb na het leggen het bedrijf foto's opgestuurd en ze zeiden dat de gang opnieuw moet. Toen heb ik aangegeven dat ze langs moesten komen om de rest te bekijken.

Dit hebben ze gedaan (toen ik helaas aan het werk was), maar heb niet het idee dat ze van plan zijn alles opnieuw te doen. Ze komen aankomende week langs om "de laatste puntjes" af te werken. Gelukkig ben ik dan wel thuis en kan ik ze alles aanwijzen wat in mijn ogen niet goed is.

Ik denk dat naast de gang, er in de woonkamer en keuken 30+ plekken zijn waar bobbels in het PVC zit. Waarbij twee bobbels extreem zijn en de rest zichtbaar is als de zon erop schijnt. Ik vraag mij wel af wat acceptabel is qua oneffenheid? In het begin stoorde ik mij er niet aan, maar nu ik het weet wel.

[ Voor 4% gewijzigd door Ruben0s op 23-09-2023 13:38 ]

• paQ

paQ

niet... aftekeningen in dryback worden alleen maar duidelijker in de loop van tijd.
Het moet gewoon glad zijn eronder. Waarom zou je anders egaliseren 8)7

• paQ

paQ

Ruben0s schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 13:35:
Ik vraag mij wel af wat acceptabel is qua oneffenheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ruben0s schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 13:35:
Ik vraag mij wel af wat acceptabel is qua oneffenheid? In het begin stoorde ik mij er niet aan, maar nu ik het weet wel.
Geen oneffenheid. Dat is het enige dat acceptabel is.
Een legger egaliseert en voor dat hij dat doet, kijkt hij of er ergens iets zit wat hem in de weg zit. Bijvoorbeeld restanten van een gesloopte muur. Of een stuk VV-buis dat naar boven komt. Dat was bij mij.
Als er teveel uitsteekt, bikt hij het weg (of geeft aan dat dat nog moet)
Of hij brengt iets meer egaline aan.
Na het drogen schuurt hij de egaline mooi glad en repareert daar waar nodig.
Als de vloer mooi glad is, gaat hij pas leggen.
Bij jou zijn een paar stappen overgeslagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Hier ook bezig met PVC offertes voor een woning waar ik eind november naartoe verhuis. Drie jaar oude woning met op 4 verdiepingen vloerverwarming. In de woonkeuken ga ik de betonvloer van een epoxy coating voorzien, maar de rest van de verdiepingen zal PVC worden (100m²).

Op 2 verdiepingen ligt nu semi-hoogpollig turquoise vloerbedekking, dus dat gaat er heel rap uit. In de woonkamer echter een groter probleem, daar ligt een volledig verlijmde linoleum/marmoleum vloer. Prachtig natuurmateriaal en ideaal met vloerverwarming zou je denken, maar het is echt knal oranje.. well, shit.

Ik dacht dit kan ik er vast wel in een middagje uit trekken, maar alle vloerenzaken geven aan dat dit een hels karwei is. Het breekt af in vezels en zit extreem sterk verlijmd waardoor je ook de ondergrond vernaggeld. Als ik vloer/klusbedrijven bel dan rolt er al snel een offerte van €1500-2000 uit om 40m² machinaal te verwijderen.

Veel te duur en gedoe, dus dan maar het linoleum beschouwen als permanent onderdeel van de inboedel. Dus wat zijn dan de opties? Laminaat erover leggen is volgens alle specialisten een zeer veilige optie, maar dan heb ik laminaat en zal de vloerverwarming wat minder rendement hebben.

Omdat ik geen smaak heb wil ik graag een PVC dryback walvisgraat vloer in de woonkamer bovenóp het linoleum. De vloerspecialisten in de regio zijn hier zeer verdeeld over. Sommigen kijken me met glazige ogen aan en zeggen: doe dat maar niet, linoleum is een zacht materiaal en absoluut ongeschikt als ondervloer voor plak PVC. Twee partijen gaven aan dat ze PVC wel kunnen verlijmen op linoleum, mits de vloer onbeschadigd en egaal is. Indien niet egaal kunnen ze zelfs egaliseren óver linoleum en dan plakken. Interessant, klinkt als iets dat absoluut niet fout kan gaan... :+

We gaan de gok maar gewoon wagen, dus heb ik een offerte opgevraagd bij Luxuryfloors. 40m² plak visgraat en 60m² click rechte planken. Zij staan veel hoger aangeschreven dan de meeste lokale vloerenzaken en hanteren ook wat scherpere prijzen. Ze geven 2 jaar leggarantie, dus ben benieuwd. Na lang vergelijken waren er een aantal serieuze opties:

Belakos Palazzo Visgraat XL 72
Tarkett ID Supernature Visgraat (Creek Oak Beige of Delicate Oak Almond)
Douwes Dekker Ambitieus Visgraat Boterkoek
MFlor Parva River Oak XL Tarn (41929)

Uiteindelijk is de keuze gevallen op Douwes Dekker Ambitieus Boterkoek. Voordeel is dat deze serie in plak/click en visgraat/planken beschikbaar is. Woonkamer wordt visgraat plak en de andere verdiepingen click met rechte planken.

Ik verwacht dat 100m² uitkomt op +- €7500 inclusief leggen/ondervloer/plinten/eindprofielen (hoge plinten al aanwezig). Ik zal eind november even een update geven met foto's en ervaringen zodra de boel er (hopelijk netjes) in ligt.

@Rzaan Welke Douwes Dekker PVC kleur heb jij laten leggen? Tevreden mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Boterkoek.
Ja, tevreden mee
Met een kanttekening: Ligt nu allemaal nog hardboard overheen omdat er nog geklust moet worden in de woonkamer.
Dus een echt goede blik op de kleuren van de muur met de vloer hebben we nog niet gehad.
Over een paar weken gaat het hardboard eraf en dan kan ik pas echt een goed antwoord geven.
Maar toen de vloer er lag met alleen de wit gestucte muren, vonden wij hem al prachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoiz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-06 22:08
Inmiddels ben ik het opstookprotocol aan het afdraaien.. echter is een ding mij onduidelijk..

In de handleiding is het de bedoeling tot 40c geleidelijk op te stoken, maar op de handleiding van de PVC die is geplakt staat dat de bovenkant v/d vloer niet boven de 27c mag komen. Inmiddels staat de thermostaat/regelaar van de VV op 35c maar is de bovenkant van de vloer al 27 graden. Is het dan de bedoeling dat ik straks als de vloer in bedrijf is de thermostaat ook laat staan op 35 en niet 40 als bedrijfstemperatuur? Iemand die hier misschien een antwoord op weet?

Betreft een gefreesde vloerverwarming, de dekvloer zelf die daaronder ligt is al oud. Over de gefreesde leidingen is geegaliseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Hoiz schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:05:
Inmiddels ben ik het opstookprotocol aan het afdraaien.. echter is een ding mij onduidelijk..

In de handleiding is het de bedoeling tot 40c geleidelijk op te stoken, maar op de handleiding van de PVC die is geplakt staat dat de bovenkant v/d vloer niet boven de 27c mag komen. Inmiddels staat de thermostaat/regelaar van de VV op 35c maar is de bovenkant van de vloer al 27 graden. Is het dan de bedoeling dat ik straks als de vloer in bedrijf is de thermostaat ook laat staan op 35 en niet 40 als bedrijfstemperatuur? Iemand die hier misschien een antwoord op weet?

Betreft een gefreesde vloerverwarming, de dekvloer zelf die daaronder ligt is al oud. Over de gefreesde leidingen is geegaliseerd.
Als de PVC niet warmer mag worden dan 27 graden, dan zou ik de thermostaat op 35 laten staan in de toekomst.

Maar vraagje terug: Wil je werkelijk een vloer die 27 graden of warmer wordt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ruben0s
paQ schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 14:04:
niet... aftekeningen in dryback worden alleen maar duidelijker in de loop van tijd.
Het moet gewoon glad zijn eronder. Waarom zou je anders egaliseren 8)7
Ze zijn zojuist geweest. Alles moet eruit. Ze gaan opnieuw egaliseren en leggen.

Ondervloer is niet geschuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ruben0s schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:20:
[...]

Ze zijn zojuist geweest. Alles moet eruit. Ze gaan opnieuw egaliseren en leggen.

Ondervloer is niet geschuurd.
echt zo dom 8)7

en weer een ZZP-er van het lijstje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

paQ schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:23:
[...]

echt zo dom 8)7

en weer een ZZP-er van het lijstje
Je bent ook wel een beetje een vreemde winkel als je zo'n ZZP-er aanneemt.
Je gaat toch af op referenties en niet op iemand's blauwe ogen of KvK-nummer? Dat de ZZP'er het vergeten is, kan haast niet. Hij wist gewoon niet dat dat moest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoiz
Rzaan schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:19:
[...]

Als de PVC niet warmer mag worden dan 27 graden, dan zou ik de thermostaat op 35 laten staan in de toekomst.

Maar vraagje terug: Wil je werkelijk een vloer die 27 graden of warmer wordt?
Warme voetjes zijn lekker :+

Maar even zonder grappen, nee dat hoeft wat mij betreft niet per se, maar ik wil als ik de vloerverwarming aanzet wel een goede warmteafgifte, zeker omdat wij niet over de hele verdieping vloerverwarming hebben liggen. Als ik straks onder normaal verbruik de VV aanzet wil ik uiteraard wel zeker zijn dat de bovenkant van de vloer niet te warm word dus dan zal ik hem voor de zekerheid wel instellen op 35 graden.

Ik dacht ik dubbel check het eerst even omdat vrijwel overal staat dat de ideale verbruikstemperatuur 40 graden is en over de temperatuur van de bovenkant dekvloer niets staat vermeld. Dat stukje zie je vervolgens pas bij het opstookprotocol en nergens anders. Zodoende dat ik mij afvraag of deze beperking alleen geldt voor het opstoken of ook de verbruikstijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben0s
Foto van onder het PVC

spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6T22DpGO0SA3AB47KC_EHAtvVCI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5BKygOxa3z21tMQLdF7mDSL9.jpg?f=fotoalbum_large

Ben in iedergeval blij dat ze het gaan oplossen. Zit nu wel met extra overlast.
En heb nog een aantal punten wat de ZZP-er niet goed heeft gedaan:

Oprit zit onder de egaline.
Kozijnen van de deuren zitten onder de egaline.
Stelpoten van de Keuken zitten nu ook vast in de egalisatie laag.

[ Voor 10% gewijzigd door Ruben0s op 26-09-2023 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoiz
Ruben0s schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:34:
Foto van onder het PVC

spoiler:

Kozen van de deuren zitten onder de egaline.
Stelpoten van de Keuken zitten nu ook vast in de egalisatie.

Onze oprit zit onder egalisatie spul. Dit krijg ik er niet af.
Kozijnen van de deuren zitten ook onder egalisatie spul (moeten ze dit niet standaard afplakken?).
Zie ook mijn ervaring van een tijd terug. Kennelijk wordt er verwacht dat je alles vantevoren zelf afplakt want anders wordt alles volgegooid. Op zich prima natuurlijk, maar dan had ik het wel graag op voorhand geweten. Bij ons waren ze al begonnen met gieten en mengen voordat we uberhaupt een gesprek hadden. Helaas zijn er nog veel mensen in omloop die maar weinig geven om het product / de dienst die zij leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben0s
Rzaan schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:25:
[...]

Je bent ook wel een beetje een vreemde winkel als je zo'n ZZP-er aanneemt.
Je gaat toch af op referenties en niet op iemand's blauwe ogen of KvK-nummer? Dat de ZZP'er het vergeten is, kan haast niet. Hij wist gewoon niet dat dat moest.
Dit verbaast mij ook. Bedrijf bestaat al meer dan 60 jaar. Heeft op het internet nog geen een negatieve review. Iedereen in mijn omgeving weet ook dat ze bekend staan om goede kwaliteit, maar wel prijzig zijn en dan zit er zo'n beunhaas van een ZZP-er tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Hoiz schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:36:
[...]

Zie ook mijn ervaring van een tijd terug. Kennelijk wordt er verwacht dat je alles vantevoren zelf afplakt want anders wordt alles volgegooid. Op zich prima natuurlijk, maar dan had ik het wel graag op voorhand geweten.
Terecht punt. Bij sommige dingen weet je dat wel, en moet jezelf ook zo slim zijn.
Maar niet bij alles.
Wat is er mis met even zeggen 'koop van de week effe een paar rollen brede afplakband en plak her en der wat af'.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eierkoekie
  • Niet online
Ruben0s schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:34:
Foto van onder het PVC

spoiler:

Kozijnen van de deuren zitten onder de egaline.
Stelpoten van de Keuken zitten nu ook vast in de egalisatie laag.
Blij dat ze het netjes voor je oplossen. Maar wel heel irritant dat je weer vanaf voor af aan moet beginnen dus.

Als ze nu gaan schuren moet je zeker alles afplakken. Benieuwd of ze de egaline eraf schuren en dan het beton. Of dat ze de egaline toplaag eraf schuren en dan nog een laagje egalina extra er overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben0s
Hoorde ze iets zeggen van een primer en dan nieuwe laag egaline.

Maar ze wilden ook kijken of ze het alleen konden schuren, maar heb hier geen goed gevoel bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Naja, als je het met schuren glad krijgt is daar niets mis mee natuurlijk. Geniet denk ik nog zelfs de voorkeur boven schuren, primer, egaliseren, opnieuw schuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben0s
Ze gaan primen en daarna egaliseren. Ze konden niet goed schuren door de lijmresten.

Baal uiteinelijk wel weer van de gang van zaken. Muren waren net strak gestuct maar daar zijn ze natuurlijk een paar keer tegenaan gekomen met de machine waarmee ze de PVC verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-06 16:56
Ruben0s schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 16:24:
Ze gaan primen en daarna egaliseren. Ze konden niet goed schuren door de lijmresten.

Baal uiteinelijk wel weer van de gang van zaken. Muren waren net strak gestuct maar daar zijn ze natuurlijk een paar keer tegenaan gekomen met de machine waarmee ze de PVC verwijderen.
tsja, die kosten zou ik gewoon verhalen, tis al erg genoeg dat het allemaal zoveel langer duurt omdat ze er zo'n zooitje van maken. Hier ging gelukkig alles in 1x goed (behalve dat ze mijn bouwlamp meegejat hadden) ;)

• Breud
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-06 20:14
we zijn bezig met een nieuwbouw huis en willen heel graag pvc visgraad vloer. Met hoeveel % afval moet ik rekenen?

WP: ZCR-140Y-300D / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW140 YHA PV: 4350 WP

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:43
Breud schreef op woensdag 27 september 2023 @ 19:30:
we zijn bezig met een nieuwbouw huis en willen heel graag pvc visgraad vloer. Met hoeveel % afval moet ik rekenen?
https://www.google.com/se...=gws-wiz-serp&bshm=rime/1

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 00:31
Ik heb klikpvc in ons appartement gelegd. Sta er neutraal tegenover hoe "echt" het er uit ziet want dat speelt bij ons sowieso niet.
We hebben een leisteen motief en dat oogt gewoon m.i. sowieso nooit legitiem.

Het is gewoon een nette vloer.

Ik ben wel heel blij met idd de dempende werking tegenover laminaat en waterbestendigheid. (We hebben honden)

• paQ

paQ

Breud schreef op woensdag 27 september 2023 @ 19:30:
15% idd aanhouden.
Hangt ook een beetje af van de plank. Als ze allemaal hetzelfde model hebben minder dan wanneer je AB planken hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-06 17:32
Ik ben van plan om op de eerste (slaap-) verdieping van onze woning relatief goedkope plak-pvc te leggen.
De vraag is nu of ik dat ook gewoon op het kale beton kan leggen, dus niet egaliseren. De betonnen vloer is overal best mooi glad. Een enkel bultje of pitje zou ik met een beiteltje weg kunnen tikken en vlakplamuren. Uiteraard eerst een primerlaag erop en dan plakken.
We willen er niet teveel geld aan uitgeven en aangezien het de slaapverdieping is, mag er best hier en daar een oneffenheidje zitten. Want dat zie je in het dagelijks gebruik toch niet. Ik kies dan voor plak-pvc want dat is natuurlijk heel makkelijk snijden en leggen en is met een toplaag van 0,55 mm al voor 11 euro per meter te koop.
Denken jullie dat dit een goed idee is? Of zijn er dingen die ik over het hoofd zie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

rowicom schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 10:54:
Ik ben van plan om op de eerste (slaap-) verdieping van onze woning relatief goedkope plak-pvc te leggen.
De vraag is nu of ik dat ook gewoon op het kale beton kan leggen, dus niet egaliseren. De betonnen vloer is overal best mooi glad. Een enkel bultje of pitje zou ik met een beiteltje weg kunnen tikken en vlakplamuren. Uiteraard eerst een primerlaag erop en dan plakken.
We willen er niet teveel geld aan uitgeven en aangezien het de slaapverdieping is, mag er best hier en daar een oneffenheidje zitten. Want dat zie je in het dagelijks gebruik toch niet. Ik kies dan voor plak-pvc want dat is natuurlijk heel makkelijk snijden en leggen en is met een toplaag van 0,55 mm al voor 11 euro per meter te koop.
Denken jullie dat dit een goed idee is? Of zijn er dingen die ik over het hoofd zie?
Kan je dan niet beter voor click-pvc kiezen met ondervloer?

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-06 16:19
De vraag is nu of ik dat ook gewoon op het kale beton kan leggen, dus niet egaliseren. [...]
Wat ik van de bouwmarktmedewerkers én onze familielid stoffeerder hoorde was heel hard: "niet aan beginnen". Hier in het topic zijn er mensen die plak pvc eenvoudig te leggen vinden, maar je leest er ook overal bij dat je goed moet egaliseren omdat je er alles doorheen ziet. Wij hebben het uiteindelijk niet gedaan omdat het allemaal nogal nauw komt en onze ondervloer niet egaal is. Daarnaast kun je het met plakken niet even opnieuw doen als er iets misgaat.

Wij zijn daarom voor click-pvc gegaan (van CanDo) voor ongeveer €35 / meter en dat was echt een verademing om te leggen. Dat zou ik zo weer doen. Ook op een niet helemaal egale tegelvloer ligt deze vloer als een huis. Het verwerken van dit materiaal was ook enorm eenvoudig. Daarnaast hebben we ook laminaat liggen van IKEA. Daar ben ik ook erg over te spreken. Dat was erg goedkoop en eenvoudig te verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Plak-PVC is niet zo eenvoudig te leggen als click-PVC.
Ten eerste moet het echt vlak zijn. Wat vlak lijkt, is vaak niet vlak genoeg voor plak-PVC.
Het is ook een techniek. Lijm opbrengen, wachten tot het juist moment, plakken en dan zit het.
Achteraf corrigeren is lastig. Heb ik hier gezien bij een profi.

Als je het zelf wilt doen zou ik voor een andere oplossing gaan zoals posters hierboven al meldden.
Maar misschien ben je superhandig of krijg je profi-hulp.

[ Voor 5% gewijzigd door Rzaan op 15-10-2023 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoiz
Ik heb het opstookprotocol voor gefreesde vloerverwarming nu twee keer doorlopen. Kan ik de VW nu maximaal aanzetten (35c) of moet ik nog ergens rekening mee houden? Het is niet echt duidelijk aan de hand van de documentatie..

Ook met afkoelen, over een paar dagen ben ik vier dagen op vakantie, kan ik de thermostaat dan gewoon uitzetten of moet ik deze aan laten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online

Bleek het 10% snijverlies (7m²) voldoende? En ga je op de bovenverdieping dezelfde visgraat laten leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greymane
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20-06 17:23
Ab-so-luut niet. Dat is echt gruwelijk lelijk. Egaliseren is helemaal niet zo duur, en kun je het nu niet betalen kun je er beter voor doorsparen. Of het zelf doen, egaliseren is in tegenstelling tot plak PVC leggen relatief makkelijk. Heb ik zelf jaren gedaan als niet zo witte bijverdiensten. Of je doet gewoon klik PVC, legt makkelijker als normaal laminaat en plak PVC en kun je ook meeverhuizen mocht het ooit zo ver komen.

Ik heb het overigens professioneel laten doen. Hele huis van top tot teen (128M2) inclusief egaliseren, hoge plinten zetten, 8200 euro.

[ Voor 5% gewijzigd door Greymane op 17-10-2023 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoiz
Ik zou inderdaad niet gaan plakken zonder egaliseren, dat is echt vragen om problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

stin00 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:04:
[...]

Bleek het 10% snijverlies (7m²) voldoende? En ga je op de bovenverdieping dezelfde visgraat laten leggen?
Ik heb niet heel goed gecheckt hoe het met het snijverlies zat. Ik zag op de factuur (zag ik pas later) dat er ook nog een korting was toegepast. Dus ik vind het goed. Daarnaast was deze zaak beduidend goedkoper dan 2 andere bedrijven in de buurt.
De service vond (en vind) ik ook goed.
Dus de volgende klus gaan ze in November doen: Dezelfde Douwes Dekker visgraat leggen op de overloop, de logeerkamer en mijn kantoortje boven. Weer veel hoekjes en deuropeningen en dat soort fratsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:50
Bij een speciaalzaak in de buurt wat PVC Vinyl vloer gezien. Voorbeeld stukken mee naar huis gehad.
Nu zegt de verkoopster dat je het makkelijk zonder ondervloer zo over he tegels kunt leggen.
Nu had ik dit topic wat doorgespit en wat yt filmpjes gekeken maar sommigen egaliseren zelfs de voegen, en iedereen legt eerst een ondervloer.
Volgens de verkoopster zit bij de harde pvc vinyl vloeren de ondervloer geintegreerd en kunnen we zo over de bestaande tegelvloer leggen.

Wat denken jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brains Bush
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-06 12:18
sNielz123 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:12:
Bij een speciaalzaak in de buurt wat PVC Vinyl vloer gezien. Voorbeeld stukken mee naar huis gehad.
Nu zegt de verkoopster dat je het makkelijk zonder ondervloer zo over he tegels kunt leggen.
Nu had ik dit topic wat doorgespit en wat yt filmpjes gekeken maar sommigen egaliseren zelfs de voegen, en iedereen legt eerst een ondervloer.
Volgens de verkoopster zit bij de harde pvc vinyl vloeren de ondervloer geintegreerd en kunnen we zo over de bestaande tegelvloer leggen.

Wat denken jullie?
je hebt het denk ik over click PVC. Die kunnen met losse of geïntegreerde ondervloer zijn. Dat (extra) egaliseren etc is met name gericht op verlijmde PVC vloer. Die dient dan spiegelglad te zijn omdat die vloeren over het algemeen dunner zijn tov click PVC vloeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sNielz123
Als ik op YouTube kijk dan wordt er met click pvc ook zo gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:41
sNielz123 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:44:
Als ik op YouTube kijk dan wordt er met click pvc ook zo gewerkt.
Je bent vaag, en met het verwijswoord "zo" maakt het nog vager. Probeer wat duidelijker te formuleren wat je vraag nog is na het antwoord van Brains Bush.

[ Voor 9% gewijzigd door Aftansert op 25-10-2023 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
Als het om plak PVC gaat: Altijd egaliseren.

Bij click-pvc:
Als de vloer netjes is, en niet al te diepe en brede voegen heeft dan zou ik het wel zonder egaliseren aandurven.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Dryback / Plak PVC
De dekvloer moet volledig vlak zijn om het PVC direct op te verlijmen. Doordat PVC extreem dun is moet dit ook écht vlak zijn, je gaat alle hoogteverschillen zien en voelen. Daarom wordt er in 99% van de gevallen ge-egaliseerd met egaline. Dat gaat meestal om een laag van 2 tot 3 mm om alles mooi vlak te krijgen. Hier wordt het PVC dan direct op verlijmd.

Click PVC
Click PVC is meer vergelijkbaar met laminaat qua leggen, het wordt zwevend gelegd. Het is wel iets foutgevoeliger qua dekvloer dan bij laminaat, maar je kan een click PVC vloer vaak wel leggen over bestaande tegels. Kies een click PVC met geïntegreerde ondervloer, die kan een aantal mm oneffenheden opvangen. Bij vloerverwarming is een extra ondervloer op rol wel noodzakelijk, die moet overweg kunnen met vloerverwarming en/of -koeling.

Maar laat je vooral even goed adviseren door een (web)winkel en neem wat foto's van je huidige vloer. Het is zonder situatieschets onmogelijk te adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sNielz123
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fx3jRzqnNWzNo2TWjP4Sgcs2ZfU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7gFJQDn41XOdBDBJZxxCnW3h.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zal de vraag iets inkorten.
Kan ik hier overheen een clickpvc vloer leggen met geïntegreerde ondervloer? Moet ik dan meer doen dan leegruimen en stofzuigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:54

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zou de deur ook iets inkorten.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 25-10-2023 15:22 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sNielz123
Heb ik al gedaan maar dat zie je niet op de foto. Kon er alleen aan de bovenkant bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Ik zie ook een tegelrandje aan de onderzijde van de muur zitten die als plint fungeert, maar niet overal. Ik gok dat deze ook blijft zitten? Met click PVC zal je een plakplint aan de rand moeten plakken voor de afwerking. Je krijgt click PVC namelijk nooit volledig strak tegen de muur gelegd, er moet wat ruimte overblijven (net als bij laminaat). Alleen plak PVC kan met héél strak leggen plintloos. Ik zou met de vloerenzaak dus ook even de afwerking bespreken om te zien wat ze aanraden in dit geval.

[ Voor 5% gewijzigd door stin00 op 25-10-2023 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sNielz123
Of ik bik ze eraf en zet een nieuwe plint, of ik doe er een overzetplint overheen. Ze gaan in elk geval uit het zicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20-06 16:13
In ons nieuwe huis willen we op de bovenverdieping (3 slaapkamers, werkkamer en overloop) de huidige pvc vloer vervangen voor een nieuwe. Deze vloer ligt (volgens de verkopers) geklikt op een kurken ondervloer.

We twijfelen nog sterk tussen klik en plak pvc. Er komt geen vloerverwarming op de bovenverdieping.
We hebben een offerte van een plak pvc vloer (eigen label, afkomstig van Therdex, 0,55mm toplaag en registered embossing, incl egaliseren) voor €52/m2 bij een partij met eigenlijk alleen maar goede reviews. Prijs lijkt me zeker niet te veel voor een gelijmde vloer.
Ik heb me wat ingelezen, maar toch zie ik op tegen het verwijderen van een gelijmde vloer, ondanks dat de vloer wel een jaar of 10-15 mag blijven liggen.

En klik vloer zelf leggen (evt. op de huidige ondervloer) scheelt +/- €1200. Dat is voor ons niet doorslaggevend, maar het makkelijk kunnen verwijderen lijkt me wel een groot pluspunt. Daarentegen lees/hoor ik ook verhalen over kieren bij een klik vloer.

Maak ik me te druk over het ooit weer verwijderen van een gelijmde vloer en kan ik beter laten plakken, of zelf leggen met het risico op kieren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Wij hebben beneden PVC visgraat liggen. Ziet er mooi uit, dus het plan was om deze boven ook op de overloop te leggen. Dat is deels een gang van 4 x 1 meter. En tevens in enkele kamers,
Nu kwam gisteren de winkelier en die zei: "Ik zou hier geen visgraat doen. Want dat zou wel eens heel druk kunnen worden in dit smalle gangetje. Daarnaast is de visgraat groot (76 x 15) en zou je net 1 volle rij kunnen zien. In de slaapkamers komt er ook geen groot bed op te staan."
Hij stelde dus gewone planken voor.

Wat zijn de ervaring hier met visgraat in smalle ruimtes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Rzaan schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:08:
Wij hebben beneden PVC visgraat liggen. Ziet er mooi uit, dus het plan was om deze boven ook op de overloop te leggen. Dat is deels een gang van 4 x 1 meter. En tevens in enkele kamers,
Nu kwam gisteren de winkelier en die zei: "Ik zou hier geen visgraat doen. Want dat zou wel eens heel druk kunnen worden in dit smalle gangetje. Daarnaast is de visgraat groot (76 x 15) en zou je net 1 volle rij kunnen zien. In de slaapkamers komt er ook geen groot bed op te staan."
Hij stelde dus gewone planken voor.

Wat zijn de ervaring hier met visgraat in smalle ruimtes?
Dat is inderdaad een lastig dilemma waar ik ook mee zit. Ik ga in de woonkamer voor DD Visgraat en op de 2 bovenverdiepingen (2 gangen + 4 slaapkamers) staan DD rechte planken op de planning.

Je behoudt dan één geheel omdat de vloeren uit dezelfde serie komen. Maar ik twijfel ook steeds of ik de bovenverdiepingen zal aanpassen naar visgraat omdat ik het mooier vind. Ik denk alleen ook dat het in de 2 kleine halletjes (+- 3m²) niet zo mooi is en in de slaapkamers staan bedden en/of kasten. Dilemma :+ Ben inderdaad benieuwd hoe anderen dit ervaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
wij hebben boven ook bewust rechte planken gedaan en beneden komen ze morgen visgraat leggen. De reden is wat de winkelier zegt: Boven is alles toch wat kleiner, waardoor visgraat niet tot zijn recht komt en juist druk kan aanvoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Onze keuze gaat ook voor planken vooralsnog. Zal inderdaad rust geven zoals @ConQuestador al zegt.
Bovendien is het sneller gelegd. Het komt ook in een logeerkamer en mijn kantoortje en een soort van inloopkast. Dus het niet zoals in de woonkamer waar je vele uren doorbrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

stin00 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:18:
[...]

Dat is inderdaad een lastig dilemma waar ik ook mee zit. Ik ga in de woonkamer voor DD Visgraat en op de 2 bovenverdiepingen (2 gangen + 4 slaapkamers) staan DD rechte planken op de planning.
Wij hebben exact hetzelfde merk + kleur!
Beneden ligt het al, en we waren er heel blij mee. Ligt nu nog overal stukloper en hardboard overheen vanwege verbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-06 09:43
Ik weet niet perse of het heel druk wordt. Ik vind onze visgraatvloer in de woonkamer niet perse heel druk overkomen, maar dat ligt misschien ook aan de lichtere kleur van de vloer. Ik vind vooral dat het in al die kleine ruimtes niet zo mooi oogt. Je hebt toch niet echt langere zichtlijnen op een bovenverdieping, dus de lijn van de visgraat heb je niet veel aan. Daarnaast staan er overal bedden, kasten en mogelijk een kleedje op de vloer. Dus een relatief groot gedeelte van de visgraat is bedekt. Daarnaast betaal je er ook nog eens meer voor

Voor ons dus meerdere redenen om voor planken te gaan in dezelfde serie als de visgraat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Blik1984 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:56:
Ik weet niet perse of het heel druk wordt. Ik vind onze visgraatvloer in de woonkamer niet perse heel druk overkomen,
Nee, in de woonkamer oogt het niet druk. Grote ruimte, je oog kan wijder kijken.
Maar het argument is, dat het in kleinere ruimtes net teveel naden en hoeken zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-06 09:43
Rzaan schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:00:
[...]

Nee, in de woonkamer oogt het niet druk. Grote ruimte, je oog kan wijder kijken.
Maar het argument is, dat het in kleinere ruimtes net teveel naden en hoeken zijn.
Mwah, ligt ook echt aan de type vloer en het patroon. Vrienden van ons hebben boven visgraat liggen en ik vind het helemaal niet druk overkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Rzaan schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:00:
[...]

We hebben allebei walvisgraat met groter formaat van 76,20 x 15,24 cm. Normaal visgraat formaat zit op 60 x 12 cm ongeveer. Ik denk dat walvisgraat bij uitstek geschikter is voor grotere ruimtes. Maar blijft een lastige keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Vandaag (en morgen) zou eindelijk onze PVC vloer gelegd worden, nadat we al 3 weken in de rommel zitten:
- 3 weken geleden is er begonnen met het verwijderen van de eiken vloer
- Daarna is geëgaliseerd zodat het oppervlakte geschikt was om in te frezen.
- Er is vloerverwarming ingefreesd
- Toen is er 2,5cm (anhydriet) egaline op gekomen, zodat het deel waar hout lag even hoog uitkwam als het deel waar tegels ligt (hier gaan we overheen plakken).
- Vanwege de dikke laag moesten we toen 2 weken wachten zodat het goed kon uitharden
- Afgelopen dinsdag is het totale oppervlakte (100m2) nogmaals geegaliseerd zodat er 1 grote strakke plaat ligt. Toen hebben ze meteen de PVC afgeleverd zodat die vast kon aklimatiseren.

Vandaag was eindelijk de dag dat er gelegd zou worden, maar helaas zodra de mannen (andere mannen dan degene die geegaliseerd hebben, maar wel zelfde bedrijf) naar binnen stapten zeiden ze dat het te koud was om te leggen. Schijnbaar is 18 graden het absolute minimum, maar 20 is nog beter.
Dit terwijl de man van de planning me had gezegd dat de vloerverwarming nog niet aan mocht, vanwege het uitharden van de egaline.

Inmiddels heb ik de vvw aangeslingerd op een lage temperatuur, in de verwachting dat deze morgen warm genoeg is. Morgen MOET in ieder geval het keukengedeelte gelegd worden want maandag komt de keuken.

De verwachting is dat dus morgen niet het geheel gelegd zal worden, en ik dus een week langer in de rommel zit. Tevens was het plan zondag de woonkamer weer in te richten maar nu vertelden de leggers dat de eerste 48 uur er geen puntbelasting mag zijn, dit terwijl de planner mij eerder vertelde dat dit geen probleem was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15-06 10:34
ConQuestador schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:59:
Vandaag (en morgen) zou eindelijk onze PVC vloer gelegd worden, nadat we al 3 weken in de rommel zitten:
- 3 weken geleden is er begonnen met het verwijderen van de eiken vloer
- Daarna is geëgaliseerd zodat het oppervlakte geschikt was om in te frezen.
- Er is vloerverwarming ingefreesd
- Toen is er 2,5cm (anhydriet) egaline op gekomen, zodat het deel waar hout lag even hoog uitkwam als het deel waar tegels ligt (hier gaan we overheen plakken).
- Vanwege de dikke laag moesten we toen 2 weken wachten zodat het goed kon uitharden
- Afgelopen dinsdag is het totale oppervlakte (100m2) nogmaals geegaliseerd zodat er 1 grote strakke plaat ligt. Toen hebben ze meteen de PVC afgeleverd zodat die vast kon aklimatiseren.

Vandaag was eindelijk de dag dat er gelegd zou worden, maar helaas zodra de mannen (andere mannen dan degene die geegaliseerd hebben, maar wel zelfde bedrijf) naar binnen stapten zeiden ze dat het te koud was om te leggen. Schijnbaar is 18 graden het absolute minimum, maar 20 is nog beter.
Dit terwijl de man van de planning me had gezegd dat de vloerverwarming nog niet aan mocht, vanwege het uitharden van de egaline.

Inmiddels heb ik de vvw aangeslingerd op een lage temperatuur, in de verwachting dat deze morgen warm genoeg is. Morgen MOET in ieder geval het keukengedeelte gelegd worden want maandag komt de keuken.

De verwachting is dat dus morgen niet het geheel gelegd zal worden, en ik dus een week langer in de rommel zit. Tevens was het plan zondag de woonkamer weer in te richten maar nu vertelden de leggers dat de eerste 48 uur er geen puntbelasting mag zijn, dit terwijl de planner mij eerder vertelde dat dit geen probleem was.
Hoe noodzakelijk is die minimum van 18 graden?
Ik wou namelijk morgen click vinyl leggen in onze nieuwbouw en het is daar maar 15 graden binnen :D

7.290 wp | Geothermische WP Thermia Calibra 7 | HASS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Stef CB schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:03:
[...]

Hoe noodzakelijk is die minimum van 18 graden?
Ik wou namelijk morgen click vinyl leggen in onze nieuwbouw en het is daar maar 15 graden binnen :D
Voor click zal het minder uitmaken. Bij plak krijg je naden als de vloer te koud gelegd wordt en de temperatuur daarna omhoog gaat (aldus de leggers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15-06 10:34
ConQuestador schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:18:
[...]

Voor click zal het minder uitmaken. Bij plak krijg je naden als de vloer te koud gelegd wordt en de temperatuur daarna omhoog gaat (aldus de leggers)
oke thanks!

7.290 wp | Geothermische WP Thermia Calibra 7 | HASS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-06 20:43
Ik snap niet dat Vloerenbaas zo vaak voorbijkomt in dit topic. Ze zijn erg prijzig vergeleken met de concurrentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Aubergine schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:32:
Ik snap niet dat Vloerenbaas zo vaak voorbijkomt in dit topic. Ze zijn erg prijzig vergeleken met de concurrentie.
Toevallig is deze week onze vloer opgeleverd door vloerenbaas.
Ze waren inderdaad niet de goedkoopste, maar we zijn met hun in zee gegaan omdat ze alles van a tot z regelen.

Ze hebben eerst de bestaande eiken vloer eruit gehaald, daarna voorbereid voor vloerverwarming (deze heb ik niet bij hun gedaan, omdat hun partner 14mm buizen gebruikt en ik persee 16 wilde).
Daarna hebben zij sleuven dicht gesmeerd en vloer opgehoogd met 2.5cm egaline.

2 weken later hebben ze nogmaals geëgaliseerd en uiteindelijk gelegd.

Uiteindelijk ben ik zeer tevreden omdat ze gewoon een alles in 1 partij zijn. Je betaald wellicht wat meer, maar je hebt geen stress.

En het eindresultaat is dikke prima, mijn visgraatje ligt er strak en naadloos in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eierkoekie
  • Niet online
Nou hier zijn ze ook klaar. Zo op het eerste oog via foto's was t wel okay. Gisteren even zelf goed gaan kijken.

Members only:

[ Voor 89% gewijzigd door Eierkoekie op 15-11-2023 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-06 20:43
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
Aubergine schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 17:18:
Ondertussen hebben wij een offerte ontvangen voor een Ambiant plak PVC a 57,45 EU per m2. Dit is inclusief leggen (in rechte stroken), egaliseren t/m 3mm & de vloer heeft een 0,55mm slijtlaag. Is dit een courante prijs?
Dat is een erg scherpe prijs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rowicom
Wat gebruiken jullie zoal om de pvc-vloer schoon te maken? Wij hebben een tijd de 'hardevloerreiniger' van Bruynzeel (Action, 3 euro) gebruikt, maar die geeft een vlekkerig resultaat, waar we niet blij mee zijn.
Tips van jullie kant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
rowicom schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:48:
Wat gebruiken jullie zoal om de pvc-vloer schoon te maken? Wij hebben een tijd de 'hardevloerreiniger' van Bruynzeel (Action, 3 euro) gebruikt, maar die geeft een vlekkerig resultaat, waar we niet blij mee zijn.
Tips van jullie kant?
Water

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldanger
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-06 21:16
James vloerreiniger A en B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03:22
Volgens mij wel prima prijs, heb laatste tijd ook wat offertes gevraagd voor mijn ouders. Valt op dat de prijzen flink aan het dalen zijn en dat er ook redelijk wat onderhandelingsruimte is.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
rowicom schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:48:
Tips van jullie kant?
Stoomreiniger:
https://www.kaercher.com/...c-3-easyfix-15131240.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:21
ConQuestador schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 19:04:
[...]

Toevallig is deze week onze vloer opgeleverd door vloerenbaas.
Ze waren inderdaad niet de goedkoopste, maar we zijn met hun in zee gegaan omdat ze alles van a tot z regelen.

Ze hebben eerst de bestaande eiken vloer eruit gehaald, daarna voorbereid voor vloerverwarming (deze heb ik niet bij hun gedaan, omdat hun partner 14mm buizen gebruikt en ik persee 16 wilde).
Daarna hebben zij sleuven dicht gesmeerd en vloer opgehoogd met 2.5cm egaline.

2 weken later hebben ze nogmaals geëgaliseerd en uiteindelijk gelegd.

Uiteindelijk ben ik zeer tevreden omdat ze gewoon een alles in 1 partij zijn. Je betaald wellicht wat meer, maar je hebt geen stress.

En het eindresultaat is dikke prima, mijn visgraatje ligt er strak en naadloos in.
Mag ik vragen waarom je persé 16mm wil? Wij zijn ook aan het rondkijken en kom in offertes eigenlijk net zo vaak 14 als 16 tegen.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:54

Sport_Life

Solvitur ambulando

RobbieB schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:17:
[...]

Mag ik vragen waarom je persé 16mm wil? Wij zijn ook aan het rondkijken en kom in offertes eigenlijk net zo vaak 14 als 16 tegen.
Altijd 16x2 doen.
14x2 is makkelijker leggen (minder diep, scheelt tijd = geld), maar minder efficiënt/afgifte voor de warmtepomp/cv.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
RobbieB schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:17:
[...]

16 heeft een 20% hoger afgifte vermogen bij eenzelfde leg afstand. Om het simpel te houden: 16 is de 2 plaats radiator waar 14 een 1 plaat radiator is.

Toevoeging: door de grotere diameter is de weerstand ook kleiner, wat beter is met een warmtepomp. Omdat het minder energie kost om het water er doorheen te pompen.

Overigens gaf mijn contactpersoon bij vloerenbaas later ook gewoon toe dan 16 beter was, maar hun partner gebruikte nu eenmaal 14 en 95% van de mensen vraagt er helemaal niet naar en is er dus blij mee (omdat ze niet weten wat ze missen)

Hetzelfde geld voor de groepslengte, ik heb nu allemaal groepen van zo'n 60m. En hier moest ik echt moeite voor doen, 80 tot 100 is normaal, terwijl je met een kleine investering gewoon een beter werkende vloerverwarming kan krijgen.

[ Voor 46% gewijzigd door ConQuestador op 15-11-2023 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rowicom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ja dit is wat wij gebruiken om de vloer schoon te maken. Hygiënisch en zonder chemicaliën. Wij hebben wel click pvc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Z___Z schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:15:
[...]

Ja dit is wat wij gebruiken om de vloer schoon te maken. Hygiënisch en zonder chemicaliën. Wij hebben wel click pvc.
Dat is niet goed voor PVC dus ik zou het afraden. Maar als het voor jou werkt dan prima :)
Pagina: 1 ... 26 ... 30 Laatste