Het betreft twee pvc vloeren van Hebeta, het zijn de Charente H-64 en de progress visgraat 77846. Kleur en tekening is exact hetzelfde, enkel de maatvoering.
We hebben de vloer gezien bij Budget Floorstore in Diemen.
Uiteindelijk heb je met walvisgraat minder punten en daarmee wordt de vloer iets rustiger. Als dat is wat je wilt moet je daarvoor gaan, anders de visgraat. En ik denk dat je uiteindelijk daarin niet een echt verkeerde keuze kunt maken, het is een smaakdingetje.
Vwb de offerte. Hoe zijn de reviews van de leverancier icm de legservice? Ik vind 80 per m2 all-in prijs incl plinten niet perse heel duur en best een mooie prijs. Maar het valt of staat wel met de kwaliteit van de legservice
Dank voor je antwoord. We willen het graag rustig houden qua kleur, maar het visgraat effect moet wel goed zichtbaar zijn. Veel mensen om mij heen zeggen ook “in die 15cm ga je echt geen verschil zien”.
De reviews zijn heel goed! We verhuizen van Almere naar Amsterdam. De desbetreffende winkel heeft ook een filiaal in Almere, daar hebben we 5 jaar geleden destijds laminaat gekocht en waren we heel tevreden over. Toen we opzoek gingen naar een pvc vloer gelijk naar deze zaak gegaan. Toen raadde ze ons aan om naar hun nieuwe winkel te gaan in Diemen, tevens dichtbij onze nieuwe woning. Ze hebben hier heel constructief vloeren op groot oppervlak liggen wat echt een veel beter beeld geeft, zeker zo’n twijfelkont als ik .
Wij vonden het ook een prima prijs, maar was even benieuwd naar een second opinion. Het is voor ons eerste keer een pvc vloer en zulke grote uitgave.
We gaan van de week weer langs om alles te af te ronden. Nog paar nachtjes toch maar even goed nadenken welke het wordt.
Ik denk ook dat je de 15 cm niet echt gaat merken, meeste walvisgraat dat ik tot nu toe heb gezien is 90 cm vs 60 cm visgraat, daar is het verschil wel wat groter
Nou project leg-click-PVC is hier aangevangen. Tis ons kantoor & gym op zolder en leg het over het oude vinyl wat er al lag. Vlak en heel. Het was even puzzelen voor we de handleiding hadden vertaald naar de realiteit en konden gaan leggen. Het afkorten doen we met een mes - insnijden en breken en dat gaat goed. Om kozijnen heen zit je gewoon te klooien, maar lukt ook met een mes en een tang om stukjes ingesneden materiaal 'af te breken' van de tegel.
Moet zeggen dat het na het goed dichtslaan van de 'click' in ene massief en degelijk aanvoelt. Verder overal 5-10mm ruimte omheen (komt toch mooie plint met kabelgoot op) en ontdek je dat je kamer niet zo rechthoekig is als je had gewild
Wij zijn voor een beton-look tegel van 30x60 gegaan die 50/50 gelegd wordt, geen spannende visgraag motiefjes dus
[Voor 4% gewijzigd door NiGeLaToR op 10-04-2022 09:11]
Is er iemand die iets kan zeggen over het comfort van PVC in combinatie met vloerkoeling? Op dit moment hebben wij ook vloerkoeling maar dan in combinatie met laminaat en plavuizen: op het laminaat is het prima om met blote voeten overheen te lopen wanneer de koeling vol aan staat maar op de plavuizen wil je er geen minuut blijven staan, het gaat gewoon zeer doen aan je kuiten.
Reden dat ik dit vraag is omdat we een warmtepomp krijgen in ons nieuwbouwhuis waarmee we elke zomer zullen moeten koelen om de bron in balans te houden. De woonkamer zal hierdoor altijd aan moeten (met maximale flow, we kunnen enkel de bovenverdiepingen naregelen) als we de rest van het huis (ook) willen koelen. We willen absoluut geen situatie creëren zoals we nu met de plavuizen merken, dan gaan we liever voor laminaat. Iemand hier ervaring mee?
[Voor 13% gewijzigd door herrieschopper op 23-04-2022 15:48]
Ik ga aankomende week laminaat vloer leggen in mijn nieuwe (huur)appartement. Deze heb ik reeds besteld incl ondervloer. De goedkoopste want huur waar ik 3-5 jaar in wil blijven.
Nu staat er in het reglement van de woningcorporatie dat het materiaal minimaal 10db reducerend moet zijn. Mijn ondervloer is 6db reducerend, ik heb geen onderburen en ook geen buren aan de zijkant, enkel boven mij.
Gaan deze bovenburen geluidsoverlast onderbinden als ik de 6db ondervloer aanbreng?
De bovenburen zullen vooral last hebben (als ze al last hebben) van het harde oppervlakte als je met harde hakken o.i.d. loopt. En eventueel van een hol geluid als je geen gordijnen of schilderijen en zachte meubels hebt.
@Rzaan Dat is sneller dan je denkt: ik heb in een appartementencomplex gewoond waar vergelijkbare regels golden. Buurman onder ons liep op nette schoenen in huis (denk Van Bommel enzo) en gaf blijkbaar liever geld uit aan mooie schoenen waar hij in huis mee liep (waarom?) dan aan een degelijke ondervloer voor z'n laminaat.
Resultaat is dat zijn onderburen, overburen (met hal ertussen) én wij er last van hadden. Als hij thuis was, was het de hele dag door: tak, tak, tak, tak. Het klink bijna alsof iemand met een hamer bezig was, zonder grap. En dan hebben we het over nieuwbouwappartement in 2008.
Iedereen pakte de regels erbij en ik ben de exacte gegevens kwijt, maar zal vast ook iets van 10 dB als minimum zijn geweest. Met hem erover hebben leverde niks op, hij beweerde dat hij aan de regels voldeed. Uiteindelijk is via de VvE geeist dat hij moest bewijzen dat zijn ondervloer daadwerkelijk aan de regels voldeed en na veel gesteggel bleek dat dus niet het geval te zijn. Hij had de keuze van de VvE: of meewerken en zijn ondervloer vervangen en gedurende het traject via zowel factuur als fysiek bewijs aantonen dat hij er nu wel aan voldeed of de VvE zou juridische stappen ondernemen. Hij begreep gelukkig dat niemand, inclusief hijzelf, zin had in juridisch geneuzel, dus hij ging het vervangen. Overigens kreeg hij nog wel maanden de tijd, hij wou het met z'n vakantie laten samenvallen.
@Ouwehandje Kortom: weet wat je doet. Het kan meevallen, want als onze buurman gewoon op sloffen of sokken zou hebben gelopen, had niemand waarschijnlijk ooit geklaagd. Hij was ook in z'n uppie en verder super rustig. Maar het kan je ook de kop kosten, zeker als je buren en/of een VvE hebt die niet zo meewerkend zijn en gelijk met juridische stappen dreigen. Dan kan je beter nu die €200 ofzo extra uitgeven. Want daarnaast: zelfs als jij het huis uitgaat en de nieuwe bewoner verzoekt om de vloer te laten liggen (ik weet dat het bij huur meestal/in principe eruit moet), dan kan jij achteraf nog aansprakelijk gesteld worden, want jij hebt iets verzwegen.
Wij gaan over een flinke tijd onze benedenverdieping aanpakken.
Kijken nu al overal rond voor PVC-vloeren.
We willen visgraat maar dan groter: Walvisgraat wordt dat genoemd o.a.
Maten bijvoorbeeld 75 x 15
Nu kwamen we het merk Douwes Dekker
Was nieuw voor mij.
Zal ook niet heel bijzonder zijn, maar ons oog viel er direct op in een winkel.
Ik lees echter weinig gebruikers-ervaringen met dit merk.
Iemand hier wellicht?
Rzaan schreef op woensdag 27 april 2022 @ 11:12:
Wij gaan over een flinke tijd onze benedenverdieping aanpakken.
Kijken nu al overal rond voor PVC-vloeren.
We willen visgraat maar dan groter: Walvisgraat wordt dat genoemd o.a.
Maten bijvoorbeeld 75 x 15
Nu kwamen we het merk Douwes Dekker
Was nieuw voor mij.
Zal ook niet heel bijzonder zijn, maar ons oog viel er direct op in een winkel.
Ik lees echter weinig gebruikers-ervaringen met dit merk.
Iemand hier wellicht?
DD gaat bij mij donderdag gelegd worden. Ik vind het er goed uit zien (weinig pvc gezien die ik er natuur getrouw genoeg uit vind zien). Levering was niet helemaal goed gegaan (verschillende badges) maar dat werd door de distributeur goed opgelost door een volledige omruil.
wortelsoft schreef op woensdag 27 april 2022 @ 11:31:
DD gaat bij mij donderdag gelegd worden. Ik vind het er goed uit zien (weinig pvc gezien die ik er natuur getrouw genoeg uit vind zien). Levering was niet helemaal goed gegaan (verschillende badges) maar dat werd door de distributeur goed opgelost door een volledige omruil.
Heel benieuwd naar je ervaring straks!
Mag ik vragen welke soort, kleur en maten je gaat nemen?
En heel onbeleefd (mag ook in PM eventueel) : hoeveel was je kwijt per M2 inclusief leggen en eventueel egaliseren.
@Rzaan
Ik heb de riante plank zoethout dat is een rechte variant in licht warm eiken (klein beetje een rode gloed zit eroverheen).
PVC 41/m2
Leggen/egaliseren 35/m2
De zaak waar wij waren (in Leende NB) had het over iets minder dan € 70 voor egaliseren, leggen en de PVC.
Als ik het goed heb € 67,- , maar ik kan me vergissen.
Ik heb snel effe een foto gemaakt en geupload op de site van Douwes Dekker.
Krijg ik in ieder geval een idee hoe het er uitziet
[Voor 36% gewijzigd door Rzaan op 27-04-2022 12:42]
De zaak waar wij waren (in Leende NB) had het over iets minder dan € 70 voor egaliseren, leggen en de PVC.
Als ik het goed heb € 67,- , maar ik kan me vergissen.
Ik heb snel effe een foto gemaakt en geupload op de site van Douwes Dekker.
Krijg ik in ieder geval een idee hoe het er uitziet
Weet iemand een showroom in randstand die de therdex 7001 visgraat vloer heeft liggen in het groot ?? Het is moeilijk een idee te krijgen van de foto's
@RouterJockey Wij hebben zelf 7004 gekozen, maar zijn buiten de randstad terecht gekomen. Bij Knulst in Nunspeet ligt er een licht afwijkende, ik dacht 7001 of 7002, dus dat geeft je een goed idee want het is wel een aardig groot stuk wat ze hebben liggen. Al is het wel bijna 2 jaar geleden dat wij er zelf waren, dus bel voor de zekerheid even.
Check daarnaast ook even de Therdex website zelf, er zijn met name een aantal hotels waar je zo binnen wandelt en de vloer kan bekijken: https://therdex.nl/projecten/
Van der Valk Apeldoorn heeft "onze" 7004 liggen.
En daarnaast voor jou, maar ook @Ferra : wij komen zelf ook uit de randstad, maar heel eerlijk: de meeste zaken zijn vrij klein en komen op in totaal 4/5 voorbeelden op de eigen vloer niet verder dan de stalen. Wij zijn daarom uiteindelijk maar een ritje gaan maken naar o.a. Nunspeet en Kampen. Naast de eerder genoemde winkel zit Vloerloods.nl in Kampen (samen met nog 4/5 winkels variërend van formaat, gewoon op Google Maps opzoeken) en is gigantisch groot, zoiets zou in de randstad bijna onmogelijk zijn. Die hebben zeker wel 10-20 visgraatvloeren in het groot liggen en daarnaast hebben ze zowel een showroom met veel licht (waar stalen bekijken beter is dan in een klein Villa Arena winkeltje) en ook een outlet deel wat meer op een Ikea magazijn lijkt, maar je ze daadwerkelijk vast kan pakken ook en dus niet alleen bekijken maar ook voelen en dus een veel beter idee kan vormen. De combinatie van met name deze 2 winkels heeft ons tot een besluit doen komen.
Het heeft ons een rit van iets meer dan een uurtje gekost en uiteindelijk een halve dag om bij wel 6 winkels te kijken, maar in die hoek zit best veel, ook kleinere zaakjes maar die kan je mooi meenemen als je er toch al bent.
Mijn mening: een vloer kies je voor 10-20 jaar en wat is dan een uur of anderhalf rijden een keer? Tenzij je echt nog helemaal niet weet wat je wilt, dan kan je beter eerst in de buurt wat inspiratie en adviezen op doen, maar zo te horen zijn jullie al aardig op weg.
@Rzaan Ja om precies te zijn ligt de vloer er sinds oktober 2020 in. Over krasjes zeer tevreden, we hebben enkel bij de eettafel bij een specifieke stoel een reeks zeer minuscule krasjes ontdekt. Met het blote oog niet te zien tenzij je er gebukt onder de tafel met een sterke lamp op gaat schijnen, zelfs zonlicht geen probleem. Maar onze Dyson steelstofzuiger met zo'n groene laser maakte het zichtbaar, zo zijn we erachter gekomen.
Heeft met name te maken met de plek waar mijn vrouw zit, zij is wat kleiner en kan daardoor maar net bij de grond met haar voeten en dus schuift zij de stoel wat ruwer dan gemiddeld en dus vaak met haar gewicht erop. Sindsdien hebben we overigens speciale viltdoppen voor de stoelen genomen, voorheen waren het gewoon de kunststof doppen.
Qua deukjes geen enkel probleem. Al heb ik nog geen zware kasten weggehaald sinds die erop zijn gezet, dus wellicht dat die wel ergens een voetafdrukje achterlaten, maar goed ook al gaat een kast weg, dan komt er wel weer wat anders op die plek. De bank is overigens regelmatig weggeschoven, die staat midden in de kamer en dus schuiven we die weg om goed te kunnen stofzuigen op die plek (stofzuiger komt er niet onder) en daar heb ik niks gemerkt van deukjes of voetafdrukken.
Conclusie: erg tevreden en hoewel de minuscule krasjes op 1 plek (die we gewoon hebben laten zitten omdat je ze toch niet zomaar ziet) aantonen dat pvc gevoeliger is dan laminaat, kan je in het ergste geval een paar stroken (laten) vervangen. Dat is weer het voordeel van dry-back oftewel gelijmde PVC. Wij hebben nog 1,5 doos liggen voor het geval dat. Mochten we ergens echt een keer een grote kras of deuk krijgen, dan laten we de vloerboer langskomen en nemen we wel gelijk die ene plek mee onder het mom "als ze er toch zijn".
Oh ja, en we hebben een kat waarvan we de nagels niet knippen. Bank is na 7 jaar aan vervanging toe, maar de kattennagels vormen dus geen probleem, ondanks dat opa geregeld in de late avonduren nog z'n doldwaze kwartier heeft en met z'n nagels maar geen grip krijgt op het pvc en dus overal doorglijdt.
@MooDyBLueS
Op de foto lijken het mooie vloeren.
Nadeel vind ik wel - of ik zie het verkeerd - dat je in bijvoorbeeld de kleuren 7001 en 7004 geen grotere visgraat hebt. Alleen 15 x 60 en geen 15 x 75.
Da's jammer.
@Rzaan Tja, wij hebben beneden op een vloeroppervlak van 110m2 de 15x60 visgraat liggen met brede band en heb nog geen moment gedacht/gehoord dat de visgraat te klein waren. Kan natuurlijk puur smaak zijn hoor.
herrieschopper schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 15:45:
Is er iemand die iets kan zeggen over het comfort van PVC in combinatie met vloerkoeling? Op dit moment hebben wij ook vloerkoeling maar dan in combinatie met laminaat en plavuizen: op het laminaat is het prima om met blote voeten overheen te lopen wanneer de koeling vol aan staat maar op de plavuizen wil je er geen minuut blijven staan, het gaat gewoon zeer doen aan je kuiten.
Reden dat ik dit vraag is omdat we een warmtepomp krijgen in ons nieuwbouwhuis waarmee we elke zomer zullen moeten koelen om de bron in balans te houden. De woonkamer zal hierdoor altijd aan moeten (met maximale flow, we kunnen enkel de bovenverdiepingen naregelen) als we de rest van het huis (ook) willen koelen. We willen absoluut geen situatie creëren zoals we nu met de plavuizen merken, dan gaan we liever voor laminaat. Iemand hier ervaring mee?
Hier geen ervaring mee, maar een bron die je verplicht moet opwarmen in de zomer is meestal geen goed idee omdat de energie die je er in de zomer in stopt typisch veel minder is dan wat je er in de winter uit haalt. Een goed gedimensioneerde bron zou het ook zonder deze regeneratie moeten trekken.
Zo "tussen de oogharen door" zou ik verwachten dat PVC ergens tussen Laminaat en Plavuizen in zit, maar daar heb je dus niets aan
Emmeloord, 2x Ja Solar 365Wp, Zuid - 20%, APS YC600Y (2x300W max) - testing 8) | PVOutput
Nog niet, maar ik heb wel mijn vloer erop laten voorbereiden voor wanneer ik genoeg gespaard heb voor een warmtepomp. Met plak PVC hebben ze mij aangegeven dat het zomers niet meer dan aangenaam koel wordt, geen ijskoude vloer aan je voeten.
Je kan het wellicht testen door de vloerverwarming in de winter eens een nacht uit te laten. Voel hoe het de volgende ochtend aan je voeten is, bij mij is het nooit kouder dan 17 graden dus ik verwacht in de zomer ook niet veel koeler, dus dat lijkt me nog prima aangenaam.
Qua (gebrek aan) weerstand zit pvc vrij dicht tegen tegels aan, dus ideaal voor vloerverwarming, maar bij vloerkoeling krijg je dezelfde efficiëntie lijkt mij.
Bij laminaat/parket is de weerstand weer groter wat het in de winter minder (snel) behaaglijk maakt.
[Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 07-05-2022 10:33]
Verder hebben wij een oude bovenwoning waarbij de houten verdiepingen wordt voorzien van estrich vloerelementen waar een vloerverwarming in gefreesd wordt. Volgens de aannemer kan hier plak pvc op nadat de vloerlegger het egaliseert. Ons huis staat echter niet helemaal recht meer heeft dat nog gevolgen voor het egaliseren? Heeft iemand hier ervaring mee? Alternatief is natuurlijk klik pvc maar voor de efficiëntie zou ik liever voor plak gaan. We willen ook koelen via de vloer.
Wij hebben een offerte ontvangen voor een visgraat PVC vloer voor de nieuwbouw woning. Wordt 15% snijverlies doorgaans aangehouden bij een vloer die wordt gelegd in visgraat motief?
Tevens ben ik benieuwd of 35eu per m2 voor het egaliseren, lijn en leggen een marktconform prijs is?!
Binnenkort ga ik verhuizen, er ligt nu een verlijmde pvc-vloer in die we gaan vervangen door een houten parketvloer. Er ligt vloerverwarming onder.
Heeft iemand ervaring met het verwijderen van een verlijmde pvc-vloer? Welke hulpmiddelen kun je hiervoor het beste gebruiken? En ook, hoe zorg je dat de ondervloer niet beschadigt raakt?
Over 12 maanden wordt ons nieuwbouw huis uitgeleverd. Nou zou ik graag zelf de vloer leggen met klik PVC. Ik heb veel laminaat vloeren gelegd maar PVC is nieuw voor mij.
Op internet lees ik veel tegenstrijdige informatie over het wel- of niet egaliseren voor klik PVC in een nieuwbouw woning. De vloer zelf wordt opgeleverd volgens vlakheidsklasse 4.
Hopelijk kan iemand mij hier verder helpen.
Is het in een nieuwbouw woning noodzakelijk om de vloer te egaliseren of kom je prima weg met een ondervloer en 5-7mm klik PVC.
Juliandu schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 23:07:
Over 12 maanden wordt ons nieuwbouw huis uitgeleverd. Nou zou ik graag zelf de vloer leggen met klik PVC. Ik heb veel laminaat vloeren gelegd maar PVC is nieuw voor mij.
Op internet lees ik veel tegenstrijdige informatie over het wel- of niet egaliseren voor klik PVC in een nieuwbouw woning. De vloer zelf wordt opgeleverd volgens vlakheidsklasse 4.
Hopelijk kan iemand mij hier verder helpen.
Is het in een nieuwbouw woning noodzakelijk om de vloer te egaliseren of kom je prima weg met een ondervloer en 5-7mm klik PVC.
Alvast dank!
Wij hebben deze vloer gekocht: https://www.terhuerne.com/nl/Eiken-Malaga/1101240015
Dit is een PVC klik vloer van 6mm dik, inclusief de ondervloer op de planken bevestigd. Als je vloer redelijk recht is dan kun je het leggen zonder ondervloer en /of egaliseren is ons verzekerd door verkoper en leverancier. Als er meer dan 2mm (dacht ik) per meter verschil zit in de ondergrond moet er wel geegaliseerd worden. Wij hebben een paar weken geleden in ons huis gekeken en met een lange liniaal gekeken en kon zonder problemen. Over 3-4 weken ga ik de vloer zelf leggen en kan daarna vertellen hoe het leggen ging.
Wij hebben deze vloer gekocht: https://www.terhuerne.com/nl/Eiken-Malaga/1101240015
Dit is een PVC klik vloer van 6mm dik, inclusief de ondervloer op de planken bevestigd. Als je vloer redelijk recht is dan kun je het leggen zonder ondervloer en /of egaliseren is ons verzekerd door verkoper en leverancier. Als er meer dan 2mm (dacht ik) per meter verschil zit in de ondergrond moet er wel geegaliseerd worden. Wij hebben een paar weken geleden in ons huis gekeken en met een lange liniaal gekeken en kon zonder problemen. Over 3-4 weken ga ik de vloer zelf leggen en kan daarna vertellen hoe het leggen ging.
Goed om te weten! ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat en hoe het leggen is gegaan. Ik zal je tzt eens een berichtje sturen.
wellicht herhaling van een heel uitgebreid topic, maar ik heb een vraag mbt zelf leggen van dryback visgraat PVC:
Ik lees overal dat het egaliseren en lijmen echt door een vakman gedaan dient te worden. Ik ben zelf op zich best wel handig, heb er behoorlijk wat instructiefilmpjes over gekeken en mits je de juiste stappen aanhoudt, lijkt het leggen en egaliseren mij eigenlijk niet zo moeilijk.
Qua kosten scheelt het nogal: 5000 euro voor de vloer over 3 verdiepingen. Met lijmen en egaliseren door de vloerenboer, loopt dit echter op tot bijna 15.000 euro. Een groot verschil.
Ik heb er op zich vertrouwen in dat mij dit zelf gaat lukken. Zijn er mensen die ervaring hebben met zelf leggen zonder dat ze hier zelf van te voren ervaring mee hebben? Zijn er ervaren leggers die mij een aantal goede redenen zouden kunnen geven waarom ik het vooral niet zelf moet gaan doen?
Ik lees overal dat het egaliseren en lijmen echt door een vakman gedaan dient te worden. Ik ben zelf op zich best wel handig, heb er behoorlijk wat instructiefilmpjes over gekeken en mits je de juiste stappen aanhoudt, lijkt het leggen en egaliseren mij eigenlijk niet zo moeilijk.
Qua kosten scheelt het nogal: 5000 euro voor de vloer over 3 verdiepingen. Met lijmen en egaliseren door de vloerenboer, loopt dit echter op tot bijna 15.000 euro. Een groot verschil.
Ik heb er op zich vertrouwen in dat mij dit zelf gaat lukken. Zijn er mensen die ervaring hebben met zelf leggen zonder dat ze hier zelf van te voren ervaring mee hebben? Zijn er ervaren leggers die mij een aantal goede redenen zouden kunnen geven waarom ik het vooral niet zelf moet gaan doen?
Wij hebben zelf de vloer geëgaliseerd en visgraat PVC erop gelijmd, zelfs met band en bies.
Nu is mijn schoonvader aardig handig dus dat was fijn.
Egaliseren hebben we met z'n drieën gedaan om te zorgen dat alles in één vloeiende beweging doorgaat. Daarna ook zelf geschuurd natuurlijk.
Voor het plakken hebben we wel echt de tijd genomen. Band en bies raad ik niemand aan om zelf te doen, maar ook dat is echt heel goed gelukt. Gebruik vooral héle scherpe mesjes en vervang ze ongeveer elke minuut Als je geen band en bies doet maakt het niet zoveel uit, die randjes komen dan toch onder de plint waarschijnlijk.
Het resultaat mag er echt wel zijn. Ik zie professioneel gelegde visgraat PVC vloeren (zonder band en bies) die er minder strak inliggen.
Zorg vooral dat je vloer goed vlak is, waterpas hoeft niet (bij ons liep het voor egaliseren 4cm af van voor tot achter, nu nog 2cm gok ik). Dan de stroken netjes tegen elkaar lijmen, goed narollen met wat gewicht.
Als ik het kan (met een beetje hulp zowel in werkzaamheden als kennis), kan echt iedereen het
[Voor 8% gewijzigd door Loek92 op 20-06-2022 11:34]
Ik ben wederom benieuwd naar ervaringen van mensen die nu hun pvc visgraat vloer reeds meerdere jaren hebben liggen.
En hoe het dan zit met krassen en vlekken en beschadigingen.
Ik kan nog steeds geen goede keuze maken namelijk.
In de winkel ziet alles er prachtig uit natuurlijk.
Maar hoe is het in de praktijk en welke merken en typen vallen tegen/mee?
Ik heb niet het idee dat er veel verschil zit in de verschillende premium merken qua duurzaamheid. Ik heb me wel laten vertellen dat er een issue kan zijn met het onder zonlicht verkleuren van de toplaag waarbij er enigzins een groenige gloed erover zou komen.
Of deze bewereing van een verkoper klopt durf ik iet te stellen.
Zijn er naast Tarkett meer merken die een groot aantal verschillende planken hebben? Ik zie bij Tarkett dat ze 32 unieke planken hebben, ongeveer 12M². Andere merken die ik heb gemaild (mFlor, Therdex) gaven allemaal aan 8 unieke planken te hebben (die je nog 180 graden kunt draaien, kwamen ze zelf mee ) , dus dan heb je ongeveer 3M². Dat vind ik weinig, en ik zie op veel foto's de herhaling ook al snel. Hebben we met dat als eis buiten Tarkett nog keuze?
Ik heb geen ervaringen, maar je kunt even letten op de dikte van de toplaag. Die varieert nogal. Dunner is goedkoper. Van wat ik nu zie is 0.55-0.7mm goed, daaronder goedkoop.
Tijdje geleden een restpartij visgraat plak-pvc op de kop getikt (Moduleo Moods Herringbone Slim). In eerste instantie wilde ik gaan werken met egaline en pvc-lijm, totdat ik dit ondervloersysteem tegenkwam: https://www.xtrafloor.nl/...rlays/xtrafloorr-flex-pro
Ideaal systeem: je rolt het uit, verwijdert de toplaag en plakt het lijm-pvc er zo op.
Ben erg blij met het resultaat, en heb nu voor een habbekrats onze hele bovenverdieping van 45 m2 voorzien van visgraat pvc (vloer 300, ondervloer 400).
"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
Wij hebben een vervelende ervaring met Flexxfloors de luxe PVC gekocht in 2017 bij Gamma
De vloer krimpt waardoor er grote naden zijn ontstaan:
De fabrikant verschuilt zich achter drogredenen om onder de 30 jaar garantie uit te komen.
1 Niet goed geaclimatiseerd (is wel goed gedaan)
2 Langer doorgelegd dan 8 meter (stond niet in de leginstructie)
3 Vloer vastgelijmd onder de plint (flexibele afwerk kit)
1 en 3 hebben niets met de krimp te maken en we zouden hem niet langer hebben doorgelegd als we dit hadden geweten.
Onze rechtsbijstandverzekering heeft dit afgehandeld maar leuk is anders.
We vervangen de vloer en hebben nu een Rigid kwaliteit besteld.
Flexxfloors is te koop o.a. bij Hornbach.....pas dus op hiermee.
Hoe moet ik dit zien?
Want er is toch menig huiskamer langer dan 8 meter?
Flexxfloors stuurde een leginstructie waarin staat dat de maximale lengte en breedte 8 meter mag zijn.
Dat hebben we niet kunnen ontdekken in de leginstructie die bij de vloerdelen was geleverd en ook op hun website is dat nog steeds niet te vinden (juni 2022)
Je moet bij langere lengtes een dillatatie gebruiken blijkbaar.
Wij hebben zelf de vloer geëgaliseerd en visgraat PVC erop gelijmd, zelfs met band en bies.
Nu is mijn schoonvader aardig handig dus dat was fijn.
Egaliseren hebben we met z'n drieën gedaan om te zorgen dat alles in één vloeiende beweging doorgaat. Daarna ook zelf geschuurd natuurlijk.
Voor het plakken hebben we wel echt de tijd genomen. Band en bies raad ik niemand aan om zelf te doen, maar ook dat is echt heel goed gelukt. Gebruik vooral héle scherpe mesjes en vervang ze ongeveer elke minuut Als je geen band en bies doet maakt het niet zoveel uit, die randjes komen dan toch onder de plint waarschijnlijk.
Het resultaat mag er echt wel zijn. Ik zie professioneel gelegde visgraat PVC vloeren (zonder band en bies) die er minder strak inliggen.
Zorg vooral dat je vloer goed vlak is, waterpas hoeft niet (bij ons liep het voor egaliseren 4cm af van voor tot achter, nu nog 2cm gok ik). Dan de stroken netjes tegen elkaar lijmen, goed narollen met wat gewicht.
Als ik het kan (met een beetje hulp zowel in werkzaamheden als kennis), kan echt iedereen het
Dank voor je bericht. Dit stelt enigszins gerust. Ik ben zelf ook prima handig en heb letterlijk al uren aan filmpjes zitten bekijken op youtube, wat mij wel het vertrouwen geeft dat mij dit wel zelf gaat lukken. Enige wat ik nog niet kan vinden is hoe een biesje goed te monteren. Heb je tips?
Over enkele weken wordt bij ons de pvc vloer gelegd. Aanvankelijk hadden we begin april een mooie pvc visgraat vloer gekozen van het merk Hebeta. We twijfelde destijds over de maatvoering, 65x15 of 75x15, uiteindelijk toch gekozen voor de grotere maat. Nu gaan we toch twijfelen of we voor een Hongaarse punt willen gaan. Des al niet te min horen wij erg tegenstrijdige verhalen om ons heen, omtrent het kieren. Zijn hier ook mensen die een Hongaarse punt hebben liggen en hun mening kunnen geven? We moeten op korte termijn een keuze gaan maken, gezien het leggen binnenkort al plaats vindt.
Het is nogal een uitgave voor ons en de vloer is toch echt de basis van je huis.
Je reactie voegt niet echt veel toe en tevens geen antwoord op mijn vraag.
Forum is om vragen te stellen lijkt mij.
[Voor 24% gewijzigd door tweakduke op 04-07-2022 10:49. Reden: Quote aangepast]
Dank voor je bericht. Dit stelt enigszins gerust. Ik ben zelf ook prima handig en heb letterlijk al uren aan filmpjes zitten bekijken op youtube, wat mij wel het vertrouwen geeft dat mij dit wel zelf gaat lukken. Enige wat ik nog niet kan vinden is hoe een biesje goed te monteren. Heb je tips?
Wat wij hebben gedaan (geen idee of dat de juiste manier is):
Eerst op de vloer/egaline aftekenen waar de bies moet komen. Tot die lijn zet je de lijm. Dan plak je de PVC over die lijn.
Daarna weer meten waar de bies moet komen en dan met een recht profiel of geleider met scherpe mesjes snijden en die mesjes dus heel vaak vervangen anders krijg je geen rechte stukken.
Dan tegen die kant de bies plakken, en daar weer de band tegenaan.
Dat lijmen tot die lijn is natuurlijk zodat de pvc makkelijk weg te halen is nadat je het gesneden hebt.
Wij zijn dus op zoek naar wat ze soms 'Walvisgraat PVC' noemen.
Prachtig (op foto en video dan) vinden we Floer - Walvisgraat PVC vloer - Orka Onbehandeld
Nog nooit in het echt gezien.
Wat ik er over las, geeft aan dat het niet zo mooi is in het echt.
Het mist Embossed in Register. (Dit betekent dat de structuur van de vloer niet alleen te voelen is, maar exact overeenkomt met het foto-patroon)
De delen zijn 90 x 15, dus dat is mooi groot.
Als iemand het heeft, hoor ik het graag.
2 andere mogelijke kandidaten, maar 'slechts' 75 x 15 zijn:
Als iemand ervaringen heeft met bovenstaande vloeren, weet wat de kwaliteit is, of weet waar ik ze ergens op een iets groter oppervlakte kan zien liggen.... Graag info!
Of andere Walvisgraat plak-PVC vloeren waar men goede ervaringen mee heeft.
Want ik zoek me suf, maar vind er niet veel.
Nog nooit in het echt gezien.
Wat ik er over las, geeft aan dat het niet zo mooi is in het echt.
Het mist Embossed in Register. (Dit betekent dat de structuur van de vloer niet alleen te voelen is, maar exact overeenkomt met het foto-patroon)
De delen zijn 90 x 15, dus dat is mooi groot.
Als iemand het heeft, hoor ik het graag.
2 andere mogelijke kandidaten, maar 'slechts' 75 x 15 zijn:
Als iemand ervaringen heeft met bovenstaande vloeren, weet wat de kwaliteit is, of weet waar ik ze ergens op een iets groter oppervlakte kan zien liggen.... Graag info!
Of andere Walvisgraat plak-PVC vloeren waar men goede ervaringen mee heeft.
Want ik zoek me suf, maar vind er niet veel.
Grappig, we vinden de orka onbehandeld van Floer ook mooi overkomen. Heb een staal aangevraagd maar is nog niet binnen (snap niet waarom dat lang moet duren, begin van de week besteld). Wij zijn verder ook uitgekomen op Therdex, die heeft redelijk veel in assortiment van 15x75 cm met registered embossing.
Toevallig net de staal van Floer binnen gekregen. Van de stalen die ik van Therdex heb komt die het meest overeen met de Therdex 6042 (toevallig net de enige die 15x60 cm is). Met name het embossing patroon is goed te zien als je met tegenlicht ernaar kijkt en met name dan komt de structuur van de Therdex veel duidelijker naar boven.
Met de foto van bovenaf genomen heeft de staal van Floer meer structuur, maar dat is natuurlijk heel erg afhankelijk van welk staaltje je ontvangt
Via de foto's kan ik nou direct zeggen dat ik het Embossed in Register nou echt veel mooier vind.
Ik had een echte eiken vloer en daar zag ik ook het relief niet in zoals ik dat bij Therdex zie.
Het blijft natuurlijk fake-hout.
Het lijkt me dat hoe matter, hoe beter.
Ga je ze ook nog op een andere manier testen?
bijvoorbeeld wat krassen proberen te maken o.i.d. ?
Via de foto's kan ik nou direct zeggen dat ik het Embossed in Register nou echt veel mooier vind.
Ik had een echte eiken vloer en daar zag ik ook het relief niet in zoals ik dat bij Therdex zie.
Het blijft natuurlijk fake-hout.
Het lijkt me dat hoe matter, hoe beter.
Ga je ze ook nog op een andere manier testen?
bijvoorbeeld wat krassen proberen te maken o.i.d. ?
Die foto is wel enorm schuin met maximaal tegenlicht genomen, heb hier nog een andere met een iets normale kijkhoek en dan zie je het verschil beter en realistischer. Dan vind ik de Orka wel vlak en wat onrealistisch overkomen.
Ik ga sowieso nog wel wat andere staaltje vergelijken en dan ook wat testen qua duurzaamheid. Ik denk alleen dat dat allemaal wel redelijk gelijkwaardig zal zijn met stalen die allemaal een soortgelijke PU-laag hebben
Die foto is wel enorm schuin met maximaal tegenlicht genomen, heb hier nog een andere met een iets normale kijkhoek en dan zie je het verschil beter en realistischer. Dan vind ik de Orka wel vlak en wat onrealistisch overkomen.
Zonde, want visgraat met 90 cm lengte zie je niet vaak.
Vandaag zijn we bij een winkel geweest voor PVC, nu kwam uiteindelijk de vloerverwarming in combinatie met waterpomp ter sprake en de opmerking dat dit bedrijf de richtlijn heeft om dan Niet click pvc aan te bieden maar de plak versie. Nu snap ik dat de plak versie het efficiëntst is, maar ik kan nergens anders lezen dat dan juist click word afgeraden.
Ervaringen van tweakers die het thuis hebben liggen?
Blik1984 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 12:41:
Toevallig net de staal van Floer binnen gekregen. Van de stalen die ik van Therdex heb komt die het meest overeen met de Therdex 6042 (toevallig net de enige die 15x60 cm is).
Wat ik niet begrijp is dat een merk een kleur soms maar in 1 maat heeft.
Waarom niet - ik noem maar wat - licht eiken gerookt, en dan in 60 x 10, 75 x 15 en 150 x 20?
Nee, ze doen dan licht eiken gerookt in 60 x 10, maar niet in de andere maten.
En Rustiek eiken alleen als 75 x 15 en niet in de andere maten.
Je hebt de kleuren toch al. dus waarom niet gewoon alles effe door de printer?
Juist zo'n kijkhoek ga je tegenkomen, vanaf je bank naar het einde van je kamer bijvoorbeeld.
En of de groeven je print volgen ga je straks toch niet voelen. En het levert wel meer (onnatuurlijk) structuur en glans op.
Aanrader: Tarket, hebben sinds een jaar een nieuwe extreem matte PVC. Nul plastic glans.
Juist zo'n kijkhoek ga je tegenkomen, vanaf je bank naar het einde van je kamer bijvoorbeeld.
En of de groeven je print volgen ga je straks toch niet voelen. En het levert wel meer (onnatuurlijk) structuur en glans op.
Aanrader: Tarket, hebben sinds een jaar een nieuwe extreem matte PVC. Nul plastic glans.
[...]
Links zou zoveel mogelijk op hout lijken, maar doet het door dat na te streven juist niet.
Heb je een linkje van die Tarket?
Overigens is het wel zo dat de lichtbaan nu zo valt dat die volledig op de therdex valt en niet op de andere staal. Het lijkt nu misschien dat de orka al het licht in zich opneemt, maar dat is niet zo
Ik heb overigens net ook even kritisch naar mijn huidige parketvloer gekeken. De structuur van de therdex is wel degelijk natuurgetrouwer dan die van de Orka.
[Voor 23% gewijzigd door Blik1984 op 09-07-2022 11:53]
Zocht op Tarkett en kom bij bovenstaande ‘oude’ post, want afgelopen weekend toevallig bekeken ergens: de iD Inspiration 55 Creek Oak.
Ze hebben blijkbaar sinds maart dit jaar een nieuwe collectie uitgebracht (leverbaar sinds mei) met een ultramatte toplaag en iets van 12m2 verschillende planken patroon (normaal veel minder, waardoor je sneller dezelfde stroken tegenkomt).
Tegenover andere merken (CoreTEC, Moduleo en Therdex) meest mat en voor gevoel meest natuurgetrouw.
Iemand al ervaring met deze nieuwe collectie?
Hi, hierbij ^
Inmiddels ruim een half jaar erin, heel blij mee.
Een foto van een vloer werkt bijna nooit overigens, dus die ga ik ook niet posten.
Edit: onze eerste staal en idee was ook Orka walvisgraat overigens, maar het staaltje viel erg tegen.
Tip is om een winkel binnen te lopen, waar je zo'n plaat a 1 m2 kan meekrijgen. Die kan je dan neerleggen bij je thuis om een beter gevoel te krijgen tov jouw situatie.
[Voor 14% gewijzigd door MacbookProx op 09-07-2022 11:40]
Ik heb vandaag per post 2 staaltjes binnengekregen:
- Floer Orka Onbehandeld (90x15)
- Belakos Palazzo 73 (76x15)
De laatste heeft de houtstructuur: Embossed in Register
De Floer heeft alleen lijntjes in de lengte als structuur.
Op deze kleine stalen kan ik niet meteen zeggen dat ik het Embossed in Register veel mooier of realistischer vind.
Ik had eerder thuis een wit Amerikaans Eiken vloer en daar voelde ik de houtstructuur ook niet.
Zo glad als wat.
Alleen bij een incidentele noest.
Mijn eerste gevoel is dat ik de Floer Orka Onbehandeld mooier vind.
Maar dat kan ook vooral aan de kleur liggen.
Ik heb vandaag per post 2 staaltjes binnengekregen:
- Floer Orka Onbehandeld (90x15)
- Belakos Palazzo 73 (76x15)
De laatste heeft de houtstructuur: Embossed in Register
De Floer heeft alleen lijntjes in de lengte als structuur.
Op deze kleine stalen kan ik niet meteen zeggen dat ik het Embossed in Register veel mooier of realistischer vind.
Ik had eerder thuis een wit Amerikaans Eiken vloer en daar voelde ik de houtstructuur ook niet.
Zo glad als wat.
Alleen bij een incidentele noest.
Mijn eerste gevoel is dat ik de Floer Orka Onbehandeld mooier vind.
Maar dat kan ook vooral aan de kleur liggen.
Qua kleur is volgens mij de ambiant spigato beige nagenoeg gelijk aan de orka onbehandeld. Die is wel register embossed, wellicht die eens naast elkaar leggen 🤔
ik had hetzelfde met de Therdex. wij zijn ook aan het zoeken, maar vinden de embossing van de Therdex uiteindelijk niet mooi. Zeker als je aan de ene kant van de kamer naar de andere kijkt. Dan valt in het licht de embossing erg op.
Tarkett gaan wij nemen. Wat ons betreft een aanrader qua uiterlijk. Super mat en veel meer natuurlijke uitstraling van hout. Meer vergelijkbaar met de natuurlijke vloeren van Coretec. De nieuwe collectie van Tarkett komt standaard al met 0,7mm slijtlaag ipv 0,55. Het is mooi mat, mooiere embossing en de visgraat komt in 12x60cm. De inspiration 55 serie komt standaard met 15x60cm visgraat.
Op de website van Tarkett hebben ze enkele voorbeeldruimte waar je met de vergelijker meerdere vloeren kunt vergelijken. Ik raad aan echter om een dealer in de buurt te zoeken en daar te gaan kijken, om de een of andere reden ziet PVC er in het echt heel anders uit dan op een foto.
Wij gaan uiteindelijk voor de Tarkett inspiration 70 pistachio shell in visgraat. Ik ga hem zelf leggen met band en bies.
Voelen snap ik ergens, maar juist als je het ZIET, zie je dat het niet klopt. Echt hout heeft die structuur namelijk ook niet, althans, niet als men in PVC tracht na te maken.
Het wordt echt lelijk met strijklicht, plastic all over.
Anyway, Tarket ID inderdaad heel goed. Groot aantal verschillende stroken ook. Kom je in een ruimte veel minder snel dezelfde tegen. Dat is pas cheap namelijk.
Zoals ik al eerder aangaf: Wij hadden in ons vorige huis een echt houten vloer. Amerikaans wit eiken. Dat was zo glad als ik weet niet wat. Alleen bij sommige noesten niet.
Bij een oud eiken vloer, of een vloer die bijvoorbeeld is gemaakt van oude vloeren die ze elders vandaan halen, zie je de tekening van het hout wel.
Denk dat het hout niet gelijkmatig droogt in de nerven, zoiets.
Ik heb nog veel stalen besteld en dan ga ik eens goed kijken.
Voelen snap ik ergens, maar juist als je het ZIET, zie je dat het niet klopt. Echt hout heeft die structuur namelijk ook niet, althans, niet als men in PVC tracht na te maken.
Anyway, Tarket ID inderdaad heel goed. Groot aantal verschillende stroken ook. Kom je in een ruimte veel minder snel dezelfde tegen. Dat is pas cheap namelijk.
Ik weet niet wat je voor pvc vloeren gezien hebt, maar de betere merken zien er echt schitterend uit. Niks plastic fantastic.
Juist met strijklicht valt het enorm op dat het reliëf op een totaal andere plek zit dan de print, zoals bij de goedkope rommel. Dat ziet er echt niet uit.
Dat je het glad wilt hebben valt wellicht nog wat te zeggen als je het vergelijkt met een gelakte vloer.
Maar dan kun je het pvc misschien ook beter laten coateb. Een geoliede vloer is normaal gesproken ook niet 100% vlak overigens.
Denk toch dat een Therdex vloer altijd een natuur getrouwere uitstraling zal geven t.o.v een pvc vloer die helemaal niet register embossed is, bijvoorbeeld Orka Onbehandeld. Wij hebben liever dat, dan een vloer die helemaal niet register embossed is, dan is het pas echt plastic all over. Al hoewel ik best kan begrijpen dat mensen bij Therdex de embossing niet mooi vinden. Ik ga toch eens een staal bestellen van trakett en ga die dan naast die van Therdex leggen.
Echter, wat meer storend is bij Therdex (vinden wij) is kleurherhalingen, dat maakt het inderdaad pas goedkoop eigenlijk. Als je een goede legger hebt die de planken goed mixt en omdraait valt het mee opzich. Maar goed niet te vergeten dat de jongens die de vloer gaan leggen weet ik veel hoeveel plankjes in hun hand hebben.
MikeyMan schreef op zondag 10 juli 2022 @ 09:21:
Juist met strijklicht valt het enorm op dat het reliëf op een totaal andere plek zit dan de print, zoals bij de goedkope rommel. Dat ziet er echt niet uit.
Maar bedoel je dan dat er echt een houtrelief in zit?
Want bij de Floer Orka Onbehandeld zit er alleen in de lengte een soort van relief, maar niet echt aanwezig.
Maar bedoel je dan dat er echt een houtrelief in zit?
Want bij de Floer Orka Onbehandeld zit er alleen in de lengte een soort van relief, maar niet echt aanwezig.
Bij de goedkope vloer die ik hier vorig jaar heb laten verwijderen zat inderdaad een houtrelief. Die op een totaal andere plek liep dan de print. En dat valt me nu als ik bij anderen ben ook enorm op. Print en reliëf niet 1:1, dus goedkope vloer.
Volgens mij wordt dat er achteraf in geperst ofzo. Met maar een paar mallen. Terwijl de print in meerdere varianten voorkomt en ook nog eens niet consequent is.
Edit: wel of geen reliëf is wellicht een persoonlijke voorkeur. Recht of scheer reliëf wat minder
[Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 10-07-2022 09:38]
Jekel123 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 09:23:
Denk toch dat een Therdex vloer altijd een natuur getrouwere uitstraling zal geven t.o.v een pvc vloer die helemaal niet register embossed is, bijvoorbeeld Orka Onbehandeld. Wij hebben liever dat, dan een vloer die helemaal niet register embossed is, dan is het pas echt plastic all over.
Ik heb pas 2 stalen, dus ik kan nog niet echt goed vergelijken.
Maar de Orka Onbehandeld van Floer ziet er niet plastic uit.
Misschien als je op een groter vlak ziet wel.
Moet ik nog eens ergens gaan bekijken.
Ik heb pas 2 stalen, dus ik kan nog niet echt goed vergelijken.
Maar de Orka Onbehandeld van Floer ziet er niet plastic uit.
Misschien als je op een groter vlak ziet wel.
Moet ik nog eens ergens gaan bekijken.
Eens!
Ben benieuwd als je orka onbehandeld naar ambiant beige legt. Welke je dan het mooist vindt. Los van de maatvoering dan even.
Mee oneens.
En genoeg vloeren bij vrienden/kennissen nauwkeurig bekeken om tot deze conclusie te komen.
Van Therdex/Modulo (oid) tot huismerken.
En wat betreft goedkope rommel, je bent nogal resoluut. Uiteindelijk komt het neer op: er zijn vloeren met registered embossing die slecht ogen, en je hebt vloeren zonder die slecht ogen. Zodra je in beide gevallen de juiste vindt, oogt het allebei goed.
Wel wil ik de opmerking maken dat registered embossing diepere groeven vereist, en daardoor wat gevoeliger is voor strijklicht icm reflecties.
Bonesie85 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 00:47:
ik had hetzelfde met de Therdex. wij zijn ook aan het zoeken, maar vinden de embossing van de Therdex uiteindelijk niet mooi. Zeker als je aan de ene kant van de kamer naar de andere kijkt. Dan valt in het licht de embossing erg op.
En genoeg vloeren bij vrienden/kennissen nauwkeurig bekeken om tot deze conclusie te komen.
Van Therdex/Modulo (oid) tot huismerken.
En wat betreft goedkope rommel, je bent nogal resoluut. Uiteindelijk komt het neer op: er zijn vloeren met registered embossing die slecht ogen, en je hebt vloeren zonder die slecht ogen. Zodra je in beide gevallen de juiste vindt, oogt het allebei goed.
Wel wil ik de opmerking maken dat registered embossing diepere groeven vereist, en daardoor wat gevoeliger is voor strijklicht icm reflecties.
[...]
Nogmaals, ik heb het over het reliëf náast de print. Dat ziet er echt niet uit.
Ik gaf al aan dat glad of met reliëf wellicht voorkeur is.
Die Orka is inderdaad gewoon niet fraai.
Staaltje gehad ook.
En toch MikeyMan, het kan gewoon hoor. Kom maar kijken, Tarkett heeft het o.a. Het is niet per se zo zwart/wit.
Uiteindelijk gaat het waarschijnlijk helemaal niet om het wel of niet volgen van lijnen, maar wel hoe ‘mat’ PVC is. Wat voor lijnenspel je ook hebt, als je PVC mat is zie je niks.
Oftewel registered embossing zonder (goede) matte toplaag oogt gewoon plastic. Net als niet registered embossing PVC zonder fraai matte toplaag niet goed oogt.
En ja, ik heb Therdex met registered embossing zien glanzen en plastic zien ogen bij vrienden. Gewoon een observatie. Het is niet goedkoop, het oogt alleen zo. Vond ik.
[Voor 33% gewijzigd door MacbookProx op 10-07-2022 16:52]
Wat vind je er niet fraai aan dan?
De kleur kan je niet bevallen natuurlijk, maar dat is een kwestie van smaak.
Wij hebben nu een staaltje en die vinden wij wel aardig mooi.
Structuur, kleur, mate van glans.
Nog geen idee wat het doet op een groter vlak, maar so far so good.
Ik krijg nog meer stalen binnen, en dan kan ik pas echt gaan vergelijken.
Heel persoonlijk, wat ik ook zie in de foto van je staaltje: over de gehele plaat dezelfde ‘spikkels’, kleine groefjes in de plaat. Nogal eentonig/simpel. Behoorlijk glad ook buiten dat.
Dat klopt.
Maar hoe gek het ook klinkt: Dit lijkt nog het meest op de houten eiken vloer die ik had.
In een houten vloer zie je geen structuur die op embossing lijkt.
Behalve als een vloer er heel lang ligt. Dan droogt de vloer in en dan wordt de houtstructuur meer voelbaar omdat de vloer niet gelijkmatig indroogt.
Of als je een vurenhouten vloer hebt. Omdat die sneller indroogt.
@MacbookProx Heb je de Floer Orka Onbehandeld ooit in het echt op een groter vlak gezien?
[Voor 7% gewijzigd door Rzaan op 10-07-2022 17:40]
Om eerlijk te bekennen niet, omdat ik na rondbellen het nergens te zien kon krijgen.
Dat icm een matig staaltje was een te grote gok.
Zou dit doen:
MacbookProx schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 11:33:
[...]
Tip is om een winkel binnen te lopen, waar je zo'n plaat a 1 m2 kan meekrijgen. Die kan je dan neerleggen bij je thuis om een beter gevoel te krijgen tov jouw situatie.
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel en analytisch
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie.
Meer details
janee
Relevantere advertenties
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht.
Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Ingesloten content van derden
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden.
Meer details