Arduino domotica (Kaku / 433mhz)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 257298

Topicstarter
Op het moment ben ik al zo'n 2 jaar gebruiker van het Homewizard systeem wat ik (hoofdzakelijk) gebruik voor het schakelen van mijn verlichting in huis. Nou werkt dat prima, maar al vanaf het eerste moment voelt het systeem te gesloten voor me. Ik mis functionaliteiten, en vind de app ansich niet al te gebruiksvriendelijk.

Na diverse projecten met een arduino (hoofdzakelijk rondom midi aansturingen, dmx aansturingen en protocol conversie) leek het me dus mooi om met mijn arduino een "homewizard" te gaan bouwen die kan wat ik wil.

Vol enthousiasme ging ik dus aan het googlen, maar kwam al snel tot de conclusie dat de meeste informatie die beschikbaar is ernstig verouderd is (2013). Als ik me niet vergis was in die periode (onder andere) het KAKU systeem nog op basis van een in te stellen adres ipv een "leer functionaliteit". Er zijn dus best wel wat zaken veranderd... Denk ik!

Ik hoop dus dat iemand hier recentelijk dezelfde gedachte als mij heeft gehad en misschien al een stapje verder is en mij de juiste richting in kan wijzen.

Kort samengevat - Wat wil ik doen:

Ik wil een unit die ik via ethernet aan mijn netwerk koppel. Deze unit kan 433mhz signalen ontvangen en versturen op basis van een webinterface. Manuele input maar ook geautomatiseerd op basis van cron (?) of url-requests van buitenaf. Systemen die ik wil kunnen sturen zijn hoofdzakelijk KAKU en gelijk soortige.

Ik hoop dat mijn verhaaltje beetje stand houdt voor iemand buiten mijn warrige hersenpan. Lang geleden dat ik een topic op een forum geopend heb haha! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:23
Heb je al eens gekeken naar Domoticz in combinatie met RFLink ? Dat lijkt wat te zijn, maar heb het zelf niet in gebruik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
RFXtrx433E met een (bijv Raspberry Pi) domotica oplossing ? (Domoticz is een optie en er is ook een Tweakers topic hiervoor )

[ Voor 3% gewijzigd door Breezers op 02-04-2017 18:13 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het punt is juist dat ik wel beginnen met minder dan (bijvoorbeeld) Domoticz. De aansturende software en GUI wil ik zelf gaan programmeren. Echter, de library die beschikbaar is voor het aansturen is niet meer compleet. Dus ik zoek meer informatie over het echte begin. Welke 433 mhz ontvanger en zender heb ik nodig en hoe stuur ik deze qua arduino code correct aan om (bijvoorbeeld) KAKU te schakelen/dimmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Wellicht dat @ThinkPad (ThinkPad ) je een duwtje in de rug kan geven hierin, hij is behoorlijk creatief in dit soort zaken ;)

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Omdat daar voor mij de uitdaging leert. Het gaat me niet percee om het uiteindelijk product. Het gaat me ook zeer zeker om het leertraject. Dit installeren is een proces van uren. Ik zoek een leuk hobby project haha :) That's why :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroensurft
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-05 15:27
2 jaar geleden heb ik een ethernet naar kaku converter gemaakt met een arduino. Deze wordt nu nog steeds dagelijks gebruikt.

Volgensmij is dit precies wat jij ook van plan bent te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
jeroensurft schreef op zondag 2 april 2017 @ 18:47:
2 jaar geleden heb ik een ethernet naar kaku converter gemaakt met een arduino. Deze wordt nu nog steeds dagelijks gebruikt.

Volgensmij is dit precies wat jij ook van plan bent te maken?
Klopt! Maak jij gebruik van de KAKU schakelaars/dimmers met een leer functie of die met een vast adres? En gebruik je ook dimmers of alleen schakelaars?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroensurft
Anoniem: 257298 schreef op zondag 2 april 2017 @ 18:49:
[...]

Klopt! Maak jij gebruik van de KAKU schakelaars/dimmers met een leer functie of die met een vast adres? En gebruik je ook dimmers of alleen schakelaars?
Ja, ik gebruik die met de leer functie en zowel de kaku dimmer als schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
jeroensurft schreef op zondag 2 april 2017 @ 19:20:
[...]

Ja, ik gebruik die met de leer functie en zowel de kaku dimmer als schakelaar.
Kun je me wat meer vertellen over hoe je tot je creatie bent gekomen? Welke hardware, zelf reverse engineering of library gebruikt.. dat soort dingen :)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:06
Anoniem: 257298 schreef op zondag 2 april 2017 @ 18:30:
Omdat daar voor mij de uitdaging leert. Het gaat me niet percee om het uiteindelijk product. Het gaat me ook zeer zeker om het leertraject. Dit installeren is een proces van uren. Ik zoek een leuk hobby project haha :) That's why :)
Anoniem: 257298 schreef op zondag 2 april 2017 @ 19:27:
Kun je me wat meer vertellen over hoe je tot je creatie bent gekomen? Welke hardware, zelf reverse engineering of library gebruikt.. dat soort dingen :)?
Deze twee reacties lijken te conflicteren. Waarom begin je niet gewoon met klooien via een volledige reverse engineering. Als je er echt niet uitkomt zijn er de libraries.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
CurlyMo schreef op zondag 2 april 2017 @ 19:31:
[...]

[...]

Deze twee reacties lijken te conflicteren. Waarom begin je niet gewoon met klooien via een volledige reverse engineering. Als je er echt niet uitkomt zijn er de libraries.
Haha ik snap je punt! Ik vraag ook niet om de library maar ben benieuwd welk pad hij bewandeld heeft :) Ik moet eerlijk zeggen dat ik het principe van reverse engineren ken, maar geen ervaring mee heb. Het gene wat ik vooral zelf wil developpen in deze is het combineren van verschillende protocollen (DMX, Midi, RS232 en 433mhz) en allen wil samenvoegen in 1 prettige webbased interface. Voor de eerste 3 heb ik dat al, voor de laatste nog niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Gewoon beginnen dus. Koop een 433.92 ontvanger en druk een knop van je AB in en kijk wat er gebeurt en of je er soep van kan maken. Velen zijn je voor gegaan zoals ik met pilight :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
CurlyMo schreef op zondag 2 april 2017 @ 19:46:
Gewoon beginnen dus. Koop een 433.92 ontvanger en druk een knop van je AB in en kijk wat er gebeurt en of je er soep van kan maken. Velen zijn je voor gegaan zoals ik met pilight :)
Ik behoud gewoon dit topic en ga dit voor mezelf dan ook als dev-feed gebruik. Wellicht komen er op basis van mijn bevindingen vragen boven waar ik echt niet zonder jullie kan haha!

Overigens.. Pilight.org? Want die ligt (bij mij) plat. ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Klopt, bij gesponsorde hosting gaat wel eens wat mis. En dan ga je ook niet direct héél hard klagen. Als hij weer online is kan je ook op de wiki alle "walkthroughs" lezen van de protocollen die in pilight zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroensurft
Anoniem: 257298 schreef op zondag 2 april 2017 @ 19:27:
[...]

433mhz en ethernet shield aan arduino geknoopt, voor communicatie met de kaku schakelaars heb ik de NewRemoteSwitch library gebruikt. Verder heb ik stukje code geschreven die variabelen uitleest van GET requesten en deze doorsturen naar de kaku schakelaars. De GET requesten verstuur ik vanaf een webserver of automatisch met de Automate Android app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-06 22:24
De NewRemoteSwitch library (Zoals jeroensurft aangeeft) is de library die je zoekt. Ik gebruikt deze library zelf ook om met een Kaku muur switch Elro 433mhz schakelaars te bedienen.
Pagina: 1