Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:52

Pierre

Van nature lui!

Mx. Alba schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:24:
[...]

Kamerleden zijn op persoonlijke titel kamerlid. Ze worden geacht zich naar eigen eer en geweten, zonder partijdruk, te gedragen. Ik zou zeggen, dan moet die partij maar zorgen dat ze alle leden binnen boord houden. :)
Aha wist ik niet :9

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:22
Als ik zo eens kijk naar de stemmen, moeten we niet gewoon stoppen met al die kleine flut partijen?
De Burger Beweging 5.354
Vrijzinnige Partij 2.945
GeenPeil 4.926
Piratenpartij 33.966
Artikel 1 26.746
Niet Stemmers 5.944
Libertarische Partij (LP) 1.546
Lokaal in de Kamer 6.691
JEZUS LEEFT 2.996
StemNL 582
MenS en Spirit/Basisinkomen Partij/V-R 684
Vrije Democratische Partij (VDP) 209

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
Mx. Alba schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:21:
Dit zou wel bumor zijn...

[afbeelding]

Ondanks dat het 5 partijen zijn, zijn het wel 5 partijen die hiervoor wel te porren zouden zijn. CDA weer aan het roer, Jesse staat ook te popelen om te regeren, PvdA kan in een centrum-links kabinet veel meer tot z'n recht komen en de enorme schade herstellen, PvdD kan meteen cashen op de toename van 2 naar 5 zetels om mee te regeren.

Ik zou zeggen, Rutte, schiet maar op met die formatie, anders word je nog links ingehaald!
PvdD is er helemaal niet op uit om te regeren, Thieme heeft altijd aangegeven erg blij te zijn met haar oppositieplekje aan de zijlijn.

En het CDA zou haar sterke stijging volledig verpesten door deel te nemen aan zo'n kabinet. Buma heeft meermaals aangegeven niet aan een dergelijk kabinet deel te willen nemen. Laten we niet vergeten dat Buma dan zelfs premier zou worden, terwijl hij waarschijnlijk achter veel standpunten helemaal niet staat.

Totaal onrealistisch dus; de enige optie is VVD+CDA+D66 samen met GL, CU of CU+SGP.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:12
EJPostema schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:23:
Behalve dat het CDA dan wel echt zelfmoord pleegt met hun rechtste geluid de afgelopen tijd
Wat dan op zich weer #Bumor is... :+

Maar het CDA hierin mee zou gaan dan krijgen ze VVD, CU, SGP, PVV en FvD in hun nek. Complete electorale zelfmoord.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Behalve dat het CDA dan wel echt zelfmoord pleegt met hun rechtste geluid de afgelopen tijd
Hetzelfde zal gaan gelden voor GL en in mindere mate D66 als die aanschuiven bij VVD/CDA, wat dat betreft is als CDA,D66 en GL dit beseffen het krachtenveld dusdanig dat de formatie wel eens heel lang zou kunnen duren. Tenzij een partij er natuurlijk vrede mee heeft om bijna zeker veel zetels te verliezen de volgende keer.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Richh schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:19:
[...]

Ik denk dat er erg weinig mensen zijn die het geluid van Sylvana echt heel belangrijk vinden. De doelgroep die ze aanspreek lijkt toch massaal te hebben gekozen voor 'de lange arm van Erdogan' en is daarmee dus helemaal niet echt voor gelijkheid. Die doelgroep kiest voor zijn eigen geluid.

Daarnaast denk ik dat haar campagne veel te veel gefocust was rond de grote steden. Het percentage in Amsterdam is bijzonder hoog, terwijl de partij in Drenthe en Friesland niet eens op de lijst stond - en uberhaupt niet genoemd werd door NOS in de gemeenten die buiten de provincies noord/zuid-holland lagen.

Ze had waarschijnlijk verwacht dat er vanaf de Antillen een hoop stemmen zouden komen, maar (zoals verwacht) zijn die mensen massaal thuisgebleven.
Zonder het sprongetje met DENK en de publiciteit daaromheen had ze nooit op eigen kracht 0,3% gehaald. Ze heeft goed gebruik gemaakt van haar netwerk om Artikel 1 te starten (het riekt allemaal erg vooropgezet namelijk). Ach, ze heeft 26.746 stemmen gehad. Wikipedia: Caribisch Nederland heeft misschien nog 10k stemgerechtigden zag ik ergens. Die stemmen lang niet allemaal op haar.
Monash had maar 14k stemmen, ook niet veel. Als VNL gewoon met FvD was samengegaan, hadden ze 3 zetels gehad.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-09 18:45
polthemol schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:13:
[...]

het privacypunt is niet begrepen door genoeg mensen. Veel dreigingen (terecht of niet) en men lijkt veel ingrepen als noodzakelijk te ervaren. De PP hun punt komt dus gewoon niet aan. Denk dat het verslapen trouwens ook meespeelt, dat komt ook nogal klunzig over :P
Misschien gewoon opnieuw beginnen, kunnen ze volgend jaar (wanneer het kabinet is gevallen :+ *sarcasme* ) weer meedoen onder een nieuwe betere naam. Piraten partij wordt nu geassocieerd met illegaal downloaden bijv. Wat gewoon niet meewerkt. Daarnaast hadden ze gewoon last van alle andere nieuw komers. Meeste mensen stemmen graag op een vertrouwde naam en dat maakt voor partijen als fvd heel moeilijk. Tis gewoon heel moeilijk om aan die eerste zetel te komen voor zulke partijen. Fvd en denk hadden in de peiling al vlot een zeteltje, dat helpt enorm. Mensen hebben het idee dat hun stem t waard is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wisnoe schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:21:
[...]

Wat mij verder nog tegenvalt is dat de SP niet weet te profiteren van het verlies van de PvdA.
Enorm opvallend is dat. Dat de SP zelfs een zetel is kwijtgeraakt.
Ik ben heel benieuwd waarom dit nou is en de SP niet heeft kunnen cashen op het verlies van de PvdA.
Pierre schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:22:
Ik hoop echt dat ze eens gaan regelen dat die gasten die zich afsplitsen van een partij de zetel moeten opgeven.
Ik zie dat niet zo snel gebeuren. Volgens mij kijk je dan tegen grondswetwijziging aan en je kan je ook afvragen hoe wenselijk het is, een parlementariër zit er zonder last en ruggespraak.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
martinusz schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:25:
Als ik zo eens kijk naar de stemmen, moeten we niet gewoon stoppen met al die kleine flut partijen?
Die zijn al gestopt: door de kiezer :)

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 17:09

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

[...]

Maar ze zijn dan wel de grootste partij in de coalitie, en D66 de tweede, dus die kunnen wel wat rechtsig tegenwicht bieden tegen de drie linkse partijen. En uiteindelijk is en blijft CDA vrij gematigd, met een vrij stabiele achterban.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 04:45

Malarky

Wils voor wat ieder

hoevenpe schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:21:
[...]

Klopt mijn beeld dat dit vooral VVD en D66 stemmen zijn?
Vooral VVD en D66 inderdaad: https://denhaag.raadsinfo...202de%20Kamerverkiezingen

Dat met een mogelijk grote PVV alleen maar sterker zijn voor de VVD. Buitenlandstemmers willen vooral koste wat het kost dat de PVV niet wint, hun Nederlandse imago staat op het spel. Dat zal waarschijnlijk ten koste gaan van de PvdA stemmen.
Kan dit die laatste restzetel nog laten kantelen?
In 2012 waren er 35.645 geldige buitenland stemmen. VVD heeft er nu 14600 nodig voor haar 34e zetel. mits de andere partijen niets winnen, anders natuurlijk meer. Het kan, er is zeker een reële kans, maar niet heel waarschijnlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
defiant schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:25:
[...]

Hetzelfde zal gaan gelden voor GL en in mindere mate D66 als die aanschuiven bij VVD/CDA, wat dat betreft is als CDA,D66 en GL dit beseffen het krachtenveld dusdanig dat de formatie wel eens heel lang zou kunnen duren. Tenzij een partij er natuurlijk vrede mee heeft om bijna zeker veel zetels te verliezen de volgende keer.
Inderdaad.

Toen D66 de vorige keer in een kabinet ging met CDA en de VVD werden ze enorm afgestraft in de verkiezingen. Echt weggevaagd (ze hielden 2 zetels over).

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:43

[afbeelding]

Ondanks dat het 5 partijen zijn, zijn het wel 5 partijen die hiervoor wel te porren zouden zijn. CDA weer aan het roer, Jesse staat ook te popelen om te regeren, PvdA kan in een centrum-links kabinet veel meer tot z'n recht komen en de enorme schade herstellen, PvdD kan meteen cashen op de toename van 2 naar 5 zetels om mee te regeren.

Ik zou zeggen, Rutte, schiet maar op met die formatie, anders word je nog links ingehaald!
..Dat zijn toch 6 partijen? Buiten het feit dat CDA een agrarische achtergrond heeft, en ik niet weet of dat lekker matched met de PvdD.

[ Voor 7% gewijzigd door Nat-Water op 16-03-2017 11:30 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 09:54

Rannasha

Does not compute.

Mx. Alba schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:24:
[...]

Kamerleden zijn op persoonlijke titel kamerlid. Ze worden geacht zich naar eigen eer en geweten, zonder partijdruk, te gedragen. Ik zou zeggen, dan moet die partij maar zorgen dat ze alle leden binnen boord houden. :)
Dat mag dan wel zo zijn, maar vrijwel geen enkel kamerlid wordt op persoonlijke titel gekozen. Ze zitten er omdat kiezers op een partij stemmen en ze toevallig op de juiste plek op de kandidatenlijst stonden.

Kamerleden die naar eer en geweten zonder teveel partijdruk kunnen handelen is prima, maar als, om maar een voorbeeld te noemen, de #30 op de VVD lijst uit de partij stapt, dan is het mijns inziens erg onredelijk om deze stoel niet terug te geven aan de partij. Deze persoon heeft de stoel immers vrijwel volledig vanwege de partij, niet omdat het zo'n toffe peer is.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Mx. Alba schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:27:
Maar ze zijn dan wel de grootste partij in de coalitie, en D66 de tweede, dus die kunnen wel wat rechtsig tegenwicht bieden tegen de drie linkse partijen. En uiteindelijk is en blijft CDA vrij gematigd, met een vrij stabiele achterban.
Als je Buma hoorde de afgelopen dagen dan haalt hij de VVD rechts in, dan 'extreem-links' beleid uit te gaan voeren is kansloos.

Komt bij dat het uitsluiten van de 1e EN 2e partij geen recht doet aan de verkiezingsuitslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:04

[afbeelding]

Er is gisteravond meerdere keren gezegd dat het CDA hier niet aan mee gaat werken.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoeEensGek

[...]
Nee absoluut niet mee stoppen. Dan zitten we alleen maar vast aan de huidige partijen. Iedereen heeft een kans en wat geeft het dat ze die stemmen hebben gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Richh schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:25:
[...]

PvdD is er helemaal niet op uit om te regeren, Thieme heeft altijd aangegeven erg blij te zijn met haar oppositieplekje aan de zijlijn.

En het CDA zou haar sterke stijging volledig verpesten door deel te nemen aan zo'n kabinet. Buma heeft meermaals aangegeven niet aan een dergelijk kabinet deel te willen nemen. Laten we niet vergeten dat Buma dan zelfs premier zou worden, terwijl hij waarschijnlijk achter veel standpunten helemaal niet staat.

Totaal onrealistisch dus; de enige optie is VVD+CDA+D66 samen met GL, CU of CU+SGP.
Maar als Rutte de formatie niet van de grond zou krijgen dan wordt zo'n centrum-links kabinet wel een serieuze optie.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 10:56

Wailing_Banshee

You're Next

Malarky schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:27:
[...]
In 2012 waren er 35.645 geldige buitenland stemmen. VVD heeft er nu 14600 nodig voor haar 34e zetel. mits de andere partijen niets winnen, anders natuurlijk meer. Het kan, er is zeker een reële kans, maar niet heel waarschijnlijk.
Er waren natuurlijk nu ook heel veel meer stemmers in het buitenland.
Rannasha schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:28:
[...]

Dat mag dan wel zo zijn, maar vrijwel geen enkel kamerlid wordt op persoonlijke titel gekozen. Ze zitten er omdat kiezers op een partij stemmen en ze toevallig op de juiste plek op de kandidatenlijst stonden.

Kamerleden die naar eer en geweten zonder teveel partijdruk kunnen handelen is prima, maar als, om maar een voorbeeld te noemen, de #30 op de VVD lijst uit de partij stapt, dan is het mijns inziens erg onredelijk om deze stoel niet terug te geven aan de partij. Deze persoon heeft de stoel immers vrijwel volledig vanwege de partij, niet omdat het zo'n toffe peer is.
Tenzij ze echt met voorkeursstemmen ook al een zetel hadden gekregen.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:52

Pierre

Van nature lui!

Ik denk dat het verkennen en uiteindelijk een formatie nog wel een dikke 6 maanden gaat duren als ik het allemaal zo lees

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
[...]

Hangt er een beetje vanaf hoe het regeer akkoord eruit ziet. Maar je hebt dan best een evenwichtige verdeling tussen links en rechts. Zou zomaar voor iedereen kunnen werken (wordt wel een lastig verhaal)
anandus schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:28:

[...]
Inderdaad.

Toen D66 de vorige keer in een kabinet ging met CDA en de VVD werden ze enorm afgestraft in de verkiezingen. Echt weggevaagd (ze hielden 2 zetels over).
Daarom zullen ze ook liever met GL erbij willen in een kabinet dan met het CU (En wellicht de SGP)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Yohost! schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:24:
[...]

Ik heb hun programma niet gelezen hoor.
Maar is het niet zo dat ze autorijden enorm veel duurder willen maken(vooral in de spits) ?

Ik snap dat daar in de radstad op gestemd wordt waar het OV redelijk voor elkaar is maar dit zou niet goed zijn voor mensen die een auto nodig heben voor hun werk. :(
Dat spitsprobleem is veel makkelijker op te lossen, je hebt een half uur die je in eigen tijd moet rijden de rest is diensttijd. Dan gaan bedrijven niet meer werven aan de andere kant van het land en ze worden ze niet meer verleid om alles in de randstad te centraliseren. Of denk ik te simpel? :P

Maar dat is maar 1 punt he, en als ze samen moeten werken met een partij die daar niet direkt een voorstander van is heb je automatisch de checkes and balances dat het niet extreem veel duurder zal gaan worden. Je moet niet allemaal partijen hebben die het roerend met elkaar eens zijn, dan kan alles veel te ongecontroleerd doorgevoerd worden.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Malarky schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:27:
[...]

Zijn de buitenland-stemmen nog niet geteld dan? Deze moesten gisteren voor 15:00 binnen zijn, dus er is al voldoende tijd geweest om ze te tellen (mits er voldoende personeel voor is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohost!
  • Laatst online: 12-09 18:53
[...]

Dit is ook wat Pechtold vanochend op de radio aangaf.
Als ze zouden gaan meeregeren dan moet hun deelname wel herkenbaar zijn.

De reden dat de PvdA zoveel zetels kwijt is komt doordat ze geen trots uitstraalden over het beleid van de laatste jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Yohost! schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:24:
[...]

Ik heb hun programma niet gelezen hoor.
Maar is het niet zo dat ze autorijden enorm veel duurder willen maken(vooral in de spits) ?

Ik snap dat daar in de radstad op gestemd wordt waar het OV redelijk voor elkaar is maar dit zou niet goed zijn voor mensen die een auto nodig heben voor hun werk. :(
Dat klopt, en daar gaat een CDA (die in veel gemeenten in Overijssel/Drenthe/Friesland de grootste is) dus zéker niet mee instemmen. Laat staan dat de VVD daar trek in heeft, meer belastingen op werkend Nederland :P

Rekeningrijden gaat 'm (goddank!) echt niet worden. Laten we hopen dat GL erbij komt zodat we wel wat aan die kolencentrales gaan doen en we wat meer gaan investeren in groene energie, in samenwerking met D66 :)
[...]

D66 trekt vaak genoeg naar links mee, althans hun campagne was redelijk centrum-links.
Je wil als partij echt geen leiding geven aan een kabinet waar je verder heel ver van af staat. De SP staat er ook bij he... ik denk dat Roemer het al te eng vind om met Buma samen te werken :P

En zo super stabiel is de achterban van het CDA ook niet. Ze komen van 13 zetels :P
Mx. Alba schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:30:
[...]

Maar als Rutte de formatie niet van de grond zou krijgen dan wordt zo'n centrum-links kabinet wel een serieuze optie.
Ik denk niet dat het een enorm groot probleem gaat worden. Ik denk dat CDA/D66/VVD graag GL erbij willen hebben voor de grootte en stabiliteit, en vooral D66 zal daar een voorkeur voor hebben. Maar als het niet lukt, dan trekken ze gewoon naar de CU en de SGP toe.

[ Voor 13% gewijzigd door Richh op 16-03-2017 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Wailing_Banshee schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:30:
[...]

Tenzij ze echt met voorkeursstemmen ook al een zetel hadden gekregen.
Uiteraard. Maar het aantal kamerleden dat op eigen naam voldoende stemmen behaalt is al niet zo groot en vaak zijn dat niet de personen die uit de fractie stappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EJPostema
DoeEensGek schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:30:
[...]

Nee absoluut niet mee stoppen. Dan zitten we alleen maar vast aan de huidige partijen. Iedereen heeft een kans en wat geeft het dat ze die stemmen hebben gehad?
Inderdaad. Hiervoor is de kiesdrempel er. Zolang niet iedereen met 1 stem in de kamer kan komen is het prima :)
anandus schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:26:
[...]

Ik ben heel benieuwd waarom dit nou is en de SP niet heeft kunnen cashen op het verlies van de PvdA.

[...]
Ik zie dat niet zo snel gebeuren. Volgens mij kijk je dan tegen grondswetwijziging aan en je kan je ook afvragen hoe wenselijk het is, een parlementariër zit er zonder last en ruggespraak.
Ik vond die speech van de SP echt ongepast. Beetje borstklopperij, want we hebbe zaken op de agenda gekregen en goed campagne gevoerd... Hou toch op...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:07
kraades schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:13:
Als VVD met GL gaat regeren dan wil ik mijn VVD stem terug om even de meerderheid van de VVD achterban te verwoorden. Dat gaat toch niet gebeuren...
Als de VVD lekker zn gang kan gaan op de economie en GL daar een groen sausje overheen giet heb je denk het beste van beide werelden. VVD heeft zich zonder concrete plannen wel gecommitteerd aan bijv. de klimaat doelstellingen, dus ze staan daar best voor open. En je zal toch iets moeten doen met de grote groei van groene partijen. GL werd vroeger meer dan eens GroenRechts genoemd en is een prima partner gebleken in oa het Kunduz akkoord en de EK, ook op niet-landelijk niveau kunnen die partijen prima door 1 deur.

Ik zou echt niet weten waarom die partijen niet samen gaan werken, behalve beeldvorming. Maar goed, de verkiezingen zijn voorbij dus we kunnen gewoon weer normaal doen en doembeelden over en weer vergeten.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
anandus schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:26:
[...]

[...]
Las ergens een verklaring dat door de grote winst in 2006 ze eigenlijk kamerleden tekort kwamen uit de arbeidersklasse. Toen zijn ze de jonge acadamici die vaak rond politieke partijen hangen gaan gebruiken. Probleem is dat een groep met vergelijkbare standpunten ook om de PvdA en GL hangt. In plaats van zich te profileren, werden ze meer van hetzelfde en verloren zo hun doelgroep.

De schade valt me eigenlijk nog mee, gezien hun achterljike campagne die meer op een one-issuepartij leek. Alle ballen op het zorgfonds leek het wel. Tijdens de Algemene Beschouwingen ging dat al fout, toen hadden ze campagne al bij moeten stellen, maar ze gingen volgas door. Sindsdien heeft Roemer geen verkiezing gewonnen, ondanks goede peilingen in het verleden. Ze kunnen gewoon niet cashen op het verlies bij de PvdA.
[...]

Volgens mij ben je meer aan het wensdenken dan realistisch kijken. Voor CDA (en ook een beetje D66) is er niks te winnen. Met een blok op rechts van zeker 33+20+2 = 55 zetels is de kans groot dat het 5 minutes of fame wordt voor Buma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

EJPostema schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:33:
[...]
Ik vond die speech van de SP echt ongepast. Beetje borstklopperij, want we hebbe zaken op de agenda gekregen en goed campagne gevoerd... Hou toch op...
Heel mooi inderdaad dat ze aandacht hebben weten te krijgen voor hun standpunten, in de campagne. Laat die nou net voorbij zijn :+

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Niet als die #30 op basis van voorkeurstemmen in de Tweede Kamer is terechtgekomen. ;)

In principe is het zo dat wij 150 parlementariërs verkiezen. Die worden weliswaar per partij verdeeld, maar "we" stemmen eigenlijk niet op partijen, maar op tweedekamerkandidaten! Zoals ik zei, is het aan de partij om ervoor te zorgen dat hun leden binnen boord blijven. Alleen wanneer een TK-lid echt opstapt (en dus vertrekt uit de Kamer) wordt die zetel weer opgevuld vanuit de partij vanwaar hij vertrekt. Als hij alleen uit de fractie opstapt maar aanblijft als TK-lid dan blijft hij gewoon zitten. En dat is goed. Kijk maar naar de heren die uit de PvdA zijn opgestapt en DENK hebben gevormd. Je kan over DENK denken wat je wil, maar deze twee parlementariërs hebben nu bij de verkiezingen wel bewezen dat ze met recht in de Kamer zijn blijven zitten na hun opstappen bij de PvdA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

hoevenpe schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:29:
[...]

Als je Buma hoorde de afgelopen dagen dan haalt hij de VVD rechts in, dan 'extreem-links' beleid uit te gaan voeren is kansloos.

Komt bij dat het uitsluiten van de 1e EN 2e partij geen recht doet aan de verkiezingsuitslag.
Maar wat als het de 1e EN 2e partij niet lukt om een kabinet te vormen? Dan is de 3e aan de beurt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
[...]

Precies. De kiezer stemt op een partij om wat deze verklaart te willen uitvoeren, en niet op de eventueel afwijkende opvattingen van een individueel Kamerlid.

Het politieke landschap is al zo versplinterd, het is niet te hopen dat er ook nog eens rekening moet worden gehouden met allerlei cowboys in de fractie.

Wat dat betreft is het wel een gelukje dat een beoogde coalitie van VVD-CDA-D66 + klein christelijk hier niet zoveel last van zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
Mx. Alba schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:36:
[...]

Maar wat als het de 1e EN 2e partij niet lukt om een kabinet te vormen? Dan is de 3e aan de beurt. :)
1e is VVD 2e PVV, 3e CDA/D66?

Ijdele hoop hoor. Ga er maar vanuit dat de VVD wel iets regelt. Wat ook wel terecht is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 10:56

Wailing_Banshee

You're Next

[...]

Of dan volgt er een nieuwe gang naar de stembus. Je wilt het land niet te lang zonder regering laten zitten.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shdx
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:42
[...]

Is het echt realistisch om te denken dat de VVD geen coalitie kan vormen? Het zal wat lastiger worden, maar ik geloof dat er genoeg partijen zijn die toch willen regeren, al is het maar om hun one-issue belangen vertegenwoordigd te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
[...]

Dat klopt, maar dat lijkt me toch ontzettend onrealistisch :P ik denk dat Buma in zo'n situatie misschien nog wel liever kiest voor een land zonder kabinet, dan zich aan te moeten sluiten bij een links blok en daar dan ook nog eens premier van te worden.

Dat is echt electorale zelfmoord voor het CDA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Mx. Alba schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:30:
[...]

Als het Rutte niet lukt om een VVD-CDA-D66-Christelijke coalitie te smeden, dan zal zo'n links kabinet zeker niet wat worden.

Het CDA wil het niet, terwijl ook de PvdA na haar afstraffing niet zal staan te trappelen. Die laatste zal nadat de formatie na maanden strandt veel liever nieuwe verkiezingen willen. Slechter dan nu kan het niet, dus waarschijnlijk zouden ze daar dan sterker uitkomen.

Gaat nooit gebeuren dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:33
Ik zie het probleem met coalitievorming niet zo. VVD/CDA/D66 gaan prima samen, daarna krijgen ze vast GL, PvdA of desnoods CU wel zover om erbij te stappen.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

shdx schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:40:
[...]

Is het echt realistisch om te denken dat de VVD geen coalitie kan vormen? Het zal wat lastiger worden, maar ik geloof dat er genoeg partijen zijn die toch willen regeren, al is het maar om hun one-issue belangen vertegenwoordigd te zien.
Als je ziet wat er met de PvdA is gebeurd na 4 jaar regeren samen met de VVD, zou ik als linkse partij wel oppassen om met de VVD te gaan regeren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:03

Cyphax

Moderator LNX
[...]

Zou de eerste keer zijn in 40 jaar dat die partijen geen coalitie vormen. Dan zouden deze verkiezingen me alsnog verrassen. :P
Ik ben nog nieteens 40 dus ik heb nog nooit geleefd in een land dat niet bestond uit een coalitie van VVD, CDA, D66 en PvdA in wisselende formaties (vooral de VVD is er eigenlijk altijd wel bij). De geschiedenis maakt het wmb echt onwijs voorspelbaar en het is een leuk grapje van Rutte om dan te suggereren dat het ingewikkeld wordt. :P I only wish. :P
Mx. Alba schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:41:
[...]

Als je ziet wat er met de PvdA is gebeurd na 4 jaar regeren samen met de VVD, zou ik als linkse partij wel oppassen om met de VVD te gaan regeren!
Begrijpelijk, maar dan zet je wel je idealen opzij, dat moet je ook maar zien te verkopen aan je achterban. De meeste partijen die uitleggen hoe nuttig het is om in de oppositie te zitten zijn partijen die weten dat ze in de oppositie terecht gaan komen. :P

[ Voor 32% gewijzigd door Cyphax op 16-03-2017 11:44 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
[...]

Maar is dat de schuld van de VVD, of van de PvdA zelf? ;)

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12:48
polthemol schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 10:52:
[...]

ik persoonlijk zie de CU niet graag regeren. Reden is: Christelijk, waar het CDA dan nog wat meevalt, heb ik grote moeite met welke partij dan ook die welke religie dan ook in essentie politiek bezigt. Daarbij: voor het groente stuk zul je dan toch eerder GL een kans moeten geven, want ook hun programma was stevig in orde cijfermatig :) (en 1 van de weinige die ook het klimaatakkoord haalbaar maakten).
Precies de reden waarom ik niet op de CU heb gestemd, ook al kon ik me op heel veel punten prima in hun programma vinden. Ik vind dat religie geen plek heeft in de politiek. Toch jammer, want ze zeggen hele zinnige dingen in mijn ogen, maar dat christenfundamentalisme heeft me toch een andere partij doen kiezen. Dubbel jammer omdat ook Seegers een goede indruk wist te maken tijdens de debatten..

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
Mx. Alba schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:35:
[...]

Niet als die #30 op basis van voorkeurstemmen in de Tweede Kamer is terechtgekomen. ;)

In principe is het zo dat wij 150 parlementariërs verkiezen. Die worden weliswaar per partij verdeeld, maar "we" stemmen eigenlijk niet op partijen, maar op tweedekamerkandidaten! Zoals ik zei, is het aan de partij om ervoor te zorgen dat hun leden binnen boord blijven. Alleen wanneer een TK-lid echt opstapt (en dus vertrekt uit de Kamer) wordt die zetel weer opgevuld vanuit de partij vanwaar hij vertrekt. Als hij alleen uit de fractie opstapt maar aanblijft als TK-lid dan blijft hij gewoon zitten. En dat is goed. Kijk maar naar de heren die uit de PvdA zijn opgestapt en DENK hebben gevormd. Je kan over DENK denken wat je wil, maar deze twee parlementariërs hebben nu bij de verkiezingen wel bewezen dat ze met recht in de Kamer zijn blijven zitten na hun opstappen bij de PvdA!
Valt dit al ergens terug te vinden hoeveel stemmen de kandidaten hebben gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 23:00

[...]
Ik vraag me af hoeveel van dergelijke partijen de stekker eruit trekken na 1 of 2 verkiezingen :? Zijn daar statistieken ergens voor beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

GreatDictator schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:41:
Ik zie het probleem met coalitievorming niet zo. VVD/CDA/D66 gaan prima samen, daarna krijgen ze vast GL, PvdA of desnoods CU wel zover om erbij te stappen.
VVD/CDA/D66 zal op zich niet zo'n probleem zijn om die bij elkaar te brengen, het probleem zit hem in de vierde partij.

CU zal D66 waarschijnlijk niet willen. De laatste keer dat D66 samen met VVD en CDA regeerde zijn ze genadeloos afgestraft in de verkiezingen daarna. De CU aan die mix toevoegen zal dit niet beter maken.

GL zal de VVD niet heel veel zin in hebben. Zal afhangen van welke punten GL op vastbijt. Als ze zich vooral op milieu en duurzaamheid richten en economisch beleid een beetje laten varen, dan zal het mogelijk zijn.

PvdA zal, als ze enigszins gezond in hun hoofd zijn, zich niet willen aansluiten bij een overwegend rechtse coalitie na de vernedering van gisteren ten gevolge van de afgelopen 4 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Je snapt toch zelf wel dat dit een onzinnige gedachte is?

Als VVD+CDA+D66+CU niet lukt inhoudelijk, hoe zie je dan CDA+D66+SP+PvdA+CU+PvdD samen wel inhoudelijk tot elkaar komen, bijvoorbeeld over de toekomst van de EU of migratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohost!
  • Laatst online: 12-09 18:53
[...]
En dat is goed. Kijk maar naar de heren die uit de PvdA zijn opgestapt en DENK hebben gevormd. Je kan over DENK denken wat je wil, maar deze twee parlementariërs hebben nu bij de verkiezingen wel bewezen dat ze met recht in de Kamer zijn blijven zitten na hun opstappen bij de PvdA!
Ik ben helemaal tegen DENK maar hier heb je absoluut een punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
[...]

Dan blijft Klaver toch lekker van de zijlijn schreeuwen dat het niet goed is zo, terwijl de rechtse partijmotor met CU (+SGP) in zee gaan? :z

Klaver heeft een keuze; mee regeren en een paar belangrijke ideeën realiseren en hopen dat de kiezer het daar mee eens is, of in de oppositie wachten op nieuwe verkiezingen. En dan opnieuw hopen dat de kiezer het nog steeds met ze eens is - de leegroof van PvdA is naar GL gegaan deze verkiezingen, maar dat is de kiezer de volgende keer wel weer vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tank80
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:49

Tank80

Cyanide&&Happiness

En stel nou dat Thieme een minister mag leveren voor dierenwelzijn? Volgens mij kunnen VVD, CDA en D66 dan verder redelijk eruit komen...

Je imiteert me mateloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

[...]

Ik denk niet dat het aan de VVD te verwijten is dat de PvdA slecht uit de verkiezingen is gekomen.

De PvdA heeft in de de regering netzoveel punten uitgeruild als de VVD. Maar de PvdA heeft gewoon erg slecht campagne gevoerd, en heeft bovendien met hun eigen gekozen beleid zich een beetje vervreemd van hun stemmers denk ik.

| live and give like no one else |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

DoeEensGek schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:44:
[...]

Valt dit al ergens terug te vinden hoeveel stemmen de kandidaten hebben gehad?
Nee, de eerste telling wordt alleen gedaan op partij om zo sneller een uitslag te hebben. Pas later worden de stemmen voor kandidaten geteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:59
[...]

Ik zou het zo zien, als iemand zelf meer stemmen heeft verzameld dan de kiesdeler, dan mag hij bij het opstappen uit een partij de zetel meenemen. Indien dat niet is, zijn de stemmen 'van de partij' en niet op deze persoon en moet de zetel in de partij blijven...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Ik denk dat een van de belangrijkste beleidspunten waar de kiezer het komende kabinet op gaat afrekenen de toenemende onzekerheid zal zijn door globalisering/automatisering en de tegenstelling tussen platteland/stad. Het zal de partij zijn met kiezers in deze groep die scherp beoordeeld zal worden door de kiezer, ik denk dat met name CDA en in mindere mate GL hiervoor vatbaar zullen zijn. Het uitgeroepen einde van de kiezersrevolte zal dus imho afhangen van het regeringsbeleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:40
GreatDictator schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:41:
Met CU heb je weer een heel wankel kabinet omdat 1 iemand de hele coalitie om zeep kan helpen.

En als vvd, cda en d66 de boel zo naar rechts trekken waarom zou je daar dan als pvda of gl aan mee gaan werken?

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Richh schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:46:
[...]

Klaver heeft een keuze; mee regeren en een paar belangrijke ideeën realiseren en hopen dat de kiezer het daar mee eens is, of in de oppositie wachten op nieuwe verkiezingen.
Waarom denk je dat Klaver uitgenodigd zal worden aan tafel? Ik vraag me af of Klaver een keus gaat krijgen. Ik vrees van niet eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

defiant schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:48:
. Het voorspelde einde van de kiezersrevolte zal dus imho afhangen van het regeringsbeleid.
Net als altijd. :)

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
haarbal schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:48:
Met CU heb je weer een heel wankel kabinet omdat 1 iemand de hele coalitie om zeep kan helpen.
SGP...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-09 22:22
Tank80 schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:46:
En stel nou dat Thieme een minister mag leveren voor dierenwelzijn? Volgens mij kunnen VVD, CDA en D66 dan verder redelijk eruit komen...
Minister voor milieu*(/welzijn). Maar de PvdD moet nu kleur gaan bekennen. Ze zijn verre van een one issue partij. Maar als ze gaan meeregeren moeten ze veel linkse standpunten laten vallen zoals het afschaffen van het leenstelsel voor studenten. En dan zijn ze eigenlijk wel weer een one issue partij...

En omdat ze geen one issue partij meer zijn hebben ze wel mijn stem gekregen. Ik denk dat ze zeker 2 van die 3 zetels winst gekregen hebben om die reden.

[ Voor 17% gewijzigd door Fleximex op 16-03-2017 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
[...]

En als vvd, cda en d66 de boel zo naar rechts trekken waarom zou je daar dan als pvda of gl aan mee gaan werken?
SGP als backup. Niet in regering, maar je kan voorstellen in zo'n geval wel aanpassen dat ze meestemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
NVJ berispt Denk voor wegsturen journalisten
De politieke partij Denk "bewijst de democratie een slechte dienst" door journalisten te weigeren en de deur te wijzen op openbare bijeenkomsten.

Dat stelt secretaris Thomas Bruning van journalistenvakbond NVJ naar aanleiding van het weigeren en wegsturen van een groot aantal journalisten op de verkiezingsbijeenkomst van Tunahan Kuzu woensdagavond.

"Het is niet de eerste maal dat Denk dit doet", stelt Bruning. "Het is zeer teleurstellend gedrag en het is een zeer slecht voorbeeld voor een partij die serieus wil deelnemen aan de democratie."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
[...]

D66 trekt eerder de boel naar links dan naar rechts in een dergelijke coalitie
Cyphax schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:48:
[...]

Waarom denk je dat Klaver uitgenodigd zal worden aan tafel? Ik vraag me af of Klaver een keus gaat krijgen. Ik vrees van niet eigenlijk.
Ik denk dat de D66 dat liever wil dan met het CU. Daarnaast zou het Rutte sieren om met GL om de tafel te gaan. Je praat dan wel met de 4 winnaars van de verkiezingen. Of het uiteindelijk lukt is een ander verhaal natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shdx
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:42
Tank80 schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:46:
Daar zat ik ook over te denken. Mijn gevoel zegt dat dit voor de PvdD een mooie kans is om ook echt wat voor de dieren en het milieu te kunnen betekenen. Het lijkt me ook geen onredelijke partij om mee samen te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
[...]

De PvdA heeft met name tegen haar eigen beleid campagne gevoerd. Dat is niet zo handig. Ook is de uitslag in 2012 vertekend, aangezien het electoraat eerder al naar de SP gekropen was, maar door een tweestrijd éénmalig terugkwam.
Richh schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:46:
[...]

Dan blijft Klaver toch lekker van de zijlijn schreeuwen dat het niet goed is zo, terwijl de rechtse partijmotor met CU (+SGP) in zee gaan? :z

Klaver heeft een keuze; mee regeren en een paar belangrijke ideeën realiseren en hopen dat de kiezer het daar mee eens is, of in de oppositie wachten op nieuwe verkiezingen. En dan opnieuw hopen dat de kiezer het nog steeds met ze eens is - de leegroof van PvdA is naar GL gegaan deze verkiezingen, maar dat is de kiezer de volgende keer wel weer vergeten.
Inderdaad, het is naïef om te verwachten dat de volksverhuizing op links is gestopt. Met een nieuwe lijsttrekker bij de SP en nieuwe voorzitter bij de PvdA kan Klaver als 'oud nieuws' zo weer die zetels kwijt zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:51
Als D66 stemmer hoop ik wel dat er eerst met GL onderhandeld gaat worden. Vind CU al niks maar SGP is helemaal verschrikkelijk.

Last.fm
Films!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
Yohost! schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:05:
Ik merk vandaag bij veel mensen die ik spreek over de verkiezingen dat ze verbaast zijn over Forum voor Democratie in de kamer.
Hadden ze nog nooit van gehoord of maar sinds kort.

Het lijkt er inderdaad op dat ze die 2 zetels puur gescoord hebben in de social media.
Kunnen ze niet ontevreden over zijn denk ik want als ze ook uitgenodigd waren bij de debatten hadden ze nog wel 2 kunnen halen verwacht ik.

Als je dit afzet tegen Denk die TV debatten uit de weg ging en op sical media volgens mij vrijwel niks gedaan heeft dan zijn hun kiezers redelijk gestuurd uit de gemeenschap verwacht ik :/
Voor zover ik kon beoordelen was Denk juist vrij actief op social media. Denk dat het een klein beetje afhangt van je filterbubbel. Ik heb wat mensen in mijn FB lijst die om voor mij onverklaarbare redenen Denk helemaal te gek vinden en alles liken wat ze voortbrengen. Dus voor mij waren ze redelijk zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tank80
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:49

Tank80

Cyanide&&Happiness

Fleximex schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:49:
[...]

Minister voor milieu*(/welzijn). Maar de PvdD moet nu kleur gaan bekennen. Ze zijn verre van een one issue partij. Maar als ze gaan meeregeren moeten ze veel linkse standpunten laten vallen zoals het afschaffen van het leenstelsel voor studenten. En dan zijn ze eigenlijk wel weer een one issue partij...
Ze hebben daarin wel aansluiting met D66 die zich daarop ook wil profileren...

Je imiteert me mateloos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nat-Water
shdx schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:50:
[...]

Daar zat ik ook over te denken. Mijn gevoel zegt dat dit voor de PvdD een mooie kans is om ook echt wat voor de dieren en het milieu te kunnen betekenen. Het lijkt me ook geen onredelijke partij om mee samen te werken.
CDA-VVD-D66-PvdD heeft geen meerderheid in de 1e kamer. Zitten ook wat morele bezwaren aan vast, als ik http://www.volkskrant.nl/kijkverder/2017/coalities/ moet geloven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haarbal
EJPostema schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:50:
D66 trekt eerder de boel naar links dan naar rechts in een dergelijke coalitie
Vergeleken met cda en vvd wel, maar d66 zit zelf alsnog rechts van het midden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
CDA'er Turan Yazir trekt zich terug als Rotterdams raadslid, nu hij door een Turkse krant is aangewezen als mede-aanstichter van de diplomatieke rel tussen Nederland en Turkije.

Yazir, getrouwd en vader van twee kinderen, wil niet reageren, uit vrees voor verdere escalatie. ,,Ik voel mij in de hoek gezet'', zei de geboren Rotterdammer afgelopen najaar in een vraaggesprek met deze krant (A.D)

Kuzu keek toe en vond dit prima...

"het valt allemaal reuze mee''

Het is 'maar' een raadslid wat nu terugtreedt, maar in mijn ogen wel een zeer grote bezorgdheid wat alleen maar groter zal worden

[ Voor 5% gewijzigd door _Bailey_ op 16-03-2017 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Cyphax schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:48:
[...]

- De 76 zetels icm CU zijn een hele nipte meerderheid voor een kabinet wat 4 jaar moet zitten. Met GroenLinks is het veel stabieler. Al kan de SGP het ook oplossen.
- D66 zal veel liever GroenLinks erbij hebben dan de CU. Maargoed daar staat tegenover dat CDA liever CU heeft.
- Als Klaver meer 'groen' dan 'links' is past de partij eigenlijk best goed bij het kabinet. Er zijn, in dat geval, geen breekpunten met elkaar in conflict (die er wel zijn tussen D66 en Christelijke partijen). Als Klaver meer 'links' is, dan gaat het nooit passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Niets aan de hand, vooral doorlopen... :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Señor Sjon schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:50:
[...]

De PvdA heeft met name tegen haar eigen beleid campagne gevoerd. Dat is niet zo handig. Ook is de uitslag in 2012 vertekend, aangezien het electoraat eerder al naar de SP gekropen was, maar door een tweestrijd éénmalig terugkwam.

[...]

Inderdaad, het is naïef om te verwachten dat de volksverhuizing op links is gestopt. Met een nieuwe lijsttrekker bij de SP en nieuwe voorzitter bij de PvdA kan Klaver als 'oud nieuws' zo weer die zetels kwijt zijn.
misschien eens tijd voor een grote linkse fusiepartij al zal GL daar nu ze hun momentum hebben wel even niks voor voelen. PvdA en ook de SP zitten beiden op een dood spoor, de eerste omdat ze niets meer toevoegen en de tweede omdat ze de grenzen van de groei bereikt hebben. In Spekman had de PvdA eigenlijk al meer een SP'er als voorzitter.

Is rigoureus, maar ook bij het CDA en de CU en natuurlijk GL zelf heeft dat best goed uitgepakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-09 22:22
Nadeel voor de PvdD is ook dat ze dan in de eerste kamer 37 zetels hebben. Dat is er één te kort voor een meerderheid. Dus het lijkt toch wat onwaarschijnlijk. Of er zou nog een 5de (kleine) partij bij moeten komen.

Maarja, dan kan je net zo voor de CU gaan want dan kan je het met 4 partijen regelen in de eerste en tweede kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:54:
[...]

Niets aan de hand, vooral doorlopen... :/
of deze: ''het is op een zichzelf staand incidentje, heet niks met een probleem wat alleen maar groter zal worden in de toekomst''

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
hoevenpe schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 10:17:
[...]
Nu krijgt Nederland gewoon waar ze voor gekozen heeft...
Veel D66 stemmers zijn twijfelaars op links. Die hebben er geen moment aan gedacht in een conservatief rechts kabinet terecht te kunnen komen.
Geert1976 schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 10:27:
Denk ook dat de rol van de Media tijdens deze (en andere) Verkiezingen zwaar onderschat worden...gaf het eerder al gedeeltelijk aan.

De Vara (en dus ook joop.nl online) en oa NPO staan er toch om bekend behoorlijk (zeg maar gerust meer dan grotendeel) op de linker hand te zitten. Omroepen die betaald worden uit reclame opbrengsten maar vooral uit het Belastinggeld.

Zou het geen verplichting moeten zijn om complete neutraliteit/objectiviteit in acht te houden, mede door dat belastinggeld wat oa door jou en mij verdient is?
Als de media ergens voor gezorgd hebben is het het kleiner maken van het linkerblok wel, en dat geldt ook voor de Vara. Elke scheet van Wilders wordt besproken. Het zorgplan van Roemer was door alle analisten al afgeschoten voordat het was uitgewerkt.

Even los van het feit dat de NPO niet links is. Dat Wilders of wat rechtse blogjes dat steeds roeptoeteren maakt het nog niet waar.
ArgantosNL schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 10:34:
[...]

Neutraliteit en objectiviteit zijn 2 totaal verschillende dingen.
Als je kijkt naar bijvoorbeeld klimaat.

neutraliteit is een klimaat wetenschapper en een klimaat change denier laten spreken en in het midden laten wat waar is.

Objectiviteit is laten zien dat onder de klimaat wetenschappers een consensus is op basis van cijfers.
Ook dat. Er wordt ook al te makkelijk vanuit gegaan dat een linkse journalist niet neutraal zou zijn. Is Witteman links? Wellicht. Maar ik vind hem wel neutraal in zijn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
D-e-n schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:57:
Veel D66 stemmers zijn twijfelaars op links. Die hebben er geen moment aan gedacht in een conservatief rechts kabinet terecht te kunnen komen.
Het gaat al veel langer over het 'motorblok', iedereen die D66 heeft gestemd wist vooraf dat de vraag vooral was 'wie wordt de 4e'... :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-MOB
  • Laatst online: 08:18

[afbeelding]

Het zijn zes partijen? En ik denk niet dat het CDA hiervoor te porren is. Leuk dat Buma dan premier wordt, maar verder is er voor het CDA niets te halen.

Dan zie ik nog veel eerder GroenLinks en VVD tot elkaar komen. Op economisch vlak zitten daar grote tegenstellingen, maar op andere vlakken is er wel common ground. Als je D66 niet als links bestempeld is GroenLinks de meest liberale linkse partij die we hebben. Verder delen ze met de VVD de positieve grondhouding dat je problemen kunt aanpakken. Ik verwacht dat een van de grote uitdagingen van het komende kabinet wordt om het belastingstelsel te herzien. Dat zal met GroenLinks makkelijker zijn dan met andere linkse partijen. Waar bij traditioneel links "eelijker" vaak neerkomt op nivelleren in de inkomstenbelasting, is dat bij GroenLinks toch wel anders. De plannen die Klaver met de inkomstenbelasting heeft moeten de VVD wel aanspreken. Groener en socialer hoeft niet per se op gespannen voet te staan met wens om werken lonender te maken.

Maar goed, de wens zal hier wel de vader van de gedachte zijn. Ik vermoed dat het de Christenunie zal worden die gaat aanschuiven. Dat is op cultureel-liberaal vlak prettiger voor het CDA. En in de VVD-achterban zit toch wel erg veel volk waarvoor "links" een scheldwoord of op zijn minst pejoratief is. Regeren met een partij die links in de naam heeft zal daar niet lekker landen, wat er ook uitonderhandeld wordt.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Richh schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:53:
[...]

- De 76 zetels icm CU zijn een hele nipte meerderheid voor een kabinet wat 4 jaar moet zitten. Met GroenLinks is het veel stabieler. Al kan de SGP het ook oplossen.
- D66 zal veel liever GroenLinks erbij hebben dan de CU. Maargoed daar staat tegenover dat CDA liever CU heeft.
- Als Klaver meer 'groen' dan 'links' is past de partij eigenlijk best goed bij het kabinet. Er zijn, in dat geval, geen breekpunten met elkaar in conflict (die er wel zijn tussen D66 en Christelijke partijen). Als Klaver meer 'links' is, dan gaat het nooit passen.
Hmmm het zou best kunnen dus. Tegelijkertijd heb ik het gevoel dat Rutte liever niet Klaver uitnodigt, en dat ze dus het onderspit gaan delven. Het is jammer dat zij niet op 20 zijn geëindigd, het is nu echt zo'n net-niet-zetelaantal. Maar ik kan er faliekant naastzitten. Ik hoop het maar. Ze zijn van de winnende partijen de grootste winnaars.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nat-Water
Hm, hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik een coalitie van VVD-D66-CDA-GL zie zitten. Ik acht de VVD-D66-CDA-CU optie ietsjes realistischer - ietsjes makkelijker met onderhandelen, gok ik. Maar een paar dingen van Groenlinks erin - mwah, niet gek, en kan verrassend goed uitpakken. De vraag is alleen of Klaver dat aandurft. Ik hoop iniedergeval dat de optie serieus wordt overwogen, en dat niet direct de veilige route gekozen wordt.

[ Voor 17% gewijzigd door Nat-Water op 16-03-2017 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
[...]

Dat Wilders of wat rechtse blogjes dat steeds roeptoeteren maakt het nog niet waar.

[...]

.
Dit soort niet onderbouwde generalisaties voegen natuurlijk niets toe aan de discussie

[ Voor 44% gewijzigd door defiant op 16-03-2017 12:01 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Malfunctions
AllSeeyinEye schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:12:
[...]

Niemand zegt toch dat die 'gewone' medewerkers niet hebben bijgedragen? En ook zij worden daarvoor beloond. Dat die beloning wellicht niet in verhouding staat tot de top is vanzelfsprekend. Daar gelden hele andere afspraken en daarnaast is de verantwoordelijkheid die de topmensen dragen ook significant groter. Daar staat een passende beloning tegenover.

Het zou pas erg zijn als de gewone werknemer geen beloning krijgt.

Wat er hierboven bedoeld is, is dat de belasting op arbeid dusdanig groot is dat er van het meer verdiende geld simpelweg veel naar die mensen gaat die er niet voor werken.
Het hele probleem is juist dat de beloningen niet meer in verhouding staan. Dat de CEO meer verdient dan de koffiejuffrouw is volkomen logisch, maar dat die 100x meer verdient is dat in mijn ogen niet. Ook al heeft hij meer verantwoordelijkheid en maakt hij langere dagen.
En de groei tussen die salarissen is ook volkomen scheef. waar de CEO er makkelijk 20% bijkrijgt bij goede prestaties kunnen degenen onder hem daar alleen maar van dromen.

Zo wordt de ongelijkheid alleen maar groter, en dat zou absoluut niet vanzelfsprekend moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
[...]

[...]
Iets te makkelijk om daar twijfelaars van te maken. Voor velen volgens mij wel een weloverwogen keuze.

En aan de andere kant net zoveel mensen uit het rechter spectrum, liberalen die toch iets meer sociaal en groen willen dan de VVD. Die willen ook niet in een echt links kabinet terecht komen.

Beetje de spagaat van de middenpartij die ook niet echt midden is maar aan twee kanten schommelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Nu online
Klaver gaat echt niet in het kabinet nu.

Veel verstandiger om daar nog 4 jaar mee te wachten, kans is groot dat hun momentum dan door gaat zetten. Daarnaast gaat GL en VVD echt niet samen.

Ik verwacht dus als 4e partij de CU...en misschien nog met gedoog van een andere partij erbij.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Ondertussen is DENK Erdogan ook met een eerste reactie gekomen:
Voor de relaties met Turkije hebben we andere topic:
Politieke situatie in Turkije en Turks-Europese relaties
Probeer het on-topic te houden.

[ Voor 71% gewijzigd door defiant op 16-03-2017 12:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Devian schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 12:02:
Klaver gaat echt niet in het kabinet nu.

Veel verstandiger om daar nog 4 jaar mee te wachten, kans is groot dat hun momentum dan door gaat zetten. Daarnaast gaat GL en VVD echt niet samen.

Ik verwacht dus als 4e partij de CU...en misschien nog met gedoog van een andere partij erbij.
Denk je? Er zijn heel veel linkse kiezers teleurgesteld in de PvdA nu, die kleiner is dan ooit. Ze zijn niet naar de SP gegaan, dus waar zijn die gebleven? Juist :)

De volgende kabinetsformatie is de kiezer allang Rutte II vergeten, dus dan zal een deel van de GL-kiezers gezellig weer terug naar de PvdA trekken.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 21:30

Deathchant

Don't intend. Do!

Hier mijn mening over de uitslag en misschien kunnen sommige van jullie zich wel vinden in mijn post.

Ik ben links-progressief georienteerd en ik ben eigenlijk wel tevreden met de uitslag; dat heet wanneer Rutte zich aan zijn woord houdt en de PVV erbuiten houdt. Eerder is herhaaldelijk gebleken dat het woord van Rutte zich niet vertaalt in gelijke actie...
Maar ik kan goed accepteren dat de VVD de grootste is; stiekem moet ik er dan ook bij zeggen dat dat ook komt omdat de VVD nu echt niet onder D66 uit kan komen, dé progressiefste partij.
Ik hoop zelf op een formatie met GroenLinks erbij als 4e partij tussen 3 rechtse partijen. Zo hoeven rechtse mensen zich niet zo druk te maken dat links complete overhand krijgt (waarom deze angst zo enorm is begrijp ik niet, maar goed), en zo heeft links toch de kans om het rechtse beleid op zijn minst wat progressiever te maken.

Mijns inziens gaan de volgende 2 combinaties eerst afgetast worden:
1: VVD/CDA/D66/GroenLinks
2: VVD/CDA/D66/CU/SGP
waarbij de eerste meer zetels heeft dan de 2e.

Mijn gedachte gang zou als volgt zijn:

Rutte zal denk ik (gevoelsmatig) zijn voorkeur over het 2e uitspreken, omdat deze veel sneller een rechtser beleid omarmen dan optie 1. Maar ondanks verschillen tussen GroenLinks en VVD hebben beide partijen nadrukkelijk uitgesproken bereid te zijn tot samenwerking en zou VVD-GroenLinks volgens mij een veel praktischere uitwerking hebben.

Ik denk dat D66 een grote rol gaat spelen in de formaties.

De VVD kan namelijk niet om D66 heen. D66 zal naar alle waarschijnlijkheid tegen de VVD gaan zeggen dat zij GroenLinks de voorkeur geven over de CU+SGP, enerzijds omdat er al genoeg christen in de partij zit en omdat ze toch haaks staan op bepaalde ideeen van beide christelijke partijen (abortus, hulp bij zelfdoding e.d.) maar anderzijds ook omdat GroenLinks naast D66 de progressiefste keuze is en op veel punten een match is met GroenLinks.

D66 zou hier best eens de 'macht' kunnen hebben om de VVD te dwingen om voor het 1 of het ander te kiezen, tenzij D66 toch in zee wilt gaan met de CU+SGP als GroenLinks door de VVD wordt uitgesloten.

Tja, een kabinet zonder CDA maar met VVD/D66/PvdA/GroenLinks/CU zie ik ook niet echt gebeuren.

Dat Klaver vergeleken wordt met Trudeau (premier van Canada) is toch wel echt een erg groot compliment; Trudeau is de eerste die zijn kabinet echt volledig 50-50 man/vrouw heeft en voor elke minister een soort van subject-matter-expert heeft gekozen en ook allemaal met verschillende achtergronden (christen, moslim, gehandicapt, zwart, etc) en het merendeel van het land is erg tevreden; er hangt een positieve en veilige sfeer (aldus kennissen uit Canada).
Mooi om te zien dat jongeren (<30) massaal gestemd hebben op D66+GroenLinks, de 2 meest progressieve partijen, eentje links, eentje rechts; dat laat toch zien dat de toekomstige generaties zeer progressief ingesteld zijn, en ik kan niet wachten totdat de tijd aanbreekt dat we écht sneller vooruit kunnen. Maar daar gaan tijd en generaties overheen en het is waard om daarop te wachten.

Wat mij als laatste erg opvalt om mijn heen, vriendenkring, kantoor, familie, media/nieuws, is hoe tevreden linkse mensen toch zijn met de uitslag en zeggen dat ze het accepteren dat er nu weer een hoofdzakelijk rechts kabinet gaat komen met de VVD. En grappig hoe alle rechtse mensen om me heen en op kantoor steeds ontevredener lijken te zijn, terwijl beleidsvoering-over-rechts al jaren domineert. Rechts lijkt bozer en wanhopiger te worden en links lijkt meer accepterend en hoopvol te worden. Maar dat is een waarneming van mijn kant uit he, ook beetje gevoel. Ik merk het ook bij mezelf dat elk stapje weg van extremen/populisme/zeer rechtse, hoe klein dat stapje dan ook is, een sprankje hoop en moed geeft dat het toch uiteindelijk wat meer uit zal balanceren naar het positieve toe en ook ik ben nu veel meer accepterend naar rechts toe.

Waar ik wel een beetje op hoop, ondanks de PVV toch de 2e is geworden, dat de media zijn invloed ook voor het positieve gaat gebruiken en het geluid dat Nederland het populisme "verslagen" heeft wat meer blijft uitdragen; we kunnen wel een stabielere tijd gebruiken door eens wat meer positief nieuws te verspreiden in plaats van al die populistische ellende van de laatste tijd.
Ik hoop echt dat dit voor Frankrijk en Duitsland laat zien dat we de populistisch rechtse trend kunnen breken en ons niet laten beinvloeden door schreeuwers van Rusland de VS en Turkije.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:57
W3ird_N3rd schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:10:
[...]
Over de piraten gesproken trouwens. In 2012 hadden ze 0,3% van de stemmen. Terwijl ze in 2012 Dirk Poot hadden die het ongetwijfeld goed bedoelde maar niet lekker uit zijn woorden kwam. Dit keer hadden ze naar mijn idee meer media-aandacht, Ancilla stond behoorlijk "haar mannetje" om maar even met foute uitdrukkingen te strooien en het resultaat is.. weer 0,3%. Dat snap ik echt niet.
Super logisch als je het mij vraagt. Zowel de Piratenpartij en PvdD hebben marketingtechnisch gewoon echt een hele slechte naam uitgekozen.
Vooral de PvdD heeft een veel breder programma dan alleen dieren, wat de naam wel insinueert. de PvdD heeft best veel punten die een groter publiek best aanspreekt. Ik hoor echter mensen zeggen dat ze echt niet gaan stemmen op een partij dat zich "alleen" inzet voor dierenleed. Daarbij komt ook nog eens dat we naar mijn mening echt wel een overschot hebben aan linkse partijen.
Dat zelfde geldt ook voor de Piratenpartij. Kom op zeg, wie heeft die naam bedacht? Ook zij hebben best een breed scala aan punten die veel mensen zal aanspreken maar ze werken zichzelf op deze manier tegen.

Ik voorzie nog wel wat problemen met de formatie. Groenlinks heeft zoveel tegenovergestelde punten ten opzichte van de VVD dat er enorme concessies gedaan moeten worden. Dat zal resulteren in een zacht beleid zonder echte zware veranderingen.
Hoewel mijn politieke voorkeur richting CDA/VVD mag je eigenlijk niet om Groenlinks heen, die verdienen het mijn inziens ook wel om mee te regeren.
Zelfde geldt eigenlijk voor de PVV, zoveel zetels mag je niet negeren. Maar als het aan mij ligt negeren we ze toch :+

[ Voor 8% gewijzigd door yorroy op 16-03-2017 12:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Deathchant schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 12:05:
Waar ik wel een beetje op hoop, ondanks de PVV toch de 2e is geworden, dat de media zijn invloed ook voor het positieve gaat gebruiken en het geluid dat Nederland het populisme "verslagen" heeft wat meer blijft uitdragen; we kunnen wel een stabielere tijd gebruiken door eens wat meer positief nieuws te verspreiden in plaats van al die populistische ellende van de laatste tijd.
Maar dat is dus incorrect. Vooral VVD en CDA zijn behoorlijk PVV-lite geworden qua politieke richting. Het populisme en de xenofobie is er nog steeds, het is alleen salonfahiger geworden als het onder VVD/CDA valt. Het betekent ook dat er een grotere kans is dat die haat zich gaat uiten in de politieke richting van de regering. Ik zie het helemaal niet zo positief in.

Positief nieuws, ja. Negatief nieuws vermommen als positief nieuws, nee.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 22:42
[...]

Ik lees hier enkel teleurgestelde reacties over de uitslag van je. Misschien moet je eerst even je teleurstelling verwerken voordat je gaat oordelen over het motief van D66-stemmers. Dat óf je moet met onderbouwing en cijfers komen.

Ik meen niet te weten wat 'de D66-stemmer' (in hoeverre dat een homogene groep is) motiveert, maar mijn ouders, ik en mijn vriendin hebben alle vier D66 gestemd terwijl het vroeger altijd VVD was. Oh ja, en er wordt elk jaar een flink deel 52% belast.

Als er iets is wat ik geleerd heb de afgelopen verkiezingen (UK, Trump, NL) dan is het wel dat we moeten stoppen met redeneren vanuit onze eigen filterbubbel en echokamer. Ik heb ratio en rechtvaardigheid vrij hoog zitten en kan me niet voorstellen dat iemand dat totaal niet belangrijk vindt, maar daar zit nu juist de crux; een hoop mensen redeneert op een totaal andere manier dan dat je zelf doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online

Dat Klaver vergeleken wordt met Trudeau (premier van Canada) is toch wel echt een erg groot compliment; Trudeau is de eerste die zijn kabinet echt volledig 50-50 man/vrouw heeft en voor elke minister een soort van subject-matter-expert heeft gekozen en ook allemaal met verschillende achtergronden (christen, moslim, gehandicapt, zwart, etc) en het merendeel van het land is erg tevreden; er hangt een positieve en veilige sfeer (aldus kennissen uit Canada).
Is dat nou echt een + om bij elk hokje op de diversiteitskalender een vinkje te mogen zetten?

Zie veel liever dat er gewoon de beste kandidaten geselecteerd worden en dat de kansen om geselecteerd te worden wel gelijk zijn. Aan die gelijke kansen moeten ze werken, maar als het op de poppetjes aankomt moet dat geen belemmering meer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Michielgb schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 12:09:
Ik meen niet te weten wat 'de D66-stemmer' (in hoeverre dat een homogene groep is) motiveert, maar mijn ouders, ik en mijn vriendin hebben alle vier D66 gestemd terwijl het vroeger altijd VVD was. Oh ja, en er wordt elk jaar een flink deel 52% belast.
D66 wil de belasting in schijf 4 ook verlagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Wat mij als laatste erg opvalt om mijn heen, vriendenkring, kantoor, familie, media/nieuws, is hoe tevreden linkse mensen toch zijn met de uitslag en zeggen dat ze het accepteren dat er nu weer een hoofdzakelijk rechts kabinet gaat komen met de VVD. En grappig hoe alle rechtse mensen om me heen en op kantoor steeds ontevredener lijken te zijn, terwijl beleidsvoering-over-rechts al jaren domineert. Rechts lijkt bozer en wanhopiger te worden en links lijkt meer accepterend en hoopvol te worden. Maar dat is een waarneming van mijn kant uit he, ook beetje gevoel.
Veel rechtse mensen om mij heen (inclusief ikzelf) zijn ook erg blij met deze uitslag hoor :) Ik ben ook erg blij dat de VVD met D66 moet samenwerken. Ik ben sterk tegen nog meer nivellering en ik vind echt dat er wat aan de belastingdruk gedaan moet worden, daarom heb ik VVD gestemd. Maar ik zou het top vinden als D66 en GL wat meer focus op milieu leggen en kansen willen bieden voor iedereen (overigens is dat iets wat de VVD ook vaak zelf zegt, al kan het wat mij betreft wel wat sterker). Kansen bieden - maar als men ze niet wil grijpen, dan moet het ook een keer ophouden.
Verder ben ik ook zeker voorstander van een aantal D66 standpunten, zoals zelf bepalen wanneer je een einde van je leven wil maken en de focus op privacy.

En rechts steeds ontevredener? Ik denk niet dat je VVD'ers op kantoor hebt, dan :P Sowieso, die eeuwige 'rechts is al zo lang aan de macht' is echt onzin, want het heeft altijd moeten inleveren om te kunnen regeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 02:04

Mentalist

[avdD]

anandus schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:17:
[...]
Ik had ooit weleens van ze gehoord, omdat ik de politiek goed volg. Ik schaarde ze naast de Ondernemerspartij en de Libertaire partij, in het groepje dat onder de kiesdrempel zou blijven. Maar pas toen ik gisteren in dit (of een voorgaand) topic keek zag ik dat er daadwerkelijk wat mensen op gingen stemmen.

Als ik niet in het topic had gekeken was het voor mij ook een totale verrassing geweest. Ik heb niets over ze gehoord, gelezen of gezien.

Ik vind het ook wel opvallend dat er wordt gezegd dat ze sterk campagne hebben gevoerd in de sociale media, maar ik ze nooit tegengekomen was.
Maar dat zal wel de infameuze bubble zijn :)
Thierry was vroeger vaak te gast bij Studio Powned, recent in beeld geweest bij PowNews, DWDD Lagerhuis, Rutger en Maxim op campagne en Pauw en Jinek. En meer maar ik zie ook niet alles. :P
[...]

Ik denk dat er erg weinig mensen zijn die het geluid van Sylvana echt heel belangrijk vinden. De doelgroep die ze aanspreek lijkt toch massaal te hebben gekozen voor 'de lange arm van Erdogan' en is daarmee dus helemaal niet echt voor gelijkheid. Die doelgroep kiest voor zijn eigen geluid.

Daarnaast denk ik dat haar campagne veel te veel gefocust was rond de grote steden. Het percentage in Amsterdam is bijzonder hoog, terwijl de partij in Drenthe en Friesland niet eens op de lijst stond - en uberhaupt niet genoemd werd door NOS in de gemeenten die buiten de provincies noord/zuid-holland lagen.

Ze had waarschijnlijk verwacht dat er vanaf de Antillen een hoop stemmen zouden komen, maar (zoals verwacht) zijn die mensen massaal thuisgebleven.
Artéénkel nam geen deel in de kieskringen 2 (Leeuwarden) en 3 (Assen). Vermoedelijk door tijdsgebrek. Je moet X handtekeningen in iedere kieskring ophalen om mee te mogen doen.

Dat ze ondanks tijdgebrek en gedoe met denk alsnog 0,3% wist binnen te slepen mag je imho wel een prestatie noemen. (of je er blij mee bent is een ander verhaal maar ik heb respect voor de prestatie) En als ze doorgaat denk ik dat ze bij een volgende verkiezing ook absoluut kans maakt op een zetel.

[...]
Nee? Je weet toch van tevoren helemaal niet of ze wel of niet in de kamer komen?

En ook voorstellen om b.v. een kiesdrempel van 5 zetels in te stellen vind ik bezopen. Nieuwe partijen zoals recent de PvdD, 50+ en FvD komen eerst met 1-2 zetels in de kamer, eenmaal daar krijgen ze meer media-aandacht en bij een volgende verkiezing groeien ze door. Ongeacht of je het met die partijen eens bent, met kiesdrempels smoor je gewoon iedere nieuwe partij in de knop.
Señor Sjon schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:26:
[...]

Zonder het sprongetje met DENK en de publiciteit daaromheen had ze nooit op eigen kracht 0,3% gehaald.
Dat weet ik niet. Ze was al bekend voor denk. En ik denk dat denk haar ook veel slechte publiciteit heeft opgeleverd.
Monash had maar 14k stemmen, ook niet veel. Als VNL gewoon met FvD was samengegaan, hadden ze 3 zetels gehad.
Nee: Pinobigbird in "TK 2017: Uitslagen Verkiezingen"
DoeEensGek schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:26:
[...]

Misschien gewoon opnieuw beginnen, kunnen ze volgend jaar (wanneer het kabinet is gevallen :+ *sarcasme* ) weer meedoen onder een nieuwe betere naam. Piraten partij wordt nu geassocieerd met illegaal downloaden bijv. Wat gewoon niet meewerkt. Daarnaast hadden ze gewoon last van alle andere nieuw komers. Meeste mensen stemmen graag op een vertrouwde naam en dat maakt voor partijen als fvd heel moeilijk. Tis gewoon heel moeilijk om aan die eerste zetel te komen voor zulke partijen. Fvd en denk hadden in de peiling al vlot een zeteltje, dat helpt enorm. Mensen hebben het idee dat hun stem t waard is. ;)
Ik zou ook niet snel stemmen op een partij die geen zetel gaat halen, ook niet als ik me in de standpunten van die partij kan vinden en er vertrouwen in heb. Die partij kan namelijk niet die stemmen overdragen aan een andere partij. Ofwel: dat is een verloren stem.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

sambalbaj schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 12:12:
[...]

Is dat nou echt een + om bij elk hokje op de diversiteitskalender een vinkje te mogen zetten?
Ja.
Zie veel liever dat er gewoon de beste kandidaten geselecteerd worden en dat de kansen om geselecteerd te worden wel gelijk zijn. Aan die gelijke kansen moeten ze werken, maar als het op de poppetjes aankomt moet dat geen belemmering meer zijn.
En weer die hardnekkige ondertoon dat diversiteit op kwaliteit zou inboeten. Integendeel. Diversiteit verhoogt de kwaliteit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Michielgb schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 12:09:
[...]

Ik lees hier enkel teleurgestelde reacties over de uitslag van je. Misschien moet je eerst even je teleurstelling verwerken voordat je gaat oordelen over het motief van D66-stemmers. Dat óf je moet met onderbouwing en cijfers komen.

Als er iets is wat ik geleerd heb de afgelopen verkiezingen (UK, Trump, NL) dan is het wel dat we moeten stoppen met redeneren vanuit onze eigen filterbubbel en echokamer. Ik heb ratio en rechtvaardigheid vrij hoog zitten en kan me niet voorstellen dat iemand dat totaal niet belangrijk vindt, maar daar zit nu juist de crux; een hoop mensen redeneert op een totaal andere manier dan dat je zelf doet.
Zelfde hier overigens, ook vanaf VVD naar D66 overgestapt (en ook andere in mijn kring). Natuurlijk is dat ook slechts een bubbel, maar voor mij iig is Den zijn post niet correct. Overigens hoop ik zeer zeker dat GL erbij komt ipv CU. Ook al is CU nou niet conservatief, ik heb liever een progressieve seculiere partij erbij dan nog een religieuze partij. GL is niet mijn partij, maar zou een mooi tegengewicht zijn voor VVD/CDA.

Dat gezegd, ik heb liever VVD + CDA + CU + D66, dan het (compleet onrealistische) SP + GL + PvdD + PvdA + D66 + CDA.

@Mx. Alba , ik weet niet of dit het topic ervoor is, maar je gaat echt niet veel mensen overtuigen dat enkel mensen met een bepaalde huidskleur, geslacht en sexuele voorkeur overwegen de kwaliteit verhoogt.

[ Voor 6% gewijzigd door Sissors op 16-03-2017 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
sambalbaj schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 12:12:
[...]

Maar ook de beste mensen komen met een ingebakken perspectief. Dat hoort gewoon bij je mens-zijn. Je moet van goede huize komen wil je je consistent verplaatsen in het perspectief van een ander (als je al weet wie die ander eigenlijk is).
Klein voorbeeld. Een tijdje geleden zei mijn zusje dat ze het erg lastig vindt om op straat te worden nagefloten door mannen. Ik heb daar nooit bij stilgestaan omdat mannen mij nóóit nafluiten op straat. Ik vond dat wel opmerkelijk. Ik heb er ook sympathie voor en het maakt mij geen slechter mens, maar net zoals dat de samenleving divers is in stemgedrag is 'ie divers in mensen. Dat zou ook in de politiek afgespiegeld moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:58
Rutte zal denk ik (gevoelsmatig) zijn voorkeur over het 2e uitspreken, omdat deze veel sneller een rechtser beleid omarmen dan optie 1. Maar ondanks verschillen tussen GroenLinks en VVD hebben beide partijen nadrukkelijk uitgesproken bereid te zijn tot samenwerking en zou VVD-GroenLinks volgens mij een veel praktischere uitwerking hebben.

Ik denk dat D66 een grote rol gaat spelen in de formaties.

De VVD kan namelijk niet om D66 heen. D66 zal naar alle waarschijnlijkheid tegen de VVD gaan zeggen dat zij GroenLinks de voorkeur geven over de CU+SGP, enerzijds omdat er al genoeg christen in de partij zit en omdat ze toch haaks staan op bepaalde ideeen van beide christelijke partijen (abortus, hulp bij zelfdoding e.d.) maar anderzijds ook omdat GroenLinks naast D66 de progressiefste keuze is en op veel punten een match is met GroenLinks.
Het CDA speelt precies een gelijkwaardige rol. Er ligt nogal een gat op het gebied van onderwijs tussen GL en CDA/D66. GL wil af van vrij onderwijs en de lening behouden. D66 wil vrij onderwijs moderniseren (wil CU ook) en het CDA wil de studiebeurs terug (wil CU ook).
.
moslim, gehandicapt, zwart, etc) en het merendeel van het land is erg tevreden; er hangt een positieve en veilige sfeer (aldus kennissen uit Canada).
ja hallo, N=1 , het merendeel is hier ook tevreden :+
Mooi om te zien dat jongeren (<30) massaal gestemd hebben op D66+GroenLinks, de 2 meest progressieve partijen, eentje links, eentje rechts;
Niks nieuws. Met de jaren schuift dat altijd.
En grappig hoe alle rechtse mensen om me heen en op kantoor steeds ontevredener lijken te zijn, terwijl beleidsvoering-over-rechts al jaren domineert.
Ja hoor we hebben over rechts genivelleerd haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

[...]

Het is inderdaad niet in alle kieskringen gelukt om genoeg handtekeningen te verzamelen. Vergeet niet, deze partij is nog maar tien weken oud. Als ze na tien weken al "een halve zetel" te pakken hebben, moet je nagaan hoe het na 100 weken gaat (gemeenteraadsverkiezingen) of na 200 weken (volgende TK-verkiezing)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
gambieter schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 12:09:
[...]

Maar dat is dus incorrect. Vooral VVD en CDA zijn behoorlijk PVV-lite geworden qua politieke richting. Het populisme en de xenofobie is er nog steeds, het is alleen salonfahiger geworden als het onder VVD/CDA valt. Het betekent ook dat er een grotere kans is dat die haat zich gaat uiten in de politieke richting van de regering. Ik zie het helemaal niet zo positief in.

Positief nieuws, ja. Negatief nieuws vermommen als positief nieuws, nee.
Het is imho nog erger VVD heeft afgelopen weekend Uitgevoerd waar Wilders alleen over heeft gepraat. (VVD is geen PVV light, PVV is vapen/caffeinevrij/suikervrij/alcoholvrij, VVD zijn sigaretten/caffeine/suiker/alcohol)

Populisme is niet afgenomen het is nu een geaccepteerd medium geworden wat zichzelf heeft gepositioneerd dat het bereid is de antiidealismen ook werkelijkheid te maken.

How do you save a random generator ?

Pagina: 1 ... 19 ... 24 Laatste

Dit topic is gesloten.