Het grote motortopic deel 19 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 107 Laatste
Acties:
  • 290.237 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caesar1000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-01-2024

caesar1000

U want some?

ephymerous schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 21:22:
[...]
Gelukkig is de gulle middenweg meer dan vertegenwoordigd op de weg. Ik twijfel om mijn Shiver te verkopen, juist vanwege het ontbreken van ABS :)
Ja, dat is zeker waar. Het is wel gewoon een handige techniek om te hebben.

Ook een MotoGP coureur zal op een ijskoude, natte rotonde met redelijke banden met een doorsnee motor zonder ABS niet zo goed kunnen remmen dat het voorwiel niet wegschiet. Dat kan iedereen overkomen.

Enige voordeel van het missen van ABS is dat je er dan ook een stoppie mee kunt maken, maar de vraag is hoeveel mensen daar profijt van hebben? <1%? :+

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride KTM"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:17

Ethirty

Who...me?

Gewoon niet remmen op een rotonde als het koud en glad is? Gewoon iets meer vooraf afremmen. Dan maar als een natte dweil de bocht om.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caesar1000

caesar1000

U want some?

Ethirty schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 21:28:
Gewoon niet remmen op een rotonde als het koud en glad is? Gewoon iets meer vooraf afremmen. Dan maar als een natte dweil de bocht om.
Tja, vaak een combinatie van omstandigheden. Schrik en of het wel of geen WW is speelt ook mee. Vaak ben je sowieso al alerter als je niet constant elke dag dezelfde route doet. Daarvoor is het handig om ABS te hebben.

[ Voor 26% gewijzigd door caesar1000 op 22-03-2017 21:34 ]

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride KTM"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:13

Bommes

Capo del formaggio

Dryhte schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 19:22:
[...]

Onzin... Een A2 motor kan probleemloos mee op de snelweg. (Zit verdraaid snel aan illegale snelheden)
Als ik met mijn Vespa met 23 pk al gewoon normaal en veilig op de snelweg kan rijden dan lukt dat met een volledig vermogen A2 motor zeker.
Okay het houd bij mijn Vespa op bij 125km/u maar kom op, een vrachtwagen kan met de begrenzer ook niet harder dan 85km/u en die rijden ook gewoon op de snelweg.

Als je gebrek aan vermogen/snelheid een reden vind om iets "gevaarlijk" te noemen dan mis je wat mij betreft flink wat ervaring en verkeersinzicht.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
gebruikershaes schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 21:26:
[...]

Tenzij je bochten ABS hebt, zou ik met gewone ABS ook niet remmen in een rotonde. Dan glijd je alsnog op je snufferd.
Heb mijn mijn div een paar keer een blokkerend achterwiel gehad. Ook op een rotonde (kut busje dat toch doordrukte :X ). Daarnaast één keer een blokkerend voorwiel gehad, dat ik net op tijd loste en dus rechtop bleef.

Maar ben heel blij met de ABS op mijn Versys. Je knijpt met meer vertrouwen je voorrem in en dus harder. Zonder dat de ABS - aan de voorkant dan - ingrijpt.

Toch echt een aanrader. Maar verwacht er geen wonderen van. Jij moet nog altijd op tijd remmen en op tijd sturen - kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-10 12:25
Bommes schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 21:34:
[...]

Als ik met mijn Vespa met 23 pk al gewoon normaal en veilig op de snelweg kan rijden dan lukt dat met een volledig vermogen A2 motor zeker.
Okay het houd bij mijn Vespa op bij 125km/u maar kom op, een vrachtwagen kan met de begrenzer ook niet harder dan 85km/u en die rijden ook gewoon op de snelweg.

Als je gebrek aan vermogen/snelheid een reden vind om iets "gevaarlijk" te noemen dan mis je wat mij betreft flink wat ervaring en verkeersinzicht.
Tja, maar een A2 limiteert je snelheid niet echt, hoor... 160-170 op de teller haalt die met gemak, sneller moet je toch niet willen tenzij je dagelijks .de door moet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:00
ABS is natuurlijk een erg prettig gevoel met een noodstop.

Het gevaar is dat mensen het gaan zien als winterbanden, ik heb toch winterbanden dus ik rij / rem net zo hard op sneeuw als normaal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Zonder ABS vind ik het zelf fijn om regelmatig wat remoefeningen te doen. Doe dat sowieso aan het begin van ieder seizoen wel. Ergens met zat ruimte rond de 80 rijden en dan hard remmen met steeds een stapje harder. Op die manier zit het er bij mij aardig in hoe enorm hard remmen mogelijk is zonder ABS en ben ik ook niet bang om flink door te knijpen.

[ Voor 7% gewijzigd door PilatuS op 22-03-2017 21:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12:37

steveman

Comfortabel ten onder

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TLHIG1i.png

Yeah, m'n eerste ketting geklonken :)

Zondag op z'n vroegst proefrijden... Maar dan wil ik een paar extra lichtbakken in de garage monteren, damn wat was dat irritant donker :D

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
gebruikershaes schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 21:26:
[...]

Tenzij je bochten ABS hebt, zou ik met gewone ABS ook niet remmen in een rotonde. Dan glijd je alsnog op je snufferd.
Ik heb geen idee wat een "bochten ABS" is, maar ik weet voor 99,9999 % zeker dat de ABS op de CBF me op een regenachtige dag gered heeft van een valpartij, omdat ik rechts van me aan het kijken was naar het fietspad en de auto voor me een bepaalde fietser niet gezien had (en ik dus helaas ook niet) waar hij voor remde, waardoor ik ook in de "ankers moest". Voelde de ABS z'n werk doen. In de bocht. Schuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Osiris schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 22:00:
[...]

Ik heb geen idee wat een "bochten ABS" is, maar ik weet voor 99,9999 % zeker dat de ABS op de CBF me op een regenachtige dag gered heeft van een valpartij, omdat ik rechts van me aan het kijken was naar het fietspad en de auto voor me een bepaalde fietser niet gezien had (en ik dus helaas ook niet) waar hij voor remde, waardoor ik ook in de "ankers moest". Voelde de ABS z'n werk doen. In de bocht. Schuin.
Dan ben je blij dat je het hebt inderdaad.

Heb zelf vorig jaar een stoppie gemaakt zonder ABS omdat de auto voor het mij het nodig vond op de rotonde voorrang te gaan verlenen aan wielrenners die geen voorrang hadden en ook nog eens de rotonde verkeerd om namen. Had totaal niet verwacht dat de auto voor mij daar voor zou stoppen. Ze hebben op die rotonde al geen voorrang en al helemaal niet als je de rotonde verkeerd om neemt. Die gast gaat vol in ankers en ik kwam 50cm achter hem met een stoppie tot stilstand.

Nou rij ik gelukkig 98% van de rijd met droog weer dus grip zat en een mooie stoppie, maar als het nat was denk ik niet dat het voorwiel grip genoeg gehad zou hebben. Met nat weer is ABS toch wel heel erg welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
caesar1000 schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 17:40:
[...]

Gros van de adventure tourer rijders kan niet eens met een geblokkeerd achterwiel (en een motor met zo'n gewicht) offroad door de bocht. Misschien dat dat meespeelt? :+
Offroad wil je juist geen blokkerend wiel in de bocht. Offroad kent de regel, bij twijfel gas er op, dus gewoon driftend door de bocht >:)
Voelt op de straat heel raar aan, maar geeft juist op de offroad paden een heel goed gevoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
PilatuS schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 22:07:
[...]

Heb zelf vorig jaar een stoppie gemaakt zonder ABS omdat de auto voor het mij het nodig vond op de rotonde voorrang te gaan verlenen aan wielrenners die geen voorrang hadden en ook nog eens de rotonde verkeerd om namen. Had totaal niet verwacht dat de auto voor mij daar voor zou stoppen. Ze hebben op die rotonde al geen voorrang en al helemaal niet als je de rotonde verkeerd om neemt. Die gast gaat vol in ankers en ik kwam 50cm achter hem met een stoppie tot stilstand.

Nou rij ik gelukkig 98% van de rijd met droog weer dus grip zat en een mooie stoppie, maar als het nat was denk ik niet dat het voorwiel grip genoeg gehad zou hebben. Met nat weer is ABS toch wel heel erg welkom.
Tja, als 't regent, dan regent 't maar, moet toch naar m'n werk hè ;)

Zelfde grapje ook eens gehad bij naar rechts afslaan bij een kruispunt hier in Utreg.. Je checkt altijd voor fietsers van rechtsachter. Kwam er een klooio tegen 't verkeer in van de andere kant.. Allemaal in de ankers voor die eikel :/ En zo'n fietser "verdwijnt" snel achter het koekblik voor je stom genoeg.. Tóch nog beter opletten geblazen! Was iig droog, dus sowieso geen probleem, maar schrikken doe je dan altijd wel ff :P

[ Voor 4% gewijzigd door Osiris op 22-03-2017 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caesar1000

caesar1000

U want some?

[...]

Yup, dat heb ik, zoals bekend, ondervonden een aantal maanden terug. ;w
teigetjuh schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 22:17:
[...]
Offroad wil je juist geen blokkerend wiel in de bocht. Offroad kent de regel, bij twijfel gas er op, dus gewoon driftend door de bocht >:)
Voelt op de straat heel raar aan, maar geeft juist op de offroad paden een heel goed gevoel.
Klopt, ben er weer is niet helemaal bij. Te veel dingen om geconcentreerd mee te posten. :+

Met geblokkeerd wiel kun je doen op een flattrack, maar off road is het inderdaad met gas. Anders zou het zand ook niet omhoog spuiten achter de motor aan in de bocht. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:31
Osiris schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 22:00:
[...]

Dan was de bocht wss niet heel scherp of heb je geluk gehad.

Zie hier:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
gebruikershaes schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 22:52:
[...]

Zie hier:
[video]
't Was niet al te hard en niet ál te schuin nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:29
[...]

Zie hier:
[video]
De remkracht wordt dan verdeeld tussen voor en achter ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caesar1000

caesar1000

U want some?

418O2 schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 23:03:
[...]

De remkracht wordt dan verdeeld tussen voor en achter ofzo?
Het MSC (Motorcycle Stability Control) systeem verzamelt continue data van bijvoorbeeld remdruk, lean angle etc. om daarmee te voorkomen dat het voorwiel/achterwiel uitbreekt. Dit doet het door in de situatie waarin het ingrijpt beide remmen aan te spreken en te zorgen voor en juiste balans van remdruk en lean angle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12:37

steveman

Comfortabel ten onder

[...]

Zie hier:
[video]
Dat gewend zijn... En dan op vakantie ergens een andere motor huren :o

Ik zou wel middels een of ander seintje door willen krijgen dat het systeem heeft ingegrepen, want dan ben je dus eigenlijk al te ver gegaan.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amsterdamn
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 29-09 23:38
Verwijderd schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 17:28:
[...]

Komt mogenlijk mede daardoor, door het beperkte vermogen moest ik op die a2 volgas in de 5 blijven rijden om de 130 aan te tikken, werd alle kanten op geduwt. De keer daarop was ie "hehehe" kapot, dus de vol vermogen variant meegehad "ssst" reed stukken beter, veel stabieler, van achteruit een vrachtwagen komen en ff inhalen met gemak, echt een wereld van verschil.

Ik durf misschien zelfs wel te beweren dat als je redelijk wat snelwegkilometers maakt heel die a2 regel het er alles behalve veiliger op maakt.

Bijvoorbeeld met invoegen, even het gas open om voor een vrachtwagen er op te komen, met de a2 motor was dit niet gelukt en had ik me er achter tussen de vrachtwagens kunnen friemelen.

Heb zelf ook als eis dat de motor die ik koop minimaal 35kw heeft, 25 is gewoon echt te weinig voor een beetje motor.
Uhmm ik heb zelf een 25 kW motor en geloof me dat ik mn rijbewijs kwijt kan raken. Ik haal makkelijk de 160 en met geduld de 170. Inhalen is zeker geen probleem. Onderschat de motor niet.

"Dont believe everything you read on the Internet just because there's a picture with a quote next to it." - Abraham Licoln, 1904.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Hamza schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 23:40:
[...]

Uhmm ik heb zelf een 25 kW motor en geloof me dat ik mn rijbewijs kwijt kan raken. Ik haal makkelijk de 160 en met geduld de 170. Inhalen is zeker geen probleem. Onderschat de motor niet.
Ditto, in het begin van m'n rijbewijsperiode op een ZZR-250 rondgereden, 2-cilindertje, 25 kW.. Deed het pri-ma :9

Ding had ook pas bij 14500 rpm z'n redline. Gewoon kwestie van rond het maximum vermogen rijden qua toerental als je écht wat wil ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:33

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

DrivinUCrazy schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 17:30:
Blijkt dat knopje de ABS uit te schakelen. (Kan standaard niet) Dat lampje was blijkbaar wel gaan branden, maar was mij niet opgevallen. Zaterdag maar eens even goed de bedrading volgen omdat ik wil weten hoe het zit, maar ik denk dat die schakelaar gewoon de ABS voeding onderbreekt. Toch goed om dit zeker te weten als ik onderweg eens een keer een storing heb. :)
Even mezelf quoten omdat het kan. Gisteravond kon ik het niet laten en heb ik dat kabeltje gevolgd. Deze zit aangesloten op het kabeltje dat van de ABS sensor op het voorwiel komt, dus het signaal zal gewoon onderbroken worden. Simpel maar effectief.
Nu ga ik dat wel eerst nog open maken en opnieuw waterdicht afsluiten, want nu wordt het "beschermd" door een boterhamzakje met wat plakband. Dat moet ik beter kunnen. :+

Ook heb ik gisteravond het ruitje verwijderd. Straks eens even een proefritje maken zonder ruitje. Als dat beter bevalt komt er een laag ruitje op in plaats van heel veel moeite te gaan doen met een verhoogde ruit.

Valbeugels van Givi zijn ook binnen... Dat wordt sleutelen!

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-08-2024
wd200 schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 21:49:
ABS is natuurlijk een erg prettig gevoel met een noodstop.

Het gevaar is dat mensen het gaan zien als winterbanden, ik heb toch winterbanden dus ik rij / rem net zo hard op sneeuw als normaal..
Ook leuk: 4-wielers met 4WD die denken dat die 4WD niet alleen meer grip geeft bij optrekken, maar ook bij afremmen.... Dus niet he :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zaterdag mijn eerste les om te kijken welk pakket bij mij gaat passen ben benieuwd :D

Zitten kijken om een ABS motor aan te schaffen maar zie dat deze helaas boven mijn budget zitten :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Ik zal niet zeggen dat ABS geen meerwaarde biedt, want dat staat vast natuurlijk. Maar je moet er ook niet te zwaar aan tillen als het niet op je motor zit hoor. Hoe veel rijd je met de auto en hoe vaak heb je de ABS nodig? Ik de (in ieder geval) afgelopen 40.000km niet in ieder geval. En ja, ik moet regelmatig hard remmen op de linkerrijbaan...
Zeker bij goed weer rijders kun je ook wel zonder hoor :)

Edit: Waarmee ik niet wil zeggen dat remmen in de auto en op de motor gelijk zijn, maar meer dat je gewoon op moet letten :9

[ Voor 12% gewijzigd door lolgast op 23-03-2017 09:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• caesar1000

caesar1000

U want some?

lolgast schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 09:35:
Ik zal niet zeggen dat ABS geen meerwaarde biedt, want dat staat vast natuurlijk. Maar je moet er ook niet te zwaar aan tillen als het niet op je motor zit hoor. Hoe veel rijd je met de auto en hoe vaak heb je de ABS nodig? Ik de (in ieder geval) afgelopen 40.000km niet in ieder geval. En ja, ik moet regelmatig hard remmen op de linkerrijbaan...

Edit: Waarmee ik niet wil zeggen dat remmen in de auto en op de motor gelijk zijn, maar meer dat je gewoon op moet letten :9
Sowieso is rijden en remmen met mooi weer (droog/zon) een stuk voorspelbaarder dan met nat en koud weer. Waar je zonder ABS met mooi weer echt wel aardig kunt door remmen is dat met een onvoorspelbaar wegdek altijd moeilijk te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrock
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:29

Patrock

Eat - ride - sleep - repeat

Vandaag nog Tweakers naar het Thialf voor digitale veiligheid 3.0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dryhte schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 19:22:
[...]

Onzin... Een A2 motor kan probleemloos mee op de snelweg. (Zit verdraaid snel aan illegale snelheden)
Fijn dat jij het onzin vind, en een 35kw kan iig prima meekomen, maar genoeg rijscholen waar nog 25kw staat, en dat komt voor geen meter mee. Heb t zelf beide uitgeprobeerd eh ;) op t moment dat je de bovenste 2 versnellingen geen eens kunt gebruiken omdat hij dan terugvalt in snelheid noem ik dat niet goed meekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-10 11:11
Verwijderd schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 10:08:
[...]

Fijn dat jij het onzin vind, en een 35kw kan iig prima meekomen, maar genoeg rijscholen waar nog 25kw staat, en dat komt voor geen meter mee. Heb t zelf beide uitgeprobeerd eh ;) op t moment dat je de bovenste 2 versnellingen geen eens kunt gebruiken omdat hij dan terugvalt in snelheid noem ik dat niet goed meekomen.
25kw is inderdaad eigenlijk geen doen op de snelweg. Heb er 1x mee op de snelweg gereden en het waaide best wel flink. Hoorde constant in mijn oor geschreeuw dat ik 135km/u moest rijden, maar ik zat al tegen de stuit aan en hij ging alleen boven de 120km/u als ik achter een auto zat :+.

Vervolgens met 25kw AVB moeten doen, nou dan is het flink aanpoten wil je bijvoorbeeld de 50km/u halen bij de uitwijk oefening bijvoorbeeld :9. 35kw is wat betreft stukken beter om op te lessen! En als je rijschool dat niet heeft, dan had je maar beter voorwerk moeten doen en er een moeten zoeken die 35kw motoren heeft >:)

Ik moest op de 25kw omdat we met 3 lessers tegelijk AVB gingen doen en zij waren iets minder handig dan mij en konden de 35kw beter gebruiken. Instructeur had vertrouwen in mij blijkbaar.

[ Voor 8% gewijzigd door Leviathius op 23-03-2017 10:15 ]

YouTube: MotorcycleGeek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mamorunl
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09-10 23:16
Leviathius schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 18:44:
[...]

Deze toevallig?:
[afbeelding]

Zoja, is een prettige AVD lesmotor! Voor de AVB istie wat minder omdat hij zo zwaar is en bij lage snelheid redelijk log stuurt. Voor de ervaren bestuurder prima, maar ik vond het maar lastig met me AVB.
Volgens mij wel ja. Reed ook wel lekker, maar t was nog wel even wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathius
CB650F is een prima lesmotor inderdaad. Ligt goed op de weg, heeft toch best wel wat pit en het is een 4-cilinder wat zooooo veel fijner is bij de langzame AVB oefeningen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dryhte
Verwijderd schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 10:08:
[...]

Leviathius schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 10:13:
[...]

25kw is inderdaad eigenlijk geen doen op de snelweg. Heb er 1x mee op de snelweg gereden en het waaide best wel flink. Hoorde constant in mijn oor geschreeuw dat ik 135km/u moest rijden, maar ik zat al tegen de stuit aan en hij ging alleen boven de 120km/u als ik achter een auto zat :+.

Vervolgens met 25kw AVB moeten doen, nou dan is het flink aanpoten wil je bijvoorbeeld de 50km/u halen bij de uitwijk oefening bijvoorbeeld :9. 35kw is wat betreft stukken beter om op te lessen! En als je rijschool dat niet heeft, dan had je maar beter voorwerk moeten doen en er een moeten zoeken die 35kw motoren heeft >:)

Ik moest op de 25kw omdat we met 3 lessers tegelijk AVB gingen doen en zij waren iets minder handig dan mij en konden de 35kw beter gebruiken. Instructeur had vertrouwen in mij blijkbaar.
Ik denk dat een motor die voor 25kw gebouwd is best zou meekunnen, maar jullie hebben het waarschijnlijk over artificieel afgeknepen moto's... dat dat niet vooruit gaat kan ik me inbeelden.

Maar door te zitten zagen over A2 wek je de indruk aan beginners dat er iets mis is met lichtere motoren, net of 'een zware is je ware'. Alsof je minstens 75pk nodig zou hebben om op de snelweg te kunnen rijden.

En daar is dus niets van aan. Voor dagelijks rijplezier is een goede 35kw motor zeker wel voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathius
Dryhte schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 10:23:
[...]

[...]

Ik denk dat een motor die voor 25kw gebouwd is best zou meekunnen, maar jullie hebben het waarschijnlijk over artificieel afgeknepen moto's... dat dat niet vooruit gaat kan ik me inbeelden.

Maar door te zitten zagen over A2 wek je de indruk aan beginners dat er iets mis is met lichtere motoren, net of 'een zware is je ware'.

En daar is dus niets van aan. Voor dagelijks rijplezier is een goede 35kw motor zeker wel voldoende.
Het was inderdaad een oude CB600f die geknepen was tot 25kw. Ook werd er nauwelijks meer mee gereden, dat zou ook van invloed zijn geweest.

Ik ben ook zeker een groot voorstander van de lichtere motors! De motors die uit zichzelf A2 zijn, is inderdaad niks mis mee. De ninja300 (29kw) gaat ook rap zat kan ik je zeggen en kun je heel veel plezier mee hebben! Alleen vind ik wel dat wanneer het onder de 25kw gaat, je wel iets te kort kunt gaan komen op de snelweg. Vooral met een stevige tegenwind zul je het lastig krijgen om harder dan 130 te gaan.

Daarom zeg ik ook dat, áls je voor A2 moet gaan, mik dan wel op een motor die meer dan 25kw heeft. Als je het lastig vind vanwege je budget, bedenk dan dat je er waarschijnlijk maar 2 jaar mee zult rijden en je A2 motors vaak voor je aanschafprijs weer kan doorverkopen. Sterker nog, ik heb de mijne met zo'n goeie deal gescoord dat ik er waarschijnlijk zelfs winst op ga maken :*).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Laatst online: 16:23
[...]

Gister nog een oeps momentje: Een toyota prius reed voor me en zou linksaf de snelweg opslaan. Echter deze dame zet net na het linksafslaan haar prius stil midden op de kruising omdat ze kennelijk niet de snelweg opwil. Ik kwam vrij hard aanzetten in het voorsorteervak en ging sportief de bocht om, om daarna er nog net op tijd al remmend omheen te kunnen te kunnen slingeren terwijl de achter ABS ingreep... Droge weg dus geen brokken, maar hartslag deed even 180.... Sommige mensen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

caesar1000 schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 09:40:
[...]

Sowieso is rijden en remmen met mooi weer (droog/zon) een stuk voorspelbaarder dan met nat en koud weer. Waar je zonder ABS met mooi weer echt wel aardig kunt door remmen is dat met een onvoorspelbaar wegdek altijd moeilijk te bepalen.
+1

Dat zie je vaak ook in de wel of geen ABS discussies terug op diverse motor fora. Als je elke dag in weer en wind rijdt is het hebben van ABS een must zou ik bijna willen zeggen. Naast het technische aspect moet men ook het psychologische effect van ABS niet onderschatten.

Ik heb heel lang gereden op motoren zonder ABS maar ik wil nooit meer een motor voor dagelijks gebruik zonder ABS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsjuhz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-10 14:39
lolgast schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 09:35:

Ik heb geen ABS op mijn Suzuki SV650 maar er zijn al wel momenten geweest dat, als ik het had, die zou hebben ingegrepen. Vooral op nat wegdek en eigenlijk het ontwetende (van les motor (4cilinder) met ABS naar eigen (2cilinder) zonder) hoe hij zou reageren en hoe jij moet reageren als je voelt dat hij weg glijd.

Beste is om die AVB met je nieuwe motor opnieuw te doen om feeling te krijgen ermee. Ik moet het nog doen met mijn eigen motor en dan eigenlijk vooral de noodstop.

Heb al wel bijna de eerste 1000km erop zitten (geen woon werk verkeer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Remmen zonder ABS heeft mij enkele keren de spreekwoordelijke 7 kleuren doen uitwerpen :+

Vochtig wegdek: ik schoot bij een verkeerslicht zomaar door en kwam midden op het kruispunt tot stilstand.

Net wegdek: in een bocht deed ging het voorwiel aquaplanen. Dus ik ging rechtdoor. Remmen deed echt helemaal niets. Dan maar rechtdoor. Gelukkig was na de bocht nog een stuk weg voor diezelfde richting, maar ik moest wel over een flink hoge verhoging heen.

Licht vochtig wegdek, koude banden: Ik ging te hard een bocht in en wilde graag remmen om vaart te minderen. De voorband begint te glijden. Nu ken ik het fenomeen "target fixation" dus ik richtte mij niet op de naderende vangrail, maar keek de bocht door waar ik heen wilde gaan. Remmen loslaten, stuur recht houden tot ik grip heb, daarna de bocht goed inkijken en sturen.

Ochtenddauw: Een auto voor mij trapt op de noodrem, hij heeft ABS, ik niet. Gelukkig had ik genoeg afstand gehouden maar ik kwam letterlijk tot op 1 centimeter afstand tot stilstand.

In alle gevallen is het overeind houden van de motor toch moeilijker dan je denkt. Nu heb ik sterke benen, maar als je motor onder je begint te schuiven wordt je met een beetje pech simpelweg gekatapulteerd als je zijwaarts gaat.

En in alle gevallen was ik waarschijnlijk ook de situatie beter doorgekomen als ik wist wat ik deed. Maar ik ben geen remspecialist. Ik heb geen idee hoe ik zelf ABS na zou kunnen doen. Zeker niet op zo'n moment.

Ik zou echt nooit meer een motor nemen zonder ABS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-08 18:32
Afbeeldingslocatie: https://i1262.photobucket.com/albums/ii618/MrFinch83/abs_zpsrwkfwqj8.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsjuhz
Blue-eagle schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 10:51:
Remmen zonder ABS heeft mij enkele keren de spreekwoordelijke 7 kleuren doen uitwerpen :+

Vochtig wegdek: ik schoot bij een verkeerslicht zomaar door en kwam midden op het kruispunt tot stilstand.
Dit was mij dus ook een keer overkomen. Stoplicht sprong op rood. Ik kwam met 80 en ging remmen. Doordat ik merkte dat hij niet normaal remde heb ik de voorrem iets losgelaten maar uit (geen idee wat) trapte ik de achterrem harder in. Dus ik gleed voorbij de stopstreep en kon de stoplichten niet meer zien. De auto achter mij zou ook wel hebben gedacht. dat ging net goed.

Gekeken wanneer hij rustig weg reed, toen kon ik ook gas geven.
Moet dit weekend weer naar Tilburg. Hopelijk gebeurd dit niet weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Nielsjuhz schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 10:58:
[...]

Dit was mij dus ook een keer overkomen. Stoplicht sprong op rood. Ik kwam met 80 en ging remmen. Doordat ik merkte dat hij niet normaal remde heb ik de voorrem iets losgelaten maar uit (geen idee wat) trapte ik de achterrem harder in. Dus ik gleed voorbij de stopstreep en kon de stoplichten niet meer zien. De auto achter mij zou ook wel hebben gedacht. dat ging net goed.
Zo ben ik eens tussen twee wachtende auto's doorgegleden :') (lees: zat geen rijstrook nog tussen ofzo ;))

Net rijbewijs, iets te gulzig, iets te hard op de achterrem (ja want achterrem meepakken wordt je nou eenmaal aangeleerd :+) en hoppa, ding begon te schuiven :P

Gelukkig ging alles goed én een zeer wijze les dat een schuivend achterwiel bij rechtdoor-gaan prima te handelen is. Klaarblijkelijk :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:12

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Zo, even een kalm ritje op en neer naar Rotterdam gemaakt, om een onderdeel op te halen.
Gemiddeld 90-95 gereden met uitschieters naar 100 bij inhalen.

Verbruik gehaald van 1 op 22.2 aan de pomp gemeten, best netjes al zeg ik het zelf :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blijft een leuk ding zo'n middenklasse allroad. Ik denk dat als Honda en Yamaha een kleine African Twin en een kleine Tenere zouden maken zeg 700cc dat die dingen wel eens heel goed verkocht zouden kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Verwijderd schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 11:45:
Blijft een leuk ding zo'n middenklasse allroad. Ik denk dat als Honda en Yamaha een kleine African Twin en een kleine Tenere zouden maken zeg 700cc dat die dingen wel eens heel goed verkocht zouden kunnen worden.
Tja, zo'n NC750 is toch niet hetzelfde hé :p.
En de CB500X is weer iets te klein.

[ Voor 4% gewijzigd door HTT-Thalan op 23-03-2017 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darkkingll
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-08 17:59
Joopieboy schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 21:11:
Iedereen moet eens in de regen op zijn bakkes zijn gegaan, of iig een royale schone broek nodig moeten hebben. 8)
been there, done that. met 15 km/h ofzo onderuit op een rotonde in de hagel. Ik had zelf niks, de motor had voor ruim 200euro aan schade(stuur krom, hele voetunit links afgebroken en wat kleine dingetjes) |:(

Vandaag helaas met het koekblikje naar werk, maar wat een weer nu. :D

[ Voor 7% gewijzigd door darkkingll op 23-03-2017 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsjuhz
Osiris schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 11:05:
[...]

Zo ben ik eens tussen twee wachtende auto's doorgegleden :') (lees: zat geen rijstrook nog tussen ofzo ;))

Net rijbewijs, iets te gulzig, iets te hard op de achterrem (ja want achterrem meepakken wordt je nou eenmaal aangeleerd :+) en hoppa, ding begon te schuiven :P

Gelukkig ging alles goed én een zeer wijze les dat een schuivend achterwiel bij rechtdoor-gaan prima te handelen is. Klaarblijkelijk :X
Jah het was best nog wel te handelen door gewoon kalm te blijven. Wel moet die survival instinct eruit door harder op de rem te trappen die ik blijkbaar onbewust heb uitgevoerd.

Echter ondanks dat het goed ging, is het niet voor herhaling vatbaar xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
HTT-Thalan schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 11:50:
[...]

Tja, zo'n NC750 is toch niet hetzelfde hé :p.
En de CB500X is weer iets te klein.
CB500X + rally-raid level 3 _/-\o_ alleen wat aan de prijs :)

Afbeeldingslocatie: http://www.advpulse.com/wp-content/uploads/2016/02/Rally-Raid-CB500X-Review-jump.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-08 18:32
Wie rijdt er hier met een losse rug, nier of borstprotector of een combi?
Momenteel rijd ik met een Rev'it rugprotector lvl 2 interne, maar mij lijkt een losse protector veiliger.

Het is voor mooi weer rijden en af en toe circuit. Aan de ene kant vind ik het zelf overdreven, maar aan de andere kant is protectie nooit overdreven. Onderuit gaan en tegen een paaltje / vangrail glijden is niet fijn.

Twijfels twijfels twijfels :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ik moet nog steeds eens een echte rugprotector in m'n jas proppen.. :X

Een losse ga ik niet nemen: ben al 10 minuten bezig met omkleden 2x per (werk)dag, geen zin om daar nóg meer handelingen aan toe te voegen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Nu online
Rody schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 11:55:
Momenteel rijd ik met een Rev'it rugprotector lvl 2 interne, maar mij lijkt een losse protector veiliger.

Het is voor mooi weer rijden en af en toe circuit. Aan de ene kant vind ik het zelf overdreven, maar aan de andere kant is protectie nooit overdreven. Onderuit gaan en tegen een paaltje / vangrail glijden is niet fijn.

Ik rij met een losse, de Forcefield Pro LK2. Heb tijdens de motorbeurs een nieuw pak gekocht, dan heb je geen nieuwe protector nodig ;)

@Osiris Je bent letterlijk 10 seconde langer bezig :/

[ Voor 3% gewijzigd door lolgast op 23-03-2017 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
lolgast schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 12:00:
[...]

@Osiris Je bent letterlijk 10 seconde langer bezig :/
Hm, dan zie ik wellicht allemaal teveel beren op de weg.. :P Gaat 't werkelijk zo makkelijk of overdrijf jij nu ook een beetje? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Nu online
Osiris schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 12:03:
[...]

Hm, dan zie ik wellicht allemaal teveel beren op de weg.. :P Gaat 't werkelijk zo makkelijk of overdrijf jij nu ook een beetje? :+
Hoe lang heb je nodig om een rugzak op je rug te doen? Tel daar een paar seconde bij op om het klittenband van de niergordel vast te maken die mijn rugprotector ook heeft en je bent klaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:26
Blue-eagle schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 10:51:

Net wegdek: in een bocht deed ging het voorwiel aquaplanen. Dus ik ging rechtdoor. Remmen deed echt helemaal niets. Dan maar rechtdoor. Gelukkig was na de bocht nog een stuk weg voor diezelfde richting, maar ik moest wel over een flink hoge verhoging heen.

Licht vochtig wegdek, koude banden: Ik ging te hard een bocht in en wilde graag remmen om vaart te minderen. De voorband begint te glijden. Nu ken ik het fenomeen "target fixation" dus ik richtte mij niet op de naderende vangrail, maar keek de bocht door waar ik heen wilde gaan. Remmen loslaten, stuur recht houden tot ik grip heb, daarna de bocht goed inkijken en sturen.

Ochtenddauw: Een auto voor mij trapt op de noodrem, hij heeft ABS, ik niet. Gelukkig had ik genoeg afstand gehouden maar ik kwam letterlijk tot op 1 centimeter afstand tot stilstand.

In alle gevallen is het overeind houden van de motor toch moeilijker dan je denkt. Nu heb ik sterke benen, maar als je motor onder je begint te schuiven wordt je met een beetje pech simpelweg gekatapulteerd als je zijwaarts gaat.

En in alle gevallen was ik waarschijnlijk ook de situatie beter doorgekomen als ik wist wat ik deed. Maar ik ben geen remspecialist. Ik heb geen idee hoe ik zelf ABS na zou kunnen doen. Zeker niet op zo'n moment.

Ik zou echt nooit meer een motor nemen zonder ABS.
Als ik dit allemaal lees lijkt het mij gewoon dat je een beetje boven je limieten aan het rijden bent..?
Te hard de bocht in en bijremmen -> remmen VOOR de bocht -> anders eerst achterrem en dan voorrem bij nemen
Voorwielauquaplanning in de bocht en dan ook nog eens willen remmen????? Wees blij dat de rem het niet deed!

Never ever financial advice...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
__fred__ schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 10:37:
[...]

Gister nog een oeps momentje: Een toyota prius reed voor me en zou linksaf de snelweg opslaan. Echter deze dame zet net na het linksafslaan haar prius stil midden op de kruising omdat ze kennelijk niet de snelweg opwil. Ik kwam vrij hard aanzetten in het voorsorteervak en ging sportief de bocht om, om daarna er nog net op tijd al remmend omheen te kunnen te kunnen slingeren terwijl de achter ABS ingreep... Droge weg dus geen brokken, maar hartslag deed even 180.... Sommige mensen...
Als je voor flink remt word het achterwiel zo licht dat ie erg makkelijk blokkeerd. Zonder ABS is het meestal beter om bij een noodstop niets met achter te doen. Dat hangt wel een beetje van de motor af. Bij een Harley is dit niet het geval, maar bij een sportmotor zeker wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial_Master
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-10 14:54
@ Backprotecor: Ik heb de Icon D3O Viper 2 Back Protector in mijn doorwaai jasje sinds kort; voelt toch wat prettiger (mentaal) dan zonder - hij is helaas te groot voor in mijn leren jas, dus rijd nu al met mijn doorwaai jas met thermal inner lining :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
PilatuS schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 13:11:
[...]

Als je voor flink remt word het achterwiel zo licht dat ie erg makkelijk blokkeerd. Zonder ABS is het meestal beter om bij een noodstop niets met achter te doen. Dat hangt wel een beetje van de motor af. Bij een Harley is dit niet het geval, maar bij een sportmotor zeker wel.
De realiteit is dat je als je in een fractie van een seconde moet reageren, je instincten het overnemen. Ik reageerde volgens mij nog aardig beheerst, maar in een bocht, met een fractie van de tijd, en je achterwiel idd licht en naast je voorwiel is het nog een wonder dat het goed ging. Het was naar links insturen, remmen, remmen los, rechts erlangs slingeren. Dit had een schuiver kunnen zijn, of bij rechtzetten over je motor vliegen. Ik geloof niet dat ik de tijd had om mijn achterrem te doseren, maar er zijn ongetwijfeld betere coureurs dan ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:31

Ik rijd met m'n helder of donker vizier onder m'n jas. Telt dit ook als een borstprotector? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myliobatis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-10 17:59
Leviathius schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 10:13:
[...]

Onzin. Ik had geen enkel probleem om de snelheid te halen voor de AVB oefeningen, volgens mij had ik zelfs minder dan 25kw.
Daarna 2 jaar op een 25kw gereden. Toer ritten mee gereden, stukken snelweg ook, mee naar de Eiffel geweest.
Ik kon er prima mee overweg.

Ja tuurlijk, ik had weinig vermogen om bij hogere snelheden even vlotte gasacties uit te voeren om even snel in te halen o.i.d. en ik moest mezelf ook niet "klem" rijden tussen vrachtwagens. Maar goed, als ik naar automobilisten kijken die kennen de woorden "vlot inhalen" uberhaupt niet of nu in 1.0 dinky toy hebben of 2.0.

Ja, als ik met een groep waar het tempo er flink in zat en meer ervaren rijders was het niet bij te houden. Maar sommige andere rijders moet je niet bij willen houden als beginnend bestuurder, hoeveel vermogen je ook hebt.
Ok, volgens mij ging die max 130 GPS snelheid, maar goed hand kon wel gemakkelijk op standje cruise control.

Rijdt meer vermogen gemakkelijker? Dat zeker. 35kw zou net even een stuk beter rijden dan 25kw. Maar de 125cc/11kw regeling slaat compleet nergens op.
__fred__ schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 10:37:
[...]

Zie dik gedrukte delen.
Sommige motorrijders... ;) ;)
__fred__ schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 13:33:
[...]

De realiteit is dat je als je in een fractie van een seconde moet reageren, je instincten het overnemen.
De realiteit is, is dat je defensief moet rijden en dat kan ook sportief, maar niet in de buurt van kruisingen of snelweg opritten.

En ja, zelf rij ik wel eens te vlot waar het eigenlijk niet verstandig is. ABS heeft een paar parkeren ingegrepen.
Zo goed als stilstaande file wel redelijk vlot tussendoor rijden, behalve als ik gaten zag ontstaan of dat leek dat een automobilist van rijstrook wilde wisselen.
Maar er zijn er ook die hun auto naar de rijstrook willen sturen terwijl er eigenlijk geen gat is. Die zag ik niet aan komen, dat was een behoorlijk schrik momentje, stond maar net op tijd stil met ABS, motor overeind en voeten op het asfalt.

[ Voor 28% gewijzigd door Myliobatis op 23-03-2017 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick-Jan
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:17

Rick-Jan

always connected

Corossi schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 13:57:
[...]

Rijdt meer vermogen gemakkelijker? Dat zeker. 35kw zou net even een stuk beter rijden dan 25kw. Maar de 125cc/11kw regeling slaat compleet nergens op.
Precies, met mijn A1 AVB examen moest ik zo ongelooflijk veel gas geven om de snelle oefeningen te kunnen doen dat de examinator verdwaast opkeek wat daar nu weer aan kwam zetten :+ Was wel een leuk motorfietsje trouwens, maar ik zou zo'n ding nooit kopen.

Afbeeldingslocatie: http://www.motorcyclespecs.co.za/Gallery/Gilera%20Coguar%20125%20%202.jpg

You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__

De realiteit is, is dat je defensief moet rijden en dat kan ook sportief, maar niet in de buurt van kruisingen of snelweg opritten.
Point taken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:52
Verwijderd schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 11:45:
De nieuwe twin is al veel handelbaarder dan de concurrenten in het zand, dus meer offroad gericht. Dat vind ik al een dikke plus. en yamaha heeft de 700cc al getoond met de T7 toch?
Dus even geduld.

En dan vergeet van Honda deze niet:
Afbeeldingslocatie: http://www.advpulse.com/wp-content/uploads/2015/03/new-honda-adventure-bike-crf250-rally.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
[...]

Onzin. Ik had geen enkel probleem om de snelheid te halen voor de AVB oefeningen, volgens mij had ik zelfs minder dan 25kw.
Daarna 2 jaar op een 25kw gereden. Toer ritten mee gereden, stukken snelweg ook, mee naar de Eiffel geweest.
Ik kon er prima mee overweg.

Ja tuurlijk, ik had weinig vermogen om bij hogere snelheden even vlotte gasacties uit te voeren om even snel in te halen o.i.d. en ik moest mezelf ook niet "klem" rijden tussen vrachtwagens. Maar goed, als ik naar automobilisten kijken die kennen de woorden "vlot inhalen" uberhaupt niet of nu in 1.0 dinky toy hebben of 2.0.

Ja, als ik met een groep waar het tempo er flink in zat en meer ervaren rijders was het niet bij te houden. Maar sommige andere rijders moet je niet bij willen houden als beginnend bestuurder, hoeveel vermogen je ook hebt.
Ok, volgens mij ging die max 130 GPS snelheid, maar goed hand kon wel gemakkelijk op standje cruise control.
Heb een keer met een 25Kw rijder gereden... drama.
Op 80 weg ging ik snel even langs een auto+aanhanger maar de 25Kw kreeg niet de kans om snel genoeg voor een bocht er langs te gaan... dus dan maar paar mooi bochten inhouden en wachten.
Kortom als er een beetje jonge gast rijdt heb je nog kans dat ie wel een gevaarlijke inhaal actie gaat proberen omdat het geduld op is.
Moet er wel bij zeggen dat het per model motor gigantisch verschilt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Dryhte schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 11:55:
[...]

CB500X + rally-raid level 3 _/-\o_ alleen wat aan de prijs :)

[afbeelding]
Maw kun je net zo goed gelijk voor een twin gaan :p.

Even een hogere voorruit inclusief nieuwe front erop aan het bouwen, en nu alles er toch af ligt gelijk even een 12 volt socket inbouwen:

Ombouw

Front

Socket

[ Voor 37% gewijzigd door HTT-Thalan op 23-03-2017 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
HTT-Thalan schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 14:47:
[...]

Maw kun je net zo goed gelijk voor een twin gaan :p.
Da's niet helemaal waar ;) de twin kost nog een serieuze lap meer (en is ook een zware tante)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Voor circuit ja, gewoon een losse nemen met niergordel, had ik ook voor het crossen/rondscheuren vroeger. :P Maar als je een goed pak hebt wat goed zit, dan kan een protector daarin ook prima. :)
Plus het gemak met aan en uit doen. :)

Vergeet ook niet de extra stukken voor je heup. ;)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Dryhte schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 14:53:
[...]

Da's niet helemaal waar ;) de twin kost nog een serieuze lap meer (en is ook een zware tante)
Ja dat zou precies mijn bezwaar zijn, ik vind de 500(X)te klein voor mijn voorkeur. Ik vind het een heel geslaagde motor, maar voor een flinke trektocht zou ik toch wat flinkers meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
HTT-Thalan schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 14:56:
[...]

Ja dat zou precies mijn bezwaar zijn, ik vind de 500(X)te klein voor mijn voorkeur. Ik vind het een heel geslaagde motor, maar voor een flinke trektocht zou ik toch wat flinkers meenemen.
Klein als in:
- vermogen
- gewicht
- hoogte

wat bedoel je precies? (ik ben zelf niet groot dus klein van 'hoogte' is voor mij een voordeel ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myliobatis
kneusteun schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 14:39:
[...]

Heb een keer met een 25Kw rijder gereden... drama.
Op 80 weg ging ik snel even langs een auto+aanhanger maar de 25Kw kreeg niet de kans om snel genoeg voor een bocht er langs te gaan... dus dan maar paar mooi bochten inhouden en wachten.
Kortom als er een beetje jonge gast rijdt heb je nog kans dat ie wel een gevaarlijke inhaal actie gaat proberen omdat het geduld op is.
Moet er wel bij zeggen dat het per model motor gigantisch verschilt.
Kan ook iets over de rijder zeggen :*)

Kan ook heel goed zijn dat ik het nu positiever in mijn herinnering heb, is voor mij alweer bijna 5 jaar geleden.

Wat je schrijft herken ik nog wel ja. Even snel inhalen was er niet bij.
Als je dan samen rijdt is dat wel iets om rekening mee te houden voor beiden: degene die op de snellere motor en de langzamere om niet te denken van "daar kan ik nog achteraan".

Het verschilt zeker per motor.
Ik had een Honda CB1 (4 cilinder 400cc).
Als leenmotor had ik wel eens een Honda CB500 2 cilinder.

De CB1 moest ik echt hoog in toeren houden om vlotter te kunnen rijden, daar ging het nog best redelijk mee.

De CB500 was onderin een stuk rapper maar daarna hield het gauw op.
Inderdaad, boven de 80 kilometer per uur ging het niet vlot meer. Werkte voor meter geen ook op de snelweg.
Binnen de bebouwde kom vond ik de CB500 wel ideaal rijden.
Ach, leer momentje. Het is gelukkig goed afgelopen. Schone boxer aan en verder :*)
Sommige opritten zijn ook veel te leuk, zeker met een stuk snelweg voor de boeg.

[ Voor 9% gewijzigd door Myliobatis op 23-03-2017 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Nu online
Een CB1 heeft (uit mijn hoofd) 42Kw, dat scheelt natuurlijk wel een beetje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Dryhte schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 15:10:
[...]

Klein als in:
- vermogen
- gewicht
- hoogte

wat bedoel je precies? (ik ben zelf niet groot dus klein van 'hoogte' is voor mij een voordeel ;) )
De laatste! Vermogen is persoonlijk en daar heeft hij genoeg van, ik vind hem gewoon te laag voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myliobatis
lolgast schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 15:14:
Een CB1 heeft (uit mijn hoofd) 42Kw, dat scheelt natuurlijk wel een beetje :)
Ik reed ze allebei 25kw he.
Wel kort nadat mijn A zwaar in ging origineel gereden op de CB1. Reed wel een pak lekkerder inderdaad en zou ook best kunnen zijn dat die dan weer even "ingereden" moet worden zeg maar.
Nu denk ik wel eens van ik had hem er eigenlijk bij moeten houden.

Daarna een CBF600SA gekocht en rij ik nog mee. Om dus te zeggen dat ik nu een kW en Nm monster heb ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Myliobatis op 23-03-2017 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Nu online
Corossi schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 15:19:
[...]

Wel kort nadat mijn A zwaar in ging origineel gereden op de CB1. Reed wel een pak lekkerder inderdaad en zou ook best kunnen zijn dat die dan weer even "ingereden" moet worden zeg maar.
Nu denk ik wel eens van ik had hem er eigenlijk bij moeten houden.

Daarna een CBF600SA gekocht en rij ik nog mee. Om dus te zeggen dat ik nu een kW en Nm monster heb ;)
Hier kan ik maar op 1 manier op antwoorden :+
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/o3PcKshm.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
HTT-Thalan schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 15:18:
[...]

De laatste! Vermogen is persoonlijk en daar heeft hij genoeg van, ik vind hem gewoon te laag voor mij.
Dus kijken naar die CRF450 adventure ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10:15

Ik rij met de Dainese Wave Air. Het aantrekken voelt soms als overdreven maar het is toch een extra stuk bescherming. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myliobatis
lolgast schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 15:26:
[...]

Hier kan ik maar op 1 manier op antwoorden :+
[afbeelding]
Snif... Jij hebt er één _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
Corossi schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 15:19:
[...]

[...]
Daar zeg je het weer. Je hebt op twee motoren gereden die voor een veel hoger vermogen gemaakt zijn en dan op één of andere manier afgeknepen...

Je kan niet verwachten (of wel, weet ik veel) dat dat even goed rijdt als een motor die voor een bepaald vermogen gebouwd is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
Corossi schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 15:12:
Ach, leer momentje. Het is gelukkig goed afgelopen. Schone boxer aan en verder :*)
Sommige opritten zijn ook veel te leuk, zeker met een stuk snelweg voor de boeg.
Sluipt erin he, routine, elke dag dezelfde oprit, en als het dan mooi weer is dan ben je wel eens enthousiast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
kazzzdafke schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 12:25:
[...]

Als ik dit allemaal lees lijkt het mij gewoon dat je een beetje boven je limieten aan het rijden bent..?
Dat was ik inderdaad, onkundig en onervaren, 't was mijn eerste motor na mijn rijlessen en da's inmiddels al weer jaren geleden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myliobatis
Dryhte schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 15:44:
[...]

Daar zeg je het weer. Je hebt op twee motoren gereden die voor een veel hoger vermogen gemaakt zijn en dan op één of andere manier afgeknepen...

Je kan niet verwachten (of wel, weet ik veel) dat dat even goed rijdt als een motor die voor een bepaald vermogen gebouwd is...
Vermogen is toch vermogen? :+ Nee snap ik, een motor die voor een bepaald vermogen gebouwd, is daar ook op geoptimaliseerd. Alle onderdelen en afstellingen zijn gemaakt voor dat vermogen en niet voor eigenlijk een stuk meer vermogen.
Maar ik denk dat er veel met begrensde motoren reden om zo meer keus te hebben.
__fred__ schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 15:47:
[...]

Sluipt erin he, routine, elke dag dezelfde oprit, en als het dan mooi weer is dan ben je wel eens enthousiast.
Zeker weten :*) Ik ging langzaam ook steeds harder over de opritten en knooppunten. Maar ja niet altijd de ruimte voor natuurlijk -O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Jong geleerd oud gedaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anoshky
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-05 12:35
Mijn eerste kind wordt binnen 4 maand geboren.
Ik weet al wat ik binnen 2/3 jaar koop voor zijn/haar verjaardag 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
__fred__ schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 13:33:
[...]
De realiteit is dat je als je in een fractie van een seconde moet reageren, je instincten het overnemen.
Dat klopt zeker. Alleen instincten kan je ook trainen. Je hebt mensen die zonder ABS in 1x vol doorknijpen waardoor het voorwiel direct blokkeerd en je hebt mensen die aangrijpen en dan doorknijpen waardoor je hard remt.

Beetje hetzelfde met een bocht niet denken te gaan halen. Je hebt mensen die gaan remmen. Je hebt mensen die wijd gaan en kijken waar ze niet moeten kijken. Je hebt ook mensen die kijken waar ze heen willen en de motor platter gooien. Net zoals bij het remmen word zo'n beslissing in een fractie van een seconde gemaakt. Alleen de mensen met meer training en ervaring lossen het anders op.

In het geval van een noodstop kan het dus handig zijn om dit regelmatig te oefenen zodat je niet in 1x de boel doorknijpt en de achterrem niet gebruikt. Als er dan een onverwachte situatie is doe je vanuit instinct het juiste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kneusteun
PilatuS schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 16:41:
[...]

Dat klopt zeker. Alleen instincten kan je ook trainen. Je hebt mensen die zonder ABS in 1x vol doorknijpen waardoor het voorwiel direct blokkeerd en je hebt mensen die aangrijpen en dan doorknijpen waardoor je hard remt.

Beetje hetzelfde met een bocht niet halen. Je hebt mensen die gaan remmen. Je hebt mensen die wijd gaan en kijken waar ze niet moeten kijken. Je hebt ook mensen die kijken waar ze heen willen en de motor platter gooien. Net zoals bij het remmen word zo'n beslissing in een fractie van een seconde gemaakt. Alleen de mensen met meer training en ervaring lossen het anders op.

In het geval van een noodstop kan het dus handig zijn om dit regelmatig te oefenen zodat je niet in 1x de boel doorknijpt en de achterrem niet gebruikt. Als er dan een onverwachte situatie is doe je vanuit instinct het juiste.
Ik heb 1x dit mee mogen maken bij een auto van links die geen voorrang had en uit een 30 zone kwam geknald met 80+
Ik zag in me ooghoek de auto aankomen en mijn reactie was gelukkig goed door omlaag te schakelen en gas los te trekken. Wat ik wel fout deed was mijn ogen dicht op het moment dat ik de impact verwachte, en volgens een man die het zag gebeuren was er inderdaad nog geen 5 cm over. Dus niet geraakt maar wel ff op de stoep gaan zitten om mijn hartslag wat omlaag te brengen.
Achteraf bedacht ik me dat remmen het erger had gemaakt doordat ik dan waarschijnlijk recht voor de auto stil zou staan.... :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Even wat gereedschap in het zonnetje leggen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JxxuiQrdQMyrYEg2GPOK6Zah/full.jpg

Wat delen der motor ontmantelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6R4NN4b4XJeruT5mPqsZnN6J/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jF03B4Yw2lg76Vb8SDFSwHC0/full.jpg

Op de juiste plaats een gaatje boren en wat spul monteren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4d95Ml9ZYXV11DbJJmKGUNVO/full.jpg

ét voila:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Y6oLpLcRdlnzuNZDNck8Qt0R/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NUAzxAa9h8XtORIYxdwPVX0X/full.jpg

en omdat ik toch bezig was, gelijk even die hogere ruit gemonteerd die ik vandaag ophaalde bij een mede-forummer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DF5imjw8HThL6e0G8MtKQfjg/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IxHyUND4Ux1fscE5Tvo10YUE/full.jpg

15amp zekering erin, een goede hoeveelheid ducttape om de kabel weg te houden van draaiende en warme delen, een bende gehannes om dat stupide boutje terug achter de accupolen te krijgen, en we hebben een Alp klaar voor het lekkere weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Ik zou er nog even een voltmeter naast plaatsen.
Kan je namelijk zien wanneer je SR het begeeft en voorkom je een shitload problemen!!!! best upgrade voor een TA en AT (zelfde SR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathius
Wat is het nu eigenlijk wat je erin geknutseld hebt? Kan het maar lastig opmaken uit de foto's als motornoob zijndje :)

Gefeli met je ruitje! Hij is ook wat donkerder zie ik, stukken beter waarschijnlijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wilco1985
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-12-2020
Leviathius schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 17:01:
Wat is het nu eigenlijk wat je erin geknutseld hebt? Kan het maar lastig opmaken uit de foto's als motornoob zijndje :)

Gefeli met je ruitje! Hij is ook wat donkerder zie ik, stukken beter waarschijnlijk!
12v aansluiting zodat je onderweg een peukje kan opsteken
of je tomtom in hangen
of koffie zetten
of
of :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Nu online
@PilatuS
Ik moet je gelijk geven, ik heb gisteren de telefoonhouder meer naar de rest van mijn instrumenten verplaatst ;)
Voor
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZJDn9Eum.jpg
Na
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wHTyYewm.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Bij mij SV zat er een RAM kogel bij de linker clipon waardoor deze heel ver naar voren en hoog kwam te zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8GqUXDOTHJa5S2v4oBybbtfj/full.jpg

Nu met de RC8 zit de kogel waar de stuurdemper aan de tank zit. Nou heb ik wel een tussenstuk om de telefoon een stuk naar voren en hoger te krijgen, maar zo fijn als bij de SV is het niet. Zag het bij jou daar ook zitten en dacht, dat kan beter :P Mooi dat dit nu fijner rijd :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

^ Bekende sleutelhanger :+

12V moet ik ook nog eens voor kijken, heb een socket liggen, alleen geen idee waar ik die ergens kan wegwerken bij de gixxer. :P

Maar wel mijn telefoonhouder systeem binnen. *O*
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2017/03/2017-03-23-17.06.25-Medium-800x449.jpg
Een fork stem yoke mount met een prong adapter en een soft case (XL) voor de helft van het geld van het systeem van Ram Mount, plus dat die een case hebben specifiek voor één toestel, beetje jammer.
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2017/03/2017-03-23-16.45.15-Medium-800x450.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2017/03/2017-03-23-16.50.28-Medium-800x450.jpg
Ik gebruik dan mijn Lumia van het werk met een 32gb SD kaart erin, offline maps via Nokia Here en de instelling snelwegen mijden werkt best goed was ik al achter gekomen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ik wil ook wel zo'n systeem om mijn telefoon op het stuur te maken :).

Als ik naar RAM mounts kijk moet ik een 'tough claw' hebben plus zo'n X-vormige phone holder.
Tesamen toch over de 80 pond exclusief verzenden, best prijzig.

Kan het voor minder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Dit is 47 pond, met verzending en alles. Nadeel van een X Claw is (dat verkoopt deze man ook) dat je telefoon totaal niet beschermt is. :)

Ik heb zelf nu deze:
http://www.ultimate-mobil...Mount_Outdoor_Case?bid=33

Verzending was ook snel, uit Engeland in 5 dagen (vanwege zondg/maandag). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Ik ben toch wel erg blij met mijn tussenstuk in plaats van direct op de kogel. Voor mijn motor is er maar 1 bedrijf op de planeet die RAM kogels maakt. Dus helaas geen keuze waar de kogel komt te zitten en het moet dus wel bij de stuurdemper. Alleen zonder tussenstuk om het wat verder naar voren en hoger te brengen zou ik er niet echt blij van worden.

Het zit nu zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yyIjySYoZXRFbVMGUjGt55ai/full.jpg

Goed te doen, maar de SV was fijner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

PilatuS schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 17:43:
Ik ben toch wel erg blij met mijn tussenstuk in plaats van direct op de kogel. Voor mijn motor is er maar 1 bedrijf op de planeet die RAM kogels maakt. Dus helaas geen keuze waar de kogel komt te zitten en het moet dus wel bij de stuurdemper. Alleen zonder tussenstuk om het wat verder naar voren en hoger te brengen zou ik er niet echt blij van worden.

Het zit nu zo:
[afbeelding]

Goed te doen, maar de SV was fijner.
Heb jij een selfiestick op je helm gelijmd ofzo, dat je zulke foto's kunt maken? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
  • Nu online
HTT-Thalan schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 17:36:
Ik wil ook wel zo'n systeem om mijn telefoon op het stuur te maken :).

Als ik naar RAM mounts kijk moet ik een 'tough claw' hebben plus zo'n X-vormige phone holder.
Tesamen toch over de 80 pond exclusief verzenden, best prijzig.

Kan het voor minder?
Dit is al een stuk goedkoper dan ;)
http://www.emounting.nl/r...claw-en-phone-x-grip.html

Voordeel is dat, stel je wilt niet je telefoon meenemen maar je camera mounten, je de x-grip eraf haalt en een houder voor je camera vastklikt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 17:45:
[...]

Heb jij een selfiestick op je helm gelijmd ofzo, dat je zulke foto's kunt maken? :+
Heb een drone die mij de hele dag volgt :+

Deze foto is op het circuit gemaakt, was zo even de enige die ik kon vinden waarbij de houder zichtbaar is :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:23
Ziet er goed uit!

Tip: maak bochtjes-route :
https://kurviger.de/en

Export route, open in OSMand, rijden maar!
Joopieboy schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 17:34:
^ Bekende sleutelhanger :+

12V moet ik ook nog eens voor kijken, heb een socket liggen, alleen geen idee waar ik die ergens kan wegwerken bij de gixxer. :P

Maar wel mijn telefoonhouder systeem binnen. *O*
[afbeelding]
Een fork stem yoke mount met een prong adapter en een soft case (XL) voor de helft van het geld van het systeem van Ram Mount, plus dat die een case hebben specifiek voor één toestel, beetje jammer.
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik gebruik dan mijn Lumia van het werk met een 32gb SD kaart erin, offline maps via Nokia Here en de instelling snelwegen mijden werkt best goed was ik al achter gekomen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

djiedjee schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 17:58:
Ziet er goed uit!

Tip: maak bochtjes-route :
https://kurviger.de/en

Export route, open in OSMand, rijden maar!

[...]
Goeie tip, dank! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Heb mijn twin weer terug!
En meteen een voltmeter naast de 12v geknutseld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

kneusteun schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 18:14:
Heb mijn twin weer terug!
En meteen een voltmeter naast de 12v geknutseld :)
Wat voor eentje, quanta cuesta en waar gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
ali voor 3 euro ofzo.
Heb hem met de labvoeding even getest en werkt dikke prima.
Gewoon zoeken op "voltmeter motorcycle" shipping was 1 week ofzo
Pagina: 1 ... 10 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.