noes schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 23:48:
[...]
Beetje regen kan je toch op iedere fiets wel aan? Voor de pekelmaanden heb ik nu een andere brommer, maar daarvoor ook alles gedaan op de s1000rr. Enige nadeel is dat ik op de supersport een leder pak het lekkerst vind zitten... En dat is niet zo waterdicht

Verder is t een kwestie van niet kaalgereden banden en niet al te lomp doen op t gas. Hoewel bij een s1000rr nog een hoop veilig kan door alle electra die erop zit
Vanavond ook, maar wel even de ergste hoosbui afgewacht bij t tankstation langs de a4: ik had al op de weer app gezien dat de buien kort maar heftig waren. Verder lekker op hoog tempo (behalve bij de flitser hij t hsl viaduct) van Velsen naar Rijswijk gescheurd

Je hebt een beetje regen, en je hebt een beetje regen, natuurlijk. Een 'beetje' regen heb ik op een CB500 gereden, met normale (nieuwe, de haartjes er nog op) wegbanden erop. Er was bijna niks voor nodig om het achterwiel los te trekken bij het wegrijden. Dat was gewoon nat wegdek + een beetje miezeren.
Gisteravond was het gewoon noodweer, en vlak voor Breda was het alsof ik door een muur van water probeerde te rijden. Ik heb spijt dat ik geen beelden kon maken om het te laten zien, vrachtwagens trokken gewoon een boeggolf bij de uitrit en diepe stukken op de rondweg in Breda zelf.
Gek genoeg vond ik het niet vervelend - ik had een vreemd soort "zen" momentje, al voor het vertrek, toen het onweer begon. Ik heb kalmpjes alle electronica (telefoon, camera etc) in mijn (waterdichte, gelukkig

) koffer gestoken en ben met mijn doorwaai jasje opgestapt. Lekker rustig gereden, snelweg niet harder dan 100 en nog meer afstand houden dan normaal zodat ik ook meer tijd had om slechte stukken asfalt en zooi op de weg te mijden zonder abrupte bewegingen. Eerlijk gezegd was het een hele fijne rit. Lekker naar de bliksemschichten gekeken onderweg en liet het maar gewoon over me heen komen, er was toch niks aan te doen. Ben nergens gestopt onderweg, overigens.
In Breda zelf moest ik heel veel van rijstrook wisselen om de écht diepe stukken te mijden, maar dat was meer uit voorzorg, de banden hebben me ook nu niet in de steek gelaten en ook bij vlotter optrekken en harder remmen bleef ik voldoende grip houden, ik heb niet één millimeter hoeven glijden, zelfs niet op steile hellingen of door tunnelbakken. De motor was gelukkig lekker warm, dus ik kon nog enige hitte onttrekken aan mijn benen tegen de cylinders, want ik zat op een gegeven moment echt te klappertanden van de kou, ondanks dat het nog 24 graden was buiten

.
Mijn inschatting (maar dat is niet gestaafd door uitgebreide praktijk kennis) is dat ik deze rit op een SS of andere motor met 'gewone' banden niet had ondernomen. Ik heb echter in mijn korte tijd op de Transalp al zoveel shit meegemaakt dat ik het ding gewoon vertrouw, en dat is wederom terecht gebleken.
Zeker, maar dat doe ik vooral op inritten, de mijne is sowieso niet snel genoeg om mijn rijbewijs kwijt te rijden en lang voordat je aan die snelheid zit trillen de tanden al uit je bek. Bij een snelheid van zo'n 110km/u is het allemaal lekker in balans en gaat het heerlijk soepel. Ik trek het gas eigenlijk bijna altijd vol open bij het invoegen op de snelweg, gewoon omdat het kan

.
[
Voor 9% gewijzigd door
HTT-Thalan op 07-07-2017 10:10
]