celshof schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 10:27:
Ik zit ook te denken om mijn A rijbewijs te gaan halen. Een belangrijke reden om het op korte termijn te doen is om mijn woon-werk verkeer ook op de motor te gaan doen, zodat 1 van onze auto's de deur uit kan.
Maar ik vraag me af of dat wel reeël is en zo ja, wat voor motor en wat voor opties ik dan nodig heb. Sowieso, zijn er sites waarop je goed kan zoeken naar tweedehands motoren? De sites die ik tegenkom zijn vrij kaal en je kunt niet aanvinken welke opties je wilt (ABS, wat voor soort aandrijving, cruise control, etc).
Wat informatie over mijn woon-werk verkeer:
100km/dag
4 dagen/week
45 weken/jaar
Mogelijkheid tot thuiswerken
Laptop vd zaak die met mij meereist
Rijbewijs halen altijd doen

En tijdens je lessen wat kleding kopen in de uitverkoop (wel het betere spul kopen) maar gewoon van het op ruim rek (bespaar je een hoop mee) Reken er wel op dat je minimaal een half jaar onderweg ben voor dat je hem heb of je moet een snel cursus doen.
Ik rij zelf elke dag naar mijn werk 5 dagen rond de 190 kilometer per dag. Het hele jaar door eigenlijk zeker met de suffe winters van laatst. Ik pak de auto als de temp onder nul gaat alles boven de 2 graden en rij ik gewoon.
Voor mij is de besparing: 10 minuten lopen 2x naar de parkeerplaats 10-15 euro parkeerkosten per dag. + gemiddeld 15 minuten filevertraging. Heb niet heel veel file onderweg. Dus meer dan de moeite waard. Je moet wel elke keer omkleden als je op je werk komt en thuis.
Je kan bijna elke dag rijden naar je werk behalve bij vorst naar mijn idee daar trek ik de lijn. En er zijn momenten dat een auto toch handig is. We hebben zelf nog wel beide autos alleen misschien in de toekomst gaat er eentje weg we kunnen zonder maar we wonen in een klein dorp in de polder dus een auto thuis is wel altijd nodig. Dus als ik de auto mee neem is het niet zo heel handig.
Als je dagelijks wilt rijden vind ik zelf dat ABS minimaal nodig is. Er zijn nog al wat idioten op de weg tijden spits tijd helaas. Waardoor je regelmatig een noodstop moet maken. Verder de rest is minder belangrijk behalve dat de motor lekker rijd op lage snelheden. Voor file rijden. Niet elke motor leent zich daarvoor. En let op dat niet elke motor zijn waarde houd met hoge kilometer standen. BMW kunnen nog voor goede prijzen worden verkocht met hoge kilometer standen andere merken minder bijvoorbeeld de Italiaanse merken. Zorg voor wat wind bescherming elke dag in een storm zitten is niet heel fijn. Verder maakt het niet veel uit maar kies een meer comfortabele motor dan een racer.
Voor je laptop:
https://packs.point65.com/shop/boblbee-gtx-25l
Aanrader niet stuk te krijgen. Na 12 jaar dagelijks gebruik heb ik mijn eerste Bobblee vervangen was niet meer 100% water dicht.