Het grote motortopic deel 19 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 82 ... 107 Laatste
Acties:
  • 290.248 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Dit gaat echt nergens over.

Alsof je altijd alles zelf in de hand hebt...

En ja, tuurlijk ga je voor de risico afweging. Is een motorpak noodzakelijk op de brommer? Probably not.
Op een motor, mwoh dan toch liever wel. Die gaat wat harder, zeg maar. Weegt ook wat meer, dus meer kinetische energie om weg te werken bij een val.
Risico op schade is dan toch fors groter.

Maar om terug te keren naar de daadwerkelijke vraag: is het risicotechnisch gezien zinnig om motorlaarzen te nemen in plaats van normale laarzen met daar overheen hangend een motorbroek?
Ja, ik denk het wel.
Motorlaarzen hebben versteviging rond de kwetsbaarste punten. Daar door blijft de motorlaars langer in een vorm die beschermt tijdens een val.
Een stuk leer om je enkel wikkelen legt alle druk op de enkel zelf, en dan heb je schade aan je enkel op het moment dat het exacte vlakje over het bot doorgeschaafd is.
Een motorlaars maakt de weg te slijten oppervlakte fors groter en dus is er meer energie nodig om het materiaal zover weg te slijten dat je enkel het haasje is.

Enkels zijn in de zijwaartse richting ook vrij zwak. In de verticale richting (het dragen van je lichaam) zijn ze fenomenaal sterk, maar stap één keer verkeerd van de stoep af en je hebt twee weken lang last van een verstuikte enkel.
Laat staan wat een motor ongeval met je enkel kan doen.

Maargoed, het blijft een risico afweging. Opzich is een goede schoen met daar overheen een leder motorbroek naar mijn inschatting een best aardige bescherming.
Motorlaarzen zijn wel beter en bieden nog wat andere voordelen (zoals de verstevigde teenvlakjes en het recht houden van je enkel) die best wel het geld waard zijn, als je het mij vraagt.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

McKaamos schreef op zondag 25 juni 2017 @ 23:51:
Dit gaat echt nergens over.

Alsof je altijd alles zelf in de hand hebt...

En ja, tuurlijk ga je voor de risico afweging. Is een motorpak noodzakelijk op de brommer? Probably not.
Op een motor, mwoh dan toch liever wel. Die gaat wat harder, zeg maar. Weegt ook wat meer, dus meer kinetische energie om weg te werken bij een val.
Risico op schade is dan toch fors groter.

Maar om terug te keren naar de daadwerkelijke vraag: is het risicotechnisch gezien zinnig om motorlaarzen te nemen in plaats van normale laarzen met daar overheen hangend een motorbroek?
Ja, ik denk het wel.
Motorlaarzen hebben versteviging rond de kwetsbaarste punten. Daar door blijft de motorlaars langer in een vorm die beschermt tijdens een val.
Een stuk leer om je enkel wikkelen legt alle druk op de enkel zelf, en dan heb je schade aan je enkel op het moment dat het exacte vlakje over het bot doorgeschaafd is.
Een motorlaars maakt de weg te slijten oppervlakte fors groter en dus is er meer energie nodig om het materiaal zover weg te slijten dat je enkel het haasje is.

Enkels zijn in de zijwaartse richting ook vrij zwak. In de verticale richting (het dragen van je lichaam) zijn ze fenomenaal sterk, maar stap één keer verkeerd van de stoep af en je hebt twee weken lang last van een verstuikte enkel.
Laat staan wat een motor ongeval met je enkel kan doen.

Maargoed, het blijft een risico afweging. Opzich is een goede schoen met daar overheen een leder motorbroek naar mijn inschatting een best aardige bescherming.
Motorlaarzen zijn wel beter en bieden nog wat andere voordelen (zoals de verstevigde teenvlakjes en het recht houden van je enkel) die best wel het geld waard zijn, als je het mij vraagt.
Ik ben er niet helemaal zeker van maar volgens mij werd de discussie in deze door jou zelf, amper een uur geleden, gestart?
McKaamos schreef op zondag 25 juni 2017 @ 22:38:
[...]

Gebrek aan ervaring (welgeteld 2 lessen gehad nu :P ), maar goede motorschoenen/laarzen lijken me best wel handig. Die hebben zo'n versteviging over de tenen heen zodat ze daar niet zo hard slijten ivm schakelen.
Alleen al daarom zou ik motorlaarzen gebruiken, zodat ik m'n normale schoenen niet sloop. :P

Verder zitten er vaak ook wel verstevigingen rond de enkel enzo. En je enkels zijn precies die kwetsbare plekken als je valt.
M'n neefje had n tijdje terug een gat in z'n enkel.
Als ik het verhaal goed begrepen heb (kwam via via enzo) reed hij vrij langzaam, minder dan een kilometertje of 30. Workboots en een spijkerbroek aan, om gedonderd en verder weinig schade aan hem zelf (kapotte broek, paar schrammen) behalve z'n enkel.
Daar zat letterlijk een gat in van n paar centimeter diep.
Wat er precies is gebeurd met zijn enkel, schijnt hij zelf ook niet te weten, maar ik gok dat zijn enkel klem heeft gezeten tussen motor en asfalt.
Of een motorlaars dat had voorkomen, weet je natuurlijk niet, maar voor mij is het genoeg reden om er wel voor te kiezen motorlaarzen te dragen.
Wat wil je graag horen? ATGATT @ een + 50CC brommer?

[ Voor 24% gewijzigd door Will_M op 26-06-2017 00:57 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Wimmel, serieuze vraag, wat heb je gedronken, gesnoven of gerookt?

Ook mijns inziens slaan je reacties kant noch wal.. Lees ze anders morgen nogmaals even terug als hetgeen je gebruikt hebt uitgewerkt is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Osiris schreef op maandag 26 juni 2017 @ 00:40:
Wimmel, serieuze vraag, wat heb je gedronken, gesnoven of gerookt?

Ook mijns inziens slaan je reacties kant noch wal.. Lees ze anders morgen nogmaals even terug als hetgeen je gebruikt hebt uitgewerkt is :)
Niks, niks, en... Niks :)

Dat All The Gear All The Time (ATGATT) slaat gewoon nergens op en al helemaal niet als je als nieuwe poster in een topic een vraag stelt welke je vervolgens ook zelf probeert te gaan beantwoorden.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14-10 17:12
Sorry Wimmel, maar dat blijft jouw persoonlijke mening. Mijn eigen mening is dat ATGATT wel degelijk ergens op slaat. Zelfs 5 minuten met maximaal 30km/u kan een lelijke val opleveren.

Het lijkt mij dat motorrijders met ervaring juist de nieuwelingen correct moeten informeren wat de risico's zijn van het niet dragen van beschermende kleding. Dat jij het niet doet moet geen voorbeeld worden voor alle nieuwelingen. Anders zien we straks alleen nog maar teenslipper volk over de snelweg knallen.

Kansloos:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/28469889/__Motorrijder_verongelukt__.html
Volgens getuigen reed de motorrijder zaterdagavond omstreeks 22.15 uur op de Nieuweweg in Poeldijk rechtdoor op een rotonde. Daardoor kwam de man ten val.
Jat je een motor, ga je er mee op je plaat omdat je er niet mee kan rijden 8)7

Ik vind het niet prettig om berichten voorbij te zien komen over verongelukte motorrijders, maar in dit geval... karma's a bitch

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:36

thijsco19

KTM 990 SMT

Tylen schreef op zondag 25 juni 2017 @ 14:58:
[...]

Ik begin het ook steeds vaker te doen in linker bochten. Het gebeurd zelfs onverwachts. En waarom??? Het voelt gewoon goed.
Kwam dat niet uit de motorcross? Daar doen ze het ook om extra druk op het voorwiel te leggen zodat deze genoeg grip heeft in de bocht.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

....

Het lijkt mij dat motorrijders met ervaring juist de nieuwelingen correct moeten informeren wat de risico's zijn van het niet dragen van beschermende kleding. Dat jij het niet doet moet geen voorbeeld worden voor alle nieuwelingen. Anders zien we straks alleen nog maar teenslipper volk over de snelweg knallen.

....
Ik ben het volledig met je eens (althans de eerste zin), alleen de pedante manier waarop ATGATT hier wordt uitgedragen begint ondertussen bijzonder vervelend te worden. De normale en leuke berichten en discussies sneeuwen hierdoor volledig onder en dat vind ik jammer.

Wat je zegt, geef die jongen/meid je advies en be done with it. De risico afweging moet ieder tenslotte voor zich maken en of dat nu een T-shirt met spijkerbroek is, motorjas met kevlar broek, race overall of wat dan ook is, het is hun eigen keus op basis van advies ( en hopelijk niet een opgedrongen mening) van een ander.

overigens geldt dit ook voor de "loud pipes save lives" mening en nog een paar van die heikele onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

aidanl schreef op maandag 26 juni 2017 @ 02:22:

[...]
Kansloos:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/28469889/__Motorrijder_verongelukt__.html

[...]

Jat je een motor, ga je er mee op je plaat omdat je er niet mee kan rijden 8)7

Ik vind het niet prettig om berichten voorbij te zien komen over verongelukte motorrijders, maar in dit geval... karma's a bitch
Hier meer info en aantal fotos: http://www.regio15.nl/nie...j-ongeval-op-de-nieuweweg

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Aan de sporen op de rotonde te zien lijkt het mij een gevalletje "ik kan hard rechtdoor, maar hoop geen bochten tegen te komen" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:46
Thnx allemaal voor de reacties.
Het is dus niet het einde van de wereld om geen motorschoenen/laarzen te dragen maar wel zeer verstandig.
We gaan binnenkort denk ik toch maar wat rondkijken. Voorlopig ben ik nog wel op de parkeerplaats bezig voor AVB dus dat komt wel goed! Mijn vrouw heeft nog maar een paar lessen te gaan voor het praktijk examen. (*wilden vast een goed pak hebben omdat ik anders bang ben dat ÁL het geld in een motor aanschaffen zou gaan zitten met (te)veel compromis op veiligheid :)
PilatuS schreef op zondag 25 juni 2017 @ 23:24:
[...]
Met een stuk leer over je enkel is natuurlijk beter. Het is wel zo dat een laars je ook beschermt tegen het draaien van de enkel, iets wat geen enkele normale schoen doet.
Het draaien van de enkel, helpt een motorschoen daar ook tegen of enkel een (bepaald type) laars?

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 26 juni 2017 @ 06:47:
[...]
en nog een paar van die heikele onderwerpen
ABS >:) :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jolke
  • Laatst online: 08:43
Wellicht een tip voor de nieuwe OP: een topique-bingo. :+

Vandaag maar weer eens de motor van stal halen. Afgelopen weken was het gewoon té warm om te rijden. :Z

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 07:02

A13X

Dude

wimmel_1 schreef op maandag 26 juni 2017 @ 00:55:
[...]
Niks, niks, en... Niks :)

Dat All The Gear All The Time (ATGATT) slaat gewoon nergens op en al helemaal niet als je als nieuwe poster in een topic een vraag stelt welke je vervolgens ook zelf probeert te gaan beantwoorden.
Weet je het zeker? Ook niet aan de azijn gezeten?

Overigens als je dan wilt zeuren zeur dan tegen de goede, @Thalaron stelde de vraag @McKaamos gaf gewoon zijn visie daarop en daar heeft hij gewoon recht op ook al is hij nieuw of een beginneling.

Persoonlijk ATGATT voor 99% van de tijd maar tegelijkertijd voor het eerst in 15jaar rijbewijs een jas gekocht van 200+

Je mag rustig zeggen dat jij liever in team teenslippers valt, dat mag, de vraagsteller is waarschijnlijk wel instaat om zelf een afweging te maken met alle antwoorden erbij.
Thalaron schreef op maandag 26 juni 2017 @ 08:07:
Het draaien van de enkel, helpt een motorschoen daar ook tegen of enkel een (bepaald type) laars?
Dat zal een stuk minder zijn als een laars, je zult een afweging moeten maken tussen welk niveau van bescherming je wilt versus de vrijheid en het uiterlijk. Ikzelf had een paar jaar geleden voor woonwerk op een allroad hoge laarsen gekocht, TCX Infinity, nu op de CB zijn ze ronduit lomp. Veel bescherming maar niet echt praktisch meer om lekker mee te rijden.

[ Voor 24% gewijzigd door A13X op 26-06-2017 08:23 ]

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mswp
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 05-08-2024

mswp

Wie Niet?

Zo dat was me gister een dagje TT wel weer! Die Rossi maakte er een spannende strijd van en Bendsneyder heeft me ook verrast!

Het blijft gaaf om al die motoren op de terug weg te zien!

Gelukkig gedragen de meesten zich normaal en netjes maar er zitten er tussen.. slingerend tussen de file door, vrouwen bij hun kont pakken, motoren inhalen tijdens het file rijden met als reactie dat een vrachtwagen chauffeur schrikt en de vluchtstrook opschiet wat een hefige rempartij voor de rest van de file betekend. Vervolgens rijdt meneer met een wheelie weg.. en klapt bijna op een andere motor. Jongens waar zijn jullie mee bezig. Als je denk dat ik het over jou heb en hier mee lees, schaam je, ja wij doen er ook 3 uur langer over om naar huis te gaan!

😲

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• lolgast
  • Nu online
* lolgast is een opzetje voor in de startpost aan maken aangaande 'ATGATT'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10 18:28

charrel

Cortisol4life..

@goed motor schoeisel gebruiken op de motor, vriend van me werkt op de spoedeisende hulp in Amsterdam. Ik reed wel is gewoon met gympen naar het werk, maar na diverse plaatjes van voetjes doe ik echt wel mijn laarzen aan. Hiel en voet raken relatief makkelijk van elkaar gescheiden met al licht contact, ik heb genoeg plaatjes gekregen als bewijs van onze scooter helden in A'dam.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:08
Prachtige TT weer. Over beschermende kleding; je kunt rijden als een bejaarde of de volgende Rossi zijn, bij genoeg kilometers gaat uiteindelijk iedereen een keer op zijn bek, ongelukken gebeuren en je hebt er zelf niet altijd invloed op. Als je goed gekleed bent zijn de gevolgen (relatief) minder ernstig.

Verder heb ik nog een vraagje,
de laatste circuitdag op Spa zag mijn voorband er zo uit, qua grip had ik niet echt te klagen maar ik vond het slijtagepatroon nu niet heel mooi. Is een pirelli supercorsa SC1, was zowel op de min als max druk die pirelli opgeeft dit patroon te zien (uit mijn hoofd 2.1 en 2.4 uit de warmers).
Iemand hier een verklaring/oplossing voor?
voorbandje

Dacht zelf aan hot-tear, maar heb net een SC1 gestoken omdat ik met de SC2 last had van cold tear :'). Daarnaast zie ik nog steeds wat sporen op de voorkant van rolletjes, wellicht ook teveel gewicht op de voorzijde?

[ Voor 4% gewijzigd door Bastard op 26-06-2017 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-10 14:47

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

P-Storm schreef op zondag 25 juni 2017 @ 11:50:
Ik ben benieuwd, wie rijdt er met een rugzak om? Ik denk eraan om het te doen, maar als je dan valt lijkt me dan ook niet geweldig met iets in je rug.
Waardeloos en trekt je lichaam naar achteren. Haal dan een kriega us-20 of 30.

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-10 11:54
Ah, en de cirkel is rond. We zijn weer bij de kleding kwestie aan gekomen 8)7
Was dit weekend trouwens de enige in volledig leren overall van de heren waar ik mee reed. Ze waren toch wel verbaast hoeveel steviger het was dan de textiel kleding die zij hadden. Was daarbij na een plensbui ook nog eens relatief droog terwijl iemand anders volledig doorweekt was, en het was ook nog eens een geperforeerd pak.

Dus hoezo leer is niet waterdicht :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-10 12:57

Chakotay

Lick here to continue

Topicstarter
Koeien zijn ook waterdicht toch? :+

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Osiris schreef op zondag 25 juni 2017 @ 11:36:
Zit ff de Moto3 te kijken op Assen en soms zie ik ze voor een bocht voordat ze hun knietje uitsteken, éérst even hun complete rechterbeen van hun stepje afhalen. Niet echt strekken, maar ze steken hem soms wel eventjes uit. Zie er niet echt een patroon in, soms doet iemand 't.

Hebben ze dan kramp ofzo of heeft dat een functie? :P
Geen idee, ik weet wel dat ik altijd pivot steering toepas met mijn buitenste been. Pivot steering houdt in dat je je been met je bal van je voet op je stepje iets omhoog drukt waardoor je je been dieper in je tank drukt (of beter gezegd meer onder de lip van je tank drukt).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Panini
Chakotay schreef op maandag 26 juni 2017 @ 09:22:
Koeien zijn ook waterdicht toch? :+
Echt? :o
Afbeeldingslocatie: https://az616578.vo.msecnd.net/files/responsive/cover/main/desktop/2016/07/23/636049054026809966-727201120_14628390535_503e98f8e1_b.jpg

:+

Hoor vaak geklaag over het feit dat leren pakken minder waterdicht zouden zijn dan textiel, maar hoe mensen daarbij komen... Ja misschien als je een Gore-Tex pak hebt. Maar dan praat je over een totaal andere klasse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Panini schreef op maandag 26 juni 2017 @ 09:31:
[...]
Hoor vaak geklaag over het feit dat leren pakken minder waterdicht zouden zijn dan textiel, maar hoe mensen daarbij komen... Ja misschien als je een Gore-Tex pak hebt. Maar dan praat je over een totaal andere klasse.
Eens als proef een maandje elke dag woon/werk rijden in bijvoorbeeld de herfst met je leren pak :+ >:)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• lolgast
  • Nu online
Vele meningen, vele opmerkingen. Kan een ieder die zich geroepen voelt nog een plasje doen over onderstaande? Dan ga ik ondertussen verder met het stukje over schoeisel ;)
Pro-tip: Ga aub niet beginnen over zaken die niet kloppen omdat 1 specifiek pak iets wel/niet heeft. Het gaat hier over de gemiddelde kwaliteiten/eigenschappen :>

Bescherming
Beschermende kleding
Iedereen is het erover eens: beschermende kleding is belangrijk en kan je leven redden. Er zijn echter veel verschillende vormen van beschermende kleding en de prioriteit voor kleding is per persoon verschillend. Wil je zo goed mogelijke bescherming en mag comfort hier op inleveren, of wil je goed beschermd zijn maar ook de hele dag in diezelfde kleding kunnen rondlopen in de stad? Onderstaand een vergelijking van de materialen waarna je zelf kunt kiezen waar de voorkeur naar uitgaat. Deze vergelijking gaat in principe ook op voor handschoenen.
  • Leer

Leer heeft een hoge slijtvastheid en biedt hierdoor een goede bescherming bij het maken van een schuiver op hogere snelheid. Over het algemeen zit leer ook 'lekkerder' (subjectief) om het lichaam. Het zit strak om de huid en trekt daardoor minder snel aan je op de snelweg dan andere materialen.
    Een nadeel hiervan is wel meteen dat je een leren pak niet over je dagelijkse kleding kunt aantrekken. Hierdoor moet je je bij bijvoorbeeld woon-werk verkeer altijd compleet omkleden. Ook passen er minder spullen in je pak. Een kleine portemonnee voor pasjes, een telefoon en misschien een klein bosje met huissleutels en je zakken zitten vol. Een leren pak is doorgaans ook niet waterdicht. Dat komt door de delen elastiek die op het pak zitten en de naden zijn praktisch niet waterdicht te maken.
  • Textiel

Qua bescherming staat textiel op een goede tweede plek. Er is ontzettend veel aanbod en hierdoor is er in elk budget een pak te vinden. Een belangrijk voordeel van textiel is dat er waterdichte varianten van beschikbaar zijn. Hierdoor is het uitermate geschikt als woon-werk kleding. Zeker ook omdat je reguliere kleding onder het pak aangetrokken kan worden. Textiele pakken hebben over het algemeen ook de breedste inzetbaarheid v.w.b. comfort bij verschillende temperaturen. Een pak komt vaak met een uitneembare thermovoering waardoor je zowel een zomer- als winterpak tot je beschikking hebt.
    Een nadeel van textiel is dat het, zeker bij een net iets te ruime maat, kan gaan flapperen op hogeren snelheid. Omdat het niet zo nauw aansluit om je lichaam kan hierdoor een trekkende kracht ervaren worden door het pak. Een textiele pak dat goed op maat is heeft dit minder, maar zo strak als een leren pak wordt het niet snel.
  • Kevlar

Een materiaal in opkomst. Het bestaat al langer, maar er komen steeds meer varianten van op de markt. Van spijkerbroek tot hoodie. Het belangrijkste voordeel is dat het ontzettend comfortabel is náást de motor. Een dagje naar de motorbeurs zonder je kapot te zweten in al je kleding? Ga met kevlarkleding op pad. Is het stervensheet buiten en wil je genieten van de koelere wind? Ga met kevlarkleding rijden.
    Nadelen van kevlar zijn dat het snel koud wordt. Het is erg lichte kleding en laat hierdoor veel wind door. De lichtere materialen zorgen er ook voor dat het qua veiligheid de minste bescherming biedt. Ook is kevlar doorgaans niet waterdicht.
Een leren pak is duurder dan een textiele pak! Nou, niet per sé. Een nieuw leren combipak is voor minder te koop dan een uitgebreid textiele pak. Maar, over het algemeen geldt het volgende qua aanschaf:
Goedkoopst: Kevlar (vanaf €100 tot €300 voor een jas/broek)
Gemiddeld: Textiel (vanaf €50 tot €800 voor een jas/broek)
Duurst: Leer (vanaf €200 tot €800 voor een jas/broek)

Zoals hierboven al gezegd, een leren pak kan gekocht worden voor minder dan een textiele pak. Dat komt met name door de vele uitrusting mogelijkheiden van een textiele pak. Leren pakken worden met name duur als je naar de combipakken gaat kijken. Echt duur wordt het wanneer je een overall van je MotoGP-held wilt kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Verder goed verhaal, maar je mist hier Cordura doorgeweven jeans met kevlar versteviging zoals in veel duurdere broeken zit. Dat is aanmerkelijk steviger dan textiel. Nadeel is iets minder 'comfort'. Het is zwaarder en wat stugger.

En vergeet niet dat je de broeken kunt uitbreiden met bescherming. :) Ik heb extra CE level 2 protectie erin zitten voor de heupen naast de knie protectoren. Dat geld ook voor de jassen die ik heb. Allemaal voorzien van de uitbreiding met een rugprotector. Dit zit er standaard niet in om de prijs te drukken. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Joopieboy op 26-06-2017 10:07 ]

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dryhte
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-10 13:55
Ik heb nog nooit puur kevlar kleding gezien, maar wel een laagje kevlar in mijn ene motorbroek (de andere is doorweven met Cordura).

Dus ik denk niet dat het Leer, Textiel of Kevlar moet zijn, maar Leer, Textiel met Kevlar, Textiel met Cordura, (eventueel Textiel met andere beschermingen)

Goretex vs C-change vs (eigen label)
Gelamineerd vs liner
D3O vs harde bescherming

Er valt zoveel te vertellen :-)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• lolgast
  • Nu online
Waar ben ik ook aan begonnen :F ;)

[ Voor 11% gewijzigd door lolgast op 26-06-2017 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GenjiBlade
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-01 18:40
Panini schreef op maandag 26 juni 2017 @ 09:15:
Dus hoezo leer is niet waterdicht :+
En toch, als ik waterdicht moet rijden, dan moet of m'n Hydratex Membrane erin, of ik moet m'n (overigens niet goretex) textiel aan. Mijn leer is alles behalve waterdicht.

Tho, Ik heb'm dan ook niet gekocht met het idee dat ik in de herfst wil rijden, daar heb ik weer textiel voor. Dus eigenlijk kan ik niet heel erg klagen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Het was een slopend weekend... maar de Homeride heeft dit jaar meer dan een miljoen opbracht voor de Ronald McDonald kinderhuizen, waarvan bijna 10k door ons teampje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/743fHAO44rUzZCFr1YIkLFzx/full.jpg

Na de eerste etappe voelde ik de vermoeidheid al, bijna 4 uur lang in het zadel, met 25 tot 30km/u achter het team aanhobbelen, kruispunten opzoeken en veiligstellen, assisteren bij lekke banden, en mobiel contactpunt spelen voor de teamleiding zodat ze weten waar het peloton uithangt.

En dat ging helemaal vlekkeloos: manoeuvreren bij hele lage snelheden, slaloms, veel halve draaien, staan, zitten, bellen (headset uiteraard)... en toen ik bij het einde van de etappe aankwam en de motor stilzette was ik (blijkbaar) zo uitgeput dat ik haar niet meer hield en op haar rechter zijkant neerlegde :').

Gelukkig voorkwamen de koffers en valbeugels de meeste schade, maar de rempedaal verbreder moest opnieuw gemonteerd worden.

Voor de 2e etappe besloot ik dat het dan ook slim was de motor in de bus te stallen en een etappe uit te rusten voor de nachtrit (waar ze me graag bij wilden hebben voor licht en assistentie). Helaas sneuvelde in de bus een 2e onderdeel: Bij het neerzetten en vastsnoeren kwam de spiegel onder spanning tegen de zijwand van de bus en die is gebarsten.

De hele nacht heb ik met letterlijk stromende regen rondgereden; ik heb er normaal geen moeite mee maar nu werd ik toch giftig van zo veel regen. Tegen 4u was ik er dan ook klaar mee en heb ik de motor weer in de bus gestald voor een welverdiende powernap (van 3 uur). In de ochtend weer meegereden voor de laatste etappe, waar ik wederom 35km non stop met ze mee reed ter begeleiding.

Wijze geleerde lessen: Hoe soepel het ook rijd, als je stilstaat moet je op blijven passen met dat gewicht, en even rustig bij zinnen komen voor je afstapt, zeker na een lange rit. Ook moet ik meer aan mijn (algehele) conditie werken, dat gaat me zeker van pas komen bij langere motorritten que uithoudingsvermogen en energieniveau.

Wat me verder ook opviel is hoeveel autoriteit zo'n hestje je geeft. Tijdens de start in de eerste etappe reed ik achter de groep aan, en werd ik door zowel politie als verkeersbegeleiders gewoon achter ze aan gestuurd. Ik reed over fietspaden, busbanen, tegen de richting in, overal waar het peloton ook kwam. Ik kreeg af en toe een duimpje, een goedkeurend knikje, en niemand deed moeilijk. Ik heb me wel zo veel mogelijk gehouden aan wat ik me kon voorstellen dat de regels zouden zijn voor een verkeersbegeleider: zo langzaam en stabiel als mogelijk is rijden, voorrang geven aan alle overige verkeer, en niet constant alert zijn op wat de gevaren voor ons uit kunnen gaan worden. Ik merkte vooral dat fietsers totaal geen rekening met je houden - ze snijden je af, scharen rakelings langs je koffers etc.. Misschien dat het daarop ook extra vermoeiend was. Ik heb soms andere begeleiders geholpen door mijn motor zo te positioneren dat het duidelijk was dat er iets aan zou komen, aangezien het peloton soms slecht zichtbaar was (blinde bochten etc).

Ik vind het dermate interessant dit te kunnen dat ik deze maar ga volgen:

http://www.knmv.nl/Clubs/Voor-clubs/Verkeersregelaar/

dan weet ik de volgende keer in ieder geval precies wat ik moet doen.

De Transalp heeft zich voorbeeldig gedragen! Af en toe kreeg ze het ontzettend warm, we kwamen wat lastige situaties tegen en het weer was ontzettend slecht, maar het is een echt werkpaard. Als ze zo doorgaat krijgt ze volgende lente een poetsbeurt :+.

[ Voor 4% gewijzigd door HTT-Thalan op 26-06-2017 10:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lolgast
  • Nu online
@Dryhte @Joopieboy
Ik heb even gekeken naar jullie suggesties en het voegt zeker iets toe, maar ik weet niet of ik het zo ver wil specificeren. In grote lijnen heb je 1. Leer, 2. Textiel en 3. Spijkerjeans/hoodies met bescherming.
Van textiel zijn de meeste varianten te koop (vandaar de uiteenlopende prijzen), maar die hebben allemaal gemeen dat ze het materiaal zijn waar je aan denkt bij textiel en dat ze doorgaans waterdicht zijn met een optie tot plaatsen van een thermovoering.

Al die eigenschappen hebben de jeans/hoodies niet dus ik wil het eigenlijk bij die drie keuzes houden.

Is het een idee dat ik het zo doen?
  • Textiel

Qua bescherming staat textiel op een goede tweede plek. Er is ontzettend veel aanbod en hierdoor is er in elk budget een pak te vinden. Een belangrijk voordeel van textiel is dat er waterdichte varianten van beschikbaar zijn. Hierdoor is het uitermate geschikt als woon-werk kleding. Zeker ook omdat je reguliere kleding onder het pak aangetrokken kan worden. Textiele pakken hebben over het algemeen ook de breedste inzetbaarheid v.w.b. comfort bij verschillende temperaturen. Een pak komt vaak met een uitneembare thermovoering waardoor je zowel een zomer- als winterpak tot je beschikking hebt. De mate van bescherming is vaak uit te breiden met inzetstukken op bijvoorbeeld de rug en heupen. Daarnaast zijn er pakken met bijvoorbeeld Cordura. Dat is een materiaal dat door de gehele kleding verweven zit. De kleding wordt hierdoor wel stugger en zwaarder en verliest dus een aantal voordelen.
    Een nadeel van textiel is dat het, zeker bij een net iets te ruime maat, kan gaan flapperen op hogeren snelheid. Omdat het niet zo nauw aansluit om je lichaam kan hierdoor een trekkende kracht ervaren worden door het pak. Een textiele pak dat goed op maat is heeft dit minder, maar zo strak als een leren pak wordt het niet snel.
  • Jeans/Hoodie achtige kleding

Een materiaal in opkomst. Het bestaat al langer, maar er komen steeds meer varianten van op de markt. Het belangrijkste voordeel is dat het ontzettend comfortabel is náást de motor. Een dagje naar de motorbeurs zonder je kapot te zweten in al je kleding? Ga met deze op pad. Is het stervensheet buiten en wil je genieten van de koelere wind? Ga met deze kleding rijden. De bescherming van de broeken is vaak uit te breiden met inzetstukken op bijvoorbeeld de heupen.
    Nadelen van deze materialen zijn dat het snel koud wordt. Het is erg lichte kleding en laat hierdoor veel wind door. De lichtere materialen zorgen er ook voor dat het qua veiligheid de minste bescherming biedt. Ook is het doorgaans niet waterdicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frans92
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-10 10:19

Frans92

VFR800

lolgast schreef op maandag 26 juni 2017 @ 10:46:
  • Textiel

Qua bescherming staat textiel op een goede tweede plek. Er is ontzettend veel aanbod en hierdoor is er voor elk budget een pak te vinden. Een belangrijk voordeel van textiel is dat er waterdichte varianten van
Voor de rest vind ik het netjes ;)

XBL: DonFrans

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

Bij textiel kun je nog vermelden dat de kwaliteit/sterkte van de toegepaste Cordura vaak toeneemt met de prijs. Daarmee neemt ook de slijtvastheid en veiligheid toe naarmate de prijs stijgt.

Hetzelfde geld voor leer, naar mate de prijs toeneemt word het leer vaak dikker van 1mm naar 1,2mm+.

Zover ik nu zo links en rechts lees en zie zijn hoodies van stof meestal redelijk in impact bescherming maar redelijk slecht v.w.b. doorslijten bij schuivers.

Ik denk overigens dat je de max. prijzen rustig kunt veranderen in "tot meer dan". Zo'n textiele jas zoals gebruikt in de serie "the long way down" kost een slordige €1000+ en een op maat gemaakt leren raceoveral zal dat vast ook wel voorbij kunnen gaan.

Daarbij mag er denk rustig een stukje staan over dat comfort nog belangrijkers is als veel/maximale bescherming. Een super veilig pak dat voor geen meter zit word uiteindelijk ook niet gedragen.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

talin

ES-MA

Bastard schreef op maandag 26 juni 2017 @ 09:11:
Prachtige TT weer. Over beschermende kleding; je kunt rijden als een bejaarde of de volgende Rossi zijn, bij genoeg kilometers gaat uiteindelijk iedereen een keer op zijn bek, ongelukken gebeuren en je hebt er zelf niet altijd invloed op. Als je goed gekleed bent zijn de gevolgen (relatief) minder ernstig.

Verder heb ik nog een vraagje,
de laatste circuitdag op Spa zag mijn voorband er zo uit, qua grip had ik niet echt te klagen maar ik vond het slijtagepatroon nu niet heel mooi. Is een pirelli supercorsa SC1, was zowel op de min als max druk die pirelli opgeeft dit patroon te zien (uit mijn hoofd 2.1 en 2.4 uit de warmers).
Iemand hier een verklaring/oplossing voor?
[afbeelding]

Dacht zelf aan hot-tear, maar heb net een SC1 gestoken omdat ik met de SC2 last had van cold tear :'). Daarnaast zie ik nog steeds wat sporen op de voorkant van rolletjes, wellicht ook teveel gewicht op de voorzijde?
als puur slick rijder zijnde ziet dit er voor mij uit als een band die te vaak warm en weer koud is geweest.
ik heb ook wel eens een training sessie gereden met een oude band, die al een paar keer warm was geweest, die gaf een zelfde patroon, overal blaren, het is alsof je met droog weer settings in de regen rijd, 100% grip is dan ver te zoeken omdat de toplaag van de band die niet meer dezelfde samenstelling heeft zoals je die gewend bent ( te hard ) weer gaat zacht worden.

en zo te zien heb je ook van de ideale lijn gereden met al die "prut" op de banden.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Mijn advies:

Koop een goede combinatie textiel/Gore-tex motorkleding, het 4-seizoenen soort met uitneembare voering en ventilatiegaten. Daar kom je in 9 van de 12 maanden goed weg en ben je goed beschermd.

Als je gaat rijden met erg koude temperaturen dan koop je een fluorescerend en reflectieve overjas, die combinatie + thermokleding + handvatverwarming houdt mij ook tijdens temperaturen van -10 graden Celsius urenlang warm.

Daarnaast koop je:

1. Een zomerbroek, gewoon wind doorlatende motorjeans met CORDURA of kevlar, simpele beschermstukken op de knieën en heupen;
2. Een zomerjas, ik prefereer textiel met zware beschermstukken, gewoon een jas wat verder 1 grote gatenkaas is voor goede luchtdoorvoer. Daar kan jij ook gewoon een hoodie onder dragen als je wilt.

Dan kom je ook de heetste weken/maanden goed door.

Als jij een typische motor-hoodie koopt verkijk jij je op de verkoelende kwaliteiten van zo'n stuk kleding. Het is een hoodie, het is een gesloten stuk kleding. Een doorwaai-jas is veel fijner.

Als jij stukken moet gaan lopen met motorkleding ga je sowieso zweten als een malle :+ Want een lange broek verkoelt gewoon nooit. Wat ik heb gedaan is gewoon een grote koffer gekocht wat ruimte biedt voor 2 helmen. Daar passen een motorbroek + jas in. En de helm knoop ik dan vast buiten mijn motor.

Sterker nog, in de hete zomer draag ik vaak gewoon een casual korte broek met daaroverheen een 4-seizoenen motorbroek (zonder voering) met alle luchtgaten open. Die schiet ik makkelijk aan en uit. En ook motorbroeken zijn beschikbaar als "doorwaai"-modellen, dus weer 1 grote gatenkaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dryhte
@lolgast Dit ziet er beter uit, al krijg ik nog steeds een beetje de kriebels van je driedeling omdat jeans uiteindelijk ook textiel is (alleen een ander soort).

[ Voor 9% gewijzigd door Dryhte op 26-06-2017 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Thalaron schreef op maandag 26 juni 2017 @ 08:07:
Thnx allemaal voor de reacties.
Het is dus niet het einde van de wereld om geen motorschoenen/laarzen te dragen maar wel zeer verstandig.
We gaan binnenkort denk ik toch maar wat rondkijken. Voorlopig ben ik nog wel op de parkeerplaats bezig voor AVB dus dat komt wel goed! Mijn vrouw heeft nog maar een paar lessen te gaan voor het praktijk examen. (*wilden vast een goed pak hebben omdat ik anders bang ben dat ÁL het geld in een motor aanschaffen zou gaan zitten met (te)veel compromis op veiligheid :)

[...]

Ik ben tijdens mijn lessen 2x omgevallen met de motor AVB les. waarbij mijn voeten tussen de motor en de weg zat. Kan je zeggen ja dat deed pijn een motor van 200+ kilo op mijn enkel maar had veel erger kunnen zijn als het normale schoenen waren geweest. Motor recht op (nadat mijn instructeur mij bevrijd had) een beetje pijnlijk maar kon zo verder rijden. Ik zou nooit bezuinigingen op motor laarzen / schoenen zo duur zijn ze niet.

Maar zorg dat je gear compleet is voordat je een motor koopt (en voor tijdens lessen) dan kan je niet bezuinigen waar het echt toe doet (je kleding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Nu online
MeZZiN schreef op maandag 26 juni 2017 @ 11:21:
[...]

... zo duur zijn ze niet. ...
Nee hoor, valt mee >:)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6Ou125b.png

Geintje natuurlijk O-)

[ Voor 5% gewijzigd door lolgast op 26-06-2017 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

lolgast schreef op maandag 26 juni 2017 @ 11:25:
[...]

[afbeelding]

Geintje natuurlijk O-)
Daar wil je ook echt niet een hele dag op lopen _O- Daarom heb ik meer de tourlaarzen :+

Maar idd, ik heb 1 goed textielpak voor eigenlijk alle weersomstandigheden en regen met name. Voor het mooie en confortabele voor de zomer een doorwaaijack en een cordura jeans, daar wil ik dan nog een mooie leren jack bij gaan halen tzt, ook omdat mijn alledaagse pak met het jack een maat groter is om over een trui en gewone kleding te dragen. In de zomer is het vaak alleen maar een t shirt en dat scheelt echt een maat, zeker als de dikke thermovoering eruit is. :)

Volledig leren racepak is erg mooi, absoluut veilig maar totaal niet praktisch of fijn. Vandaar dat ik dat ook niet snel meer zal doen. :)

Maar tekst klopt best aardig nu, je kan je idd maar beter afvragen in hoeverre je het wilt gaan uitschrijven maar een paar aanvullingen zoals hierboven is wel de overweging waard. :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• lolgast
  • Nu online
In een community moet je overleggen vind ik, dus een bijgewerkte en aangevulde versie. Ik hoor het graag

Bescherming
Kleding
Iedereen is het erover eens: beschermende kleding is belangrijk en kan je leven redden. Er zijn echter veel verschillende vormen van beschermende kleding en de prioriteit voor kleding is per persoon verschillend. Wil je zo goed mogelijke bescherming en mag comfort hier op inleveren, of wil je goed beschermd zijn maar ook de hele dag in diezelfde kleding kunnen rondlopen in de stad? Onderstaand een vergelijking van de materialen waarna je zelf kunt kiezen waar de voorkeur naar uitgaat. Deze vergelijking gaat in principe ook op voor handschoenen.
  • Leer

Leer heeft een hoge slijtvastheid en biedt hierdoor een goede bescherming bij het maken van een schuiver op hogere snelheid. Over het algemeen zit leer ook 'lekkerder' (subjectief) om het lichaam. Het zit strak om de huid en trekt daardoor minder snel aan je op de snelweg dan andere materialen.
    Een nadeel hiervan is wel meteen dat je een leren pak niet over je dagelijkse kleding kunt aantrekken. Hierdoor moet je je bij bijvoorbeeld woon-werk verkeer altijd compleet omkleden. Ook passen er minder spullen in je pak. Een kleine portemonnee voor pasjes, een telefoon en misschien een klein bosje met huissleutels en je zakken zitten vol. Een leren pak is doorgaans ook niet waterdicht. Dat komt door de delen elastiek die op het pak zitten en de naden zijn praktisch niet waterdicht te maken.
  • Textiel

Qua bescherming staat textiel op een goede tweede plek. Er is ontzettend veel aanbod en hierdoor is er in elk budget een pak te vinden. Een belangrijk voordeel van textiel is dat er waterdichte varianten van beschikbaar zijn. Hierdoor is het uitermate geschikt als woon-werk kleding. Zeker ook omdat je reguliere kleding onder het pak aangetrokken kan worden. Textiele pakken hebben over het algemeen ook de breedste inzetbaarheid v.w.b. comfort bij verschillende temperaturen. Een pak komt vaak met een uitneembare thermovoering waardoor je zowel een zomer- als winterpak tot je beschikking hebt. De mate van bescherming is vaak uit te breiden met inzetstukken op bijvoorbeeld de rug en heupen. Daarnaast zijn er pakken met bijvoorbeeld CORDURA. Dat is een materiaal dat door de gehele kleding verweven zit. De kleding wordt hierdoor wel stugger en zwaarder en verliest dus een aantal voordelen.
    Een nadeel van textiel is dat het, zeker bij een net iets te ruime maat, kan gaan flapperen op hogere snelheid. Omdat het niet zo nauw aansluit om je lichaam kan hierdoor een trekkende kracht ervaren worden door het pak. Een textiele pak dat goed op maat is heeft dit minder, maar zo strak als een leren pak wordt het niet snel.
  • Jeans/Hoodie achtige kleding

Een materiaal in opkomst. Het bestaat al langer, maar er komen steeds meer varianten van op de markt. Het belangrijkste voordeel is dat het ontzettend comfortabel is náást de motor. Een dagje naar de motorbeurs zonder je kapot te zweten in al je kleding? Ga met deze op pad. Is het stervensheet buiten en wil je genieten van de koelere wind? Ga met deze kleding rijden. De bescherming van de broeken is vaak uit te breiden met inzetstukken op bijvoorbeeld de heupen.
    Nadelen van deze materialen zijn dat het snel koud wordt. Het is erg lichte kleding en laat hierdoor veel wind door. De lichtere materialen zorgen er ook voor dat het qua veiligheid de minste bescherming biedt. Ook is het doorgaans niet waterdicht.
Een leren pak is duurder dan een textiele pak! Nou, niet per sé. Een nieuw leren combipak is voor minder te koop dan een uitgebreid textiele pak. Maar, over het algemeen geldt het volgende qua aanschaf:
Goedkoopst: Kevlar (vanaf €100 tot ongeveer €300 voor een jas of broek)
Gemiddeld: Textiel (vanaf €50 tot meer dan €1000 voor een jas of broek)
Duurst: Leer (vanaf €200 tot meer dan €1000 voor een jas of broek)

Zoals hierboven al gezegd, een leren pak kan gekocht worden voor minder dan een textiele pak. Dat komt met name door de vele uitrusting mogelijkheiden van een textiele pak. Leren pakken worden met name duur als je naar de combipakken gaat kijken. Echt duur wordt het wanneer je een overall van je MotoGP-held wilt kopen. Het belangrijkste is dat je kleding koopt waar je je prettig in voelt. Een concessie doen in veiligheid door bijvoorbeeld textiel te kopen ipv leer, maar het daardoor wel altijd aan trekken levert meer veiligheid op dan een lerenpak aan de kledinghanger in de kast terwijl jij op de motor zit. Omdat elk materiaal zijn eigen voor- en nadelen heeft komt het vaak voor dat motorrijders meerdere pakken hebben. Hierdoor kunnen ze afhankelijk van de weersomstandigheden toch comfortabel motorrijden.
Schoenen/Laarzen
Ik wil graag motorrijden maar mijn laarzen zitten niet lekker en met gympies vind ik niet veilig. Dan tref je het, de motorschoenen worden steeds populairder en daardoor wordt er meer geïnvesteerd in de veiligheid ervan en het aanbod wordt ruimer. Maar er is ook binnen de categorie laarzen behoorlijk veel keuze!
  • Laarzen

Meest voorkomt als bescherming voor de voeten zijn de laarzen. Vooral omdat dit gemeengoed is, maar over het algemeen bieden ze ook betere bescherming voor de enkel en/of scheenbenen. Er zijn vele soorten laarzen: sportlaarzen, tourlaarzen en allroadlaarzen. Elk met hun eigen voordelen.
    1. Sportlaarzen

De laarzen die Rossi en Dovizioso ook aan hebben, dus die moet je hebben! Deze laarzen beschikken doorgaans over de meest uitgebreide bescherming. Denk hierbij aan je tenen, enkels, hak en vaak ook tegen verdraaiïng. Sportlaarzen zijn hierdoor vaak ontzettend 'stug' en niet comfortabel om een hele dag op te lopen. Ze zijn soms waterdicht, maar aangezien dat niet de prioriteit van de laars is, is dat vaker uitzondering dan gemeengoed.
    2. Tourlaarzen

Een belangrijkte feature van deze laarzen is waterdichtheid. Hiervoor worden de laarzen vaak voorzien van een membraan dat ook bescherming tegen wind biedt. De laarzen zijn hierdoor uitermate geschikt als woon-werk laarzen. Omdat fabrikanten vaak kiezen voor extra versteviging met lappen leer en inzetstukken bij de enkel bieden ze uitstekende bescherming. Omdat ze minder stijf zijn dan sportlaarzen kan op tourlaarzen makkelijker gelopen worden.
    3. Allroadlaarzen

De naam zegt het al, dit zijn laarzen voor gebruik bij allroad rijden. Ze zijn hoger dan normale laarzen en bieden uitgebreidere bescherming voor de scheenbenen. Het meerendeel is bovendien uitgerust met een waterdicht membraan. Bij rijden op 'normale motoren' worden deze eigenlijk niet gebruikt.
  • Schoenen

Motorschoenen zijn in opkomst. Ze bieden veel comfort naast de motor waardoor je prima door de stad of op kantoor kunt lopen. Ze bieden echter minder of zelfs geen bescherming voor de scheenbenen en/of enkels. Doordat ze laag zijn trek je ze wel makkelijker aan dat bijvoorbeeld hoge laarzen. Hierdoor zijn ze tijdens het rijden ook wat kouder. Ook kun je de broek niet over de opening dragen, waardoor ze nauwelijks waterdicht zijn.

:>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik denk dat je daarmee wel de belangrijkste dingen hebt ja, je kan uren blijven zeuren over dingen zoals de splitsing tussen jeans/textiel. Mijn inziens is het idd wel een apart ding, en ik zou het stuk over Cordura/Kevlar niet vermelden bij textiel, daar zou eerder nog een regen over de duurdere textielen pakken die uitgevoerd zijn met een goretex membraan (of afgeleide versie zoals Aerotex bij Difi).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frans92

Frans92

VFR800

@lolgast Bij textiel staat er "in elk budget" (2de zin). Dit moet "voor elk budget" zijn. Had ik net ook al gezegd :P O-)

[ Voor 3% gewijzigd door Frans92 op 26-06-2017 11:51 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

India style:
Afbeeldingslocatie: https://scontent-lht6-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/19260409_10154821073748528_2815436715842540972_n.jpg?oh=20d6518c8357a71c814e5bf3ce3ab411&oe=59CF0B6E

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
  • Nu online
Frans92 schreef op maandag 26 juni 2017 @ 11:51:
@lolgast Bij textiel staat er "in elk budget" (2de zin). Dit moet "voor elk budget" zijn. Had ik net ook al gezegd :P O-)
:F Alleen in de tijdelijke tekst aangepast, niet in mijn notepadje ;) Nu wel hoor, komt goed in de definitieve versie :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyntax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:01
Die SuperTech R's vind ik persoonlijk super fijn zitten, mede dankzij de binnenschoen. Daarop kan ik ook wel een eind lopen zonder problemen. Wat ik het grootste nadeel vind van die SuperTech's en andere sportlaarzen is dat ze vrijwel geen patroon hebben op de zool en bij een oneven of glibberige ondergrond gewoon totaal geen grip hebben.

Allroad laarzen hebben dat weer wel en de Toucan die ik heb heeft een zool die te vergelijken is met bergschoenen. Op de Toucan is het minder fijn om grote stukken te lopen maar ze hebben wel een stuk meer grip.

Bij motor 'schoenen' is het ook vaak zo dat er amper een patroon aanwezig is onder de schoen waardoor er wel eens broekpoepmomentjes kunnen ontstaan als je bijvoorbeeld aankomt bij een stoplicht en je zet je voet neer maar die glijdt weg omdat het asfalt glad of nat is. Dit heb ik ervaren met de Faster schoenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ze hebben ook een tussenweg he, tourlaarzen, en daar hebben ze ook 'minder saaie' uitvoeringen van. :P
Wel grip om de zool, comfortabel, en niet zo lomp als allroad laarzen. :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Laatst online: 09:15
Zo, ik ook weer terug van een heerlijke tourvakantie. Van zaterdag tot afgelopen zaterdag gereden in Duitsland, Italië, Zwitserland, Oostenrijk en Liechtenstein: 2400km en genoten van mooi weer en fantastische omgeving. Foto's gaan nog volgen!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Over foto's gesproken, te weinig hier te vinden:
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2017/06/2017-06-24-10.01.24-Medium-800x449.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2017/06/2017-06-24-10.01.51-Medium-800x449.jpg
*O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Joopieboy schreef op maandag 26 juni 2017 @ 11:56:
Ze hebben ook een tussenweg he, tourlaarzen, en daar hebben ze ook 'minder saaie' uitvoeringen van. :P
Wel grip om de zool, comfortabel, en niet zo lomp als allroad laarzen. :+
Ik heb TCX allroad laarzen (zie foto hierboven) maar dat zijn eigenlijk gewoon tour laarzen.. voor de lompheid lopen ze verbazingwekkend goed..

Gister nog dit pad afgelopen (behoorlijk stijl trouwens, dat komt niet over op foto)
https://www.google.co.uk/...bfov%3D100!7i13312!8i6656

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

Bij Cordura e.d. bedoelde ik meer dat dit in meerdere kwaliteiten hebt. Zo heb je 400D - 600D -1000D (D=Denier) 400 is goedkoper maar minder sterk dan 600 en 600 weer dan 1000D. In goedkopere spullen zit dan bijv. 400 en in de duurdere 1000. Maar dit zou je natuurlijk heel algemeen kunnen omschrijven.

Verder kun je in het kort de categorie Leer/Textiel kunnen vermelden als combinatie van beide stoffen met afhankelijk van de combinatie voordelen van de een en/of de ander.

Maar wat anderen ook zeggen, ergens moet je stoppen anders word de OP 3 pagina's lang :+
ToolkiT schreef op maandag 26 juni 2017 @ 12:00:
[...]

Ik heb TCX allroad laarzen (zie foto hierboven) maar dat zijn eigenlijk gewoon tour laarzen.. voor de lompheid lopen ze verbazingwekkend goed.
Mijn TCX Infinity's lopen heerlijk, niks op aan te merken v.w.b. comfort alleen enorm lomp op een naked sport/tour.

[ Voor 21% gewijzigd door A13X op 26-06-2017 12:03 ]

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
lolgast schreef op maandag 26 juni 2017 @ 11:25:
[...]

[afbeelding]

Geintje natuurlijk O-)
Eens Heb zelf daytona maar ik rij elke dag bijna. Woon-werk dus de laarzen worden goed gebruikt. Voor nu 25000 km gereden in de laatste 2 jaar.

Maar ik rij het hele jaar door met mijn leren combi broek en jas en in de winter vervang ik de jas met een textiel gortex jas. omdat het echt te koud wordt in leer helaas. Je kan niet genoeg kleding onder je leren kleding doen. Heb nog wel een jeans motor broek die ik eigenlijk alleen gebruik als omkleden niet mogelijk is. Soms als ik een maatschaps meeting heb of zo iets. Maar dan kan je altijd nog het toilet gebruiken als kleedruimte.

Maar voor elke prijs is er goede kleding te koop :) Pas wel een beetje op met de goedkoopste textiel kleding zoals bij de gamma of lidl dat is toch een stuk mindere kwaliteit. Zou wel zelf niet in willen rijden.

[ Voor 13% gewijzigd door MeZZiN op 26-06-2017 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
  • Nu online
@Joopieboy @Raym09
  • Textiel

Qua bescherming staat textiel op een goede tweede plek. Er is ontzettend veel aanbod en hierdoor is er voor elk budget een pak te vinden. Een belangrijk voordeel van textiel is dat er waterdichte varianten van beschikbaar zijn. Hierdoor is het uitermate geschikt als woon-werk kleding. Zeker ook omdat je reguliere kleding onder het pak aangetrokken kan worden. Textiele pakken hebben over het algemeen ook de breedste inzetbaarheid v.w.b. comfort bij verschillende temperaturen. Een pak komt vaak met een uitneembare thermovoering waardoor je zowel een zomer- als winterpak tot je beschikking hebt. De mate van bescherming is vaak uit te breiden met inzetstukken op bijvoorbeeld de rug en heupen.
    Een nadeel van textiel is dat het, zeker bij een net iets te ruime maat, kan gaan flapperen op hogere snelheid. Omdat het niet zo nauw aansluit om je lichaam kan hierdoor een trekkende kracht ervaren worden door het pak. Een textiele pak dat goed op maat is heeft dit minder, maar zo strak als een leren pak wordt het niet snel.

Daarnaast zijn er enkele belangrijke features voor textiele pakken beschikbaar
    1. Goretext/Aerotext membranen. Hierdoor wordt het pak waterdicht.
    2. CORDURA lining. Dit zorgt voor bescherming die door het textiel verweven zit. Hoe hoger de Denier-waarde, hoe meer de beschermende factor van het pak toeneemt.
Ik heb er verder ook geen verstand van he :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Laatst online: 08:43
@lolgast ik snap de max prijs niet helemaal; naar boven is altijd ruimte. Gemiddelde prijs tussen 50 en 1000 euro zegt dan ook niet veel, zeker als de goekoopste (Kevlar) dan eigenlijk ineens best duur is. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:20

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Joopieboy schreef op maandag 26 juni 2017 @ 11:31:
[...]

Daar wil je ook echt niet een hele dag op lopen _O- Daarom heb ik meer de tourlaarzen :+
Die supertech R laarzen heb ik. En geloof mij, het zijn net pantoffels. Daar kan ik makkelijk dagen lang op lopen. Heeeerlijke laarzen zijn het.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:36

thijsco19

KTM 990 SMT

@lolgast ik zou van die derde categorie 'casual kleding' maken.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

@lolgast Netjes, lijkt mij een prima stukje. :)
Tylen schreef op maandag 26 juni 2017 @ 12:09:
[...]

Die supertech R laarzen heb ik. En geloof mij, het zijn net pantoffels. Daar kan ik makkelijk dagen lang op lopen. Heeeerlijke laarzen zijn het.
Geld wel waard dus als ze zo fijn zijn en zo goed zitten. Volgens mij waren het de SMX laarzen van AS die ik wel eens geprobeerd heb, en die waren superstug en echt niet fijn. :/

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• lolgast
  • Nu online
Ik had er een paar edits voor nodig, maar
Startpost

Iedereen bedankt voor de input! En bij de eerstvolgende discussie, graag een verwijzing naar de startpost dan he B)

Edit: Het helmen deel bestond al, dat heb ik gewoon verplaatst van Tips! naar Bescherming

[ Voor 40% gewijzigd door lolgast op 26-06-2017 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Je verdient een sticker, of een lintje, of een lollie ;)

Iig goed bezig :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lolgast
  • Nu online
Joopieboy schreef op maandag 26 juni 2017 @ 12:29:
Je verdient een sticker, of een lintje, of een lollie ;)

Iig goed bezig :P
* lolgast pakt zijn met chocolade overgoten suikerwafel van de Lidl en gaat er eens goed voor zitten :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14-10 17:23

steveman

Comfortabel ten onder

Joopieboy schreef op maandag 26 juni 2017 @ 11:58:
Over foto's gesproken, te weinig hier te vinden:
[afbeelding]
[afbeelding]
*O*
Dat waar die helm op staat, is dat nou de Posbank :? :+

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
talin schreef op maandag 26 juni 2017 @ 11:04:
[...]

als puur slick rijder zijnde ziet dit er voor mij uit als een band die te vaak warm en weer koud is geweest.
ik heb ook wel eens een training sessie gereden met een oude band, die al een paar keer warm was geweest, die gaf een zelfde patroon, overal blaren, het is alsof je met droog weer settings in de regen rijd, 100% grip is dan ver te zoeken omdat de toplaag van de band die niet meer dezelfde samenstelling heeft zoals je die gewend bent ( te hard ) weer gaat zacht worden.

en zo te zien heb je ook van de ideale lijn gereden met al die "prut" op de banden.
Qua heatcycles zou deze mee moeten vallen, dit was de 3e dag op de band en tussen de sessies in lag hij netjes aan de warmers. Prut was niet te omzeilen gezien we bij spa nog een eind moesten rijden tot de motorparking. Tempo was volgens mij voldoende om er warmte in te houden (2:01 assen en 2:57 spa)

[ Voor 4% gewijzigd door Bastard op 26-06-2017 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:00

Vrijdag

De Zwarte

steveman schreef op maandag 26 juni 2017 @ 12:32:
[...]

Zie je die hoekige bochten niet dan? :+

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

steveman schreef op maandag 26 juni 2017 @ 12:32:
[...]

Nee stuk verder bij Arnhem, Burgers Zoo ongeveer dat gebied. :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• lolgast
  • Nu online
De GrapWaar Joopieboy is
-
|
|
|
|
-

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini
Verwijderd schreef op maandag 26 juni 2017 @ 09:36:
[...]

Eens als proef een maandje elke dag woon/werk rijden in bijvoorbeeld de herfst met je leren pak :+ >:)
Rij tot december met een leren pak, geen probleem hoor :)
Tot ongeveer 8-10 graden is het te doen, daarna gaat de lol er vanaf.

Maar ik gebruik de motor dan ook nog als woon-werk middel maar enkel voor plezier. Mocht je de hele winter ook door rijden dan kan ik wel begrijpen dat je een textiel pak koopt.

Hoewel ik bij temperaturen beneden de 10 graden alsnog lekker de auto zou pakken.
Joopieboy schreef op maandag 26 juni 2017 @ 11:31:
[...]

Ag wat loop je nou op een dag tijdens een ritje.
Ja van het terras naar de motor? :+

Heb zelf deze joppers:
Afbeeldingslocatie: https://www.fc-moto.de/WebRoot/FCMotoDB/Shops/10207048/Products/34311-2712013/sidi-vertigo-corsa-big.jpg

Ziet er totaal niet comfortabel uit, maar gaat prima tijdens lange ritten.
En het oog wilt ook wat he ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Panini op 26-06-2017 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini
/

[ Voor 101% gewijzigd door Panini op 26-06-2017 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Jep onder de 10 gaat leer het niet meer nee :( Tevens is het vaak slecht weer (veel regen) dat een textiel jas beter. hoef ik alleen maar nog een regenbroek aan te trekken.

@Panini mooi hoor :) misschien ooit nog een keer maar heb voor nu degelijk gekozen. (niet dat deze dat niet zijn hoor) maar goed Daytona hebben wel de naam dat ze eigenlijk niet stuk te krijgen zijn.

Trouwens ik bedenk me net dat mijn leren combi me 250 gekost heeft in de uitverkoop. samen met een paar laarzen en handschoenen toen was ik 400 euro kwijt voor alles. De laarzen zijn uit elkaar gevallen helaas. maar goed daarom geen slecht laarzen voor mij meer. Maar als je goed zoekt en op de beurs kan je vaak ook goedkoop kopen hoeft het allemaal niet echt heel duur te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:21
Panini schreef op maandag 26 juni 2017 @ 13:15:
Juist :P
Heb zelf laarzen van Held en die kan ik prima de hele dag aan hebben.
Stukje wandelen lukt ook nog wel. Enige nadeel is dat je beetje lomp loopt, omdat je je enkel niet kan buigen.

Plaatje gevonden:
Afbeeldingslocatie: https://www.motozoom.com/imports/afbeeldingen/products/x920987_14.jpg.pagespeed.ic.LDdtKkEM_t.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door InZane op 26-06-2017 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Soms meer dan je wilt maar goed meestal als ik langer loop trek ik mijn schoenen wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini
MeZZiN schreef op maandag 26 juni 2017 @ 13:25:
Jep onder de 10 gaat leer het niet meer nee :( Tevens is het vaak slecht weer (veel regen) dat een textiel jas beter. hoef ik alleen maar nog een regenbroek aan te trekken.

@Panini mooi hoor :) misschien ooit nog een keer maar heb voor nu degelijk gekozen. (niet dat deze dat niet zijn hoor) maar goed Daytona hebben wel de naam dat ze eigenlijk niet stuk te krijgen zijn.

Trouwens ik bedenk me net dat mijn leren combi me 250 gekost heeft in de uitverkoop. samen met een paar laarzen en handschoenen toen was ik 400 euro kwijt voor alles. De laarzen zijn uit elkaar gevallen helaas. maar goed daarom geen slecht laarzen voor mij meer. Maar als je goed zoekt en op de beurs kan je vaak ook goedkoop kopen hoeft het allemaal niet echt heel duur te zijn.
Kan je trouwens, jammer genoeg, uit ervaring vertellen dat SIDI ook erg goede schoenen maakt. Keertje hard mee gevallen en de schoenen hadden amper wat.

250 euro voor een leren combi? Goede deal.
Onlangs dit pak weer eens uit de kast gehaald, droeg het vroeger alleen tijdens circuit dagen, maar had momenteel geen normale combi meer. Zat echt prima in het weekend:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/4NiyL1rs7gYjVI7c1rJtEjbJs9UH43kzBAL4bNZcqjQe9IYGC0hTvDUeendkG5nwC_ZzSfseXBs65xw-MM3LfosYPXfJ4eg0VXJIIQvHEUvXK42ZuatU7SNXx72KIPHmtqa0BwZoQP31NkXqVV5ON3A6CDAbDJ0-_Hxk3OAUH9bgsr_rYSt1guIfDzVYMkno-Kd1XZYepG2geNbPjNn2ILyZyrq9yDUJfLl9fFAPOy2_17M805Wv22uJpFfN6_Ah7B5L2rKRJWkEhwls61byl-2iRm3bOYmLyJ-VKYqpyWcqE3xY3f7CJjaP6zXjH-EZuRMLd1FMvkuRQQNWD6GJq9T932h50PGMcW9u771tRqG3mEee-WOnT1XX-lLFOSEozSViN5SC03--pfj386rLnowDK7xiayE0Si5ArdjLZvX_tnB79njnOzJzdKXfnPlUc-uPU9nRi1zMtozp-QlTWzSEGSi0nBUIC5E1r70P_PUpqxNL84xkfFBQjMK_fpzWX6pMReMMbGiuql_wC3R6P3g-8pVMYqrhzYrcoFt1Fz-KB7ZNGuNW0UHCKu445x9cWYfARmvZmZLXLh6E_JRn7uVHBmV0WOBRT1Ct6RswWa2eRgUzOr8eSQ=w851-h638-no

Kostte ook maar 250 euro uiteindelijk.
InZane schreef op maandag 26 juni 2017 @ 13:25:
[...]

Stukje wandelen lukt ook nog wel. Enige nadeel is dat je beetje lomp loopt, omdat je je enkel niet kan buigen.
Als een boer op klompen voel ik me dan altijd. :+

[ Voor 7% gewijzigd door Panini op 26-06-2017 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Nu online
Ik zit qua pak helaas in een lengtemaat (98) en heb daardoor weinig keuze. Tijdens de vorige zoektocht een Dainese Laguna Seca gepast, maar dat zat bij mij niet echt lekker. Uiteindelijk ben ik toen na veel zoeken wederom bij IXS uitgekomen.

Maar die maat nemen ze niet veel mee naar de motorbeurs kan ik je vertellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini
lolgast schreef op maandag 26 juni 2017 @ 13:48:
Ik zit qua pak helaas in een lengtemaat (98) en heb daardoor weinig keuze. Tijdens de vorige zoektocht een Dainese Laguna Seca gepast, maar dat zat bij mij niet echt lekker. Uiteindelijk ben ik toen na veel zoeken wederom bij IXS uitgekomen.

Wel eens aan een maatpak gedacht dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frans92

Frans92

VFR800

Panini schreef op maandag 26 juni 2017 @ 13:50:
[...]

Bedoel je dit?
Afbeeldingslocatie: https://www.motogoloco.com/blog/wp-content/uploads/2014/08/The-Distinguished-Gentlemans-Ride.jpg

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
Ik denk eerder dit: http://www.mijnmotorpak.nl/motorpak-op-maat/
lolgast schreef op maandag 26 juni 2017 @ 13:58:
[...]

Nee niet echt. Dan komt er nog een paar euro's bij namelijk ;)
Dat valt me bij bovenstaande link (goedkoopste optie) allemaal best mee...

[ Voor 28% gewijzigd door Dryhte op 26-06-2017 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Nu online
Panini schreef op maandag 26 juni 2017 @ 13:50:
[...]

Nee niet echt. Dan komt er nog een paar euro's bij namelijk ;)

@Dryhte Valt niet tegen qua kosten inderdaad. Wel nog steeds €100 meer als ik de instapprijs bekijk, maar voor een maatpak is het prijstechnisch wel interessant voor een volgende keer

Proberen te onthouden O-)

[ Voor 33% gewijzigd door lolgast op 26-06-2017 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Panini schreef op maandag 26 juni 2017 @ 13:32:
[...]

Kan je trouwens, jammer genoeg, uit ervaring vertellen dat SIDI ook erg goede schoenen maakt. Keertje hard mee gevallen en de schoenen hadden amper wat.

250 euro voor een leren combi? Goede deal.
Onlangs dit pak weer eens uit de kast gehaald, droeg het vroeger alleen tijdens circuit dagen, maar had momenteel geen normale combi meer. Zat echt prima in het weekend:
[afbeelding]

Kostte ook maar 250 euro uiteindelijk.

[...]

Als een boer op klompen voel ik me dan altijd. :+
Ken het probleem ik moet zelf ook vaak binnen bij het bedrijf een eind lopen (werk nu alleen bij grote bedrijven) waarbij het als klompen klinkt over gangen in de kelder op weg naar de kleedruimte.

Grappig was had 1 les gehad en die kleding zat bagger dus hup naar de motor winkel loop naar het opruim rek (ben je nu nederlander of niet) voor 89 euro de eerste broek gepakt paste als gegoten en klaar afrekenen en wegwezen, Nog wel even ergens uit een extreeeeeem hoekje van het magazijn een bijpassende jas geregeld en die ook daarna gekocht en ik was klaar geniaal mooie actie. En toen doordat mijn lessen in de winter kwamen toch maar een textiel jas op zo een naked bike was het toch wel erg koud aan het worden rond de 2-3 graden ;) Voor mij op de lijst staat nog een motor overal is voor mij eigen nog praktischer omdat ik toch moet omkleden en dat scheelt mij het gedoe met de rits elke keer. Of misschien een overall met een gortex jas er over heen. Dat zou top zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Dat is wel het Marlboro equivalent van de motorrijder, stoer apparaat ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

MeZZiN schreef op maandag 26 juni 2017 @ 14:10:
En toen doordat mijn lessen in de winter kwamen toch maar een textiel jas op zo een naked bike was het toch wel erg koud aan het worden rond de 2-3 graden ;) Voor mij op de lijst staat nog een motor overal is voor mij eigen nog praktischer omdat ik toch moet omkleden en dat scheelt mij het gedoe met de rits elke keer. Of misschien een overall met een gortex jas er over heen. Dat zou top zijn.
Ik heb in de winter gereden met - 3 graden in een pak (broek + jas) van difi, eigen merk van motoport. Niet te klagen gehad, spul is enorm betaalbaar, lekker warm (ook onder nul) en waterdicht. Just my 2c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-08 17:59
Ik heb nog niet eens de thermovoering in mijn Buse textielenbroek gehad.. Toen het nog koud was(2-3 graden s'ochtends) met een gewone broek eronderaan rondgereden en nu eigenlijk altijd zonder extra laagjes broek. Warm zat. :)

Het plan was om binnenkort eens te gaan shoppen voor een luchtige motorjeans, maar aangezien de motor in Assen is afgesleept met een kapotte dynamo, moet dat maar even wachten.
Morgen brengen ze de motor naar de lokale Motoport. Ben benieuwd wat het gaat kosten.
Ach, het kon erger: Toen we terug liepen naar de motoren kwamen we langs een Fireblade die erbij was gaan liggen op de parkeerplaats.. :o

Dat is nog een klacht trouwens; Hoe ze het verkeer hadden geregeld rond de TT. Komend vanaf de N33 was dat best wel ruk.

[ Voor 10% gewijzigd door darkkingll op 26-06-2017 14:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lolgast
  • Nu online
Voor de liefhebber. Ondanks dat het in het plaatje vermeld staat, dit geldt voor datona.nl:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/N8JUg4d.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
[...]

Heb zelf deze joppers:
[afbeelding]

ja, dit niet! O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
Die TCX Infinity die Toolkit ook heeft (en enkele andere van hun adv/touring laarzen, Drifter bijvoorbeeld) vind ik wel mooi.

'k heb zelf een paar 'hoge sneakers' van TCX - wel met bescherming in zool en op enkel - en die zijn best comfortabel; maar als ik moet uitkijken naar een nieuw paar zou het wel eens die Infinity kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dryhte schreef op maandag 26 juni 2017 @ 15:30:
[...]

Die TCX Infinity die Toolkit ook heeft (en enkele andere van hun adv/touring laarzen, Drifter bijvoorbeeld) vind ik wel mooi.

'k heb zelf een paar 'hoge sneakers' van TCX - wel met bescherming in zool en op enkel - en die zijn best comfortabel; maar als ik moet uitkijken naar een nieuw paar zou het wel eens die Infinity kunnen worden.
die infinity EVO heb ik paar weken terug gekocht. Erg fijne laarzen. Lekker hoog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Laatst online: 09:15
lolgast schreef op maandag 26 juni 2017 @ 13:48:

Damen maakt pakken op maat. Zal niet heel goedkoop zijn, maar dat is echt een top en Nederlands merk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:46
MeZZiN schreef op maandag 26 juni 2017 @ 11:21:
[...]

Ik ben tijdens mijn lessen 2x omgevallen met de motor AVB les. waarbij mijn voeten tussen de motor en de weg zat. Kan je zeggen ja dat deed pijn een motor van 200+ kilo op mijn enkel maar had veel erger kunnen zijn als het normale schoenen waren geweest. Motor recht op (nadat mijn instructeur mij bevrijd had) een beetje pijnlijk maar kon zo verder rijden. Ik zou nooit bezuinigingen op motor laarzen / schoenen zo duur zijn ze niet.

Maar zorg dat je gear compleet is voordat je een motor koopt (en voor tijdens lessen) dan kan je niet bezuinigen waar het echt toe doet (je kleding)
Heb op schoenen/laarzen na alles compleet hier, komend weekend mijn "try-out" haha. Ik houd mijn nieuwe pak we voor wanneer ik klaar ben met lessen (heb een ouder pak liggen) of in elk geval tot ik de snelweg op ga. Indien ik nog geen fatsoenlijk schoenwerk heb zal ik kijken of ze bij de rijschool wat beters hebben liggen.

"Bang" dat het zodra het zover is om te bezuinigen op kleding was voor ons ook DÉ reden om het nu meteen te halen!

[ Voor 5% gewijzigd door Thalaron op 26-06-2017 19:28 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caesar1000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-01-2024

caesar1000

U want some?

Joopieboy schreef op maandag 26 juni 2017 @ 12:22:
@lolgast Netjes, lijkt mij een prima stukje. :)
[...]
Geld wel waard dus als ze zo fijn zijn en zo goed zitten. Volgens mij waren het de SMX laarzen van AS die ik wel eens geprobeerd heb, en die waren superstug en echt niet fijn. :/
Als ze maar goed passen! Kan er prima een dag op rondlopen. ;)

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride KTM"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woask
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-10 21:49
Ik ben zelf ook nog op zoek naar motorlaarzen, maar zoektoch is best wel lastig... Heb vrij brede kuiten en veel laarzen kom ik dus niet in, iemand ervaring/tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10 17:46

tdw

Amai seg!

Woask schreef op maandag 26 juni 2017 @ 20:46:
Ik ben zelf ook nog op zoek naar motorlaarzen, maar zoektoch is best wel lastig... Heb vrij brede kuiten en veel laarzen kom ik dus niet in, iemand ervaring/tips?
Meerdere winkels afgaan om te passen

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyntax
De houder voor mijn verwarmde handvaten knop is gister doormidden gebroken, nu ben ik op zoek naar een soortgelijke houder om de knop unit weer op aan vast te lijmen maar ik kan het nergens online vinden. Iemand van jullie wellicht een idee waar ik zoiets kan vinden?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DM5bpKK.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011

Secsytime

Automagisch

cyntax schreef op maandag 26 juni 2017 @ 21:44:
De houder voor mijn verwarmde handvaten knop is gister doormidden gebroken, nu ben ik op zoek naar een soortgelijke houder om de knop unit weer op aan vast te lijmen maar ik kan het nergens online vinden. Iemand van jullie wellicht een idee waar ik zoiets kan vinden?

[afbeelding]
Bovenkant doorboren en er een tie wrap doorheen doen? :P Niet de meest mooie optie, maar gets the job done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Nu online
Slecht verkrijgbaar zeg. Misschien iemand met een 3d printer lief aankijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyntax
Secsytime schreef op maandag 26 juni 2017 @ 22:00:
[...]

Bovenkant doorboren en er een tie wrap doorheen doen? :P Niet de meest mooie optie, maar gets the job done.
Wil een wat betere oplossing in plaats van het te 'ghetto' fixen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011

Secsytime

Automagisch

cyntax schreef op maandag 26 juni 2017 @ 22:13:
[...]

Wil een wat betere oplossing in plaats van het te 'ghetto' fixen :P.
Hangt er vanaf voor welke van je motoren het is ;) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyntax
Secsytime schreef op maandag 26 juni 2017 @ 22:19:
[...]

Hangt er vanaf voor welke van je motoren het is ;) :+
Wellicht dat ik er een carbon bracket ofzo voor ga maken, heb nog wat platen over. Die kan ik dan vastschroeven aan 1 van de bouten op het stuur. Hoezo maakt het uit voor welke motor het is, het moet altijd toch zo netjes mogelijk gefixt worden :o .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

[...]

Heb zelf deze joppers:
[afbeelding]

Ja zoiets dus idd. Maar ik gebruik de motor ook voor dagelijks verkeer hé. Bij mensen op bezoek of even de stad in, diverse motorreizen zoals nu ook naar Texel. Dan loop ik de hele dag in motorjeans en met mijn laarzen, dan wil je wel wat comfort hebben. :)

Sidi is mij trouwens veel te smal, vandaar ik de vrouwen versie heb van mijn laarzen (en dan nog maat 46 :+ ). Wel altijd mooi spul.
caesar1000 schreef op maandag 26 juni 2017 @ 19:45:
[...]

Als ze maar goed passen! Kan er prima een dag op rondlopen. ;)
Als je je enkel helemaal niet kan buigen loopt dat zo verrot, letterlijk zelfs. :)

[ Voor 21% gewijzigd door Joopieboy op 27-06-2017 05:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14-10 17:23

steveman

Comfortabel ten onder

Een kapotte enkel, dat loopt pas verrot :/

Met wat mazzel vandaag al m'n nieuwe brommert ophalen, was net even bij de dealer om wat meuk van m'n hornet langs te brengen, en ze stond al klaar O+ Nummerplaat moet nog arriveren.

Lekkere site ook trouwens, independer... knmv duikt toch nog even onder de prijs!

[ Voor 22% gewijzigd door steveman op 27-06-2017 09:24 ]

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wilco1985
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-12-2020

[afbeelding]
Koppelingshandel zit bij veel motoren ook met zo'n beugeltje vast. Kun je er daar niet een van regelen via een sloper?
Sowieso bij een sloper langs gaan is misschien een goed idee die hebben nog wel eens wat liggen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans92

Frans92

VFR800

wilco1985 schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 09:23:
[...]

Koppelingshandel zit bij veel motoren ook met zo'n beugeltje vast. Kun je er daar niet een van regelen via een sloper?
Sowieso bij een sloper langs gaan is misschien een goed idee die hebben nog wel eens wat liggen 8)
@cyntax
Of eventueel via www.motorparts-online.com
Heb daar zelf nog niets gekocht, maar kwam een tijdje geleden langs in het topic. Hier kan je ook veel onderdelen van verschillende sloopbedrijven vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

steveman schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 09:21:
Een kapotte enkel, dat loopt pas verrot :/
Ja daarom heb ik ook volledige laarzen aan. ;) Overdrijven is ook een kunst sjef. ;)

Het verschil tussen wat kunnen bewegen en normaal kunnen lopen of de binnenkant van je enkels helemaal kaallopen en hobbelen als een marsmannetje.

[ Voor 4% gewijzigd door Joopieboy op 27-06-2017 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrXen0
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:22
Gister rijbewijs gehaald en aangevraagd bij het gemeentehuis, nu tot vrijdag wachten en dan is die er (als het goed is)!

Kleding ed. heb ik al gekocht, simpele Rev'it spullen met uitritsbare lagen en genoeg doorwaai mogelijkheden, mooi compromis om niet voor alles aparte dingen te moeten kopen.

Nu natuurlijk op zoek naar een motor.. Ik wil de motor graag gaan gebruiken voor voornamelijk weekendritten om op bezoek te gaan bij familie, het liefst comfortabel met mijn vriendin achterop die natuurlijk ooit ook haar eigen rijbewijs gaat halen.

Iemand suggesties naar wat voor type motor te kijken? Ik vind het erg lastig om te zeggen wat fijn is qua pk/koppel om fijn met iemand achterop te kunnen rijden zonder dat het traag aan voelt, topsnelheden hoeven echt nog niet behaald te worden, rijbewijs is immers net behaald dus ik wil eerst gewoon een jaar of 2 echt 'goed' leren rijden.

Budget t/m €3500, duurder dan dat vind ik het zonde mocht ik toch eens een stom geintje uithalen als de standaard niet goed uitklappen oid.

Of als iemand 1 te koop heeft staan die lijkt te voldoen aan de eisen, laat maar weten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• incmve
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-10 11:35

incmve

maredana.nl

[afbeelding]
zijn deze een beetje hetzelfde?
https://www.thingiverse.com/thing:2239166

anders KTM een mailtje sturen, soms tref je een aardige medewerker die wel even een nieuwe stuurt :9

Mijn YT kanaal - Mijn domotica blog

Pagina: 1 ... 82 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.